Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Grote, drukke winkels willen dat vast niet, maar bij de kapper, de masseur of de autodealer kan dat natuurlijk prima. Kan me, zeker bij kappers, ook voorstellen dat ze dat zelf misschien look nog wel liever willen.Ankona schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:44:
[...]
Waarom niet ook de optie om in winkels je qr te scannen? Dat zet pas echt zoden aan de dijk.
Het kromme is dus wel dat je als gevaccineerde per definitie altijd een geldige QR code hebt en dus bij een check geen mondkapje op hoeft, maar zonder die check wel…
Maar goed, maatwerk en de perfecte balans is extreem lastig.
Mee eens, mijn pa is 71, zijn QR code deed het buiten niet.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:29:
[...]
Mijn ervaringen met 70+ en smartphone komt erop neer dat ie soms een maand niet opgeladen is, altijd ligt waar zij niet zijn en standaard vergeten wordt.Iets erop installeren... dat vereist een interventie.
En ouderen laten printen... Dat werkt ongeveer net zo goed als een smartphone.
Want hij had geen internet, is die naar de telefoonwinkel gegaan en daar hebben ze dat mobiele gegevens dingetje aangezet
Be nice, You Assholes :)
Het 'grappige' vind ik dat complotdenkers die ik ken zeggen dat de media en overheid corrupt zijn en samenwerken met duistere bedoelingen, maar in de praktijk zie je diverse kranten best veel tegengas geven over de coronapas en het beleidCMD-Snake schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:42:
Een opiniestuk van communicatie expert Lars Duursma:
Dus: QR code waar dat verplicht was + paar nieuwe plekken
Mondkapje voor publieke ruimten waar geen QR wordt gebruikt.
Dat heet praktijkervaring, iets wat in die Haagste vesting nog weleens ontbreekt.MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:39:
[...]
Ik zie de laatste pagina's weer een hoop redenen verzonnen worden waarom er van alles moeilijk is of niet kan...
Als je echt wil dat de besmettingen dalen, dan voer je een coronapas in alleen op basis van testen, niks anders. Maar ja, dan gaat niemand meer naar de plekken waar het verplicht is en is de vaccinatiebereidheid ook klaar (voor zover dat nog een ding is).
https://justanothernetwor...achter-het-corona-beleid/
Weer een onderzoekje, dit maal onder jongeren (sites van o.a. Rumag)
Jongeren keuren beleid demissionaire regering af
42 procent van de jongere generaties steunt het regeringsbeleid in het geheel niet en 22 procent nauwelijks. Talitha Muusse, presentator en ondernemer bij JAMC vindt de resultaten ‘zorgwekkend’. ‘Jongeren zijn onderdeel van de zwijgende meerderheid in Nederland, je hoort ze niet prominent in het publieke debat over het coronabeleid. Ook in de reguliere media hebben ze geen belangrijke stem. Maar op basis van deze eerste peiling blijkt dat jongeren wel degelijk een duidelijke mening hebben, en dat is dat ze huidige koers van de demissionaire regering afkeuren’.
De beperkte steun van jongere generaties voor het coronabeleid wordt extra duidelijk wanneer wordt gevraagd naar specifieke keuzes die de regering moet maken. Zo zegt maar 19% van de respondenten achter extra maatregelen voor ongevaccineerden te staan. Een opvallende meerderheid (bijna 67 procent) gelooft niet dat RIVM en OMT oprecht tot hun keuzes komen.
Vanavond zal in een nieuwe persconferentie blijken of de regering de druk verder gaat opvoeren voor ongevaccineerden, iets wat vooral jonge mensen raakt omdat het percentage ongevaccineerden onder hen het hoogste is. Bijna alle ongevaccineerde respondenten in het onderzoek, 95 procent, geven aan niet alsnog te gaan vaccineren als de testmogelijkheid voor hen vervalt. ‘Dit werpt de vraag op of het extra onder druk zetten van jongere mensen die relatief weinig risico lopen op ernstige COVID-19 klachten wel de meest effectieve route is’, aldus Muusse. Overigens geeft 56 procent van de gevaccineerde respondenten aan de derde prik te halen mocht dit nodig zijn.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Punt is dat je nu die kans laat liggen om echt die dwarsliggers richting de oplossing te duwen. QR check bij de supermarkt zal heel veel principes doen vervliegen.ZieMaar! schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:47:
[...]
Grote, drukke winkels willen dat vast niet, maar bij de kapper, de masseur of de autodealer kan dat natuurlijk prima. Kan me, zeker bij kappers, ook voorstellen dat ze dat zelf misschien look nog wel liever willen.
Het kromme is dus wel dat je als gevaccineerde per definitie altijd een geldige QR code hebt en dus bij een check geen mondkapje op hoeft, maar zonder die check wel…
Maar goed, maatwerk en de perfecte balans is extreem lastig.
alles kan off-topic
Maar de WHO adviseert expliciet om mondneusmaskers te dragen ongeacht vaccinatie.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:42:
[...]
Ik heb de post even aangepast omdat ik bij nalezen begreep dat het dus gaat gelden voor publieke ruimten waar geen QR code geldt.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
De regering zit vast in een soort schuld-afschuif-doctrine. Het maakt niet uit hoeveel schade er onstaat, zolang je de schuld maar van je af kunt schuiven.CMD-Snake schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:42:
Door van ongevaccineerde zondebok te maken, ondermijnt kabinet de pandemiebestrijding
[...]
Het communicatieplan van vingertje wijzen kan ervoor zorgen dat de naleving en acceptatie van nieuwe maatregelen eerder slechter wordt als beter.
Ik betwijfel het als je dit soort dingen leest:Ankona schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:44:
Waarom niet ook de optie om in winkels je qr te scannen? Dat zet pas echt zoden aan de dijk.
Coronapas, controles en toch prijs.Meer dan duizend coronabesmettingen op Amsterdam Dance Event
Meer dan duizend mensen hebben vorige maand waarschijnlijk het coronavirus opgelopen door het Amsterdam Dance Event. Zeker 1027 besmettingen worden gelinkt aan bezoekers van het dance-evenement, en het werkelijke aantal ligt mogelijk nog hoger. Dat laat de GGD Amsterdam weten.
Het Amsterdam Dance Event werd van 13 tot en met 17 oktober gehouden. In totaal zijn ongeveer 300.000 kaarten verkocht. Bezoekers hadden een coronatoegangsbewijs nodig om binnen te komen. Bij evenementen binnen mocht maar 75 procent van het maximale aantal bezoekers worden toegelaten. (ANP)
Het controleren zal de winkels ook belastingen, mag die 16 jarige vakkenvuller die daar voor minimumloon werkt ruzie maken met potentiële klanten? Dat probleem hadden we vorig jaar al met de mondkapjesplicht die door het personeel gehandhaafd moest worden volgens De Jonge. Al werkt de controle, in de winkel genoeg haat en nijd potentieel.
Laatst had ik ergens gelezen dat het autoverkeer van sept 2021 vs okt 2021 met 30% was toegenomen?
Ik reis altijd met het OV naar mijn werk en met name de metro's zitten bomvol. Het is weer "normaal" geworden dat mensen naast je komen zitten enz..
Maar ik ben benieuwd of deze maatregelen iets gaan helpen..
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Nee, natuurlijk niet. Ik geloof er nul komma niks van dat het RIVM kan uitrekenen wat het effect van mondkapjes in zwembaden is, in ieder geval niet binnen een onzekerheidsmarge dat we ook maar iéts aan zo'n berekening hebben.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:38:
[...]
De Kamer moet in het debat en vooraf bij de technische briefing vooral heel scherp zijn op de vraag: bereiken we met deze maatregelen wel R=0,8? En kan een andere partij dan het RIVM dat ook doorrekenen?
Hoeveel raken er daar besmet?Ankona schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:44:
[...]
Waaronder dat primaire levensbehoeftes altijd bereikbaar moeten zijn?Ankona schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:50:
[...]
Punt is dat je nu die kans laat liggen om echt die dwarsliggers richting de oplossing te duwen. QR check bij de supermarkt zal heel veel principes doen vervliegen.
Leuk en aardig dat je overal wil pronken met je groene vinkje, maar regels moeten wel enig effect hebben.
Geen, maar het is een mooie stimulans om die prik te gaan halen.
alles kan off-topic
Tja. Het OMT raadde ook aan om iedereen te testen voor ze ergens naar binnen mochten :Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:50:
[...]
Maar de WHO adviseert expliciet om mondneusmaskers te dragen ongeacht vaccinatie.
Maar nu vindt Hugo 2G wel een mooi systeem
https://www.telegraaf.nl/...e-winkels-en-supermarktenHet demissionaire kabinet kiest er nog niet voor om maatregelen alleen te laten gelden voor wie niet is gevaccineerd, bijvoorbeeld door de optie om te testen uit de coronapas te halen. De Jonge heeft afgelopen weekend de constructief geachte fracties gepeild of beperking van het coronatoegangsbewijs naar ’2G’ (gevaccineerd of genezen) acceptabel zou zijn, maar dit is niet het geval gebleken.
Denk dat je eerder een parallelle samenleving hebt dan dat je de laatste overtuigt.Ankona schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:54:
[...]
Zo voelt het wel een beetje. Of het ook zo is laat ik in het midden.Soccer98 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:55:
Ik neem aan dat deze regels vooral bedoeld zijn om mensen die geen vaccinatie genomen hebben te duwen richting het vaccineren? Ik kan me namelijk niet echt voorstellen dat we heel veel besmettingen voorkomen door QR-codes in te voeren bij musea en pretparken.
Dat zou het moeten zijn maar er is doorgemodderd omdat iedereen gelijk moet zijn etc waardoor al het effect weg is.Soccer98 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:55:
Ik neem aan dat deze regels vooral bedoeld zijn om mensen die geen vaccinatie genomen hebben te duwen richting het vaccineren? Ik kan me namelijk niet echt voorstellen dat we heel veel besmettingen voorkomen door QR-codes in te voeren bij musea en pretparken.
alles kan off-topic
Dat is ook niet heel erg, beter dan nu. Dan heb je een groep die bewust in de shit blijft en een groep die zijn leven weer op kan pakken ipv dat iedereen in de shit blijft.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:55:
[...]
Denk dat je eerder een parallelle samenleving hebt dan dat je de laatste overtuigt.
alles kan off-topic
Legt precies goed uit waar de polarisatie tot leidt en voorkomen moet worden. Goed stuk. Jammer dat zoveel mensen in het narratief van de overheid vervallen.CMD-Snake schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:42:
Door van ongevaccineerde zondebok te maken, ondermijnt kabinet de pandemiebestrijding
[...]
Het communicatieplan van vingertje wijzen kan ervoor zorgen dat de naleving en acceptatie van nieuwe maatregelen eerder slechter wordt als beter.
Denk je dat jij weer lekker je leven kan oppakken als er miljoenen mensen in je omgeving zijn die dat niet kunnen? Dat is niet mijn idee van lekker leven.Ankona schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:57:
[...]
Dat is ook niet heel erg, beter dan nu. Dan heb je een groep die bewust in de shit blijft en een groep die zijn leven weer op kan pakken ipv dat iedereen in de shit blijft.
Ook wel weer waar. Ik bedoelde meer dat er vanuit de Kamer evident duidelijk moet worden of R onder de 1 gaat komen, want iedereen snapt dat het met de uitgelekte plannen niet gaat lukken.Tom-Z schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:52:
[...]
Nee, natuurlijk niet. Ik geloof er nul komma niks van dat het RIVM kan uitrekenen wat het effect van mondkapjes in zwembaden is, in ieder geval niet binnen een onzekerheidsmarge dat we ook maar iéts aan zo'n berekening hebben.
Dus misbruik maken van een maatregel om mensen te dwingen om alsnog te doen wat je wilt als overheid. Maar hey, het is gewoon vrijblijvend allemaal hoor. Eigen keuze en zo. Begrijp je dan zelf niet dat dit gewoon absurd is?Ankona schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:54:
[...]
Misschien is het in dit geval goed te praten (vind ik niet), maar wat als ze deze methode later nog eens gaan toepassen? Genoeg voorbeelden te bedenken. Mensen tegen een muur zetten zodat ze toch doen wat je wilt, ook al blijf je volhouden dat het een eigen keuze is.
Het is gewoon te walgelijk voor woorden. En Hugo geniet er sowieso van.
Ik weet het, Telegraaf, maar de headline laat precies zien hoe ik over die vent denk en hoe ik zijn karakter zie: sadistisch en elitair.De Jonge: Nieuwe maatregelen zullen altijd pijn doen, anders werken ze niet.
Alternatieven zijn er altijd. Mensen gaan dan gewoon QR-codes van internet gebruiken, of vinden wel andere oplossingen. En eerlijk is eerlijk: ik begrijp ze wel.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:55:
[...]
Denk dat je eerder een parallelle samenleving hebt dan dat je de laatste overtuigt.
Straks een QR op de zaak, lekker man. Mensen zonder inkomen zetten omdat ze niet doen wat je wilt.
Gelukkig is het nog steeds, en zal het altijd 'vrijblijvend' blijven om die prik te nemen
[ Voor 20% gewijzigd door Dennahz op 02-11-2021 13:05 ]
Denk van niet. Eerder een enorme boost voor de bezorgdiensten van boodschappen en Thuisbezorgd/Deliveroo. Of gewoon een uitgeprinte qrcode van een vriend lenen zoals het nu in de horeca voornamelijk gaat... (of 2 polsbandjes scoren) Controle van id bewijs aan de ingang van een supermarkt zie ik niet zo snel gebeuren. Misschien een uurtje voor ongevaccineerden zoals in het begin van de crisis het ouderen uurtje bij de supermarkt invoeren?Ankona schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:50:
[...]
Punt is dat je nu die kans laat liggen om echt die dwarsliggers richting de oplossing te duwen. QR check bij de supermarkt zal heel veel principes doen vervliegen.
Dus in grote lijnen vergelijkbaar de verplichte anderhalve meter, die is destijds vervangen door de QR.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:47:
Ik denk eigenlijk dat de journalist het gewoon rot opgeschreven heeft?
Dus: QR code waar dat verplicht was + paar nieuwe plekken
Mondkapje voor publieke ruimten waar geen QR wordt gebruikt.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Eindstand na 40 dagen is inderdaad dat de anderhalvemeter samenleving terug is en we er een QR check bij hebben.ijdod schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:05:
[...]
Dus in grote lijnen vergelijkbaar de verplichte anderhalve meter, die is destijds vervangen door de QR.
En dan lees ik hier soms dat het kabinet geen strategie heeft
Sinds wanneer is "de supermarkt" een risicozone dan? Die zijn vanaf het begin van de pandemie gewoon open geweest. Nooit heeft iemand het erover gehad. Essentiële dingen zoals een supermarkt of eh... werk, moeten ze gewoon van af blijven.vj_slof schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:05:
[...]
Denk van niet. Eerder een enorme boost voor de bezorgdiensten van boodschappen en Thuisbezorgd/Deliveroo. Of gewoon een uitgeprinte qrcode van een vriend lenen zoals het nu in de horeca voornamelijk gaat... (of 2 polsbandjes scoren) Controle van id bewijs aan de ingang van een supermarkt zie ik niet zo snel gebeuren. Misschien een uurtje voor ongevaccineerden zoals in het begin van de crisis het ouderen uurtje bij de supermarkt invoeren?
Je weet net zo goed als ik dat een dringend advies hetzelfde is als: we doen het in de praktijk toch nietWolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:07:
[...]
Eindstand na 40 dagen is inderdaad dat de anderhalvemeter samenleving terug is en we er een QR check bij hebben.
En dan lees ik hier soms dat het kabinet geen strategie heeftDit is gewoon schaken op hoger niveau.
[ Voor 22% gewijzigd door Dennahz op 02-11-2021 13:09 ]
Ik weet het niet hoor. Het effect van "gevoel van urgentie" is volgens mij ook vrij groot. Toen bij die piek in juni/juli is de daling al ingezet vóórdat de maatregelen effect hadden kunnen hebben, waarschijnlijk omdat mensen zich uit zichzelf al beter gingen gedragen.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:02:
[...]
Ook wel weer waar. Ik bedoelde meer dat er vanuit de Kamer evident duidelijk moet worden of R onder de 1 gaat komen, want iedereen snapt dat het met de uitgelekte plannen niet gaat lukken.
Ik denk dat met name het effect van heel hard roepen "allemaal thuiswerken AUB" nog best merkbaar zou kunnen zijn. Maar op safe spelen is het bepaald niet.
maar goed wordt wel lekker rustig als het door gaat elk nadeel heeft zijn voordeel zeg maar
*knip*Dennahz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:07:
[...]
Sinds wanneer is "de supermarkt" een risicozone dan? Die zijn vanaf het begin van de pandemie gewoon open geweest. Nooit heeft iemand het erover gehad. Essentiële dingen zoals een supermarkt of eh... werk, moeten ze gewoon van af blijven.
[...]
Je weet net zo goed als ik dat een dringend advies hetzelfde is als: we doen het in de praktijk toch niet
Laten we elkaar er niet zo bij betrekken aub.
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 02-11-2021 13:57 ]
De nieuwste smoes van de horeca: controle na binnenkomst. Of bij het afrekenen of zo. Dat er aan de deur niet wordt gecontroleerd zegt niks en de controleur mag niet naar binnen dus kan er nooit een overtreding worden geconstateerd. Prachtig stukje rules lawyering.redwing schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:45:
[...]
Tja, gewoon sluiten die hap dan. Net als dat ze dat ook eens wat meer zouden moeten doen met horeca die niet controleren. Simpelweg 1 waarschuwing geven de 2e keer een boete en 3e keer sluiting.
https://www.telegraaf.nl/...controle-horeca-amsterdamAl zou het wel goed zijn, als de gemeente de handhavers beter instrueert, oppert hij. „Als er aan de deur niet wordt gevraagd om een QR-code betekent niet dat er niet gecontroleerd wordt. Gasten mogen ook eerst naar hun tafel worden gebracht en daar pas om een QR-code worden gevraagd. Daardoor ontstaat er soms tussen een handhaver en een ondernemer een discussie.” Handhavers mogen zelf de zaak niet in om gasten te controleren op een QR-code.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Maar het gaat dus om de vraag: wat is nu echt het kabinetsbeleid wat betreft de strategie?Tom-Z schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:08:
[...]
Ik weet het niet hoor. Het effect van "gevoel van urgentie" is volgens mij ook vrij groot. Toen bij die piek in juni/juli is de daling al ingezet vóórdat de maatregelen effect hadden kunnen hebben, waarschijnlijk omdat mensen zich uit zichzelf al beter gingen gedragen.
Ik denk dat met name het effect van heel hard roepen "allemaal thuiswerken AUB" nog best merkbaar zou kunnen zijn. Maar op safe spelen is het bepaald niet.
- Willen ze R<1 en zijn ze compleet incompetent? Lijkt mij niet
- Willen ze R<1 en was dit het polderresultaat en blijft het dus R>1?
- Willen ze de boel laten vastlopen om een moeilijk besluit te forceren (rug-tegen-de-muur)?
- Willen ze de IC voller en dan R=1?
Het een sluit het ander niet uit.
Ik denk nog best veel, vooral omdat er nog steeds mensen die positief zijn getest, ook in de supermarkten rondlopen.
Doe liever maar overal die QR, en dan geen mondkapjes.
Ik heb besloten in de gym m'n koptelefoon op maximaal te zetten. Puur om de discussie te ontlopen en niks mee te krijgen. Ik ga me namelijk irriterenbie100 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:08:
was vandaag in de sportschool ff lekker trainen maar als je hoort de discussies die nou al gaande zijn tussen gevaccineerden en ongevaccineerden hou ik mijn hart vast
maar goed wordt wel lekker rustig als het door gaat elk nadeel heeft zijn voordeel zeg maar
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Of je laat iemand naar binnen rennen om zo een ondernemer erbij te lappenIJzerlijm schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:12:
[...]
De nieuwste smoes van de horeca: controle na binnenkomst. Of bij het afrekenen of zo. Dat er aan de deur niet wordt gecontroleerd zegt niks en de controleur mag niet naar binnen dus kan er nooit een overtreding worden geconstateerd. Prachtig stukje rules lawyering.
[...]
https://www.telegraaf.nl/...controle-horeca-amsterdam
https://www.ad.nl/binnenl...ch-van-de-zotte~a26b7013/ PREMIUM
De burgemeester is al door het stof gegaan.Vlug, haast onzichtbaar, glipte de mystery guest afgelopen weekend allerlei horecatenten in Zwijndrecht binnen. Bijna overal had hij dezelfde werkwijze. Naar binnen door de voordeur, met vlotte pasjes naar het toilet, en na een paar seconden weer richting de uitgang. In veel gevallen heeft het personeel hem niet eens gezien. Geregeld bleef het bij een bezoekje aan de gang van de horecagelegenheid. En dat duurde meestal nog geen halve minuut.
De opbrengst? Zeventien waarschuwingen. Het kwam de ondernemers bijna unaniem rauw op hun dak vallen. ,,Dit is toch zeker geen spelletje? Geen verstoppertje. Dit is gewoon uitlokken, wat ze doen. Echt een luizenstreek”, zegt Willem van der Heyden van restaurant WiQui in Zwijndrecht. ,,Er is altijd wel een moment dat je even met je rug ergens naartoe staat of in de keuken. En dat gebeurde nu bij ons ook. Desserts werden uitgeserveerd. We waren druk bezig. Die meneer had ook gewoon even kunnen wachten, zoals bijna alle gasten doen.”
Voor het eerst betrap ik ze op een soort 'lange'-termijn visie. Maatregelen introduceren die pas tegen de kerst hun vruchten afwerpen, jammer dat er niet vier weken eerder mee begonnen is.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:12:
[...]
Maar het gaat dus om de vraag: wat is nu echt het kabinetsbeleid wat betreft de strategie?
- Willen ze R<1 en zijn ze compleet incompetent? Lijkt mij niet
- Willen ze R<1 en was dit het polderresultaat en blijft het dus R>1?
- Willen ze de boel laten vastlopen om een moeilijk besluit te forceren (rug-tegen-de-muur)?
- Willen ze de IC voller en dan R=1?
Het een sluit het ander niet uit.
Ja, want de QR i.c.m. 1,5m heeft ons van 1.600 naar 8k getild, dus die schijnveiligheid mag nog wel wat hoger?! Die positief getesten blijven QR-approved houden.FabianGTI schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:15:
[...]
Ik denk nog best veel, vooral omdat er nog steeds mensen die positief zijn getest, ook in de supermarkten rondlopen.![]()
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 02-11-2021 13:19 ]
U vraagt, de GGD antwoordt:HansAnders07 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:16:
Ben wel benieuwd wat een event als ADE doet met besmetting cijfers.
Zeker 1027 coronabesmettingen zijn gelinkt aan het Amsterdam Dance Event (ADE) dat vorige maand werd gehouden. Dat meldt de GGD Amsterdam op basis van bron- en contactonderzoek. Het werkelijke aantal besmettingen ligt waarschijnlijk hoger.
Doe liever mondkapjes en 1,5 meter en geen QR code... die code creëert een schijnveiligheid. Ding zegt namelijk niks; precies wat jij zegt... je kan positief getest worden en je behoud je vinkje.. "ja maar ik geef het toch niet door aan andere".FabianGTI schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:15:
[...]
Ik denk nog best veel, vooral omdat er nog steeds mensen die positief zijn getest, ook in de supermarkten rondlopen.![]()
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Man man man, dat zijn toch overheidspraktijken die je niet hoopt te zien. Ik denk dat de restaurants er goed aan doen om goede camera's (met geluid) te installeren om dit soort zielige BOA lookalikes te ontmaskeren.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:16:
[...]
Of je laat iemand naar binnen rennen om zo een ondernemer erbij te lappen
[...]
De burgemeester is al door het stof gegaan.
Dit zegt meer over jou dan over De Jonge. Het is een volkomen valide punt, maar je haalt wat zaken door elkaar. Het doel is niet overlast per se te veroorzaken, maar de aard van de maatregelen is wel dat als er geen overlast wordt ervaren dit zeer waarschijnlijk betekent dat de maatregel niet effectief is.Dennahz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:03:
[...]
Ik weet het, Telegraaf, maar de headline laat precies zien hoe ik over die vent denk en hoe ik zijn karakter zie: sadistisch en elitair.
Het is ook een erg lastige voor contactonderzoek. In het voorjaar van 2020 was dat nog geen enorm issue, iedereen hield vrij goed afstand, ewat zeker tegen de strains destijds waarschijnlijk vrij effectief was. Tegen de tijd dat het weer vervelend begon te worden was de afstand inmiddels weg en zijn de mondkapjes daar ook gewoon ingevoerd. De supermarkten zijn best vaak voorbij gekomen, in allerhande context, dus 'nooit over gehad' is gewoon pertinent niet waar. We moesten er bv expliciet mondkapjes op...Dennahz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:07:
[...]
Sinds wanneer is "de supermarkt" een risicozone dan? Die zijn vanaf het begin van de pandemie gewoon open geweest. Nooit heeft iemand het erover gehad. Essentiële dingen zoals een supermarkt of eh... werk, moeten ze gewoon van af blijven.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Tja, als die grote toko's het al niet voor elkaar krijgen zeg ik vooral breder invoeren
Tot over twee weken bij de volgende persconferentie
Misschien ben ik naïef, maar op een pool van 300.000 mensen is dat geen schrikbarend aantal toch? Natuurlijk is de coronapas niet waterdicht.
Ik roep het al een hele tijd; BCO komt alleen met the usual suspects naar voren. Je moet m.i. net zo goed kijken op de plekken die daar niet genoemd worden. De intrinsiek lastig terug te herleiden situaties leveren vervolgens verdere verspreiding op op de vaak genoemde plekken.ijdod schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:21:
[...]
Dit zegt meer over jou dan over De Jonge. Het is een volkomen valide punt, maar je haalt wat zaken door elkaar. Het doel is niet overlast per se te veroorzaken, maar de aard van de maatregelen is wel dat als er geen overlast wordt ervaren dit zeer waarschijnlijk betekent dat de maatregel niet effectief is.
[...]
Het is ook een erg lastige voor contactonderzoek. In het voorjaar van 2020 was dat nog geen enorm issue, iedereen hield vrij goed afstand, ewat zeker tegen de strains destijds waarschijnlijk vrij effectief was. Tegen de tijd dat het weer vervelend begon te worden was de afstand inmiddels weg en zijn de mondkapjes daar ook gewoon ingevoerd. De supermarkten zijn best vaak voorbij gekomen, in allerhande context, dus 'nooit over gehad' is gewoon pertinent niet waar. We moesten er bv expliciet mondkapjes op...
1 besmetting in de supermarkt (niet teruggevonden) zorgt voor 4 besmettingen thuis (wel teruggevonden).
Waar gaan hadden we deze besmetting kunnen voorkomen?
Wat is hier precies het probleem ? Als er mensen zo naar binnen kunnen glippen heb je de controle niet op orde.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:16:
[...]
Of je laat iemand naar binnen rennen om zo een ondernemer erbij te lappen
[...]
De burgemeester is al door het stof gegaan.
- Anderhalve meter afstand: geloof me, dat doen mensen onderling niet meer hoor. Geen haar op mijn hoofd dat ik nog langer anderhalve meter afstand houd van mijn vrienden en familie, tenzij zij nadrukkelijk er om vragen.
- Werk de helft van de tijd thuis: je bent dus alsnog de helft van de tijd op werk.
- Coronapas in zwembaden, sportscholen, musea en pretparken: alsof daar de besmettingen plaatsvinden. Is gewoon thuis, op school of in de horeca.
- Mondkapje in publieke ruimte: alsof je in de stationshal van Amsterdam Centraal of in de Primark besmet kan raken. Die kans lijkt me enorm klein.
Zeg dan als De Jonge gewoon eerlijk: 'joh, we willen eigenlijk dat meer mensen zich vaccineren en dus willen we het ze zo moeilijk mogelijk maken zodat ze wel moeten'
[ Voor 9% gewijzigd door Soccer98 op 02-11-2021 13:30 ]
Het gaat erom dat het een sneue bedoeling is als dat jouw manier van controleren is. Effe ergens naar binnen piepen en er gelijk vandoor gaan. Da's huichelachtig.IJzerlijm schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:27:
[...]
Wat is hier precies het probleem ? Als er mensen zo naar binnen kunnen glippen heb je de controle niet op orde.
Ik heb er in mijn directe omgeving al 2 gehoord, nog voor het is aangekondigd. En die waren al maanden echte "wappies". Dus het werkt wel.Soccer98 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:28:
Maar een oprechte vraag: in hoevere zorgen deze maatregelen ervoor dat mensen zich laten vaccineren? In menig peiling wordt al duidelijk dat vooral mensen die niet gevaccineerd zijn zich niet aan maatregelen zouden willen houden
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Het is inderdaad weer makkelijk scoren, maar op deze aantallen is helemaal niets. Ga je nog verder kijken hoeveel hiervan op de IC zijn gekomen is het helemaal lachwekkend.Fuujii schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:24:
[...]
Misschien ben ik naïef, maar op een pool van 300.000 mensen is dat geen schrikbarend aantal toch? Natuurlijk is de coronapas niet waterdicht.
Je controleert niet of iemand op QR controleert, daar heeft men niet eens de kans voor. Of zou je ook iemand bekeuren voor een kapotte lamp als ie net een aanrijding gehad heeft?IJzerlijm schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:27:
[...]
Wat is hier precies het probleem ? Als er mensen zo naar binnen kunnen glippen heb je de controle niet op orde.
Het is vies, het is stiekem en het is overheid onwaardig.IJzerlijm schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:27:
[...]
Ik weet niet of je wel eens in een horecazaak komt? Die mensen hebben niet standaard 1 persoon bij de ingang staan om mensen te ontvangen hé? Meestal zijn alle personeelsleden druk bezig en moet je even wachten tot er iemand naar je toekomt om je een tafeltje toe te wijzen.IJzerlijm schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:27:
[...]
Als je dan binnenloopt en in een rechte lijn naar het toilet gaat, dan gaat niemand je om een QR vragen. Ze hebben wel wat beters te doen dan de hele tijd de voordeur in de gaten te houden, namelijk: de gasten bedienen. Waar hebben we het hier uberhaupt over... iemand die even snel naar de WC gaat, big-deal.
In Belgie mag dit trouwens gewoon, maar moet je dan even snel een mondkapje op doen. Waar ik dan wel weer meer begrip voor heb. Stukken menselijker dan die niet te handhaven regels die ze hier ingevoerd hebben.
Sommige mensen hier zijn echt wereldvreemd heb ik het idee.
*knip*
Dergelijke onrealistische voorstellen dragen niets bij aan de discussie.
[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 02-11-2021 13:59 ]
Ben benieuwd hoe de naleving daarvan gaat zijn: als een aanzienlijk deel van de mensen 'geen actieve herinnering' heeft aan de oproep van Rutte dan is de drempel bij de rest om het kapje ook thuis te laten niet zo groot meer.Soccer98 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:28:
- Mondkapje in publieke ruimte: alsof je in de stationshal van Amsterdam Centraal of in de Primark besmet kan raken. Die kans lijkt me enorm klein.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als dit zou werken zouden ze in de VS geen besmettingen hebben...Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:35:
In mijn omgeving gaat niemand zich alsnog laten vaccineren. Gelukkig zijn de meeste verstandig geweest, maar een aantal gaan nu helemaal niet meer mee in het hele verhaal.
knip
Overigens hebben ze bij mijn werkgever nu wekelijks een grote GGD bus staan voor het vaccineren van medewerkers, de opkomst is hoger dan ik van te voren had ingeschat, 55 prikken per middag tot dusverre, valt me niet tegen.
[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 02-11-2021 14:00 . Reden: Quote aangepast ]
Naja, in de praktijk zijn de handhavers en ander soort controlerend personeel ook geen idioten. Waar ik eerst woonde was het station praktisch afdakje in de buitenlucht waar geen hond staat. Tja, waarom zou je dan zo'n lappie op doen? En dat begrijpen die handhavers ook. Alleen de beleidsmakers niet echt.hoevenpe schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:36:
[...]
Ben benieuwd hoe de naleving daarvan gaat zijn: als een aanzienlijk deel van de mensen 'geen actieve herinnering' heeft aan de oproep van Rutte dan is de drempel bij de rest om het kapje ook thuis te laten niet zo groot meer.
Dat argument is al ontkracht door diverse artsen... de meeste mensen op de IC bv, liggen daar door hun eigen schuld / stommiteiten. Je krijgt kanker door roken en andere aandoeningen van alcohol bv, ook maar mee stoppen dan?Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:35:
In mijn omgeving gaat niemand zich alsnog laten vaccineren. Gelukkig zijn de meeste verstandig geweest, maar een aantal gaan nu helemaal niet meer mee in het hele verhaal.
knip
Overigens ben ik niet de enige die zwaar ziek is geworden van Pfizer (in mijn omgeving), moet je dan gokken op de vaccinatie of ziek worden van Corona?
Ik weet niet wat wenselijker is... maar een eventuele boosterprik mogen ze in hun achterste steken. En ik snap dat deze dwang veel mensen juist het harnas in jaagt om hem niet te nemen en te gokken dat corona minder heftig is.
[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 02-11-2021 14:00 . Reden: Quote aangepast ]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Ik kan zelf alleen maar respect hebben voor de bedrijven of organisaties die niet meedoen aan deze poppenkast.s3n schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:37:
Van de bd.nl liveblog:
[...]
Lastig, ik snap dat niemand iets wil, maar zo gaan we er niet komen.
Als dat systeem zo goed zou zijn hadden we toch niet meer dan 1000 besmettingen gehad bij het ADE? Dat lijkt me niet afkomstig te zijn van 1 persoon die met wat klachten rondliep. Het is veel logischer dat de oorzaak een groep gevaccineerde is die dus niet moesten testen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Het is een risico afweging om je gratis te vaccineren. Of met een btje pech je hele leven te betalen. Kan makkelijk 500.000 extra prikken opleveren. En nogsteeds helemaal vrijwillig.Bastard schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:37:
[...]
Als dit zou werken zouden ze in de VS geen besmettingen hebben...
Overigens hebben ze bij mijn werkgever nu wekelijks een grote GGD bus staan voor het vaccineren van medewerkers, de opkomst is hoger dan ik van te voren had ingeschat, 55 prikken per middag tot dusverre, valt me niet tegen.
Jouw n=1 (of 2 of in elk geval weinig) is per definitie minder nauwkeurig dan de cijfers die gewoon beschikbaar zijn. De kans om van Corona heel erg ziek te worden is voor alle leeftijdscategorieën véél en véél groter dan de kans om een ernstige bijwerking te krijgen van een vaccin. Ik snap werkelijk niet dat er nog steeds zoveel mensen zijn die denken dat die afweging voor hen anders zou kunnen zijn.ArcticWolf schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:39:
[...]
Dat argument is al ontkracht door diverse artsen... de meeste mensen op de IC bv, liggen daar door hun eigen schuld / stommiteiten. Je krijgt kanker door roken en andere aandoeningen van alcohol bv, ook maar mee stoppen dan?
Overigens ben ik niet de enige die zwaar ziek is geworden van Pfizer (in mijn omgeving), moet je dan gokken op de vaccinatie of ziek worden van Corona?
Ik weet niet wat wenselijker is... maar een eventuele boosterprik mogen ze in hun achterste steken. En ik snap dat deze dwang veel mensen juist het harnas in jaagt om hem niet te nemen en te gokken dat corona minder heftig is.
350 evenementen op 140 locaties. Tis niet alsof het enkel een volle Ziggodome was.Headshot_NL schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:39:
[...]
Ik kan zelf alleen maar respect hebben voor de bedrijven of organisaties die niet meedoen aan deze poppenkast.
Als dat systeem zo goed zou zijn hadden we toch niet meer dan 1000 besmettingen gehad bij het ADE? Dat lijkt me niet afkomstig te zijn van 1 persoon die met wat klachten rondliep. Het is veel logischer dat de oorzaak een groep gevaccineerde is die dus niet moesten testen.
Right, de IC-opname zelf stelt inderdaad geen fuck voor. Als de groep niet-vaccineerders zo goed was in op basis van beschikbare en betrouwbare data weloverwogen keuze's te maken was er uberhaupt nauwelijks een groep niet-vaccineerders. De meesten bagatelliseren hun kansen om in de zorg/op de IC te belanden en overschatten de impact van de prikken en komen daarmee op een andere risk/reward uit dan de overige 85% van de bevolking. De impact van die opname groter maken zal bij veel van de weigeraars nauwelijks impact hebben, 0% kans op opname * 100000 euro is nog steeds 0 euroLekkerboeie86 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:40:
[...]
Het is een risico afweging om je gratis te vaccineren. Of met een btje pech je hele leven te betalen. Kan makkelijk 500.000 extra prikken opleveren. En nogsteeds helemaal vrijwillig.
M.i. kun je ze beter op andere/eerdere plekken pakken dan in de zorg, dan is het kwaad al geschied en op dat moment heeft een vaccinatie ook geen zin meer. Door bv een qr-code te eisen in kerk/moskee/supermarkt heeft een vaccinatie veel meer waarde dan alleen het voorkomen van een ziekenhuisopname en hebben ze in hun belevingswereld wel een voordeel in het halen van een prikkie.
Qua horecadiscussie, ik (n=1) ben de afgelopen weken een paar keer in de kroeg geweest maar moest in alle gevallen qr + geboortedatum tot id+coronacheck laten zien. Viel me in ieder geval niet tegen.
[ Voor 7% gewijzigd door Bastard op 02-11-2021 13:53 ]
En als diegene uit het toilet aan een tafeltje gaat zitten en wat bestelt, zal iemand dan weten dat die niet gecheckt is ? Want de controle is aan de deur en de persoon is al binnen dus is het goed.Dennahz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:31:
[...]
Ik weet niet of je wel eens in een horecazaak komt? Die mensen hebben niet standaard 1 persoon bij de ingang staan om mensen te ontvangen hé? Meestal zijn alle personeelsleden druk bezig en moet je even wachten tot er iemand naar je toekomt om je een tafeltje toe te wijzen.
Als je dan binnenloopt en in een rechte lijn naar het toilet gaat, dan gaat niemand je om een QR vragen. Ze hebben wel wat beters te doen dan de hele tijd de voordeur in de gaten te houden, namelijk: de gasten bedienen. Waar hebben we het hier uberhaupt over... iemand die even snel naar de WC gaat, big-deal.
In Belgie mag dit trouwens gewoon, maar moet je dan even snel een mondkapje op doen. Waar ik dan wel weer meer begrip voor heb. Stukken menselijker dan die niet te handhaven regels die ze hier ingevoerd hebben.
Sommige mensen hier zijn echt wereldvreemd heb ik het idee.
De wereldvreemde hier is iedereen die KHN gelooft dat er serieus gecontroleerd wordt en je de horeca open kan houden zonder een explosie aan besmettingen.
Dit vraagt toch wel om enige uitleg. Wat versta jij onder véél en véél groter bij bijvoorbeeld kinderen?Jorizzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:46:
[...]
Jouw n=1 (of 2 of in elk geval weinig) is per definitie minder nauwkeurig dan de cijfers die gewoon beschikbaar zijn. De kans om van Corona heel erg ziek te worden is voor alle leeftijdscategorieën véél en véél groter dan de kans om een ernstige bijwerking te krijgen van een vaccin. Ik snap werkelijk niet dat er nog steeds zoveel mensen zijn die denken dat die afweging voor hen anders zou kunnen zijn.
https://www.bbc.com/news/health-58438669The decision not to recommend the vaccine to all healthy children was based on concern over an extremely rare side effect of the Pfizer and Moderna vaccines which causes heart inflammation, and can lead to palpitations and chest pain.
Data from the US, where millions of young teenagers have been vaccinated, suggests there are 60 cases of the heart condition for every million second doses given to 12 to 17-year-old boys (compared to eight in one million girls).
France, Italy, Israel and Ireland are also offering the vaccine to all children in this age group.
But as children are at such low risk from the virus, the JCVI decided that vaccination would offer only "marginal gain" and, therefore, there was "insufficient" evidence to offer mass vaccination to this age group.
*knip*Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:35:
knip
Deze discussie is onderhand off-topic.
[ Voor 46% gewijzigd door tweakduke op 02-11-2021 14:02 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
"Vrijwillig".Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:40:
En nogsteeds helemaal vrijwillig.
Het dient tussen quotes te staan in dit geval, want het is alles behalve bij dit soort maatregelen. De Gezondheidsraad had destijds al een schaal gemaakt van plicht/dwang/drang/vrije keuze en wij zitten momenteel dankzij onze implementatie van de QR code al in het oranje gebied (sterke drang, richting dwang). De politiek lonkt al naar het rode gebied van die schaal met de uitbreiding van de QR code naar meer plekken. Indien je een QR code nodig hebt voor de werkvloer arriveren we daadwerkelijk in het rode gebied.
Maar goed, wellicht dat je het eens bent met Bruls dat als principes je niets kosten ze de moeite niet waard zijn.
Wat maakt het dan richting dwang?CMD-Snake schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:52:
[...]
"Vrijwillig".
Het dient tussen quotes te staan in dit geval, want het is alles behalve bij dit soort maatregelen. De Gezondheidsraad had destijds al een schaal gemaakt van plicht/dwang/drang/vrije keuze en wij zitten momenteel dankzij onze implementatie van de QR code al in het oranje gebied (sterke drang, richting dwang). De politiek lonkt al naar het rode gebied van die schaal met de uitbreiding van de QR code naar meer plekken. Indien je een QR code nodig hebt voor de werkvloer arriveren we daadwerkelijk in het rode gebied.
Maar goed, wellicht dat je het eens bent met Bruls dat als principes je niets kosten ze de moeite niet waard zijn.
Het gratis testen
15 minuten wachten op uitslag?
met een uitstrijkje van je wang, niet eens in je neus?
Dat alle noodzakelijke dingen (supermarkt etc) nog altijd de QR code niet nodig is?
Sorry, maar verder dan een "mild inconvienence" kom ik echt niet.
Als mensen dit al zien als dwang, wauw.....
En terecht!TrailBlazer schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:55:
[...]
Ik verwacht dan ook een hogere premie omdat ik buiten op mijn racefiets rijd ipv veilig binnen op een hometrainer.
Maar mensen die roepen dat er op basis van gezondheid geselecteerd moet worden... zijn altijd de toevallig gezonde mensen, tot ze ouder worden, meer zorg nodig hebben. En dan is het opeens nodig dat we "gezamelijk de lasten dragen".
Voor alles in de gezondheidszorg zie je hetzelfde als bij corona: Onderschatting van het risico, "mij overkomt het niet" etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 02-11-2021 13:57 ]
Verwijderd
Als 80% van het IC daar ligt vanwege een racefiets, sure.TrailBlazer schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:55:
[...]
Ik verwacht dan ook een hogere premie omdat ik buiten op mijn racefiets rijd ipv veilig binnen op een hometrainer.
Ja, die knakkers van de gezondheidsraad hebben er duidelijk geen verstand van.Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:55:
[...]
Wat maakt het dan richting dwang?
Het gratis testen
Dat alle noodzakelijke dingen (supermarkt etc) nog altijd de QR code niet nodig is?
/s
PS. blz 15
Vooruit, 'véél en véél groter' is voor de jongste categorieën wellicht overdreven, maar de gezondheidsraad schreef er het volgende over:Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:52:
[...]
Dit vraagt toch wel om enige uitleg. Wat versta jij onder véél en véél groter bij bijvoorbeeld kinderen?
[...]
https://www.bbc.com/news/health-58438669
Ga je hoger in leeftijd, dan loopt het voordeel van vaccineren snel op.Advies: vaccinatie van adolescenten
De commissie stelt vast dat er een zekere mate van directe en indirecte ziektelast is van
COVID-19 bij adolescenten in de leeftijd 12 tot en met 17 jaar. Ook stelt de commissie vast dat
vaccinatie van deze groep met het BioNTech/Pfizer-vaccin voldoende werkzaam, voldoende
veilig en aanvaardbaar is. Daarom is de commissie van mening dat vaccinatie tegen COVID-19
van gezonde adolescenten in de leeftijd 12 tot en met 17 jaar met het Pfizer/BioNTech-vaccin
zinvol en verantwoord is.
Dat de commissie positief staat tegenover vaccinatie van gezonde adolescenten is het resultaat
van de optelsom van verschillende factoren. Zo heeft de commissie niet alleen de ziektelast
voor adolescenten op de korte termijn meegewogen (ernstig, maar voor een kleine groep),
maar ook op de langere termijn (minder ernstig, maar mogelijk voor een grotere groep).
Daarnaast heeft de commissie aanzienlijk gewicht toegekend aan de indirecte
(gezondheids)voordelen en belangen van adolescenten die met een dergelijk vaccinatieaanbod gediend zijn. Daarbij komt dat vaccinatie een gunstig effect heeft op populatieniveau.
Modelleringsonderzoek laat zien dat vaccinatie van deze groep bijdraagt aan verminderde
En is 1000 dan echt veel op zoveel bezoekers? Lijkt mij van niet?MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:46:
[...]
350 evenementen op 140 locaties. Tis niet alsof het enkel een volle Ziggodome was.
Wellicht overdreven is in deze dus hetzelfde als totale onzin.Jorizzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:58:
[...]
Vooruit, 'véél en véél groter' is voor de jongste categorieën wellicht overdreven, maar de gezondheidsraad schreef er het volgende over:
[...]
Ga je hoger in leeftijd, dan loopt het voordeel van vaccineren snel op.
Dan zit je dus gewoon op lichtgroen, "Disincentives". Zoals ik zei: mild inconvienence.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:57:
[...]
Ja, die knakkers van de gezondheidsraad hebben er duidelijk geen verstand van.
/s
PS. blz 15
Ik heb alle vertrouwen in de Gezondheidsraad. maar weinig vertrouwen in jouw interpretatie van dat document.
Oranje is dwang namelijk. Als we daar in zouden zitten hadden we deze discussie niet, dan stond er nu ME op de stoep, werd je vastgebonden aan een brandcard en werd er gewoon een naald in je arm gestoken.
DAT is dwang
[ Voor 24% gewijzigd door Waah op 02-11-2021 14:03 ]
De vraag is meer, wie is de oorzaak? En had je dit kunnen voorkomen met de nieuwe maatregelen?RodeStabilo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:58:
[...]
En is 1000 dan echt veel op zoveel bezoekers? Lijkt mij van niet?
Nee, dat zou het zijn als vaccineren gevaarlijker zou zijn dan niet vaccineren, en dat is zelfs voor die jongste categorie gewoon niet waar.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:59:
[...]
Wellicht overdreven is in deze dus hetzelfde als totale onzin.
Volgens mij zitten we in "Beperkte keuzemogelijkheden", de op één na laatste stap tot Sterke drang.Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:59:
[...]
Dan zit je dus gewoon op lichtgroen, "Disincentives". Zoals ik zei: mild inconvienence.
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis : 1312 (stijging van 100)
— cijfertjes42 (@cijfertjes42) 2 november 2021
Kliniek : 1072 (stijging van 96)
IC : 240 (stijging van 4)
Instroom:
Kliniek : 209 (gisteren:123)
IC : 22 (gisteren:18)
Uitstroom:
Kliniek : 113 (gisteren:49)
IC : 18 (gisteren:2)#Covid19NL
- Red Team geeft adviezen: marginale media-aandacht, vooral bij aanvang
- Red Team stopt: alle media met headlines dat ze stoppen
Hoe dan?
Maar dat is niet zo, want je kan gewoon kiezen. Je kan testen, je kan vaccineren. En je bent overal welkom.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:02:
[...]
Volgens mij zitten we in "Beperkte keuzemogelijkheden", de op één na laatste stap tot Sterke drang.
de "disencentive" is dat je dus wat extra moeite moet doen nu. Das echt heel mild. Zelfs als je zelf de testen moet betalen zit je nog in lichgroen gebied.
Ja dat klopt uiteraard. Maar das in principe ook voor zorg-gerelateerde kosten natuurlijk.Dennis1812 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:03:
[...]
Niet voor je zorgverzekering hoor.
Reis/ORV zou kunnen. Maar niet voor de verzekering waar het over ging.
Dat een ORV meer gaat vragen voor niet gevaccineerde zie ik prima gebeuren. Maar dat ze het uit t basispakket gaan halen geloof ik dan weer geen seconde.
Volgens Haagse ingewijden zou De Jonge al opdracht gegeven hebben om de wetgeving op te stellen voor QR codes op de werkvloer. Het komt niet onverwacht zou ik zeggen met alle keren dat De Jonge zich sterk maakte hiervoor en het meest recente mediaoptreden van burgemeester Bruls.‘Kabinet bereidt inzet coronapas op werk en in winkels voor’
Het demissionaire kabinet is bezig met het voorbereiden van wetgeving die het mogelijk moet maken om later de coronapas in te voeren in bepaalde niet-essentiële winkels of op het werk. Dat zeggen bronnen rond het kabinet dinsdag tegen NRC. Het kabinet is niet van plan de coronapas op korte termijn in deze settings te verplichten, maar wil de wetgeving alvast hebben aangepast om dit alsnog te kunnen doen, bijvoorbeeld als de epidemiologische situatie dit najaar verder verslechtert.
[...]
Voor de inzet van de coronapas op het werk is ook een wetswijziging in voorbereiding. De huidige wetgeving verbiedt het werkgevers om de vaccinatiestatus van hun werknemers te vragen, terwijl de werkplek een van de meest voorkomende bronnen van besmetting is. Werkgevers pleiten al langer voor de mogelijkheid om de coronapas te gebruiken
Tja, wat weten die eminente medische en juridische ethici nou die zo'n tabel opstellen.Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:55:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nztXHnLKhGzSg2GBIzTNaPRq.png?f=user_large)
Toegang bepalen middels QR code is al licht oranje gebied ("beperkte keuzemogelijkheden") in deze. Voorlopig zal dat dus enkel toe blijven nemen als het aan het kabinet ligt.
Het journaille zou vanavond natuurlijk al vragen van die strekking kunnen stellen.Number10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:38:
[...]
Dat is precies wat ik bedoel. Ze weten na 1,5 jaar heel goed hoe de R zich gedraagt, behoudens een nieuwe variant of inhaalgedrag misschien.
Een overshoot is er dus al snel en dat maakt het scherp aan de wind varen ook zo onnozel. Je kunt een instabiel systeem niet op R=1 houden en het leidt tot onnodig veel sterfte en ziekte. Met het bestrijden van een besmettelijke ziekte heeft het niks te maken. Het gaat ze in dat geval om 'gecontroleerde' verspreiding en daarvan zei de WHO in Nieuwsuur dat zoiets complete kolder is.
Maar zoals benoemd, het zou ook kunnen dat een rug-tegen-de-muur situatie moet ontstaan zodat politiek moeilijke keuzes veel eenvoudiger worden.
De Kamer moet in het debat en vooraf bij de technische briefing vooral heel scherp zijn op de vraag: bereiken we met deze maatregelen wel R=0,8? En kan een andere partij dan het RIVM dat ook doorrekenen?
Of bijvoorbeeld de vraag waarom we niet teruggaan naar de maatregelen van voor 25 september. Waarom maatregelen waarvan ze bewezen werken (mag beter, maar de R ging langzaam omlaag) vervangen door maatregelen waarvan je nog niet weet of ze werken?
Nee, dat zie je verkeerd. Het is geen misbruik en ook geen dwingen. Het is enkel mensen de vrijheid geven waar het kan en mensen die zich niet laten vaccineren de consequenties daarvan laten dragen.Dennahz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:03:
[...]
Dus misbruik maken van een maatregel om mensen te dwingen om alsnog te doen wat je wilt als overheid. Maar hey, het is gewoon vrijblijvend allemaal hoor. Eigen keuze en zo. Begrijp je dan zelf niet dat dit gewoon absurd is?
Misschien is het in dit geval goed te praten (vind ik niet), maar wat als ze deze methode later nog eens gaan toepassen? Genoeg voorbeelden te bedenken. Mensen tegen een muur zetten zodat ze toch doen wat je wilt, ook al blijf je volhouden dat het een eigen keuze is.
Eigenlijk zou je nog een stap verder moeten gaan, ook al dat gedoe met checks enzo zouden niet nodig zijn als iedereen zich zou laten vaccineren. We betalen dus al een flinke prijs voor die paar mensen die zo graag eigenwijs blijven.
Dus waarom zouden we ook nog zinloos solidair moeten doen met de groep die zo graag niet meewerkt aan de oplossing?
alles kan off-topic
Je spreekt over een 'véél en véél grotere kans voor alle leeftijden om heel erg ziek te worden dan de kans op een ernstige bijwerking van het vacin' terwijl dat nergens uit blijkt.Jorizzz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:00:
[...]
Nee, dat zou het zijn als vaccineren gevaarlijker zou zijn dan niet vaccineren, en dat is zelfs voor die jongste categorie gewoon niet waar.
Later zeg je dat dat "wellicht" overdreven is. Dan kom je met een stukje van de Gezondheidsraad waar niets staat over ernstige bijwerkingen van het vaccin om dat te staven?
300.000 kaarten verkocht zie ik. Dus nee, dat lijkt me meevallen.RodeStabilo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:58:
[...]
En is 1000 dan echt veel op zoveel bezoekers? Lijkt mij van niet?
Ik snap de verbazing over besmettingen ook niet echt. Er is 1 manier om deze 100% te voorkomen, en dat is als iedereen lekker thuis blijft. Elke andere oplossing heeft leakage.
Iemand die gisteren getest is kan vandaag besmet zijn. En iemand die gevaccineerd is, kan ook besmettelijk zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2021 14:07 ]
Maar je hebt je reisverzekering niet nodig voor die zorg.MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:04:
[...]
Ja dat klopt uiteraard. Maar das in principe ook voor zorg-gerelateerde kosten natuurlijk.
Ga jij skiën bij Skidome in Rucphen en breek je je been of je valt je hersenen kapot waarna je je eigen naam niet meer weet (been there, done that) komt de ambu je gewoon halen en betaal je enkel eigen risico. Die reisverzekering is verrekte handig als je dat been gaat breken in Oostenrijk. Al betaald vaak je Nederlandse zorgverzekering het alsnog dan.
Ik dacht dat de persoon die het opperde echt erop doelde om covid zorg uit je basispakket te trekken waardoor je je leven lang mag betalen als je een beetje pech hebt. Dat is natuurlijk een slecht plan.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Die vervangende maatregelen voor bepaalde groepen die je noemt staan letterlijk in "Beperkte keuzemogelijkheden".Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:04:
[...]
Maar dat is niet zo, want je kan gewoon kiezen. Je kan testen, je kan vaccineren. En je bent overal welkom.
de "disencentive" is dat je dus wat extra moeite moet doen nu. Das echt heel mild. Zelfs als je zelf de testen moet betalen zit je nog in lichgroen gebied.
Voor de meelezer: Zie interventieladder in CMD-Snake in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"
Maar de QR code kan ook zonder vaccinatie. Jij ziet het als "enkel vaccinatie". Maar de QR code werkt ook met een test. Dus dan geld oranje al niet meer.CMD-Snake schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:05:
Vers van de pers bij het NRC
[...]
Volgens Haagse ingewijden zou De Jonge al opdracht gegeven hebben om de wetgeving op te stellen voor QR codes op de werkvloer. Het komt niet onverwacht zou ik zeggen met alle keren dat De Jonge zich sterk maakte hiervoor en het meest recente mediaoptreden van burgemeester Bruls.
[...]
Tja, wat weten die eminente medische en juridische ethici nou die zo'n tabel opstellen.![]()
[Afbeelding]
Toegang bepalen middels QR code is al licht oranje gebied ("beperkte keuzemogelijkheden") in deze. Voorlopig zal dat dus enkel toe blijven nemen als het aan het kabinet ligt.
Wat zij beschrijven is als je dus enkel als gevaccineerde, maar niet als geteste naar binnen mag (aka, de 2G methode).
Zolang je met test overal nog naartoe kan...Ben je niet beperkt. Hoe graag je dat misschien zou willen geloven. Dat ziet ook de Gezondheidsraad gewoon in. "Vaccinatiebewijs" in deze strekking is dus ENKEL met een vaccinatie.
We zitten dus kwa corona-bewijs nog niet eens in geel, laat staan op oranje wat pure dwang voorstelt. En financieel zit je niet eens in licht-groen. Want alles wordt voor je betaald
[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 02-11-2021 14:15 ]
Goeie podcast over de media, waar in het tweede deel ook de vragen bij de persco worden besproken:autje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:05:
[...]
Het journaille zou vanavond natuurlijk al vragen van die strekking kunnen stellen. (…)
Number10 in "De politieke aspecten van Corona (in NL)"
Ik denk dat media en politici de Rt moeten gaan gebruiken i.p.v. blijven hangen in de vaagtaal van het kabinet zoals 'maximaal controleren' of indammitigatie etc.(…) Of bijvoorbeeld de vraag waarom we niet teruggaan naar de maatregelen van voor 25 september. Waarom maatregelen waarvan ze bewezen werken (mag beter, maar de R ging langzaam omlaag) vervangen door maatregelen waarvan je nog niet weet of ze werken?
Wel: 'Wat is de voorspelde Rt van deze maatregelen? Want als de Rt >1 blijft blijven de opnames doorgaan.'
Niet: 'Wat een mooie kleur schoenen heeft de minister van volksgezondheid aan, welke maat heeft u?'
Ik zou dat laatste er niet eens bij vragen, want dan stuur je het gesprek al een bepaalde richting op. Het kan altijd een vervolgvraag zijn natuurlijkNumber10 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:11:
[...]
Wel: 'Wat is de voorspelde Rt van deze maatregelen? Want als de Rt >1 blijft blijven de opnames doorgaan.'
Niet iedereen woont naast een teststraat natuurlijk. Vooral 12-17 heeft niet echt een auto tot zijn beschikking. In de provincie kan je een uur fietsen, testen, uur terug en dan is het spontane van een bioscoopje wel weg.Waah schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:55:
[...]
Wat maakt het dan richting dwang?
Het gratis testen
Ik lees dat dan weer als maatregelen die specifiek op een bepaalde groep zijn gericht. Die zijn er niet. Iedereen moet, zonder uitzondering, iets laten zien waardoor aannemelijk gemaakt kan worden dat je minder gevaar oplevert voor verspreiding/opname. Hoe je dat doet mag je zelf weten.Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:08:
[...]
Die vervangende maatregelen voor bepaalde groepen die je noemt staan letterlijk in "Beperkte keuzemogelijkheden".
Ik wil best met je meegaan hierin, maar als ik dan kijk waar de testplicht voor ongevaccineerden dan wel in zou passen dan kom ik toch in hetzelfde blokje.SH4D3H schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:14:
[...]
Ik lees dat dan weer als maatregelen die specifiek op een bepaalde groep zijn gericht. Die zijn er niet. Iedereen moet, zonder uitzondering, iets laten zien waardoor aannemelijk gemaakt kan worden dat je minder gevaar oplevert voor verspreiding/opname. Hoe je dat doet mag je zelf weten.
Zelfs in het hoogste puntje van noord-Friesland, is het 6,5km van een testlocatie. Als je dan 2 uur onderweg bent doe je echt wat verkeerdSeñor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:14:
[...]
Niet iedereen woont naast een teststraat natuurlijk. Vooral 12-17 heeft niet echt een auto tot zijn beschikking. In de provincie kan je een uur fietsen, testen, uur terug en dan is het spontane van een bioscoopje wel weg.
Het blijft een punt van "vervelend, maar niet onoverkomelijk".
Daarbij ben ik zélf niet voorstander van verplicht testen voor een dagje weg voor die leeftijdsgroep. Maar dat ben ik.
Daarom: 2G beleid. Dan heb je dit probleem niet meer.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:14:
[...]
Niet iedereen woont naast een teststraat natuurlijk. Vooral 12-17 heeft niet echt een auto tot zijn beschikking. In de provincie kan je een uur fietsen, testen, uur terug en dan is het spontane van een bioscoopje wel weg.
Dit topic is gesloten.
![]()
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.
Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).
De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.