Ik niet of marginaal, blijkens allerlei uitlatingen van betrokkenen.
Wat het dichtst in de buurt lijkt te komen is de scenario-analyse van de WRR waarin wijselijk uitspraken over (on)waarschijnlijkheid worden nagelaten en zelfs wordt gewezen op het belang van de voorbereiding van alle scenario's. Let op dat Nederland voor 2020 heel erg 'voorbereid' was, op papier dan.
Tijdens de technische briefing werd benoemd door de voorzitter van het OMT dat scenario 5 niet het meest waarschijnlijke zou zijn. Hoeveel bewijs wil je dan nog hebben dat het RIVM lijkt uit te gaan van de voorspelbaarheid van dergelijke scenario's?
Het rapport en citaat uit de technische briefing staan hier:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9"
Uit het WRR rapport kun je al afleiden dat je als overheid m.i. uit moet gaan van scenario 5 (worst case) of tenminste scenario 4 (continue strijd), maar dat gebeurt evident niet. We gaan versoepelen op grond van 'berekeningen' maar dat kan dus niet. Rekening houden met het risico op papier is net zoiets als uitgaan van vaccinatiebereidheid en niet van de feitelijke bescherming. Je hebt er geen snars aan als het achteraf heel erg tegenvalt.
(…) En je hebt helemaal gelijk dat er meer mee gedaan zou moeten worden. (ditzelfde geldt ook voor de global warming, waarbij je b.v. situaties zoals in Limburg had kunnen voorspellen) (…)
Exact dit. Het is wel voorspelbaar, maar niet wanneer en in welke mate. Veel mensen vinden het idee van een onvoorspelbare wereld onwerkbaar en gaan net doen alsof ze het risico kunnen voorspellen, maar zoals beide artikelen die ik citeerde uitgebreid onderbouwen is er een kans dat je een keer heel erg (dit is relevant) de mist in gaat. Daarom is het sturen op iets anders dan R<1 m.i. ook zo'n slecht idee. En dat is dus niet hetzelfde als eradicatie (uitroeien).
(…) Het nadeel is wel dat als je dit soort voorspellingen gaat gebruiken als uitleg voor zwaardere maatregelen je nog veel meer tegenwerking krijgt vanuit de bevolking

Nadeel voor wie?
Dat laatste is precies waar politiek leiderschap om draait en we m.i. gisteren wederom grootschalig zagen ontbreken. Dat is het werkelijke verschil tussen veel landen en NZ. Hun eilandstatus helpt daarbij, maar het VK is ook een eiland. Daarmee heb je dat voordeel als werkelijke determinant van hun uitkomst al geëlimineerd.
Het is natuurlijk veel leuker om te zeggen dat je alles onder controle hebt (terwijl je juist omstandigheden creëert die de controle bemoeilijken). Als de boel vervolgens voorspelbaar uit de hand loopt kun je zeggen dat je ook liever geen maatregelen wil, maar 'met de rug tegen de muur' moet het dan maar. Die politieke strategie is volgens mij wat we steeds zien gebeuren.
En voor de helderheid: misschien gebeurt er niks, maar dat is geen bewijs dat de risicostrategie juist was. Je kunt ervoor kiezen om in hartje Amsterdam je fiets niet op slot te zetten en elke keer dat die fiets niet gestolen is concluderen dat het op slot zetten overdreven was. Maar ik hoef denk ik niet uit te leggen wat survivor bias is en waarom mensen hun fiets dus op slot moeten zetten, ook al is er vast wel ergens iemand te vinden die claimed dat het prima kan op grond van eigen ervaringen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.