Zeker, maar kan een gevaccineerde dat ook? Of zijn dat nooit superspreaders? (klinkt op zich aannemelijk). De ongevaccineerden die zichzelf onrechtmatig zonder code helaas ook naar binnen werken zijn soms besmettelijk, en dat is uiteraard een probleem, maar verspreiden dus voornamelijk naar gevaccineerden en deels ongevaccineerden. Hoe groot is dat effect?
Het is een complex geheel en daar sec de controle uithalen als causale oorzaak vind ik twijfelachtig als daar verder geen onderbouwing voor bestaat. Is die er? Zijn er controles geweest waar achteraf bleek dat er ongevaccineerden rondliepen zonder QR code die grote clusters hebben veroorzaakt?
Meer controle was een maatregel die had moeten worden ingevoerd toen de burgemeesters stelden weinig te gaan controleren. Het was een mooie gelegenheid voor cluster randomisatie onderzoek. Nu is het weer een rug-tegen-de-muur situatie en kan dat niet meer zo gemakkelijk. Hoeveel is er nu geleerd van die avondklok?
(…) En ongevaccineerden zijn nu eenmaal besmettelijker (en langer) dan gevaccineerden. Dus wellicht stijgt de Rt er wel van ja. (…)
Verminderde vatbaarheid en verminderde verspreiding zijn absoluut goede redenen voor vaccinatie. Vooral vaccineren dus.
Maar miljoenen hossende mensen in relatief kleine ruimtes met een QR code die minder maar soms nog wel verspreiden en veel relatief langdurige contacten hebben op korte afstand en zich wellicht ook door de vaccinatie onveiliger gedragen vs. de mogelijkheid dat er iemand zonder QR code tussenstaat. Wat is nu waarschijnlijker bijdragend aan een de Rt? Een kleine kans vermenigvuldigt met een hoge frequentie kan alsnog resulteren in veel verspreiding.
(…) Telkens als de horeca dichtging of beperkt werd zakten de besmettingen. En waar rook is, is vuur. Je kan in de bible belt zien wat er gebeurt als een groep ongevaccineerden samenkomt. (…)
Ja, ik snap dat ook de horeca bijdraagt aan de verspreiding. Maar meer controle veronderstelt volgens mij dat een gebrek aan controle resulteert in veel besmettelijke ongevaccineerden tussen gevaccineerden. Is dat zo?
(…) Die houden tenslotte de ziekenhuis bijna volledig eigenhandig vol en zijn dé oorzaak van uitstel van reguliere zorg. (…)
De overheid zorgt niet voor R<1 en stuurt op IC capaciteit. Dat is de oorzaak van uitstel van reguliere zorg.
(…) Ik kan me er wel in vinden, dat er wéér te laat wordt ingegrepen. Deze tendens zagen we tenslotte al een ruime 2 weken gebeuren.
Dat is het hoofdprobleem. Er zijn veel te veel factoren die gezamenlijk leiden tot een Rt stijging. Dat kan een gebrek aan controle van de QR code zijn, maar daar heb ik de onderbouwing dus nergens van gehoord (sluit uiteraard niet uit dat die er wel is). Toch wordt het in de media geslingerd. Waarom?
@
MikeyMan: het gaat om de onderbouwing. Uiteraard moeten mensen zich vaccineren en de QR code gebruiken als dat verplicht is. Maar zou een gebrek aan controle een zeer waarschijnlijke bijdrage leveren of zijn het vooral al die contacten en dus het systeem zelf dat de verspreiding geeft?
En dan heb je nog werk, feestjes thuis, scholen. Er zijn nog veel meer mogelijkheden die niks met QR te maken hebben en ik vraag me daarom dus ook af of strengere controle veel gaat toevoegen. Wie weet. Ik ben er niet op tegen vanuit beheersingsperspectief, maar achteraf valt nooit te reconstrueren of dat werkelijk wat uitmaakt. Laten we kijken waar het OMT mee komt straks.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.