Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 92 Laatste
Acties:
  • 317.508 views

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:28:
Hoewel ik normaal voorstander was van maatregelen en me er goed aan hield vind ik het nu moeilijk.

Omdat andere mensen weigeren zichzelf te beschermen vanwege een bericht op Facebook van tante Truus (of hun religie) moet ik me opeens aan extra regels houden?

Omdat er mensen zijn die geen gordel willen dragen moeten we allemaal 50 gaan rijden op de snelweg. En dat terwijl diezelfde gordellozen vast wel lekker doorjakkeren met 130...

Het wringt.
Bij mij begint het ook ernstig te wringen.

Als het inderdaad zo is dat 4 op de 5 patiënten in het ziekenhuis/IC niet gevaccineerd is en men denkt de belasting op zorg te kunnen drukken met maatregelen, dan lijkt het me logisch juist deze ongevaccineerde groep aan te pakken. Zij zorgen immers voor de forse aantallen.

Wat is dan effectiever, deze ongevaccineerde groep minder kans te geven op besmetting door iedereen om hun heen maatregelen en restricties op te leggen (mondkapjes, etc) of gewoon buiten het dagelijkse leven te houden (en zo de gevaccineerden gewoon hun vrijheid te laten houden)? Tijdens de prik campagne was het eerste volledig de juiste weg, nu iedereen de keuze gehad heeft, neig ik naar de tweede.

Als vaccins werken in de druk op de zorg te managen/verlagen, wordt het voor mij steeds lastiger te accepteren dat ik voor de groep die weigert me aan moet passen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:25

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:08:
[...]

Ahja, dus daar pasteuriseren ze hun melk ook niet. Handen wassen mag niet. En als ze daar gebeten worden door een zwerfhond nemen ze geen shot tegen hondsdolheid. Rare selectieve principes.
Ik heb helemaal niets met die principes. Toch denk ik dat het weinig helpt om ze zo makkelijk te veroordelen. Ik herken wel wat hierboven staat, een van de uitgangspunten (of interpretaties van de bijbel) is dat je pas ingrijpt als je ziek bent en niet op voorhand, als er nog niets is. Het is niet per de een straf, maar (volgens hun) heeft God er een bedoeling mee.

Heel eerlijk heb ik het idee dat een deel van de streng gereformeerden hier erg mee worstelt, omdat de logica erg moeilijk te vinden is. Maar voeg daar een flinke portie ‘peer-pressure’ aan toe en het kwartje valt toch de verkeerde kant op.

En voor de volledigheid: ik probeer het uit te leggen hier, niet goed te praten :).

@Cid Highwind die prikbussen zijn hier volgens mij ook, ik woon tussen biblebelt dorpen (maar niet zelf in zo’n dorp) en ik zie nog wel eens berichten langskomen op lokale media over die prikbussen. Bijv een relletje in Kootwijkerbroek waarbij het plaatselijke café een Corona’tje wilde geven aan mensen die een prikje in de bus gingen halen :+ .

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 08:16 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Fly-guy schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:11:
[...]

Als het inderdaad zo is dat 4 op de 5 patiënten in het ziekenhuis/IC niet gevaccineerd is en men denkt de belasting op zorg te kunnen drukken met maatregelen, dan lijkt het me logisch juist deze ongevaccineerde groep aan te pakken. Zij zorgen immers voor de forse aantallen.

Wat is dan effectiever, deze ongevaccineerde groep minder kans te geven op besmetting door iedereen om hun heen maatregelen en restricties op te leggen (mondkapjes, etc) of gewoon buiten het dagelijkse leven te houden (en zo de gevaccineerden gewoon hun vrijheid te laten houden)? Tijdens de prik campagne was het eerste volledig de juiste weg, nu iedereen de keuze gehad heeft, neig ik naar de tweede.

Als vaccins werken in de druk op de zorg te managen/verlagen, wordt het voor mij steeds lastiger te accepteren dat ik voor de groep die weigert me aan moet passen.
Over dat eerste zijn toch veel onduidelijkheden, op mijn twitter timeline zie ik heel andere dingen voorbij komen.

https://twitter.com/annst...i7wxpNcXZuWajCEO1iuA&s=19

Is er ergens een betrouwbaardere bron dan een bestuursvoorzitter die iets roept?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nox schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:14:
[...]

Over dat eerste zijn toch veel onduidelijkheden, op mijn twitter timeline zie ik heel andere dingen voorbij komen.

Is er ergens een betrouwbaardere bron dan een bestuursvoorzitter die iets roept?
https://www.rivm.nl/nieuw...e-IC-is-niet-gevaccineerd

Het RIVM zelf betrouwbaar genoeg?

https://www.rivm.nl/nieuw...weken-meer-dan-verdubbeld

/editje erbij natuurlijk
Er is geen betrouwbare actuele bron, als in RIVM heeft nog geen cijfers over afgelopen 2 weken gepubliceerd.

Als je naar kranten gaat zoals Trouw, lees je 25%, maar dat komt dan vooral door 70+. (wat zij van het Maastricht ook zegt eigenlijk)

[ Voor 17% gewijzigd door Vorkie op 27-10-2021 08:18 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 21:32
stylezzz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:35:
Laten we ook niet vergeten dat het omt vooral uit artsen bestaat die natuurlijk allemaal de eed hebben afgelegd. Kortom, die zullen nooit pleiten voor 2 delingen etc.

Het kabinet heeft echter een ander doel. Hoe gaan ze het verkopen aan de bevolkijg dat die een stukje vrijheid moeten inleveren, terwijl een klein deel van die bevolking hun vrijheid behoud.
Het OMT zal, denk ik, voornamelijk inzetten op het managen van de outbreak. De ‘politieke’ aspecten van Vaccinatiestatus speelt daarin denk ik sowieso een ondergeschikte rol. Zeker in de fase dat we (zoals gebruikelijk) weer veel te lang hebben gewacht.

[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 27-10-2021 08:32 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:37
ZieMaar! schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:13:
[...]

Ik heb helemaal niets met die principes. Toch denk ik dat het weinig helpt om ze zo makkelijk te veroordelen. Ik herken wel wat hierboven staat, een van de uitgangspunten (of interpretaties van de bijbel) is dat je pas ingrijpt als je ziek bent en niet op voorhand, als er nog niets is. Het is niet per de een straf, maar (volgens hun) heeft God er een bedoeling mee.

Heel eerlijk heb ik het idee dat een deel van de streng gereformeerden hier erg mee worstelt, omdat de logica erg moeilijk te vinden is. Maar voeg daar een flinke portie ‘peer-pressure’ aan toe en het kwartje valt toch de verkeerde kant op.

En voor de volledigheid: ik probeer het uit te leggen hier, niet goed te praten :).

@Cid Highwind die prikbussen zijn hier volgens mij ook, ik woon tussen biblebelt dorpen (maar niet zelf in zo’n dorp) en ik zie nog wel eens berichten langskomen op lokale media over die prikbussen. Bijv een relletje in Kootwijkerbroek waarbij het plaatselijke café een Corona’tje wilde geven aan mensen die een prikje in de bus gingen halen :+ .
Ah dat klopt, moest daar wel even om gniffelen. Aan de hand van de discussie over de grote steden, waar voornamelijk de winst valt te halen omdat de kans hoger is dat je er op mensen stoot die simpelweg nog niet bereikt waren in plaats van dat men het op principiële grond niet had gedaan, was ik tot een andere conclusie gekomen. :)

Sowieso lijkt me het pontificaal neerzetten van een opvallende bus niet per sé de meest handige aanpak in een gebied waar men zich het liefst in het geheim laat vaccineren. Maar wie ben ik :P

• Cid Highwind
[...]

Aldus de zoveelste die graag met zijn of haar porem op TV wil komen voor een sappige soundbite...

Uit dezelfde post een interessant draadje die een net wat breder perspectief op de zaak biedt en wellicht bovenstaand bericht weer binnen de benodigde context plaatst:
https://twitter.com/Denni...tatus/1452673220092600329

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Fly-guy schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:11:
[...]

Ik ben ook helemaal klaar met die ongevaccineerden. Wat mij betreft voeren ze een qr-code plicht in bij het ziekenhuis en voeren de zorgverzekeringen een forse risico opslag toe bij die eigenwijze facebook geleerden.

alles kan off-topic

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Limburg heeft relatief veel bejaarden, dat zie je ook terug aan de aantallen in de ziekenhuizen. In die groep is de vaccinatiegraad hoog en het aantal mensen waarbij het vaccin minder goed werkt ook hoog.

Bij de landelijke cijfers van 80% gevaccineerd met een 90% effectief vaccin kom je uit op 71% ongevaccineerden in het ziekenhuis. Maar als je naar 90% gevaccineerd en 60% effectiviteit gaat dan kom je al op 80% ongevaccineerden in het ziekenhuis. Nog steeds een reductie van ruim 50% in opnames vergeleken met nul gevaccineerden.

https://www.volksgezondhe...nationaal/leeftijdsopbouw

Hee, dat is ook wel weer toevallig dat die gemeente waar zoveel over te doen is langs komt.
Urk kent het laagste percentage ouderen met 9,7%

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 27-10-2021 08:43 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:05:
[...]

Volgens een strenggereformeerde, die onlangs in een praatprogramma was, mag je ziektes niet voorkomen omdat ziektes een soort straffen van god zijn. Behandelen mag wel. Om diezelfde reden verzekeren ze zich ook niet.
Ik woon zo'n beetje midden in de Bible Belt, maar kan je vertellen dat tegenwoordig bijna niemand onverzekerd is. Dat zijn echt hele kleine accentverschillen. Ook over vaccineren wordt heel verschillend gedacht en binnen kerkverbanden wordt hier verschillend over gedacht. Ook dit zijn plaatselijke accentverschillen waar de ene gemeente fors stelliger is dan de andere gemeente. Een bekend voorbeeld is Staphorst en Urk.

Het risico van zo'n praatprogramma is dat je denkt dat die mening van die man gemeengoed is. Dus bij dezen wil ik hier toch wat duiding over geven. Dat blijkt ook wel uit het bericht van het OMT vanmorgen, dat slechts 10% van de ongevaccineerden tot een geloofsgemeenschap behoort. 40% komt uit de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag). Ook bekenden van mij die op de longafdeling van plaatselijke ziekenhuizen werken bevestigen dit beeld.

• Fly-guy
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:35:
[...]

Ik ben ook helemaal klaar met die ongevaccineerden. Wat mij betreft voeren ze een qr-code plicht in bij het ziekenhuis en voeren de zorgverzekeringen een forse risico opslag toe bij die eigenwijze facebook geleerden.
Onderscheid in ziekenhuizen gaat mij nog iets te ver, al komt dat vraagstuk vanzelf op tafel als de bedden "op" zijn.
Ik heb liever dat ongevaccineerden niet in het ziekenhuis komen, dus door ze niet besmet te laten raken. (Dat gaat nooit 100% lukken, dus in de praktijk de kans zoveel mogelijk verlagen).

Hoe je dat voor elkaar krijgt is de vraag.
Afgezien van logistieke uitdagingen heb ik liever dat die groep gewoon niet meer mee doet dan dat iedereen weer beperkt wordt in hun leven.
Dat vereist bijvoorbeeld een strenge controle van de QR code, maar zonder vaccin gewoon niet meer het uitgaansleven in zou waarschijnlijk al veel schelen, en misschien dat men ook moet denken aan de werkvloer.

Ik wil zelf best nog een boostershot halen op mijn janssen prik (had liever pfizer gehad, maar Hugo besloot dat ik deze kreeg), maar het wordt tijd dat de bewust ongevacineerde ook eens een steentje bijdraagt, desnoods door bij hoge aantallen besmettingen in totale quarantaine te gaan.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:30

Metalfreak

Hoije woh!

IJzerlijm schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:42:
[...]

Limburg heeft relatief veel bejaarden, dat zie je ook terug aan de aantallen in de ziekenhuizen. In die groep is de vaccinatiegraad hoog en het aantal mensen waarbij het vaccin minder goed werkt ook hoog.
-nevermind-

[ Voor 18% gewijzigd door Metalfreak op 27-10-2021 09:04 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Metalfreak schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

Bedenk ook dat heel veel van die bejaarden het AstraZeneca vaccin gekregen hebben, waarvan bekend is dat het een mindere bescherming geeft dan bijvoorbeeld Pfizer.
Bron?

• user109731
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:13:
Heel eerlijk heb ik het idee dat een deel van de streng gereformeerden hier erg mee worstelt, omdat de logica erg moeilijk te vinden is.
Dat klopt, ik heb familie in die hoek die het er ook moeilijk mee hebben. Vorige week kwamen ze verrassend genoeg zelf met het argument dat men wel andere preventieve middelen gebruikt (bloedverdunners voor trombose), en dat dat eigenlijk best een goed punt is. Het aandeel gevaccineerden verschilt ook erg per kerkgenootschap. Men staat er wel steeds meer open voor, maar het gaat helaas te langzaam voor deze pandemie. Het helpt ook niet dat er zoveel misinformatie over is, daar ben je meer vatbaar voor als je vaccineren toch al eng vindt.

Hoe pro-vax ik ook ben, ergens heb ik wel met ze te doen, zij willen ook niet in het ziekenhuis belanden en houden zich wel netjes aan de regels. Ik kan veel slechter tegen de virusontkenners en andere wappies van FvD bijvoorbeeld.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:44
Fly-guy schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:46:
[...]
Ik heb liever dat ongevaccineerden niet in het ziekenhuis komen, dus door ze niet besmet te laten raken.
Hier leg je de crux van de vraag.
is het aan de ongevaccineerdern om te zorgen dat z eniet besmet raken of is het aan heel nederland om te zorgen dat ongevaccineerden (oh, en voor men gaat roepen, het gaat me dus om die mensen die er bewust voor keizen geen prik te halen terwijl er eigenlijk geen feiteleijke redenen zijn dit niet te doen) niet besmet raken?

En wat je ziet bij ongevaccineerdern is dat men roept ; jullie zorgen er maar voor dat wij niet besmet raken.

Voor mij is het een verantwoording van beiden en niet enkel van gevaccineerden. Dus ja, 1.5 meter buiten, niet zo'n probleem. QR code dan maar, ook geen probleem. Mondkapje in winkels of zoiets, geen probleem.

Maar ik verwacht dus zeker dan ook iets van ongevaccineerdern en daar wringt hem de schoen.

Gisteravond bij Jinek, die man die die cijfers duidt van de enquettes ; vele niet gevaccineerden blijken dus te roepen ; je kunt regels opleggen wat je wilt, ik hou me nergens aan.

Zit daar zo'n Raisha naast, die zegt ; oh, ik twijfel aan die 20/80 percentage ongevaccineerde in de ziekenhuizen, want van een ziekenhuis in Maastriicht is er een bestuursvoorzitter die aangeeft dat het bij hun anders is (duiding; zie enkele posts terug). Verder gooit ze ook weer met stigmatisatie en discriminatie termen. Maar een oplossing brengen ; ho maar. Oh ja, de nieuwste riedel die ze allemaal roepen ; het kabinet heeft de zorg afgebouwd de afgelopen jaren (klopt). Jinek probeerde nog ; als je alles feitelijk bekijkt, dus sentiment weghaald, dus geen schuldvraag, situatie zoals hij nu is ; dan is het toch feitelijk 20/80. Tja, dan komt er nog weinig uit.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MikeyMan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:23:
M'n punt was vooral dat zelfs als die brave borsten zich weer netjes gaan gedragen dit onder de streep alsnog weinig effect zal sorteren. Want al gevaccineerd en/of voorzichtiger. Maar verder mee eens :)
Dat snap ik, maar vergeet niet wat je nu je beperkingen zijn als je brave borst bent: niets.
Je hebt een vaccin, dus waarschijnlijk een QR en dan mag je van de overheid alles. De boodschap is geen afstand, niet testen of thuis blijven bij zieke huisgenoten, geen kapjes, niet zoveel mogelijk thuis, etc.

Ik zie overal feestjes georganiseerd worden, bedrijfsborrels, familiebijeenkomsten. Logisch want dat kon een tijd niet, dus men heeft daar wel weer flink zin in. Ik ben gevaccineerd, heb een QR en mag dus als brave borst gewoon overal heen en hoef dan nergens rekening mee te houden.
Nu ben ik een overdreven brave borst soms en ga dus zeer selectief op uitnodigingen in, ik vind het nog niet zo handig om weer vol gas alles te gaan doen waar je zin in hebt, maar daar denken heel veel mensen anders over. Maar dat maakt nog niet dat zij geen brave borsten zijn, want zij volgen gewoon de regels.

Een aangepaste boodschap, wat meer besef en terughoudendheid in die groep zou in mijn ogen echt nog wel een groot effect kunnen sorteren. De vraag is of dat niet al te laat is, aangezien men de boodschap dat gevaccineerden 100% veilig zijn en de ongevaccineerden de schuld van alles natuurlijk met twee handen aangrijpt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Laatst online: 15:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
hoevenpe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:10:
Toch vraag ik me af welke algemene maatregelen voldoende effectief zijn: een thuiswerkadvies, anderhalve meter en/of meer mondkapjes zijn in de praktijk lastig af te dwingen en zetten weinig zoden aan de dijk. Een forse reductie van besmettingen bereik je pas met het opnieuw sluiten van de horeca en de evenementensector, maximale bezoekersaantallen thuis, beperking in scholen en/of het sluiten van niet-essentiële winkels. Geen enkele politieke partij lijkt zover te willen gaan.
Basismaatregelen hebben misschien niet altijd een aantoonbaar groot direct effect, maar wel een heel belangrijk indirect effect: een gevoel voor urgentie.
Het signaal wat nu aan de maatschappij afgegeven wordt is dat je helemaal nergens rekening mee hoeft te houden. Twee prikken of een test en je mag alles weer, zonder beperkingen. Word je naaste ziek maar ben jij gevaccineerd? Nergens rekening mee houden want je bent onkwetsbaar. We doen net alsof besmettingen niet meer kunnen als je een vaccin hebt.

Die beleving zie je ook direct terug in het gedrag van mensen, er is geen terughoudendheid meer. Die modus moet eruit want dát is de oorzaak dat het nu zo hard omhoog gaat.
Bij onze buurlanden doet men niet zo moeilijk over 2G en een impliciete verplichting tot vaccineren:

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Nox schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 06:54:
[...]
Er is overigens imho al een prima reden om die zorg te 'weigeren', een covidpatient neemt nml een veelvoud van reguliere zorg in beslag voor mensen die veel meer kwaliteit van leven in het verschiet hebben. Als de zorg niet meewerkt moet een overheid toch op een andere manier de overgrote meerderheid tevreden houden en buiten de zorg om maatregelen treffen. Straks valt coronazorg niet meer in het basispakket ofzo.
Tja.. bij eerlijke triage zouden we inderdaad zeggen.. liever 8-10 hart/kanker patiënten gered dan 1 covid patient (2 ligdagen ic pp vs 18 dagen). De werkelijkheid is dat de hart/kankerpatiënt minder zichtbaar op de eerste hulp ligt en uiteindelijk de naar lucht snakkend coronapatientje voor gaat.

Laat de poltiek maar een hele harde boodschap brengen.. triage maar met een max aantal beschikbare coronabedjes. (Want rest zorg moet doorgaan). De coronapatient krijgt de basiszorg (zuurstof etc), maar geen intensieve zorg wanneer niet beschikbaar.

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Mijn fout: ik was in de veronderstelling dat het juist boven de 65 werd gegeven, maar het was tussen de 60 en 65 vooral geprikt. Zal mijn post even aanpassen. Ze zijn toen wel vanuit de huisartsen daarmee begonnen meen ik, maar dat hebben ze toen door bijwerkingen even geparkeerd.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
ZieMaar! schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:08:
Het OMT (of in ieder geval een deel ervan) lijkt inderdaad te geloven dat de basismaatregelen strenger aanhalen een hoop doet, dus anderhalve meter waar het kan, meer thuiswerken en strakkere QR controle. Ik denk dat dat, voor de meeste mensen, acceptabel is.

Het kabinet lijkt veel harder (richting ongevaccineerden) in de wedstrijd te zitten en zoals peilingen uitwijzen, ze hebben de overgrote meerderheid van de bevolking daarin mee. Maar goed, wat ga je doen? Ook 2G valt of staat met de handhaving en daar blijft een deel van de horeca wat moeite mee hebben. De geruchten machines draaien verder op volle toeren, maar ik denk dat een QR code voor werk/uni/winkels een (te) grote stap is.

We zullen zien.
Ik betwijfel of de anderhalve meter succesvol terug zal keren. Deze was er aan het einde alleen nog symbolisch. Misschien bij bedrijven, maar gewoon op straat zie ik het niet gebeuren.

Ik zie overigens wél dat de kritiek op De Jonge en het OMT flink toeneemt. Dit is er altijd al geweest, maar ik zie het meer en meer. Ook niet geheel onterecht denk ik.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

maartend schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:00:
[...]
.

Maar ik verwacht dus zeker dan ook iets van ongevaccineerdern en daar wringt hem de schoen.

Gisteravond bij Jinek, die man die die cijfers duidt van de enquettes ; vele niet gevaccineerden blijken dus te roepen ; je kunt regels opleggen wat je wilt, ik hou me nergens aan.
Dit, we doen “corona” al lang niet meer samen. Elke keer weer wordt er een beroep gedaan op mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen en anti-vaxxers YOLO’en er op los. Dat moet maar eens afgelopen zijn.

Ik voel me niet verantwoordelijk om bewust ongevaccineerden te beschermen tegen een besmetting en ik denk velen met mij. Besmet ik per ongeluk iemand die niet gevaccineerd is en gaat dat niet goed, tja, jammer dan….Ik heb me laten vaccineren omdat ik er geen probleem mee heb (heb al tig vaccinaties gehad wegens wonen in het buitenland, mijn gele boekje is letterlijk vol, het zou hypocriet zijn om van deze een probleem te maken), ik mijn gezin/directe familie wil beschermen en omdat ik gewoon wil dat we weer wat meer richting “normaal” gaan.

• maartend
Fuujii schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:07:
[...]
Ik zie overigens wél dat de kritiek op De Jonge en het OMT flink toeneemt. Dit is er altijd al geweest, maar ik zie het meer en meer. Ook niet geheel onterecht denk ik.
Ok, en waarom terecht op OMT? ZIjn 2 verschillende eeenheden nl, ; HdJ en OMT

• maartend
dr.lowtune schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Ik voel me niet verantwoordelijk om bewust ongevaccineerden te beschermen tegen een besmetting en ik denk velen met mij. Besmet ik per ongeluk iemand die niet gevaccineerd is en gaat dat niet goed, tja, jammer dan….
Het lastige is ; hiermee verstopt dus de zorg en zijn de (veelal gevaccineerde patienten) met niet covid-problemen de sigaar. Om het over de werknemers in de zorg maar niet te hebben (ook veelal gevaccineerd)

• Fuujii
maartend schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:09:
[...]

Ok, en waarom terecht op OMT? ZIjn 2 verschillende eeenheden nl, ; HdJ en OMT
Omdat veel beleid en keuzes van de afgelopen anderhalf jaar uit de koker van het OMT komt. Terwijl ze er enkel(?) medisch naar kijken, niet naar de andere aspecten (psychisch, economisch, sociaal) want die expertise is er niet.

Dat kun je specifieke OMT-leden niet kwalijk nemen, maar wel kritiek in het algemeen op het OMT. En ja, niet al het advies wordt uitgevoerd.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Fuujii schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:12:
[...]

Omdat veel beleid en keuzes van de afgelopen anderhalf jaar uit de koker van het OMT komt. Terwijl ze er enkel(?) medisch naar kijken, niet naar de andere aspecten (psychisch, economisch, sociaal) want die expertise is er niet.

Dat kun je specifieke OMT-leden niet kwalijk nemen, maar wel kritiek in het algemeen op het OMT. En ja, niet al het advies wordt uitgevoerd.
Het kabinet zit vol met economen en sociaal wetenschappers, daar zie je de gevolgen steeds weer van terug als er te snel wordt versoepeld alsof de exponentiele groei zich wel naar een compromis poldert.

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 27-10-2021 09:15 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

maartend schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Het lastige is ; hiermee verstopt dus de zorg en zijn de (veelal gevaccineerde patienten) met niet covid-problemen de sigaar. Om het over de werknemers in de zorg maar niet te hebben (ook veelal gevaccineerd)
Laat ik het anders zeggen: ik houd me aan de maatregelen en bij een vermoeden test ik mijzelf (dit weekend ook weer gedaan want mijn vrouw had wat klachten), ik ben maximaal 1x per week op kantoor (wat best lekker is). Maar als ik ondanks dat ik op mijn hoede ben toch een bewust ongevaccineerde besmet (ik ken er wel een paar in mijn omgeving) en die komen in het ziekenhuis, tja, vervelend voor het zorgpersoneel maar die persoon heeft wat mij betreft dan “gegokt en verloren”.

• maartend
Fuujii schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:12:
[...]

Dat is de rol van het OMT. De rest zit bij het kabinet dat de beslissingen neemt. En dit meeweegt.
En opvolging van advies is niet aan OMT, dat is aan kabinet. Die dit juist basseert op datgene dat je het OMT kwalijk neemt dat ze niet hebben nl ; breder kijken.

• maartend
dr.lowtune schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:16:
[...]

Laat ik het anders zeggen: ik houd me aan de maatregelen en bij een vermoeden test ik mijzelf (dit weekend ook weer gedaan want mijn vrouw had wat klachten), ik ben maximaal 1x per week op kantoor (wat best lekker is). Maar als ik ondanks dat ik op mijn hoede ben toch een bewust ongevaccineerde besmet (ik ken er wel een paar in mijn omgeving) en die komen in het ziekenhuis, tja, vervelend voor het zorgpersoneel maar die persoon heeft wat mij betreft dan “gegokt en verloren”.
Duidelijk. Vanuit de emotie zit je er hard in, verstandelijk gedraag je jezelf gewoon slim/verantwoordelijk/enz.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

IJzerlijm schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:15:
[...]
Het kabinet zit vol met economen en sociaal wetenschappers, daar zie je de gevolgen steeds weer van terug als er te snel wordt versoepeld alsof de exponentiele groei zich wel naar een compromis poldert.
Het kabinet zit er juist om de economische belangen samen te wegen met het OMT advies en daar uiteindelijk een beslissing van te maken.

Als bijv de KHN weer eens 600x op de TV komt tranen trekken zijn ze dus gewoon weer druk aan het zetten op het kabinet via de publieke opinie en economische belangen om toch maar die zielige arme kroegen weer wat open te gooien tegen het OMT advies in etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-11 18:39
Hoewel ik normaal voorstander was van maatregelen en me er goed aan hield vind ik het nu moeilijk.

Omdat andere mensen weigeren zichzelf te beschermen vanwege een bericht op Facebook van tante Truus (of hun religie) moet ik me opeens aan extra regels houden?

Omdat er mensen zijn die geen gordel willen dragen moeten we allemaal 50 gaan rijden op de snelweg. En dat terwijl diezelfde gordellozen vast wel lekker doorjakkeren met 130...

Het wringt.
Ik ben het volledig met je eens, maar als er toch maatregelen komen dan zal ik me er aan houden voor de mensen uit de zorg,

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Zit daar zo'n Raisha naast, die zegt ; oh, ik twijfel aan die 20/80 percentage ongevaccineerde in de ziekenhuizen, want van een ziekenhuis in Maastriicht is er een bestuursvoorzitter die aangeeft dat het bij hun anders is (duiding; zie enkele posts terug). Verder gooit ze ook weer met stigmatisatie en discriminatie termen. Maar een oplossing brengen ; ho maar. Oh ja, de nieuwste riedel die ze allemaal roepen ; het kabinet heeft de zorg afgebouwd de afgelopen jaren (klopt). Jinek probeerde nog ; als je alles feitelijk bekijkt, dus sentiment weghaald, dus geen schuldvraag, situatie zoals hij nu is ; dan is het toch feitelijk 20/80. Tja, dan komt er nog weinig uit.
Ja, ik heb het ook gezien. En dan die griet nog universitair opgeleid ook geloof ik.... Alle drogredenen die je hier voorbij hoort komen kwam ze ook mee op de proppen. Het mooiste vond ik nog haar gezicht toen die gijs rademaker aankwam met wat cijfers en dat bleek dat 70% van de gevaccineerden het geen probleem vonden als ongevaccineerden wat extra maatregelen krijgen. :P

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:56
Cid Highwind schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:22:
[...]

Ah dat klopt, moest daar wel even om gniffelen. Aan de hand van de discussie over de grote steden, waar voornamelijk de winst valt te halen omdat de kans hoger is dat je er op mensen stoot die simpelweg nog niet bereikt waren in plaats van dat men het op principiële grond niet had gedaan, was ik tot een andere conclusie gekomen. :)

Sowieso lijkt me het pontificaal neerzetten van een opvallende bus niet per sé de meest handige aanpak in een gebied waar men zich het liefst in het geheim laat vaccineren. Maar wie ben ik :P
Ik vermoed dat je nu onder andere hiernaar verwijst:
https://www.ad.nl/amersfo...een-paar-mensen~a1566e85/ (en aanverwante artikelen)
https://www.nu.nl/coronav...-thuis-vanwege-taboe.html

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Vorkie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:15:
[...]

https://www.rivm.nl/nieuw...e-IC-is-niet-gevaccineerd

Het RIVM zelf betrouwbaar genoeg?

https://www.rivm.nl/nieuw...weken-meer-dan-verdubbeld

/editje erbij natuurlijk
Er is geen betrouwbare actuele bron, als in RIVM heeft nog geen cijfers over afgelopen 2 weken gepubliceerd.

Als je naar kranten gaat zoals Trouw, lees je 25%, maar dat komt dan vooral door 70+. (wat zij van het Maastricht ook zegt eigenlijk)
Ja prima, dank voor de link. Dat die onzin dan weer verkondigd wordt op tv snap ik dan weer niet. Heb het hele stuk niet gezien dus kan er ook niet heel veel over zeggen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Arts weigert ongevaccineerde patienten:

https://www.gva.be/cnt/dmf20211022_93097621

Ik vind hem op het randje, maar het levert wel leuke discussies op. Vooral die stelling "Omdat ik van oordeel ben dat u dan geen vertrouwen hebt in de geneeskunde en dus ook niet in mij" is scherp.

alles kan off-topic

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-10 00:15

RoyK

Hobby tekenaar

Ik weet niet wat ik tegenwoordig enger vindt. Corona, of hoe de verhardheid is richten mensen die (nog) geen vaccinatie hebben genomen. De redenen hiervoor lopen uiteen. Het missen van vertrouwen in de overheid en media, het forceren vanuit de overheid en media, problemen met gezondheid waardoor medicatie niet kan, en nog een hele reeks mensen die voor nu een stempel hebben als wappies, antivaxers, gekkies, complotters, etc. Ik maak me middels grotere zorgen over de maatschappij, dan corona.

*knip*
Deze whataboutisme is al te vaak langsgekomen en ontrkracht.

Daar gaan we straks gewoon naar toe.

*stemmingmakerij*

Ik krijg er de kriebels van over mijn rug!

[ Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 27-10-2021 10:03 ]

Mijn portfolio op Instagram

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nox schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:41:
[...]

Ja prima, dank voor de link. Dat die onzin dan weer verkondigd wordt op tv snap ik dan weer niet. Heb het hele stuk niet gezien dus kan er ook niet heel veel over zeggen.
Ik kom de verhalen in de media en op internet vaker tegen. Een n=1 ziekenhuis waar van de 10 personen op de IC er 8 gevaccineerd zijn. Sceptici lijken soms de indruk te hebben dat we in Nederland enorme IC-zalen vol bedden hebben, terwijl de werkelijkheid nu eenmaal is dat IC's niet zo groot zijn qua aantal bedden. Dan kun je inderdaad best IC's vinden waar de aantallen afwijken van het landelijk gemiddelde. Dat er naast die 8 op 10 gevaccineerd ook IC's zijn waar het 1 op 10 of 0 op 10 is wordt gemakshalve even buiten beschouwing gelaten.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:09

Het wringt.
Het kabinet en het OMT hebben gewoon gigantische inschattingsfouten gemaakt. Eerst zou 60% vaccinatiegraad voldoende zijn om het virus te laten uitdoven, daarna 70% en nu stijgt het nog. Ze mogen blij zijn dat zoveel mensen zich hebben laten prikken.

We dachten ons hier even uit de pandemie te kunnen kopen. Alle vaccins van de wereld opkopen en klaar. Het WHO waarschuwde nog dat de besmettingen in het Westen omlaag moesten, maar we gingen
versoepelen want ze gingen er vanuit dat na de zomer met de huidige besmettingsgraad de cijfers nu zouden dalen en ze soepeltjes langs het ravijn zouden scheuren. In plaats daarvan rijden ze er weer in.

• Fuujii
RoyK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:47:
Ik weet niet wat ik tegenwoordig enger vindt. Corona, of hoe de verhardheid is richten mensen die (nog) geen vaccinatie hebben genomen. De redenen hiervoor lopen uiteen. Het missen van vertrouwen in de overheid en media, het forceren vanuit de overheid en media, problemen met gezondheid waardoor medicatie niet kan, en nog een hele reeks mensen die voor nu een stempel hebben als wappies, antivaxers, gekkies, complotters, etc. Ik maak me middels grotere zorgen over de maatschappij, dan corona.

*knip*

*stemmingmakerij*

Het is inderdaad een hele enge ontwikkeling. Maar wat moeten we dan?

Ik heb ook m'n twijfels of maatregelen alleen gericht op ongevaccineerden gaan werken. Het is iets waar we voorzichtig mee moeten zijn. Tegelijk: als het wél werkt, dan liever dat dan maatregelen voor iedereen.

Gelukkig ben ik niet degene die daar de keuzes in hoeft te maken.

Je vergelijking met drank en roken: ondanks je daar gelijk in hebt staat het compleet los van de corona discussie.

[ Voor 14% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:28 ]

• Fly-guy
  • Niet online
Probleem is dat de ongevaccineerden simpelweg gevaarlijk(er) voor de rest van de bevolking zijn en diegene met overgewicht niet. En ik kan niet zien of deze gezond is of besmettelijk. (Dat kun je ook niet zien bij iemand die wel gevaccineerd is, maar in dat geval is de kans op doorgeven ook flink lager).

Het is puur/grotendeels aan de ongevaccineerden te danken dat de ziekenhuizen te vol (gaan) zijn, niet aan diegenen met overgewicht, noch geeft deze laatste mij een verhoogde risico zelf in het ziekenhuis te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:28 ]

• stylezzz
  • Nu online
BarôZZa schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:54:
[...]

Het kabinet en het OMT hebben gewoon gigantische inschattingsfouten gemaakt. Eerst zou 60% vaccinatiegraad voldoende zijn om het virus te laten uitdoven, daarna 70% en nu stijgt het nog. Ze mogen blij zijn dat zoveel mensen zich hebben laten prikken.

We dachten ons hier even uit de pandemie te kunnen kopen. Alle vaccins van de wereld opkopen en klaar. Het WHO waarschuwde nog dat de besmettingen in het Westen omlaag moesten, maar we gingen
versoepelen want ze gingen er vanuit dat na de zomer met de huidige besmettingsgraad de cijfers nu zouden dalen en ze soepeltjes langs het ravijn zouden scheuren. In plaats daarvan rijden ze er weer in.
60-70% was ook genoeg met de originele covid. Inmiddels hebben we delta (en zelfs delta plus) die veel besmettelijker zijn en een hogere vaccinatiegraad vereisen. Het lijkt me niet nuttig om die zwarte piet naar OMT of het kabinet te schuiven....

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:54
dr.lowtune schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Dit, we doen “corona” al lang niet meer samen. Elke keer weer wordt er een beroep gedaan op mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen en anti-vaxxers YOLO’en er op los. Dat moet maar eens afgelopen zijn.

Ik voel me niet verantwoordelijk om bewust ongevaccineerden te beschermen tegen een besmetting en ik denk velen met mij. Besmet ik per ongeluk iemand die niet gevaccineerd is en gaat dat niet goed, tja, jammer dan….Ik heb me laten vaccineren omdat ik er geen probleem mee heb (heb al tig vaccinaties gehad wegens wonen in het buitenland, mijn gele boekje is letterlijk vol, het zou hypocriet zijn om van deze een probleem te maken), ik mijn gezin/directe familie wil beschermen en omdat ik gewoon wil dat we weer wat meer richting “normaal” gaan.
En als je een gevaccineerde oudere besmet, voel je je dan wel verantwoordelijk? Ik probeer deze gedachtegang te volgen en ben het ook heel erg eens met wat @Gonadan sinds gisteravond continu aanstipt. Van de 350k TvT's waren er er 1.300 positief afgelopen week (weet niet in welke mate daar gevaccineerden tussen zitten die nog niet aan de 2e prik/wachttijd na 2e prik voldaan hebben voor de QR). Ondanks een vaccinatiegraad van 85+%, zijn maar 44% van de positieve testen van een gevaccineerde (bron weekrapport RIVM). Daar valt imo nog een hoop te winnen, want het lekke QR-systeem brengt ons steeds verder in de problemen via de dampende horeca.
zacht schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:49:
[...]

Ik kom de verhalen in de media en op internet vaker tegen. Een n=1 ziekenhuis waar van de 10 personen op de IC er 8 gevaccineerd zijn. Sceptici lijken soms de indruk te hebben dat we in Nederland enorme IC-zalen vol bedden hebben, terwijl de werkelijkheid nu eenmaal is dat IC's niet zo groot zijn qua aantal bedden. Dan kun je inderdaad best IC's vinden waar de aantallen afwijken van het landelijk gemiddelde. Dat er naast die 8 op 10 gevaccineerd ook IC's zijn waar het 1 op 10 of 0 op 10 is wordt gemakshalve even buiten beschouwing gelaten.
Groot probleem is dat de data van belrondjes en observaties afhankelijk is en niet specifiek de vaccinatiestatus bijgehouden wordt. Zo kunnen beide kampen shoppen in de verschillende nieuwsberichten. Perfecte voorbeelden hiervan zijn Isala en Maastricht. Ander puntje is dat veel outlets relatieve getallen geven en niet absolute. Velen hebben geen idee hoeveel bedden er per ziekenhuis zijn en waarvoor. Isala had dus 5 op IC en 25 op kliniek, maar het werd gebracht alsof het om honderden mensen ging.

Alles omrekenen naar 100k/pop heeft ook zo zijn effecten. Twee gezinnen in de Bible Belt laten een gemeente bloedrood kleuren, maar eenzelfde hoeveelheid in een grote stad registreert nauwelijks.
dr.lowtune schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:16:
[...]

Die kans is al klein om een ongevaccineerde tegen te komen (1 op 7) en moest ie dan ook nog het ziekenhuis in (1 op 100 oid)?

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 27-10-2021 10:05 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47

*knip*

*stemmingmakerij*

Ik vind het enger dat er zo'n enorme groep is die denkt dat de vaccins ontwikkeld zijn door Bill Gates die ons over 2 jaar massaal wilt uitmoorden.
Die mensen brengen de rest van de samenleving in gevaar, we moeten echt eens stoppen om daar zoveel respect en geduld voor te hebben. Deze mensen vergelijken met mensen die wijntjes drinken is ook al zo herhaald dat ik er moe van wordt. Van mij mag je jezelf prima verheffen boven een obesitas alcoholist hoor, maar het maakt je punt allerminst beter.

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:29 ]

• maartend
stylezzz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:34:
[...]

Ja, ik heb het ook gezien. En dan die griet nog universitair opgeleid ook geloof ik...
dame. Maar ok, ja ze is PhD Candidate/Lecturer bij Universiteit Leiden

Maar zit zo in haar eigen bubbel, ik zou als werkgever vragen stellen bij haar functioneren

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Señor Sjon schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

En als je een gevaccineerde oudere besmet, voel je je dan wel verantwoordelijk?
Ja. Die heeft namelijk wel zijn/haar verantwoordelijkheid genomen.

• maartend
Ik vind het vnl boeiend dat je geen enkele verantwoordelijkheid legt bij niet gevaccineerden ; nl een hele grote groep die zo in hun eigen bubbel zitten dat ze een dansleraar eerder geloven dan een wetenschappelijk verhaal.

• Cid Highwind

*knip*

*stemmingmakerij*

Voor een deel heeft men dat stempel natuurlijk ook gewoon verdiend door het innemen van een niet rationeel te verdedigen standpunt en het sluiten van oren en ogen voor de realiteit. Het is lastig sympathie op te brengen voor onsympathieke meningen en gedrag. Ik vind de normalisering van een dergelijke gedachtengang en het demoniseren van degenen die juist dat aan willen spreken een niet minder kwalijke trend. Wat dat betreft kom je dan uit bij de tolerantieparadox.

Het klassieke overgewicht thema staat hier los van. Sterker nog, als je die gedachtengang doortrekt maak je namelijk de weg vrij voor een hogere premie voor niet-gevaccineerden, aangezien het door jou geschetste figuur namelijk voor z'n vrijheid "vrijwillig" een flinke zwik extra belasting betaalt in de vorm van accijnzen. Precies het scenario waar we het denk ik wel over eens kunnen zijn dat onwenselijk is omdat het haaks staat op de grondprincipes van de Nederlandse maatschappij.

Uiteindelijk is het een probleem wat door iedereen opgelost moet worden.

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:29 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Fuujii schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Ik heb ook m'n twijfels of maatregelen alleen gericht op ongevaccineerden gaan werken. Het is iets waar we voorzichtig mee moeten zijn. Tegelijk: als het wél werkt, dan liever dat dan maatregelen voor iedereen.

Je vergelijking met drank en roken: ondanks je daar gelijk in hebt staat het compleet los van de corona discussie.
*knip* dit soort whataboutsim is al zo vaak uitgelegd, toegelicht en blijft bovenal gewoon een drogredenatie

[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:33 ]

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

RoyK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

*knip* dit soort whataboutsim is al zo vaak uitgelegd, toegelicht en blijft bovenal gewoon een drogredenatie
Iemand die overgewicht heeft of veel rookt besmet daar niet anderen mee die ook een IC bed nodig hebben. De personen die jij omschrijft hebben vooral zichzelf er mee. Je hebt overigens wel gelijk dat die ook op de zorg drukken en dat we daar eigenlijk wel iets mee zouden moeten.

In het geval van vaccineren kan je letterlijk met 2 prikjes een hoop ellende voorkomen. 2 prikjes halen vs mogelijk wekenlang ziekenhuis of IC…het is zo’n kleine moeite….

[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:32 ]

• SemperFidelis
[...]

*knip* daar is de TR knop voor :)

[ Voor 63% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:33 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Fuujii schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Ik heb het hier gisteren al ergens gezegd: directe winst haal je niet via vaccinaties. Ongevaccineerden met een QR-code zijn de enigen met een QR-code waarvan je weet dat ze geen Corona hebben, die zijn immers getest. En ik vind het van den zotte dat ik als gevaccineerde alles mag doen als ik een positief geteste huisgenoot heb. Daar valt directe winst te halen. De tijd rust prikken en de tijd voor een vaccin gaat werken zorgen er voor dat er nogal tijd over heen gaat voordat je daar de effecten van ziet. Afstand houden, aantal mensen binnen in horeca/OV/e.d. omlaag, quarantaine voor alle huisgenoten van een positief besmet persoon onafhankelijk van vaccinatie-status, mondkapjes, thuiswerken, dat soort zaken levert mijns inziens een sneller resultaat op. Er zitten zoveel bijdragen aan de oplopende cijfers, van zowel gevaccineerde als ongevaccineerde kant, we zijn daar als groep verantwoordelijk voor.
Onpopulair: Wat mij betreft gooien we de boel weer lekker dicht voor een maand of wat. Laat 'ons' maar voelen waar we mee bezig zijn. Dat geeft gelijk mensen de kans een effectief vaccin te halen voordat de boel weer open gaat. En dan? Geen idee, maar de huidige situatie werkt niet, zoveel is duidelijk.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De vaccinweigeraars en de mensen die continu bleven roepen dat deze groep geen strobreed in de weg mocht worden gelegd hebben het voorspelbare bereikt. Door zichzelf als slachtoffer voor te doen ipv dader en de kont tegen de krib te gooien, krijg je uiteindelijk dit gevolg.

Niets geleerd van de rokers en hun belangenorganisaties, die een zelfde strategie hebben gevolgd en daar nu de vruchten van plukken door persona non grata te zijn en miezerige hokjes te moeten opzoeken, en dan als Calimero te klagen dat de wereld oneerlijk tegen ze is.

Wat had men dan verwacht?

Nu is dan de kans om te laten zien dat men wel mee wil denken en accepteert dat ze problemen veroorzaken voor zichzelf en voor anderen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• hoevenpe
  • Laatst online: 15:38
dr.lowtune schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:12:
In het geval van vaccineren kan je letterlijk met 2 prikjes een hoop ellende voorkomen. 2 prikjes halen vs mogelijk wekenlang ziekenhuis of IC…het is zo’n kleine moeite….
Nog even los van de kosten: twee prikken zijn een paar tientjes, een paar weken IC is tienduizenden euro's die door ons allen opgehoest moet worden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• BarôZZa
stylezzz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:00:
[...]

60-70% was ook genoeg met de originele covid. Inmiddels hebben we delta (en zelfs delta plus) die veel besmettelijker zijn en een hogere vaccinatiegraad vereisen. Het lijkt me niet nuttig om die zwarte piet naar OMT of het kabinet te schuiven....
Inmiddels? We zijn al ruim een jaar bekend met nieuwe varianten die besmettelijker zijn. Daar is gewoon voor gewaarschuwd, maar dat is genegeerd. OMT en kabinet zijn gewoon verantwoordelijk voor het advies en beleid. Geen idee hoe je het anders kan zien.

• stylezzz
  • Nu online
BarôZZa schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Inmiddels? We zijn al ruim een jaar bekend met nieuwe varianten die besmettelijker zijn. Daar is gewoon voor gewaarschuwd, maar dat is genegeerd. OMT en kabinet zijn gewoon verantwoordelijk voor het advies en beleid. Geen idee hoe je het anders kan zien.
Ruim een jaar? ik weet niet waar jij leeft maar een jaar geleden hadden we nog covid 1.0. De britse variant kwam rond de jaarwisseling meen ik en de delta vanaf het voorjaar. Dream on :)

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik had niet verwacht dat mijn visie op corona populair zou zijn haha.

Ook in dit topic die ik al een poosje volg zie ik zorgwekkende reacties in beiden kampen. Het zal harder en harde worden. In het nadeel van de mensen die er anders over denken.

Ik ben al lang niet meer bezig met de cijfers of corona. Maar de vorming van de 'nieuwe' maatschappij die er niet zo best uitziet.

Ik vind het interessant om et zien hoe de schaakstukken worden verschoven. Langzaam en tactisch. Steeds een beetje meer. Het is best knap hoe het werkt en dat relaties binnen 2 jaar compleet veranderen door de druk van buitenaf.

Psychologisch super boeiend om te volgen. Maar ik maak me wel enorme zorgen. Ik ga verder aan het werk en wens iedereen, voor of tegen een mooie dag ;)

*knip* nee dat past niet in het plaatje, maar is omdat je post gewoon niet binnen het beleid past. Als je daar vragen over hebt, neem je gewoon via DM of mail contact op met de betreffende mod, maar je reageert niet in het topic zelf

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:27 ]

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]
Ik snap de vergelijking nog steeds niet. Er zijn erg veel initiatieven om de problemen waar je naar verwijst op te lossen, en elk van die initiatieven gaat gepaard met ontzettend veel inspanning:

- Mensen met overgewicht moeten niet alleen meer bewegen, ze moeten een andere routine aanleren waar hun dieet in past, het is een verslaving waarbij vaak de sociale omgeving moet meeveranderen om terugval te voorkomen.

- Mensen die roken hebben gewoon keuzestress met al die programma's en hulpmiddelen die allemaal werken mits het bij je karakter past. Roken is een aangeleerde verslaving die zich het meest openbaart bij stress en heeft dus ook een totale verandering van levensstijl/routine en vaak omgeving (ivm mede-rokers) nodig voordat afkicken een duurzame oplossing is.

Maar weet je wat het geval is met de bovenstaande twee voorbeelden? #1 krijgt geen maagverkleining en coaching als bij de psychologische keuring blijkt dat hij niet in staat is om de verandering aan te gaan, #2 krijgt niet zomaar donor longen als hij op de IC komt met ademhalingsproblemen.

Waarom zouden de mensen die nog geen promille van de inspanning moeten leveren - namelijk 2x een prikje - dan wél geholpen moeten worden? Het moment dat de zorg overbelast raakt is er geen sprake van 'keuzes respecteren' maar voorttrekken van luie, onverantwoordelijke en asociale mensen ten opzichte van diegene uit jouw voorgaande voorbeelden die hun fout erkennen en wél de moeite hebben gedaan om uberhaubt de hulp te krijgen, want die moeten daar nu op wachten. Om het dan nog maar niet te hebben over de mensen die iets krijgen waar ze niks aan kunnen doen (bijv. leukemie) die gebaat zijn bij snel en zorgvuldig handelen.

Er is geen sprake van verharding maar oprechte afkeur.

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:33 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• SemperFidelis
RoyK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:22:
Ik ben al lang niet meer bezig met de cijfers of corona. Maar de vorming van de 'nieuwe' maatschappij die er niet zo best uitziet.

Ik vind het interessant om et zien hoe de schaakstukken worden verschoven. Langzaam en tactisch. Steeds een beetje meer. Het is best knap hoe het werkt en dat relaties binnen 2 jaar compleet veranderen door de druk van buitenaf.
'De nieuwe maatschappij', 'schaakstukken worden verschoven'.

Er verandert werkelijk niets. Het is een retesimpele vaccinatie, iets wat we al decennia lang doen, dag in dag uit bij babies.

Het enige wat veranderd is dat er een groeiende afkeer komt van de wetenschap, getriggerd door allerlei debiele Facebook groepjes.

• Señor Sjon
[...]

Hier leg je de crux van de vraag.
is het aan de ongevaccineerdern om te zorgen dat z eniet besmet raken of is het aan heel nederland om te zorgen dat ongevaccineerden (oh, en voor men gaat roepen, het gaat me dus om die mensen die er bewust voor keizen geen prik te halen terwijl er eigenlijk geen feiteleijke redenen zijn dit niet te doen) niet besmet raken?

En wat je ziet bij ongevaccineerdern is dat men roept ; jullie zorgen er maar voor dat wij niet besmet raken.

Voor mij is het een verantwoording van beiden en niet enkel van gevaccineerden. Dus ja, 1.5 meter buiten, niet zo'n probleem. QR code dan maar, ook geen probleem. Mondkapje in winkels of zoiets, geen probleem.

Er zijn er genoeg die aan die regels voldoen, ook al zijn ze niet meer verplicht zoals afstand, mondkapjes, maar ook totaal geen QR-verplichte gelegenheden bezoeken, thuis blijven werken en dus blootstelling verminderen. Maar zij gaan om redenen niet de prik halen. Eigenlijk je gewoon zeggen dat men die prik moet nemen, anders nemen ze geen 'verantwoordelijkheid'?
maartend schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Ik vind het vnl boeiend dat je geen enkel everantwoordelijkheid legt bij niet gevaccineerden ; nl een hele grote groep die zo in hun eigen bubbel zitten dat ze een dansleraar eerder geloven dan een wetenschappelijk verhaal
Dat schijnt maar iets van 8% van de ongevaccineerden te zijn, dus ik zou niet zo generaliseren. Volgens mij ooit door EenVandaag onderzocht, maar kan hem zo snel niet vinden.

Hier in ieder geval een plethora aan redenen: https://nos.nl/collectie/...te-geval-noemen-ze-je-aso
Zoals:
- ziekte al doorgemaakt
- niet in risicogroep
- eerder nare ervaringen met medicijnen/medicatie
- iedereen moet vrij zijn een eigen keuze te maken.
Interessant is de grafiek over de vaccinatiebereidheid. Ik zie dat als een soort basiswaarde voor bereidheid, nog voordat er incentives zijn om mensen naar vaccinatie te geleiden zoals vakantie, QR, dansen met Jansen, etc.

En natuurlijk eerder al
- in grote steden en kerkelijk gebied erg gesloten gemeenschappen met ook taalbarrierès
- algeheel wantrouwen jegens alles wat de overheid een goed idee vindt, benadrukt door toeslagenschandaal.
- verbroken beloftes in de loop der tijd (geen avondklok incl. motie, geen toegangsbewijzen incl. motie, etc, invoering mondkapjesplicht). Dat maakt mensen nog wantrouwender tegenover de kopstukken van het beleid.

• BarôZZa
stylezzz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Ruim een jaar? ik weet niet waar jij leeft maar een jaar geleden hadden we nog covid 1.0. De britse variant kwam rond de jaarwisseling meen ik en de delta vanaf het voorjaar. Dream on :)
Britse, Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse varianten doken allemaal in Q4 2020 op. Britse ergens in september geloof ik.

Wel had je hier in het forum nog veel mensen die de dreiging van nieuwe varianten bleven ontkennen en vorig jaar na de zomer dachten dat we er waren. Nieuwe varianten waren bangmakerij enzo.

Mutaties bij virussen is ook niks nieuws. Mij een raadsel waarom je daar geen rekening mee zou moeten houden. Gewoon een inschattingsfout, er kon niks meer gebeuren want de vaccins zijn in de pocket, dus yolo.

• SemperFidelis
Señor Sjon schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Er zijn er genoeg die aan die regels voldoen, ook al zijn ze niet meer verplicht zoals afstand, mondkapjes, maar ook totaal geen QR-verplichte gelegenheden bezoeken, thuis blijven werken en dus blootstelling verminderen. Maar zij gaan om redenen niet de prik halen. Eigenlijk je gewoon zeggen dat men die prik moet nemen, anders nemen ze geen 'verantwoordelijkheid'?
Yes, je hebt ook een verantwoordelijkheid voor een leefbare maatschappij. Ik heb geen zin in jarenlange QR verplichting, 1.5meter afstand en meer.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-11 15:14

*knip*

*stemmingmakerij*

Een vergelijking met iets als obesitas is al heel vaak aangehaald en zover ik weet is de reactie hierop altijd hetzelfde: obesitas heeft indirect ook een grotere zorgbelasting, maar het is niet een uiterst besmettelijke ziekte die door die makkelijke overdracht de hele wereld in zn greep houdt. Ditzelfde geldt voor roken of teveel alcohol drinken, tenzij je iedere keer met roken de rook recht in iemands anders gezicht blaast is dit vrijwel alleen schadelijk voor jouzelf, niet voor anderen. Oftewel, deze zaken met Covid vergelijken is niet zo denderend.

Voor wat betreft de maatregelen en of het een tweedeling/verharding in de samenleving geeft. Hetgeen wat de regering doet is een actie/reactie op de situatie die het virus veroorzaakt. Van jou als persoon, van iedereen, wordt ook een reactie gevraagd van hoe met de situatie om te gaan. Het virus trekt zich echter geen ene bal aan van hoe jij denkt over bepaalde maatregelen, of je het vrijheidsbeperking vindt of niet. Het virus probeert te gedeien en zich te vermenigvuldigen, zo goed als dat gaat binnen de situatie die dat virus gepresenteerd krijgt. Dingen als afstand houden, vaccinatie, thuisblijven en contact vermijden bij klachten en nog heel wat zaken maken het voor het virus lastiger om zich te verspreiden. En uiteindelijk is en blijft het wij (de mensheid) tegen het virus, niet wij (de burger) tegen de overheid.

Alleen zijn er mensen die primair denken dat het de regering vs. de burger is, of de gevaccineerde burger tegen de ongevaccineerde burger. Dat is gewoon niet het geval, maar diegenen die dit het sterkste denken zijn ook diegenen die het meest recalcitrant zijn tegen welke vorm dan ook om de strijd van ons (de mensheid) tegen dit virus te winnen. Ook al is keer op keer op keer wetenschappelijk bewezen dat vaccinatie een van de beste middelen is in deze strijd en dat verspreiding helpen te voorkomen door testen bij klachten/verdacht van besmetting en zo nodig jezelf tijdelijk afzijdig houden van anderen zeer goed werkt, wil men dit niet (meer). Men "is er klaar mee", maar surprise surprise: het virus trekt zich wederom geen zak aan van jouw mening, alleen van jouw acties/handelingen. Biedt jij een goede situatie voor het virus om te gedeien en verspreiden vindt het virus dit super; doe jij er alles aan om het een halt toe te roepen wordt zo'n virus er minder vrolijk van. En ja ik stel het hier alsof "het virus" één enkele entiteit is en deze nog gevoelens heeft ook (wat beiden niet zo is), maar je snapt hopelijk wat ik bedoel.

In dat licht snap ik prima dat een groot deel van de bevolking moe wordt van de mensen die de strijd tegen zo'n virus bllijven frustreren. Er zijn zeker mensen die vanwege hun medische achtergrond een vaccinatie beter niet kunnen nemen, maar dan hebben we het wellicht maar over enkele duizenden mensen in Nederland. Wanneer mijn buurvrouw van 86 middenin een traject van chemo en bestraling de vaccinatie nog kan doen, zonder daar ernstige klachten van de krijgen, kan bijna iedereen het.
Ik ben ook tegen discriminatie en onderscheid maken tussen mensen, maar er zit een subtiel verschil tussen onderscheid o.b.v. huidskleur, geslacht, land van herkomst of wat dan ook (allemaal zaken die je van geboorte hebt meegekregen en niets aan kunt doen), of onderscheid op basis van een persoonlijke actie/mening zeker in een context als de globale volksgezondheid tijdens de grootste pandemie in meer dan 100 jaar.
Ik denk ook zeker dat we altijd de discussie moeten blijven voeren over wat de beste aanpak is, dat we moeten accepteren dat 100% uitbanning van Covid alleen haalbaar zou zijn met utopische maatregelen/situaties en dus niet realistisch is. Het is alleen uiterst vermoeiend om met mensen in discussie te blijven gaan die welke actie dan ook niet willen; je moet toch iets. En zover ik weet is er altijd een keuze geboden, zo ook nu nog met de Coronapas: of je gaat je vaccineren, of je neemt voor lief dat je je moet laten testen. Indien blijkt dat het testen te lastig/onwerkbaar is, laten we het dan daarover hebben om dit proces te verbeteren, maar de nee-zeggers willen gewoon niets, geen enkele maatregelen. Sorry, maar zo werkt de wereld niet. Soms komen er dingen in het leven waar je een keuze moet maken en beide opties zijn niet leuk. Indien Covid bij lange na niet zo besmettelijk was of de vaccins veel minder effectief waren gebleken had ik mij ook niet laten vaccineren, maar die situatie zitten we niet in.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:29 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Tijd voor een duidelijke uitleg hoe gemakkelijk Sars Cov 2 muteert? Dat heb ik eignelijk gemist, ja sprake van nieuwe varianten en het gevaar daarvan en het risico can het ontstaan daarvan zie en zag ik wel in de media. Maar duidelijke heldere uitleg hoe relatief makkelijk het gaat en dat hoe meer mensen en dieren sars cov 2 hebben hoe groter de kans op mutaties met nare gevolgen.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:37

Mrlten

Premium Deluxe Plus

*knip* dit soort whataboutsim is al zo vaak uitgelegd, toegelicht en blijft bovenal gewoon een drogredenatie.
*knip*offtopic

[ Voor 74% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:33 ]

• stylezzz
  • Nu online
BarôZZa schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:30:
[...]

Britse, Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse varianten doken allemaal in Q4 2020 op. Britse ergens in september geloof ik.

Wel had je hier in het forum nog veel mensen die de dreiging van nieuwe varianten bleven ontkennen en vorig jaar na de zomer dachten dat we er waren.

Mutaties bij virussen is ook niks nieuws. Mij een raadsel waarom je daar geen rekening mee zou moeten houden. Gewoon een inschattingsfout, er kon niks meer gebeuren want de vaccins zijn in de pocket, dus yolo.
Natuurlijk word daar rekening mee gehouden. Alleen is het niet zo dat vanaf dag 1 na ontdekking van bijvoorbeeld de britse variant het virus van a tot z ontleed is en men weet hoeveel besmettelijker of dodelijker die variant is. Daarnaast zaten we met het opkomen van de britse variant ook in de zwaarste fase van de lockdown, namelijk de avondklok. Wat had het kabinet dan nog kunnen verzinnen? Het leger inzetten en mensen met scherp neerhalen die zich op straat durfden vertonen?

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Mrlten schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Ik stond 2 weken geleden te dicht in de buurt van een persoon met overgewicht. Een paar dagen later had ik in eens extra vet op de buik zitten maar ik bestede er niet zoveel aandacht aan. Ik ben in het weekend bij mijn familie geweest en heb mijn moeder een knuffel en een zoen gegeven. Zij kreeg 4 dagen later last van dikke armen en benen en moest met acute overgewicht worden opgenomen in het ziekenhuis. Ook met mijn vader gaat het slecht, hij heeft last van een dubbele onderkin.
_O-

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-11 21:24

koelebobes

Wen BTC €100K

Het is bij mij thuis ontzettend lastig, Ik als astma patiënt heb mij laten inenten, in mijn hoofd deed ik dit voor het grotere geheel, alleen samen krijgen we het onder controle toch? Ik heb een ontzettende angst voor naalden maar ik heb mij hier overheen gezet en toch de stap gezet. Heerlijk QR code in de pocket, veel vrijheid en geen nadenken meer over corona.

Dan hebben we mijn vrouw, mijn vrouw blijft maar hameren op dat ze zich niet gaat laten vaccineren, 4 op de 5 mensen op de IC zijn juist de gevaccineerde, haar hele familie is anti vax, en ze gaat zich niet laten vaccineren want het zit tot 2023 in de testfase. Ik krijg er geen speld tussen, het is vrije wil maar ik heb mij laten vaccineren zodat ik mij er geen zorgen meer over hoefde te maken. Maar vervolgens zit ik thuis en krijg ik de ene na de andere theorie naar mijn hoofd gegooid :F

BTC €94.837,08

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

SemperFidelis schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

'De nieuwe maatschappij', 'schaakstukken worden verschoven'.

Er verandert werkelijk niets. Het is een retesimpele vaccinatie, iets wat we al decennia lang doen. Het enige wat veranderd is dat er een groeiende afkeer komt van de wetenschap, getriggerd door allerlei debiele Facebook groepjes.
Natuurlijk veranderd er van alles. Verandering hoort bij het leven. En ja, daar zit ook visie en draagkracht achter. Om de visie ergens naar toe te krijgen is strategie nodig zodat gebeurd wat er 'moet' gebeuren. Ik vind het grotere plaatje interessanter dan het corona debat.

Zo zijn maatschappijen in de loop van duizenden jaren veelvuldig veranderd en zal dat blijven gebeuren. En die veranderingen zijn ook niet zonder slag of stoot verlopen.

Iets in je lichaam laten spuiten door druk van overheid, maatschappij of je baas vindt ik best wel een hersenkraker. Daar mag van mij best meer discussie over zijn vanuit meerdere invalshoeken. Dat mis ik in zijn geheel.

Dat is mijn perceptie op wat er gebeurd

• Señor Sjon
Mrlten schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Ik stond 2 weken geleden te dicht in de buurt van een persoon met overgewicht. Een paar dagen later had ik in eens extra vet op de buik zitten maar ik bestede er niet zoveel aandacht aan. Ik ben in het weekend bij mijn familie geweest en heb mijn moeder een knuffel en een zoen gegeven. Zij kreeg 4 dagen later last van dikke armen en benen en moest met acute overgewicht worden opgenomen in het ziekenhuis. Ook met mijn vader gaat het slecht, hij heeft last van een dubbele onderkin.
Geef maar toe, je hebt een pak koekjes extra meegenomen en onderweg naar huis nog een broodje gehaald. And so it begins.... :P

• user109731
  • Niet online
koelebobes schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:36:
Dan hebben we mijn vrouw, mijn vrouw blijft maar hameren op dat ze zich niet gaat laten vaccineren, 4 op de 5 mensen op de IC zijn juist de gevaccineerde, haar hele familie is anti vax, en ze gaat zich niet laten vaccineren want het zit tot 2023 in de testfase. Ik krijg er geen speld tussen, het is vrije wil maar ik heb mij laten vaccineren zodat ik mij er geen zorgen meer over hoefde te maken. Maar vervolgens zit ik thuis en krijg ik de ene na de andere theorie naar mijn hoofd gegooid :F
Sterkte, moeilijke situatie zeg. Wat de testfase betreft, zie dit en de rest van die fact check:
The post correctly notes that the Pfizer-BioNTech coronavirus vaccine has been given an “estimated study completion date” of Jan. 31, 2023 (here). For the COVID-19 vaccine created by Moderna, studies are expected to end on Oct. 27, 2022 (here).

However, it is standard practice for safety monitoring to continue after a vaccine has been approved for use.
Maar goed, dat soort informatie is aan dovemansoren gericht. Al hun argumenten zijn gebaseerd op slechte studies, uitspraken of data die uit het verband gerukt zijn, of regelrechte leugens ("4 op de 5 op de IC zijn gevaccineerd").

Wel fijn dat die mensen volgend jaar op deze dag massaal Moderna gaan prikken, of Pfizer in 2023. /s

Verwijderd

RoyK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:22:
ik had niet verwacht dat mijn visie op corona populair zou zijn haha.

Ook in dit topic die ik al een poosje volg zie ik zorgwekkende reacties in beiden kampen. Het zal harder en harde worden. In het nadeel van de mensen die er anders over denken.

Psychologisch super boeiend om te volgen. Maar ik maak me wel enorme zorgen. Ik ga verder aan het werk en wens iedereen, voor of tegen een mooie dag ;)

*knip*
wat beide harde kampen lijken te vergeten is dat er ook een grote groep is die er gematigder denkbeelden op na houden, wel een prik nemen , maar een ander respecteren die dat niet doet of andersom, simpelweg omdat die keuze er is.
Omdat die verguisd worden vanuit beide kampen trekken die zich terug uit de discussie, wat vervolgens weer vanuit beide kampen als slap en laf wordt betiteld ( dit is ongeveer mijn persoonlijke ervaring met familie/vrienden uit beide hoeken). Die groep is verder niet zielig, maar laat de 'extremisten' in hun sop gaar borrelen , morren en pruttelen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:26 ]

• maartend
Het is bij mij thuis ontzettend lastig, Ik als astma patiënt heb mij laten inenten, in mijn hoofd deed ik dit voor het grotere geheel, alleen samen krijgen we het onder controle toch? Ik heb een ontzettende angst voor naalden maar ik heb mij hier overheen gezet en toch de stap gezet. Heerlijk QR code in de pocket, veel vrijheid en geen nadenken meer over corona.

Echt even respect voor je uitspreken. Serieus.

Ik ken mezelf, ik zou op de vlucht zijn geslagen.
Sterkte en succes.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:57

Wow, moeilijk hoor. Maar slaat dit niet redelijk de basis van je relatie onder je weg? Je hoeft het echt niet overal met elkaar eens te zijn, maar dit zou voor mij iets fundamenteels zijn. Sterkte.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-11 22:24

HollovVpo1nt

I like gadgets

"Het 80% in het ziekenhuis zijn gevaccineerden" situatie in het MUMC heeft anti-vaxers weer zo voer gegeven zeg, ongelooflijk. Maarja, ik had sowieso niet de illusie dat zij te overtuigen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door HollovVpo1nt op 27-10-2021 10:50 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Dat snap ik, maar vergeet niet wat je nu je beperkingen zijn als je brave borst bent: niets.
Je hebt een vaccin, dus waarschijnlijk een QR en dan mag je van de overheid alles. De boodschap is geen afstand, niet testen of thuis blijven bij zieke huisgenoten, geen kapjes, niet zoveel mogelijk thuis, etc.

Ik zie overal feestjes georganiseerd worden, bedrijfsborrels, familiebijeenkomsten. Logisch want dat kon een tijd niet, dus men heeft daar wel weer flink zin in. Ik ben gevaccineerd, heb een QR en mag dus als brave borst gewoon overal heen en hoef dan nergens rekening mee te houden.
Nu ben ik een overdreven brave borst soms en ga dus zeer selectief op uitnodigingen in, ik vind het nog niet zo handig om weer vol gas alles te gaan doen waar je zin in hebt, maar daar denken heel veel mensen anders over. Maar dat maakt nog niet dat zij geen brave borsten zijn, want zij volgen gewoon de regels.

Een aangepaste boodschap, wat meer besef en terughoudendheid in die groep zou in mijn ogen echt nog wel een groot effect kunnen sorteren. De vraag is of dat niet al te laat is, aangezien men de boodschap dat gevaccineerden 100% veilig zijn en de ongevaccineerden de schuld van alles natuurlijk met twee handen aangrijpt.
Ik krijg geloof ik nog niet helemaal over de bühne wat ik bedoel.

Nogmaals, je hebt zeker een punt; waar ik mij vooral druk over maak is wat er onder de streep voor effect is.

Groep A: Gevaccineerden, gaan zich nu netjes aan de nieuwe maatregelen houden. Echter; ze waren al gevaccineerd, dus legden weinig druk op de IC's. Daarnaast al wat minder verspreiding en stiekem toch even nadenken over wat ze doen.
Groep B: ongevaccineerden: hadden overal schijt aan en houden overal schijt aan. Hier verandert niet zoveel.

Netto effect op de cijfers in het ziekenhuis wordt dan....?

• Kr44nVogel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-11 18:39
HollovVpo1nt schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:50:
"Het 80% in het ziekenhuis zijn gevaccineerden" situatie in het MUMC heeft anti-vaxers weer zo voer gegeven zeg, ongelooflijk. Maarja, ik had sowieso niet de illusie dat zij te overtuigen zijn.
Maar als dit een feit is dan is dat toch zorgelijk ? of geldt dat alleen de andere kant op ?

hoi

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kr44nVogel schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:51:
[...]

Maar als dit een feit is dan is dat toch zorgelijk ? of geldt dat alleen de andere kant op ?
Dit feit heeft een achtergrond, en is daarmee inderdaad zorgelijk voor dit ziekenhuis, maar niet representatief voor de hele populatie. En vertelt ons bovendien niets nieuws.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 27-10-2021 10:53 ]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Maar is het wel zorgelijk? De groep gevaccineerden is veel groter dan de groep niet-gevaccineerden.

Stel de vaccinatiegraad was 100%, dan zou '100% van de mensen op de IC gevaccineerd zijn'.

• Eikeltje
  • Laatst online: 13:25
[...]

Wel even het hele plaatje zien... Zoals hier boven beschreven.

[ Voor 5% gewijzigd door Eikeltje op 27-10-2021 10:54 ]

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-11 22:24

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Het is zeker zorgelijk vind ik. Ik vind dat je dit gegeven ook in acht moet nemen als je als overweegt maatregelen te nemen die zich op één bepaalde groep gericht is. Echter wat mij ontstemd over het gebruik van die quote is dat het wordt gebruikt om de totale situatie te schetsen in ziekenhuizen, niet alleen MUMC (waarvan MUMC heeft aangegeven dat zij afwijken van de rest) én dat de nuance ontbreekt dat van die 80% gevaccineerden, 90% ouder is dan 70 jaar, 60% ouder is dan 80 jaar en in vrijwel alle gevallen het patiënten betreft met andere onderliggende aandoeningen of in enkele gevallen onvoldoende immuunrespons door medicatie.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:56
[...]

100% van de mensen die in het Maastrichtse ziekenhuis liggen, heeft een vaccinatie gehad.
70% van de mensen die in de Nederlandse ziekenhuizen liggen, heeft geen vaccinatie gehad.

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten...

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:54

Zwijgen is goud, maar ducttape is zilver.. :Y) O-)

Wij hebben we eerste straf alweer gekregen als gevaccineerde zijnde, vanuit de brandweer mogen geen feestjes/personeelsuitjes meer gerealiseerd worden, net wat wij nog in de planning hadden staan. }:|

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

wat beide harde kampen lijken te vergeten is dat er ook een grote groep is die er gematigder denkbeelden op na houden, wel een prik nemen , maar een ander respecteren die dat niet doet of andersom, simpelweg omdat die keuze er is.
Omdat die verguisd worden vanuit beide kampen trekken die zich terug uit de discussie, wat vervolgens weer vanuit beide kampen als slap en laf wordt betiteld ( dit is ongeveer mijn persoonlijke ervaring met familie/vrienden uit beide hoeken). Die groep is verder niet zielig, maar laat de 'extremisten' in hun sop gaar borrelen , morren en pruttelen.
Dus omdat je inmiddels het geduld met diegenen die willens en wetens zich niet laten vaccineren maar wel saamhorigheid verwachten van diegenen die wel een prik nemen kwijtraakt, ben je een "extremist"?

Persoonlijk zit ik toch echt in de groep die je beschrijft, of je nu wel of niet de prik neemt, moet je zelf beslissen. Maar elke beslissing heeft z'n consequenties en die worden tot nu toe nog keurig afgevangen bij de weigeraars en verdeeld over alle burgers.
En wat mij betreft mogen die consequenties inmiddels wel wat meer richting de weigeraars geschoven worden, het is immers je eigen keuze.

Ik snap niet wat daar "extremistisch" aan is.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:32

Kheos

FP ProMod
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:27 . Reden: Bericht is aangepast, dit voegt niet zoveel meer toe ]

Verwijderd

Fly-guy schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Dus omdat je inmiddels het geduld met diegenen die willens en wetens zich niet laten vaccineren maar wel saamhorigheid verwachten van diegenen die wel een prik nemen kwijtraakt, ben je een "extremist"?

Persoonlijk zit ik toch echt in de groep die je beschrijft, of je nu wel of niet de prik neemt, moet je zelf beslissen. Maar elke beslissing heeft z'n consequenties en die worden tot nu toe nog keurig afgevangen bij de weigeraars en verdeeld over alle burgers.
En wat mij betreft mogen die consequenties inmiddels wel wat meer richting de weigeraars geschoven worden, het is immers je eigen keuze.

Ik snap niet wat daar "extremistisch" aan is.
misschien zit je dan meer in het midden ( zoals ik het definieer) dan je zelf denkt , wat ik bedoel met 'extremisten' is de mensen die roepen mensen zonder prik geen (covid) zorg meer te verlenen, geen boodschappen meer te laten doen, niet meer willen ontvangen of bezoeken en dat soort dingen.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

*knip* graag constructief reageren

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 27-10-2021 11:27 ]

• SemperFidelis
RoyK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:37:
[...]

Natuurlijk veranderd er van alles. Verandering hoort bij het leven. En ja, daar zit ook visie en draagkracht achter. Om de visie ergens naar toe te krijgen is strategie nodig zodat gebeurd wat er 'moet' gebeuren. Ik vind het grotere plaatje interessanter dan het corona debat.

Zo zijn maatschappijen in de loop van duizenden jaren veelvuldig veranderd en zal dat blijven gebeuren. En die veranderingen zijn ook niet zonder slag of stoot verlopen.

Iets in je lichaam laten spuiten door druk van overheid, maatschappij of je baas vindt ik best wel een hersenkraker. Daar mag van mij best meer discussie over zijn vanuit meerdere invalshoeken. Dat mis ik in zijn geheel.

Dat is mijn perceptie op wat er gebeurd
Prima, zolang je maar realiseert dat er om jou heen weinig veranderd, maar dat jezelf heel anders er in staat. Wellicht krijg je dan minder het gevoel 'ik vs de rest'. Want dat maak je er echt zelf van. Je zet jezelf tegenover de overheid, ik heb mijzelf niet laten vaccineren vanwege 'druk van de overheid'. Maar omdat het een bewezen, effectieve, veilige manier is om een dodelijk virus te overwinnen.

Het lijkt me gewoon zo vermoeiend voor je zelf ook, om steeds een strijd te zien tussen jou en de overheid. Vaccins is geen plan van de overheid, het is ontwikkeld door ethische wetenschappers, diezelfde artsen en onderzoekers die levens redden.
[...]

Het is spelen met cijfers. In heel Nederland zijn het vooral ongevaccineerden. Om er dan 1 of 2 IC's uit te pakken is het halve plaatje tonen en dan hard roepen ZIE JE WEL

[ Voor 7% gewijzigd door SemperFidelis op 27-10-2021 11:03 ]

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Tja, zo stond ik er eerst ook in, maar ik merk aan mezelf dat ik ook flink aan het verharden ben en steeds minder respect heb voor de ongevaccineerden. Zeker als ik hun drogredeneringen hoor. Ik vond het altijd al logisch om een vaccinatie te nemen, maar wilde niemand verplichten, maar inmiddels sta ik bijna in het standje "dan verplicht het maar gewoon".

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:46
Begin oktober = 40,7% van de besmettingen kwam voor rekening van volledig gevaccineerd
2 weken geleden: 44,4%
Afgelopen week: 48,7%
Deze week: ?, maar naar verwachting dus wel boven de 50%

Uiteraard is de groep gevaccineerden een stuk groter en zie je dus het effect van vaccinatie, maar ben wel heel benieuwd hoe hoog dit gaat worden.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:35

Agent47

I always close my contracts.

Alle respect. Maar ik had aangegeven dat ik er niks meer over wou horen als ik jou was. Ik word echt moe van de discussie wel / niet.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• BarôZZa
stylezzz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Natuurlijk word daar rekening mee gehouden. Alleen is het niet zo dat vanaf dag 1 na ontdekking van bijvoorbeeld de britse variant het virus van a tot z ontleed is en men weet hoeveel besmettelijker of dodelijker die variant is. Daarnaast zaten we met het opkomen van de britse variant ook in de zwaarste fase van de lockdown, namelijk de avondklok. Wat had het kabinet dan nog kunnen verzinnen? Het leger inzetten en mensen met scherp neerhalen die zich op straat durfden vertonen?
Waar heb je het over?

Ik heb het over dat mutaties een bekend fenomeen zijn en dat je dus een slag om de arm moet houden voor het geval de vaccinaties niet het gewenste effect hebben. Dat is dus niet tijdens de lockdown, dat is verstandiger zijn met versoepelen in plaats van gokken op dat een stijging toch ongedaan zal worden.

Nu krijg je waarschijnlijk weer hetzelfde scenario: maatregelen die te weinig effect hebben en cijfers die stijgen totdat er weer zwaardere volgen. Als er nu nog een lockdown volgt dan is dat 100% het gevolg van de gekozen strategie.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Metalfreak schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Tja, zo stond ik er eerst ook in, maar ik merk aan mezelf dat ik ook flink aan het verharden ben en steeds minder respect heb voor de ongevaccineerden. Zeker als ik hun drogredeneringen hoor. Ik vond het altijd al logisch om een vaccinatie te nemen, maar wilde niemand verplichten, maar inmiddels sta ik bijna in het standje "dan verplicht het maar gewoon".
dat
De noodzaak om te vaccineren wordt hoger, maar de argumenten van de ongevaccineerden worden niet beter. Integendeel.

• SemperFidelis
Sovieto schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:04:
Begin oktober = 40,7% van de besmettingen kwam voor rekening van volledig gevaccineerd

Uiteraard is de groep gevaccineerden een stuk groter en zie je dus het effect van vaccinatie, maar ben wel heel benieuwd hoe hoog dit gaat worden.
Vind het aandeel IC opnames interessanter. Dat een vaccin 'maar' voor 60% tegen besmettingen werkt was snel duidelijk.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RoyK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Het zal u plusjes regenen. Geniet ervan en nog een fijne dag
Zolang je maar het laatste woord hebt, sta je moreel verheven boven de persoon waar je op reageert. Toch?

Er zijn genoeg reacties en opmerkingen geweest op je betoog, maar in plaats van respons krijgen we dit. Wat verwacht je precies?

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
Metalfreak schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Wat denk je dat dit oplevert? Ik zal mezelf even als voorbeeld nemen; al zou je het verplichten dan doe ik het nog niet.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Redax schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Wat denk je dat dit oplevert? Ik zal mezelf even als voorbeeld nemen; al zou je het verplichten dan doe ik het nog niet.
omdat...?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als 100% zich vaccineert zal het uiteindelijk 100% worden.

Zal nu ergens op 81% uitkomen ;)

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:46
Robkazoe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:55:
[...]

100% van de mensen die in het Maastrichtse ziekenhuis liggen, heeft een vaccinatie gehad.
70% van de mensen die in de Nederlandse ziekenhuizen liggen, heeft geen vaccinatie gehad.

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten...
Dat klopt, maar het moet dan wel een extreme outlier zijn. Het kan ook zo zijn dat de data niet goed is of niet goed geanalyseerd is. Dat lijkt waarschijnlijker.

Een mogelijke fout kan zijn dat men zich teveel richt op bezetting, terwijl er op opnames gekeken moet worden.

• maartend

Je maakt weer dezelfgde denkvaut die steeds gemaakt wordt.

Het gaat niet om aantal besmettingen, ik weet als iemand met een prikkie dat ik positief kan zijn.

Het gaat er echter om hoeveel van die mensen met een besmetting in het ziekenhuis terecht komen. Daar gaat het om.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

MikeyMan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:51:

Groep A: Gevaccineerden, gaan zich nu netjes aan de nieuwe maatregelen houden. Echter; ze waren al gevaccineerd, dus legden weinig druk op de IC's. Daarnaast al wat minder verspreiding en stiekem toch even nadenken over wat ze doen.
Ik weet het niet. Die hele lockdown, beperken contact, thuis blijven, was een tijdelijke maatregel met min of meer de vaccinaties als exitstrategie. Nu hebben we die vaccins, als er dan toch weer maatregelen komen wat is dan de exitstrategie? Want die maatregelen zijn in feite flatten the curve, en de besmettingen lopen ongetwijfeld weer op bij versoepelingen

Volgens mij zijn er maar twee smaken: de vaccins werken onvoldoende, er moet structureel iets veranderen om hier uit te komen, of de vaccins werken wel voldoende maar we moeten wachten tot de vaccinatiegraad hoog genoeg is.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Redax schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Natuurlijk weet ik dat dit niet kan, maar als jij nergens meer aan mee kunt doen in de samenleving en dan bedoel ik ook echt nergens zonder een QR-code. Ben je dan nog zo principieel? Je keuze heeft gevolgen en we zullen toch iets moeten. Of vind je het hoppen van lockdown naar lockdown wél prima?

Pagina: 1 ... 56 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.