RoyK schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:47:
Ik weet niet wat ik tegenwoordig enger vindt. Corona, of hoe de verhardheid is richten mensen die (nog) geen vaccinatie hebben genomen. De redenen hiervoor lopen uiteen. Het missen van vertrouwen in de overheid en media, het forceren vanuit de overheid en media, problemen met gezondheid waardoor medicatie niet kan, en nog een hele reeks mensen die voor nu een stempel hebben als wappies, antivaxers, gekkies, complotters, etc. Ik maak me middels grotere zorgen over de maatschappij, dan corona.
*knip*
Deze whataboutisme is al te vaak langsgekomen en ontrkracht.
Daar gaan we straks gewoon naar toe.
*stemmingmakerij*
Ik krijg er de kriebels van over mijn rug!
Een vergelijking met iets als obesitas is al heel vaak aangehaald en zover ik weet is de reactie hierop altijd hetzelfde: obesitas heeft indirect ook een grotere zorgbelasting, maar het is niet een uiterst besmettelijke ziekte die door die makkelijke overdracht de hele wereld in zn greep houdt. Ditzelfde geldt voor roken of teveel alcohol drinken, tenzij je iedere keer met roken de rook recht in iemands anders gezicht blaast is dit vrijwel alleen schadelijk voor jouzelf, niet voor anderen. Oftewel, deze zaken met Covid vergelijken is niet zo denderend.
Voor wat betreft de maatregelen en of het een tweedeling/verharding in de samenleving geeft. Hetgeen wat de regering doet is een actie/reactie op de situatie die het virus veroorzaakt. Van jou als persoon, van iedereen, wordt ook een reactie gevraagd van hoe met de situatie om te gaan. Het virus trekt zich echter geen ene bal aan van hoe jij denkt over bepaalde maatregelen, of je het vrijheidsbeperking vindt of niet. Het virus probeert te gedeien en zich te vermenigvuldigen, zo goed als dat gaat binnen de situatie die dat virus gepresenteerd krijgt. Dingen als afstand houden, vaccinatie, thuisblijven en contact vermijden bij klachten en nog heel wat zaken maken het voor het virus lastiger om zich te verspreiden. En uiteindelijk is en blijft het wij (de mensheid) tegen het virus, niet wij (de burger) tegen de overheid.
Alleen zijn er mensen die primair denken dat het de regering vs. de burger is, of de gevaccineerde burger tegen de ongevaccineerde burger. Dat is gewoon niet het geval, maar diegenen die dit het sterkste denken zijn ook diegenen die het meest recalcitrant zijn tegen welke vorm dan ook om de strijd van ons (de mensheid) tegen dit virus te winnen. Ook al is keer op keer op keer wetenschappelijk bewezen dat vaccinatie een van de beste middelen is in deze strijd en dat verspreiding helpen te voorkomen door testen bij klachten/verdacht van besmetting en zo nodig jezelf tijdelijk afzijdig houden van anderen zeer goed werkt, wil men dit niet (meer). Men "is er klaar mee", maar surprise surprise: het virus trekt zich wederom geen zak aan van jouw mening, alleen van jouw acties/handelingen. Biedt jij een goede situatie voor het virus om te gedeien en verspreiden vindt het virus dit super; doe jij er alles aan om het een halt toe te roepen wordt zo'n virus er minder vrolijk van. En ja ik stel het hier alsof "het virus" één enkele entiteit is en deze nog gevoelens heeft ook (wat beiden niet zo is), maar je snapt hopelijk wat ik bedoel.
In dat licht snap ik prima dat een groot deel van de bevolking moe wordt van de mensen die de strijd tegen zo'n virus bllijven frustreren. Er zijn zeker mensen die vanwege hun medische achtergrond een vaccinatie beter niet kunnen nemen, maar dan hebben we het wellicht maar over enkele duizenden mensen in Nederland. Wanneer mijn buurvrouw van 86 middenin een traject van chemo en bestraling de vaccinatie nog kan doen, zonder daar ernstige klachten van de krijgen, kan bijna iedereen het.
Ik ben ook tegen discriminatie en onderscheid maken tussen mensen, maar er zit een subtiel verschil tussen onderscheid o.b.v. huidskleur, geslacht, land van herkomst of wat dan ook (allemaal zaken die je van geboorte hebt meegekregen en niets aan kunt doen), of onderscheid op basis van een persoonlijke actie/mening zeker in een context als de globale volksgezondheid tijdens de grootste pandemie in meer dan 100 jaar.
Ik denk ook zeker dat we altijd de discussie moeten blijven voeren over wat de beste aanpak is, dat we moeten accepteren dat 100% uitbanning van Covid alleen haalbaar zou zijn met utopische maatregelen/situaties en dus niet realistisch is. Het is alleen uiterst vermoeiend om met mensen in discussie te blijven gaan die welke actie dan ook niet willen; je moet toch iets. En zover ik weet is er altijd een keuze geboden, zo ook nu nog met de Coronapas: of je gaat je vaccineren, of je neemt voor lief dat je je moet laten testen. Indien blijkt dat het testen te lastig/onwerkbaar is, laten we het dan daarover hebben om dit proces te verbeteren, maar de nee-zeggers willen gewoon niets, geen enkele maatregelen. Sorry, maar zo werkt de wereld niet. Soms komen er dingen in het leven waar je een keuze moet maken en beide opties zijn niet leuk. Indien Covid bij lange na niet zo besmettelijk was of de vaccins veel minder effectief waren gebleken had ik mij ook niet laten vaccineren, maar die situatie zitten we niet in.
[
Voor 3% gewijzigd door
ZieMaar! op 27-10-2021 11:29
]