Ja, ik ben voor indammen, maar niet om de redenen dat je misschien zou verwachten.
Als je het systeem/samenleving ziet als iets met knoppen waaraan je kunt draaien en dus bijsturen, dan heb je inderdaad gereedschappen om de verspreiding tegen te gaan. Dan kun je met regels sturen.
Maar je hebt (helaas) te maken met een systeem/samenleving die samengesteld is van individuen en organisaties die allen hun eigen perspectief en prioriteiten hebben.
Het gedrag van de (gemiddelde) burger gaat pas veranderen wanneer de omstandigheden ze persoonlijk negatief gaan/kunnen raken. Dus de regels rondom indammen heb je an sich niet nodig, want op het moment dat het signaal komt dat de peop de ventilator gaat raken dan schiet de gemiddelde burger toch wel in de stress en gaan ze hun gedrag aanpassen (gasprijzen anyone?).
Dus indammen gebeurt toch wel, de vraag is welke prijs daar aan hangt, en wie die wil betalen. Dus ik zie een aantal opties:
1) We gaan weer regels invoeren (of iedereen ziet het licht), iedereen houdt zich er aan, geen covid meer op de IC en de normale zorg kan uitgevoerd worden. De burger betaalt de prijs voor het ongemak van het volgen van die regels
2) Wel/geen regels, infecties lopen op, zorg zegt "fuck u, dit is onze sustainable pace". De burger met covid betaalt de prijs, wel of niet gevaccineerd.
3) Wel/geen regels, infecties lopen op, zorg loopt zich over de kop. De zorg(medewerker) betaalt de prijs in de vorm van burnouts. De burger betaalt de prijs voor een kapot zorgsysteem, danwel uitgesteld.
Mijn vrouw werkte in de thuiszorg, en wat ik daarvan heb gezien is dat het hele lieve mensen zijn, maar totaal geen ruggengraat hebben als het op hun eigen welzijn/gezondheid aan komt. Ik ben voor indammen (of scenario 2: "fuck u" vanuit de zorg) om de tragedies van burnouts en ziektes voor die zorgmedewerkers te voorkomen. De gemiddelde burger zal me worst wezen, die gaan toch door met dat te doen wat ze altijd gedaan hebben. Totdat ze ECHT iemand nodig hebben, dan komen ze stampvoetend hulp eisen want "daar heb ik recht op want ik betaal er voor".