Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 92 Laatste
Acties:
  • 317.229 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
Number10 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Er wordt gestuurd op zorgcapaciteit. Dus je kan gelijk hebben, maar misschien ook niet. Ik ben zeker niet tegen 100% vaccinatie en het zal een slok op een borrel schelen, maar of daarmee overbelasting wordt voorkomen moet dan alsnog blijken als de overheid R>1 laat voortbestaan.

[...]

Dit kun je helemaal niet weten. Ik hoop het, acht het niet onlogisch, maar dat het zeker niet 'gaat' gebeuren is nu net een van de aspecten waar de WRR op wijst.

[...]

Ik noemde dus ook 2-10% mensen met langdurige klachten die misschien na verloop van tijd ook ernstig ziek worden als besmettingen onverhoopt andere gevolgen hebben dan nu bekend is. En dan?

[...]

Maar dat is precies het punt waar wat mij betreft de discussie over zou moeten gaan.
Van mijn kant ook speculeren op de kennis die ik heb natuurlijk. Niets is in beton gegoten. Maar gezien de ontwikkkelingen tot nu toe lijkt mij hetgeen ik getypt heb de meest plausibele uitkomst.

m.b.t. long covid, ik heb het zelf ook gehad, ruim 5 maanden klachten. Nu eigenlijk weer alles ok gelukkig. Maar het feit dat long covid ook gedempt wordt door vaccinatie (minder kans het te krijgen = minder kans op long covid) zal een 100% vaccinatiegraad daar dus ook een slag slaan.

Helaas zal een 100% vaccinatiegraad een utopie blijven. Maar met wat meer dwang vanuit de overheid/samenleving moet 90%+ (net zoals het Rijks Vaccinatie programma) echt wel te redden zijn.

Dan blijven de reli's en de hardcore 5g wappies over. Dat moet te behappen zijn voor de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Nee dus, die komen niet in het ziekenhuis en houden de zorg niet gegijzeld met vermijdbare, andere zorg wegdrukkende ziekte.

Besmettingen boeien niet meer, zolang de besmetten niet in het ziekenhuis belanden.
En zolang de besmetten niet in het ziekenhuis werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

En zolang de besmetten niet in het ziekenhuis werken :+
Yeah, dat is ook wel een dingetje ja :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Antistoffen worden idd minder. Echter het risico om niet op IC, in ziekenhuis te komen of de dood blijft onveranderd hoog.
Daar denken ze elders dan weer wat meer genuanceerd over.
Several studies have estimated vaccine effectiveness against hospitalisation in older all of
which indicate higher levels of protection against hospitalisation with all vaccines against the
Alpha variant (7, 8, 9, 10). Effectiveness against hospitalisation of over 90% is also observed
with the Delta variant with all 3 vaccines (3). In most groups there is relatively limited waning of
protection against hospitalisation over a period of at least 5 months after the second dose.
Greater waning appears to occur among those in clinical risk groups (3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:48:
[...]
Van mijn kant ook speculeren op de kennis die ik heb natuurlijk. Niets is in beton gegoten. Maar gezien de ontwikkkelingen tot nu toe lijkt mij hetgeen ik getypt heb de meest plausibele uitkomst. (…)
Mij ook, maar het probleem is nu net dat je daar niks aan hebt als het 'achteraf' niet klopt. Geen idee wat Delta-plus variant gaat brengen bijvoorbeeld. Misschien niks, misschien heel veel. En dan?

Het wordt steeds gepresenteerd door de overheid alsof er een 'einde' in zicht is, maar de ophoging van de OMT schatting van circa 3000 naar 5000 opnames laat al zien met welke marges je blijkbaar rekening moet houden. Ik zie op dit moment veel meer heil in R<1 met zo min mogelijk maatregelen en dan rustig nagaan hoe we tot een hogere vaccinatiegraad komen of kijken welke behandelingen er komen.
(…) zal een 100% vaccinatiegraad daar dus ook een slag slaan. (…)
Nog een reden voor mensen om zich te laten vaccineren inderdaad
(…) Helaas zal een 100% vaccinatiegraad een utopie blijven. Maar met wat meer dwang vanuit de overheid/samenleving moet 90%+ (net zoals het Rijks Vaccinatie programma) echt wel te redden moeten zijn. (…)
100% zal wel niet lukken inderdaad, maar in Denemarken zijn ze volgens mij veel verder gekomen dan in Nederland. Maar dan zonder drang of dwang voor zover ik weet. Uiteindelijk blijft de vraag voor nu:

- Triage
- Dwangvaccinatie
- Indammen tot R<1

Het een sluit het ander niet uit, maar triage lijkt mij heel zwaar en met veel impact gepaard gaan. Dwangvaccinatie is ook niet iets wat je 123 doet als maatschappij. En daarom lijkt mij voor nu indammen met herinvoering van maatregelen of het rijtje dat ik noemde richting @boxlessness veel logischer.

Maar zoals @boxlessness terecht opmerkt: dat vereist een actieve aanpak van de overheid wat dat betreft.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

[...]
Maar dan ook wel heel erg genuanceerd;
relatively limited waning of protection against hospitalisation over a period of at least 5 months after the second dose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:21
stylezzz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:35:
[...]

Maar zou men dan de waarheid spreken? Ik vind het lastig te geloven eigenlijk.... mijn vermoeden zou eerder zijn dat ze eerder een 'wappie-argument' hadden om niet te vaccineren, maar daarna zo geschrokken zijm van de ziekte dat ze zich schamen om de waarheid te vertellen en daarna maar de kaart 'sorry, was het vergeten' trekken. De vocale/hardcore groep die zich no matter what niet laat overtuigen zal het sowieso wel blijven ontkennen. Maar ik vermoed dat er nogal wat schaamte een rol kan spelen....
Ik denk dat er weinig nog zullen claimen dat ze een onfeilbaar immuunsysteem hebben en weinig te vrezen hebben.... :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55
Number10 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Misschien wel veel minder, maar misschien ook wel veel meer blijken te zijn
Dit is wel een dooddoener. Als jij het hebt over '20% van de resterende opnames', dan is dat een absoluut percentage van een absoluut aantal, en breng je het ook zo. Het OMT zet dit aantal op (bovengrens) 4800. Dan moet je niet ineens dat aantal heel rekbaar maken, want op die manier valt er nl. nooit een antwoord op je vraag te geven.

"Bij 20% van de resterende opnames en R>1 loopt de zorg niet vol?"

Definieer dan eerst duidelijk hoeveel resterende opnames er volgens jou nog volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

[...]
Vandaar ook die booster shots voor die risicogroepen.

"Limited waning", met de nadruk op limited.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ugh:

[ Voor 30% gewijzigd door user109731 op 22-10-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Die instroom :| En gekoppeld met de snelle stijging in de instroom... volgens mij zijn nieuwe maatregelen onontkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
autje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Dit is wel een dooddoener. Als jij het hebt over '20% van de resterende opnames', dan is dat een absoluut percentage van een absoluut aantal, en breng je het ook zo. Het OMT zet dit aantal op (bovengrens) 4800. Dan moet je niet ineens dat aantal heel rekbaar maken, want op die manier valt er nl. nooit een antwoord op je vraag te geven.

"Bij 20% van de resterende opnames en R>1 loopt de zorg niet vol?"

Definieer dan eerst duidelijk hoeveel resterende opnames er volgens jou nog volgen.
Plus, de kans op ernstige ziekte wordt met 97% verminderd.

Dus in feite komt maar 3% van de gevaccineerde mensen mogelijk in het ziekenhuis. En dat zijn meerendeel dan de kwetsbaren met immuunproblematiek.

Denk dat het vooral fout is om te rekenen met die 80%, want dat is nu enkel de hoeveelheid ongevaccineerden tegenover de gevaccineerden op dit moment in het ziekenhuis. Dus zomaar stellen dat 20% van de resterende opnames is ook niet helemaal terecht.

Als je 100% vaccinatiegraad hebt is dat percentage natuurlijk 100% gevaccineerden in het zh.
Complex :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
Gé Brander schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Ehmmm... Er is toch ook geen overduidelijke kennis over hoe lang de prik blijft werken? Wat mij betreft dus lood om oud ijzer. Zie andere landen die eerder waren met vaccineren en waar de antistoffen minder worden.
Van een besmetting is niet bekend hoeveel virus je hebt binnen gekregen. Dat kan heel weinig of juist heel veel zijn. Iets wat bij een vaccinatie wel bekend is,want de werkzame stof is afgestemd op de hoeveelheid die nodig is om zo goed mogelijk beschermd te zijn. Daarnaast wordt de werkzaamheid van het vaccin in de gaten gehouden en blijkt die te laag te zijn komt er een extra booster-vaccinatie. Bij besmettingen is het echter zo random wanneer dat nodig zou zijn, laat staan dat het nogal lastig is om op commando weer een keertje ziek te worden.
[...]
Ja, en ik ben er nog niet over uit of ik wel of niet een vaccin ga nemen als ik nog een bloed test laat doen over een maand of twee.
Ik snap trouwens je situatie best hoor, alleen het is wel een situatie die erg ongedefinieerd is waardoor je er op grote schaal niet zoveel mee kunt.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
RoD schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Die instroom :| En gekoppeld met de snelle stijging in de instroom... volgens mij zijn nieuwe maatregelen onontkomelijk.
Vraag me vooral af welke.

Denk dat de 1,5 meter in horeca en andere plekken waar veel mensen komen er weer op moet. En thuiswerken weer bevorderen. Dat betekent weer een beperking aan hoeveelheid mensen in een ruimte. Daarmee was het te behappen. Het blijkt wel dat de versoepelingen van 25 september waarschijnlijk teveel zijn geweest.
Gisteren naar de bios geweest, maar daar zit je dus weer schouder aan schouder. In de kroeg en in het restaurant zit je ook weer van elkaars bord te eten bekant.

[ Voor 16% gewijzigd door LZ86 op 22-10-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:01:
[...]
Volgens mij heb ik daarover in dit topic al uitgebreid een analyse over gegeven en nergens heb ik een absoluut aantal genoemd anders dan de opmerking dat er blijkbaar een verschil van 3000 naar 5000 kan ontstaan.

Het is geen 'dooddoener' maar druist wel in tegen de niet te onderbouwen aanname dat er zeker niet meer opnames dan de schatting kunnen volgen. We zijn in 1,5 jaar van een R0=3 naar R0=6 gegaan met een iets verbeterde IFR.

Waarom blijft het daarbij? Kan de IFR of R0 niet stijgen?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Maar hoezo eigenlijk maatregelen in de horeca? Met toegangsbewijzen zouden dat juist één van de veiligere plekken moeten zijn. Je zou wel extra streng kunnen kijken naar of het ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt, maarja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:07:
[...]

Denk dat de 1,5 meter in horeca en andere plekken waar veel mensen komen er weer op moet. En thuiswerken weer bevorderen.
Gisteren naar de bios geweest, maar daar zit je dus weer schouder aan schouder. In de kroeg en in het restaurant zit je ook weer van elkaars bord te eten bekant.
Realistisch en praktisch zou ik verwachten afstand (incl horeca em recreatie) en mondneusmaskers. Veel meer dan dat dan wordt de impact te groot. Daarnaast denkelijk een aanscherping van de Coronapas naar 2G of lager. Maar uiteindelijk staat en valt alles met handhaving, en vermoed ik een sterke overlap tussen de groepen die af laten weten in de diverse aspecten.

[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 22-10-2021 14:15 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Number10 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:07:
[...]

Volgens mij heb ik daarover in dit topic al uitgebreid een analyse over gegeven en nergens heb ik een absoluut aantal genoemd anders dan de opmerking dat er blijkbaar een verschil van 3000 naar 5000 kan ontstaan.
Als je geen absoluut aantal kan noemen, stel dan ook geen vraag waarop het antwoord alleen geformuleerd kan worden als van een absoluut aantal uitgegaan wordt.

Ja, 3000 kan 5000 worden. Sterker nog, het kan 50000 worden. Als je van dermate schuivende getallen uitgaat, dan zie je toch zelf wel in dat op jouw vraag

"Bij 20% van de resterende opnames en R>1 loopt de zorg niet vol?""

geen zinnig antwoord te geven is? Dus stel die vraag dan ook niet. Vandaar: dooddoener. Je probeert, mede door toon, een punt te scoren in een discussie met een vraag waarop geen zinnig antwoord te geven is als niet de criteria eerst duidelijk zijn.

Dus zeg het maar: waar moeten we 20% van nemen om de vraag te kunnen beantwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:02:
[...]

Vandaar ook die booster shots voor die risicogroepen.

"Limited waning", met de nadruk op limited.
+ Greater waning appears to occur among those in clinical risk groups (3).

Maar goed, nuance. Soms broodnodig in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

En die 'clinical risk groups' krijgen een 3e prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:15:
[...]
Dus zeg het maar: waar moeten we 20% van nemen om de vraag te kunnen beantwoorden?
Dat kun je dus niet met zoveel zekerheid zeggen als jij blijkbaar graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:07:
[...]

Denk dat de 1,5 meter in horeca en andere plekken waar veel mensen komen er weer op moet. En thuiswerken weer bevorderen. Dat betekent weer een beperking aan hoeveelheid mensen in een ruimte. Daarmee was het te behappen. Het blijkt wel dat de versoepelingen van 25 september waarschijnlijk teveel zijn geweest.
Precies dit. Het kan allemaal prima voorlopig met deze maatregelen. Dus waarom toch die QR code onzin?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Number10 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:20:
[...]

Dat kun je dus niet met zoveel zekerheid zeggen als jij blijkbaar graag zou willen.
Dan is het dus ook niet zo nuttig om zo'n vraag te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Soccer98 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:12:
Maar hoezo eigenlijk maatregelen in de horeca? Met toegangsbewijzen zouden dat juist één van de veiligere plekken moeten zijn. Je zou wel extra streng kunnen kijken naar of het ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt, maarja.
Omdat sinds daar versoepeld is het weer de verkeerde kant opgaat. De afstand hou regel vervalt en zie, de boel stijgt weer de pan uit. (stijging was wel verwacht, maar impact op ziekenhuis was nog onduidelijk)

Extra streng naar handhaven kijken zal helpen, maar zolang je groene vinkje niets zegt over je besmettelijkheid maakt dat natuurlijk ook niet heel veel uit. 1,5 meter zal dan meer uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Ja, en daarom krijgen die een boostershot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

En die 'clinical risk groups' krijgen een 3e prik.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu probeert. Iemand zegt "Echter het risico om niet op IC, in ziekenhuis te komen of de dood blijft onveranderd hoog.". Ik wijs daarbij op de situatie in Engeland, waar via officiele kanalen wordt gemeld dat deze stelling niet altijd voor iedereen opgaat.

In Engeland hebben ze al vanaf September 2021 een third jab voor risico groepen en alsnog melden ze wat ik schreef.

Probeer je nu te het verhaal van de Engelsen te ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
geenstijl schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:57:
Ik vermoed dat er toch binnenkort weer beperkingen gaan komen, gezien de hoge opnames vandaag (118 op verpleeg, 21 op IC) én als de groei in de positieve testen niet substantieel afneemt.

Het 7-daags gemiddelde opnames ligt op 76 (verpleeg) en 17 (IC), grofweg het hoogste aantal sinds eind mei.
Ik zet in op:
- mondkapjesplicht weer invoeren (i.v.m. dat mensen zichtbaar zien dat er nog corona is)
- denk ook beperkingen in horeca, zoals weer 1.5m en niet meer ongeplaceerd
- thuiswerkadvies weer verscherpen

Met dank aan alle (bewuste, niet omdat ze medisch niet kunnen) ongevaccineerden.
Denk eerder de ongetesten in de kroeg. Toch een groen vinkje, no matter what. Wil het effectief zijn, dan is alleen 1G (getest) voldoende, zeker met afnemende effectiviteit. De tijd zonder QR, maar met afstand houden ging een stuk beter. Nu al een week nat k*tweer erbij en mensen gaan helemaal op elkaars schoot zitten.

Re:dagcijfers
De uitstroom ook gelijk naar 90. Veel kortlopend spul? Effect ADE?
https://covid-analytics.n...art-hospital-demographics
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N2y5Kg8RvBkyVWzf3l9JwDUb30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUsw1oSaeOpnPidDDvpov22p.jpg?f=fotoalbum_large
Mediaan op 70-74. Waar komt die grote groep 0-20 vandaan? Met of door corona? Normaliter zit er een factor 3 tussen 0-20 en 20-24. Nu is dat veel hoger.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu probeert. Iemand zegt "Echter het risico om niet op IC, in ziekenhuis te komen of de dood blijft onveranderd hoog.". Ik wijs daarbij op de situatie in Engeland, waar via officiele kanalen wordt gemeld dat deze stelling niet altijd voor iedereen opgaat.

In Engeland hebben ze al vanaf September 2021 een third jab voor risico groepen en alsnog melden ze wat ik schreef.

Aangezien de Engelsen de enige zijn die dat tot nu toe beweren lijkt me wat voorzichtigheid mbt die getallen wel op zijn plaats. Zeker omdat die getallen in NL (zonder booster) dus niet ter sprake zijn en hier dus onverminderd hoge bescherming ter sprake is.

Neemt ook niet weg dat de Engelsen in meerderheid met het AZ zijn geprikt, die al minder was qua effectiviteit dan een Pfizer/Moderna.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

RoD schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Ik heb weinig zin om in lockdown te moeten gaan omdat iemand anders geen zin in een prikje heeft, eigenlijk. Hopelijk vinden ze daar wat op. Als inderdaad 80% van de IC bezetting door ongevaccineerden komt, dan is het toch realistisch om te denken dat we de druk op de IC met 80% (!) kunnen verminderen door vaccinatie. In de praktijk zal dat getal niet gehaald worden, maar aanzienlijke vermindering is wel mogelijk.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
ijdod schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:12:
[...]

Realistisch en praktisch zou ik verwachten afstand (incl horeca em recreatie) en mondneusmaskers. Veel meer dan dat dan wordt de impact te groot. Daarnaast denkelijk een aanscherping van de Coronapas naar 2G of lager. Maar uiteindelijk staat en valt alles met handhaving, en vermoed ik een sterke overlap tussen de groepen die af laten weten in de diverse aspecten.
Ik zit niet echt meer te wachten op die mondneusmaskers in winkels tbh. Zeker als je ziet hoe de gemiddelde die dingen half ophad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:25:
[...]
Dan is het dus ook niet zo nuttig om zo'n vraag te stellen.
Jawel, want met zo'n vraag komt wellicht ook wederzijds inzicht of de veronderstelling dat er een aantal is te bepalen goed mogelijk is of niet. Ik heb deze week een aardig scherpe interactie gehad op dat punt en dat helpt mij om na te denken over mijn veronderstellingen. Evenals jouw wedervraag dat doet bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:29:
[...]
Mediaan op 70-74. Waar komt die grote groep 0-20 vandaan? Met of door corona? Normaliter zit er een factor 3 tussen 0-20 en 20-24. Nu is dat veel hoger.
Zal vooral door corona zijn. Is ook niet gek. Ook jongeren kunnen er ernstig ziek door worden. En aangezien zij de grootste groep ongevaccineerden betreffen met de 30ers samen is het logisch dat zijn meer naar voren komen als er maar genoeg besmet raken.

Ook zullen de versoepelingen in horeca en een ADE achtig feest daar vooral hen mee treffen.

De gemiddelde 40-50er zul je daar veel minder terugvinden. Je zal zien dat over een week of 2 die getallen wel verschuiven naar de 50ers (hun ouders) en dat alles weer op thuisbesmettingen gegooid word, terwijl we allemaal wel weten hoe de besmettingen het huishouden in zijn gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door LZ86 op 22-10-2021 14:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:15

Rannasha

Does not compute.

https://www.nu.nl/binnenl...wachtlijsten-groeien.html

Enkele citaten:
In juli ging het om 180.000 tot 200.000 uitgestelde operaties, terwijl sindsdien het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen weer gestaag toeneemt. Mensen met spataderen, staar of een versleten heup wachten soms zo lang dat hun relatief eenvoudige aandoening complex wordt.

[...]

Op de wachtlijst voor het Amsterdam UMC staan inmiddels zevenduizend mensen, waaronder vijftienhonderd kinderen.

[...]

"Als een heupprothese te lang loszit, kan het omliggende heupbot breken en ben je verder van huis. We zien ook mensen met staar voorbijkomen die niet meer zelfstandig kunnen leven. Dat is niet levensbedreigend, maar kost de samenleving wel veel."

[...]

"Het personeelstekort is nu het probleem. Voor de coronapandemie stonden er landelijk 14.000 zorgvacatures open, volgend jaar verwachten we dat dit er 75.000 zijn", zegt Bonjer. "Door het tekort aan personeel kunnen we ook minder praktijkbegeleiding bieden aan nieuwe aanwas."
Waarom zeggen we "nee" wanneer deze mensen een ziekenhuisbed nodig hebben, maar staat de deur wagenwijd open voor vaccinatieweigeraars?

Niet miepen, maar prikken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:30:
[...]

Ik heb weinig zin om in lockdown te moeten gaan omdat iemand anders geen zin in een prikje heeft, eigenlijk. Hopelijk vinden ze daar wat op. Als inderdaad 80% van de IC bezetting door ongevaccineerden komt, dan is het toch realistisch om te denken dat we de druk op de IC met 80% (!) kunnen verminderen door vaccinatie. In de praktijk zal dat getal niet gehaald worden, maar aanzienlijke vermindering is wel mogelijk.
Let wel dat in de grote groepen die op de IC liggen, die vaccinatiegraad hoger is dan die 85%, die varieert van 86 tot 93% (bron).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXLO4RtTfxwQhne4Va4fiLcJVvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a61RBhxBedI10VDszQ4NZsAU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Ik zit niet echt meer te wachten op die mondneusmaskers in winkels tbh. Zeker als je ziet hoe de gemiddelde die dingen half ophad.
Op wachten zit ik er ook niet op, maar echt last had ik er ook niet van, zeker toen ik eea goed ingeregeld had (brildrager, dus duurde even voordat ik een goede combi had gevonden). Maar het lijkt, op basis van de literatuur die beschikbaar is, wel degelijk een positief effect te hebben, en we zullen op korte termijn toch de R omlaag moeten brengen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:32:
[...]
Maar de overheid heeft ook niet echt bij mondneusmaskers ingezet op uitgebreide instructie wat betreft gebruik. Wel iets, maar het kan nog beter denk ik.

Ik zou zeggen: maak ze vooral zoveel mogelijk en in zo hoog mogelijke kwaliteit gratis beschikbaar. Dat is stap één en communiceer wat het belang is van het universeel dragen van mondneusmaskers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

In https://khub.net/document...41-0403-dfd8-11ba2c6f5801 waarin die sterkere val van effectiviteit van vaccins wordt genoemd staat expliciet:
Here, we estimate
vaccine effectiveness over time since the second dose of Comirnaty, Vaxzevria and Spikevax in
England.
Dus dat is de effectiviteit die vermindert na de tweede prik. Dat gevaar is inmiddels onderkend, en dus krijgen de groepen waar dit voor geldt een derde prik. Waardoor ze, hopelijk, weer eenzelfde kleine kans hebben om in het ziekenhuis terecht te komen. Hopelijk, want nog te kort geleden om te zeggen of die derde prik een blijvend effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Señor Sjon schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:35:
[...]

Let wel dat in de grote groepen die op de IC liggen, die vaccinatiegraad hoger is dan die 85%, die varieert van 86 tot 93% (bron).

[Afbeelding]
OK thanks, ik baseerde me op dit Google resultaat, het blijft natuurlijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:54:
Zit WNL te kijken (ja, soirry)

zit Heleen Dupuis, hoogeleraar emeritus geneeskunde/wijsbegeerte.

Haar stelling in het kort ; je hebt een kasn gehad, we moeten gaan nadenken of we de covid-patient altijd voor laten gaan bij opnames.
Ze gaat er even hard in.

Verder ; het lijkt alsof een toko als WNL lijkt te shiften. Tijden geleden was het ; vrijheid, belemmeringen, ed. Nu gooien ze zelf de discussie op over meer drang, iedereen heeft de kasn gehad, ed.
Bijzonder
Maar hoe doe je dat dan met iemand die gevaccineerd is, maar onder de 3% valt en alsnog naar de IC moet? Zet je die dan ook onder de reguliere zorg waardoor er een kans is dat die het niet haalt? Die heeft zijn kans gehad, maar ook genomen... Lastig hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
Soccer98 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:12:
Zowel vaccinatie als testen is niet 100% waterdicht, dus als er een niet gevaccineerde een false-negative test heeft of als er een gevaccineerde tussen zit die het toevallig wel heeft, is het zo overgedragen naar de andere mensen binnen de horeca.

Vaccineren of testen zorgt voor een demping in het aantal besmettingen. Gezien de cijfers lijkt die demping echter niet genoeg te zijn. En dan blijft de horeca toch de plek waar de meeste mensen dicht bij elkaar komen en dus ook de plek met de grootste risico's voor besmettingen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:30:
[...]

Aangezien de Engelsen de enige zijn die dat tot nu toe beweren lijkt me wat voorzichtigheid mbt die getallen wel op zijn plaats. Zeker omdat die getallen in NL (zonder booster) dus niet ter sprake zijn en hier dus onverminderd hoge bescherming ter sprake is.

Neemt ook niet weg dat de Engelsen in meerderheid met het AZ zijn geprikt, die al minder was qua effectiviteit dan een Pfizer/Moderna.
Voorzichtigheid met getallen is altijd op zijn plaats, maar het is wel verstandig om de ontwikkelingen niet te negeren. Het onderzoek behelst trouwens ook Pfizer (Comirnaty) :*)

Kleine quote van pagina 7:
There was limited waning in protection against hospitalization, with a vaccine effectiveness of 77.0
(70.3 to 82.3) and 92.7 (90.3 to 94.6) beyond 20 weeks post-vaccination for Vaxzevria and
Comirnaty, respectively (Delta only) (Figure 1 and Table 2). Combined results for both vaccines are
shown in Supplementary Figure S3. Vaccine effectiveness against hospitalisation for the Alpha
variant is reported in Supplementary Table S6. Similarly, there was limited waning of vaccine
effectiveness against deaths Vaxzevria (VE 78.7 (95% CI 52.7 to 90.4)) and Comirnaty (VE 90.4 (95%
CI 85.1 to 93.8)) beyond 20 weeks post-vaccination for all ages (Figure 1 and Table 3).
https://khub.net/document...41-0403-dfd8-11ba2c6f5801

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zfNY5167/screenshot-192.png
CEV= Clinically Extremely Vulnerable

Je hebt dus best kans dat dit ook onze kant opkomt aangezien wij een paar maandjes achterlopen op de UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
42erik schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Maar hoe doe je dat dan met iemand die gevaccineerd is, maar onder de 3% valt en alsnog naar de IC moet? Zet je die dan ook onder de reguliere zorg waardoor er een kans is dat die het niet haalt? Die heeft zijn kans gehad, maar ook genomen... Lastig hoor
Voor zover ik haar begreep niet. Want die paar % is behapbaar. Daar loopt de zorg niet doro over of worden opreaties en andere behandelingen niet door uitgesteld. En het ghing haar vooral om dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

42erik schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Blijft inderdaad lastig, maar nu kiezen ze ervoor om ongevaccineerde Coronapatienten de IC voor een groot deel bezet te laten houden, in plaats van een kindje met kanker te opereren.

Dus feitelijk maken ze nu al die keuze, alleen is deze keuze meer 'onzichtbaar' dan wanneer je de keuze gaat omdraaien en ongevaccineerde Coronapatienten aan de deur gaat weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:42:
[...]

Voorzichtigheid met getallen is altijd op zijn plaats, maar het is wel verstandig om de ontwikkelingen niet te negeren. Het onderzoek behelst trouwens ook Pfizer (Comirnaty) :*)

Kleine quote van pagina 7:

[...]

https://khub.net/document...41-0403-dfd8-11ba2c6f5801

[Afbeelding]
CEV= Clinically Extremely Vulnerable

Je hebt dus best kans dat dit ook onze kant opkomt aangezien wij een paar maandjes achterlopen op de UK.
Absoluut iets om goed in de gaten te houden. Maar tot nu toe hier nog niet ter sprake. En natuurlijk behelst het ook Pfizer, maar in Engeland is de meerderheid met iets anders geprikt, dus de vraag is wel in hoeverre ze er iets nuttigs over kunnen melden. Maar dan nog zie ik bij de niet kwetsbaren nog steeds effectiviteit tegen ernstige ziekte van 95% staan bij Pfizer

Wel goed om te beseffen dat die boosters voor kwetsbaren wel belangrijk gaan zijn. Pfizer meld zelf iig dat de booster zeer goed werkt: https://www.reuters.com/b...er-shot-study-2021-10-21/

Ligt nu bij peers ter beoordeling, alsmede al bij de FDA en EMA.

Edit: Ik zie nu trouwens CI daar in dat onderzoek staan die niet mals zijn. Zo kan je eigenlijk weinig over het onderzoekje zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 22-10-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

In dat overzicht zitten een paar extreem grote Confidence Interval verschillen zoals 14.8-80.8 en 29.7-86.9 die het eigenlijk onmogelijk maken er conclusies uit te trekken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Absoluut iets om goed in de gaten te houden. Maar tot nu toe hier nog niet ter sprake. En natuurlijk behelst het ook Pfizer, maar in Engeland is de meerderheid met iets anders geprikt, dus de vraag is wel in hoeverre ze er iets nuttigs over kunnen melden.
Aantal Astra vs Pfizer in dit onderzoek: 38,7% resp. 32,7%
Overall, 2,025,292 (38.7%) had two doses of Vaxzevria, 1,659,513
(31.7%) had two doses of Comirnaty, 124,934 (2.4%) had two doses of Spikevax and 9,563 (0.2%)
had a mixed course of two different vaccines or an interval of <19 days between first and second
doses (Supplementary Table S2). Individuals with a mixed course and very short interval were
excluded from analyses
Maar dan nog zie ik bij de niet kwetsbaren nog steeds effectiviteit tegen ernstige ziekte van 95% staan bij Pfizer
Er is ook niemand die dat ontkent.
Wel goed om te beseffen dat die boosters voor kwetsbaren wel belangrijk gaan zijn. Pfizer meld zelf iig dat de booster zeer goed werkt: https://www.reuters.com/b...er-shot-study-2021-10-21/

Ligt nu bij peers ter beoordeling, alsmede al bij de FDA en EMA.
Krijg je straks weer discussies over hoe lang dat dan aanhoudt en of dit experimenteel is :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 02:33
ijdod schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:12:
[...]

Maar word het catshuis dit weekend weer bemand of gaan we nog een ruime week afwachten hoe de boel verder verslechterd? Liever nu een snelle stap van 3g naar 2g zou ik zeggen, als over 1.5 week iedereen weer aan de mondkapjes en een huilende rober willemsen dat de horeca weer de pineut is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

Aantal Astra vs Pfizer in dit onderzoek: 38,7% resp. 32,7%

[...]

[...]

Er is ook niemand die dat ontkent.

[...]

Krijg je straks weer discussies over hoe lang dat dan aanhoudt en of dit experimenteel is :X
Met mensen die de experimenteel kaart weer gaan trekken moet je ook niet discussieren. Die zijn te dom om het te begrijpen en verdienen imo de aandacht niet. Zonde van de energie.

En dat kwetsbaren boosters krijgen van vaccins is al van alle tijden. Dus ergens was het natuurlijk ook wel de verwachting. Zolang jij geen immuungecompromitteerd iemand bent hoef je vooralsnog geen booster te halen. Of dat zo blijft zal de tijd leren. Maar uiteindelijk gaat deze pandemie hoe dan ook voorbij, net zoals alle voorgaande pandemieën.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:30:
[...]

Ja, ik hoop vooral op maatregelen voor ongevaccineerden en het indammen van hun contactmomenten, aangezien dat het overgrote deel van de risicopopulatie is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
stylezzz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:52:
[...]

Maar word het catshuis dit weekend weer bemand of gaan we nog een ruime week afwachten hoe de boel verder verslechterd? Liever nu een snelle stap van 3g naar 2g zou ik zeggen, als over 1.5 week iedereen weer aan de mondkapjes en een huilende rober willemsen dat de horeca weer de pineut is.
Die Rober Willemsen moet al helemaal zijn klep houden. Hij geeft notabene zelf een paar weken geleden toe dat net iets meer dan de helft van de Horecazaken goede controle uitvoert. Als dat nou 95+% zou zijn had ie wellicht een punt, maar zolang zijn eigen achterban niet meewerkt aan de oplossing moet ie niet janken dat ze aangepakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:52:
[...]

Vandaag OMT overleg *O*

Dus met een beetje mazzel, al weet je het niet door het reces, morgen de eerste 'lekken'?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

QR-code in de horeca is een lachertje. Ik heb op 9 horeca plekken welgeteld een stunning aantal van 0 keer mijn code hoeven laten zien, beschamend. Straks de horeca weer dicht en dan gaat de KHN weer huilen en dat ze weer open moeten omdat alles zo veilig kan.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:29
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:26:
[...]
maar zolang je groene vinkje niets zegt over je besmettelijkheid maakt dat natuurlijk ook niet heel veel uit.
Dat groene vinkje zegt wel degelijk iets over je besmettelijkheid. Want mensen die niet zijn gevaccineerd zijn gewoon een stuk besmettelijker en bevattelijker voor het virus. En het telt nogal door hoor: of dat er in een kroeg tachtig van de honderd mensen besmet worden of twintig. En over die mate van verschil hebben we het.

Het is ook zo frustrerend. We kunnen om de hete brei heen blijven draaien maar feit is: we zitten nog steeds in deze shit omdat twintig procent van de mensen een vaccin weigert. Want in plaats enkele tientallen liggen er nu weer bijna tweehonderd man op de IC. En één extra Covid patiënt op de IC betekent in de praktijk dat er weer talloze hartoperaties niet kunnen doorgaan.

Met onze tolerante samenleving staan we eigenlijk machteloos tegen een minderheid die de boel frustreert. En die minderheid heeft het dan consequent over "vrijheid" maar ze beseffen niet hoe zeer ze met hun vrijheid de vrijheid van die andere tachtig procent beknot.
Rudios schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:00:
QR-code in de horeca is een lachertje. Ik heb op 9 horeca plekken welgeteld een stunning aantal van 0 keer mijn code hoeven laten zien, beschamend. Straks de horeca weer dicht en dan gaat de KHN weer huilen en dat ze weer open moeten omdat alles zo veilig kan.
In eettentjes ben ik tot nu toe iedere keer gecontroleerd. Is dit plaatsgebonden? Of is dit het verschil tussen bijvoorbeeld een kroeg en een eetgelegenheid? Bij de laatste heb ik dat gejank over die code nooit zo begrepen. Er moet meestal toch een tafel aangewezen worden dus dat checken kan dan in één moeite door.

[ Voor 22% gewijzigd door D-e-n op 22-10-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bron?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 13:08
"ja maar het controleren van die code kost zoveel tijd en is onwerkbaar" :F :r

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Antwoord op vraag aan Marion Koopmans in Op1.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 22-10-2021 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
D-e-n schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:01:
[...]

Dat groene vinkje zegt wel degelijk iets over je besmettelijkheid. Want mensen die niet zijn gevaccineerd zijn gewoon een stuk besmettelijker en bevattelijker voor het virus. En het telt nogal door hoor: of dat er in een kroeg tachtig van de honderd mensen besmet worden of twintig. En over die mate van verschil hebben we het.
Ik ben het heel erg eens met je hele verhaal behalve dit stukje, want het groene vinkje kan je met testen ook als ongevaccineerde hebben. Plus, een gevaccineerde die het groene vinkje heeft, maar wat lichte klachten heeft en toch gaat want testen niet meer nodig kan betekenen dat ie dus een kroeg aansteekt.

Dus het zegt helaas niets over besmettelijkheid. Wellicht dat ze inderdaad naar 1G moeten gaan, dan zegt het wel wat. Maar dan sluit je alle ongevaccineerden compleet uit (wellicht moet dat inmiddels ook wel gaan gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Die Rober Willemsen moet al helemaal zijn klep houden. Hij geeft notabene zelf een paar weken geleden toe dat net iets meer dan de helft van de Horecazaken goede controle uitvoert. Als dat nou 95+% zou zijn had ie wellicht een punt, maar zolang zijn eigen achterban niet meewerkt aan de oplossing moet ie niet janken dat ze aangepakt worden.
Maar het scoort wel in de kijkcijfers bij de diverse talkshows als rober weer even huilie huilie komt doen. Die kerel krijgt zijn podium wel, al neem ik weinig meer serieus van wat hij zegt.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Vreemd, ik heb de afgelopen weken een paar horecazaken en een bioscoop bezocht en ben alle keren gecontroleerd (ok slechts 1 x ook inclusief ID)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:06:
[...]

Vreemd, ik heb de afgelopen weken een paar horecazaken en een bioscoop bezocht en ben alle keren gecontroleerd (ok slechts 1 x ook inclusief ID)
Misschien is Rudios wel een lekker wijf ding en jij niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

Voor zover ik haar begreep niet. Want die paar % is behapbaar. Daar loopt de zorg niet doro over of worden opreaties en andere behandelingen niet door uitgesteld. En het ghing haar vooral om dat laatste.
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Blijft inderdaad lastig, maar nu kiezen ze ervoor om ongevaccineerde Coronapatienten de IC voor een groot deel bezet te laten houden, in plaats van een kindje met kanker te opereren.

Dus feitelijk maken ze nu al die keuze, alleen is deze keuze meer 'onzichtbaar' dan wanneer je de keuze gaat omdraaien en ongevaccineerde Coronapatienten aan de deur gaat weigeren.
Oh, ze wilde alleen de ongevaccineerde onder de reguliere zorg plaatsen. Sorry, dat had ik dan even niet goed gelezen. Ik dacht dat bedoeld werd alle corona patiënten daaronder te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

Ik ben het heel erg eens met je hele verhaal behalve dit stukje, want het groene vinkje kan je met testen ook als ongevaccineerde hebben. Plus, een gevaccineerde die het groene vinkje heeft, maar wat lichte klachten heeft en toch gaat want testen niet meer nodig kan betekenen dat ie dus een kroeg aansteekt.

Dus het zegt helaas niets over besmettelijkheid. Wellicht dat ze inderdaad naar 1G moeten gaan, dan zegt het wel wat. Maar dan sluit je alle ongevaccineerden compleet uit (wellicht moet dat inmiddels ook wel gaan gebeuren)
Nog beter zou het zijn om iedereen te laten testen, dat klopt. Maar daar zitten ook weer nadelen aan. Dan "straf" je feitelijk tachtig procent van de Nederlanders voor het gedrag van de andere twintig procent.

Het is gewoon een kwestie van kansberekening natuurlijk: de meest besmettelijke groep filter je er nu met die testen uit. Dus de kans op verspreiding neemt dus gewoon wel degelijk af door deze manier van toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

Antwoord op vraag aan Marion Koopmans in Op1.
Ik heb even gekeken maar meer als een 'binnenkort' kan ik er niet uit opmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

42erik schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:07:
[...]

[...]

Oh, ze wilde alleen de ongevaccineerde onder de reguliere zorg plaatsen. Sorry, dat had ik dan even niet goed gelezen. Ik dacht dat bedoeld werd alle corona patiënten daaronder te zetten.
Nee, dat weet ik niet hoor: ik heb het niet gezien/gelezen. Ik bedoel echter, ik zou dat niet heel gek vinden. Het gaat me om de keuze die ze nu al maken (kankerpatiënten enz niet behandelen maar coronapatienten zonder vaccin wel).

Blijft lastig, maar niet geheel onbegrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Woensdag de hele dag in utrecht rondgelopen en overal de qr moeten laten zien. Op slechts 1 plek ook id controle inderdaad, en daar kwamen we toevallig als eerste binnen waardoor er alle tijd voor de serveerster was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Kwestie van tijd voordat men ook op het werk niet meer welkom is. Er zijn al bedrijven die je niet meer op kantoor willen hebben zonder prik en klanten die geen ongevaccineerde vertegenwoordigers over de vloer willen.

In het buitenland gebeurt dat al veel, lees je her en der.
De bedrijven in kwestie vragen voornamelijk naar de QR-code, in Nederland is daar niet uit af te leiden of iemand een prik heeft gehad.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Er zijn zat horecazaken die niet meedoen, er is zelf een website voor opgericht: https://www.horecazonderprik.nl/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 12:20

Rudios

Lost in space?

[...]

Bioscoop en theater wel idd, maar bedoel puur eettentjes/restaurants waar ik niet gecontroleerd werd.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
XWB schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:14:
[...]

Er zijn zat horecazaken die niet meedoen, er is zelf een website voor opgericht: https://www.horecazonderprik.nl/
Makkelijk dus om BOA's op af te sturen. Ze hebben zelf al een lijst aangeleverd zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:10:
[...]

Ik heb even gekeken maar meer als een 'binnenkort' kan ik er niet uit opmaken?
Ik heb mij vergist, het is volgende week vrijdag.

Zie vanaf 31:25
https://www.npostart.nl/o...1/19-10-2021/POW_05148048

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:15:
[...]

Makkelijk dus om BOA's op af te sturen. Ze hebben zelf al een lijst aangeleverd zo
Vergeet de commerciele testcentra niet, N=1 maar het is daar heel simpel om een QR te krijgen zonder dat je een stokje ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LZ86 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:15:
[...]

Zijn ze snel klaar ook.... slechts 1 cafe in tilburg. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, dat gaat weer hard de laatste paar dagen :/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Weet ik in elk geval waar ik niet moet zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Kr44nVogel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:08:
[...]

Je hoeft mij niet te bedanken hoor , ik als ongevaccineerde kom en ga nergens behalve werk. Bewuste keuze en accepteer ik. Met mij zullen dat velen zijn. Je zult de schuld toch ergens anders moeten leggen. Althans een gedeelte daar van.
Zat verhalen van mensen met een groene vinkje die wel positief zijn , maar toch hun dagelijkse dingen gaan doen. Nu met ADE waren er zat jongeren die positief waren maar met hun groene allesbepalende vinkje toch naar het feest zijn gegaan. Denk je dat onderschat hoeveel mensen dat doen.
Is dat OK van die jongeren? Nee, zeker niet. Zijn ze als gevaccineerde jongere degene die druk op de zorg geven. Nee, absoluut niet.

Is dat de ongevaccineerde die het op zijn werk onverhoopt opikt? Niet allemaal, maar de druk komt wel bij de ongevaccineerden vandaan.

Maar waarom ben je niet gevaccineerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Dan ben je ook wel een idioot zeg, als je daar met je naam op staat :X We hebben een aantal horecazaken gedaan en werden eigenlijk overal gevraagd om de QR. In één zaak (hier in Terneuzen) kregen we de keuze om QR te laten zien of onze naam op een papier te zetten waarin we verklaren een QR te hebben :+

Ik verwacht zelf eigenlijk dat het straks naar een 2G samenleving gaat, maar we zullen zien. Op een gegeven moment moeten we natuurlijk ook weer door zonder telkens stil te staan bij corona, maar blijkbaar is het nog iets te vroeg.

Horeca dicht is natuurlijk geen optie meer. Sowieso weer een lockdown/avondklok... dan gaat dit gedoe écht nooit meer stoppen. Die 90-95% vaccinatiegraad ga je toch niet krijgen.

Hoewel de oorzaak van deze paniek natuurlijk vooral de extreem lage zorgcapaciteit is, maar goed, daar is op korte termijn toch niks aan te doen :X

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 22-10-2021 15:34 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:16
[...]

Handig zo'n lijst, ik zie er eentje tussen staan die hier in de buurt zit, weet ik meteen waar ik niet naartoe moet gaan. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De QR maakt tot nu toe in ieder geval weinig waar. De grote vraag, gaan ze het doorzetten of gaan ze voor zeker :D

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FCTTFD2XIAYKmKV?format=png&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FCTTFOKWUAMXxjr?format=png&name=4096x4096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:33:
De QR maakt tot nu toe in ieder geval weinig waar. De grote vraag, gaan ze het doorzetten of gaan ze voor zeker :D

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die laatste stap in het schema (6c) gaat er voorlopig in elk geval niet komen natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Die laatste stap in het schema (6c) gaat er voorlopig in elk geval niet komen natuurlijk
Dat is geen stap, dat is een wortel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Iets meer dan een jaar geleden (rond 6 oktober 2020) zaten we op circa hetzelfde aantal besmettingen als nu:
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

Het aantal IC opnames op 6 oktober 2020 was 34:
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames

Dit zijn puntmetingen uiteraard, maar heeft iemand al eens een vergelijking gemaakt tussen nu en vorig jaar over langere periodes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:37:
[...]

Dat is geen stap, dat is een wortel.
Of, als die er niet was "we willen perspectief, geen eindeloze maatregelen"

Altijd wat te klagen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 00:49

The Legend

*Plop*

Number10 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:38:
Iets meer dan een jaar geleden (rond 6 oktober 2020) zaten we op circa hetzelfde aantal besmettingen als nu:
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

Het aantal IC opnames op 6 oktober 2020 was 34:
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames

Dit zijn puntmetingen uiteraard, maar heeft iemand al eens een vergelijking gemaakt tussen nu en vorig jaar over langere periodes?

Zie tweet voor grafieken.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

autje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:31:
[...]
De schatting is dat er met de huidige stand van zaken nog zo'n 4800 IC-klanten te gaan zijn. Als je dat terugbrengt naar 20% heb je het dus over 1000 mensen. Het zal een krappe bedoening worden, en we zullen er weer een aantal de grens over moeten sturen, maar in het begin van de crisis hebben we er ook een tijd meer dan 1000 gehad. Of je die situatie moet willen is een tweede, maar van totale instorting is dan nog geen sprake.
Het beschermd rond de 95%, dus van de 4800 blijft er dan maar 5% over ongeveer. Cq 250.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:33:
Mensen verplaatsen zich toch, gevaccineerd of niet. De QR-code wordt ook niet goed ingezet: bijvoorbeeld bij IKEA moet je een code laten zien voor het restaurant, maar voor de winkel dan weer niet (waar iedereen op elkaar loopt).

Het effect van de QR-code is in Nederland overigens nog niet aangetoond. Het is nog te vroeg of te zeggen of de invoering hiervan wel of niet nuttig was.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
YakuzA schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:43:
[...]

Het beschermd rond de 95%, dus van de 4800 blijft er dan maar 5% over ongeveer. Cq 250.
Dat sommetje kan je niet zo maken aangezien 50+ zorgt voor file op de IC en daarvan is 7-14% ongevaccineerd, waarbij het gemiddelde eerder rond de 9-10% ligt van de IC doelgroep (50-75 grofweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
YakuzA schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:43:
[...]

Weet ik, maar de vraagsteller ging uit van 20% omdat de verhouding gevaccineerd op de IC nu 1-op-5 is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

Mensen verplaatsen zich toch, gevaccineerd of niet. De QR-code wordt ook niet goed ingezet: bijvoorbeeld bij IKEA moet je een code laten zien voor het restaurant, maar voor de winkel dan weer niet (waar iedereen op elkaar loopt).

Het effect van de QR-code is in Nederland overigens nog niet aangetoond. Het is nog te vroeg of te zeggen of de invoering hiervan wel of niet nuttig was.
Het effect van de versoepelingen per eind september is wat mij betreft wel aangetoond, het is als een dijkdoorbraak die pas besproken wordt in een reeds lang geplande meeting begin november.

Ondertussen geeft Jan & Alleman in de media de ongevaccineerden de schuld, alsof die per 25 september ineens massaal superspreadertje zijn gaan spelen. Het zal mij benieuwen of ze dit experiment doorzetten, dat er een stijging zou komen heeft men al aangekondigd in de persconferentie maar nu het daadwerkelijk stijgt hoor je het kabinet niet meer. Je zou toch verwachten dat ze zeggen 'Rustig maar, dit hebben we aangekondigd en gaat volgens verwachting' danwel 'Oeps, we gaan iets teveel uit de bandbreedte'.

Maar nee, men laat het 'maatschappelijke debat' (met onder meer talkshows die altijd dezelfde mensen uitnodigen) lekker uitrazen. En straks staan ze met de rug tegen de muur en kunnen ze de mening van het volk weer gaan verkondigen als legitimatie voor maatregelen :X

Mocht het buiten de verwachte bandbreedte vallen: Wat heeft het nu voor nut om het zo te laten oplopen terwijl je bewezen hebt te kunnen dalen danwel redelijk stabiel te blijven? Het zorgt alleen maar voor meer leed, frustratie en vingerwijzen waar niemand wijzer van wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:41:
Het zal mij benieuwen of ze dit experiment doorzetten, dat er een stijging zou komen heeft men al aangekondigd in de persconferentie maar nu het daadwerkelijk stijgt hoor je het kabinet niet meer. Je zou toch verwachten dat ze zeggen 'Rustig maar, dit hebben we aangekondigd en gaat volgens verwachting' danwel 'Oeps, we gaan iets teveel uit de bandbreedte'.
Verwacht je werkelijk dat we weer in lockdown gaan?

Ken heel weinig gevaccineerden die daar nog voor te porren zijn, heel kort door de bocht: 'wij' hebben onze plicht gedaan en die ongevaccineerden op de IC hebben het toch echt aan zichzelf te wijten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:48:
[...]

Verwacht je werkelijk dat we weer in lockdown gaan?

Ken heel weinig gevaccineerden die daar nog voor te porren zijn, heel kort door de bocht: 'wij' hebben onze plicht gedaan en die ongevaccineerden op de IC hebben het toch echt aan zichzelf te wijten.
Er is een scala aan lichtere maatregelen, je hoeft niet gelijk in lockdown hoor :+

Zie bijvoorbeeld @Number10 zijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49
Nox schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:39:
Omdat Israël een heel ander land, buiten de EU, met heel veel vaccins is. M.a.w: zij doen wat zij willen en zien daar noodzaak in vanwege hun situatie daar. In Brazilië heb je weer een ander uiterste. Refereren naar zo'n uiterste vind ik een beetje een matige reden om aan te geven dat het hier gaat gebeuren.
MikeyMan schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:02:
Maar specifiek hierop; het probleem in Israel is heel anders dan in veel andere landen:
- Vaccinatiecampagne gestokt rond de 60%
- Veel ongevaccineerden geconcentreerd door geografie en/of afkomst

Ook daar komen nog steeds oudere, niet-gevaccineerde mensen in het ziekenhuis terecht. De derde prik daar moet je echt zien als een noodgreep.
Die derde prik hier zal voorlopig alleen voor de risicogroepen gaan gelden. De rest zal uiteindelijk 1x in de zoveel tijd een coronaatje pakken en up-to-date blijven is de hoop ;)
Op 15 september dachten jullie @Nox en @MikeyMan nog dat Israël een vreemde eend in de bijt is met hun derde corona-prik voor de gehele bevolking. Nu is in ieder geval ook België op dit punt belandt en ik verwacht nog steeds dat Nederland ook zal volgen. We zullen zien ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:50:
Er is een scala aan lichtere maatregelen, je hoeft niet gelijk in lockdown hoor :+
Ook dat zie ik zo snel niet meer gebeuren: waar we vorig jaar met z'n allen in hetzelfde schuitje zaten is het nu een bewuste keuze om je niet te laten vaccineren.

Die QR-code mag van mij blijven, verder verwacht ik niet dat 'dringende oproepen' van Mark en Hugo onder gevaccineerden nog enige indruk maken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Dennis schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

[...]

Op 15 september dachten jullie @Nox en @MikeyMan nog dat Israël een vreemde eend in de bijt is met hun derde corona-prik voor de gehele bevolking. Nu is in ieder geval ook België op dit punt belandt en ik verwacht nog steeds dat Nederland ook zal volgen. We zullen zien ;).
Ben vooral benieuwd of ze dan de QR ook aan die extra prik gaan koppelen, want lang niet iedereen zal te porren zijn voor een derde prik. De meeste gevaccineerden die ik ken hebben altijd al gezegd: ik neem niet nog een prik, het is wel genoeg zo.

Anders zit je straks nog met een 4de, 5de en 6de prik. Dat lijkt me toch ook niet wenselijk.

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:56:
[...]

Ook dat zie ik zo snel niet meer gebeuren: waar we vorig jaar met z'n allen in hetzelfde schuitje zaten is het nu een bewuste keuze om je niet te laten vaccineren.

Die QR-code mag van mij blijven, verder verwacht ik niet dat 'dringende oproepen' van Mark en Hugo onder gevaccineerden nog enige indruk maken.
Tot 25 september zat iedereen in hetzelfde schuitje, dat is pas 4 weken geleden. En nu zit ook iedereen in hetzelfde schuitje, alleen denken sommigen dat ze hoog/droog zitten door vaccinatie en anderen willen helemaal niet mee varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49
Dennahz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:00:
Ben vooral benieuwd of ze dan de QR ook aan die extra prik gaan koppelen, want lang niet iedereen zal te porren zijn voor een derde prik. De meeste gevaccineerden die ik ken hebben altijd al gezegd: ik neem niet nog een prik, het is wel genoeg zo.

Anders zit je straks nog met een 4de, 5de en 6de prik. Dat lijkt me toch ook niet wenselijk.
De vraag stellen is hem beantwoorden lijkt me...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• stylezzz
Wolly schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:41:
[...]

Het effect van de versoepelingen per eind september is wat mij betreft wel aangetoond, het is als een dijkdoorbraak die pas besproken wordt in een reeds lang geplande meeting begin november.

Ondertussen geeft Jan & Alleman in de media de ongevaccineerden de schuld, alsof die per 25 september ineens massaal superspreadertje zijn gaan spelen.
De ongevaccineerden krijgen helemaal niet de schuld van covid te verspreiden, want dat doen gevaccineerden ook. (In mindere mate) het enige waar ongevaccineerden van worden beschuldigd is het uitoefenen van druk op de zorg terwijl dat met een vaccinatie voorkomen had kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:56:
[...]
Vaccinatie is een aspect, maar er zijn meer oorzaken van verspreiding uiteraard.

Een van die aspecten is bijvoorbeeld dat mensen minder thuiswerken enkel omdat ze het op kantoor prettiger vinden, terwijl het advies nog steeds is om thuis te werken als dat kan. Het gevolg daarvan is ook verdere verspreiding en oplopende ziekenhuisopnames.

https://www.rijksoverheid...thuiswerken-in-coronatijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:04:
[...]

De ongevaccineerden krijgen helemaal niet de schuld van covid te verspreiden, want dat doen gevaccineerden ook. (In mindere mate) het enige waar ongevaccineerden van worden beschuldigd is het uitoefenen van druk op de zorg terwijl dat met een vaccinatie voorkomen had kunnen worden.
Dat is waar. Wat vind je van de rest van de post? Moet de overheid iets laten horen op dit moment nu de grafiek enorm stijgt of moeten we het maatschappelijke debat, inclusief alle non-info en clickbaits, lekker laten voortrazen?

En zou het sowieso niet slim zijn om een update te geven over de cijfers vs de uitgesproken verwachtingen en daar indien nodig direct op te acteren?
Pagina: 1 ... 43 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.