JanHenk schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:53:
[...]
Die kans dat ik coronazorg nodig heb is zeer minimaal.
Wat er in het ziekenhuis ligt, heeft nog altijd onderliggende aandoeningen, zwak immuunsysteem, overgewicht, is roker, etc. (En ja, is ook niet gevaccineerd in de regel).
Het probleem is alleen dat je b.v. niet altijd weet dat je een zwak immuunsysteem hebt. Je zult de eerste niet zijn die daar pas na jaren last van krijgt. Zo zijn er nog wel meer aandoeningen waarvan mensen niet wisten dat ze die hadden maar waardoor ze wel met covid in het ziekenhuis terecht kwamen.
Laten we dan eens man en paard noemen. U rookt? Dan helpen we u niet meer. U heeft een vetpercentage > 35? Dan helpen we u niet meer. U mag buiten afscheid nemen van uw naasten.
Kan het personeel in de zorg zich weer bekommeren om de mensen die echt zorg nodig hebben. Ook de niet gevaccineerde die wel gewoon gezond leven en simpelweg pech hebben.
Dit is wel heel erg in je eigen straat lullen. Als je bovenstaande echt wil doen komt er ook geen niet-gevaccineerde meer binnen natuurlijk. Als er iets een keuze is om niet in het ziekenhuis te komen met corona is het dat wel.
Zeker omdat het voor iemand tig keer makkelijker is om een vaccinatie te halen dan het is om overgewicht weg te werken, te stoppen met roken etc.. Ik durf wel te zeggen dat als je met een enkel prikje je overgewichjt weg kon halen er heel veel prikjes gezet gaan worden. En dan vergeet je nog dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat de aanleg voor extreem overgewicht genetisch bepaald is. Oftewel het lijkt er steeds meer op dat dat een soort ziekte is.
Het is nu een beetje alsof de rokende dikzak met een prik, met het vingertje gaat wijzen naar de gezond levende mensen zonder prik. Daar ben ik wel klaar mee

Tja, punt is wel dat die rokende dikzak alsnog minder kans heeft om door corona geveld te worden dan die gezond levende zonder prik. En voor die eerste hebben we ook nog geen lockdown nodig gehad omdat het zoveel problemen in het ziekenhuis gaf. Erg laag dus dat je dit soort vergelijkingen gaat maken om je eigen keuze goed te willen praten. Zeker omdat dat helemaal niet gevraagd wordt, je moet zelf je keuze maken, maar accepteer dan ook dat dat een niet rationele keuze is.
Afijn, even terug naar het beleid: ik heb geen enkel probleem met de coronapas. Festivals, theaters en kroegen, ik heb er geen interesse in. Dus mij raakt het niet en ik begrijp het besluit ook. Ik accepteer dat ik niet welkom ben en mocht het nodig zijn, doe ik wel een test.
Ik vraag me alleen af, wanneer we nu eens keer durven benoemen hoe de toekomst eruit gaat zien. Covid gaat niet meer weg, de zorg is een tikkende tijdbom, de bio-industrie is een tijdbom. De schoen wringt op zoveel plaatsen en we houden ons enkel bezig met zeer korte termijn denkwerk. Wat aanpassingen hier, wat aanpassingen daar. We zien wel hoe het komt.
Als we wisten hoe de toekomst eruit gaat zien zou dat wel gezegd worden. Het grootste probleem is dat helemaal niemand dat weet of kan voorspellen. Voor hetzelfde geld is delta nu echt op retour en zijn we er vanaf, of vinden we morgen een nieuwe variant waardoor de halve bevolking dood gaat. Het enige wat je dus kunt doen is kijken hoe het nu gaat, zo goed mogelijk voorspellen wat het wordt en daarop reageren.
Vergelijk het met het weer, tot een weekje kunnen we aardig voorspellen wat er gaat gebeuren, maar als je wilt weten hoe het over 2 maanden is, kan niemand je dat vertellen.
[...]
Het is wel een feit dat de vaccinatiegraad en de bevolkingsdichtheid een behoorlijke correlatie vertonen. En dan niet in positieve zin.
Er speelt nog wat meer mee, maar voor de rest klopt dit. Alleen kun je daar niet zoveel mee omdat heel plaatselijke regels gewoon niet werken. Zoals ik al zei weet ik zeker dat Friesland binnen een paar dagen vol zit als je daar nu alle feesten toe zou staan zonder enige controle. En wat ik ook al zei, ga je daarmee juist voor verdeeldheid zorgen, terwijl je reden juist is dat je die wilt voorkomen (door geen corona-check)