KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ligt er denk ik een beetje aan op welke locaties je vaak komt. Kom je vaak in de horeca dan heb ik denk ik liever QR-code toegang zonder verdere maatregelen, dan toegang hebben met 1,5 meter regel waar men zich amper nog aan hield.NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:24:
Van alle maatregelen heb ik bij deze wel het minste de overtuiging dat het werkelijk iets uithaalt
Zelfde voor theater, bioscopen enzo.
Of zo'n maatregel dan voor heel NL iets uithaalt is denk ik lastig te meten. Misschien als ze cijfers hebben van hoeveel mensen ongeveer zo'n locatie bezoeken per week.
Ik weet het niet. De cijfers lijken momenteel minder te dalen/te stabiliseren. Zowel in de testcijfers als in de nieuwe opnames lijkt de echte daling eruit te zijn.LZ86 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
Af en toe hier kijken voor goede comedy is het wel jaBlijft toch ongelofelijk dat mensen erin stinken.
In ander nieuws lijkt het na de versoepelingen van de laatste tijd nog steeds buitengewoon goed te gaan qua opnames en besmettingen.
Nog een weekje of 2 aankijken en dan verder versoepelen lijkt me logisch.
Vergeleken met vorig jaar nog steeds uiterst goede cijfers natuurlijk.
Ik zou het zelf logisch vinden om pas echt verder te versoepelen als de daling er (weer) goed in zit.
Waar streven we naar dan? Volledige verdwijnen van corona? Ik dacht dat 'het virus altijd onder ons zal blijven' en als de zorg voldoende ademruimte heeft we dus verder gaan met de situatie zoals die is? Ik heb wellicht de kpi's gemist waar we nu naartoe gaan/moeten.Jovatov schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:35:
[...]
Ik weet het niet. De cijfers lijken momenteel minder te dalen/te stabiliseren. Zowel in de testcijfers als in de nieuwe opnames lijkt de echte daling eruit te zijn.
Vergeleken met vorig jaar nog steeds uiterst goede cijfers natuurlijk.
Ik zou het zelf logisch vinden om pas echt verder te versoepelen als de daling er (weer) goed in zit.
Qua testbereidheid is half Nederland verkouden momenteel, ik vraag me af hoeveel mensen zich laten testen. Ken wel veel mensen die aangeven de zelftest regelmatig te gebruiken bij snotterigheid.
Voor gevaccineerden maakt het weinig uit zover ik begrijp: je kunt het alsnog krijgen, je kunt alsnog anderen besmetten. Doch in mindere mate. We beschermen de bewust onbeschermden tegen zichzelf, zodat ze niet massaal in het ziekenhuis terecht komen, maar het gaat in de ziekenhuizen erg goed?Plenkske schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:31:
[...]
Ligt er denk ik een beetje aan op welke locaties je vaak komt. Kom je vaak in de horeca dan heb ik denk ik liever QR-code toegang zonder verdere maatregelen, dan toegang hebben met 1,5 meter regel waar men zich amper nog aan hield.
Zelfde voor theater, bioscopen enzo.
Of zo'n maatregel dan voor heel NL iets uithaalt is denk ik lastig te meten. Misschien als ze cijfers hebben van hoeveel mensen ongeveer zo'n locatie bezoeken per week.
Dan is die blokkade voor mensen die niet willen vaccineren wellicht niet meer zo nodig. Blijkbaar willen ze die bescherming zelf ook niet. Voor mij niet zo'n probleem, ik ben gevaccineerd en vertrouw er maar op dat dit werkt
[ Voor 37% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-10-2021 15:40 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat klinkt allemaal prima, totdat jij naar het ziekenhuis moet, maar niet geholpen kan worden omdat het vol ligt met de ongevaccineerden?NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:37:
[...]
Voor gevaccineerden maakt het weinig uit zover ik begrijp: je kunt het alsnog krijgen, je kunt alsnog anderen besmetten. Doch in mindere mate. We beschermen de bewust onbeschermden tegen zichzelf, zodat ze niet massaal in het ziekenhuis terecht komen, maar het gaat in de ziekenhuizen erg goed?
Dan is die blokkade voor mensen die niet willen vaccineren wellicht niet meer zo nodig. Blijkbaar willen ze die bescherming zelf ook niet. Voor mij niet zo'n probleem, ik ben gevaccineerd en vertrouw er maar op dat dit werkt
Het aantal zkh opnames per dag ligt overigens nog steeds boven de vastgestelde signaalwaarde van de overheid:
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Volgens de Gommersen van deze wereld is alles boven de 100 IC bedden te veel. Op deze manier is uitgestelde zorg niet in te halen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:37:
[...]
Waar streven we naar dan? Volledige verdwijnen van corona? Ik dacht dat 'het virus altijd onder ons zal blijven' en als de zorg voldoende ademruimte heeft we dus verder gaan met de situatie zoals die is? Ik heb wellicht de kpi's gemist waar we nu naartoe gaan/moeten.
Die laatste versoepelingen zou ik dan ook nog even mee wachten. Eerst kijken welke kant het de komende 2-3 weken opgaat. Het is niet alsof we nog met maatregelen zitten waardoor we aan huis gekluisterd zijn.
Er staan nog 200.000 ziekenhuisingrepen op de wachtlijst, dus voor het doel van 'zorg ademruimte geven' zijn de huidige cijfers nog niet goed genoeg. Zoals ik heb begrepen is 100 IC-bedden ongeveer het maximale wat we aankunnen qua corona-patiënten zodat de zorg niet nog verder in de knel komt. We zitten nu rond de 150 en de cijfers lijken zich dus eerder te stabiliseren dan verder te dalen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:37:
[...]
Waar streven we naar dan? Volledige verdwijnen van corona? Ik dacht dat 'het virus altijd onder ons zal blijven' en als de zorg voldoende ademruimte heeft we dus verder gaan met de situatie zoals die is? Ik heb wellicht de kpi's gemist waar we nu naartoe gaan/moeten.
Qua testbereidheid is half Nederland verkouden momenteel, ik vraag me af hoeveel mensen zich laten testen. Ken wel veel mensen die aangeven de zelftest regelmatig te gebruiken bij snotterigheid.
Als daling inderdaad stokt (en misschien zelf weer lichte groei krijgen) lijkt het mij onverstandig om nog verder te versoepelen. Bovendien gaan voor zover weersomstandigheden van invloed zijn, die komende tijd weer in het nadeel werken.
Waar komt dit vandaan? Dat je zo reageert? Ik insinueer nergens dat we het zo dramatisch moeten laten worden als je nu stelt.YakuzA schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:46:
[...]
Dat klinkt allemaal prima, totdat jij naar het ziekenhuis moet, maar niet geholpen kan worden omdat het vol ligt met de ongevaccineerden?
Het aantal zkh opnames per dag ligt overigens nog steeds boven de vastgestelde signaalwaarde van de overheid:
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
Die kpi is dan prima, als dat onze houvast is wachten we daar dus op en herijken we de maatregelen. Ik had niet de indruk dat er nog echt een plan is waar we naartoe werken.
Ah oke, dat is dan inderdaad nog een flinke weg terug. Ik merk dat m'n vraag als een mening of richting wordt gezien, dat is geenszins het geval - ik vraag me gewoon af wat nu het plan is. Als er een plan is weten we wanneer we er zijn en dus maatregelen gaan afschaffenautje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:48:
[...]
Volgens de Gommersen van deze wereld is alles boven de 100 IC bedden te veel. Op deze manier is uitgestelde zorg niet in te halen.
Die laatste versoepelingen zou ik dan ook nog even mee wachten. Eerst kijken welke kant het de komende 2-3 weken opgaat. Het is niet alsof we nog met maatregelen zitten waardoor we aan huis gekluisterd zijn.
Oke, dat is helder. Wel bijzonder dat we voor 50 IC bedden een land aan de QR-code moeten houden. Dat is dan wat het is, maar komt niet echt heel handig over. En ja, ik weet dat we geen IC-bedden bij kunnen toveren en dat we al met overwerkte mensen etc zitten. Dus nee, ik vind niet dat we dus alles maar los moeten laten, maar ben wel kritisch op oneindige maatregelen volhouden en schuivende doelstellingen.Jovatov schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:53:
[...]
Er staan nog 200.000 ziekenhuisingrepen op de wachtlijst, dus voor het doel van 'zorg ademruimte geven' zijn de huidige cijfers nog niet goed genoeg. Zoals ik heb begrepen is 100 IC-bedden ongeveer het maximale wat we aankunnen qua corona-patiënten zodat de zorg niet nog verder in de knel komt. We zitten nu rond de 150 en de cijfers lijken zich dus eerder te stabiliseren dan verder te dalen.
Als daling inderdaad stokt (en misschien zelf weer lichte groei krijgen) lijkt het mij onverstandig om nog verder te versoepelen. Bovendien gaan voor zover weersomstandigheden van invloed zijn, die komende tijd weer in het nadeel werken.
Het zou enorm helpen als al die gegevens die nu gepresenteerd worden het dashboard voor eind-corona zou vormen: nog 200.000 in te halen ingrepen en we kunnen weer los, nog 50 IC bedden minder in gebruik en we hebben weer een functionerende zorg.
Voor mij maakt het allemaal niet bijster veel uit op dit moment, maar ik begrijp dat er nogal wat mensen niet zo gelukkig worden van de dingen die er gebeuren en dat komt wellicht omdat ze het niet snappen
[ Voor 35% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-10-2021 16:03 ]
Het is nogal een oversimplificatie door te stellen dat het alleen nu de '50' bedden zijn die ons aan de qr-code houden.NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:57:
[...]
Oke, dat is helder. Wel bijzonder dat we voor 50 IC bedden een land aan de QR-code moeten houden. Dat is dan wat het is, maar komt niet echt heel handig over. En ja, ik weet dat we geen IC-bedden bij kunnen toveren en dat we al met overwerkte mensen etc zitten. Dus nee, ik vind niet dat we dus alles maar los moeten laten, maar ben wel kritisch op oneindige maatregelen volhouden en schuivende doelstellingen.
Het zou enorm helpen als al die gegevens die nu gepresenteerd worden het dashboard voor eind-corona zou vormen: nog 200.000 in te halen ingrepen en we kunnen weer los, nog 50 IC bedden minder in gebruik en we hebben weer een functionerende zorg.
Voor mij maakt het allemaal niet bijster veel uit op dit moment, maar ik begrijp dat er nogal wat mensen niet zo gelukkig worden van de dingen die er gebeuren en dat komt wellicht omdat ze het niet snappen
We hebben eerder gezien dat besmettingen en opnames in korte tijd snel kunnen stijgen. De vaccinatiegraad helpt zeer zeker maar zoals je terecht stelt zitten we ook met beperkte bedden en overwerkte mensen.
Als we iets hebben geleerd de afgelopen anderhalf jaar is het dat de toekomst voorspellen onmogelijk is en de realiteit te snel verandert om concrete doelstellingen/richtlijnen vast te leggen.
We zullen het 'gewoon' moeten afwachten, 1 november is de volgende datum dat er weer versoepelingen mogelijk zijn. Afwachten hoe het er dan voor staat.
Gezien die 200.000 ingrepen op de wachtlijst zijn gebaseerd op een model en de werkelijke getallen vele malen lager lijken te liggen is de vraag of de zorg dan niet al genoeg ademruimte heeft?Jovatov schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:53:
[...]
Er staan nog 200.000 ziekenhuisingrepen op de wachtlijst, dus voor het doel van 'zorg ademruimte geven' zijn de huidige cijfers nog niet goed genoeg. Zoals ik heb begrepen is 100 IC-bedden ongeveer het maximale wat we aankunnen qua corona-patiënten zodat de zorg niet nog verder in de knel komt. We zitten nu rond de 150 en de cijfers lijken zich dus eerder te stabiliseren dan verder te dalen.
'MINDER INHAALOPERATIES IN ZIEKENHUIZEN DAN VOORSPELD'De cijfers komen niet overeen met de praktijk, zegt Peter van der Meer, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Albert Schweitzer ziekenhuis. 'Voor de zomer moesten er in ons ziekenhuis nog 400 operaties worden ingehaald. Wij zijn een groot ziekenhuis. Dus als je dit als gemiddelde neemt voor alle ziekenhuizen, kom je uit op 32.000 operaties.' Henk van der Stelt van het St Jansdal ziekenhuis onderschrijft het verhaal van Van der Meer.
Volgens de NZa moeten ziekenhuizen naar schatting tussen de 170.000 en 210.000 operaties inhalen. Maar daarbij is onvoldoende rekening gehouden met andere factoren, zegt hoogleraar gezondheidseconomie Marcel Canoy. 'Sommige kwaaltjes gaan vanzelf over. Ook zijn er minder sportblessures en door de anderhalve meter afstand worden mensen minder snel ziek. Daarnaast wordt er ook minder ‘onzinzorg’ verleend, artsen maken in crisistijd scherpere keuzes.'
Dat plan is er wel, maar gezien alle veranderende parameters gaat er echt geen precies getal meer komen. Daar hebben ze zich al verschillende keren op verkeken.NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:57:
[...]
Ah oke, dat is dan inderdaad nog een flinke weg terug. Ik merk dat m'n vraag als een mening of richting wordt gezien, dat is geenszins het geval - ik vraag me gewoon af wat nu het plan is. Als er een plan is weten we wanneer we er zijn en dus maatregelen gaan afschaffen
Dit is verkeerd om redeneren. Met de huidige maatregelen zitten we nog steeds 50 IC bedden hoger dan we langdurig aankunnen. Het is dus niet dat die 50 ervoor zorgen dat er een QR code is, maar dat we met QR-code nog steeds 50 bedden te hoog zitten.[...]
Oke, dat is helder. Wel bijzonder dat we voor 50 IC bedden een land aan de QR-code moeten houden. Dat is dan wat het is, maar komt niet echt heel handig over. En ja, ik weet dat we geen IC-bedden bij kunnen toveren en dat we al met overwerkte mensen etc zitten. Dus nee, ik vind niet dat we dus alles maar los moeten laten, maar ben wel kritisch op oneindige maatregelen volhouden en schuivende doelstellingen.
Dan zullen ze hooguit eerder die zorg hebben ingehaald, maar dat geeft nu nog geen ruimte. Naar mijn idee zal het wel betekenen dat er eerder dan verwacht meer ademruimte zal komen.Wolly schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:55:
[...]
Gezien die 200.000 ingrepen op de wachtlijst zijn gebaseerd op een model en de werkelijke getallen vele malen lager lijken te liggen is de vraag of de zorg dan niet al genoeg ademruimte heeft?
[...]
'MINDER INHAALOPERATIES IN ZIEKENHUIZEN DAN VOORSPELD'
[removed]
Als ik hier in het topic lees lijkt het net alsof de inhaalzorg pas gestart wordt zodra de IC op <100 ligt, terwijl men momenteel al druk doende is met inhaalzorg door bijvoorbeeld ook op zaterdagen te opereren. De ruimte is er dus wel degelijk. De verwachting is dat de inhaalzorg in december is ingehaald.redwing schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:11:
[...]
Dan zullen ze hooguit eerder die zorg hebben ingehaald, maar dat geeft nu nog geen ruimte. Naar mijn idee zal het wel betekenen dat er eerder dan verwacht meer ademruimte zal komen.
BronDe onderlinge verschillen zijn wel enorm. Het Slingeland Zekenhuis in Doetinchem zegt de wachtlijst al bijna helemaal weggewerkt te hebben, het Groene Hart ziekenhuis in Gouda is al sinds de zomer bezig met inhalen, maar het Erasmus MC moet er nog mee beginnen.
De beoordeling van de rechter is dat de burgemeester een redelijk besluit heeft genomen. De locatie is niet geschikt, o.a. vanwege verkeer in combinatie met uitgaanspubliek en daarbij komt dat de verzoeker van de voorziening geen kennisgeving heeft gegeven. De vrees voor wanordelijkheden was o.a. op grond van die punten voldoende grond om de demonstratielocatie te verplaatsen.
Het draait dus om de afweging van de belangen van de gemeente vs. het demonstratierecht. De rechter ziet echter onvoldoende aanleiding om het besluit te schorsen, het verzoek is afgewezen.
https://www.rechtspraak.n...monstratie-Waku-Waku.aspx
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
https://www.rechtspraak.n...r-het-Jaarbeursplein.aspx
Oftewel t/m december zit het ziekenhuis nog overvol mits het aantal IC-bedden voor corona binnen de perken blijft. Niet echt een situatie waarin je alles gelijk loslaat lijkt me.Wolly schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:19:
[...]
Als ik hier in het topic lees lijkt het net alsof de inhaalzorg pas gestart wordt zodra de IC op <100 ligt, terwijl men momenteel al druk doende is met inhaalzorg door bijvoorbeeld ook op zaterdagen te opereren. De ruimte is er dus wel degelijk. De verwachting is dat de inhaalzorg in december is ingehaald.
[...]
Bron
[removed]
Alleen als je er van uit gaat dat los gaan de Re boven de 1 krijgt. Persoonlijk denk ik dat ook, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.redwing schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:42:
[...]
Oftewel t/m december zit het ziekenhuis nog overvol mits het aantal IC-bedden voor corona binnen de perken blijft. Niet echt een situatie waarin je alles gelijk loslaat lijkt me.
Precies, alhoewel als je naar andere landen kijkt het er op lijkt dat het wel mee zal vallen. Maar het voornaamste is toch dat we het gewoon niet weten en er dus nog niet veel ruimte is om het uit te proberen.jadjong schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:59:
[...]
Alleen als je er van uit gaat dat los gaan de Re boven de 1 krijgt. Persoonlijk denk ik dat ook, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
[removed]
Een nieuw dieptepunt. Heb er geen woorden voor.Daarbij gaat het om een vraag, onderstreept Deloitte. Medewerkers hoeven de code niet te laten zien als ze dat niet willen. Er is geen controle bij de deur, ook wordt er niets vastgelegd. Maar: medewerkers die de code niet willen laten zien, wordt gevraagd om weer naar huis te gaan.
Je hoeft het niet te laten zien maar dan moet je wel weer naar huis. Dat zal een goede werkverhouding geven. Komt op me over als ordinaire dwang
[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 01-10-2021 23:26 ]
Inderdaad. Begrijp nog steeds niet waarom die bedrijven zich daar zo druk om maken. Zeker een bedrijf als Deloitte niet.RodeStabilo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:21:
Deloitte vraagt medewerkers naar QR-code, mag dat zomaar?
[...]
Een nieuw dieptepunt. Heb er geen woorden voor.
Je hoeft het niet te laten zien maar dan moet je wel weer naar huis. Dat zal een goede werkverhouding geven. Komt op me over als ordinaire dwang
Zodiac de Musical gaat faillissement aanvragen. De voorstellingen in de voormalige Koepelgevangenis in Breda stoppen daarom per direct, is te lezen op de website van de musical. Een woordvoerder bevestigt het nieuws aan het ANP.
Ik dit wel een interessant stuk...RodeStabilo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:21:
[...]
Het zal erom spannen hoe een rechter zou oordelen, zegt Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht (UvA). "Ik ben benieuwd. De belangenafweging zal bij een accountantskantoor anders zijn dan bij een ziekenhuis of een productielijn. Aan de ene kant heeft het accountantskantoor natuurlijk de verplichting om voor een veilige werkplek te zorgen. Maar andere kant is het de vraag of zo'n vaccinatiebewijs echt nodig is om daarvoor te zorgen. Je kunt ook denken aan andere maatregelen. Bij zo'n kantoor op de Zuidas is afstand houden geen probleem, lijkt me."
wordt daarmee geinsinueerd dat als afstand geen reëel iets is, dat een vaccinatiebewijs eisen dan ok is? Dat is een interessante implicatie voor bijvoorbeeld het onderwijs, waar nog niet alle pubers gevaccineerd zijn maar 1.5m niet kan... Maar zover zal het niet komen.
de plicht voor je werknemers een veilige situatie neer te zetten?Cranberry schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:02:
[...]
Inderdaad. Begrijp nog steeds niet waarom die bedrijven zich daar zo druk om maken. Zeker een bedrijf als Deloitte niet.
Je blijft het maar vanuit een kant bekijken, en een dergelijke tunnelvisie gaat niet helpen. De werkgever probeert een veilige werkomgeving te creeeren, en daar mag ook een mate van medewerking worden verwacht. Mensen die alleen aan hun eigen rechten denken vergeten weer hun plichten tegenover anderen.RodeStabilo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:21:
[...]
Ga je ook zo zeiken als je je pasje moet laten zien om het gebouw in te komen? En hoe is dit anders?
De zeikerds zijn zeker degenen die de werksfeer verpesten met hun egoistische instelling.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
De vraag is of het überhaupt een levensvatbaar project was. Correlatie is ook hier geen causatie.XWB schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:51:
Nou, de overheidssteun is stopgezet en Zodiac de Musical vraagt gelijk het faillissement aan![]()
[...]
Idd, de plicht voor de werkgever om een veilige werkplek te leveren gaat heel ver.42erik schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 02:14:
[...]
de plicht voor je werknemers een veilige situatie neer te zetten?
PSN
https://www.ad.nl/binnenl...geworden-tot-nu~a603afe5/
Vindt het ook vrij logisch dat gezonde vrouwen eerst afzien van vaccinatie. Weer een mogelijke bijwerking. Opzich ook niet vreemd dat dit nu pas naar voren komt omdat de jongere generatie zich als laatste heeft laten prikken en oudere mensen al in de overgang zitten.
Je kunt als werkgever dan een heel circus organiseren met allerlei looproutes en werkplekken gescheiden met schermen of je kiest ervoor om alleen de werknemers toe te laten die een grote mate van bescherming hebben.
Keuzes hebben consequenties, maar dat lijkt nog niet altijd door te dringen bij sommigen hier.
Zucht… gewoon zucht. Lezen en dan met name begrijpend lezen was niet je sterkste vak op schoolbiggydeen2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:12:
Er zijn duizenden meldingen binnen gekomen bij Lareb over massale menstruatie problemen mogelijk veroorzaakt door vaccin. Laatst al gehoord op de radio maar nu ook in het nieuws te vinden.
https://www.ad.nl/binnenl...geworden-tot-nu~a603afe5/
Vindt het ook vrij logisch dat gezonde vrouwen eerst afzien van vaccinatie. Weer een mogelijke bijwerking. Opzich ook niet vreemd dat dit nu pas naar voren komt omdat de jongere generatie zich als laatste heeft laten prikken en oudere mensen al in de overgang zitten.

Lareb gaf eerder aan dat er veel oorzaken ten grondslag kunnen liggen aan menstruatiestoornissen: ,,Menstruatiestoornissen kunnen vele oorzaken hebben, zoals een infectie, ziekte of stress. Het is nog niet duidelijk of menstruatiestoornis een bijwerking is van de coronavaccins, maar die mogelijkheid is er wel. Het vaccin stimuleert het immuunsysteem en dit kan mogelijk invloed hebben op de hormoonspiegels.”
[ Voor 55% gewijzigd door Miki op 02-10-2021 08:19 ]
Een covid infectie kan ook invloed op de menstruatie hebben. Veel van die dingen komen in veel ergere mate voor bij het virus, zoals bloedpropjes, myocarditis onder jongeren, etc. Als er al een causaal verband is, zou het me niet verbazen als dit ook zo'n geval is, als je ziet hoeveel miljoenen vrouwen zijn gevaccineerd.biggydeen2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:12:
Het is ook niet iets nieuws, ik zie hier een artikel van de BBC van mei erover en er zijn vast eerdere bronnen. Uit dat artikel:
The effects are all temporary
There is evidence from both the flu and HPV vaccines that they can affect the menstrual cycle temporarily - but there are no long-term side effects.
And there's "masses of evidence" they don't affect fertility, Dr Male said.
[ Voor 53% gewijzigd door user109731 op 02-10-2021 08:33 ]
De werkgever heeft onmiskenbaar een verantwoordelijkheid voor de veiligheid van medewerkers. Concreet denk ik daarbij aan voldoende ventilatie, mogelijkheid tot afstand houden, evt. mate van bezetting van een kantoor beperken.gambieter schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 03:30:
[...]
Je blijft het maar vanuit een kant bekijken, en een dergelijke tunnelvisie gaat niet helpen. De werkgever probeert een veilige werkomgeving te creeeren, en daar mag ook een mate van medewerking worden verwacht. Mensen die alleen aan hun eigen rechten denken vergeten weer hun plichten tegenover anderen.
Ga je ook zo zeiken als je je pasje moet laten zien om het gebouw in te komen? En hoe is dit anders?
De zeikerds zijn zeker degenen die de werksfeer verpesten met hun egoistische instelling.
Als je als medewerker bang bent om besmet te raken, dan moet je je laten vaccineren. Vaccineren doe je primair voor jezelf en tot op bepaalde hoogte om vollopen van ziekenhuizen te voorkomen (maar daar heeft de werkgever geen rol in naar mijn overtuiging). Voor medewerkers die zich niet kunnen laten vaccineren, zijn in overleg altijd maatregelen te treffen. Het grootste risico is voor ongevaccineerden zelf en zij kiezen daar bewust voor.
Het op deze manier buitensluiten van mensen mist m.i. dus zijn doel en leidt alleen maar tot tweedeling.
Een werkgever moet terughoudend zijn in dezen.
Je vergelijking met het tonen van pasje gaat volledig mank en is ook niet helpend voor de discussie.
Dat is wel erg struisvogelgedrag, ik ken in mijn omgeving al zat vrouwen die dit hebben gehad. Mijn vrouw werd ineens 2 weken te vroeg ongesteld, mijn buurvrouw werd veel te laat ongesteld, vriendinnen van mijn vrouw hadden ook ineens wat issues.user109731 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:25:
Een covid infectie kan ook invloed op de menstruatie hebben. Veel van die dingen komen in veel ergere mate voor bij het virus, zoals bloedpropjes, myocarditis onder jongeren, etc. Als er al een causaal verband is, zou het me niet verbazen als dit ook zo'n geval is, als je ziet hoeveel miljoenen vrouwen zijn gevaccineerd.
Betekent natuurlijk niet dat het ernstig is en dat het bij andere zaken als een infectie niet voorkomt, maar om het weg te wimpelen als toeval is wel heel erg makkelijk.
Bij m'n vrouw was t de eerste keer erna ook heftiger, daarna weer normaal. Heel gewoon dat dit kan gebeuren dus geen reden tot paniek.codex schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:31:
[...]
Dat is wel erg struisvogelgedrag, ik ken in mijn omgeving al zat vrouwen die dit hebben gehad. Mijn vrouw werd ineens 2 weken te vroeg ongesteld, mijn buurvrouw werd veel te laat ongesteld, vriendinnen van mijn vrouw hadden ook ineens wat issues.
Betekent natuurlijk niet dat het ernstig is en dat het bij andere zaken als een infectie niet voorkomt, maar om het weg te wimpelen als toeval is wel heel erg makkelijk.
Sorry, weg wimpelen was niet mijn bedoeling. Ik zeg alleen dat het virus hier net zo goed invloed op heeft, dat dit al veel eerder is gerapporteerd dit jaar, en ook tijdelijk voorkomt na een aantal andere vaccins.codex schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:31:
[...]
Dat is wel erg struisvogelgedrag, ik ken in mijn omgeving al zat vrouwen die dit hebben gehad. Mijn vrouw werd ineens 2 weken te vroeg ongesteld, mijn buurvrouw werd veel te laat ongesteld, vriendinnen van mijn vrouw hadden ook ineens wat issues.
Bij mij bestaat er geen enkele twijfel dat dit een bijwerking is/kan zijn van het vaccin. Mijn vriendin (33 jaar) heeft namelijk precies dit ook ervaren. 2 weken na inenting een maand lang ongesteld geweest. Dit is echt geen toeval meer. Het heeft gewoon effect op je hormoonhuishouding.Miki schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:15:
Zucht… gewoon zucht. Lezen en dan met name begrijpend lezen was niet je sterkste vak op school
We zijn beide trouwens nog steeds heel erg voor vaccineren maar dit is wel iets waar men naar moet kijken natuurlijk. Voor ons heeft het verder geen verdere consequenties of gevolgen gehad maar voor andere die al een verstoorde cyclus hebben kan dit best wel een dingetje zijn.
En dan moet je gaan kijken/afwegen is dit het waard voor je als gezonde twintiger/dertiger. En dat is, heb ik gemerkt, een heel erg lastig vraagstuk. Er wordt continue verteld dat de voordelen van vaccineren opwegen tegen de nadelen maar dit is gewoon heel lastig uit te drukken in harde data. Wat zijn alle bijwerkingen, hoe heftig zijn die, wie hebben er last van, hoeveel ziekenhuisopnames en IC opnames zijn voorkomen (zeker per jonge leeftijdsgroep) etc.
Er zijn wellicht, zoals hierboven terecht wordt opgemerkt, voldoende onderzoeken en aanknopingen dat dit verder niet tot ernstigere problemen leidt. Maar het is wel goed, als zoveel vrouwen hier mee te maken krijgen om dit kenbaar te maken want dat is gewoon geen algemeen bekend iets blijkbaar.
Kan me ook goed voorstellen als je zelf niet iets dergelijks hebt meegemaakt dat je moeite kan hebben om de impact op waarde te schatten. Maar zie het een beetje dat een bijwerking voor mannen is dat je een maand lang buikpijn en krampen hebt en de hele dag aan de dunne bent (los van enige zwangerschaps twijfels etc)
Maar nogmaals, we zijn beide gevaccineerd en absoluut voorstander van vaccineren dus dit is geen rant om het niet te doen
Nou daar ben ik het niet mee eens dat je het primair voor jezelf doet. Je leeft ook in een maatschappij die er bij gebaat is als jij minder ziek bent. Minder lang ziek bent. Minder besmettelijk bent. Niet in het ziekenhuis beland. Maar ook bijdraagt aan groepsimmuniteit waardoor maatregelen niet meer nodig zijn.Cranberry schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:28:
Vaccineren doe je primair voor jezelf en tot op bepaalde hoogte om vollopen van ziekenhuizen te voorkomen
En dit is ook precies waar het dus op veel plaatsen mis gaat. Een hoop mensen denken inderdaad alleen aan zichzelf. Wat heb ik er aan. Wat doet het voor mij. Hoe heb ik er voordeel aan. Het "ikke ikke ikke" syndroom. Veelvuldig beoefend door rechtse partijen
Maar het zou mooi zijn als men begrijpt dat dit geen individuele aangelegenheid is maar echt iets van de samenleving. Dit moeten we met z'n allen doen anders naja je ziet wat er anders gebeurd
Weet je zeker dat ze weg ging om een vaccinatie te halenMikeyMan schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:55:
Heb het hier ook gemerkt hoor. Mijn vrouw is na de vaccinatie helemaal niet meer ongesteld geweest.
Kan ook zijn omdat ze zwanger is. Maar ik verdenk het vaccin.
[ Voor 39% gewijzigd door thewizard2006 op 02-10-2021 08:59 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Correlatie en causaal verband. Het één sluit het ander niet uit maar zonder een aantoonbare link of het vaccin hier debet aan is zou ik hier geen harde uitspraken over willen doen. Ligt het bijvoorbeeld aan de toegediende stoffen of is het immuunsysteem dat aangezet wordt wat verstoorde menstruatie cyclus veroorzaakt. Daarnaast kan ook de stressreactie rondom het halen van de prik en het “voelen” van de eerste bijwerkingen ook het nodige veroorzaken.thewizard2006 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:48:
[...]
Bij mij bestaat er geen enkele twijfel dat dit een bijwerking is/kan zijn van het vaccin. Mijn vriendin (33 jaar) heeft namelijk precies dit ook ervaren. 2 weken na inenting een maand lang ongesteld geweest. Dit is echt geen toeval meer. Het heeft gewoon effect op je hormoonhuishouding.
We zijn beide trouwens nog steeds heel erg voor vaccineren maar dit is wel iets waar men naar moet kijken natuurlijk. Voor ons heeft het verder geen verdere consequenties of gevolgen gehad maar voor andere die al een verstoorde cyclus hebben kan dit best wel een dingetje zijn.
En dan moet je gaan kijken/afwegen is dit het waard voor je als gezonde twintiger/dertiger. En dat is, heb ik gemerkt, een heel erg lastig vraagstuk. Er wordt continue verteld dat de voordelen van vaccineren opwegen tegen de nadelen maar dit is gewoon heel lastig uit te drukken in harde data. Wat zijn alle bijwerkingen, hoe heftig zijn die, wie hebben er last van, hoeveel ziekenhuisopnames en IC opnames zijn voorkomen (zeker per jonge leeftijdsgroep) etc.
Kan me ook goed voorstellen als je zelf niet iets dergelijks hebt meegemaakt dat je moeite kan hebben om de impact op waarde te schatten. Maar zie het een beetje dat een bijwerking voor mannen is dat je een maand lang buikpijn en krampen hebt en de hele dag aan de dunne bent (los van enige zwangerschaps twijfels etc)
Ik moest hier even heel hard om lachen.... want ik neem aan dat je een grapje maakt met je laatste opmerking.MikeyMan schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:55:
Heb het hier ook gemerkt hoor. Mijn vrouw is na de vaccinatie helemaal niet meer ongesteld geweest.
Maar ze is dus sowieso geprikt
Nee dat wordt niet geïnsinueerd. Deze hoogleraar heeft het over andere maatregelen (mv) en noemt vervolgens een maatregel die op zo'n kantoor gemakkelijk in te stellen is.42erik schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 02:13:
[...]
Ik dit wel een interessant stuk...
Het zal erom spannen hoe een rechter zou oordelen, zegt Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht (UvA). "Ik ben benieuwd. De belangenafweging zal bij een accountantskantoor anders zijn dan bij een ziekenhuis of een productielijn. Aan de ene kant heeft het accountantskantoor natuurlijk de verplichting om voor een veilige werkplek te zorgen. Maar andere kant is het de vraag of zo'n vaccinatiebewijs echt nodig is om daarvoor te zorgen. Je kunt ook denken aan andere maatregelen. Bij zo'n kantoor op de Zuidas is afstand houden geen probleem, lijkt me."
wordt daarmee geinsinueerd dat als afstand geen reëel iets is, dat een vaccinatiebewijs eisen dan ok is? Dat is een interessante implicatie voor bijvoorbeeld het onderwijs, waar nog niet alle pubers gevaccineerd zijn maar 1.5m niet kan... Maar zover zal het niet komen.
Uiteraard. Twee keer Pfizer, dkt, griepprik. Pik in, tis gratis!GeeEs schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:04:
[...]
Ik moest hier even heel hard om lachen.... want ik neem aan dat je een grapje maakt met je laatste opmerking.
Maar ze is dus sowieso geprikt
Ik wel. Ik begrijp heel goed wat Correlatie en causaal verband doen en zijnMiki schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:02:
[...]
Correlatie en causaal verband. Het één sluit het ander niet uit maar zonder een aantoonbare link of het vaccin hier debet aan is zou ik hier geen harde uitspraken over willen doen. Ligt het bijvoorbeeld aan de toegediende stoffen of is het immuunsysteem dat aangezet wordt wat verstoorde menstruatie cyclus veroorzaakt. Daarnaast kan ook de stressreactie rondom het halen van de prik en het “voelen” van de eerste bijwerkingen ook het nodige veroorzaken.
Maar het is niet heel normaal om een maand lang doorbraakbloedingen te hebben. Zeker niet als "stress reactie op een prikje :D". Dan hadden we continue doorbraak bloedingen als het kleinste beetje stress hier al voor zou zorgen.
En als het dan ook nog eens is 2 weken na vaccinatie en als dit nou ook eens iets is waar tienduizend vrouwen last van hebben gehad terwijl je dit daarvoor echt niet hoorde. Dan is statisch de kans dat dit niet door vaccinatie komt dusdanig klein dat die duizenden vrouwen een grotere kans hebben om allen miljonair te worden
Maar zoals ik al zei ben ik nog steeds voor vaccineren en lijkt dit voor de meeste vrouwen geen blijvende gevolgen te hebben. Maar het is zeker iets dat men moet bekijken en dan kan je het niet wegwuiven
Er is duidelijk maar één mogelijkheid: het vaccin heeft haar zwanger gemaakt! Ik ga het meteen op Facebook posten.MikeyMan schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:55:
Overigens, gefeliciteerd
Ik heb ook een vrouw in huis dus ik kan er ook meepratenthewizard2006 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:10:
[...]
Ik wel. Ik begrijp heel goed wat Correlatie en causaal verband doen en zijnZoals ik al zei begrijp ik ook heel goed dat je hier twijfels over hebt als je het zelf niet hebt ervaren om meegemaakt.
Maar het is niet heel normaal om een maand lang doorbraakbloedingen te hebben. Zeker niet als "stress reactie op een prikje :D". Dan hadden we continue doorbraak bloedingen als het kleinste beetje stress hier al voor zou zorgen.
En als het dan ook nog eens is 2 weken na vaccinatie en als dit nou ook eens iets is waar tienduizenden vrouwen last van hebben gehad terwijl je dit daarvoor echt niet hoorde. Dan is statisch de kans dat dit niet door vaccinatie komt dusdanig klein dat die duizenden vrouwen een grotere kans hebben om allen miljonair te worden
Maar zoals ik al zei ben ik nog steeds voor vaccineren en lijkt dit voor de meeste vrouwen geen blijvende gevolgen te hebben. Maar het is zeker iets dat men moet bekijken en dan kan je het niet wegwuiven
Rondom de vaccinatie heeft ze geen problemen ervaren maar ik kan wel een boekje vol schrijven over bijzondere momenten rondom de menstruatie als ook de transformatieve eigenschappen die dit natuurverschijnsel heeft.
Ga lekker ergens anders kinderachtige opmerkingen plaatsen. Zoals je in de reacties hier kunt zien lijkt er wel degelijk een verband in te zitten.Miki schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:15:
Zucht… gewoon zucht. Lezen en dan met name begrijpend lezen was niet je sterkste vak op school
Mijn vrouw werkt voor een pharmaceutisch bedrijf en heeft in het verleden met bloedverdunners gewerkt. Als er ook maar 1 melding binnen kwam van wie dan ook over bijwerkingen, zoals bloedingen, dan was er een zeer beperkte tijd om te reageren. Er moest dan gekeken worden naar meldingen in de onderzoeksgroepen en uitgezocht worden wat er gaande was. In het ergste geval stopt het voorschrijven van de medicatie per direct, iets wat je met de trials voor vaccins ook meerdere malen gezien hebt.
Zie hier meer info over hoe dit er uit ziet.
Met betrekking tot invloed op de menstruatie zie je dat het Lareb hier open over is en er op de achtergrond onderzoek naar gedaan zal worden. Dat is standaard onderdeel van de procedure.
Let ook goed op de bewoordingen: het valt mij op dat populisten, zelfbenoemde 'experts' etc altijd alles enorm stellig brengen: alsof zij onherroepelijk bewijs hebben en het allemaal zeker weten. Dat klinkt prettig, blijkbaar, gezien de volgelingen die erin geloven. Juist vanuit (medische) wetenschap zul je experts, specialisten en onderzoekers maar zelden zo stellig zijn. Het is namelijk geen exacte wetenschap en daarbij is geen mensenlichaam exact hetzelfde. Mocht je dus mensen vinden die het zeker weten, wantrouw ze dan extra.
Ik zou mezelf nou niet echt de stempel populist gevenNiGeLaToR schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:40:
Met betrekking tot invloed op de menstruatie zie je dat het Lareb hier open over is en er op de achtergrond onderzoek naar gedaan zal worden. Dat is standaard onderdeel van de procedure.
Let ook goed op de bewoordingen: het valt mij op dat populisten, zelfbenoemde 'experts' etc altijd alles enorm stellig brengen: alsof zij onherroepelijk bewijs hebben en het allemaal zeker weten. Dat klinkt prettig, blijkbaar, gezien de volgelingen die erin geloven. Juist vanuit (medische) wetenschap zul je experts, specialisten en onderzoekers maar zelden zo stellig zijn. Het is namelijk geen exacte wetenschap en daarbij is geen mensenlichaam exact hetzelfde. Mocht je dus mensen vinden die het zeker weten, wantrouw ze dan extra.
Dat je vaccineren ter discussie wilt stellen vind ik prima, dat probeer je al zolang ik je in dit topic zie terugkomen, maar doe dat wel op basis van inhoudelijke en verifieerbare argumenten. Een verband trekken uit een openbaar meldpunt zonder enige nadere verificatie opgetekend door een broddelkrant zegt weinig.biggydeen2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:28:
[...]
Ga lekker ergens anders kinderachtige opmerkingen plaatsen. Zoals je in de reacties hier kunt zien lijkt er wel degelijk een verband in te zitten.
Een verstoorde menstruatiecyclus kan veel oorzaken hebben. De vraag is of de toegediende stoffen m.b.t. de vaccinatie de oorzaak zijn geweest. Als alleen de immuunrespons voortkomend uit de vaccinatie hiervoor heeft gezorgd dan kun je namelijk ook hetzelfde verband gaan leggen dat bij een eventuele Covid besmetting er ook een grote kans is op een verstoorde menstruatie cyclus. Dat laatste is niet ondenkbaar omdat bij infecties dit fenomeen ook bekend is.
Dan is het probleem helemaal niet de vaccinatie ansich, maar eerder wanneer het lot je treft.
We hebben een bepaalde Pabogeschoolde-minister die precies dat doet met zo'n beetje elke ingevoerde maatregel.NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:40:
Wat volgens mij een belangrijke vraag is, is of je het idee hebt dat gemelde bijwerkingen serieus worden opgevolgd en uitgezocht.
Mijn vrouw werkt voor een pharmaceutisch bedrijf en heeft in het verleden met bloedverdunners gewerkt. Als er ook maar 1 melding binnen kwam van wie dan ook over bijwerkingen, zoals bloedingen, dan was er een zeer beperkte tijd om te reageren. Er moest dan gekeken worden naar meldingen in de onderzoeksgroepen en uitgezocht worden wat er gaande was. In het ergste geval stopt het voorschrijven van de medicatie per direct, iets wat je met de trials voor vaccins ook meerdere malen gezien hebt.
Zie hier meer info over hoe dit er uit ziet.
Maar goed, las elders dat Lareb wel genoeg menstruatie meldingen had. Erm, je hebt toch nooit genoeg meldingen als instantie die bijwerkingen bij houdt?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zou ook wel eens kunnen zijn dat ze door alle ophef en jou bezwaren tegen de vaccinaties dusdanig gestressed was, dat ze daardoor een maand ongesteld is geweest.biggydeen2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:28:
[...]
Ga lekker ergens anders kinderachtige opmerkingen plaatsen. Zoals je in de reacties hier kunt zien lijkt er wel degelijk een verband in te zitten.
Om maar iets geks te noemen
Je weet op een gegeven moment wel of het aantal meldingen statistisch meer is dan wat je zou verwachten in dezelfde periode voor hetzelfde aantal ongevaccineerden.Señor Sjon schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:39:
[...]
We hebben een bepaalde Pabogeschoolde-minister die precies dat doet met zo'n beetje elke ingevoerde maatregel.
Maar goed, las elders dat Lareb wel genoeg menstruatie meldingen had. Erm, je hebt toch nooit genoeg meldingen als instantie die bijwerkingen bij houdt?
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het gaat er denk ik ook niet zo zeer om of het normaal is of niet normaal.thewizard2006 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:10:
[...]
Ik wel. Ik begrijp heel goed wat Correlatie en causaal verband doen en zijnZoals ik al zei begrijp ik ook heel goed dat je hier twijfels over hebt als je het zelf niet hebt ervaren om meegemaakt.
En als het dan ook nog eens is 2 weken na vaccinatie en als dit nou ook eens iets is waar tienduizend vrouwen last van hebben gehad terwijl je dit daarvoor echt niet hoorde. Dan is statisch de kans dat dit niet door vaccinatie komt dusdanig klein dat die duizenden vrouwen een grotere kans hebben om allen miljonair te worden
Maar vooral of het aan het vaccin ligt, of aan het opwekken van de immuun reactie en of bij deze vrouwen hetzelfde zou geschieden bij een echte infectie. Zo ja, dan hou je vooral over dat het tijdstip waarop ze de pineut zijn zal verschillen (onder de aanname dat iedereen de komende tijd als nog wel geïnfecteerd zal worden, gevaccineerd, of niet gevaccineerd. Zo nee, dan is het iets om mee te nemen in je risico afweging.
Of het dus correlatie is (omdat het niet de bronoorzaak is) of dat er een direct causaal verband is maakt in deze dus wel uit.
En de statistische gegevens van het Lareb zijn eigenlijk alleen nuttig voor het richting geven aan verder kwalitatief onderzoek (tenzij het dusdanig ernstig is dat preventief ingrijpen voor onderzoek echt noodzakelijk is).
[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 02-10-2021 11:44 ]
Er is toch een heel schrijven met onderbouwing vanuit het OMT etc?Señor Sjon schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:39:
[...]
We hebben een bepaalde Pabogeschoolde-minister die precies dat doet met zo'n beetje elke ingevoerde maatregel.
En Lareb kun je pauzeloos blijven melden, maar wellicht is menstruatie invloed al onder onderzoek en heeft meer melden daar geen invloed op? Geen idee. Lareb is in ieder geval transparant over de meldingen.
Ook al kiest de ongevaccineerde bewust voor zijn eigen risico, dat ontslaat de werkgever niet van alle plichten mbt veiligheid.Cranberry schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:28:
[...]
De werkgever heeft onmiskenbaar een verantwoordelijkheid voor de veiligheid van medewerkers. Concreet denk ik daarbij aan voldoende ventilatie, mogelijkheid tot afstand houden, evt. mate van bezetting van een kantoor beperken.
Als je als medewerker bang bent om besmet te raken, dan moet je je laten vaccineren. Vaccineren doe je primair voor jezelf en tot op bepaalde hoogte om vollopen van ziekenhuizen te voorkomen (maar daar heeft de werkgever geen rol in naar mijn overtuiging). Voor medewerkers die zich niet kunnen laten vaccineren, zijn in overleg altijd maatregelen te treffen. Het grootste risico is voor ongevaccineerden zelf en zij kiezen daar bewust voor.
Het op deze manier buitensluiten van mensen mist m.i. dus zijn doel en leidt alleen maar tot tweedeling.
Een werkgever moet terughoudend zijn in dezen.
Je vergelijking met het tonen van pasje gaat volledig mank en is ook niet helpend voor de discussie.
Die moet ook nog steeds de wel gevaccineerde collega's beschermen. Deels omdat de vaccins niet 100 procent werken, deels omdat je niet je halve afdeling thuis wil hebben met een positief geteste loopneus.
Erger nog, je hebt ook de plicht om die ongevaccineerde zelf te beschermen. Degene die op een bouwwerf zonder helm rondloopt en daarmee alleen een risico voor zichzelf neemt (wat bij covid dus nog niet eens zo is) krijgt ook op zijn mieter
En hoe zie jij die bescherming voor je bij mensen die op andere plekken samenwerken en niet kunnen thuiswerken?42erik schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:13:
[...]
Ook al kiest de ongevaccineerde bewust voor zijn eigen risico, dat ontslaat de werkgever niet van alle plichten mbt veiligheid.
Die moet ook nog steeds de wel gevaccineerde collega's beschermen. Deels omdat de vaccins niet 100 procent werken, deels omdat je niet je halve afdeling thuis wil hebben met een positief geteste loopneus.
Erger nog, je hebt ook de plicht om die ongevaccineerde zelf te beschermen. Degene die op een bouwwerf zonder helm rondloopt en daarmee alleen een risico voor zichzelf neemt (wat bij covid dus nog niet eens zo is) krijgt ook op zijn mieter
Verwijderd
Tenzij je corona niet meer classificeert als een sociaalontwrichtende a-ziekte. Voor gevaccineerde is corona gedecimeerd tot een verkoudheidsvirus.. en is griep zeker zo gevaarlijk. Daar doen we niets tegen en hebben we geen meldplicht.42erik schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:13:
[...]
Ook al kiest de ongevaccineerde bewust voor zijn eigen risico, dat ontslaat de werkgever niet van alle plichten mbt veiligheid.
Een werkgever doet (buiten de standaard ventilatie eisen) ook niets aan het gevaar van influenza.
Ik ben we langzaam wel klaar mee (net als de meeste op mij heen). Ik kom niet meer in een teststraat.. doe wel een zelftest zolang de gratis berg test van werk beschikbaar zijn, maar daar houdt het dan ook wel mee op.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2021 13:21 ]
Nou, die bedrijven kijken dus naar een bewijsje.Wolly schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:16:
[...]
En hoe zie jij die bescherming voor je bij mensen die op andere plekken samenwerken en niet kunnen thuiswerken?
Het maakt toch helemaal niet uit of je dit ook zou krijgen mocht je Corona krijgen. Het gaat er om dat er bepaalde symptomen optreden die onderzocht dienen te worden. Aan een vaccin kan je wellicht nog wat doen/sleutelen of inspelen op de situatie. Bij Corona krijgen vaak niet.gekkie schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:42:
[...]
Het gaat er denk ik ook niet zo zeer om of het normaal is of niet normaal.
Maar vooral of het aan het vaccin ligt, of aan het opwekken van de immuun reactie en of bij deze vrouwen hetzelfde zou geschieden bij een echte infectie. Zo ja, dan hou je vooral over dat het tijdstip waarop ze de pineut zijn zal verschillen (onder de aanname dat iedereen de komende tijd als nog wel geïnfecteerd zal worden, gevaccineerd, of niet gevaccineerd. Zo nee, dan is het iets om mee te nemen in je risico afweging.
Of het dus correlatie is (omdat het niet de bronoorzaak is) of dat er een direct causaal verband is maakt in deze dus wel uit.
En de statistische gegevens van het Lareb zijn eigenlijk alleen nuttig voor het richting geven aan verder kwalitatief onderzoek (tenzij het dusdanig ernstig is dat preventief ingrijpen voor onderzoek echt noodzakelijk is).
Mijn vriendin heeft trouwens een half jaar voor de vaccinatie Corona gehad (ik ook) en toen had ze geen menstruatieproblemen. 1-N maar toch.
Daarnaast zijn er vorig jaar blijkbaar niet dusdanig veel meldingen binnengekomen terwijl toen al wel een hoop mensen Corona hebben gehad. Die klachten zijn pas rond Mei begonnen geloof ik toen een bepaalde leeftijdsgroep aan de beurt was om te vaccineren (60+ zal weinig last hebben van menstruatie problemen zeg maar).
En daarnaast, mochten er boostershots "nodig" zijn dan wil je dit echt wel onderzocht hebben. Ook al blijkt het loos alarm maar dit is wel iets dat veel vrouwen toch echt mee zullen laten wegen bij een volgende vaccinatie.
[ Voor 9% gewijzigd door thewizard2006 op 02-10-2021 13:24 ]
Ja, maar dat doen we wel, omdat de ziekenhuizen nog best vol zijn betekent een besmetting quarantaine, dat is nog best ontwrichtenVerwijderd schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:17:
[...]
Tenzij je corona niet meer classificeert als een sociaalontwrichtende a-ziekte. Voor gevaccineerde is corona gedecimeerd tot een verkoudheidsvirus.. en is griep zeker zo gevaarlijk. Daar doen we niets tegen en hebben we geen meldplicht.
Een werkgever doet (buiten de standaard ventilatie eisen) ook niets aan het gevaar van influenza
En dan? Geen bewijs betekent niet mogen werken?42erik schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:19:
[...]
Nou, die bedrijven kijken dus naar een bewijsje.
Of je leest even het artikel waar we het over hebben?Wolly schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:22:
[...]
En dan? Geen bewijs betekent niet mogen werken?
Dus de plichten die de werkgever heeft gelden niet voor werkgevers die geen kantoortuinen hebben? Ik had echt de indruk dat je zei dat elke werkgever zijn werknemer moest beschermen.42erik schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:27:
[...]
Of je leest even het artikel waar we het over hebben?
En in dat laatste geval is dus de vraag hoe je dat voor je ziet bij andersoortig werk waar mensen samenwerken.
Verwijderd
Dat ‘beschermen van werknemers’ heeft uiteindelijk ook grenzen en wordt wat mij ietwat te makkelijk gebruikt om onwettig vragen naar qr code goed te praten . Je mag nee zeggen , maar in het Deloitte voorbeeld is dat carrière technisch wellicht toch onhandig .42erik schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:13:
[...]
Ook op een bouwwerf gebeuren nog steeds ongelukken en zijn deze deels niet te vermijden omdat 100% risico reductie een situatie oplevert waarin bier meer te werken is .
Dag 584, de meer-regen editie
— Yorick (@YorickB) 2 oktober 2021
Patiënten nu in het ziekenhuis:
(het verschil met gisteren)
🟢422 (-15)
🟢Kliniek: 294 (-11)
🟢IC: 128 (-4)
Nieuwe opnames:
Kliniek: 35
IC: 9
Huidig risiconiveau: 🟢Waakzaam🟢#COVID19 pic.twitter.com/Nu7ygHq8nN
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Dus we hebben het opeens over andere typen beroepen... Fijn als je dat er even duidelijk bij zegt...Wolly schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:34:
[...]
Dus de plichten die de werkgever heeft gelden niet voor werkgevers die geen kantoortuinen hebben? Ik had echt de indruk dat je zei dat elke werkgever zijn werknemer moest beschermen.
En in dat laatste geval is dus de vraag hoe je dat voor je ziet bij andersoortig werk waar mensen samenwerken.
Ja, dat is een ingewikkelde. Misschien een zelfde iets als in de lockdowns, thuiswerken als het kan, als het perse moet op locatie. Zoiets voor mensen zonder code... Niet ideaal nee, maar codelozen naast je hebben is dat ook niet
Ja, het is een ingewikkeld iets... Volgens mij was het alleen nog wel de vraag hoe onwettig isVerwijderd schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:53:
[...]
Dat ‘beschermen van werknemers’ heeft uiteindelijk ook grenzen en wordt wat mij ietwat te makkelijk gebruikt om onwettig vragen naar qr code goed te praten . Je mag nee zeggen , maar in het Deloitte voorbeeld is dat carrière technisch wellicht toch onhandig .
Ook op een bouwwerf gebeuren nog steeds ongelukken en zijn deze deels niet te vermijden omdat 100% risico reductie een situatie oplevert waarin bier meer te werken is .
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 2 oktober 2021
Positief getest: 1.686
Totaal: 2.006.421 (+1.658 ivm -28 corr.)
Perc. positief 24 sep - 30 sep: NA%
Opgenomen: 35
Huidig: 294 (-11)
Opgenomen op IC: 9
Huidig: 128 (-4)
Overleden: 5
Totaal: 18.181 pic.twitter.com/De6HaLWcf0
[ Voor 10% gewijzigd door Moi_in_actie op 02-10-2021 15:18 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Tja, voor gevaccineerden boeien die codelozen totaal niet, ze hebben (bijna, als de ziekenhuiscijfers zo doordalen) alleen zichzelf ermee inmiddels.42erik schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:29:
[...]
Dus we hebben het opeens over andere typen beroepen... Fijn als je dat er even duidelijk bij zegt...
Ja, dat is een ingewikkelde. Misschien een zelfde iets als in de lockdowns, thuiswerken als het kan, als het perse moet op locatie. Zoiets voor mensen zonder code... Niet ideaal nee, maar codelozen naast je hebben is dat ook niet
Waar ik wel benieuwd naar ben: wat gaat er gebeuren wanneer een werknemer die bewust ongevaccineerd is op t werk besmet raakt en vervolgens in het ziekenhuis/IC/Dood of overleven met heel veel last traject beland.
Gaat ie dan de werkgever aanklagen omdat t niet veilig voor m was en hij nu een handicap heeft? ( waar ie eigenlijk zelf debet aan is dus ) en hoe gaat zo'n zaak aflopen bij een rechter.
[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 02-10-2021 15:19 ]
Het is je nog niet opgevallen dat de politiek al jaren Shownieuws kijkt en daar beleid/regelgeving op baseert? Ik heb een paar keer daadkrachtig leiderschap gezien maar verder is het een afwachtende houding in de hoop dat dingen zich vanzelf in de samenleving oplossen.NMH schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:30:
Ik vind het eigenlijk best wel storend hoe weinig er uit Den Haag komt met betrekking tot dit onderwerp. Houd een debat in de kamer en stel dan regels op wanneer en in welke omstandigheden werkgevers wel en juist niet naar een coronabewijs mogen vragen. Nu laten ze de mensen eigenlijk spartelen en moet de rechter straks uitsluitsel geven, terwijl mij dit juist een maatschappelijke vraag lijkt die aan de politiek is.
Vraag ik mij ook af, bijwerkingen zoals permanente tinnitus, ontstoken hartspier, Guillain-Barré-syndroom. (zenuwaandoening dat tot spierverlamming kan brengen) worden gewoon genegeerd.NiGeLaToR schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:40:
Wat volgens mij een belangrijke vraag is, is of je het idee hebt dat gemelde bijwerkingen serieus worden opgevolgd en uitgezocht.
Het zijn zeldzame bijwerkingen maarja wel gelijk hele ernstige. Je zal maar net die ene zijn, en dan?
schadevergoeding? wat heb je daar nou aan. Wanneer spreek je eigenlijk over zeldzaam?
https://www.tinnitus.org....es-and-tinnitus#_ftnref10
https://www.nursing.nl/co...zeer-zeldzame-bijwerking/
https://www.msn.com/nl-nl...janssen-vaccin/ar-AAM48zy
[ Voor 4% gewijzigd door tweakmember op 02-10-2021 15:27 ]
Wat wil je nu horen? De kans dat je van t vaccin iets nadeligs overhoudt is aanwezig maar enorm veel kleiner dan dat je iets nadeligs overhoudt van covid-19. Uitgaan van kansberekening is zo ingewikkeld toch niet?tweakmember schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:26:
Vraag ik mij ook af, bijwerkingen zoals permanente tinnitus, ontstoken hartspier, Guillain-Barré-syndroom. (zenuwaandoening dat tot spierverlamming kan brengen) worden gewoon genegeerd.
Het zijn zeldzame bijwerkingen maarja wel gelijk hele ernstige. Je zal maar net die ene zijn, en dan?
schadevergoeding? wat heb je daar nou aan. Wanneer spreek je eigenlijk over zeldzaam?
https://www.tinnitus.org....es-and-tinnitus#_ftnref10
https://www.nursing.nl/co...zeer-zeldzame-bijwerking/
https://www.msn.com/nl-nl...janssen-vaccin/ar-AAM48zy
Als eerste vraagstelling kan het interessant zijn om dat te bepalen, of het daadwerkelijk aan het vaccin ligt.thewizard2006 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:20:
Het maakt toch helemaal niet uit of je dit ook zou krijgen mocht je Corona krijgen. Het gaat er om dat er bepaalde symptomen optreden die onderzocht dienen te worden. Aan een vaccin kan je wellicht nog wat doen/sleutelen of inspelen op de situatie. Bij Corona krijgen vaak niet.
Dat is het lastige aan het interpreteren van deze wijze van registratie, er wordt immers alleen geregistreerd wat mensen ervaren na het gebruik van medicatie of een vaccinatie, niet wat ze allemaal ervaren als ze geen medicatie of vaccinatie hebben gebruikt of ontvangen (met of zonder ziekte).Mijn vriendin heeft trouwens een half jaar voor de vaccinatie Corona gehad (ik ook) en toen had ze geen menstruatieproblemen. 1-N maar toch.
Daarnaast zijn er vorig jaar blijkbaar niet dusdanig veel meldingen binnengekomen terwijl toen al wel een hoop mensen Corona hebben gehad. Die klachten zijn pas rond Mei begonnen geloof ik toen een bepaalde leeftijdsgroep aan de beurt was om te vaccineren (60+ zal weinig last hebben van menstruatie problemen zeg maar).
Nou zijn er wel enige gegevens over hoe vaak een bepaald "ziekte"beeld in z'n algemeenheid voorkomt, maar ik denk dat dat specifiek bij menstruatie nog wel eens lastig kan zijn, omdat die ervaring nogal uiteen lopen, zowel tussen personen, als bij personen zelf in de tijd gezien. Daarnaast zullen de meeste mensen vooral rapporteren wat erger is geworden, niet als iets minder is geworden.
En dan hebben we als laatste nog de invloed van onbewuste of bewuste manipulatie, onbewust bijvb doordat een onderwerp overal op fora naar boven komt, bewust bijvb door antivaccinatie clubs die verzonnen meldingen in sturen.
Wat men denk ik eerst zal zijn nagaan is of er ook een zwak signaal te vinden is (als je er op focust) in de gegevens van de uitgevoerde vaccin trials. En ook bij een nieuwe trial kan dit een punt zijn om extra aandacht aan te besteden qua rapportage.En daarnaast, mochten er boostershots "nodig" zijn dan wil je dit echt wel onderzocht hebben. Ook al blijkt het loos alarm maar dit is wel iets dat veel vrouwen toch echt mee zullen laten wegen bij een volgende vaccinatie.
Maar het kan nog wel eens lastig zijn, zoals verschillende mensen ook heel verschillend kunnen reageren op het coronavirus, is dat bij de bijwerkingen van de vaccins ook al wel gebeurd.
Je kunt ook nog allerlei andere hypotheses verzinnen, bijvb misschien dat het uit kan maken op welk punt in de cyclus een vrouw geprikt wordt. Als je zoiets wilt opsporen met statistiek, dan moet dat gegeven wel een feature zijn in je dataset, anders mis je dat volledig.
*knip*Miki schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:12:
[...]
Dat je vaccineren ter discussie wilt stellen vind ik prima, dat probeer je al zolang ik je in dit topic zie terugkomen, maar doe dat wel op basis van inhoudelijke en verifieerbare argumenten. Een verband trekken uit een openbaar meldpunt zonder enige nadere verificatie opgetekend door een broddelkrant zegt weinig.
Een verstoorde menstruatiecyclus kan veel oorzaken hebben. De vraag is of de toegediende stoffen m.b.t. de vaccinatie de oorzaak zijn geweest. Als alleen de immuunrespons voortkomend uit de vaccinatie hiervoor heeft gezorgd dan kun je namelijk ook hetzelfde verband gaan leggen dat bij een eventuele Covid besmetting er ook een grote kans is op een verstoorde menstruatie cyclus. Dat laatste is niet ondenkbaar omdat bij infecties dit fenomeen ook bekend is.
Dan is het probleem helemaal niet de vaccinatie ansich, maar eerder wanneer het lot je treft.
Niet op de man aub.
[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 02-10-2021 16:15 ]
Ik denk dat de rechter zal overwegen dat de werknemer zelf twee keuzes had:LZ86 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:17:
[...]
Tja, voor gevaccineerden boeien die codelozen totaal niet, ze hebben (bijna, als de ziekenhuiscijfers zo doordalen) alleen zichzelf ermee inmiddels.
Waar ik wel benieuwd naar ben: wat gaat er gebeuren wanneer een werknemer die bewust ongevaccineerd is op t werk besmet raakt en vervolgens in het ziekenhuis/IC/Dood of overleven met heel veel last traject beland.
Gaat ie dan de werkgever aanklagen omdat t niet veilig voor m was en hij nu een handicap heeft? ( waar ie eigenlijk zelf debet aan is dus ) en hoe gaat zo'n zaak aflopen bij een rechter.
Of gevaccineerd worden
Of z'n werkgever er van op de hoogte stellen dat diegene dat niet is en vraagt om aanpassing van de werkomgeving.
Als beide niet gedaan zijn lijkt mij dat de werkgever weinig te verwijten is. "Een veilige werkplek" is immers geen absoluut gegeven, anders zouden de meeste werkzaamheden die we uitvoeren niet meer kunnen plaats vinden. En het lijkt mij onredelijk en onwerkbaar om te verwachten van een werkgever dat deze alle werknemers als hoogst risicovol ten opzichte van elkaar zou moeten behandelen, zeker gezien de algemene vaccinatiegraad.
*knip*Cartman! schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:31:
[...]
Wat wil je nu horen? De kans dat je van t vaccin iets nadeligs overhoudt is aanwezig maar enorm veel kleiner dan dat je iets nadeligs overhoudt van covid-19. Uitgaan van kansberekening is zo ingewikkeld toch niet?
Dergelijke claims vereisen gedegen bewijs en dat lever je niet. Weg dus, geen discussiewaarde.
[ Voor 37% gewijzigd door tweakduke op 02-10-2021 16:05 ]
De risico's voor zover bekent heeft men toch uit en te na verteld, op een gegeven moment was het dagelijks nieuws ?
En verder denk ik dat jij dan een wat absoluut idee van de term "veilig" hanteert in dit geval.
Daarnaast kun je je afvragen (weliswaar tikkeltje semantisch) of het vaccin onveilig is, of dat het voor jou zal blijken dat het vaccin voor jou niet veilig was en daarbij in het achterhoofd houden dat dat wellicht bij een infectie ook niet het geval zou zijn geweest. Als de grote meerderheid er geen last van heeft, maar jij wel, ligt het dan aan het vaccin, of aan de reactie van jouw specifieke lichaam ?
Nope, zou je toch wat beter informeren, alhoewel, ook hier lijkt het kwaad al geschied te zijn.knip, weg
[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 02-10-2021 17:08 ]
Heb je hier ook onderbouwing voor, of is het je mening en ben je vergeten 'ik vind' erbij te zetten?
[ Voor 40% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-10-2021 16:06 ]
[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 02-10-2021 16:16 ]
Het begon met het vaccin is volledig veilig, als er iets is, melden bij lareb,EMA, vaers, yellow card whatever en dan wordt het allemaal uitgezocht, maar na al die tijd begin je steeds meer het idee te krijgen dat er niet zoveel uitgezocht wordt, tenzij het levensbedreigend is. Er zijn te veel signalen dat er te weinig uitgezocht wordt. Daar door ben ik ook niet gevaccineerd, omdat hetgene wat ik tegen aankijk, wat ook vele meldingen in de wereld van zijn gemaakt, ook niet uitgezocht is.Cartman! schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:31:
[...]
Wat wil je nu horen? De kans dat je van t vaccin iets nadeligs overhoudt is aanwezig maar enorm veel kleiner dan dat je iets nadeligs overhoudt van covid-19. Uitgaan van kansberekening is zo ingewikkeld toch niet?
Hoe ging dat vroeger, als een oud baasje zonder griepprik ziek werd van een collega?LZ86 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:17:
[...]
Tja, voor gevaccineerden boeien die codelozen totaal niet, ze hebben (bijna, als de ziekenhuiscijfers zo doordalen) alleen zichzelf ermee inmiddels.
Volgens mij meldde hij zich dan ziek en als het echt erg was dan ging hij dood of de WAO in. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dan zijn werkgever ging aanklagen omdat hij daar zogenaamd het virus had gekregen (als dat al bewijsbaar zou zijn).
De clain dat het vaccin' (inmiddels zes fabrikantentweakmember schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:56:
[...]
[mbr]*knip*
Dergelijke claims vereisen gedegen bewijs en dat lever je niet. Weg dus, geen discussiewaarde.[/]
Wel zegt men dit:
Dat interpreteer ik als 'de bijwerkingen en de gevolgen daar van wegen niet op tegen het voordeel dat preventief vaccineren geeft'. Om een bekende pinguïn te quoten: 'that's a number ik can live with'.Veiligheid van het coronavaccin staat bovenaan. Hier gelden strenge eisen voor. Net als bij andere vaccins. Bij twijfel over de veiligheid van een vaccin mag het niet worden toegelaten in Nederland. Ook voor de bijwerkingen gelden strenge regels. De voordelen (de werkzaamheid van vaccins) moeten groter zijn dan de nadelen (eventuele bijwerkingen).
Dat zou ook volslagen debiel zijn.Wolly schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:22:
[...]
Hoe ging dat vroeger, als een oud baasje zonder griepprik ziek werd van een collega?
Volgens mij meldde hij zich dan ziek en als het echt erg was dan ging hij dood of de WAO in. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dan zijn werkgever ging aanklagen omdat hij daar zogenaamd het virus had gekregen (als dat al bewijsbaar zou zijn).
[ Voor 20% gewijzigd door jadjong op 02-10-2021 16:27 ]
ik kan mij prima herinneren dat Hugo de jonge in het begin steeds op tv zei dat het vaccin veilig was.jadjong schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:23:
[...]
De clain dat het vaccin' (inmiddels zes fabrikanten) veilig is vind ik ook nogal stellig. Gelukkig claimt het RIVM niet dat vaccins 100% veilig zijn. .
Daarnaast toen de uitrol net begon, en men dus begon met vaccineren toen was er nog niet eens een bijsluiter verkrijgbaar. Dus niemand kon iets inzien of lezen wat de risico's waren of dat het 100% veilig zou zijn.
Gewoon afspraak en prikken die hap. Ik had er nog persoonlijk om gevraagd. Niemand wist iets...
[ Voor 7% gewijzigd door tweakmember op 02-10-2021 16:34 ]
Dus?tweakmember schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:32:
[...]
ik kan mij prima herinneren dat Hugo de jonge in het begin steeds op tv zei dat het vaccin veilig was.
Daarnaast toen de uitrol net begon, en men dus begon met vaccineren toen was er nog niet eens een bijsluiter verkrijgbaar. Dus niemand kon iets inzien of lezen wat de risico's waren of dat het 100% veilig zou zijn.
Want wat HdJ zo af en toe roept is denk ik toch niet iets waar we ons hier iets van aantrekken.
Het is wereldwijd door instituten met experts op dat gebied veilig verklaart. Vindt je het dan heel gek dat een hdj dat overneemt?tweakmember schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:32:
[...]
ik kan mij prima herinneren dat Hugo de jonge in het begin steeds op tv zei dat het vaccin veilig was.
Gewoon afspraak en prikken die hap. Ik had er nog persoonlijk om gevraagd. Niemand wist iets...
Nogmaals, het gaat er niet om dat het middel 0,0 bijwerkingen heeft, want dat weten we sinds het begin al dat dit niet zo is. Het gaat erom dat de voordelen van het vaccin enorm veel groter zijn dan de nadelen t.a.v. het oplopen van een covid ifectie voor de individu en de gevolgen van de pandemie voor de samenleving.
Anderzijds weten we ondertussen dat jij een andere situatie hebt dan de 99% anderen van degenen die t vaccin niet willen.QSYS schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:17:
Daar door ben ik ook niet gevaccineerd, omdat hetgene wat ik tegen aankijk, wat ook vele meldingen in de wereld van zijn gemaakt, ook niet uitgezocht is.
Verder lijkt een vaccin me nooit 100% veilig maar misschien 99,5% (ik noem even een zijstraat).
[ Voor 11% gewijzigd door Cartman! op 02-10-2021 16:42 ]
Dat is niet wat ik bedoel. Het lijkt me toch dat ze wat vaccins nog behoorlijk uit te zoeken hebben, als je ze nog vaker krijgt.Cartman! schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:41:
[...]
Anderzijds weten we ondertussen dat jij een andere situatie hebt dan de 99% anderen van degenen die t vaccin niet willen.
Tja, Hugo... Maarten zegt het al. Wat bij mij helpt zijn de technische briefings van Jaap van Dissel die je via Youtube kon bekijken. Dan heb je een wetenschapper aan het woord die alle mitsen en maren vertelt en je merkt gelijk aan zijn manier van praten als hij iets vertelt wat een politieke in plaats van wetenschappelijke keuze is.tweakmember schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:32:
[...]
:strip_exif()/f/image/lUhs7hJKzVRQB1WDqsqAi7kK.jpg?f=fotoalbum_large)
Het (week op week) groeicijfer van het aantal positieve besmettingen is de afgelopen week gestaagd gestegen, tot slechts -0,8% vandaag, betekende dat er deze week maar 0,8% minder positieve testen zijn geconstateerd dan vorige week. Als de trend doorzet krijgen we vanaf morgen weer meer besmettingen dan vorige week, en is de R hoogstwaarschijnlijk boven de 1 (al een paar dagen, want vertraging).
:strip_exif()/f/image/W6KIemNIwwFAcLvJ7eluBxei.jpg?f=fotoalbum_large)
Het aantal testen bij de GGD’s neemt ook weer langzaam af, waarmee het percentage positieve testen ook weer stijgt. Hoogstwaarschijnlijk groeit het daadwerkelijke aantal besmettingen iets harder dan te zien in het groeicijfer.
Het is nog subtiel, maar +-1600 is niet een bijzonder goede uitgangspositie voor een R getal (langdurig) boven de 1.
Wat een kul. Een bijsluiter is gewoon onderdeel van het goedkeuringsproces en was gewoon beschikbaar. Misschien niet bekend bij de persoon aan wie je het vroeg, maar dat is totaal iets anders dan dat ze maar wat zitten aan te rommelen. Verder kan je bij geen enkel medicijn of vaccin zeggen dat het 100% veilig is, maar doorloop je juist een goedkeuringsproces om de veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen. Dit is gewoon een standaard proces van de EMA en FDA. Niks bijzonders aan.tweakmember schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:32:
[...]
Eerder claimde je dat er ook niks met bijwerkingen word gedaan. Maar ben jij o.a. het complete gedoe om AstraZenca vergeten? Of de zeldzame bijwerking bij Janssen die ook een prikstop veroorzaakte. Of dat die ontsteking van de hartspier in het nieuws is geweest die bij Pfizer op lijkt te spelen. In alle gevallen hebben er aanscherpingen plaatsgevonden.
Begin is met het lezen van dit topic: Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins dat zal al een deel van je "zorgen" weg moeten nemen, bij vragen kan je deze dan onderbouwd in dat topic stellen.
Ben je daar zo zeker van?tweakmember schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:32:
[...]
Zie bijvoorbeeld voor Pfizer dat op 23-12-2020 de eerste publicaties had ruim voordat we dit vaccin in Nederland gingen toepassen.
https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/comirnaty
Ah, vandaar dat het EMA zo druk is met echte bijwerkingen toevoegen, je suggereert dat ze dat dus doen zonder onderzoek?QSYS schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:17:
[...]
Het begon met het vaccin is volledig veilig, als er iets is, melden bij lareb,EMA, vaers, yellow card whatever en dan wordt het allemaal uitgezocht, maar na al die tijd begin je steeds meer het idee te krijgen dat er niet zoveel uitgezocht wordt, tenzij het levensbedreigend is. Er zijn te veel signalen dat er te weinig uitgezocht wordt. Daar door ben ik ook niet gevaccineerd, omdat hetgene wat ik tegen aankijk, wat ook vele meldingen in de wereld van zijn gemaakt, ook niet uitgezocht is.
Als je een beetje je best zou doen vind je legio onderzoeken die lopen of zijn gedaan naar mogelijke bijwerkingen en bijbehorende aanpassingen van protocollen en bijsluiters.
PSN
Er gaat ook geen enkele fabrikant zijn die zegt dat ze 100% veilig zijn. Een fabrikant zal stellen dat het vaccin veilig is omdat aan alle veiligheidseisen en onderzoeken zijn voldaan (waar mogelijk). In de volksmond noemen ze dat gewoon veilig, anders zou jou werk helemaal interessant worden. Pas maar op, straks mag jij voor elk middel de bijsluiter gaan uitvouwen voor de patienten en deze voordragenLZ86 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:38:
[...]
Het is wereldwijd door instituten met experts op dat gebied veilig verklaart. Vindt je het dan heel gek dat een hdj dat overneemt?
Nogmaals, het gaat er niet om dat het middel 0,0 bijwerkingen heeft, want dat weten we sinds het begin al dat dit niet zo is. Het gaat erom dat de voordelen van het vaccin enorm veel groter zijn dan de nadelen t.a.v. het oplopen van een covid ifectie voor de individu en de gevolgen van de pandemie voor de samenleving.
De vergelijking met paracetamol is al eerder gemaakt op risiconiveau en dat beschouwen we op dezelfde manier als veilig. Als @jadjong een link heeft waar geclaimd word dat het daadwerkelijk 100% veilig is, zou ik die graag zien. Dat lijkt mij persoonlijk namelijk erg sterk.
Laten we nou niet weer direct in de paniek modus schieten. Dat de daling er op een gegeven moment uit gaat is te verwachten en volkomen logisch. Vergeet ook niet dat we recent nog de 1.5 meter hebben losgelaten. Dat zal ook zeker terug te zien zijn in de cijfers.Balance schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:56:
Het is nog subtiel, maar +-1600 is niet een bijzonder goede uitgangspositie voor een R getal (langdurig) boven de 1.
[ Voor 55% gewijzigd door Dutchy88 op 02-10-2021 17:08 ]
Ik ben al vanaf het begin dat ik de bijwerkingen in het buitenland zag aan het zoeken, en tot dusver er nog niks over gevonden. Ik denk niet dat ze gelijk alles uitzoeken als er genoeg meldingen zijn, en dat er misschien wel prioriteiten zijn. In het geval wat ik zoek betwijfel ik of het uitgezocht wordt, want er is nergens iets over te vinden. Vandaag dat ik mijn mening zo er over heb.YakuzA schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:00:
[...]
Ah, vandaar dat het EMA zo druk is met echte bijwerkingen toevoegen, je suggereert dat ze dat dus doen zonder onderzoek?
Als je een beetje je best zou doen vind je legio onderzoeken die lopen of zijn gedaan naar mogelijke bijwerkingen en bijbehorende aanpassingen van protocollen en bijsluiters.
Misschien dat je je vergist in dat als er geen publicatie is met wat precies de bronoorzaak is, er geen onderzoek gedaan wordt.QSYS schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:17:
[...]
Het begon met het vaccin is volledig veilig, als er iets is, melden bij lareb,EMA, vaers, yellow card whatever en dan wordt het allemaal uitgezocht, maar na al die tijd begin je steeds meer het idee te krijgen dat er niet zoveel uitgezocht wordt, tenzij het levensbedreigend is. Er zijn te veel signalen dat er te weinig uitgezocht wordt. Daar door ben ik ook niet gevaccineerd, omdat hetgene wat ik tegen aankijk, wat ook vele meldingen in de wereld van zijn gemaakt, ook niet uitgezocht is.
Sowieso is het bij zeldzame bijwerkingen lastig om onderzoek te doen als je nog niet weet waar je de oorzaak moet zoeken. De kans dat zo'n geval dan niet in je onderzoekspopulatie zit is immers aanzienlijk.
Wel kun je allerlei hypotheses verzinnen en die proberen te toetsen, maar doorgaans hoor je van verworpen hypotheses weinig. Dat wil dus niet zeggen dat er geen onderzoek is gedaan, alleen dat er nog geen valide (en geverifieerde) hypothese is ontstaan dankzij onderzoek.
Dat zou misschien kunnen, maar een beetje updates geven zou dan toch geen overbodige luxe zijn voor de mensen die op die onderzoeksresultaten zien te wachten.gekkie schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:07:
[...]
Misschien dat je je vergist in dat als er geen publicatie is met wat precies de bronoorzaak is, er geen onderzoek gedaan wordt.
Sowieso is het bij zeldzame bijwerkingen lastig om onderzoek te doen als je nog niet weet waar je de oorzaak moet zoeken. De kans dat zo'n geval dan niet in je onderzoekspopulatie zit is immers aanzienlijk.
Wel kun je allerlei hypotheses verzinnen en die proberen te toetsen, maar doorgaans hoor je van verworpen hypotheses weinig. Dat wil dus niet zeggen dat er geen onderzoek is gedaan, alleen dat er nog geen valide (en geverifieerde) hypothese is ontstaan dankzij onderzoek.
Ik schat dat je dan wat beter moet zoeken/navragen en bij de goede instanties. Vanaf het begin was er al een lijst met bijwerkingen bekend en daar zijn in de tussentijd een paar heel zeldzame bijgekomen (iets wat trouwens heel normaal is). Verder lopen er ook nog heel wat onderzoeken, maar aangezien het gaat om heel zeldzame bijwerkingen kost dat meer tijd.QSYS schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:06:
[...]
Ik ben al vanaf het begin dat ik de bijwerkingen in het buitenland zag aan het zoeken, en tot dusver er nog niks over gevonden. Ik denk niet dat ze gelijk alles uitzoeken als er genoeg meldingen zijn, en dat er misschien wel prioriteiten zijn. In het geval wat ik zoek betwijfel ik of het uitgezocht wordt, want er is nergens iets over te vinden. Vandaag dat ik mijn mening zo er over heb.
Hoe dan ook is het virus vele malen gevaarlijker dan het vaccin. Want dat is iets dat wel al lang duidelijk is. Die paar heel zeldzame bijwerkingen die nu gevonden zijn doen daar niets aan af.
[removed]
O.a. de EMA publiceert gewoon updates over de vaccins? https://www.ema.europa.eu...9/covid-19-latest-updatesQSYS schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:06:
[...]
Ik ben al vanaf het begin dat ik de bijwerkingen in het buitenland zag aan het zoeken, en tot dusver er nog niks over gevonden. Ik denk niet dat ze gelijk alles uitzoeken als er genoeg meldingen zijn, en dat er misschien wel prioriteiten zijn. In het geval wat ik zoek betwijfel ik of het uitgezocht wordt, want er is nergens iets over te vinden. Vandaag dat ik mijn mening zo er over heb.
Via deze link kan je gewoon doorklikken voor meer informatie, zoals bijvoorbeeld de safety updates van Pfizer: https://www.ema.europa.eu...ty#safety-updates-section. Daar vind je bijvoorbeeld ook dat er extra bijwerkingen zijn toegevoegd aan de product informatie.
Dit topic gaat niet over je onderbuik. De processen zijn je uitgelegd. Als je vermoed dat er bijwerkingen zijn die (expres) niet worden opgepakt zal je toch echt met bronnen mogen komen. De menstruatie problemen staan i.i.g. gewoon vermeld in de safety updates.
Dit topic is gesloten.
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.
Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).
De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.