Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 92 Laatste
Acties:
  • 317.263 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:27
Waarom zou rationeel denken maar tot 1 conclusie kunnen leiden? Misschien hechten verschillende mensen gewoon verschillende waarden aan bepaalde overwegingsaspecten.

Heel rationeel:
- IFR is, zeker voor jongere mensen, niet schrikbarend hoog (wat je hoog/laag vindt kan verschillen)
- Effecten op lange termijn van corona-vaccins zijn onbekend
- Je kunt een prik niet ongedaan maken, maar wel later nog zetten
- Waar houdt het op met prikken? na de 2e, 3e, 10e, nooit?
- Direct familielid heeft ernstige bijwerkingen gehad (zelf wellicht ook meer kans?)

Daarmee zeg ik niet of je de prik wel/niet moet nemen, maar de prik niet nemen zou ook zeker een rationeel besluit kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 15:09
Sovieto schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:37:
[...]

Als eerste de personen die in een IVF-traject zitten niet zodanig behandelen dat ze zich een paria voelen omdat ze geen vaccinatie hebben genomen. Dus bijvoorbeeld niet de meldingen van Lareb over menstruatieproblemen bagatelliseren.
Ok, en wat doen we met de andere 99% van de mensen die niet gevaccineerd willen worden?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Daspeed schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:42:
Daarmee zeg ik niet of je de prik wel/niet moet nemen, maar de prik niet nemen zou ook zeker een rationeel besluit kunnen zijn.
Natuurlijk, maar met die redenatie is een QR code om de verspreiding en dus de druk op de ziekenhuizen tegen te gaan ook een rationele keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:51
xzaz schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:44:
[...]

Ok, en wat doen we met de andere 99% van de mensen die niet gevaccineerd willen worden?
Hun reden bekijken en daarin inleven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:02:
[...]

De maatregelen van voor 25 september waren prima om nog even de winter te overbruggen.
Sorry, maar deze zin... Nog even de 1.5m volhouden? Met alle gevolgen van dien? En dan zeggen dat niemenad zich er aan hield... Op veel plekken was die de reden dat bepaalde dingen nog steeds niet normaal open konden waar die dat nu wel zijn.

Ik kan weer naar een concert of theater, want ze gaan weer door ipv uitstel op uitstel. Ik kan weer normaal lesgeven ipv op 1.5m afstand in een schrift meekijken.

En we hebben het over een QR laten zien, 10 seconden werk... zware maatregel... Nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xzaz
Sovieto schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:46:
[...]

Ik weet weer waarom ik hier niet meer poste ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:20:
[...]

Bedankt voor het onderschrijven van de verkilling die het polariserende beleid teweegbrengt.
Dat brengt niet het beleid, maar degene die niet vaccineren en zo een potentiële druk op de ziekenhuizen blijven. Nog afgezien van het feit dat ze mij kunnen besmetten waardoor ik in quarantaine mag met een loopneus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Waarom zou rationeel denken maar tot 1 conclusie kunnen leiden? Misschien hechten verschillende mensen gewoon verschillende waarden aan bepaalde overwegingsaspecten.

Heel rationeel:
- IFR is, zeker voor jongere mensen, niet schrikbarend hoog (wat je hoog/laag vindt kan verschillen)
- Direct familielid heeft ernstige bijwerkingen gehad (zelf wellicht ook meer kans?)

Nee, het kan een afgewogen besluit zijn, maar het is voor maar heel weinig mensen echt rationeel. Hooguit als de dokter heeft vastgesteld dat je daadwerkelijk meer kansen op bijwerkingen hebt.

En dit wil niet zeggen dat alle mensen zonder onderbouwing dit besluit nemen, maar rationeel wil zeggen dat alles op de goede manier tegen elkaar afgewogen is en daaruit een besluit is genomen. En laten we heel simpel zijn dat de meeste mensen die afweging helemaal niet rationeel kunnen maken omdat ze simpelweg niet genoeg kennis hebben. We zullen het dus van de experts moeten hebben en dan moet 99% van de mensen zich rationeel gezien dus gewoon laten vaccineren.

Dat je mensen niet over de streep gaat helpen door het zo rationeel te maken snap ik trouwens helemaal. En hoe je dat dan wel voor elkaar krijgt is lastig omdat dat nogal individueel is. Dat kan nl. angst voor de prik zelf zijn, de overheid niet vertrouwen, denken dat je lichaam het zelf beter kan, onzeker zijn of het gewoon niet willen. En voor elke vorm is een ander verhaal/gesprek nodig, voor zover je iemand al kunt overtuigen.

Het is gewoon een lastig verhaal aangezien we (terecht) niemand willen verplichten.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Sovieto schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:46:
[...]

Ik denk niet dat covid zich iets aantrekt van de mantel der liefde eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
xzaz schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:47:
[...]

Ik weet weer waarom ik hier niet meer poste ;w
Ook al ben ik 100% voor vaccinatie is dat inleven toch echt de enige manier om iemand te kunnen overtuigen. Je gaat mensen niet overtuigen door puur te zeggen dat ze fout zitten of dat ze het rationeel gezien moeten doen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heel rationeel:
- De IFR is sterk afhankelijk van een tijdige behandeling. Als de zorg overbelast is of raakt, dan stijgt de IFR ook voor jongere mensen. Daarnaast is de IFR maar een deel van het verhaal, want we willen graag dat de reguliere zorg door kan gaan en niet dat er veel mensen onnodig in het ziekenhuis liggen.
- Er zijn genoeg mensen die al langer gevaccineerd zijn (6+ maanden) en er zijn tot nu toe geen langere termijn effecten zichtbaar. De kans dat dit nog komt, is dus heel klein.
- Met een Delta variant die zich sneller verspreidt, kun je ook te laat zijn met prikken.
- Tot nu toe hebben de meeste mensen geen booster nodig (zie FDA, EMA, etc).
- Dat is heel vervelend en de angst voor bijwerkingen was ook mijn grootste angst bij het prikken. Dat ik net die ene ben die er wel goed ziek van word. De kans dat je serieus ziek wordt van corona is echter groter.

Eigenlijk is de meest rationele overweging als je het virus al gehad hebt. Dan kan ik mij voorstellen dat je vindt dat het niet meer nodig is. Als je dit dan ook nog kunt aantonen (positieve antistoffentest).

Die situatie stond echter niet in jouw lijstje :P

Ik heb overigens lang getwijfeld hoor en ben pas sinds 1 week volledig gevaccineerd. Ik moest mezelf met aardig wat argumenten overtuigen het te doen, maar daardoor kan ik ze ook voor je opsommen :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
stylezzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:55:
[...]

Ik denk niet dat covid zich iets aantrekt van de mantel der liefde eigenlijk?
Nee, maar mensen ook niet altijd van adviezen. En van adviezen met een belerende ondertoon vaak nog minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Sovieto schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:59:
[...]

Nee, maar mensen ook niet altijd van adviezen. En van adviezen met een belerende ondertoon vaak nog minder.
True true.... daarom word er nu nog met 'zachte hand' een motivatie tot vaccineren gegeven. Het gaat pas nasty worden als over een paar weken nog amper iemand van de ongevaccineerden een prik heeft gehaald. Gevolg -> coronapas verlengd en wellicht een iets minder 'zachte hand'.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

stylezzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:03:
[...]

True true.... daarom word er nu nog met 'zachte hand' een motivatie tot vaccineren gegeven. Het gaat pas nasty worden als over een paar weken nog amper iemand van de ongevaccineerden een prik heeft gehaald. Gevolg -> coronapas verlengd en wellicht een iets minder 'zachte hand'.....
Dat hangt helemaal af van de ontwikkeling in de ziekenhuizen. Als de ongevaccineerden de zorg niet weten plat te leggen verwacht ik niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
TrailBlazer schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:23:
[...]

Dat hangt helemaal af van de ontwikkeling in de ziekenhuizen. Als de ongevaccineerden de zorg niet weten plat te leggen verwacht ik niks meer.
True... als de huidige trend zich voortzet zal er niks aan de hand zijn. Mijn glazen bol geeft wat anders aan vrees ik.... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Oh noes

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:54

Laguna

Connaisseur

TrailBlazer schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:23:
[...]

De vraag is wat is momenteel de ontwikkeling in de ziekenhuizen in Nederland, al ruim 2 maanden wordt daar niks over bekend gemaakt. De verhouding in de ziekenhuizen in Wales is ondertussen aanzienlijk verschoven (en nee dit betekent niet dat de vaccins niet zouden werken, voordat er weer mensen hierover vallen). Dit kan verklaard worden door de hogere vaccinatiegraad, de verhouding van de gebruikte vaccins en eventueel afnemende werking van de vaccins.

Afbeeldingslocatie: https://ichef.bbci.co.uk/news/920/idt2/idt2/b897107d-c171-4955-82a2-30915dca536c/image/460

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

xzaz schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:44:
[...]

Het lijkt erop dat deze afgelopen 1,5 jaar ertoe heeft geleid dat mensen een soort moraal claim on de zorgcapaciteit leggen in relatie tot corona. Waarom alleen tot corona? Wat doe je met mensen die niet willen stoppen met roken? Wat doe je met alcoholisten? Wat doe je met de mensen die kiezen zich te onderwerpen aan welvaartziekten?

Op een gegeven moment moet je de balans opmaken:
1. Hoeveel mensen gevaccineerd
2. Hoeveel mensen niet gevaccineerd en in welke demografische verdeling
3. Je bepaalt risico voor de maatschappij van punt 2.
4. Je bepaalde risico van belasting op de zorg o.b.v. punt 2
5. Je schaalt zo nodig de zorg op

Een niet gevaccineerde heeft evenveel recht op zorg als iemand die aan het zorg(verzekeringsinfuus) hangt als gevolg van een aandoening wat met gedrag te voorkomen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 22-09 20:09

Agent47

I always close my contracts.

Dit topic mindert ook steeds meer. Het lijkt er toch echt op dat we met zijn allen heel langzaam weer naar het " normaal" gaan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:08:
[...]

Het lijkt erop dat deze afgelopen 1,5 jaar ertoe heeft geleid dat mensen een soort moraal claim on de zorgcapaciteit leggen in relatie tot corona. Waarom alleen tot corona? Wat doe je met mensen die niet willen stoppen met roken? Wat doe je met alcoholisten? Wat doe je met de mensen die kiezen zich te onderwerpen aan welvaartziekten?

Op een gegeven moment moet je de balans opmaken:
1. Hoeveel mensen gevaccineerd
2. Hoeveel mensen niet gevaccineerd en in welke demografische verdeling
3. Je bepaalt risico voor de maatschappij van punt 2.
4. Je bepaalde risico van belasting op de zorg o.b.v. punt 2
5. Je schaalt zo nodig de zorg op

Een niet gevaccineerde heeft evenveel recht op zorg als iemand die aan het zorg(verzekeringsinfuus) hangt als gevolg van een aandoening wat met gedrag te voorkomen was.
Ah, we gooien er weer wat whatabouisms in. :) De rokers/alcoholisten of obesen los je niet 1-2-3 op met een vaccinatie, daar zijn we al decennia lang mee bezig om die te motiveren om gezonder te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:51:
[...]

De vraag is wat is momenteel de ontwikkeling in de ziekenhuizen in Nederland, al ruim 2 maanden wordt daar niks over bekend gemaakt. De verhouding in de ziekenhuizen in Wales is ondertussen aanzienlijk verschoven (en nee dit betekent niet dat de vaccins niet zouden werken, voordat er weer mensen hierover vallen). Dit kan verklaard worden door de hogere vaccinatiegraad, de verhouding van de gebruikte vaccins en eventueel afnemende werking van de vaccins.

[Afbeelding]
In Engeland & Wales hebben ze ook met een oversterfte te maken die voor de helft niet te linken is aan Covid.
So if all these extra people are not dying from coronavirus, what is killing them?

Data from Public Health England (PHE) shows that during that period there were 2,103 extra death registrations with ischemic heart disease, 1,552 with heart failure, as well as an extra 760 deaths with cerebrovascular diseases such as stroke and aneurysm and 3,915 with other circulatory diseases.

Acute and chronic respiratory infections were also up with 3,416 more mentions on death certificates than expected since the start of July, while there have been 1,234 extra urinary system disease deaths, 324 with cirrhosis and liver disease and 1,905 with diabetes.
Thousands more people than usual are dying ... but it’s not from Covid
“There is an increase in non-Covid emergencies that are arriving at the front doors of hospitals from all the delays the pandemic has created already. Things like people presenting later with tumours, and therefore having bowel perforations and aneurysms and lots of other things that were delayed,” she said.

“We've got a massive elective backlog....and we’re potentially likely to have flu at increased levels this year because immunity to influenza will have waned.
Dus met de maatregelen om Covid te stoppen heb je potentieel meer risico op een grotere griepgolf. Het zal mij benieuwen hoe men die griepgolf al dan niet denkt te beteugelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

stylezzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:20:
[...]

Ah, we gooien er weer wat whatabouisms in. :) De rokers/alcoholisten of obesen los je niet 1-2-3 op met een vaccinatie, daar zijn we al decennia lang mee bezig om die te motiveren om gezonder te leven.
Tja, jij kunt mijn punt reduceren tot whataboutism, maar dan doe je gewoon bewust oogkleppen op. Zorg en gezondheid moet je holistisch aanvliegen. En over wie spreek je wanneer je zegt dat 'we' al decennia lang bezig zijn met te motiveren?

Overigens mooi om te zien dat je enerzijds aanstipt dat 'we' decennia lang bezig zijn met motiveren tot een gedragsverandering. Je geeft dus zelf al aan hoe lang het blijkbaar kan duren. Maar waarom die tijd niet gunnen aan het restant van de ongevaccineerden?

[ Voor 18% gewijzigd door HollovVpo1nt op 27-09-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kyumia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 23:35
stylezzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:20:
[...]

*knip*
Dit is al zo vaak langsgekomen en ontkracht. Bovendien wie stelt die bewijst.
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

[ Voor 30% gewijzigd door tweakduke op 27-09-2021 16:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kyumia schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:27:
[...]

Dapper van je om aan te nemen dat we Corona wél 1-2-3 kunnen oplossen met een vaccinatie. Kunt u mij inlichten over de lange termijneffecten en wat voor een invloed de huidige vaccinaties hebben op aggressievere mutaties? :|
Geen en geen. De termijn waarin vaccins nieuwe bijwerkingen kunnen blijken te hebben is al heel lang verstreken en op mutaties hebben vaccinaties geen invloed behalve de kans verkleinen dat een mutatie optreedt of zich kan verspreiden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Kyumia schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:27:
[...]

Dapper van je om aan te nemen dat we Corona wél 1-2-3 kunnen oplossen met een vaccinatie. Kunt u mij inlichten over de lange termijneffecten en wat voor een invloed de huidige vaccinaties hebben op aggressievere mutaties? :|
Nihil en naar verwachting vrij goed. Dat laatste zitten wat slagen om de arm (het hangt er immers van af wat er precies muteert tov waar je afweersysteem voor getraind is)), dus hoe sneller men zich vaccineert (wereldwijd) hoe kleiner de kans is dat dit gebeurt.

Maar dit alles is geen nieuws, dus waarom vraag je naar de bekende weg?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:39
Allereerst een oprechte vraag: Wat is het grote nadeel van de coronacheck als 'toegangsbewijs'? (ik heb dan niet over de feitelijke invoering, waarom wel in de horeca en waarom niet of toch wel als je naar de WC gaat, want dat is een kwestie van invulling/aanpassing van de uitvoering c.q. regels)

Ik las ook in het stuk van de Volkskrant dat de armere onder ons meer moeite zouden hebben om zich te laten testen aangezien ze gezien hun economische situatie minder goed kunnen verplaatsen, ook dat is een punt van invoering/feitelijke regels: oplossing is dan meer testlocaties!

Ik las ergens een reactie van een uitbater in België (over de mogelijke invoering in België) wat ik persoonlijk wel mooi vond (kan het alleen zo snel niet meer terugvinden): Je laat toch alleen maar iemand even op het scherm van je telefoon kijken? Wat is het probleem?

Nu mijn eigenlijke vraag/opmerking: Democratie houdt bij mijn weten in dat de meerderheid van de mensen bepaalt wat de regels zijn, tenminste dat is mijn (kortere) uitleg. Voor meer details zie: Wikipedia: Democratie

De tweede kamer, onze democratische vertegenwoordiging (indirecte democratie) heeft besloten tot invoeren van de coronacheck. Als je dan in de laatste alinea an je stuk tot de conclusie komt dat de overheid het volk moet dienen in een democratie. Is dan de conclusie van mij juist dat je conclusie is dat de meerderheid van de Nederlanders tegen de 'coronapas' is?

Ik vraag me dat af omdat in mijn omgeving een meerderheid het ofwel niet kan schelen "ik laat die QR-code wel zien" of voorstander is "ik vind het een goed idee". Nu kan het zo zijn dat 'mijn' omgeving niet een goede weerspiegeling is van "Nederland" als geheel, maar als ik zoek op het grote internet, kom ik eigenlijk ook tot dezelfde conclusie, namelijk dat er een (grote?) minderheid écht tegen de pas is.

https://www.nhnieuws.nl/n...voorstander-van-coronapas (68% goed of in redelijke mate goed idee)
https://www.bndestem.nl/b...-dat-heel-jammer~a0dc06e7 (kwart is tegen de coronapas)

Als je de democratie dan hoog in het vaandel hebt staan, dan denk ik dat je de schuld van de bedachte tweedeling niet bij de meerderheid moet zoeken en zeker niet de 'ontwrichting' van de maatschappij moet neerleggen bij degene die de meerderheid vertegenwoordigen. Binnen de democratie (ook hier in Nederland) zijn er namelijk ook democratische mogelijkheden om dit dan te corrigeren en dat is niet dit via 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Welke tweedeling?

Er zijn mensen die zich laten vaccineren, maar helaas niet reageren
Er zijn mensen die zich niet kunnen laten vaccineren

en

Er zijn mensen die zich niet laten vaccineren

De mensen in de eerste groep zijn er denk ik het meest bij gebaat als de tweede groep zich zoveel mogelijk laat vaccineren en iedereen maatregelen neemt om de verspreiding te remmen zodat R<1.

Of bedoel je dat niet?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:01
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:24:
[...]

Tja, jij kunt mijn punt reduceren tot whataboutism, maar dan doe je gewoon bewust oogkleppen op. Zorg en gezondheid moet je holistisch aanvliegen. En over wie spreek je wanneer je zegt dat 'we' al decennia lang bezig zijn met te motiveren?

Overigens mooi om te zien dat je enerzijds aanstipt dat 'we' decennia lang bezig zijn met motiveren tot een gedragsverandering. Je geeft dus zelf al aan hoe lang het blijkbaar kan duren. Maar waarom die tijd niet gunnen aan het restant van de ongevaccineerden?
Omdat het jaren of decennia duurt voordat je de negatieve gezondheidseffecten van roken/drinken/obesitas merkt. Die tijd is er met Corona niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:24:
[...]

Nee hoor, jij probeert covid alleen goed te praten door vergelijkingen te trekken naar genoemde 'probleemgevallen'

Maar je hebt nog nooit iets gezien daarvoor? Rokers die buiten in de regen staan voor kroeg/restaurant omdat het binnen niet meer mag? Alcoholisten die al lang bestookt worden met BOB campagnes en 'geniet, maar drink met mate'. Obesen die op allerlei manieren (dietisten, voedingscentrums, sport campagnes etc. etc.) tot gezonder leven worden gemotiveerd?

Het is dat voor die groepen geen vaccin bestaat. Tsjah.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

migchiell schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:59:
[...]

Omdat het jaren of decennia duurt voordat je de negatieve gezondheidseffecten van roken/drinken/obesitas merkt. Die tijd is er met Corona niet.
Maar we weten al lang wat daar de negatieve gezondheidseffecten zijn. En toch wordt beleidsmatig niet naar gehandeld. Dus ik weet niet wat je probeert te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 21:39
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:06:
[...]

Maar we weten al lang wat daar de negatieve gezondheidseffecten zijn. En toch wordt beleidsmatig niet naar gehandeld. Dus ik weet niet wat je probeert te zeggen.
Het wordt niet uitgeroeid, maar er wordt een hoop gedaan aan voorlichting en ontmoediging.

Je bent echter vrij om de ongezonde keuze te maken om toch te roken/ongezond te eten/niet te sporten, net zoals je vrij bent om je niet te laten vaccineren.

[ Voor 3% gewijzigd door Racing-Paradise op 27-09-2021 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
[...]
Wat doe je met mensen die niet willen stoppen met roken? Wat doe je met alcoholisten? Wat doe je met de mensen die kiezen zich te onderwerpen aan welvaartziekten?
Voor die groepen wordt wel degelijk volksgezondheidsbeleid gevoerd, maar er is een groot verschil met de situatie in deze gezondheidscrisis.

Het hoofdargument waarom de maatregelen nodig zijn, is dat het in deze crisis om een besmettelijke ziekte gaat waarvoor veel mensen bevattelijk zijn (bij aanvang 2020 vrijwel de hele wereldbevolking) en thans is de R0 circa 6-7.

Zonder maatregelen zoals vaccineren zal elke besmetting dus gemiddeld leiden tot 6-7 nieuwe besmettingen. Een deel van die besmettingen (volgens het OMT naar schatting 2-10%) leidt tot langdurige klachten, een deel tot ziekte, een deel tot ernstige ziekte, ziekenhuisopnames en IC opnames en een deel tot sterfte.

Op groepsniveau leidt dat tot een overbelasting van zorg, want bij R>1 verdubbelt het aantal besmettingen na een bepaalde tijd en steeds weer opnieuw zolang R>1.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Roken: we stoppen ze in hokjes waar je alleen mag roken (ik heb nog geen demonstraties gezien van mensen die vonden dat rokers werden gediscrimineerd), we plakken de meest gekke afbeeldingen op de pakjes om mensen bewust te maken, tabak onder 16 mag niet verkocht worden. Nog steeds is Roken, net zoals gevaccineerd willen worden vrijwillig. We doen het dus niet alleen bij corona maar bij alle zaken die we slecht voor de gezondheid vinden maar niet willen verbieden, want vrije keuze. Voor welvaartszieken is nog een hele stap te maken; ik zeg; kijk naar welke politiek partijen dat belangrijk vinden en stem op ze.

[ Voor 4% gewijzigd door xzaz op 27-09-2021 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:06:
[...]

Ik snap niet goed wat je bedoelt... waar wordt beleidsmatig niet naar gehandeld?

Wat ik zeg is dat er geen tijd is om decennia te spenderen aan het langzaam overtuigen van mensen om zich toch te laten vaccineren. Tegen die tijd hebben ze allang een keer Covid gehad, en de meesten zullen dat ook gewoon overleven. Het probleem is alleen dat sommigen wél zorg nodig zullen hebben, en als teveel mensen tegelijk zorg nodig hebben dan trekken de ziekenhuizen dat niet. En daar hebben we allemaal last van.

Als de ongevaccineerden die zorgvraag netjes over een paar decennia zouden uitsmeren dan was er niets aan de hand en kon alles gewoon open zonder QR-codes. Dan hebben alleen de mensen die zich niet kunnen laten vaccineren pech.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

stylezzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:00:
[...]

Nee hoor, jij probeert covid alleen goed te praten door vergelijkingen te trekken naar genoemde 'probleemgevallen'

Maar je hebt nog nooit iets gezien daarvoor? Rokers die buiten in de regen staan voor kroeg/restaurant omdat het binnen niet meer mag? Alcoholisten die al lang bestookt worden met BOB campagnes en 'geniet, maar drink met mate'. Obesen die op allerlei manieren (dietisten, voedingscentrums, sport campagnes etc. etc.) tot gezonder leven worden gemotiveerd?

Het is dat voor die groepen geen vaccin bestaat. Tsjah.....
Number10 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:11:
[...]

Voor die groepen wordt wel degelijk volksgezondheidsbeleid gevoerd, maar er is een groot verschil met de situatie in deze gezondheidscrisis.

Het hoofdargument waarom de maatregelen nodig zijn, is dat het in deze crisis om een besmettelijke ziekte gaat waarvoor veel mensen bevattelijk zijn (bij aanvang 2020 vrijwel de hele wereldbevolking) en thans is de R0 circa 6-7.

Zonder maatregelen zoals vaccineren zal elke besmetting dus gemiddeld leiden tot 6-7 nieuwe besmettingen. Een deel van die besmettingen (volgens het OMT naar schatting 2-10%) leidt tot langdurige klachten, een deel tot ziekte, een deel tot ernstige ziekte, ziekenhuisopnames en IC opnames en een deel tot sterfte.

Op groepsniveau leidt dat tot een overbelasting van zorg, want bij R>1 verdubbelt het aantal besmettingen na een bepaalde tijd en steeds weer opnieuw zolang R>1.
Kunnen jullie citeren waar ik (1) covid goed praat en (b) het belang van het beperken van de besmettingsrisico's ontken?

Mijn punt is primair dat ik (1) de verontwaardiging rondom (2) de 'agressie' richting en (3) de acties gericht aan het restant van niet gevaccineerden erg hypocriet vind omdat ik de zwaarte van die discussie mis bij andere met gedrag te voorkomen aandoeningen die ofwel acute zorg of wel chronisch zorg behoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:19:
omdat ik de zwaarte van die discussie mis
Dat wordt toch uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 09:39
Number10 schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:49:
[...]

Welke tweedeling?

Er zijn mensen die zich laten vaccineren, maar helaas niet reageren
Er zijn mensen die zich niet kunnen laten vaccineren

en

Er zijn mensen die zich niet laten vaccineren

De mensen in de eerste groep zijn er denk ik het meest bij gebaat als de tweede groep zich zoveel mogelijk laat vaccineren en iedereen maatregelen neemt om de verspreiding te remmen zodat R<1.

Of bedoel je dat niet?
Het artikel in de volkskrant en de samenvatting (?) van Laguna, heeft het over een "Naast de verkilling van de samenleving en de onduidelijke voordelen, zal de coronatoegangspas ook de sociaaleconomische tweedeling in onze samenleving verder vergroten."

Ik weet niet waar die tweedeling vandaan komt, maar vanuit de minderheid van Nederland wordt er geageerd tegen de wens (of acceptatie) van de meerderheid. En als je dat doet als minderheid denk ik dat je je moet realiseren dat jezelf de minderheid bent en dus nog een wereld te winnen hebt. En als je democratie hoog in het vaandel hebt staan dan niet moet melden:" Zozeer zelfs dat we met elkaar de deur naar geweld op een kier zetten; getuige de ontluisterende, maar ook te verklaren oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid."

Want dan heb je dus de democratie niet hoog in het vaandel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:15
Ik ben wel benieuwd of we het 2G-systeem ook hier gaan zien (let op: wel GeenStijl). Daar wordt al op gehint. Daarbij kun je dus enkel met een herstel bewijs of vaccinatie naar binnen. Dit gebeurt dus al in Duitsland.

Ook interessant: Marion Koopmans in De Balie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

migchiell schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:15:
[...]

Ik snap niet goed wat je bedoelt... waar wordt beleidsmatig niet naar gehandeld?

Wat ik zeg is dat er geen tijd is om decennia te spenderen aan het langzaam overtuigen van mensen om zich toch te laten vaccineren. Tegen die tijd hebben ze allang een keer Covid gehad, en de meesten zullen dat ook gewoon overleven. Het probleem is alleen dat sommigen wél zorg nodig zullen hebben, en als teveel mensen tegelijk zorg nodig hebben dan trekken de ziekenhuizen dat niet. En daar hebben we allemaal last van.

Als de ongevaccineerden die zorgvraag netjes over een paar decennia zouden uitsmeren dan was er niets aan de hand en kon alles gewoon open zonder QR-codes. Dan hebben alleen de mensen die zich niet kunnen laten vaccineren pech.
Nogmaals, ik heb het over het restant van de niet gevaccineerden. De groep die nog over is. Niet over het vaccineren in het algemeen.
1. Ik vind het goed dat er vaccinatiecampagnes geweest zijn
2. Ik vind het goed dat het vaccin gratis is
3. De maatregelen heb ik achter gestaan
etc.

Alleen je hebt nu te maken met een hoge vaccinatiegraad en een groep mensen die zich niet laat vaccineren. Dus om het nogmaals in nog simpelere bewoordingen te benoemen: ik vind de energie die uit de kast wordt gehaald en de negativiteit die ermee is gemoeid om dat laatste beetje te overtuigen totaal niet in verhouding met andere maatschappelijke ontwikkelingen die een risico vormen voor de volksgezondheid en ik vind de argumenten die uit de kast worden gehaald tegen de resterende groep ongevaccineerden hypocriet. Wat ik al eerder zei, men lijkt een claim te leggen om een stukje zorg ten kostte van de niet gevaccineerden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:19:
[...]

[...]

Kunnen jullie citeren waar ik (1) covid goed praat en (b) het belang van het beperken van de besmettingsrisico's ontken?

Mijn punt is primair dat ik (1) de verontwaardiging rondom (2) de 'agressie' richting en (3) de acties gericht aan het restant van niet gevaccineerden erg hypocriet vind omdat ik de zwaarte van die discussie mis bij andere met gedrag te voorkomen aandoeningen die ofwel acute zorg of wel chronisch zorg behoeven.
Prima... jij vraagt je af waarom dat er zoveel ophef om corona is, want in jouw ogen zijn dingen als roken, alcohol en obesiteit vergelijkbaar en veel minder in het nieuws. Daar gaat het verkeerd? (in mijn ogen dan)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:32
Fuujii schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:25:
Ik ben wel benieuwd of we het 2G-systeem ook hier gaan zien (let op: wel GeenStijl). Daar wordt al op gehint. Daarbij kun je dus enkel met een herstel bewijs of vaccinatie naar binnen. Dit gebeurt dus al in Duitsland.

Wordt dat niet impliciet doorgevoerd wanneer een gratis test niet meer mogelijk is?

Verder: Dictatuur ;( Het zou pas dictatuur zijn wanneer we ons zouden laten regeren van een paar dwarse roeptoeters zonder kennis van zaken. Niet dat ik veel meer had verwacht van iets wat van GS komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

stylezzz schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:28:
[...]

Prima... jij vraagt je af waarom dat er zoveel ophef om corona is, want in jouw ogen zijn dingen als roken, alcohol en obesiteit vergelijkbaar en veel minder in het nieuws. Daar gaat het verkeerd? (in mijn ogen dan)
Je reduceert mijn punt van kritiek wel echt enorm met deze vertekende samenvatting van wat ik zou vinden. Ook geen idee hoe je tot deze conclusie komt of op basis van welke post(s). Lees mijn reacties nog maar een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 16:09
Fuujii schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:25:

Op termijn ligt dat toch in de lijn der verwachting? Voor de 3e G zal op termijn gewoon (serieus) geld gevraagd gaan worden en wordt de drempel gewoonweg hoger dan hij nu is.

Hoewel er dan formeel nog sprake is van een 3G systeem heb je in de praktijk nog maar een 2G systeem, omdat testen dan te duur is/wordt.

Het kabinet heeft overigens al meerdere keren getracht een eigen bijdrage door de kamer te krijgen, telkens niet gelukt. Maar op termijn zal dat wel lukken wanneer er een nieuwe coalitie is en dat kabinet argumenten gaat gebruiken dat dat geld ook op andere plekken ingezet kan worden.

Bij een eigen bijdrage van €7,50 + evt. reistijd naar de testlocatie zou ik toch ook wel even achter m'n oren gaan krabben of ik iets wel of niet zou gaan doen.

Edit:
Terechte opmerking van @Cobb de andere kant van het verhaal is natuurlijk dat ze na een aantal maanden zeggen, prima zoals het nu gaat en we schaffen alle resterende maatregelen af, dan ontstaat er verder geen 2/3G samenleving.

[ Voor 14% gewijzigd door TIGER1125 op 27-09-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
BB-One schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:24:
[...]
En als je dat doet als minderheid denk ik dat je je moet realiseren dat jezelf de minderheid bent en dus nog een wereld te winnen hebt.
Misschien discussiëren we langs elkaar heen, en of het voor jou opgaat kan ik niet beoordelen, maar naar mijn gevoel wordt het woord 'tweedeling' vaak gebruikt door mensen die de keuze hebben om zich te laten vaccineren maar dat om wat voor reden ook niet doen en het mij niet zou verbazen dat (een deel van) die mensen vinden dat anderen zich moeten afzonderen.

Daar staat dus tegenover dat er onder die anderen mensen zijn die zich wel hebben laten vaccineren maar niet reageren of mensen die zich niet kunnen laten vaccineren en dus zonder keuze te maken hebben met een tweedeling waaraan ze vooral moeilijk kunnen ontsnappen (en dat soms zelfs met ziekte of sterfte moeten bekopen) als Rt>1. Die Rt kan <1 worden als zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren en maatregelen nemen om Rt<1 te bewerkstelligen. Dan is iedereen beter af, ook diegenen die niet kunnen kiezen.

Dat lijkt mij het meest democratische.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:28:
[...]

Nogmaals, ik heb het over het restant van de niet gevaccineerden. De groep die nog over is. Niet over het vaccineren in het algemeen.
1. Ik vind het goed dat er vaccinatiecampagnes geweest zijn
2. Ik vind het goed dat het vaccin gratis is
etc.

Alleen je hebt nu te maken met een hoge vaccinatiegraad en een groep mensen die zich niet laat vaccineren. Dus om het nogmaals in nog simpelere bewoordingen te benoemen: ik vind de energie die uit de kast wordt gehaald en de negativiteit die ermee is gemoeid om dat laatste beetje te overtuigen totaal niet in verhouding met andere maatschappelijke ontwikkelingen die een risico vormen voor de volksgezondheid en ik vind de argumenten die uit de kast worden gehaald tegen de resterende groep ongevaccineerden hypocriet. Wat ik al eerder zei, men lijkt een claim te leggen om een stukje zorg ten kostte van de niet gevaccineerden.
Ok, maar dat probeerde ik dus uit te leggen.

Die ongevaccineerde mensen gaan, mogelijk, op korte termijn meer zorg vragen dan dat de zorg aan kan. We weten niet zeker of dat gebeurt, maar het is wel een serieus risico. Vandaar alle aandacht voor deze groep. Of die aandacht en energie nu op de juiste manier besteed wordt kun je betwijfelen, maar ik zou zelf ook niet goed weten hoe je deze groep mensen wel zou kunnen overtuigen.

De introductie van de QR-code doet mij denken dat de overheid ook niet goed (meer) weet hoe deze groep te overtuigen, en er daarom voor kiest om de besmettingsrisico's dan maar zoveel mogelijk te verkleinen via zo'n pas. Waarbij men zelfs nog de ongevaccineerden sterk tegemoet komt door alle horeca ed. ook voor die groep toegankelijk te houden, met een testbewijs.

En ja, ook roken/drinken/obesitas legt een enorm beslag op de zorg. Maar dat beslag is niet van de ene op de andere dag gekomen, en daar is de zorg dus (min of meer...) op ingericht. Corona komt er nu plotseling extra bovenop, en die ruimte hebben we niet, in de zorgcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:32:
[...]

Je reduceert mijn punt van kritiek wel echt enorm met deze vertekende samenvatting van wat ik zou vinden. Ook geen idee hoe je tot deze conclusie komt. Lees mijn reacties nog maar een keer.
Nee dat ga ik niet doen. Deze discussie is de afgelopen maanden al zo vaak voorbij gekomen en niet relevant..... Het vingertje wijzen naar andere groepen om maar de aandacht van de ongevaccineerden af te halen kennen we wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
migchiell schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:34:
[...]
komt er nu plotseling extra bovenop, en die ruimte hebben we niet, in de zorgcapaciteit.
Maar verloopt dus vooral ook exponentieel bij R>1 en als er nog veel mensen zijn die ziek genoeg kunnen worden.
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:28:
[...]
Nogmaals, ik heb het over het restant van de niet gevaccineerden. De groep die nog over is.
En de mensen die zich niet kunnen laten vaccineren of niet reageren op het vaccin.

Het OMT heeft proberen te schatten hoeveel IC opnames dat zou kunnen opleveren en geeft aan dat die opnames zeker in combinatie met zoiets als een griepgolf tot verdere overbelasting leidt.

Het is daarmee toch aan jou om dat punt van het OMT te ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

migchiell schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:34:
[...]

Ok, maar dat probeerde ik dus uit te leggen.

Die ongevaccineerde mensen gaan, mogelijk, op korte termijn meer zorg vragen dan dat de zorg aan kan. We weten niet zeker of dat gebeurt, maar het is wel een serieus risico. Vandaar alle aandacht voor deze groep. Of die aandacht en energie nu op de juiste manier besteed wordt kun je betwijfelen, maar ik zou zelf ook niet goed weten hoe je deze groep mensen wel zou kunnen overtuigen.

De introductie van de QR-code doet mij denken dat de overheid ook niet goed (meer) weet hoe deze groep te overtuigen, en er daarom voor kiest om de besmettingsrisico's dan maar zoveel mogelijk te verkleinen via zo'n pas. Waarbij men zelfs nog de ongevaccineerden sterk tegemoet komt door alle horeca ed. ook voor die groep toegankelijk te houden, met een testbewijs.

En ja, ook roken/drinken/obesitas legt een enorm beslag op de zorg. Maar dat beslag is niet van de ene op de andere dag gekomen, en daar is de zorg dus (min of meer...) op ingericht. Corona komt er nu plotseling extra bovenop, en die ruimte hebben we niet, in de zorgcapaciteit.
Prima punt, wij zeggen feitelijk ook niet heel veel anders alleen hanteren een andere aanpak. Ik snap de aandacht van de groep maar kan voorlopig de haat en nijd richting tegen groep niet rijmen met de zorgen voor de zorgcapaciteit zonder de zorgcapaciteit holistisch te beschouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Number10 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:39:
[...]

En de mensen die zich niet kunnen laten vaccineren of niet reageren op het vaccin.

Het OMT heeft proberen te schatten hoeveel IC opnames dat zou kunnen opleveren en geeft aan dat die opnames zeker in combinatie met zoiets als een griepgolf tot verdere overbelasting leidt.

Het is daarmee toch aan jou om dat punt van het OMT te ontkrachten?
Dat is een legitiem punt en daarmee kom ik terug op mijn oorspronkelijke post, je moet een risicoprofiel opzetten. Wat mij dan daarin verbaasd is het het taboe van de optie zorg opschalen in de discussie tussen zorg opschalen vs. niet gevaccineerden een vaccin opdringen via allerlei regels. Laat ik voorop stellen: de optie zorg opschalen vind ik afhankelijk van het risicoprofiel en de situatie. In april 2020 had ik echt niet gezegd je moet de zorg opschalen en geen lockdown doen. Ik zeg en bedoel dit allemaal in de context van de huidige vaccinatiecijfers.

Ik zie dat niet-gevaccineerden de last van de zorgcapaciteit op zich krijgen, wat ik in de acute aard van covid tot een zekere hoogte snap, maar de holistische benadering tot zorg mis ik volledig. Ik mis nuance. Ik mis lange termijn denken. Het is hier allemaal zwart wit en niet gevaccineerden zijn het probleem. Want feitelijk gaat het erom dat niet-geaccineerden geen probleem mogen zijn voor de zorg. Kennelijk accepteren wij zorgbelasting door andere gedragsaandoeningen wel. En het zit hem echt niet in de acute aard van covid in het maatschappelijk debat, maar meer om het filosofisch punt 'wat te doen met niet-gevaccineerden'. En ik zie daar hypocritie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:19
TIGER1125 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:33:
[...]

Op termijn ligt dat toch in de lijn der verwachting? Voor de 3e G zal op termijn gewoon (serieus) geld gevraagd gaan worden en wordt de drempel gewoonweg hoger dan hij nu is.

Hoewel er dan formeel nog sprake is van een 3G systeem heb je in de praktijk nog maar een 2G systeem, omdat testen dan te duur is/wordt.

Het kabinet heeft overigens al meerdere keren getracht een eigen bijdrage door de kamer te krijgen, telkens niet gelukt. Maar op termijn zal dat wel lukken wanneer er een nieuwe coalitie is en dat kabinet argumenten gaat gebruiken dat dat geld ook op andere plekken ingezet kan worden.

Bij een eigen bijdrage van €7,50 + evt. reistijd naar de testlocatie zou ik toch ook wel even achter m'n oren gaan krabben of ik iets wel of niet zou gaan doen.
Nee dat hoeft niet. Ze kunnen ook besluiten na een maandje 'testen voor toegang' tot een gedwongen succes te hebben gemaakt (kijk allemaal het was toch geen weggegooid geld) tevreden te zijn met de extra vaccinaties die dat hebben opgeleverd en besluiten te stoppen met alle maatregelen. Een maatregel die ze wat jij betreft daarna wel in mogen voeren is 'niet gevaccineerd vanwege niet medische redenen, is 2500 euro eigen risico bij ziekenhuisopname door Corona' en haar daar bij laten. De meerderheid heeft zich laten vaccineren en hoeft niet te lijden onder de anti vacc beweging.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:00:
[...]
Wat mij dan daarin verbaasd is het het taboe van de optie zorg opschalen (…)
Lineair zorg opschalen lukt niet als het aanbod exponentieel is. Het aanbod beperken is dus het enige wat werkt. Dat kan met vaccineren, maar dat is niet per se voldoende en dan zijn andere maatregelen nodig.
(…) Ik zie dat niet-gevaccineerden de last van de zorgcapaciteit op zich krijgen, (…)
Mensen die zich bewust niet laten vaccineren krijgen toch helemaal geen last op zich? Op welke 'last' doel je dan?

De mensen die gevaccineerd zijn maar niet reageren of mensen die niet gevaccineerd kunnen worden hebben volgens mij vooral last van mensen die zich niet laten vaccineren (maar dat wel zouden kunnen doen) als de Rt daardoor onnodig hoog is.

Dat vind ik de echte tweedeling in een situatie waar gevaccineerden en bewust niet-gevaccineerden toestaan dat Rt>1, waarbij de laatste met vrij weinig moeite die Rt kunnen verlagen en beiden door gezamenlijk andere maatregelen op te volgen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45

[ Voor 37% gewijzigd door Stinger_Ventura op 27-09-2021 15:21 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Er zijn ca 146.000 meer TVT-testen uitgevoerd dan vorige week.
Het percentage positief is lastig inschatten, maar zou ergens gemiddeld rond de 0.2/0.3% bedragen.
In de cijfers van de afgelopen 3 dagen zitten dan dus ca. 365 (146.000 x 0.25%) "extra" positieve testen t.o.v. vorige week.
Wellicht dat morgen er nog een paar extra "positieven" bijzitten, maar ik verwacht dat we ergens rond de 1400-1450 komen morgen (ca 14% minder dan vorige week)
Als we, ondanks de extra TVT, blijven dalen, zou dat wel goed nieuws zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door geenstijl op 27-09-2021 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
Cobb schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:11:

Een maatregel die ze wat jij betreft daarna wel in mogen voeren is 'niet gevaccineerd vanwege niet medische redenen, is 2500 euro eigen risico bij ziekenhuisopname door Corona' en haar daar bij laten. De meerderheid heeft zich laten vaccineren en hoeft niet te lijden onder de anti vacc beweging.
Dat is waarschijnlijk nu die hypocrisie waar @HollovVpo1nt het over heeft... want zo'n eigen risico geldt niet voor andere soorten zorg voor vermijdbare aandoeningen. Lijkt me trouwens ook geen pad dat we op zouden moeten gaan; solidariteit is een groot goed, in een beschaafde samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
migchiell schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:24:
[...]

Dat is waarschijnlijk nu die hypocrisie waar @HollovVpo1nt het over heeft... want zo'n eigen risico geldt niet voor andere soorten zorg voor vermijdbare aandoeningen. Lijkt me trouwens ook geen pad dat we op zouden moeten gaan; solidariteit is een groot goed, in een beschaafde samenleving.
Het doet niets af aan solidariteit, het toont juist aan dat de anti vaccers bereid zijn om mee te betalen aan het zorg systeem en niet de kosten laten oplopen voor iedereen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

migchiell schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:24:
[...]
Soortgelijke dingen bestaan al wel uiteraard, maar dan op een andere manier ipv veranderen eigen risico.

Een long transplantatie krijg je niet als je nu nog rookt, een levertransplantatie krijg je niet als je je nog elke dag klem zuipt vziw.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Cobb schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:37:
[...]

Het doet niets af aan solidariteit, het toont juist aan dat de anti vaccers bereid zijn om mee te betalen aan het zorg systeem en niet de kosten laten oplopen voor iedereen.
Ook anti-vaxxers betalen gewoon zorgpremie en betalen dus mee aan de zorg.

Begrijp me goed, ik snap helemaal niets van anti-vaxxers en ben het totaal oneens met hun standpunten, maar dat heb ik ook (misschien nog wel meer) met rokers. En ook rokers krijgen gewoon de zorg die ze nodig hebben, ook al hebben ze hun aandoening (mogelijk) zelf veroorzaakt.

Dat iemand die nog rookt geen longtransplantatie krijgt doet daar niets aan af; ook een roker krijgt wel gewoon zorg zonder daar extra voor te hoeven betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Cobb schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:37:
[...]

Je lijkt het niet te begrijpen. Momenteel betalen we ook allemaal voor mensen die bijvoorbeeld een maagverkleining ondergaan à €10.000 of de behandeling van rokers met longkanker à €30.000. Moeten die mensen dat voortaan ook maar zelf ophoesten, want ze hadden het in de meeste gevallen kunnen voorkomen?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.nu.nl/coronav...r-dan-verdrievoudigd.html
In de week van maandag 20 tot en met zondag 26 september werden 211.000 afspraken gemaakt voor Testen met Toegang, meldt Stichting Open Nederland (SON). De week ervoor waren dat nog ongeveer 65.000 afspraken.

Zaterdag was de drukste dag met 108.000 afspraken, vrijdag waren dat er 44.000 en zondag waren er 32.000 mensen met een afspraak.
Nou, wat zei ik, 100.000+ tests op zaterdag.

Met de normale TvT test cijfers van de laatste weken (0,2-0,3% positief) zijn dat toch ruim 400 man die op voorhand uitgeselecteerd zijn voor dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Laguna schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:09:
[...]

Je lijkt het niet te begrijpen. Momenteel betalen we ook allemaal voor mensen die bijvoorbeeld een maagverkleining ondergaan à €10.000 of de behandeling van rokers met longkanker à €30.000. Moeten die mensen dat voortaan ook maar zelf ophoesten, want ze hadden het in de meeste gevallen kunnen voorkomen?
Helemaal waar. Maar dan moet je iedereen die zorg gebruikt gewoon laten betalen. De veel te dikke, jenever zuipende dikke sigaren rokende persoon die vroegtijdig aan een hartaanval sterft zonder ooit in het ziekenhuis te zijn geweest kost namelijk niets en de fitte 80 jarige met een nieuwe heup wel.

Tenzij we iedere pensionada een pil van drion geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Laguna schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:09:
[...]

Ja ik vind wel dat deze mensen iets meer mogen betalen voor de specifieke zorg die voort komt uit hun gedrag. Niet de gehele behandeling maar een bedrag als 1000euro lijkt mij redelijk en is tegelijk misschien hoog genoeg om gezonder gedrag te stimuleren.
Hoever je daar in moet gaan? Dat weet ik niet. Een basejumper of een wielrenner mag wat mij betreft ook best wat meer betalen voor een botbreuk opgelopen door zijn sport. En gewone fietser nee.
En ik ben serieus.

@Indoubt Nee, je draait het om. Verkeerd gedrag of ongezond gedrag moet je extra belasten , goed gedrag door gezond leven niet. Ik heb liever dat ik meer premie betaalt zodat een gezond iemand daar langer kwaliteit van leven voor krijgt dan een verstokte roker die de hele dag SBS6 zit te bingen.

Het is een beetje hetzelfde als een pot aanleggen bij het stappen. Op een duur is iedereen wel klaar met die ene persoon die telkens maar weer sterke drank zit te bestellen tegenover die biertjes van de anderen. Dat hij misschien een paar keer eerder klaar is met stappen maakt dan niet uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Cobb op 27-09-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Cobb

Maar dat is heel makkelijk te realiseren door het eigen risico naar 20.000€ (o.i.d) te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Indoubt schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:05:
@Cobb

Maar dat is heel makkelijk te realiseren door het eigen risico naar 20.000€ (o.i.d) te brengen
Nee dat gaat mij dan ook weer te ver dat si een extreem hoog bedrag voor een individu. Dan krijg je weer van die schrijnende verhalen. Maar ik heb er echt niets op tegen als ze specifiek nu voor de antivaccers een hoger eigen risico vragen bij de behandeling van Covid19 (en alleen Covid19).

Ze gijzelen met hun gedrag nu heel Nederland.

[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 27-09-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
LZ86 schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:51:
[...]

6 miljard prikken gezet wereldwijd en "al meer dan duizend meldingen"

Nou, het lijkt me zeer sterk dat iemand hieruit een "bewijs" kan halen dat het vaccin er uberhaupt ook maar iets mee te maken heeft.

Men raadt aan alle kanten aan, ook aan zwangeren en vrouwen in het IVF traject gewoon aan die prik te halen. Als men daar door de eigen onzekerheid zonder rationele niet vaccineert.... tja. Dan mag je de gevolgen ook zonder klagen dragen. Wellicht voor de begeleiders van die IVF trajecten ook een trigger om nog wat beter voor te lichten.
Misschien wel, maar denk je wel even in dat deze mensen vaak al een tijd bezig zijn om kinderen te krijgen.

Wil je dan echt enig risico nemen zelfs als het risico 0 is?

Ik snap het wel dat je iets onbekends extra niet wil nemen. Of dat rationeel de juiste keuze is dat durf ik niet te zeggen. Maar emotioneel is het een heel begrijpbare keuze.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:30
MikeyMan schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:14:
https://www.nu.nl/coronav...r-dan-verdrievoudigd.html

[...]

Nou, wat zei ik, 100.000+ tests op zaterdag.

Met de normale TvT test cijfers van de laatste weken (0,2-0,3% positief) zijn dat toch ruim 400 man die op voorhand uitgeselecteerd zijn voor dit weekend.
Dit verstoort de trend in de cijfers wel. Ik ben benieuwd hoe het zich de komende dagen ontwikkelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
MarcoC schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:43:
[...]

Dit verstoort de trend in de cijfers wel. Ik ben benieuwd hoe het zich de komende dagen ontwikkelt.
Ik vind vooral dat te echt veel teveel geld hier naartoe gaat. Het bouwen en testen heeft zoveel gekost dat je daar echt nuttigere dingen van had kunnen doen. (bv kroegen helpen met verbouwingen), of structureler geld naar de zorg.

Daarnaast heb je waarschijnlijk gelijk. door de grote hoeveelheid testen kan dit echt een vertekend beeld opleveren:
https://lci.rivm.nl/covid...sonen%20zonder%20klachten
Samenvatting bezwaren grootschalig aselect testen van asymptomatische personen

Hieronder staan de bezwaren van grootschalig aselect testen van asymptomatische personen in de algemene populatie kort samengevat:

Negatieve testen kunnen aanleiding geven tot een gevoel van schijnveiligheid
Van het aantal positieve testen kunnen er relatief veel fout-positief zijn.
Het aantonen van een lage virusload kan leiden tot verwarring over de te nemen acties, bijvoorbeeld wel of niet in quarantaine. Lage virus loads duiden zeer waarschijnlijk op een fase zonder besmettelijkheid.
Standaard screenen van asymptomatische personen zal een zeer lage opbrengst hebben en daarmee leiden tot inefficiënt gebruik van testcapaciteit.
Daaronder staat nog dit:
Om deze redenen heeft asymptomatisch testen alleen meerwaarde bij welomschreven groepen.
wat toch een beetje vreemd is wanneer het testen vooral voor feestvierders is.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

Dennahz

Life feels like hell should.

42erik schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:47:
[...]

Sorry, maar deze zin... Nog even de 1.5m volhouden? Met alle gevolgen van dien? En dan zeggen dat niemenad zich er aan hield... Op veel plekken was die de reden dat bepaalde dingen nog steeds niet normaal open konden waar die dat nu wel zijn.

Ik kan weer naar een concert of theater, want ze gaan weer door ipv uitstel op uitstel. Ik kan weer normaal lesgeven ipv op 1.5m afstand in een schrift meekijken.

En we hebben het over een QR laten zien, 10 seconden werk... zware maatregel... Nope
Voor een concert, festival of discotheek is de QR een begrijpelijke maatregel, maar voor restaurants niet. Daar heb je genoeg afstand van elkaar.

Mijn angst is vooral dat dit systeem veel langer actief gaat blijven dan dat ze tot nu toe laten uitschijnen. Zoveel investeringen in BOA's, software, extra testcentra die openen, ... dat is toch echt niet voor een paar maandjes. En dat is jammer, want door zulke fratsen krijg je steeds minder vertrouwen in het beleid.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennahz op 27-09-2021 18:22 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Dennahz schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:18:
[...]

Voor een concert, festival of discotheek is de QR een begrijpelijke maatregel, maar voor restaurants niet. Daar heb je genoeg afstand van elkaar.
Toen de 1,5-metermaatregel bestond, had een restaurant of eetcafé een lagere capaciteit omdat de tafels verder van elkaar af mochten staan. Nu mag de volledige capaciteit worden benut, zolang de gasten minder vaak corona zullen overdragen (d.m.v. vaccinatie of testen).

Persoonlijk had ik elk restaurant/eetgelegenheid de keuze gegeven tussen 1,5-meter afstand houden óf toegang met QR-code.
Mijn angst is vooral dat dit systeem veel langer actief gaat blijven dan dat ze tot nu toe laten uitschijnen. Zoveel investeringen in BOA's, software, extra testcentra die openen, ... dat is toch echt niet voor een paar maandjes. En dat is jammer, want door zulke fratsen krijg je steeds minder vertrouwen in het beleid.
Als de cijfers laag blijven en niet snel omhoog schieten, zal die QR-code binnen Nederland vrij snel vervallen. Of als tussenstap: laten vervallen voor kleine bijeenkomsten en een QR-code nodig voor grote evenementen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Onbekend schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:40:
[...]

Toen de 1,5-metermaatregel bestond, had een restaurant of eetcafé een lagere capaciteit omdat de tafels verder van elkaar af mochten staan. Nu mag de volledige capaciteit worden benut, zolang de gasten minder vaak corona zullen overdragen (d.m.v. vaccinatie of testen).

Persoonlijk had ik elk restaurant/eetgelegenheid de keuze gegeven tussen 1,5-meter afstand houden óf toegang met QR-code.
Ben het helemaal met je eens. Bioscopen hebben bijvoorbeeld al aangegeven dat ze liever de 1,5m afstand wilden behouden, maar dat was niet toegestaan volgens de Jonge (zucht, je zou mensen ook zelf eens een keuze geven).
Als de cijfers laag blijven en niet snel omhoog schieten, zal die QR-code binnen Nederland vrij snel vervallen. Of als tussenstap: laten vervallen voor kleine bijeenkomsten en een QR-code nodig voor grote evenementen.
Hoop het. Als dat zo is - en de code ook echt wegblijft - dan heb ik me vergist. Maar mijn angst is vooral dat ze telkens meer dingen bedenken om toe te voegen aan de pas. De grote investeringen rijmen gewoon niet echt met een tijdelijke maatregel.

Het gaat niet om het gemak (het werkt allemaal wel prima), maar om het principe dat je telkens moet inchecken voor je iets mag doen van de overheid. Ben gewoon enorm bang voor de glijdende schaal en de eventuele toekomstige toepassingen voor een dergelijk systeem.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 23:00
Dennahz schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:48:
Ben het helemaal met je eens. Bioscopen hebben bijvoorbeeld al aangegeven dat ze liever de 1,5m afstand wilden behouden, maar dat was niet toegestaan volgens de Jonge (zucht, je zou mensen ook zelf eens een keuze geven).
We hebben het afgelopen jaar al meerdere malen gezien dat men alles al gauw "te moeilijk" vindt qua regels, zowel burgers zelf als uitbaters in de horeca, evenementen etc.. Dus zo gek vind ik het niet dat men met een one-size-fits-all is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
gekkie schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:58:
[...]

We hebben het afgelopen jaar al meerdere malen gezien dat men alles al gauw "te moeilijk" vindt qua regels, zowel burgers zelf als uitbaters in de horeca, evenementen etc.. Dus zo gek vind ik het niet dat men met een one-size-fits-all is gekomen.
Ik ben ook helemaal voor simpele regels, en dan gekoppeld aan flexibele handhaving. Dat lijkt nu best goed te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:24
migchiell schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:08:
[...]

Ook anti-vaxxers betalen gewoon zorgpremie en betalen dus mee aan de zorg.

Begrijp me goed, ik snap helemaal niets van anti-vaxxers en ben het totaal oneens met hun standpunten, maar dat heb ik ook (misschien nog wel meer) met rokers. En ook rokers krijgen gewoon de zorg die ze nodig hebben, ook al hebben ze hun aandoening (mogelijk) zelf veroorzaakt.

Dat iemand die nog rookt geen longtransplantatie krijgt doet daar niets aan af; ook een roker krijgt wel gewoon zorg zonder daar extra voor te hoeven betalen.
Dit dus. Ik heb niks met die mensen die buiten medische redenen om niet een prikje laten zetten. Maar ik ben wel van mening dat TvT gratis moe blijven. Want anders krijgen ze ook nog geijk met hun ongelijkheid in deze pandemie en dat gun ik ze niet. Niet dat het discriminatie is (Douwe Bob bleerde ook al zoiets), mensen die niet wekelijks naar de bios kunnen omdat ze het geld niet hebben worden ook niet gediscrimineert. En ik betaal daar graag mijn zorgpremie voor. Die gasten betalen tenslotte ook mijn prikkie

Oh, en ik las net weer ergens dat we in de zorg maar even dubbel betaald zouden moeten worden, dan kun je de zorg opschalen, want dan gaan we meer werken. Wederom maar weer (moet bijkbaar elke week) ; betaal me dubbel en ik ga halftijds werken. En ik kan je garandren dat velen dat doen. Dus kom ajb niet meer met dat soort onzin afzakken

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 27-09-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
maartend schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:15:
[...]

Oh, en ik las net weer ergens dat we in de zorg maar even dubbel betaald zouden moeten worden, dan kun je de zorg opschalen, want dan gaan we meer werken. Wederom maar weer (moet bijkbaar elke week) ; betaal me dubbel en ik ga halftijds werken. En ik kan je garandren dat velen dat doen. Dus kom ajb niet meer met dat soort onzin afzakken
Nou, dat lijkt me nog wel organiseerbaar. De eerste 24 uur per week krijg je 100%. De andere 16 uur 200%. En dat boven op de normale onregelmatigheidstoeslag. Denk dat je dat niet te snel als onzin moet wegzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:18:
[...]

Maar zo ongeveer alles is zo snel als redelijkerwijs kon afgeschaft? Ok, de avondklok was hierop een uitzondering. Dus baseer je die angst ergens op?

Restaurant mogen nu weer krapper zitten ook, dan 1.5m naar de volgende tafel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

42erik schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:31:
[...]

Die 1,5m werd allang niet meer gehanteerd in veel restaurants, dus dat is louter een versoepeling op papier en onder de streep dus een aanscherping.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:56

SomerenV

It's something!

42erik schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:31:
[...]

Maar zo ongeveer alles is zo snel als redelijkerwijs kon afgeschaft? Ok, de avondklok was hierop een uitzondering. Dus baseer je die angst ergens op?

Dit is de enige maatregel waar enorm veel in geïnvesteerd is. Hetzelfde zag je overigens ook soort van bij de avondklok. Er werd een kort geding aangespannen waarna de maatregel met succes verdedigd werd. Opeens zat er meer tijd/geld in een maatregel die qua effectiviteit nooit bewezen was. Uiteindelijk is de avondklok, die 'als eerste' weer zou verdwijnen omdat hij zo controversieel was niet slechts één maand actief geweest, maar drie maanden (februari, maart en april). Effectiviteit is nooit aangetoond, ook niet in de tussentijd. Wel is er voor 9 miljoen (!!!) euro aan boetes uitgedeeld. Dus voor de staatskas is het tenminste nog een beetje positief geweest :+

Maar goed, nu hebben we dus de toegangspas (en het testen voor toegang) waar een akelige hoeveelheid geld ingepompt is en waar ze geld in blijven pompen, en waar nu extra mensen (boa's) voor opgeleid worden om de naleving in goede banen te leiden. Er is 45 miljoen euro uitgetrokken voor de naleving van coronapas, maar dat zou niet voldoende zijn. Er zijn honderden extra boa's nodig. Dat doe je niet voor één maand, of voor twee maanden. Tegen de tijd dat alles dan ready is ga je alles weer afschaffen?

Je gaat niet een hoop tijd, geld en moeite steken in een maatregel die maar zéér tijdelijk is. Het is ook triest dat horeca niet de optie heeft te kiezen door te gaan met beperkte capaciteit en zonder toegangsbewijs. Als je nu uit principe tegen toegangsbewijzen bent dan heb je eigenlijk maar één keuze: je tent sluiten. Voorheen kon je blijkbaar prima mensen ontvangen in een restaurant zonder dat het fout ging. Op papier met die 1,5 meter-maatregel (die lang niet overal gehanteerd werd) maar zonder toegangsbewijs. Waarom is die optie er nu niet meer?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:50:
Die 1,5m werd allang niet meer gehanteerd in veel restaurants, dus dat is louter een versoepeling op papier en onder de streep dus een aanscherping.
Ik had zelf optioneel 1,5m in kleinere horeca een optie gevonden, maar door te roepen "daar hielden we ons toch al niet aan dus dit is een verzwaring" gooit de horeca alweer z'n eigen ruiten in.

Sorry hoor maar ik vind dit echt een heel kinderachtig argument, de regels negeren zodat je bij een volgende wijziging kunt claimen dat het een verzwaring is. Misschien heeft dat negeren van 1,5m wel meegespeeld en lijden de goeden nu onder de kwaden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 17:28
Ik begrijp van een aantal horeca ondernemers juist dat ze het fijn vinden dat het al besloten is voor ze. Zo kunnen ze in ieder geval geen verwijten krijgen van ongevaccineerden dat ze met hun beleid een tweedeling veroorzaken, oftewel geen geruzie aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laguna schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:50:
[...]

Definieer 'veel'... Hier in de buurt zijn de afgelopen tijd de Restaurants netjes minder bezet geweest.
En das toch redelijk middenin de randstad.

Voor veel restaurants is dit dus onder de streep een versoepeling.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2021 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:08:
[...]

Definieer 'veel'... Hier in de buurt zijn de afgelopen tijd de Restaurants netjes minder bezet geweest.

Daarbuiten ook. Vorige week (voor zaterdag ja :P ) nog veel in restaurants zeten, en gewoon netjes overal 1.5 meter met van die schermen ertussen.... Het zijn denk ik vooral de oproerkraaiers met een grote mond die claimen dat die 1.5m al nergens meer was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:30
MikeyMan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:08:
[...]

Inderdaad, vrijwel alle restaurants hebben minder tafels die verder uit elkaar staan, waardoor het maximale aantal gasten dat ze kunnen ontvangen verminderd is. Dat is nu nog steeds zo. Misschien zijn mensen er aan gewend waardoor het niet opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Onrustige avond bij restaurant Utrecht vanwege negeren coronacheck: 'We zijn klaar voor deze strijd’

Moedig of naïef? Flink risico dat je loopt met je onderneming, niet een hele slimme zet mijns inziens. Leuk voor een avondje, maar uiteindelijk buigen ze toch wel óf ze laten hun onderneming kapot gaan. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier lang mee weg blijven komen. Anders zet het potentieel een precedent voor andere horecagelegenheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fuujii schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:34:
Onrustige avond bij restaurant Utrecht vanwege negeren coronacheck: 'We zijn klaar voor deze strijd’

Moedig of naïef? Flink risico dat je loopt met je onderneming, niet een hele slimme zet mijns inziens. Leuk voor een avondje, maar uiteindelijk buigen ze toch wel óf ze laten hun onderneming kapot gaan. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier lang mee weg blijven komen. Anders zet het potentieel een precedent voor andere horecagelegenheden.
Och, de hele trein aan halve zolen onder leiding van Willem Engel en Mordechai Krispijn heeft er een bijdrage aan gevleverd. Dan weet je wel hoe laat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
MikeyMan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:54:
[...]

Och, de hele trein aan halve zolen onder leiding van Willem Engel en Mordechai Krispijn heeft er een bijdrage aan gevleverd. Dan weet je wel hoe laat het is.
Los van wie erachter zitten is het sowieso nogal naïef mijn inziens. Je levenswerk opofferen voor een rebelse houding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fuujii schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:00:
[...]

Los van wie erachter zitten is het sowieso nogal naïef mijn inziens. Je levenswerk opofferen voor een rebelse houding.
Ach, er was ook dat nieuwsbericht dat er iemand het ziekenhuis uit gelogen was die daar met covid lag uit Ierland oid.

Mensen doen niet altijd wat het beste voor hunzelf is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:17
YakuzA schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:09:
[...]

Ach, er was ook dat nieuwsbericht dat er iemand het ziekenhuis uit gelogen was die daar met covid lag uit Ierland oid.

Mensen doen niet altijd wat het beste voor hunzelf is.
Die persoon is inmiddels ook al overleden.

https://www.irishmirror.i...al-hospital-anti-25068061

Je zou die gekken toch moeten opsluiten, ze hebben die man gewoon vermoord door m uit die IC te trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 28-09-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

https://www.nu.nl/economi...s-naar-kantoor-komen.html

Is dit nu daadwerkelijk nieuws? Ik neem aan dat er al meer bedrijven zijn met zo'n policy (waar ik geen voorstander van ben). Bij ons zijn vergelijkbare regels vorige week bekend gemaakt en sinds deze week van kracht. Indien niet gevaccineerd werk je de rest van 2021 thuis, mits je functie het toestaat (ongevaccineerd personeel uit de werkplaats is dus nog gewoon welkom)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
-tom-562 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:29:

Is dit nu daadwerkelijk nieuws? Ik neem aan dat er al meer bedrijven zijn met zo'n policy (waar ik geen voorstander van ben). Bij ons zijn vergelijkbare regels vorige week bekend gemaakt en sinds deze week van kracht. Indien niet gevaccineerd werk je de rest van 2021 thuis, mits je functie het toestaat (ongevaccineerd personeel uit de werkplaats is dus nog gewoon welkom)
Het is wettelijk niet toegestaan, dus kwestie van tijd voor we hier rechtzaken over zien.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:36:
[...]

Het is wettelijk niet toegestaan, dus kwestie van tijd voor we hier rechtzaken over zien.
Dan is het wel de vraag wie die rechtszaak aanspant. Als werknemer zit je in een positie waarbij dat wellicht niet zo best is voor je toekomst binnen het bedrijf waar je werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

-tom-562 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:29:

Dus mensen krijgen als beloning voor het niet vaccineren de vrijheid om lekker het hele jaar thuis te blijven werken. Lijkt me juist een motivatie om die prik niet te nemen dan :p

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 13-09 18:52
Tja ik heb er een dubbel gevoel bij. Ik snap dat een werkgever dit niet mag, Maar ik hoef ook niet zo nodig naast een niet gevaccineerde collega te zitten.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

XWB schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:36:
[...]

Ik heb het beleid bij ons nog even doorgelezen, ze brengen het uiteindelijk niet letterlijk als 'verplicht', maar 'Werkgever X verwacht en vertrouwt er op dat niet gevaccineerde medewerkers de rest van het jaar 2021 thuis blijven werken'
Dennahz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:43:
[...]

Dus mensen krijgen als beloning voor het niet vaccineren de vrijheid om lekker het hele jaar thuis te blijven werken. Lijkt me juist een motivatie om die prik niet te nemen dan :p
Het is maar wat je ziet als beloning natuurlijk :P Ik ben juist weer blij dat ik (gemiddeld) 2,5 dag per week naar kantoor mag komen (afstand was voor mij nooit een probleem, aangezien het nog geen 10 minuten met de auto is :+)

[ Voor 37% gewijzigd door -tom-562 op 28-09-2021 11:47 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SnowDude schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:44:
Tja ik heb er een dubbel gevoel bij. Ik snap dat een werkgever dit niet mag, Maar ik hoef ook niet zo nodig naast een niet gevaccineerde collega te zitten.
Heel die wetgeving zit natuurlijk ruk in elkaar. Je moet wel zorgen voor een veilige werkomgeving, maar je mag niet vragen wat er wel of niet aan schort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
-tom-562 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:46:
[...]

Ik heb het beleid bij ons nog even doorgelezen, ze brengen het uiteindelijk niet letterlijk als 'verplicht', maar 'Werkgever X verwacht en vertrouwt er op dat niet gevaccineerde medewerkers de rest van het jaar 2021 thuis blijven werken'
Dat is drang en is op zich toegestaan. Alleen mag jouw werkgever het niet controleren, want die mag niet vragen naar jouw medische gegevens (en dus ook niet je vaccinatiestatus).

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:47:
[...]

Heel die wetgeving zit natuurlijk ruk in elkaar. Je moet wel zorgen voor een veilige werkomgeving, maar je mag niet vragen wat er wel of niet aan schort.
Wat is daar mis mee? Voor corona hadden we die rechten met hand en tand beschermd, maar nu zijn we bereid dat zomaar even op te geven? Ik niet hoor.

Ik moet hier heel sterk denken aan een bepaalde quote van Benjamin Franklin. Wellicht wat voor m'n signature hier.

[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 28-09-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 13-09 18:52
MikeyMan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:47:
[...]

Ruk is een beetje overdreven. Maar er zitten wel wat gaten en zaken die elkaar tegenspreken. Ik denk dat die wetgeving simpelweg nooit rekening heeft gehouden met een globale pandemie die lang aanhoud.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
Hoe doe je dit met de traditionele ziektes die elk jaar weer opspelen zoals de griep?
Veel zwakkere en oude mensen krijgen jaarlijks de griepprik en worden daardoor niet of veel minder ziek. Daardoor zijn ze minder (lang) besmettelijk voor ongevaccineerden.
Gezonde (jonge) mensen krijgen niet zomaar de griepprik en kunnen de griep (en in dit geval dus covid) makkelijk verspreiden zonder het door te hebben. Lang niet iedereen heeft gevolgen van covid.
waar trekken ze uiteindelijk de grens?

Ik geloof niet dat mijn werkgever hier ooit aan zal beginnen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

*knip* je bron zegt dat de kans op dat een besmetting bij een gevaccineerd persoon vaker asymptomatisch is. Dat is iets heel anders dan wat jij hier doet voorkomen dat je bron zegt.

[ Voor 30% gewijzigd door ZieMaar! op 28-09-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:49:
[...]

Wat is daar mis mee? Voor corona hadden we die rechten met hand en tand beschermd, maar nu zijn we bereid dat zomaar even op te geven? Ik niet hoor.

Ik moet hier heel sterk denken aan een bepaalde quote van Benjamin Franklin. Wellicht wat voor m'n signature hier.
Ga jij als werkgever eens iets doen aan de arbeidsomstandigheden van je medewerkers als je niet mag vragen waar ze last van hebben. Totaal doorgeschoten dit. Ook voor corona al.
De kans dat je besmette gevaccineerde collega besmettelijk is. Welke kans op zich al een heel stuk kleiner is.

[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 28-09-2021 13:34 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nu er steeds meer wordt uitgelekt: Dit topic is niet jouw persoonlijk uitlaatklep en we gaan niet los op groepen ongevaccineerden. We houden het fatsoenlijk.

Lees even de Het Coronavirus in Nederland en België - deel 9 door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Op de een of andere manier blijft maar, hardnekkig, terugkomen dat de IC maar opgeschaald had moeten worden. Dit is al heel vaak, heel nauwkeurig ontkracht en willen we dus ook niet meer zien (tenzij je een geniaal nieuw inzicht hebt natuurlijk, inclusief de juiste onderbouwing).

De drogredenering dat mensen maar eens af moeten vallen of andere ongezonde leefstijlen als zondebok aanstellen is hierbij ook klaar.