Allereerst een oprechte vraag: Wat is het grote nadeel van de coronacheck als 'toegangsbewijs'? (ik heb dan niet over de feitelijke invoering, waarom wel in de horeca en waarom niet of toch wel als je naar de WC gaat, want dat is een kwestie van invulling/aanpassing van de uitvoering c.q. regels)
Ik las ook in het stuk van de Volkskrant dat de armere onder ons meer moeite zouden hebben om zich te laten testen aangezien ze gezien hun economische situatie minder goed kunnen verplaatsen, ook dat is een punt van invoering/feitelijke regels: oplossing is dan meer testlocaties!
Ik las ergens een reactie van een uitbater in België (over de mogelijke invoering in België) wat ik persoonlijk wel mooi vond (kan het alleen zo snel niet meer terugvinden): Je laat toch alleen maar iemand even op het scherm van je telefoon kijken? Wat is het probleem?
Nu mijn eigenlijke vraag/opmerking: Democratie houdt bij mijn weten in dat de meerderheid van de mensen bepaalt wat de regels zijn, tenminste dat is mijn (kortere) uitleg. Voor meer details zie:
Wikipedia: Democratie
De tweede kamer, onze democratische vertegenwoordiging (indirecte democratie) heeft besloten tot invoeren van de coronacheck. Als je dan in de laatste alinea an je stuk tot de conclusie komt dat de overheid het volk moet dienen in een democratie. Is dan de conclusie van mij juist dat je conclusie is dat de meerderheid van de Nederlanders tegen de 'coronapas' is?
Ik vraag me dat af omdat in mijn omgeving een meerderheid het ofwel niet kan schelen "ik laat die QR-code wel zien" of voorstander is "ik vind het een goed idee". Nu kan het zo zijn dat 'mijn' omgeving niet een goede weerspiegeling is van "Nederland" als geheel, maar als ik zoek op het grote internet, kom ik eigenlijk ook tot dezelfde conclusie, namelijk dat er een (grote?) minderheid écht tegen de pas is.
https://www.nhnieuws.nl/n...voorstander-van-coronapas (68% goed of in redelijke mate goed idee)
https://www.bndestem.nl/b...-dat-heel-jammer~a0dc06e7 (kwart is tegen de coronapas)
Als je de democratie dan hoog in het vaandel hebt staan, dan denk ik dat je de schuld van de bedachte tweedeling niet bij de meerderheid moet zoeken en zeker niet de 'ontwrichting' van de maatschappij moet neerleggen bij degene die de meerderheid vertegenwoordigen. Binnen de democratie (ook hier in Nederland) zijn er namelijk ook democratische mogelijkheden om dit dan te corrigeren en dat is niet dit via 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te doen.