• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Dat is wel het kind met het badwater weggooien. Want zoveel plekken waar je op enig niveau over iets als politiek kunt discussieren zijn er niet. Ik ken ze niet.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik zou ook niet weten waar ik dan andere inzichten kan komen. Maar na het virtuozzo debacle vind ik dat het forum al een fikse aderlating heel moet doen. En dat allemaal omdat het moderatie systeem eigenlijk over belast is. Ik heb ook weer een discussie met een mod over een ban, waar ook uit blijkt dat de mods niet de tijd/zin/bewustzijn hebben om hun taak 'goed' te doen. En dan wordt er maar gekozen voor de makkelijkste weg het bannen van mensen. Een oplossing daarvoor is de topics die een hoop emoties oproepen dan maar te verwijderen.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Derby schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:56:
[...]
En dan is het de vraag wat de functie van het forum is. Als er alleen feitelijkheden gepost mogen worden
Ik had het over de duimpjes. Sommige topics lenen zich niet voor meningen wat mij betreft, maar als ze dan ook nog duimpjes krijgen ben je nog verder van huis. Als een TS vraagt of een koop op afstand na 13 dagen nog ontbonden kan worden is het antwoord 'meestal wel' en niet 'schandalig dat je zoiets nu nog doet'. Wat heeft de TS aan dat soort meningen? Laat staan om te zien dat 5 mensen het daar mee eens zijn.

Andere topics zijn veel minder feitelijk, maar daar heb je m.i. vaak ook weinig aan duimpjes.

Bijvoorbeeld: A vindt ongenuanceerde mening/pseudo-feit X, stelling Y en feit Z, waarna B, C en D een duimpje geven. En dan? A lijkt alleen met enige regelmaat legitimiteit te halen uit de duimpjes en blijft doorgaan omdat er 'medestanders' zijn.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Derby
  • Niet online
Real schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:15:
[...]

Ik had het over de duimpjes. Sommige topics lenen zich niet voor meningen wat mij betreft, maar als ze dan ook nog duimpjes krijgen ben je nog verder van huis. Als een TS vraagt of een koop op afstand na 13 dagen nog ontbonden kan worden is het antwoord 'meestal wel' en niet 'schandalig dat je zoiets nu nog doet'. Wat heeft de TS aan dat soort meningen? Laat staan om te zien dat 5 mensen het daar mee eens zijn.

Andere topics zijn veel minder feitelijk, maar daar heb je m.i. vaak ook weinig aan duimpjes.

Bijvoorbeeld: A vindt ongenuanceerde mening/pseudo-feit X, stelling Y en feit Z, waarna B, C en D een duimpje geven. En dan? A lijkt alleen met enige regelmaat legitimiteit te halen uit de duimpjes en blijft doorgaan omdat er 'medestanders' zijn.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik was ook in de overtuiging dat de duimpjes als doel hadden te laten zien dat mensen het eens waren met wat er omschreven werd. Geheel in lijn van de duimpjes op FB. Ik dacht echt dat het daarvan gekopieerd was.
En inderdaad je voorbeeld dat leid tot legimiteit zie ik ook zo gebeuren.
In dat opzicht zouden de duimpjes ook zeker weg mogen. Voegen op dit moment weinig toe. En zijn de nuttige bijdrage al niet in de kijker gezet door een soort sticky post (dat punaise logotje?)

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• Real
  • Niet online
Derby schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:22:
[...]
Ik was ook in de overtuiging dat de duimpjes als doel hadden te laten zien dat mensen het eens waren met wat er omschreven werd.
Ik vermoed dat ze ook dat doel hadden bij introductie. Maar als bijvoorbeeld iemand meerdere dingen beweert en dat krijgt een duimpje, is de duimpjes-gever het dat met alles eens?

Of A neemt een stelling in die geen duimpje krijgt en een paar reacties verderop plaatst iemand anders een reactie die overduidelijk over A gaat maar waarin A niet getagged wordt. Als het even kan met het woord 'complot', want dat maakt A extra irrationeel. Dat is m.i. niks meer dan ordinaire uitsluiting van A op een hele achterbakse manier.

Zal ik er behalve duimpjes nog één noemen? Dit icoontje: 8)7

Nu ben ik sowieso geen fan van icoontjes anders dan een incidentele smiley. Maar 8)7 wordt te pas en te onpas passief agressief ingezet. Dat is tegen het algemene beleid, maar het is ook onbegonnen werk om daar allemaal TRs over te gaan maken. Wat betekent 8)7? Voor de deelnemer die het gebruikt misschien niks, maar het kan ook overkomen alsof je zegt dat de ander irrationeel is. Het zijn dus soms ook handelingen waar de gebruiker van een icoontje of duimpje die daar niks mee bedoelt, maar wel wrevel opwekt bij de ander.

Van mij mogen tenminste 8)7 en 7(8)7 dus weg uit de lijst met emoticons.

• Derby
  • Niet online
Real schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:45:
[...]

Nu ben ik sowieso geen fan van icoontjes anders dan een incidentele smiley. Maar 8)7 wordt te pas en te onpas passief agressief ingezet. Dat is tegen het algemene beleid, maar het is ook onbegonnen werk om daar allemaal TRs over te gaan maken. Wat betekent 8)7? Voor de deelnemer die het gebruikt misschien niks, maar het kan ook overkomen alsof je zegt dat de ander irrationeel is. Het zijn dus soms ook handelingen waar de gebruiker van een icoontje of duimpje die daar niks mee bedoelt, maar wel wrevel opwekt bij de ander.

Ik ben eens met je uiteenzetting. Waar ik persoonlijk een groot probleem zie is het bewustzijn van de gebruiker over het gebruik van de emoticons. De beoordeling passief-agressief vereist van de gebruiker inlevings vermogen over hoe een ander het op kan vatten. Maar dat is voor het grootste deel van de bevolking net zo'n grote opgave als een varken laten vliegen.
Het is een spanningsveld tussen wat de gebruikers kennen/kunnen/willen en een vriendelijk uitnodigend platform waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.
Op een neutrale manier schrijven is voor veel mensen niet makkelijk buiten het feit dat de ontvanger er ook nog zijn eigen sausje over heen kan gieten. En ik denk dat dat de reden is voor de emoticons/smilies.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:23

Amphiebietje

In de blubber

DaniëlWW2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:04:
[modbreak] Even ter demonstratie. Duimpjes kunnen zo uit en dat is misschien wel een goede in de meer "giftige" topics. ;)[/]
Bah, nou kan ik mijn serotonine-high niet meer krijgen als een van mijn berichten veel duimpjes krijgt. :P

Dat is gekscherend bedoeld, maar zelf merk ik met de duimpjes wel degelijk dat je gaat hopen dat je berichten een hoop duimpjes krijgen; er is iets verslavend aan.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Real schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:45:
[...]

Ik dacht dat die vooral stond voor "desbetreffende benadering/redenering getuigt voornamelijk dat bron daarvan een klap van de molen heeft gehad". D.w.z. die heeft ze niet alle vier op een rijtje en/of de benadering/redenering bevat een dusdanig grote logische faal dat je je afvraagt hoe het in godsnaam mogelijk is.

Dat wordt ook gedeeltelijk gedekt door |:( en :F, maar die hebben een factor "dit geeft mij* hoofdpijn" (*waarbij "mij" de deelnemer hier in het forum is) die niet altijd van toepassing is.

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben zelf voor de duimpjes. Het scheelt een reactie en ik denk niet dat het een verschil gaat maken en mensen door het ontbreken van de knop alsnog gaan reageren, wat weer meer werk betekent voor moderators. Het is ook maar net hoeveel waarde je er zelf aan hecht.

Als ik de reacties hier lees wordt er vooral gewezen naar bepaalde users, zij zijn het probleem en daar moeten moderators maar harder tegen optreden. Ik vind dat te makkelijk. Je hoeft niet te reageren en met nieuwe users die proberen in te haken op een lopende discussie, zullen dergelijke storende factoren altijd aanwezig zijn. In mijn optiek moet je ze zelf uit elkaar houden. Ik begrijp wel dat daardoor de behoefte om een discussie te volgen minder wordt. Ik hoop eigenlijk nog steeds dat er een topic komt over hoe je een discussie voert en wat voor invloed misvattingen hebben en daar dan ook deze huidige discussie kan voeren. Want zoveel vind ik het niet met beleid te maken hebben, eerder met het gedrag van onszelf, en een koe moet je bij de horens vatten.

Ik heb een tabel gemaakt om aan te tonen dat bepaalde suggesties die gedaan worden niet haalbaar zijn. Middels wat prutsen kom ik uit op 852 reacties (terwijl tweakers 853 aangeeft :S) die geplaatst zijn in Grensoverschrijdend seksueel gedrag:problemen en oplossingen. Over dit aantal zijn er 133 users die wat te zeggen hadden. Hieronder de aantallen per gebruiker.

*knip*

[ Voor 70% gewijzigd door Orion84 op 03-06-2022 15:37 . Reden: lijst met users weggehaald ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:11

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DR!5EQ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:39:
Ik heb een tabel gemaakt om aan te tonen dat bepaalde suggesties die gedaan worden niet haalbaar zijn. Middels wat prutsen kom ik uit op 852 reacties (terwijl tweakers 853 aangeeft :S) die geplaatst zijn in Grensoverschrijdend seksueel gedrag:problemen en oplossingen. Over dit aantal zijn er 133 users die wat te zeggen hadden. Hieronder de aantallen per gebruiker.
Dat is iets te gemakkelijk gedacht. De volgende stap is sentiment analyse. >:)
Maar die beslissingsbomen waarbij die analyses gebruikt worden zijn makkelijk te gamen. Nu zijn menselijke moderators ook te gamen, maar dat vereist vaak meer vernuft.

Lies, damn lies and statistical analysis O-)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DR!5EQ
  • Niet online
DevWouter schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Dat is iets te gemakkelijk gedacht. De volgende stap is sentiment analyse. >:)
Maar die beslissingsbomen waarbij die analyses gebruikt worden zijn makkelijk te gamen. Nu zijn menselijke moderators ook te gamen, maar dat vereist vaak meer vernuft.

Lies, damn lies and statistical analysis O-)
Ja, oke, verkeerd gebruik van woorden. Ik toon er namelijk helemaal niks mee aan en ik heb er niet voor gestudeerd. Maar zoals jij bijvoorbeeld adviseerde gaat niet op voor deze aantallen met een dergelijke hoeveelheid moderators (laten we wel reëel blijven):
DevWouter schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:16:
[...]

Mijn advies aan de moderators is dan ook inventariseer welke gedrag bepaalde mensen vertonen en koppel dat los van hun standpunten. En begin dan met de mensen die vaak reageren maar welke vaak niet als storend wordt beschouwd en waar je het ook mee eens bent. Niet om ze te straffen of zodat je scherper kan optreden, maar om dat het daardoor makkelijker is om alleen naar het gedrag te kijken. Anders is de kans groot dat je inhoud en gedrag aan elkaar koppelt. Terwijl het goed mogelijk is dat een storend element juist geen script hanteert.

Ps: Ik adviseer ook dat iedereen het doet. Het herkennen van scripts en je eigen scripts bewust kunnen afdraaien is een verdomd handige tool.
... En natuurlijk heb ik hier overheen gelezen O-)...

Ik zou trouwens zweren dat ik met een dubbelganger van Virtuozzo in gesprek ben... :X

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
Om even een stapje terug te nemen,

De gewenste vorm van discussie creëer je door fatsoenlijke regels te hebben, en dan consequent op moderen, zodat ook voor "flyby" users die vanuit social media komen duidelijk word wat een acceptabele vorm van discussie is en wat niet. en dat moet gewoon consequent worden volhard.

Als je dat niet doet, dan krijg je de social media variant van discussiëren ook hier en vooral op de hot-topic draadjes, dus juist bij de populaire draadjes moet er meer aandacht komen.

Als je inhoudelijk discussie wil, moet je de mensen die inhoudelijk reageren niet wegjagen door laks te modden, zeker niet als je als crew niet een zelfregulerend effect wil hebben. (I.E: negeer en topic-report)

De belangrijkste vraag die je daar als als crew voor moet bepalen is dit: Wat is acceptabel sociaalcultureel- en politiekcommentaar op dit forum.

Vraag 1: is het recht van mensen om te bestaan of niet een politiek onderwerp en voor discussie onderwerpelijk of niet?

simpel vraagje, ja of nee met veel haken en ogen.

voorbeeldjes:
Vinden wij het acceptabel als iemand post: Homosexualiteit is een zonde.
Vinden wij het acceptabel als iemand post: Asielzoekers zijn tuig, en komen hier alleen om bijstand te trekken.
Vinden wij het acceptabel als iemand post: Alle Veganisten zijn gek.
Vinden wij het acceptabel als iemand post: Transmannen zijn geen mannen?
Vinden wij het acceptabel als iemand post: Minder Marokkanen?
etc.

Dit zijn allemaal opmerkingen en ideeen die regelmatig terug komen want "politiek". maar de complete polarisatie van dit soort "social media like" meningen de lucht in ventileren, zijn geen opmerkingen die discussie bevorderen.

en als de crew dit soort type opmerkingen gewoon tolereert. Dan gaat elke discussie verzanden en devolueren in een; "mensen heb het recht om te bestaan" discussie, met alle gevolgen van dien.

----

Vraag 2:
Willen we hondefluitjes of hondefluitjes adjacent accepteren? ook als mensen zich daar niet bewust van zijn?

voorbeeldjes:
Is het acceptabel als iemand post: 'X word weer gecancelled"
Is het acceptabel als iemand post: "we mogen ook niks meer van die Woke mensen"
etc

Er zit namelijk een verschil tussen roepen "Oh nee, Cancel-culture" en je mening geven over waarom jij vind dat iets wel zou mogen.

Als iemand een mening geeft over waarom hij vind dat over bepaalde dingen gewoon zou mogen worden gegrapt binnen en kroeg-setting, ook als dat op TV is, dat is discussiëren.

Roepen: Oh nee cancel culture, is met een knuppel een discussie doodslaan. En daar kan je gewoon op modden.

----

Er moet ergens een basisniveau discussie zijn ook voor nieuwe gebruikers, en problematiek mag best besproken worden. en als dat niveau niet zichtbaar word, zeker in de moeilijke, snelle topics, dan gaan de we onzin van de laatste week blijven herhalen.

Dit is niet iets van rechts vs links. maar er moet ergens een minimum drempel van acceptabele discussie zijn die meer is dan: niet andere users direct aanvallen, en daar moet naar gemod worden of er moet ruimte komen voor zelfregulatie door de gebruikers.

want AWM is geen social-media, en die tedens overnemen zouden we moeten vermijden.

Uitleggen waarom je iets vind, beschrijven wat je vind, mag best in meer dan 140 tekens, en met iets van moeite. We hoeven ons niet te verlagen na de lowest common denominator.

Maar goed, het is aan het mod-team om te bepalen wat een acceptabel basis niveau van discussieren is - en daarna toe werken doormiddel van modden, modbreaks, etc dan wel niet bans, en waarschuwingen.

net zoals het modteam heeft besloten victimblaming niet te accepteren en daar consequent op te modden, gebeurt dat nu minder dan in het begin van het topic.

Hoe dan ook, of je stopt mensen die geen moeite willen doen, of de mensen die diepgang en inzicht in een discussie willen gaan verdwijnen, je kan niet beide hebben.

Dit zijn mijn twee centjes, doe daar mee wat je wilt :)

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Amphiebietje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:31:
[...]

Bah, nou kan ik mijn serotonine-high niet meer krijgen als een van mijn berichten veel duimpjes krijgt. :P

Dat is gekscherend bedoeld, maar zelf merk ik met de duimpjes wel degelijk dat je gaat hopen dat je berichten een hoop duimpjes krijgen; er is iets verslavend aan.
Je hebt Twitter ontdekt. :)

Oh en dat geneuzel over "scriptjes" vind ik ook wel een dooddoener, beetje gemakkelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Sandor_Clegane op 01-05-2022 17:44 ]

Less alienation, more cooperation.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DR!5EQ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Ja, oke, verkeerd gebruik van woorden. Ik toon er namelijk helemaal niks mee aan en ik heb er niet voor gestudeerd.
Los van de goeie intentie, mijn reactie was vooral omdat ik zelf die route ook bewandeld hebt. Pas toen ik wat research er over ging lezen werd het me duidelijk hoe problematisch deze oplossingsrichting is.
Maar zoals jij bijvoorbeeld adviseerde gaat niet op voor deze aantallen met een dergelijke hoeveelheid moderators (laten we wel reëel blijven):

[...]

... En natuurlijk heb ik hier overheen gelezen O-)...
Het is ook niet bedoeld om continue toe te passen, maar eerder als een training. Als je dit ongetraind toepas wanneer je beslissing moet maken heeft onder druk dan gaat het fout.
Ik zou trouwens zweren dat ik met een dubbelganger van Virtuozzo in gesprek ben... :X
Pff… hoogstens een Mini-me. B-)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:12

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik ben mij aan het inlezen in de vorige pagina's sinds het slotje. Ik snap dat het een complexe issue is. Ik kan mij niet voorstellen dat het voltallige mod team tot de conclusie komt dat dit voorlopig het beste in en wij kunnen zeggen 'je kunt toch gewoon X of Y'. Wat dat betreft, dank aan het mod-team voor deze discussie.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:28

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
DR!5EQ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:39:
Ik hoop eigenlijk nog steeds dat er een topic komt over hoe je een discussie voert en wat voor invloed misvattingen hebben en daar dan ook deze huidige discussie kan voeren. Want zoveel vind ik het niet met beleid te maken hebben, eerder met het gedrag van onszelf, en een koe moet je bij de horens vatten.
Ik vind dat zeker geen slecht idee. Dergelijke topics kunnen een meerwaarde hebben en over (buiten de inhoud of politieke visie) hoe je een goede discussie voert is heel veel te zeggen.

Maar in plaats van te hopen dat het topic er ooit komt, neem de handschoen zelf op en start het. Ik denk dat in het Oekraïne-themaforum een uitmuntend voorbeeld te vinden is Hoe weren wij ons tegen misinformatie?. Ik weet vrij zeker dat hier wel wat tweakers zijn die ook ervaring hebben met discussietechnieken (of die vroeger bij een debatclub hebben gezeten om maar wat te noemen) en assisteren / van feedback voorzien.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
polthemol schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Ik vind dat zeker geen slecht idee. Dergelijke topics kunnen een meerwaarde hebben en over (buiten de inhoud of politieke visie) hoe je een goede discussie voert is heel veel te zeggen.

Maar in plaats van te hopen dat het topic er ooit komt, neem de handschoen zelf op en start het. Ik denk dat in het Oekraïne-themaforum een uitmuntend voorbeeld te vinden is Hoe weren wij ons tegen misinformatie?. Ik weet vrij zeker dat hier wel wat tweakers zijn die ook ervaring hebben met discussietechnieken (of die vroeger bij een debatclub hebben gezeten om maar wat te noemen) en assisteren / van feedback voorzien.
Misschien het teken dat het tijd is voor een link in AWM? Alhoewel er een deel in het topic gewijd is aan Oekraine-oorlog-specifieke mis- en desinfo, is dat zeker niet de exclusieve focus.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
DevWouter schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:16:
[...]

Hoewel ik de post waardeer vind ik dit stuk zeer onjuist.

Scripts wordt door iedereen toegepast. Door storende elementen, maar ook door diegene die zich aan de norm houden. Zo heb ik zelf ook een paar scripts om discussies te de-escaleren en als de moderators in die context naar hun eigen gedrag kijken dan weet ik vrij zeker dat jullie ook scripts hanteren.

Het toepassen van een script is dan ook iets neutraals, de meeste helpdesks en callcenters hebben daar legio van. Het probleem is dan de motivatie die tot het script heeft geleid. De meeste mensen binnen het topic heeft het dan over extremistisch scripts.

Deelnemers in een discussie hanteren scripts waarschijnlijk vaker onbewust dan bewust. Vaak voeren ze het uit omdat ze het ergens anders zien werken. Zoals een docent die een lastige leerling de mond snoert door bij zijn tweede vraag te verzoeken om na de les even te babbelen zodat hij zijn verhaal kan afmaken en de student het idee te geven gehoord te zijn.

Zie scripts dan ook vooral als gedrag waarmee iemand naar een bepaald doel werkt. Vaak is het specifiek voor de omstandigheid en doel.

Een callcenter medewerker draait een script af waarbij er eerst meerde bevestigende antwoorden wilt krijgen ("bent u ...? woont u op ...?") waarna men vraagt of er interesse is voor een aanbod. En zo zal een extremist je eerst overtuigen van de verschillen met een ander voordat die wijst op gevaren van de ander. En zo voorts.

De tweede onjuistheid is de verwijzing naar sociale media. Het gedrag op sociale media en hier kan je niet met elkaar vergelijken. De meeste deelnemers kennen elkaar relatief goed. Terwijl er op Twitter/Facebook/Youtube ze vaak anoniemer zijn. Omdat er een relatief groot verschil is van omstandigheden kunnen die scripts niet hier gehanteerd worden. Echter de inhoud en volharding van standpunten kan men wel meenemen.

Die inhoud en volharding zijn echter ook te verkrijgen via andere platformen zoals sociale media: Familie, vrienden, sportclub, et cetera

Mijn advies aan de moderators is dan ook inventariseer welke gedrag bepaalde mensen vertonen en koppel dat los van hun standpunten. En begin dan met de mensen die vaak reageren maar welke vaak niet als storend wordt beschouwd en waar je het ook mee eens bent. Niet om ze te straffen of zodat je scherper kan optreden, maar om dat het daardoor makkelijker is om alleen naar het gedrag te kijken. Anders is de kans groot dat je inhoud en gedrag aan elkaar koppelt. Terwijl het goed mogelijk is dat een storend element juist geen script hanteert.

Ps: Ik adviseer ook dat iedereen het doet. Het herkennen van scripts en je eigen scripts bewust kunnen afdraaien is een verdomd handige tool.
Het label scripts geeft vooral een negatieve lading. Je kwalificeert iemand alsof die met een kwade insteek het topic instapt. Mede daarom is het ongewenst om het zo te benoemen of iemand te voorzien met dit label. Want het is bij lange na niet altijd terecht dat iemand met een kwade insteek deel gaat nemen aan een discussie. Door dan een label op te plakken, diskwalificeer je iemand, die voelt zich aangevallen en de discussie escaleert alleen maar daarom.

Bovendien wordt de discussie en hoe je die benaderd erg abstract. We discussiëren misschien met nicknames, maar daar zitten wel echte mensen achter. Mede daarom zijn gevoelige onderwerpen zo moeilijk te bediscussiëren, mensen hebben emotie bij een bepaald onderwerp. Daarom is het belangrijk om af te wegen hoe jouw bericht overkomt, wat je wil zeggen en open te staan voor een ander. En dat mis ik nog wel eens, men gaat soms alleen over op gevoel en vergeet de feiten om zaken te relativeren of in het juiste perspectief te plaatsen. Dat hele samenspel van gevoel en emotie, daar valt geen 'script' op te plakken.

Daarnaast moet je ervoor waken om niet iedereen te gaan plaatsen in een bepaald hokje, uiteindelijk zijn we allemaal deelnemers aan de discussie. Het gevaar is dat je iemand op voorhand gaat aanmerken als verstoorder, zonder dat je met die persoon in discussie gaat. Want uiteindelijk komen de meeste met een goede insteek de discussie binnen. Het is vaker de manier waarop men zich uit en het gebrek aan openstaan voor elkaar wat de discussie de das om doet. En uiteraard zijn er trollen die je niet moet voeren, maar dat merk je doorgaans snel genoeg.

Tweakers Discord

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ondertussen is het grensoverschrijdend-seksueel-gedrag-topic al drie dagen "even" dicht...

Kifesh?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• tweakduke

tweakduke

Mx. Alba schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:33:
Ondertussen is het grensoverschrijdend-seksueel-gedrag-topic al drie dagen "even" dicht...

Kifesh?
Die gaat niet open. tweakduke in "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic"

Zie ook de andere reacties van mijn collega's het probleem ligt dieper, we gaan niet een herhaling van zetten doen.

Tweakers Discord

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

tweakduke schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Het label scripts geeft vooral een negatieve lading. Je kwalificeert iemand alsof die met een kwade insteek het topic instapt. Mede daarom is het ongewenst om het zo te benoemen of iemand te voorzien met dit label. Want het is bij lange na niet altijd terecht dat iemand met een kwade insteek deel gaat nemen aan een discussie. Door dan een label op te plakken, diskwalificeer je iemand, die voelt zich aangevallen en de discussie escaleert alleen maar daarom.
Duimpje

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

tweakduke schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:39:
[...]

Die gaat niet open. tweakduke in "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic"

Zie ook de andere reacties van mijn collega's het probleem ligt dieper, we gaan niet een herhaling van zetten doen.
Misschien moet de modbreak dan aangepast worden?

En dit is zeker wel een onderwerp dat hoort binnen Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij. Door een dergelijk topic permanent te sluiten doe je feitelijk precies dat wat de bullies willen en ga je dus aan hun kant staan. Die trollen hebben het namelijk wel steeds over vrijheid van meningsuiting, maar wat ze het liefst zien is dat "deugmensen" weggepest worden of op andere wijze de mond gesnoerd zodat zij lekker door kunnen gaan met hun gezellige *-istische status quo.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• tweakduke

tweakduke

Mx. Alba schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Misschien moet de modbreak dan aangepast worden?

En dit is zeker wel een onderwerp dat hoort binnen Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij. Door een dergelijk topic permanent te sluiten doe je feitelijk precies dat wat de bullies willen en ga je dus aan hun kant staan. Die trollen hebben het namelijk wel steeds over vrijheid van meningsuiting, maar wat ze het liefst zien is dat "deugmensen" weggepest worden of op andere wijze de mond gesnoerd zodat zij lekker door kunnen gaan met hun gezellige *-istische status quo.
Ik heb een bericht toegevoegd. Verder is het voor ons geen makkelijke beslissing om een onderwerp niet toe te staan, puur door de genoemde punten dat er geen gezonde basis is tussen de deelnemers.

Op de lange termijn kan het misschien wel weer, maar dergelijke oplossingen vragen tijd en bezinning.

Tweakers Discord

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

tweakduke schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb een bericht toegevoegd. Verder is het voor ons geen makkelijke beslissing om een onderwerp niet toe te staan, puur door de genoemde punten dat er geen gezonde basis is tussen de deelnemers.

Op de lange termijn kan het misschien wel weer, maar dergelijke oplossingen vragen tijd en bezinning.
Tja... Je kan ook gewoon de trollen een schop geven en van Tweakers een Safer Space maken.

• tweakduke

tweakduke

Mx. Alba schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Tja... Je kan ook gewoon de trollen een schop geven en van Tweakers een Safer Space maken.
Als het zo simpel was, dan hadden we het al wel opgelost. Het zit dieper dan dat, maar dat is al benoemd door mij en mijn collega's.

Tweakers Discord

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12
[...]

Bovendien wordt de discussie en hoe je die benaderd erg abstract. We discussiëren misschien met nicknames, maar daar zitten wel echte mensen achter. Mede daarom zijn gevoelige onderwerpen zo moeilijk te bediscussiëren, mensen hebben emotie bij een bepaald onderwerp. Daarom is het belangrijk om af te wegen hoe jouw bericht overkomt, wat je wil zeggen en open te staan voor een ander. En dat mis ik nog wel eens, men gaat soms alleen over op gevoel en vergeet de feiten om zaken te relativeren of in het juiste perspectief te plaatsen. Dat hele samenspel van gevoel en emotie, daar valt geen 'script' op te plakken.

Daarnaast moet je ervoor waken om niet iedereen te gaan plaatsen in een bepaald hokje, uiteindelijk zijn we allemaal deelnemers aan de discussie. Het gevaar is dat je iemand op voorhand gaat aanmerken als verstoorder, zonder dat je met die persoon in discussie gaat. Want uiteindelijk komen de meeste met een goede insteek de discussie binnen. Het is vaker de manier waarop men zich uit en het gebrek aan openstaan voor elkaar wat de discussie de das om doet. En uiteraard zijn er trollen die je niet moet voeren, maar dat merk je doorgaans snel genoeg.
Dit inderdaad.

Die discussie over 'scripts' irriteert me eerlijk gezegd wel. Denk dat bijna iedereen hier eerder in emotie reageert dan met een groot vooropgezet plan om een eigen agenda oid erdoorheen te drukken. Zou willen dat ik zo slim was :).

Datzelfde geldt inderdaad voor die hokjes. De verzuiling is al lang voorbij. Mensen zijn niet (meer) in hokjes te plaatsen. Merk aan mezelf (en veel anderen) dat het wat meningen betreft alle kanten op vliegt. Op sommige onderwerpen conservatief, en op andere (vind ik) progressief.

Ook zit er (mede door de aanwezigheid hier) evolutie in hoe je tegen zaken aan kijkt. Zit met verbazing wel eens posts van mezelf van (vele) jaren terug te lezen en kom dan tot de conclusie dat ik nu heel anders tegen bepaalde zaken aan kijk.

Dus hokjes en scripts? Nee, dank je.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Brent
[...]

Bovendien wordt de discussie en hoe je die benaderd erg abstract. We discussiëren misschien met nicknames, maar daar zitten wel echte mensen achter.
Als je daar vanuit gaan, dan kan een script diskwalificerend overkomen. Echter, zoals we in een eerder genoemd topic linken naar studies, deze aanname kan vaak niet gemaakt worden. Bots of geplande accounts die evt door meerderen gebruikt worden; daar worden vaak letterlijk scripts afgedraaid.

Daar achter komen is erg lastig, en geen taak 1 forumgebruiker kan voltrekken (al zijn er die het proberen ;)). Maar ik zou fundamenteel deze aanname niet maken; naarmate GoT door meer mensen gevonden wordt, wordt het ook een interessanter target voor dergelijk misbruik. Het is naief te denken dat accounts hier altijd een echte mens vertegenwoordigen.
Mede daarom zijn gevoelige onderwerpen zo moeilijk te bediscussiëren, mensen hebben emotie bij een bepaald onderwerp. Daarom is het belangrijk om af te wegen hoe jouw bericht overkomt, wat je wil zeggen en open te staan voor een ander. En dat mis ik nog wel eens, men gaat soms alleen over op gevoel en vergeet de feiten om zaken te relativeren of in het juiste perspectief te plaatsen. Dat hele samenspel van gevoel en emotie, daar valt geen 'script' op te plakken.
Daar valt juist uitstekend een script op te plakken. Zie de formule die het Kremlin voor binnenlandse consumptie gebruikt voor een zeer evidente. Maar zie ook studies/rapportages van bijv. de antivax gemeenschap voor iets dichterbij waar het gebruik van emotie niet alleen en passent maar een kern-tool zijn in scripts.
De vraag is hoe we die belangen balanceren: mensen een kans geven en het gesprek hier zoveel mogelijk vrijwaren van manipulatie, en zeker in AWM, niet te verzanden in een meningenrondje (of spiraaltje...). We hebben hier al sinds mensenheugenis regels om AWM aantrekkelijk te houden, en daar hoort bij een vermogen misbruik vast te stellen en te weren.

Je maakte hier een aantal statistische opmerkingen, als je kunt zou ik graag je cijfers zien.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:15

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het probleem is in het algemeen dat je er niet vanuit kan gaan dat het gebruik labels voor iedereen dezelfde betekenis heeft of mensen überhaupt niet weten wat er mee bedoelt wordt. Als ik het woord script gebruik dan dan weten mensen die zich verdiepen in discussietechniek en desinformatie misschien wat er bedoelt wordt, maar anderen weten dat misschien niet of verzinnen er zelf een beeld bij.

Als ik die informatie niet zo hebben dan zou ik bij een script kunnen denken aan soort handleiding of flowchart die telemarketeers gebruiken voor gesprekken.

Het gebruik van labels kan eigenlijk alleen als iedereen dezelfde betekenis hangt aan dat label.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• tweakduke

tweakduke

Brent schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:10:
[...]

Als je daar vanuit gaan, dan kan een script diskwalificerend overkomen. Echter, zoals we in een eerder genoemd topic linken naar studies, deze aanname kan vaak niet gemaakt worden. Bots of geplande accounts die evt door meerderen gebruikt worden; daar worden vaak letterlijk scripts afgedraaid.

Daar achter komen is erg lastig, en geen taak 1 forumgebruiker kan voltrekken (al zijn er die het proberen ;)). Maar ik zou fundamenteel deze aanname niet maken; naarmate GoT door meer mensen gevonden wordt, wordt het ook een interessanter target voor dergelijk misbruik. Het is naief te denken dat accounts hier altijd een echte mens vertegenwoordigen.
Bots zijn hier niet zomaar aanwezig. Het is immers geen Discord of een twitter waar dit eenvoudig in te zetten is. Men acteert misschien uit een bedoeling om provocerend te zijn of om de boel daarmee te ontsporen. Maar diegene die dit bewust doen vanuit een 'script' zoals jullie dit zeggen, vormen maar echt een klein aandeel.

Wees daarmee voorzichtig. We zijn absoluut niet naïef om te denken dat er geen enkele kwaadwillende gebruikers gaan deelnemen, maar we moeten ook niet doorslaan aan de andere kant en iedere gebruiker argwanend bekijken. Hetzelfde geldt voor de deelnemers aan de discussie, ga niet iedere deelnemer argwanend bekijken of die wel een goede bedoeling heeft.

Het is eerder dat hoe meer deelnemers er deelnemen, met verschillende visies en grotere tegenstellingen, hoe eerder de discussie kan ontsporen.
Daar valt juist uitstekend een script op te plakken. Zie de formule die het Kremlin voor binnenlandse consumptie gebruikt voor een zeer evidente. Maar zie ook studies/rapportages van bijv. de antivax gemeenschap voor iets dichterbij waar het gebruik van emotie niet alleen en passent maar een kern-tool zijn in scripts.
Maar die pik je er tussen uit, die zijn er op uit om te verstoren. Daar zijn we echt wel op bedacht :)
De vraag is hoe we die belangen balanceren: mensen een kans geven en het gesprek hier zoveel mogelijk vrijwaren van manipulatie, en zeker in AWM, niet te verzanden in een meningenrondje (of spiraaltje...). We hebben hier al sinds mensenheugenis regels om AWM aantrekkelijk te houden, en daar hoort bij een vermogen misbruik vast te stellen en te weren.

Je maakte hier een aantal statistische opmerkingen, als je kunt zou ik graag je cijfers zien.
Dat zijn cijfers waar ik niet direct openheid over kan geven, maar het is niet zo dat er meer verstoorders dan 'goede' gebruikers deelnemen.

De algehele balans hoe we met elkaar in discussie zijn over dergelijke onderwerpen is wel een punt.

Tweakers Discord

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

tweakduke schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:00:
[...]

Als het zo simpel was, dan hadden we het al wel opgelost. Het zit dieper dan dat, maar dat is al benoemd door mij en mijn collega's.
Ja, daar vind ik dus wel wat van... Want in de maatschappij is er nu juist volop discussie, niet alleen over seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar ook over ander grensoverschrijdend gedrag, en over het respecteren van andermans grenzen. Dat is een discussie de heel hard nodig is en die tot wezenlijke vooruitgang van de hele maatschappij kan leiden. En juist hier op Tweakers wordt die discussie niet toegestaan, waarmee feitelijk wordt toegegeven aan de geprivilegeerden die het liefst die discussie kapot maken om de status quo te behouden.

Nou kan je natuurlijk wel beargumenteren dat Tweakers geen maatschappelijk forum is... Maar toch zitten we hier in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij in een deel van het forum waar het daar juist wel om draait. Ik hang al bijna 21 jaar op Tweakers rond, en van die tijd ben ik 10 jaar lang moderator geweest, het moge wel duidelijk zijn dat ik de Tweakers community liefheb. En dat juist hier de discussie over grenzen en het respecteren daarvan kennelijk niet eens gevoerd kan worden is problematisch, want ook hier is die discussie nodig, ook binnen de crew, waar ik me de laatste periode dat ik mod was niet veilig voelde. Dat ik hier überhaupt nog ben is een bewijs van mijn liefde voor deze community want als die er niet was dan had ik de deur achter me dicht getrokken en had je me nooit meer gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 02-05-2022 12:32 ]

• Brent
defiant schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:23:
Het probleem is in het algemeen dat je er niet vanuit kan gaan dat het gebruik labels voor iedereen dezelfde betekenis heeft of mensen überhaupt niet weten wat er mee bedoelt wordt. Als ik het woord script gebruik dan dan weten mensen die zich verdiepen in discussietechniek en desinformatie misschien wat er bedoelt wordt, maar anderen weten dat misschien niet of verzinnen er zelf een beeld bij.

Als ik die informatie niet zo hebben dan zou ik bij een script kunnen denken aan soort handleiding of flowchart die telemarketeers gebruiken voor gesprekken.

Het gebruik van labels kan eigenlijk alleen als iedereen dezelfde betekenis hangt aan dat label.
Dat is een goed punt: wat is een script? Ik zie dat ruimer dan een telemarketing flowchart. Een precieze definitie durf ik nu niet voor te stellen, maar ik kan wel zeggen dat er patronen zijn waar te nemen die ik buitengewoon vreemd zou vinden mensen IRL te zien vertonen.

Een andere indicatie is dat sommige users in meerdere topics zeer gelijkende derailing weten te bewerkstelligen. Hun script hoeft niet op papier te staan om toch opmerkelijk gecoordineerd te verlopen af en toe. Er zijn dus mensen hier die dit beter bijhouden dan ik, ik hoop dat jullie als modteam dat ook doen. Ik snap alleen niet dat er toch zulke ruimte nog steeds lijkt te worden gegeven echter. Concreet: de discussie over seksuele misdraging weer in een cancel-discussie te laten veranderen lijkt me gewoon niet nodig en nergens goed voor: het is een gebaand onzin-pad. In zoverre zou ik dat een script noemen omdat je er geld op in kunt zetten dat mensen dit weer zullen pogen, ook al is het maar omdat door het steeds weer scriptsgewijs opduiken in andere kanalen en men het maar gewoon automatisch kopieert. Dit effect is onderdeel van misinfo, ook al is er hier niet 1 account zonder daadwerkelijk mens erachter.

• Brent
tweakduke schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:26:
[...]

Wees daarmee voorzichtig. We zijn absoluut niet naïef om te denken dat er geen enkele kwaadwillende gebruikers gaan deelnemen, maar we moeten ook niet doorslaan aan de andere kant en iedere gebruiker argwanend bekijken. Hetzelfde geldt voor de deelnemers aan de discussie, ga niet iedere deelnemer argwanend bekijken of die wel een goede bedoeling heeft.
Toch is de teerling al geworpen op het moment dat er het een (mensen veel ruimte geven, en daardoor ook veel ruimte voor misbruik laten) prio krijgt boven het ander (de inhoud beschermen). Van meerdere posters, die ik ken als bijzonder informatief en inzichtvol in AWM, weet ik dat deze verschillende mate van zelfcensuur plegen, omdat het veel waarschijnlijker lijkt gedoe te krijgen als je soms wat al te sterk reageert op de zoveelste ogenschijnlijke trol dan trollen zelf. Een nieuw accountje is zo gemaakt tenslotte.
Het is eerder dat hoe meer deelnemers er deelnemen, met verschillende visies en grotere tegenstellingen, hoe eerder de discussie kan ontsporen.
De meeste debatten en discussies kennen huisregels om dat in goede banen te leiden. Die regels kunnen ook bijgewerkt worden. Hier hebben ze ook. Als het ontsporen toeneemt, dan zijn de regels of de handhaving daarvan misschien niet optimaal. Ik zou dan daar de oplossing in zoeken, ipv in meer ruimte geven voor zaken zie ook jij eigenlijk liever niet zou zien.
[...]

Maar die pik je er tussen uit, die zijn er op uit om te verstoren. Daar zijn we echt wel op bedacht :)
In het Hoe weren wij ons tegen misinformatie? topic hadden we eens een account waarbij dat heel lastig vast te stellen was. Ja, de ergsten pik je er zo uit, maar sommigen zijn behoorlijk geraffineerd. Het is tenslotte ook de kunst die de misinfo mogelijk maakt: je voor te doen als het een, maar uiteindelijk altijd het ander te pushen. Zie Sartre's mauvaise foi; als je iedereen in eerste instantie serieus neemt, ben je in praktijk eenvoudig uit te schakelen. Of dat nou door des- of misinfo komt.
[...]

De algehele balans hoe we met elkaar in discussie zijn over dergelijke onderwerpen is wel een punt.
Dank voor het overwegen daarvan! Neem nu geenstijl: alles mag, zogenaamd, maar graviteert wel naar een specifieke richting. Dat lijkt me niet wat AWM was of zou moeten willen zijn. Om dat te voorkomen, denk ik dat je er niet aan ontkomt pro-actiever bepaalde zaken/tactieken/'meningen' proberen te weren. Fora van hoge kwaliteit ontstaan niet uit free-for-alls, dat moge duidelijk zijn.

• tweakduke

tweakduke

Brent schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:55:
[...]

Toch is de teerling al geworpen op het moment dat er het een (mensen veel ruimte geven, en daardoor ook veel ruimte voor misbruik laten) prio krijgt boven het ander (de inhoud beschermen). Van meerdere posters, die ik ken als bijzonder informatief en inzichtvol in AWM, weet ik dat deze verschillende mate van zelfcensuur plegen, omdat het veel waarschijnlijker lijkt gedoe te krijgen als je soms wat al te sterk reageert op de zoveelste ogenschijnlijke trol dan trollen zelf. Een nieuw accountje is zo gemaakt tenslotte.
Vergeet niet dat er een drempel is van 100posts, dus een nieuw account maken en meteen deelnemen dat gaat niet zomaar. Desondanks kan niet iedere deelnemer meteen goed meedoen en door het lange bestaan van het forum zijn er veel deelnemers als er een onderwerp is met veel interesse.
De meeste debatten en discussies kennen huisregels om dat in goede banen te leiden. Die regels kunnen ook bijgewerkt worden. Hier hebben ze ook. Als het ontsporen toeneemt, dan zijn de regels of de handhaving daarvan misschien niet optimaal. Ik zou dan daar de oplossing in zoeken, ipv in meer ruimte geven voor zaken zie ook jij eigenlijk liever niet zou zien.

[...]

In het Hoe weren wij ons tegen misinformatie? topic hadden we eens een account waarbij dat heel lastig vast te stellen was. Ja, de ergsten pik je er zo uit, maar sommigen zijn behoorlijk geraffineerd. Het is tenslotte ook de kunst die de misinfo mogelijk maakt: je voor te doen als het een, maar uiteindelijk altijd het ander te pushen. Zie Sartre's mauvaise foi; als je iedereen in eerste instantie serieus neemt, ben je in praktijk eenvoudig uit te schakelen. Of dat nou door des- of misinfo komt.

[...]

Dank voor het overwegen daarvan! Neem nu geenstijl: alles mag, zogenaamd, maar graviteert wel naar een specifieke richting. Dat lijkt me niet wat AWM was of zou moeten willen zijn. Om dat te voorkomen, denk ik dat je er niet aan ontkomt pro-actiever bepaalde zaken/tactieken/'meningen' proberen te weren. Fora van hoge kwaliteit ontstaan niet uit free-for-alls, dat moge duidelijk zijn.
Absoluut, je houdt moeilijke gevallen die lastig vast te stellen zijn en nieuwe discussietechnieken doen zich voor. In de huidige tijdsgeest en de effecten van social media, etc. geeft het nog meer uitdaging.

Tweakers Discord

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Zie scripts ook niet als een ja-of-nee stelling, maar eerder als een gradatie van 0% tot 100%. Zoals ik aangaf is een script zelf neutraal, de motivatie voor het script niet.

Voorbeeld: Het "twee kanten aan het verhaal" kan zowel een script zijn bedoeld om de schuld te verdelen of een argument dat beide kanten van het verhaal aangehoord moeten worden voordat er een oordeel kan plaats vinden. Zelfs als het ingezet wordt als script, is de toepassing van het script neutraal. Het gaat dan vooral ook om de intentie daar achter. Zoals Trump die met zijn uitspraak geen oordeel wilde uitspreken over zijn eigen fanbase. Maar zoals mening gebruiker hier vast wel heeft gedaan kan het ook gebruikt worden om te erkennen dat hun reactie op de fout van de ander onjuist was.

De keuze om het een negatieve lading te geven aan de "term" is vooral die van de toehoorder, niet die van de spreker. Maar mochten we een beter termen vinden voor het voorspelbaar gedrag in bepaalde context met een bepaald doel dan hoor ik het graag.
Bovendien wordt de discussie en hoe je die benaderd erg abstract. We discussiëren misschien met nicknames, maar daar zitten wel echte mensen achter.
Akkoord, voor mij is het omdat abstractie helpt met het minder persoonlijk maken. Zo gebruik ik overmatig "men" en vermijd ik "je/jij/jouw". De meeste mensen kunnen goed tegen kritiek, maar een heel stuk minder als het persoonlijk wordt.
Mede daarom zijn gevoelige onderwerpen zo moeilijk te bediscussiëren, mensen hebben emotie bij een bepaald onderwerp. Daarom is het belangrijk om af te wegen hoe jouw bericht overkomt, wat je wil zeggen en open te staan voor een ander. En dat mis ik nog wel eens, men gaat soms alleen over op gevoel en vergeet de feiten om zaken te relativeren of in het juiste perspectief te plaatsen.
Akkoord, empathie online vinden is iets waar we (als community) constant aan moeten werken.
Dat hele samenspel van gevoel en emotie, daar valt geen 'script' op te plakken.
Niet helemaal waar. Ook bij het trainen van empathie hebben we scripts. Het tellen tot 10 is daar een bekend voorbeeld van. Het vragen hoe een ander zich voelt is een ander. Luisteren voordat je spreekt is een derde.

Het probleem is dat vele van ons (waaronder ik mezelf ook van tijd tot tijd kan rekenen) het niet continue toepassen. Het is dan ook mogelijk maar het vereist opvoeding.
Het plaatsen in het hokje is vervelend omdat het direct aanval is op een persoon. We generaliseren namelijk die persoon tot een stereotype. Developers zijn nerds, bouwvakkers drinken bier, et cetera.

Overigens, wil ik hier meteen toevoegen dat jullie verdomd moeilijk werk hebben en dat het bovenstaande misschien simpel klinkt het absoluut niet zo is. Vrijwilligerswerk is misschien vrijwillig, maar dat betekent niet dat jullie vrij zijn in de keuzes.
tweakduke schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:39:
[...]

Zoals ik aangaf in mijn reactie: Ik waardeer de post, de toelichting en daarmee ook de beslissing en de moed die dat vereist. Hoe ik ook over die beslissing zelf mag denken vind ik niet relevant. Mijn kritiek op een klein onderdeel is vooral om te kijken of we gezamenlijk (als community) een pad voorwaarts kunnen vinden. Het is een duidelijke blokkade en iets wat een antwoord nodig heeft tenzij we AWM in zijn geheel stop willen zetten.

@DaniëlWW2, @polthemol en @defiant
Er is van mij uit niks dan respect voor jullie. Ik wens met regelmaat dat ik het wat vaker kon tonen. d:)b

• Brent
tweakduke schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Absoluut, je houdt moeilijke gevallen die lastig vast te stellen zijn en nieuwe discussietechnieken doen zich voor. In de huidige tijdsgeest en de effecten van social media, etc. geeft het nog meer uitdaging.
Toch is het wrang dat ik zo een aantal van de obvious gevallen kan aanwijzen die nog gewoon vrij rondlopen. En dat er andere posters die dit proberen aan te wijzen door mods de pas wordt afgesneden (de omkering: het labellen zou toxischer zijn dan wat het aantoont). Ik heb het gevoel dat we er daar niet genoeg samen over op 1 lijn zitten, wat me wel een enorm belangrijk ingrediënt lijkt voor 'het behoud' van AWM, en ook het behoud van hoog-gewaardeerde toevoegingen/toevoegers. Die spelen immers een grote rol bij het aantrekken van de rest.

Kortom: wat zijn de uitdagingen precies en hoe gaan we die aan? Wie doet wat? Hoe helpen posters de mods en andersom?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
* Proton_ checkt ook in
Ik ben benieuwd hoe ik deel van de oplossing kan zijn :)
DM staat trouwens ook open voor feedback.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jos_V
Het probleem met de scripts en de draaiboeken is dat de mensen die ze beoefenen niet altijd weten dat ze technieken en manieren gebruiken die specifiek ontworpen zijn om gezond debat dood te slaan en om te vormen in een toneel van perceptie en emotie.

Dat betekend niet dat die mensen niet een draaiboek volgen. Ook staan die mensen niet meteen open om te leren over het feit dat ze bepaalde discussie technieken gebruiken, of erger dat ze misbruikt worden om die draaiboeken te gebruiken. Want het zijn namelijk gewoon mensen die hun mening uiten. Een mening die gebeiteld is door een draaiboek.

De vraag voor de crew en de moderators is dit; willen jullie dit toestaan, of vinden jullie het de taak van de overige forum gebruikers om keer op keer een discussie te hebben die erop is ontworpen om discussie te ontwrichten? Of gaan we dat gewoon in de kiem smoren.

Jullie moderaten nu victimblaming. in het verkiezingsforum werd de erkenning van FVD als anti-democratisch als een onweerlegbaar feit neergezet en met die regels gemodereerd. om zo een inhoudelijke discussie sfeer te onderhouden.

De veelgebruikers willen graag discussie, en inzichten delen, en meningenverschillen toetsen, wat we niet willen is een discussie die verzand in one-liners en in een nee-jij discussie verzand.

een mening heeft inhoud en achtergrond en een reden, en dat mogen nieuwe-gebruikers ook vertonen. beetje moeite mag wel, zeker in moeilijke topics, juist in moeilijke topics.

Ik zeg niet ban mensen uit awm, maar gewoon weest strenger in het modden van "draaiboek zinnen en phrases" Dingen als "Cancel-Culture" Dingen als "Woke" gewoon wegmodden en aangeven dat ze hun mening maar beter moeten articuleren.

en als het moet een time-out van bepaalde topics, en of bannen uit specifieke topics als ze de regels blijven negeren.

Het probleem is dat je niet met een draaiboek kan discussiëren. ook als mensen zich daar niet bewust van zijn.

Het is best pijnlijk, voor de vrijwilliger modjes die ondankbaar werk doen in hun vrijetijd, maar als we een bepaald niveau van discussie willen dan moet dat door stricter te moderaten.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Jos_V schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:17:
Dat betekend niet dat die mensen niet een draaiboek volgen. Ook staan die mensen niet meteen open om te leren over het feit dat ze bepaalde discussie technieken gebruiken, of erger dat ze misbruikt worden om die draaiboeken te gebruiken. Want het zijn namelijk gewoon mensen die hun mening uiten. Een mening die gebeiteld is door een draaiboek.
Dit vind ik een belangrijke opmerking.

Hoe kunnen we de deelnemers verleiden om hun discussie technieken te verbeteren? En wat als ze daar niet toe bereid zijn?

Ik denk dat veel mensen hier in het forum wel eens in de "leer" zijn gegaan bij een ander of privé gewezen zijn op hun gedrag om vervolgens daar beter uit te zijn gekomen. Wat als we dat promoten? Belonen werkt altijd beter dan straffen. Oh... En dit is ook van toepassing op de oude rotten.

Als het probleem het niveau is dan moeten we er voor zorgen dat het niveau hoger wordt. Dat kan door uitsluiting, maar ook door opvoeding. En dat hoeft echt niet door de moderators alleen gedaan worden.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
Strikter modereren, sjah, dat is geen doel op zich.

Ik denk dat velen (inclusief ikzelf) kunnen/moeten reflecteren over ons eigen gedrag binnen dat topic. Er zijn genoeg reacties waar wel wat aan mankeert, inhoudelijk of in vorm. En dit is niet uniek aan één specifieke groep binnen dat topic.

Met zulke reacties in zulke getalen zal je echt niet veel mensen zover krijgen om van gedachten te veranderen of om tot nieuwe inzichten te komen.

• Brent
Het is pijnlijk te constateren dat je succesvol geprogrammeerd bent, dat je scripts afdraait zonder het te weten. Zo pijnlijk dat ik denk ik de meesten dat nooit zullen toegeven. Ik laat in het midden of ik het ooit heb toegegeven ;) Maar dat het steeds meer gebeurd, zoveel dat iedereen die dit leest ongetwijfeld een paar meningen heeft die uit een propaganda-fabriekje komen. Waarom anders zouden gratis sociale netwerken zo hooggewaardeerd zijn? Het is een tool die hiervoor werkt.

Gelukkig zijn mensen wel veel sneller geneigd zijn hun gedrag aan te passen als ze het eenmaal door hebben. Het is op zich ook niet nodig eea toe te geven als we uiteindelijk maar onzin-meningen afschudden. Hoe krijg je zoiets door? Hoe maak je het aantrekkelijker om die zelfkritiek te hebben? Hoe help je mensen op hun schreden terug te keren, publiek of niet? Ten eerste, om de onzin-mening niet constant herbevestigd te zien. Dus: zo snel als mogelijk is de bekende prefab-meningen verwijderen. Het kan tenslotte niets toe voegen aan een oprechte discussie, en het bevestigd mensen alleen maar in het aanhouden van die mening. Misschien levert dat al heel wat op? In het Oekraine forum is op een gegeven moment zulk ZT beleid op een aantal specifieke Kremlin scripts ingesteld en volgens mij werkte dat uitstekend.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Brent schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:39:
Het is pijnlijk te constateren dat je succesvol geprogrammeerd bent, dat je scripts afdraait zonder het te weten. Zo pijnlijk dat ik denk ik de meesten dat nooit zullen toegeven. Ik laat in het midden of ik het ooit heb toegegeven ;) Maar dat het steeds meer gebeurd, zoveel dat iedereen die dit leest ongetwijfeld een paar meningen heeft die uit een propaganda-fabriekje komen. Waarom anders zouden gratis sociale netwerken zo hooggewaardeerd zijn? Het is een tool die hiervoor werkt.

Gelukkig zijn mensen wel veel sneller geneigd zijn hun gedrag aan te passen als ze het eenmaal door hebben. Het is op zich ook niet nodig eea toe te geven als we uiteindelijk maar onzin-meningen afschudden. Hoe krijg je zoiets door? Hoe maak je het aantrekkelijker om die zelfkritiek te hebben? Hoe help je mensen op hun schreden terug te keren, publiek of niet? Ten eerste, om de onzin-mening niet constant herbevestigd te zien. Dus: zo snel als mogelijk is de bekende prefab-meningen verwijderen. Het kan tenslotte niets toe voegen aan een oprechte discussie, en het bevestigd mensen alleen maar in het aanhouden van die mening. Misschien levert dat al heel wat op? In het Oekraine forum is op een gegeven moment zulk ZT beleid op een aantal specifieke Kremlin scripts ingesteld en volgens mij werkte dat uitstekend.
Ik weet wel zeker dat ik er een aantal keer ingetrapt ben en dat die posts hier ook nog wel ergens rondzwerven. Uiteindelijk heb ik (denk ik ;) ) wel een beetje het licht gezien dankzij een aantal waardevolle posters in AWM en daar heb ik ook buiten het forum dagelijks profijt van. Van sommige users wiens naam mij al deed gruwelen als ik het las heb ik stiekem best veel geleerd :+

Wel krijg ik het gevoel dat die inhoudelijke correctie (daar moet je zelf trouwens ook wel voor open willen staan) steeds minder ruimte krijgt. Dat lijkt me een bewuste keuze van het mod-team, misschien levert het minder werk op, misschien helpt het de discussie te sturen, ik kan eigenlijk alleen maar gissen naar de redenen.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
Mx. Alba schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:50:
[...]
Mx. Alba schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:29:
[...]
En juist hier op Tweakers wordt die discussie niet toegestaan, waarmee feitelijk wordt toegegeven aan de geprivilegeerden die het liefst die discussie kapot maken om de status quo te behouden.
Zelfs hier zitten we te 'scripten' door toch nog even de inhoud beet te pakken. De ene kant heeft over woke en deugen en alles wat daarbij komt kijken. De andere kant over termen als hondefluitjes en de paradox van intollerantie. Geen enkel begrip voor het feit dat je niet op één lijn zit en ook niet hoeft te zitten. Maar lekker klagen dat je niet op de vijand mag schieten.
alexbl69 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:10:
[...]
Ook zit er (mede door de aanwezigheid hier) evolutie in hoe je tegen zaken aan kijkt. Zit met verbazing wel eens posts van mezelf van (vele) jaren terug te lezen en kom dan tot de conclusie dat ik nu heel anders tegen bepaalde zaken aan kijk.
Hear hear _/-\o_
Dit waardeer ik zoveel meer dan al dat gepreek. Als we dit allemaal zouden doen werd het zoveel beter. Een stukje kwetsbaarheid laten zien ipv maar herhaaldelijk preken voor eigen parochie.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

PLAE schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:00:
Zelfs hier zitten we te 'scripten' door toch nog even de inhoud beet te pakken. De ene kant heeft over woke en deugen en alles wat daarbij komt kijken. De andere kant over termen als hondefluitjes en de paradox van intollerantie. Geen enkel begrip voor het feit dat je niet op één lijn zit en ook niet hoeft te zitten. Maar lekker klagen dat je niet op de vijand mag schieten.
Ik heb het gevoeld dat je een script volgt om alles een script te noemen ipv op de inhoud in te gaan...

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
Mx. Alba schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Ik heb het gevoeld dat je een script volgt om alles een script te noemen ipv op de inhoud in te gaan...
Ik ben het volledig met jou eens dat het juist wel besproken moet kunnen worden. Dat had ik al eerder aangegeven.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jos_V schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:17:
Het probleem met de scripts en de draaiboeken is dat de mensen die ze beoefenen niet altijd weten dat ze technieken en manieren gebruiken die specifiek ontworpen zijn om gezond debat dood te slaan en om te vormen in een toneel van perceptie en emotie.
Als ik één ding moet noemen wat ik discussies dood heb zien slaan, dan zijn het wel het klagen over scripts. Immers het is de gratis 'get out of jail' kaart. Je hoeft geen argumenten te geven, immers die ander volgt maar een script, waarschijnlijk een zielig slachtoffer die te dom is om te zien dat hij gebruikt wordt (iets anders gemeld, maar laten we wel wezen, dat is wel de achterliggende boodschap).

Als het een standaard script is, nou mooi, dan kan je zo een weerwoord geven, of naar eentje linken. (En voor de duidelijkheid, iemand vertellen eerst vijf boeken te lezen is geen weerwoord).

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
In mijn ervaring is het wijzen op een script een teken van herhaling van zetten. Prima als dat de discussie stopt, hij was immers al gevoerd. Ik weet zeker dat als je dan met nieuwe inhoud komt, er weer productief verder gediscussieerd wordt.
Openstaand punt is dan wie er de moeite moet doen van het vinden van de vorige iteratie van de discussie. Het mooie van scripts is dat het vaak weinig moeite kost :)
In het Oekraïnetopic heb ik dat alleen gedaan als iemand Mearsheimer weer eens verkeerd spelde, bijvoorbeeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

PLAE schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:00:

Zonder vervelend te willen zijn, maar er is toch wel een verschil tussen een tolerantie-paradox die voort is gekomen uit serieus werk van een filosoof, en het door alt-right jatten en herdefiniëren als een belediging van een term die door zwarte Amerikanen is bedacht om aan te geven dat ze alert waren op racisme.

Overigens, toen er over scripts werd begonnen, dacht ik eerder aan fake users die eigenlijk niet meer dan een geavanceerd Eliza scriptje zijn...nou moet ik zeggen dat met sommige personen je het verschil niet ziet. ;)

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Ik gok dat het veelal te maken heeft met een compleet ander wereldbeeld tussen personen.

Zo uit mijn hoofd:
Bedrijven zijn efficiënt. Nope.
Wij hebben een meritocratie. Daar zijn al pagina's over geschreven dat dat gewoon een verzinsel is.
Materiële condities doen er niet toe. Jouw/iemand/een land zijn relatie tot de fysieke wereld heeft geen invloed.
We zijn allemaal individuen.
Technologie is gewoon iets dat ons overkomt, daar is niets politiek aan.
Marktwerking leidt tot efficiëntie.
De economie is iets dat op de beurs plaats vindt en niet hetgeen dat zorgt dat je een dak boven je hoofd hebt.
En de kicker: competitie is beter dan samenwerken. :)

Ga zo maar door.

Dat zijn wel redelijk fundamentele uitgangspunten, krijg dat maar eens bij elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandor_Clegane op 03-05-2022 12:23 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bij deze een voorspelling dat de volgende scripts weer in NL-politiek topic worden gedraaid:

1. Discussie wat links/rechts is met de intentie om een kunstmatig tegenstelling te creëren die afleid, nu helemaal makkelijk omdat er vier partijen zijn die al beschouwd worden als elkaar tegenstelling.
2. False Faith: NCTV scharen als een instrument die zittende partij dient
3. Argument dat politieke partijen wel/niet elke ziel moet ontvangen
4. Argument dat het afleiding is voor de privé middelen (een discussie die al op zijn einde was)
5. Argument dat iemand privé extreem is nog steeds "normaal" kan zijn met de interactie bij politieke partijen
6. Argument dat extreme personen een partij niet extreem maakt
7. Specifieke voorbeelden noemen en die vervolgens tot de treuren uitkauwen.
8. Generaliseren tot dat elke argument onredelijk is (<-- dit is daar trouwens ook een voorbeeldje van)

* DevWouter gaat popcorn halen

• Brent
Sissors schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:16:
[...]

Als ik één ding moet noemen wat ik discussies dood heb zien slaan, dan zijn het wel het klagen over scripts. Immers het is de gratis 'get out of jail' kaart. Je hoeft geen argumenten te geven, immers die ander volgt maar een script, waarschijnlijk een zielig slachtoffer die te dom is om te zien dat hij gebruikt wordt (iets anders gemeld, maar laten we wel wezen, dat is wel de achterliggende boodschap).
Je kunt 'script' als zodanig gebruiken, maar gebeurd dat in werkelijkheid ook? Ik zie toch vaak best intensieve pogingen door de accusers om eea duidelijk te maken. Met andere woorden, allesbehalve diskwalificeren, maar wel een vraag om met de gegeven handvatten eens kritisch naar de mening
Als het een standaard script is, nou mooi, dan kan je zo een weerwoord geven, of naar eentje linken. (En voor de duidelijkheid, iemand vertellen eerst vijf boeken te lezen is geen weerwoord).
Het predicaat is in die zin fout dat het zelden (publiek) neergeschreven is. Hoe weren wij ons tegen misinformatie? bevat overigens een poging een lijst van onder andere zulke scripts te maken. Ik nodig iedereen uit daar aan bij te dragen: wat is het patroon of script dat je heb waargenomen en hoe wordt het ingezet en wat is het effect ervan, en liefst, hoe saboteer je het.

• Jos_V
Sissors schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:16:
[...]

Ik ben het met je eens, dat het wijzen op scripts/draaiboeken en het mis-gebruik daarvan ook een discussie doodslaat - en dat mag ook best weg-gemod worden, maar dat moet ook van twee kanten komen.

wijzen op bekende draaiboeken weghalen, en de draaiboek argumentatie laten staan heeft ook problemen, dat gaat ook geen discussie opleveren. Want het is gewoon een reactie op wat er gepost word - weg van het emotionele, maar nog steeds om een specifiek debat te stoppen. En blijft een reactie.

aan de hand van die boeken, een beknopte uitleg met verwijzing naar boeken is niks mis mee. je kan ook niet verwachten van gebruikers dat elke keer een heel boek op nieuw typen. wijzen op bepaalde punten, en aanknopingspunten voor verder eigen onderzoek is niet meteen slecht of een dooddoener, ja het vereist iets meer zelfontwikkeling dan misschien gewenst is dan tijdens de koffiepauze forum posten, en je kan dan zelf besluiten om daar in mee te gaan of niet.

Dat betekent niet dat mensen wel iets meer uitgebreid hun meningen mogen deponeren hier dat uitstijgt boven het sociaal media niveau. Iets meer onderbouwing van hun mening is altijd goed, en lijd gewoon tot betere discussies dan alleen de talking-points herhalen en verzanden in (valse)ideologische tegenstellingen.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

DevWouter schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:11:
Bij deze een voorspelling dat de volgende scripts weer in NL-politiek topic worden gedraaid:

1. Discussie wat links/rechts is met de intentie om een kunstmatig tegenstelling te creëren die afleid, nu helemaal makkelijk omdat er vier partijen zijn die al beschouwd worden als elkaar tegenstelling.
2. False Faith: NCTV scharen als een instrument die zittende partij dient
3. Argument dat politieke partijen wel/niet elke ziel moet ontvangen
4. Argument dat het afleiding is voor de privé middelen (een discussie die al op zijn einde was)
5. Argument dat iemand privé extreem is nog steeds "normaal" kan zijn met de interactie bij politieke partijen
6. Argument dat extreme personen een partij niet extreem maakt
7. Specifieke voorbeelden noemen en die vervolgens tot de treuren uitkauwen.
8. Generaliseren tot dat elke argument onredelijk is (<-- dit is daar trouwens ook een voorbeeldje van)

* DevWouter gaat popcorn halen
Nou, we kunnen wel inpakken. Wel eens gedacht dat je daarmee er ook gewoon leest wat je wilt lezen?

Gewoon een observatie. :)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

offtopic:
@Sandor_Clegane Nee, want het beschrijft potentieel gedrag. Tevens vermijd ik met opzet waardeoordeel (de popcorn is vooral voorpret of hoe men creatief zal zijn om het script-label te vermijden gezien de meeste ook dit topic volgen. Het is geen cynisme). Kleine tip: Kijk op nu.nl naar de comments. Dat loopt sneller en daardoor kan iedereen veel gemakkelijker de bekende scripts terug vinden.

Over nu.nl gesproken. Het valt mij op dat ze bij sommige nieuwsberichten altijd een open vraag zetten. Zoals "Wat vind jij van de werkwijze van het NCTV?"

Dit, wanneer actief toegepast, kan eventueel ook een handige tool zijn om een gesprek te sturen. Men kan dan gemakkelijk zelf beoordelen of hun bericht wel/niet over de inhoud gaat. Ik meen me niet te herinneren dat ooit hier gezien te hebben. Vaak hanteert een moderator een instructie terwijl een herhaling aan de vraag best effectief kan zijn.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

DevWouter schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:08:
offtopic:
@Sandor_Clegane Nee, want het beschrijft potentieel gedrag. Tevens vermijd ik met opzet waardeoordeel (de popcorn is vooral voorpret of hoe men creatief zal zijn om het script-label te vermijden gezien de meeste ook dit topic volgen. Het is geen cynisme). Kleine tip: Kijk op nu.nl naar de comments. Dat loopt sneller en daardoor kan iedereen veel gemakkelijker de bekende scripts terug vinden.

Over nu.nl gesproken. Het valt mij op dat ze bij sommige nieuwsberichten altijd een open vraag zetten. Zoals "Wat vind jij van de werkwijze van het NCTV?"

Dit, wanneer actief toegepast, kan eventueel ook een handige tool zijn om een gesprek te sturen. Men kan dan gemakkelijk zelf beoordelen of hun bericht wel/niet over de inhoud gaat. Ik meen me niet te herinneren dat ooit hier gezien te hebben. Vaak hanteert een moderator een instructie terwijl een herhaling aan de vraag best effectief kan zijn.
Het waardeoordeel zit hem al in de kwalificatie, zo zullen de meeste het lezen in elk geval. Dan kun je zeggen: "dat ligt aan diegenen". Maar dat is niet hoe het werkt.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sandor_Clegane schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:46:
[...]

Het waardeoordeel zit hem al in de kwalificatie, zo zullen de meeste het lezen in elk geval. Dan kun je zeggen: "dat ligt aan diegenen". Maar dat is niet hoe het werkt.
Ik geef antwoord op je vraag en ik informeer je waarom het waardeoordeel geen onderdeel mag zijn.

Informeren != overtuigen.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

DevWouter schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:08:
[...]

Ik geef antwoord op je vraag en ik informeer je waarom het waardeoordeel geen onderdeel mag zijn.

Informeren != overtuigen.
Dat is fijn. Ik geef alleen maar aan, en ik ben niet de eerste, hoe het geïnterpreteerd kan worden.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Moderators,

In mijn(!) beleving(!) lijkt De landelijke Nederlandse politiek 2022 nu soms op een snackbar in een voetbalkantine. Sommige speculeren zonder onderbouwing, trekken conclusies zonder bewijs of doen aan cherrypicking waarbij men vooral hun eigen frustratie botviert. En de grootste zonde: het is vooral voorspelbaar. Het is omdat iedereen een vergelijkbaar gevoel heeft bij Rutte maar anders was men al op de vuist gegaan.

Voor de goeie orden: Het is niet continue, maar wel met vlagen. Bepaalde personen nemen zeer duidelijk een opvoedkundige taak op zich (waarvoor mijn dank), maar anderen plaatsen vooral opmerkingen die geen toegevoegde waarde heeft. Hierdoor komen ook weer de vragen terug die al 3x eerder beantwoord zijn.

Het mag hopelijk duidelijk zijn dat ik hier overdrijf met mijn sentiment, maar anders moet ik in specifiek gaan worden en daar is dit topic niet voor bedoeld.

Als je het huidige topic vergelijkt met bijvoorbeeld [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2 dan mis ik oprecht de tijd dat ik nog een lurker was.

Mijn vraag aan de moderators is dan ook vooral waar we (als gemeenschap) heen willen met dat topic en hoe we (als gemeenschap) daar sturing aan gaan geven. Willen we naar een borrelniveau of willen we inhoud+kwaliteit?
Want een vette hap wil ik niet in mijn (sociale) media dieet.

En nu weten jullie ook waarom ik de vergelijking met een snackbar maak ;)

• eric.1
Wellicht de real-time analyses van een debat loskoppelen van dat topic? Dan kunnen de abstractere analyses daar blijven en kunnen de micro-on-the-fly opmerkingen omtrent een debat elders plaatsvinden.

Iedere zucht en scheet uit dat debat in het topic neerplempen is nou niet echt zinvol lijkt me.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

eric.1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:27:
Wellicht de real-time analyses van een debat loskoppelen van dat topic? Dan kunnen de abstractere analyses daar blijven en kunnen de micro-on-the-fly opmerkingen omtrent een debat elders plaatsvinden.

Iedere zucht en scheet uit dat debat in het topic neerplempen is nou niet echt zinvol lijkt me.
Dat zou zeker een optie zijn. Zeker omdat we daarmee voorkomen dat men de emotie uit de tweede kamer het topic in sleept. Maar het splitsen heeft ook zo zijn nadelen.
offtopic:
Reacties die in een letterlijke tweet kunnen lijkt me sowieso niet wenselijk in binnen AWM als geheel. Het is geen microblog of slowchat hier tenzij anders aangegeven wordt.

Maar ik wil vooral weten wat de moderators willen faciliteren. Dan kan ik/we namelijk daar mijn/onze gedrag/verwachting op aanpassen. Uiteraard mag de rest (lees: gemeenschap) daar ook input op geven, maar het is wel handig als we weten waar de moderators zelf de grens willen hebben. Ik denk niet dat het nodig is om er op te wijzen hoe lastig we ze hun het afgelopen jaren hebben gemaakt ;)

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Losse flodders tijdens een debat is voor iemand die niet kijkt inderdaad niet prettig. Verder lijkt het mij, ondanks dat ik geen moderator ben, het geen probleem als mensen hun mening (op nette manier) ventileren over politici.

Dat je het niveau graag hoger wil zien snap ik natuurlijk wel maar soms gaat het nu eenmaal zo tijdens dit soort 'incidenten'

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:46

Fiber

Beaches are for storming.

Of je doet een wat losser kroeg/snackbar/voetbalkantine/politiek inside topic naast een serieus streng gemodereerd Nederlandse politiek topic... :)

En waarom kan ik @DevWouter geen +1 meer geven? O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Fiber op 19-05-2022 19:45 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Fiber schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:43:

En waarom kan ik @DevWouter geen +1 meer geven? O-)
Omdat de plusjes zijn uitgeschakeld in dit topic. DanielWW2 heeft ze uitgezet, gewoon om te demonstreren dat dat kon, en heeft ze niet weer aan gezet.

Geen idee of dat met opzet is of niet, die Mods zijn soms een beetje listig... :D

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Als er een gebeurtenis is, zoals dit debat, dan zoeken mensen naar een plek om dit te bespreken. Dat is dan meestal een bestaand topic wat past bij het onderwerp. Aangezien het een actualiteit is, gaat het topic dan ook nog eens snel en zijn mensen geneigd hun 'beleving' ervan te delen.

De oplossing hiervoor bestaat eigenlijk al, maar zit niet (meer) in het systeem van veel deelnemers. D.w.z. voor een actualiteit is nog steeds toegestaan en zelfs zeer wenselijk om een nieuw topic te openen. Dit mag iedereen doen :) Een actualiteiten topic dat afgeleide is van een bestaand topic behoeft geen uitgebreide topic start en kan zo simpel zijn als: bespreek hier het debat over onderwerp X: hier een link. Zo'n topic kan ook weer gesloten worden als de actualiteit voorbij is. Post de link vervolgens bijvoorbeeld in het NL politiek forum en tag de moderators, zodat we posts kunnen verplaatsen indien nodig.

De vraag blijft dan echter hoe nuttig en constructief zo'n topic is, maar op z'n minst heb je dan wel een scheiding qua actualiteit en de overige inhoudelijke discussie.

Een kroeg topic zien we op dit moment niet zitten. Dat het tijdens een actualiteit wat sneller gaat en minder inhoudelijk, betekend niet dat het wenselijk is in het algemeen.

Los hiervan en in het algemeen. Als er een kwaliteitsimpuls gewenst is in AWM dan is (imho) de beste manier nog steeds het maken van een nieuw topic over een onderwerp met een uitgebreide en onderbouwde topic start, Dat nodigt vanzelf uit tot een inhoudelijke discussie.

Ik heb zelf wat minder tijd om topics te openen, maar qua bestuurscrisis mist er bijvoorbeeld nog een topic over de zorg.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Splitsen van topics lost niks op in mijn ogen. Dan krijg je weer discussie over wat in het ene en wat in het andere hoort. Bovendien zijn lange termijn en korte termijn juist altijd ergens met elkaar verbonden, net zoals dat geldt voor theorie en praktijk.

Theoretische en abstracte lange termijn discussies zonder toetsing aan de praktijk van alledag zijn wat mij betreft net zo nutteloos als gehakketak over de hype van de dag.

Wel of geen kroegtopic is in mijn ogen ook vooral een zinloze exercitie over een sticker. Uiteindelijk bepalen de bezoekers wat het niveau van de kroeg is, met hulp van de moderators die een sturende rol hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door D-e-n op 20-05-2022 00:13 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Het gaat meer om dat bv Ruttes archiveringskunsten in dit geval een eigen topic had kunnen zijn, staat dan vrij bovenaan in AWM en kan men de week dat het een hot item is driftig op reageren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Señor Sjon schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:22:
Het gaat meer om dat bv Ruttes archiveringskunsten in dit geval een eigen topic had kunnen zijn, staat dan vrij bovenaan in AWM en kan men de week dat het een hot item is driftig op reageren.
Weet niet, het gaat toch echt over meer dan alleen zijn SMS'jes in mijn optiek.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Dat lijkt me prima voor zo'n specifiek onderwerp maar het ging me meer om de iedere keer weer terugkomende discussie over het verschil tussen "verdiepende topics" en "kroegtopics". Daar ben ik het dus echt niet mee eens.

• Real
  • Niet online
Amphiebietje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:57:
[...]
Omdat de plusjes zijn uitgeschakeld in dit topic. DanielWW2 heeft ze uitgezet, gewoon om te demonstreren dat dat kon, en heeft ze niet weer aan gezet.
Heerlijk. Geen gemis. Werkt prima.

Het was inderdaad een demonstratie en kwam voort uit mijn suggestie om die duimpjes/plusjes uit te schakelen in topics met veel emotie. Zie voor onderbouwing van die suggestie de discussie in dit feedback topic eerder.

Alles afwegende zou ik er een groot voorstander van zijn dat in de topics die vooral draaien om meningen of waar emoties een rol spelen de duimpjes/plusjes uit worden gezet.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:30:
[...]

Weet niet, het gaat toch echt over meer dan alleen zijn SMS'jes in mijn optiek.
Dan noemen we het toch "Het grote Rutte doctrine topic"? ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Real
  • Niet online
Het lijkt erop dat de VVD, prominenten of journalisten met een VVD inslag een spin de wereld hebben geslingerd waarin SMS-gate werd gedownplayed tot 'het zijn maar SMS-berichten'. Dat past ook bij de reactie van Rutte zelf ('oppositie reageert overdreven').

De consistentie van de commentaren daarover als je erop let is opvallend en komt naar mijn inschatting vanuit de VVD.

Waarom dit commentaar in het feedback topic? Omdat het splitsen van het reguliere politieke topic precies zou zijn waar het om te doen is: 'de oppositie maakt zich druk om niks, laten we het hebben over beschaafde dingen'

[ Voor 4% gewijzigd door Real op 20-05-2022 10:44 ]

• Real
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Niet doen. Zie vorige comment

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Real schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:41:
Waarom dit commentaar in het feedback topic? Omdat het splitsen van het reguliere politieke topic precies zou zijn waar het om te doen is: 'de oppositie maakt zich druk om niks, laten we het hebben over beschaafde dingen'
Dat is inderdaad een goed argument om het niet te doen inderdaad.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:40:
[...]

En dan alle replies in spoiler tags? :)

Decorum

[ Voor 43% gewijzigd door Sandor_Clegane op 20-05-2022 10:50 ]

• eric.1
[...]

Het lijkt erop dat de VVD, prominenten of journalisten met een VVD inslag een spin de wereld hebben geslingerd waarin SMS-gate werd gedownplayed tot 'het zijn maar SMS-berichten'. Dat past ook bij de reactie van Rutte zelf ('oppositie reageert overdreven').

De consistentie van de commentaren daarover als je erop let is opvallend en komt naar mijn inschatting vanuit de VVD.

Dat is allemaal leuk, maar i.i.g. het SMS-debat zorgde direct voor een heel aantal reacties die eigenlijk niet AWM-waardig zijn. Dus als we daar gewoon mee kappen en degelijk inhoudelijk blijven, dan is die noodzaak of wens tot splitsing er ook niet en hoef jij deze kaart ook niet te spelen.

• Real
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:57:
[...]
die eigenlijk niet AWM-waardig zijn.
Dat vind jij, maar ik niet.
jij deze kaart ook niet te spelen.
Neerplempen. Kaart spelen. Je kunt het ook anders verwoorden lijkt mij.

• eric.1
Real schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Dat vind jij, maar ik niet.
Volgens mij zijn de AWM richtlijnen helder en kan iedere reactie in dat licht gehouden worden. Als we dan reacties als "oh, Rutte wordt boos" mogen lezen dan zakken we toch wel naar een laag Twitter-niveau.
[...]

Neerplempen. Kaart spelen. Je kunt het ook anders verwoorden lijkt mij.
Dat had gekund inderdaad.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

eric.1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:03:
[...]

Volgens mij zijn de AWM richtlijnen helder en kan iedere reactie in dat licht gehouden worden. Als we dan reacties als "oh, Rutte wordt boos" mogen lezen dan zakken we toch wel naar een laag Twitter-niveau.

[...]

Dat had gekund inderdaad.
Ach als het niet structureel is, dat is het niet, vind ik het niet zo'n probleem.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Sandor_Clegane schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:49:
[...]

En dan alle replies in spoiler tags? :)
Volgens mij is dit een post waar het plusje voor is uitgevonden. Geniaal gevonden, geen inhoudelijke reactie op mogelijk en gaat niet om eens of oneens zijn (tenzij je een heel erge zuurpruim bent).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Jos_V
Er zijn 2 "De politieke aspecten van Corona" topics die allebij linken naar het zelfde draadje, kan eentje worden verwijderd?

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Jos_V schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:52:
Er zijn 2 "De politieke aspecten van Corona" topics die allebij linken naar het zelfde draadje, kan eentje worden verwijderd?
Hij is weg, thanks.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Zo.

Eens even een tijdje aangekeken sinds <we mogen er niet over praten maar het is toch de meest significante olifant in de kamer>.

Maar zijn jullie mods nu werkelijk tevreden met hoe het nu gaat? Tuurlijk, wellicht minder werk voor jullie, maar dat is niet gek want er wordt bijna niet meer op niveau gepost, de meeste regulieren zijn inmiddels vertrokken of hebben óók bans uitgezeten(!)

Ik weet er het fijne niet van tot in detail maar het lijkt wel een dictator die hier aan het werk is geweest net zolang tot alles monddood is gemaakt. Et voilà.

AWM is dood. De inhoud is dood. En nu? Is dit wat jullie voor ogen hadden alvorens jullie die idiote actie hebben uitgehaald, beste mods?

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:45

JJJ

dawg schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:03:
Zo.

Eens even een tijdje aangekeken sinds <we mogen er niet over praten maar het is toch de meest significante olifant in de kamer>.

Maar zijn jullie mods nu werkelijk tevreden met hoe het nu gaat? Tuurlijk, wellicht minder werk voor jullie, maar dat is niet gek want er wordt bijna niet meer op niveau gepost, de meeste regulieren zijn inmiddels vertrokken of hebben óók bans uitgezeten(!)

Ik weet er het fijne niet van tot in detail maar het lijkt wel een dictator die hier aan het werk is geweest net zolang tot alles monddood is gemaakt. Et voilà.

AWM is dood. De inhoud is dood. En nu? Is dit wat jullie voor ogen hadden alvorens jullie die idiote actie hebben uitgehaald, beste mods?
Ook ik vind het jammer dat er een enorme verschraling is van niveau in allerlei topics.

Ik ga niet discussiëren over de terechtheid van de ban van Virtuozzo, want die is geweest.

Wat ik wel opvallend vind is dat er door mods een aantal criteria zijn genoemd waar hij aan moest voldoen wilde hij terugkomen. Prima, wel gek vind ik dan dat hij heeft aangegeven richting de mods te willen voldoen aan deze eisen maar desondanks krijgt hij nog steeds nul op het rekest.

Ik snap dat niet. Er ligt voor GoT een enorme kans om het niveau van de topics op te krikken met iemand die aantoonbaar van goede wil is... wat gaat hier mis?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat daar mis gaat? Geen idee, maar Virtuozzo's ban is al lang en breed opgeheven. Dus ik vraag me vooral af hoe jij er bij komt dat hij nog steeds nul op het rekest krijgt?

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 03-06-2022 13:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Modbreak:We gaan hier dus niet de discussie over de ban van een gebruiker nog weer eens dunnetjes over doen. Als je vindt dat het sterk bergafwaarts gaat met AWM dan zien we dat graag onderbouwd, in plaats van enkel met wat vage beschuldigingen richting de crew.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Echt @Orion84, wat je ook vindt van onze meningen, en wat het beleid ook is, gedraag je eens niet zo kinderachtig.

Er is iets grondig mis met AWM sinds het gebeuren t.o.v. daarvoor, deze koppige weigering van jou om hier eens open en bloot over te discussiëren is immens triest. Het gaat ons immers aan het hart. Zet je ego dus eens opzij zeg.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dawg schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:02:
Echt @Orion84, wat je ook vindt van onze meningen, en wat het beleid ook is, gedraag je eens niet zo kinderachtig.

Er is iets grondig mis met AWM sinds het gebeuren t.o.v. daarvoor, deze koppige weigering van jou om hier eens open en bloot over te discussiëren is immens triest. Het gaat ons immers aan het hart. Zet je ego dus eens opzij zeg.
Dat heeft niks met ego te maken. We hebben hier destijds al duidelijk gemaakt dat we het hier in het feedbacktopic niet gaan hebben over het hoe en waarom een andere user geband is. Daarbij is die ban al bijna twee maanden geleden opgeheven na een overleg tussen mij en Virtuozzo. Dus ik snap werkelijk niet waarom dat nu weer opgerakeld moet worden.

Zoals ook aangegeven in de modbreak hierboven: als je vindt dat er wat scheef gaat in AWM dan kan je dat op een constructieve manier hier melden. Niet door oude (achterhaalde) koeien uit de sloot te halen en met ongefundeerde insinuaties en beschuldigingen richting de crew te strooien.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Orion84 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Dat heeft niks met ego te maken. We hebben hier destijds al duidelijk gemaakt dat we het hier in het feedbacktopic niet gaan hebben over het hoe en waarom een andere user geband is. Daarbij is die ban al bijna twee maanden geleden opgeheven na een overleg tussen mij en Virtuozzo. Dus ik snap werkelijk niet waarom dat nu weer opgerakeld moet worden.

Zoals ook aangegeven in de modbreak: als je vindt dat er wat scheef gaat in AWM dan kan je dat op een constructieve manier hier melden. Niet door oude (achterhaalde) koeien uit de sloot te halen en met ongefundeerde insinuaties en beschuldigingen richting de crew te strooien.
Dat heeft alles met ego te maken. Het was immers jullie beslissing om die ban uit te delen. Nee, het gaat niet om die ban, maar dat was wel min of meer de start van de neergang.

Vertel eens. Er is hier meermaals direct dan wel indirect aangegeven dat @Virtuozzo gemist werd wegens zijn diepgaande inhoudelijke betogen. Ook redelijk recent nog. En nu ineens is hij al twee maanden unbanned? Had dat niet even gecommuniceerd kunnen worden, dan waren al die berichten onnodig.

De inhoud. Tja. Daarvoor is het noodzakelijk om over de precieze reden van de ban te spreken, daar is de ellende immers begonnen. Maar dat mag niet, want jullie beslissing is blijkbaar heilig, zo heilig dat er niet over gesproken mag worden. Dus hoe zie je het dan voor je dat we onderbouwd uit de doeken gaan doen wat er tegenwoordig mis is? Dat begon namelijk met het gegeven dat bepaalde discussie"technieken" kritisch bevraagd werden, zullen we maar zeggen. Iets wat eigenlijk jullie taak was en is.

Dus zeg het maar. Wil je er open over spreken met het risico dat we dan ook wellicht kritisch zullen zijn op jullie redenering? Of komt dat te dichtbij voor je?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dawg schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:10:
[...]

Dat heeft alles met ego te maken. Het was immers jullie beslissing om die ban uit te delen. Nee, het gaat niet om die ban, maar dat was wel min of meer de start van de neergang.

Vertel eens. Er is hier meermaals direct dan wel indirect aangegeven dat @Virtuozzo gemist werd wegens zijn diepgaande inhoudelijke betogen. Ook redelijk recent nog. En nu ineens is hij al twee maanden unbanned? Had dat niet even gecommuniceerd kunnen worden, dan waren al die berichten onnodig.
Dat is op dat moment uiteraard gewoon gecommuniceerd, aan de enige die dat iets aangaat, namelijk de gebruiker zelf. Ik snap werkelijk niet waar je je mee bemoeit :?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Orion84 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:12:
[...]
Dat is op dat moment uiteraard gewoon gecommuniceerd, aan de enige die dat iets aangaat, namelijk de gebruiker zelf. Ik snap werkelijk niet waar je je mee bemoeit :?
Werkelijk? Heb je mijn post wel gelezen? Volgens mij sta je gewoon niet open voor dialoog. Kan, maar zeg dat dan gewoon.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dawg schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:14:
[...]

Werkelijk? Heb je mijn post wel gelezen? Volgens mij sta je gewoon niet open voor dialoog. Kan, maar zeg dat dan gewoon.
We staan prima open voor dialoog, maar niet als die op valse gronden gestart wordt.

Als je vindt dat de moderators niet genoeg doen aan het optreden tegen ontwrichtende discussietechnieken: kaart dat dan aan, met voorbeelden en dergelijke. Of als je wilt bespreken welke rol gebruikers daar onderling in kunnen spelen. In plaats van te klagen dat een user geband is en daardoor het forum nu ineens ten dode opgeschreven is.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 03-06-2022 14:17 ]

• JJJ

JJJ

Orion84 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Daarbij is die ban al bijna twee maanden geleden opgeheven na een overleg tussen mij en Virtuozzo. Dus ik snap werkelijk niet waarom dat nu weer opgerakeld moet worden.
Dank, dat wist ik niet. Ik heb 2 maanden geleden contact met hem gehad en toen gaf hij aan dat hij nog steeds gebanned was. Daarbij had hij het idee dat het proces bij een mod specifiek zodanig liep dat een vlotte terugkeer bepaald niet aan de orde was.

Als we hem sindsdien niet meer hebben gezien vermoed ik dat hij zijn conclusies heeft getrokken en niet meer terugkomt. Doodzonde.

Ik mag alleen maar hopen dat GoT in de toekomst beter omgaat met posters van zo'n kaliber.

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@Orion84 Als lid van de community, met een belang bij het zelfreinigend vermogen maar zonder ervaring in de banprocedures vind ik het prettig om te leren dat het in dit geval in ieder geval geen permaban is en dat het dus op dit punt voor hem een eigen keuze is om geen bijdragen te doen.
Dus bedankt voor het delen :)

Rest nu de vraag hoe we het soort mensen die bijvoorbeeld bereid zijn hun posts te onderbouwen (samen met andere kwaliteitskenmerken) 1. aan kunnen trekken en 2. vast kunnen houden.

• eric.1
JJJ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:20:
[...]
Ik mag alleen maar hopen dat GoT in de toekomst beter omgaat met posters van zo'n kaliber.
Wat stel je voor?

Ook gebruikers met goed onderbouwde reacties moeten zich aan de regels houden. Of gelden die regels niet voor die groep?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Orion84 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:16:
[...]
In plaats van te klagen dat een user geband is en daardoor het forum nu ineens ten dode opgeschreven is.
Dat heb ik nergens op deze manier gesteld. Als je zo mijn woorden gaat verdraaien heeft hierover discussiëren weinig zin natuurlijk.

Laat ik het anders stellen. Wanneer en op welke manier mag een user een troll of iemand met evidente onoprechte intenties die het topic probeert te ontsporen aangesproken worden op een kritische doch inhoudelijke manier? Zonder dat dat jullie tegen de haren in wrijft?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Orion84 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:16:
[...]

We staan prima open voor dialoog, maar niet als die op valse gronden gestart wordt.

Als je vindt dat de moderators niet genoeg doen aan het optreden tegen ontwrichtende discussietechnieken: kaart dat dan aan, met voorbeelden en dergelijke. In plaats van te klagen dat een user geband is en daardoor het forum nu ineens ten dode opgeschreven is.
Vier jaren terug had ik alleen maar een vermoeden van die (toen al lang) bestaande technieken en net als @dawg onderschrijf ik dat de uitleg, onderbouwing en vooral het letterlijk aanwijzen door @Virtuozzo van de betreffende technieken mij heel snel veel heeft geleerd binnen het forum.

Na de ban - waarbij ik ook weer de uitspraak 'De trolls hebben gewonnen' wil onderschrijven als overheersend gevoel - had ik hoop dat iemand anders een deel kon of wilde overnemen.

Hierbij keek ik ook sterk naar de moderatoren, zoals ik al eens eerder heb betoogd in een post aan @DevWouter. Net als @dawg echter zie ik een algeheel dalend peil, zonder dat daar correcties op worden uitgevoerd door hen terwijl ik daar wel de verwachtingen bij had.

Voorbeelden van zwalkende discussies kunnen niet genoemd worden zonder accounts bij naam te noemen en hen een J'accuse toe te werpen. Ik laat het hier daarom bij en hoop in de toekomst weer te mogen leren van anderen en inderdaad te mogen meemaken dat de moderatoren hier een opvoedende rol in gaan spelen, niet een bestraffende.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dawg schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:24:
[...]
Laat ik het anders stellen. Wanneer en op welke manier mag een user een troll of iemand met evidente onoprechte intenties die het topic probeert te ontsporen aangesproken worden op een kritische doch inhoudelijke manier? Zonder dat dat jullie tegen de haren in wrijft?
Thanks, dat is een vraag waar we wat mee kunnen. Ik laat de beantwoording in eerste instantie even aan de AWM crew zelf. Het gaat daarbij overigens natuurlijk niet (alleen) om het ons niet tegen de haren in wrijven, maar vooral wat het beste werkt voor een prettige en constructieve sfeer in het forum.

@DeBolle ik snap dat voorbeelden aanhalen hier in het feedbacktopic inderdaad soms niet ideaal is, maar je kan natuurlijk ook altijd even een DM sturen naar een of meer AWM mods met je vragen/kritiek/suggesties. Een meer algemene discussie hier aansnijden en de voorbeelden per TR (alhier) of DM delen kan evt. ook nog, maar kan me voorstellen dat dat niet altijd even makkelijk praat.

• JJJ

JJJ

eric.1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:22:
[...]

Wat stel je voor?

Ook gebruikers met goed onderbouwde reacties moeten zich aan de regels houden.
*knip*

[ Voor 59% gewijzigd door Orion84 op 03-06-2022 15:33 . Reden: We gaan het hier dus NIET hebben over die ban. ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Orion84

Ik snap waar je heen wilt, maar we hebben in het verleden al vaker (goede en slechte) discussies gehad met de moderators om AWM te verbeteren. Als we die stappen herhalen dan kunnen we de voorzichtige conclusie kunnen trekken dat het uiteindelijk resultaat niet aansluit bij de wens van alle partijen ;)

Punt is dat er zowel door de AWM moderators als de AWM bezoekers al meerdere pogingen zijn gedaan om de richting te veranderen. Zo heeft defiant in "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic" ook al aangegeven die meer inhoudelijke discussies te zien. En ook tweakduke in "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic" heeft aangegeven dat die veel minder standpunten wil zien. De wil tot verbeteren is bij de meeste dan ook gewoon aanwezig.

Elke keer wanneer het besproken werd kwam het op twee dingen neer: Verschil in intentie en niveau. Intentie als in wilt de deelnemer informeren of overtuigen. Niveau als in hoe bekend de deelnemer is met de materie. Slim en onwetend mixt net zo slecht als meningen en bewijs.

*KNIP* Opmerking voegt niks toe

Naar mijn idee is daar maar één oplossing: Afdwingen. Introduceer een nieuwe ZT die aanstuurt op waardevolle discussies en ga die regels steeds strenger hanteren. Introduceer desnoods de AWM-ZT forum, migreer de discussies die lastig maar vaak ook inhoudelijk zijn. Hanteer van mijn part ook een readonly name & fame topic waarbij de moderators telkens posts uitlichten die ze vaker willen zien. Puur als signaal functie. (Een name & shame is ook mogelijk, maar goed gedrag belonen werkt vaak beter als je verandering in gedrag wilt doorvoeren)

Daarmee kan je in elk geval de intentie heel makkelijk aanpakken. De reden voor een nieuw forum is vooral omdat ik vermoed dat een cultuurverandering in een nieuwe forum makkelijker is dan in een oude.

Dan heb je nog het kennisniveau en daar zou ik adviseren dat het mogelijk wordt om een verzoek-tot-uitleg-template te introduceren. Iets wat mensen makkelijk kunnen invullen en die afwijkend genoeg van alle andere posts is. Eventueel zet ik een tool in elkaar die het makkelijk maakt.

De wil om te veranderen is aanwezig, maar we moeten wel een keuze maken en het uitvoeren.

[ Voor 5% gewijzigd door DevWouter op 03-06-2022 17:20 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

eric.1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:22:
[...]

Wat stel je voor?

Ook gebruikers met goed onderbouwde reacties moeten zich aan de regels houden. Of gelden die regels niet voor die groep?
Het is gebruikelijk dat wanneer iemand die waardevol voor de gemeenschap is ook bepaalde rechten verkrijgt, terwijl mensen die een last voor de gemeenschap zijn niet die rechten krijgen. Door die rechten kan een persoon zich meer fouten veroorloven.

Overigens is die oplossing ook al meerdere keren voorgesteld, maar hebben de moderators aangegeven dat het technisch niet haalbaar is.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DevWouter schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Het is gebruikelijk dat wanneer iemand die waardevol voor de gemeenschap is ook bepaalde rechten verkrijgt, terwijl mensen die een last voor de gemeenschap zijn niet die rechten krijgen. Door die rechten kan een persoon zich meer fouten veroorloven.

Overigens is die oplossing ook al meerdere keren voorgesteld, maar hebben de moderators aangegeven dat het technisch niet haalbaar is.
Dat is iets wat ook hier op Tweakers natuurlijk in de praktijk ook gewoon zo werkt. Iemand die alleen maar negatief opvalt zal sneller tegen een ban aanlopen en minder snel en minder vaak een nieuwe kans krijgen dan iemand die veel positieve bijdragen levert maar ook zo nu en dan over de schreef gaat.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nu werd mijn -volgens mij inhoudelijke- reactie ook hier weggemod. En vervolgens wordt de discussie toch fijn doorgezet. Over nota bene hetzelfde onderwerp. :?

Ik snap de verafgoding van sommige gebruiiers echt niet. Granted, een inhoudelijk onderbouwde reactie is fijn. Maar de manier waarop kan daar niet los van staan.
Pagina: 1 ... 6 ... 25 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor vragen, opmerkingen of discussies over algemeen beleid binnen het subforum, zoals ook in de topicstart beschreven staat.

Het is niet bedoeld als feedback en commentaar op elkaars postgedrag, maak hiervoor een topic report aan of stuur de AWM moderators een DM.

Bij klachten over specifieke misstanden in topics verwachten we dat er ook een topic report is aangemaakt. Zo kunnen we zien waar het mis is gegaan.

Voor opheldering over individuele sturing zal je de desbetreffende moderator moeten aanspreken via een DM. Kom je er niet uit, dan kan je de admin van het subforum, Orion84 aanspreken.