• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

gambieter schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:55:
En je kunt het ook als een waarde-transactie zien. Iets waardeloos wordt verwijderd, als onkruid dat uit een bloemenbed wordt gehaald ;)
Dat vind ik een zeer beledigende opmerking. Met mijn (niet-bestaande) groene vingers ben ik al lang blij met onkriuid in mijn tuin, dat gaat meestal nog net niet dood.

Wat betekent mijn avatar?

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:58
gambieter schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:55:
[...]
Als @PLAE graag dergelijke meningen hoort, dan kan hij een Twitter account aanmaken met een naam en plaatje van een vrouw, en zijn DMs zullen snel gevuld zijn met dat soort posts.
Chic hoor :/

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Niet meer of minder dan "je kunt tegenwoordig niet eens meer een dickpic sturen zonder dat men erover valt!"?

Wat betekent mijn avatar?

• PLAE
Je pakt de meest extreme interpretatie van een post uit dat hele topic er maar bij om wat ik bepleit uit z'n verband te rukken. Ook dat is niet chic. Je kunt beter.

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:48
Philip Ross schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:04:
Misschien een goed idee om het grensoverschrijdend gedrag topic ZT te maken?

De hoeveelheid victim blaming, drogredenen en gezeik over woke, cancel culture, censuur en persoonlijke aanvallen gaat echt nergens meer over.
Ik schrok nogal van de reacties in dat topic. Je ziet precies de alt-right praatpunten (en drogredeneringen, hyperbool etc.) erin terugkomen. Ik had gehoopt (of verwacht) dat NL/BE wel hierin wat nuchterder zou zijn en niet zo gemakkelijk door het amerikaanse circus mee te slepen zou zijn. Ik wil het niet specifiek over moderatie hebben maar bepaalde flut-uitspraken of "meningen" leiden altijd tot een ontsporing van discussie en patstelling.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

TrafalgarLaw schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:25:
[...]

Ik schrok nogal van de reacties in dat topic. Je ziet precies de alt-right praatpunten (en drogredeneringen, hyperbool etc.) erin terugkomen. Ik had gehoopt (of verwacht) dat NL/BE wel hierin wat nuchterder zou zijn en niet zo gemakkelijk door het amerikaanse circus mee te slepen zou zijn. Ik wil het niet specifiek over moderatie hebben maar bepaalde flut-uitspraken of "meningen" leiden altijd tot een ontsporing van discussie en patstelling.
Tja. Sinds <iets met user> hebben de extremisten redelijk vrij spel. Ja, er zitten ook extremisten op T.net, net als op het hele internet. Dan krijg je dat.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:53
dawg schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:44:
[...]

Tja. Sinds <iets met user> hebben de extremisten redelijk vrij spel. Ja, er zitten ook extremisten op T.net, net als op het hele internet. Dan krijg je dat.
Ik zou zelf zeggen dat het sinds het idee van kroeg topics om meer gebruikers te lokken al zo is.

Gewoon de lat om mee te doen op AWM verlagen en laat maar gaan...

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Philip Ross schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zou zelf zeggen dat het sinds het idee van kroeg topics om meer gebruikers te lokken al zo is.

Gewoon de lat om mee te doen op AWM verlagen en laat maar gaan...
En wellicht ook nog DPG invloeden.
Meerdere redenen. Sfeer is inmiddels zodanig verpest en niveau gedaald dat ik hier niet zo vaak meer te vinden ben als vroeger.

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 22:39
Kun je niet gewoon mensen er op aanspreken? Of negeren in dat soort gevallen. Een reactie uitlokken klinkt alsof er maar 1 acteur is, maar het is natuurlijk wel zo dat de reacties er op de vermeende intentie bewerkstelligd word. Een bericht uit context of anders interpreteren als zijnde bovengenoemde hokjes is natuurlijk niet zo heel moeilijk. En zo kun je makkelijk false positive's creëeren. En er is denk ik een reden dat normen en waarden voornamelijk door sociale controle in stand word gehouden, in plaats van een orgaan die elke geïnterpreteerde afwijking moet aanpakken. Relatieve objectiviteit is in die rol gewoon moeilijk vol te houden. Plus dat intentie natuurlijk bepaald word door de berichtgever zelf, en niet door de ontvangers.

Ik ken genoeg mensen die bijvoorbeeld neurodivergent zijn, en daardoor soms als complete hork overkomen. Puur omdat de inschatting van de sfeer en sociale gelegenheid verkeerd zat. De intentie was er niet om te kwetsen maar dat gebeurd in principe dan wel. Een ongelukje met alleen maar slachtoffers in zo'n geval.

En ik vraag me ook af zijn er meer extremisten nu dan voorheen, en zou het monddood maken er wat mee te maken kunnen hebben dat mensen extremistischer worden. Tribalisme is een sterke motivator. Dus meer jij hoort er ook bij, maar wees wat voorzichtiger in je uitspraken. Ten opzichte van jij hoort er niet meer bij, en dus ga maar mensen zoeken met hetzelfde gedachtengoed.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

@wimpo Ik weet van [ex]mods dat bepaalde "usual suspects" al heel vaak zijn aangesproken op hun gedrag, zowel vriendelijk al minder vriendelijk, maar toch kunnen die blijven posten omdat bij dit soort onderwerpen de mods ook niet bepaald op 1 lijn zitten. Als mods A en B wel iemand willen bannen, maar C en D niet, dan gebeurt er weinig.

Met sommige dingen is het makkelijk, maar dingen die, helaas, gezien worden als politiek, zoals discriminatie, racisme, mensenrechten, is er opeens een discussie.

Zelf ben ik het, zoals gebruikelijk, met Gambieter eens. en dit gedoe zorgt er ook direct voor dat ik minder in AWM kom, net als @dawg ook zegt.

Ik heb geen zin om een forum te delen met mensen die seksueel geweld wel prima vinden. En het zijn niet alleen wat drive-by-posts, ik zie users die hier al jaren komen dingen posten en plussen die gewoon niet tof zijn.

People as things, that’s where it starts.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RobinHood schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:20:
@wimpo Ik weet van [ex]mods dat bepaalde "usual suspects" al heel vaak zijn aangesproken op hun gedrag, zowel vriendelijk al minder vriendelijk, maar toch kunnen die blijven posten omdat bij dit soort onderwerpen de mods ook niet bepaald op 1 lijn zitten. Als mods A en B wel iemand willen bannen, maar C en D niet, dan gebeurt er weinig.

Met sommige dingen is het makkelijk, maar dingen die, helaas, gezien worden als politiek, zoals discriminatie, racisme, mensenrechten, is er opeens een discussie.

Zelf ben ik het, zoals gebruikelijk, met Gambieter eens. en dit gedoe zorgt er ook direct voor dat ik minder in AWM kom, net als @dawg ook zegt.

Ik heb geen zin om een forum te delen met mensen die seksueel geweld wel prima vinden. En het zijn niet alleen wat drive-by-posts, ik zie users die hier al jaren komen dingen posten en plussen die gewoon niet tof zijn.
Deze ex-mod is het roerend met je eens. En dat is iets wat ik voor mijn vertrek als mod meermaals heb willen aankaarten, maar toen waren er allerlei wisselingen van community managers, en toenemende conflicten met andere mods, en heb ik uitiendelijk mijn rode jas aan de wilgen gehangen. Op de volgende MoaM zou ik het nog eens met de huidige community manager willen bespreken maar toen kwam Corona en ondertussen zijn we twee jaar verder en vraag ik me af of het überhaupt nog nut heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 29-04-2022 13:26 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
dawg schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:44:
[...]

In principe draait het bij dit soort zaken om handhaving van regels dus één user kan daar volgens mij niet het verschil maken. En het is niet zo dat extremisten zich doorgaans iets aantrekken van een onderbouwd tegengeluid.
Philip Ross schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:03:
[...]

Maar dan zou ik de concrete vraag willen stellen aan de mods: is dat inderdaad beleid? Want de titel "kroegtopic" zegt me niet zoveel. Dat is maar een etiketje. Ik heb ook talloze ZT topics uit de klauwen zien lopen omdat ZT toch weer niet helemaal ZT was of dat bleek dat ZT toch ook weer voor meerdere uitleg vatbaar is. Welk naampje je het topic ook geeft: uiteindelijk draait het om handhaving.
PLAE schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:54:
[...]

Dat is niet ongebruikelijk hier.

Ik lees graag alle opinies. Juist ook van de mensen die @gambieter graag wil cancelen en van alle opinies waar 'men' graag een 'foob' achter plaatst.
Het woord "cancelen" is wel een beetje aan inflatie onderhevig tegenwoordig. Mensen die van allerlei racistische of fascistische drek uitkramen of je overspoelen met feitelijke onjuistheden roepen gelijk "gecanceld" op het moment dat men weerwoord krijgt. Dat is meer een kwestie van wel kunnen uitdelen maar niet kunnen incasseren.

En het woord "opinie" wordt ook.wel ruim genomen anno 2022. Niet alles wat iemand uitkraamt is een "opinie". Om maar even de actualiteit erbij te pakken: is het lacherig doen over een verkrachting een kwestie van "opinie" of is het een kwestie van geen beschaving hebben? Ik denk het laatste namelijk.

Dus ja: ik lees graag een diversiteit aan opinies. Maar het verdedigen van fascistische clubjes of uitkramen van zaken die gewoon feitelijk niet kloppen valt daar wat mij betreft niet onder. En daar gaat het nog wel eens fout.

Vergeet daarbij ook niet onderscheid te maken tot wat een private onderneming als tweakers (of ieder ander forum) doet of de overheid. We hebben hier vrijheid van meningsuiting in dit land maar dat betekent natuurlijk niet dat een club als tweakers niet een bepaald niveau mag stellen aan de bijdragers, afhankelijk welk doel men met het forum heeft. En dat hoeft dan niks te maken te hebben met meningmodden maar kan draaien om een bepaalde beschaving of onderbouwing.

• PLAE
D-e-n schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:39:
[...]
Het woord "cancelen" is wel een beetje aan inflatie onderhevig tegenwoordig. Mensen die van allerlei racistische of fascistische drek uitkramen of je overspoelen met feitelijke onjuistheden roepen gelijk "gecanceld" op het moment dat men weerwoord krijgt. Dat is meer een kwestie van wel kunnen uitdelen maar niet kunnen incasseren.
Ik reageerde op de oproep tot het verwijderen van users. Dat lijkt mij toch redelijk cancelen binnen Tweakers.

Opinie en mening veegde ik op één hoop idd.
En dat hoeft dan niks te maken te hebben met meningmodden maar kan draaien om een bepaalde beschaving of onderbouwing.
Dat klopt. Dat hoeft dan niet. Maar er is een groep gebruikers die dat wel graag probeert te doen. Vaak gaat de onderbouwing dan ook niet verder dan het strooien met een mooie term/theorie of flauwe vergelijking. Zie ook hierboven.

Ik denk ook dat er betere plekken te vinden zijn, als je je bij voorkeur alleen onder gelijkgestemden begeeft.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

PLAE schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:49:
[...]

Ik reageerde op de oproep tot het verwijderen van users. Dat lijkt mij toch redelijk cancelen binnen Tweakers.
Dat heet bannen, en dat is supernormaal op een forum.

Breek de regels, dan is dat de douw die je krijgt.

Consequence culture.

Als ik de regels in een bibliotheek breek, misschien omdat ik het nodig vind om letterlijk op een zeepkist mijn mening te verkondigen, met een megafoon, in de stiltezone, dan krijg ik te maken met een consequentie. Dan mag ik niet meer in de bieb komen.

Dat heeft niks te maken met dat ik als persoon verwijderd wordt, of dat ik gecancelled wordt, of whatever alt-right hondenfluitje nu in is. Het is heel duidelijk, en iets wat we iedere peuter al proberen in te brengen: Ben je stout, dan ga je op het krukje.

En ben je hier stout, dan is een [tijdelijke] ban je krukje.

Daar is echt niks vreemds aan. Juist dat jij dat zo vreemd vind is nogal vreemd te noemen.

• D-e-n
  • Nu online
PLAE schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:49:
[...]

Dat kan het gevolg zijn als je je niet aan de spelregels houdt die de community aanhoudt. En die spelregels kunnen natuurlijk strenger zijn dan de wet. Dat wordt nog wel eens vergeten.
Opinie en mening veegde ik op één hoop idd.
Dat zijn ook wel een beetje synoniemen volgens mij? Als je mening had gezegd had ik hetzelfde antwoord gegeven. Ook "mening" wordt te pas en te onpas gebruikt door lieden die enkel beledigen of onjuistheden uitbraken.
ik denk ook dat er betere plekken te vinden zijn, als je je bij voorkeur alleen onder gelijkgestemden begeeft.
Hoe bedoel je dat? Ik denk dat velen hier zitten om juist geen gelijkgestemden te kunnen treffen. Maar tussen een meningsverschil over hoe belasting te heffen of hoeveel procent er naar het leger moet en het moeten dealen met mensen die corona ontkennen of fascisme steunen zit nogal een verschil.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RobinHood schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:55:
whatever alt-right hondenfluitje nu in is.
Dit dus.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PLAE
RobinHood schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:55:
[...]

Dat heet bannen, en dat is supernormaal op een forum.
Dat is het ook. Maar ik hoop niet voor het uiten een mening/standpunt or whatever die een ander niet welgevallig is. Ik zie de mod's hier prima werken over het algemeen. Alleen in politieke topics leunt het wat zwaar naar een hoek en wordt er ook teveel geaccepteerd vanuit gebruikers uit die hoek wat mij betreft.
D-e-n schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:58:
[...]
Hoe bedoel je dat? Ik denk dat velen hier zitten om juist geen gelijkgestemden te kunnen treffen.
Voor een aantal betwijfel ik dat.
Maar tussen een meningsverschil over hoe belasting te heffen of hoeveel procent er naar het leger moet en het moeten dealen met mensen die corona ontkennen of fascisme steunen zit nogal een verschil.
Dat valt voor mij wel mee. Maar ji mag daar anders naar kijken natuurlijk.

• PLAE
D-e-n schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:58:
[...]
Dat zijn ook wel een beetje synoniemen volgens mij? Als je mening had gezegd had ik hetzelfde antwoord gegeven. Ook "mening" wordt te pas en te onpas gebruikt door lieden die enkel beledigen of onjuistheden uitbraken.
Jazeker. Ik begreep jou dan niet goed. Ik had het erover dat ik graag afwijkende opinies/meningen lees. En jij koppelt dat aan iemand die lacherig doet over een verkrachting. Dat heb ik zelf gemist in dat topic waar het hierover gaat. Maar ik hoop toch dat je begrijpt dat ik dat niet als een mening of opinie zie en dat ik daar ook niet op doel.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:41

SuBBaSS

-has Ryzen

Als het over "usual suspects" gaat.
Weer hetzelfde clubje als altijd dat anderen wel weer even de maat gaat nemen.

Blijf dan lekker weg inderdaad. :w

• D-e-n
  • Nu online
PLAE schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:05:
[...]

Dat valt voor mij wel mee. Maar ji mag daar anders naar kijken natuurlijk.
In welke zin valt dat mee? Ik discussieer namelijk graag praktisch over de feiten. Op basis van die feiten kun je van mening verschillen over hoe belasting te heffen, hoe corona het best aan te pakken , wat de beste aanpak is voor de klimaatproblematiek , hoe discriminatie aan te bestrijden, kinderen kansen te geven in het onderwijs of wat de beste strategie is richting Poetin.

Maar dat gaat nogal moeilijk als je het feit ontkent dat de mens invloed heeft op het klimaat, doet alsof mensen geen last hebben van discriminatie of corona maar "een griepje" is. Dan heb je te maken met mensen die feitelijk een discussie verkrachten. En daar heb je als goed bedoelende user last van, lijkt me.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

D-e-n schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:39:
[...]

In principe draait het bij dit soort zaken om handhaving van regels dus één user kan daar volgens mij niet het verschil maken. En het is niet zo dat extremisten zich doorgaans iets aantrekken van een onderbouwd tegengeluid.
Dat kan wel zo zijn maar bepaalde scripts die gebruikt worden om extremistisch geluid onderhuids tóch te laten horen of om topics te laten ontsporen zijn soms best wel verdekt onder de oppervlakte waardoor niet iedereen dat direct door zal hebben. Als dat wel zo was geweest had normalisatie natuurlijk nooit op een dergelijke manier plaats kunnen vinden.

Dan is het handig als je iemand hebt die daar veel vanaf weet vanuit professionele hoek én die bereid is om onvermoeibaar het keer op keer aan te kaarten, onderbouwd en wel.

Maar goed. Het heeft geen zin meer. Zoveel is inmiddels wel duidelijk.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:57

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@D-e-n
Onderstaande is mijn conclusie:
ZT-topics liepen uit de hand omdat een klein disproportioneel signaal al voor veel verhitting kan zorgen. Een kroegtopic is het tegenovergestelde: Daar komt een disproportioneel signaal veel vaker voor, maar het veroorzaakt ook minder verhitting.

Door een topic het ZT/kroeg label te geven verwachten wij en zij dat de deelnemers in die lijn handelen, echter als het disproportioneel signaal groot genoeg wordt heb je altijd verhitting.

Probleem dat we steeds meer op AWM zichtbaar wordt is dat het disproportioneel signaal steeds sterker wordt. Immers op die onderwerpen zien we vaak de eerste ontwikkeling van de richting waar de samenleving heen beweegt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• D-e-n
  • Nu online
dawg schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:17:
[...]

Dat kan wel zo zijn maar bepaalde scripts die gebruikt worden om extremistisch geluid onderhuids tóch te laten horen of om topics te laten ontsporen zijn soms best wel verdekt onder de oppervlakte waardoor niet iedereen dat direct door zal hebben. Als dat wel zo was geweest had normalisatie natuurlijk nooit op een dergelijke manier plaats kunnen vinden.
Dan is het vooral belangrijk dat de moderators die scripts doorzien. Dat kan nooit afhankelijk zijn van één gebruiker. en ik betwijfel eerlijk gezegd of die ene gebruiker de extremen de kop kan indrukken

Vergelijk het met de politieke wereld: genoeg politici die inhoudelijk weerwoord hebben tegen de extremisten maar zolang de schreeuwerige extremist een podium krijgt van Pauw en co wordt dat weerwoord amper gehoord.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

D-e-n schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:27:
[...]

Dan is het vooral belangrijk dat de moderators die scripts doorzien. Dat kan nooit afhankelijk zijn van één gebruiker. en ik betwijfel eerlijk gezegd of die ene gebruiker de extremen de kop kan indrukken

Vergelijk het met de politieke wereld: genoeg politici die inhoudelijk weerwoord hebben tegen de extremisten maar zolang de schreeuwerige extremist een podium krijgt van Pauw en co wordt dat weerwoord amper gehoord.
En zolang die schreeuwerige rechts-extremist voor meer ophef en daardoor voor meer kijkers zorgt, blijven talkshows die schreeuwerige rechts-extremisten uitnodigen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De forumtools geven crew genoeg mogelijkheid om wat meer lange termijn visie te tonen met ingrijpen. Alleen maar een tekst wegknippen een paar uur later als de schade al is aangericht en het topic al compleet ontspoord is, dan kun je net zo goed niets doen. Vaak worden dan alleen maar secundaire reageerders aangepakt, maar niet de figuren die het veroorzaken (al dan niet met scripts). Maar als users zonder modtools die figuren zo aan kunnen wijzen, maar moderators niet, dan is er toch wat mis. Het blijft dan symptoombestrijding met een "niet meer doen, he", terwijl de oorzaak gewoon door blijft rotten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 23:35
Heb net de enquête 'Hoe blij ben jij met Tweakers?' ingevuld en wat mij het meeste stoort is de overdreven 'pro-actieve' moderatie in een forum als dit. Een soort ingekapselde vrijheid van meningsuiting: je moet onderhand 6 disclaimers per draad aflopen voordat je een post kan maken. Lekker spontaan allemaal.

Suggestie die ik heb gedaan is: minder strikt modereren.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:54
ik denk dat het qua moderatie effectiever kan zijn om uit te zoomen en meer kijken naar de houding van posters en minder Moderatie op inhoud.

Ik zie namelijk een aantal mensen die vooral druk bezig zijn een ander te overtuigen en een discussie te “winnen”. Als je veel mensen hebt in een groep die Zich zo gedragen dan krijg je vanzelf conflicten. In de echte wereld kun je dan de discussie pauzeren en een meta gesprek voeren. Ook daarvoor lijkt hier geen ruimte

In het beleid zijn wat maatregelen getroffen om tactieken tegen te gaan zoals whataboutism en victim blaming. In de praktijk zie je vooral dat het misbruikt wordt om elkaar de mond te snoeren: want “winnen”!

Zolang die houding bij mensen hier blijft is welke vorm van moderatie imho gedoemd te mislukken.

De echte slimmeriken zijn namelijk niet bezig om een ander te overtuigen. Die proberen te leren uit een discussie en dat lukt alleen als je je openstelt voor de mening van een ander.

https://www.ted.com/talks...rgument_s_sake?embed=true

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 29-04-2022 16:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Mx. Alba schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:30:
[...]

En zolang die schreeuwerige rechts-extremist voor meer ophef en daardoor voor meer kijkers zorgt, blijven talkshows die schreeuwerige rechts-extremisten uitnodigen.
Als er één ding zeker is, is het dat de talkshows niet volzitten met schreeuwerige rechts-extremisten.

Die stelling van jou klopt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 29-04-2022 16:44 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

prOnorama2 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:24:
Heb net de enquête 'Hoe blij ben jij met Tweakers?' ingevuld en wat mij het meeste stoort is de overdreven 'pro-actieve' moderatie in een forum als dit. Een soort ingekapselde vrijheid van meningsuiting: je moet onderhand 6 disclaimers per draad aflopen voordat je een post kan maken. Lekker spontaan allemaal.

* DevWouter kijkt snel de posthistorie van prOnorama2 na...1 jaar terug... 2 jaar... 3.. 4... 5 jaar terug...
Als ik kijk naar jouw posthistorie in AWM kijk ben je gewoon keurig bezig. Geen extreme uitspraken, vaak met een knipoog en enkele keer een beetje zuur, maar nooit smakeloos. Wel eens een tik op zijn vingers gehad, maar dat gebeurt mij ook weleens.

Kan jij jouw standpunt nader toelichten? Zoals ik jou nu begrijp komt het over alsof je minder moderatie wilt of een mindere strenge toepassing van de regels. Dit terwijl ik dit niet kan motiveren op basis van jouw post.

Overigens het is geen kritiek op je standpunt, maar vooral verwarring bij mij ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

laurens0619 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:37:
ik denk dat het qua moderatie effectiever kan zijn om uit te zoomen en meer kijken naar de houding van posters en minder Moderatie op inhoud.
Dat zeg ik deels ook. De mensen waar ik op doel zijn er alleen uit om discussies te verstoren en kapot te maken, dwz een negatieve en kwaadaardige houding. Die hebben geen enkele goede bedoeling. Weg ermee, en de discussie een kans geven.

Ik heb er geen probleem mee om wat richtlijnen mee te geven, om zo de hardleerse figuren te waarschuwen en een handvat te hebben om ze er ook snel uit te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 29-04-2022 17:04 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Voor een aantal betwijfel ik dat.
Ik denk juist dat bij de mensen waar jij over twijfelt, deze graag onderbouwde afwijkende meningen horen die licht geven op een onderwerp vanuit een ander perspectief.

Waar deze niet op zitten te wachten zijn elke keer hetzelfde scriptje afgedraaid zien worden, zonder dat daarbij conversatie mogelijk is. Immers de andere kant wil geen dialoog slechts een podium. Dat zijn geen afwijkende mening die je dan hoort. Slecht voorgekookte standpunt met enige doel ondermijning

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cyberpope schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:07:
Ik denk juist dat bij de mensen waar jij over twijfelt, deze graag onderbouwde afwijkende meningen horen die licht geven op een onderwerp vanuit een ander perspectief.

Waar deze niet op zitten te wachten zijn elke keer hetzelfde scriptje afgedraaid zien worden, zonder dat daarbij conversatie mogelijk is. Immers de andere kant wil geen dialoog slechts een podium. Dat zijn geen afwijkende mening die je dan hoort. Slecht voorgekookte standpunt met enige doel ondermijning
Yep. Ik heb een tijd lang niet in Corona topics gepost, omdat je van te voren kon voorspellen dat bepaalde users weer los zouden gaan met hun scriptjes en oerdomme "meningen". De kans dat ik dan een keer te hard uit mijn slof schiet (en ik wel aangepakt wordt door de moderatie) is dan te groot. Plus de ergernis is het niet waard. Zelfde voor Oekraine topics en het specifieke topic over misdragingen. Dat is zonder honkbalknuppel-gedreven moderatie niet te doen.

Kom maar met een goed onderbouwde en niet-kwaadaardig ingestelde bijdrage. Daar kunnen we wat mee. De stoorzenders, nee.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 29-04-2022 17:29 ]

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
DevWouter schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:50:
[...]

* DevWouter kijkt snel de posthistorie van prOnorama2 na...1 jaar terug... 2 jaar... 3.. 4... 5 jaar terug...
Als ik kijk naar jouw posthistorie in AWM kijk ben je gewoon keurig bezig. Geen extreme uitspraken, vaak met een knipoog en enkele keer een beetje zuur, maar nooit smakeloos. Wel eens een tik op zijn vingers gehad, maar dat gebeurt mij ook weleens.

Kan jij jouw standpunt nader toelichten? Zoals ik jou nu begrijp komt het over alsof je minder moderatie wilt of een mindere strenge toepassing van de regels. Dit terwijl ik dit niet kan motiveren op basis van jouw post.

Overigens het is geen kritiek op je standpunt, maar vooral verwarring bij mij ;)
Ik begrijp heel goed wat hij bedoelt. We zien het vandaag natuurlijk goed bij de discussie over derksen. Het topic is op slot gegaan terwijl er niet echt aanleiding was. Het ging volgens mij nog wel allemaal binnen de lijntjes.

Je kan in met een onderwerp drie dingen doen. De kern van het probleem bespreken, de situatie of de persoon. Ik denk dat je de kern van het probleem moet bespreken maar dat wordt weggezet als offtopic en drogredenering. Vervolgens wordt ik beschuldigd van victim blaming op een fictief geschetste situatie.

Ik ben geen Virtuozzo die extreem de diepte in gaat. Maar iemand de mond snoeren en het idee geven, wat jij zegt is dom en terug in je hoek, dat klopt niet. Want dan is het gewoon meningmodden en niet fair.

• TrafalgarLaw

Je ziet echter dat moderatie gewoon nodig is, zeker om de sfeer en de community te behouden. Dit is geen IRC uit het jaar 2000 waar iedereen alles tegen elkaar kon zeggen (en uitschelden, beledigen) waar je het geluk moest hebben dat er een mod beschikbaar was bij heibel. Er zijn gewoon teveel mensen die een koe, geen koe noemen maar een creatieve giraffe.

Wanneer je een community hebt die de acties van Derksen of wel goed praten of wegwuiven als een gekke avond, dan is er toch iets goed mis in je community. Logisch dat mensen/mods die specifieke mensen niet meer in de community willen hebben.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Kenny_026 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:24:
[...]

Ik begrijp heel goed wat hij bedoelt. We zien het vandaag natuurlijk goed bij de discussie over derksen. Het topic is op slot gegaan terwijl er niet echt aanleiding was. Het ging volgens mij nog wel allemaal binnen de lijntjes.
1. Het op slot doen is waarschijnlijk omdat het topic heel snel loopt en er zoveel TR's zijn dat de moderators het niet kunnen bijhouden. Die mensen werken ook en een time-out wanneer mensen verhit raken is gewoon fijn.
2. Het op slot doen is ook niet wat @prOnorama2 benoemde. Hij noemde ook een paar andere zaken die ik niet terug in jouw verhaal zie.
Je kan in met een onderwerp drie dingen doen. De kern van het probleem bespreken, de situatie of de persoon.
Dat is het onderwerp/inhoud. Je hebt ook de vorm/methode.

De rest van de post ga ik niet op, dat gaat niet over het algemeen beleid.

• PLAE
TrafalgarLaw schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:55:
[...]

Wanneer je een community hebt die de acties van Derksen of wel goed praten of wegwuiven als een gekke avond, dan is er toch iets goed mis in je community.
Je brengt het als feit. Maar dit is natuurlijk ook ‘maar’ jouw mening. Ik vind het helemaal prima en vind dat ik hier prima pas op het forum.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
Dat is het ook. Maar ik hoop niet voor het uiten een mening/standpunt or whatever die een ander niet welgevallig is. Ik zie de mod's hier prima werken over het algemeen. Alleen in politieke topics leunt het wat zwaar naar een hoek en wordt er ook teveel geaccepteerd vanuit gebruikers uit die hoek wat mij betreft.
Mensen worden hier nooit om een mening gebanned. Dat kan ook niet, want over 'n ban zijn mods het overwegend eens, en daar de moderators politiek gezien óók heel erg uit elkaar liggen, zouden we het op inhoud nooit eens worden.

Dat maakt ook dat een roep dat "er vanuit 1 politieke hoek gemodereerd wordt" eigenlijk gewoon onzin is: moderators zitten óók aan alle kanten van het spectrum. Het zal niet nieuw zijn dat ik aan de linkerkant van het spectrum zit, maar er zitten ook genoeg moderators aan de rechterkant van het spectrum, en alles daar tussen in.

Waar we wél unaniem mensen voor bannen is wangedrag, overtreden van de forumregels. Maar dat kunnen zowel mensen uit de linkerkant, als uit de rechterkant doen.

Het is echt een zwaktebod (zowel van links als van rechts) om te roepen dat er politiek gekleurd gemodereerd wordt. Wat dan wel grappig is, is dat het nét even vaker vanuit de rechterkant geroepen lijkt te worden, maar dat kan prima mijn eigen bias zijn.

Zoals gezegd: je mag je mening geven, zolang de manier waarop je dat doet, voldoet aan de forum-regels (en niet tegen de wet is, zoals discriminatie). Whataboutisme valt daar ook onder.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• TrafalgarLaw
PLAE schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:37:
[...]

Je brengt het als feit. Maar dit is natuurlijk ook ‘maar’ jouw mening. Ik vind het helemaal prima en vind dat ik hier prima pas op het forum.
Hoezo "mening"? In de lijst der afschuwelijke dingen komt ook verkrachting/aanranding met voorwerpen voor. Laten we vooral een feit, een feit noemen en niet (individueel) interpreteren of classificeren als mening.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ardana schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:57:

Dat maakt ook dat een roep dat "er vanuit 1 politieke hoek gemodereerd wordt" eigenlijk gewoon onzin is: moderators zitten óók aan alle kanten van het spectrum.
Toen ik weg ging is het gemiddelde wel een flink eind naar rechts opgeschoven. ;)

• D-e-n
  • Nu online

Dat is of wordt op zoveel forums al uitgeprobeerd. Dat is echt geen oplossing die tot goede discussies leidt. Dan krijg je een battle tussen roeptoeterende extremen waar de serieuze gemiddelde gebruiker uiteindelijk teleurgesteld zal afhaken bij gebrek aan inhoud.

• D-e-n
  • Nu online
Help!!!! schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:43:
[...]

Als er één ding zeker is, is het dat de talkshows niet volzitten met schreeuwerige rechts-extremisten.

Die stelling van jou klopt niet.
Er was er toch minimaal eentje die een hele tijd lang talkshows mocht "verblijden" met zijn komst om zijn fascistenclubje te promoten. Hij kreeg zelfs een primetime één op één debat met Rutte cadeau waar andere politici alleen maar van konden dromen.

Ik kan me ook nog de nodige haatimams herinneren die enkel werden uitgenodigd om de heisa die ze zouden veroorzaken. En dan expres mevrouw Verdonk er tegenover zetten om zeker te zijn dat het geen goede discussie werd.

[ Voor 17% gewijzigd door D-e-n op 30-04-2022 01:19 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hoe lang is "even"?

Het grensoverschrijdend seksueel gedrag topic is nu al anderhalve dag "even" dicht...

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

PLAE schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:37:
[...]

Jij vindt een vrouw verkrachten, en daar dan later ook nog lacherig over doen, helemaal prima? Of begrijp ik je nou niet helemaal goed? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Fiber schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:23:
[...]

Jij vindt een vrouw verkrachten, en daar dan later ook nog lacherig over doen, helemaal prima? Of begrijp ik je nou niet helemaal goed? O-)
Die discussie gaan we hier niet verder voeren.

We komen zsm. met een reactie.

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Na alle feedback gelezen te hebben en overlegd te hebben als crew, komen we uit op het volgende. Het laat als eerste zien dat ook hier in het feedback topic een mix van visies het met elkaar moeten rooien en dat botst.

Er wordt over scripts gepraat, maar mensen zoom eens uit en kijk eens wat er wel gaande is. Dit is nu de invloed van sociale media.

Want het is wel heel toevallig dat de escalaties steeds volgen op maatschappelijke ontwikkelingen waar vervolgens iedereen los kan gaan op sociale media. En als je op sociale media maar kan zeggen wat je wil zonder tegenspraak of zelfs actief gekoppeld word aan gelijk denkenden, dan gaat vanzelf de grootste mond de rest van de groep overheersen. En als dat dan in aanraking komt met een radiaal andere mening, dan escaleert dat meestal. Want het probleem is dat GoT nog een van de weinig plekken is waar mensen samen komen zonder de bekende dynamiek en algoritmes van sociale media.

Dat heeft niks met het bewust verstoren van een discussie te maken. Dit is onwetendheid, gewenning aan het kunnen uiten van je mening zonder enige onderbouwing of nuancering. Als je dan geconfronteerd wordt met een tegenstrijdige opvatting, gaat men vervolgens elkaar proberen te overtuigen met drogredenatie. Wat daarna overgaat in op de man spelen als men elkaar niet kan overtuigen.

Daarnaast is er die constante, ronduit hautaine houding naar mensen die een discussie minder goed begrijpen of nog niet zover zijn ingelezen. Door elkaar terecht te gaan wijzen of beschuldigen van "trollen" of "een script afdraaien", laat dit discussies net zo goed escaleren als de initiële reacties. Vervolgens is het vaak niet een die hiermee komt aanzetten, nee de ene na de ander achter elkaar. En dan is elke pretentie van een "discussie" verdwenen en gaat het al snel over.

Oplossingen die worden aangedragen zoals met harde hand nog sneller mensen eruit werken, zijn onwerkbaar. De moderatie gebeurt op vrijwillige basis, we zijn onderhand met een team op sterkte. Dan nog is het niet altijd mogelijk om op het juiste moment aanwezig te zijn. De moderatie zal in veel gevallen achteraf gebeuren. Dan worden weer een paar mensen aangesproken of zelfs geband, maar het topic is onderhand al ontspoort en het leed is geleden. Het lost ook niks op omdat de volgende actualiteit wederom voor een escalatie kan zorgen.

Lossere moderatie, het lijkt ons dat het duidelijk is dat dat niet de oplossing is. Bij het coronavirus en zelfs in het Oekraïne forum is er wat meer ruimte voor lossere slow chat, maar dat is bij maatschappelijke kwesties simpelweg niet gewenst. Wij staan niet voor het bagatelliseren van grensoverschrijdend gedrag, victim blaming of mensen die dergelijke gedrag goed lopen praten. Dat gaat tegen de fatsoensnormen in waar wij op Tweakers voor staan en is ongewenst gedrag.

Al met al komt het erop neer: als dat simpele fatsoen in het algemeen niet kan worden opgebracht dan is er geen op dit moment geen plek voor dergelijke discussies. De moderatie faciliteert graag discussies, maar er moet wel een gezonde basis zijn voor een discussie en dat ontbreekt in de huidige omstandigheden.

Concreet hebben we dus besloten dat het geen zin heeft om dergelijke discussies nog te faciliteren. Het is immers een exercitie geworden in het poneren van standpunten zonder daadwerkelijke discussie of normale interactie.

Tweakers Discord

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

tweakduke schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:38:
Al met al komt het erop neer: als dat simpele fatsoen in het algemeen niet kan worden opgebracht dan is er geen op dit moment geen plek voor dergelijke discussies. De moderatie faciliteert graag discussies, maar er moet wel een gezonde basis zijn voor een discussie en dat ontbreekt in de huidige omstandigheden.
Tja, als je niet eens erin slaagt bepaalde definities te handhaven van wat te bediscussiëren valt dan ben je snel klaar. Die van verkrachting bv is vrij duidelijk voor de wet maar hier op GoT vrij vloeibaar en dus bediscusseerbaar. Idem voor de Oekraïne of corona-topics, indien bepaalde zieke geesten nogal soepel omgaan en roepen dat iets overdreven is, dan valt er snel niets te bediscussiëren.

Vrijheid van meningsuiting zelf is al zoiets, indien je niet een bepaalde fatsoenlijke omgeving hebt zit je meer met anarchie dan met een discussie. En dat er grenzen zijn is allang vastgesteld, je kan immers niet iedereen afschilderen als pedofiel (wat vast mag want vrijheid van meningsuiting). Net zoals bv op straat iets de dagelijkse wetten handhaaft ten kostte van bepaalde vrijheden.
.Concreet hebben we dus besloten dat het geen zin heeft om dergelijke discussies nog te faciliteren. Het is immers een exercitie geworden in het poneren van standpunten zonder daadwerkelijke discussie of normale interactie.
Wat valt er dan nog voor nieuws te overleggen? Oekraïne-topics wordt nog voorzien van feiten en verhalen, dat voegt wel wat toe. Clowns, grappige tweets en complotdenkers niet. Je an zo zien wat het verschil is, maar indien je A niet doet en B niet wilt verloopt het vanzelf. Ik denk zelf dat met het scheiden van clowns en complotdenkers en andere usual suspect van discussieverstoorders je de boel wel redelijk vlot kan trekken en je op AWN wel degelijk voor nieuws en duiding terecht kan.
Beide quotes bij elkaar komt meer op de volgende vraag neer: Wanneer gaat AWN op slot?

Of, om het scherper te stellen, blijven users die verkrachting (Derksen) en genocide(Oekraïne) wel okay vinden gewoon hun vrijheid van mening enzo gefaciliteerd zien?

[ Voor 6% gewijzigd door Delerium op 30-04-2022 22:22 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tja, als je "simpel fatsoen" door redeneert kan je alleen maar extreemlinks uitkomen. I say, bring it on! Op naar een anarcho-communistisch GoT? :D

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is nogal struisvogel-achtig om te ontkennen dat er users zijn die doelbewust discussies kapot maken. Het is eerder hautain om dan anderen te gaan beschuldigen. Een soort van "both sides" drogreden.

Pijnlijk slechte reactie, tweakdude.

Als iemand zich in een kroeg misdraagt en blijft misdragen, dan is er een uitsmijter en kan de persoon zijn tanden van de straat oprapen. Niets mis mee.

[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 30-04-2022 22:40 ]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:42
Mx. Alba schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:31:
Tja, als je "simpel fatsoen" door redeneert kan je alleen maar extreemlinks uitkomen. I say, bring it on! Op naar een anarcho-communistisch GoT? :D
Indien je dit echt meent dan is het, discussie-technisch, wel duidelijk wat een flinke factor van het probleem is.

• tweakduke

tweakduke

gambieter schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:36:
Het is nogal struisvogel-achtig om te ontkennen dat er users zijn die doelbewust discussies kapot maken. Het is eerder hautain om dan anderen te gaan beschuldigen. Een soort van "both sides" drogreden.

Pijnlijk slechte reactie, tweakdude.

Als iemand zich in een kroeg misdraagt en blijft misdragen, dan is er een uitsmijter en kan de persoon zijn tanden van de straat oprapen. Niets mis mee.
Er worden genoeg users de deur gewezen, maar dat is niet het enige onderdeel van het probleem. Lees eens de reactie nog eens aub.

Daar op blijven hameren is niet de oplossing.

Tweakers Discord

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Delerium schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:16:
[...]

Tja, als je niet eens erin slaagt bepaalde definities te handhaven van wat te bediscussiëren valt dan ben je snel klaar. Die van verkrachting bv is vrij duidelijk voor de wet maar hier op GoT vrij vloeibaar en dus bediscusseerbaar. Idem voor de Oekraïne of corona-topics, indien bepaalde zieke geesten nogal soepel omgaan en roepen dat iets overdreven is, dan valt er snel niets te bediscussiëren.

Vrijheid van meningsuiting zelf is al zoiets, indien je niet een bepaalde fatsoenlijke omgeving hebt zit je meer met anarchie dan met een discussie. En dat er grenzen zijn is allang vastgesteld, je kan immers niet iedereen afschilderen als pedofiel (wat vast mag want vrijheid van meningsuiting). Net zoals bv op straat iets de dagelijkse wetten handhaaft ten kostte van bepaalde vrijheden.

[...]
Wat valt er dan nog voor nieuws te overleggen? Oekraïne-topics wordt nog voorzien van feiten en verhalen, dat voegt wel wat toe. Clowns, grappige tweets en complotdenkers niet. Je an zo zien wat het verschil is, maar indien je A niet doet en B niet wilt verloopt het vanzelf. Ik denk zelf dat met het scheiden van clowns en complotdenkers en andere usual suspect van discussieverstoorders je de boel wel redelijk vlot kan trekken en je op AWN wel degelijk voor nieuws en duiding terecht kan.
Beide quotes bij elkaar komt meer op de volgende vraag neer: Wanneer gaat AWN op slot?

Of, om het scherper te stellen, blijven users die verkrachting (Derksen) en genocide(Oekraïne) wel okay vinden gewoon hun vrijheid van mening enzo gefaciliteerd zien?
Nee, die worden gewoon verbannen.
Maar dat is het punt juist. Dit lost niks op voor de verdere facilitering van discussie omdat voor elke verbanning er wel iemand anders terugkomt die overduidelijk vanuit sociale media een bepaald beeld en manier van "discussiëren" op het internet heeft aangemeten gekregen. En die verbannen we dan ook en dan gebeurd het weer. En als je dat enkele jaren doet dan moet je misschien de vraag stellen of het nog zinvol is om dit riedeltje elke keer te blijven herhalen.

Want een fatsoenlijke discussie gaat er toch niet komen tenzij je bijvoorbeeld elke reactie in een que gaat plaatsen en wij als forumcrew moeten gaan bepalen of we een reactie toestaan. En dat wil je gewoon niet. Dat is immers ook geen discussie meer. Het andere alternatief zou zijn dat AWM achter een veel strengere toegangsmuur verdwijnt. Maar daar zit ook het nadeel bij dat je vaak pas kan inschatten of iemand echt een meerwaarde voor discussies gaat zijn, nadat de toegang is verleend.
Mx. Alba schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:31:
En bedankt voor deze demonstratie van het probleem. Want dit getuigd dus ook van nul bereidheid om daadwerkelijk discussie aan te gaan en alleen maar je eigen standpunt erdoor te willen drukken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

tweakduke schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:42:
Er worden genoeg users de deur gewezen, maar dat is niet het enige onderdeel van het probleem. Lees eens de reactie nog eens aub.
Ik zie degene die de tekst in de quote in gambieter in "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic" later hier gewoon nog posten en zelfs claimen dat er niets aan de hand was. Dan vraag ik me serieus af wat je moet doen om tegenwoordig geband te worden.

En ja, als je dat soort users gewoon door laat gaan, dan "denken" anderen dat dat ok is. En bannen kun je ook achteraf nog doen, en het beste publiekelijk zodat anderen ook weten dat er gevolgen zijn.

Het is die onwil om de tools te gebruiken die de moderatie moeilijk maakt. En dat heb je zelf in de hand.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 30-04-2022 22:54 ]

• tweakduke

tweakduke

gambieter schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:50:
[...]

Ik zie degene die de tekst in de quote in gambieter in "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic" later hier gewoon nog posten en zelfs claimen dat er niets aan de hand was. Dan vraag ik me serieus af wat je moet doen om tegenwoordig geband te worden.

En ja, als je dat soort users gewoon door laat gaan, dan "denken" anderen dat dat ok is. En dat kun je ook achteraf nog doen, en het beste publiekelijk zodat anderen ook weten dat er gevolgen zijn.

Het is die onwil om de tools te gebruiken die de moderatie moeilijk maakt.
Nogmaals de tools worden gebruikt. Het is de algehele basis om een discussie te voeren die ontbreekt.

Dit besluit komt dan ook na heel wat topics die stranden of dat we uitwegen moeten zoeken. Met 'even de banhamer vaker gebruiken', als het zo simpel was dan was het allang opgelost.

Tweakers Discord

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:50
tweakduke schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:38:.
Concreet hebben we dus besloten dat het geen zin heeft om dergelijke discussies nog te faciliteren. Het is immers een exercitie geworden in het poneren van standpunten zonder daadwerkelijke discussie of normale interactie.
Zo concreet vind ik die ‘wall of text’ niet. :) Wat gaat er nu concreet gebeuren als een discussie ontspoort? Gaat er sneller geband worden? Gaan discussies sneller afgekapt worden? Gaat er strenger gemodereerd worden? All of the above? Ik ben overigens voor optie vier: all of the above. :)

Hello. Is it me you're looking for?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Indien jullie de banhammer vaker zeggen te gebruiken dan is voor mij zichtbaar is dan heb je dus al 2 problemen: het is niet zichtbaar en de voor mij opvallend storende elementen blijven gewoon doorposten, ongeremd, ongeband en zelfs ongecorrigeerd. Dat laatste stoort mij nog het meeste, niet-ban-modingrepen vallen onder sturing maar blijkbaar blijken bepaalde mensen onstuurbaar te zijn.

@DaniëlWW2 Ik ben goed bewust dat bannen an zich niet werkt doordat de instroom van nieuwe users altijd blijft en steeds opnieuw dezelfde uitdagingen biedt. Die kan je ook opvoeden of ik lokale forummores leren. Er zijn echter zat 5-jaar+Users (of 15+jaar users die opeens weer actief worden) die blijven zuigen, sealionen enzovoort.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:46:
[...]
overduidelijk vanuit sociale media een bepaald beeld en manier van "discussiëren" op het internet heeft aangemeten gekregen. En die verba….
FFS, ik zit nergens op sociale media. Ik heb wel 10 jaar op TMF moderaties besproken en weet hoe het werkt. Net als bij muziek veranderd er van alles is misschien nu van alles mis, maar in praktijk is het net als muziek dikke prima met de meeste nieuwe dingen en users. Indien bepaalde sociale media een richting van wanprestatie geven weet je eigenlijk wel direct waar het probleem aanwijsbaar zit.

En ook hier scherp ik het aan: waarom sta je dan zo open voor die bekende hoek van wanprestatiediscussie maar rol je wel de loper uit voor ‘nieuwe’ aanwas en worden gelijktijdig oudere users wel hard aangepakt? Hell, je mag nieuw spul niet eens aanspreken met naam of toenaam omdat je dan direct op de man speelt.

[ Voor 40% gewijzigd door Delerium op 30-04-2022 23:25 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

iamerwin schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:02:
[...]

Zo concreet vind ik die ‘walk of text’ niet. :) Wat gaat er nu concreet gebeuren als een discussie ontspoort? Gaat er sneller geband worden? Gaan discussies sneller afgekapt worden? Gaat er strenger gemodereerd worden? All of the above? Ik ben overigens voor optie vier: all of the above. :)
Volgens mij de hele discussie niet meer voeren. Bespreken van degelijke tonics zijn niet meer toegestaan, Dus feitelijk opheffen deel forum is wat ik er uit lees.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

eric.1 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:36:
[...]

Indien je dit echt meent dan is het, discussie-technisch, wel duidelijk wat een flinke factor van het probleem is.
Please do tell me where I'm wrong?

• DR!5EQ
  • Niet online
Ik vind het aan de ene kant jammer dat dit besluit is genomen, want zonder het gesprek aan te gaan kom je ook nergens. Maar aan de andere kant vind ik dat @tweakduke het goed heeft uiteengezet en precies schetst wat de problemen zijn met de manier van discussie voeren waar we allemaal onderdeel van zijn in verschillende topics. Ik ben niet vaak positief over de keuzes van tweakers, maar dit is wel een goeie, dat moet je dan ook kunnen toegeven. Ik vraag me wel af wat en of er in de toekomst met deze analyse gedaan wordt. Naast users die hetzelfde toneelstuk als de ander opvoeren, zullen ook dit soort gevoelige onderwerpen blijven of eigenlijk terugkomen. Hoe zal de AWM-crew hier mee omgaan? Is seksueel grensoverschrijdend gedrag nu per definitie verbannen? Hoe ziet dat nieuwe stuk beleid er precies uit?

• eric.1
Mx. Alba schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:22:
[...]

Please do tell me where I'm wrong?
Dus het was serieus bedoeld?

Je redeneert door zonder dat er echt een logisch gevolg aan ten grondslag ligt. Dus dat is al een fout. Dan kom je bij extreemlinks uit, wat impliceert dat niet-extreenlinks geen simpel fatsoen kan opbrengen. Dit slaat gewoon nergens op. En dan überhaupt extreemlinks pakken, sjah, extremisme is maar zelden fatsoenlijk. En dan wil je dat het een anarcho communistisch forum wordt? Dat laat wel zien hoe je discussiebereidheid met andersdenkenden (in brede zin) volstrekt ontbreekt.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Weet je überhaupt wat anarcho-communisme is? Ik denk het niet.

• Philip Ross
@Mx. Alba @eric.1 kan deze discussie ergens anders! Heeft weinig met moderatie te maken.

Verder sluit ik me 100% bij @Delerium aan. Sommige gebruikers gaan keer op keer door met dezelfde onzin en wordt niets tegen gedaan.

En nieuwe gebruikers wordt continu de hand boven het hoofd gehouden ook al blijft het niveau van discussie steeds verder dalen. En spreek je ze daar op aan dna heb je zelf binnen no time een ban aan je broek.

Er is een reden dat ik al ruime tijd bijna niet meer hier kom of berichten plaats.

Elke keer als ik probeer een normale discussie te voeren dan zie ik wat voor bagger aan drogredenen ik mij tegen moet verdedigen en dan haak ik weer af.

Misschien een serieuze tip voor de mods hier. Is het een optie AWM net als de huiskamer achter een muur te zetten? Of de extra gevoelige topics? Laat gebruikers eerst maar eens aantonen dat ze op niveau kunnen meepraten alvorens ze in erg beladen topic te laten posten

[ Voor 16% gewijzigd door Philip Ross op 01-05-2022 00:16 ]

• eric.1
Mx. Alba schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:05:
Weet je überhaupt wat anarcho-communisme is? Ik denk het niet.
Ja, dat weer ik wel. Maar goed, dit is verder niet erg relevant hier.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

tweakduke schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:38:
Er wordt over scripts gepraat, maar mensen zoom eens uit en kijk eens wat er wel gaande is. Dit is nu de invloed van sociale media.
Hoewel ik de post waardeer vind ik dit stuk zeer onjuist.

Scripts wordt door iedereen toegepast. Door storende elementen, maar ook door diegene die zich aan de norm houden. Zo heb ik zelf ook een paar scripts om discussies te de-escaleren en als de moderators in die context naar hun eigen gedrag kijken dan weet ik vrij zeker dat jullie ook scripts hanteren.

Het toepassen van een script is dan ook iets neutraals, de meeste helpdesks en callcenters hebben daar legio van. Het probleem is dan de motivatie die tot het script heeft geleid. De meeste mensen binnen het topic heeft het dan over extremistisch scripts.

Deelnemers in een discussie hanteren scripts waarschijnlijk vaker onbewust dan bewust. Vaak voeren ze het uit omdat ze het ergens anders zien werken. Zoals een docent die een lastige leerling de mond snoert door bij zijn tweede vraag te verzoeken om na de les even te babbelen zodat hij zijn verhaal kan afmaken en de student het idee te geven gehoord te zijn.

Zie scripts dan ook vooral als gedrag waarmee iemand naar een bepaald doel werkt. Vaak is het specifiek voor de omstandigheid en doel.

Een callcenter medewerker draait een script af waarbij er eerst meerde bevestigende antwoorden wilt krijgen ("bent u ...? woont u op ...?") waarna men vraagt of er interesse is voor een aanbod. En zo zal een extremist je eerst overtuigen van de verschillen met een ander voordat die wijst op gevaren van de ander. En zo voorts.

De tweede onjuistheid is de verwijzing naar sociale media. Het gedrag op sociale media en hier kan je niet met elkaar vergelijken. De meeste deelnemers kennen elkaar relatief goed. Terwijl er op Twitter/Facebook/Youtube ze vaak anoniemer zijn. Omdat er een relatief groot verschil is van omstandigheden kunnen die scripts niet hier gehanteerd worden. Echter de inhoud en volharding van standpunten kan men wel meenemen.

Die inhoud en volharding zijn echter ook te verkrijgen via andere platformen zoals sociale media: Familie, vrienden, sportclub, et cetera

Mijn advies aan de moderators is dan ook inventariseer welke gedrag bepaalde mensen vertonen en koppel dat los van hun standpunten. En begin dan met de mensen die vaak reageren maar welke vaak niet als storend wordt beschouwd en waar je het ook mee eens bent. Niet om ze te straffen of zodat je scherper kan optreden, maar om dat het daardoor makkelijker is om alleen naar het gedrag te kijken. Anders is de kans groot dat je inhoud en gedrag aan elkaar koppelt. Terwijl het goed mogelijk is dat een storend element juist geen script hanteert.

Ps: Ik adviseer ook dat iedereen het doet. Het herkennen van scripts en je eigen scripts bewust kunnen afdraaien is een verdomd handige tool.

• PLAE
Fiber schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:23:
[...]

Nee het ging over het goedpraten van acties van Derksen (naar eigen zeggen van hem geen verkrachting) en het wegwuiven daarvan als een gekke avond door users. Dat er dan iets mis zou zijn met je community.

Maar ik vind het problematisch (onderdeel van het grotere probleem hier imo zoals dat hierboven ook beschreven wordt) dat jij mij bij zo’n gevoelig onderwerp in een naar hoekje probeert te drukken, of mij belachelijk probeert te maken of een misplaatste grap maakt. Vanuit andermans perspectief doe ik dat vast zelf :+. Maar het zij je vergeven.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:43

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
We komen uiteraard nog met een toelichting van wat we precies gaan doen. En uiteraard is dit alles vanzelfsprekend open voor opbouwende kritiek.

Het probleem is in het algemeen is dat we hier op GoT last hebben van de negatieve tendens in de samenleving. Een cocktail van o.a. diverse crises, toenemende tegenstellingen in combinatie met algoritmische sociale media maken het klimaat van discussies heel anders dan het was grofweg 10 a 20 jaar geleden. Ook in Nederland zie je nu de contouren aftekenen van wat in Amerika al valt onder de noemer van de "culture war".

Het is zeker ook niet we daar niets gedaan hebben. Het principe van zero-tolerance voor topics zoals bij terreur topics of Trump is toegepast. Maar ook de toegangseisen voor AWM zijn opgehoogd en gelijk gesteld aan TL. Het was al niet zo dat iedereen die zich registreert direct toegang heeft tot AWM. Het is zeker geen rode loper die wordt uitgerold voor nieuwe mensen, voor men hier toegang heeft is men al een tijd actief op GoT.

Het probleem is nu dat het nog niet genoeg is. Zoals ook al gemeld, de banhamer valt regelmatig. Het is alleen zo dat communicatie daarover principieel een kwestie is tussen de crew en de persoon in kwestie. Ik zie niet in hoe meer openheid hierin direct zal bijdragen tot betere discussies.

Dan nu naar de kwestie zelf en de oplossingsrichting die we op willen gaan. De essentie van discussie is het toetsen van de eigen mening en aannames op basis van onderbouwde argumentatie met anderen. Een kritieke eigenschap hiervan is de bereidheid om open te staan voor ander onderbouwde argumentatie en de eigen perceptie bij te stellen. Dit is in essentie al eigenlijk al heel moeilijk in de praktijk, een discussie wordt toch al snel gezien als een "arena" waarin het doel wordt om de boodschap te verkondigen door degene die het hardst en vaak iets roept. Zoals je nu in extreme vorm ziet op sociale media versterkt door algoritmes.

De vraag die we ons gesteld hebben is voldoet een "culture war" discussie nog wel aan de eisen van een normale onderbouwde discussie en kan die überhaupt nog wel gevoerd worden. Het probleem is hierin dat de "culture war" zowel de aanleiding als motivatie is voor de discussie. Pellen we de "culture war" weg van het onderwerp, wat blijft er dan over? De mensen die overblijven zijn het waarschijnlijk eens en er is dus geen discussie. De mensen die de "culture war" strijd voeren laten zich toch niet overtuigen, ook al worden ze gemodereerd of gebanned.

Dan is de volgende stap: moeten we die discussie dan überhaupt willen voeren of faciliteren? In welke vorm is het voeren van die discussie nog nuttig en heeft het toegevoegde waarde ?

Doe ik dan nog een stap terug, dan is de essentie van de basisvaardigheden qua discussievoeren imho het terugkerende probleem. Wat verergerd wordt door de omstandigheden waarin we ons bevinden. Wat doe je er als er een culture war onderwerp zich aandient en die basisregels worden massaal overtreden ?

En dat is denk ik de kern, we hebben 2 problemen:
  • Toenemende tegenstellingen door allerlei omstandigheden.
  • Geen constructieve mogelijkheid tot reconciliatie doordat discussie niet meer mogelijk is vanwege gebrek aan discussie vaardigheden. Waarin er geen capaciteit is tot uit uitdragen en leren ervan bij deelnemers.
Persoonlijk gaat me dit wel aan het hart en zie ik graag verbetering richting meer onderbouwde discussie. Maar we zijn als crew ook maar vrijwilligers en kunnen niet onbeperkt qua tijd en inzet hierin sturend optreden. De kritiek is begrijpelijk, maar enig inzicht en begrip voor onze beperkingen zou imho zou niet verkeerd zijn. Dus als je kritiek of feedback geeft, hou hier dan ook rekening mee s.v.p.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

defiant schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:41:
Het probleem is in het algemeen is dat we hier op GoT last hebben van de negatieve tendens in de samenleving.
Ik kan me hier volledig in vinden. Het AWM-forum is een redelijke afspiegeling van de maatschappij. Als de we in het dagelijks leven met modder gaan gooien dan vrees ik dat het AWM-forum ook een natte zandbak wordt.
De essentie van discussie is het toetsen van de eigen mening en aannames op basis van onderbouwde argumentatie met anderen. Een kritieke eigenschap hiervan is de bereidheid om open te staan voor ander onderbouwde argumentatie en de eigen perceptie bij te stellen. Dit is in essentie al eigenlijk al heel moeilijk in de praktijk, een discussie wordt toch al snel gezien als een "arena" waarin het doel wordt om de boodschap te verkondigen door degene die het hardst en vaak iets roept.
Eens, het verbaasd me ook dat de meeste discussie vormen en debat vormen op jonge leeftijd aangeleerd wordt als spel. Terwijl het juist een methode is om gezamenlijk de standpunten te testen waardoor alle deelnemers het gesprek verlaten met meer kennis dan ze kon beginnen. Ongeacht het startpunt, iedereen zou rijker moeten zijn na het debat ongeacht of ze het eens zijn.
Persoonlijk gaat me dit wel aan het hart en zie ik graag verbetering richting meer onderbouwde discussie.
Amen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Delerium schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:04:
Indien jullie de banhammer vaker zeggen te gebruiken dan is voor mij zichtbaar is dan heb je dus al 2 problemen: het is niet zichtbaar en de voor mij opvallend storende elementen blijven gewoon doorposten, ongeremd, ongeband en zelfs ongecorrigeerd. Dat laatste stoort mij nog het meeste, niet-ban-modingrepen vallen onder sturing maar blijkbaar blijken bepaalde mensen onstuurbaar te zijn.
En dat het niet zichtbaar is, is dus juist ook het probleem. Het is botweg onmogelijk geworden om het bij te houden of fatsoenlijk te doen. Het was relatief gezien veel makkelijker in 2016 dan het nu is...
@DaniëlWW2 Ik ben goed bewust dat bannen an zich niet werkt doordat de instroom van nieuwe users altijd blijft en steeds opnieuw dezelfde uitdagingen biedt. Die kan je ook opvoeden of ik lokale forummores leren. Er zijn echter zat 5-jaar+Users (of 15+jaar users die opeens weer actief worden) die blijven zuigen, sealionen enzovoort.
En als je naar een topic in AWM komt met zo'n instelling dan is het snel klaar. Maar wat als je nu te maken hebt met mensen die dit niet doen, maar ook niet de meest inhoudelijk hoogstaande bijdragen aan topics leveren. Moeten die ook maar verbannen worden? Op welke gronde en met welke criteria? Dat is dus het probleem. Het is niet zo simpel als gebruikers indelen in de categorieën zuigende trol of uitstekende participant. Er zit gewoon een breed spectrum tussenin. En dan moet je heel goed uitkijken of je wel iets wel of niet moet doen.
[...]

FFS, ik zit nergens op sociale media. Ik heb wel 10 jaar op TMF moderaties besproken en weet hoe het werkt. Net als bij muziek veranderd er van alles is misschien nu van alles mis, maar in praktijk is het net als muziek dikke prima met de meeste nieuwe dingen en users. Indien bepaalde sociale media een richting van wanprestatie geven weet je eigenlijk wel direct waar het probleem aanwijsbaar zit.

En ook hier scherp ik het aan: waarom sta je dan zo open voor die bekende hoek van wanprestatiediscussie maar rol je wel de loper uit voor ‘nieuwe’ aanwas en worden gelijktijdig oudere users wel hard aangepakt? Hell, je mag nieuw spul niet eens aanspreken met naam of toenaam omdat je dan direct op de man speelt.
We staan specifiek open voor mensen van sociale media en niet voor de oudere gebruikers? Volgens mij kan je bijvoorbeeld al enkele jaren niet meer in AWM als je net een account heb geregistreerd. ;)

Weet je, ooit hield ik voor mezelf bij hoeveel mensen ik wel niet verbannen heb. Ik ben inmiddels allang de tel kwijtgeraakt, maar het zullen er inmiddels meer dan honderd zijn. Wat ik je wel durf te zeggen is dat de meerderheid van die gevallen juist de "nieuwe aanwas" waren en relatief weinig juist de mensen die al langer lid zijn. Dat is een van de redenen dat je niet zomaar AWM meer inkomt. Maar alsnog is het blijkbaar niet afdoende. Zo groot is het probleem. Het maakt inmiddels namelijk weinig meer uit of je een of tien jaar lid van GoT bent. Er kan zo een verhitte discussie in AWM opduiken waar iemand niet normaal in kan participeren. En dan is het meestal een AWM verbanning ten gevolgen.

Laatste is dat er een verschil is tussen aanspreken en afbranden. Voel je vrij om iemands argumentatie te weerleggen, maar dat hoeft niet in combinatie met verwijten aan die persoon.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Blijft het topic over grensoverschrijdend gedrag dicht? Heb het topic even doorgelezen maar zulke kwalijke dingen werden er niet gezegd toch?
Toch een belangrijk tegengeluid dat nu niet gehoord wordt denk ik. Alhoewel ik ook wel snap dat een wat meer beladen topic veel vrijwillig modwerk met zich meebrengt. Maar goed daar zit hem ook de crux. De reflex van tegenwoordig (met name de woke-community) is: Niet mee eens = verwerpelijk —> cancelen/rapporteren etcetera.
Helaas gaat iedereen hier in mee lijkt het wel. De sociale kanalen, fora, staatsomroepen. Voorbeelden te over…

[ Voor 10% gewijzigd door Deruxian op 01-05-2022 07:48 ]

• Philip Ross
Deruxian schreef op zondag 1 mei 2022 @ 07:47:
Blijft het topic over grensoverschrijdend gedrag dicht? Heb het topic even doorgelezen maar zulke kwalijke dingen werden er niet gezegd toch?
Toch een belangrijk tegengeluid dat nu niet gehoord wordt denk ik. Alhoewel ik ook wel snap dat een wat meer beladen topic veel vrijwillig modwerk met zich meebrengt. Maar goed daar zit hem ook de crux. De reflex van tegenwoordig (met name de woke-community) is: Niet mee eens = verwerpelijk —> cancelen/rapporteren etcetera.
Helaas gaat iedereen hier in mee lijkt het wel. De sociale kanalen, fora, staatsomroepen. Voorbeelden te over…
Sorry maar je slaat de plank echt mis hier. Kom uit die bubbel waar termen als woke community veel gebruikt worden. Daar heeft niks mee te maken.

De reden dan het gesloten is is het bedroevend lage niveau van argumentatie.

PS. We hebben geen staatsomroepen in Nederland.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Delerium schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:04:
Er zijn echter zat 5-jaar+Users (of 15+jaar users die opeens weer actief worden) die blijven zuigen, sealionen enzovoort.
Ik snap dat het mensen irriteert als er een discussie gaande is, en een nieuw persoon komt weer langs met punten die al twintig keer weerlegt zijn. (Eg in Oekraïne topic komt er weer eentje die stelt dat het toch eigenlijk allemaal de schuld van NAVO is, en Rusland is slechts slachtoffer, gelukkig zijn daar er weinig meer van).

De andere kant van het verhaal is echter: Iemand wil ook zijn zegje doen in een topic, en meteen komen er een reeks termen zoals sealioning, maar er zijn nog een aantal andere ook, terug die ervoor zorgen dat:
1. De poster overduidelijk dom en/of troll is (of nou ja, er zullen andere termen gebruikt worden, maar zo komt het wel over)
2. Er geen reden is om daadwerkelijk een discussie aan te gaan, want zie punt 1.
3. Er iig geen enkele vorm van de-escalatie plaatsvindt.

• Philip Ross
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 01:05:
[...]

Laatste is dat er een verschil is tussen aanspreken en afbranden. Voel je vrij om iemands argumentatie te weerleggen, maar dat hoeft niet in combinatie met verwijten aan die persoon.
Hoewel ik de instelling snap zie ik vooral in dit laatste punten een probleem.

Argumenten netjes weerleggen kost tijd.
Als dan dezelfde (of andere) gebruiker keer op keer met bijna exact dezelfde drogredenen aan komt zetten dan kost dat gewoon te veel tijd.

Een vijftal twijfelachtige gebruikers kan meer onzin plaatsen dan 20 serieuze deelnemers kunnen weerleggen.

Dat is ook meteen het probleem met moderatie. Omdat het vrijwilligerswerk is kan je gewoon niet verwachten dat die tijdens de discussie zelf al op tijd ingrijpen. Zeker niet als er zo snel zo veel gepost wordt.

• DR!5EQ
  • Niet online
Philip Ross schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Als dan dezelfde (of andere) gebruiker keer op keer met bijna exact dezelfde drogredenen aan komt zetten dan kost dat gewoon te veel tijd.

Een vijftal twijfelachtige gebruikers kan meer onzin plaatsen dan 20 serieuze deelnemers kunnen weerleggen.

Dat is ook meteen het probleem met moderatie. Omdat het vrijwilligerswerk is kan je gewoon niet verwachten dat die tijdens de discussie zelf al op tijd ingrijpen. Zeker niet als er zo snel zo veel gepost wordt.
Gezien je laatste alinea, wat zou dan een alternatief zijn?

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Wat in ieder geval niet helpt zijn die duimpjes. Godzijdank zijn er geen negatieve duimpjes op het forum, want in de FP feedback wordt terecht aandacht gevraagd voor het zogenaamde 'mening-modden'.

Kunnen die duimpjes niet gewoon weg? Een mening die veel mensen goed vinden is niet per se goed en een mening waar niemand op stemt is niet per se slecht.

Voorbeeld:

A: ik vind dat <ongenuanceerde feitenvrije onderbuik-stelling> +20
B: waar baseer je dat op? +0
A: omdat <waardeloze redenering> +5
B: maar dat is <ontkrachting van de stelling> +0

Wat zegt dat dan? Blijkbaar waren er 20-25 mensen die de onderbuik-stelling ondersteunen. Maar veel drogredenen of sofismen zijn per definitie vatbaar voor de 'popular vote'. Veel duimpjes trekken overigens ook weer duimpjes aan.

Die duimpjes werken misschien voor feitelijke topics over broodroosters, hoewel ik in dat soort topics ook met enige regelmaat complete onzin een of meerdere duimpje(s) zie krijgen. Maar in AWM werkt het denk ik als olie op een al verhit vuur.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:33
Real schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:13:
Wat in ieder geval niet helpt zijn die duimpjes. Godzijdank zijn er geen negatieve duimpjes op het forum, want in de FP feedback wordt terecht aandacht gevraagd voor het zogenaamde 'mening-modden'.

Kunnen die duimpjes niet gewoon weg? Een mening die veel mensen goed vinden is niet per se goed en een mening waar niemand op stemt is niet per se slecht.
Wil hier een thumps-up voor geven, maar zal het eendrachtig je oproep niet doen :).

Vermoed ook dat het weghalen van de duimpjes wel eens een positieve uitwerking kan hebben. Je ziet inderdaad dat met name ferme stellingen relatief veel duimpjes krijgen, waardoor posters zich wellicht gesterkt voelen om actief door te gaan op de ingeslagen weg.

Ook merk ik (ook bij mezelf) dat duimpjes die gegeven worden aan posts die al weken of maanden oud zijn een discussie weer op kunnen doen vlammen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
DR!5EQ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Gezien je laatste alinea, wat zou dan een alternatief zijn?
Toegang geven door een eenmalige betaling?

Weg

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:23

Amphiebietje

In de blubber

DaniëlWW2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 01:05:
[...]

En dat het niet zichtbaar is, is dus juist ook het probleem. Het is botweg onmogelijk geworden om het bij te houden of fatsoenlijk te doen. Het was relatief gezien veel makkelijker in 2016 dan het nu is...
Een ander forum waar ik op zit heeft hier de volgende oplossing voor gevonden:

1) Er is een speciaal topic voor verbanningen, zowel tijdelijke als permanente.
2) Er is een speciaal script gekoppeld aan een bot-gebruiker dat elke keer dat een Mod iemand verbant automatisch een bericht plaatst in dat speciale topic met daarin "Naam gebruiker" + "reden van ban" + "tijdsduur van ban".
3) Reageren in dat speciale topic is geblokkeerd voor alle gebruikers behalve bepaalde Mods en de bot-gebruiker; echter het topic is voor iedereen zichtbaar.

• eric.1
Philip Ross schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Waarom is 'niet reageren' geen optie? Je zegt zelf nu dat die personen niet in staat zijn om op een degelijke manier te discussiëren, het herhalen van drogredenen zie ik niet als zinvol nee. Waarom verlagen sommigen zich dan tot persoonlijk gerichte verwijten? Dat zorgt alleen maar voor ruis en meer reacties die gerapporteerd worden .. waardoor het langer duurt voordat de probleem-reacties onder ogen komen van de moderators.

• iamerwin
New Yorker schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Toegang geven door een eenmalige betaling?
Ja! Toegang tot AWM word een Tweakers Plus feature!

/s

• iamerwin
eric.1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Waarom is 'niet reageren' geen optie? Je zegt zelf nu dat die personen niet in staat zijn om op een degelijke manier te discussiëren, het herhalen van drogredenen zie ik niet als zinvol nee. Waarom verlagen sommigen zich dan tot persoonlijk gerichte verwijten? Dat zorgt alleen maar voor ruis en meer reacties die gerapporteerd worden .. waardoor het langer duurt voordat de probleem-reacties onder ogen komen van de moderators.
Na ja, ik vind dat ook lastig. Niet reageren lijkt een goede optie, maar dan wordt de mening van de schreeuwers "normaal" en dat willen "we" ook niet.

Ik heb op Twitter weleens een "discussie" gevoerd met zo'n gast die telkens met ongefundeerde poep kwam, over mij en algemene dingen, en telkens als ik naar fundering van zijn uitingen vroeg of "waarom zeg je dat nou?", kwam er óf niks óf nog meer poep. Uiteindelijk heb ik maar gezegd "Dit leidt nergens toe, veel plezier met je leven verder" en daarop kwam zoiets als "Zie je wel, weer zo'n linkse rakker die afdruipt als hij z'n zin niet krijgt".

Tja. Wat moet je dan? Ik weet het ook niet... 🤷🏼‍♂️

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
iamerwin schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Na ja, ik vind dat ook lastig. Niet reageren lijkt een goede optie, maar dan wordt de mening van de schreeuwers "normaal" en dat willen "we" ook niet.

Ik heb op Twitter weleens een "discussie" gevoerd met zo'n gast die telkens met ongefundeerde poep kwam, over mij en algemene dingen, en telkens als ik naar fundering van zijn uitingen vroeg of "waarom zeg je dat nou?", kwam er óf niks óf nog meer poep. Uiteindelijk heb ik maar gezegd "Dit leidt nergens toe, veel plezier met je leven verder" en daarop kwam zoiets als "Zie je wel, weer zo'n linkse rakker die afdruipt als hij z'n zin niet krijgt".

En wie maakt het in dit voorbeeld dan onnodig persoonlijk en gaat dus met de forumcrew te maken hebben? Ideaal gezien na een topicrapport zodat we het makkelijker zien? ;)

Ik begrijp echt wel hoe frustrerend het kan zijn om te "discussiëren" met iemand die simpelweg niet wil discussiëren. Maar ik ga niet over op gesneer. Ik loop gewoon weg omdat het zinloos is.

En zo gaat het dus ook te vaak hier. Dan halen we degene die weigert te participeren in de discussie eruit, maar dan zien we ook dat een of meerdere zich niet konden beheersen en zelf ook de discussie verder lieten escaleren. En dat negeren we ook niet. Het verdubbeld alleen wel onze vrijwillige werklast waardoor we minder tijd hebben voor andere zaken of zelf überhaupt eens te kunnen reageren in topics. Verder zijn moderatoren ook mensen die wel eens geïrriteerd kunnen raken als ze bijvoorbeeld alweer zien dat iemand reacties is gaan rapporteren en vervolgens ook in het topic nog even doorgaat.

• stylezzz
  • Laatst online: 11:28
Deruxian schreef op zondag 1 mei 2022 @ 07:47:
Het viel naar mijn mening ook wel mee. Alleen zeker in de laatste paginas verzandde het nogal in een 'oh, jij zegt dit dus je bedoeld eigenlijk dat'. Beetje woorden in de mond leggen en invullen voor elkaar. Daar word het niet gezelliger van.... zeker omdat er gisteren ook wat geluiden zijn die het min of meer opnemen voor derksen zou dit het topic flink hebben kunnen laten ontsporen.

• eric.1
iamerwin schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Dat hoeft niet. Die reacties kunnen natuurlijk wel gewoon gerapporteerd worden, gemodereerd worden én anderen die wel de tijd willen nemen om inhoudelijk te reageren kunnen dat gewoon doen.

Val de persoon aan en je hebt allereerst per definitie verloren, daarnaast heb je olie op het vuur gegooid. Pick your battles, als je er geen zin in hebt of uit irritatie spreekt...laat het gaan.

De eer aan jezelf laten in ieder geval. Tegen een muur kan je praten wat je wilt, bewegen zal die niet.

• Philip Ross
eric.1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Dat heb ik een tijd geprobeerd. Maar ook na het indienen van topic reports blijven laag niveau posts en drogreden staan.
Want veel onzin argumenten gaan niet direct tegen de richtlijnen in zolang ze niet direct beledigend zijn of in aan paar specifieke categorieën vallen (zoals victim blaming, whatsboutthisme).

Wat er dan gebeurt is dat een hoop onzin blijft staan zonder weerwoord en andere gebruikers dat dus lezen en denken dat het dan wel de waarheid is een of normaal is want er gaat niemand tegenin.

En zo normaliseer je dus slecht gedrag

• eric.1
Philip Ross schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Dat heb ik een tijd geprobeerd. Maar ook na het indienen van topic reports blijven laag niveau posts en drogreden staan.
Want veel onzin argumenten gaan niet direct tegen de richtlijnen in zolang ze niet direct beledigend zijn of in aan paar specifieke categorieën vallen (zoals victim blaming, whatsboutthisme).

Wat er dan gebeurt is dat een hoop onzin blijft staan zonder weerwoord en andere gebruikers dat dus lezen en denken dat het dan wel de waarheid is een of normaal is want er gaat niemand tegenin.

En zo normaliseer je dus slecht gedrag
Persoonlijke verwijten maken in een discussie is eveneens slecht gedrag, alleen dan op een ander vlak. Dus ja...of dat nou zo goed is...

• Philip Ross
eric.1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:07:
[...]

Persoonlijke verwijten maken in een discussie is eveneens slecht gedrag, alleen dan op een ander vlak. Dus ja...of dat nou zo goed is...
Zolang de verwijten terecht zijn kan het prima.

• eric.1
Philip Ross schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:09:
[...]

Zolang de verwijten terecht zijn kan het prima.
Het persoonlijk maken van een discussie is nooit prima. Maar goed, ik laat het hier maar bij.

• Real
  • Niet online
alexbl69 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:17:
[...]
Wil hier een thumps-up voor geven, maar zal het eendrachtig je oproep niet doen :).

Vermoed ook dat het weghalen van de duimpjes wel eens een positieve uitwerking kan hebben.
Ja, dat is het lastige van mijn verzoek. Je kunt de reactie redelijkerwijs niet een duimpje geven :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

DaniëlWW2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:51:
[...]

En wie maakt het in dit voorbeeld dan onnodig persoonlijk en gaat dus met de forumcrew te maken hebben? Ideaal gezien na een topicrapport zodat we het makkelijker zien? ;)

Ik begrijp echt wel hoe frustrerend het kan zijn om te "discussiëren" met iemand die simpelweg niet wil discussiëren. Maar ik ga niet over op gesneer. Ik loop gewoon weg omdat het zinloos is.

En zo gaat het dus ook te vaak hier. Dan halen we degene die weigert te participeren in de discussie eruit, maar dan zien we ook dat een of meerdere zich niet konden beheersen en zelf ook de discussie verder lieten escaleren. En dat negeren we ook niet. Het verdubbeld alleen wel onze vrijwillige werklast waardoor we minder tijd hebben voor andere zaken of zelf überhaupt eens te kunnen reageren in topics. Verder zijn moderatoren ook mensen die wel eens geïrriteerd kunnen raken als ze bijvoorbeeld alweer zien dat iemand reacties is gaan rapporteren en vervolgens ook in het topic nog even doorgaat.
En dit blijf ik een lastige vinden.

Er is een groep users die vrij doelbewust topics een bepaalde kant op lijkt te drukken, zowel in AWM als in COR en UKR. Met sealioning, bad-faith-argumenten, bepaalde hondenfluitjes en wat al niet meer. Vaak zelden met direct getrol, en zelfs al is het een behoorlijke duidelijke trol of flamebait, de moderatie daarop kan erg lang op zich wachten.

Het vervelende is dat de gebruikte scripts door die users genoeg zijn om net niet/net wel de regels te verbreken. Waardoor het, als je stug kijkt naar "breken ze de regels ja of nee?" je er niks tegen kan doen. Ondertussen gaat de discussie wel over bullshit als "cancel culture" of "woke".

En dan kom je dus uit op wat @Philip Ross ook zegt: Als je er niet tegenin gaat, en ertegenin gaan kan praktisch alleen door de regels te verbreken, want duidelijk maken dat iemand trollt mag niet, dan gebeurt er ook niks, en normaliseert de boel.

Dat is iets wat je ook gewoon in dit subforum al kan zien. Het overtonwindow is ook hier behoorlijk naar het conservatisme, en dan vooral de Amerikaanse smaak, opgeschoven. Kijkend naar meerdere 5 jaar oude topics is de toon daar echt milder, en de discussies worden meer in de diepte gevoerd dan nu. En dan praat ik over topics als deze: Wat is feminisme? Zo'n topic kun je nu gewoon 100% vergeten.

En zelfs topics die zelfs toen niet bepaald een succes waren, zoals over het referendum over het associatieverdrag met UA, is eigenlijk nog wel wat beter dan wat we nu vooral zien.
defiant schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:41:

En dat is denk ik de kern, we hebben 2 problemen:
  • Toenemende tegenstellingen door allerlei omstandigheden.
  • Geen constructieve mogelijkheid tot reconciliatie doordat discussie niet meer mogelijk is vanwege gebrek aan discussie vaardigheden. Waarin er geen capaciteit is tot uit uitdragen en leren ervan bij deelnemers.
Nouja, je hebt dus 3 problemen. En ik durf te stellen dat je het belangrijkste probleem vergeet: Mensen die in bad-faith komen "discussiëren" .

De tegenstellingen worden vooral uitvergroot, maar zijn eigenlijk helemaal niet zoveel groter geworden de afgelopen jaren. Als ik de posts zie van sommige mensen in 2015, ben ik niet direct meer oneens met ze dan toen. De al bekende mensen verschuiven eigenlijk niet zoveel.

En ook de discussievaardigheden van de mensen die daadwerkelijk in good-faith willen discussiëren zijn goed genoeg. Natuurlijk, iedereen maakt foutjes, iedereen is wel eens te scherp in een reactie, maar van de kern die "gewoon" wil discussieren, zou ik de vaardigheden op zijn minst als "voldoende" bestempelen.
Amphiebietje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:21:
[...]

Een ander forum waar ik op zit heeft hier de volgende oplossing voor gevonden:

1) Er is een speciaal topic voor verbanningen, zowel tijdelijke als permanente.
2) Er is een speciaal script gekoppeld aan een bot-gebruiker dat elke keer dat een Mod iemand verbant automatisch een bericht plaatst in dat speciale topic met daarin "Naam gebruiker" + "reden van ban" + "tijdsduur van ban".
3) Reageren in dat speciale topic is geblokkeerd voor alle gebruikers behalve bepaalde Mods en de bot-gebruiker; echter het topic is voor iedereen zichtbaar.
Dit systeem ken ik ook, werkt prima. Zo zien mogelijke relschoppers dat ook hun hoofd aan de muur komt, en de mensen die wel normaal willen doen, zien hoe actief "de sheriff" is.

En wat @Real zegt over duimpjes ben ik het ook volledig mee eens. Ik heb duimpjes in AWM altijd al een bijzonder dom idee gevonden, precies om deze reden.

Low-effort-posts harken een rits duimpjes binnen, vaak ook van mensen die niet eens actief meedoen aan de discussie, en zijn dan inderdaad alleen maar meer olie op het vuur.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Real schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Ja, dat is het lastige van mijn verzoek. Je kunt de reactie redelijkerwijs niet een duimpje geven :)
Een duimpje is vooral een subtiel signaal naar de rest van de groep dat men de post kan waarderen. Bij afwezigheid van zulke middelen zullen sommige mensen genoodzaakt zijn om hun waardering doormidden van een volledige reactie te kenmerken. Je krijgt dan “+1” reacties.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Modbreak:Even ter demonstratie. Duimpjes kunnen zo uit en dat is misschien wel een goede in de meer "giftige" topics. ;)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

eric.1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Het persoonlijk maken van een discussie is nooit prima. Maar goed, ik laat het hier maar bij.
Persoonlijke verwijten zou geen probleem “mogen zijn”. Zo maak ik soms publieke excuses waarbij ik mezelf verwijt van een gebrek (zoals verkeerd lezen). Het probleem is echter wanneer we als groep een persoonlijk verwijt als onderwerp gaan beschouwen ipv het onderwerp zelf.

Het probleem is echter dat we vaak een “persoonlijk verwijt” als een “persoonlijke aanval” ervaren.

Iemand verwijten van een gebrek kan terecht zijn.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DaniëlWW2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:04:
[modbreak] Even ter demonstratie. Duimpjes kunnen zo uit en dat is misschien wel een goede in de meer "giftige" topics. ;)[/]
+1 :+

• Real
  • Niet online
DevWouter schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:04:
[...]
Een duimpje is vooral een subtiel signaal naar de rest van de groep dat men de post kan waarderen. Bij afwezigheid van zulke middelen zullen sommige mensen genoodzaakt zijn om hun waardering doormidden van een volledige reactie te kenmerken.
Tja, we zagen net al dat 2 mensen het met me eens waren en (terecht) geen duimpje gaven, maar uitlegden waarom ze de duimpjes ook niet altijd waarderen.

Mijn punt is dat het duimpjes systeem ook misbruikt lijkt te worden. Bijvoorbeeld met wat Reddit volgens mij 'brigading' noemt. Een groep die zich tegen een individu richt, door grootschalig een reactie duimpjes te geven waar dat individu even op z'n nummer wordt gezet en daarmee buitengesloten van de 'in crowd'.

Verder is het duidelijk dat duimpjes meer duimpjes aantrekken (mensen conformeren zich graag met winnaars).

Maar bovenal worden er ook duimpjes gegeven aan complete onzin.
Je krijgt dan “+1” reacties.
Dat zijn low-effort posts in de categorie 'Dit!'. Kan de moderatie expliciet ongewenst verklaren.
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:04:
[modbreak] Even ter demonstratie. Duimpjes kunnen zo uit en dat is misschien wel een goede in de meer "giftige" topics. ;)[/]
Kijk! Dat is boter bij de vis.

[ Voor 4% gewijzigd door Real op 01-05-2022 13:15 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Real schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Tja, we zagen net al dat iemand het met me eens was en geen duimpje gaf.

Mijn punt is dat het duimpjes systeem ook misbruikt lijkt te worden. Bijvoorbeeld met wat Reddit volgens mij 'brigading' noemt. Een groep die zich tegen een individu richt, door grootschalig een reactie duimpjes te geven waar dat individu even op z'n wordt gezet.

Verder is het duidelijk dat duimpjes meer duimpjes aantrekken (mensen conformeren zich graag met winnaars).

Maar bovenal worden er ook duimpjes gegeven aan complete onzin.

[...]

Dat zijn low-effort posts in de categorie 'Dit!'. Kan de moderatie expliciet ongewenst verklaren.
Akkoord, maar mensen zijn helaas niet stom en zullen dan een iets langer verhaal maken waarbij ze hun voorbeelden toevoegen. En dan heb je een verhoogd risico op discours en groep vormingen.

Ik weet niet of er een oplossing is voor zo’n signaal.

• Real
  • Niet online
DevWouter schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:15:
[...]
Ik weet niet of er een oplossing is voor zo’n signaal.
Er is geen absolute oplossing voor denk ik. Maar zonder duimpjes vereist een reactie wel veel meer moeite dan een knop indrukken. Mis jij het systeem nu in dit topic?

Ik weet ook niet of iedereen doorheeft dat de duimpjes niet anoniem zijn. Zou op zich wel een leuk wetenschappelijk onderzoek zijn om de duimpjes te plotten in een wie-geeft-wie een duimpje grafiek. Ik vermoed dat je dan clusters gaat zien van 'brigades'.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die duimpjes zijn een symptoom, niet een oorzaak. Wel handig om de usual suspects bezig te zien.

Op Twitter heeft het retweeten van smaad/laster al tot schadevergoedingen geleid, dat kun je ook met duimpjes doen. Het duimpje van een troll-, JAQing off, sealion of gaslight post laat je het risico lopen van zelf meegesleurd worden in de ondergang/bestraffing.

(Maar dat die duimpjes een slecht idee waren en zijn in discussietopics, duh).

• D-e-n
  • Nu online
Duimpjes voegen in de AWM topics inderdaad weinig toe. Je kunt vaak voorspellen wie wat "leuk" vindt. Alhoewel het soms ook interessant is wat de meelezers er van vinden zou je liever hebben dat die gewoon meedoen.

In bijvoorbeeld het wonen forum vind ik ze wel eens nuttig, als iemand iets zegt wat technisch inhoudelijk hout snijdt.

• Real
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:44:
In bijvoorbeeld het wonen forum vind ik ze wel eens nuttig, als iemand iets zegt wat technisch inhoudelijk hout snijdt.
Ja/nee, want dat weet je dus niet. Ik heb mensen in het shopping forum aantoonbaar flauwekul zien verkondigen over bijvoorbeeld een koopovereenkomst. Bijvoorbeeld als een verkoper een consument (meestal de TS) op een bepaalde manier afscheept, hoewel de verkoper gewoon doet wat de wetgever toestaat. Gewoon heel feitelijk dus, geen meningen.

Die reacties krijgen dan ook allemaal duimpjes. Ik vermoed (want ik weet het ook niet zeker) omdat de meelezer de redenatie in het voordeel van de TS vooral fijn vindt klinken.

Wat betekenen veel duimpjes dan?

Maar in de feitelijke topics zoals het shopping forum of het privacy forum komen ook regelmatig victim blaming of IATA achtige reacties voorbij ('waarom ben je dan ook zo stom om...' of 'dat kun je echt niet maken'). Dat gebeurt denk ik vaak omdat niet iedereen inhoudelijk ergens op in kan gaan, maar ja het is weekend, dus dan geven ze maar hun mening. Die dan weer duimpjes krijgen.

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Real schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Ja/nee, want dat weet je dus niet. Ik heb mensen in het shopping forum aantoonbaar flauwekul zien verkondigen over bijvoorbeeld een koopovereenkomst. Bijvoorbeeld als een verkoper een consument (meestal de TS) op een bepaalde manier afscheept, hoewel de verkoper gewoon doet wat de wetgever toestaat. Gewoon heel feitelijk dus, geen meningen.

Die reacties krijgen dan ook allemaal duimpjes. Ik vermoed (want ik weet het ook niet zeker) omdat de meelezer de redenatie in het voordeel van de TS vooral fijn vindt klinken.

Wat betekenen veel duimpjes dan?

Maar in de feitelijke topics zoals het shopping forum of het privacy forum komen ook regelmatig victim blaming of IATA achtige reacties voorbij ('waarom ben je dan ook zo stom om...' of 'dat kun je echt niet maken'). Dat gebeurt denk ik vaak omdat niet iedereen inhoudelijk ergens op in kan gaan, maar ja het is weekend, dus dan geven ze maar hun mening. Die dan weer duimpjes krijgen.
En dan is het de vraag wat de functie van het forum is. Als er alleen feitelijkheden gepost mogen worden kunnen er heel veel topic dicht, wat ik toe zou juichen. Het is tenslotte een tech forum waarin geopolitiek geen enkele plaats heeft. Dat zou de mods ook van een hoop werk ontdoen. Misschien is dat wel de oplossing voor de problemen bij het modereren.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• D-e-n
  • Nu online
Derby schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:56:
[...]

En dan is het de vraag wat de functie van het forum is. Als er alleen feitelijkheden gepost mogen worden kunnen er heel veel topic dicht, wat ik toe zou juichen. Het is tenslotte een tech forum waarin geopolitiek geen enkele plaats heeft. Dat zou de mods ook van een hoop werk ontdoen. Misschien is dat wel de oplossing voor de problemen bij het modereren.
Dat is wel het kind met het badwater weggooien. Want zoveel plekken waar je op enig niveau over iets als politiek kunt discussieren zijn er niet. Ik ken ze niet.
Pagina: 1 ... 5 ... 25 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor vragen, opmerkingen of discussies over algemeen beleid binnen het subforum, zoals ook in de topicstart beschreven staat.

Het is niet bedoeld als feedback en commentaar op elkaars postgedrag, maak hiervoor een topic report aan of stuur de AWM moderators een DM.

Bij klachten over specifieke misstanden in topics verwachten we dat er ook een topic report is aangemaakt. Zo kunnen we zien waar het mis is gegaan.

Voor opheldering over individuele sturing zal je de desbetreffende moderator moeten aanspreken via een DM. Kom je er niet uit, dan kan je de admin van het subforum, Orion84 aanspreken.