Ik reageer hier als gebruiker, niet als moderator (want ik ben geen moderator)
Flipking94 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:57:
1) Een gesprek wordt zo monddood gemaakt en jullie zorgen ervoor dat iedere gezonde en spontane vorm van discussie voeren verloren geraakt. Is het jullie nog niet opgevallen dat na een TW of Modbreak puur op afwijken van het onderwerp in vele gevallen dagen tot weken niet meer in het topic wordt gereageerd? Hoe zou dat komen denken jullie?
Dit heeft ook te maken met het feit dat men na een "gedwongen pauze" realiseren dat ze weinig toe te voegen hebben en dus ook geen tijd en energie willen steken om de discussie opnieuw op te bouwen. Tenzij de persoon nieuwe inzichten of bronnen heeft is de kans groot op een herhaling van zetten waardoor dat de discussie op dezelfde manier herhaalt wordt en dus een vergelijkbare uitkomst.
Vaak zie je na een paar dagen/weken (dezelfde) mensen met nieuwe bronnen of inzichten komen, welke tot nieuwe discussie leidt.
Er zijn genoeg topics op GoT op te sommen die een veelvoud van reacties per dag genereren in vergelijk met het doorsnee klimaattopic. Die topics hebben geen subtopics. Waarom hier dan wel?
Omdat klimaat een zeer complex en uitgebreid topic is: Korte termijn, lange termijn, politiek, wetenschap, sociaaleconomische impact, et cetera. En binnen elk van deze kan je nog veel verder uitsplitsen. Als alles in één topic zou staan dan heb vereist dat ongelofelijk veel expertise van zowel schrijvers als lezers.
Ik weet totaal niet meer waar ik wat mag posten over klimaat zonder gecensureerd te worden omdat alle topics met elkaar verbonden zijn.
Als iemand in het verkeerde topic plaatst dan kan er altijd een verzoek ingediend worden aan de moderator om de posts te verplaatsen. Dat gebeurt regelmatig en ik denk zeker binnen AWM men hier vaker om verzocht kan worden in plaats van dat de posters zelf soort gatekeeping doen.
Daarnaast, wanneer iemand links legt naar andere topics, is er helemaal geen overzicht meer. Je moet alle topics al volgen om ietwat de links te begrijpen. Dat is gewoon veel eenvoudiger als dat in één topic gebeurt waar de discussie chronologisch, spontaan en daardoor ook gestructureerder verloopt. Je legt gewoon de link naar hetzelfde topic als iemand niet meer helemaal mee is.
Een complexe discussie kan je niet eenvoudig maken, wel toegankelijk. En helaas heeft het topic te weinig functionaliteit omdat te doen, daar heb ik o.a. ook met enige regelmaat over geklaagd. Eén topic zou de chronologie inderdaad verbeteren, maar ik twijfel ernstig aan de claim of het meer gestructureerd is. In mijn ervaring zijn de meeste discussie vooral een boom met vertakkingen en niet een rechte (of kromme) lijn van A naar B.
Dat wordt ook gewoon zo gedaan in de grotere topics. Resultaat van de verwarring zorgt ook regelmatig dat links naar bronnen worden gedubbelpost in de verschillende subtopics.
Zou jij hier een voorbeeld van kunnen geven zodat ik het beter begrijp waarom het dubbel posten als problematisch wordt gezien?
Het dubbele posten van bronnen is niet erg als het als bewijs voor iemands onderbouwing is, maar het zelfde argument herhalen terwijl men niet reageert op de counter-argumenten is wel bezwaarlijk. Maar zoals gevraagd ben ik meer benieuwd naar wat jij ervaar.
3) degene die in de topics posten zijn, buiten het kernenergietopic, allemaal leden die in vrijwel alle topics posten en voorkomen. Het zijn altijd dezelfde leden die terugkomen en posten. Welk nut heeft het om verschillende topics aan te maken als de community van de topics identiek hetzelfde blijft?
Omdat ondanks dat de deelnemers dezelfde zijn ze vaak toch andere rollen vervullen. Ik zou hier vooral kijken naar de dynamiek en de interactie. Zo kunnen mensen op één onderwerp dezelfde gedachten hebben terwijl ze op een ander onderwerp lijnrecht tegen elkaar staan.
Binnen klimaat is dat weinig aan de orde, omdat de kennisdelers vaak allemaal met elkaar eens zijn dat er nu en direct actie ondernomen moet worden en het eigenlijk niet meer uitmaakt welke actie we ondernemen. Binnen onderwerpen waar het water niet zo hoog aan de lippen staat heb je dat niet.
Er is niet iemand die enkel maar graag in het stikstofproblematiek topic post of iemand die enkel maar in het wereldbevolking topic post. Dat was misschien jullie insteek van de splitsing, maar realiteit is toch wel anders. We moeten een koe een koe noemen. Er zullen beslist wel leden zijn die enkel maar in één enkel topic posten binnen klimaat, maar dat is een enkeling in mijn ervaring.
De topics binnen AWM zijn verbonden, maar voor een goeie discussie is een duidelijk kader wel noodzakelijk. Je wilt niet dat een onderwerp zoals de bosbranden in de USA combineren met hoe de brexit een positieve/negative impact heeft op de klimaatdoelen van de EU.
Ik hoop in ieder geval dat het eens grondig herbekeken wordt. Of dat er een duidelijke tegenargumentatie komt waarom de keuze uiteindelijk is gemaakt om alles te versnipperen. Ik ben van mening dat de community van deze topics toch op zijn minst betrokken mogen worden hierin. Als er een poll gehouden wordt met 'samenvoegen vs versnipperen' kies ik toch echt voor de eenheid. Verdeeldheid werkt nooit productief, tenzij je Caesar bent (Divide et Impera)

Zoals je gelezen hebt zijn er wat tegenargumenten te vinden. Ik kan me ook niet altijd vinden in de versnippering, maar ben zeker ook geen voorstander van alles één topic maken. Er zijn genoeg verhitte topics geweest dat men, zoals bij NL-politiek, een apart forum zodat men het kan beheersen (en de deelnemers het kunnen behappen).
Mijn voorstel aan jou is dat we niet over extremen zoals samenvoegen of versnipperen hebben, maar dat we eerder voorstellen wanneer we moeten versnipperen of samenvoegen. In tegenstelling tot wat de argumenten misschien mogen suggereren ben ik geen voorstander van versnippering. Maar alles samenvoegen tot een grote bal modder lijkt me ook niet de oplossing.
@Moderators: Hebben jullie hier een (gedeelde of persoonlijke) beleidslijn, over splitsen en mergen van topic, die jullie willen/kunnen delen als startpunt? Het lijkt me een constructieve vervolg van deze discussie. Persoonlijk ben ik vooral benieuwd naar welke signalen jullie kijken zodat wij er ook bewust van zijn. Hierdoor krijgen we een inzicht welke waarde de anderen er aangeven.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel