Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Modbreak:Deze discussie is afgesplitst vanuit De landelijke Nederlandse politiek 2023, vandaar dat de topicstart wat abrupt is.

zéér goed nieuws voor dat clubje van Extinction Rebellion, ze kunnen gewoon verdergaan met strafbare feiten plegen tijdens hun demo's zonder enige vorm van vervolging.
Het OM vindt het allemaal wel prima, vervolging is nergens voor nodig na deze strafbare feiten van E.R.

Ofwel, E.R heeft vrijwel compleet vrijspel in hun handelen.

Om het natuurlijk nog maar niet te hebben over alle inzet van de hulpdiensten en de kosten hiervan.
En frustratie bij de Haagse politie agenten.

bron: https://www.nu.nl/binnenl...-goed-voor-motivatie.html

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 29-05-2023 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

_Bailey_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:07:
zéér goed nieuws voor dat clubje van Extinction Rebellion, ze kunnen gewoon verdergaan met strafbare feiten plegen tijdens hun demo's zonder enige vorm van vervolging.
Welke strafbare feiten? En waarom zou XR niet mogen demonstreren voor hun/onze zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Welke strafbare feiten? En waarom zou XR niet mogen demonstreren voor hun/onze zaak?
Wet openbare manifestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nou, leg uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26
Het is meten met twee maten. Er is bij XR enorm opgeschaald met handhaving en nu het OM er iets mee moet haken ze af.

Anders bij de boeren, daar was nagenoeg geen handhaving en dus ook weinig zaken voor het OM. Pas toen er asbest gedumpt werd op de snelwegen kwam men in actie.

Volgende keer gewoon niet handhaven. Het is aangekondigd net als met de boeren die met tractoren de weg blokkeren, laat ze een middag hun gang gaan en leid het verkeer om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

En waarom zou XR niet mogen demonstreren voor hun/onze zaak?
dat mag zeker, maar dat recht is natuurlijk niet onbeperkt he. Alhoewel ik begrijp dat dat clubje dat wel vindt, gezien de afgelopen demo's, oa die op Schiphol Oost.

Jezelf toegang verschaffen (dus zonder de juiste autorisatie) op verboden terrein is volgens mij nog steeds strafbaar. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

[ Voor 22% gewijzigd door _Bailey_ op 28-05-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:21:
laat ze een middag hun gang gaan
laat mij dan ook een middag gewoon mijn eigen maximale snelheid (ik zal zeer goed letten op de overige verkeersdeelnemers en hen niet in gevaar brengen! ) op de snelweg bepalen zonder verdere gevolgen.

[ Voor 14% gewijzigd door _Bailey_ op 28-05-2023 13:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26
_Bailey_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:36:
[...]

laat mij dan ook een middag gewoon mijn eigen maximale snelheid (ik zal zeer goed letten op de overige verkeersdeelnemers en hen niet in gevaar brengen! ) op de snelweg bepalen zonder verdere gevolgen.
Die bepaal ik al jaren zelf, al 13 jaar geen bon gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:21:
Het is meten met twee maten. Er is bij XR enorm opgeschaald met handhaving en nu het OM er iets mee moet haken ze af.

Anders bij de boeren, daar was nagenoeg geen handhaving en dus ook weinig zaken voor het OM. Pas toen er asbest gedumpt werd op de snelwegen kwam men in actie.

Volgende keer gewoon niet handhaven. Het is aangekondigd net als met de boeren die met tractoren de weg blokkeren, laat ze een middag hun gang gaan en leid het verkeer om.
Een middag? Dit is al de zevende keer geloof ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Gearresteerd worden is de bedoeling van de XR acties. Daarom kondigen ze die acties aan, doen ze die niet op een weg ergens in Gelderland en lijmen zich vast om zo onmogelijk te kunnen voldoen aan het bevel van de politie. De boeren lijmen niet hun trekkers vast aan de weg.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
IJzerlijm schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:24:
Gearresteerd worden is de bedoeling van de XR acties. Daarom kondigen ze die acties aan, doen ze die niet op een weg ergens in Gelderland en lijmen zich vast om zo onmogelijk te kunnen voldoen aan het bevel van de politie. De boeren lijmen niet hun trekkers vast aan de weg.
Nee, die boeren zetten het ding neer en nemen de sleutels mee. Knappe jongen die hem zonder zwaar materieel van zijn plek krijgt.

Overigens staat de impact van de boerenacties in geen verhouding tot die van XR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:36
Joris748 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:31:
[...]

Nee, die boeren zetten het ding neer en nemen de sleutels mee. Knappe jongen die hem zonder zwaar materieel van zijn plek krijgt.

Overigens staat de impact van de boerenacties in geen verhouding tot die van XR.
Oprechte vraag hoe je deze precies bedoelt?
Dat de boeren acties meer impact hadden of de van XR?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:06
[...]

Er gold een verbod voor de actie op de snelweg, dit is ook op een niet onmiskenbare manier duidelijk gemaakt bij de demonstranten bij aankomst (zelfs flyers uitgedeeld op het station...). Dus ja, dat is dan een strafbaar feit.

---

Maar het meest stuitende van dit alles was nog wel dat de Politie weer de sjaak is. Stel die zijn er nu klaar mee en schalen volgende keer niet meer op - ja - dan is de veiligheid van XR ook niet meer gegarandeerd en is het ook weer de schuld van de Politie. Daarnaast is het natuurlijk ook lastig uit te leggen bij andere overtredingen. Belabberd dit. We mogen de Politie wel eens steunen ipv tegenwerken in dat opzicht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
ll roel j schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:42:
[...]

Oprechte vraag hoe je deze precies bedoelt?
Dat de boeren acties meer impact hadden of de van XR?
Dat laatste. De boerenacties legden het hele land plat, vergeleken daarmee zijn de acties van XR een speldenprik.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Het is mij inmiddels wel (al enige tijd) duidelijk geworden in dit topic; zet een stempeltje 'klimaat' op een demo en wetteloosheid is meer dan oké.

Je vraagt aan (verwacht van) boeren zich netjes aan de regels te houden (wat logisch is!), maar uiteraard als klimaatdemonstrant zijn deze regels totaal irrelevant.

"Rules for thee but not for me"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

eric.1 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:46:
[...]
Er gold een verbod voor de actie op de snelweg, dit is ook op een niet onmiskenbare manier duidelijk gemaakt bij de demonstranten bij aankomst (zelfs flyers uitgedeeld op het station...). Dus ja, dat is dan een strafbaar feit
Maar als de politie demonstratierechten schendt hoor ik je niet. Beetje selectief.

Dat global warming en gebrek aan maatregelen zal veruit de grootste uitdaging zijn voor de komende 50 jaar, maar aandacht vragen middels een anonieme legale betoging op een industrieterrein bij Vorden geeft die aandacht niet. En de boeren (nauwelijks aangepakt, zelfs niet als ze bij ministers aanbellen) hebben wel laten zien hoe high-impact demonstreren precies moet.

Dus ik kan mij nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat hier selectieve verontwaardiging speelt, al dan niet gevoed door media van de Telegraaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:01:
[...]

En de boeren (nauwelijks aangepakt, zelfs niet als ze bij ministers aanbellen)
Wat een onzin en vanzelfsprekend onjuist

https://www.ad.nl/binnenl...n-voor-hun-leven~aec9d651

Tegen de eerste vier van tien boeren die vrijdag terechtstaan voor het uit de hand gelopen protest bij het huis van stikstofminister Van der Wal in Hierden zijn werkstraffen en voorwaardelijke celstraffen geëist

[ Voor 22% gewijzigd door _Bailey_ op 28-05-2023 15:09 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

_Bailey_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:00:
"Rules for thee but not for me"
Als je demonstratierecht verward met evt jouw recht op te hard rijden kom je daar snel.

Heb je eigenlijk wel begrepen waarom XR demonstreert, wat hun inzet precies is en waarom die A12 steeds de pineut is?

Voor 30 miljard subsidies aan de Shells van deze wereld is ook jouw belastinggeld nodig

Aha, die 6 veroordelingen zijn hetzelfde als gisteren 1600 arrestaties.

[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 28-05-2023 15:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Heb je eigenlijk wel begrepen waarom XR demonstreert, wat hun inzet precies is en waarom die A12 steeds de pineut is?
Al demonstreren ze om gratis dropjes, maakt geen moer uit.
Je houdt je aan de regels en volgt instructies op van oa de Politie (ook de boeren ja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Als je demonstratierecht verward met evt jouw recht op te hard rijden kom je daar snel.
*knip*, met wat minder frustraties verloopt de discussie een stuk beter.

[ Voor 21% gewijzigd door NMH op 28-05-2023 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

*knip*, reactie op geknipte reactie

Vertel me, waarom ben je zo tegen XR? Is dat echt alleen vanwege dat ze niet exact volgens de regels werken? Of is het de zaak waar R zich voor inzet dat je maar klote vindt, aangezien je boeren dikke prima vindt en boeren zich inzetten voor hun recht op vervuilen is dat wel apart.

*knip*, whataboutisme

Volgens mij heb je gewoon een hekel aan die club en probeer je met redelijk lijkende argumenten hun bestaansrecht aan te vechten, maar ben je daarmee gelijktijdig een hypocriet. Of erger, want maatschappelijke onvrede aanwakkeren alleen maar omdat is tegenwoordig best populair.

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 28-05-2023 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:01:
[...]

Maar als de politie demonstratierechten schendt hoor ik je niet. Beetje selectief.
Dit is wel een klassieke nare reactie, maar goed. Ik krijg niet iedere demonstratie mee, zeker niet of er al dan niet demonstratierechten zijn geschonden. In dit geval is het echter uiterst duidelijk hoe de vork in de steel steekt. Indien en wanneer ze echt demonstratierechten schenden dan is dat ook kwalijk ja, dat staat hier verder los van....dus die mag je weer terug in je eigen zak steken. Maar, als ik de gemiddelde demonstratie terug zoek omtrent politieoptreden dan is het eigenlijk altijd reactief óf op last van [vul maar in, burgemeester?].
Dat global warming en gebrek aan maatregelen zal veruit de grootste uitdaging zijn voor de komende 50 jaar, maar aandacht vragen middels een anonieme legale betoging op een industrieterrein bij Vorden geeft die aandacht niet. En de boeren (nauwelijks aangepakt, zelfs niet als ze bij ministers aanbellen) hebben wel laten zien hoe high-impact demonstreren precies moet.

Dus ik kan mij nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat hier selectieve verontwaardiging speelt, al dan niet gevoed door media van de Telegraaf
Misschien is de A12 bezetten ook niet de oplossing, zoveel verandert er na 7x nog niet. Op een gegeven moment is die good-will kwijt bij degenen die ze beschermen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Vertel me, waarom ben je zo tegen XR? Is dat echt alleen vanwege dat ze niet exact volgens de regels werken? Of is het de zaak waar R zich voor inzet dat je maar klote vindt, aangezien je boeren dikke prima vindt en boeren zich inzetten voor hun recht op vervuilen is dat wel apart.

*knip*

Volgens mij heb je gewoon een hekel aan die club en probeer je met redelijk lijkende argumenten hun bestaansrecht aan te vechten, maar ben je daarmee gelijktijdig een hypocriet. Of erger, want maatschappelijke onvrede aanwakkeren alleen maar omdat is tegenwoordig best populair.
Van mij mag iedereen demonstreren, met bijbehorende spelregels (geen strafbare feiten plegen), of je nu boer of klimaatdemonstrant bent boeit me geen moer.

Is dit serieus hypocriet?

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 28-05-2023 19:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

eric.1 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:21:
[...]
Misschien is de A12 bezetten ook niet de oplossing, zoveel verandert er na 7x nog niet. Op een gegeven moment is die good-will kwijt bij degenen die ze beschermen...
Jouw goodwill die je vooraf toch al niet gaf. Is het je opgevallen dat iedere demonstratie beter bezocht wordt en met meer politierepressie ook meer aandacht genereert voor deze zaak? Ik denk dat ze juist meer goodwill creeeren.

Mij valt iig op dat er zat zaken niet opgepakt worden (al die crisis in dit land bv) maar de politie hier meer dan voldoende mankracht voor heeft. Indien bv de ajaxvrouwen niet gehuldigd kunnen worden doordat er niet ingestaan kan worden voor de veiligheid, weet je dat het gelul is want de capaciteit is er blijkbaar wel maar niet de wil om het zo in te zetten. Ik vul hier ajaxvrouwen in omdat het weinig besmet is, maar er is dus ook genoeg capaciteit om al die doodsbedreigers die het politieke klimaat vernietigen, aan te pakken. Dat het niet gebeurt is niet capaciteit maar prioriteit. En wie heeft belang bij om voor die prioriteiten te kiezen?

En speciaal voor de onnozele medemensen wordt er af en toe een rode lap vlees geworpen als afleiding, dan denkt niemand na over de vraag hoe morgen eruit ziet en blijven al die crisis actueel. Die onnozele medemens kan dan geen huis betalen en als loonslaaf functioneren in een steeds duurdere maatschappij maar gelukkig kan die dan mopperen op klimaatwappies, want die zijn echt erg, volgen geen enkele regel enzo

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Delerium klassiek gevalletje het doel heiligt de middelen? Regels zouden onafhankelijk moeten zijn van de reden van demonstratie.

Ik kan me echt wel vinden in de doelen van XR. Maar de regels zijn voor iedereen. Die grotere bezoekersaantallen kun je ook op het Malieveld kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Jouw goodwill die je vooraf toch al niet gaf. Is het je opgevallen dat iedere demonstratie beter bezocht wordt en met meer politierepressie ook meer aandacht genereert voor deze zaak? Ik denk dat ze juist meer goodwill creeeren.

Mij valt iig op dat er zat zaken niet opgepakt worden (al die crisis in dit land bv) maar de politie hier meer dan voldoende mankracht voor heeft. Indien bv de ajaxvrouwen niet gehuldigd kunnen worden doordat er niet ingestaan kan worden voor de veiligheid, weet je dat het gelul is want de capaciteit is er blijkbaar wel maar niet de wil om het zo in te zetten. Ik vul hier ajaxvrouwen in omdat het weinig besmet is, maar er is dus ook genoeg capaciteit om al die doodsbedreigers die het politieke klimaat vernietigen, aan te pakken. Dat het niet gebeurt is niet capaciteit maar prioriteit. En wie heeft belang bij om voor die prioriteiten te kiezen?

En speciaal voor de onnozele medemensen wordt er af en toe een rode lap vlees geworpen als afleiding, dan denkt niemand na over de vraag hoe morgen eruit ziet en blijven al die crisis actueel. Die onnozele medemens kan dan geen huis betalen en als loonslaaf functioneren in een steeds duurdere maatschappij maar gelukkig kan die dan mopperen op klimaatwappies, want die zijn echt erg, volgen geen enkele regel enzo
Je mag mij hypocriet noemen, zoals je net deed...prima.

*knip*, niet andermans standpunt invullen.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 28-05-2023 19:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

MikeyMan schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:38:
@Delerium klassiek gevalletje het doel heiligt de middelen? Regels zouden onafhankelijk moeten zijn van de reden van demonstratie.
Heb ik nergens beweert, het is meer dat men weinig tolerantie toont voor wat men acceptabele maar disruptive acties noemt. Een snelweg bezetten is beide, maar kan gemotiveerd worden. En gezien het gebrek aan urgentie bij de politiek zijn de acties nog lang niet disruptief genoeg.

Nee, dan boeren; brandende hooibalen op de snelweg en geen enkele arrestatie daaromtrent en alleen de meel-in-de-mond mensen hier met regels moeten gevolgd worden, ook door boeren. Geef gewoon toe dat die dubbele maat gebruikt wordt zoals op veel meer vlakken in de politiek. Demonstratierecht wordt niet gelijk gebruikt, net zoals mensenrechten geschonden worden (Groningse veiligheid?) en de bepalende politiic zitten er dik een decennium.

Indien je zo focust op regels, mik dan iets meer op de premier die vrijwel alles aan zijn laats lapt. Dat is de eindbaas waar ook XR zich tegen afzet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Delerium of het acceptabel is, is niet aan ons, maar aan de driehoek. Die hebben een oordeel geveld, en daarmee is het klaar.

Althans, zou het klaar moeten zijn, als het OM zijn taak serieus nam.

Daarnaast: two wrongs don't make it right.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 28-05-2023 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Jouw goodwill die je vooraf toch al niet gaf.
Je kent me helemaal niet.
Mij valt iig op dat er zat zaken niet opgepakt worden (al die crisis in dit land bv) maar de politie hier meer dan voldoende mankracht voor heeft.
Heb je gelezen in welke bochten de politie zich heeft moeten wringen om dit groepje te kunnen managen? Agenten die hun vrije dag hebben moeten besteden om de A12 schoon te vegen om daarna te zien dat ze direct weer via de achterdeur weg mogen... Ik had het over hun good-will, niet over mijn persoonlijke good-will.

Daarnaast zijn de politieke crisissen niet een politie-probleem, al komt de onvrede in de vorm van agressie en werk wel bij hun terecht.
Indien bv de ajaxvrouwen niet gehuldigd kunnen worden doordat er niet ingestaan kan worden voor de veiligheid, weet je dat het gelul is want de capaciteit is er blijkbaar wel maar niet de wil om het zo in te zetten. Ik vul hier ajaxvrouwen in omdat het weinig besmet is, maar er is dus ook genoeg capaciteit om al die doodsbedreigers die het politieke klimaat vernietigen, aan te pakken. Dat het niet gebeurt is niet capaciteit maar prioriteit. En wie heeft belang bij om voor die prioriteiten te kiezen?
Ajaxvrouwen was een verhaal apart, en eerder een falen van de Gemeente Amsterdam en/of het bestuur van Ajax.

Indien je nu echt beargumenteert dat de politie geen capaciteitsprobleem heeft dan heeft het ook echt geen zin om verder te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

MikeyMan schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:01:

Althans, zou het klaar moeten zijn, als het OM zijn taak serieus nam.
Dus, pas als de driehoek het bepaald heeft mag het niet, maar het OM als deel van die driehoek laat het lopen.
Kijk, dan vind jij wel dat het OM het laat lopen, maar het betoog hier is dat de regels breed interpreteerbaar zijn. Als jij stelt dat het OM zijn taak niet serieus neemt zijn dat best grote woorden en mag je dat beter onderbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:25:
[...]

Dus, pas als de driehoek het bepaald heeft mag het niet, maar het OM als deel van die driehoek laat het lopen.
Kijk, dan vind jij wel dat het OM het laat lopen, maar het betoog hier is dat de regels breed interpreteerbaar zijn. Als jij stelt dat het OM zijn taak niet serieus neemt zijn dat best grote woorden en mag je dat beter onderbouwen.
Je onderschrijft precies mijn punt. De driehoek bepaalt dat het niet mag op de A12. OM incluis.
Als er dan vervolgens niet op geacteerd wordt door datzelfde OM laten ze het dus lopen.

QED.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Juist niet, het OM vindt het prima en jij vind van niet. Ik heb dan niets te vinden, de demonstratie was dus volgens het OM correcter dan jij hier pretendeert.
Dan kan je mij wel aanvallen maar motiveer dan waarom het OM fout was niet hard nee te werken. Of, zoals ik dan betoog, misschien was dat politiedeel van die driehoek juist te fanatiek.

En in bredere zin; als de politie wel de mankracht heeft om 1600 arrestaties daar te plaatsen dan kan ik wel heel wat meer en urgentere zaken noemen waar politiemankracht gewenst is. Dan is het pure onwil en willekeur als de politie daar niet opdraaft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog een keer dan...

De driehoek, waar het OM onderdeel van is, vindt dat het niet mag op de A12. Ze vonden het dus niet prima.

Achteraf weigert het OM hier ook op te acteren. Wie is er dan gek?

De politie heeft geen capaciteit voor deze onzin. Dat gaat ten koste van het normale politiewerk. ME is een neventaak van agenten die gewoon een normale politietaak hebben.
Die keuze maken ze helaas zelf niet. Wat precies de reden is dat ze er nu klaar mee zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat wil je nou, je geeft zelf aan dat de politie wel wat beters te doen heeft en het OM wilt niet vervolgen. Wie van die driehoek is dan tegen dat betoog, toch niet alleen de VVD-burgemeester?

Als ik je post zo lees lijkt het er meer op dat XR wel terecht op die snelweg stond te demonstreren maar dat alleen bepaalde politici (en kranten, users hierzo) een probleem hebben met XR. En zich vervolgens erg laf verschuilen achter dat de regels niet goed gevolgd zijn.

Ik woon in Groningen, wanneer heeft de overheid zich nu precies zelf aan regels gehouden? Ik woon in IJmuiden, wanneer heeft de overheid zich precies aan regels gehouden? Ik woon rond Schiphol, wanneer laten bepaalde politici nu eindelijk bepaalde bedrijven zich aan de regels houden…. Hup, het volgende geitenpad opzoeken. Maar daar hoor je bepaalde kranten/users niet echt over.

[ Voor 5% gewijzigd door Delerium op 28-05-2023 17:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 19:57
Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:59:
Wat wil je nou, je geeft zelf aan dat de politie wel wat beters te doen heeft en het OM wilt niet vervolgen. Wie van die driehoek is dan tegen dat betoog, toch niet alleen de VVD-burgemeester?

Als ik je post zo lees lijkt het er meer op dat XR wel terecht op die snelweg stond te demonstreren maar dat alleen bepaalde politici (en kranten, users hierzo) een probleem hebben met XR. En zich vervolgens erg laf verschuilen achter dat de regels niet goed gevolgd zijn.

Ik woon in Groningen, wanneer heeft de overheid zich nu precies zelf aan regels gehouden? Ik woon in IJmuiden, wanneer heeft de overheid zich precies aan regels gehouden? Ik woon rond Schiphol, wanneer laten bepaalde politici nu eindelijk bepaalde bedrijven zich aan de regels houden…. Hup, het volgende geitenpad opzoeken. Maar daar hoor je bepaalde kranten/users niet echt over.
Het is gewoon lekker makkelijk scoren voor de reactionaire partijen. Even lekker XR en milieuactivisten in het algemeen afzeiken. Over de boerenprotesten heb ik ze geen moment gehoord, daar ging veel meer mis.

Wat ik heb gelezen viel het allemaal wel mee, en kan de politie inderdaad beter 'boeven gaan vangen'.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:12
ph4ge schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:06:
[...]
Het is gewoon lekker makkelijk scoren voor de reactionaire partijen. Even lekker XR en milieuactivisten in het algemeen afzeiken. Over de boerenprotesten heb ik ze geen moment gehoord, daar ging veel meer mis.

Wat ik heb gelezen viel het allemaal wel mee, en kan de politie inderdaad beter 'boeven gaan vangen'.
Over lekker makkelijke posts gesproken.

Het OM heeft best wat uit te leggen. Waarom zou de politie mensen moeten arresteren als er geen vervolging komt? Dit riekt naar willekeur.

De slappe houding tegen de boeren irriteerde mij ook al mateloos. Actie voeren doe je niet op de snelweg want dat is verboden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als actievoeren op de snelweg niet mag, waarom doet de politie dat zelf dan wel? Zie https://www.rtlnieuws.nl/...ie-voert-langzaamaanactie

Mij klinkt dit een beetje als meten met twee maten. De politie mag demonstreren op de snelweg, maar anderen mogen dat niet...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:59:

Ik wil dat er een lijn getrokken wordt.

Als men vindt dat het niet mag: opsluiten en veroordelen.

Dat staat volledig los van enige mening over of xr daar al dan niet terecht stond te protesteren. Geen idee waarom je dat er telkens bij blijft slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
wildhagen schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:33:
Als actievoeren op de snelweg niet mag, waarom doet de politie dat zelf dan wel? Zie https://www.rtlnieuws.nl/...ie-voert-langzaamaanactie

Mij klinkt dit een beetje als meten met twee maten. De politie mag demonstreren op de snelweg, maar anderen mogen dat niet...
Dat is toch geen vergelijking? Blokkeren is toch nog wel iets anders dan langzamer rijden.

Daarnaast is dit alweer vier jaar geleden. In de huidige context zal dat denk ik ook niet zo snel meer als acceptabel gezien worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:20

Lordy79

Vastberaden

Er is volgens mij een groot verschil tussen deze twee zaken. Het kabinet verdient absoluut geen lof maar het is naar mijn mening in het NLse staatsbestel primair aan de volksvertegenwoordiging om het kabinet te corrigeren of in het ergste geval weg te sturen en niet aan de rechter.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 28-05-2023 19:23 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:49
Tja, er zijn natuurlijk ontzettend veel strafbare feiten waar geen vervolging plaats vindt omdat de capaciteit om vervolging uit te voeren niet oneindig is.

Maar die snelweg bezet laten houden kan ook niet.

Dus ik snap wel dat ze m schoonvegen en alleen de demonstranten die ernstigere overtredingen begaan vervolgen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ph4ge
DeKever schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Het OM heeft best wat uit te leggen. Waarom zou de politie mensen moeten arresteren als er geen vervolging komt? Dit riekt naar willekeur.

De slappe houding tegen de boeren irriteerde mij ook al mateloos. Actie voeren doe je niet op de snelweg want dat is verboden.
Dat is gewoon uitgelegd door het OM en totaal geen verassing voor juristen.

Wees blij dat je in een land woont waar het OM als beleid heeft om vreedzame demonstranten het voordeel van de twijfel te geven en niet met harde hand te onderdrukken en te vervolgen, zeker niet willekeurig omdat dit toevalig een groep is die niet goed ligt bij het establishment.

Het OM is niet voor niets gescheiden van de politie, een tolerant land heeft zo zijn voor en nadelen tov een politiestaat. Bovendien zijn de middelen van het OM beperkt.

Deze ophef is gewoon makkelijk scoren over de rug van het OM.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Lordy79 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Er is volgens mij een groot verschil tussen deze twee zaken. Het kabinet verdient absoluut geen lof maar het is naar mijn mening in het NLse staatsbestel primair aan de volksvertegenwoordiging om het kabinet te corrigeren of in het ergste geval weg te sturen en niet aan de rechter.
Ik vind het nogal apart dat je vind dat XR, meer dan de politie, boeren of regering, zich aan de regels moet houden. Als je 1 groep aanwijst die zich zo supercorrect moet opstellen, zegt dat meer iets over jouw voorkeuren.

Omdat dit het Nederlandse politieke topic is wil ik wederom een kans breken dat de hoogste bestuurders bij uitstek een voorbeeld functie hebben. Dat Rutte zijn reet ermee afveegt zegt erg veel over zijn kiezers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKever
ph4ge schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:20:
[...]

Dat is gewoon uitgelegd door het OM en totaal geen verassing voor juristen.

Wees blij dat je in een land woont waar het OM als beleid heeft om vreedzame demonstranten het voordeel van de twijfel te geven en niet met harde hand te onderdrukken en te vervolgen, zeker niet willekeurig omdat dit toevalig een groep is die niet goed ligt bij het establishment.

Het OM is niet voor niets gescheiden van de politie, een tolerant land heeft zo zijn voor en nadelen tov een politiestaat. Bovendien zijn de middelen van het OM beperkt.

Deze ophef is gewoon makkelijk scoren over de rug van het OM.
Bedankt voor de link.

De meeste actievoerders zijn aangehouden enkel voor het overtreden van de Wet openbare manifestaties, zij hebben actie gevoerd op een plek waar de burgemeester dat uitdrukkelijk had verboden. De rechter heeft in eerdere uitspraken bepaald dat als:

- er sprake is van een vreedzame demonstratie;
- er geen sprake is van laakbaar gedrag (denk aan vernieling of geweldpleging);
- de mate van overlast die de demonstratie veroorzaakt beperkt is;

er vaak geen reden is om nog een straf op te leggen als verdachten al zijn aangehouden door de politie. In die gevallen ziet het OM dan ook geen reden voor strafvervolging.

In mijn woorden. Het mag dus niet, maar je krijgt geen straf, onder voorwaarden --> Praktisch gezien mag het dus wel.

Ok, dan mag de politie de volgende keer inderdaad boeven gaan vangen. De mate van overlast moet toch beperkt blijven, dus na een middagje zijn ze wel weer weg.

Ik ben daar dus niet blij mee. Demonstraties zijn prima, maar ik vind dit persoonlijk te ver gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Delerium schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:35:
[...]

Ik vind het nogal apart dat je vind dat XR, meer dan de politie, boeren of regering, zich aan de regels moet houden. Als je 1 groep aanwijst die zich zo supercorrect moet opstellen, zegt dat meer iets over jouw voorkeuren.
Ik geef in mijn post geen enkel waardeoordeel over XR of de boeren. Dus ik daag je uit bovenstaand te bewijzen door quotes te laten zien of aan te geven dat je ongelijk hebt.

Verder ben ik het volledig met je eens dat politie een voorbeeld moet zijn als het gaat om het zelf houden aan de wet en de politiek zou moeten praktiseren wat ze predikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DeKever schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:37:
[...]

In mijn woorden. Het mag dus niet, maar je krijgt geen straf, onder voorwaarden --> Praktisch gezien mag het dus wel.
Dat gebeurt zo vaak! Volgens mij worden winkeldiefstallen ook niet meteen vervolgd maar wordt je naam wel opgeschreven en als je te vaak gepakt wordt, wordt alles in een keer naar het OM overgedragen.
Correct me if I am wrong, politietweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
Lordy79 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:42:
[...]

Dat gebeurt zo vaak! Volgens mij worden winkeldiefstallen ook niet meteen vervolgd maar wordt je naam wel opgeschreven en als je te vaak gepakt wordt, wordt alles in een keer naar het OM overgedragen.
Correct me if I am wrong, politietweakers!
Volgens mij moet je dan nog een boete betalen aan de winkel, maar dat zal wel geen strafrecht zijn. Ik ben het met je eens: het komt veel meer voor. Ik vind het alleen ingewikkeld dat het ene verbod in de praktijk geen verbod blijkt te zijn en het andere wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
DeKever schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:55:
[...]

Volgens mij moet je dan nog een boete betalen aan de winkel, maar dat zal wel geen strafrecht zijn. Ik ben het met je eens: het komt veel meer voor. Ik vind het alleen ingewikkeld dat het ene verbod in de praktijk geen verbod blijkt te zijn en het andere wel.
T is wel een verbod, maar de consequenties van de wet overtreden zijn vaak minder. Wetgeving/ rechtspraak is niet zwart/wit, t is altijd een belangafweging. Enerzijds een afschrikwekkende werking, maar ook genoegdoening, schadevergoeding, recidive voorkomen, maar impact op de maatschappij speelt ook mee.

En dat geldt met het al dan niet vervolgen ook, de capaciteit om te vervolgen is niet oneindig. T doel om iedereen te vervolgen heiligt wat mij betreft niet de middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
rik86 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:06:
[...]

T is wel een verbod, maar de consequenties van de wet overtreden zijn vaak minder. Wetgeving/ rechtspraak is niet zwart/wit, t is altijd een belangafweging. Enerzijds een afschrikwekkende werking, maar ook genoegdoening, schadevergoeding, recidive voorkomen, maar impact op de maatschappij speelt ook mee.

En dat geldt met het al dan niet vervolgen ook, de capaciteit om te vervolgen is niet oneindig. T doel om iedereen te vervolgen heiligt wat mij betreft niet de middelen.
Ja, dat is allemaal wel zo maar we maken het wel een beetje moeilijk zo. Het helpt als je weet waar je op kan rekenen qua rechtspraak.

In dat kader, jammer dat de politie hier niet van te voren in meegenomen lijkt. Als dit van te voren allemaal helder was, dan was het slin om dit ook met hen te delen. Of reageert de poltie een beetje theatraal als een stampvoetend kind wat zijn zin niet gehad heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:12
DeKever schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:41:
In dat kader, jammer dat de politie hier niet van te voren in meegenomen lijkt. Als dit van te voren allemaal helder was, dan was het slin om dit ook met hen te delen. Of reageert de poltie een beetje theatraal als een stampvoetend kind wat zijn zin niet gehad heeft?
Reacties van instanties worden meestal wel zorgvuldig gewogen, ofwel door woordvoerders, of door beleidsmakers binnen die instanties. Ik zie drie mogelijke objectieven die met deze uitspraak kunnen worden gediend:
  • Beïnvloeding naar boven; bijvoorbeeld een voorzet voor een politicus van VVD/PVV/noem een partij voor het herzien van de Wet Openbare Manifestaties, op een manier die meer aansluit bij wat de politie wil
  • Communicatie naar het grote publiek; "wij staan aan jullie kant, nette Telegraaflezers. Agenten hebben net zo min sympathie voor XR als jij."
  • Communicatie naar de eigen mensen, die natuurlijk een halve dag voor janjoker demonstranten hebben losgeweekt van het asfalt
Mijn gok is dat het #3 is, met een beetje #2. Maar de politie is sinds de Coronatijd natuurlijk veel energie kwijt aan demonstranten. En je ziet dat ze wat voortvarender zijn geweest in het aanspreken van mensen die zouden kunnen gaan demonstreren. Het zou kunnen dat er vanuit de politietop al wordt gelobbied voor wetgeving die hen meer vrijheden geeft om dit soort demonstraties te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
Maar t is toch niet voor Jan joker? De weg is vrij, dus de openbare orde is gehandhaafd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rik86 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:18:
Maar t is toch niet voor Jan joker? De weg is vrij, dus de openbare orde is gehandhaafd
Ja na weet ik hoeveel uur een keer. En op zich hadden ze ze dan beter de Haagsche bosjes in kunnen spuiten dan aanhouden. Want dit kost weer een hele berg PVs. Voor Jan Joker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:08
DeKever schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Voor de duidelijkheid, XR voert ook heel geen actie op de snelweg, die begint pas een stuk later, namelijk hier (zie streetview): https://goo.gl/maps/T3aYWcTM9ZV5VMRHA

De beelden die ik heb gezien zijn allen nog op de Utrechtsebaan, in de bebouwde kom. Zoals ook hier te zien is: https://nos.nl/artikel/24...atie-extinction-rebellion

Overigens kan ik de frustratie wel begrijpen, maar dat er met twee maten werd gemeten in Nederland was al lang en breed bekend nog voordat XR begon te protesteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De politie blokkeerde destijds geen ambulances die met spoed moesten rijden.

De boeren deden dat wel. Dat is waar het laatste beetje respect verdwenen is.
De regio van XR is niet mijn regio, dus geen idee of XR dat ook doet. Maar ik ben van mening dat je met je demonstratie niet levens van anderen in gevaar mag brengen.

Beetje verkeerd hinderen lijkt mij een prima PR stunt. Maar effect gaat het niet hebben.
Misschien kunnen ze beter de gebouwen van de regering en 2e kamer omcirkelen ofzo.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
DeKever schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:41:
Of reageert de poltie een beetje theatraal als een stampvoetend kind wat zijn zin niet gehad heeft?
Dit, er is uitgebreide jurisprudentie over het recht om te demonstreren en de Wet openbare manifestaties. Dit weet de politie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:04:

Beetje verkeerd hinderen lijkt mij een prima PR stunt. Maar effect gaat het niet hebben.
dit sowieso, nu na 7 demo's in korte tijd. Het uiteindelijke effect/resultaat zit zo rond de nul.

Wat dat betreft zijn, m.i, de klimaatdemonstrantenvan E.R. zeer vergelijkbaar met hun ''demo-collega's'' van Willem Engel tijdens de Corona jaren (2020/21).
Elke keer maar weer een zelfde soort demo, maar onderaan de streep een effect/resultaat van ongeveer nul/niks/nada/noppes.
Ja oke, inderdaad, wél resultaat op het vlak van énorme kosten voor het inzet van hulpdiensten als de Politie na elke demo, net als dus Willem Engel en zijn vriendjes.

Wellicht handig voor E.R. om iets te organiseren wat écht doeltreffend is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Cid Highwind schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:04:
[...]

Voor de duidelijkheid, XR voert ook heel geen actie op de snelweg, die begint pas een stuk later, namelijk hier (zie streetview): https://goo.gl/maps/T3aYWcTM9ZV5VMRHA
De A12 begint bij het Malieveld, daar is het eerste hectometerpaaltje.

https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 06:57:
[...]

Dat ergens het eerste hectometerpaaltje staat maakt het niet direct een snelweg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:38
_Bailey_ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 03:57:
[...]
dit sowieso, nu na 7 demo's in korte tijd. Het uiteindelijke effect/resultaat zit zo rond de nul.
Nee hoor, het effect is inmiddels diep onder het nulpunt gezakt.

Ze pakken dit niet bepaald slim aan, want de focus gaat meer en meer van aandacht voor het klimaat naar irritatie over het illegale gedrag van deze lieden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Ze pakken dit niet bepaald slim aan, want de focus gaat meer en meer van aandacht voor het klimaat naar irritatie over het illegale gedrag van deze lieden.
dit sowieso ja. Vrijwel niemand heeft het over het oorspronkelijke doel van dit clubje. Laatste maanden is dat totaal ondergesneeuwd.
Het gaat nu vrijwel en eigenlijk alleen om vooral niet te luisteren naar oa de Politie tijdens de demo's.

éxacte kopie van het clubje van Willem Engel dus. (Zoals ik eerder vanochtend al aanhaalde)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:54

Roozzz

Plus ultra

Het is maar net in welke bubbel je zit.

Qua deelnemers groeien ze nog altijd. Luister ik bij collega's en klanten dan is de tendens "ze hebben gewoon gelijk", typisch gecombineerd met "maar zie jij jezelf daar al staan?", of "daar hebben wij natuurlijk geen tijd voor". Het doel is volledig geaccepteerd. en uiteraard is dit ook weer een bubbel

Maar er zijn ook groepen waar grote weerstand zit. Lees bijvoorbeeld de afgelopen paar pagina's...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

_Bailey_ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:59:
[...]

dit sowieso ja. Vrijwel niemand heeft het over het oorspronkelijke doel van dit clubje. Laatste maanden is dat totaal ondergesneeuwd.
Het gaat nu vrijwel en eigenlijk alleen om vooral niet te luisteren naar oa de Politie tijdens de demo's.

éxacte kopie van het clubje van Willem Engel dus. (Zoals ik eerder vanochtend al aanhaalde)
https://extinctionrebellion.nl/eisen/

De eis van XR om over 1,5 jaar naar nul uitstoot van CO2 te gaan blijft een bijzondere. Als je dat doet, en dus 75% van de energieproduktie van de mensheid stopt, gaat binnen een jaar de helft of nog meer van de wereldbevolking dood. Er wordt veel minder voedsel geproduceerd, wat er is kan niet worden vervoerd en iedereen is aangwezen op wat er binnen 10 kilometer kan worden verbouwd. Voor de natuur (als je de mens niet als deel van de natuur telt) is er weinig beter dan dat maar het blijft een monsterlijk idee.

Ik vraag me dan af hoeveel van de XR aanhangers dit ook echt steunen of dat het een religieuze daad is geworden om op een snelweg te staan voor een zaak die je eigenlijk niet snapt als teken van goedheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
alexbl69 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:54:

Voornamelijk bij de media die toch al niet open staan voor de boodschap. Het is logisch als oa de grootste krant van Nederland en een aantal van de populairste politici zich ten onrechte opwinden over het OM dat gewoon zn beleid volgt en over mensen die hun recht op demonstreren gebruiken, dat er mensen zijn die daar gevoelig voor zijn.

Het maakt niet uit wat milieuactivisten doen, de invloed van notoire vervuilers op de samenleving is op dit moment nog dusdanig groot dat ze het toch nooit goed doen als ze zich laten horen. Veel mensen willen überhaupt niet horen dat er een probleem is en dat zij er een rol in spelen.

Ze doen het gelukkig niet om er zelf populair of anderszins beter van te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 29-05-2023 10:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
IJzerlijm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:19:

De eis van XR om over 1,5 jaar naar nul uitstoot van CO2 te gaan blijft een bijzondere. Als je dat doet, en dus 75% van de energieproduktie van de mensheid stopt, gaat binnen een jaar de helft of nog meer van de wereldbevolking dood.
Netto nul is natuurlijk iets anders dan nul. Daarnaast kunnen we wel degelijk versnellen. Deze eisen zijn niet nieuw, je kan zeggen dat ze het jaartal eens moeten updaten maar dat onderstreept vooral dat er te weinig is gedaan de afgelopen jaren.

We kunnen allemaal wel raden hoe de Telegraaf reageert als XR zijn doelen bijstelt.

[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 29-05-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:08
IJzerlijm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 06:57:
[...]

Als je mijn link klinkt zie je duidelijk dat daar pas de borden “einde bebouwde” kom en “begin snelweg” staan.

Het kan zijn dat de A12 officieel daar begint, maar technisch is dat dan dus een verkeerde naamgeving. Hetgeen ook in het volgende artikel bevestigd wordt: https://www.wegenwiki.nl/A12_(Nederland)
De eerste kilometers van de A12 is de maximumsnelheid op 70 km/h beperkt en is er geen sprake van een rijksweg. Desondanks is de weg als A12 bewegwijzerd. De weg is verdiept, telt 2x2 rijstroken en wordt gekenmerkt door vele overkluizingen. De eerste aansluiting met de Bezuidenhoutseweg is onvolledig en alleen te berijden van en naar de S101. De twee volgende aansluitingen zijn alleen te berijden van en naar Utrecht. Bij Den Haag-Bezuidenhout verlaat men de bebouwde kom, begint de autosnelwegstatus en zijn er 2x3 rijstroken beschikbaar.
Vervelend wanneer men een stuk weg gebruikt en het verkeer dwingt om te rijden. Maar wat mij betreft is dat vanwege de locatie en de daar geldende snelheden niet gelijk te stellen aan de acties op bijvoorbeeld de A1. Door het altijd “A12” te noemen en de suggestie te wekken dat men de snelweg blokkeert, geeft naar mijn mening een licht vertekend beeld. Zelfs al is het naamtechnisch geen incorrecte berichtgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
IJzerlijm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:19:
[...]

De eis van XR om over 1,5 jaar naar nul uitstoot van CO2 te gaan blijft een bijzondere. Als je dat doet, en dus 75% van de energieproduktie van de mensheid stopt, gaat binnen een jaar de helft of nog meer van de wereldbevolking dood. Er wordt veel minder voedsel geproduceerd, wat er is kan niet worden vervoerd en iedereen is aangwezen op wat er binnen 10 kilometer kan worden verbouwd. Voor de natuur (als je de mens niet als deel van de natuur telt) is er weinig beter dan dat maar het blijft een monsterlijk idee.

Ik vraag me dan af hoeveel van de XR aanhangers dit ook echt steunen of dat het een religieuze daad is geworden om op een snelweg te staan voor een zaak die je eigenlijk niet snapt als teken van goedheid.
Er staat netto nul, wat dus betekent dat we niet meer uitstoten dan dat onze leefomgeving kan verwerken door bijvoorbeeld wateroppervlakte of natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

PWSteal schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Er staat netto nul, wat dus betekent dat we niet meer uitstoten dan dat onze leefomgeving kan verwerken door bijvoorbeeld wateroppervlakte of natuur.
De link uit de eisen verwijst naar dit die er heel duidelijk in is: https://newint.org/featur...arbon-emissions-zero-2025
Perhaps a more vertiginous transition would help focus the mind of world leaders: what if we aimed to cut absolute carbon emissions to zero by 2025? No-one knows if it’s possible – let alone at this rate – but it’s instructive to imagine how such a scenario would play out.

the fossil-fuelled energy sector, which generates around 80 per cent of global emissions, would be phased out fast: coal, oil, gas (including fracking) – the lot. Meanwhile, all heating and transport would have to be weaned off carbon-based fuels on to clean electricity.

Energy would be stringently rationed, dedicated to survival and essential activities; we’d go to bed early and rise with the sun.

virtually no aviation, haulage or shipping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
IJzerlijm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:43:
[...]

De link uit de eisen verwijst naar dit die er heel duidelijk in is: https://newint.org/featur...arbon-emissions-zero-2025

[...]
Wat probeer je te zeggen? Dat XR zn doelen niet zijn wat ze zeggen, of dat XR zijn doelen al een stuk heeft gematigd en genuanceerd? De doelen zijn de doelen.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 29-05-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
ph4ge schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Voornamelijk bij de media die toch al niet open staan voor de boodschap. Het is logisch als oa de grootste krant van Nederland en een aantal van de populairste politici zich ten onrechte opwinden over het OM dat gewoon zn beleid volgt en over mensen die hun recht op demonstreren gebruiken, dat er mensen zijn die daar gevoelig voor zijn.
Het verschil voor mij is de politie. Dat de telegraaf, BBB of een Friese boer zijn afkeur uitspreekt is niet zo opvallend. Dat de politie zich distantiëert vind ik wel een punt. Ik dacht na statements van de politie ook dat er een ad-hoc keuze gemaakt was.

Overigens zie ik ook wel dat veel mensen wel een bepaalde sympathie hebben voor deze demonstratie. Ik merk niet dat dat minder wordt ofzo. Er zijn natuurlijk maar weinig mensen die er last van hebben.

De beste oplossing is ze de volgende keer gewoon te laten zitten. 3 man politie theatraal in het zonnetje er naast, en uitleggen dat dit mag in Nederland. De politie mag ook actievoeren ten slotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Rechts Nederland juichte toen de boeren het deden dus nu niet zeuren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:38
YangWenli schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:10:
Afgezien van de vraag of 'rechts Nederland' stond te juichen bij die boerenacties moet de discussie niet gaan over de aard van acties, maar de reactie van het OM erop.

Want de boeren worden in tegenstelling tot de klimaatactivisten wel vervolgd, deels voor dezelfde feiten. Volgens dit stuk uit de Volkskrant is er een boer tot 120 uur taakstraf en 2 maand voorwaardelijk veroordeeld enkel wegens een oproep om Schiphol plat te leggen.

Ondertussen staan op de site van XR doodleuk aankondigingen van soortgelijke blokkadeacties. Heb echter nog nergens gelezen dat het OM hier ook zelfs maar onderzoek naar doet.

Het is een hele vreemde gang van zaken. Blokkeer-Friezen en boeren worden vervolgd en veroordeeld (taakstraffen en voorwaardelijke gevangenisstraffen) voor blokkades, terwijl klimaatactivisten die voor dit vergrijp opgepakt worden direct worden vrijgelaten.

XR heeft overigens ook nog niet door dat dit hele gedoe langzaam gekaapt wordt door BN'ers die hun carrière graag een boost geven met wat deugdzaamheid en een uitnodiging aan een talkshowtafel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

_Bailey_ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 03:57:
[...]

Hoezo nul? We hebben het er nu toch over?
Wat dat betreft zijn, m.i, de klimaatdemonstrantenvan E.R. zeer vergelijkbaar met hun ''demo-collega's'' van Willem Engel tijdens de Corona jaren (2020/21).
Elke keer maar weer een zelfde soort demo, maar onderaan de streep een effect/resultaat van ongeveer nul/niks/nada/noppes.

Ja oke, inderdaad, wél resultaat op het vlak van énorme kosten voor het inzet van hulpdiensten als de Politie na elke demo, net als dus Willem Engel en zijn vriendjes.

Wellicht handig voor E.R. om iets te organiseren wat écht doeltreffend is...
Volgens de AIVD geloven inmiddels 100 DUIZEND Nederlanders in onzin: https://www.nu.nl/binnenl...r-kwaadaardige-elite.html
Dat is echt wel aangewakkerd door dat soort radicaal gedrag.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:07
alexbl69 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:34:
[...]
Het is een hele vreemde gang van zaken. Blokkeer-Friezen en boeren worden vervolgd en veroordeeld (taakstraffen en voorwaardelijke gevangenisstraffen) voor blokkades, terwijl klimaatactivisten die voor dit vergrijp opgepakt worden direct worden vrijgelaten.
Wat een onzin, dat is ook het geval voor extionction rebellion leden, letterlijk in mijn directe omgeving het geval. Daarbij reden die leden niet een tractor in een provinciehuis, of op politieagenten in. Het is maar net hoe selectief je je nieuws leest he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Extreem rechts misschien wel, gewoon rechts iig niet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:32
DeKever schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:27:
[...]
Overigens zie ik ook wel dat veel mensen wel een bepaalde sympathie hebben voor deze demonstratie. Ik merk niet dat dat minder wordt ofzo. Er zijn natuurlijk maar weinig mensen die er last van hebben.
Ik zie dit in mijn kring juist wel. Mensen die redelijk begaan zijn met het milieu en klimaat en bijdragen leveren dmv dingen die ze haalbaar achten (recyclen, consuminderen, elektrisch rijden, zonnepanelen & warmtepompen, etc.) ergeren zich bont en blauw en distantiëren zich van wat men nu al klimaat-wappies, extremisten, narcistische dwanmalloten etc. begint te noemen. In een enkel geval helaas ook met gevolg dat men zelf minder gaat doen, omdat een zekere vorm van afstand tot groeperingen als XR wenselijk geacht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
True schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Hoezo nul? We hebben het er nu toch over?

[...]
ik hoop dat je niet serieus bent. Of lezen ineens miljoenen mensen dit topic, waaronder CEO's van grote vervuilende bedrijven en wereldwijde regeringsleiders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-06 12:02

RoamingZombie

Watching the sheeple...

XR is een kansloos zooitje omdat alleen schoppen zonder oplossingen of alternatieven heel makkelijk is maar ook nooit verandering gaat bregen. Daarnaast kost dit de maatschappij wel geld.

Ga dan je energie steken in een opleiding en baan van waaruit je daadwerkelijk invloed kan hebben.

Ik vind het jammer dat er zo weinig consequenties aan hun acties zitten. Van mij hadden ze allemaal een tijdje mogen brommen of plantsoenen aan harken. Met dat laatste bereik je oneindig veel meer dan je zelf aan de weg plakken

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ph4ge schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Wat probeer je te zeggen? Dat XR zn doelen niet zijn wat ze zeggen, of dat XR zijn doelen al een stuk heeft gematigd en genuanceerd? De doelen zijn de doelen.
Ze hebben eisen, geen doelen. Drie eisen die met een aantal links worden onderbouwd. Deze gaan naar een diverse collectie wetenschappelijke artikelen, nieuwsberichten en opinies. De links zijn ook oud, 2016 tot 2019 en in ieder geval een geeft dat ook aan en verwijst je naar een nieuwere pagina.

Eis 1: "WEES EERLIJK over de klimaatcrisis en de ecologische ramp die ons voortbestaan bedreigen. Maak de bevolking bewust van de noodzaak tot ingrijpende veranderingen."
Wat er precies gedaan moet worden om hier aan te voldoen is niet duidelijk. Een van de links is naar het IPBES, een VN orgaan waar landen, ook Nederland, in zitten en die rapporten over biodiversiteit publiceren. Moet het Journaal elke dag openen met hun bevindingen?
Ook valt me op dat de eerste twee links over biodiversiteit gaan naar artikelen die overbevolking als een veel groter probleem bestempelen dan het klimaat terwijl XR het puur aan de opwarming aanrekent.
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1704949114 (Paul Ehrlich is ook bekend van zijn boek uit 1968 dat gigantische hongersnoden voorspelde die er niet zijn gekomen)
https://www.ipbes.net/news/Media-Release-Global-Assessment, oorzaken afname biodoversiteit:
(1) changes in land and sea use; (2) direct exploitation of organisms; (3) climate change; (4) pollution and (5) invasive alien species

Eis 2: DOE WAT NODIG IS om het verlies van biodiversiteit te stoppen en verminder de uitstoot van broeikasgassen naar netto nul in 2025.
Hier dat doel van netto nul over 1,5 jaar. Wat netto nul precies is wordt niet duidelijk gemaakt. En als ze hun links naar het CBS zouden bijwerken dan zouden ze een significante afname zien die er op het moment van het maken van de XR site in 2018 niet was.
https://www.cbs.nl/en-gb/...-greenhouse-gas-emissions
en
https://www.cbs.nl/en-gb/...s-9-percent-lower-in-2022
Wat ontbreekt is een plan hoe ze in 1,5 jaar alle (of bijna) gas, olie en steenkool gaan verbieden, wat er voor dwang gehanteerd zal worden om dat te bereiken en wat het effect op de bevolking daarvan zal zijn. HEt gelinkte artikel heeft het over "a few turbulent decades". Zo kan je de grootste sterfte sinds de Zwarte Dood wel omschrijven.

Eis 3: LAAT BURGERS MEEBESLISSEN over een rechtvaardige transitie door een Burgerberaad op te richten dat een voortrekkersrol in de besluitvorming speelt.
Een staatsbestel hervorming. Er wordt gewezen naar het 2006 burgerforum op https://extinctionrebelli...raad-veelgestelde-vragen/ als basis voor legitimiteit maar de aanbevelingen daarvan zijn door de regering niet overgenomen. Referenda zijn ook al afgeschaft en ik zie niet hoe, zonder een XR partij met 2/3 van de Tweede Kamer dit gaat gebeuren.

Geen van de eisen/doelen zie ik als haalbaar, ongeacht de hoeveelheid blokkades die XR organiseert. Zelfs als de regering morgen wordt vervangen door een XR dictator is het tweede en belangrijkste doel onhaalbaar. De acties van XR zijn naar mijn idee het doel op zich, zoals een processie met een relikwie voor een stad ook ooit werd gezien als een essentiele gebeurtenis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Laatst online: 14-06 21:48
_Bailey_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:00:
Het is mij inmiddels wel (al enige tijd) duidelijk geworden in dit topic; zet een stempeltje 'klimaat' op een demo en wetteloosheid is meer dan oké.
Je vraagt aan (verwacht van) boeren zich netjes aan de regels te houden (wat logisch is!), maar uiteraard als klimaatdemonstrant zijn deze regels totaal irrelevant.
_Bailey_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:27:
Van mij mag iedereen demonstreren, met bijbehorende spelregels (geen strafbare feiten plegen),
Dat is ook wat er gebeurt, maar er wordt wel rekening gehouden met de ernst vd strafbare feiten, zie Wikipedia: Proportionaliteitsbeginsel

Boeren hebben ook niet al hun demonstraties aangekondigd en boeren die zijn vervolgd zijn ook niet daarvoor vervolgd, maar oa voor dumpen van afval op de snelweg en op/ direct naast de snelweg brand stichten. Eea had inzet van ME en het leger, en grootschalig uitrukken van brandweer tot gevolg.
Een demonstratie bij de woning vd politicus is risicovol want als het uit de hand loopt wordt het al snel persoonlijk tav die politicus en diens familie. Als het dan inderdaad uit de hand loopt (oa politieblokkade doorbreken) dan weegt dat zwaar.

Je wil toch niet suggereren dat zoiets equivalent is aan het niet aankondigen van een voor het overgrote deel vreedzaam verlopen demonstratie met een paar gevallen van bekladding?
(waarbij zoals bekend die bekladders wel worden/zijn bestraft, en die ene XR-er die een agent heeft gebeten zwaarder wordt gestraft)

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
BadRespawn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:45:
[...]

[...]

Je wil toch niet suggereren dat zoiets equivalent is aan het niet aankondigen van een voor het overgrote deel vreedzaam verlopen demonstratie met een paar gevallen van bekladding?
(waarbij zoals bekend die bekladders wel worden/zijn bestraft, en die ene XR-er die een agent heeft gebeten zwaarder wordt gestraft)
heb het al eens eerder aangegeven, wat E.R. op Schiphol Oost heeft uitgevoerd is overduidelijk een zwaar strafbaar feit.
Ga jij maar het hek openknippen op Schiphol Oost en het terrein oplopen. Ik kan je garanderen (zelf werkzaam op Schiphol) dat jij een heel groot probleem gaat krijgen.

Maar blijkbaar als je het in naam van het klimaat doet, kun je fluitend rondlopen daar zonder enige vorm van strafvervolging.

En we kunnen er prima ELKE keer de boeren er weer bijhalen (whataboutisme), maar het is logisch dat zij ook aangepakt moeten worden indien er strafbare feiten gepleegd worden.
Dat zou bij elke burger in Nederland moeten gebeuren.

[ Voor 26% gewijzigd door _Bailey_ op 29-05-2023 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
RoamingZombie schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:27:
XR is een kansloos zooitje omdat alleen schoppen zonder oplossingen of alternatieven
IJzerlijm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:32:
Ze hebben eisen, geen doelen....
Geen van de eisen/doelen zie ik als haalbaar,..
Gelukkig dat je uiteindelijk wel inziet dat eisen en doelen min of meer equivalent zijn.

XR heeft wel doelen/oplossingen, oa dat de politiek de door henzelf gestelde doelen mbt klimaatverandering haalt, vb het Parijs akkoord. YouTube: Activist belaagt PowNed: Extinction Rebellion grijpt in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

_Bailey_ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:08:
[...]

ik hoop dat je niet serieus bent. Of lezen ineens miljoenen mensen dit topic, waaronder CEO's van grote vervuilende bedrijven en wereldwijde regeringsleiders?
Ik ben zeker wel serieus. Door dit soort acties praten mensen meer over deze onderwerpen. Ik merk in mijn sociale kringen wel degelijk dat dit meer en meer speelt. Of dit nu op kantoor is, met vrienden in de kroeg, tijdens het sporten of met de buren. Hiernaast komt het ook op het nationale nieuws. Waardoor dit soort onderwerpen wel degelijk meer tractie krijgen.

De andere kant op durf ik met zekerheid te zeggen dat er weinig mensen buiten de betreffende regio's wat weten over waterinjectie in grond. Als men hiervoor op een manier landelijk gaat protesteren krijgt dit bijv. ook landelijk meer tractie.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29
IJzerlijm schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:32:
[...]
Eis 3: LAAT BURGERS MEEBESLISSEN over een rechtvaardige transitie door een Burgerberaad op te richten dat een voortrekkersrol in de besluitvorming speelt.
Deze eis vind ik wel grappig. Accepteert XR dan ook de uitkomst als diezelfde burgerraad iets beslist wat niet aansluit bij XRs uitgangspunt?. Het is dan al snel een beetje zoals de wappies met al die rechtzaken m.b.t. covid: democratie en rechtsstaat zijn enkel legitiem als de uitkomst in hun straatje past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
True schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:18:
[...]

Ik ben zeker wel serieus. Door dit soort acties praten mensen meer over deze onderwerpen. Ik merk in mijn sociale kringen wel degelijk dat dit meer en meer speelt. Of dit nu op kantoor is, met vrienden in de kroeg, tijdens het sporten of met de buren. Hiernaast komt het ook op het nationale nieuws. Waardoor dit soort onderwerpen wel degelijk meer tractie krijgen.
Ja, maar met welk sentiment wordt erover gepraat?

Henk en Ingrid die naar hun werk moeten praten heel anders over XR wanneer deze hun de weg blokkeerde dan een thuiswerkende yup vanuit zijn nul-op-de-meter-woning en EV op de oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
BadRespawn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:03:
[...]
XR heeft wel doelen/oplossingen, oa dat de politiek de door henzelf gestelde doelen mbt klimaatverandering haalt, vb het Parijs akkoord.
Een oplossing is van A tot Z, dus ook de daadwerkelijke transitie en alles wat daarbij komt kijken. XR is net als onze politiek, wel doelen en datums, maar geen inhoudelijk transitieplan. Nou ja, de politiek "denkt" dat de markt het wel invult, neo-liberaal op zijn best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
_Bailey_ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:53:
heb het al eens eerder aangegeven, wat E.R. op Schiphol Oost heeft uitgevoerd is overduidelijk een zwaar strafbaar feit.
Blijkbaar vindt ook de marechaussee het verstoren van kleine vliegtuigen voor zaken- en privévluchten niet zo ernstig dat ze direct tot aanhouding zijn overgegaan; activisten die in eerste instantie wilden vertrekken konden dat ongestoord doen.
En we kunnen er prima ELKE keer de boeren er weer bijhalen (whataboutisme),
Je openingspost wekt de indruk dat je nalv de recente demonstratie in Den Haag vindt dat XR een voorkeursbehandeling krijgt - dat impliceert dat het wordt vergeleken met andere demonstraties, later maak je zelf ook de vergelijking met de boerenprotesten.
maar het is logisch dat zij ook aangepakt moeten worden indien er strafbare feiten gepleegd worden.
Dat zou bij elke burger in Nederland moeten gebeuren.
Wederom noem je alleen maar "strafbare feiten" en wekt zo de indruk dat je de ernst vd feiten en de omstandigheden niet relevant vindt, itt zoals het OM het zegt: "...staat het voeren van honderden zaken in geen verhouding meer tot wat het oplevert."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
BadRespawn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:30:
[...]

Blijkbaar vindt ook de marechaussee het verstoren van kleine vliegtuigen voor zaken- en privévluchten niet zo ernstig dat ze direct tot aanhouding zijn overgegaan; activisten die in eerste instantie wilden vertrekken konden dat ongestoord doen.

[...]

Je openingspost wekt de indruk dat je nalv de recente demonstratie in Den Haag vindt dat XR een voorkeursbehandeling krijgt - dat impliceert dat het wordt vergeleken met andere demonstraties, later maak je zelf ook de vergelijking met de boerenprotesten.

[...]

Wederom noem je alleen maar "strafbare feiten" en wekt zo de indruk dat je de ernst vd feiten en de omstandigheden niet relevant vindt, itt zoals het OM het zegt: "...staat het voeren van honderden zaken in geen verhouding meer tot wat het oplevert."
Ik haal de boeren aan om aan te geven dat ook zij moeten worden aangepakt met strafbare feiten.

Verder erg slappe hap van 't OM. Dit is gewoon een vrijbrief voor ER om vooral stevig ongestoord door te gaan met de demo's.
Zolang je dus maar met een paar honderd man bent kun je doen wat je wil

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 29-05-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
JeroenNietDoen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Een oplossing is van A tot Z, dus ook de daadwerkelijke transitie en alles wat daarbij komt kijken. XR is net als onze politiek, wel doelen en datums, maar geen inhoudelijk transitieplan. Nou ja, de politiek "denkt" dat de markt het wel invult, neo-liberaal op zijn best.
Neo-liberaal (net als liberaal) is wat door de regering wordt gedaan mbt zaken die niet direct in het belang vh bedrijfsleven zijn: pappen en nat houden, mooie beloftes en vervolgens slepen met de voeten bij uitvoering. Dat is toch echt wat anders dan wat XR wil.
Daarbij is er wel degelijk een transitie, simpelweg doordat het jaren duurt om de doelen te halen mbt verminderen van uitstoot en invoeren van meer duurzame energie opwekking en -gebruik.

Als we gaan wachten op de perfecte oplossing dan hoeft het op een gegeven moment niet meer. Of heb jij wel een oplossing van A tot Z?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
True schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:18:
[...]

Ik merk in mijn sociale kringen wel degelijk dat dit meer en meer speelt.
ik merk daarentegen juist in mijn eigen sociale kring (bubble?) dat men het steeds meer beu is, dat clubje van E.R.
''Het begint sterk een 1 op 1 copy te worden van het clubje van Willem Engel qua tactiek (nee, niet qua inhoud/onderwerp)'', aldus collegae/vrienden/familie.

Heb zelf ook het idee dat E.R. uiteindelijk hetzelfde resultaat zal boeken als Willem Engel en consorten. En dat resultaat is algemeen bekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@_Bailey_ heb jij een persoonlijk belang o.i.d.? De manier waarop je tekeer gaat doet me vermoeden dat er meer speelt ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
_Bailey_ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Ik haal de boeren aan om aan te geven dat ook zij moeten worden aangepakt met strafbare feiten.
En ik haal boeren aan om aan te geven dat zowel XR als boeren, voor strafbare feiten die zwaarder zijn dan simpelweg een demonstratie niet aankondigen, wel degelijk worden aangepakt - in proportie met de ernst vd feiten.
Verder erg slappe hap van 't OM. Dit is gewoon een vrijbrief voor ER om vooral stevig ongestoord door te gaan met de demo's.
Dat klinkt alsof je vindt dat er vergeleken met andere demo's, iets mis is met demo's van XR op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
dawg schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:51:
@_Bailey_ heb jij een persoonlijk belang o.i.d.? De manier waarop je tekeer gaat doet me vermoeden dat er meer speelt ..
Geen enkel belang in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
BadRespawn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:42:
[...]
Daarbij is er wel degelijk een transitie, simpelweg doordat het jaren duurt om de doelen te halen mbt verminderen van uitstoot en invoeren van meer duurzame energie opwekking en -gebruik.

Als we gaan wachten op de perfecte oplossing dan hoeft het op een gegeven moment niet meer
Een transitie is niet enkel dat we een gesteld doel bereiken op een geplande datum. Een goede transitie voorziet ook in het zoveel mogelijk afvangen en ondersteunen van zij die de transitie moeten maken.

Changemanagement 101.

Waar we in Nederland goed in zijn is een doel stellen, een datum er aan vast plakken, en dan met de armen over elkaar gaan afwachten totdat men de eindstreep bereikt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:07
Ik denk dat het goed is om dit los van politieke kleur te zien. Ik behoor zelf tot de linkerkant van het spectrum. Maar keur ook de acties van extinction rebellion af. Evenzeer als ik de acties van bijvoorbeeld de boeren af heb gekeurd. En diverse acties van de wappies tijdens coronatijd.

Het disruptieve karakter van actievoeren moet simpelweg verdwijnen. Het is prima om ergens voor te willen staan en je stem te laten horen. Maar doe dit niet op huidige wijze waarin het primaire doel lijkt te zijn om maatschappelijk ontwrichtend te willen werken.

Het is tevens ook maar zeer de vraag wat je hiermee bereikt.

Bijvoorbeeld voor wat betreft de boeren. Alvorens hun acties had ik er niet zozeer een sterke mening over. Behoudens afkeur tegen massale bio-industrie had ik geen echte bezwaren tegen het boerenbestaan in Nederland anderszins. Mijn huidige opinie is dankzij hun eigen gedrag dat voor wat mij betreft, ze allemaal hun bedrijf in mogen leveren en als ze verder willen boeren dit lekker ergens in Rusland gaan doen of waar dan ook, niet hier.

Zo kan ik mij ook prima voorstellen dat de acties van extinction rebellion op soortgelijke wijze contraproductief werken voor mensen die toch al niet van zichzelf meer klimaat en duurzaamheid minded zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
JeroenNietDoen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:57:
[...]

Een transitie is niet enkel dat we een gesteld doel bereiken op een geplande datum. Een goede transitie voorziet ook in het zoveel mogelijk afvangen en ondersteunen van zij die de transitie moeten maken.
Die transitie moeten we allemaal maken, elkaar ondersteunen doen we door belasting te betalen.
Changemanagement 101.
Als het zo simpel is dan kan je vast wel een gedetailleerd plan maken.
Waar we in Nederland goed in zijn is een doel stellen, een datum er aan vast plakken, en dan met de armen over elkaar gaan afwachten totdat men de eindstreep bereikt.
... en dat verwijt je XR?
Waar sommige nederlanders ook goed in zijn is vanaf de zijlijn commentaar leveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
BadRespawn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:52:
[...]

En ik haal boeren aan om aan te geven dat zowel XR als boeren, voor strafbare feiten die zwaarder zijn dan simpelweg een demonstratie niet aankondigen, wel degelijk worden aangepakt - in proportie met de ernst vd feiten.

[...]

Dat klinkt alsof je vindt dat er vergeleken met andere demo's, iets mis is met demo's van XR op zich.
Laat ik voorop stellen dat ik een voorstander ben van het demonstratierecht, voor elke burger in Nederland.
Ongeacht waarvoor je demonstreert.

Maar als ik nu kijk naar die uitspraak van het OM afgelopen week (welke jij zonet aanhaalde) plus wat er nu afgelopen jaren is gebeurd qua demo's met de boeren, corona demo's en nu E.R is dit toch een vrijbrief voor andere groeperingen om eens los te gaan met demo's.
Zolang je dus maar met een paar honderd man bent, laat 't OM het is voor wat het is.

Ik ben dan sterk van mening dat het op een gegeven moment uit de klauwen kan gaan lopen.

En nogmaals, waar je ook voor demonstreert, je houdt je aan de regels en volgt instructies op van oa Politie.
Is dit laatste zo'n vreemde gedachte?

Zoals het er nu naar uit ziet, is er een behoorlijke minderheid in Nederland, die zelf wel bepaald wat ze wel of niet doen tijdens demo's (boeren/Willem Engel en consorten/ E.R.) en hebben maling aan Politie.

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 29-05-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
BadRespawn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:05:
[...]
Die transitie moeten we allemaal maken, elkaar ondersteunen doen we door belasting te betalen.
Je lijkt het maar niet te willen snappen ;)
[...]
Als het zo simpel is dan kan je vast wel een gedetailleerd plan maken.
Jij wel dan :?
Nee. Dat verwijt ik de politiek.
[...]
Waar sommige nederlanders ook goed in zijn is vanaf de zijlijn commentaar leveren.
Vrijwel de meeste zijn dat, en jij staat gewoon aan diezelfde zijlijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:56

Jebus4life

BE User

JeroenNietDoen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:19:
[...]

Deze eis vind ik wel grappig. Accepteert XR dan ook de uitkomst als diezelfde burgerraad iets beslist wat niet aansluit bij XRs uitgangspunt?. Het is dan al snel een beetje zoals de wappies met al die rechtzaken m.b.t. covid: democratie en rechtsstaat zijn enkel legitiem als de uitkomst in hun straatje past.
Uiteraard accepteren ze dat, gewoon zorgen dat in je raad enkel mensen zitten met dezelfde standpunten.
Als ik me niet vergis hebben ze datzelfde concept zowat 100 jaar geleden uitgetest in Rusland :+

"Sovjet: Oorspronkelijk had het begrip betrekking op lokale raden van arbeiders, boeren en soldaten aan het begin van de twintigste eeuw, volgens dit systeem verkiezen arbeiders, legereenheden, stadsdelen en dorpen vertegenwoordigers in een zelfbestuursorgaan, de lokale sovjet."

Noot: ik ben geen wappie die in dit hele verhaal de dictatuur van extreem-links wil zien zoals de alt-right wappies, maar ze maken het wel erg makkelijk met hun termen als burgerraad :9

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Dit topic gaat over XR.
Vrijwel de meeste zijn dat, en jij staat gewoon aan diezelfde zijlijn ;)
Itt jou betoog ik niet dat anderen niets moeten doen totdat ze de perfecte oplossing hebben gevonden.
Dus niet diezelfde zijlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
_Bailey_ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:05:
[...]

....is dit toch een vrijbrief voor andere groeperingen om eens los te gaan met demo's.
Nee, want nogmaals: het OM vervolgt ivm demo's wel degelijk de zwaardere overtredingen.
En nogmaals, waar je ook voor demonstreert, je houdt je aan de regels en volgt instructies op van oa Politie.
"niet opvolgen van instructies van politie" en "niet houden aan de regels" zijn niet vanzelfsprekend zware overtredingen; het wordt per geval beoordeeld.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het onderwerp gaat over Extinction Rebellion, hun acties en of deze te rechtvaardigen zijn/ ze draagvlak hebben.

Voor discussies over de impact van vliegen, de klimaataanpak in detail, wat de rest van de wereld doet of hoeveel kolencentrales China wel niet gaat bouwen zijn er andere topics.

Gezien de uitspraken van de raad van state over de doelen die de Nederlandse overheid moet halen, de Urgendarechtzaak en de rapportages van het uit IPCC is de consensus dat er maatregelen en concrete acties nodig zijn. Dat punt gaan we hier geen discussie over voeren meer kortom.