Ik heb zeer veel sympathie voor de klimaatbeweging an sich (en ben zeer pro verduurzaming, zowel voor
particulieren als de industrie); maar ik geloof niet dat het zal lukken. Begrijp me niet verkeerd, is er véél nodig? Absoluut! Is het realistisch? Absoluut niet!
De veroorzaker van het huidige probleem is simpelweg "the perfect storm" van de opkomst van het kapitalistische systeem gekoppeld aan de immense technologische vooruitgang die hebben plaatsgevonden de afgelopen 200 jaar. Inmiddels zijn we zó afhankelijk geworden van die combinatie, dat de overgrote meerderheid geen alternatief meer ziet (of wilt zien),
en ik ben 1 van die mensen vrees ik.
Eerlijk gezegd, als ik de klimaatbeweging hoor over "degrowth" en herverdeling, in theorie en op grote schaal is dat ongetwijfeld de oplossing voor het klimaatprobleem, maar diegenen die beweren dat wij in de westerse wereld niet (enorm) zullen verarmen leven in een fantasiewereld vrees ik.
Het concept is dus democratisch beslissen wat we wel/niet nodig vinden. (in se enkel sectoren die de klimaatbeweging schadelijk acht voor de maatschappij), maar het is dus aan de burgerraden om dat te beslissen. De voorbeelden die ze geven zijn typisch de cruises, de privéjets , fast fashion, SUV's, ...
Ik ben alvast geen fan van die burgerraden:
Als ik me niet vergis hebben we nu reeds politici die we verkiezen om, op elk niveau (lokaal, regionaal, landelijk en Europees) beleid te maken. Waarom moet er volgens XR plots burgerraden opgericht worden die net doen waar deze mensen voor gekozen worden.
(lees: ik vrees dat de mensen van XR en dergelijke die beslissingen onderling willen nemen, en dat willen inkleden als democratisch... zoals alle extremisten die legimiteit zoeken)
Maar OK, ik ga erin mee: de democratische burgerraad zal beslissen:
Een meerderheid die privéjets wil afschaffen lijkt me niet zo moeilijk. Cruises, nou... ik vind ze ook niet nodig, maarja, als andere mensen dat graag doen? Nuja, het is voor de goede zaak, weg ermee! SUV's... Oei, weer wat moeilijker... Zowat 50% van het wagenpark (België) zijn SUV's, Dat verkocht krijgen zal niet makkelijk zijn, maar we zijn allemaal lekker progressief, dat krijgen we nog net over de streep met een meerderheid van 50%+1 stem! Fast-fashion, ...
En dan zijn we enkel nog maar over het laaghangend fruit bezig... In Duitsland hebben de Groenen een grote overwinning binnengehaald: nieuwe verwarmingen op gas of stookolie vanaf 2024 worden verboden. Eerste peilingen sindsdien halveren de groenen. Veel draagvlak lijkt me daar dus niet voor. Gaan we anders nog een stap verder? Commerciële luchtvaart? De vleesindustrie? Inperken, of zelfs verbannen? Daar denkt XR een "democratische meerderheid" voor te vinden
Vandaar dus mijn gedachtegang, "democratische" burgerraden
Nog even over het algemene draagvlak:
Er is, ondanks de beweringen van XR en dergelijke,
geen enkel (zichtbaar) draagvlak is om ons systeem compleet op de schop te nemen in Europa, laat staan daarbuiten. Inmiddels (laatste Europese verkiezingen) halen de ecologisten zowat
10% van het Europese electoraat, het zou me wel niet verbazen mocht dat wat meer zijn bij de verkiezingen komend jaar, maar zo extreem gaat die groei niet zijn vrees ik.
En dan spreken we enkel nog over het érg progressieve Europa. Hoe ga je dit verkopen aan "the land of the free", over anderhalf jaar ofzo is er een stevige kans dat klimaatontkenners zoals Trump of DeSantis in het Witte huis hebt zitten? Dan moet je nog aan tafel gaan zitten met Xi, wie een onuitgesproken contract heeft met zijn bevolking, wij zorgen voor welvaart, en jullie laten ons aan de macht. India, ...
Of dat betekend dat we niets moeten doen, integendeel. Maar radicaal het roer omgooien en verarmen, terwijl de rest weinig/niets doet. Nee, daar zie ik de meerwaarde absoluut niet van in, en ik zie het ook niet gebeuren.
Om Maarten Boudry te quoten:
“Eerlijk gezegd? Ik vind het een vreselijk idee. Het is het slechtst denkbare wat de klimaatbeweging is overkomen de laatste jaren. Maar het goede nieuws is: het maakt geen schijn van kans.”