En ik heb jou gevraagd hoeveel bewijs voldoende om redelijkerwijs te mogen spreken van een patroon. Je hebt die vraag niet beantwoord.
Ik ben niet van plan om allerlei extra werk te gaan doen, met het risico dat ik dan steeds te horen krijg dat het bewijs onvoldoende is omdat 2, 3, 5, 10, 20 voorbeelden allemaal onvoldoende zijn. Wetenschappelijk gezien is geen enkel bewijs ook ooit voldoende om met volledige zekerheid te kunnen stellen dat iets aan de hand is. De waarschijnlijkheid neemt slechts toe, maar volledige zekerheid heb je nooit.
Het hele punt is ook dat ik van mening ben dat er mij veel hogere en onredelijke eisen worden opgelegd voor het leveren van onderbouwing dan aan de andere deelnemers in het debat, dus als je dat doortrekt is het logisch dat ik vrees dat hetzelfde aan de hand is bij deze vraag om onderbouwing.
Overigens kies jij er nu voor om in dit topic het ongenoegen dat ik heb over de moderatie van mijn bijdrages te gaan bediscussiëren. Ik wil even helder maken dat ik dat in de hier weggehaalde reactie niet ter sprake had gebracht, en het er later alleen kort over heb gehad omdat jij erover begon. Het is jouw keuze om hierop door te blijven gaan en te reageren op de eerste paragraaf in mijn vorige reactie, waarmee ik deze discussie juist probeerde terug te buigen naar de generieke kritiek die ik heb, waar ik het hier juist over wil hebben. Ik wens er niet op afgestraft te worden dat de discussie op jou initiatief hier nu over gaat, omdat ik dan zogenaamd de regels zou overtreden, want ik zie de bui al hangen gezien de manier waarop alles tot nu toe is gegaan (inclusief zaken die in de PM's spelen, maar die ik vooralsnog daar hou).
Sowieso zijn alle ingrepen waar in de afgelopen dagen over geklaagd is stuk voor stuk terecht. Hoogstens zijn er een paar keer fouten gemaakt in de vorm van de ingreep / de bewoording van de toelichting.
Ik begrijp niet helemaal hoe dat kan. De toelichting is deel van de ingreep, dus als de toelichting niet klopt, dan is de ingreep in elk geval deels fout. Zeker als mods een zeer controversiële politieke opvatting als de waarheid gaan presenteren in het topic zelf (zie verder naar boven in dit topic), en dus hun mod-rechten gebruiken om mensen te vertellen dat een bepaalde 'waarheid' niet mag worden bekritiseerd. Je mag immers de mod-beslissingen in het topic niet bekritiseren.
In potentie kan zo'n ingreep dan mensen met een andere politieke opvatting buitenspel zetten, omdat ze een belangrijk argument voor hun standpunt dan niet meer naar voren mogen brengen, ook als ze hiervoor extreem sterk bewijs kunnen geven.
Overigens vind ik het ook nogal bijzonder dat je bovenstaand incident afdoet als slechts een probleem met de vorm/bewoording van de ingreep, wanneer er toch echt sprake was van het presenteren van een subjectieve politieke opvatting, die volgens mij gewoon objectief fout is (aangezien de internationale wetgeving dat expliciet zegt), als de waarheid. Dat zie ik toch echt niet als "de mod had gelijk, maar schreef het niet duidelijk op," maar jij doet nu wel alsof dat het geval was.
De vraag is ook of de herevaluatie van een foutieve moderatie wel eerlijk is, of dat er de neiging bestaat om de eerdere beslissing te verdedigen door het zoeken naar een reden om de eerdere moderatie te rechtvaardigen, ipv de reactie opnieuw te modereren zonder toepassing van de foute redenatie, alsof er nog geen ingreep was geweest. Er is immers logischerwijs sprake is van gezichtsverlies wanneer er erkend moet worden dat een ingreep onterecht was.
Wat dat betreft zou het iets kunnen helpen om na het vaststellen dat er een fout is gemaakt, de correctie te laten doen door een andere mod, al blijft dan nog steeds de vraag of er geen sprake is van het 'helpen' van de collega-mod. Het lijkt veel voor te komen dat mensen in organisaties elkaar afdekken tegen kritiek, zie bijvoorbeeld de manier waarop klokkenluiders vaak behandeld worden. Overigens zie ik dat niet als iets slechts in de mens, maar de andere kant van de medaille van pro-sociaal groepsgedrag, wat er ook voor zorgt dat we samen kunnen werken in groepen.
Los hiervan is er uiteraard ook sprake van gezichtsverlies van het hele mod-team wanneer men een fout moet corrigeren, wat ook invloed kan hebben op de bereidheid om een fout (volledig) recht te zetten.
PS. Overigens kiezen de mods ervoor om meestal slechts extreem summier een toelichting te geven in de thread zelf en slechts persoonlijke toelichting te geven in PM's, wanneer hier om gevraagd wordt (waarbij die toelichting overigens in mijn ervaring ook niet volledig is, waarbij er conclusies worden gedeeld zonder concrete toelichting). Dat maakt het voor mij sowieso een stuk moeilijker om bewijs te leveren, omdat heel veel informatie voor mij verborgen blijft, zeker als het gaat om de moderatie als geheel, ipv slechts moderaties van mij persoonlijk.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason