CurlyMo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:53:
[...]
Staat bij de "Lees meer" gelinkt (
Mini-windmolen aanvulling op PV?) van het plus artikel en in de tekst van het andere (niet-plus) artikel:
[...]
Er wordt hier dan ook wel een opmerking gemaakt over de reden van een apart ervaringen artikel, maar ik zou het netjes vinden als in dit geval ik zelf wel toegang zou hebben gehad tot het betreffende plus artikel. En in de toekomst ook anderen waarbij een forum topic is gebruikt ter inspiratie.
Dat parallelle tweede niet-Plus artikel is het resultaat uit de discussie die in het grote Premium-Plus topic zijn gevoerd. Hiermee tracht tweakers het gemis voor niet abo-leden wat te verzachten. Ik zie in je reactie eigenlijk twee behoeftes
- Het plus topic willen kunnen lezen
- Willen kunnen regeren in de discussie
Verbeter mij als ik het verkeerd heb, maar het willen kunnen reageren in de discussie is denk ik de sterkste behoefte van de twee. Die parallelle artikelen vind ik van tweakers al best een nette oplossing om ook leden zonder abo tegemoet te komen.
Als je zelf betrokken bent geweest in de forumtopics waaraan wordt gerefereerd lijkt het mij trouwens ook wel redelijk om dan een uitzondering te hebben op de restrictie op het plustopic. Hoe dit uit te voeren is misschien een ander ding. Wie geef je die toegang? De topic starters? Iedereen met meer dan 5 reacties? Of gewoon iedereen die ooit in het topic heeft gereageerd (waarbij ik dan ook denk aan een mammoet als
Het grote zuinige server topic - deel 2 waarin een hoop passanten langskomen met een korte vraag)?
Nog even iets anders, inzoomend op die tweede behoefte. Hoe sympathiek ik dat tweede parallelle topic ook vind, wat ik nu ook zie gebeuren is dat er twee parallelle discussies ontstaan, de ene in het ene topic, de andere in het andere. Als ik voor mijzelf spreek stoort mij dit misschien nog wel het meest. Feitelijk is dit handicappend voor onze meningvorming. Heb zelf, ondanks mijn plus abo de neiging om te reageren in het niet-Plus topic zodat de reactie het grootste platform krijgt en de grootste kans op repliek heeft. De praktijk leert dat we reageren waar we bezig zijn, wat met twee van die topics best wel verwarrend kan worden. First world problems, maar een Plus abo houder kan in de war raken (ach... wat zielig

) in welke van de twee nu reactie x was gelezen. Zelf neem ik mij van nu af voor om als ik wil reageren bij een dubbel topic altijd de niet-plus variant te kiezen.
Hierover een vraagje naar @
jelle. We moeten niet in herhalingen vallen, maar is het idee eerder geopperd om de reacties bij dubbele topics door te koppelen naar een gemeenschappelijke reacties page? De discussie erover in het premium-plus-topic kan ik mij nog wel herinneren. Het bezwaar dat mij daaruit nog bijstaat t.a.v. een dergelijk oplossing is dat tweakers dan refereren aan content die anderen niet kunnen zien. Hiernaast kan ik mij nog wel wat andere praktische problemen voorstellen.
De interactie wordt met een gemeenschappelijke reactiedraad wel weer meer als die van een enkele community, al zijn dan de informatiebronnen verschillend. Als ik nu deze twee parallelle discussies zie vind ik dat toch ook wel verdrietig. Is een gemeenschappelijke reacties page wel eens getest geweest in de evaluatie fase? Zelf kan ik het mij niet herinneren.