Geef je feedback over reacties onder Premium-artikelen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.564 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:36

ikloon

Product Owner
Topicstarter
Mede-auteur:
  • Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online

Moonsugar

Na de start van de bèta voor Premium content kregen wij in ‘Het grote Tweakers Premium topic’ onder andere feedback op de beschikbaarheid van reacties onder Premium-artikelen. Binnen ons huidige concept zijn reacties onder Premium-artikelen alleen te lezen voor bezoekers die ook toegang hebben tot het betreffende Premium-artikel. Momenteel zijn dat dus alle ingelogde bezoekers. In het topic gaven veel gebruikers aan dat juist reacties onder artikelen meerwaarde bieden aan de gebruikerservaring. Daarom willen we graag met jullie kijken hoe we hier het beste op kunnen schakelen.

Je kunt je een aantal scenario's voorstellen:
  • Reacties lezen en plaatsen is alleen mogelijk voor bezoekers die ook het Premium-artikel kunnen lezen
  • Reacties lezen is mogelijk voor alle bezoekers, reacties plaatsen alleen voor bezoekers die Premium artikelen kunnen lezen
  • Reacties lezen en plaatsen is voor alle (ingelogde) bezoekers mogelijk
We zijn benieuwd naar jullie input zodat we dit kunnen meenemen in het ontwikkelproces. Hoe zouden jullie dit graag zien werken?

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:33

MazeWing

The plot thickens...

Voor iedereen (dus gratis) een korte samenvatting onderaan het artikel en dan de mogelijkheid voor IEDEREEN om reacties te lezen, maar niet te plaatsen (enkel voor Premium-leden).

En dan na een x-aantal weken het artikel voor iedereen beschikbaar maken!

Het is denk ik onwenselijk om mensen die niet het (hele) artikel kunnen lezen, te laten reageren. Als er namelijk verwezen wordt naar specifieke stukken tekst uit het artikel, zit ie met gebruikers die dit dus niet kunnen lezen.

Maar dit zal uiteindelijk een hele uitdaging worden omdat je feitelijk het allerbelangrijkste van Tweakers; de community, gaat splitsen...

[ Voor 41% gewijzigd door MazeWing op 11-01-2021 12:20 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Reacties lezen en plaatsen is voor alle (ingelogde) bezoekers mogelijk
Reacties horen over de inhoud van het artikel te gaan. Ik weet nog niet precies hoe het moet werken wanneer er goed gereageerd kan worden als het (nieuws) item zelf niet te lezen is. Het maakt het modereren ook lastiger denk ik. Op dit moment scoort een reactie waar iemand iets in vraagt of aangeeft wat ook in het nieuwsitem staat in de meeste gevallen een 0.

Hoewel de reacties in de meeste gevallen zeker een grote toegevoegde waarde zijn zou ik er op puur persoonlijke basis (en dus niet als crewlid) voor kiezen om het hele artikel inclusief reacties alleen te ontsluiten voor mensen die aan Premium mee doen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
ikloon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:26:
Na de start van de bèta voor Premium content kregen wij in ‘Het grote Tweakers Premium topic’ onder andere feedback op de beschikbaarheid van reacties onder Premium-artikelen. Binnen ons huidige concept zijn reacties onder Premium-artikelen alleen te lezen voor bezoekers die ook toegang hebben tot het betreffende Premium-artikel. Momenteel zijn dat dus alle ingelogde bezoekers. In het topic gaven veel gebruikers aan dat juist reacties onder artikelen meerwaarde bieden aan de gebruikerservaring. Daarom willen we graag met jullie kijken hoe we hier het beste op kunnen schakelen.
Ik vermoed dat jullie of iets verkeerd hebben gelezen of dat je iets meer moet uitwijden over de rest.
Want de reacties hebben vaak een meerwaarde boven het artikel, alleen wel bekeken in de context van het artikel.

(snip, nergens voor nodig)
Alleen de reacties op zich heb je niets aan zonder de introductie.

Dus of je moet iets in gedachten hebben in de trant van verkorte introducties die voor iedereen zichtbaar zijn of je haalt simpelweg alle context van de reacties weg.
  • Reacties lezen en plaatsen is alleen mogelijk voor bezoekers die ook het Premium-artikel kunnen lezen
  • Reacties lezen is mogelijk voor alle bezoekers, reacties plaatsen alleen voor bezoekers die Premium artikelen kunnen lezen
1 is de enige waarbij je het in context kan zien en dus wijs worden uit de reacties.
Probeer maar eens bij een willekeurig artikel het artikel niet te lezen en te beginnen bij de reacties, die zijn waardeloos.
En het toestaan van schrijven van reacties bij artikelen die je niet mag lezen dat is helemaal een verzoek tot chaos, dan kunnen de niet-premium leden dus alleen maar reageren op de meningen die in andere reacties staan...

Dus of je moet iets doen met een kort-artikel als niet premium lid, of je moet gewoon het hele artikel + reacties afsluiten.

Anders maak je het voor een niet-premium bezoeker bijna onmogelijk om een +1/+2/+3 beoordeling volgens de mod-faq te halen, puur omdat die niet weet wat ontopic is.

[ Voor 2% gewijzigd door DaFeliX op 11-01-2021 19:10 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:02

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Eens met bovenstaande reacties. Kunnen reageren als je het artikel zelf niet kunt lezen is nogal zinloos en de reacties lezen zonder context is ook niet echt nuttig.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
ikloon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:26:

Ik snap hier niks van.

Reacties lezen is voor iedereen mogelijk, maar het artikel zelf zie je niet?
Reacties lezen en plaatsen is voor alle bezoekers mogelijk, maar het artikel zelf zie je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
CyberMania schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:01:
[...]

Ik snap hier niks van.

Reacties lezen en plaatsen is voor alle bezoekers mogelijk, maar het artikel zelf zie je niet?
Klaarblijkelijk snap je het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
CyberMania schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:01:
[...]

Ik snap hier niks van.

Je kan dus inhoudelijk mee discussiëren zonder het artikel te hebben gelezen.. je kan ook iemand vragen het artikel 1 op 1 te kopieren en in de reactie te zetten zodat je het alsnog kan lezen. Of iemand moet het op Tweakblogs gaan zetten want daar doen ze toch niks aan :+
Snap het probleem niet zo, genoeg omwegen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Van de 3 opties in de startpost is er maar één zinnig:
  1. Reacties lezen en plaatsen is alleen mogelijk voor bezoekers die ook het Premium-artikel kunnen lezen
    Om zinnig te kunnen reageren moet je het gehele artikel kunnen lezen, dus dit is een optie die zou werken.

2. Reacties lezen is mogelijk voor alle bezoekers, reacties plaatsen alleen voor bezoekers die Premium artikelen kunnen lezen
    Als de reacties gaan over content die non-Premium leden niet kunnen lezen, dan ben je in feite één kant van een gesprek aan het lezen. Lijkt me niet zinnig.

3. Reacties lezen en plaatsen is voor alle (ingelogde) bezoekers mogelijk
    Naast halve gesprekken ga je dan ook posts krijgen van mensen die totaal niet weten waar het artikel over gaat. Mogelijk nog minder zinnig dan optie 2...
Reacties op een artikel zullen zelden volledig stand-alone zijn (misschien zelfs nooit, want het zijn re-acties...), dus ook al vind ik het nobel dat jullie openstaan om reacties voor niet-betalende mensen beschikbaar te maken, lijkt me dat het in dit geval meer kwaad dan goed zal doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnsTT
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Bor schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:26:
[...]

Hoewel de reacties in de meeste gevallen zeker een grote toegevoegde waarde zijn zou ik er op puur persoonlijke basis (en dus niet als crewlid) voor kiezen om het hele artikel inclusief reacties alleen te ontsluiten voor mensen die aan Premium mee doen.
Snip. Dit topic gaat over het reageren onder Premium-artikelen. Feedback over de inhoud van Premium artikelen mogen in Het grote Tweakers Premium topic

[ Voor 70% gewijzigd door DaFeliX op 13-01-2021 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 15:40
Helaas lijkt mij alleen het eerste, huidige scenario zinnig, zoals hiervoor ook is besproken. Helaas heb ik nu (nog) geen beter idee. Ik reageer vooral om even aan te geven dat ik het mooi vind dat 'jullie' dit soort dingen ook overwegen. :)

Edit: Een vierde optie die mij beter lijkt te passen bij betalen voor meerwaarde is: iedereen kan 'premium' lezen, maar je kunt alleen als premium reacties lezen en plaatsen. (Nog altijd ben ik hier geen fan van, maar oké. :P )

[ Voor 32% gewijzigd door Dadona op 17-01-2021 12:39 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:34

Zeror

Ik Henk 'm!

How about this one?

Gratis: Je kan alleen de samenvattende inleiding lezen van het artikel in de hoop dat je motivatie vindt om een premium abbo te nemen. Je kunt reacties niet zien en niet plaatsen.

Premium: Je kan het hele artikel lezen en reacties lezen/plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zeror op 17-01-2021 12:49 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik zou in ieder geval de eerste 10 reacties tonen, dan wordt het verleidelijker om een premiumaccount te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandrilletje
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-01-2024
Ik hoop vooral dat non-premium gebruikers uiteindelijk hun expertise kunnen blijven delen op premium-berichten over hun specifieke vakgebied/interesse. Dat is een meerwaarde voor de artikels zelf, waardoor premium aanschaffen voor alle andere bezoekers interessanter wordt. Geen van de opties voorziet daarin.

Een "x-aantal gratis premium artikels inzien per maand" functionaliteit zou wel al een beetje helpen, maar idealiter komt daar nog een andere oplossing naast (bijv. toegang tot premium artikelen afkopen met karma)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als het artikel niet volledig kan worden gelezen, moet er niet kunnen worden gereageerd. Dat vervuilt discussies met vragen om meer context of leidt tot geklaag over het niet kunnen lezen. Mogelijk gevolg: daling van het niveau van reacties = daling van de (perceived) waarde van de FP. Het kunnen lezen van een inleiding/samenvatting verandert daar niets aan.

Kunnen lezen van reacties zonder artikel lijkt me intens loos. Ik snap dat dat nieuwschierigheid kan aanwakkeren, maar het kan ook averechts werken: "zo weinig reacties? laat maar dan" of "weer een premium onderwerp dat mij niet aanspreekt". En het risico (met bijbehorende moderatie-issues) dat het artikel bij elkaar wordt gequote.

Het risico is natuurlijk dat niet genoeg users een abo afsluiten en het aantal reacties beperkt blijft, wat ook tot een daling in (perceived) waarde kan leiden. Dat is natuurlijk zuur voor de betalende user: die haalt minder uit zijn abo dan vooraf gehoopt, want de relevante discussies worden minder gevoerd.

Wat mij betreft dus "geen premium betekent niks zien behalve de onvermijdelijke banner ads met 'sneak previews' en de listing op de FP".

Als laatste zou ook ik willen pleiten voor het vrijgeven na enkele weken/maanden van (houdbare) achtergrond-artikelen, uiteraard met vermelding: mogelijk gemaakt door de Premium abonnees. Behalve een reclamebord voor de abo's is het ook het ontsluiten van een stuk waar moeite in is gestoken door de auteur(s). Het is toch fijn als je artikel gelezen wordt door meer mensen.

[ Voor 24% gewijzigd door Bundin op 18-01-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 20:25
Het lijkt me het beste om reacties ook maar gewoon premium te houden. De mensen die geen premium willen/zullen nemen zullen ook niet gemotiveerd zijn om er wel op te reageren dus dan kan reageren premium blijven.

Als je reacties wel leesbaar wilt houden dan krijg je een moderatie mijnenveld waar niet tegen op te boksen is ben ik bang.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• return true
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 15:45
Ik heb in het Premium-topic ook al iets anders geopperd: helemaal geen reacties onder Premium-content. Dat houdt ook automatisch het onderscheid zuiver: Premium voor waardevolle redactionele content die écht extra is ten opzichte van de bestaande content en niet opiniërend van aard is (zoals bijvoorbeeld diepgaande how-to's), non-Premium voor artikelen die geschikt zijn als aanzet tot discussie (nieuwsberichten e.d.). Je splitst dan ook niet de community op en volgens mij is dat het grootste bezwaar tegen een betaalmuur.

De reden dat ik dat voorstel is dat de geopperde alternatieven eigenlijk allemaal een beetje wringen: bij de eerste variant loop je het risico een wig in de community te drijven, bij de tweede wordt de content achter een paywall gezet maar worden de waardevolle bijdragen van betalende (!) gebruikers ingezet als lokkertje voor Premium en bij de derde variant speelt hetzelfde probleem als bij de tweede, maar kunnen gebruikers die de content niet kunnen zien ook nog eens massaal irrelevante reacties plaatsen. Dit is een probleem dat vrij uniek is voor Tweakers ten opzichte van bijvoorbeeld een krantenwebsite en daarom vind ik het Premium-model zoals dat nu wordt uitgeprobeerd niet echt goed passen.

[ Voor 40% gewijzigd door return true op 20-01-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emperor3s
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:39
return true schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:34:
helemaal geen reacties onder Premium-content. Dat houdt ook automatisch het onderscheid zuiver: Premium voor waardevolle redactionele content die écht extra is.
Helemaal mee eens. Dit lijkt me de beste oplossing. Het is ook in lijn met hoe Tweakers Premium heeft aangekondigd: niet simpelweg bestaande nieuwscontent achter een betaalmuur zetten, maar extra tijdschriftachtige artikelen voor mensen die geen genoeg van Tweakers en tech kunnen krijgen.

Als je Premium ziet als een verzameling long-read tijdschriftartikelen, dan is reageren ook niet nodig. Gewoon lekker achterover leunen en de content consumeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 20:25
return true schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:34:
Ik heb in het Premium-topic ook al iets anders geopperd: helemaal geen reacties onder Premium-content. Dat houdt ook automatisch het onderscheid zuiver: Premium voor waardevolle redactionele content die écht extra is ten opzichte van de bestaande content en niet opiniërend van aard is (zoals bijvoorbeeld diepgaande how-to's), non-Premium voor artikelen die geschikt zijn als aanzet tot discussie (nieuwsberichten e.d.). Je splitst dan ook niet de community op en volgens mij is dat het grootste bezwaar tegen een betaalmuur.

De reden dat ik dat voorstel is dat de geopperde alternatieven eigenlijk allemaal een beetje wringen: bij de eerste variant loop je het risico een wig in de community te drijven, bij de tweede wordt de content achter een paywall gezet maar worden de waardevolle bijdragen van betalende (!) gebruikers ingezet als lokkertje voor Premium en bij de derde variant speelt hetzelfde probleem als bij de tweede, maar kunnen gebruikers die de content niet kunnen zien ook nog eens massaal irrelevante reacties plaatsen. Dit is een probleem dat vrij uniek is voor Tweakers ten opzichte van bijvoorbeeld een krantenwebsite en daarom vind ik het Premium-model zoals dat nu wordt uitgeprobeerd niet echt goed passen.
emperor3s schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:13:
[...]

Helemaal mee eens. Dit lijkt me de beste oplossing. Het is ook in lijn met hoe Tweakers Premium heeft aangekondigd: niet simpelweg bestaande nieuwscontent achter een betaalmuur zetten, maar extra tijdschriftachtige artikelen voor mensen die geen genoeg van Tweakers en tech kunnen krijgen.

Als je Premium ziet als een verzameling long-read tijdschriftartikelen, dan is reageren ook niet nodig. Gewoon lekker achterover leunen en de content consumeren.
Ik snap jullie gedachtegang maar je neemt wel een risico door zoiets te doen. Dat is omdat er tot nu toe onder bijna elk premium artikel serieuze correcties worden geplaatst door de community. Zou je reacties uitschakelen dan is dit niet meer mogelijk en blijven de onjuistheden (die soms echt onacceptabel zijn) ongecorrigeerd staan.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• return true
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 15:45
AtlAntA schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:30:
[...]

[...]

Ik snap jullie gedachtegang maar je neemt wel een risico door zoiets te doen. Dat is omdat er tot nu toe onder bijna elk premium artikel serieuze correcties worden geplaatst door de community. Zou je reacties uitschakelen dan is dit niet meer mogelijk en blijven de onjuistheden (die soms echt onacceptabel zijn) ongecorrigeerd staan.
Ik vind het wel logisch dat de redactie een zwaardere eigen verantwoordelijkheid heeft op het moment dat er betaald wordt voor content. Bij een communitysite waarbij nieuwsberichten de aanzet zijn voor verdere discussie (de rol die de frontpage m.i. tot nu toe vervulde) is het geen enorm probleem als er foutjes of onvolledigheden in een artikel staan; regelmatig geeft dat juist ook aanleiding tot een goede inhoudelijke discussie onder het artikel. Het voelt voor mij alleen niet helemaal correct als de redactie voor het factchecken en completeren van betaalde content afhankelijk is van extra informatie die volledig uitgeschreven aangeleverd wordt door betalende klanten. Overigens zijn er natuurlijk ook nog andere feedbackmogelijkheden om fouten aan te kaarten bij de redactie, dus ze zijn nog steeds niet niet helemaal aan hun lot overgeleverd.

Als de afweging inderdaad zo uitvalt dat reacties noodzakelijk zijn om kwalitatief hoogwaardige artikelen te kunnen bieden, dan moet je je eigenlijk afvragen of de content die wordt geproduceerd op zichzelf überhaupt wel geld waard is.

[ Voor 7% gewijzigd door return true op 22-01-2021 01:54 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.