Toon posts:

Het grote Tweakers-abonnemententopic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17:46

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Mede-auteur:
  • Olaf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-01 11:05

Olaf

Welkom in het het grote Tweakers-abonnemententopic! Dit is de centrale plek om te discussiëren over de nieuwe Tweakers-abonnementen, de features ervan en het aanbod van Plus-artikelen. Dit topic is onderdeel van een reeks over de abonnementen en Plus.

Het waarom van nieuwe abonnementen
Het streven van Tweakers is om onze abonnementen aantrekkelijker te maken en meer waarde te geven. Op die manier willen we minder afhankelijk worden van advertentie-inkomsten en de Pricewatch. Uit onderzoek is gebleken dat onze communityleden behoefte hebben aan extra content. Daarom zijn we eind 2020 een bètatest gestart met exclusieve Plus-artikelen en maakt Plus nu onderdeel uit van de nieuwe abonnementen. Meer over het verloop van de bèta kun je lezen in de .plans die we hierover hebben geschreven:Alle Plus-artikelen vind je terug in ons archief van nieuws en reviews.

Op zoek naar nog meer informatie?
Wat we van jou in dit topic verwachten
  • In dit topic is iedereen welkom voor vragen, opmerkingen, wensen, feedback en suggesties die betrekking hebben op de abonnementen (zaken als features, de aboshop, karmakorting, prijzen etc) en de content (het aanbod van Plus-artikelen).
  • Daarbij zien we graag constructieve feedback die voor iedereen prettig is om te lezen. Net als elders op het forum is ook in dit topic het algemeen beleid van toepassing en daar wordt ook op gemodereerd.
  • Dit topic is niet bedoeld voor zaken die in bovenstaande .plans of de faq al behandeld zijn. Bijvoorbeeld wat we getest hebben gedurende de bèta of de vermeende invloed van DPG Media op de verdienmodellen van Tweakers. Op zaken rondom de bedrijfsvoering of bedrijfsstructuur gaan we niet in.
  • Voor andere zaken met betrekking tot het reilen en zeilen op Tweakers verzoeken we je een apart topic te openen en daar niet dit topic voor te gebruiken.
  • Dit topic gaat (onder andere) over het grotere plaatje van het Plus-aanbod en is daarom niet de plek voor discussies over de inhoud van individuele Plus-artikelen. Open daarvoor een topic in Geachte Redactie zodat de desbetreffende redacteur het terug kan vinden en erop kan reageren. Je kunt natuurlijk wel Plus-artikelen als voorbeelden aanhalen wanneer je iets wilt opmerken over het totale Plus-aanbod.
  • Spel- en tikfouten in Plus-artikelen horen thuis in Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45.

Wat je van ons kunt verwachten
  • We doen ons best om vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.
  • Alles in dit topic wordt gelezen door Tweakers HQ, maar dat betekent niet dat we overal inhoudelijk op (kunnen) reageren.
  • Heb je een specifieke vraag over de abonnementen, tag dan @jelle. (product/marketing). Heb je een specifieke vraag over de content, richt die dan aan @Olaf (redactie). Ook wij hebben vrije tijd, weekend en vakanties. Het kan dus soms even duren voordat we reageren.
  • Soms zie je ook andere mensen van Tweakers HQ deelnemen in discussies of vragen beantwoorden vanuit hun expertise. Officiële aankondigingen doen we echter via de frontpage in een .plan, of in dit topic door @jelle. of @Olaf.
  • Om een schijn van belangenverstrengeling te voorkomen, nemen admins en moderators niet inhoudelijk deel aan de discussie. Zij zijn alleen actief in dit topic om te modereren.

[Voor 7% gewijzigd door DaFeliX op 18-08-2021 08:04]

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
CyberMania schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:32:
Volgens mij kun je het gewoon een maandje op proef nemen zonder ergens aan lang aan vast te zitten. Er is een maandelijks opzegbare variant. Toch @jelle. ?
Klopt!
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:32:
Stel ik neem nu een abonnement voor 2 jaar voor één van de opties; ik kom nu in aanmerking voor 10% karmakorting (13000 karma), binnen de 2 jaar ga ik naar 15000+ karma, hoe zit het dan met de korting? Wordt die automatisch verhoogd naar het nieuwe kortingspunt van 25%?
Als je na 2 jaar je abonnement verlengd dan wordt opnieuw gekeken naar je karmapunten en een hogere korting toegepast indien van toepassing. Bij maandelijks opzegbare abonnementen gebeurt dit elke maand.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
HaterFrame schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:31:
Daar liep ik ook tegen aan, ik wil best een jaar of 2 jaar vooruit betalen. Maar met al die automagische incasso tegenwoordig ben je snel het overzicht kwijt. Dat houd mij momenteel tegen, ik zou anders best mn stoute schoenen aan willen trekken en een plus of zelfs elite abo willen afsluiten.
@jelle. Is er een mogelijkheid dat dit in de toekomst nog gaat komen?
Daar zijn geen plannen voor.
Skyaero schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:39:
Vraagje: Mijn Hero abonnement is omgezet naar Plus. Die loopt nog tot maart 2022. Als ik nu al 'verlengen' kies, gaat de verlening dan inderdaad pas vanaf maart 2022 in?
Ja.
twww55 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:40:
Is er ooit nagedacht over de invoering van cadeau abbo`s???
Is iets wat ik in de toekomst nog wil onderzoeken.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
AB-Testing schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:49:
Is de Paypal betaaloptie verdwenen? Ik sta niet te springen om mijn cc gegevens overal op het web in te geven.
Ik had graag geupgrade naar Plus, maar het gebrek aan Paypal (of Bancontact) ondersteuning belemmerd dit.
We bieden geen PayPal aan in onze vernieuwde aboshop. Bancontact voor maandelijkse incasso's staat op de roadmap en hopen we later dit jaar beschikbaar te hebben.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
CH4OS schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:45:
[...]
Vandaar dat ik aangeef dat de genoemde reactie nog aandacht verdiend. Dat topic is echter al wel gesloten. Vandaar dat ik het hier even aanhaal, zodat het niet vergeten wordt.

[...]
Hoe men dat oplost en wanneer, is mij om het even (en zal echt aan mijn derrière oxideren), maar lijkt me wel voor de hand liggend dat het zsm opgelost wordt. :) Maar prima, als jij graag wel meer betaald terwijl er een fout in de kostenberekening zit... ;)
Er zit geen fout in de berekening, zie jelle. in "Het grote Tweakers Plus-topic" De prijzen blijven hetzelfde.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Anoniem: 1367312 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:03:
Waarom niet? Het is toch wel een grote partij in de Benelux, veel Nederlanders gebruiken deze om zaken op het internet te betalen. zij ondersteunen ook abo's.

Je moet bij een abo verplicht je Account gekoppeld hebben aan een credit card om zekerheid te bieden over je mogelijkheid om een abo te betalen.

Mensen in Belgie hebben geen toegang tot Ideal. Bancontact is de enige manier om via de bank te betalen. Ik snap de agile principe dat je begint, maar later dit jaar is wel heel vaag voor een behoorlijk deel van je klanten.
PayPal wordt niet ondersteund door onze betaalprovider. We beseffen dat het niet ideaal is dat de betaalmogelijkheden voor Belgische abonnees nu beperkt zijn tot creditcard. Daarom hebben we bestaande abonnees die met Bancontact betaalden, 4 maanden gratis Plus gegeven. We hopen dat we na die tijd Bancontact kunnen aanbieden, maar zijn daarin afhankelijk van de roadmap van onze betaalprovider (uiteraard staat dit hoog op onze wensenlijst).

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Blubkens schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:46:
Klopt het dat de vorige Plus artikelen geen label meer hebben en nu gezien worden als reguliere artikelen?
Dat klopt wat betreft de artikelen van juni en juli, omdat we iedereen de kans wilden geven die artikelen te blijven lezen, als ze dat nog van plan waren. De artikelen van voor die maanden en de komende artikelen vallen dus onder het Plus-aanbod. Daar kun je er drie per maand van lezen of allemaal, bij afname van het Plus- of Elite-abo.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
segil schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:34:
Edit: nu de nieuwe abonnementen ingegaan zijn, lijkt mij dit een contract wijziging. Houdt dat dan ook in dat je per direct je abonnement kunt opzeggen en je je resterende geld terug krijgt? @jelle.
Alle oude abonnementen lopen automatisch af waarbij de oorspronkelijke einddatum (+1 gratis maand, +2 gratis maanden voor Elite) wordt aangehouden. Voor die resterende looptijd zijn Supporters kosteloos geüpgraded naar Hero, en Hero's naar Plus.
CH4OS schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:09:
Waarom zouden ze actieve abo's geen jaar of 2 jaar abo's aanbieden, maar ex- of non-abo's wel? ;) Lijkt mij dus gewoon een bug. :)
Nee, dat is geen bug, de maandelijks opzegbare Plus-aanbieding is goedkoper dan de reguliere Plus-abonnementen van 1 of 2 jaar.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
LankHoar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Waarom is er voor gekozen om de juni en juli artikelen wel onbeperkt vrij te geven, en die van daarvoor niet?
Omdat die in de praktijk nauwelijks nog gelezen worden, dat geldt ook voor de artikelen van juni, maar bij die artikelen is de kans toch aanwezig dat lezers die nog terug wilden lezen. Alle Plus-artikelen zouden automatisch onder Plus gaan vallen vanaf vandaag, we hebben de recente daarom handmatig van Plus afgehaald. Nadeel voor de redactie is dat we daardoor bepaalde inzichten/dashboarding voor die artikelen zijn kwijtgeraakt, die behouden we bij de oudere artikelen.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
emperor3s schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:04:
Ik begrijp ook niet helemaal waarom er geen impact is op de huidige prijs als (een deel van) de btw lager uitvalt dan waar vanuit was gegaan bij de prijsstelling. Misschien kan @jelle. het toch nog iets uitgebreider uitleggen? (Want volgens mij is het voor hem al 'afgehandeld'. Ik zie in elk geval geen reactie hierop, maar wel op latere vragen.)
De BTW valt alleen lager uit voor specifiek het Plus-component, niet voor het hele abonnement. Dat verschil is zo miniem dat het niet in de prijzen wordt verwerkt.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Tuttel schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:57:
@jelle. Kan het zijn dat er eerder in de TS wel nog een link stond naar het oude Het grote Tweakers Plus-topic? Vanuit het oude topic wordt je wel met een blauwe tekstbox erop gewezen dat het onderdeel uit maakt van een reeks waarbij je verwezen wordt naar dit meest recente topic, maar andersom wordt vanuit dit topic nergens verwezen naar het oude topic en daarmee alle geleverde input ten aanzien van de abonementen.
Beide topics staan inderdaad in een reeks. Die blauwe tekstbox wordt automatisch getoond bij het oude topic. Bij dit nieuwe topic zit er een knop rechts van de topictitel:

https://tweakers.net/i/zy7Ro79hHXYk61Z3_GKeKG_E9nk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/htJV3aD01O8VlgA4fBP1mBox.png?f=user_large

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Tuttel schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:30:
Oh wauw, weer wat geleerd! :D

Maar klopte het dat er eerder ook een link naar dat topic stond in de TS? Persoonlijk zou ik dat wel waarderen, alleen al voor het overzicht. Allicht ben ik de enige die totaal oblivious is voor het knopje rechts in de topictitel, maar ik moest het echt even terug zoeken om het topic weer te vinden.
De link stond er eerder niet in, maar ik voeg 'm even toe om compleet te zijn (y)

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Tuttel schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:17:
@Olaf ik was even in de veronderstelling dat alle Plus artikelen tot nu toe vrij beschikbaar bleven, maar zie en lees nu in je eerder reactie dat slechts de meest recente artikelen nog zonder Plus te bezoeken zijn en al deze daarvoor niet meer.

Hoe zit dat met de gedane bijdrages in de comments onder deze Plus artikelen door gebruikers die geen abonnement hebben? Hebben deze daar nu geen toegang meer toe?
Dat klopt. Tijdens de bètaperiode konden gebruikers met een account gratis Plus-artikelen lezen, daar op reageren en reacties van andere lezen. Nu Plus live is, moet je of een abonnement nemen of daar je budget van 3 artikelen voor inzetten. Behalve dus voor de artikelen van juni en de tot nu toe gepubliceerde artikelen van juli, daar hebben we een uitzondering voor gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
teacup schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:43:
Over de invulling van Plus praten zonder te kunnen refereren aan de inhoudelijkheid van artikelen lijkt mij alleen niet goed mogelijk. Er moet gepraat kunnen worden over welke content is behandeld, en waar meer of minder had kunnen gebeuren. Een tussenvorm kan zijn dat artikelen kunnen worden aangehaald om een argument te illustreren. En dan niet een enkel artikel, maar meerdere om een verschijnsel of een trend te onderstrepen. Als dit topic beoogd om bij te sturen moet dat ook niet op basis van incidentele voorbeelden gebeuren. Dat geeft allen maar ruis. Voorbeelden kunnen al zo afleiden. Misschien is dit een drempelverhoger voor een reactie, maar het kan de onderbouwing sterker maken en die reactie meer effect geven.
Dat ben ik met je eens en is in feite ook wat we bedoelen en graag zien: feedback op de 'rode draad' van het Plus-aanbod. Het is natuurlijk prima om dat te onderbouwen met enkele voorbeelden, maar het helpt ons inziens niet als elk Plus-artikel individueel in dit topic behandeld gaat worden. Als er wat aan te merken is op de inhoud of kwaliteit van een individueel artikel, dan kan daar (net zoals voor elk frontpage-artikel) een apart topic voor worden geopend in Geachte Redactie zodat de betreffende redacteur het terug kan vinden en kan reageren. Ik zal nog even kijken of ik dit duidelijker kan maken in de topicstart, dank voor het meedenken :)

Verder geldt dat discussies over de algemene kwaliteit van alle artikelen op de frontpage thuishoren in andere topics in GR (er lopen al enkele topics over de redactionele invulling en keuzes etc). Dan kunnen we ons hier richten op het Plus-aanbod.
GekkePrutser schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:14:
Stomme vraag, maar wat gebeurt er als ik nu het plus abo neem van de aanbieding terwijl ik nog een flinke periode aan Supporter (nu dus Hero) heb staan? Ik neem aan dat dat wordt omgezet naar een (minder) aantal maanden Plus, en dat ik daarna pas per maand ga betalen? Maar aan de andere kant worden er wel meteen betaalgegevens gevraagd als ik het probeer te nemen. Wordt dan de eerste maand in rekening gebracht om de automatische incasso te starten?
Hele logische vraag! Een eventuele vooruitbetaling wordt verrekend met de maandelijkse incasso's van je nieuwe Pus-abonnement. De betaalgegevens bij het afsluiten hebben we inderdaad nodig voor de incassomachtiging, de eerste termijn wordt wel direct in rekening gebracht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
ed1703 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:33:
En dat is het dan?

Ik zie nu al meerdere gebruikers voor wie dit een showstopper is. Je bent dus ook niet van plan dit binnen het HQ naar voren te brengen?
We begrijpen dat sommige gebruikers jaarlijks vooruitbetalen prettig(er) vinden werken, het overzichtelijk vinden of wellicht gewend zijn. Dit is echter vooraf een weloverwogen besluit geweest op basis van gebruikersonderzoek, ons zakelijke perspectief en inzichten uit de (media-)industrie. Het sluit aan bij wat mensen gewend zijn in hun mediaconsumptie. Vooruitbetalingen brengen daarnaast ook een aantal nadelen met zich mee aan administratieve zijde: er moet bijvoorbeeld een terugbetaling plaatsvinden wanneer iemand in zijn verlengperiode opzegt (Wet van Dam) of het abonnement om een andere reden wordt beëindigd. De jaarlijkse betaling die je als bedrijf in zo'n verlengperiode ontvangt, is in die zin niet per definitie een garantie op inkomsten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
!mark schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:35:
Wet van Dam gaat toch pas in ná een eventuele stilzwijgende verlenging na afloop van de afgesproken contractduur? Dus stel iemand neemt 2 jaar af, dan gaat Wet van Dam pas gelden op het moment dat deze 2 jaar is afgelopen en hebben jullie de eerste 2 jaar gewoon garantie van inkomsten. Ná die 2 jaar heeft de klant inderdaad het recht maandelijks op te zeggen, wanneer jullie de volgende periode van 2 jaar stilzwijgend verlengen d.m.v. automatisch incasso kan dat inderdaad tot gedeeltelijke terugbetaling leiden mocht iemand halverwege opzeggen.
Dat klopt, ik had het ook specifiek over terugbetalingen in de verlengperiode.
!mark schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:39:
Dat is inderdaad de enige rede die ik kan bedenken, alleen wel weer jammer als het werkelijk zo is dat Tweakers daar niet gewoon voor uit komt.
Volgens mij hebben we nergens ontkend dat stilzwijgende verlengingen bedrijfseconomischer interessanter zijn ;) We hanteren daarvoor ook een transparante tarievenstructuur: kies je voor een langlopend abonnement van 1 of 2 jaar, dan wordt dit abonnement na die periode automatisch verlengd voor het tarief van een maandabonnement (en is het maandelijks opzegbaar). Wil je weer van een lager tarief profiteren, dan kun je opnieuw verlengen voor 1 of 2 jaar. We werken dus niet met obscure verlengtarieven die veel hoger zijn dan in de actieperiode (zoals je vaak bij tijdschriften en kranten ziet).

Overigens heeft de keuze om geen jaarlijkse vooruitbetalingen aan te bieden niet alleen te maken met de stilzwijgende verlengingen, maar is dat wel iets dat meespeelt door oa die terugbetalingen. Het is uiteindelijk een afweging van gebruikersbehoeften en zakelijke/bedrijfseconomische belangen.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Superkanjo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:58:
Dus bij stilzwijgende verlenging gaat het over in een maandabonnement, dan is terugbetaling toch ook geen issue?
Bij de 'oude' abonnementen werd het dan weer automatisch met een jaar verlengd (maar kon het maandelijks opgezegd worden, met terugbetaling). Je zou kunnen stellen dat een abonnee dat ook verwacht, hij heeft zijn eerste periode immers ook met een jaar vooruitbetaald. En dan is het ook de vraag welk tarief van toepassing zou moeten zijn. Maargoed, wat ik al zei: dat is niet de enige reden dat we hiervoor hebben gekozen ;)

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
True schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:21:
@jelle. Terugbetaling is toch sowieso al een probleem als een abonnee gebruik maakt van de 14 dagen WKOA? Als je dat al geregeld hebt is het toch een simpele stap om ook 1 of 2 jaar te accepteren en op die manier te werken.
Dat komt veel minder vaak voor dan opzeggingen in verlengperiode. Gaat ook om relatief lage bedragen omdat je in onze huidige aboshop alleen de eerste maand direct betaalt.
!mark schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:21:
Is het overigens mogelijk na het afsluiten van 2 jaar meteen aan te geven op te willen zeggen?
Zodat het niet stilzwijgend verlengd wordt over 2 jaar maar dan gewoon afloopt zegmaar, of kan dat pas richting of na het einde van de contractperiode? Indien dit mogelijk is wil ik het aan de hand van de kwaliteit van de 3 gratis artikelen + hoeveelheid inhoud er overblijft in de commentsectie mogelijk nog wel overwegen over een tijdje, anders houdt het voor mij definitief op helaas.
Ja, dat kan na 14 dagen (anders is het een annulering).
True schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:23:
Lol wat?
Dus eigenlijk werk je wel met obscure actietarieven, je kunt nl. met een jaar of twee jaar abonnement goedkoper uit zijn, maar als dat verlopen is ga je direct een hogere prijs betalen. Wat je overigens ook niet snel zult zien omdat die maandelijkse betalingen toch in het niet vallen op een betaalrekening.
Dit staat in de checkout vermeld. Die informatie ontbreekt vaak zat bij (digitale) abonnementen elders. En we sturen een herinneringsmail wanneer het abonnement bijna afloopt om abonnees hierop te wijzen en de mogelijkheid geven om te verlengen.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
True schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:48:
Ik zou ook bijna denken (niet gevalideerd door onderzoeken) dat op die manier stilzwijgend verlengen (dezelfde prijs) voor veel minder wrijving zorgt bij de klanten en die dus minder snel getriggerd zijn om hun contract op te zeggen. Je gaat immers doelbewust weer de commitment aan óf je betaald te veel voor dezelfde content.
Interessante gedachte :) We hebben in dit geval gekozen voor flexibiliteit (maandelijks opzegbaar) versus voordeel (langlopend). En na elke abonnementsperiode kunnen abonnees opnieuw die keuze maken. Je zou Plus kunnen uitproberen voor enkele maanden, en daarna voor een goedkoper tarief kunnen gaan, of juist andersom.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
pookie79 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:13:
Voor zover ik weet mag dat ook niet omdat je dan een nieuw abonnement aan gaat met andere voorwaarden. Daarom geven bv providers na de wetswijzigingen "korting" die na de periode komt te vervallen... en dan kun je kiezen tussen nieuw contract of meer betalen.
Er zijn geen andere voorwaarden van toepassing, alleen een andere prijs (tarief van maandabonnement) en andere looptijd (1 maand). Deze stilzwijgende verlenging is ook als zodanig opgenomen in de abonnementsvoorwaarden en wordt vermeld in de checkout. Als je uiterlijk 1 maand voor einddatum opzegt, loopt je abonnement gewoon af na de contractduur die je oorspronkelijk bent aangegaan.
Oon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:37:
Is het mogelijk om van abonnement te wisselen zonder de korting kwijt te raken?
Als ik probeer om een ander abonnement af te sluiten zie ik het volgende:

[Afbeelding]

Dat betekent dat een upgrade of downgrade dus niet mogelijk is zonder mijn huidige abonnement stop te zetten, maar dan raak ik mijn korting kwijt
Stuur even een mailtje naar abonnee@tweakers.net, dan kijken we naar deze specifiek situatie :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
CLB schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 01:06:
[...]

Eens... Iemand? Of een 'schets' van wat je kunt verwachten?
En hoe zit dat als je slechts een abo neemt voor één maand, wel of geen pakket? Wel of geen lunch enzovoort... :)
Het is een gepersonaliseerd welkomstcadeau, de rest houden we even als verrassing ;) Als je een abonnement afsluit dan krijg je van @Moonsugar een berichtje om dit samen met ons samen te stellen.

Wat betreft je vraag over maandelijks opzegbare abonnementen: goed punt, moet ik volgende week even nakijken en dit zullen we dan nog aanscherpen in de communicatie rondom het Elite-abonnement. Op dit moment staat er nog geen datum vast voor de Abonneedag en lunch met MT, maar we mikken op het najaar. Omdat er tijd zit tussen de aankondiging/aanmelding en het daadwerkelijke evenement, zul je in principe op beide momenten actief abonnee moeten zijn.
rockney schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:39:
Je kunt er wel indirect uithalen dat het alleen tot de livegang is, want artikelen achter de paywall kan je als niet-abonnee niet lezen. Het is echter alles behalve duidelijk verwoord.

In de .plan van 22-07 staat wel expliciet genoemd dat het geldt voor de .plus van juni tot en met 21 juli. Het videokaart artikel zal dus ook van je drie gratis .plus artikelen afgegaan zijn.
Het gaat inderdaad om de Plus-artikelen van juni en juli die vóór livegang gepubliceerd zijn. Die zijn afgelopen donderdag vrijgegeven voor iedereen. Het Plus-artikel van vanochtend is in die zin het eerste nieuwe Plus-artikel dat betaald is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
RobbyTown schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:01:
Even een n00b vraag. Ik heb net iets anders dan de onderstaande.
Skyaero in "Het grote Tweakers-abonnementen topic"
EDIT in "Het grote Tweakers-abonnementen topic"

Ben Was supporter omgezet (gratis) naar Hero (loopt tot 2-22).

Nu is er dus z'n speciaal tarief voor Plus als je een abbo had of x tijd had opgezegd + heb karma korting dat het verschil 50 cent is tussen Hero en Plus.

Wat nu als ik vanaf NU verleng naar Plus? Gaat plus dan vanaf 2-2022 in?
Of er gebeurd het volgende van nu tot 2-2022 ben ik het 'support' geld helaas kwijt en betaal ik dubbel?
Je Plus-abonnement gaat direct in en de (eventuele) vooruitbetaling van je Supporter-abonnement wordt verrekend met het maandelijkse incasso van je Plus-abonnement. De eerste maand betaal je direct in de aboshop (ivm de incassomachtiging), maar het volgende incasso volgt pas wanneer je "gratis maanden" voorbij zijn :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
ManiacsHouse schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:21:
Nee, maar wel een totaalbedrag wat je gaat betalen (duidelijk overzicht bestelling). Daarna pas een knop om af te rekenen. Nu klik je akkoord en hup naar Ideal.
Die verwarring kunnen we ons voorstellen, we kregen deze feedback ook uit andere kanalen. We gaan deze knop daarom aanpassen naar "Betalen". Dank voor het opmerken!
!mark schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:24:
Zou het een optie zijn dat de scoreschaal qua reacties ook altijd getoond wordt @jelle. ? Het gegeven aantal +2/+3 reacties maakt het maken van een keuze prettiger ;)
[Afbeelding]
Interessante suggestie :) Ben wel benieuwd of dit voor meer mensen toegevoegde waarde zou hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
SteenMSc schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:30:
Snelle vraag, want ik kon het in de "plus" FAQ niet vinden.

Hoe werken de 3 credits precies? Krijg ik 30 dagen na spenderen een nieuwe? Wordt er elke 1e van de maand aangevuld tot 3 credits?

Is het dus goed om nu mijn credits te gebruiken omdat ik binnen een week nieuwe credits krijg of heeft dat geen zin als ik het niet zeker weet?
Per kalendermaand, dus op de 1e van de maand heb je inderdaad weer 3 credits. Heb het toegevoegd aan de FAQ.
teacup schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:23:
[...]

Duidelijker denk ik. Dit is dus mooi opgelost.
Niet-abonnees zien het aantal gratis artikelen inderdaad bij elk Plus-artikel dat ze aanklikken :)

dragonhaertt schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:39:
Ik had nog een vraagje waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden.
Ik heb nu als ex-supporter een 'gratis' hero abonnement gekregen.

Wat gebeurd er met dit abonnement als ik nu verleng/een nieuw abonnement afsluit?

Ik las dat je je eerder betaalde geld terug krijgt, maar dat staat natuurlijk niet in verhouding tot de looptijd die ik nu heb.

huidige situatie: 12 maanden 'gratis' (€1 per maand) hero, daarna verlengen voor normale prijs
Opnieuw afsluiten met karmakorting: 12 maanden €2.25 (24 maanden abbo), terugbetaling van 12 maanden supporter kosten.

Dan zou ik door nu om te zetten dus 27 euro duurder uit zijn. Of worden die 12 maanden hero verrekend, in plaats van de betaalde kosten?
Ik stuur je even een DM, want om hier wat over te kunnen zeggen heb ik wat meer info nodig over welk abonnement je wil :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
3) Misschien waren jullie het al van plan maar ik kan me ook bedenken dat je een aantal maanden iets toont van: nog geen Pluslid? Dit waren afgelopen maand de best gelezen artikelen en/meeste discussie opgeleverd/best gewaardeerd. Vlak voor het einde van de maand (bijv 3e week) zodat ze het nog kunnen unlocken (@Olaf). In de vorm van een artikel of een tegeltje met links.
We willen inzichten in hoe mensen hun credits gebruiken om te kijken hoe we hier op in kunnen spelen. Vooral als veel mensen uit voorzorg hun credits opsparen is het logisch om aan het eind van de maand een overzicht te geven waar ze deze aan kunnen spenderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
TimvandenBelt schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:23:
In herhaling op mijn eerdere bericht waar door Tweakers nog geen antwoord op is gegeven:
Weten abbo-leden bij het plaatsen van een reactie dat hun content niet zichtbaar is voor een groot deel van de andere Tweakers, dat hun moeite voor een dergelijk artikel dus minder vruchten werpt? Weten zij dit voorafgaand het afsluiten van een abbo?
Dit wordt niet expliciet vooraf gecommuniceerd. Het is wel in de FAQ opgenomen.
Met als extra:
Weten personen die meewerken aan een plus-artikel, bijvoorbeeld via een interview, doen van onderzoek, of het beantwoorden van vragen, dat de gegeven informatie achter een betaalmuur verschijnt?
Want over dit laatste, ik kan mij goed inbeelden dat ik zou willen helpen met het verschaffen van informatie om zo gebruikers wat in te lichten over een bepaald onderwerp. Maar, ik zou dat niet willen doen als gebruikers daarvoor moeten betalen. Dan help ik liever een open platform.
Dit is min of meer al eerder beantwoord: Olaf in "Het grote Tweakers Plus-topic". Of het tegenwoordig bij interviews expliciet vermeld wordt aan de geïnterviewde en hoe het zit met meewerken aan een artikel, kan @Olaf je vertellen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Met als extra:
Weten personen die meewerken aan een plus-artikel, bijvoorbeeld via een interview, doen van onderzoek, of het beantwoorden van vragen, dat de gegeven informatie achter een betaalmuur verschijnt?
Want over dit laatste, ik kan mij goed inbeelden dat ik zou willen helpen met het verschaffen van informatie om zo gebruikers wat in te lichten over een bepaald onderwerp. Maar, ik zou dat niet willen doen als gebruikers daarvoor moeten betalen. Dan help ik liever een open platform.
De situatie is natuurlijk niet veel anders dan voor redacteuren die voor kranten en tijdschriften werken maar waar het relevant is, melden we dat het om artikelen voor Plus-artikelen gaat. In de praktijk merk ik in al die jaren dat spreekspersonen zelden veel interesse hebben in de uiteindelijke publicatie van artikelen (wel voor die tijd, dat hun informatie correct wordt weergegeven). Dat is anders bij communityleden en die artikelen worden of geen Plus of, als de bijdrage beperkt blijft, moeten we dat vooraf kenbaar maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
CyberMania schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:49:
@Olaf ik heb nog wel een tip waar Koen en ik zo net achterkwamen. Soms leveren auteurs Plusartikelen aan die dan door een ander opgeknipt worden in meerdere pagina’s. Als je nog geen Pluslid bent is de eerste pagina natuurlijk heel belangrijk (meer krijg je van het artikel niet te zien zonder te unlocken). Wordt er op gelet dat de knip mooi gezet wordt of dat in ieder geval op de eerste pagina altijd duidelijk blijkt waar de rest van het artikel over zal gaan (wat misschien duidelijk wordt als je het gehele artikel verder leest, maar nu dus wegvalt door de knip - in dat geval misschien handig een of twee zinnen altijd neer te zetten van: in de rest van het artikel zullen we gaan onderzoeken of … bijv). M’n vraag is dus of jullie bij het opknippen van artikelen ook kunnen letten op niet-Plusleden dat het zo geknipt wordt dat niet essentiële informatie voor de rest van het artikel verloren gaat, maar altijd zo geknipt wordt dat op de eerste genoeg staat dat helder is waar het artikel over verder gaat.
We zullen inderdaad meer dan in het verleden in de eerste alinea's helder maken wat lezers kunnen verwachten in het artikel. Dit zal bij het ene onderwerp beter kunnen dan bij het andere.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Help!!!! schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:26:
Vraagje, ik had Supporterabo en heb nu vanweg Plus het Hero abo gekregen. Dit loopt nog door tot 01 maart 2022 dus ongeveer nog 7 maanden.

Als ik Plus zou nemen bijv. op 01 augustus 2021 dan krijg ik onderstaande aanbod:

[Afbeelding]

Wat ik graag zou weten is hoe die 7 maanden supporter die ik al betaald heb (E15/12*7) = E8.75 verrekend wordt?

Als ik het goed begrepen heb wordt dan op 01 aug 2021 éénmalig E1,88 geincasseerd en de volgende incasso vindt pas plaats nadat de tegenwaarde van (8.75+1.88=10.63)/1.88= ~5.6 maanden voorbij is :?
Dus rond half januari 2022 :?

En dat gaat automatisch als ik verleng :?
Mijn collega of ik reageert hier even op in het andere topic waar je deze vraag hebt geplaatst. De verrekening vindt sowieso automatisch plaats wanneer je verlengt :)
Hahn schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:36:
Gratis tip: zet op https://tweakers.net/info/abonnementen/ bovenaan (in de buurt van de prijzen) dat je karmakorting kan krijgen. Desnoods met een asterisk bij de prijs, om aan te geven dat die prijzen variabel zijn.

Want ik zat een paar dagen geleden te kijken naar die pagina, dacht toen "kleine €50 per jaar vind ik toch iets teveel, laat maar", zonder dat ik door had dat ik karmakorting zou krijgen, want ik had niet de hele lap tekst eronder gelezen.
Dank je wel voor de tip! Iets wat we wellicht mee kunnen nemen in de toekomstige verbetering van dit overzicht.
twww55 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:50:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom bancontact een probleem is, volgens de website is deze wel beschikbaar bij de payment provider.
Ingenico heeft (zo te zien) inderdaad Bancontact beschikbaar, al weet ik niet of dat ook voor recurring payments is. Wij maken gebruik van een (DPG-)laag bovenop Ingenico en daarin is Bancontact nog niet beschikbaar. We willen dit zelf ook graag zo snel mogelijk aan kunnen bieden.
Vistajevski schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:19:
Ik zie nu pas dat mijn supporter-jaarabonnement na drie maanden alweer beëindigd is en plus-artikelen nog plusser zijn dan voorheen. Nu had ik daarvoor ook geen abonnement afgesloten. Dat was alleen vanwege de overvaltactiek met het afsluiten van de site waardoor ik ineens niet meer bij mijn gegevens kon zonder te betalen met geld of koekjes. En nu weer blijkt een jaar bij Tweakers niet veel langer te duren dan drie maanden en ontvang je geheel gratis en ongevraagd een downgrade die verkocht wordt als een upgrade.
Je Supporter-abonnement is kosteloos omgezet naar een Hero-abonnement. Je hebt dus tot einde van je oorspronkelijke abonnement (+1 maand gratis) dezelfde functies als je had en daarbovenop de functies van het Hero-abonnement. De nieuwe einddatum zie je in het abonnementenoverzicht van je account. Daarna loopt je abonnement automatisch af en kun je desgewenst kiezen voor een nieuw abonnement.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
True schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:00:
[...]

@jelle. @Olaf als ik naar deze twee pagina's kijk mis ik o.a. het 'achtergrond' artikel van vandaag die ook onder het Plus-label hangt, is er een manier om ze allemaal gemakkelijk op een rijtje te krijgen?

edit: ter verduidelijking, dit is een quote van de TS.
edit 2: ik zie het al, de 2e link was op populariteit geordend en niet op nieuw>oud.
Ah ik zie het, ik heb de link in de topicstart zojuist gefixt. Een dedicated Plus-archief is in de maak overigens, dan is het ook niet meer nodig om in twee verschillende onderdelen van de site te moeten zoeken :)

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
CyberMania schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:57:
@jelle. misschien staat deze vraag al ergens beantwoord, ik kon het niet zo snel vinden. Maar stel in de tweede week van de maand zijn je gratis 3 plusartikelen op. Als je in de nieuwe maand dan weer 3 nieuwe credits krijgt, kun je die dan ook nog gebruiken voor artikelen uit de oude maand?
Ja, dat kan. De credits staan helemaal los van de maand en kunnen voor elk (ouder) Plus-artikel gebruikt worden.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
teacup schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:53:
Hierover een vraagje naar @jelle. We moeten niet in herhalingen vallen, maar is het idee eerder geopperd om de reacties bij dubbele topics door te koppelen naar een gemeenschappelijke reacties page? De discussie erover in het premium-plus-topic kan ik mij nog wel herinneren. Het bezwaar dat mij daaruit nog bijstaat t.a.v. een dergelijk oplossing is dat tweakers dan refereren aan content die anderen niet kunnen zien. Hiernaast kan ik mij nog wel wat andere praktische problemen voorstellen.

De interactie wordt met een gemeenschappelijke reactiedraad wel weer meer als die van een enkele community, al zijn dan de informatiebronnen verschillend. Als ik nu deze twee parallelle discussies zie vind ik dat toch ook wel verdrietig. Is een gemeenschappelijke reacties page wel eens getest geweest in de evaluatie fase? Zelf kan ik het mij niet herinneren.
Die suggestie heb ik zelf niet eerder voorbij zien komen. Het is in elk geval nooit getest. Ik zou eens met de redactie moeten overleggen hoe vaak dit soort dubbele artikelen (zowel Plus als niet-Plus) gaan voorkomen en hoe wij daarover denken. Opgesplitste discussies zijn inderdaad niet ideaal, anderzijds gebeurt dit in feite ook al met content op het forum en op de frontpage. De praktische problemen van een gemeenschappelijke reactiethread zullen echter ook niet mals zijn, even los van de technische haalbaarheid moet het ook nog allemaal duidelijk zijn voor de gebruiker. Zoals je al zegt: hoe weet je dan waar iemand op reageert?

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
jbhc schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 01:37:
Krijg je in het geval van een permaban en dus beeindiging van het abonnement ook je resterende abbonementsgeld terug?
Goede vraag. Je kunt de abonnementen echter uitsluitend per maand betalen, dus er zal geen sprake zijn van vooruitbetaald abonnementsgeld (hooguit één maand als de maandelijkse incasso toevallig net geweest is).

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Anoniem: 1367312 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:05:
Moet dit niet gewoon met grote letters op de abonnement pagina staan. Het is nu de tigste keer dat iemand het vraagt.
We gaan dit inderdaad verbeteren :)

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Aerkhanite schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:25:
Vraagje, krijg je het elite-welkomstcadeau alleen maar de éérste keer dat je het Elite-abo afneemt, of elke keer aan het begin van je looptijd?
Bij aanvang van je abonnement, dus de eerste keer inderdaad. Uitzondering daarop vormen de Elite-abonnees die al abonnee waren vóór de nieuwe abonnementen; zij krijgen ook het welkomstcadeau wanneer ze een "nieuw" abonnement afsluiten.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
WouterL schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:53:
Mijn abonnement is plots beëindigd zonder dat ik dit zelf heb gedaan. Is hier een reden voor? Ik was in de veronderstelling dat deze verlengd zou worden.
Alle gemigreerde abonnementen lopen automatisch af omdat wij deze niet voor je kunnen verlengen (je moet zelf een nieuwe incassomachtiging afgeven). Daar heb je verschillende mailtjes over ontvangen, maar wellicht had je die gemist. Ik ga na mijn vakantie nog even kijken om de communicatie hierover te verbeteren.

Je kunt in elk geval zelf nu een abonnement afsluiten via de aboshop en daarbij ook gebruikmaken van de aanbieding voor Plus :)

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Anoniem: 1367312 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:22:
[...]

Is er nog zelfgemaakte content dat niet in plus zit? (buiten productreviews en best buy, wat verholen reclame is voor de pricewatch)

Ik krijg toch steeds meer de indruk dat er alleen maar productreviews zijn, en nieuwsberichten overgenomen van derden.
Recent gaat het dan bijvoorbeeld om

reviews: Windmolens voor thuisgebruik - Ervaringen van tweakers
reviews: Community Update - Biesbosch-foto's, V&A-chase, robotmaaiers
reviews: Reviews van je medetweakers - Sleepbuds, draadloze speakers en meer
video: Dimenco Simulated Reality - 3d zonder bril, van Nederlandse bodem
reviews: Tweaker adros over zijn doorbraak en werkwijze als fotograaf

En wat nieuws betreft publiceren we regelmatig berichten waarbij we de enige of eerste zijn of meer aan toevoegen dan het initiële nieuwsfeit. Zoals: nieuws: Tool checkt Windows 11-compatibiliteit met AutoHDR en DirectStorage

Maar het klopt dat het gros van de artikelen waarvoor we 'dieper in onderwerpen duiken, experts spreken en duiding toevoegen' voor Plus-abonnees zijn. We hebben bij de aankondiging ook benadrukt dat we dit ook gaan doen voor de artikelen.

Een belangrijke communicatieles die ik uit die aankondiging getrokken heb, is om extreem helder en expliciet te zijn in wat er verandert. Vanuit mijn gezichtspunt stond in die aankondiging duidelijk dat het nieuws zoals we dat brachten en productreviews voor iedereen toegankelijk blijven, maar dat uitgebreider nieuws, achtergronden, how-to's, columns en interviews onderdeel van Plus zouden worden. Sindsdien zijn er veel opmerkingen geweest van gebruikers die verbaasd waren dat achtergronden/interviews die voorheen voor iedereen te lezen waren, in vergelijkbare vorm onderdeel van Plus waren. Die hadden dus een andere interpretatie (of hebben de aankondigingen over het hoofd gezien). Om dat te voorkomen had het geholpen als we direct expliciet hadden gecommuniceerd dat de komst van de nieuwe abonnementen betekent dat een deel van de artikeltypen zoals die voorheen verscheen, achtergronden en interviews, na de livegang onderdeel zou worden van het Plus-abo.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:36:
Aanvullend op de reactie van @grove erwt:

[...]

Het huidige plus artikel reviews: Een kleine windmolen voor thuisgebruik is geïnspireerd op mijn topic op het forum en inderdaad op een reactie van @WoudseHoeve. Ik ben echter geen lid, dus kan deze nieuwe discussie niet volgen. Iets dat oorspronkelijk dus voor iedereen beschikbaar was, kan ik nu zelf niet eens meer lezen (zonder te betalen).

Als je dan community bijdrages gebruikt voor je eigen redactionele content, geef dan tenminste degene die er op het forum aan bijdragen hebben gratis toegang toe. Nu voelt het toch wrang.
Dit is besproken en als een user een rol heeft gespeeld bij het artikel die maakt dat toegang wel zo netjes is, (en de credits al op zijn bv) dan kunnen we een maand-abo verstrekken. Ik zal de redacteuren attenderen hier alert op te zijn. Dit staat dus los van de artikelen waarbij de community zo'n prominente rol speelt dat het hoe dan ook geen Plus-artikel moet worden, zoals het artikel over Gasverlaters.

Dank voor de heads-up @True !

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Dat er lessen getrokken mochten worden uit de communicatie mag duidelijk zijn. De discussie daarover is in het Plus-topic destijds uitvoerig gevoerd. Zoals gezegd had het een hoop gescheeld als we explicieter waren geweest, terwijl het tegelijkertijd om de start van een bèta ging natuurlijk, waarbij je wilt testen met aanbod en daar verschuivingen in aan wilt brengen. Ook voor de redactie was het soms afwegen welke artikelen wel en niet Plus moesten worden tijdens de testperiode. Zo zijn deze artikelen dat niet geworden:

Het nut van meer cache - AMD's 3d-cache voor Ryzen-processors

Nieuwe generatie werkgeheugen - DDR5 betekent flinke stap voorwaarts

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:47:
[...]

Daarmee betaal ik toch in natura al voor Tweakers? Een concreet topic dat ik initieerde is gebruikt voor een commodity. Nu heeft Tweakers daar over nagedacht door mij korting te geven op mijn abonnementskosten, maar ik zou wat graag de normale prijs willen betalen i.c.m. van intrekking van artikel 10.4 voor abonnees.
Wat bedoel je precies met 'maar ik zou wat graag de normale prijs willen betalen i.c.m. van intrekking van artikel 10.4 voor abonnees.'?

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:30:
Het windmodel artikel is daar een mooi voorbeeld van. Dat is een door mij geïnitieerd topic dat jullie als inspiratie hebben gebruikt voor een handelswaar.
We hebben een apart artikel geplaatst voor lezers die geen Plus-abo hebben, maar het opdoen van 'inspiratie' op het forum zou er volgens jou moeten toe leiden dat alle artikelen die daar uit voortkomen voor iedereen toegankelijk moeten blijven?

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
De artikelreeks is ingestoken om meer inzicht te bieden in de staat van 5G. Vergelijk het met een achtergrond over nieuwe beeldschermtechnologie als microled. Als meerdere fabrikanten daar schermen mee uitbrengen, zouden we metingen van die producten kunnen gebruiken om informatie te bieden over de techniek en hoe die uitpakt bij schermen, of bepaalde nieuwe processortechnieken, waarbij we testresultaten van verschillende processors meenemen om die technieken te duiden. Het is niet bedoeld als productreview of round-up.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Ik weet als nieuwscoördinator oprecht niet zo goed wat ik op je vraag zou moeten antwoorden @CurlyMo. Je hebt in ieder geval duidelijk gemaakt wat je bedoeld. Ik zal met @jelle. overleggen over een reactie zodra hij terug is van vakantie. Even geduld dus nog pls.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Anoniem: 1367312 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:30:
[...]

- Er is zeker sprake van toename in clickbait titels, daar is in het verleden al eerder kritiek op geweest. (een titel met een vraag maar dan in het artikel die vraag niet beantwoorden of een suggestie dat het onderwerp echt super slecht is, wat dan niet blijkt te zijn.)
Je doet net alsof er een soort beleid is om meer clickbaitkoppen te gebruiken, maar dat is zeker niet het geval. We publiceren meer achtergronden en interviews en daar moeten aantrekkelijke, maar correcte koppen boven. Als lezers vinden dat die koppen teveel neigen naar clickbait, horen we dat gauw genoeg en kunnen we daar de discussie over aangaan en eventuele aanpassingen doorvoeren. Dat lijkt me een goede gang van zaken? Of er sprake is van een toename hangt ook af van je definitie van clickbait, Persoonlijk denk ik dat we zeer conservatief zijn met onze koppen en dat zeer open staan voor aanpassingen bij opmerkingen.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
True schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:16:
Ik heb als simpele basisgebruiker vandaag één van mijn drie tokens gebruikt om dit artikel te kunnen lezen (en eventueel mee te kunnen discussiëren): reviews: Octavia de Weerdt van de NBIP - Over NaWas, tapvorderingen en abuse . Het leek mij een interessant artikel omdat ik veel affiniteit heb met een bepaald onderdeel van dit interview.

In het kort gaat het over:
  • NBIP die tapverzoeken afhandelt voor providers
  • NBIP die NaWas gebruikt tegen ddos-aanvallen
  • NBIP die ambitieus speculeert over mogelijk toekomstige EU wet- en regelgeving voor tapverzoeken
  • NBIP die ambitieus speculeert over mogelijke EU brede toepassing van NaWas
Los van het feit dat er 8 uur na het publiceren 19 reacties zijn en er geen discussie op gang kan komen klinkt het ook als een halve .Adv. . Hiernaast spreekt mevrouw De Weerdt voor eigen parochie. Een in mijn ogen bombastisch verhaal over tapverzoeken en hoe moeilijk dit wel niet zou zijn voor providers (en vroegâh was) en hoe NBIP hier een oplossing voor heeft. Kijkend naar de cijfers valt dit allemaal reuze mee.

Concreet is mijn punt hierin als volgt. Er komt een voor mij interessant plusartikel welke in mijn optiek niet objectief genoeg is óf er is te weinig voorbereid om kritische vragen te kunnen stellen óf deze konden of mochten niet gesteld worden. Hierbij zijn de reacties dusdanig summier dat er te weinig discussie opgang kan komen bij dit artikel om daarin nog een interessante noot toe te voegen.
Ik denk dat een plusartikel zoals dit simpelweg geen meerwaarde biedt. Het is dusdanig specifiek dat er een deel van de abonnee's afhaken. Maar er is te weinig kritisch gekeken naar de inhoud om het voor de lezers met interesse ook daadwerkelijk interessant te maken. In mijn optiek is dit op deze manier geen toevoeging aan de FP.
Jammer om te horen dat het artikel naar jouw mening geen meerwaarde biedt maar ik waardeer het dat je hier gefundeerd feedback geeft. Er waren geen restricties voor het interview. Ik neem je opmerkingen over kritische vragen zeker mee. Mijn ervaring is dat directeuren kritische vragen vaak moeiteloos weten te pareren (of inhoudelijk niet goed genoeg op de hoogte zijn zodat je vage ontwijkende antwoorden krijgt), maar de uitdaging is dan natuurlijk om door te vragen.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
CurlyMo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:42:
Dit is ook een antwoord :) Ik wacht het even af.
We hebben dit intern besproken maar zien geen aanleiding om de algemene voorwaarden aan te passen, al dan niet voor abonnees. Je suggereert dat je op Tweakers betaalt met content en maakt een vergelijking met Facebook. Deze vergelijking gaat volgens ons niet op. Tweakers verdient hoofdzakelijk geld aan de Pricewatch, advertenties en commerciële samenwerkingen (meer daarover op deze pagina). Dat wordt mogelijk gemaakt door een samenspel van redactionele artikelen, door de community geproduceerde content en het faciliteren van het platform, zoals de techniek van de Pricewatch. Zoals crisp al zei staat het buiten kijf dat content van de community een grote waarde aan het platform toevoegt, maar zit de totale waarde in het geheel van het platform. Betalen met je content zoals dat bij Facebook gebeurt, is ons inziens dan ook hier niet aan de orde.

Als het gaat om betalen met je 'aandacht' door banners te zien, dan is dat niet van toepassing op abonnees: standaard worden bij een abonnement de advertenties (en daarmee ook trackingcookies) uitgeschakeld. Daarnaast is sinds kort het forum helemaal vrij van thirdparty-tracking en worden daar ook geen banners meer vertoond.

Dat er in de algemene voorwaarden juridisch iets afgedekt wordt, betekent niet dat wij hier doelmatig of doelbewust gebruik van maken. Ook staren we ons hier niet blind op: we nemen ook altijd de belangen van onze gebruikers mee in dergelijke overwegingen en zullen niet alleen onze eigen belangen laten prevaleren. Hoe we bij redactionele artikelen (of het nu Plus of geen Plus is) omgaan met community-content en hoe belangen daarbij afgewogen worden, is in dit topic reeds uitvoerig toegelicht en daar zal in de toekomst ook scherper op worden gelet.
Raykee schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:31:
Vandaag ging ik kijken naar de Abonnementen Shop voor een Plus abonnement en viel me op hoe weinig informatie hier beschikbaar is eigenlijk.

Ik lees het zo vanuit mijn ogen (en speel een beetje dom), doorgewinterde Tweakers snappen het allemaal natuurlijk ;)
Deze informatie moet voor elke gebruiker duidelijk zijn, doorgewinterd of niet :) De toelichting kan inderdaad beter en uitgebreider, dus dat is iets wat we nog gaan verbeteren. Dank voor je feedback!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Het idee is om dit najaar een eerste evaluatie te publiceren van Plus en de nieuwe abonnementen. Mits we natuurlijk wat zinnigs te melden hebben waar de community ook wat aan heeft ;)

Tussentijdse verbeteringen aan het product (dus niet redactioneel) nemen we overigens ook mee in de development-iteraties die op de frontpage worden gepubliceerd. Zo is het inmiddels mogelijk om direct vanuit een Plus-artikel te abonneren en willen we snel aan de slag met een nieuwe Plus-archiefpagina, ipv de huidige oplossing met tags.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
CurlyMo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:40:
@jelle. nog aanvullingen n.a.v. mijn reactie?
Ik weet niet wat je verder van ons verwacht hierin. Wij zien geen aanleiding om de voorwaarden aan te passen om de redenen die ik al genoemd heb. Daarnaast zijn er misschien andere situaties (waar ik geen zicht op heb) waarin deze bepaling wel heel relevant zou kunnen zijn; hoe wij daarin omgaan met de belangen van gebruikers heb ik reeds uitgelegd. Dat zie jij anders en dat mag uiteraard, maar dan gaan we er niet uitkomen vrees ik.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Dat er testen aan een artikel ten grondslag liggen, maakt het nog niet tot een productreview zoals we die op Tweakers als zodanig brengen. We zouden wel gek zijn als we niet gebruik zouden maken van productkennis en testdata voor de artikelen voor Plus, omdat dit ons helpt de voor het aanbod beloofde duiding en diepgang voor lezers te bieden. Dit dwingt ons na te denken over andersoortige artikelen in aanvulling op de productreviews zoals we die publiceren en dit is een van de resultaten daarvan. Het 5g-artikel was bijvoorbeeld een andere.

Zonder Plus zou het steeds moeilijker zijn dit soort artikelen te verantwoorden. Ze kosten veel tijd en moeite, die we niet in andere artikelen kunnen steken en wat staat er tegenover? Hoge visits alleen nemen in belang af vanwege het enorme gebruik van adblockers, dat alleen nog maar verder toeneemt. Bij productreviews kunnen we terugvallen op de link met de Pricewatch. De gedachte is dat door het reviewen van producten potentiële kopers prijzen gaan vergelijken als ze dat willen en wellicht tot aanschaf over gaan. Met Plus proberen we een derde verdienmodel waarbij lezers stemmen met hun portemonnee en we dus minder afhankelijk worden van de visits en PW-koppeling, maar met een aanbod komen dat lezers interessant of goed genoeg vinden, zodanig dat ze bereid zijn daar voor te betalen. Dat helpt ons weer artikelen te kunnen brengen die we anders niet of zelden zouden publiceren.

Ik ben geen voorstander van het loslaten van de 'spelregel' dat we standaardnieuws en productreviews zoals jullie die gewend zijn voor iedereen blijven publiceren en geen onderdeel van Plus maken (ondanks de discussies die dit oplevert). Dit, om te waarborgen dat we ons hier op blijven richten als een soort redactionele backbone van Tweakers. In de jaren voor Plus kwamen bezoekers redactioneel gezien vooral naar Tweakers voor nieuws en productreviews. Dat is de reden om Plus als aanvullend te zien: ook als we vanaf nu geen enkel Plus-artikel meer zouden publiceren, zou dat in de basis overeind moeten blijven.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
teacup schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:42:
Kan je mij het waarom vertellen van een Plus Archief pagina? Verwachten jullie dat gebruikers Plus artikelen alszodanig gaan zoeken? Ik vraag dit omdat als ik op mijzelf af ga ik vaak op onderwerp zoek. Het vinden van een Plus artikel is dan eerder een toevallig gevolg dan dat het een doel op zich is. Misschien is een dergelijke pagina voor evaluatie doeleinden in een topic als dit handig. Mijn verwachting is dat doorsnee gebruikers niet zo bewust met wel/niet Plus bezig zijn totdat ze iets niet kunnen openen. Of is er nog een andere reden voor die pagina?
We signaleren een behoefte aan een compleet overzicht van alle Plus-artikelen, zowel onder nieuwe abonnees, bestaande abonnees als niet-abonnees die iets terug willen zoeken. Eigenlijk wat sebastius in "Het grote Tweakers-abonnemententopic" beschrijft, maar het is bijvoorbeeld ook handig voor gebruikers die nog niet bekend zijn met Plus. De huidige tag-oplossing is gewoon niet praktisch, mede door de (technische) splitsing van nieuws en reviews.
CurlyMo schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:02:
Maar snap je ook waarom ik jullie juridisch vergelijk met een Facebook?
Het businessmodel van Facebook ziet er heel anders uit, dus nee, die vergelijking gaat in onze ogen niet op. Als je doelt op het juridisch afdekken van situaties die zich voor kunnen doen, dan kun je waarschijnlijk wel elk mediabedrijf dat algemene voorwaarden heeft, gaan vergelijken met Facebook.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
dragonhaertt schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:52:
Ik vind het prettig dat jullie nog steeds reageren, maar zouden we de olifant in de kamer ook kunnen bespreken?
Olaf en ik reageren vanuit onze eigen expertise (zie ook topicstart), dit is een vraagstuk waar hij veel meer in thuis is, de overwegingen beter kent en dus (namens de redactie) op kan reageren. Daarom zie je mij soms reageren op eerdere vragen die nog niet beantwoord waren, en op andere vragen of discussiepunten niet - en andersom :)

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Dit artikel is vanuit de redactie niet ingestoken als een productreview. Dat zijn voor ons reviews van courante producten, waar we dan bijvoorbeeld plus- en minpunten voor opstellen en een koppeling met de Pricewatch voor maken. Er is of komt een product beschikbaar. Daar wil je als koper zoveel mogelijk van weten en wij bieden informatie op basis van onze ervaringen en testen die jouw als potentiële koper in staat stellen een weloverwogen keuze over aanschaf te maken.

Daarmee probeer ik niet te beperken wat een productreview is om ruimte te creëren om stiekem toch productreviews als Plus te publiceren, maar probeer ik te omschrijven waar productreviews op Tweakers tot nu toe aan voldeden en voldoen. Dit soort artikelen over oude gpu's publiceerden we niet en dat we dat nu wel doen komt met name door Plus, waardoor we zoals gezegd meer dan voorheen gedwongen worden na te denken over andere insteken en artikeltypen. In dit geval dus de insteek 'Uitzoeken hoe goed oude gpu's moderne games nog kunnen draaien.'

Dit is voor ons ook een zoektocht en hoewel niet altijd makkelijk ben ik blij dat we de discussie kunnen voeren over de Plus-artikelen, Een groot deel van de verwarring komt voort uit de verschillende interpretaties van wat 'nieuws' en 'productreview' is. Bij nieuws heeft die discussie eerder geleid tot een duidelijker onderscheid tussen standaardnieuws en Plus-'nieuws' of -'actualiteit'. Bij die laatste gebruiken we bijvoorbeeld geen nieuwskop zodat uit de titel al blijkt dat het om een bericht gaat dat zich onderscheid van een standaard nieuwsbericht. Zie bijvoorbeeld de publicatie van
- nieuws: Onderzoekers TU Delft ontwikkelen batterijloos makersplatform BFree
- nieuws: Elektronica zonder batterij: "De moeilijkheid zit hem in doorgaan waa...

Het lijkt me gezien jullie reacties goed om meer helderheid te geven wat nieuws en productreviews op Tweakers zijn, en wanneer een artikel als community-artikel te beschouwen is, zodat duidelijker is wat hierbij te verwachten valt. Ik zal hierover met Eric en Wout zitten en kom er graag op terug.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Jaer schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:40:
Wat ik raar vind is dat de product owner plus niet de volledige regie in dit topic heeft en ook zaken niet zichtbaar oppakt met de community manager en andere keyspelers en dan terugkoppeling geeft in dit topic. Van diverse stukjes wordt nu feedback gegeven waarbij vragen niet volledig worden beantwoord of antwoorden niet kloppen met wat de ander heeft aangegeven.

Communicatie was al een ding waar heel wat gebruikers boos over waren en er is beterschap beloofd maar het lijkt niet echt beter te gaan.

Is het niet tijd voor een nieuw plan.plus met daarin wat extra uitleg over wat er nu veranderen gaat de komende maanden en komend jaar? En als je dan echt wil lachen zet je dat achter een plus label :+
Ik ga er even vanuit dat je hier op mij doelt ;) Zoals in de topicstart uitgelegd lezen (oa) Olaf en ik alles mee, maar dat betekent niet dat we overal inhoudelijk op (kunnen) reageren. Veel feedback die in dit topic voorbijkomt wordt ook intern besproken. Daar volgt soms terugkoppeling op in dit topic, soms niet.

In mijn beleving, maar laat het gerust weten als er volgens jou andere openstaande vragen of discussiepunten zijn, is de afgelopen tijd voornamelijk discussie gevoerd over welke artikelen tot Plus behoren, met als meest besproken voorbeeld reviews: Overleef de videokaartenschaarste - 26 oudere gpu's getest in modern.... Daar heeft Olaf reeds op gereageerd en in zijn laatste reactie ook aangegeven dat er meer helderheid geschept kan worden over wat nieuws en productreviews zijn. Dat is in lijn met jouw suggestie voor een .plan - al weet ik nu nog niet of dat ook de publicatievorm gaat worden. Verder is er een idee om in het najaar een eerste evaluatie te publiceren, mits we ook wat zinnigs te melden hebben. Zie ook jelle. in "Het grote Tweakers-abonnemententopic".
Nox schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:24:
@Olaf @jelle.
p.s. de eerder geleesde plus-artikelen zouden beschikbaar blijven, maar ik heb gezien dat dit met terugwerkende kracht ongedaan is gemaakt. Kunnen jullie deze belofte nog inlossen? Er staan een paar artikelen in die best interessant waren van voor de paywall actief werd die ik niet meer kan lezen maar wel eerder gelezen heb :+
Het is niet zo dat alle Plus-artikelen die je gelezen (aangeklikt) hebt gedurende de bèta, toegankelijk zouden blijven. Wel zijn de artikelen vanaf juni tot livegang gratis toegankelijk gemaakt, zie ook plan: Nieuwe Tweakers-abonnementen zijn beschikbaar:
Tijdens de bètaperiode gepubliceerde oudere Plus-artikelen zijn vanaf donderdag alleen met een Plus-abonnement te lezen. Dat geldt niet voor de Plus-artikelen die in juni en tot en met 21 juli gepubliceerd zijn: deze recente artikelen maken we gratis toegankelijk voor iedereen.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
[...]

Mag ik vragen waarom dat artikel nu gewijzigd is van type review naar overig? Het artikeltype review onder alle reviewartikelen wordt voornamelijk voor productreviews gebruikt. Misschien is het een idee om type review te wijzigen naar productreview, en mogelijk een extra type om verschil daartussen te duiden (met terugwerkende kracht is dat natuurlijk wel lastig). Nu worden de term review en review door elkaar gebruikt terwijl ze wat anders betekenen.
Ik heb het aangepast omdat het niet als review aangemerkt had moeten worden, maar ik snap wel waarom dat is gedaan want de overige typen dekken de lading ook niet volledig (zoals achtergrond). Ik snap de verwarring, opmerkingen en frustratie hier ook heel goed, want het artikel heeft natuurlijk ook kenmerken van een productreview. Het is ook geschreven door reviewers van de reviewredactie en dan is het overkoepelende artikeltype ook nog eens review. Er zijn echter ook verschillen met productreviews. Eerder (voor de komst van Plus) bedachten en publiceerden we ook wel artikelen op basis van testresultaten die afwijkend zijn van een productreview. Door Plus is het voor onszelf ook zoeken wanneer dan wel of niet sprake is van een productreview en hoe we dat onderscheid het beste met de insteek, opmaak enz. tot uiting kunnen laten komen.
[...]

Ik ben blij dat jullie hier nog altijd mee bezig blijven. Ik ben ook heel erg benieuwd waar we over een tijdje staan/uitkomen. Maar deze uitspraak verbaast mij wel een beetje. Want ik kan mij bijvoorbeeld niet herinneren of terugvinden iets gelezen te hebben over een Plus artikel dat dat niet had moeten zijn volgens jullie. Dat vat ik op als dat de interne communicatie over wat wel/niet plus is onder de redacteuren prima gaat, er zijn geen fouten in de publicaties gemaakt (inhoud niet van toepassing). De eisen van plus zijn dus helder, maar waarom wordt dat niet zo letterlijk gepubliceerd?

Bijvoorbeeld, op mijn werk zijn er interne eisen waaraan de software moet voldoen. Die zijn ook bekend bij de klant. Over die eisen was in het begin nog wel eens discussie met de klant, maar er was hier intern ook onduidelijkheid over. Dat is natuurlijk aangepast of verduidelijkt, en daar zijn nu eigenlijk nooit meer discussies over. Vandaar mijn vraag hoe dat bij jullie gaat, mocht dat nog niet eerder beantwoord zijn.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit nog helemaal niet zo duidelijk is, dat er bijvoorbeeld intern discussies over zijn, en dat de eisen intern verder worden bepaald/verduidelijkt. Maar ook dat is iets wat ik hier niet kan terugvinden, en ik had ook niet verwacht dat hier nog veel in zou wijzigen na de beta.
Er zijn uiteraard discussies geweest over het Plus-gehalte van artikelen. Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat dat bij deze artikelen speelde:
- reviews: Het nut van meer cache - AMD's 3d-cache voor Ryzen-processors
- reviews: Nieuwe generatie werkgeheugen - DDR5 betekent flinke stap voorwaarts

Bij de keuze ze niet Plus te maken speelde onder andere mee hoe uniek het was, in hoeverre je de informatie ook bij andere sites in enigszins vergelijkbare vorm kon vinden. Maar zelfs bij de comments gaf iemand aan dit juist een goed Plus-artikel gevonden te hebben en redacteuren geven natuurlijk op basis van hun kennis duiding bij het achtergrond, dus tja.

Artikelen met testresultaten als onderdeel van Plus hebben we nog niet veel ervaring mee opgedaan tijdens de bèta. Vandaar de noodzaak hier duidelijke richtlijnen voor op te stellen en helderheid voor zowel de redactie als voor jullie te bieden.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
We hebben de Plus-faq aangepast met een kleine toevoeging om 'nieuws' en 'productreviews' te verduidelijken als artikeltypen die geen onderdeel van Plus worden:
Oud:
Blijft Tweakers ook gratis toegankelijk?
Ja! Het nieuws en de productreviews die je van ons gewend blijft, blijven gratis toegankelijk. De Plus-artikelen komen in aanvulling op die bestaande artikelen. Daarnaast kan iedereen met een account elke (kalender)maand gratis drie artikelen uit het Plus-aanbod lezen.
Nieuw:
Blijft Tweakers ook gratis toegankelijk?
Ja, uiteraard! Het dagelijkse nieuws en de productreviews blijven gratis toegankelijk. Bij nieuws gaat het om de berichten van gemiddeld enkele alinea’s waarmee we je snel en in de breedte op de hoogte brengen van het technieuws van de dag. Die zijn minder uniek en korter dan Plus-nieuwsberichten. Bij productreviews gaat het om reviews die een algehele bespreking van een of meerdere producten omvatten en een koopadvies bieden. Daarnaast kan iedereen met een account elke (kalender)maand gratis drie artikelen uit het Plus-aanbod lezen.
Oud:
Op andere sites die premiumcontent aanbieden is soms het merendeel betaald. Gaat het op Tweakers ook deze kant op?
Nee, veruit het grootste deel van de artikelen die Tweakers publiceert, zijn non-Plus-nieuwsberichten en productreviews. Deze worden niet betaald. Met non-Plus-nieuwsberichten bedoelen we de nieuwsberichten zoals we die al jaren publiceren. Die zijn minder uniek en korter dan Plus-nieuwsberichten.
Nieuw:
Op andere sites die premiumcontent aanbieden is soms het merendeel betaald. Gaat het op Tweakers ook deze kant op?
Nee, veruit het grootste deel van de artikelen die Tweakers publiceert, zijn non-Plus-nieuwsberichten en productreviews. Deze worden niet betaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
emperor3s schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:18:
[...]

Niet dat ik nog reken op een echte uitleg waarin evt. ook nuances en 'randgevallen' (bijv. link met de V&A) worden aangestipt, maar voor de vorm: drie weken geleden zei je dat je graag duidelijkheid wil geven over wat een 'community-artikel is'.

Dus voeg nog even een open zinnetje toe aan de faq over 'significante of specifieke bijdrage van een forumgebruiker' ofzo, dan zijn we hier wel klaar mee. :+
Die is inderdaad ook toegevoegd aan de faq:
Bovendien worden community-artikelen geen onderdeel van het Plus-abonnement.Hierbij gaat het om artikelen waar de community een substantiële bijdrage aan heeft geleverd. Met andere woorden: het gaat om meer dan alleen een vermelding van een gebruiker of content. De redactie bepaalt vooraf op basis van de gebruikte community-input wanneer er sprake is van een community-artikel.
Wat betreft de nuances en randgevallen. Ik denk niet dat het zin heeft om te pogen om uitputtend eigenschappen van artikelen op een rij te zetten en van elk te bepalen, dit mag wel en niet in Plus/non-Plus, zoals het simpelweg vermelden van V&A, of bepaalde testen of vergelijkingen.
Ik denk dat we met de huidige toevoeging helder maken dat productreviews als reviews: Samsung PM9A1-ssd - 980 PRO voor een prikkie niet onder Plus gaan vallen. Bij Plus moet het bovendien om unieke onderscheidende content gaan en productreviews zie je elders ook, al dan niet minder uitgebreid.
Voor randgevallen helpt de uitleg de redactie ook bij het maken van afwegingen. Voor dit artikel van vandaag is besloten deze niet als Plus te publiceren omdat de focus meer op bespreking van alle relevante eigenschappen van actuele smartphones lag (algehele bespreking) dan op de beschouwing/analyse, die ook onderdeel van het artikel is: reviews: Specs budgettelefoons vergeleken - Goedkope telefoons staan even stil. Een productreview is het niet, maar de aanblik en inhoud lag er uiteindelijk te dicht bij om het als Plus te publiceren.
arry16 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:17:
[...]

Fijn dat dit iets verduidelijkt is, maar onder die criteria zou idd het oude videokaarten artikel gewoon een product review zijn. Misschien dit wat verder uitbreiden met wat dan een achtergrond is? Of overig?
Bij een algehele bespreking bekijk je het hele product, zoals bij videokaarten naar de koelers, afmetingen, temperatuur, geluid, enz. Dat is hier niet aan de orde. Een achtergrond is zo breed, dat het lastig is dit af te bakenen. Zoals hierboven ook gemeld streven we met Plus naar artikelen die onderscheidend zijn en in zekere mate uniek zijn.
Ik ben eigenlijk ook nog steeds benieuwd, zoals ik al eerder vroeg, wanneer aangegeven is dat de invoering van Plus zou betekenen dat achtergrond artikelen vrijwel geheel Plus zouden worden. Ik heb in de aanloop naar Plus steeds gedacht dat er niet veel zou veranderen (want, steeds claimen dat er niets veranderd, zonder specifiek te melden wat er wel veranderd), en dat Plus een aanvulling zou zijn op wat Tweakers op dat moment was. Nu heb ik het gevoel dat er juist is ingeleverd op wat Tweakers was, en alleen door te betalen kom je weer op minimaal datzelfde niveau.
Er is vanaf dag 1 gecommuniceerd dat Plus een aanvulling op het nieuws en productreviews zoals we die brachten en brengen is. Jammer dat je het gevoel hebt dat er ingeleverd is. Het doel is om de site voor iedereen aantrekkelijk te houden. We brengen ook productreviews over meer verschillende onderwerpen en hier zetten we ook stappen voor, waarover later hopenljik meer.
Sterker nog, door Plus in stand te houden door een abbo te nemen, zou ik juist het vrij toegankelijke van de site tegenwerken. Want stop maar is met een verdienmodel dat goed werkt.
Mijn voorstel, maak een donatiemogelijkheid, en desnoods hiervoor een campagne om Plus artikelen na verloop van tijd toegankelijk te maken voor iedereen. Daar zou ik nou graag aan bijdragen, kennis vrij toegankelijk en overal beschikbaar.
Dat is een heel sympathiek voorstel en er zijn er meer die dat voorgesteld hebben, maar daar redden we het niet mee. We hebben lang het Supporter-abonnement van 1 euro per maand gehad, maar dat bleek niet het succes waar we op gehoopt hadden. Het is misschien flauw om te zeggen, maar ook als je Plus neemt, helpt ons dat om de hele site voor iedereen beter te maken. Het advertentiemodel (zeker gezien de toekomst daarvan) en de Pricewatch alleen zijn te wankel om investeringen in meer en betere achtergrondartikelen te rechtvaardigen, even plat gezegd.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
teacup schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:28:
@Olaf Volgens mij heb ik die gedachte al eens eerder gedeeld. Stel dat we de andere kant op denken, is er een exit scenario te formuleren waarmee tweakers afscheid van Plus zou kunnen nemen? Misschien meer een vraag voor Jelle, dat kan ik even niet beoordelen. Ik denk hierbij aan een vlucht naar voren scenario. Neem voor het gemak eens aan dat je genoeg abonnementhouders hebt. Met genoeg bedoel ik voldoende om het gemis van de advertentie inkomsten te counteren en wat erbij voor wat meet dev capaciteit. Is een dergelijke drempelwaarde van abonnementsaantal te definiëren waarboven tweakers afscheid zou kunnen nemen van Plus voor de ingelogde gebruikers. Plus kan dan nog wel de rol houden om gebruikers te motiveren een account aan te maken.
Het doel van Tweakers-abonnementen is niet om content of bepaalde onderdelen achter de paywall te zetten, maar om een structurele stroom aan inkomsten (uit gebruikers) te genereren waarmee we onszelf minder afhankelijk maken van bestaande verdienmodellen - hoofdzakelijk advertenties en Pricewatch. Het is dus geen "tijdelijk redmiddel", maar een strategie om op de lange termijn rendabel te blijven. Met Plus hebben we ons nu gefocust op exclusieve content, omdat uit onderzoek bleek dat dat één van de behoeftes is onder bestaande gebruikers. Maar content is een middel, en geen doel op zich.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
jdh009 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:36:
Is er aan gedacht om meer feedback te vergaren rondom gebruikers die gebruik maken van die drie gratis artikelen door na afloop te peilen wat ze er van vonden en of ze meer of minder tevreden zijn na het lezen van de artikelen.
Bedankt voor je feedback. Alle Plus-artikelen zijn voorzien van deze widget onderaan:

Mocht je die niet zien, dan ligt dat waarschijnlijk aan een adblocker. We gebruiken hier namelijk een externe tool voor (Usabilla).

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
CurlyMo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:10:
[...]

Toch vind ik dat wel een beetje raar. Om twee redenen.

1. Je hebt een abonnement om geen advertentie meer te hoeven zien zonder adblockers. Om makkelijk je mening te geven moet je een script laden die door vele adblockers als onveilig wordt beschouwd. Je zou dan verwachten dat je juist bij een abonnement je mening niet meer zou kunnen geven via Usabilla, omdat hij wordt geblokkeerd door jullie zelf.

2. Gaat het om het doel of om het middel? Een mening moeten geven via Usabilla is middel belangrijker maken dan het doel. In dit topic doen mensen moeite om inhoudelijke te beargumenteren waarom ze (een) plus (artikel) wel of niet goed vinden, maar dat is niet conform het middel?!? Eerder gingen jullie wel netjes steeds in gesprek met de tweakers die hier hun mening gaven. Is dat nu opeens gestopt?

Er zijn volgens mij nu drie opties:
1. Jullie stoppen daarwerkelijk met inhoudelijke reageren en verwijzen in plaats daarvan nu door naar Usabilla. Zet het dan in de topic warning.
2. Open een nieuw topic waar inhoudelijke discussies over de kwaliteit van Plus artikelen wel op zijn plaats is.
3. Reageer gewoon inhoudelijk zoals jullie dat tot nu toe deden. Idealiter m.b.v. de community manager.
Usabilla is één van de manieren waarmee we feedback verzamelen. Al gedurende de bèta was het een doorn in het oog dat deze tool door sommige adblockers (ten onrechte) geblokkeerd wordt. We zijn er ons van bewust dat dit een blinde vlek is. Dat is absoluut geen ideale situatie, maar helaas ook niet eenvoudig op te lossen. De reden dat ik Usabilla hier aanhaalde, is omdat iemand specifiek vroeg naar een mogelijkheid om Plus-artikelen apart te beoordelen. Het is niet onze belangrijkste bron van feedback.

Alle feedback die in dit topic (of via andere wegen) gegeven wordt is daarom ook erg waardevol en wordt door ons gelezen. Inhoudelijke discussies over het aanbod van Plus blijven hier gewoon welkom. Die worden bijvoorbeeld ook gebruikt om het Plus-aanbod te blijven verbeteren. Zoals in de topicstart al is aangeven, betekent dat echter niet dat we overal inhoudelijk op (kunnen) reageren. Daarnaast worden er regelmatig punten aangekaart die al uitvoerig zijn besproken, in dit topic danwel het voorgaande Plus-topic. Over sommige zaken gaan we het gewoon niet eens worden.

De rol van de communitymanager is in het verleden al heel vaak aan bod gekomen: we hebben intern afspraken gemaakt over wie in dit topic reageert, zoals ook in de topicstart staat uitgelegd. De communitymanager leest hier alles mee vanuit haar functie, maar is geen "woordvoerder".

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Firecrash schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:53:
[...]

Ik merk in dit forum dat al maanden lang geroepen wordt dat de eerste plus artikelen van hele andere kwaliteit waren dan die van nu. Ik merk dat zelf ook. Hier wordt gewoon simpelweg al maanden niks mee gedaan. En voordat er geroepen wordt "daar doen we zeker wat mee", waarom moet ik dan naar de comments voor de verdieping of technische toevoegingen die missen in het artikel zelf?
Jammer om te horen. De redactie behandelt veel meer verschillende onderwerpen dan voorheen en we doen ons best goede artikelen te publiceren. Tweakers heeft een groot lezerspubliek met vele experts uit academische hoek en het bedrijfsleven. De drempel om te reageren is laag dus vaak hebben die zinvolle toevoegingen. Daar leren we als redactie van. In tegenstelling tot bij andere media vallen sommige omissies zo op, informatie die gewoon in het artikel had moeten zitten. Dat proberen we te voorkomen door tegenlezen en discussiëren over de artikelen op de redactie. Ook spreken we steeds vaker deskundigen voor onze artikelen die hier een rol in kunnen spelen. Aan de andere kant is mijn ervaring ook dat zelfs het meest uitgebreide en doorwrochte artikel een reactie kan krijgen met net dat beetje informatie dat miste.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Tuttel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:12:
"In tegenstelling tot andere media" lag daar dan ook de kracht van Tweakers. Dat relatief grote aandeel van experts welke de moeite namen om hun eigen kennis te delen en jullie artikelen met kwalitatieve bijdrages aan te vullen en/of zelfs te verbeteren.

Zoals je zelf al aangeeft is het een illusie dat je een perfect artikel kunt schrijven al trekken jullie nog een blik redacteuren open en raadpleeg je nog een dozijn deskundigen. Daarom is juist die kennis en welwillendheid om deze te delen vanuit de community van onschatbare waarde als aanvulling op de door jullie geproduceerde content.

Met Plus ondermijnen jullie die kracht, dat wat jullie anders maakte dan andere media. Enerzijds zal men meer kwaliteit verwachten van jullie artikelen gezien men ervoor moet betalen. Anderzijds zullen door het meer beperkte lezerspubliek er ook minder experts zijn die kunnen bijdragen. In die wetenschap en dat jullie ook nog eens meer onderwerpen behandelen, is het toch hopeloos naïef en/of arrogant te denken dat jullie zelf die mate van (verwachte) kwaliteit kunnen halen?
Ik snap wat je hiermee bedoelt en ben het absoluut met je eens dat aanvullingen vanuit de community van grote waarde zijn. Ik kan je verzekeren dat er op Tweakers HQ ook niemand rondloopt die daar anders over denkt. Dat betekent in onze ogen echter niet dat Plus om die reden geen bestaansrecht heeft, want dat is de tegenstelling die ik proef. Tweakers wordt bezocht door een grote verscheidenheid aan gebruikers, waarvan de kerndoelgroep ("de echte techliefhebber") onder andere behoefte heeft aan zoveel mogelijk diepgaande content om een onderwerp helemaal uit te pluizen. Zoals Olaf aangeeft doen we dat bijvoorbeeld door met experts te spreken, maar ook onderwerpen en artikeltypes te brengen die je voorheen bijna niet zag op Tweakers. Zonder Plus (lees: inkomsten uit gebruikers in plaats van alleen adverteerders/partners) is dat qua benodigde tijd en investering gewoon heel moeilijk te rechtvaardigen.

Uiteraard zien we in de reacties op Plus-artikelen dat daar vaak nog interessante toevoegingen gedaan worden. Dat is heel waardevol en maakt de content alleen maar interessanter. Voor bijdragen op Tweakers bestaat al een beloningssysteem en sinds de introductie van de nieuwe abonnementen geeft dat ook recht op korting. Ik hoop dat we in de toekomst nog meer kunnen doen met het "verwaarden" van karma. Dat neemt echter niet weg dat ook wij zien dat in sommige gevallen onze verdienmodellen op gespannen voet staan met (bijdragen vanuit) de community. Niet alleen bij Plus, maar evengoed bij bijvoorbeeld commerciële samenwerkingen. Daar blijven we scherp op: een voorbeeld daarvan is hoe we vanaf nu omgaan met (Plus-)artikelen waar community-input een significante rol speelt.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
emperor3s schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:53:
[...]

Oprechte vraag: voelt het voor jullie als redacteurs niet wat vreemd om aan de ene kant gebruikers te laten betalen om jullie content te lezen, maar tegelijkertijd ook op gebruikers te leunen voor relevante aanvullingen en verdieping? Of voelt dat juist heel natuurlijk?

Hoe verhouden jullie je als redacteurs tot je lezers? Zien jullie ze vooral als betalende consumenten van de content die jullie creëeren, of meer als mede-Tweakers met een gedeelde interesse in die content?
Dit is wat off-topic aangezien het niet zozeer over abonnementen maar ik wil er namens mezelf best wat over zeggen. In het verleden heb ik nog wel eens topics voorafgaand geopend met de vraag wat lezers zouden willen weten over onderwerpen. Het voelt wel vreemd dit niet meer direct als optie te hebben voor bijvoorbeeld, al is het een idee die mogelijkheid aan abonnees te gaan bieden. Wat betreft comments achteraf: je wilt als redacteur hoe dan ook dat je artikel volledig en verdiepend genoeg is, Plus of niet. Het commentsysteem geeft heel transparant en publiekelijk de mogelijkheid tot aanvullen en verbeteren waar in eerste instantie de lezer bij gebaat kan zijn. Voor een redacteur is het vooral een drijfveer de lat hoog te leggen om te voorkomen dat er zaken in comments naar voren komen die echt in het artikel hadden moeten zitten. Dat is door Plus niet wezenlijk veranderd.

Hoe ik lezers zie verschilt bijna per artikel. Voor de Community Update verhoud ik me meer als mede-communitylid tot lezers dan bij een achtergrond bijvoorbeeld. Maar ik denk dat je met een omschrijving van mede-Tweakers met een gedeelde interesse wel de kern raakt. Daar is door Plus wel de vraag bijgekomen hoeveel lezers onze artikelen eigenlijk waard vinden. Die vraag hoefden wij en jullie nooit te stellen door de indirecte relatie die er was via advertenties.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
arry16 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Ik vroeg wanneer er specifiek genoemd is dat dit het aantal gratis achtergrondartikelen zou afnemen als gevolg van Plus.
Dat hebben we niet specifiek genoemd en zoals eerder gezegd hebben we daar wat communicatie betreft steken laten vallen. We hadden expliciet de impact op het gratis aanbod moeten benoemen. Nu moesten lezers teveel zelf conclusies trekken en daardoor zijn verkeerde verwachtingen gewekt. De insteek is en was om iedere Tweakers-bezoeker het nieuws en de productreviews aan te blijven bieden zoals die dat gewend was, abonnee of niet, en een aantrekkelijk Plus-aanbod te bieden voor wie daar interesse in heeft. Het Plus-aanbod verandert, de redactie verandert, de manier waarop we werken wijzigt en dat heeft allemaal invloed op wat we voor wie (kunnen) publiceren. Dat maakte het voor ons moeilijk daar specifieke heldere uitspraken over te doen, dat was het bij de start van de bèta en dat is het nog steeds. Dat zie je vandaag bijvoorbeeld, we publiceren een achtergrond over wifi maar willen zoveel mogelijk lezers daarmee op de hoogte brengen dat we routers gaan testen en informatie geven om die testen te duiden. Dus nemen we het besluit het niet Plus te maken. Zo zijn er meer specifieke afwegingen die maken dat artikelen wel of geen Plus worden.
Meer verschillende productreviews is zeker fijn, maar dat betekend dat Plus abbo's dus wel meebetalen aan het gratis aanbod? Ik dacht dat Plus vooral voor hun eigen aanvullingen betaalde. Of was dit voordat Plus er was al een visie? Ik weet de details natuurlijk nog niet, mogelijk iets om later verder over te hebben als er meer duidelijkheid is, ik ben nu wel nieuwsgierig :) .

[...]
Uiteindelijk wil je een site die als geheel voor voldoende mensen interessant is en daar kun je dan inkomsten halen om die site als geheel draaiende te houden. Het idee is wel dat er een wisselwerking is tussen productreviews en Pricewatch en de prijsvergelijker is natuurlijk een inkomstenbron. Je kunt niet stellen dat Plus 'meebetaalt aan het gratis aanbod', maar het doel is dat het op termijn helpt een gezond toekomstperspectief te houden zonder risico op verschraling van het aanbod.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Dit was inderdaad een domme, menselijke fout. Heel vervelend en onze excuses hiervoor. Alle gebruikers die een credit voor dit artikel hadden ingezet, hebben hun credit zojuist teruggekregen.

Waar dit precies is misgegaan, weet ik op dit moment nog niet, maar dat gaan we na. Mogelijk dat we iets van een waarschuwing kunnen opnemen bij het publiceren van dit artikeltype.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Danny schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:28:
Waarom staat reviews: Zonnepanelen: wat heb je nodig? Een overzicht voor 'gratis stroom' niet op de plus-overzichtspagina?
https://tweakers.net/tag/Tweakers+Plus/

En klopt het dat er in een week tijd maar 2 plus items zijn geweest? Voor mij als principieel niet-meer-betalend-vanwege-plus-lid positief hoor, hoe minder hoe beter, maar voor de mensen die wél dik betalen voor die items wordt elk plus item zo omgerekend wel héél prijzig. Voorheen lag het aantal eerder rond de 4 á 5 per week in mijn beleving.

Is dit puur toeval? Komkommertijd? Gebrek aan inspiratie?
De artikelen moeten handmatig getagd worden en dat gaat niet altijd goed. Ik zal deze even laten corrigeren. Onder andere om die reden zijn we een nieuwe Plus-archiefpagina aan het bouwen waar alle artikeltypen in één overzicht komen inclusief filtermogelijkheden. In het tag-archief waar je nu naar linkt, worden "Reviews" (achtergrondartikelen) trouwens standaard gesorteerd op populariteit en niet op datum, ook verwarrend en iets dat straks opgelost is.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
[b]Danny in "Het grote Tweakers-abonnemententopic"
En klopt het dat er in een week tijd maar 2 plus items zijn geweest? Voor mij als principieel niet-meer-betalend-vanwege-plus-lid positief hoor, hoe minder hoe beter, maar voor de mensen die wél dik betalen voor die items wordt elk plus item zo omgerekend wel héél prijzig. Voorheen lag het aantal eerder rond de 4 á 5 per week in mijn beleving.

Is dit puur toeval? Komkommertijd? Gebrek aan inspiratie?
We schuiven nog wel eens wat met de planning. Geen komkommertijd of gebrek aan inspiratie. Er zit genoeg in het vat.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Firecrash schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:10:
Leuven over zonneautorace in MarokkoPlus
"Het was nipt met die berghellingen"

Een nieuwsgierige vraag: Waarom is dit "nieuws-artikel" een plus artikel? Dit heeft toch niks met achtergrond verdieping te maken? Dit is een interview lijkt mij. Zie niet in waarom dit (aan de hand van de titel) een plus artikel is.
Interviews maken inderdaad ook onderdeel uit van Plus. Zie ook de FAQ:
Wat is Tweakers Plus?
In aanvulling op nieuws en productreviews brengt de redactie met Tweakers Plus uitgebreidere nieuwsberichten, diepgaande achtergrondverhalen, how-to's en interviews. Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar meer verdieping, duiding van actuele onderwerpen en gesprekken met experts. Deze artikelen zijn onbeperkt toegankelijk voor abonnees met minimaal een Plus-abonnement.
Overigens staren we ons niet blind op deze artikeltypen: de redactie kijkt ook naar vormen of onderwerpen die je voorheen niet zag op Tweakers, zoals geek: Terug in de tijd: de tech van tien, vijftien en twintig jaar geleden.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Dat zijn twee interviews die tijdens de bèta als Plus gepubliceerd waren, maar vrij zijn gegeven bij de livegang (dat geldt voor alle Plus-artikelen van juni 2021 tot livegang).
*kuch* reviews: SNES Classic Mini - Terug in de tijd *kuch*
En ja, dat is geen echte 10/20 jaar terug maar wel iets 'ouds' dat gereviewed wordt (apparaat was al een jaar oud op dat moment)
Maar ook deze bv:
reviews: Twintig jaar Flash: de gevaarlijkste plug-in van internet
reviews: Van Voodoo 2 tot tweakerstrouwerij: 18 jaar tech in virtueel museum

Kan nog wel doorzoeken naar waarom de genoemde argumenten weinig steek houden, maar ik gok dat dat niet heel zinvol gaat zijn.
Bij geek: Terug in de tijd: de tech van tien, vijftien en twintig jaar geleden gaat het om een nieuwe artikelserie, waar (als het goed is) de redactie nog een vervolg aan gaat geven. Ik haalde het als voorbeeld aan van nieuwe artikeltypes, wat overigens zeker niet betekent dat elk nieuw artikeltype of format als Plus gepubliceerd gaat worden.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
.kernel. schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:24:
Ik weet niet of ik er overheen lees, maar ik lees eigenlijk alleen maar medewerkers die het beleid verdedigen. Deze site was ooit van, voor en door de community. Ik heb het idee dat de stafleden liever deel uitmaken van een uitgeversconcern dan van een Tweaker community. Het geen ik betreur. Ik sluit dan ook nooit van mijn leven een abo af voor een communitywebsite. Wikipedia heeft dat model ook niet :)

Misschien dat de redactie me dat kan vertellen.....

Wanneer heeft Tweakers een winstoogmerk gekregen en hoefde het niet meer alleen kostendekkend te zijn?
Tweakers is volgens mij al vanaf 2001 een bv met winstoogmerk en Femme, Daniel en de overige pioniers hebben er nooit een geheim van gemaakt dat het nastreven van commercieel succes vanaf het begin belangrijk was. Dat kwam ook bij de overname in 2006 aan bod.

Maar dat is een onderwerp dat niet met abo's te maken heeft en beter in Relatie T.net organisatie en community of een ander topic besproken kan worden.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
CurlyMo schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:30:
[...]

De vraag die ik erover stel wordt telkens verwijderd, maar de kern is en blijft hier toch dat dé persoon die hier uitvoering aan moet geven in geen velden of wegen te bekennen is. Misschien heeft dat een hele goede reden, maar licht dat dan oppervlakkig toe. Is ze met zwangerschapsverlof, door andere omstandigheden uit de running? Heeft ze een in of extern een functie elders gekregen?
Ik vind de redenen die je suggereert erg opmerkelijk, aangezien ik jouw vraag hierover al heb beantwoord: de communitymanager leest alles mee vanuit haar functie, staat nauw in contact met ons voor advies, maar neemt geen deel in dit topic als woordvoerder. Als je behoefte hebt om met Moonsugar hierover te sparren, kun je haar uiteraard altijd een dm sturen.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
World Citizen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:41:
@random info

Als je voor 1 maand lid word en daarna meteen afzegt, dan kun je daarna niet meteen weer lid worden :).

Ja, dat klinkt wazig en is het ook, maar ik meld het gewoon maar even ter info.
Bedankt voor het melden :) Dit wordt zo te zien veroorzaakt doordat je nog in de annuleringstermijn (14 dagen) van je abonnement zit. Na die tijd zou het wel mogelijk moeten zijn om te verlengen of upgraden. Ik ga dit intern nog even verifiëren, want ik zie dat de melding ("opzeggingstermijn") dan ook wel duidelijker kan.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Betrouwbare informatie bieden is iets wat we natuurlijk met al onze artikelen willen. Als dat over maatschappelijk belangrijke onderwerpen gaat, zoals nu rond corona, doen we dat alsnog in eerste instantie voor de bezoekers van Tweakers. Die kunnen elk voor zich bepalen of de artikelen voor hen genoeg meerwaarde biedt om een abonnement te nemen.

In hoeverre iets een groot maatschappelijk belang heeft, is subjectief en in de praktijk verspreidt informatie die als echt belangrijk wordt gezien voor en door een groot deel van de bevolking zich wel via de verschillende media, of artikelen nu achter een paywall staan of niet. Neem een onderzoeksartikel van Huib Modderkolk in De Volkskrant of artikelen van Follow The Money waarin misstanden aan het licht worden gebracht. Verder verwijs ik graag naar de reactie van Arnoud:
Dit is technische achtergrondinformatie over hoe CoronaCheck werkt en bij invoering van 2G zal gaan werken. Dat is niet van belang voor een keuze die je ergens in de komende weken moet maken in het stemhokje. Het is zelfs niet van belang bij de manier waarop je CoronaCheck gebruikt, want dat verandert niet. Als je de Scanner gebruikt op je werk of vrijwilligerswerk, dan zal deze wijziging, mits die er komt, uitgebreid aan bod komen op allerlei andere manieren.

Is het 'nice to know' om te weten hoe CoronaCheck zal gaan werken met 2G? Sure! Ik vind het leuk en jij hebt het willen lezen, dus ik denk dat jij het ook interessant vindt. Mooi, leuk dat we die kennis uitwisselen. Maar ik heb geen idee welk zwaarwegend maatschappelijk belang het zou dienen om níet als Plus te brengen.

Want dit is precies waar Plus voor bedoeld is: relevante artikelen over relevante technologie, speciaal voor mensen die dat interessant vinden :)
en
Je hebt gelijk dat je minder mensen bereikt, maar we hoeven niet net te doen alsof een meerderheid van Nederlanders de openbaar beschikbare artikelen van Tweakers leest (tenzij het gaat over Black Friday-aanbiedingen trouwens ;)).

...

Ik ben niet een van de mensen die reageert in het topic (zou alleen maar chaotisch worden als iedereen van HQ daar zou antwoorden :)), dus je zult met mijn antwoorden hier moeten doen. Ik vind dit een lastig argument. Moreel lijk je hier de high ground te kiezen, maar als we iets schrijven over CoronaCheck met advertenties ernaast (niet relevant voor het onderwerp, bijvoorbeeld reclame voor een tv ofzo) vind je dat dan ook verwerpelijk? En vind je dat ook bij andere media?

RTL is een commerciële organisatie en RTL Nieuws was een van de media die de toeslagenaffaire aan het licht heeft gebracht. Vind je dan ook dat RTL 'cash grabberig' was omdat er reclameblokken om de uitzendingen heen zaten (die je alleen kan zien met een tv-abonnement) en er advertenties op de site te zien waren?

Dit argument klinkt valide, totdat je beseft dat journalistiek alleen kan bestaan bij gratie van manieren om er geld aan te verdienen. Dit artikel had letterlijk niet bestaan zonder Plus; ik was dan nu druk bezig met reviews schrijven over de Pixel 6 of eender welke telefoon ook. Het is Plus dat mogelijk heeft gemaakt om vanuit Tweakers een ontwikkeling als deze kritisch en doorlopend te volgen.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Lordy79 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:26:
Even een vraag algemeen:
@jelle.

[...]

Dat is fair enough. Maar is er wel een ander centraal topic waar we deze zaken mogen bespreken waarbij het crew en simpele zielen zoals ik natuurlijk vrij staat om je wel of niet te mengen in de discussie?

Want zaken rondom de bedrijfsvoering van Tweakers worden nu weggemodereerd - en terecht, zie quote - maar ik denk dat sommige mensen wel behoefte hebben om hier op een andere plek over te discussiëren.
Echter misschien is dit sowieso ongewenst en komt er een glimmend slotje op.

Enfin de vraag is helder denk ik...
Een topic openen kan in principe altijd, maar dan moet wel duidelijk zijn met welk doel dat is en wat je ermee wilt bereiken. Als het uitsluitend bedoeld is als vergaarbak om te discussiëren over zaken waar in dit topic geen ruimte voor is, dan lijkt me dat eerlijk gezegd weinig toevoegen. We hebben het hier namelijk ingekaderd met een reden: deze zaken zijn al uitvoerig besproken in het oude Plus-topic, diverse .plans, faq's over de abonnementen, Plus en DPG Media en een topic als Relatie T.net organisatie en community. Het wordt dan slechts een herhaling van zetten en daar schiet niemand iets mee op.

Mocht dit je vraag niet beantwoorden, stuur me gerust een DM, dan kunnen we hier verder on-topic blijven :)

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Sc0tTy schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:47:
Ik heb mijn abbo expres laten verlopen met de hoop dat het Plus abbonement dan wel jaarlijks te betalen is.

Maar helaas heb ik voor het plus abbonenment nog steeds geen optie om deze jaarlijks te betalen.
Waarom is hier nog steeds geen mogelijkheid voor maar voor de Hero en Elite wel??

Het gaat mij niet om evt. korting die bij een jaarlijks abbonement van toepassing zou zijn. Ik declareer het abbonement op mijn werk en heb geen zin om dit elke maand te doen.
De jaarabonnementen die je bij Hero en Elite ziet staan, hebben niet een andere betalingsfrequentie maar een andere looptijd. Voor alle abonnementen geldt namelijk dat je deze uitsluitend maandelijks kunt betalen met een automatische incasso. Omdat jij al een abonnement had, kom je in aanmerking voor het Plus-abonnement van €3,75 per maand dat maandelijks opzegbaar is.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
jaenster schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:57:
Ik heb weinig bezwaar tegen het hele plus concept. Geld moet er verdiend worden, vroeger was er een blad (dat vond ik leuker) nu is het online.

Maar kunnen jullie ophouden corona specifieke dingen achter een paywall te zetten? Dit zijn de soort achtergrond artiekelen die ik graag wil door kunnen sturen aan mensen die twijfels hebben. En dat gaat nu niet.

Nogmaals, dat jullie geld willen verdienen snap ik, maar laat deze achtergrond artikelen vrij leesbaar. Van mijn part zet je ze als compromis na een week vrij te lezen online.
Dank voor je reactie. We kunnen dit soort artikelen maken omdat we Plus-abonnementen hebben, zonder Plus zouden we deze hoogstwaarschijnlijk niet gepubliceerd hebben. We kiezen er niet voor om ze na verloop van tijd vrij te geven omdat dat afbreuk doet aan de meerwaarde die ze hebben voor abonnementen.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
ikt schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:21:
[...]

Toevoegend hierop: Artikelen zoals nieuws: Vaccinatiebewijs CoronaCheck krijgt houdbaarheidsdatum, maar hoe dan? zijn niet eens zo technisch diepgaand. Voor een plus-artikel verwacht ik iets meer technische diepgang.

Vóór het kopje "Wat er gaat veranderen" is alles wat er staat al algemeen bekend voor iedereen die niet onder een steen heeft gelegen de afgelopen 2 jaar.

Vanaf "Strippenkaart" wordt het een beetje interessant, maar na "Andere veranderingen" wordt het weer een standaard verhaaltje zonder technische details. Wat is er over? Één kopje.

Waarom is dit überhaupt een Plus-post? Het antwoord op de titel, "Vaccinatiebewijs CoronaCheck krijgt houdbaarheidsdatum, maar hoe dan?" zit in twee zinnen, waarvan een refereert naar een veel diepgaandere beschrijving in een publiek toegankelijke repository.

Plus is prima om geld te verdienen, maar voor artikelen zoals deze?

Over de admin-break in de post met kritiek op Plus:

[...]

Leest iemand dit topic wel eens of is het gewoon een quarantaineplek waar boze gebruikers even mogen uitstomen en verder worden genegeerd?
Dank voor je feedback, ik waardeer het dat je de moeite neemt die te geven. Het klopt dat het ene artikel technisch diepgaander is dan het andere. Bovendien verschillen de verwachtingen van de ene lezer op dit vlak natuurlijk van die van de andere. Plus is een combinatie van langere en minder langer artikelen, waarmee we in totaal tot een aantrekkelijk en informatief aanbod willen komen. Zo proberen we bijvoorbeeld met de reeks artikelen over CoronaCheck beter inzicht te geven in de werking en we blijven dit volgen en er over berichten als er relevante ontwikkelingen zijn. De ene keer is er daarbij meer technische informatie te geven dan de andere.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
dylan111111 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:20:
[...]

Ik snap dat jullie tot een "aantrekkelijk" aanbod willen komen maar het lijk alsof de lat nu telkens wordt verlegd om maar tot die 1500 woorden te komen en Plus content te kunnen genereren. Iets om waakzaam op te blijven zodat het geen Telegraaf niveau wordt denk ik zelf.
Ik bestrijd dat de 'de lat telkens wordt verlegd', maar goede tip om waakzaam te blijven. Ik ben blij dat @ikt aangeeft welk deel hij het meest interessant vindt en snap dat hij graag dit soort info uitgebreider behandeld ziet worden. Goede inhoudelijke feedback.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
(jarig!)
Mschamp schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:10:
Niet echt rechtstreeks feedback op een artikel maar eerder een 'mooie feature' verzoek.
Ik ben hoofdzakelijk actief op het forum, en volg dan via de tracker wat er op andere delen van de site gebeurd.
Daar mis ik op dit moment een aanduiding wat plus-content is, en wat niet.
Nu maak ik meestal onderscheid op basis van het uur: 6:00 ga ik van uit dat het een plus artikel is.

Staat het ergens op de planning om daar ook een aanduiding voor te voorzien. De manier waarop is mij eigenlijk om het even: afzonderlijke titel, (+) tussen tijd en titel, andere kleur van tekst, ...
Op Twitter worden deze artikelen geplaatst met [Plus] ervoor. Ik zal eens kijken wat hierin (technisch) mogelijk is voor de tracker.
Mindfucker schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:38:
Zit er trouwens een houdbaarheids-datum op een PLUS artikel? Worden artikelen na bijvoorbeeld 6 maanden opengesteld aan het normale publiek?

Dat zou retroactief linken naar het PLUS artikel en Tweakers promoten. Veel geld valt er ook niet meer te verdienen aan dat oude nieuws. Door het open te stellen zul je misschien een tweede golf krijgen van mensen die het lezen.

Ik zou het jammer vinden als deze content 10 jaar na data nog steeds achter een paywall zou zitten.
Nee, Plus-artikelen komen niet na verloop van tijd gratis beschikbaar. Er zijn ook geen plannen om dat te veranderen. We publiceren veel tijdloze content die na (lange tijd) evengoed relevant blijft en waarde biedt voor bestaande abonnees of potentiële nieuwe abonnees.
Pagina: 1

Let op:
* Als je een vraag of opmerking hebt, kijk dan even of deze al in de FAQ is beantwoord.
* Lees eerst de topicstart voor de spelregels van dit topic.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee