Het is een zakelijk besluit.
Weet je wat het is: ik snapte eigenlijk niet zo goed waarom ik me steeds zo opwind over Plus en de communicatie hierover. Waarom wil ik uit principe geen abonnement, terwijl ik dat nu prima kan betalen? Maar door dit soort uitspraken wordt het me weer duidelijk. Het komt denk ik voort uit een fundamenteel verschil van inzicht over wat Tweakers is en wat de rol van de community is. Dat leidt steeds weer tot spraakverwarring, zoals ook in dit geval.
De hele Plus-episode maakt gewoon zo sterk het verschil voelbaar van hoe ik Tweakers zie en beleef, en hoe de bedrijfsmatige leiding het ziet.
Als Tweakers eind vorig jaar een discussie was gestart: "Kijk mensen, dit zijn grofweg de projecties voor reclame-inkomsten en Pricewatch-inkomsten voor de komende jaren. Dat is een risico voor een gezond bestaan van Tweakers, zeker nu we meer redacteuren hebben. Wij denken dat een verhoging van zowel het aantal supporters als hun periodieke bijdrage de beste manier is om de site gezond en voor iedereen toegankelijk te houden. We gaan dus een frontpage-campagne starten met ludieke rewards om te komen tot een x aantal supporters die minstens x euro/maand voor de komende twee jaar betalen." Dan had ik graag voor het eerst een abonnement afgesloten, omdat ik het gevoel had dat ik daarmee iets voor de community kan doen.
Maar Tweakers kwam met een warrig verhaal ("Goed nieuws! Gebruikersonderzoek! Extra content!") om eigenlijk te zeggen: we gaan de Achtergronden die jullie nu gratis kunnen lezen vanaf volgend jaar achter een paywall zetten, want dat is goed voor ons verdienmodel.
Dat komt dus voort uit een verschil in perspectief: voor mij is Tweakers een site waar ik al heel lang kom, waar ik me 'onderdeel' van voel, waar ik leer en kennis uitwissel, en waar ook de betaalde krachten in de eerste plaats een onderdeel zijn van het collectief. Maar voor jullie is Tweakers een media-bedrijf, met toevallig een grote groep trouwe klanten.
Maar Tweakers is niet alleen een bedrijf, het is ook een community. En de vraag is: als je wilt dat Tweakers de nr. 1 tech-site van de Benelux blijft voor de komende 10 jaar, wat zou dan centraal moeten staan in je visie? Inzichten uit de media-industrie? Meer en duurdere content? Of juist groei en activering van de community?
Als het dat laatste is, dan moet je dat de kern van je bedrijfsstrategie maken. Daar hoort ook een andere cultuur en een andere manier van communiceren bij. Ik wil weer het gevoel hebben dat we (betalend of niet-betalend, bezoeker of redacteur) lid zijn van een open community met een gedeelde passie voor techniek. En ik wil niet steeds het gevoel hebben dat jullie een media-bedrijf zijn, en ik de 'consument'.