Wat is dat voor rare vergelijking?

En elk leven is eindig. Mensen sterven, dat hoort bij het leven. Heb je, als je dit accepteert, ineens geen moreel kompas of fatsoen?
Waar kom je nou mee aan

Je doet net alsof ik gezegd heb dat het accepteren van sterfgevallen in het algemeen betekent dat je geen moreel kompas hebt. Dat is toch écht een gevalletje van mijn woorden verdraaien, verkeerd in context plaatsen of het verkeerd willen zien. Ik had het over onnodige sterfgevallen door corona door zwabberend overheidsbeleid; iedereen is wel wat snel met het mondje daar om te roepen dat we het acceptabel moeten vinden dat er mensen door sterven terwijl het voorkomen kan worden. Dat sommigen de arrogantie hebben te denken dat hen het niet kan overkomen is prima, maar dan hoeven ze nog niet te verkondigen dat het maar geaccepteerd gemeengoed moet worden alleen maar omdat zij aan hun eigen ongemak denken. We zitten in een pandemie, we moeten het samen doen!
Ik doe het graag om de zorg behapbaar te houden, en ik blijf thuis bij klachten, maar veel meer dan dat ben ik niet bereid te doen. Die minieme kans dat ik besmettelijk ben en iemand besmet in een supermarkt weegt wat mij betreft niet op tegen het ongemak van die dingen. Hard, ik weet het, maar ik wil geen samenleving die constant z'n gezicht moet bedekken.
Dat vind ik inderdaad hard ja. Tijdelijk dat ongemakje voelen, of mogelijk iemand besmetten die er dan aan kan sterven? Ik wil het niet op mijn geweten hebben, dus ik kies ervoor om niet zo'n big deal te maken over een mijns inziens kleine maatregel. Je kunt best je redenen tegen een mondkapje hebben, en er zijn uiteraard mensen met astma of andere zaken waarvoor het écht ongemak is, maar ik proef voornamelijk redenaties om vooral niet maar één klein stukje ongemak te ervaren.
Ik draag al sinds maart 2020 mondkapjes, en sinds eind vorig jaar de FFP2 maskers, voor mij maar ook voor anderen. Maar nu ik volledig gevaccineerd ben en de deltavariant gewoon nog steeds doorgegeven kan worden onder gevaccineerden, vind ik het mijn "plicht" om het niet alsnog aan ongevaccineerden door te geven, want zij lopen nog steeds gevaar. Helaas besluit de overheid om alle remmen los te laten. Voor mij dé reden om gewoon mondkapjes te blijven dragen, want doordat iedereen nu weer zonder loopt, loop ikzelf weer meer risico op besmetting die ik dan weer kan doorgeven en dat wil ik niet.
Misschien klop ik mezelf daar jouw inziens teveel mee op de borst, maar ik vind het een kwestie van fatsoen, en ik zie het liefste dat iedereen die attentheid zou hebben.
Helemaal mee eens, zodra er een Corona-neusspray op de markt kom begin ik met spuiten. 3e vaccin? Geen probleem, maar graag de 3e (pun intended) wereld eerst vanwege varianten.
Idd, laat de 3e prik en dat neusvaccin ook maar komen! Ik heb géén vertrouwen in de overheid, maar wél vertrouwen in de wetenschap en het vaccin. Voor de mensen die het willen, is gewoon publiekelijk te vinden hoe de vaccins werken en wat ze doen met je immuunsysteem/cellen, want dat is al proven science.
Maar ik deel wel het experimenteer-argument van iemand die nog liever niet gevaccineerd wilt worden als die zegt dat het aanvoelt als een experiment; met dat dit allemaal nieuw is, vind ik het echter logisch dat niet alles meteen 100% werkt. We zullen meer onderzoeken moeten doen om kennis te vergaren komende tijd. Een stukje trial-and-error hoort er wat dat betreft gewoon bij. Ja jammer als het vaccin na x-tijd niet meer goed werkt, maar het is beter dan niks. Gaandeweg zullen we het wel perfectioneren (of niet), dus ik werk er graag aan mee.
Dwang vindt plaats wanneer je iemand iets verplicht wat hij/zij zelf nooit zou doen. Iemand die extreem voorzichtig is zal dat uit zichzelf doen. Iemand die nagenoeg geen risico denkt te lopen en alles doet wat God verboden heeft, zal uit zichzelf geen vaccin nemen. Zie je het verschil?
Het een is drang (een extreem voorzicht persoon moet thuis blijven, hoeft niet) en de ander dwang (een yolo verplichten tot vaccineren).
Ik ben principieel tegen het verplichten van vaccineren; je hebt het immers over zelfbeschikking en ik vind dat iedereen zelf mag bepalen wat er met zijn/haar/hun lichaam gebeurt.
Hetgeen mij ontzettend stoort is de attitude van mensen die denken dat het (ongevaccineerd) gaan naar een festival een recht is wat ze wordt afgenomen en dat een randvoorwaarde stellen aan het bezoeken van een festival het schenden van iemands vrijheid is.
Mensen interpreteren vrijheid als dat men het recht op alles heeft en dat te allen tijde moet kunnen claimen zonder randvoorwaarde en zonder enige consequentie. Zo werkt vrijheid niet. Vrijheid komt met verantwoordelijkheden en het vrijwaart je niet van consequenties.
Ik heb er dan ook minder issues mee als festivalorganisaties/horeca/<vul maar een evenement in> randvoorwaarden hanteert, zij het een volledige vaccinatie of negatieve test laten zien.
Dat niet gevaccineerd zijn meer ongemak met zich mee brengt door strengere randvoorwaarden snap ik helemaal, maar je moet dan niet net doen alsof er een aanslag op je vrijheid gepleegd wordt. Je kunt nog steeds naar dat festival gaan, zij het met iets meer ongemakjes. Dus er is gewoon een keuze, waarbij je zowel de lusten als de lasten komt te accepteren.