ergodyne1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:54:
[...]
Grappig! Ik krijg op veel plekken waar ik sta te laden en soms zelfs onderweg duimpjes omhoog of opmerkingen dat ze het een hele vette kleur vinden. Smaken verschillen maar dit complimentjes ding heb ik niet vaak met een moderne wagen gehad. Kan mij ook niet voorstellen dat men dit had gedaan als ik een zwarte had gehad. Je moet van die uitgesproken kleur houden

Correct.
Ikzelf vind de kleur niet mooi, en dat heb ik vaak met groen grijze of groen blauwe kleuren. Is gewoon niet mijn smaak.
Bij ons is het echter al zo dat de wagenparkbeheerder bepaalde kleuren heeft uitgesloten, zo kunnen we geen fel blauw, groen, geel of rood kiezen. Daar zit een reden achter, die heeft hij wel uitgelegd inmiddels.
Ten eerste werkt ons bedrijf met een serie min of meer pastelkleurige tinten in de huisstijl, varierend van wit tot zwart en daartussen wat pastelachtige grijs, blauw okergeel en een roze-terra tint.
Dat kleurenpatroon is ook met de leasemaatschappijen afgesproken als leidraad. Ze voeren dat overal in door. Gevolg is dat er voor de XC40 bijvoorbeeld te kiezen is uit Onyx Black, White, Silver Grey of Sage Green. De Fjord Blue past niet in de huisstijl en is dus niet kiesbaar, idem voor rode tinten.
Dit jaar zijn bijna 500 mensen aan een nieuwe wagen toe, en die moeten allemaal electrisch gaan rijden. ook dat is sinds 1-1-2022 verplicht, dat heb ik hier al eens eerder uiteengezet waarom. Het is nu eenmaal de regel nu.
De wagenpark beheerder houdt bij welke kleuren worden gekozen, en het grappige is dat wit en zwart de meest gekozen kleuren zijn, grijs is de goede derde, dan volgen er wat blauwige tinten (niet bij volvo maar bij bijv Tesla en andere merken wel verkrijgbare blauwtinten die wel in de huisstijl passen) en tot slot ver in de minderheid de groengrijze of groenige tinten.
Sage green is dit hele jaar slechts door 2 collega's gekozen gaf hij aan, 1 ervan werkt op mijn afdeling, en daarmee speelde hetgeen ik hier boven beschreef met die opmerking.
Ik moet hem nog zien, tot nu toe alleen uit de verte gezien op de parkeerplaats, maar ik ga zeker een keer dichtbij kijken. misschien verandert dat mijn mening nog wel, maar zelf die kleur kiezen? nee, dat niet.
Kan goed zijn dat jij complimentjes krijgt, en hij wellicht ook wel, maar ik wil hem zelf graag mooi kunnen vinden en ben daarin vorostander van Zwart of dark Grey colors. Laatste drie autos waren grijs metallic, dark grey metallic en zwart metallic, en dan nu Onyx Black erachteraan :-)