Dat is het net, alles werkte ook prima daarvoor. Voor mij (en ik ben zelf developer / UX designer) is het een aanpassing om maar een aanpassing te doen. Het feit dat de lettertypegroottes doorheen de pagina totaal niet consistent zijn is vervelend en doet de app goedkoop overkomen. Niet iedereen heeft het hier even lastig mee, das primaStevendGraaf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:14:
[...]
Gezien de obsessie hier van enkelen over het bereik van hun auto een logische aanpassing.
Maar serieus, vind het niet per se lelijk. App werkt verder naar behoren. Aanpassen max laadsnelheid en laadvermogen gaat zonder probleem, zelfde met starten airco en wijzigen timers.
Gelukkig heb ik android dan 🤩
de meest logische aanpassing zou een customizable interface zijn, waarbij de gebruiker/eigenaar/berijder zelf kan besluiten wat de prioriteit in de interface krijgt. Ik houd zelf van text-based, pictogram rich interfaces boven fancy plaatjes die onnodige ruimte innemen op het scherm. Er is functioneel geen enkele noodzaak om de landingpage van de app zo op te rekken dat je op een modern scherm moet scrollen om alles te kunnen zien. Liever een paar widgets in diverse configuraties dan wat het nu is.StevendGraaf schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:14:
[...]
Gezien de obsessie hier van enkelen over het bereik van hun auto een logische aanpassing.
Maar serieus, vind het niet per se lelijk. App werkt verder naar behoren. Aanpassen max laadsnelheid en laadvermogen gaat zonder probleem, zelfde met starten airco en wijzigen timers.
Volvo en customizable interface… dat dat niet samen gaat zien we al enige tijd in de auto zelf….MissingDog schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:51:
[...]
de meest logische aanpassing zou een customizable interface zijn, waarbij de gebruiker/eigenaar/berijder zelf kan besluiten wat de prioriteit in de interface krijgt. Ik houd zelf van text-based, pictogram rich interfaces boven fancy plaatjes die onnodige ruimte innemen op het scherm. Er is functioneel geen enkele noodzaak om de landingpage van de app zo op te rekken dat je op een modern scherm moet scrollen om alles te kunnen zien. Liever een paar widgets in diverse configuraties dan wat het nu is.
Maar denk vooral dat je over de “maar serieus” opmerking heen gelezen hebt in mijn reactie.
Reken je niet rijk. Daar zal binnenkort zelfde aanpassing gereleased wordenpeutje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:39:
Gelukkig heb ik android dan 🤩
Ik vond persoonlijk het bijna schermvullende groene vlak dat het accupercentage aangaf niet mooi in de vorige versie. Smaken verschillen.
En de toeter zat er in de vorige versie al weer in.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Zo blijft er voor iedereen wel wat te wensen over.Venomer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:28:
Ik vond persoonlijk het bijna schermvullende groene vlak dat het accupercentage aangaf niet mooi in de vorige versie. Smaken verschillen.
Maar over het algemeen werkt de app hier iig prima en dat is het belangrijkste.
Doet me een beetje denken aan de UI van die Windows Phones van vroeger; Van die grote vierkante blokken... Niet mijn ding maar wie weet veranderen ze het weer over een paar maandenTranquility schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:14:
De nieuwe app is wel saai met dat zwart-witte uiterlijk.
Enorme koeieletters ook van de range en het accupercentage.
Volvo is zeker bang dat we het niet zien?![]()
Waar we hebben wel de toeter weer terug!
[Afbeelding]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (5.1.17) - Alfen Eve Single Pro-line (7.3) - HASS (2026.7.4)
Vandaag de climax, tijdens het rijden knalde ineens de internetverbinding weg, en kwam niet meer terug.danny.s schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:12:
[...]
Hier werkt zowel doel accu niveau als amperage na de app update (iOS)
Ik heb getracht te resetten via de ontwasemingsknop, daarna bleef ook het SOS lampje nog zeker anderhalf uur rood knipperen.
Zonet aan de lader gehangen, en meteen beide resets voor de 15e keer vandaag uitgevoerd, en bam, daar was alles weer. En nu ook inderdaad alles weer werken, ook amperage instellen.
Ik denk dat er een bedorven bitje in de datastream gezeten heeft van de week :-)
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik heb sinds een periode dat de app updates maar blijven draaien terwijl er wel gewoon LTE verbinding is.
Als ik vervolgens Bluetooth tethering wil doen via mijn Samsung of iPhone, dan geeft die gelijk een fout dat verbinden mislukt terwijl de opties wel aanstaan op beide telefoons.
Vervolgens wifi verbonden en auto dicht bij huis geparkeerd maar dan update de apps ook niet. Iemand andere tips en tricks evt?
Heb de reguliere resets al gedaan met vooruitverwarming voor LTE en de middenknop voor herstart systeem
Als ik vervolgens Bluetooth tethering wil doen via mijn Samsung of iPhone, dan geeft die gelijk een fout dat verbinden mislukt terwijl de opties wel aanstaan op beide telefoons.
Vervolgens wifi verbonden en auto dicht bij huis geparkeerd maar dan update de apps ook niet. Iemand andere tips en tricks evt?
Heb de reguliere resets al gedaan met vooruitverwarming voor LTE en de middenknop voor herstart systeem
XC40 SM Plus MY23
Had ik ook sinds die 5.4 update, enige oplossing voor mij was de auto volledig resetten en opnieuw instellen. Sindsdien werkt het weer.PvtRasta schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:50:
Ik heb sinds een periode dat de app updates maar blijven draaien terwijl er wel gewoon LTE verbinding is.
Hmm, balen had gehoopt niet te hoeven resetten.DoubleDot schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:26:
[...]
Had ik ook sinds die 5.4 update, enige oplossing voor mij was de auto volledig resetten en opnieuw instellen. Sindsdien werkt het weer.
Wacht wel even tot einde van de maand wanneer 5.1.17 OTA doorkomt ter vervanging 5.0.5 en hopen dat het zich vanzelf fixt
XC40 SM Plus MY23
Hebben meer mensen ervaring met een flinke barst in het panoramadak (MY24)? Oorzaak onbekend, het zat er opeens. Het lijkt te beginnen (en eindigen) aan de rand van het glas, naast de omlijsting.
Er lijkt geen inslagpunt te zijn, dus ik neig naar een constructie- of fabricage fout. Oorzaak is wel belangrijk om te weten ivm eventuele garantie claim. Als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag!
:strip_exif()/f/image/U2KGbSpm0Doi9K2zSDHD9xmi.jpg?f=fotoalbum_large)
Er lijkt geen inslagpunt te zijn, dus ik neig naar een constructie- of fabricage fout. Oorzaak is wel belangrijk om te weten ivm eventuele garantie claim. Als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag!
:strip_exif()/f/image/U2KGbSpm0Doi9K2zSDHD9xmi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het zelf nog niet gezien, zal morgen eens kijken want vandaag zat het scherm ook dicht. Het lijkt op de foto's in het vaste gedeelte te zitten? Het zou iets met spanning te maken kunnen hebben, dus dat het glas onder spanning gestaan heeft en dan bij een hobbel of veranderende weersomstandigheden krak zegt?coromandel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:32:
Hebben meer mensen ervaring met een flinke barst in het panoramadak (MY24)? Oorzaak onbekend, het zat er opeens. Het lijkt te beginnen (en eindigen) aan de rand van het glas, naast de omlijsting.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Da's balen. Hagelbui?coromandel schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier nu ook op android, wel lomp groot, niet beter.nujtrug schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:25:
[...]
Doet me een beetje denken aan de UI van die Windows Phones van vroeger; Van die grote vierkante blokken... Niet mijn ding maar wie weet veranderen ze het weer over een paar maanden
Gaaf, hier nog gewoon de bekende UI op Android. Het lukt ze dus gewoon weer eens niet om dat netjes in eenmaal uit te rollen...peutje schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:12:
[...]
Hier nu ook op android, wel lomp groot, niet beter.
Mijn Michelin CC2 all seasons banden wil ik voor de winter vervangen. Iemand ervaring met Pirelli All Season Cinturato SF3 banden? Deze zijn iets goedkoper, stiller, beter in slecht weer en hebben velgrandbescherming. Wel iets minder zuinig dan de CC2.
XC40 Recharge Essential MY24. Victron 3XMP4K5 + 2X16kWh
Voor 19 inch?Plead schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:38:
Mijn Michelin CC2 all seasons banden wil ik voor de winter vervangen. Iemand ervaring met Pirelli All Season Cinturato SF3 banden? Deze zijn iets goedkoper, stiller, beter in slecht weer en hebben velgrandbescherming. Wel iets minder zuinig dan de CC2.
Dat is dan sinds kort dat deze band in beide maten te krijgen is met velgrandbescherming. Net even gekeken op Openeo en volgens hen is dat inderdaad het geval voor zowel 235 als 255 breedtes.
Deze band komt verder erg goed uit de testen, dus prima keuze.
Ok, ondertussen hebben we vandaag al een week de EX40 en gingen we gisteren voor het eerst snelladen. Na een tijdje wilde ik Amazon Prime kijken, tijdens het laden, en na een tijdje ging het scherm op zwart, spiegels werden ingeklapt. Oftewel, het leek of de auto op slot ging?NaN schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:04:
[...]
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een nieuwe EX40 PlusEuropa ER met alles erop en eraan besteld.
Bij elke testrit of bezichtiging kwamen we toch weer op hetzelfde punt uit: “Liever weer een Volvo.”
Prachtige inruil prijs voor ons “ouwetje“ gekregen.
![]()
Wat wel opvallend is, de prijs die de dealer maakt voor de nieuwe is lager dan wanneer je hem samenstelt op hun website.
En wat ook opviel…
Ze zijn goedkoper geworden dan pakweg een jaar geleden? Toen zag ik prijzen ruim boven de 60k, maar nu?
Nu nog het GROTE wachten…
Oh ja, DenimBlue met zwagt dakkie. En wollen bekleding met natuurlijk DEN KRISTALLEN pook!
Ik heb gezocht in de instellingen of er een timer is voor een zgn. sleepmode of zo, maar kan dit niet vinden. Is dit normaal?
Zat er iemand op de bestuurdersstoel? Zoniet, de auto gaat naar verloop van tijd in sleepmode. Spiegels klappen bij mij alleen in wanneer de auto op slot gaat.NaN schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:18:
[...]
Ok, ondertussen hebben we vandaag al een week de EX40 en gingen we gisteren voor het eerst snelladen. Na een tijdje wilde ik Amazon Prime kijken, tijdens het laden, en na een tijdje ging het scherm op zwart, spiegels werden ingeklapt. Oftewel, het leek of de auto op slot ging?
Ik heb gezocht in de instellingen of er een timer is voor een zgn. sleepmode of zo, maar kan dit niet vinden. Is dit normaal?
Yep, daar zat ik.wamske schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:22:
[...]
Zat er iemand op de bestuurdersstoel? Zoniet, de auto gaat naar verloop van tijd in sleepmode. Spiegels klappen bij mij alleen in wanneer de auto op slot gaat.
bijzonder, dan zou die niet uit moeten gaan mi
Nee, lijkt mij ook niet. Maar ik vroeg me af dit normaal was. Nee, dus... Nou ja, aanstaande zondag ook weer een rit geplanned waarbij ik weer moet gaan laden (op weg naar huis), eens kijken of dat dan weer gebeurt.wamske schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:46:
[...]
bijzonder, dan zou die niet uit moeten gaan mi
[ Voor 25% gewijzigd door NaN op 12-06-2026 15:10 ]
hmmm.. volvo is weer aan het klooien met de API
- sinds woensdag deed mijn domoticz plugin het niet meer. tokens zijn gestopt met werken (kreeg van een op andere moment autorisatiefout)
- gisteren geprobeerd authorize.py te draaien om nieuwe tokens op te halen, maar kreeg een fout dat het endpoint waat dat script aanriep niet bestond. Had dus de indruk dat de API weer gewijzigd was. hele avond zitten prutsen om te fixen, tot ik er gefrustreerd mee gestopt ben
- vanochtend gewoon het ongewijzigde script nog eenkeer gedraaid en doet die het weer als een zonnetje.
andeer issue wat ik zag is dat ook de Home Assistant integratie in de nacht van woensdag op donderdag problemen had. Die heeft ook een tijd geen data binnen gehad van Volvo
Ofwel: De backend van de API is dus weer instabiel. Hoop dat ze het weer gefixt hebben, want mijn evcc oplossing die ervoor zorgt dat ik op de goedkooptste uurtje laad was er ook al van in de war geraakt, waardoor ik donderdagochtend langs de snellader moest omdat 's nachts mijn auto niet volgeladen was..
- sinds woensdag deed mijn domoticz plugin het niet meer. tokens zijn gestopt met werken (kreeg van een op andere moment autorisatiefout)
- gisteren geprobeerd authorize.py te draaien om nieuwe tokens op te halen, maar kreeg een fout dat het endpoint waat dat script aanriep niet bestond. Had dus de indruk dat de API weer gewijzigd was. hele avond zitten prutsen om te fixen, tot ik er gefrustreerd mee gestopt ben
- vanochtend gewoon het ongewijzigde script nog eenkeer gedraaid en doet die het weer als een zonnetje.
andeer issue wat ik zag is dat ook de Home Assistant integratie in de nacht van woensdag op donderdag problemen had. Die heeft ook een tijd geen data binnen gehad van Volvo
Ofwel: De backend van de API is dus weer instabiel. Hoop dat ze het weer gefixt hebben, want mijn evcc oplossing die ervoor zorgt dat ik op de goedkooptste uurtje laad was er ook al van in de war geraakt, waardoor ik donderdagochtend langs de snellader moest omdat 's nachts mijn auto niet volgeladen was..
Vanochtend kreeg ik Gemini gepusht naar de auto, Hebben we er weer een speeltje bij, incl de conversational variant met een knopje op het display. Best leuk als je onderweg eens iets wil weten, met de app op de telefoon werkte dat al geweldig.
Combi van Michelin CC3 + Michelin CC3 Sport niet overwogen?Plead schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:38:
Geluk gehad hier. Niets gemerkt. Mijn automatisering leunt namelijk zwaar op de Volvo plugin.Kammika schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:48:
hmmm.. volvo is weer aan het klooien met de API
[ Voor 42% gewijzigd door tukker999 op 14-06-2026 11:28 ]
Heb ik gedaan, een tijdje geleden al weer en is hier en hier nog terug te zien. Om de één of andere reden brengt Michelin de Sport versie niet uit in breedte 235 en de gewone CC3 niet in breedte 255 en vice versa voor de CC3. Helaas is de CC3 Sport een totaal andere band dan de gewone CC3. De Sport versie is veel stugger, omdat het natuurlijk een sportieve band is. Daarnaast heeft de Sport versie een "getrokken" uiterlijk wat ik niet mooi vind en waarbij de wangen van de velgrand richting het loopvlak naar binnen toe lopen waardoor het loopvlak zelfs smaller is dan de standaard 235. Daarbij zijn de velgranden een stuk kwetsbaarder. Deze eigenschap wist ik dus niet van te voren.Claude schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:38:
Combi van Michelin CC3 + Michelin CC3 Sport niet overwogen?
Het nadeel daarvan heb ik ongeveer een maand na montage van e CC3 Sport op de achterwielen mogen ervaren bij het achteruit inparkeren. Ik dacht dat de lage stoeprand van het parkeervak laag genoeg was voor de banden maar bleek die stoeprand toch net hoog genoeg om de 20" velgrand rechtsachter net te raken en licht te beschadigen. Gelukkig heb ik dat nog zelf kunnen herstellen en zie ik er nu nog nauwelijks wat van. Maar het geeft aan dat deze band voor een heel ander type auto bedoeld is en niet voor een SUV.
Ik heb de CC3 Sport dus weer vervangen voor een gewone CC2. Die gaat prima samen met de CC3 op de voorwielen. Ik raad de CC3 Sport dus af, ook omdat de band er op de achterwielen nogal iel uitziet door het getrokken uiterlijk in vergelijking met de voorbanden.
De huidige combinatie van de CC2 en CC3 bevalt verder prima en hebben beide velgrandbescherming op 20". Niet op 19" overigens.
Vorige week een lange rit naar Duitsland gemaakt. Een paar dagen later weer terug. Ik had alle tijd, dus kon rustig rijden. Vooral met 90 km/u achter vrachtwagens gehangen. Zo zat ik ook geen snelle auto's in de weg.
Vertrokken met 97% in de accu, 590 km geschatte actieradius en 88.4 km op de tripcomputer. Voor het eerst dat de auto het laadschema genegeerd heeft 's morgens. De dag ervoor had ik in de auto de tijdstippen gewijzigd. Later in de app de oude tijdstippen gezien.
's Morgens naar het werk, 42 km en slechts 4% verbruikt.
's Middags door naar Dormagen (D), 230 km en 41% verbruikt.
Daar wat gereden tussen hotel en werk, 17 km en 2% verbruikt.
Een paar dagen later van Dormagen (D) weer naar huis. Met wat files en flink wat regen onderweg. 223 km en 43% verbruikt. Toen ik vertrok vond Google Maps dat ik met -10% zou aankomen. De reis duurde zo'n 40 min langer dan verwacht. Waarvan 25 min door rustig rijden, 15 min meer en langere files.
Totaal 513 km gereden en 90% verbruikt = 570 km range op een volle accu.
Vertrokken met 97% in de accu, 590 km geschatte actieradius en 88.4 km op de tripcomputer. Voor het eerst dat de auto het laadschema genegeerd heeft 's morgens. De dag ervoor had ik in de auto de tijdstippen gewijzigd. Later in de app de oude tijdstippen gezien.
's Morgens naar het werk, 42 km en slechts 4% verbruikt.
's Middags door naar Dormagen (D), 230 km en 41% verbruikt.
Daar wat gereden tussen hotel en werk, 17 km en 2% verbruikt.
Een paar dagen later van Dormagen (D) weer naar huis. Met wat files en flink wat regen onderweg. 223 km en 43% verbruikt. Toen ik vertrok vond Google Maps dat ik met -10% zou aankomen. De reis duurde zo'n 40 min langer dan verwacht. Waarvan 25 min door rustig rijden, 15 min meer en langere files.
Totaal 513 km gereden en 90% verbruikt = 570 km range op een volle accu.
Start![]() | Route![]() |
Heenreis![]() | Terugreis![]() |
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
snip: inderdaad offtopic
[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 14-06-2026 20:36 ]
Zijn er weer issues met Volvo app? Auto is wederom offline en het is weer eens weekend…
Mijn boefje is liev!
Hier is die online , maar locatie was al 2 dagen niet geüpdatet, nu weer wel
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ik heb de laatste dagen wat gedoe met de LTE connectie, en dan is in de app de auto ook ineens offline.mversluis schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:48:
Hier is die online , maar locatie was al 2 dagen niet geüpdatet, nu weer wel
Vandaag weer goed trouwens, even afkloppen.
Er gaat zo af en toe wel vaker iets offline, niet alleen in de auto, ook op bepaalde fora ...
Dit zag ik ook opeens gister in onze Polestar 2.NielsHarley schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:46:
Google Maps update, de weergave van werkzaamheden, wegafsluitingen en flitsers is nu sinds kort een blokje links onder
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB
Hoe merk je dat Gemini gepusht wordt? Krijg je daar een of andere melding van?Marko72 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:02:
Vanochtend kreeg ik Gemini gepusht naar de auto, Hebben we er weer een speeltje bij, incl de conversational variant met een knopje op het display. Best leuk als je onderweg eens iets wil weten, met de app op de telefoon werkte dat al geweldig.
Update naar 5.1.17 loopt, EX40 MY26
En klaar... 20 minuten ... hoe zie/hoor je inderdaad of je Gemini hebt?
[ Voor 51% gewijzigd door Rendome op 15-06-2026 14:17 ]
Ik dacht dat het in eerste instantie alleen beschikbaar kwam met een Google account ingesteld op Amerikaans/Engels?
Of is het inmiddels ook released voor de NL taal?Google Gemini zal in eerste instantie beschikbaar zijn voor in aanmerking komende klanten van Volvo Cars in de Verenigde Staten die een actieve internetverbinding in hun auto hebben en een Google-account in Amerikaans Engels.
Google Gemini wordt geïntroduceerd in de volgende modellen met ingebouwde Google-functionaliteit, vanaf 2020: C40, EC40, EX40, XC40, S60, V60, V60CC, XC60, V90, V90CC, S90, XC90, EX90, ES90, EX30, EX60.
Mijn boefje is liev!
Volvo’s Decade-Old XC40 Spied Testing Yet Another Facelift | Carscoops https://share.google/VV1Qm70CXKV7Rten1
OTA? Ik zit op 4.2.13, nog niets wat er op lijkt als een update. Ben geduldig, maar snap soms niet hoe de updates gestuurd worden.Rendome schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:11:
Update naar 5.1.17 loopt, EX40 MY26
EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Black Edition - Denim Blue | Privacy glass | Pixel LED |
Je mist niks aan de 5.0.x update. Ik had er hoge verwachtingen van maar erger mij aan het menu onderin dat op voor mij onbegrijpelijke wijze bepaat welke iconen er vandaag weer in beeld zijn. Bovendien vind ik het stoelverwarming icoon in deze vorm niet mooi vergeleken met hoe het voorheen was.TFZ61 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:47:
[...]
OTA? Ik zit op 4.2.13, nog niets wat er op lijkt als een update. Ben geduldig, maar snap soms niet hoe de updates gestuurd worden.
Yep, OTA.TFZ61 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:47:
[...]
OTA? Ik zit op 4.2.13, nog niets wat er op lijkt als een update. Ben geduldig, maar snap soms niet hoe de updates gestuurd worden.
Nog een facelift? Ik dacht dat in 2027 de volledig nieuwe xc40 zou komen? Wat dan gewoon een ingedeukte EX60 is natuurlijk, want al die modellen lijken vreselijk op elkaar.Plead schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:53:
Volvo’s Decade-Old XC40 Spied Testing Yet Another Facelift | Carscoops https://share.google/VV1Qm70CXKV7Rten1
Lijkt me stug dat er weer een facelift komt eigenlijk.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB
Met huidige verkoopcijfers gaan ze echt niet al te rigoureus dit model aanpassen.. is nog steeds een cash cow, daar neem je geen risico mee…Juancho schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:35:
[...]
Nog een facelift? Ik dacht dat in 2027 de volledig nieuwe xc40 zou komen? Wat dan gewoon een ingedeukte EX60 is natuurlijk, want al die modellen lijken vreselijk op elkaar.
Het gaat over de XC40 niet de EX40 of EC40, die krijgt het DNA van de EX60, maar de XC40 kan gerust nog een paar jaar verder, er worden er nog voldoende van verkocht, wellicht krijgt hij ook een nieuw interieur anno 2027, zodoende het grootste obstakel (in mijn geval dan) ook verdwijnt om voor de XC40 te kiezen.Juancho schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:35:
[...]
Nog een facelift? Ik dacht dat in 2027 de volledig nieuwe xc40 zou komen? Wat dan gewoon een ingedeukte EX60 is natuurlijk, want al die modellen lijken vreselijk op elkaar.
Yes kreeg een melding en moest wat voorwaarden accepteren, je hebt ook de keuze om op de oude assistant te blijvenVenomer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:57:
[...]
Hoe merk je dat Gemini gepusht wordt? Krijg je daar een of andere melding van?
Zover ik weet staat mijn account gewoon op NL, in ieder geval werkt het met NL prima. Overigens gebruik ik Gemini ook als app al een tijd en is die aan mijn Google account gekoppeld, misschien heeft dat nog meegespeeldJB schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:16:
Ik dacht dat het in eerste instantie alleen beschikbaar kwam met een Google account ingesteld op Amerikaans/Engels?
[...]
Of is het inmiddels ook released voor de NL taal?
Ik heb nog nooit zo'n snelle OTA gezien zo kort na de release.
Nou, sinds het onderhoud op 5 juni loopt er iets mis met de temperatuursensor in mijn auto. Al 2x vertrokken deze week met stuur- en zetelverwarming aan. De auto denkt blijkbaar dat het 3° is buiten terwijl het 17° is:
Over 2 weken richting Spanje dus dadelijk even naar de garage bellen, dit moet eerst opgelost worden!
Vanmorgen vertrokken en volgens de auto 4°, bij aankomst 40 min later stond er 3 ° dus het betert er niet op. Homeknop reset hielp natuurlijk niet, maar ik kon maar proberen uiteraard.
Over 2 weken richting Spanje dus dadelijk even naar de garage bellen, dit moet eerst opgelost worden!
Vanmorgen vertrokken en volgens de auto 4°, bij aankomst 40 min later stond er 3 ° dus het betert er niet op. Homeknop reset hielp natuurlijk niet, maar ik kon maar proberen uiteraard.
Sensor zal kapot zijn
Mijn boefje is liev!
Ik vermoed het. Net gebeld en blijkbaar zit die in de buitenspiegel, afspraak volgende woensdag dus nog voor mijn vertrek naar Spanje. Hopelijk opgelost dan want voor zover ik begreep moeten ze daarvoor zo goed als heel de buitenspiegel vervangen, zou een uurtje duren.
Mijn auto gaf een tijd geleden na het wassen een foute temperatuur weer. Ik heb toen de sensor (zit aan de onderkant van de buitenspiegel) nog eens goed afgedroogd en toen werkte het weer. Je zou eens kunnen proberen om de sensor schoon te maken en af te drogen.Largamelion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:04:
[...]
Ik vermoed het. Net gebeld en blijkbaar zit die in de buitenspiegel, afspraak volgende woensdag dus nog voor mijn vertrek naar Spanje. Hopelijk opgelost dan want voor zover ik begreep moeten ze daarvoor zo goed als heel de buitenspiegel vervangen, zou een uurtje duren.
De gemeten buitentemperatuur is van invloed op het klimaatsysteem. Als ik naar Spanje zou gaan, zou ik het voor vertrek in orde willen hebben!
[ Voor 10% gewijzigd door Venomer op 16-06-2026 09:38 ]
Hier stond de XC60 ook te updaten van 5.0.5 naar 5.2.17 , maar het ging nogal traag. Bijna een uur was hij bezig. Zal straks eens gaan kijken of ik wat nieuws zie.TFZ61 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:47:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Mga1600 op 16-06-2026 09:44 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Vanaf 5.0.5 duurde het hier 15 min. Om 19:30 uur gestart via planningsmechanisme op de BC en een melding op de app om 19:45 uur dat de update klaar was. V60 MY25 met Snapdragon IHU.Mga1600 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:41:
[...]
Hier staat de XC60 ook te updaten van 5.0.5 naar 5.2.17 , maar het gaat nogal traag.
Mijn boefje is liev!
De brandstof / hybride versie dus? Die kan ik begrijpen ja. Maar een volledig nieuwe EV komt er juist aan in 2027, daar zal dus ook 23l de ontwikkeling en het geld naar toe gaan lijkt me. Een facelift van de EX40/EC40 lijkt me een ook niet logisch.RigolleM schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:20:
[...]
Het gaat over de XC40 niet de EX40 of EC40, die krijgt het DNA van de EX60, maar de XC40 kan gerust nog een paar jaar verder, er worden er nog voldoende van verkocht, wellicht krijgt hij ook een nieuw interieur anno 2027, zodoende het grootste obstakel (in mijn geval dan) ook verdwijnt om voor de XC40 te kiezen.
Ik zit nog op 3.7 (MY2021). Is de nieuwe UI in 5.0.5 een stuk sneller of maakt het weinig verschil? De moeite waard om langs de garage te gaan om te updaten?
Ik vind 5.0.5 wel wat soepeler draaien dan de oude UI. Maar verwacht geen wonderen.ProfaNe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:36:
Ik zit nog op 3.7 (MY2021). Is de nieuwe UI in 5.0.5 een stuk sneller of maakt het weinig verschil? De moeite waard om langs de garage te gaan om te updaten?
Kan het zijn dat ik die nog OTA krijg? Kan ik dat forceren oid?Venomer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:38:
[...]
Ik vind 5.0.5 wel wat soepeler draaien dan de oude UI. Maar verwacht geen wonderen.
als je op 3.7 zit loop je al te ver achter. (heb ergens gelezen dat je max 2 mag achterlopen, daarna stoppen de updates). Dan moet je 1x via dealer updaten en daarna zou je ook weer ota's moeten ontvangen (of als echte tweaker regel je dan zelf iets met volvo vida software en de juiste stekker. Heb op xc40forum wel eens gelezen dat iemand dat zelf gedaan had... die had voor 3 dagen een licentie gekocht... kan zo niet terugvinden waar...ProfaNe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:40:
[...]
Kan het zijn dat ik die nog OTA krijg? Kan ik dat forceren oid?
EDIT:
Google is your friend: kennelijk kun je hier de software downloaden en licenses kopen Volvo Genuine Parts Store. Denk dat je als "onafhankelijk" technicus moet registreren.
Even rond zitten neuzen, snap nu wel waarom de dealer er geld voor vraagt. Als die software pakketjes die je downloadt moet je ook weer betalen, zit dus een verdienmodel achter...
wordt denk ik niet goedkoper om zelf te downloaden (wsch wel leuker
[ Voor 30% gewijzigd door Kammika op 16-06-2026 11:49 ]
Bedankt voor de tip, ga ik straks even bekijken.Venomer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Mijn auto gaf een tijd geleden na het wassen een foute temperatuur weer. Ik heb toen de sensor (zit aan de onderkant van de buitenspiegel) nog eens goed afgedroogd en toen werkte het weer. Je zou eens kunnen proberen om de sensor schoon te maken en af te drogen.
De gemeten buitentemperatuur is van invloed op het klimaatsysteem. Als ik naar Spanje zou gaan, zou ik het voor vertrek in orde willen hebben!
Dat ik het in orde wou hebben voor m'n trip naar Spanje begrepen ze gelukkig in de garage ook dus ik werd er ergens tussen genomen volgende week nog. Hopelijk dan wel op te lossen want 2 dagen later vertrek ik.
Ga alvast beginnen met de automatische stuur- en zetelverwarming uit te zetten tijdens het klimatiseren.
Met 5.1.17 draait het nog net wat soepeler is mijn indruk. ik doe na iedere update standaard beide resets en het viel me bij deze laatste update op dat het weer ‘actief’ zijn veel sneller ging dan eerder.Venomer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:38:
[...]
Ik vind 5.0.5 wel wat soepeler draaien dan de oude UI. Maar verwacht geen wonderen.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Top, bedankt voor de info! Ik zal het waarschijnlijk door de dealer doenKammika schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:45:
[...]
als je op 3.7 zit loop je al te ver achter. (heb ergens gelezen dat je max 2 mag achterlopen, daarna stoppen de updates). Dan moet je 1x via dealer updaten en daarna zou je ook weer ota's moeten ontvangen (of als echte tweaker regel je dan zelf iets met volvo vida software en de juiste stekker. Heb op xc40forum wel eens gelezen dat iemand dat zelf gedaan had... die had voor 3 dagen een licentie gekocht... kan zo niet terugvinden waar...
EDIT:
Google is your friend: kennelijk kun je hier de software downloaden en licenses kopen Volvo Genuine Parts Store. Denk dat je als "onafhankelijk" technicus moet registreren.
Even rond zitten neuzen, snap nu wel waarom de dealer er geld voor vraagt. Als die software pakketjes die je downloadt moet je ook weer betalen, zit dus een verdienmodel achter...
wordt denk ik niet goedkoper om zelf te downloaden (wsch wel leuker)
Wel een bijzonder snellle OTA dit jaar. Nog geen twee weken na de release!
Meestal duurt het een week of vier na release. Bij mij nog niet aangeboden overigens.
Meestal duurt het een week of vier na release. Bij mij nog niet aangeboden overigens.
Eh…. Volvo-app kapot?
/f/image/0he8fzuK2dWLuWhdDc5NNlA1.png?f=fotoalbum_large)
Opnieuw inloggen hielp niet.
[Update] Het werkt weer!
/f/image/0he8fzuK2dWLuWhdDc5NNlA1.png?f=fotoalbum_large)
Opnieuw inloggen hielp niet.
[Update] Het werkt weer!
[ Voor 94% gewijzigd door NaN op 16-06-2026 15:49 ]
Damn... Zie net dat het klepje van sleep oog voor er ineens af is.. Niet in de wasstraat geweest of zo dus snap niet hoe het kan. Wel irritant want zal vast weer niet goedkoop zijn
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Even de zoekfunctie hier gebruiken. Volgens mij was eBay your friend in dit geval.RoelsRules schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:33:
Damn... Zie net dat het klepje van sleep oog voor er ineens af is.. Niet in de wasstraat geweest of zo dus snap niet hoe het kan. Wel irritant want zal vast weer niet goedkoop zijn
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Thx, had al gezocht maar niet met de combinatie ebay, daarmee wel gevonden
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Wie weet, heb ook Gemini aan mijn account gekoppeld maar nog geen melding gezien. Helaas ondersteund Gemini Deezer niet (nog steeds niet) maar misschien werkt het wel in de auto. Met de assistent werkt dat nu wel.Marko72 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:30:
[...]
Zover ik weet staat mijn account gewoon op NL, in ieder geval werkt het met NL prima. Overigens gebruik ik Gemini ook als app al een tijd en is die aan mijn Google account gekoppeld, misschien heeft dat nog meegespeeld
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Nou ik heb ook de nieuwe Volvo app look spontaan sinds vanochtend... Ahum, uhm... Ik schrok me kapot zelfs op mijn S25 Ultra die een groot scherm heeft zijn de teksten, plaatjes en knoppen zo groot, echt overdreven. De vorige vond ik juist helemaal prima... Maar goed, voor de app hoef ik voorlopig nog niet aan de leesbril.
Is er geen UX designer hier die Volvo even wat tips kan geven.
Is er geen UX designer hier die Volvo even wat tips kan geven.
Het staat er wel: The electric EX40 will almost certainly inherit the same updates, separated by a few styling cues that mark it as the zero-emission one.Juancho schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:35:
[...]
En als je goed kijkt naar de fotos dan lijkt het erop dat het middenscherm boven het dashboard uitsteekt en dus groter wordt. Alles voor wat het waard is natuurlijk. We moeten niet alles geloven wat op internet staat.
[ Voor 17% gewijzigd door Plead op 16-06-2026 19:47 ]
De volgende generatie EX40 zal samen met de Polestar 7 in de nieuwe fabriek in Slowakije gebouwd worden. De huidige XC40 kan dan met wat updates nog even door gebouwd worden op de oude productielijn in Gent. Sluiting van deze fabriek dreigt als de XC40 echt EOL is. Ik geloof er dus niks van dat er nu nog een laatste update voor de huidige EX40 komt.Plead schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:38:
[...]
Het staat er wel: The electric EX40 will almost certainly inherit the same updates, separated by a few styling cues that mark it as the zero-emission one.
En als je goed kijkt naar de fotos dan lijkt het erop dat het middenscherm boven het dashboard uitsteekt en dus groter wordt. Alles voor wat het waard is natuurlijk. We moeten niet alles geloven wat op internet staat.
[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 16-06-2026 21:42 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Zou het niet zo kunnen zijn dat er twee modellen naast elkaar blijven bestaan, dus de huidige XC40 als plugin hybride only en dat de nieuwe EX40 op een volledig elektrisch platform zal worden gebouwd, net als de EX30 en EX60? De XC40 is immers ontworpen als fossiele auto en is pas later geëlektrificeerd. Aangezien Volvo fossiel nog niet volledig wil afschrijven moeten ze in dit segment nog wel een plugin hybride kunnen leveren wat alleen kan met het huidige model.
de foto's hier tonen iig 2 (!) uitlaten. is dus zeker geen electrisch model wat ze aan het testen zijn..Tranquility schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:55:
Zou het niet zo kunnen zijn dat er twee modellen naast elkaar blijven bestaan, dus de huidige XC40 als plugin hybride only en dat de nieuwe EX40 op een volledig elektrisch platform zal worden gebouwd, net als de EX30 en EX60? De XC40 is immers ontworpen als fossiele auto en is pas later geëlektrificeerd. Aangezien Volvo fossiel nog niet volledig wil afschrijven moeten ze in dit segment nog wel een plugin hybride kunnen leveren wat alleen kan met het huidige model.
Dat bedoelde ik dus met een "gefacelifte" XC40 voor het fossiele segment en dat er daarnaast in 2027 wellicht een volledig nieuwe EX40 wordt geïntroduceerd met het nieuwe smoelwerk van de EX30 en EX60. Ik vind die twee uitlaatpijpjes er trouwens maar zielig uitzien, zo onderuitstekend en niet netjes in de bumper verwerkt. Lijkt net aftermarket. Maar goed, het is ook nog maar een testmodel natuurlijk.Kammika schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:03:
de foto's hier tonen iig 2 (!) uitlaten. is dus zeker geen electrisch model wat ze aan het testen zijn..
[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 16-06-2026 22:20 ]
Moraal van het verhaal: we weten nog helemaal niets wat ze gaan doen. Ze kunnen nog alle kanten op…Tranquility schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:18:
[...]
Dat bedoelde ik dus met een "gefacelifte" XC40 voor het fossiele segment en dat er daarnaast in 2027 wellicht een volledig nieuwe EX40 wordt geïntroduceerd met het nieuwe smoelwerk van de EX30 en EX60. Ik vind die twee uitlaatpijpjes er trouwens maar zielig uitzien, zo onderuitstekend en niet netjes in de bumper verwerkt. Lijkt net aftermarket. Maar goed, het is ook nog maar een testmodel natuurlijk.
Klopt, maar gezien de uitlaatpijpjes lijkt het er op dat dit testmodel volledig gericht is op de plugin hybride, dus kan het zijn dat ze daarnaast ook nog bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe EX40, al zijn hier nog geen foto's, leaks of berichten van, dus kan dat ook zomaar 2028 of later worden. Maar we gaan het vanzelf zien.Kammika schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:57:
Moraal van het verhaal: we weten nog helemaal niets wat ze gaan doen. Ze kunnen nog alle kanten op…
Dit is bij alle PHEV modellen van Volvo al veel langer, daarmee lijken ze te willen uitstralen dat het groene(re) auto's zijn... De laatste V60 modellen hebben dit ook al sinds MY23 volgens mij, waarbij de uitlaten dus niet meer zichtbaar zijn.Tranquility schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:18:
[...]
Dat bedoelde ik dus met een "gefacelifte" XC40 voor het fossiele segment en dat er daarnaast in 2027 wellicht een volledig nieuwe EX40 wordt geïntroduceerd met het nieuwe smoelwerk van de EX30 en EX60. Ik vind die twee uitlaatpijpjes er trouwens maar zielig uitzien, zo onderuitstekend en niet netjes in de bumper verwerkt. Lijkt net aftermarket. Maar goed, het is ook nog maar een testmodel natuurlijk.
Mijn boefje is liev!
Gisteren even wat cleaner over de sensor gespoten en eens afgekuist, maar de auto toont deze morgen nog steeds 5°C, zonet even gecheckt. App gaf me even valse hoop want daar stond er onder de klimaattegel 'Exterieur 23°C', maar die leest duidelijk niet de auto uit en haalt die data ergens van internet. Intussen wel alle automatische verwarmingselementen (stuur, zetels, achterruit) uitgeschakeld in de klimaatinstellingen.Venomer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:36:
[...]
Mijn auto gaf een tijd geleden na het wassen een foute temperatuur weer. Ik heb toen de sensor (zit aan de onderkant van de buitenspiegel) nog eens goed afgedroogd en toen werkte het weer. Je zou eens kunnen proberen om de sensor schoon te maken en af te drogen.
Gisteren trouwens opgemerkt dat mijn collega bij zijn MY24 5 jaar Service, Wear and Tear Included kreeg terwijl dat bij m'n MY23 slechts 3 jaar was. Zijn lease was wel een pak duurder ondanks dat het een Core versie ER range was vs mijn Ultimate SR. Mijn Service, Wear and Tear is 2 juni afgelopen en mijn onderhoud was op 5 juni, pech voor de leasemaatschappij.
[ Voor 22% gewijzigd door Largamelion op 17-06-2026 09:51 ]
Apart, ik dacht dat allle MY24's gewoon drie jaar hebben.Largamelion schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:39:
Gisteren trouwens opgemerkt dat mijn collega bij zijn MY24 5 jaar Service, Wear and Tear Included kreeg terwijl dat bij m'n MY23 slechts 3 jaar was. Zijn lease was wel een pak duurder ondanks dat het een Core versie ER range was vs mijn Ultimate SR. Mijn Service, Wear and Tear is 2 juni afgelopen en mijn onderhoud was op 5 juni, pech voor de leasemaatschappij.
Bij mijn MY24 staat er in de app:
Service, Wear and Tear Included
Verloopt op 6 okt 2026
Daarnaast heb ik wel extra garantie bijgekocht:
Verlengde garantieverzekering:
Verloopt op 6 okt 2028
Ik baal wel een beetje, want ik zal de laatste "gratis" beurt mislopen omdat mijn auto nog maar 44k heeft gelopen en de eerstvolgende beurt op 60k staat. Zoveel zal ik er tot oktober niet bij rijden...
[ Voor 12% gewijzigd door Tranquility op 17-06-2026 10:10 ]
Het was toch al bekend dat in 2027 (geen kwartaal genoemd) de volledig nieuwe EX/EC40 komt? Die zal dus op een ander platform komen en gewoon een grotere EX30 of kleinere EX60 worden. Polestar stopt ook met de PS2 komend jaar, dan komt er ook een opvolger plus nog een model (meer SUV achtig, maar dan kleiner dan de huidige modellen). Aangezien de PS2 en XC40 vanuit hetzelfde jaar komen....Tranquility schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:32:
[...]
Klopt, maar gezien de uitlaatpijpjes lijkt het er op dat dit testmodel volledig gericht is op de plugin hybride, dus kan het zijn dat ze daarnaast ook nog bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe EX40, al zijn hier nog geen foto's, leaks of berichten van, dus kan dat ook zomaar 2028 of later worden. Maar we gaan het vanzelf zien.
Dat Volvo evt. nog wat langer door wil met de hybride XC40 kan ik me idd best voorstellen, dus ook dat ze daar nog een keer een leuke moderne facelift incl. betere/snellere hardware tegenaan gooien. Maar toen ik het bericht las dat ik dat het om de EV variant ging. En daarvan kan ik me niet voorstellen dat ze die nog een keer (na de hardware update van MY26) gaan 'faceliften'.
De voorbeelden zijn er toch al XC90 vs EX90 en XC60 vs EX60, dus het is duidelijk dat men een onderscheid wil maken tussen ICE en EV, dit hebben ze al gedaan met de naamgeving (XC40 -> EX40), maar volgend jaar komt dus een echte elektrische EX40 welke niet is afgeleid van een ICE versie.Juancho schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:44:
[...]
Het was toch al bekend dat in 2027 (geen kwartaal genoemd) de volledig nieuwe EX/EC40 komt? Die zal dus op een ander platform komen en gewoon een grotere EX30 of kleinere EX60 worden. Polestar stopt ook met de PS2 komend jaar, dan komt er ook een opvolger plus nog een model (meer SUV achtig, maar dan kleiner dan de huidige modellen). Aangezien de PS2 en XC40 vanuit hetzelfde jaar komen....
Dat Volvo evt. nog wat langer door wil met de hybride XC40 kan ik me idd best voorstellen, dus ook dat ze daar nog een keer een leuke moderne facelift incl. betere/snellere hardware tegenaan gooien. Maar toen ik het bericht las dat ik dat het om de EV variant ging. En daarvan kan ik me niet voorstellen dat ze die nog een keer (na de hardware update van MY26) gaan 'faceliften'.
Ik weet niet of er nu nog een link gaat zijn behalve de group Geely tussen Volvo en Polestar, m.a.w. PS2 en XC40 deelden hetzelfde platform, maar je zag ook veel gelijkenissen qua interieur, software,... Ik zie minder gelijkenissen tussen bv. de EX60 en de PS4, dus ik verwacht dat ook bij de release van de EX40 vs PS2 (als hij nog zo gaat noemen).
Toen ik vanmorgen wakker werd stond er een melding op mijn telefoon dat de nieuwe software geïnstalleerd kan worden. Meteen maar in gang gezet.
Hij is nu al 50 minuten bezig. Ik hoop dat het zo klaar is, want ik moet straks weg.
EDIT: Ah, ik krijg net de melding dat de installatie klaar is. Heeft 54 minuten geduurd.
Hij is nu al 50 minuten bezig. Ik hoop dat het zo klaar is, want ik moet straks weg.
EDIT: Ah, ik krijg net de melding dat de installatie klaar is. Heeft 54 minuten geduurd.
[ Voor 34% gewijzigd door Venomer op 18-06-2026 08:30 ]
Dan breng je 'm toch evengoed binnen?Tranquility schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:06:
[...]
Apart, ik dacht dat allle MY24's gewoon drie jaar hebben.
Bij mijn MY24 staat er in de app:
Service, Wear and Tear Included
Verloopt op 6 okt 2026
Daarnaast heb ik wel extra garantie bijgekocht:
Verlengde garantieverzekering:
Verloopt op 6 okt 2028
Ik baal wel een beetje, want ik zal de laatste "gratis" beurt mislopen omdat mijn auto nog maar 44k heeft gelopen en de eerstvolgende beurt op 60k staat. Zoveel zal ik er tot oktober niet bij rijden...
Mijn boefje is liev!
Ik weet niet of ze dat accepteren, maar ga het voor die datum zeker vragen.JB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:03:
Dan breng je 'm toch evengoed binnen?
Heb ik ook voor gehad... Voor een kleine 50 euro had ik een nieuw (gelakt) klepje bij de lokale dealer.RoelsRules schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:33:
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (5.1.17) - Alfen Eve Single Pro-line (7.3) - HASS (2026.7.4)
Hier al mensen waar Gemini gepushed is?
Mijn boefje is liev!
Op welke versie zat je eerst?Venomer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:26:
Toen ik vanmorgen wakker werd stond er een melding op mijn telefoon dat de nieuwe software geïnstalleerd kan worden. Meteen maar in gang gezet.
Hij is nu al 50 minuten bezig. Ik hoop dat het zo klaar is, want ik moet straks weg.![]()
[Afbeelding]
Ik zit nog op 4.2.13 en lijk nog niks te ontvangen.
Deze auto heb ik pas net en komt uit de pool, dus wellicht dat de vorige berijder ‘m geweigerd heeft? Als dat überhaupt kan?
Edit:
Nou, dat is toevallig. Krijg net de nieuwste update aangeboden. Meteen maar installeren.
[ Voor 5% gewijzigd door Trasos op 18-06-2026 12:42 ]
Hier deze ochtend ook de melding gekregen, voor de zekerheid gewacht met installeren tot ik op het werk was en heeft ongeveer een half uurtje geduurd.Venomer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:26:
Hij is nu al 50 minuten bezig. Ik hoop dat het zo klaar is, want ik moet straks weg.![]()
[Afbeelding]
Ik had maar één irritatie puntje met de 5.0.5 software, wanneer je op de ventilator of op het auto icoontje duwde, startte dat scherm op, om direct weer te verdwijnen, om dan met een tweede poging wel te lukken.(zowel op mijn C40 als op een vervangwagen S90 & XC40 recharge) Blij om te zien dat deze bug opgelost is! verder nog niet veel getest, mar wel al blij met de vooruitgang. (The little things in life ☺️)
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate
Ik vermoed dat deze bij mij de mist wel weer zal ingaan.Venomer schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:26:
[Afbeelding]
Al 3 dagen gedonder met de LTE connect, constant offline, zelfs de reset via de wasemknop doet het soms helemaal niet (ingedrukt houden tot je een ons weegt, maar SOS lampje blijft wit verlicht en een reset volgt er niet).
In de app stond tot op gisteren géén hogere versie dan 5.0.5 onder tabje "geinstalleerde software" beschreven, vanochtend kon ik ineens de leesbril af laten omdat alle letters en cijfers in de app onbeschoft groot zijn geworden, en nu kan ik onder "geinstalleerde software" ineens de beschrijvingen van 5.1.9 en 5.1.17 vinden, de laatste met een releasedatum 3-6-26.
Van een update van software OTA is nergens iets te bekennen nog.
Blijft toch een dingetje bij Volvo, dat ze veel software zaken niet onder de knie lijken te hebben en OTA beter TOMBOLA had kunnen heten
Bij mij stond ook nog steeds versie 5.0.5, maar vanmorgen de melding dat nieuwe software klaar stond. Mijn auto is momenteel aan het updaten naar 5.1.17.
Ben benieuwd!
Ben benieuwd!
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Ik ook.Vulcan750 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:11:
Bij mij stond ook nog steeds versie 5.0.5, maar vanmorgen de melding dat nieuwe software klaar stond. Mijn auto is momenteel aan het updaten naar 5.1.17.
Ben benieuwd!
Net in de auto gekeken, onder release notes, de laatste release is 5.05 van dec 2025 volgens dat scherm.
Moet er bij zeggen dat ik momenteel dagelijks de landsgrenzen met Belgie en Duitsland passeer, dat kan zeker te maken hebben met die brakke LTE toestanden momenteel.
Even een vraagje. Ik ga binnenkort een XC40 P8 aanschaffen uit 2021. Nu wil ik ook een laadpaal plaatsen. Welke zouden jullie adviseren ? Wij hebben overigens ook 8 zonnepanelen, dus dat beetje wil ik dan graag ook in de auto kunnen doen.
Welke laadpaal zou hiervoor geschikt zijn ? Alvast bedankt.
Thuisladen van je EV deel 2Damper schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:47:
Even een vraagje. Ik ga binnenkort een XC40 P8 aanschaffen uit 2021. Nu wil ik ook een laadpaal plaatsen. Welke zouden jullie adviseren ? Wij hebben overigens ook 8 zonnepanelen, dus dat beetje wil ik dan graag ook in de auto kunnen doen.
Heb zelf de Easee Charge Max, bevalt goed. Let bij aanschaf op de MID meter ivm ERE.
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
For future reference nog even wat dit uiteindelijk bleek te zijn, mochten er meer lotgenoten zijn. Want na 6 maanden eindelijk opgelost. (Wel 2K lichter).pprs schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:24:
TL;DR:
LTE deed het niet, TCAM reboot helpt niet, oude software zit vast, koppelen Volvo app lukt niet.
De TCAM module was stuk. Die is gerepareerd met een gebruikte officiële door een garage. Die gaf wel LTE, maar koppelen Volvo app deed het nog steeds niet en ik kreeg ook geen softwareupdates door. Blijkbaar valideert Volvo of de TCAM bij de auto hoort, wat dus niet zo was na reparatie. Dit staat nergens in foutmeldingen of handleiding.
TCAM is vervangen voor een compleet nieuwe bij de Volvo Dealer. Ik krijg nu een paar week later ook een eindelijk een software update door.
Thanks!Rendome schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:04:
[...]
Thuisladen van je EV deel 2
Heb zelf de Easee Charge Max, bevalt goed. Let bij aanschaf op de MID meter ivm ERE.
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
pprs schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:24:
For future reference nog even wat dit uiteindelijk bleek te zijn, mochten er meer lotgenoten zijn. Want na 6 maanden eindelijk opgelost. (Wel 2K lichter).
Wat een bedrag voor een stukje electronica, waarschijnlijk een printplaatje. Je zou gaan denken dat het om dezelfde bedagen gaat als bijvoorbeeld de vervanging van een versnellingsbak bij een ICE. Dit gaat nergens meer over.De TCAM module was stuk. Die is gerepareerd met een gebruikte officiële door een garage. Die gaf wel LTE, maar koppelen Volvo app deed het nog steeds niet en ik kreeg ook geen softwareupdates door. Blijkbaar valideert Volvo of de TCAM bij de auto hoort, wat dus niet zo was na reparatie. Dit staat nergens in foutmeldingen of handleiding.
TCAM is vervangen voor een compleet nieuwe bij de Volvo Dealer. Ik krijg nu een paar week later ook een eindelijk een software update door.
Hier toch ook de update van 5.1.17 gekregen terwijl ik op 3.7 zat. Scheelt een ritje naar de garage 😁
Net eerste rit met versie 5 gemaakt, komende vanaf 4. Erg handig dat het in- en uitschakelen van one pedal drive nu vrijwel direct te benaderen is. De auto staat in een krappe ondergrondse parkeergarage, en daarin vind ik het automatisch remmen maar irritant.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
/f/image/rotvwZsGMIcLs496p8vWzDXU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VxlCcyRrfEpdVT6jc3FCYMWL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ktk66R9gbVRRAM27rVuPOgnK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3tb7vNgQ063gFJQqdni8Alzn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Wt488ccCH1q5oUoYh1usCewa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/55Aj6i0vMQ1vcxnfJpq9NU4n.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7P9jzWdweJYYqsaacWN0uP2x.jpg?f=fotoalbum_tile)