Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Zal wel weer een OTA aankomen 😅Juancho schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:46:
Diverse PS2 rijders, waaronder ik, hadden daar gister ook last van. Denk een storing in het netwerk, voor de Polestar en Volvo volgens mij dezelfde. Is me anders iets te toevallig. Bij mij had ik na een TCAM reset ook gelijk weer LTE in de PS2.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Maar ik heb gewoon LTE in de auto, heb vandaag een half uurtje gereden en alles werkte toen normaal alleen de app doet het al de hele dag nietJuancho schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:46:
...
Bij mij had ik na een TCAM reset ook gelijk weer LTE in de PS2.
de OTA is aangehouden, dus dat is 'm niet...
Ah, ik heb dus ook LTE in de auto idd na de reset. Maar ik merk dat de auto echt offline is, zelfs home assistant krijgt geen gegevens binnen. Dus kan inderdaad ook iets anders zijn bij Volvo. Maar nog steeds offline, zal morgen eens kijken even entertainment reset denk ik dan maar ook.Lempke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:58:
[...]
Maar ik heb gewoon LTE in de auto, heb vandaag een half uurtje gereden en alles werkte toen normaal alleen de app doet het al de hele dag niet
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Misschien een storing dan maar op het hele back-end, duurt dan best lang? Ach wat ik zei morgen even kijken, kan niet veel anders doen.Juancho schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:46:
Diverse PS2 rijders, waaronder ik, hadden daar gister ook last van. Denk een storing in het netwerk, voor de Polestar en Volvo volgens mij dezelfde. Is me anders iets te toevallig. Bij mij had ik na een TCAM reset ook gelijk weer LTE in de PS2.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Ik heb precies hetzelfde, vanochtend naar het werk en ook een uitroepteken bij de verbinding. Eind van de dag was dat weer opgelost. Maar idd zegt de app nu dat de auto offline is. Ik maak me er niet meer druk om. Vaker gehad, wordt vanzelf weer opgelost...marcel_76 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:39:
Vandaag weer eens geen internet in de auto, niets werkte. Stond een uitroepteken bij de LTE verbinding, ik op zoek in de instellingen en in het verleden had je een mogelijkheid om de SIM even uit of aan te zetten en meestal werkte daarna alles weer. Echter die optie zie ik niet staan bij verbindingen, staat alleen maar WIFI en Bluetooth.
Dus maar een TCAM reset gedaan, nou hoppa daarna alles werken weer in de auto. Internet, Google alles had weer verbinding. Behalve de Volvo app, die geeft aan dat de auto offline is gegaan 7 uur geleden en is niet meer online gekomen terwijl de auto zelf wel alle verbinding heeft.
Ben daarna ook nog weg geweest om onze dochter te halen, dus de auto heeft zeker nog 35 minuten rond gereden.
Iemand dit ook meegemaakt, even geduld hebben en morgen kijken?
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km
Nochtans half uur voordien preconditioning gestart via HA en dat lukte wel nog.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ik gebruik tegenwoordig siliconenspray als een soort 1000 dingen doekje voor dat soort gevallen.
Die OTA 5.1.9 (meen ik uit mijn hoofd?) is alleen voor werkplaatsbezoeken voor wagens waarvan het start-stop systeem hapert bij 5.0.5
Dus geen OTA vooralsnog.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
is ook mogelijk, zolang ik het er maar 100% af kan halen voor ik er de caravan weer aanhang.tukker999 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:29:
[...]
Ik gebruik tegenwoordig siliconenspray als een soort 1000 dingen doekje voor dat soort gevallen.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Verontrustend. Hier werkt alles nog netjes, zonet nog een irritante beller naast mijn auto weggejaagd. Die stond er al 20 minuten heen en weer drentelend vlak naast mijn wagen met een telefoon op speaker te bellen, weet niet welke taal, was niet te verstaan in elk geval.marcel_76 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:22:
[...]
Ah, ik heb dus ook LTE in de auto idd na de reset. Maar ik merk dat de auto echt offline is, zelfs home assistant krijgt geen gegevens binnen. Dus kan inderdaad ook iets anders zijn bij Volvo. Maar nog steeds offline, zal morgen eens kijken even entertainment reset denk ik dan maar ook.
Ik vond dat storend, en voelt niet prettig als ze maar vlak naast je auto blijven staan daarmee.
Dus via HA even de claxon geactiveerd, hij was snel weg.
Geen internet of app verbinding storing gehad tot zoverre deze week, en dat is ook best uitzonderlijk eigenlijk.
Hoe lang heb ik wel niet met 3G rondgereden voor ze dat eindelijk wisten op te lossen met een volledige nieuwe software inblaas in de garage... maanden. Het is gewoon een dingetje van de Volvo dat die connectie wat instabiel is.
Wel vorige week dat de laadstroom beperkt stond op 10A, en niet naar instellingen wilde luisteren naar 32A.
De bekende truc: kabel afkoppelen, auto op slot en erbij weg met de sleutel. Na 15 minuten weer aankoppelen en dan is het opgelost. Dat was al een poos terug dat me die overkomen is.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Lijkt of er in de backend was mis is.
Overigens geeft auto wel de laatste trip en locatie door (weird)
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Best vervelend met dit weer omdat ik nu wel zeker wil zijn dat de airco op voorhand aan staat met deze hitte.
Ik kom er net (zaterdagochtend) achter dat het nu nog steeds niet werkt.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Hier dus ook nog stees offline maar ook geen rit registratie. Nergens meer online, zo maar even de boel resetten in de auto. Anders maar weer een tcam reset.-Vasa- schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:55:
Hier ook rare problemen met de verbinding. In de auto is er perfect LTE verbinding, en de ritten worden getoond in de app. Maar volgens de app is de wagen offline.
Best vervelend met dit weer omdat ik nu wel zeker wil zijn dat de airco op voorhand aan staat met deze hitte.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
zucht precies dat dus, maar als de app van Volvo niet werkt lukt het vaak wel via HA. Echter deze keer is de auto dus echt overal offline, dus communicatie vanuit de auto lijkt niet lekker te lopen om status etc. door te geven.Venomer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:13:
Ik kon gistermiddag (vrijdag) de airco niet aanzetten via de app. Natuurlijk net op een dag dat het 30 graden is…
Ik kom er net (zaterdagochtend) achter dat het nu nog steeds niet werkt.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Van een 'Premium' merk had ik toch een hele andere verwachting...
Van collega’s die in auto’s van andere premium merken rijden hoor ik vergelijkbare verhalen. Niet alleen Volvo heeft er moeite mee om alles perfect te krijgen.eppo16 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:49:
Blijf het nog steeds wonderbaarlijk vinden dat er software problemen zijn terwijl die auto's inmiddels een jaar of 4 rondrijden.
Van een 'Premium' merk had ik toch een hele andere verwachting...
Bij Volvo zie je in elk geval ten alle tijde hoe snel je rijdt. Ik heb van twee andere merken gehoord dat af en toe het bestuurdersdisplay helemaal zwart wordt, zodat je je snelheid niet meer weet. Dat heeft Volvo blijkbaar beter geregeld.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Precies dat. Heb nu tijdelijk een tesla (naast de Volvo die ik nu privé overgenomen heb), die toch altijd als voorbeeld genomen wordt hoe goed de software kan zijn.Venomer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:03:
[...]
Van collega’s die in auto’s van andere premium merken rijden hoor ik vergelijkbare verhalen. Niet alleen Volvo heeft er moeite mee om alles perfect te krijgen.
Bij Volvo zie je in elk geval ten alle tijde hoe snel je rijdt. Ik heb van twee andere merken gehoord dat af en toe het bestuurdersdisplay helemaal zwart wordt, zodat je je snelheid niet meer weet. Dat heeft Volvo blijkbaar beter geregeld.
Gisteren had ik daarin ook weer 3 glitches
- Bluetooth telefoon was gekoppeld, maar kreeg met geen mogelijkheid de audio over de infotainment
- dataverbinding ook een uurtje weg, dus geen verkeersinfo en ook niet de satellietfoto beelden (misschien is het we dezelfde netwerkoperator als Volvo en is het probleem breder)
- ondanks dat ik handen aan het stuur had en gewoon op verkeer zat te letten continue piepjes dat ik teveel maar andere dingen keek (wat dus niet zo was) en schakelde die op een gegeven moment zelfs de selfdriving uit. Echt fout in het systeem. Heb in het menu ook een waarschuwing in het zelf driving scherm in beeld dat als ik dat nog 4x doe functie helemaal gedsiabled wordt, heel wazig
- moest daarna laden, en na het laden werkte alles weer
Dus nee gras is niet groener bij de buren. Dit hoort kennelijk bij moderne auto’s…
4 jaar, de eerste is in 2020 van de band gerold. Maar dat er na 6 jaar nog steeds aanpassingen doorgevoerd worden is eerder uitzonderlijk, dus eigenlijk mag je niet klagen. Het disconnecten van het internet hebben veel merken, zelfs zonet van mijn vrouw een foto doorgestuurd gekregen dat er geen internetverbinding is in de Tesla...eppo16 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:49:
Blijf het nog steeds wonderbaarlijk vinden dat er software problemen zijn terwijl die auto's inmiddels een jaar of 4 rondrijden.
Van een 'Premium' merk had ik toch een hele andere verwachting...
Hopelijk bij nog een TCAM reset is het hier ook opgelost, de verbinding in de auto was gisteren prima. Maar daaromheen niet. Dus nogmaals even TCAM en Infotainment reset en ik verwacht dat dan alle verbinding etc. wel weer gaat werken.Largamelion schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:28:
Daarnet rond 17u30 vertrokken en ook uitroepteken en geen netwerk, opgelost met TCAM reset.
Nochtans half uur voordien preconditioning gestart via HA en dat lukte wel nog.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Als remmenreiniger hier niet afdoende zou helpen....ron65 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:54:
[...]
is ook mogelijk, zolang ik het er maar 100% af kan halen voor ik er de caravan weer aanhang.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Ik heb geen enkele keer een reset uitgevoerd en toch is de auto vanmorgen vanzelf weer online gekomen. Was dus echt iets in de backend van Volvo, mogen ze gerust wat robuuster uitvoeren wat mij betreft.marcel_76 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:32:
[...]
Hopelijk bij nog een TCAM reset is het hier ook opgelost, de verbinding in de auto was gisteren prima. Maar daaromheen niet. Dus nogmaals even TCAM en Infotainment reset en ik verwacht dat dan alle verbinding etc. wel weer gaat werken.
Nou bij mij nog niet, dus ik moet denk ik wel de reset even doen. Kan best dat er iets bij Volvo was ten tijde van de reset en daarna alles niet vanzelf online komt. Als het nu bij Volvo weer werkt is misschien de auto herstarten even de beste oplossing. Ga zo boodschappen halen, dus dan doe ik daarvoor wel eerst even beide resets en dan stukje rijden.Lempke schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:41:
[...]
Ik heb geen enkele keer een reset uitgevoerd en toch is de auto vanmorgen vanzelf weer online gekomen. Was dus echt iets in de backend van Volvo, mogen ze gerust wat robuuster uitvoeren wat mij betreft.
Update: Nogmaals een TCAM reset gedaan en binnen 1 minuut was de auto alweer online. Gegevens laden duurde even maar liet wel zien dat de TCAM reset nu wel werkte. Denk dus gisteren een combinatie van iets bij Volvo waardoor een process was blijven hangen.
[ Voor 16% gewijzigd door marcel_76 op 30-05-2026 13:44 ]
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Zowel in de app als in Homey.
Vreemd dit lijkt wel een trigger ofzo naar de backoffice te zijn.
Wel apart dat meerdere mensen erin eens last van hebben
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ik heb die melding nooit gehad. Ook afgelopen dagen 0 problemen gehad met connectiviteit, zowel in de auto als de app.Largamelion schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:13:
Auto nu ook weer offline, zowel in de Volvo app als HA.
Misschien nasleep van dit?[Afbeelding]
Ik heb die melding ook gekregen en nooit problemen gehad met connectiviteit. Mijn auto staat in een garage, zowel thuis als op het werk, en als ik instap krijg ik vaak te horen: 'je bent terug online'... Zowel in de wagen, Volvo app en HA is hij de laatste dagen nog niet offline geweest.Largamelion schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:13:
Auto nu ook weer offline, zowel in de Volvo app als HA.
Misschien nasleep van dit?[Afbeelding]
Even mezelf quoten...rolfio schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:57:
[...]
Ik heb precies hetzelfde, vanochtend naar het werk en ook een uitroepteken bij de verbinding. Eind van de dag was dat weer opgelost. Maar idd zegt de app nu dat de auto offline is. Ik maak me er niet meer druk om. Vaker gehad, wordt vanzelf weer opgelost...
Maar inmiddels doet de app het ook weer. Wat ik al zei, wordt vanzelf opgelost
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km
Klopt helemaal. Apart ook dat alles zich niet hersteld zelfs nadat je al een reset hebt gedaan en de auto gewoon internet verbinding had. Althans dit leek wel zo en gisteren speelde er muziek via Deezer zonder problemen. Maar goed tweede reset en voila.mversluis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:59:
Een TCAM reset gedaan en binnen 1 minuut was de auto alweer online.
Zowel in de app als in Homey.
Vreemd dit lijkt wel een trigger ofzo naar de backoffice te zijn.
Wel apart dat meerdere mensen erin eens last van hebben
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Deze heb ik ook nog nooit gezien.Largamelion schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:13:
Auto nu ook weer offline, zowel in de Volvo app als HA.
Misschien nasleep van dit?[Afbeelding]
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Gelukkig is de service nog gratis want als ik nu een betalend abo had zou ik best geïrriteerd zijn.
Ja ik kreeg die een goede week geleden maar vond het al raar dat niemand er hier iets van gemeld had. Blijkbaar is dat bericht bij niet veel mensen toegekomen dan.
[ Voor 26% gewijzigd door Largamelion op 30-05-2026 20:08 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Yep, dat had ik ook maar was opgelost na de tweede TCAM reset.Largamelion schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:07:
Er is toch echt wat gaande als ik zie hoeveel problemen hier gemeld worden de laatste dagen. Ik heb vandaag meerdere ritten gedaan en in de auto niets gemerkt, maar de app zegt al heel de dag dat de auto offline is en HA update geen gegevens. Vanmorgen ook de AC gestart via HA maar toen ik in de auto stapte had die duidelijk niets gedaan.
Gelukkig is de service nog gratis want als ik nu een betalend abo had zou ik best geïrriteerd zijn.
[...]
Ja ik kreeg die een goede week geleden maar vond het al raar dat niemand er hier iets van gemeld had. Blijkbaar is dat bericht bij niet veel mensen toegekomen dan.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Misschien had de admin van Volvo niet op tijd het TLS-certificaat ververst of zo.
Bij ons op het werk gaat dat ook wel eens zo.
“Hallo helpdesk, systeem x is onbereikbaar”
- “O, even kijken. Ik zie het al, het certificaat is verlopen.”
- “Zo, er staat een nieuwe, nu zou het moeten werken.”
“Nee, nog steeds niet.”
- “Start je browser eens opnieuw.”
“Ja, nu wel!”
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
ff afkloppen, wat niet is kan natuurlijk nog komen...
[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 31-05-2026 11:19 ]
Ik heb nog de oude hardware, maar ook al maanden geen grote connectie problemen gehad, een enkele keer de app eenmelding dat de auto offline was, maar dat was steeds maar een minuutje,kan zelfs aan de internetconnectie van de GSM gelegen hebben.Tranquility schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:18:
Hier nog geen problemen met de connectie gehad, mijn auto (MY24 met Snapdragon) is al een hele tijd niet offline geweest.
ff afkloppen, wat niet is kan natuurlijk nog komen...
Dat was in het begin beslist erger, toen regelmatig connectie ellende.
Het is verbeterd nadat ze vorig jaar mijn auto volledig opnieuw van software hebben voorzien, ik moest alles opnieuw instellen toen inclusief de language van de auto.
Daarom denk ik nog steeds dat in de eerste versies van de software bugs zaten die met de diverse OTA's niet werden opgelost, die nieuwe software heeft letterlijk alle files vervangen, dus ook de corrupte. Een OTA doet dat niet met alle files.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Goh, mij lijkt het een issue te zijn op de backend. Er is perfect verbinding in de wagen, en ook voor mijn smartphone. Dus het is iets daar tussenin. Klinkt eerder als een infrastructuur probleem en dat zie je overal. Het feit dat het ondertussen ook opgelost lijkt voor mij, bevestigt dat.eppo16 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:49:
Blijf het nog steeds wonderbaarlijk vinden dat er software problemen zijn terwijl die auto's inmiddels een jaar of 4 rondrijden.
Van een 'Premium' merk had ik toch een hele andere verwachting...
Mogelijk dat ik op dat vlak iets meer vergevingsgezind ben omdat ik net ook dit soort infrastructuur moet opzetten en onderhouden voor andere zaken. En ik vermoed dat het overal zo is dat er van alles wordt beloofd en wordt geprogrammeerd en men maar denkt dat oneindig schalen vanzelf gaat, zelfs als men er niet voor wilt betalen.
Soms is een totale herinstallatie nodig om inderdaad het hele file system te vernieuwen. Net als dat een "schone" herinstallatie van Windows een PC weer vlot en goed kan laten werken. Mooi om te zien dat de volledige herinstallatie bij jou alle problemen heeft verholpen.ron65 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:20:
Ik heb nog de oude hardware, maar ook al maanden geen grote connectie problemen gehad, een enkele keer de app eenmelding dat de auto offline was, maar dat was steeds maar een minuutje,kan zelfs aan de internetconnectie van de GSM gelegen hebben.
Dat was in het begin beslist erger, toen regelmatig connectie ellende.
Het is verbeterd nadat ze vorig jaar mijn auto volledig opnieuw van software hebben voorzien, ik moest alles opnieuw instellen toen inclusief de language van de auto.
Daarom denk ik nog steeds dat in de eerste versies van de software bugs zaten die met de diverse OTA's niet werden opgelost, die nieuwe software heeft letterlijk alle files vervangen, dus ook de corrupte. Een OTA doet dat niet met alle files.
Lijkt me ook eerder een backend probleem gezien het bij meerdere mensen tegelijk optreedt en zichzelf ook weer oplost. Gisteravond was het bij mij weer in orde zonder zelf iets te doen en ook vandaag geen enkel probleem meer.-Vasa- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:49:
[...]
Goh, mij lijkt het een issue te zijn op de backend. Er is perfect verbinding in de wagen, en ook voor mijn smartphone. Dus het is iets daar tussenin. Klinkt eerder als een infrastructuur probleem en dat zie je overal. Het feit dat het ondertussen ook opgelost lijkt voor mij, bevestigt dat.
Mogelijk dat ik op dat vlak iets meer vergevingsgezind ben omdat ik net ook dit soort infrastructuur moet opzetten en onderhouden voor andere zaken. En ik vermoed dat het overal zo is dat er van alles wordt beloofd en wordt geprogrammeerd en men maar denkt dat oneindig schalen vanzelf gaat, zelfs als men er niet voor wilt betalen.
Vrijdag m'n 2e onderhoud na 3 jaar en een goede 60k km. Heb nog mail gestuurd naar de dealer om aan te geven dat het externe geluidssignaal al enkele maanden defect is, maar geen reactie gekregen. Benieuwd of ze dat gaan herstellen bij het onderhoud. Niet dat ik het mis maar telkens die melding op het bestuurdersscherm is best irritant.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Als het probleem vanavond nog steeds is, ook maar een TCAM reset doen.
Je kan gewoon die reset uitvoeren tijdens het rijden hoor. Is ook redelijk snel weer online en dan zie je gelijk of je weet data hebt.danny.s schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:21:
"Grappig", gaf dit weekend nog aan dat ik helemaal geen issues heb gehad. Had ik dus moeten afkloppen.. Vanochtend ook geen internet verbinding in de auto (uitroepteken waar nomaal LTE staat). Bijzonder dat hij in de app wel gewoon online is.
Als het probleem vanavond nog steeds is, ook maar een TCAM reset doen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Grappig dat ik dit hier lees. Hier was de auto ook offline. Slim laden over de zeik etc.Lempke schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:41:
[...]
Ik heb geen enkele keer een reset uitgevoerd en toch is de auto vanmorgen vanzelf weer online gekomen. Was dus echt iets in de backend van Volvo, mogen ze gerust wat robuuster uitvoeren wat mij betreft.
Mijn boefje is liev!
De bandencentrale heeft dus helaas geen check gedaan of niets gevonden en ik zal weer maandelijks naar de pomp kunnen.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
huh? Als ik in dat onderhoudsschermpje kijk op moment dat er zo'n melding is, zie ik ook welke band het is. Wel handig systeem, want had me er ook al een keer aangestoord, maar toen bleek er toch een spijker in te zitten..Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:29:
Zo, maandje geleden van de winterbanden gewisseld naar de all seasons en vandaag weeral melding dat de bandenspanning te laag is, het spel is weer begonnen na een hele winter geen meldingen. Auto toont zoals gewoonlijk niet over welke band het gaat dus wordt weer nakijken met de pomp, maar het zal sowieso een van de achterste zijn want die vooraan zijn net nieuw.
De bandencentrale heeft dus helaas geen check gedaan of niets gevonden en ik zal weer maandelijks naar de pomp kunnen.
anyway, soms ook false positives. Dat komt omdat dit mechanisme zelf continu calibreert, kan dus best zijn die net met de hete dagen weer gecalibreerd heeft en nu de temeratuur vandaag stuk lager is die net even de sensor triggert.
Voor de snelle checks:
heb zelf een keer een setje van de lidl gehaald, zodat ik nooit langs de pomp hoef (ook handig voor de fietsbanden ;-)), dan kom je op zoiets...: https://www.lidl.nl/p/par...wjwoYvW5M224aApJdEALw_wcB
Volgens mij is die ook wel zonder luchtbedpomp te krijgen, en ben je nog goedkoper uit... En op ali/amazon zijn ze nog wel goedkoper te krijgen. Ik kan het iedereen aanraden, want kleine moeite om zo die banden op spanning te houden, en dat scheelt aardig in de bandenslijtage...(en dus snel terugverdiend)
Bij mij toont ie al lang niet meer welke band onvoldoende opgepompt is, ik zie dit:Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:37:
[...]
huh? Als ik in dat onderhoudsschermpje kijk op moment dat er zo'n melding is, zie ik ook welke band het is. Wel handig systeem, want had me er ook al een keer aangestoord, maar toen bleek er toch een spijker in te zitten..
anyway, soms ook false positives. Dat komt omdat dit mechanisme zelf continu calibreert, kan dus best zijn die net met de hete dagen weer gecalibreerd heeft en nu de temeratuur vandaag stuk lager is die net even de sensor triggert.
Voor de snelle checks:
heb zelf een keer een setje van de lidl gehaald, zodat ik nooit langs de pomp hoef (ook handig voor de fietsbanden ;-)), dan kom je op zoiets...: https://www.lidl.nl/p/par...wjwoYvW5M224aApJdEALw_wcB
Volgens mij is die ook wel zonder luchtbedpomp te krijgen, en ben je nog goedkoper uit... En op ali/amazon zijn ze nog wel goedkoper te krijgen. Ik kan het iedereen aanraden, want kleine moeite om zo die banden op spanning te houden, en dat scheelt aardig in de bandenslijtage...(en dus snel terugverdiend)
en als ik op 'bandenspanning' klik of in de status app kijk krijg ik geen extra details. Hij verwijst ook uitdrukkelijk naar 'alle banden' ook al zijn de andere 3 waarschijnlijk gewoon voldoende opgepompt.
Er zit een pompje onder de frunk in de wagen, mss ga ik daar maar eens mee aan de slag of is dat enkel voor noodgevallen bedoeld? Iemand ervaring mee?
Ik heb ook een pomp met batterij voor m'n SUP maar die gaat helaas maar tot 20PSI en heeft geen koppelstuk voor autobanden.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ik heb al vanaf dat ik de wagen een half jaar had zo'n pompje met ingebouwde accu.Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:37:
[...]
huh? Als ik in dat onderhoudsschermpje kijk op moment dat er zo'n melding is, zie ik ook welke band het is. Wel handig systeem, want had me er ook al een keer aangestoord, maar toen bleek er toch een spijker in te zitten..
anyway, soms ook false positives. Dat komt omdat dit mechanisme zelf continu calibreert, kan dus best zijn die net met de hete dagen weer gecalibreerd heeft en nu de temeratuur vandaag stuk lager is die net even de sensor triggert.
Voor de snelle checks:
heb zelf een keer een setje van de lidl gehaald, zodat ik nooit langs de pomp hoef (ook handig voor de fietsbanden ;-)), dan kom je op zoiets...: https://www.lidl.nl/p/par...wjwoYvW5M224aApJdEALw_wcB
Volgens mij is die ook wel zonder luchtbedpomp te krijgen, en ben je nog goedkoper uit... En op ali/amazon zijn ze nog wel goedkoper te krijgen. Ik kan het iedereen aanraden, want kleine moeite om zo die banden op spanning te houden, en dat scheelt aardig in de bandenslijtage...(en dus snel terugverdiend)
Destijds een melding bandendruk, en na 4 pompstations onderweg te hebben aangedaan waar ik niet terecht kon (1: plaats voor de luchtpomp bezet door een geparkeerde vrachtwagen, 2: luchtpomp defect, 3: moest een euro in, niet bij me, 4: geparkeerde autos voor de luchtpomp. ) was ik er klaar mee, ben naar de bandenboer gereden en die kon geen afwijkende druk vinden. Dus de bandencalibratie nog eens laten lopen.
Toen wel een pomp aangeschaft zelf, op accu, prima ding.
Elke bandenwissel als ik weer thuis kom even alle wielen nalopen (vaak maar 2,4 bar erin ondanks verzoek 2,9 te doen), bijpompen ermee, dam de bandenspannings indicator weer opnieuw laten inleren (kun je in het menu aanzetten, gewoon laten meelopen de eerste paar km) en dan geen meldingen meer tot de volgende wissel, ook niet met all seasons.
Ik loop met dat pompje de bandjes wel elke 4 a 5 weken even na, heel soms moet er iets bij bij allevier, maar dat is zelden.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik heb er eentje van Mevon, via Bol gekocht. PRima ding, kan tot 10 bar.Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Bij mij toont ie al lang niet meer welke band onvoldoende opgepompt is, ik zie dit:[Afbeelding]
en als ik op 'bandenspanning' klik of in de status app kijk krijg ik geen extra details. Hij verwijst ook uitdrukkelijk naar 'alle banden' ook al zijn de andere 3 waarschijnlijk gewoon voldoende opgepompt.
Er zit een pompje onder de frunk in de wagen, mss ga ik daar maar eens mee aan de slag of is dat enkel voor noodgevallen bedoeld? Iemand ervaring mee?
Ik heb ook een pomp met batterij voor m'n SUP maar die gaat helaas maar tot 20PSI en heeft geen koppelstuk voor autobanden.
Instellen op 2,9, nippel op het ventiel en klemmen, pomp aan.. slaat zelf af bij voldoende druk.
https://www.bol.com/nl/nl/p/elektrische-fietspomp-draagbare-luchtcompressor-bandenpomp-auto-6000-mah/9300000147695141
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Zeker wel, maar ik vind dat super onhandig, snoer is netaan lang zat.. zit je altijt mee te klooien.Orion84 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:50:
@ron65 je hebt geen 12V bandenpomp onder de dubbele bodem van de frunk liggen?
Als je vier banden moet doen moet je steeds het snoer door een andere deur naar het dashboard leiden..
Ik heb er nu een met ingebouwde accu, helemaal top, kan die pomp in de frunk lekker blijven waar die is.
ik had er destijds alleen niet aan gedacht dat die er was, uit frustratie over die 4 luchtpompen die niets betekenden omdat ze niet werkten, niet bereikbaar waren of er weer muntgeld in moest.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Oh, helemaal eens hoor, het zijn ondingen. Ik heb hier een accupomp van Makita, maar die ligt normaal gesproken gewoon in de garage. Alleen als ik op reis ga met de auto wil ik 'm nog wel eens meeslepen. Voor noodgevallen onderweg voldoet dat 12V pompje ook wel.ron65 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:56:
[...]
Zeker wel, maar ik vind dat super onhandig, snoer is netaan lang zat.. zit je altijt mee te klooien.
Als je vier banden moet doen moet je steeds het snoer door een andere deur naar het dashboard leiden..
Ik heb er nu een met ingebouwde accu, helemaal top, kan die pomp in de frunk lekker blijven waar die is.
Checkik had er destijds alleen niet aan gedacht dat die er was, uit frustratie over die 4 luchtpompen die niets betekenden omdat ze niet werkten, niet bereikbaar waren of er weer muntgeld in moest.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
bijzonde. Ik heb nog nooit zelf daarna gekeken welke het was...Gaf die voor zo ver ik mij herinner altijd gewoon aan in dat schermpje... moet wel zeggen dat ik sinds 5.0.5 dat nog niet weer heb gehad. Misschien is dat in dat nieuwe schermpje andes?Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Bij mij toont ie al lang niet meer welke band onvoldoende opgepompt is, ik zie dit:[Afbeelding]
en als ik op 'bandenspanning' klik of in de status app kijk krijg ik geen extra details. Hij verwijst ook uitdrukkelijk naar 'alle banden' ook al zijn de andere 3 waarschijnlijk gewoon voldoende opgepompt.
Er zit een pompje onder de frunk in de wagen, mss ga ik daar maar eens mee aan de slag of is dat enkel voor noodgevallen bedoeld? Iemand ervaring mee?
Ik heb ook een pomp met batterij voor m'n SUP maar die gaat helaas maar tot 20PSI en heeft geen koppelstuk voor autobanden.
Zal er eens op letten als ik die waarschuwing weer eens krijg...
Ik heb nog nooit specifiek doorgekregen welke band het probleem had als ik de bandenspanning melding krijg. En de helft van de tijd is het met moeite waar te nemen met de bandenpomp wat nu eigenlijk dan wel het probleem was.Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:57:
[...]
bijzonde. Ik heb nog nooit zelf daarna gekeken welke het was...Gaf die voor zo ver ik mij herinner altijd gewoon aan in dat schermpje... moet wel zeggen dat ik sinds 5.0.5 dat nog niet weer heb gehad. Misschien is dat in dat nieuwe schermpje andes?
Zal er eens op letten als ik die waarschuwing weer eens krijg...
Mijn ervaring tot nu toe leert mij dat het eigenlijk altlijd voorkomt als het warm weer is, dus meer dan 20°, en er een stukje snelweg-rijden gevolgd wordt door filerijden. (En vreemd genoeg ook altijd filerijden, niet gewoon van de snelweg afgaan om daar ergens 50 te gaan rijden). Ook dat maakt het het net extra vervelend omdat je dan kan gaan vermoeden dat je in glas of vuil hebt gereden omdat je bijvoorbeeld moest uitwijken naar de pechstrook om voorbij een ongeval te gaan ofzo.
Ik heb nu ook wel zo'n pomp, maar dat veranderd niet dat het verdomd rottig is om een extra stop te moeten doen omdat dat meetsysteem niet meer gedetailleerd kan werken om te zeggen welke band welke druk heeft, maar alleen zegt dat er "een" probleem is met "de bandenspanning". Als je weet dat het bijvoorbeeld 2.4 is en de rest op 2.6 staat, kan je al iets kalmer gewoon verder rijden naar een parking. Terwijl als je die ziet gaan naar 1.X ofzo, kan je beginnen zoeken naar een veiligere inham op de pechstrook.
Ah goed om te weten voor de terugreis straks. Deze ochtend wist ik ook even niet hoe het moest haha. Wist dat het hier voorbij gekomen was, dus heb ik wel opgezocht voor straksJuancho schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:34:
[...]
Je kan gewoon die reset uitvoeren tijdens het rijden hoor. Is ook redelijk snel weer online en dan zie je gelijk of je weet data hebt.
calibreer je altijd wel opnieuw als je weer opgepompt cq gechecked hebt? Dat zorgt bij mij ervoor dat het daarna vrij lang wegblijft...-Vasa- schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:15:
[...]
Ik heb nog nooit specifiek doorgekregen welke band het probleem had als ik de bandenspanning melding krijg. En de helft van de tijd is het met moeite waar te nemen met de bandenpomp wat nu eigenlijk dan wel het probleem was.
Mijn ervaring tot nu toe leert mij dat het eigenlijk altlijd voorkomt als het warm weer is, dus meer dan 20°, en er een stukje snelweg-rijden gevolgd wordt door filerijden. (En vreemd genoeg ook altijd filerijden, niet gewoon van de snelweg afgaan om daar ergens 50 te gaan rijden). Ook dat maakt het het net extra vervelend omdat je dan kan gaan vermoeden dat je in glas of vuil hebt gereden omdat je bijvoorbeeld moest uitwijken naar de pechstrook om voorbij een ongeval te gaan ofzo.
Ik heb nu ook wel zo'n pomp, maar dat veranderd niet dat het verdomd rottig is om een extra stop te moeten doen omdat dat meetsysteem niet meer gedetailleerd kan werken om te zeggen welke band welke druk heeft, maar alleen zegt dat er "een" probleem is met "de bandenspanning". Als je weet dat het bijvoorbeeld 2.4 is en de rest op 2.6 staat, kan je al iets kalmer gewoon verder rijden naar een parking. Terwijl als je die ziet gaan naar 1.X ofzo, kan je beginnen zoeken naar een veiligere inham op de pechstrook.
Je kan de 2 resets altijd tijdens het rijden even doen, zoals gezegd dat gaat best snel dus je bent maar heel even bijv. je maps overzicht kwijt. Zowel die van het systeem (home knop lang genoeg ingedrukt houden tot restart als de TCAM (ontwasemingknop lang ingedrukt houden tot SOS lampje boven je gaat knipperen, dan kan je het loslaten). Zo gepiept en 9 van de 10x verhelpt dit wel de issues.danny.s schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:19:
[...]
Ah goed om te weten voor de terugreis straks. Deze ochtend wist ik ook even niet hoe het moest haha. Wist dat het hier voorbij gekomen was, dus heb ik wel opgezocht voor straks
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Natuurlijk, die melding over bandenspanning gaat anders ook gewoon niet weg...Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:30:
[...]
calibreer je altijd wel opnieuw als je weer opgepompt cq gechecked hebt? Dat zorgt bij mij ervoor dat het daarna vrij lang wegblijft...
Infotainment reset wist ik idd wel. Gelukkig ken ik de weg naar werkJuancho schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:49:
[...]
Je kan de 2 resets altijd tijdens het rijden even doen, zoals gezegd dat gaat best snel dus je bent maar heel even bijv. je maps overzicht kwijt. Zowel die van het systeem (home knop lang genoeg ingedrukt houden tot restart als de TCAM (ontwasemingknop lang ingedrukt houden tot SOS lampje boven je gaat knipperen, dan kan je het loslaten). Zo gepiept en 9 van de 10x verhelpt dit wel de issues.
Ik heb ook een periode gedoe gehad met de meldingen over bandenspanning waar dit 3 jaar zo goed als nooit was had ik dit nu frequenter, inmiddels is het opgelost.Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Bij mij toont ie al lang niet meer welke band onvoldoende opgepompt is, ik zie dit:[Afbeelding]
en als ik op 'bandenspanning' klik of in de status app kijk krijg ik geen extra details. Hij verwijst ook uitdrukkelijk naar 'alle banden' ook al zijn de andere 3 waarschijnlijk gewoon voldoende opgepompt.
Er zit een pompje onder de frunk in de wagen, mss ga ik daar maar eens mee aan de slag of is dat enkel voor noodgevallen bedoeld? Iemand ervaring mee?
Ik heb ook een pomp met batterij voor m'n SUP maar die gaat helaas maar tot 20PSI en heeft geen koppelstuk voor autobanden.
wat was nu het het probleem?
Achtergrond info: in februari / maart dit jaar had ik een schade laten herstellen van iemand welke destijds met de gladheid achterop een zognoemd 'kusje' had gegeven samen met dit schadeherstel heb ik meteen wat kleine schades laten herstellen waaronder schade aan de velgen.
de 1e keer van bandespanningsproblemen (melding op alle 4 de banden, de monteur attendeerde mij erop dat de melding altijd begint bij 1 band en als je deze negeert uiteindelijk hij alle banden aangeeft) was het euvel dat de spanning rechts beide op 2 bar gevuld was, dus ook veel te weinig. ik werd tussendoor even snel geholpen voor het bandenspanningsprobleem/
echter kort daarna kwam het probleem terug, nu opende ik meteen de melding zoals de monteur mij geadviseerd had om te zien welke band het betreft, echter was het meteen alle 4 de banden.
nu een afspraak gemaakt voor een beter onderzoek, wat blijkt de schade hertsteller had het rechtervoorwiel met het rechterachterwiel verwisseld en omdat beide verschillende afmetingen hebben raakt het TPMS systeem in de war. slordig dus van de schadehersteller, maar volgens de Volvo een euvel wat ze vaker zien bij bandenboeren en of wat voor bedrijven dan ook welke werkzaamheden aan de wielen uitvoeren anders dan zij zelf.
wellicht iets om in de gaten te houden, zeker indien bandenwissel van toepassing is.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ook raar dat de bandenboer alles op 2,6 beweert te zetten en dat die pomp aan het tankstation 2,8 aangeeft linksachter... Wat zal ik blij zijn als mijn volgende lease weer gewoon de druk per band toont, dat mis ik toch echt bij deze auto.
[ Voor 26% gewijzigd door Largamelion op 01-06-2026 19:16 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
dat is sowieso allemaal veel te laag. 2.8 is volgens de manual. Informele tip is 3.0 (in theorie minder comfort in de praktijk merk je dat niet, wel minder slijtage) en als die 0,2 verliest per maand zit er iets niet goed in die band..Largamelion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:13:
Net gaan bijpompen, verdict: vooraan beide op 2.6, linksachter op 2.8 en rechtsachter op 2,5. Zoals verwacht is het dus weer rechtsachter, bizar toch dat die ongeveer 0,2 bar verliest per maand of zo ervaar ik het toch. Melding lijkt dus al te komen op 2,5 wat ik erg snel vind of komt dat door het verschil met de andere banden?
Ook raar dat de bandenboer alles op 2,6 beweert te zetten en dat die pomp aan het tankstation 2,8 aangeeft linksachter... Wat zal ik blij zijn als mijn volgende lease weer gewoon de druk per band toont, dat mis ik toch echt bij deze auto.
[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 01-06-2026 19:49 ]
Op de terugweg van werk idd eerst TCAM gedaan, nog steeds uitroepteken. Daarna infotainment reset, daarna was het idd weer goedJuancho schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:49:
[...]
Je kan de 2 resets altijd tijdens het rijden even doen, zoals gezegd dat gaat best snel dus je bent maar heel even bijv. je maps overzicht kwijt. Zowel die van het systeem (home knop lang genoeg ingedrukt houden tot restart als de TCAM (ontwasemingknop lang ingedrukt houden tot SOS lampje boven je gaat knipperen, dan kan je het loslaten). Zo gepiept en 9 van de 10x verhelpt dit wel de issues.
Dan hebben we toch een ander verwachting van dit merk. In de basis werkt het systeem niet. Uitvallen van audio, knipperlicht geluid, diverse resets.RigolleM schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:27:
[...]
4 jaar, de eerste is in 2020 van de band gerold. Maar dat er na 6 jaar nog steeds aanpassingen doorgevoerd worden is eerder uitzonderlijk, dus eigenlijk mag je niet klagen. Het disconnecten van het internet hebben veel merken, zelfs zonet van mijn vrouw een foto doorgestuurd gekregen dat er geen internetverbinding is in de Tesla...
Dat er een update verschijnt wil niet zeggen dat dit een verbetering is. Je kunt updaten wat je wil maar het probleem zit veel dieper.
Klopt. Ondanks mijn nieuwe Snapdragon IHU en software versie 3.1.9 heb ik nog steeds incidenteel dat ik pas muziek hoor na een keer de richtingaanwijzer te gebruiken. Terwijl Spotify nu wel meestel begint te spelen na het instappen. Dat was eerder zelden het geval. Dus het lijkt er op dat het één hoger zit in de IHU of de software, terwijl het andere veel dieper in het systeem zit. Geen pijl op te trekken.eppo16 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:53:
Dan hebben we toch een ander verwachting van dit merk. In de basis werkt het systeem niet. Uitvallen van audio, knipperlicht geluid, diverse resets.
Dat er een update verschijnt wil niet zeggen dat dit een verbetering is. Je kunt updaten wat je wil maar het probleem zit veel dieper.
Of juist triest dat het nodig is. En de "updates" gaan over fancy frutsels en zelden over dingen die echt storend zijn. Die nieuwe GUI heeft ook niks opgelost en alleen maar gezorgd dat ik nog veel meer op het scherm moet klikken.RigolleM schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:27:
[...] Maar dat er na 6 jaar nog steeds aanpassingen doorgevoerd worden is eerder uitzonderlijk, dus eigenlijk mag je niet klagen.
Nou ja, bij internet connectie ben je nog afhankelijk van allerlei andere omstandigheden, dus als dat af en toe hapert is dat nog wel te begrijpen.Het disconnecten van het internet hebben veel merken, zelfs zonet van mijn vrouw een foto doorgestuurd gekregen dat er geen internetverbinding is in de Tesla...
Afgezien daarvan, na een opmerking als "anderen doen het ook" kreeg ik van moeder steevast te horen: "Als anderen in het kanaal springen, spring jij er dan ook in?"
Dan breng je de auto toch naar Volvo en zeg je: ik wil het pas terug als deze (door jouw genoemde) basis zaken opgelost zijn. Ik snap dat nooit zo goed, maar dat kan aan mij liggen.eppo16 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:53:
[...]
Dan hebben we toch een ander verwachting van dit merk. In de basis werkt het systeem niet. Uitvallen van audio, knipperlicht geluid, diverse resets.
Dat er een update verschijnt wil niet zeggen dat dit een verbetering is. Je kunt updaten wat je wil maar het probleem zit veel dieper.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 03-06-2026 09:42 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Audio die wel of niet automatisch start heb ik ook, maar dit stoort mij niet en ga ik niet verhalen als 'in de basis werkt het systeem niet'. Knipperlicht en diverse resets heb ik geen last van.eppo16 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:53:
[...]
Dan hebben we toch een ander verwachting van dit merk. In de basis werkt het systeem niet. Uitvallen van audio, knipperlicht geluid, diverse resets.
Dat er een update verschijnt wil niet zeggen dat dit een verbetering is. Je kunt updaten wat je wil maar het probleem zit veel dieper.
Uw verwachtingspatroon ligt een stuk hoger dan de mijne, ik dacht eerder aan motor-, accu-, aandrijvingproblemen, dat noem ik de basis. Het infotainment doet wat het moet doen, en dat ik op 'play' moet drukken om muziek te hebben, dat vind IK minder belangrijk.
- vanochtend stopte het geluid van de richting aanwijzer meerdere keren gedurende de eerste kilometers en kwam dan na een seconde of 10 vanzelf weer terug. na enkele kilometers was dat weer over.
- Na aankoppelen van een aanhanger kreeg ik geen optie om de verlichting van die aanhanger te controleren
- De schopsensor geeft geen thuis.
Morgen maar eens alle resets uitvoeren.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Heel raar .. theoretisch zou het ook onze Tiguan geweest kunnen zijn, maar die hebben we al langere tijd en die heeft nog nooit een vals alarm gegeven. De XC40 hebben we aantal weken. Wel klinken ze hetzelfde, waarschijnlijk een universele sirene.
Je schrikt je hoedje midden in de nacht! Had precies die nacht het raam openstaan omdat de koeling in huis nog niet aanstond en vrouw en kinders waren die nacht ook nog eens weg .. Door de adrenaline duurde het een uur voordat ik de slaap terug kon vatten
Ja, de 12v batterij was bijna leeg. Kwam door een firmwarebug in de Alfen laadpaal.Dey schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:50:
Heeft iemand wel eens gehad dat midden in de nacht het alarm van XC40 voor twee seconden loeide maar dat er geen beweging in en rond de auto was en dat zelfs de alarmlichten uitbleven?
Heel raar .. theoretisch zou het ook onze Tiguan geweest kunnen zijn, maar die hebben we al langere tijd en die heeft nog nooit een vals alarm gegeven. De XC40 hebben we aantal weken. Wel klinken ze hetzelfde, waarschijnlijk een universele sirene.
Je schrikt je hoedje midden in de nacht! Had precies die nacht het raam openstaan omdat de koeling in huis nog niet aanstond en vrouw en kinders waren die nacht ook nog eens weg .. Door de adrenaline duurde het een uur voordat ik de slaap terug kon vatten.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
huh? Welke firmware bug? Ik laad al jaren met een alfen paal.. nog nooit issue mee gehad...Microstar schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 05:39:
[...]
Ja, de 12v batterij was bijna leeg. Kwam door een firmwarebug in de Alfen laadpaal.
[Alfen Laadpaal] Ervaringen & DiscussieKammika schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:07:
[...]
huh? Welke firmware bug? Ik laad al jaren met een alfen paal.. nog nooit issue mee gehad...
Er zijn een aantal versies die deze bug bevatten. Deze maakt de auto steeds onnodig wakker waardoor je 12v zwak wordt en het alarm afgaat.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Nee, nog niets van gezien. Momenteel bij de dealer voor 2e onderhoud en ik zie nu wel in de app dat de auto op software versie 5.1.17 staat. Men heeft nog amper aan de auto gewerkt voor de rest dus grootste deel van het onderhoud lijkt gewoon de software updaten...Microkid schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:03:
Heeft iemand die 5.1.9 firmware eigenlijk al ontvangen?
Verder wel teleurgesteld dat de speaker van het externe geluidssignaal niet vervangen wordt, nochtans 2 weken geleden speciaal voor gemaild zodat ze nog tijd hadden om die eventueel te bestellen. Ook het rooster onderaan dat verschoven is na aanrijden van een dier kan men niet gewoon terugzetten en zal via verzekering gemeld moeten worden voor herstelling (zoals verwacht). Ik ga hier straks dus wegrijden met maar 1 melding minder, die voor het onderhoud dat al gebeurd had moeten zijn. De meldingen van de parkeersensoren en het extern geluidssignaal zit ik dus nog even mee, al kon ik mogelijks wel sneller terugkomen voor de speaker te laten vervangen, maar dan liever alles in 1 keer.
Eind deze maand weer naar Spanje dus ik wacht nog wel even met de herstelling tot ik terug ben.
Ik kreeg nog mee dat tijdens het onderhoud alle vloeistoffen bijgevuld werden, de interieurfilter vervangen werd en de banden werden opgepompt tot 2.9 bar, dat is blijkbaar wat Volvo zelf adviseert. Meteen ook afspraak gemaakt om half juli terug te gaan om de speaker + parkeersensor te vervangen en dan gaan ze ook eens kijken waarom die band rechtsachter druk verliest.
[ Voor 12% gewijzigd door Largamelion op 05-06-2026 09:17 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Die gaat niemand over OTA krijgen, is een werkplaats only update.Microkid schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:03:
Heeft iemand die 5.1.9 firmware eigenlijk al ontvangen?
Ik heb 5.1.9 vorige maand via de werkplaats in Nijverdal gekregen op mijn nieuwe IHU omdat de 5.0.5 OTA update steeds mislukte.
Versie 5.1.17 is dus de nieuwste versie die eergisteren is aangekondigd en wel over OTA komt.
[ Voor 17% gewijzigd door Tranquility op 05-06-2026 11:11 ]
Aangezien mijn XC40 inmiddels 6 weken bij de dealer staat ivm het eerder besproken laad- en aandrijvingsprobleem kan ik ook niet in de auto zelf kijken wat er op staat.
Het lijkt er op dat er wel iets gebeurd is mbt het niet kunnen laden, want sinds gistermiddag is er eindelijk laadactiviteit (wel met een granny charger, 6-8A) geweest vannacht en is de accu naar 100% gegaan. Komende week maar weer afwachten of ze over de brug komen voordat de deadline in de ingebrekestelling verloopt; ik ben er zo langzamerhand klaar mee.
"Geïnstalleerde software" is een misleidende term. Er zou "Software releases" of "Release notes" of iets dergelijks moeten staan.MissingDog schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:31:
Ik zag in de app al tijden dat 5.0.5 beschikbaar was, maar de auto op 3.7 draait. Nu staat 3.7 nog altijd op het 'over de auto' scherm, maar als ik bij 'geinstalleerde software' kijk zie ik daar wel 5.1.17 tussen staan en is de 'plan update' mogelijkheid verdwenen...dus of deze geinstalleerd is of 'geinstalleerde software' alleen de release notes toont zonder dat het de echte installatie status is.....
[...]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Die is niet verkrijgbaar OTA, alleen werkplaats en alleen als je met 5.0.5 problemen met het start stop systeem hebt.Microkid schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:03:
Heeft iemand die 5.1.9 firmware eigenlijk al ontvangen?
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Meneer we kunnen uw locatie niet terugvinden... u moet naar de Volvo garage
Auto in mijn garage geparkeerd, ff gezocht wat de resets waren, maar het was vanzelf weer in orde... 't was de ontwasemingknop en 30s wachten tot het SOS knop flikkert... had ergens iets gelezen maar de helft onthouden
Haha, ik voel je pijn!RigolleM schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:56:
Zonet voor de allereerste keer de verbinding verloren, en ik drukte op SOS knop![]()
Meneer we kunnen uw locatie niet terugvinden... u moet naar de Volvo garage![]()
Auto in mijn garage geparkeerd, ff gezocht wat de resets waren, maar het was vanzelf weer in orde... 't was de ontwasemingknop en 30s wachten tot het SOS knop flikkert... had ergens iets gelezen maar de helft onthouden
Ik heb een tijdje terug in een vlaag van verstandsverbijstering hetzelfde gedaan en per abuis op de SOS knop gedrukt i.p.v. de ontwasemingknop. Want ik had in mijn hoofd iets met de SOS knop zitten, maar dat had dus alleen betrekking op het knipperen ervan na het drukken op de ontwasemingknop voor de TCAM reset. Ik kreeg wel heel snel iemand aan de lijn en heb diegene de situatie uitgelegd en kon er wel om lachen. Gelijk de SOS functie een keer getest dus..
Zo'n fout maak ik niet nog een keer!
Interessant.Tranquility schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:50:
[...]
Haha, ik voel je pijn!![]()
Ik heb een tijdje terug in een vlaag van verstandsverbijstering hetzelfde gedaan en per abuis op de SOS knop gedrukt i.p.v. de ontwasemingknop. Want ik had in mijn hoofd iets met de SOS knop zitten, maar dat had dus alleen betrekking op het knipperen ervan na het drukken op de ontwasemingknop voor de TCAM reset. Ik kreeg wel heel snel iemand aan de lijn en heb diegene de situatie uitgelegd en kon er wel om lachen. Gelijk de SOS functie een keer getest dus..
Zo'n fout maak ik niet nog een keer!
Ik heb vanavond geprobeerd mijzelf te conditioneren om in geval van een aanrijding of andere problemen de SOS knop in te drukken.
Handig zo'n knop aan boord.
Zou de auto een aanrijding registreren en dan zelf naar de SOS dienst bellen?
Automatisch alarm bij een aanrijding
Als een van de airbags of gordelspanners bij een aanrijding wordt geactiveerd, kan er automatisch een alarm naar een medewerker van Volvo Support worden gestuurd, mits de auto online verbonden is. De medewerker kan dan de juiste hulp sturen[9].
https://www.volvocars.com...27bae531c0a801512a94dc02/
Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW
https://www.rijksoverheid...ysteem-ecall-in-mijn-auto
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
https://apps.apple.com/nl/app/volvo-cars/id439635293
[ Voor 36% gewijzigd door DoubleDot op 09-06-2026 16:48 ]
Ik vind er niks mis mee... zit in een modern jasje, kan er wel mee leven.DoubleDot schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:36:
Versie 7.0 is uit van de Volvo app op iOS. Ik kan nog niet meteen een screenshot toevoegen, maar het homescreen lijkt gemaakt voor slechtzienden, vreselijkScreenshots staan online, blijkbaar toch echt de bedoeling
https://apps.apple.com/nl/app/volvo-cars/id439635293
[ Voor 23% gewijzigd door RigolleM op 09-06-2026 16:51 ]
Ik was later met mijn screenshot (16u49 vs 16u50), maar eerder met mijn post...Venomer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:51:
Screenshot service:
EDIT: @RigolleM was net sneller![]()
[Afbeelding]
die rot app op IOS wil niet eens meer de maximale laadstroom aanpassen, blijft draaien en zeggen "we maken verbinding met de auto, dit kan enige minuten duren als we de auto wakker moeten maken"RigolleM schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:56:
[...]
Ik was later met mijn screenshot (16u49 vs 16u50), maar eerder met mijn post...
De auto IS wakker, want de maximale lading in % kan wel aangepast worden....
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Miskleun van de dag dit, leg hem net naast de android die nog 'ouderwets' is, en dat ziet er toch echt beter uitVenomer schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:51:
Screenshot service:
EDIT: @RigolleM was net sneller![]()
[Afbeelding]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Afgestemd op de doelgroep van Volvo, senioren? 🤣🤐DoubleDot schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:36:
Versie 7.0 is uit van de Volvo app op iOS. Ik kan nog niet meteen een screenshot toevoegen, maar het homescreen lijkt gemaakt voor slechtzienden, vreselijkScreenshots staan online, blijkbaar toch echt de bedoeling
https://apps.apple.com/nl/app/volvo-cars/id439635293
Ik merkte vandaag trouwens op dat Android Auto nu ook het aankomstpercentage toont.
En op het bestuurdersscherm ook het ETA-balkje, maar dat was mss al langer zo, niet zeker van.
Op AA heb je ook al Gemini, toch een pak beter dan de gewone assistent op AAOS.
Verder nog niets bijzonders gemerkt aan de nieuwe versie, buiten dat het knopje voor autom. remmen achter nu blauw is i.p.v. rood. 🎉
[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 09-06-2026 17:23 ]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Doet AA nu ook aan preconditioning van de accu als je een laadstop als bestemming invoert?Largamelion schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:22:
[...]
Afgestemd op de doelgroep van Volvo, senioren? 🤣🤐
Ik merkte vandaag trouwens op dat Android Auto nu ook het aankomstpercentage toont.[Afbeelding]
En op het bestuurdersscherm ook het ETA-balkje, maar dat was mss al langer zo, niet zeker van.
[Afbeelding]
Op AA heb je ook al Gemini, toch een pak beter dan de gewone assistent op AAOS.
Verder nog niets bijzonders gemerkt aan de nieuwe versie, buiten dat het knopje voor autom. remmen achter nu blauw is i.p.v. rood. 🎉
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik kan hem perfect via de nieuwe iOS 7.0 van 90 naar 100 en terug naar 90% zetten.ron65 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:09:
[...]
die rot app op IOS wil niet eens meer de maximale laadstroom aanpassen, blijft draaien en zeggen "we maken verbinding met de auto, dit kan enige minuten duren als we de auto wakker moeten maken"
De auto IS wakker, want de maximale lading in % kan wel aangepast worden....
Vooruit dan.. dat weten we dan ook weerLargamelion schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:22:
[...]
Afgestemd op de doelgroep van Volvo, senioren? 🤣🤐
Dat lukt mij ook inderdaad, maar nu het amperage, van 32 naar 10A gezet... blijft erin hangen met aan het eind de opmerking in een rode balk dat het mislukt is, en men opnieuw gaat proberen, en dat nu al anderhalf uur lang.RigolleM schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:40:
[...]
Ik kan hem perfect via de nieuwe iOS 7.0 van 90 naar 100 en terug naar 90% zetten.
Straks de reut maar weer eens gaan resetten, wel raar dat het ineens weel bal is nadat het lange tijd prima ging.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Hier werkt zowel doel accu niveau als amperage na de app update (iOS)ron65 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:07:
[...]
Dat lukt mij ook inderdaad, maar nu het amperage, van 32 naar 10A gezet... blijft erin hangen met aan het eind de opmerking in een rode balk dat het mislukt is, en men opnieuw gaat proberen, en dat nu al anderhalf uur lang.
Straks de reut maar weer eens gaan resetten, wel raar dat het ineens weel bal is nadat het lange tijd prima ging.
Gezien de obsessie hier van enkelen over het bereik van hun auto een logische aanpassing.DoubleDot schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:36:
Versie 7.0 is uit van de Volvo app op iOS. Ik kan nog niet meteen een screenshot toevoegen, maar het homescreen lijkt gemaakt voor slechtzienden, vreselijkScreenshots staan online, blijkbaar toch echt de bedoeling
https://apps.apple.com/nl/app/volvo-cars/id439635293
Maar serieus, vind het niet per se lelijk. App werkt verder naar behoren. Aanpassen max laadsnelheid en laadvermogen gaat zonder probleem, zelfde met starten airco en wijzigen timers.
update: Vandaag eindelijk bericht gekregen van de garage dat ze klaar zijn met de reparatie en dat was inderdaad een vervanging van de BECM. Morgen ophalen en flink wat km's maken.Jerry_Utrecht schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:20:
[...]
Als je echt helemaal hetzelfde hebt als ik, ik had ook problemen met snelladen, dan is het de BECM. Die is maar iets van 400 ex BTW, maar de accu moet omlaag. Daarna geen problemen meer gehad
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/tVDD93zsBtCW4gcRNb4NNwBe.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ew24oJ4g4yNT8r4OLOQ26Wjm.png?f=fotoalbum_large)