Bizar dat één zo'n sensortje niet vervangen kan worden maar er een hele nieuwe motor in moet. Dan ben je blij nog garantie te hebben! Mijn fabrieksgarantie loopt in october af als de auto drie jaar wordt en daarna gaat de twee jaar extra aangekochte garantie/verzekering periode in. Ben nog steeds blij dat gedaan te hebben.Kammika schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 06:57:
Nog niet gemeld hier: Vorige week kreeg ik de melding “Aandrijving service vereist”. Diagnose: defecte temperatuursensor in de elektromotor die onterecht oververhitting meldt. Auto rijdt nog (melding gereset), maar probleem blijft en zal uiteindelijk tot uitval leiden.
De sensor is niet los te vervangen, dus de hele elektromotor moet vervangen worden (kosten: duizenden euro’s). Zeldzaam probleem, maar flink balen als je het je overkomt.
Gelukkig net overgenomen van de leasemaatschappij: zij erkennen dat de auto niet conform is en regelen alles met de dealer. Top opgepakt door beide partijen, dus voor mij geen kosten.
Blij dus met de oplossing, maar opvallend dat één sensor leidt tot vervanging van de complete motor.
Voor wie details wil: Het gaat bij het uitlezen om foutcode: IHFA-P0A2D00 – temperatuursensor aandrijfmotor “A” te hoog.
De mijne is nu 5,5 jaar oud en had dit weekend dezelfde melding "aandrijving service vereist". Had de garage alleen gebeld, maar gisteren was de melding weer verdwenen...
Zie nu dat ik in het EX40 topic gepost heb, maar zelfde hard- en software in dit geval.
Zie nu dat ik in het EX40 topic gepost heb, maar zelfde hard- en software in dit geval.
[ Voor 20% gewijzigd door guido66 op 20-05-2026 09:31 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Uit welk jaar is de volvo? Ik zit naar een tweedehands MY21 te kijken en dit is wel een nachtmerrie als dit gebeurtKammika schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 06:57:
Nog niet gemeld hier: Vorige week kreeg ik de melding “Aandrijving service vereist”. Diagnose: defecte temperatuursensor in de elektromotor die onterecht oververhitting meldt. Auto rijdt nog (melding gereset), maar probleem blijft en zal uiteindelijk tot uitval leiden.
De sensor is niet los te vervangen, dus de hele elektromotor moet vervangen worden (kosten: duizenden euro’s). Zeldzaam probleem, maar flink balen als je het je overkomt.
Gelukkig net overgenomen van de leasemaatschappij: zij erkennen dat de auto niet conform is en regelen alles met de dealer. Top opgepakt door beide partijen, dus voor mij geen kosten.
Blij dus met de oplossing, maar opvallend dat één sensor leidt tot vervanging van de complete motor.
Voor wie details wil: Het gaat bij het uitlezen om foutcode: IHFA-P0A2D00 – temperatuursensor aandrijfmotor “A” te hoog.
Kan ik zien welke meldingen de auto gegeven heeft de afgelopen tijd of zijn die meldingen echt weg na een melding reset?
[ Voor 5% gewijzigd door ProfaNe op 20-05-2026 09:28 ]
Je zou bijkans een hartverzakking krijgen als je auto privé eigendom is en ouder dan de garantieperiode en je opeens deze melding op het scherm ziet?guido66 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:13:
De mijne is nu 5,5 jaar oud en had dit weekend dezelfde melding "aandrijving service vereist". Had de garage alleen gebeld, maar gisteren was de melding weer verdwenen...
Er kunnen verschillende storingen of defecten zijn die deze melding veroorzaken. Ik heb de melding al drie keer gehad.Tranquility schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:51:
[...]
Je zou bijkans een hartverzakking krijgen als je auto privé eigendom is en ouder dan de garantieperiode en je opeens deze melding op het scherm ziet?
De eerste keer was een software-fout. Opnieuw installeren van de software in de werkplaats loste het op.
De tweede keer was een hardware-defect van een module van de accu. Daar zit 8 jaar garantie op (of tot 160.000 km), dus dat kostte mij niets.
De derde keer had er een beest zitten knagen aan een leiding van het koelsysteem van de accu. Dat kostte mij een paar honderd Euro. Niet gratis, maar een hartverzakking leverde het niet op.
Ergo, eerst laten uitzoeken wat de oorzaak is, dan kun je daarna beslissen of je een hartverzakking wilt hebben of niet.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Hahaha, je hebt gelijk hoor, ik chargeerde maar een beetje.Venomer schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:03:
Er kunnen verschillende storingen of defecten zijn die deze melding veroorzaken. Ik heb de melding al drie keer gehad.
De eerste keer was een software-fout. Opnieuw installeren van de software in de werkplaats loste het op.
De tweede keer was een hardware-defect van een module van de accu. Daar zit 8 jaar garantie op (of tot 160.000 km), dus dat kostte mij niets.
De derde keer had er een beest zitten knagen aan een leiding van het koelsysteem van de accu. Dat kostte mij een paar honderd Euro. Niet gratis, maar een hartverzakking leverde het niet op.
Ergo, eerst laten uitzoeken wat de oorzaak is, dan kun je daarna beslissen of je een hartverzakking wilt hebben of niet.
Je had een nieuwe “module” in je batterijpakket gekregen, was dat het gevolg van een defecte cel, of was het een electronisch component?
Vandaag voor het eerst dit jaar verbruik onder 20 kWh/100km gehad, zelfs 18,3 op de heenweg, terug steeg het weer tot 19,8 (tegenwind en regenbuien).
Dat is flink laat in het jaar pas, meestal is dit al eind april.
Maar het is dan ook heel lang flink laag van temperatuur geweest op een paar dagen uitschieters na.
Dat is flink laat in het jaar pas, meestal is dit al eind april.
Maar het is dan ook heel lang flink laag van temperatuur geweest op een paar dagen uitschieters na.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik zit meestal wel onder de 20, maar dat zegt meer over het wegtype en het verkeer. Meestal is het druk en dat rijdt dus lekker zuinig... Boven de 20 scoor ik doorgaans alleen na 19:00...ron65 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:46:
Vandaag voor het eerst dit jaar verbruik onder 20 kWh/100km gehad,
En de laatste tijd ook geregeld uitschietertjes naar 37 kWh/100km. Dat heeft dan weer te maken met het tegen de wind in meezeulen van een lompe paardentrailer.
My22 (maar daar zit zelfde motor in)ProfaNe schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:27:
[...]
Uit welk jaar is de volvo? Ik zit naar een tweedehands MY21 te kijken en dit is wel een nachtmerrie als dit gebeurt
Kan ik zien welke meldingen de auto gegeven heeft de afgelopen tijd of zijn die meldingen echt weg na een melding reset?
Kans is overigens niet heel groot dat het gebeurt. Gaf de dealer aan en ik heb erop zitten zoeken op forums, maar kwam het ook vrijwel niet tegen. Dit is gewoon vette pech…
Ik weet het eerlijk gezegd niet meer precies. Volgens mij is de management module vervangen.Tranquility schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:51:
[...]
Hahaha, je hebt gelijk hoor, ik chargeerde maar een beetje.
Je had een nieuwe “module” in je batterijpakket gekregen, was dat het gevolg van een defecte cel, of was het een electronisch component?
Klopt ik had dat dus ook. Had meer dan 180.000 km en dus geen garantie. We hebben wel een nieuwe voorste motor laten plaatsen. De nieuwe motoren zijn wel iets zuiniger dan de oude.Tranquility schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:42:
[...]
Bizar dat één zo'n sensortje niet vervangen kan worden maar er een hele nieuwe motor in moet. Dan ben je blij nog garantie te hebben! Mijn fabrieksgarantie loopt in october af als de auto drie jaar wordt en daarna gaat de twee jaar extra aangekochte garantie/verzekering periode in. Ben nog steeds blij dat gedaan te hebben.
Waarom moest de voorste motor vervangen worden en watt was je kwijt voor de reparatie?Jerry_Utrecht schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:49:
Klopt ik had dat dus ook. Had meer dan 180.000 km en dus geen garantie. We hebben wel een nieuwe voorste motor laten plaatsen. De nieuwe motoren zijn wel iets zuiniger dan de oude.
[ Voor 10% gewijzigd door Tranquility op 20-05-2026 21:12 ]
Zijn ze bij vervanging echt zuiniger? Ik had op artikelnummer gegoogled en toen kwam ik die zelfde 231pk tegen als spec, wat mij het idee gaf dat dat een-op-een vervanging was en dus geen plaatsing van die nieuwe motor die in de latere modellen zit..Jerry_Utrecht schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:49:
[...]
Klopt ik had dat dus ook. Had meer dan 180.000 km en dus geen garantie. We hebben wel een nieuwe voorste motor laten plaatsen. De nieuwe motoren zijn wel iets zuiniger dan de oude.
Die latere modellen hebben ook meer vermogen en achterwielaandrijving. Denk haast dat daar zelfs een ander type motor in zit....Kammika schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:27:
[...]
Zijn ze bij vervanging echt zuiniger? Ik had op artikelnummer gegoogled en toen kwam ik die zelfde 231pk tegen als spec, wat mij het idee gaf dat dat een-op-een vervanging was en dus geen plaatsing van die nieuwe motor die in de latere modellen zit..
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km
Voor mij zijn het 90% snelweg kilometers, acc op 100 (bij 105 die nare trillingen, de ene keer amper voelbaar de andere keer duidelijk merkbaar).cdwave schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:19:
[...]
Ik zit meestal wel onder de 20, maar dat zegt meer over het wegtype en het verkeer. Meestal is het druk en dat rijdt dus lekker zuinig... Boven de 20 scoor ik doorgaans alleen na 19:00...
En de laatste tijd ook geregeld uitschietertjes naar 37 kWh/100km. Dat heeft dan weer te maken met het tegen de wind in meezeulen van een lompe paardentrailer.
Meestal ook nog de snelwegen richting oosten (A7, A1, A12, A15) en daar sterft het van de vrachtwagens, en als je die wilt inhalen komt er geheid net weer een kluitje aan dat minimaal 120 rijdt (waar 100 is toegestaan) en dan in je kofferbak gaan zitten duwen. Dus dan geef je gas bij, zit je ook op 115 a 120, en dan zie je het verbruik zo weer een aantal stappen stijgen. En je kunt geen 3 km rijden zonder er weer een paar tegen te komen....
Dan krijg je de kans niet om zuiniger te rijden.
Vandaag ook niet, maar zowaar >14 graden buiten, heen wind mee en droog, en ik zag hem dalen ondanks de stukjes dat je even vaart moet maken bij inhalen van zo'n vrachtslak.
Bovendien nieuwe zomerbandjes, gisteren nog even opgepompt tot 2,9 (zat dus gewoon maar 2,5 in na de bandenwissel, vergeten te checken direct daarna) dus alles zat mee.
Terugweg >17 graden, maar wel flinke vlagerige wind schuin tegen en af en toe een plensbui, en dan zag je hem weer boven 19 uitkomen.
De voorste motor had ook een kapotte temperatuursensor en dan moet de hele motor worden vervangen. Het artikelnummer van de nieuwe motor is 36003599 en zonder BTW is die 4400 euroTranquility schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:10:
[...]
Waarom moest de voorste motor vervangen worden en watt was je kwijt voor de reparatie?
Klopt ze zijn zelf motoren gaan maken, en die zitten in de latere modellenrolfio schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:30:
[...]
Die latere modellen hebben ook meer vermogen en achterwielaandrijving. Denk haast dat daar zelfs een ander type motor in zit....
Dat klinkt idd als precies zelfde issue. Heb jij volledig moeten betalen of was er nog iets van coulance?Jerry_Utrecht schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:04:
[...]
De voorste motor had ook een kapotte temperatuursensor en dan moet de hele motor worden vervangen. Het artikelnummer van de nieuwe motor is 36003599 en zonder BTW is die 4400 euro
Ik zit momenteel in dezelfde situatie (rij zowel Tesla Model Y als Volvo XC40), doordat ik nu tijdelijk een Tesla model Y als voorloopauto naar mijn nieuwe leaseauto heb, en die XC40 dus prive overgenomen heb.RigolleM schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:08:
[...]
Ik ga je niet vervelen met de details maar sinds ik hem hebn is er wel al véél bijgekomen, het zijn kleine details maar deze worden wel geäppricieerd door de Tesla community. Laatste update toont nu of er een niet-Tesla bij een Tesla SuC staat geparkeerd die 2 plaatsen in neemt... maakt het toch aangenamer voor de Tesla eigenaren.
[...]
Aan dat scherm wen je.. de eerste dagen dat ik terug met de Volvo reed keek ik altijd naar de middendisplay voor de snelheid... mijn memory muscles moesten het nog afleren![]()
Anderzijds heb ik wel de kaart en audio mooi in beeld en niet zo'n pietluttige button waar je niks aan hebt, behalve dat je nu een knop heb om rechtstreeks in bv. Spotify te geraken.
[...]
Daar gaan we weer.. proefritjes van een halfuur, terwijl ik er van april tot december 'alle dagen' mee heb gereden, incl. naar Zuid-Frankrijk. Ik gebruik AutoPilot niet op kleine wegen, ook nog op express wegen enkel op de autosnelweg als het niet druk is, ik doe dit ook bij de Volvo. Daarnet kwam mijn vrouw thuis en die zei: uwe Volvo maakt ook van de rare geluiden terwijl er niks te zien is,... dus ze hebben allemaal last van die hulpsystemen... je moet er alleen leren mee leven.
[...]
De volgende generatie van FSD staat klaar, in Australië, China en de VS rijden ze er al meer, dat is next level... Europa gaat lastig worden, maar je kan wel een demo boeken en er al eens ervaring mee op doen, weliswaar als bijrijder.
[...]
Ik verkijk mij er zeker niet op.. heb de best of both worlds, zowel de Tesla als de Volvo..
En Musk sorry daar zijn andere topics voor... die discussie geraakt een beetje afgezaagd
Allen door een paar weken intensief Tesla te rijden, ben ik de XC40 juist veel meer gaan waarderen:
- Volvo behoudt consistente controle over ingestelde snelheid (Tesla past deze soms automatisch aan)
- XC40 toont stabieler rijgedrag (minder ghost braking / onverwachte correcties)
- Pilot Assist schakelt na rijbaanwissel automatisch weer in
- Navigatie direct in het zicht + tegelijk overzicht én detailweergave mogelijk
- Volledige schermfunctionaliteit blijft bruikbaar zonder constante waarschuwingen
- Minder opdringerige rijhulpsignalen (zoals lane warnings)
- Meer flexibiliteit in klimaatregeling (bijrijderszijde apart uit te zetten)
- Heeft een knop bij laadpoort om die te ontgrendelen
Kortom: Tesla blijft een leuke auto, maar de XC40 is voor mij de comfortabelere en gebruiksvriendelijkere reisauto. (alleen jammer dat die achterin zo klein is..)
Wauw, wat een bedrag. en dat ex. BTW!Jerry_Utrecht schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:04:
De voorste motor had ook een kapotte temperatuursensor en dan moet de hele motor worden vervangen. Het artikelnummer van de nieuwe motor is 36003599 en zonder BTW is die 4400 euro
Die ervaring heb ik ook na 3500km leen tesla 2 zomers terug met caravan. Juist met aananger wordt je in de tesla gek van hetgeen wat ie achter je ziet hangen wat al stuiterend op het scherm verschijnt. Ook de ghostbrakes met caravan mis ik niet😁Kammika schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:08:
[...]
Ik zit momenteel in dezelfde situatie (rij zowel Tesla Model Y als Volvo XC40), doordat ik nu tijdelijk een Tesla model Y als voorloopauto naar mijn nieuwe leaseauto heb, en die XC40 dus prive overgenomen heb.
Allen door een paar weken intensief Tesla te rijden, ben ik de XC40 juist veel meer gaan waarderen:De infotainment van Tesla is absoluut fancy-er dan die van de Volvo, maar met met 5.0.5 heeft Volvo daar flinke inhaalslag gemaakt, dus vindt dat echt geen doorslaand verschil meer.
- Volvo behoudt consistente controle over ingestelde snelheid (Tesla past deze soms automatisch aan)
- XC40 toont stabieler rijgedrag (minder ghost braking / onverwachte correcties)
- Volledige schermfunctionaliteit blijft bruikbaar zonder constante waarschuwingen
Kortom: Tesla blijft een leuke auto, maar de XC40 is voor mij de comfortabelere en gebruiksvriendelijkere reisauto. (alleen jammer dat die achterin zo klein is..)
Verder reed het best prima, maar in de volvo voelt alles met caravan ook weer relaxed, merkte ik toen ik hem gisteren ophaalde. Ook zoiets simpels als lichtcontrole in de volvo is goud.
Tranquility schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:23:
[...]Wauw, wat een bedrag. en dat ex. BTW!.
En daar komt de montage nog bovenop?
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
peutje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:07:
[...] Ook zoiets simpels als lichtcontrole in de volvo is goud.
Wat bedoel je hiermee?
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
begreep dat er nu een andere artikelnummer is, waarbij ze een kleiner deel van de motor vervangen (kennelijk zit er toch nog een soort koppeling aan die de motor kan vrijschakelen, en die hoeven ze nu niet te vervangen).Jerry_Utrecht schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:04:
[...]
Ik had eerst ook quote van 7k totaal (incl montage en btw). Maar het bedrag is nu een stuk lager. Ik weet niet hoeveel, omdat leasemij en dealer het nu onderling opgelost hebben
Als je de stekker van de caravan aansluit krijg je de vraag in de auto de verlichting te testen. Ff op ja drukken, rustig naar de achterkant van de caravan lopen en check de lampen of ze allemaal in orde zijn, hij loopt zo de hele cyclus zelf af.
Ik denk dat hij hiermee de controle van de verlichting van de aanhangwagen bedoelt.Vulcan750 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:08:
Wat bedoel je hiermee?
Ff kort reageren om de rest van de Volvo eigenaren niet te vervelen.Kammika schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:08:
[...]
Ik zit momenteel in dezelfde situatie (rij zowel Tesla Model Y als Volvo XC40), doordat ik nu tijdelijk een Tesla model Y als voorloopauto naar mijn nieuwe leaseauto heb, en die XC40 dus prive overgenomen heb.
Allen door een paar weken intensief Tesla te rijden, ben ik de XC40 juist veel meer gaan waarderen:De infotainment van Tesla is absoluut fancy-er dan die van de Volvo, maar met met 5.0.5 heeft Volvo daar flinke inhaalslag gemaakt, dus vindt dat echt geen doorslaand verschil meer.
- Volvo behoudt consistente controle over ingestelde snelheid (Tesla past deze soms automatisch aan) -> klopt had ik ook soms voor
- XC40 toont stabieler rijgedrag (minder ghost braking / onverwachte correcties) -> klopt deels, maar ga er niet verder over uitweiden, niet te plaats om hierover te discussiëren
- Pilot Assist schakelt na rijbaanwissel automatisch weer in -> ik heb een commander, die schakelt automatisch de AP in bij rijbaanwissel
- Navigatie direct in het zicht + tegelijk overzicht én detailweergave mogelijk -> mja, zelfde discussie - 9" vs 15,4".. is maar hoe je het bekijkt
- Volledige schermfunctionaliteit blijft bruikbaar zonder constante waarschuwingen -> welke waarschuwingen?
- Minder opdringerige rijhulpsignalen (zoals lane warnings) -> kan je uitzetten
- Meer flexibiliteit in klimaatregeling (bijrijderszijde apart uit te zetten) -> kan ook bij Tesla - blijven drukken op temperatuur en hij schakelt uit
- Heeft een knop bij laadpoort om die te ontgrendelen - achterportierklink vasthouden en hij ontgrendeld of via smartphone
wou hier idd geen Tesla vs Volvo detaildiscussie starten. probeer alleen maar aan te geven dat Tesla vaak als het summum van nieuwe EV's gezien wordt qua rijhulp en klantvriendelijkheid , en dat me nu opvalt dat de Volvo best OK is...RigolleM schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:21:
[...]
Ff kort reageren om de rest van de Volvo eigenaren niet te vervelen.
- Volvo behoudt consistente controle over ingestelde snelheid (Tesla past deze soms automatisch aan) -> klopt had ik ook soms voor
- XC40 toont stabieler rijgedrag (minder ghost braking / onverwachte correcties) -> klopt deels, maar ga er niet verder over uitweiden, niet te plaats om hierover te discussiëren
- Pilot Assist schakelt na rijbaanwissel automatisch weer in -> ik heb een commander, die schakelt automatisch de AP in bij rijbaanwissel
- Navigatie direct in het zicht + tegelijk overzicht én detailweergave mogelijk -> mja, zelfde discussie - 9" vs 15,4".. is maar hoe je het bekijkt
- Volledige schermfunctionaliteit blijft bruikbaar zonder constante waarschuwingen -> welke waarschuwingen?
- Minder opdringerige rijhulpsignalen (zoals lane warnings) -> kan je uitzetten
- Meer flexibiliteit in klimaatregeling (bijrijderszijde apart uit te zetten) -> kan ook bij Tesla - blijven drukken op temperatuur en hij schakelt uit
- Heeft een knop bij laadpoort om die te ontgrendelen - achterportierklink vasthouden en hij ontgrendeld of via smartphone
als je mij kan vertellen hoe die truc werkt dat Autopilot weer automatisch aangaat op de andere baan hou ik me aanbevolen (doe maar als prive bericht, dan vallen we de rest niet lastig..)
Ik heb nu een weekje met een vervang auto gereden waar ik Android auto moest gebruiken en ik moet zeggen dat ik gemini wel echt een stuk beter vind dan onze standaard Google assistent.
Is al bekend of en wanneer deze naar onze auto's toe komt?
Ik begreep voor de Volvos en Polestars (eerste modellen) richting einde jaar. Alles wat eerder komt is mooi meegenomen. Aan de andere kant zal het me ook niks verbazen als het 2027 wordt.Gutanoth schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:43:
Ik heb nu een weekje met een vervang auto gereden waar ik Android auto moest gebruiken en ik moet zeggen dat ik gemini wel echt een stuk beter vind dan onze standaard Google assistent.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik heb het al eens willen testen, maar AA is na 5.0.5 echt niet meer te genieten. Je houdt door die extra balk echt nog amper iets over voor AA op het scherm.Gutanoth schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:43:
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Dit was een VW taigo. Buiten de AA ook echt totaal niet aan te raden, maar ik vond de gemini op AA oprecht een positieve toevoeging. Vooral op het gebied van doorvragen en suggesties geven wanneer ik op mijn route iets vroegLargamelion schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:58:
[...]
Ik heb het al eens willen testen, maar AA is na 5.0.5 echt niet meer te genieten. Je houdt door die extra balk echt nog amper iets over voor AA op het scherm.
Ik heb recent een maand lang in Australië rondgereden in een bijna nieuwe Nissan X-Trail. Zo’n ding kost in Nederland in vergelijkbare uitvoering gauw zo’n 60.000 euro, Best een fijne en ruime auto met weliswaar een beetje vaag stuurgedrag en een nogal schraal interieur, maar het infotainment systeem was het ergste…..het lijkt qua ontwikkeling ….. nou ja …..hoe moet ik het netjes zeggen….uhh….. te zijn blijven steken in 2015.
Er wordt hier regelmatig gezeurd over het Volvo systeem, maar geloof me dat is 100 keer fijner.
Er wordt hier regelmatig gezeurd over het Volvo systeem, maar geloof me dat is 100 keer fijner.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Geen coulance want meer dan 180k kms, tegelijk ook zkering op de batterij vervangen. Al met al iets rond de 8k incl BTW. Nog ateeds wel blij met de autoKammika schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 06:06:
[...]
Dat klinkt idd als precies zelfde issue. Heb jij volledig moeten betalen of was er nog iets van coulance?
Wat een bedrag...Jerry_Utrecht schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:16:
Geen coulance want meer dan 180k kms, tegelijk ook zkering op de batterij vervangen. Al met al iets rond de 8k incl BTW. Nog ateeds wel blij met de auto
Je zou denken dat een elektromotor mechanisch gezien toch een stuk minder complex is dan een verbrandingsmotor, en toch is deze fors duurder. En de montage is ook niet mals, bijna de helft!
Maar wel goed te horen dat je blij bent met de auto. Ik heb de mijne nu twee en een half jaar, en geniet er nog elke dag van!
Ik zag gisteren trouwens voor het eerst de nieuwe EX60 "in het wild" rijden. Mooie auto, maar lang niet zo mooi en "SUV stoer" als het vorige model of de XC/EX40. Ik denk dat de geheel nieuwe EX40 er ongeveer hetzelfde uit gaat zien maar dan vanzelfsprekend kleiner.
jemig wat een bedrag. Maar kennelijk goede investering als je er nog steeds blij mee bent (en laten we niet vergeten: Je hebt er gewoon weer een nieuwe motor in, dus is ook waardeverhogend).Jerry_Utrecht schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:16:
[...]
Geen coulance want meer dan 180k kms, tegelijk ook zkering op de batterij vervangen. Al met al iets rond de 8k incl BTW. Nog ateeds wel blij met de auto
Heb je nog issues na de reparatie gehad? of ging alles in 1x goed?
Jerry_Utrecht schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:16:
[...]Geen coulance want meer dan 180k kms, tegelijk ook zkering op de batterij vervangen. Al met al iets rond de 8k incl BTW. Nog ateeds wel blij met de auto
Valt "zoiets" binnen de 180k km dan wel binnen de garantie?
(mag ik hopen! wat een geld zeg!) 😵💫
Joh, dat heeft mijn (voor mij) nieuwe XC40 (P8 AWD, 2021, 45K km) ook. De "aandrijving service vereist" sprong bij aflevering in beeld en hebben ze gewist, maar deze kwam later op de avond weer terug. Niet alleen dat, ook wil deze niet meer laden dan ~5kWh per laadbeurt en vertikt hij snelladers te pakken en dat met een SoH van 94%.Kammika schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 06:57:
Bij het terugrijden naar de dealer de volgende dag kreeg ik er ook nog een "motor storing, service vereist, rijd naar een werkplaats" bij kado. Hij staat sinds afgelopen dinsdag bij de Volvo werkplaats voor diagnose en reparatie; gelukkig onder volledige garantie van de verkoper. Ik vermoed alleen dat er bij mij meer speelt dan alleen deze sensor, maar ook iets in het accupakket of laadcontroller.
aandrijving service vereist is gewoon het oranje lampje wat eigenlijk in elke auto zit (is dan vaak het motormgt lampje). Het uitlezen geeft dan aan wat er echt aan de hand is. Geeft je dealer ook aan wat ze uitlezen? Want alleen resetten slaat nergens op, ze moeten meer info hebben.. (nl welke foutmeldingen die gaf als je uitleest..)MissingDog schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:12:
[...]
Joh, dat heeft mijn (voor mij) nieuwe XC40 (P8 AWD, 2021, 45K km) ook. De "aandrijving service vereist" sprong bij aflevering in beeld en hebben ze gewist, maar deze kwam later op de avond weer terug. Niet alleen dat, ook wil deze niet meer laden dan ~5kWh per laadbeurt en vertikt hij snelladers te pakken en dat met een SoH van 94%.
Bij het terugrijden naar de dealer de volgende dag kreeg ik er ook nog een "motor storing, service vereist, rijd naar een werkplaats" bij kado. Hij staat sinds afgelopen dinsdag bij de Volvo werkplaats voor diagnose en reparatie; gelukkig onder volledige garantie van de verkoper. Ik vermoed alleen dat er bij mij meer speelt dan alleen deze sensor, maar ook iets in het accupakket of laadcontroller.
in mijn geval wat het de specifieke sensor die kennelijk gevolg heeft dat je de motor moet vervangen, maar kan bij jou dus een hele andere sensor zijn die een storing gaf..
Als je echt helemaal hetzelfde hebt als ik, ik had ook problemen met snelladen, dan is het de BECM. Die is maar iets van 400 ex BTW, maar de accu moet omlaag. Daarna geen problemen meer gehadMissingDog schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:12:
[...]
Joh, dat heeft mijn (voor mij) nieuwe XC40 (P8 AWD, 2021, 45K km) ook. De "aandrijving service vereist" sprong bij aflevering in beeld en hebben ze gewist, maar deze kwam later op de avond weer terug. Niet alleen dat, ook wil deze niet meer laden dan ~5kWh per laadbeurt en vertikt hij snelladers te pakken en dat met een SoH van 94%.
Zie prijslijst:Vulcan750 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:50:
Valt "zoiets" binnen de 180k km dan wel binnen de garantie?
maar goed, dat wil niet zeggen dat je daarna nergens meer recht op hebt. Er is zoiets als een conformiteitUw nieuwe Volvo is voorzien van 3 jaar garantie. Er geldt een kilometer
beperking van 100.000 binnen de genoemde periode. Op het 400V
accupakket van de Volvo is een garantie van 8 jaar of 160.000 km
(afhankelijk van wat het eerst bereikt wordt) van toepassing
maar goed, of een auto van 180k waarvan de motor het begeeft niet meer conform is, kun je denk een jurist aardig op laten studeren.... maar leidt er wel toe dat is die op 101000km kapot gaat je zeker wel kunt afdwingen dat er coulance moet zijn. Of dat bij 180k nog steeds kan weet ik niet..
Maar ja wellicht dat je dan op right2repair kan beroepen.. het is wel vaag dat je vanwege 1 sensor een hele motor moet vervangen...
[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 22-05-2026 17:22 ]
ik wacht nog op de diagnose; garantieafhandeling verloopt via de partij waar ik de wagen gebruikt gekocht heb, dus zij hebben contact met Volvo en ik ben ontzorgd met een goede leenauto.Kammika schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:12:
[...]
Geeft je dealer ook aan wat ze uitlezen? Want alleen resetten slaat nergens op, ze moeten meer info hebben.. (nl welke foutmeldingen die gaf als je uitleest..)
offtopic:
ik vind het overigens wel een tekortkoming aan de UI van welke moderne auto dan ook dat we als eigenaar/gebruiker niet op de infotainment display de volledige diagnostiek van de onboard systemen kunnen bekijken. Waarom moet ik naar de garage om iets uit te laten lezen, in plaats van zelf deze informatie te krijgen?
ik vind het overigens wel een tekortkoming aan de UI van welke moderne auto dan ook dat we als eigenaar/gebruiker niet op de infotainment display de volledige diagnostiek van de onboard systemen kunnen bekijken. Waarom moet ik naar de garage om iets uit te laten lezen, in plaats van zelf deze informatie te krijgen?
"Op het 400VKammika schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:22:
[...]
Zie prijslijst:
[...]
maar goed, dat wil niet zeggen dat je daarna nergens meer recht op hebt. Er is zoiets als een conformiteit
maar goed, of een auto van 180k waarvan de motor het begeeft niet meer conform is, kun je denk een jurist aardig op laten studeren.... maar leidt er wel toe dat is die op 101000km kapot gaat je zeker wel kunt afdwingen dat er coulance moet zijn. Of dat bij 180k nog steeds kan weet ik niet..
Maar ja wellicht dat je dan op right2repair kan beroepen.. het is wel vaag dat je vanwege 1 sensor een hele motor moet vervangen...
accupakket van de Volvo is een garantie van 8 jaar of 160.000 km"
Maar er staat niet dat de e-motor(en) ook tot 8 jaar of 160.000km gedekt zijn!?
Ik neem aan dat de meeste e-motoren "onverslijtbaar" zijn, maar als particuliere eigenaar van een XC40 is een reparatie van €8000 bepaald geen katteplas!
Nou in mijn gevalVulcan750 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:25:
[...]
"Op het 400V
accupakket van de Volvo is een garantie van 8 jaar of 160.000 km"
Maar er staat niet dat de e-motor(en) ook tot 8 jaar of 160.000km gedekt zijn!?
Ik neem aan dat de meeste e-motoren "onverslijtbaar" zijn, maar als particuliere eigenaar van een XC40 is een reparatie van €8000 bepaald geen katteplas!
Lijkt de e moter idd nog steeds onverslijtbaar, maar dat geldt kennelijk niet voor die kapotte sensor die nu de verkeerde waarde geeft waardoor de motormgt software ‘m gaat laten uitvallen ter “bescherming” van de motor, waardoor de hele motor nu alsnog vervangen moet worden
Vandaag FitCamX binnen gekregen en inbouwen samen met onze dochter gedaan ( 1 paar extra handen is makkelijk)Avvd schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:11:
[...]
Voor de achtercamera ben ik langs de raamstijl naar beneden gegaan en door de dorpels van de auto met installatiedraad als trekveer. Dat ging prima, alleen het door het rubber krijgen bij de achterklep is wat moeilijker. De clipjes daar breken vrij makkelijk. Bovenlangs door de dakhemel kan ook, maar zorg ervoor dat de kabels niet voor de gordijnairbag komen. Achter ben je een uurtje of twee zoet mee. Ze hebben overigens ook een kabel om op de odb poort aan te sluiten zodat je ook tijdens parkeren kan blijven opnemen. Nog een andere tip, doe het met goed warm weer, dan breken de clipjes minder snel.
Voorcamera is erg makkelijk , lastigste is het kleine plastic kapje achter de spiegel lost te krijgen ( spiegel zit in de weg , en mijn handen te groot :-) )
Achtercamera was ook erg goed te doen , idd bij rechtervoorstijl naar beneden en dan helemaal door de dorpers heen , bij de gordels achterbank weer naar boven toe.
Stukken kappen voorzichtig met de clips losgemaakt , andere stukken met nylon trekveer door kunnen trekken. De zwarte rubbere doorvoer aan 2 kanten los gemaakt met de removal tool die erbij zat. ( warm genoeg buiten ) en voorzichtig met de trekveer er doorheen gegaan , gevolgt door de kabel.
Ik denk ca 2 uur mee bezig geweest in totaal
Kwaliteit is erg goed van de opnames , 5 bestanden gedownload en was meer dan 1Gb.
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Voor diegenen die, net als ik, met enige regelmaat laden bij Tesla, dat wordt nog gemakkelijker. Je kunt het straks rechtstreeks doen vanuit de Volvo app, zie artikel Autoweek.
En wat is er dan precies makkelijker want dat zegt het artikel niet? Ik vind de Volvo app niet handig, die toont de helft van de tijd geen laadpalen bij mij. Tesla app daarentegen werkt altijd en toont duidelijk bezetting/prijs van de laadpaal. Over een maand weer richting Spanje en vermoedelijk opnieuw met Tesla abo + Electra deze keer, Ionity ga ik vermijden wegens te weinig stalls en te druk. Wel beu dat GM nog steeds geen filter heeft voor Electra dus wordt weer op voorhand route plannen met ABRP en dan van paal naar paal navigeren.rolfio schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:02:
Voor diegenen die, net als ik, met enige regelmaat laden bij Tesla, dat wordt nog gemakkelijker. Je kunt het straks rechtstreeks doen vanuit de Volvo app, zie artikel Autoweek.
Idd, of je nu de Tesla app opent om bij Tesla te laden of de Volvo app. T maakt allemaal niet zoveel uit, toch?Largamelion schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:58:
[...]
En wat is er dan precies makkelijker want dat zegt het artikel niet? Ik vind de Volvo app niet handig, die toont de helft van de tijd geen laadpalen bij mij. Tesla app daarentegen werkt altijd en toont duidelijk bezetting/prijs van de laadpaal. Over een maand weer richting Spanje en vermoedelijk opnieuw met Tesla abo + Electra deze keer, Ionity ga ik vermijden wegens te weinig stalls en te druk. Wel beu dat GM nog steeds geen filter heeft voor Electra dus wordt weer op voorhand route plannen met ABRP en dan van paal naar paal navigeren.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Ik denk voor diegenen die niet voor elke laaddienst een app willen? Kan me zo voorstellen dat sommigen mensen zoveel mogelijk via 1 app willen doen. Ik doe het zelf niet heel veel, maar af en toe vind ik het toch handig om via die app van Volvo te laden...Largamelion schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:58:
[...]
En wat is er dan precies makkelijker want dat zegt het artikel niet? Ik vind de Volvo app niet handig, die toont de helft van de tijd geen laadpalen bij mij. Tesla app daarentegen werkt altijd en toont duidelijk bezetting/prijs van de laadpaal. Over een maand weer richting Spanje en vermoedelijk opnieuw met Tesla abo + Electra deze keer, Ionity ga ik vermijden wegens te weinig stalls en te druk. Wel beu dat GM nog steeds geen filter heeft voor Electra dus wordt weer op voorhand route plannen met ABRP en dan van paal naar paal navigeren.
Dat je straks geen tesla account meer nodig hebt om bij tesla te laden. Zou overigens pa echt handig worden als ze ook plug en charge bij tesla middels Volvo app gaan ondersteunen. Die heb ik voor fastned ook geconfigureerd. Da’s toch wel erg makkelijkLargamelion schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:58:
[...]
Precies, plug & charge zou voor mij de enige meerwaarde zijn. Laden via de Volvo app is over het algemeen duurder dan alternatieven in mijn ervaring dus ik zou dat zeker niet aanraden. Ik heb vorige zomer plug & charge voor het eerst ervaren (bij Electra) en dat werkt idd handig.Kammika schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:33:
[...]
Dat je straks geen tesla account meer nodig hebt om bij tesla te laden. Zou overigens pa echt handig worden als ze ook plug en charge bij tesla middels Volvo app gaan ondersteunen. Die heb ik voor fastned ook geconfigureerd. Da’s toch wel erg makkelijk
Mijn werkgever is ondertussen van laad/tank aanbieder geswitch. Nu MTC en die kan ik wel toevoegen aan de Tesla app. Dus in dat kader vind ik al het erg prettig dat als ik op een roadtrip bij Tesla wil laden dat ik niet met achteraf declareren zit. Maar het zou dan idd wel prettig zijn als het Tesla Only filtertje in Maps AAOS ook gewoon precies doet wat je mag verwachten: een hele route (desnoods door heel Europa) met alleen Tesla voorstellen. Ik begreep van @Largamelion dat dit (nog steeds) niet goed werkt?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Mijn xc40 doet ook plug en charge bij fastned en aangezien die in heel nl zitten laad ik in Nederland bijna altijd bij fastned bij.Largamelion schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:51:
[...]
Precies, plug & charge zou voor mij de enige meerwaarde zijn. Laden via de Volvo app is over het algemeen duurder dan alternatieven in mijn ervaring dus ik zou dat zeker niet aanraden. Ik heb vorige zomer plug & charge voor het eerst ervaren (bij Electra) en dat werkt idd handig.
Heb nu tijdelijk ook tesla, die plug je zo in op zo’n superchsrger en dan wordt dat verrekend via app. Als dat ook via Volvo app kan is dat perfect…
Ik tank buiten de deur alleen maar bij Tesla. Google maps weet inmiddels ook dat het alleen uit moet kijken naar Tesla laadstations. Meestal gaat dat goed, maar soms is google Maps in de auto eigenwijs. Een kort abonnement op Tesla is heel slim. Lage prijzen.Largamelion schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:58:
[...]
Voor (Non) Tesla werkt die filter gewoon goed hoor, probleem dat ik vorig jaar had is dat Electra er niet tussenstond en voor zover ik laatst zag, was dat nog steeds niet het geval. Ik kan de auto dus niet enkel op Electra & Tesla laten zoeken wat eigenlijk best irritant is. Dus dan maar zoals vanouds plannen met ABRP, exporteren naar Excel en dan de laadstops manueel ingeven in de auto.Juancho schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:59:
Mijn werkgever is ondertussen van laad/tank aanbieder geswitch. Nu MTC en die kan ik wel toevoegen aan de Tesla app. Dus in dat kader vind ik al het erg prettig dat als ik op een roadtrip bij Tesla wil laden dat ik niet met achteraf declareren zit. Maar het zou dan idd wel prettig zijn als het Tesla Only filtertje in Maps AAOS ook gewoon precies doet wat je mag verwachten: een hele route (desnoods door heel Europa) met alleen Tesla voorstellen. Ik begreep van @Largamelion dat dit (nog steeds) niet goed werkt?
Het had mooi geweest moest je in GM in de browser al een EV-route kunnen laten bereken en die dan bewaren en doorsturen naar de auto, maar helaas. Wellicht komt dat ooit nog.
Scheelt je toch best een mooi bedrag op zo'n rit om wat in te plannen en een abo of 2 af te sluiten voor 'n maand i.p.v. random ergens te stoppen en te laden.
Ah ok, ik dacht dat je aangaf dat dat filter nog niet echt lekker werkt zeg maar. Moet zeggen dat ik het filter, voor welke aanbieder dan ook, nooit gebruik. Maar aangezien het Tesla netwerk altijd als zo geweldig gezien wordt EN ik nu eindelijk mijn leasedruppel kon toevoegen in de Tesla app zou het evt. handig kunnen zijn op een langere roadtrip ergens door Europa. Maar dat kan dan toch ook gewoon met de gratis versie van ABRP lijkt me. Tesla laders instellen als enige optie en die route kan je zo of bewaren of volledig in Maps rammen. Wel jammer dat dit idd nog niet kan via Maps zelf, ook niet via de browser. Werkt toch net wat prettiger met een route incl. laadstops uit te stippelen. Maps in de auto kan natuurlijk maar zoals bekend is dat niet de meest handige functie en zeker niet altijd even slim met het plannen.Largamelion schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:40:
[...]
Voor (Non) Tesla werkt die filter gewoon goed hoor, probleem dat ik vorig jaar had is dat Electra er niet tussenstond en voor zover ik laatst zag, was dat nog steeds niet het geval. Ik kan de auto dus niet enkel op Electra & Tesla laten zoeken wat eigenlijk best irritant is. Dus dan maar zoals vanouds plannen met ABRP, exporteren naar Excel en dan de laadstops manueel ingeven in de auto.
Het had mooi geweest moest je in GM in de browser al een EV-route kunnen laten bereken en die dan bewaren en doorsturen naar de auto, maar helaas. Wellicht komt dat ooit nog.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 27-05-2026 09:43 ]
Zo zie je maar dat dit per persoon verschilt.Juancho schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Ah ok, ik dacht dat je aangaf dat dat filter nog niet echt lekker werkt zeg maar. Moet zeggen dat ik het filter, voor welke aanbieder dan ook, nooit gebruik. Maar aangezien het Tesla netwerk altijd als zo geweldig gezien wordt EN ik nu eindelijk mijn leasedruppel kon toevoegen in de Tesla app zou het evt. handig kunnen zijn op een langere roadtrip ergens door Europa.
Ik zet juist op Europese ritten de tesla laders als niet gewenst.
Ik heb er dan een caravan achter hangen, en bij Tesla moet je die gegarandeerd afkoppelen, bij Fastned hoeft dat juist vaak niet.
Afgelopen meivakantie naar Frankrijk geweest. Weer wat zitten klooien met die EV filters, maar als ik alleen Tesla aan vink en laat een route berekenen kwam er geen enkele Tesla lader tevoorschijn in de route. Volgens mij ook niet als ik een bijv. Ionity aanzet. Ik heb het idee dat GM niets doet met die EV filters, want dit heb ik al vanaf het begin.
We letten gewoon goed op wanneer we lange routes rijden en kiezen dan handmatig een Tesla/Ionity als we daar willen laden.
We letten gewoon goed op wanneer we lange routes rijden en kiezen dan handmatig een Tesla/Ionity als we daar willen laden.
Totaal andere use case dus en sowieso iets waar je van te voren wat meer naar kijkt lijkt me. Want ook lang niet bij alle Fastneds is er plek voor een caravan die achter je auto kan blijven hangen.ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:41:
[...]
Zo zie je maar dat dit per persoon verschilt.
Ik heb er dan een caravan achter hangen, en bij Tesla moet je die gegarandeerd afkoppelen, bij Fastned hoeft dat juist vaak niet.
Ho, ho Ron ik heb er eentje ontdekt (in Frankrijk, bij plaatsje Roye) met een lange laadplek, waarbij je dus je caravan/aanhanger kunt laten zittenron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:41:
[...]
Zo zie je maar dat dit per persoon verschilt.
Maar idd, er zijn niet veel...
rolfio schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:45:
[...]
Ho, ho Ron ik heb er eentje ontdekt (in Frankrijk, bij plaatsje Roye) met een lange laadplek, waarbij je dus je caravan/aanhanger kunt laten zitten![]()
Maar idd, er zijn niet veel...
Klopt, ik doe altijd vooraf onderzoek via ABRP, maps en streetview (waar beschikbaar).Juancho schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:44:
[...]
Totaal andere use case dus en sowieso iets waar je van te voren wat meer naar kijkt lijkt me. Want ook lang niet bij alle Fastneds is er plek voor een caravan die achter je auto kan blijven hangen.
Het wordt wel elk jaar beter, dat wel.
Vooral Fastned werkt er hard aan en heeft steeds meer laders die aanhanger geschikt zijn.
Maar we dwalen af.
Ik zag wel laatst dat mijn trekhaak knobbel vrij veel corrosie vertoont, die zit natuurlijk het hele jaar op vakanties na onder de bumper weggeklapt. Iemand anders ook die ervaring?
Is een originele Volvo semi elektrische trekhaak (klapt uit en dan moet je hem door de klik heentrekken).
Ik zag dat mijn broer onder zijn IX1 dezelfde heeft, maar dan volledig elektrisch, die klapt gewoon tot in de klik door, en ook intrekken gaat helemaal vanzelf volledig.
Dan zijn de Volvo exemplaren dus maar karig uitgerust dat je de helft nog met de hand moet doen.
maar zijn trekhaakje is lang zo erg niet geroest als die van mij, dat wordt een staalborstel gebruiken, want anders gaat de stabilisatie inrichting in de caravan dissel knersen en piepen de eerste rit.
Misschien de kogel ook een lekkere klodder vet geven?ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:11:
e is lang zo erg niet geroest als die van mij, dat wordt een staalborstel gebruiken, want anders gaat de stabilisatie inrichting in de caravan dissel knersen en piepen de eerste rit.
Ik vond de "elektrische trekhaak" ook wel een domper ja. Ik dacht dat ik dan in de auto kon blijven zitten en gewoon aanpikken met de camera...ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:11:
[...]
Ik zag dat mijn broer onder zijn IX1 dezelfde heeft, maar dan volledig elektrisch, die klapt gewoon tot in de klik door, en ook intrekken gaat helemaal vanzelf volledig.
Dan zijn de Volvo exemplaren dus maar karig uitgerust dat je de helft nog met de hand moet doen.
Altijd een goed idee, maar dat had je dan eigenlijk moeten doen NA de zomer. Dan roest-ie niet zo.Tranquility schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:44:
[...]Misschien de kogel ook een lekkere klodder vet geven?
Ik heb dezelfde ervaring. Ik gebruik de trekhaak voor de fietsendrager en die schuurt de knobbel niet schoon. Heel af en toe heb ik er een aanhanger aan gekoppeld en dan klinkt het niet zo lekker. Maar dan wordt de knobbel wel gedeeltelijk "gepolijst".ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:11:
[...]
Ik zag wel laatst dat mijn trekhaak knobbel vrij veel corrosie vertoont, die zit natuurlijk het hele jaar op vakanties na onder de bumper weggeklapt. Iemand anders ook die ervaring?
Nou, dat is dus juist een heel fout idee, want de stabilisatie koppeling op de caravan verliest daardoor zijn werking.cdwave schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:54:
[...]
Altijd een goed idee, maar dat had je dan eigenlijk moeten doen NA de zomer. Dan roest-ie niet zo.
Die werkt doordat twee cups met kracht tegen de kogel worden gedrukt zodat de koppeling niet makkelijk kan draaien. ALs je daar vet tussen krijgt is die werking weg.
Dat is het laatste wat je moet doen, dan werkt de stabilisatiekoppeloing niet meer op de caravan.Tranquility schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:44:
[...]
Misschien de kogel ook een lekkere klodder vet geven?
https://www.autodoc.nl/info/trekhaak-smeren
Je kan toch perfect bij de eerste stop, ABRP opstarten, en het volgende Electra laadstation ingeven. Dat voorbereiden doe ik al lang niet meer, kruipt veel tijd in en na 1 laadbeurt klopt het toch niet meer.Largamelion schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:40:
[...]
Voor (Non) Tesla werkt die filter gewoon goed hoor, probleem dat ik vorig jaar had is dat Electra er niet tussenstond en voor zover ik laatst zag, was dat nog steeds niet het geval. Ik kan de auto dus niet enkel op Electra & Tesla laten zoeken wat eigenlijk best irritant is. Dus dan maar zoals vanouds plannen met ABRP, exporteren naar Excel en dan de laadstops manueel ingeven in de auto.
Ligt er ook een beetje aan hoe je dat voorbereiden oppakt.RigolleM schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:44:
[...]
Je kan toch perfect bij de eerste stop, ABRP opstarten, en het volgende Electra laadstation ingeven. Dat voorbereiden doe ik al lang niet meer, kruipt veel tijd in en na 1 laadbeurt klopt het toch niet meer.
Ik noteer langs de route alle laadstations die laden met caravan aangekoppeld mogelijk maken, incl de afstand tov het startpunt om er te komen.
Dat zet ik in een sheet, ik heb altijd een 10 inch laptopje mee op vakantie, en kan daarin heel snel obv die kilometerstanden bepalen welk station binnen de actieradius ligt vanaf het punt waar ik dan sta.
Met caravan kan die wat verschillen, soms 160 km, soms 190. Ligt aan weer en wind. Als ik de eerste stint 190 km haal, dan reken in voor de volgende 160 km (20% minder ivm laden tot 80%) en kijk welke stations dan rond 160 km vanaf dat punt liggen, en programmeer die in.
Ik ben dan vooraf een uurtje bezig, onderweg heb ik er nauwelijks zoekwerk meer aan ;-)
Uiteraard doet mijn caravan dat ook, maar de stabilisatiekoppeling gaat versneld naar de filisteinen als er veel roest op de kogel zit.Venomer schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:27:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring. Ik gebruik de trekhaak voor de fietsendrager en die schuurt de knobbel niet schoon. Heel af en toe heb ik er een aanhanger aan gekoppeld en dan klinkt het niet zo lekker. Maar dan wordt de knobbel wel gedeeltelijk "gepolijst".
Het gekke is dat die onder die IX1 van mijn broer geen spoortje roest vertoont waar die van mij dit keer veel roest vertoont, ze zijn beide hetzelfde (op die betere klapconstructie van BMW na dan) en hetzelfde materiaal en vorm, maar duidelijk verschil in aantasting. Dat verbaast me, vandaar de vraag hier of meer mensen er last van hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door ron65 op 27-05-2026 13:08 ]
Jemig wat een werk... nog een reden om niet met een caravan op vakantie te gaan. Maar als je elke 160 km moet laden, dat schiet toch ook voor geen meter op?ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Ligt er ook een beetje aan hoe je dat voorbereiden oppakt.
Ik noteer langs de route alle laadstations die laden met caravan aangekoppeld mogelijk maken, incl de afstand tov het startpunt om er te komen.
Dat zet ik in een sheet, ik heb altijd een 10 inch laptopje mee op vakantie, en kan daarin heel snel obv die kilometerstanden bepalen welk station binnen de actieradius ligt vanaf het punt waar ik dan sta.
Met caravan kan die wat verschillen, soms 160 km, soms 190. Ligt aan weer en wind. Als ik de eerste stint 190 km haal, dan reken in voor de volgende 160 km (20% minder ivm laden tot 80%) en kijk welke stations dan rond 160 km vanaf dat punt liggen, en programmeer die in.
Ik ben dan vooraf een uurtje bezig, onderweg heb ik er nauwelijks zoekwerk meer aan ;-)
Die van mij doet dat ook, maar niet zo erg als die van jou...ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:53:
[...]
Uiteraard doet mijn caravan dat ook, maar de stabilisatiekoppeling gaat versneld naar de filisteinen als er veel roest op de kogel zit.
Het gekke is dat die onder die IX1 van mijn broer geen spoortje roest vertoont waar die van mij dit keer veel roest vertoont, ze zijn beide hetzelfde (op die betere klapconstructie van BMW na dan) en hetzelfde materiaal en vorm, maar duidelijk verschil in aantasting. Dat verbaast me, vandaar de vraag hier of meer mensen er last van hebben.
[Afbeelding]
valt wel mee, het is ca 1 uur en 45 minuten rijden steeds, en dan 20 minuten pauze.Kammika schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:16:
[...]
Jemig wat een werk... nog een reden om niet met een caravan op vakantie te gaan. Maar als je elke 160 km moet laden, dat schiet toch ook voor geen meter op?
Ik hou er rekening mee en ga eerder van huis weg, uiteindelijk vinden wij allebei (mijn vrouw en ik) dit best ontspannen reizen en hebben geen enkel probleem met die 160 km.
We maken van de reis ook vakantie zo, en wij zijn geen mensen die naar spanje of italie gaan met de caravan. Dichterbij is ook genoeg moois te vinden.
Heel dichtbij bijv : de ardennen, met name het stuk tegen de duitse grens, als je van natuur houdt.... supermooi.
Iets verder weg: Schwartswald, of de Harz, dat kuin je allemaal in een dag bereiken met de caravan en 160 km per 2 uur (incl laden).
Ik had er een dop op zitten met ontwateringsgaatje onderin, hij hangt immers op zijn kop onder de auto als hij is ingeklapt.Kammika schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Die van mij doet dat ook, maar niet zo erg als die van jou...
Mogelijk is dat de oorzaak, dat ondanks dat gaatje het water onvoldoende wegkan en de kogel te lang nat blijft.
De originele Volvo dop heb ik nooit gehad, die is meer open.
Dat snap ik... wij reizen zonder sleurhut, dus geen issues van aan- en afkoppelen, en kunnen overal laden, enkel voorkeur waar we willen laden.ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Zijn jullie ervan op de hoogte dat je met een lader die een MID meter ingebouwd heeft, je ERE certificaten kunt sparen en deze dan verkopen. Het brengt iets van €0,10 /kWh op. Ik heb hiervoor zelfs een nieuwe easee max lader gekocht . Ik denk dat ik hem binnen 1,5 jaar terug heb verdiend.
Ik weet het, maar ik beheer mijn laadpaal (nog) niet, dat doet de werkgever. En daardoor kon ik hem niet aanmelden.Henk Pi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:34:
Zijn jullie ervan op de hoogte dat je met een lader die een MID meter ingebouwd heeft, je ERA certificaten kunt sparen en deze dan verkopen. Het brengt iets van €0,10 /kWh op. Ik heb hiervoor zelfs een nieuwe easee max lader gekocht . Ik denk dat ik hem binnen 1,5 jaar terug heb verdiend.
Die van mij gaat ook via mijn werkgever, maar daar wel in de portal dat ik kan aanmelden voor dit ere stukron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:08:
[...]
Ik weet het, maar ik beheer mijn laadpaal (nog) niet, dat doet de werkgever. En daardoor kon ik hem niet aanmelden.
Overigens weet ik nog niet of het me dan wat oplevert. De werkgever vergoedt de kosten en met ere gaan de laadkosten omlaag. dus het is maar de vraag of mij persoonlijk iets oplevert
Yes die mijne ziet er net zo beroerd uit, zou die dop niet meer kwaad dan goed doen? Ga eens een tijdje zonder proberen, blijft er ook geen vocht in hangenron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:53:
[...]
Uiteraard doet mijn caravan dat ook, maar de stabilisatiekoppeling gaat versneld naar de filisteinen als er veel roest op de kogel zit.
[Afbeelding]
Ik heb bewust geen dop omdat ie op zijn koppie hangt, geen roest...en met caravan heel ontspannen rijden hoor. Gewoon weer naar midden scandinavie deze zomer.
Dat wist ik niet. Ik snap nu dat de frictie nodig is om de stabilisatie te laten werken door de weerstand te meten. Die is dan uiteraard weg met een klodder vet.ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:41:
Dat is het laatste wat je moet doen, dan werkt de stabilisatiekoppeloing niet meer op de caravan.
https://www.autodoc.nl/info/trekhaak-smeren
Weer wat geleerd!
Henk Pi schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:34:
Zijn jullie ervan op de hoogte dat je met een lader die een MID meter ingebouwd heeft, je ERE certificaten kunt sparen en deze dan verkopen. Het brengt iets van €0,10 /kWh op. Ik heb hiervoor zelfs een nieuwe easee max lader gekocht . Ik denk dat ik hem binnen 1,5 jaar terug heb verdiend.
offtopic:
Helaas zit in mijn Wallbox geen MID meter ingebouwd.
Ik laad zo’n 3000 kWh per jaar thuis. Met ERE zou ik ongeveer €300 per jaar kunnen verdienen. Een nieuwe laadpaal met MID zou ik in twee tot drie jaar terugverdienen. Tegen die tijd heeft de overheid de regels vast al weer veranderd…
Ik laad zo’n 3000 kWh per jaar thuis. Met ERE zou ik ongeveer €300 per jaar kunnen verdienen. Een nieuwe laadpaal met MID zou ik in twee tot drie jaar terugverdienen. Tegen die tijd heeft de overheid de regels vast al weer veranderd…
Zou een Homewizard kWh meter niets zijn? Deze kun je toch (laten) inbouwen op de groep waar de laadpaal op is aangesloten. Er is zowel een 1 fase als een 3 fase variant. Beide MID gecertificeerd.Venomer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:34:
[...]offtopic:
https://www.homewizard.com/kwh-meter/
Dan zou je niet de gehele laadpaal hoeven te vervangen.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
De regels zijn dat de MID meter ingebouwd moet zijn in de laadpaal zelf. Een aparte MID meter mag niet voor de ERE regeling.TheKerremenke schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:51:
[...]
Zou een Homewizard kWh meter niets zijn? Deze kun je toch (laten) inbouwen op de groep waar de laadpaal op is aangesloten. Er is zowel een 1 fase als een 3 fase variant. Beide MID gecertificeerd.
https://www.homewizard.com/kwh-meter/
Dan zou je niet de gehele laadpaal hoeven te vervangen.
Maar dit is hier offtopic. Er is een apart topic voor thuisladen.
Bedankt voor de toelichting, inderdaad meer iets voor het thuisladen topic.Venomer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:08:
[...]
De regels zijn dat de MID meter ingebouwd moet zijn in de laadpaal zelf. Een aparte MID meter mag niet voor de ERE regeling.
Maar dit is hier offtopic. Er is een apart topic voor thuisladen.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Er is een speciaal ERE topic. [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladenTheKerremenke schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:19:
[...]
Bedankt voor de toelichting, inderdaad meer iets voor het thuisladen topic.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dat denk ik ook! Mijn Easee Home laadpaal heeft ook geen mid meter, ik laat het lekker zo! Van mijn negatieve ervaringen op dit gebied heb ik uiteindelijk geleerd.Venomer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:34:
[...]offtopic:
In een ver verleden een "dure" lpg installatie in laten bouwen (werd toen ook erg gepromoot), ding zat er nog net in of er moest een flinke toeslag MRB betaald worden.
Zo ook eerst geen MRB op plugin auto's, maar al gauw half tarief. En dat voordeeltje van half tarief is ook voorbij, maar gelukkig op tijd ingeruild voor EV. Maar als er niks verandert, dan betaal ik straks een hogere MRB dan mijn buurman die een ICE XC40 heeft.
Ik wil best belastingen betalen, maar het moet wel reëel zijn en het zou fijn zijn als de regels niet telkens weer anders zijn.
Zo zie je maar dat het weer niet het enige wisselvallige is in dit land. Zo ook de spelregels die de bedenker van de spellen steeds verandert waardoor het niet eerlijk spelen is. Ik heb ook vorig jaar een nieuw laadstation aan mijn gevel opgehangen. Ook zonder MID meter. Wist ik veel wat dat was. Ik wilde een 3-fase laadstation die mijn oude trage 1-fase laadstation verving. Maar in mijn geval laad ik voornamelijk op mijn werk omdat dat op dit moment nog goedkoper is dan thuis laden.Vulcan750 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:52:
Dat denk ik ook! Mijn Easee Home laadpaal heeft ook geen mid meter, ik laat het lekker zo! Van mijn negatieve ervaringen op dit gebied heb ik uiteindelijk geleerd.
In een ver verleden een "dure" lpg installatie in laten bouwen (werd toen ook erg gepromoot), ding zat er nog net in of er moest een flinke toeslag MRB betaald worden.
Zo ook eerst geen MRB op plugin auto's, maar al gauw half tarief. En dat voordeeltje van half tarief is ook voorbij, maar gelukkig op tijd ingeruild voor EV. Maar als er niks verandert, dan betaal ik straks een hogere MRB dan mijn buurman die een ICE XC40 heeft.
Ik wil best belastingen betalen, maar het moet wel reëel zijn en het zou fijn zijn als de regels niet telkens weer anders zijn.
ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Hoe doe je dit dan, bekijk je alle chargers stuk voor stuk of is daar ergens een filter voor?
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
Oeh, wist ik niet. Weer wat geleerd. Zal 't ook tegen m'n pa zeggenron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Nou, dat is dus juist een heel fout idee, want de stabilisatie koppeling op de caravan verliest daardoor zijn werking.
Die werkt doordat twee cups met kracht tegen de kogel worden gedrukt zodat de koppeling niet makkelijk kan draaien. ALs je daar vet tussen krijgt is die werking weg.
Precies dat... Van die reacties dat je zo vaak of lang moet laden, dat is maar zelden eigen ervaring van de schrijver.ron65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:22:
[...]
valt wel mee, het is ca 1 uur en 45 minuten rijden steeds, en dan 20 minuten pauze.
Ik hou er rekening mee en ga eerder van huis weg, uiteindelijk vinden wij allebei (mijn vrouw en ik) dit best ontspannen reizen en hebben geen enkel probleem met die 160 km.
We maken van de reis ook vakantie zo, en wij zijn geen mensen die naar spanje of italie gaan met de caravan. Dichterbij is ook genoeg moois te vinden.
Heel dichtbij bijv : de ardennen, met name het stuk tegen de duitse grens, als je van natuur houdt.... supermooi.
Iets verder weg: Schwartswald, of de Harz, dat kuin je allemaal in een dag bereiken met de caravan en 160 km per 2 uur (incl laden).
Met de fosiele auto waren wij al van het "jakkeren" af, dus in plaats van in 5 minuten pissen en een krentenbol eten op een van benzinedampen vergeven parkeerplaats gingen we voortaan lekker Goulashsuppe of Apfelstrudel eten in een Autohof. Dat duurde al snel ruim een half uur.
Vorig jaar met de Volvo dacht ik veel meer reistijd kwijt te zijn, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. We hadden een extra stop (met broodje) vlak voor we het zwarte "bos" ingingen, dat bleek helemaal niet nodig achteraf. Ik vond het heerlijk rijden en verheug me op de komende vakantie...
Het is eigenlijk een net zo eenvoudig als oud mechanisme...Tranquility schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:27:
[...]
Dat wist ik niet. Ik snap nu dat de frictie nodig is om de stabilisatie te laten werken door de weerstand te meten. Die is dan uiteraard weg met een klodder vet.
Weer wat geleerd!
Het zijn letterlijk twee doppen die in de koppeling zitten en die links en rechts met kracht tegen de kogel van de trekhaak aanduwen nadat je de stabilisatie op spanning hebt gebracht na aankoppelen.
Ze belemmeren een vrije draaibeweging horizontaal. Net als remblokken op de remschijf persen als er geremd wordt.
In het begin vette ik de kogel ook netjes in elk jaar voor ik op pad ging... tot het onderhoudsbedrijf van de caravan me vroeg hoe de stabilisatiecups elk jaar zo vet kwamen.... Dat heeft daardoor dus nooit gewerkt.
Nu ik het weet doe ik er geen vet op, maar dat daardoor de kogel zo is gaan roesten als nu, is me nog nooit eerder gebeurd.
Ik heb hem met schuurpapier nu van roest ontdaan, niet te stevig anders wordt de kogel kleiner ;-)
Maar ik zal er voorlopig geen dop meer op doen, en maandelijks even uitklappen en schoonmaken om herhaling te voorkomen.
Bij BMW zit de kogel wat dieper weg als deze is ingeklapt, iets meer beschermd dan bij de Volvo's. Wellicht zit daar ook een reden in dat die minder roesten.
Ik doe dat door inderdaad maps te pakken en de door ABRP aangegeven laadstops 1 voor 1 op te zoeken en met streetview te bekijken.
Ik bekijk dan ook de lader ervoor en erna op die manier (even swipen met maps langs de route).
Ik maak een excelletje ervan, met wat speerpunten per lader.
Mooie is, dat doe je de eerste keer intensief, de jaren erna is het een kwestie van aanvullen, dan kost het weinig tijd meer en is leuk om te doen enkele avonden voor vertrek in een verloren uurtje.
Het is dát, of voor de zoveelste keer voor de TV hangen en oude films voor de tigste keer bekijken.
Goed, heel even offtopic maar als afgeleide van onze XC40 trekhaak en de corrosie daarvan, hierna weer ontopic graag.cdwave schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:26:
[...]
Oeh, wist ik niet. Weer wat geleerd. Zal 't ook tegen m'n pa zeggen
Dit geld alleen als je caravan een stabilisatie koppeling heeft. De meeste hebben dat, maar de oudere modellen soms nog niet. Dan is een beetje vet vaak juist niet verkeerd.
Hironder twee koppelingen met stabilisatie inrichting, daar herken je ze aan. Heb je een van deze beide of een soortgelijke, dan je trekhaak NIET invetten.
ron65 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:17:
[...]
Ik heb hem met schuurpapier nu van roest ontdaan, niet te stevig anders wordt de kogel kleiner ;-)
Maar ik zal er voorlopig geen dop meer op doen, en maandelijks even uitklappen en schoonmaken om herhaling te voorkomen.
Buiten het zomerseizoen zou je de kogel natuurlijk ook lichtjes kunnen insmeren met een beetje fietsenolie oid. En dan in het voorjaar de kogel ff met een doekje met remmenreiniger ontvetten.
is een idee natuurlijk :-)
Vandaag weer eens geen internet in de auto, niets werkte. Stond een uitroepteken bij de LTE verbinding, ik op zoek in de instellingen en in het verleden had je een mogelijkheid om de SIM even uit of aan te zetten en meestal werkte daarna alles weer. Echter die optie zie ik niet staan bij verbindingen, staat alleen maar WIFI en Bluetooth.
Dus maar een TCAM reset gedaan, nou hoppa daarna alles werken weer in de auto. Internet, Google alles had weer verbinding. Behalve de Volvo app, die geeft aan dat de auto offline is gegaan 7 uur geleden en is niet meer online gekomen terwijl de auto zelf wel alle verbinding heeft.
Ben daarna ook nog weg geweest om onze dochter te halen, dus de auto heeft zeker nog 35 minuten rond gereden.
Iemand dit ook meegemaakt, even geduld hebben en morgen kijken?
Dus maar een TCAM reset gedaan, nou hoppa daarna alles werken weer in de auto. Internet, Google alles had weer verbinding. Behalve de Volvo app, die geeft aan dat de auto offline is gegaan 7 uur geleden en is niet meer online gekomen terwijl de auto zelf wel alle verbinding heeft.
Ben daarna ook nog weg geweest om onze dochter te halen, dus de auto heeft zeker nog 35 minuten rond gereden.
[ Voor 7% gewijzigd door marcel_76 op 29-05-2026 18:46 ]
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Hier ook al sinds vanmorgen 06:03u de auto offline in de app, alles in de auto werkt gewoon. Hoe moest die TCAM reset ook al weer? SOS knop 20 seconden inhouden of zo..marcel_76 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:39:
.....
Behalve de Volvo app, die geeft aan dat de auto offline is gegaan 7 uur geleden en is niet meer online gekomen terwijl de auto zelf wel alle verbinding heeft.
....
Gevonden : - TCAM (Telematics and Connectivity Antenna Module) reset - ontwasemknop vasthouden, 30 seconden, totdat het SOS lampje in het dak gaat knipperen
[ Voor 14% gewijzigd door Lempke op 29-05-2026 19:27 ]
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:strip_exif()/f/image/oahY6kF0UBaja4QrApFptGFo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aqUdfLAxTJ7ejQbuDeZ13FIy.jpg?f=fotoalbum_large)