Als je de EX40 core kiest kun je business edition als optie kiezen.Aghanim schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:53:
[...]
Waar lukt jou dat? Op de Volvo website zie ik nog nergens de business editions staan voor de EX40.
Het wisselt,Juancho schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:42:
Sinds een week of 2 is het systeem trouwens weer zo traag als wat. Opstarten doet mega lang, paar keer gehad dat het systeem blijkbaar eerst opnieuw opgestart moet worden, het bekende lichte Maps scherm wat inhoudt dat de app van alles en nog wat moet opstarten.
Het is zooooo traag de eerste pak um beet 5 a 10 min. Terwijl het met die laatste updates juist weer beter was geworden en sindsdien is er niks verandert. Jammer toch.
soms heb ik jouw ervaring ook, andere keren juist niet.
Ik denk dat het met actueel zijn van dynamische data (verkeersinfo, maps, updates van kaarten etc etc etc) te maken heeft. En uiteraard is dat weer afhankelijk van de dataverbinding, is die snel dan gaat het systeem ook goed.
Gekoppeld met de WiFi van thuis toen ik voor de deur stond was het zelfs onverwacht snel, via de LTE verbinding weer minder.
Ik denk dat Volvo met de dataverbinding het een en ander aan problemen heeft, zie ook de vele meldingen van weggevallen verbinding afgelopen week maar.
Misschien eens leuk om een hotspot van de GSM te maken als het weer eens traag is, en het systeem daarmee verbinden, eens zien of het dan sneller werkt.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Bij mij waren de achterassen ook vervangen en zijn de trillingen een stuk minder geworden, maar heel soms toch nog licht voelbaar bij optrekken, vooral in een flauwe bocht, bijvoorbeeld bij het oprijden en snelheid maken van een oprit naar de snelweg. Maar dat mag niet echt een naam hebben.caspervc schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:08:
Het enige waar ik niet tevreden mee ben, zijn de trillingen die ik blijf ervaren bij optrekken tussen de 80 en 120. Aandrijfassen zijn al een keer vervangen en we gaan voor een tweede ronde. Ik verwacht een goede oplossing. Heb de suggestie van vervangen van de achterbanden ook al gedaan. Gingen ze meenemen en bespreken bij de dealer.
Maar ik wil eerst de lente afwachten voordat ik weer aan de bel ga trekken bij de dealer, want toen de assen waren vervangen was het nog meer dan 10 graden en was de trilling niet weg, wat ook door de monteur werd geconstateerd. Een nieuwe afspraak was toen gemaakt maar verdween het probleem min of meer spontaan toen de temperatuur onder de tien graden zakte.
Ik ben dus bang dat de trilling weer terugkomt als de temperatuur gaat stijgen, but we'll see!
Maandagmorgen, 5 graden vorst. Voorverwarming via de App weigert dienst. "Starten" blijft eindeloos kringetjes draaien. Dan maar naar de auto lopen voor een handmatige start.
Blijkt de auto toch al aan het voorverwarmen te zijn! Voor de zekerheid toch ook maar een keer via het parkeerscherm de preconditioning gestart. In de App blijft de functie klimaat nog steeds niet actief...
Wanneer krijgt Volvo haar IT eindelijk in control???
Blijkt de auto toch al aan het voorverwarmen te zijn! Voor de zekerheid toch ook maar een keer via het parkeerscherm de preconditioning gestart. In de App blijft de functie klimaat nog steeds niet actief...
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Als je een trekhaak hebt, hang er een keer een karretje met wat lading achter, en trek hem even vlot de snelweg op... Dan weet je snel genoeg of hte er nog serieus is of niet.... Temperatuur verschil wat je zegt doet mij denken dat het misschien wel eerder (zoals al eerder aangegeven) banden gerelateerd is? (kouder -> stijver rubber -> minder trillingen?)Tranquility schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:12:
[...]
Bij mij waren de achterassen ook vervangen en zijn de trillingen een stuk minder geworden, maar heel soms toch nog licht voelbaar bij optrekken, vooral in een flauwe bocht, bijvoorbeeld bij het oprijden en snelheid maken van een oprit naar de snelweg. Maar dat mag niet echt een naam hebben.
Maar ik wil eerst de lente afwachten voordat ik weer aan de bel ga trekken bij de dealer, want toen de assen waren vervangen was het nog meer dan 10 graden en was de trilling niet weg, wat ook door de monteur werd geconstateerd. Een nieuwe afspraak was toen gemaakt maar verdween het probleem min of meer spontaan toen de temperatuur onder de tien graden zakte.
Ik ben dus bang dat de trilling weer terugkomt als de temperatuur gaat stijgen, but we'll see!
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Heb ik ook al een paar keer voorgehad dus als het cirkeltje nu blijft draaien ga ik er meestal vanuit dat het voorverwarmen wel gestart is. Ik kijk na 5 minuten dan even door het raam of ik al wat zie ontdooien op de voorruit.Claude schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:22:
Maandagmorgen, 5 graden vorst. Voorverwarming via de App weigert dienst. "Starten" blijft eindeloos kringetjes draaien. Dan maar naar de auto lopen voor een handmatige start.
Tegenwoordig moet ik ook telkens 2x het laadicoontje aanklikken in de app om de planning te krijgen. Eerste keer toont hij enkel de batterijstatus en het bereik en staat er bovenaan 'gepland' en het tijdstip, maar ontbreekt de planning onderaan. Ik moet dan een scherm teruggaan en dan nog eens het laadicoon aanklikken en dan verschijnt de oplaadplanning onderaan wel. Is al enkele weken zo en begint wel te irriteren.
Los daarvan mist de Android app nog steeds de laatste 2-3 functies die beschikbaar kwamen op iOS ... lijkt wel alsof Android hun weinig boeit bij Volvo.
En dan telkens die problematiek als er een nieuwe OTA wordt aangekondigd. Misschien schort er iets aan de servercapaciteit/bandbreedte bij Volvo waardoor het elke keer zo moeizaam gaat rond een aankondiging. Ik vermoed dat alle dealers die OTA eerst manueel binnentrekken om 'm in de garage te kunnen installeren. Het valt echt op aan de regen van klachten bij elke nieuwe release.
Allemaal kleine irritaties bij een voor de rest top auto. Het is jammer maar ook weer snel vergeten als je in die lekker voorverwarmde auto stapt bij -3° buiten. De elektrische stoelen met geheugen kwamen ook weer goed van pas toen de vriendin dit weekend mijn BOB was
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Toevallig ook Android?Claude schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:22:
Het is bij mij ook meer regel dan uitzondering dat handmatig voorverwarmen starten "blijft hangen".
Na de app gedwongen te hebben gestopt, wordt de status wel getoond.
Ik heb zo iets ook met Netflix, dat het casten naar m'n TV blijft hangen.
Na gedwongen stoppen werkt het meteen.
Wellicht wat breder dan Volvo Cars.
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4
Tip: sluit de app even en start deze opnieuw op. Dan zie je vaak wel dat de auto aan het opwarmen is. Heb ik eigenlijk ook altijd (of je moet heel lang wachten), maar na een restart van de app zie je het vrijwel altijd.Claude schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:22:
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Lijkt inderdaad wel wat temperatuur gerelateerd van wat ik me kan herinneren. Maar achterbanden vervangen en uitlijnen heeft het voor mij wel echt opgelost. Zowel bij zomerse als winterse temperaturen.Tranquility schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:12:
[...]
Bij mij waren de achterassen ook vervangen en zijn de trillingen een stuk minder geworden, maar heel soms toch nog licht voelbaar bij optrekken, vooral in een flauwe bocht, bijvoorbeeld bij het oprijden en snelheid maken van een oprit naar de snelweg. Maar dat mag niet echt een naam hebben.
Hier iPhone met iOS 18.3.MicroStar_NL schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:10:
[...]
Toevallig ook Android?
Het is bij mij ook meer regel dan uitzondering dat handmatig voorverwarmen starten "blijft hangen".
[...]
App heb ik gesloten en weer opnieuw opgestart. Zonder succes.Juancho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:21:
[...]
Tip: sluit de app even en start deze opnieuw op. Dan zie je vaak wel dat de auto aan het opwarmen is. Heb ik eigenlijk ook altijd (of je moet heel lang wachten), maar na een restart van de app zie je het vrijwel altijd.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Bij mij gaf de app "auto in gebruik" terwijl hij voor de deur stond. Maar voorverwarmen kon dus niet gestart worden ;-(. Uiteindelijk maar met koude auto weg gereden.Claude schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:42:
[...]
Hier iPhone met iOS 18.3.
[...]
App heb ik gesloten en weer opnieuw opgestart. Zonder succes.
(Iphone en ook app meerdere keren opnieuw gestart zonder succes).
in de app overkomt mij dit ook wel eens. bijzondere is dat vanuit domoticz het dan vaak nog prima werkt, je zou verwachten dat dit dezelfde achterliggende technische interface is...tdkvolvo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:23:
[...]
Bij mij gaf de app "auto in gebruik" terwijl hij voor de deur stond. Maar voorverwarmen kon dus niet gestart worden ;-(. Uiteindelijk maar met koude auto weg gereden.
(Iphone en ook app meerdere keren opnieuw gestart zonder succes).
Overigens hoef je natuurlijk nooit met een koude auto weg te rijden. Als vanuit de app niet werkt, kun je ook handmatig starten door naar klimaatscherm te gaan (tik op de temperatuur onderin beeld) en dan het tab "parkeren" aan te klikken. Daar zit een knop waar je het vanuit de auto zelf kunt starten...
Even wat anders, merk de afgelopen dagen dat ik door de ingevoerde teruglevertarieven van de energiemaatschappijen toch wel erg blij ben met het kunnen instellen van de amperage voor het laden in de app.
Ik zet op dit soort dagen mijn auto overdag dan aan de laadpaal en zet het amperage zo, dat die ongeveer net zoveel laadt als mijn zonnepanelen op dat moment opleveren, dat drukt de teruglevertarieven behoorlijk, omdat ik dan mijn zonneenergie opsla ipv teruglever..
Zou nog mooier zijn als dit ook vanuit API beschikbaar komt, dan kan ik Home Assistant of Domoticz dit geautomatiseerd laten regelen als die thuis aan de laadpaal staat
Ik zet op dit soort dagen mijn auto overdag dan aan de laadpaal en zet het amperage zo, dat die ongeveer net zoveel laadt als mijn zonnepanelen op dat moment opleveren, dat drukt de teruglevertarieven behoorlijk, omdat ik dan mijn zonneenergie opsla ipv teruglever..
Zou nog mooier zijn als dit ook vanuit API beschikbaar komt, dan kan ik Home Assistant of Domoticz dit geautomatiseerd laten regelen als die thuis aan de laadpaal staat
[ Voor 7% gewijzigd door Kammika op 17-02-2025 11:49 ]
Ik heb eens zitten rekenen voor mijzelf. 29 km korte ritjes plus 2 ritten van 149 km naar Duitsland leverde een verbruik incl. laadverlies op van 22,32 kWh/100km waarbij moet worden aangetekend dat ik heb gereden als een slak met op de snelweg 100 - 105 km/u.MeHeKaCh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:39:
Verbruik valt me ook behoorlijk mee. Gisteren met dochterlief van Haarlem naar Heerenveen heen en weer gereden zonder bijladen. Heen via Noord-Holland en Afsluitdijk met 3 graden buitentemperatuur 20,1 kWh/100 km. Terug via de Flevopolder en stukken 125/130 gereden. Daar was het verbruik 22,9 kWh/100 km. Aangekomen thuis met 11% SOC. Helemaal tevreden mee.
Gemiddeld is bij mij op dit moment 24,25 kWh/100km.
Dat betekent bij vertrek met een volle batterij en weer thuis met 10% een bereik van net geen 300 km.
Dat kan in Domoticz al regelen met de gegevens die je in Domoticz uit de API haalt en een laadpaal die zich laat aansturen zoals met de SmartEVSE.Kammika schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:47:
[ Voor 25% gewijzigd door tukker999 op 17-02-2025 12:02 ]
Kun je niet je laadpaal laten sturen op zonne energie?Kammika schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:49:
Even wat anders, merk de afgelopen dagen dat ik door de ingevoerde teruglevertarieven van de energiemaatschappijen toch wel erg blij ben met het kunnen instellen van de amperage voor het laden in de app.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Volgens mij is het 8 van de 10x gewoon een bugje in de app zelf maar werkt het voorverwarmen wel gewoon als je bij de auto aankomt. Tis alleen niet iets waar je steeds op wilt gokken en al helemaal niet als de auto niet voor de voordeur staat.Kammika schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:47:
[...]
in de app overkomt mij dit ook wel eens. bijzondere is dat vanuit domoticz het dan vaak nog prima werkt, je zou verwachten dat dit dezelfde achterliggende technische interface is...
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
"Mijn" laadpaal is van mijn werkgever, en gekoppeld aan de backoffice van de lease maatschappij.. Daarmee worden mijn stroomkosten voor de auto thuis automatisch gedeclareerd. Maar daarmee gedraagt zich feitelijk ook als een openbare laadpaal. Ik kan er dus niets mee.ArnoudN schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:42:
[...]
Kun je niet je laadpaal laten sturen op zonne energie?
Ik kan dit (helaas) ook bevestigen. Geparkeerd (na een lange rit) met 6% met de gedachten hem morgen aan de paal te zetten. Ik stapte in en was op 1% de volgende ochtend. Heeft inderdaad te maken met de accu temperatuur. Sinds ik het hem meegemaakt houd ik er rekening mee, en dus iets meer buffer aan. Vind 9% accu nog best wel een acceptabel buffer, maar zo sta je uiteindelijk toch in de kou (rolfio schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:35:
Gisteravond thuis gekomen met nog 9% in de accu. Vanochtend keek ik in de app, nog maar 2%![]()
Ik stapte in en toen naar 0%... nog niet eerder gezien zoiets. Elke keer als ik de auto wegzet met een bepaald percentage, dan was er de volgende dag niets veranderd. Had ook geen voorverwarming aan...Iemand enig idee wat dit kan zijn?
[Afbeelding]

Ik heb zelf sinds vrijdag mijn auto weer terug. Toch een maand + een paar dagen kwijt geweest maar alles doet het weer naar behoren. De 12v charge controller, de warmptepomp en de hoge-volt BMS module zijn alle drie vervangen. Uiteindelijk bleek de warmtepomp niet beschadigd. De 12v charge controller was zeer waarschijnlijk gesneuveld door de defecte HV BMS. Flink veel onderzoekswerk, en langs alle kanten gehoord dat het een uniek probleem is/was. Hopelijk nu wat probleemloze jaren. Na 9 maanden je auto een maand kwijt voelt toch niet fijn. Gelukkig hebben ze ook echt een defect gevonden en opgelost, dat geeft wat meer vertrouwen terug dan wanneer hij het na een dag stilstaan 'ineens' weer doet.
Ik kan me je gevoel goed voorstellen.DuneEmpire schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:42:
[...]
Na 9 maanden je auto een maand kwijt voelt toch niet fijn. Gelukkig hebben ze ook echt een defect gevonden en opgelost, dat geeft wat meer vertrouwen terug dan wanneer hij het na een dag stilstaan 'ineens' weer doet.
Aan de andere kant, heb jij toevallig net die ene wagen met een probleem gekregen, er rijden er vele meer rond die geen problemen kennen. Jouw geval is daarmee misschien een tiende procent kans geweest, dus 99,9% kans dat het goed gaat.
En die laatste heb jij nu ook, want wat er stuk ging is zoals je zegt helemaal vervangen, de kans dat je weer bij die 0,1% gegadigden met een probleemwagen hoort is nihil nu
Wat betreft restpercentage, als ik onder 20% thuis aankom wil ik direct kunnen laden. Een accu langere tijd beneden 20% laten staan is ook niet goed voor de accu, net zo min als hem langere tijd boven 90% te hebben.
Aan de andere kant is het om de te berekenen actieradius zo exact mogelijk te hebben ook goed om heel af en toe de accu goed leeg te rijden en dan in 1 sessie tot 100% te laden, dan calibreert de software zich weer op het gedrag van je accu daarbij, en geeft weer betrouwbaardere cijfers aan.
Niet te vaak doen, maar een keer of 3 per jaar kan geen kwaad.
Auto weer offline, nu ook vanuit de api. Die app stabikiteit is wel eens beter geweest…
Hier niet, ik heb denk ik een hele persoonlijke server dan bij Volvo
hier ook niet.
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4
Ook mijn P2 ging vanmiddag tijdens een rit van 40 minuten, 3x offline en na 5 minuten weer online. Voor deze rit gaf de app ook aan dat de auto offline is.
Traditioneel gedrag toch net voor de uitrol van een over the air update voor de EX40 en de P2?
Vanochtend ook al een melding dat de gebruiksaanwijzing werd bijgewerkt.
Traditioneel gedrag toch net voor de uitrol van een over the air update voor de EX40 en de P2?
[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 17-02-2025 17:17 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik heb echt al meerdere weken dat mijn verbinding slecht is. Valt heel vaak weg en is met een reset wel op te lossen, maar dat is niet handig als je snel wilt navigeren vanuit een vreemde plaats naar huis.guido66 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:16:
Ook mijn P2 ging vanmiddag tijdens een rit van 40 minuten, 3x offline en na 5 minuten weer online. Voor deze rit gaf de app ook aan dat de auto offline is.
Maar ik las hier boven dat ik eigenlijk niet mag klagen omdat de auto zo fijn rijd.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Yes, ik had het vanochtend ook dat het niet werkte en zag ook geen batterij percentage in het hoofdscherm van de app. Ik had de dag ervoor al inlog problemen in de app, ging ervanuit dat die wel weer opgelost zouden worden. Uiteindelijk toch maar extra gestart via de integratie met home assistent want die werkte wel. Kon niets zien in de app of het werkte maar zag in de Home Wizard app dat er (auto zat aan de paal) even een dikke 2kWh bij kwam aan verbruik dus het werkte.Claude schreef op maandag 17 februari 2025 @ 08:22:
Kom bij de auto, netjes voorverwarmd gelukkig en stap in... Poef media/navigatie systeem herstart
in de middag stap in de auto, poef weer herstart van het media/navigatie systeem en daarna ja hoor geen netwerk verbinding. Tijdens het rijden een paar keer gezien dat voor een 30 seconden a 1 minuut er een LTE verbinding was met een goed bereik en daarna poef weer weg. Tijdens het rijden nog een keer media/navigatie systeem herstart maar mocht niet helpen. Ik was bijna thuis en toen bleef de verbinding even aan staan en Google wisselde van offline naar online. Dit mocht ook niet baten na een paar minuten weer verbinding weg.
Thuis geparkeerd, toch maar eens even de sim gegevens uitgezet en weer aangezet en waarempel de verbinding blijft ineens wel aan en werkt weer.
Nou heb ik het niet heel vaak maar in een paar weken tijd al een paar keer de verbinding weg gevallen, app die niet werkt, etc. het is allemaal maar een vreemde zaak. Tenzij mijn TCAM module niet goed is en dat die een crash van het media/navigatie systeem veroorzaakt anders zou ik het niet kunnen verklaren. Ben het er zeker wel mee eens dat de IT infrastructuur van Volvo op dit moment toch echt wel een beetje te wensen overlaat.
Jammer, ik hoorde ook wel bij de mensen die weinig last hebben gehad maar sinds 2025 net nu de auto bijna 1 jaar oud is begint het toch een beetje te beginnen lijkt het.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Klopt heel soms heb ik dat ook inderdaad op Android, ik heb al geleerd om als het te lang duurt de app idd te killen en opnieuw te openen. In dit geval gaf de app totaal geen gegevens ook niet dat de voorverwarming al was gestart. Maar ik heb het zeker ook gehad dat hierna de app wel netjes de gegevens toont. Ik heb ermee leren omgaan idd bij Android, dit is ook ineens met laatste versies tevoorschijn gekomen en lijkt wel alsof er teveel met slaapstand en swapping gedaan wordt binnen het OS.MicroStar_NL schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:10:
[...]
Toevallig ook Android?
Ik heb zo iets ook met Netflix, dat het casten naar m'n TV blijft hangen.
Na gedwongen stoppen werkt het meteen.
Wellicht wat breder dan Volvo Cars.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Klopt dat heb ik ook maar ik weet dat een collega als voorbeeld dit ook heeft en toch heeft hij de paal op zijn netwerk (lees internet) aangesloten via UTP. Daarna kon hij (Alfen paal) met de app van Alfen (ww was niet veranderd ;-)) alsnog de paal instellen op enkel zonne energie. Enige verschil is wel dat deze collega via Vattenfal nog zit en bij mij de lease maatschappij is overgstapt op Eneco en die hebben echt een totaal minimale interface ten opzichte van Vattenfal. Dus misschien dat het bij mij ook niet werkt (staat op de planning om iig de paal aan te sluiten wanneer het weer wat beter gaat worden, nu niet zo een zin om in de schuur aan het werk te gaan met deze koude temps).Kammika schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:31:
[...]
"Mijn" laadpaal is van mijn werkgever, en gekoppeld aan de backoffice van de lease maatschappij.. Daarmee worden mijn stroomkosten voor de auto thuis automatisch gedeclareerd. Maar daarmee gedraagt zich feitelijk ook als een openbare laadpaal. Ik kan er dus niets mee.
Wel jammer ik heb Android dus kan het amperage niet instellen via de app

Hier ook de auto offline in de app, iets wat ik zelden zie. App killen en hetstarten lost dit niet op (iOS).
Gelukkig zicht op de auto op de oprit, zie groen licht bij de laadpoort dus dat stelt gerust.
OTA here we come.. (een dezer dagen wellicht)
Gelukkig zicht op de auto op de oprit, zie groen licht bij de laadpoort dus dat stelt gerust.
OTA here we come.. (een dezer dagen wellicht)
Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak
Vandaag al de hele dag een knipper internet verbinding. Even LTE en weer weg. Wel irritant op een rit naar Limburg.
App doet het dan weer prima grappig genoeg.
App doet het dan weer prima grappig genoeg.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Nou, ik denk dat mijn auto het door heeft dat ik naar andere auto’s aan het kijken ben…
4 jaar nauwelijks iets gehad, nu is het drama. Traag systeem, app vaak offline, nu wel online maar kan ik laadplanning niet uitzetten (wat heel onhandig uitkwam).
4 jaar nauwelijks iets gehad, nu is het drama. Traag systeem, app vaak offline, nu wel online maar kan ik laadplanning niet uitzetten (wat heel onhandig uitkwam).
P8
Helemaal waar Ron, en de andere auto's waar ik in heb mogen(/moeten?) rijden in afwachting van mijn Volvo konden alle drie niet tippen aan de rijervaring van de XC40, dus wat dat betreft was het juist ook wel weer een mooie onderstreping van een voor mij juiste keuzeron65 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:29:
[...]
Ik kan me je gevoel goed voorstellen.
Aan de andere kant, heb jij toevallig net die ene wagen met een probleem gekregen, er rijden er vele meer rond die geen problemen kennen. Jouw geval is daarmee misschien een tiende procent kans geweest, dus 99,9% kans dat het goed gaat.
En die laatste heb jij nu ook, want wat er stuk ging is zoals je zegt helemaal vervangen, de kans dat je weer bij die 0,1% gegadigden met een probleemwagen hoort is nihil nu![]()
----
Dat is wel interessant idd... Voor Home Assistant is een hele mooie custom integratie voor die alfen paal die 'm in theorie kan bedienen... LAat even weten wat je ervaringen zijn tegen de tijd dat je dat testje gaat doen...marcel_76 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:04:
[...]
Klopt dat heb ik ook maar ik weet dat een collega als voorbeeld dit ook heeft en toch heeft hij de paal op zijn netwerk (lees internet) aangesloten via UTP. Daarna kon hij (Alfen paal) met de app van Alfen (ww was niet veranderd ;-)) alsnog de paal instellen op enkel zonne energie. Enige verschil is wel dat deze collega via Vattenfal nog zit en bij mij de lease maatschappij is overgstapt op Eneco en die hebben echt een totaal minimale interface ten opzichte van Vattenfal. Dus misschien dat het bij mij ook niet werkt (staat op de planning om iig de paal aan te sluiten wanneer het weer wat beter gaat worden, nu niet zo een zin om in de schuur aan het werk te gaan met deze koude temps).
Wel jammer ik heb Android dus kan het amperage niet instellen via de app
Zojuist de app bijgewerkt naar versie 5.51.1 (iOS).
Hopelijk verbetert dit de connectivity wat.
Hopelijk verbetert dit de connectivity wat.
Omdat meer mensen dat hun wagen offline lijkt, hier ook maar de tegenmelding dat ik dat probleme dus totaal niet zie.
Het zou ook niet logisch zijn dat het een software/firmware issue is. Als Volvo hier al iets aan zou doen langs software/firmware kant is het het bijwerken van wanneer de wagen getoond wordt als offline en wanneer niet.
De kans dat ze iets gaan veranderen aan de communicatieprotocollen of de drivers van de communicatie-interfaces, lijkt mij ontzettend klein. Dat zou zo ingrijpend zijn dat je het waarschijnlijk zelfs alleen mag doen in een werkplaats.
Als het niet de communicatie is, schiet enkel nog over dat de backend waarmee je telefoon app communiceert, dat deze een algemeen probleem hebben. Wat niet het geval is gezien de vele mensen waar het wel nog steeds bij werkt.
(Of theoretisch gezien dat je telefoon/wagen in een netwerkgedeelte zit waar deze niet kan routen naar de backend-servers. Vrijwel onmogelijk maar ik heb het eens één keer gezien bij een vorige werkgever die een globaal cloud product maakte waar iedere Telenet klant plots niet maar door kon routen naar het cdn van Akamai en dus geen updates van ons meer kreeg. Dat soort zaken komt dan wel in het nieuws dus dat zal het hier niet zijn)
Het zou ook niet logisch zijn dat het een software/firmware issue is. Als Volvo hier al iets aan zou doen langs software/firmware kant is het het bijwerken van wanneer de wagen getoond wordt als offline en wanneer niet.
De kans dat ze iets gaan veranderen aan de communicatieprotocollen of de drivers van de communicatie-interfaces, lijkt mij ontzettend klein. Dat zou zo ingrijpend zijn dat je het waarschijnlijk zelfs alleen mag doen in een werkplaats.
Als het niet de communicatie is, schiet enkel nog over dat de backend waarmee je telefoon app communiceert, dat deze een algemeen probleem hebben. Wat niet het geval is gezien de vele mensen waar het wel nog steeds bij werkt.
(Of theoretisch gezien dat je telefoon/wagen in een netwerkgedeelte zit waar deze niet kan routen naar de backend-servers. Vrijwel onmogelijk maar ik heb het eens één keer gezien bij een vorige werkgever die een globaal cloud product maakte waar iedere Telenet klant plots niet maar door kon routen naar het cdn van Akamai en dus geen updates van ons meer kreeg. Dat soort zaken komt dan wel in het nieuws dus dat zal het hier niet zijn)
Dito hier, maar ik heb een middenweg via de eneco "slim laden" app. In tegenstelling tot de naam doet die alleen maar wat eenvoudige dingen, en regelt wat je in de Volvo niet kunt regelen:Kammika schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:31:
[...]
"Mijn" laadpaal is van mijn werkgever, en gekoppeld aan de backoffice van de lease maatschappij.. Daarmee worden mijn stroomkosten voor de auto thuis automatisch gedeclareerd. Maar daarmee gedraagt zich feitelijk ook als een openbare laadpaal. Ik kan er dus niets mee.
- Wekelijks laadschema instellen (vertrektijden)
- Voorkeur voor laden tijdens dal tarief (ook dat heel het weekend "dal" is)
- Voorkeur voor laden met zonne-energie op basis van weersvoorspelling
De app doet alleen maar "aan/uit" regelen, en moduleert de laadstroom dus niet. Hij praat ook niet met de auto en heeft geen idee hoe vol die zit. Uiteraard zegt Eneco "daar werken we aan" dus dat zal er deze eeuw wel niet van komen.
Als Eneco je stroomleverancier is, krijg je ook nog 0,02 euro per geladen kWh retour.
Vanmorgen stopte Spotify er weer mee op de achtergrond na 10 min rijden. Heb dan de BT-connectie met de telefoon verbroken maar 10 min later was het weer zover. Staat dus los van de telefoon zoals ik vermoedde want het is niet pauzeren wat Spotify doet, de app stopt er gewoon mee.
Volgende stap (later vandaag) zal een reinstall van de app in de auto zijn.
Volgende stap (later vandaag) zal een reinstall van de app in de auto zijn.
Of hun servers zijn overbelast en weigeren gewoon sommige requests, lijkt me best plausibel.-Vasa- schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:52:
Omdat meer mensen dat hun wagen offline lijkt, hier ook maar de tegenmelding dat ik dat probleme dus totaal niet zie.
[ Voor 66% gewijzigd door Largamelion op 18-02-2025 09:16 ]
De mijne niet, had gewoon LTE,peutje schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:55:
Hier ook offline.
Hij acteerde juist supersnel vanochtend, was enorm aangenaam verbaasd. hele systeem was zeer vlot en reageerde op alles perfect.
Wat ik mij zo afvraag he, omdat we nu ook weer mensen zien die wel en mensen die geen problemen met de verbinding hebben, zou men bezig zijn de servers op te splitten en gebruikers per groep op bepaalde servers te connecten?Largamelion schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:15:
[...]
Of hun servers zijn overbelast en weigeren gewoon sommige requests, lijkt me best plausibel.
Je ziet al met OTA's dat die in gedeeltes worden uitgerold. Dat doet al vermoeden dat het om meerdere basis servers gaat en auto's bij eerste contact op een willekeurige server worden gekoppeld.
Ik heb van meet af aan bijna geen OTA goed doorgekregen, 1x is dat goed gelukt, de rest moest steeds met enorm veel vertraging door een dealer handmatig worden gedaan.
Destijds gaf die dealer ook al aan dat het niet iedere auto treft, maar een bepaalde groep wel heel regelmatig problemen heeft met de OTA.
Het zou dus kunnen zijn, dat als die op net die ene server zitten die OTA niet goed doorgeeft, daar de oorzaak in zit.
Het aantal autos, is dan mijn eenvoudige redenatie, neemt nog steeds toe, dus is het logisch dat er meer servers bijkomen die elk een groep autos onder de hoede heeft.
Wellicht zijn ze ook de verdeling van de al rijdende wagens over de servers aan het herinrichten, om de "overbelasting" die je noemt te verminderen, dus minder wagens per server.
Ik hoor normaal tot de eersten waarvan alles wegvalt of traag wordt vlak voor een OTA die vervolgens nooit komt, en nu lees ik dat bij jullie en denk dan zal mijn wagen ook wel problemen geven, maar in plaats daarvan werkte het vanochtend sneller dan ooit, stabieler dan ooit, een uur lang Spotify op de achtergrond zonder 1 enkele uitval, maps was erg snel en reactief....
Dit is maar speculatie allemaal, (de speculaas is in de aanbieding zeg maar), maar mijn onderbuik gevoel neigt steeds meer die kant uit.
Dus schiet gerust mijn speculatie af als je weet hoe het wel zit en vind dat mijn verhaal niet klopt, dat kan best dus zeg het dan ook gerust
Ik probeer alleen te begrijpen wat er gebeurt steeds, en kom steeds meer hierop uit.
Ik heb een Alfen laadpaal die dat zelf kan regelen en aan te sturen is via home assistant. Solar charging mode kan op 3 manieren worden ingesteld:Kammika schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:39:
[...]
Dat is wel interessant idd... Voor Home Assistant is een hele mooie custom integratie voor die alfen paal die 'm in theorie kan bedienen... LAat even weten wat je ervaringen zijn tegen de tijd dat je dat testje gaat doen...
disable: laadt met vol vermogen.
comfort: laadt met minimaal het ingestelde comfort level, maar meer indien beschikbaar (in combinatie met zonnepanelen).
green: gebruik alleen de energie die anders terug het net op gaat.
:strip_exif()/f/image/dZ5YPuhzR6GDEFxP99NMAydW.png?f=user_large)
Dit werkt bij mij prima.
Beste Ron,
Niemand weet hoe het zit en dan gaan we waarschijnlijk ook nooit weten. Want dit is niet nu alleen gaande maar al vanaf dag 1. Onverklaarbare zaken, de ene auto dit en dit wel, de andere auto niet. OTA zelfde verhaal. Er is allemaal geen touw aan vast te knopen. Nu ook niet met uitvallende data in auto's bij een groep, en een andere groep heeft (nog) geen last. Dit is allemaal niet nieuw. Daarom kijk ik er ook niet meer van op. En daarom zal ik er in de resterende tijd XC40 ook vast nooit achter gaan komen. Laat staan dat het stabiel is voor alle XC40's en EC40's. Bij Polestar is dit overigens net zo.
Niemand weet hoe het zit en dan gaan we waarschijnlijk ook nooit weten. Want dit is niet nu alleen gaande maar al vanaf dag 1. Onverklaarbare zaken, de ene auto dit en dit wel, de andere auto niet. OTA zelfde verhaal. Er is allemaal geen touw aan vast te knopen. Nu ook niet met uitvallende data in auto's bij een groep, en een andere groep heeft (nog) geen last. Dit is allemaal niet nieuw. Daarom kijk ik er ook niet meer van op. En daarom zal ik er in de resterende tijd XC40 ook vast nooit achter gaan komen. Laat staan dat het stabiel is voor alle XC40's en EC40's. Bij Polestar is dit overigens net zo.
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 18-02-2025 09:45 ]
Dan zou het eerder een ander soort foutmelding zijn verwacht ik. Dan ga je waarschijnlijk ook niet meer kunnen inloggen, het offline zijn van de wagen is waarschijnlijk (of zou logischerwijs moeten) een periode dat de wagen geen heartbeat heeft gestuurd naar zijn backend. Het kan natuurlijk anders zijn, maar in de 15 jaar dat ik nu zelf cloud producten ondersteun in verschillende functies is dat altijd de achterliggende logica. De app kan het ongetwijfeld duidelijker weergeven om betere informatie te hebben dan online/offline door dat te vervangen door 'last seen' oid.Largamelion schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:15:
[...]
Of hun servers zijn overbelast en weigeren gewoon sommige requests, lijkt me best plausibel.
Vanmorgen nieuwe info van mijn vaste Volvo dealer over het nieuwe 2026 EX/EC40 model. Deze is een stukje goedkoper, er komt nog een aardige korting overeen en de cloudblue kleur is nu standaard en betaal je dus ook niet extra voor (kleur leek ons leuk). Wat ook nu is, is dat het lichtere Dawn Fusion Microtech/textiel in Charcoal interieur geen meerprijs heeft. Dat maakt de auto van binnen heel mooi vind ik, hele andere look dan het zwarte leder wat ik nu heb. Mocht het weer een EX/EC40 worden, dan krijg je overal toch wel een andere auto dan nu en dat vind ik wel prettig na 5 jaar XC40 sage green met zwart interieur. Ook het Harman Kardon systeem is nu bij de Ultra inbegrepen, tot voorkort moest je die ook nog zelf toevoegen.
Dan heb je de Ultra versie nu voor een bedrag die waarschijnlijk wel zou kunnen passen. En ik had al eigenlijk afscheid genomen van het idee dat een nieuw model mogelijk was. Benieuwd wat de leasemaatschappij hier mee kan doen.
Een nieuwe EX40/EC40 met de geüpdatet hardware blijft natuurlijk interessant!
Dan heb je de Ultra versie nu voor een bedrag die waarschijnlijk wel zou kunnen passen. En ik had al eigenlijk afscheid genomen van het idee dat een nieuw model mogelijk was. Benieuwd wat de leasemaatschappij hier mee kan doen.
[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 18-02-2025 11:07 ]
Goed om te lezen. In dit specifieke geval ben ik juist nieuwsgierig naar die combi van backoffice bij Eneco, Alfen laadpaal en ook nog zelf aan kunnen sturen... Heb jij ook die combi?vdburg schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:39:
[...]
Ik heb een Alfen laadpaal die dat zelf kan regelen en aan te sturen is via home assistant. Solar charging mode kan op 3 manieren worden ingesteld:
comfort: laadt met minimaal het ingestelde comfort level, maar meer indien beschikbaar (in combinatie met zonnepanelen).
[Afbeelding]
Dit werkt bij mij prima.
Lijkt me de meest plausibele. Vrijwel elke keer als er een OTA wordt aangekondigd, dan zijn er de weken voordat die uitrol start mensen met dit soort problemen. Ik denk dat ze hun backends overbelasten met de voorbereidingen van die OTA's.. (wellicht moeten ze daar ook releases indraaien die de nieuwe OTA's kunnen ondersteunen oid..)Largamelion schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:15:
[...]
Over de app: op IOS mis ik in het oplaadscherm de balk voor laadplanning (ik heb de app geupdated zonet).
Bij Android is die er nog wel, maar daar kan ik geen max SOC en laadstroom instellen en dat kan op IOS weer wel.
Dus voor een laadplanning moet ik de android gebruiken, voor de max SOC en laadstroom de Apple Iphone.
Goed dat ik ze beide heb nu
Bij Android is die er nog wel, maar daar kan ik geen max SOC en laadstroom instellen en dat kan op IOS weer wel.
Dus voor een laadplanning moet ik de android gebruiken, voor de max SOC en laadstroom de Apple Iphone.
Goed dat ik ze beide heb nu
Volvo heeft daar ook pas een commercial over uitgebracht. De facelift van de XC60 heeft nu ook een groter scherm (zoals de XC90). Misschien dat ze dat bij de XC40 toch ook gaan doen?Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:38:
Vanmorgen nieuwe info van mijn vaste Volvo dealer over het nieuwe 2026 EX/EC40 model. Deze is een stukje goedkoper, er komt nog een aardige korting overeen en de cloudblue kleur is nu standaard en betaal je dus ook niet extra voor (kleur leek ons leuk). Wat ook nu is, is dat het lichtere Dawn Fusion Microtech/textiel in Charcoal interieur geen meerprijs heeft. Dat maakt de auto van binnen heel mooi vind ik, hele andere look dan het zwarte leder wat ik nu heb. Mocht het weer een EX/EC40 worden, dan krijg je overal toch wel een andere auto dan nu en dat vind ik wel prettig na 5 jaar XC40 sage green met zwart interieur. Ook het Harman Kardon systeem is nu bij de Ultra inbegrepen, tot voorkort moest je die ook nog zelf toevoegen.
EDIT
De commercial: YouTube: Meet the refreshed Volvo XC60
[ Voor 4% gewijzigd door nujtrug op 18-02-2025 11:28 ]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Ik heb die combinatie, maar welke backoffice je hebt doet eigenlijk niets ter zake. Je stuurt de laadpaal aan, en Eneco zal terugbetalen wat je verbruikt. Het enige wat je moet hebben, zijn de login gegevens van de laadpaal. Maar dat is eigenlijk meer iets voor in het Alfen topic.Kammika schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Goed om te lezen. In dit specifieke geval ben ik juist nieuwsgierig naar die combi van backoffice bij Eneco, Alfen laadpaal en ook nog zelf aan kunnen sturen... Heb jij ook die combi?
In HA regel ik dan het gewenste vermogen van de laadpaal afhankelijk van het huishoudelijk verbruik en de opbrengst van de zonnepanelen.
[ Voor 9% gewijzigd door MrMathos op 18-02-2025 12:11 ]
Ik vind dat uit-stekende scherm van de nieuwe XC60 juist erg lelijk, zo "opgeplakt" tegen het dashboard. Persoonlijk vind ik ons 9" scherm mooi ingebouwd en groot zat. Er kan prima wat meer info op dan nu, daar heb je in principe geen groter scherm voor nodig.nujtrug schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Volvo heeft daar ook pas een commercial over uitgebracht. De facelift van de XC60 heeft nu ook een groter scherm (zoals de XC90). Misschien dat ze dat bij de XC40 toch ook gaan doen?
EDIT
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Ja ik hoop het, dat zou het plaatje helemaal compleet maken. Heb dit even nagevraagd bij mijn contactpersoon. Ik snap overigens dat sommigen het scherm van nu mooier weggewerkt vinden maar voor mij gaat de praktische voordelen voor het volledig weggewerkte. Het scherm van de EX30 werkt/kijkt gewoon fijner, die zou ik heel graag in het 2026 model van de EC40 willen zien.nujtrug schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Volvo heeft daar ook pas een commercial over uitgebracht. De facelift van de XC60 heeft nu ook een groter scherm (zoals de XC90). Misschien dat ze dat bij de XC40 toch ook gaan doen?
EDIT
Heb de offerte net opgevraagd bij de leasemaatschappij. Zou geweldig zijn als het allemaal alsnog gaat passen. Dan komt er een hele dikke EC40/EX40 voor terug met nieuwe hardware, nieuwe kleur van binnen en buiten en natuurlijk een technische upgrade met meer range en sneller laden dan nu het geval is
Hier ook in afwachting. Bij Alphabet staan de nieuwe modellen nog niet in de configurator helaas. Kleur is voor mij nog wel lastig, wilde eigenlijk voor Sage Green gaan maar dat gaat niet meer. De overige kleuren vind ik mwah en de laatste 3 auto's waren al zwart. Die nieuwe kleur blauw zou ik in het echt moeten zien, op de foto lijkt het een beetje baby blauw.Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:23:
[...]
Ja ik hoop het, dat zou het plaatje helemaal compleet maken. Heb dit even nagevraagd bij mijn contactpersoon. Ik snap overigens dat sommigen het scherm van nu mooier weggewerkt vinden maar voor mij gaat de praktische voordelen voor het volledig weggewerkte. Het scherm van de EX30 werkt/kijkt gewoon fijner, die zou ik heel graag in het 2026 model van de EC40 willen zien.
Heb de offerte net opgevraagd bij de leasemaatschappij. Zou geweldig zijn als het allemaal alsnog gaat passen. Dan komt er een hele dikke EC40/EX40 voor terug met nieuwe hardware, nieuwe kleur van binnen en buiten en natuurlijk een technische upgrade met meer range en sneller laden dan nu het geval is
Dank voor de tip over de Ultra bekleding overigens. Dat is toch ook wel een optie. Benieuwd naar de meerprijs tegenover de Plus want niet zo'n zin om veel extra geld uit te geven.
[ Voor 19% gewijzigd door Aghanim op 18-02-2025 12:50 ]
ik zou het in het echt moeten zien. Zo in die commerciel denk ik niet gelijk "wow wat mooi". Ziet er uit alsof iemand een tablet (en dan ook nog een lelijke als je die enorme randen erom heen ziet, dat moet beter kunnen) handmatig voor geplakt heeft..nujtrug schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:27:
[...]
EDIT
Ik vind zelf (maar is ongetwijfeld persoonlijk) dat geïntegreerde mooier. Dat ze onderliggende hardware aanpakken is natuurlijk wel heel fijn...
Tx, interessant! ik ga er eens mee spelen. Zal de bevindingen voor dat andere topic houden...MrMathos schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:08:
[...]
Ik heb die combinatie, maar welke backoffice je hebt doet eigenlijk niets ter zake. Je stuurt de laadpaal aan, en Eneco zal terugbetalen wat je verbruikt. Het enige wat je moet hebben, zijn de login gegevens van de laadpaal. Maar dat is eigenlijk meer iets voor in het Alfen topic.
In HA regel ik dan het gewenste vermogen van de laadpaal afhankelijk van het huishoudelijk verbruik en de opbrengst van de zonnepanelen.
Graag een retrofit voor de oudere modellen ooknujtrug schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:27:
[...]
EDIT
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Ben echt bijna nerveus van het wachten op de reactie van onze leasemaatschappij haha. Tot gister waren mijn partner en ik er wel uit dat het voor 90% zeker de Polestar 2 (2025model) zou worden. Vrijdagochtend hebben we daar ook een afspraak staan.Aghanim schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:33:
[...]
Hier ook in afwachting. Bij Alphabet staan de nieuwe modellen nog niet in de configurator helaas. Kleur is voor mij nog wel lastig, wilde eigenlijk voor Sage Green gaan maar dat gaat niet meer. De overige kleuren vind ik mwah en de laatste 3 auto's waren al zwart. Die nieuwe kleur blauw zou ik in het echt moeten zien, op de foto lijkt het een beetje baby blauw.
Dank voor de tip over de Ultra bekleding overigens. Dat is toch ook wel een optie. Benieuwd naar de meerprijs tegenover de Plus want niet zo'n zin om veel extra geld uit te geven.
En dan komt opeens het 2026 model EX40/EC40 er tussendoor. Ik wil ik niet meer uitgeven, hooguit een paar tientjes want alles is duurder. Maar de vorige offerte was echt fors meer geld, kansloos. Nu is het 2026 model gewoon €10.000 euro goedkoper ivm onze huidige XC40 (cataloguswaarde van 65k). Bizar gewoon en tja, dan kan het maar zo haalbaar zijn voor ons (max €500 netto p/m).
Ik zal je op de hoogte houden!
Dat is inderdaad erg persoonlijk. Mij stoort zo'n 'voorgeplakte' tablet totaal niet, het oogt imo strakker dan zo'n ingebouwd, lage resolutie scherm uit de jaren stilletjesKammika schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:13:
[...]
ik zou het in het echt moeten zien. Zo in die commerciel denk ik niet gelijk "wow wat mooi". Ziet er uit alsof iemand een tablet (en dan ook nog een lelijke als je die enorme randen erom heen ziet, dat moet beter kunnen) handmatig voor geplakt heeft..
Ik vind zelf (maar is ongetwijfeld persoonlijk) dat geïntegreerde mooier. Dat ze onderliggende hardware aanpakken is natuurlijk wel heel fijn...
Zolang de fysieke knoppen voor de belangrijkste functies maar blijven bestaan, dat is wel goed geregeld in de XC40. Als ik aan die pianoblack aanraakknoppen van de ID4 terugdenk dan krijg ik al kriebels

Ja, maar ik verwacht dat met nieuwe hardware die resolutie gewoon gefixt wordt. Grootte van het scherm in auto's is een trend de afgelopen jaren, maar absoluut niet noodzakelijk. Scherm van mijn vorige auto (een Renault) was een stuk kleiner, maar had het veel slimmer ingedeeld. Je kon je homescherm zelf indelen met tegels en wat je erop wou en hoe groot die tegels moesten zijn. Daarnaast kwam de radio/multimedia info ook op het driver displayLargamelion schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:58:
[...]
Dat is inderdaad erg persoonlijk. Mij stoort zo'n 'voorgeplakte' tablet totaal niet, het oogt imo strakker dan zo'n ingebouwd, lage resolutie scherm uit de jaren stilletjes. Ik zie ook wel de meerwaarde van zo'n groot scherm (als het correct benut wordt): Meer info op 1 scherm zodat je minder moet switchen tussen apps tijdens het rijden, groter en duidelijker beeld van de camera's, videocontent streamen tijdens het wachten in de auto, etc...
Zolang de fysieke knoppen voor de belangrijkste functies maar blijven bestaan, dat is wel goed geregeld in de XC40. Als ik aan die pianoblack aanraakknoppen van de ID4 terugdenk dan krijg ik al kriebels.
Dus groter scherm hoeft van mij niet. Slimmere indeling en betere hardware daarentegen wel...
Ik verwacht overigens niet het grotere scherm in de 2026 upgrade. Bij de configurator van dit model staat ook gewoon nog 9" middendisplay. Dan gooien ze er denk ik alleen nieuwe hardware in en je krijgt straks natuurlijk wel die AAOS update zodat je sowieso net ff een betere schermindeling hebt (lees: minder klikken/drukken).
Nu maar hopen dat ze alsnog wat meer gaan doen met het grotere driversdisplay. Ik zal dat zelf nog eens bij Volvo neerleggen als wij gaan voor dit nieuwe 2026 model.
Nu maar hopen dat ze alsnog wat meer gaan doen met het grotere driversdisplay. Ik zal dat zelf nog eens bij Volvo neerleggen als wij gaan voor dit nieuwe 2026 model.
In de zojuist aangekondigde 2026 van de XC60 zit wel het grote scherm.Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:33:
Ik verwacht overigens niet het grotere scherm in de 2026 upgrade. Bij de configurator van dit model staat ook gewoon nog 9" middendisplay. Dan gooien ze er denk ik alleen nieuwe hardware in en je krijgt straks natuurlijk wel die AAOS update zodat je sowieso net ff een betere schermindeling hebt (lees: minder klikken/drukken).
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Amen!Kammika schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:04:
[...]
Ja, maar ik verwacht dat met nieuwe hardware die resolutie gewoon gefixt wordt. Grootte van het scherm in auto's is een trend de afgelopen jaren, maar absoluut niet noodzakelijk. Scherm van mijn vorige auto (een Renault) was een stuk kleiner, maar had het veel slimmer ingedeeld. Je kon je homescherm zelf indelen met tegels en wat je erop wou en hoe groot die tegels moesten zijn. Daarnaast kwam de radio/multimedia info ook op het driver display
Dus groter scherm hoeft van mij niet. Slimmere indeling en betere hardware daarentegen wel...
En doorgaans: Hoe groter het scherm, des te kleiner de lettertjes. Da's ook een algemene trend, want grotere schermen hebben meestal een onevenredig groter aantal pixels (ofwel, de DPI neemt toe). Meestal passen ze de fontgrootte daar niet op aan, en het eindresultaat is dat het grotere scherm moeilijker te lezen is.
Daarnaast, ik zit ook niet te wachten op een enorme lichtbak voorin. Ik rijd nogal vaak in het donker, en dan is het wel zo prettig om zo min mogelijk schijnsel van binnenuit te hebben.
Maar dat is toch geen upgrade maar echt een volledig nieuw EV model? Dat het scherm daar dan in zit snap ik wel, net zoals bij de nieuwe EV EX90 en EX30. Of haal ik nu de hele boel in de warMga1600 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:46:
[...]
In de zojuist aangekondigde 2026 van de XC60 zit wel het grote scherm.
De vraag zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn: krijg het 2026 update model van de EX40/EC40 het grotere scherm ja/nee.
[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 18-02-2025 14:57 ]
Nee, al het beeld materiaal van de nieuwe brochures voor my26 hebben het kleine scherm, ook in de omschrijvingen/optielijst van het nieuwe modeljaar wordt gesproken over een 9" scherm.Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:56:
[...]
Maar dat is toch geen upgrade maar echt een volledig nieuw EV model? Dat het scherm daar dan in zit snap ik wel, net zoals bij de nieuwe EV EX90 en EX30. Of haal ik nu de hele boel in de war
De vraag zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn: krijg het 2026 update model van de EX40/EC40 het grotere scherm ja/nee.
Ja dat dacht ik dus ook al. Bij de XC60 wordt specifiek verwezen naar het grotere scherm. Bij de 2026 update van de EX40 versie niet, puur snellere hardware en het bekende nieuwe AAOS schilletje. Niks over het grotere scherm:Avvd schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:02:
[...]
Nee, al het beeld materiaal van de nieuwe brochures voor my26 hebben het kleine scherm, ook in de omschrijvingen/optielijst van het nieuwe modeljaar wordt gesproken over een 9" scherm.
https://www.autoweek.nl/a...x40-xc40-ec40-v60-en-v90/
10k goedkoper? Ik kom op max 4k goedkoper voor mijn configuratie. Of heb je dan geen twin engine meer?Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:43:
[...]
Ben echt bijna nerveus van het wachten op de reactie van onze leasemaatschappij haha. Tot gister waren mijn partner en ik er wel uit dat het voor 90% zeker de Polestar 2 (2025model) zou worden. Vrijdagochtend hebben we daar ook een afspraak staan.
En dan komt opeens het 2026 model EX40/EC40 er tussendoor. Ik wil ik niet meer uitgeven, hooguit een paar tientjes want alles is duurder. Maar de vorige offerte was echt fors meer geld, kansloos. Nu is het 2026 model gewoon €10.000 euro goedkoper ivm onze huidige XC40 (cataloguswaarde van 65k). Bizar gewoon en tja, dan kan het maar zo haalbaar zijn voor ons (max €500 netto p/m).
Ik zal je op de hoogte houden!
P8
Het gaat om de XC60 niet de EX60, net zoals ik al eens aangekaart heb, gaat Volvo naast hun EV modellen ook nog de 'oude' modellen behouden maar dan mild hybrid of plug-in hybrid. Dit is nu al zo bij de EX40/XC40 en EX90/XC90, dus als de nieuwe EX60 wordt aangekondigd zal je nog altijd kunnen kiezen voor een XC60. Deze XC60 MY26 krijgt nu een facelift met een nieuw display. De XC40 MY26 blijft het mini-scherm behoudenJuancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:53:
[...]
Ja dat dacht ik dus ook al. Bij de XC60 wordt specifiek verwezen naar het grotere scherm. Bij de 2026 update van de EX40 versie niet, puur snellere hardware en het bekende nieuwe AAOS schilletje. Niks over het grotere scherm:
https://www.autoweek.nl/a...x40-xc40-ec40-v60-en-v90/
@cdwave als je naar reviews van de XC90, EX90 of Polestar 3/4 zie je dat alles leesbaar blijft, maar alles wordt veel scherper door de hogere DPI. Dus hogere resolutie gaat niet altijd gepaard met kleinere lettertjes, en zeker niet bij Volvo waar de gemiddelde bestuurder +40 jaar is
Volvo heeft nu een actie met bijna €3000 korting, het 2026 model is sowieso al bijna €5000 goedkoper en de cloudblue kleur van bijna €1000 is nu standaard. Plus nog wat dealer korting. Ik heb een offerte van een maand geleden en nu en daar zit ruim €8000 verschil in. Dat is serieus geld wat ik terug zie in de leaseprijs. Want....trommelgeroffel.... ik ontvang net de offerte van onze leasemaatschappij en het gaat passen!!!!!Montalbano schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:06:
[...]
10k goedkoper? Ik kom op max 4k goedkoper voor mijn configuratie. Of heb je dan geen twin engine meer?

Netto betaal ik vrijwel even veel als ik nu met mijn P8 doe. Maar het 2026 model heef flinke upgrades dus, zowel qua actieradius, snelladen en dus nieuwe hardware. Er past zelfs nog een trekhaak bij als we dat zouden willen.
De configuratie is dus:
Versie: Ultra Single Motor Extended Range
Kleur: Cloud Blue (standaard)
19" wielen
Interieur: Dawn Fusion Microtech/textiel in Charcoal (lichte interieur, inbegrepen)
Pakket: Climate (inbegrepen)
Trekhaak: ja
De EC40, die ongeveer €1000 duurder is in fiscale waarde gaat dus ook wel passen.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 18-02-2025 16:21 ]
Bij mijn leasemaatschappij staat de Ultra 2025 voor 57.325 en bij Volvo is de Ultra 2026 55.995 . Dat is toch maar 1.330 goedkoper dan voorheen? Ik neem aan dat je bij de vorige offerte dan flink meer opties aangevinkt had (die nu misschien standaard zijn geworden) want zo enorm veel goedkoper lijkt het toch niet geworden te zijn? In mijn geval zou ik op 57.335 uitkomen: Ultra + kleur + verwarmbare achterbank.
[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 18-02-2025 16:31 ]
Nieuwe offerte heeft een fiscale waarde van € 54.964,00 met de configuratie uit bovenstaande post. Dit is incl. de genoemde acties en kortingen. Prijsverschil met de site van Volvo zal komen door die extra dealer/fleetowner korting.Aghanim schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:29:
Bij mijn leasemaatschappij staat de Ultra 2025 voor 57.325 en bij Volvo is de Ultra 2026 55.995 . Dat is toch maar 1.330 goedkoper dan voorheen? Ik neem aan dat je bij de vorige offerte dan flink meer opties aangevinkt had (die nu misschien standaard zijn geworden) want zo enorm veel goedkoper lijkt het toch niet geworden te zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 18-02-2025 16:31 ]
Je betaalt dus minder voor de Ultra dan de kale Ultra prijs op de Volvo website? Ik hoop het voor je maar misschien nog even dubbel laten checken?Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:30:
[...]
Nieuwe offerte heeft een fiscale waarde van € 54.964,00 met de configuratie uit bovenstaande post. Dit is incl. de genoemde acties en kortingen.
Hier Cloud Blue naast een Sage Green, weliswaar XC40 modellen maar heb je toch al een idee hoe het er zal uit zien.Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:19:
[...]
Volvo heeft nu een actie met bijna €3000 korting, het 2026 model is sowieso al bijna €5000 goedkoper en de cloudblue kleur van bijna €1000 is nu standaard. Plus nog wat dealer korting. Ik heb een offerte van een maand geleden en nu en daar zit ruim €8000 verschil in. Dat is serieus geld wat ik terug zie in de leaseprijs. Want....trommelgeroffel.... ik ontvang net de offerte van onze leasemaatschappij en het gaat passen!!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Netto betaal ik vrijwel even veel als ik nu met mijn P8 doe. Maar het 2026 model heef flinke upgrades dus, zowel qua actieradius, snelladen en dus nieuwe hardware. Er past zelfs nog een trekhaak bij als we dat zouden willen.
De configuratie is dus:
Versie: Ultra Single Motor Extended Range
Kleur: Cloud Blue (standaard)
19" wielen
Interieur: Dawn Fusion Microtech/textiel in Charcoal (lichte interieur, inbegrepen)
Pakket: Climate (inbegrepen)
Trekhaak: ja
De EC40, die ongeveer €1000 duurder is in fiscale waarde gaat dus ook wel passen.
En is het nog altijd 90% voorkeur PS2?
/f/image/NzRknK9JbbLFrwi0kkdp9vOh.png?f=fotoalbum_large)
Wat ga je kiezen? Meer range of meer ruimte?
[ Voor 10% gewijzigd door RigolleM op 18-02-2025 16:33 ]
Mijn Volvo contactpersoon en de leasemaatschappij hebben zelfs nog gebeld. Er is geen kale ultra dus wat je daar mee bedoelt snap ik niet. Wat mis je dan bijv.? De ultra zit bij het 2026 ram vol. Volgens mij moest je voorheen nog extra bijbetalen voor HK oa. Ik heb de offerte voor mijn neus, alles staat erop. En let op, niet elke leasemaatschappij heeft dezelfde prijs he. Daar kan verschil in zitten. Soms negatief, soms positief.Aghanim schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:31:
[...]
Je betaalt dus minder voor de Ultra dan de kale Ultra prijs op de Volvo website? Ik hoop het voor je maar misschien nog even dubbel laten checken?
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 18-02-2025 16:35 ]
Op de Volvo website kost de Ultra 55.995 zonder trekhaak (en andere opties). Jij betaalt inclusief trekhaak nog minder dan de kale prijs van 55.995. Vandaar mijn opmerking. Ik neem aan dat dit dan inclusief 2950 EV subsidie is?Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:34:
[...]
Mijn Volvo contactpersoon en de leasemaatschappij hebben zelfs nog gebeld. Er is geen kale ultra dus wat je daar mee bedoelt snap ik niet. De ultra zit bij het 2026 ram vol. Volgens mij moest je voorheen nog extra bijbetalen voor HK oa. Ik heb de offerte voor mijn neus, alles staat erop.
Trek er maar eens 3% af. Dat is de korting die mijn leasemaatschappij extra krijgt. Dan zit je op €54315. De trekhaak gaat niet mee in de bijtelling maar achteraf. Dus daar betaal je dan een paar tientjes meer voor. Dan kom je dus aardig in de buurt van mijn offerte.Aghanim schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Op de Volvo website kost de Ultra 55.995 zonder trekhaak (en andere opties). Jij betaalt inclusief trekhaak nog minder dan de kale prijs van 55.995. Vandaar mijn opmerking. Ik neem aan dat dit dan inclusief 2950 EV subsidie is?
Bij Ultra ontbreekt ook het light pakket, dus zeker geen full option... Mijn MY23 Ultra had alles behalve lampjesAghanim schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Op de Volvo website kost de Ultra 55.995 zonder trekhaak (en andere opties). Jij betaalt inclusief trekhaak nog minder dan de kale prijs van 55.995. Vandaar mijn opmerking. Ik neem aan dat dit dan inclusief 2950 EV subsidie is?
Volgens Volvo houdt dat light pakket alleen maar in: Mistlicht/koplampreiniging/pixel LED. Of ik dat ga missen weet ik niet, maar in geval ja kan ik spelen met de trekhaak die voor ons bonus was, niet perse noodzakelijk. Dus dat zal allemaal niet gek veel doen in de lease. Heb bovendien nu al een klein buffertje waar het misschien al mee zou kunnen passen.RigolleM schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Bij Ultra ontbreekt ook het light pakket, dus zeker geen full option... Mijn MY23 Ultra had alles behalve lampjes
Weet je toevallig ook welke kleur de EX40 is op dat filmpje naast de witte? Is dat Denim Blue of Vapour Grey?RigolleM schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:32:
[...]
Hier Cloud Blue naast een Sage Green, weliswaar XC40 modellen maar heb je toch al een idee hoe het er zal uit zien.
En is het nog altijd 90% voorkeur PS2?![]()
[Afbeelding]
Wat ga je kiezen? Meer range of meer ruimte?
Volgens mij vergelijkt @Juancho het met zijn huidige auto. De eerste XC40 P8. Die heb ik ook, die was rond de 65K. Je hebt nu voor ongeveer 10k minder een auto die op veel vlakken verbeterd is met dezelfde mate van opties (alleen heeft zijn nieuwe auto geen AWD, lijkt me).Aghanim schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:29:
Bij mijn leasemaatschappij staat de Ultra 2025 voor 57.325 en bij Volvo is de Ultra 2026 55.995 . Dat is toch maar 1.330 goedkoper dan voorheen? Ik neem aan dat je bij de vorige offerte dan flink meer opties aangevinkt had (die nu misschien standaard zijn geworden) want zo enorm veel goedkoper lijkt het toch niet geworden te zijn? In mijn geval zou ik op 57.335 uitkomen: Ultra + kleur + verwarmbare achterbank.
Volgens mij de nieuwe sand dune kleur. Edit: je bedoelt dat filmpje, niet de foto. Dat is volgens mij idd Vapour Grey. Die was tot een paar weken terug de standaard kleur en dus gratis. Nu mag je daar 1050 voor betalen en is de cloud blue gratis.Aghanim schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:42:
[...]
Weet je toevallig ook welke kleur de EX40 is op dat filmpje naast de witte? Is dat Denim Blue of Vapour Grey?
[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 18-02-2025 16:45 ]
Dat sowieso maar als ik de offerte van 2 weken terug erbij pak: € 59.815,00 fiscale waarde voor dezelfde uitvoerign, zonder trekhaak maar wel Connect MicroTech / Nubuck (textiel) bekleding wat toen nog 1495 euro koste. En ook Cloud Blue koste toen nog 1000 euro extra. Nu is die upgrade gratis en een trekhaak telt natuurlijk niet mee bij je bijtelling.jswinkels schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:43:
[...]
Volgens mij vergelijkt @Juancho het met zijn huidige auto. De eerste XC40 P8. Die heb ik ook, die was rond de 65K. Je hebt nu voor ongeveer 10k minder een auto die op veel vlakken verbeterd is met dezelfde mate van opties (alleen heeft zijn nieuwe auto geen AWD, lijkt me).
Dus er zit echt een groot verschil hoor. Volvo zet de 2026 versie, logisch, gewoon scherp in de markt.
Edit: het verschil is dus tussen die 2 offertes niet 10k maar bijna 5k. Ivm de P8 wel 10k. Zijn serieuze verschillen voor je leaseprijs.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 18-02-2025 16:51 ]
Nee, ik bedoel echt de hybride XC60, het is het bestaand model maar wat opgefrist voor 2026 met o.a dat grote scherm en wat andere dingen De EX60 is er nog niet.Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:56:
[...]
Maar dat is toch geen upgrade maar echt een volledig nieuw EV model? Dat het scherm daar dan in zit snap ik wel, net zoals bij de nieuwe EV EX90 en EX30. Of haal ik nu de hele boel in de war
Het is een XC40 geen EX40 en is Vapour Grey, denk dat @Largamelion met zo dit kleur rijdt, dus ff terug zoeken in dit topic voor meer foto's.Aghanim schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:42:
[...]
Weet je toevallig ook welke kleur de EX40 is op dat filmpje naast de witte? Is dat Denim Blue of Vapour Grey?
Zonde dat de Ultra nog altijd geen full option is, check wel eens bij de dealer of je het lichtpakket nodig hebt voor lampjes achteraan en koffer, of dat het nu standaard aanwezig is.Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:42:
[...]
Volgens Volvo houdt dat light pakket alleen maar in: Mistlicht/koplampreiniging/pixel LED. Of ik dat ga missen weet ik niet, maar in geval ja kan ik spelen met de trekhaak die voor ons bonus was, niet perse noodzakelijk. Dus dat zal allemaal niet gek veel doen in de lease. Heb bovendien nu al een klein buffertje waar het misschien al mee zou kunnen passen.
Ik vind de EX40 met mislichten wel mooier dan zonder.
Volgens mij waren die lampjes bezuiniging heel tijdelijk. Nu heb je bij de Ultra bijv. ook gewoon de lampjes in de deurportieren aan de buitenkanten. Mien dunkt dat er dan wel lampjes op de achterbank en kofferbak zittenRigolleM schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:25:
[...]
Zonde dat de Ultra nog altijd geen full option is, check wel eens bij de dealer of je het lichtpakket nodig hebt voor lampjes achteraan en koffer, of dat het nu standaard aanwezig is.
Ik vind de EX40 met mislichten wel mooier dan zonder.

Maar ik zal dat zeker even navragen.
Ja maar dat heeft dan dus niks met de 2026 EX40/EC40 te maken. Die krijgt dus dat nieuwe scherm (helaas) niet. Geen dealbreaker want de hardware is wel vernieuwd, maar het grotere scherm had de update voor mij wel afgemaakt.Mga1600 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:03:
[...]
Nee, ik bedoel echt de hybride XC60, het is het bestaand model maar wat opgefrist voor 2026 met o.a dat grote scherm en wat andere dingen De EX60 is er nog niet.
Gaat spannend worden nu welke het wordt:
1. Polestar 2 SM LR met pakketten
2. Volvo EX40 SM LR Ultra
2. Volvo EC40 SM LR Ultra
Polestar komt het verst want minder lomp en vind ik ook prachtig en wat anders. De vrouw zou wel heel graag weer een EX40 willen en misschien vind ik zelf de EC40 wel een goede optie daar tussen in (iets minder lomp, iets meer range en toch een andere look maar wel SUV wat ik heel prettig vind). Gelukkig zijn het luxe keuzes
[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 18-02-2025 18:10 ]
Die van mij heeft wel de instapverlichting in de deurgrepen aan de buitenzijde, naar de verlichting in de onderzijde van de deuren, in de deurvakken, in de sierstrip, boven het laadpad en de leeslampjes achterin ontbreken. En dat kwam doordat ik standaard stoelbekleding namJuancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:06:
[...]
Volgens mij waren die lampjes bezuiniging heel tijdelijk. Nu heb je bij de Ultra bijv. ook gewoon de lampjes in de deurportieren aan de buitenkanten. Mien dunkt dat er dan wel lampjes op de achterbank en kofferbak zitten![]()
Maar ik zal dat zeker even navragen.
Die verlichtingen zijn samen Lightpacket-2 en zaten tot en met de MY22 nog standaard bij elke waagen ongeacht de stoelbekleding, vanaf MY23 is dat er dus bij standaard stoelbekleding uitgehaald en niet als optie beschikbaar tenzij je andere bekleding kiest.
Ben heel benieuwd hoe dat nu dan is...
ik moet nog exact 32 maanden met deze wagen, dus ik heb nog tijd, en dan zal er ook wel weer heel veel gewijzigd zijn. Maar ik ben altijd geïnteresseerd geweest in dit soort dingen, dus ook nu positieve interesse (en nee, niet om over niet aanwezig zijnde dingen te zeuren zoals sommigen hier wel eens denken
Sprak vandaag trouwens mijn teamleider, die van zijn hybride XC40 op een Model-Y overstapte omdat de EX40 ook voor hem ineens buiten budget kwam en de Model-Y nog nét niet.
Heeft die nu een paar maanden en verlangt heftig terug naar het fijne rijgedrag van zijn XC40. Het enige positieve is de range van 500+ km ook nu in de winter, de rest vind hij zwaar tegenvallen.
Dan zit het sowieso wel goed want je krijgt bij het 2026 model (al dan niet tijdelijk) het Dawn Fusion Microtech/textiel in Charcoal interieur er gratis bij.
Als je bij volvocars de wagen zelf samenstelt, kun je bij de bekleding kiezen zien hoe de sierstrip eruit ziet. Die wordt ook getoond daar, als het de donkere grijze is met het reliëf van Gotenburg erin als versiering, dan heb je dat verlichtingspakket niet! Dat is de enige zonder evrlichting, dus ook zonder de overige verlichtingen.Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:36:
Dan zit het sowieso wel goed want je krijgt bij het 2026 model (al dan niet tijdelijk) het Dawn Fusion Microtech/textiel in Charcoal interieur er gratis bij.
Alle andere sierstrips zijn met backlight, en dus met het lichtpacket-2 erbij.
Hoe weet je zo zeker dat de XC40 dat grote scherm niet krijgt?Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:07:
[...]
Ja maar dat heeft dan dus niks met de 2026 EX40/EC40 te maken. Die krijgt dus dat nieuwe scherm (helaas) niet. Geen dealbreaker want de hardware is wel vernieuwd, maar het grotere scherm had de update voor mij wel afgemaakt.
Gaat spannend worden nu welke het wordt:
1. Polestar 2 SM LR met pakketten
2. Volvo EX40 SM LR Ultra
2. Volvo EC40 SM LR Ultra
Polestar komt het verst want minder lomp en vind ik ook prachtig en wat anders. De vrouw zou wel heel graag weer een EX40 willen en misschien vind ik zelf de EC40 wel een goede optie daar tussen in (iets minder lomp, iets meer range en toch een andere look maar wel SUV wat ik heel prettig vind). Gelukkig zijn het luxe keuzes
Ten eerste omdat het nirt de XC40 is maar de EX40/EC40 😁. En ten 2de omdst het nergens genoemd wordt. Alleen nieuwe hardware. Dat doet mij iig zeggen dat het nieuwe grotere scherm niet komt, anders zou je daar wel mee adverteren lijkt me. Maar ik heb het nog even nagevraagd.Mga1600 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:47:
[...]
Hoe weet je zo zeker dat de XC40 dat grote scherm niet krijgt?
Bij de XC60 werd het ook nergens genoemd tot vandaag…….de dealer wist het eerder ook nog niet.Juancho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:11:
[...]
Ten eerste omdat het nirt de XC40 is maar de EX40/EC40 😁. En ten 2de omdst het nergens genoemd wordt. Alleen nieuwe hardware. Dat doet mij iig zeggen dat het nieuwe grotere scherm niet komt, anders zou je daar wel mee adverteren lijkt me. Maar ik heb het nog even nagevraagd.
Maar het kan zijn hoor dat het formaat bij de 40 ongewijzigd blijft….zou wel jammer zijn toch?
.
[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 18-02-2025 19:19 ]
Dan biedt het hoop. 😁🙏Mga1600 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:15:
[...]
Bij de XC60 werd het ook nergens genoemd tot vandaag…….de dealer wist het eerder ook nog niet.
Op de plaatjes is het “huidige” scherm te zien met de nieuwe interface erop. Als in de omschrijving dan ook nog 9” staat vermeld dan biedt dat samen weinig hoop op een groter scherm.
P8
Vreemd, begin 2023 wist mijn dealer/verkoper al maanden op voorhand hoe de EX30 er uit zou zien. Wist ook al welke modellen EX/ES er zouden komen. Vraag mij niet meer welke/wanneer, want mijn geheugen is een zeef... (was het al 5' later vergeten).Mga1600 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:15:
[...]
Bij de XC60 werd het ook nergens genoemd tot vandaag…….de dealer wist het eerder ook nog niet.
Maar het kan zijn hoor dat het formaat bij de 40 ongewijzigd blijft….zou wel jammer zijn toch?
.
De dealers moeten regelmatig opleidingen volgen/events bijwonen van Volvo en daar worden ook de nieuwigheden uit de doeken gedaan.
De XC60 MY26 zat er aan te komen, want deelt grotendeels zijn cockpit met de XC90 en de EX60 staat op de planning om eind dit jaar aan te kondigen en ergens in 2026 Q2/3 te verdelen.
Het grotere scherm is nodig om te blijven concurreren met de andere merken want er is bijna geen enkel premium merk meer met een 9" schermpie.
Mochten ze de XC40/EX40/EC40 ook voorzien van een groter scherm dan zou het een schot in de roos zijn, want het blijft een mooie wagen, en kunnen ze terug een tijdje verder tot ze de nieuwe aankondigen.
In de specs van de ex40 my26 staat gewoon heel hard 9". De my26 auto is ook al gewoon te bestellen. Wellicht voor my27.
Vanaf my26 is die sierstrip bij de ultra ook nieuw met achtergrond verlichting. Niet meer de zwarte strip maar een zilver aangelichte stripron65 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:46:
[...]
Als je bij volvocars de wagen zelf samenstelt, kun je bij de bekleding kiezen zien hoe de sierstrip eruit ziet. Die wordt ook getoond daar, als het de donkere grijze is met het reliëf van Gotenburg erin als versiering, dan heb je dat verlichtingspakket niet! Dat is de enige zonder evrlichting, dus ook zonder de overige verlichtingen.
Alle andere sierstrips zijn met backlight, en dus met het lichtpacket-2 erbij.
:strip_exif()/f/image/7s4dDs75t1fqM7GByg3t4YJe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Avvd op 18-02-2025 20:24 ]
Heb je dan bepaalde instellingen gedaan? Ik heb ook de Eneco slim laden app maar de Volvo wordt niet ondersteund en heb ook (27) zonnepanelen maar als ik de auto aansluit gaat hij nog steeds niet alleen volgens de opwek laden maar vol op 11kWh kortom nog steeds meer laden en is de auto vol terwijl de zon de rest van de dag nog doorschijnt. Je schijnt de Alfen paal dus via de Alfen app op alleen solar te kunnen zetten, comfort en full. Waarbij ik begrijp dat bij comfort je een minimum kan opgeven van 1 of meer kWh waarme geladen gaat worden en bij enkel solar hij alleen de opwek pakt. Een collega die laad de auto op deze manier en heeft daarmee heel veel kosten bespaard ten aanzien van teruglevering plus toch volledige bedrag terug van lease maatschappij per kWh.cdwave schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:57:
[...]
Dito hier, maar ik heb een middenweg via de eneco "slim laden" app. In tegenstelling tot de naam doet die alleen maar wat eenvoudige dingen, en regelt wat je in de Volvo niet kunt regelen:
De app doet alleen maar "aan/uit" regelen, en moduleert de laadstroom dus niet. Hij praat ook niet met de auto en heeft geen idee hoe vol die zit. Uiteraard zegt Eneco "daar werken we aan" dus dat zal er deze eeuw wel niet van komen.
Als Eneco je stroomleverancier is, krijg je ook nog 0,02 euro per geladen kWh retour.
De panelen die wij hebben kunnen toch zeker op een vol moment 5,5 a 5,8 kWh leveren dus dat zou eigenlijk een prima snelheid zijn op te laden zit nog steeds de auto redelijk snel vol.
Ben dus erg benieuwd want dan stel ik hem ook eens zo in.
Dat is wel heel fijn, precies de reden waarom ik de paal ook wil aansluiten en dan via Home Assistant wil kunnen bedienen maar ook kan uitlezen hoeveel er geladen is etc. Dit is gewoon de standaard integratie toch die beschikbaar is? Deze: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallboxvdburg schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:39:
[...]
Ik heb een Alfen laadpaal die dat zelf kan regelen en aan te sturen is via home assistant. Solar charging mode kan op 3 manieren worden ingesteld:
[Afbeelding]
Dit werkt bij mij prima.
Werkte niet echt lekker bij mij. Bovendien houdt die geen rekening met mijn zonne energie productie, want dat is waar op zoek bencdwave schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:57:
[...]
Dito hier, maar ik heb een middenweg via de eneco "slim laden" app. In tegenstelling tot de naam doet die alleen maar wat eenvoudige dingen, en regelt wat je in de Volvo niet kunt regelen:
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"