[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-04 21:38
Een tijdje de Alfen pro single in gebruik met active load balancing. Tevens geintegreerd met home assistant middels alfen wallbox integratie (die eindelijk stabiel werkt na laatste upgrades).

Deze zomer langzaam de setup voorbereiden op einde saldering (heb dynamisch contract)
Begonnen met testen green modus. Op zichzelf werkt dat top, zeker met phase changing.

Maar 's morgens en/of bij overvliegende wolken zie je dat hij vrij responsief is (lees veel in en uit schakelt. Heb hem op 100% solar staan.

Alles in mij zegt dat dit niet goed is voor de levensduur. Las een post hier in de thread die dat bevestigt.
Maar in hoeverre is dit daadwerkelijk zo?

Uiteindelijk zou het een balancing act zijn tussen levensduur en laadkosten. Kan hem natuurlijk op comfort zetten.. lood om oud ijzer verwacht ik.. het lijkt mii geen gegeven dát hij er slechter van wordt (eerder een kansberekening ?)

Benieuwd of iemand er iets zinnigs over kan zeggen.

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:13
HyperBart schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Je lijkt niet de enige:

[...]
Ik heb ook 50five en tot nu toe alleen maar goede ervaringen gehad. N=1 natuurlijk.
Voor de installatie was alles duidelijk. Het (externe) installatiebedrijf heeft het keurig opgeleverd, en ik kreeg gelukkig gewoon het wachtwoord. En de vragen die ik daarna nog gesteld heb aan 50five werden keurig beantwoord.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:44
ctrl-tab schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:00:
Een tijdje de Alfen pro single in gebruik met active load balancing. Tevens geintegreerd met home assistant middels alfen wallbox integratie (die eindelijk stabiel werkt na laatste upgrades).

Deze zomer langzaam de setup voorbereiden op einde saldering (heb dynamisch contract)
Begonnen met testen green modus. Op zichzelf werkt dat top, zeker met phase changing.

Maar 's morgens en/of bij overvliegende wolken zie je dat hij vrij responsief is (lees veel in en uit schakelt. Heb hem op 100% solar staan.

Alles in mij zegt dat dit niet goed is voor de levensduur. Las een post hier in de thread die dat bevestigt.
Maar in hoeverre is dit daadwerkelijk zo?

Uiteindelijk zou het een balancing act zijn tussen levensduur en laadkosten. Kan hem natuurlijk op comfort zetten.. lood om oud ijzer verwacht ik.. het lijkt mii geen gegeven dát hij er slechter van wordt (eerder een kansberekening ?)

Benieuwd of iemand er iets zinnigs over kan zeggen.
Over de levensduur niet, maar onze auto (Skoda Elroq) kon hier in ieder geval niet tegen. Zeker vroeg in het jaar kunnen deze schakelingen zeer snel achterelkaar optreden.

Heb het nu zo in Home Assistant geregeld dat bij een bepaalde hoeveelheid teruglevering de lader naar Comfort gaat en daarop minimaal 15 minuten blijft staan tot de teruglevering onder een bepaald niveau komt. Dan gaat de lader naar Green. Kost iets meer stroom, maar zorgt ervoor dat de lader niet continu op Comfort staan.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:29
Ik heb de keuze gemaakt om phase changing te laten vervallen. Mijn installatie kan ik de huidige vorm toch niet opwekken wat in de buurt komt van de piek van 3 fases. Ook is het mogelijk om de laadpaal zo in te stellen bij welk % van 1 fases die gaat starten.

Maakt wel dat ik sneller wil laden ik dit moet instellen op de eve connect app.

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:16
HyperBart schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:16:
[...]

Wachtwoord opzoeken/opvrafen, als je dat niet hebt of het PRC kaartje niet ben je het haasje. Even zoeken hier in het topic voor hoe en wat 😉
Helaas geen wachtwoord beschikbaar, PRC kaartje ook niet. 50five reageert zeer traag... Wat zijn mijn opties?

ideale situatie wil ik ERE certificaten verkopen via een andere backoffice, en dat de laadpaal alleen laad als de zon schijnt.

Iemand ervaring met 50five backoffice verwijderen van Alfen Eve Pro zonder wachtwoord/PRC? Doet 50five dit uit zichzelf, gratis? Ik krijg al dagen geen reactie van de support

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:29
daniel96 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Helaas geen wachtwoord beschikbaar, PRC kaartje ook niet. 50five reageert zeer traag... Wat zijn mijn opties?

ideale situatie wil ik ERE certificaten verkopen via een andere backoffice, en dat de laadpaal alleen laad als de zon schijnt.

Iemand ervaring met 50five backoffice verwijderen van Alfen Eve Pro zonder wachtwoord/PRC? Doet 50five dit uit zichzelf, gratis? Ik krijg al dagen geen reactie van de support
Zonder wachtwoord kom je niet ver. Misschien heb je wat aan deze post. Ik weet niet in hoeverre je je hebt ingelezen, maar de opening post en deze post geven je misschien nog wat aanvullende info waar je wat aan hebt.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:50
Nieuwe laadpaal kopen of wachtwoord regelen (in)direct. Beter wordt het niet.

[ Voor 56% gewijzigd door HyperBart op 30-03-2026 19:41 ]

• B_S
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-03 18:55

B_S

Daveth schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:41:
[...]

LoLo zijn in twee versie uitgebracht, 1 met een NG910 (zelfde platform als van een EVE single) en 1 een of ander Chinees model.
eNovates :*) :+

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:25
Weet iemand iets over https://control.alfen.com/ ?? Kan er los van een folder niets over vinden.

• Fate_Neo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:13
Hydraulic schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:39:
Weet iemand iets over https://control.alfen.com/ ?? Kan er los van een folder niets over vinden.
Voor zo ver bekend is dit nog in ontwikkeling, en zou het een backoffice achtig systeem moet worden waarin het mogelijk is om de settings van je laadpaal aan te passen.

Mogelijk had je deze al gezien, maar deze pagina staat ook online:
https://alfen.com/nl-nl/e...tal-solutions/eve-control

[ Voor 26% gewijzigd door Fate_Neo op 31-03-2026 14:20 . Reden: extra aanvulling ]

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-04 14:32
Hè was dat een eNovates?

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:16
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Zonder wachtwoord kom je niet ver. Misschien heb je wat aan deze post. Ik weet niet in hoeverre je je hebt ingelezen, maar de opening post en deze post geven je misschien nog wat aanvullende info waar je wat aan hebt.
Dank! Via alfen support het default password weten te ontfutselen, De support heeft 50five gebeld en die hebben direct het default password overhandigd. Meteen getest of het lukt met ace service installer en gelukkig werkte dit!

Heb de paal meteen op standalone gezet, gereboot en getest met druppel, geaccepteerd!

Nu nog eea aanpassen.. er staat nog een 50five logo op, mag er van mij af, geen must.

Uiteindelijk wil ik ook graag solar chargen, ERE certificaten verkopen enz.

Is er toevallig een guide oid beschikbaar voor bovenstaande zaken?

• Fate_Neo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:13
daniel96 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Dank! Via alfen support het default password weten te ontfutselen, De support heeft 50five gebeld en die hebben direct het default password overhandigd. Meteen getest of het lukt met ace service installer en gelukkig werkte dit!

Heb de paal meteen op standalone gezet, gereboot en getest met druppel, geaccepteerd!

Nu nog eea aanpassen.. er staat nog een 50five logo op, mag er van mij af, geen must.

het ligt er een beetje aan welke setting je precies wilt wijzigen en zo maar op https://knowledge.alfen.com even zoektermen als logo en display in typt kom je ze wel tegen.

• HyperBart
daniel96 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Ja, daar is een apart topic voor rond ERE en solar charging kan je hier ook wat posts rond terugvinden. Lees die even rustig bij op de bank en koppel dan je specifieke vragen terug.

• marco.n
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:04
Oke ik heb de volgende uitdaging waar iemand hopelijk een slimme oplossing voor weet: Blijkbaar heeft de laatste monteur die is langs geweest voor een reparatie met teveel geweld de torx schroeven waarmee de kap van de laadpaal (Eve single pro) dicht zit vastgedraaid en daarbij de schroefkop volledig uitgesleten. Toen ik zonet de kap probeerde te openen kreeg ik hierdoor 1 van de schroeven niet meer los. Zoals jullie weten zitten de schroeven aan de achterkant van de kap en zit mijn laadpaal vast aan de buitenmuur. Normaal gesproken zou ik de schroef met een schroefverwijderset loshalen, maar daar is nu geen ruimte voor. Ook de methode met een elastiek al geprobeerd, maar ook dat was zonder succes. Ik zit nu dus met een kap waarvan 5 schroeven eruit zijn en 1 muurvast zit. Iemand de gouden tip hoe ik de laatste schroef los krijg zonder de kap met geweld los te moeten trekken?

• HyperBart
marco.n schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:35:
Oke ik heb de volgende uitdaging waar iemand hopelijk een slimme oplossing voor weet: Blijkbaar heeft de laatste monteur die is langs geweest voor een reparatie met teveel geweld de torx schroeven waarmee de kap van de laadpaal (Eve single pro) dicht zit vastgedraaid en daarbij de schroefkop volledig uitgesleten. Toen ik zonet de kap probeerde te openen kreeg ik hierdoor 1 van de schroeven niet meer los. Zoals jullie weten zitten de schroeven aan de achterkant van de kap en zit mijn laadpaal vast aan de buitenmuur. Normaal gesproken zou ik de schroef met een schroefverwijderset loshalen, maar daar is nu geen ruimte voor. Ook de methode met een elastiek al geprobeerd, maar ook dat was zonder succes. Ik zit nu dus met een kap waarvan 5 schroeven eruit zijn en 1 muurvast zit. Iemand de gouden tip hoe ik de laatste schroef los krijg zonder de kap met geweld los te moeten trekken?
Straf dat ie dat met te veel geweld heeft kunnen vastdraaien, die positie van die vijsjes is nu niet bepaald uitnodigend om lang of hard aan te draaien.

Als je schroefextractie al geprobeerd hebt zit er niks anders op dan de kap met beleid te breken en nieuw te bestellen lijkt mij.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:14
Uitboren met een tandarts boortje, maar die moet je wel net toevallig hebben :p

Die schroef zit in een heat-insert, met gepast geweld en misschien de kap op die plek verhitten, kan je het wellicht los trekken. Anders toch geweld een een kap van marktplaats halen, daar staan er genoeg.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-04 23:21
Ik loop vast op het instellen van een websocket adres tbv ERE registratie. De laadpaal (Single Pro-line) stond als standalone ingesteld bij de backoffice, daar moet ik nu een wss adres instellen. Via MyEve lijkt dit niet mogelijk, dus de ACE service installer aangeslingerd.
Na het wijzigen van standalone naar manual settings (dus geen backoffice preset) wordt het veld voor de websocket url zichtbaar. Vreemde is dat ik wel het veld voor de url kan aanklikken, maar niks kan invullen.
Ik zie aan de linkerkant van het ACE scherm de laadpaal met een klein grijs slotje. Wellicht dat er nog iets geblokkeerd is, iemand een idee?

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:19
HyperBart schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:16:
[...]

Straf dat ie dat met te veel geweld heeft kunnen vastdraaien, die positie van die vijsjes is nu niet bepaald uitnodigend om lang of hard aan te draaien.

Als je schroefextractie al geprobeerd hebt zit er niks anders op dan de kap met beleid te breken en nieuw te bestellen lijkt mij.
Een bit in vastlijmen en hopen dat bij het losdraaien dit niet onmiddelijk weer los schiet?

• marco.n
WillemD61 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:48:
[...]

Een bit in vastlijmen en hopen dat bij het losdraaien dit niet onmiddelijk weer los schiet?
Dat is nog wel een optie die ik kan proberen!

[ Voor 70% gewijzigd door marco.n op 01-04-2026 11:48 ]

• marco.n
DrNizeGuy schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:35:
Uitboren met een tandarts boortje, maar die moet je wel net toevallig hebben :p

Die schroef zit in een heat-insert, met gepast geweld en misschien de kap op die plek verhitten, kan je het wellicht los trekken. Anders toch geweld een een kap van marktplaats halen, daar staan er genoeg.
Verwarmen zat ik ook nog aan te denken en anders inderdaad slopen en de kap vervangen. Helaas staan op marktplaats momenteel enkel witte losse kappen en heb ik natuurlijk net een grijze laadpaal.

• marco.n
HyperBart schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:16:
[...]

Helaas kom ik er nu pas achter maanden na de monteur is geweest. Inmiddels is de paal buiten garantie en zonder service abonnement, dus een monteur laten komen voor reparatie is alleen al aan voorrijd kosten hoger dan de kap zelf lostrekken en vervangen. Uitboren kon ik niet doen, omdat de ruimte tussen de paal en de muur te krap is om er met een uitboor schroefset tussen te komen.

• HyperBart
marco.n schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:27:
[...]

Helaas kom ik er nu pas achter maanden na de monteur is geweest. Inmiddels is de paal buiten garantie en zonder service abonnement, dus een monteur laten komen voor reparatie is alleen al aan voorrijd kosten hoger dan de kap zelf lostrekken en vervangen. Uitboren kon ik niet doen, omdat de ruimte tussen de paal en de muur te krap is om er met een uitboor schroefset tussen te komen.
Enige wat ik nog kan bedenken is een schroefextractorbitje op een heel kleine universeel handvat zetten, dit te klemmen met een soort lijmklem tussen muur en dat handvat en dan met een steeksleutel het universeel handvat telkens een slag te draaien.

Of dat lijmverhaal, bv een druppel secondelijm (of iets hi tac?) op een wegwerpschroevendraaier zetten, er in frotten, uitdrogen, goed de schroevendraaier naar je toe trekken (dus in de vijs duwen) en dan aan iemand anders vragen dat die met een steeksleutel probeert te draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 01-04-2026 13:54 ]

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
marco.n schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:27:
[...]

Anders voorzichtig met een multitool in de kap om de schroef heen zagen, dan blijft de rest in ieder geval heel en hoef je alleen een andere kap te plaatsen.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• aufl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 18:38
Ik heb recent een tweedehands Alfen Eve single S-line geinstalleerd en heb een probleem met enkelfase laden. Op stand zonneladen (met max vermogen ingesteld op 4,2 KW of hoger) schakelt de paal prima tussen 1 en 3 fasen en varieert het vermogen van 1,4 tot 11 KW. Als ik echter de slider van het vermogen op lager dan 4,2 KW instel dan blijft de paal hangen op "Laadsessie is gepauzeerd". Ook bij handmatig laden. Zodra ik de slider op 4,2 KW of hoger zet, begint de paal te laden. De paal staat op standalone ingesteld, automatisch schakelen tussen fasen, geen backoffice, en heb het cperase commando al uitgevoerd. Tot nu toe wil het niet werken. Loadbalancing licentie is aanwezig en werkt. Auto is Tesla Model 3. Wie weet de oplossing?

• HyperBart
aufl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:00:
Ik heb recent een tweedehands Alfen Eve single S-line geinstalleerd en heb een probleem met enkelfase laden. Op stand zonneladen (met max vermogen ingesteld op 4,2 KW of hoger) schakelt de paal prima tussen 1 en 3 fasen en varieert het vermogen van 1,4 tot 11 KW. Als ik echter de slider van het vermogen op lager dan 4,2 KW instel dan blijft de paal hangen op "Laadsessie is gepauzeerd". Ook bij handmatig laden. Zodra ik de slider op 4,2 KW of hoger zet, begint de paal te laden. De paal staat op standalone ingesteld, automatisch schakelen tussen fasen, geen backoffice, en heb het cperase commando al uitgevoerd. Tot nu toe wil het niet werken. Loadbalancing licentie is aanwezig en werkt. Auto is Tesla Model 3. Wie weet de oplossing?
Dat is omdat die slider over alle fases rekent en dus alle 3 de fases in acht neemt maar bijgevolg de amperes ook op een of drie fases consequent toepast.
Als je dus met die slider ligt te “klooien” moet je delen door 3 en 230V en als dat lager komt te liggen dan 6A kan hij dus nooit starten.

Ik krijg echt de kriebels van die slider want nergens wordt goed gelogged als je dit soort zooi moet gaan troubleshooten dat er een limit langs daar staat.

Doe maar eens, 4100W is het volgende tandje onder 4200W
4100W gedeeld door 230V is 17.82A, dat gedeeld door 3 is minder dan 6A. Volgens laadstandaard te weinig en dus geen start laden.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 01-04-2026 22:04 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heeft Alfen laden op dynamische prijzen op de roadmap staan voor de korte termijn, ik vind dat ze daar wel enorm mee achterblijven qua native ondersteuning.

Het plannen van een slimlaadplan is op ons (tweede) granny oplaadpunt met homewizard smartplug aanzienlijk makkelijk dan op onze Alfen Eve Single Pro.

Met de ERE certificaten zou ik dat gemak ook graag op de Alfen willen hebben

[ Voor 44% gewijzigd door revolution-nl op 01-04-2026 22:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• aufl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 18:38
HyperBart schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:00:
[...]

Dat is omdat die slider over alle fases rekent en dus alle 3 de fases in acht neemt maar bijgevolg de amperes ook op een of drie fases consequent toepast.
Als je dus met die slider ligt te “klooien” moet je delen door 3 en 230V en als dat lager komt te liggen dan 6A kan hij dus nooit starten.

Ik krijg echt de kriebels van die slider want nergens wordt goed gelogged als je dit soort zooi moet gaan troubleshooten dat er een limit langs daar staat.

Doe maar eens, 4100W is het volgende tandje onder 4200W
4100W gedeeld door 230V is 17.82A, dat gedeeld door 3 is minder dan 6A. Volgens laadstandaard te weinig en dus geen start laden.
Hm, dat is vreemd. Als ik het vinkje "automatisch schakelen tussen fasen" uitzet kan ik met de slider niet lager dan 4,2 KW instellen, met het vinkje aan kan ik tot 1,4 KW zakken. Is er dan geen simpele manier om het laden tot 1 fase te beperken?

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-04 22:12

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

marco.n schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:35:
Haal een vlak sleuf bitje dat net ietsje breder is dan de torx grootte. Vijl of slijp dit rechte bitje taps bij, zodat het net in het uitgesleten gat past.
Zorg dat de zijkanten lekker scherp zijn.
Zet het bitje in het gat, en klem het bitje strak tussen de schroef en de muur.
Gebruik nu een steeksleutel om het bitje te draaien. Door de klemkracht zal de schroef los komen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• deejeedave
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-04 14:24
r2504 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:20:
Aangezien men de installatie vandaag is komen keuren ben ik zonet even aan het spelen geweest met de laadpaal en de verschillende laadmodi.

Solar uit: 4.2 kW
Comfort: 4.2 kW (gebruikte iets van 1.5 kW PV overschot)
Green: 4.2 kW (gebruikte eveneens iets van 1.5 kW overschot)

Dit laatste verbaasde me dus aangezien ik dacht dat hij bij Green totaal niet zou laden indien de PV geen 4.2 zou over hebben. Aangezien dit echter nogal moeilijk is met een PV installatie van 4 kW heb ik in de ACE installer dan de setting op 1 fase gezet.

In dit geval was hij met Green aan het laden aan 1.4 kW wat ik ondertussen niet meer had van de PV panelen. Ondanks Green nam hij dus ook hier van het net. Bij het verder kijken in de ACE Installer heb je ook daar een Solar setting waarbij je voor Green een percentage kan instellen.

Dit percentage geeft aan hoeveel hij van de PV panelen moet hebben... zet je hier dus 100% dan ga je enkel laden als je panelen min. 1.4 kW over hebben, anders dus niet. Zet je dit op 50% dan ga je enkel laden als je panelen 700W over hebben (de overige 700 komt dan van het net). Zet je dit op 0% dan heb je eigenlijk hetzelfde als de Comfort stand. Het is dus een beetje zoeken wat hier ideaal is.

Wat ik eigenlijk mis (of ik kijk ergens over) is een setting waarmee je het max. vermogen kan aangeven dat je netaansluiting belast mag worden (om je piekvermogen onder controle te houden). Hier zou je dan bv. 4 kW kunnen instellen, stel dat je huis dan 300W verbruikt en je panelen niets doen dan zou je laden aan 3.7, ga je koken en verbruik je 2.5 dan rest er 1.5 voor het laden, verbruik je zelf meer dan 2.6 dan zou het laden stoppen.
Hoi,
sorry, punt (yep, sorry, 2 jaar geleden) betreft
"Wat ik eigenlijk mis (of ik kijk ergens over) is een setting waarmee je het max. vermogen kan aangeven dat je netaansluiting belast mag worden (om je piekvermogen onder controle te houden). Hier zou je dan bv. 4 kW kunnen instellen, stel dat je huis dan 300W verbruikt en je panelen niets doen dan zou je laden aan 3.7, ga je koken en verbruik je 2.5 dan rest er 1.5 voor het laden, verbruik je zelf meer dan 2.6 dan zou het laden stoppen."...
...weet iemand of dit ondertussen vanuit Alfen verbeterd werd ?
Of enkel mogelijk via HA of EVCC ?
Dank.
David

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:40
deejeedave schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:57:
[...]

Hoi,
sorry, punt (yep, sorry, 2 jaar geleden) betreft
"Wat ik eigenlijk mis (of ik kijk ergens over) is een setting waarmee je het max. vermogen kan aangeven dat je netaansluiting belast mag worden (om je piekvermogen onder controle te houden). Hier zou je dan bv. 4 kW kunnen instellen, stel dat je huis dan 300W verbruikt en je panelen niets doen dan zou je laden aan 3.7, ga je koken en verbruik je 2.5 dan rest er 1.5 voor het laden, verbruik je zelf meer dan 2.6 dan zou het laden stoppen."...
...weet iemand of dit ondertussen vanuit Alfen verbeterd werd ?
Of enkel mogelijk via HA of EVCC ?
Dank.
David
Station Max Current? Wel even omrekenen naar Amperes. Dus 4kW, 1 of 3 fasen ~ 17A resp. 6A
https://knowledge.alfen.c...)+of+the+charging+station

• deejeedave
@Heinemancp , OK. Nooit 100% begrepen wat deze parameter echt van nut had, maar jouw reply maakt het duidelijk.
Dank.

• deejeedave
Hydraulic schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:39:
Laat ook toe om in te loggen als 'medewerker ("employee")'.
Dan weet ik wel niet of dit een user en password vraagt, zoals de support website van Alfen, of hier de credentials moeten gebruikt worden zoals te vinden op eigen laadpaal ?
David

• Ayeme2549
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:55
Na eigen ervaring met de nieuwe (AHP) EVE Single Plus thuis toch wel het nieuwe IPS display (1000cd/m2), zelfs met auto dimming als erg vel ervaren met de volledig light mode UI, zeker in het donker.

Kunnen andere in het forum zich hier ook in herkennen?

Eigenlijk vreemd gevonden waarom er nog geen dark mode optie is die bijvoorbeeld nadat de zon onder is automatisch aan gaat.

Uit eigen interesse maar enkele mockups gemaakt van hoe ik een dark mode UI voor me zie, om dat als een soort feature request in te dienen bij Alfen want het lijkt me dat dit iets is wat wel meer speelt.

Eerst nog gekeken of er een officiële "feature request" mogelijk is bij Alfen, maar dat niet gevonden.
Dus toen maar "with lack of a better alternative" via support desk een ticket aangemaakt met de mockups en context erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mTLNmWr5h-faFCvLtUMS5Xqisw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hgp8EPidusx7qPhBoTC7MHwS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqZ1aQYn4CN5Z5nrHYZ87PNU2f4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YfHsslx56hys8LMtTWIqAXpe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiaflxPXylZig0eJieeETTRQVrQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jp36k7Ya4SeKM0o2barqZob8.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door Ayeme2549 op 02-04-2026 23:03 . Reden: 3e mockup toegevoegd. ]

• marco.n
Ayeme2549 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:48:

Eigenlijk vreemd gevonden waarom er nog geen dark mode optie is die bijvoorbeeld nadat de zon onder is automatisch aan gaat.
Prima idee! Ik heb ook de verlichting nu standaard op 10% staan, omdat je anders in de avond zowat verblind wordt door het display als je de oprit op rijdt. De autodim functie staat wel aan, maar heeft bij mij nooit gewerkt ondanks bezoek van 2 monteurs die alle settings hebben nagelopen met telefonische support van Alfen. Het display blijft op volledige sterkte (100%) branden, dus het zelf maar op deze manier opgelost.

• Ayeme2549
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:55
De service desk heeft het inmiddels doorgezet naar de expert desk, we gaan het zien!

Dit was wat ik in de ticket had gezet:
Products applicable: EVE Single Plus, EVE Dual Plus, Twin 5 Plus (all of AHP with IPS displays at peak 1000cd/m2)

With the new EVE Single Plus (and other AHP) using a high brightness IPS display even at low brightness using auto dimming, the display is still bright enough to cause glare at night.
A feature to prevent this issue would be add an option to switch the UI to a dark mode as an addition to auto dimming to a set percentage currently available.

This option could be set to:
- by default use dark mode all the time (as this fits use cases such as enclosed parking garages or by stylistic choices for example to match the RAL 7043 cover),
- switch to dark mode automatically at sundown AND auto dim the display to a set percentage (separate configuration items),
- switch to dark mode automatically at sundown (without auto dimming the display).

Implications:
- Possible need for two types of logo images (one for light mode and one for dark mode)
- UI changes for payment QR codes or other icons.

Attached are some mockup images on what this could look like.
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste