[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:09

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Fouadz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:13:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem. Heb jij misschien de kleurcode en kun je aangeven op welke pinnen ik deze moet aansluiten op de RJ11/12- en RJ45-connector, zodat ik dit ook kan uitvoeren op mijn Alfen-laadpaal? Alvast bedankt!
RJ45: oranje-wit/oranje/groen-wit/leeg/leeg/groen/leeg/leeg.

RJ12: 4 overige aders ‘straight’ aangesloten op de middelste 4 pinnen.

Tegenwoordig heb ik de P1 poort niet meer in gebruik omdat ik de paal compleet via IP aanstuur en is dus de RJ45 weer ‘normaal’ aangesloten met alle 8 pinnen (ondanks dat 100Mbps maar 4 pinnen vereist).

[ Voor 17% gewijzigd door MisteRMeesteR op 09-01-2026 16:24 ]

www.google.nl

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:57

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Heeft iemand dit al aan de hand gehad ?

Mijn EVE SIngle Pro draait nu firmware 7.0.5. ZOwel in ACE Installer als in MyEVE krijg ik de melding dat de firmware geupdate kan worden.
Zowel in MyEVE als in ACE kan ik dan netjes de firmware update starten, en uiteindelijk zegt MyEVE of ACE dan dat de update gereed is, maar de paal blijft op FW 7.0.5 staan. Ook na een reboot staat die nog steeds op 7.0.5.

Hoe krijg ik de FW nou ge-update ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Fouadz
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-01 21:29
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:21:
[...]

RJ45: oranje-wit/oranje/groen-wit/leeg/leeg/groen/leeg/leeg.

RJ12: 4 overige aders ‘straight’ aangesloten op de middelste 4 pinnen.

Tegenwoordig heb ik de P1 poort niet meer in gebruik omdat ik de paal compleet via IP aanstuur en is dus de RJ45 weer ‘normaal’ aangesloten met alle 8 pinnen (ondanks dat 100Mbps maar 4 pinnen vereist).
Oké, super, dank je wel! Dan ga ik dat eens proberen.

Zoals onderstaand:

RJ45: oranje-wit / oranje / groen-wit / leeg / leeg / groen / leeg / leeg

RJ12: de 4 overige aders straight aangesloten op de middelste vier pinnen:
leeg / blauw / blauw-wit / bruin-wit / bruin / leeg

Hoe bedoel je “via IP aansturen”?

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-01 14:11
HyperBart schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:05:
[...]

@Kris jij hebt blijkbaar dat kaartje? Daar zit toch de PRC ook bij, daar kan je het wachtwoord normaal mee resetten.
SSA had aangezet moeten worden of gecontroleerd worden voor dat ze alles over lieten aan
Ja dat kaartje met de PRC code heb ik. Maar de ACE installer en MY EVE geven aan dat deze code niet klopt (wat raar is toch?)

SSA staat aan, geeft de MY EVE app aan bij de melding als je klikt op ‘geen prc code’ in de MY EVE app. Kunnen ze er dan wel bij?

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-01 23:10
Kris schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Inmiddels heb ik een mail gehad van Eneco met een wachtwoord. Dit wachtwoord is hetzelfde als het wachtwoord dat op de leaflet staat en dus niet werkt. Eneco heeft ook de SIM gedeactiveerd (was nodig om het wachtwoord te krijgen) en kan mij niet meer verder helpen.

Ik heb een niet werkend wachtwoord en een niet werkende password reset code. maw; ik heb geen enkele manier om de settings van de paal aan te passen en de paal te kunnen gebruiken.

Alfen zegt mij niet te kunnen helpen omdat Eneco in hun systeem de beheerder is. Eneco helpt me niet omdat ze zeggen de beheerder niet meer te zijn. Ze kunnen dus ook niet overdragen naar een andere beheerder (er is geen actieve SIM kaart).
In mijn situatie werkte het Default Password wat op de sticker op het bijgeleverde leaflet stond ook niet. Toen ik de QR-code die er naast stond scande, bleek dat de geprinte code afweek. Vermoedelijk omdat een deel van een teken was weggevallen, en de kleine letter "L" er daardoor uitzag als "J."

Scan dus in ieder geval ook even de QR-code en kijkt wat daar uit komt.

• Kris
ed-win schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Scan dus in ieder geval ook even de QR-code en kijkt wat daar uit komt.
Helaas geen oplossing. Ik ben er wel klaar mee en ga het moederbord laten vervangen, het is niet anders. Is er ergens een bedrijf met installateurs van Alfen of heeft iemand goede ervaringen met een bedrijf?

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-01 10:44
Fouadz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Hoe bedoel je “via IP aansturen”?
Als je de slimme meter uitleest via bv homewizard dan kan je de Alfen via het netwerk zijn P1 info bij HomeWizard laten ophalen. Dan heb je geen fysieke verbinding met de P1-poort meer nodig op je Alfen.

• Fouadz
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-01 21:29
jouwheld schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Als je de slimme meter uitleest via bv homewizard dan kan je de Alfen via het netwerk zijn P1 info bij HomeWizard laten ophalen. Dan heb je geen fysieke verbinding met de P1-poort meer nodig op je Alfen.
ja die lees ik uit via plugwise.. kan dat daar ook mee dan?

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:23
HyperBart schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:44:
[...]

_/-\o_ O+

Bedankt om me op deze post te wijzen.
Je blijft Tweaker (en een tikkeltje lui) dus ik heb zonet al eens geprobeerd zonder de box open te doen en kan bevestigen dat met de volgende settings je een Alfen Socket kan omvormen naar een modelletje met vaste kabel als privé laadpaal (dus zonder backend):

Powersettings, Connector 1, Connector type == fixed cable
Authorization, Car, Disconnect Action == Continue
Authorization, Car, Disconnect timeout (s) == 10
Authorization, Authorization, Authorization mode == Plug & Charge
Authorization, Authorization, Plug & Charge ID == [Je Alfen Nummer]
Authorization, Authorization, Connection time out == 120s

[...]
Nog bedankt voor het posten van je settings voor simulatie van een vaste kabel met plug en charge.
Ik heb ze er ook in gezet, en het werkt prima, nu al een week geen vreemde resets meer gezien!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:14
Kris schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:44:
[...]

Helaas geen oplossing. Ik ben er wel klaar mee en ga het moederbord laten vervangen, het is niet anders. Is er ergens een bedrijf met installateurs van Alfen of heeft iemand goede ervaringen met een bedrijf?
Vandaag iemand van Alfen gesproken en zij geven nu een service waarbij ze een ticket aanmaken en met het SSA wachtwoord op afstand met team viewer oid inloggen en dan het wachtwoord aanpassen, hier zijn ook kosten aan verbonden maar deze zijn vele male lager dan een monteur laten langskomen.
Open deze website https://aceservice.alfen.com/en-US/ en klik rechts onderin op chat surpport, en geef aan dat je niet meer kan inloggen.

• Kris
Daveth schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Vandaag iemand van Alfen gesproken en zij geven nu een service waarbij ze een ticket aanmaken en met het SSA wachtwoord op afstand met team viewer oid inloggen en dan het wachtwoord aanpassen, hier zijn ook kosten aan verbonden maar deze zijn vele male lager dan een monteur laten langskomen.
Open deze website https://aceservice.alfen.com/en-US/ en klik rechts onderin op chat surpport, en geef aan dat je niet meer kan inloggen.
Dat zou kunnen ware het niet dat de vrienden van Eneco Emobility de simkaart heeft gedeactiveerd. Niemand kan er dus vanaf afstand meer bij.

Vandaag gebeld met een bedrijf om het moederbord te vervangen; 570 euro incl btw.

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:14
Kris schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Dat zou kunnen ware het niet dat de vrienden van Eneco Emobility de simkaart heeft gedeactiveerd. Niemand kan er dus vanaf afstand meer bij.

Vandaag gebeld met een bedrijf om het moederbord te vervangen; 570 euro incl btw.
Dit heeft niets te maken met een simkaart, zij maken verbinding met je PC met teamviewer en dan moet je zorgen dat je PC is aangekoppeld is aan de lader en dat je PC internet heeft.
Alfen kan een SSA wachtwoord aanmaken en daarmee kunnen ze altijd in de lader, alleen willen ze niet dat de klant deze krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Daveth op 12-01-2026 16:22 ]

• ed-win
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-01 23:10
Daveth schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Dit heeft niets te maken met een simkaart, zij maken verbinding met je PC met teamviewer en dan moet je zorgen dat je PC is aangekoppeld is aan de lader en dat je PC internet heeft.
Alfen kan een SSA wachtwoord aanmaken en daarmee kunnen ze altijd in de lader, alleen willen ze niet dat de klant deze krijgt.
Maar dan moet je zo te zien wel eerst in bv. de ACE service installer SSA hebben aangezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyEcvup3TR3dzs8mcb4P38A05BY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sIWuzye7lWqb4ZwZTVQOUFIo.png?f=fotoalbum_large

• Kris
ed-win schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:38:
[...]

Maar dan moet je zo te zien wel eerst in bv. de ACE service installer SSA hebben aangezet:

[Afbeelding]
Dat staat aan. Dit geeft weer wat hoop. Nu Alfen overtuigen dat ze mij toegang geven ipv een beheerder.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-01 22:52

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

HyperBart schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Powersettings, Connector 1, Connector type == fixed cable
Authorization, Car, Disconnect Action == Continue
Authorization, Car, Disconnect timeout (s) == 10
Authorization, Authorization, Authorization mode == Plug & Charge
Authorization, Authorization, Plug & Charge ID == [Je Alfen Nummer]
Authorization, Authorization, Connection time out == 120s

[...]
AudioHome schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:30:
Nog bedankt voor het posten van je settings voor simulatie van een vaste kabel met plug en charge.
Ik heb ze er ook in gezet, en het werkt prima, nu al een week geen vreemde resets meer gezien!
Ik heb dit zojuist geprobeerd maar dit werkt niet voor mij helaas... Ik moet gewoon de kabel weer uit de muur halen en opnieuw erin stoppen als ik een nieuwe laadsessie wil starten :'(

Ik zit nog op 6.6.2 dus misschien heeft het daar mee te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JVkp8B8ruUNr0k2Kxwk_NKxJjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K74QLZehBAL8t1jUyhPxYXsu.jpg?f=fotoalbum_large

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:05
Voor wie de https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox integratie gebruikt: er zijn in de nieuwste versie een aantal wijzigingen aangebracht waardoor de communicatie tussen HA en de wallbox beter zou moeten verlopen. Het issue van meermaals een opdracht te moeten geven voordat deze wordt uitgevoerd zou verholpen zijn. Bij mij lijkt dit nu beter te verlopen, maar ik ben benieuwd of dit bij anderen ook zo is?

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• venom035
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18-01 14:23
Hallo, ik heb een Alfen Eve Single Pro 3phase T2 (firmware versie 7.3.0-4377) verbonden via mij thuisnetwerk + de P1 poort naar de slimme meter

Alles werkt (comfort laden, Groen) maar wanneer ik een schema instel en vervolgens mij auto connecteer en badge, dan start hij niet met opladen op het ingesteld schema. Hij blijft op "wachten op vermogen" staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbkvHv7P-uXA4ZjeM92upE8O7tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1YBI7uODuWOG8BXKAjdrlE2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEU7rX1TsAchmoqA3JNRld361FI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZySgPeyL7Ol9YjApILqNZyAu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rNu7tNiiN8ApW_h4tLZud97BOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bD48WnQKdAyVzg1wcGKohulT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1ITWUuoqxvruBbczblwvoe0-5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFjsxHrLSGvfv9WVLYKBBSeV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIDuRqwtEnWSSD2frfeXzdq0fUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odESAF7Ihnml7SUDBaav4nXD.jpg?f=fotoalbum_large

Is er mss een setting die aangepast moet worden in de myEve app?

• Kwenie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10:52
jouwheld schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Dus Alfen laadpaal uitlezen via P1 van Homewizard, kan je misschien uitleggen hoe dan , zie in de app van Homewizard niet de laadpaal staan, heb mijn laadpaal overigens alleen op P1 I.v.m. loadballasting, dus verder geen verbinding.

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Kris schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Dat staat aan. Dit geeft weer wat hoop. Nu Alfen overtuigen dat ze mij toegang geven ipv een beheerder.
Bij sommige profielen is er een backup verbinding met de Eneco backoffice via LAN/Ethernet zonder TLS. Dan werkt het onderstaande om tijdelijk het wachtwoord te wijzigen.
Hierbij onderschep je het backoffice OCPP-verkeer om vervolgens een OCPP commando te sturen om een tijdelijk wachtwoord aan te maken. Dit is niet permanent en zou ik alleen als laatste optie gebruiken.

Kip in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Pardon my dutch

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:58
Koen Hendriks schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:28:
[...]

[...]

Ik heb dit zojuist geprobeerd maar dit werkt niet voor mij helaas... Ik moet gewoon de kabel weer uit de muur halen en opnieuw erin stoppen als ik een nieuwe laadsessie wil starten :'(

[Afbeelding]
Daar moet dan nog iets anders mis zijn.
Screenshot eens alle settings in een album en post eens.

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 23:54

luigi87

Domotica Fanaticus

venom035 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:32:
Hallo, ik heb een Alfen Eve Single Pro 3phase T2 (firmware versie 7.3.0-4377) verbonden via mij thuisnetwerk + de P1 poort naar de slimme meter

Alles werkt (comfort laden, Groen) maar wanneer ik een schema instel en vervolgens mij auto connecteer en badge, dan start hij niet met opladen op het ingesteld schema. Hij blijft op "wachten op vermogen" staan

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had een soort gelijke ervaring, en een reboot na settings wijzigen deed bij het toen oplossen.
Maar bij mij had de lader dan ook helemaal geen vermogen op de plek van 11kW bij jou.

- leeg -

• venom035
luigi87 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Ik had een soort gelijke ervaring, en een reboot na settings wijzigen deed bij het toen oplossen.
Maar bij mij had de lader dan ook helemaal geen vermogen op de plek van 11kW bij jou.
Ik heb de laadpaal al meerdere keren herstart maar het probleem blijft. Welke firmware versie heeft u mss?

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

venom035 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Ik heb de laadpaal al meerdere keren herstart maar het probleem blijft. Welke firmware versie heeft u mss?
Ik heb momenteel firmware versie 7.3.0-4377 op de Alfen Eve single pro 3PH T2
Normaal laden werkt wel?

- leeg -

• venom035
luigi87 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Ik heb momenteel firmware versie 7.3.0-4377 op de Alfen Eve single pro 3PH T2
Normaal laden werkt wel?
Dus we hebben allebei dezelfde firmware 7.3.0-4377. Normaal laden werkt perfect, zowel Comfort als Green (bij uitsluitende zonne-energie kijkt hij via de P1 poort van de slimme meter of er genoeg vermogen is).

Bij mij is de laadpaal eigendom van mijn werk (Eneco ook al gebeld of zij mss een instelling moeten wijzigen), ik weet niet of jij mss ook in dezelfd situatie zit.

Zou het mogelijk zijn om even te kijken naar de "Vermogens instellingen" staat deze bij jouw op 11.0 kw en "Opladen met zonne-energie" aan, wanneer "Opladen met zonne-energie" opstaat, staat de "Comfort" dan ook op 11 kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNGNY--LELz9N02Z914UxpneXUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIDwAqIk0aH6SUpZLJ8sQKUw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46y0W3UYWbP0L55YFQNCjD6tCSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MThixSZAl6yt4UFRgklUmHcD.jpg?f=fotoalbum_large

ik zou eigenlijk willen dat hij 's nachts maar oplaadt tegen 1,4 kw

• Ollie89
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 00:05
Wij hebben laadpaal aangeschaft bij Essent: een Alfen Eve S Single. We zijn inmiddels overgestapt naar Eneco. Ik krijg met onze Polestar 2 slim laden niet aan de praat. Heeft iemand een idee op welke manier dit kan? Eventueel via een ander energieleverancier?

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01 10:56
Kip schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:08:
[...]
Bij sommige profielen is er een backup verbinding met de Eneco backoffice via LAN/Ethernet zonder TLS. Dan werkt het onderstaande om tijdelijk het wachtwoord te wijzigen.
Hierbij onderschep je het backoffice OCPP-verkeer om vervolgens een OCPP commando te sturen om een tijdelijk wachtwoord aan te maken. Dit is niet permanent en zou ik alleen als laatste optie gebruiken.

Top!

Model 3 LR AWD (model 2023)

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:12

m-vw

Dus?

speedycon10 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Ik had hetzelfde probleem dat de laadsessie gepauzeerd werd met 1.4kW. Zet hem niet op 1.4kW maar bijv op 1.6kW. Was bij mij afdoende.
Helaas, vanaf 1.4 stap voor stap verhoogd totdat de laad begon met laden (2kW) en toen ging het vermogen direct richting de 4kW.

Eén fase lijkt ondanks de instelling niet te werken.

• flupp
Koen Hendriks schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:28:
[...]

HyperBart schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:33:
[...]
Daar moet dan nog iets anders mis zijn.
Zou best de 6.6.2 kunnen zijn. Ik deed onlangs een firmware-update van 4.x, via-via naar 6.6.2, voor testen met een eigen backoffice. Gaf goede inzichten, maar dan toch kwam ik vanaf dan fenomenen tegen die ik voorheen nooit had opgemerkt (maar toen werkte ik ook niet met een ingestelde backoffice). Mijn laadpaal is ingesteld om te beginnen laden zonder badgen (ergens is er een instelling, “Plug&Charge” genoemd). Gelijk hoe, met die “Plug&Charge”-instelling in mijn laadpaal, en die ingestelde backoffice, merk ik problemen die ik wel aan de 6.6.2 firmware toeschrijf:
  • het gebeurt dat je de kabel losmaakt, maar dat de laadpaal dat niet doorheeft, en de transactie blijft lopen, ondanks dat ik de uitplug-instelling niet op “Continue” heb staan, maar op “Abort-Unlock”
  • het gebeurt dat de kabel niét wordt uitgetrokken, maar het modbus “laadpaal status”- register geeft aan dat de kabel werd uitgetrokken. Ik denk dat wanneer je op zo’n moment werkt met badgen, dat de transactie hier dan ook stopt totdat je terug badget. Ik vermoed dat ook jouw geval hiermee te maken kan hebben, en dat de transactie door een (onterecht gedetecteerd!) loskoppelen werd beëindigd

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

venom035 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Dus we hebben allebei dezelfde firmware 7.3.0-4377. Normaal laden werkt perfect, zowel Comfort als Green (bij uitsluitende zonne-energie kijkt hij via de P1 poort van de slimme meter of er genoeg vermogen is).

Bij mij is de laadpaal eigendom van mijn werk (Eneco ook al gebeld of zij mss een instelling moeten wijzigen), ik weet niet of jij mss ook in dezelfd situatie zit.

Zou het mogelijk zijn om even te kijken naar de "Vermogens instellingen" staat deze bij jouw op 11.0 kw en "Opladen met zonne-energie" aan, wanneer "Opladen met zonne-energie" opstaat, staat de "Comfort" dan ook op 11 kw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier is de paal geplaatst door mijn werkgever, maar daarna in volledig eigendom van mij.
Wel met een backend erop actief voor de facturatie van laden met de zakelijklaadpas.

Vermogens instellingen" op 11.0 kw, maar bij staat het Opladen met zonne-energie uit.
Ik stuur dit deel en de hele laadpaal aan met EVCC.
Dus laadpaal is simpel, en de inteligentie zit in EVCC ( laden op zonne energie/ goedkoop laden/ planner etc.)
Kan deze setting helaas dus niet voor je testen op mijn paal.

- leeg -

• venom035
luigi87 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Hier is de paal geplaatst door mijn werkgever, maar daarna in volledig eigendom van mij.
Wel met een backend erop actief voor de facturatie van laden met de zakelijklaadpas.

Vermogens instellingen" op 11.0 kw, maar bij staat het Opladen met zonne-energie uit.
Ik stuur dit deel en de hele laadpaal aan met EVCC.
Dus laadpaal is simpel, en de inteligentie zit in EVCC ( laden op zonne energie/ goedkoop laden/ planner etc.)
Kan deze setting helaas dus niet voor je testen op mijn paal.
ik had vandaag even tijd om wat te testen en blijkbaar als ik de auto wil opladen via het "schema" moet het maximaal vermogen hoger zijn dan 4 kw (wanneer ik hem lager zet blijf hij op "Laadsessie is gepauzeerd"). wanneer ik zonder schema wil laden tegen 1.4 kw kan dit via Comfort of Groen zonder probleem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXHzRX4R8lhAiSoIv1fHHgmA9q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kIUFjI2dK1pTB1g9sTIGQSCR.png?f=fotoalbum_large

weet iemand toevallig of er in de ACE Service Installer, waar de settings staan voor het "Schema" opladen?

• Kwenie
Ben redelijk nieuw hier, ik heb een Alfen pro line laadpaal alleen verbonden met P1 voor de loadballancing,
Nu wil ik met het oog op het einde van de salderings regeling mijn auto gaan laden met zuiver de opbrengst van de zonnepanelen.
Ik moet dus heb ik begrepen een utp kabel leggen tussen de laadpaal en mijn internet router.
Concrete vraag ; welke utp kabel heb ik nodig, ik zie b.v cat 6 of 7 en welke update ( filmware ) zou ik moeten hebben om dit te laten werken?
Kan dit dus via de MyEve app ?
Heb van de leverancier ondertussen de wachtwoorden ontvangen.

Alvast bedankt voor de reacties

[ Voor 4% gewijzigd door Kwenie op 17-01-2026 16:14 ]

• venom035
Kwenie schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:55:
Ben redelijk nieuw hier, ik heb een Alfen pro line laadpaal alleen verbonden met P1 voor de loadballancing,
Nu wil ik met het oog op het einde van de salderings regeling mijn auto gaan laden met zuiver de opbrengst van de zonnepanelen.
Ik moet dus heb ik begrepen een utp kabel leggen tussen de laadpaal en mijn internet router.
Concrete vraag ; welke utp kabel heb ik nodig, ik zie b.v cat 6 of 7 en welke update ( filmware ) zou ik moeten hebben om dit te laten werken?
Kan dit dus via de MyEve app ?
Heb van de leverancier ondertussen de wachtwoorden ontvangen.

Alvast bedankt voor de reacties
Dit kan zowel cat5(e) of cat 6, nadien kun je met de app "Eve Connect" bij vermogen "Groen" kiezen om enkel op zonne-energie te laden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J37D4iAg5krhdfievdpmxvy9y0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t8w59jdfTt5V7LFomfZBCLft.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyJrXai6wxcQT5Xec7GQyKHrGJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlQAlnWBlW1l0cfo5Fbr9wK7.jpg?f=fotoalbum_large

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

venom035 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Dit kan zowel cat5(e) of cat 6, nadien kun je met de app "Eve Connect" bij vermogen "Groen" kiezen om enkel op zonne-energie te laden

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het een recente Alfen EVE Single Pro / S paal betreft (03-2023 of jonger) mét een redelijk recente software versie (7.1 en hoger) dan stelt de paal ná een herstart tijdelijk, gedurende ~10 minuten, een WiFi SSID beschikbaar waarop je kunt verbinden middels de App / Eve Installer. Kán voor @Kwenie het moeten gaan trekken van een extra UTP kabel schelen 8)

https://aceservice.alfen....edgebase/article/KA-01241

Dat 'tijdelijk' ingeschakelde AP kun je vervolgens ook omzetten naar een permanente WiFi verbinding met je eigen WiFi omgeving, als je dat zou willen.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 17-01-2026 17:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Kwenie
Bedankt heren, hier ga ik mee aan de slag

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:10
Mijn Alfen laadpaal heeft helaas geen wifi en er ligt ook geen lan kabel. Is er een mogelijkheid om mijn laadpaal toch in mijn netwerk op te nemen zonder een kabel te trekken, desnoods met aparte hardware/adapter? Ik wil em gaan integreren in Home Assistant.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:32

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BGFG schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:56:
Mijn Alfen laadpaal heeft helaas geen wifi en er ligt ook geen lan kabel. Is er een mogelijkheid om mijn laadpaal toch in mijn netwerk op te nemen zonder een kabel te trekken, desnoods met aparte hardware/adapter? Ik wil em gaan integreren in Home Assistant.
Toevallig geen P1 kabel die je kan ombouwen naar LAN, zo heb ik het destijds gedaan. Uitlezen van de meter doe ik nu via de homewizard

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 18-01-2026 11:01 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• flupp
Kip schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Kun je hiermee de instelling voor de backoffice wijzigen, ttz eens je met het tijdelijke wachtwoord bent ingelogd? En is die instelling dan eveneens tijdelijk?

Want indien de backoffice-link niet tijdelijk zou zijn (áls die al wijzigbaar zou zijn), dan kun je die paar lijntjes code (met die 2 gewijzigde PW-settings) in principe vóór iedere backoffice connectie laten lopen, en dan is het “tijdelijk” wachtwoord a.h.w. “permanent-tijdelijk” 😅

(of ben je intussen toch een manier tegengekomen om het échte wachtwoord te wijzigen?)

• Kip
  • Niet online

Kip

flupp schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Kun je hiermee de instelling voor de backoffice wijzigen, ttz eens je met het tijdelijke wachtwoord bent ingelogd? En is die instelling dan eveneens tijdelijk?
Je kan alles behalve de admin wachtwoord wijzigen. De wijzigingen zijn permanent. Je kan dus idd de backoffice wijzigen naar een andere partij.
De ervaring is verder hetzelfde als dat je met een normale admin account de laadpaal zou configureren.
flupp schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Want indien de backoffice-link niet tijdelijk zou zijn (áls die al wijzigbaar zou zijn), dan kun je die paar lijntjes code (met die 2 gewijzigde PW-settings) in principe vóór iedere backoffice connectie laten lopen, en dan is het “tijdelijk” wachtwoord a.h.w. “permanent-tijdelijk” 😅

(of ben je intussen toch een manier tegengekomen om het échte wachtwoord te wijzigen?)
De backoffice wijzigen is dus wel permanent. Met vervolgens een probleem..
Als je backoffice URL wijzigt naar een variant met TLS (WSS:// VS WS://) dan kan je het verkeer niet meer onderscheppen om de temp wachtwoord OCPP commando sturen. Als je ooit weer iets wil veranderen aan de instellingen.

Als workaround zou je een soort OCPP proxy kunnen maken. Die het OCPP verkeer naar je eigen server stuurt om vervolgens het verkeer naar een backoffice naar keuze te sturen.
Als je dan ooit het wachtwoord moet resetten, dan kan dat in de proxy.

Ik heb geen manier gevonden om het echte wachtwoord te wijzigen.

Pardon my dutch

• flupp
Kip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:37:

De ervaring is verder hetzelfde als dat je met een normale admin account de laadpaal zou configureren.

De backoffice wijzigen is dus wel permanent. Met vervolgens een probleem..
Als je backoffice URL wijzigt naar een variant met TLS (WSS:// VS WS://) dan kan je het verkeer niet meer onderscheppen om de temp wachtwoord OCPP commando sturen. Als je ooit weer iets wil veranderen aan de instellingen.

Ik heb geen manier gevonden om het echte wachtwoord te wijzigen.
Dus het “Owner” paswoord lukt, als ik het goed begrijp (hetgeen best voldoende is, voorzover ik het bewust selecteer, gebruik ik altijd “Owner” wanneer ik inlog).

Anderzijds lijkt het opzetten van een wss:// backoffice mij niet dat grote probleem voor iemand die een dns server spooft, en met 2 custom OCPP berichten een tijdelijk paswoord in een laadpaal krijgt 😉🤐😅

• Kip
  • Niet online

Kip

flupp schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Dus het “Owner” paswoord lukt, als ik het goed begrijp (hetgeen best voldoende is, voorzover ik het bewust selecteer, gebruik ik altijd “Owner” wanneer ik inlog).
Het is een wachtwoord voor een account die "temporary" wordt genoemd. En dit account lijkt vrijwel dezelfde rechten te hebben als de owner account. Zie de volgende knowledge base artikel:

https://knowledge.alfen.c...mporary+password+remotely

Pardon my dutch

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-01 19:53
Ik heb een 11kw Alfen Single S-Line met een oudere firmware versie 5.4.3-4073 zonder backoffice en zonder rfid module geïnstalleerd. Laadpaal is via ethernet aangesloten. Heb daar helaas geen extra kabel voor de p1 meter en is ook niet mogelijk om extra kabel te trekken.

Deze setup werkt nu al enkele maanden prima waarmee ik het vermogen kan aanpassen en e.a.a kan uitlezen via modbus op HomeAssistant. Heb geprobeerd dynamic load balancing (en alleen laden op zonnestroom) te programmeren in HA maar dat was nog best lastig, dus ik was aan het kijken naar Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven plugin in HA.

Maar nu komt het hele [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen om de hoek kijken en daarvoor heb ik dus een ocpp backoffice nodig om mijn laadsessies bij te houden. Dus ik kijk naar tap electric.
Om van Tap electric gebruik te maken moet ik volgens de documentatie upgraden naar de laatste alfen firmware. Is dat echt nodig ? En is dat veilig om te updaten? Ik lees best wel wat slecht ervaringen daarmee.. En het draait nu stabiel.

Wat zou voor mij de ideale setup zijn? Ik wil dus:
  • Ocpp backend om alleen laadsessies bij te houden -> kwestie van gegevens invoeren in ACE
  • dynamic loadbalancing, zou ik dat native doen met de homewizard p1 meter over tcp optie welke ik in ACE zie staan? Met mijn huidige firmware werkt dat niet lijkt het.
  • zonneladen, dat zou ook moeten kunnen met die native oplossing in ACE? En dat je een groen ledje krijgt op de lader?
Dus eigenlijk is mijn vraag; zou ik de laadpaal firmware updaten, en hoe zou ik dynamic loadbalancing en zonneladen instellen in mijn case?

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:10
revolution-nl schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Toevallig geen P1 kabel die je kan ombouwen naar LAN, zo heb ik het destijds gedaan. Uitlezen van de meter doe ik nu via de homewizard
Dat zegt mij niks, dan functioneert de loadbalancing toch niet meer? Of snap ik niet wat je bedoelt?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:51
BGFG schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:39:
[...]

Dat zegt mij niks, dan functioneert de loadbalancing toch niet meer? Of snap ik niet wat je bedoelt?
1 UTP kun je prima splitsen in een 100Mbit netwerkkabel en P1 aansluiting.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Poelruitje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-01 23:03
Ik heb hetzelfde. Skoda met sw 3.8. Auto valt in storing als er via de paal een schema actief is. Via auto zelf werkt het wel.

venom035 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:32:[/b]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[/quote]

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:05
BGFG schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:39:
Je kan de kabel voor de P1 gebruiken als LAN kabel en de lader zo instellen dat de P1 meter via het netwerk wordt uitgelezen. Dan is er geen kabel verbinding tussen de lader en de P1 nodig. Je zal alleen RJ45 stekkers aan de LAN kabel moeten (laten) maken.

E.e.a. staat uitgebreid beschreven in dit topic.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Xtremebase
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:31
Inspired schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:53:
[...]

1 UTP kun je prima splitsen in een 100Mbit netwerkkabel en P1 aansluiting.
Dat heb ik ook gedaan en het lijkt te werken. Geen errors in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlKC_aN88Jn5D-QihEtD9EGgPeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fi8ERFYUBW9cgR1FKgDFPhTs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a75XUtQcv0-5JvRDn-lKd_m-rkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ccFm5oBMZuFdGwoVBtm05M4.jpg?f=fotoalbum_large

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 12:56
venom035 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Exact zelfde probleem, zelfde sw, ook bij eneco, ik laadde vroeger ook enkel aan 1.4kw en nu wacht hij alleen maar op vermogen tot ik boost in gang krijg. Problemen zijn er bij mij pas gekomen nadat ik myeve app heb gekoppeld, vroeger daar ook al problemen mee gehad eigenlijk. Heb je al een fix toevallig?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

Dus?

venom035 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:10:
[...]

ik had vandaag even tijd om wat te testen en blijkbaar als ik de auto wil opladen via het "schema" moet het maximaal vermogen hoger zijn dan 4 kw (wanneer ik hem lager zet blijf hij op "Laadsessie is gepauzeerd"). wanneer ik zonder schema wil laden tegen 1.4 kw kan dit via Comfort of Groen zonder probleem

[Afbeelding]

weet iemand toevallig of er in de ACE Service Installer, waar de settings staan voor het "Schema" opladen?
Bij mij werkt 1.4kW uberhaupt niet. Vanaf 2kW begint het laden en dan direct op 4kW.

• mathmos
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-01 22:00
Ik heb een Alfen Single S line (zonder vaste kabel).
Ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om de kabel wel in het Alfen station te laten zitten (in een locked state), zodat ik alleen de kabel in de wagen hoef te steken. De poort van het Alfen station is zeer stroef. Met regelmaat krijgt mijn partner de laadkabel niet volledig in de poort, waardoor de sessie niet start en ik foutmeldingen in de app van mijn wagen krijg.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
mathmos schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:57:
Ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om de kabel wel in het Alfen station te laten zitten (in een locked state), zodat ik alleen de kabel in de wagen hoef te steken. De poort van het Alfen station is zeer stroef. Met regelmaat krijgt mijn partner de laadkabel niet volledig in de poort, waardoor de sessie niet start en ik foutmeldingen in de app van mijn wagen krijg.
Misschien helpt dit? marciej123 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

• HyperBart
Hebben we het recent nog over gehad, even terugzoeken, max 3 à 4 pagina's ;)

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:43
crazyheinz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Exact zelfde probleem, zelfde sw, ook bij eneco, ik laadde vroeger ook enkel aan 1.4kw en nu wacht hij alleen maar op vermogen tot ik boost in gang krijg. Problemen zijn er bij mij pas gekomen nadat ik myeve app heb gekoppeld, vroeger daar ook al problemen mee gehad eigenlijk. Heb je al een fix toevallig?
Krijg het gevoel dat het issue is begonnen nadat Eneco bij mij 7.3.0 er op heeft gezet, daarna regelmatig dat de laadpaal wacht op vermogen. Wil binnenkort 7.1.6 eens terug gaan zetten om te kijken of dit het probleem verhelpt.

Arjan

• marciej123
  • Laatst online: 23-01 15:22
Dit werkt hier al sinds de aanpassing naar behoren!
Ik heb wel een tijdje een probleem gehad, er stond een timeout in waardoor laden op schema niet goed werkte, deze timeout heb ik op 0 seconden gezet en toen werkte het wel.

Waarom dit ineens een probleem was geen idee, maar wellicht goed om te weten.

[ Voor 3% gewijzigd door marciej123 op 21-01-2026 10:57 ]

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:13
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
txstart2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:44:57 8993.623kWh A0576568 3 2 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:44:57 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:44:59 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:45:19 8993.623 N
txstop2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:45:19 8993.623kWh A0576568 6 5 N
txstart2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:45:32 8993.623kWh A0576568 3 2 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:45:32 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:45:33 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:47:09 8993.623 N
txstop2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:47:09 8993.623kWh A0576568 6 5 N
txstart2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:48:38 8993.623kWh A0576568 3 2 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:48:38 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:48:40 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:48:57 8993.623 N
txstop2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:48:57 8993.623kWh A0576568 6 2 N
txstart2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:50:01 8993.623kWh A0576568 3 2 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:50:01 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:50:03 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:50:27 8993.623 N
txstop2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:50:27 8993.623kWh A0576568 6 2 N
txstart2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:50:40 8993.623kWh A0576568 3 2 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:50:40 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:50:42 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:51:50 8993.623 N
txstop2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:51:50 8993.623kWh A0576568 6 5 N
txstart2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:52:53 8993.623kWh A0576568 3 2 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:52:53 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:52:55 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:54:07 8993.623 N
txstop2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:54:07 8993.623kWh A0576568 6 5 N
txstart2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:55:35 8993.623kWh A0576568 3 2 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:55:35 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:55:37 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:56:45 8993.623 N
txstop2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:56:45 8993.623kWh A0576568 6 5 N
txstart2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 16:58:13 8993.623kWh A0576568 3 2 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:58:13 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 16:58:15 8993.623 N
mv: socket 1, 2026-01-05 17:00:25 8993.672 N
txstop2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 17:00:25 8993.672kWh A0576568 6 5 N
txstart2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 17:00:36 8993.672kWh A0576568 3 2 N
mv: socket 1, 2026-01-05 17:00:36 8993.672 N
mv: socket 1, 2026-01-05 17:00:37 8993.673 N
mv: socket 1, 2026-01-05 17:01:50 8993.672 N
txstop2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 17:01:50 8993.672kWh A0576568 6 5 N
txstart2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 17:03:19 8993.672kWh A0576568 3 2 N
mv: socket 1, 2026-01-05 17:03:19 8993.672 N
mv: socket 1, 2026-01-05 17:03:20 8993.673 N
mv: socket 1, 2026-01-05 17:04:30 8993.672 N
txstop2: id 0xffffffffffffffff, socket 1, 2026-01-05 17:04:30 8993.672kWh A0576568 6 5 N
Is er iemand bekend met dit fenomeen? Mijn lader is continu lijkt het wel aan het aan het uitspringen oid... terwijl er geen kw's worden gestuurd omdat de auto dan niet nodig vind om te laden... Is dit een slechte verbinding oid?

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:53
Vraagje:

Mijn paal hangt aan een backoffice, maar ik wil toch een kaartje toekennen zodat ik privé kan laden.... is dit mogelijk via ACE? of moet effectief de backoffice een kaartje toelaten?

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-01 13:11
NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:48:
Vraagje:

Mijn paal hangt aan een backoffice, maar ik wil toch een kaartje toekennen zodat ik privé kan laden.... is dit mogelijk via ACE? of moet effectief de backoffice een kaartje toelaten?
Moet via de backoffice... die overruled namelijk lokale kaartjes (verdwijnen steeds uit de whitelist - begrijp ook niet wie dat ontwikkeld heeft op die manier).

• NoFate
r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Moet via de backoffice... die overruled namelijk lokale kaartjes (verdwijnen steeds uit de whitelist - begrijp ook niet wie dat ontwikkeld heeft op die manier).
idd, net ook mail gestuurd naar dieteren, en kreeg hetzelfde antwoord :-)
eerste ervaring al beter als Luminus .. ik heb hier nog wat mifare kaartjes liggen, heb gevraagd of ze er 1 willen activeren als "privé" , want je kon ook kaartjes kopen via hun webshop, maar 20€ voor een pasje is wat veel :-)

• Koen Hendriks
  • Laatst online: 23-01 22:52

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

marciej123 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:56:
[...]

[...]

Dit werkt hier al sinds de aanpassing naar behoren!
Ik heb wel een tijdje een probleem gehad, er stond een timeout in waardoor laden op schema niet goed werkte, deze timeout heb ik op 0 seconden gezet en toen werkte het wel.

Waarom dit ineens een probleem was geen idee, maar wellicht goed om te weten.
@HyperBart en @AudioHome hebben het dus schijnbaar voor mekaar zonder hardware aanpassingen.

Mij nog niet gelukt.

• HyperBart
Koen Hendriks schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:43:
[...]

@HyperBart en @AudioHome hebben het dus schijnbaar voor mekaar zonder hardware aanpassingen.

Mij nog niet gelukt.
Mja, ik heb je ook nog niet de screenshots zien posten, dan wordt het wat moeilijk he :) , 't is hier chance helder weer maar mijne glazen bol is dit jaar wat mistig.

• helm71
  • Laatst online: 23-01 22:24
NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:48:
Vraagje:

Scharrel ergens een gratis laadpas op, en voeg die toe en gebruik hem alleen thuis.. dat werkt bij mij prima (ik zit op bluecurrent)

• NoFate
helm71 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Scharrel ergens een gratis laadpas op, en voeg die toe en gebruik hem alleen thuis.. dat werkt bij mij prima (ik zit op bluecurrent)
Wij kunnen zelf geen passen toevoegen blijkbaar in de portal... We moeten perse een kaart van hun kopen... Wat eigenlijk bullshit is, want ze moeten gewoon de tag whitelisten

• flupp
Tunestwo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:56:

Is er iemand bekend met dit fenomeen? Mijn lader is continu lijkt het wel aan het aan het uitspringen oid... terwijl er geen kw's worden gestuurd omdat de auto dan niet nodig vind om te laden... Is dit een slechte verbinding oid?
Dit zou mij niet verwonderen als zoiets van firmwareversie 6.6.2 afkomstig is? Daar maakte ik een ander enigszins gelijkaardig fenomeen mee mee, dat er telkens op neerkwam dat de kabel zogezegd werd uitgetrokken, terug zogezegd werd ingeplugd, en vervolgens een fout als dat het laden zogezegd niet startte. Dit terwijl ik de kabel niet eens had aangeraakt.

Dit fenomeen was helemaal weg eens ik had geupgrade naar 7.3.0.

Met die 6.6.2 kwam ik vreemde dingen tegen.

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-01 17:16
NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Wij kunnen zelf geen passen toevoegen blijkbaar in de portal... We moeten perse een kaart van hun kopen... Wat eigenlijk bullshit is, want ze moeten gewoon de tag whitelisten
whitelisten van een willekeurige tag in de paal lukt bij Leaseplan ook niet. Worden elke dag geschoond.

Uiteindelijk een gratis laadpas van een (te dure) aanbieder, die ik nooit op straat ga gebruiken, in de portal van leaseplan kunnen instellen als "eigen rekening" en daar laden we thuis de prive auto mee.

• r2504
rick-1975 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:31:
[...]
Uiteindelijk een gratis laadpas van een (te dure) aanbieder, die ik nooit op straat ga gebruiken
Hoeft zelfs geen laadpas te zijn... gewoon eender welke bankkaart werkt ook als pasje hoor.

Scan je kaart even en kijk in de logs welk nummer het is... en laat dit dan opnemen in hun lijst.

Maar op zich begrijp ik nog steeds niet waarom whitelists worden gecleared... absurd design.

• r2504
NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:12:
[...]
idd, net ook mail gestuurd naar dieteren
eerste ervaring al beter als Luminus .. i
Ik heb hen gemailed met de vraag waarom ik m'n eigen laadpaal niet meer zie in de app... en nog steeds geen antwoord. Niet echt een goede ervaring met hen tot hiertoe.

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-01 17:16
r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Hoeft zelfs geen laadpas te zijn... gewoon eender welke bankkaart werkt ook als pasje hoor.

Scan je kaart even en kijk in de logs welk nummer het is... en laat dit dan opnemen in hun lijst.

Maar op zich begrijp ik nog steeds niet waarom whitelists worden gecleared... absurd design.
Willekeurige pasjes kunnen niet worden ingevoerd in de portal van LP.
Ik heb genoeg tags etc in huis, die wel in de paal zelf eenmalig werkte en daarna automatisch werde verwijderd.
Alleen cardnummers die LP (op de een of ander vage wijze) wel accepteerd kun je opslaan.
Dan vervolgens heb je de keuze voor eigen rekening.

• NoFate
r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:57:
[...]

Ik heb hen gemailed met de vraag waarom ik m'n eigen laadpaal niet meer zie in de app... en nog steeds geen antwoord. Niet echt een goede ervaring met hen tot hiertoe.
In welke app? Die van dieteren zelf? Hun portal?

• helm71
NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Wat een waanzin…. Is de paal van jezelf ? Want dan ben jij de persoon die dat bepaalt zou ik zeggen…

Bij mij kan ik ze zelf toevoegen en dan aanvinken dat het een “gratis” kaart is (wat betekend dat de kosten niet via bluecurrent lopen, met andere woorden: dan zijn het mijn eigen kosten voor de auto van mijn vrouw… alleen die van mijn leasebak gaan naar bluecurrent)

• NoFate
helm71 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Wat een waanzin…. Is de paal van jezelf ? Want dan ben jij de persoon die dat bepaalt zou ik zeggen…

Bij mij kan ik ze zelf toevoegen en dan aanvinken dat het een “gratis” kaart is (wat betekend dat de kosten niet via bluecurrent lopen, met andere woorden: dan zijn het mijn eigen kosten voor de auto van mijn vrouw… alleen die van mijn leasebak gaan naar bluecurrent)
Waar voeg je ze toe? Via ACE ? Of ergens in de portal van de backoffice zelf? Want die optie heb ik niet in de backoffice

• r2504
NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:10:
[...]
In welke app? Die van dieteren zelf? Hun portal?
In de app van D'Ieteren zelf... op de kaart dus (voorheen kon ik zo m'n eigen laadpaal aanduiden en het laden starten zonder dat ik een kaart nodig had).

• NoFate
r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:38:
[...]

In de app van D'Ieteren zelf... op de kaart dus (voorheen kon ik zo m'n eigen laadpaal aanduiden en het laden starten zonder dat ik een kaart nodig had).
Ah. Ook eens de app geïnstalleerd... Idd Chargepoint zie ik wel in de settings, maar de paal zelf staat idd niet op de kaart, andere palen wel. En idd van daaruit kan je charge klikken... Wist ik niet dat dat kon...
Wel vreemd idd dat je eigen paal er niet tussen staat... Alleen publieke palen zo lijkt

• r2504
Onze paal stond voordien semi-publiek... niet zichtbaar maar wel bruikbaar door andere kaarthouders.

Vraag me dus af of hij nog steeds semi-publiek staat... moet nog eens aan vrienden vragen om te komen testen of laden voor hun nog lukt.

• NoFate
r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:47:
Onze paal stond voordien semi-publiek... niet zichtbaar maar wel bruikbaar door andere kaarthouders.

Vraag me dus af of hij nog steeds semi-publiek staat... moet nog eens aan vrienden vragen om te komen testen of laden voor hun nog lukt.
Hier staat hij ook semi publiek, want ik laad er nog steeds aan als publieke gebruiker , dat werkt nog ;-)
De backoffice / Dieteren kaart gebruikt mijn vrouwtje

[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 21-01-2026 22:00 ]

• helm71
NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Waar voeg je ze toe? Via ACE ? Of ergens in de portal van de backoffice zelf? Want die optie heb ik niet in de backoffice
In de backoffice applicatie…

Voordat ik het backoffice activeerde op mijn laadpaal kon dat keurig via de MyEve applicatie. De backoffice dwingt een aantal settings af en daaronder ook de instelling dat de approval van laadpassen via de backoffice verloopt.

Ik kom voor hetbackoffice ook prima mijn toegangssleutel gebruiken als rfid, sinds het backoffice moet het een laadpasnummer zijn. Ik gebruik altijd de laadpas van de baas maar heb voor buitenland een plugsurfing kaart (gratis) en die heb ik als “gratis kaart” toegevoegd in de portal..

Je zou eens kunnen proberen te experimenteren met het terugzetten van de instellingen in de laadpaal maar ik vermoed dat je backoffice dan omvalt.

Heb je dit backoffice “via de zaak” ? En is de paal van jou of van de baas ?

• NoFate
helm71 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:00:
[...]

In de backoffice applicatie…

Voordat ik het backoffice activeerde op mijn laadpaal kon dat keurig via de MyEve applicatie. De backoffice dwingt een aantal settings af en daaronder ook de instelling dat de approval van laadpassen via de backoffice verloopt.

Ik kom voor hetbackoffice ook prima mijn toegangssleutel gebruiken als rfid, sinds het backoffice moet het een laadpasnummer zijn. Ik gebruik altijd de laadpas van de baas maar heb voor buitenland een plugsurfing kaart (gratis) en die heb ik als “gratis kaart” toegevoegd in de portal..

Je zou eens kunnen proberen te experimenteren met het terugzetten van de instellingen in de laadpaal maar ik vermoed dat je backoffice dan omvalt.

Heb je dit backoffice “via de zaak” ? En is de paal van jou of van de baas ?
De backoffice heb ik nodig voor de andere auto... Maar wil ook idd privé laden... In onze backoffice kan ik geen pasjes toevoegen...

Als jij privé laad, zie je dan kosten ergens wat het normaal zou gekost hebben?

• NoFate
r2504 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:57:
[...]

ik had direct antwoord, op de map zie je dus alleen maar de publieke punten, je eigen laadpaal dus ook niet...
Heb ondertussen een extra dieteren laadpas besteld, grapje kost 20€ , jammer dat je geen eigen pasjes in de EVC portal kan toevoegen.. want technisch zou dat perfect moeten kunnen

• helm71
NoFate schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:07:
[...]

De backoffice heb ik nodig voor de andere auto... Maar wil ook idd privé laden... In onze backoffice kan ik geen pasjes toevoegen...

Als jij privé laad, zie je dan kosten ergens wat het normaal zou gekost hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70XNvh2iCjjI2iJerEM0J65kCwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IG2KerPRaTLLGTqEMVeNX0wS.jpg?f=fotoalbum_large

Half. Alle sessies worden gelogd in het portal van bluecurrent en daarin wordt de gebruikte laadpas vermeld. Als het een “gratis” laadpas is dan staat er dus geen vergoeding. De geladen hoeveelheid staat er wel en ook het tarief dat ik heb ingesteld (vast tarief dat voor alle laadsessies geld zolang ik het niet verander). Dit is ook downloadbaar in de online portal, als ik dat zou doen hoef ik die twee kolommen maar te vermenigvuldigen.

Bovenstaand is een voorbeeld van een laadsessie van onze eigen auto (van mijn vrouw, niet de leasebak)

• NoFate
helm71 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:40:
[...]

[Afbeelding]

Half. Alle sessies worden gelogd in het portal van bluecurrent en daarin wordt de gebruikte laadpas vermeld. Als het een “gratis” laadpas is dan staat er dus geen vergoeding. De geladen hoeveelheid staat er wel en ook het tarief dat ik heb ingesteld (vast tarief dat voor alle laadsessies geld zolang ik het niet verander). Dit is ook downloadbaar in de online portal, als ik dat zou doen hoef ik die twee kolommen maar te vermenigvuldigen.

Bovenstaand is een voorbeeld van een laadsessie van onze eigen auto (van mijn vrouw, niet de leasebak)
Merci, snap nog altijd niet dat ik zelf een mifare tag kan doorgeven, want meer dan het doorgeven van de tag of sn van de kaart is voldoende, moet persé een kaart van hun zijn , ppff

nuja, besteld, maar beetje zonde :)

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:13
flupp schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Dit zou mij niet verwonderen als zoiets van firmwareversie 6.6.2 afkomstig is? Daar maakte ik een ander enigszins gelijkaardig fenomeen mee mee, dat er telkens op neerkwam dat de kabel zogezegd werd uitgetrokken, terug zogezegd werd ingeplugd, en vervolgens een fout als dat het laden zogezegd niet startte. Dit terwijl ik de kabel niet eens had aangeraakt.

Dit fenomeen was helemaal weg eens ik had geupgrade naar 7.3.0.

Met die 6.6.2 kwam ik vreemde dingen tegen.
Ik draai zelf op het moment al een tijdje 7.3.0 Ik heb ondertussen EVCC draaien op de achtergrond maar alsnog lijkt me dit gedrag niet heel bijvoordelijk ik ga nog even verder zoeken.

• flupp
Tunestwo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:06:
[...]
Ik draai zelf op het moment al een tijdje 7.3.0 Ik heb ondertussen EVCC draaien op de achtergrond maar alsnog lijkt me dit gedrag niet heel bijvoordelijk ik ga nog even verder zoeken.
Ik moet intussen ook terugkomen op mijn bewering dat mijn 6.6.2 probleem nooit nog voorkwam bij mijn 7.3.0. Want voorzover ik het kan zien, had ik vannacht opnieuw een virtuele ont- en aankoppeling. Dit zie ik omdat ik met mijn domotica de laadpaal-status bijhoud in een log. Maar dan toch is dit heel wat minder frekwent met de 7.3.0 dan voorheen met de 6.6.2.

Misschien, als je ook de mogelijkheid hebt om de laadpaalstatus te loggen, kun je eens kijken wat er tijdens zo’n stop/startgebeurtenis van jou gebeurt met (de waardes van) de laadpaalstatus. Ik denk zo’n beetje dat hetgeen er bij jou gebeurt ook iets gelijkaardigs kan zijn als hetgeen ik voorheb.

• r2504
NoFate schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:55:
[...]
Hier staat hij ook semi publiek, want ik laad er nog steeds aan als publieke gebruiker , dat werkt nog ;-)
De backoffice / Dieteren kaart gebruikt mijn vrouwtje
Het antwoord van D'Ieteren is dat de laadpaal niet publiek staat (tja, stond hij voordien ook niet) en dat je daarvoor een ander abonnement nodig hebt (vermoedelijk extra langs de kassa passeren). Ik heb dus nogmaals geinformeerd naar het concept "semi-publiek"... uiteindelijk gebruiken ze dezelfde backoffice als de vorige leverancier dus ik zie niet in waarom het nu niet zou kunnen.

Of iemand anders met een laadpas kan laden heb ik nog niet kunnen testen... even wachten tot ik eens bezoek met een EV heb. Heb de vraag trouwens ook doorgegeven aan D'Ieteren of dat nog zou kunnen.

PS. M'n ticket was al afgesloten als "opgelost"... ik haat bedrijven die voor mij gaan bepalen wanneer iets is opgelost of niet.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:51
Ik wil binnenkort een Alfen Single S-Line of Pro-line aanschaffen via Marktplaats. Is er nog iets waar ik op moet letten bij de aanschaf? Bij de installatie komt er ook een RJ45 kabel richting de laadpaal. Is dat genoeg om load balancing en laden op zonnestroom te realiseren? Het is me niet helemaal duidelijk hoe deze laadpaal p1 info binnenkrijgt.

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:18

theo66

NIBE S1155-6

stijnos1991 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:42:
Ik wil binnenkort een Alfen Single S-Line of Pro-line aanschaffen via Marktplaats. Is er nog iets waar ik op moet letten bij de aanschaf? Bij de installatie komt er ook een RJ45 kabel richting de laadpaal. Is dat genoeg om load balancing en laden op zonnestroom te realiseren? Het is me niet helemaal duidelijk hoe deze laadpaal p1 info binnenkrijgt.
- Wachtwoorden
- Welke opties of licenties zijn erbij
Het beste is twee utp kabels, 1 voor netwerk en 1 voor P1/loadbalancing

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-01 23:29

Pierik

I'll be back!!!

Hallo,

Ik heb al even gezocht maar helaas nog geen oplossing voor mijn probleem gevonden. Ik heb een Alfen eve single pro-line laadpaal, ik heb zelf via de ACE Installer de firmware bijgewerkt naar de laatste versie (7.3.0-4377), ik heb ook de laatste versie van de ACE installer geïnstalleerd staan. Ik heb de laadpaal al een jaar of 6 in bezit en d.m.v. het splitten van de p1 kabel heb ik hem op het netwerk aangesloten.

Nu het probleem. Ik wil switchen van backoffice (zit nu bij evcompany maar wil overstappen naar TAP electric.) Volgens het stappenplan zou je hiervoor gebruik kunnen maken van de Tap Electric backoffice preset in de ACE Installer. Echter is die lijst bij mij leeg. Ik heb begrepen dat de lijst met presets normaal gesproken automatisch gedownload zou moeten worden maar dat gebeurd dus niet.

Ik heb de ace installer ook nog op een andere laptop geïnstalleerd maar daar gebeurd hetzelfde. Als ik kies voor check for updates (terwijl ik verbonden ben met de laadpaal) komt de melding dat ik up to date ben.

Heeft iemand hier enig idee hoe ik de presets toch binnen krijg? Via de My Eve app zie ik overigens wel de juiste presets maar ik doe dit soort dingen het liefst via de ACE installer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae4IYf8Dtn5TwkXRFZnMGEfgVdw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TmLYZTargj15eTQCG0NaMx1x.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJgzTNFnxdm205qo4vZ-1O5V9-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3kEpHVIOTAeIT80CI4ABno6.jpg?f=fotoalbum_large

Iracing Profiel

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:51
theo66 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:53:
[...]

- Wachtwoorden
- Welke opties of licenties zijn erbij
Het beste is twee utp kabels, 1 voor netwerk en 1 voor P1/loadbalancing
p1 gaat toch over een 6-aderige kabel? Een RJ11? Bij mij komt de paal in de tuin, ver van de meterkast af. Ik lees in de docs wel iets over uitlezen van een homewizard P1 meter. Of doel jij op het 'tunnelen' van het P1 signaal over UTP o.i.d.?

• helm71
stijnos1991 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:27:
[...]

p1 gaat toch over een 6-aderige kabel? Een RJ11? Bij mij komt de paal in de tuin, ver van de meterkast af. Ik lees in de docs wel iets over uitlezen van een homewizard P1 meter. Of doel jij op het 'tunnelen' van het P1 signaal over UTP o.i.d.?
P1 is 4 aders… 100mb netwerk ook.. utp is 8 aders, dus splitsen kan.

Maar als je toch draad moet leggen zou ik er gewoon twee leggen..

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:18

theo66

NIBE S1155-6

stijnos1991 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:27:
[...]

P1 moet je op Alfen idd met 4 aders RJ11 aansluiten. De afstand die je kan overbruggen is beperkt. Ik gebruik zelf een P1 splitter van cedel, specifiek voor Alfen. Ze hebben ook oplossingen voor langere afstanden.
Het kan met 1 utp kabel die je splitst (dit forum staat er vol mee) maar als je toch bezig bent is 2 kabels handiger.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
Pierik schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:10:
Hallo,

Ik heb al even gezocht maar helaas nog geen oplossing voor mijn probleem gevonden. Ik heb een Alfen eve single pro-line laadpaal, ik heb zelf via de ACE Installer de firmware bijgewerkt naar de laatste versie (7.3.0-4377), ik heb ook de laatste versie van de ACE installer geïnstalleerd staan. Ik heb de laadpaal al een jaar of 6 in bezit en d.m.v. het splitten van de p1 kabel heb ik hem op het netwerk aangesloten.

Nu het probleem. Ik wil switchen van backoffice (zit nu bij evcompany maar wil overstappen naar TAP electric.) Volgens het stappenplan zou je hiervoor gebruik kunnen maken van de Tap Electric backoffice preset in de ACE Installer. Echter is die lijst bij mij leeg. Ik heb begrepen dat de lijst met presets normaal gesproken automatisch gedownload zou moeten worden maar dat gebeurd dus niet.

Ik heb de ace installer ook nog op een andere laptop geïnstalleerd maar daar gebeurd hetzelfde. Als ik kies voor check for updates (terwijl ik verbonden ben met de laadpaal) komt de melding dat ik up to date ben.

Heeft iemand hier enig idee hoe ik de presets toch binnen krijg? Via de My Eve app zie ik overigens wel de juiste presets maar ik doe dit soort dingen het liefst via de ACE installer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nieuwste service installer al gedownload?
Bij opstarten kan je kiezen voor "downloaden presets" incl het aantal nieuwe die beschikbaar zijn. Mogelijk dat een huisgebonden / laptop verbonden Firewall het contact met de ftp-omgeving van de presets tegenhoud?

• VidaR-9
  • Laatst online: 15:31
Hier is de Alfen Pro voor de tweede keer in paar maanden “stuk”. Vorige keer gebeurde dat na wat elektriciteit werkzaamheden, toen is er een zekering vervangen. Nu is weer de stroom er even afgeweest en toen de stroom erop is alles op zwart gegaan, dus vermoed hetzelfde issue.

Zijn de palen hier gevoelig voor? Ik heb nog nooit apparatuur gehad die stuk ging door zoiets.

• r2504
theo66 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:31:
[...]
P1 moet je op Alfen idd met 4 aders RJ11 aansluiten. De afstand die je kan overbruggen is beperkt. Ik gebruik zelf een P1 splitter van cedel, specifiek voor Alfen. Ze hebben ook oplossingen voor langere afstanden.
Het kan met 1 utp kabel die je splitst (dit forum staat er vol mee) maar als je toch bezig bent is 2 kabels handiger.
Waarom ligt iedereen toch te prutsen met die P1 kabel en splitters... gebruik de kabel gewoon voor ethernet (geen afstand of stabiliteitsproblemen) en koop je een Homewizard P1 meter (welke je kan vinden voor 25 euro).

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:22
r2504 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Waarom ligt iedereen toch te prutsen met die P1 kabel en splitters... gebruik de kabel gewoon voor ethernet (geen afstand of stabiliteitsproblemen) en koop je een Homewizard P1 meter (welke je kan vinden voor 25 euro).
En je load balancing dan?

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

La1974 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:37:
[...]

En je load balancing dan?
Dat kan ook via HomeWizard P1 via LAN. Dan komt je P1 signaal via je homewizard dongle, en niet meer via de P1 poort.

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[...]

Wellicht omdat het overgrote deel van de Alfen laadpalen door een laadpaal-leverancier worden geinstalleerd, en die sluiten standaard geen LAN poort aan want de communicatie verloopt via het mobiele netwerk. Zelfs een P1 kabel aansluiten doen ze vaak alleen als de P1 poort op je meter vrij is, en de afstand niet langer dan X meter.
Een CAT5E kabel splitten in 100M Ethernet en de overige aders gebruiken voor de P1 poort is er al helemaal niet bij.
Als je achteraf toch vanaf je eigen netwerk met de paal wilt babbelen, zal je iets moeten verzinnen, want je leverancier doet verder niks meer, voor hun werkt de paal naar behoren.

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:50

YJB

[...]

Tja, je introduceert toch weer 2 extra "potential points of failure" wifi en je HW P1 meter. Dus ik zie het als een prima workaround als je niet anders kan, maar anders heeft mijn voorkeur toch echt gewoon een directe P1 verbinding.

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-01 23:29

Pierik

I'll be back!!!

Heinemancp schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:05:
[...]

Nieuwste service installer al gedownload?
Bij opstarten kan je kiezen voor "downloaden presets" incl het aantal nieuwe die beschikbaar zijn. Mogelijk dat een huisgebonden / laptop verbonden Firewall het contact met de ftp-omgeving van de presets tegenhoud?
Jep de nieuwste ACE Installer staat er op (versie 4.1.0-408 in ieder geval). Het probleem is dus dat die vraag voor het downloaden van de laatste updates niet komt. Ik heb geen firewall thuis waar verkeer naar buiten mee wordt tegen gehouden.

Maar het is dus geen bekend probleem?

Iracing Profiel

• LDhondt
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-01 18:21
YJB schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Tja, je introduceert toch weer 2 extra "potential points of failure" wifi en je HW P1 meter. Dus ik zie het als een prima workaround als je niet anders kan, maar anders heeft mijn voorkeur toch echt gewoon een directe P1 verbinding.
Inderdaad. Ik slaag er niet in de Homewizard te koppelen. Alles zit op hetzelfde thuisnetwerk. Ik heb connectie met de laadpaal via de ACE installer (laptop) en apps, en ik zie de data in de Homewizard app. Maar ik krijg geen data van de Homewizard dongle binnen in de Alfen. Hij is met ACE installer wel geconfigureerd zoals het moet (volgens eerdere posts), heeft zelf het juiste IP adres ingevuld, enz.. iemand een suggestie?

• Heinemancp
LDhondt schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Inderdaad. Ik slaag er niet in de Homewizard te koppelen. Alles zit op hetzelfde thuisnetwerk. Ik heb connectie met de laadpaal via de ACE installer (laptop) en apps, en ik zie de data in de Homewizard app. Maar ik krijg geen data van de Homewizard dongle binnen in de Alfen. Hij is met ACE installer wel geconfigureerd zoals het moet (volgens eerdere posts), heeft zelf het juiste IP adres ingevuld, enz.. iemand een suggestie?
Homewizzard api aangezet?
Kan je zelf bij het ip adres / json uitput van de homewizzard?
Of eerst updaten, dat moest ik doen voordat het werkte.

• Trent
  • Laatst online: 10:25
Ik raak er na uren proberen niet helemaal uit met de Modbus config. Ik gebruik deze pdf als basis.
Enkel de eerste werkt. Register 390 heeft een "note" in de PDF en die werkt inderdaad niet. Maar de overige zouden moeten werken. Ik begrijp niet zo goed wat het verschil is tussen 374 en 390 moet voorstellen maar zonder de data kan ik dat niet uitvissen. Heeft iemand anders deze puzzel al gelegd :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
# Delivered to the car (kWh)
      - name: "Alfen Energy Delivered (car)"
        slave: 1
        address: 374
        input_type: holding
        data_type: float64
        scale: 0.001
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
        state_class: total_increasing

# Consumed from grid/panel (kWh)
      - name: "Alfen Energy Consumed (grid)"
        address: 390
        data_type: uint64

# --- PHASE L1 ---
      - name: "Alfen Energy Delivered L1"
        address: 378
        precision: 3
        unit_of_measurement: "Wh"

# --- PHASE L2 ---
      - name: "Alfen Energy Delivered L2"
        address: 382
        precision: 3

• DaRealRenzel

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

LDhondt schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Zit je LAN en je WLAN in hetzelfde ethernet segment ? Zelfde IP Adres reeks ? Alfen heeft een zeer magere IP Stack aan boord, die niet zo heel goed met verschillende netwerken overweg kan

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste