[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Kammika schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:35:
[...]

Dit is toch uniek voor Alfen? Voldoende villeroy en Boch is allerlei badkamers van consumenten, maar dat gaat ook altijd via partners en is prima model

Er zijn ook voldoende tussenpartijen die alfen palen leveren aan consumenten en daar dan ook onderhoud/service op doen. Enige waar het misgaat is als het via een bedrijf (werkgever) geleverd is en dan overgaat naar een consument (werknemer) waardoor die tussen partij er niet meer tussen zit. Dan is dus van belang dat je zo’n partij er wel tussen blijft houden…
Er zijn ook andere situaties waarin dit belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een gebruikte laadpaal of het overnemen van een laadstation bij een nieuwe woning.

Doordat er een tussenpartij nodig is, is de laadpaal bij problemen sneller economisch total loss.

Ik ga even de firmware updaten van mijn Villeroy en Boch wastafel. Hopelijk zitten er geen feature-brekende bugs in. Of erger nog, dat ik ’m brick. _/-\o_

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:50
Je zou in de MyEVE APP eens kunnen kijken onder ''Geavanceerd -> Stationseigenschappen -> Communication -> 3291_00 - WiFi - AP Enabled - uint8" en wat daar vervolgens de ingestelde waarde is. Die moet sowieso op '1' staan om het Build In WiFi AP aan te kunnen spreken (áls er al een WiFi module gemonteerd is).

De Strings 328D / 328E / 328F laten volgens mij zien óf er überhaupt zo'n module aanwezig is (deze kun je ook niet eigenhandig aanpassen).
Ik heb precies gedaan wat je zei (installeer je deze laadpalen trouwens?).
3291_00 wifi AP Enabled staat op 1 (stond ie al)
Je overige genoemde strings zijn allemaal aanwezig.
Wat kan er dan fout gaan?

[ Voor 53% gewijzigd door johan12 op 12-09-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

johan12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:29:
En als dat niet gebeurt kan ik er dan vanuit gaan dat er geen wifi mogelijkheid is?
Of zit dit wellicht nog ergens in het menu/instellingen van de paal verstopt als ik hem benader middels de UTP kabel.
Volgens de datasheet van Alfen heeft de Double reeks géén wifi aan boord. Enkel de Single toestellen (na een bepaalde productiedatum).

• Espio auraforce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-09 14:18
Dag Allemaal
Ik ben op zoek naar een laadpaal en mijn elektricien raadde alfen aan.
Echter ben ik nog niet overtuigd. Misschien dat eigenaren hier wat vragen kunnen beantwoorden? (Moest je mijn naam herkennen, ik heb inderdaad een apart meer algemeen topic gemaakt gisteren, maar ik blijf gewoon verder zoeken, ik richt mij momenteel op Alfen als kandidaat).

Aflen kan werken met EVCC zie ik, en dus ook home assistant. Echter vraag ik mij het volgende af :
Als ik een alfen paal koop, koop ik dan best de Eve Single S-line of de Eve Single Pro-line (apart van een schermpje zie ik niet echt een groot verschil).
Ik wil eigenlijk uiteindelijk met Home assistant hier thuis dingen regelen (zoals mijn warmtepomp die nu vrij dom is slim maken en enkel overdag laten opladen met zonne-energie). Dus die wil ik uiteindelijkl prioriteit geven wat ik hoop met EVCC of in het slechtse geval Home-assistant te doen. Kan dit gewoon (via EVCC dan bijvoorbeeld) ?
Als je dit wil doen, moet je dan die extra "active load balancing" aankoop doen (die van +/-200 euro eenmalig)? Of kan je ook zonder die active load balancing het laadvermogen regelen (via EVCC/Home assistant dan)? Dit is in België en voor capaciteitstarief daarom een must.
Zover ik ook kan lezen kan ik de P1 poort gewoon blijvend geconnectoor houden aan home-assistant, en dan via Modbus/UTP kabel alsnog die data naar de laadpaal krijgen?

Ik zie namelijk ook dingen verschijnen over een abbonement bij Aflen en daar vind ik niks van terug op hun website. Dus ik vraag mij af waar dat allemaal over gaat. Ik zou het jammer vinden een paal te kiezen en dan erachter te komen dat ik na een nogal dure aankoop ineens nog maandelijks ga mogen betalen om slim te kunnen omgaan met mijn elektriciteitsverbruik thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:37
Deels antwoord op je vragen:
- Ik heb zelf de S-line en zie niet echt meerwaarde in de pro line. Ik zie hier veel storingen voorbij komen met het scherm. De kleur van de LEDs is voldoende.
- Ik lees uit met Domoticz ipv Home assistant maar doe geen sturing, alleen uitlezen.
- Active loadbalancing heb ik en die is regelmatig aktief als ik tijdens het laden andere apparaten in huis aanzet (waterkoker, droger, oven, wasmachine etc). Ik zou dat zeker er bij nemen om overbelasting te vermijden.

De andere antwoorden laat ik over aan degenen die er ervaring mee hebben. Ik heb veel vragen over capaciteitstarief aansturing hier voorbij zien komen en volgens mij is dat een lastig verhaal (en daar is load balancing niet voor bedoeld en niet te gebruiken).

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:04
Sinds deze week is mijn laadpaal terug van reparatie door Alfen en nu hebben ze er fw 7.2.0-4362 op gezet maar nu loop ik tegen een paar probleempjes aan:
- De paal staat ingesteld op Solar Charging op de status "Green" met een minimum van 1,4 kW, maar als ik nu m'n auto inplug, dan gaat die gewoon op 11 kW laden
- Ik heb de laadpaal in Home Assistant hangen door middel van de leeyuentuen hacs integratie maar bijv. de "solar boost" functie lijkt niet te werken (als ik hem aan zet, dan schiet die automatisch weer uit).

Is dit een gevolg van fw 7.2.0-4362? En zoja, kan ik "veilig" downgraden naar een lagere en welke moet ik dan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:12
Espio auraforce schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:29:
Dag Allemaal
Echter ben ik nog niet overtuigd. Misschien dat eigenaren hier wat vragen kunnen beantwoorden? (Moest je mijn naam herkennen, ik heb inderdaad een apart meer algemeen topic gemaakt gisteren, maar ik blijf gewoon verder zoeken, ik richt mij momenteel op Alfen als kandidaat).

Aflen kan werken met EVCC zie ik, en dus ook home assistant. Echter vraag ik mij het volgende af :
Als ik een alfen paal koop, koop ik dan best de Eve Single S-line of de Eve Single Pro-line (apart van een schermpje zie ik niet echt een groot verschil).
Ik wil eigenlijk uiteindelijk met Home assistant hier thuis dingen regelen (zoals mijn warmtepomp die nu vrij dom is slim maken en enkel overdag laten opladen met zonne-energie). Dus die wil ik uiteindelijkl prioriteit geven wat ik hoop met EVCC of in het slechtse geval Home-assistant te doen. Kan dit gewoon (via EVCC dan bijvoorbeeld) ?
Als je dit wil doen, moet je dan die extra "active load balancing" aankoop doen (die van +/-200 euro eenmalig)? Of kan je ook zonder die active load balancing het laadvermogen regelen (via EVCC/Home assistant dan)? Dit is in België en voor capaciteitstarief daarom een must.
Zover ik ook kan lezen kan ik de P1 poort gewoon blijvend geconnectoor houden aan home-assistant, en dan via Modbus/UTP kabel alsnog die data naar de laadpaal krijgen?

Ik zie namelijk ook dingen verschijnen over een abbonement bij Aflen en daar vind ik niks van terug op hun website. Dus ik vraag mij af waar dat allemaal over gaat. Ik zou het jammer vinden een paal te kiezen en dan erachter te komen dat ik na een nogal dure aankoop ineens nog maandelijks ga mogen betalen om slim te kunnen omgaan met mijn elektriciteitsverbruik thuis.
De Alfen Single Eve kan 3 fase 11Kw laden maar op 1 fase 3,7Kw (16A) Nu de hardware is wel voorzien en via de software is er de mogelijkheid om deze ook te 'Unlocken' mits een Licentie zou dit wel kunnen maar tot op heden geen leverancier die dit wil of kan bevestigen. Van een abonnement heb ik eerlijk gezegd geen weet iedereen die ik ken die zo'n een laadpaal heeft, heeft zeker geen abonnement ! Voor de rest werkt het goed kan zonladen, alleen kan ik niet zien hoeveel kw er is geladen gezien er een bug in de software zit. Er was een update maar deze heeft dan weer een probleem met de p1 meter dus het is afwachten (deze was speciaal ontwikkeld voor capaciteitstarief België)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:54
Bimmer schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:52:
[...]

De Alfen Single Eve kan 3 fase 11Kw laden maar op 1 fase 3,7Kw (16A) Nu de hardware is wel voorzien en via de software is er de mogelijkheid om deze ook te 'Unlocken' mits een Licentie zou dit wel kunnen maar tot op heden geen leverancier die dit wil of kan bevestigen. Van een abonnement heb ik eerlijk gezegd geen weet iedereen die ik ken die zo'n een laadpaal heeft, heeft zeker geen abonnement ! Voor de rest werkt het goed kan zonladen, alleen kan ik niet zien hoeveel kw er is geladen gezien er een bug in de software zit. Er was een update maar deze heeft dan weer een probleem met de p1 meter dus het is afwachten (deze was speciaal ontwikkeld voor capaciteitstarief België)
Ik heb een Eve Single (van de buren gekregen) met 32A licentie op 1 fase. Helaas gaat mijn PHEV maar tot 16A...

Na de upgrade naar 7.2.0-4362 gaf de app aan dat overzichten niet beschikbaar waren vanwege een probleem met de firmware, maar na het verwijderen en opnieuw installeren van de Eve Connect app kwamen ze meteen tevoorschijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Espio auraforce schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:29:
Dag Allemaal

Indien je via modbus met evcc naar uw Alfen gaat is de load balancing licentie nodig. Staat duidelijk in de evcc handleiding. ( Ik vermoed dat elke vorm van lb op deze palen een licentie nodig heeft, zelfs gewoon via p1 -dsmr4/5 zit ook gewoon achter de lb licentie denk ik).

Indien je voor evcc gaat , zal je ook een sponsortoken moeten ik dacht mij te herinneren eenmalig kopen 100 €, 'huren' 2€/maand.

Ik ben uitermate positief over mijn combo (evcc, Alfen sline pro/ modbus/ ha /hw P1 meter ). Mijn p1 aansluiting tussen paal en digitale meter werkt niet.

Ik heb de paal via het werk , met evcc heb ik minder nood aan het schermpje , maar een snelle blik op het schermpje blijft handig.

Ik heb mijn evcc nog niet ten volle ingesteld ivm het capaciteits tarief in België, is momenteel niet echt nodig. We koken hier op inductie (frietketel/oven), en onze piek capa wordt hier gehaald bij het koken. Digitale meter sinds februari en zowat elke van onze maand piek zeker door het koken. Net nog eens bekeken op de Fluvius website.

Mijn panelen liggen ZO dus vanaf smorgens 8 :30 tot 15:30 uur kunnen we de wagen laden.

[ Voor 3% gewijzigd door blahenazo op 14-09-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Espio auraforce
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-09 14:18
blahenazo schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:17:
[...]

Ik heb mijn evcc nog niet ten volle ingesteld ivm het capaciteits tarief in België, is momenteel niet echt nodig. We koken hier op inductie (frietketel/oven), en onze piek capa wordt hier gehaald bij het koken. Digitale meter sinds februari en zowat elke van onze maand piek zeker door het koken. Net nog eens bekeken op de Fluvius website.
Dankjewel voor het antwoord. En trouwens ook de andere mensen die gereageerd hebben.
Het klink wel alsof Alfen dan toch een optie is. Mogelijks dat dat abbonement dan was bedoeld voor die EVCC token.

Wel een vraagje Blahenazo: mag ik vragen welke kwPiek je haalt?
Want je geeft aan dat het niet nodig is. wij hebben ook inductie koken en onze gemiddelde piek is 4.6.
je laad dan enkel éénfasig (dus 3.6 kWmax) neem ik aan? Want als je tot 11kW kan laden en geen instellingen doet gaat je kwPiek toch wel de hoogte inschieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Nu online
Espio auraforce schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:15:
[...]

Dankjewel voor het antwoord. En trouwens ook de andere mensen die gereageerd hebben.
Het klink wel alsof Alfen dan toch een optie is. Mogelijks dat dat abbonement dan was bedoeld voor die EVCC token.

Wel een vraagje Blahenazo: mag ik vragen welke kwPiek je haalt?
Want je geeft aan dat het niet nodig is. wij hebben ook inductie koken en onze gemiddelde piek is 4.6.
je laad dan enkel éénfasig (dus 3.6 kWmax) neem ik aan? Want als je tot 11kW kan laden en geen instellingen doet gaat je kwPiek toch wel de hoogte inschieten?
Ik weet natuurlijk niet wat uw installateur aangaf. Maar er is een software unlock nodig (licentie) nodig voor de load balancing op Alfen palen.
En evcc rekend een kost voor devices die niet echt ' open' zijn. https://docs.evcc.io/en/docs/sponsorship

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdccD8a_09HcJGS_FD3uEeqIxdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3dKI56niQ3yc88b6ap1YZnA.jpg?f=fotoalbum_large

Maart
Piekvermogen
2,978 kW
Gemeten op do 06/03 21:15 - 21:30

April
Piekvermogen
3,183 kW
Gemeten op vr 11/04 20:15 - 20:30

Mei
Piekvermogen
4,121 kW
Gemeten op zo 04/05 15:45 - 16:00

Juni
Piekvermogen
4,145 kW
Gemeten op zo 29/06 12:45 - 13:00

Juli
Piekvermogen
3,011 kW
Gemeten op za 05/07 12:45 - 13:00

Augustus
Piekvermogen
4,806 kW
Gemeten op zo 10/08 18:45 - 19:00

September
Piekvermogen
3,604 kW
Voorlopige waarde
Gemeten op za 06/09 19:15 - 19:30

Sinds 9 aug heb ik evcc draaien. Daarvoor was het behelpen met laadplanning in de wagen en paal stond op 3~ dus minimum Is 4kW en de omvormer is maar 3,6 Wp. Maar doordat de baas betaald, gingen laden bij openbare palen :/ meestal aan het trein station. Wat eigenlijk absurd is. De grote verschuiving in augustus is moeilijk te missen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBHcej0ML1slLOpAhwpFiXldEjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fukXstSxRuosqfMfoTI2eKSM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Nu online
Ter verduidelijking, doordat de panelen ZO liggen is de kans dat de wagen laadt (via PV) op het moment van verbruikers die niet te verschuiven is 'klein'. We zijn nog zomer dus veel PV.

Vandaar dat het nog niet kritisch is om de laadpaal te loadbalancen met de rest van de woning. Voorlopig is de setting PV of wel 1.4 kW + PV.

In de winter zullen we natuurlijk moeten laden van het net.

Evcc stats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTOZl19To-NIzlb7d5YyrDVi--k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSj1TSAx3IXbS456olrsY4Nv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door blahenazo op 14-09-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bimmer
remmuz schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:13:
[...]

Ik heb een Eve Single (van de buren gekregen) met 32A licentie op 1 fase. Helaas gaat mijn PHEV maar tot 16A...

Na de upgrade naar 7.2.0-4362 gaf de app aan dat overzichten niet beschikbaar waren vanwege een probleem met de firmware, maar na het verwijderen en opnieuw installeren van de Eve Connect app kwamen ze meteen tevoorschijn!
Dit is de tot nu toe laatste software versie, deze is van Juli en had het probleem dat de P1 meter niet meer leest! Vandaar maar wachten tot dit weer opgelost is....(ik zit nu op 7.1.6-4345) deze heeft de bug dat je geen inzichten hebt in geladen kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bimmer schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:01:
[...]

Dit is de tot nu toe laatste software versie, deze is van Juli en had het probleem dat de P1 meter niet meer leest! Vandaar maar wachten tot dit weer opgelost is....(ik zit nu op 7.1.6-4345) deze heeft de bug dat je geen inzichten hebt in geladen kwh)
Volgens de EVE-Connect App (v1.4.9) is die bug inmiddels opgelost maar momenteel helaas nog niet beschikbaar gesteld (EVE Single Pro paal draait hier dus ook op 7.2.0 - 4362).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb7jNqDiCzG0TN-xWcPMj9ApC8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ORNbQAZQovWXkmEsncr3XS6a.png?f=fotoalbum_large

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:54
Will_M schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:16:
[...]

Volgens de EVE-Connect App (v1.4.9) is die bug inmiddels opgelost maar momenteel helaas nog niet beschikbaar gesteld (EVE Single Pro paal draait hier dus ook op 7.2.0 - 4362).

[Afbeelding]
Ik had exact diezelfde melding. App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en ik kreeg meteen alle laadsessies te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

remmuz schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:15:
[...]

Ik had exact diezelfde melding. App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en ik kreeg meteen alle laadsessies te zien.
HELD!!!! d:)b _/-\o_

Zélfs incl. alle historische sessie gegevens, terwijl deze APP bij mij nog nóóit correct gewerkt heeft :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bimmer
remmuz schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:15:
[...]

Effe een vraagje werkt het lezen van de P1 meter met deze software versie op de lader?
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste