Espio auraforce schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:29:
Dag Allemaal
Ik ben op zoek naar een laadpaal en mijn elektricien raadde alfen aan.
Echter ben ik nog niet overtuigd. Misschien dat eigenaren hier wat vragen kunnen beantwoorden? (Moest je mijn naam herkennen, ik heb inderdaad een apart meer algemeen topic gemaakt gisteren, maar ik blijf gewoon verder zoeken, ik richt mij momenteel op Alfen als kandidaat).
Aflen kan werken met EVCC zie ik, en dus ook home assistant. Echter vraag ik mij het volgende af :
Als ik een alfen paal koop, koop ik dan best de Eve Single S-line of de Eve Single Pro-line (apart van een schermpje zie ik niet echt een groot verschil).
Ik wil eigenlijk uiteindelijk met Home assistant hier thuis dingen regelen (zoals mijn warmtepomp die nu vrij dom is slim maken en enkel overdag laten opladen met zonne-energie). Dus die wil ik uiteindelijkl prioriteit geven wat ik hoop met EVCC of in het slechtse geval Home-assistant te doen. Kan dit gewoon (via EVCC dan bijvoorbeeld) ?
Als je dit wil doen, moet je dan die extra "active load balancing" aankoop doen (die van +/-200 euro eenmalig)? Of kan je ook zonder die active load balancing het laadvermogen regelen (via EVCC/Home assistant dan)? Dit is in België en voor capaciteitstarief daarom een must.
Zover ik ook kan lezen kan ik de P1 poort gewoon blijvend geconnectoor houden aan home-assistant, en dan via Modbus/UTP kabel alsnog die data naar de laadpaal krijgen?
Ik zie namelijk ook dingen verschijnen over een abbonement bij Aflen en daar vind ik niks van terug op hun website. Dus ik vraag mij af waar dat allemaal over gaat. Ik zou het jammer vinden een paal te kiezen en dan erachter te komen dat ik na een nogal dure aankoop ineens nog maandelijks ga mogen betalen om slim te kunnen omgaan met mijn elektriciteitsverbruik thuis.
Indien je via modbus met evcc naar uw Alfen gaat is de load balancing licentie nodig. Staat duidelijk in de evcc handleiding. ( Ik vermoed dat elke vorm van lb op deze palen een licentie nodig heeft, zelfs gewoon via p1 -dsmr4/5 zit ook gewoon achter de lb licentie denk ik).
Indien je voor evcc gaat , zal je ook een sponsortoken moeten ik dacht mij te herinneren eenmalig kopen 100 €, 'huren' 2€/maand.
Ik ben uitermate positief over mijn combo (evcc, Alfen sline pro/ modbus/ ha /hw P1 meter ). Mijn p1 aansluiting tussen paal en digitale meter werkt niet.
Ik heb de paal via het werk , met evcc heb ik minder nood aan het schermpje , maar een snelle blik op het schermpje blijft handig.
Ik heb mijn evcc nog niet ten volle ingesteld ivm het capaciteits tarief in België, is momenteel niet echt nodig. We koken hier op inductie (frietketel/oven), en onze piek capa wordt hier gehaald bij het koken. Digitale meter sinds februari en
zowat elke van onze maand piek zeker door het koken. Net nog eens bekeken op de Fluvius website.
Mijn panelen liggen ZO dus vanaf smorgens 8 :30 tot 15:30 uur kunnen we de wagen laden.
[
Voor 3% gewijzigd door
blahenazo op 14-09-2025 10:31
]