Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Nee, AA heb ik ook met het eerste modelyear XC40. Niet dat ik het gebruik, maar het zit er wel opOphidian schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:26:
AA was toch ook eerst voor bepaalde modeljaren? Wachten het wel af, misschien zit het er opeens toch in
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Exact, maar was in eerste instantie alleen voor de nieuwe modeljaren aangekondigd.Juancho schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:31:
[...]
Nee, AA heb ik ook met het eerste modelyear XC40. Niet dat ik het gebruik, maar het zit er wel op
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
:strip_exif()/f/image/OTa24uStII991v295LsUPW4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfs onderweg was hij nog steeds aanwezig. De navigatie (maps) stond wel aan, de aanwijzingen zijn zichtbaar, alleen de lijn wordt niet weergegeven:
:strip_exif()/f/image/PGLBKQfWUvZ4RgCbye9LfmQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas duurde het 'maar' 15 minuten, daarna weer terug naar de nachtweergave achter het stuur en satelliet weergave op het middenscherm, en zodra hij overschakelde werd de blauwe lijn ook weer zichtbaar.
Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.
Jammer genoeg heb ik geen laadpaal voor de deur, maar ik zal kijken of ik dit soms eens kan doenPlead schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:49:
[...]
Jazeker. Uitgesteld laden. Niet gelijk starten met laden als je thuiskomt. Maar zorgen dat ie net klaar is (90% niet 100%) met laden als je 's morgens wegrijdt. Liefst dan met 11kWh. Dan verwarm je de batterij door middel van de interne weerstand die elke batterij intrinsiek heeft. Scheelt tussen de 10-20% verbruik in de winter.
Bij mij leek de TCAM reset deze week ook niets uit te halen. Normaal zie je dat driehoekje even verdwijnen en terugkomen maar dat deed ie dus niet. SOS lampje pinkte wel, maar verder leek het niets uit te halen.quote: XC40forumReceived 3.4.4. So far, I no longer have access to maps (cellular connection is not connected...TCAM reset doesn't work). In charging, I can't set the charge rate (it says 0A...and it's greyed out). I am charging now at 48A. Dealer says to lock the car and let it sleep tonight...if there are issues, come back tomorrow.
I tried, for fun, to connect OrBit to it to see what is going on....OrBit no longer connects at all.
Is natuurlijk maar 1 geval maar benieuwd of ze deze OTA ook weer gaan intrekken.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Dit noem ik altijd de opstartfase die je idd soms ziet. Dan is Maps nog met van alles bezig en krijg je een hele lichte versie. En die wordt vanzelf weer normaal. Maar het punt, zelf kunnen kiezen tussen nacht/dag/automatische modus zou wel erg fijn zijn. Maargoed, ook dat staat al vanaf dag 1 op de wensenlijstBabtvt schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:54:
Wow, ik had zowaar een dagweergave op het scherm achter het stuur![]()
[Afbeelding]
Zelfs onderweg was hij nog steeds aanwezig. De navigatie (maps) stond wel aan, de aanwijzingen zijn zichtbaar, alleen de lijn wordt niet weergegeven:
[Afbeelding]
Helaas duurde het 'maar' 15 minuten, daarna weer terug naar de nachtweergave achter het stuur en satelliet weergave op het middenscherm, en zodra hij overschakelde werd de blauwe lijn ook weer zichtbaar.
Update 3.4.4 zit er op. ETA op kleine scherm is inderdaad terug.
Verder geen (op het eerste gezicht) bijzonderheden. LTE connectie etc gewoon prima.
Is de map ook weer normale grootte?Jarno Dijkstra schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:27:
Zojuist mijn auto opgehaald bij de garage vanwege een beurt.
Update 3.4.4 zit er op. ETA op kleine scherm is inderdaad terug.
Verder geen (op het eerste gezicht) bijzonderheden. LTE connectie etc gewoon prima.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ja volgens mij wel . Ik had niet zoveel last van de vorige instelling, dus heb er niet zo goed op gelet. Mijn indruk is dat het weer exact hetzelfde is als voor de vorige update.
:strip_exif()/f/image/rPHav4UoDhr44VBLYOTsp2im.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Jarno Dijkstra op 13-02-2025 12:25 ]
haha laat de Product Owner het maar niet horenJuancho schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:34:
Weer een sprint verpest dus.. 😔 😁😏

Ik zag op de facebook groep dat iemand daar al de splitscreen camera heeft laten zien met een foto, ik vraag mij wel af hoe duidelijk het allemaal is. De 360 zou altijd standaard aan staan maar dat is niet het geval bij mij, standaard alleen achteruit en als je een klein stukje vooruit gaat dan gaat 360 aan. Die is dan wel fullscreen en echt heel duidelijk, maar als het half half is op het scherm. hmmm... ik weet het niet, eerst maar eens zien.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Ik doe niet (meer) aan FB, zou je die foto eens kunnen delen?marcel_76 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:03:
[...]
haha laat de Product Owner het maar niet horen![]()
Ik zag op de facebook groep dat iemand daar al de splitscreen camera heeft laten zien met een foto, ik vraag mij wel af hoe duidelijk het allemaal is. De 360 zou altijd standaard aan staan maar dat is niet het geval bij mij, standaard alleen achteruit en als je een klein stukje vooruit gaat dan gaat 360 aan. Die is dan wel fullscreen en echt heel duidelijk, maar als het half half is op het scherm. hmmm... ik weet het niet, eerst maar eens zien.

:strip_exif()/f/image/yTGfM1NniahXJp3J7dscqVgH.png?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Kammika op 13-02-2025 07:22 ]
Reed je zelf of stond je op een opleggerKammika schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:20:
Wat is mijn Volvo ineens zuinig de afgelopen 10k kilometers, ik durf wel te stellen dat ik het record heb (en niet alleen op dit forum):
[Afbeelding]
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4
De PS2 krijgt dit ook en ik zag al dit. Zal op onze Volvo's ook wel zo zijn dan, echter alleen voor de nieuwe modellen. De oude modellen krijgen dit bij PS2 ook nietJuancho schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:06:
[...]
Ik doe niet (meer) aan FB, zou je die foto eens kunnen delen?
https://www.reddit.com/r/..._344_with_vida/?rdt=33767
Als ik kijk naar de Polestar 2, die lag als ik me goed herinner destijds op hetzelfde niveau als de Volvo's. Die is nu echter flink gedaald in prijs, de cataloguswaarde is een stuk lager en je krijgt nog meer nu ook. En daardoor wel net betaalbaar.
Dus een nieuwe Volvo kan van de shortlist.
Het XC40 model is van 2017/2018 en de elektrische variant dateert van 2020.Juancho schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:54:
Heb ook offertes binnen voor een nieuwe MY25 EX40/EC40. Helaas te duur, valt me wat tegen hoe duur deze toch al 6 jaar oude type auto nu nog is. Vrijwel dezelfde prijs als 5 jaar geleden met een lagere catalogusprijs.
[...]
De ontwikkelkosten van de XC40 zouden er allang uit moeten zijn en de batterijprijzen zijn inmiddels gehalveerd. Dat zie je idd niet terug in de aankoopprijzen.
We zullen het er maar op houden, dat ze voldoende ruimte hebben voor (hopelijk) toekomstige prijsverlagingen in concurrentie met andere merken
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Het moet zijn dat ze zich nog sterk genoeg voelen in de markt om die prijzen te behouden of zelfs te verhogen. Deze week was er wel te lezen dat de EX30 in prijs gedaald is en er een goedkopere instapversie (Essential) is bijgekomen. Benieuwd of ze dat gaan doortrekken naar de 40-reeks.Claude schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Het XC40 model is van 2017/2018 en de elektrische variant dateert van 2020.
De ontwikkelkosten van de XC40 zouden er allang uit moeten zijn en de batterijprijzen zijn inmiddels gehalveerd. Dat zie je idd niet terug in de aankoopprijzen.
We zullen het er maar op houden, dat ze voldoende ruimte hebben voor (hopelijk) toekomstige prijsverlagingen in concurrentie met andere merken
De EC/EX40 is ook in België toch best populair, als ik zie hoeveel er rondrijden op de baan... Op het werk sta ik er dikwijls tussen geparkeerd en gisteren reed ik rond en was het 4 op een rij. 1 x EC40 en met mij erbij 3 EX40's erachter.
Nu geen last van. Mijn dochter had het maandagavond toen ze weg wilde rijden.Tranquility schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:59:
Mijn auto is al weer een paar uur offline. Meer mensen last van?
https://www.autoweek.nl/a...en-verbeterde-uitrusting/
[ Voor 5% gewijzigd door peutje op 13-02-2025 16:02 ]
Dat ligt eraan stond je aan een 150kW paal? Hoelang heb je gereden voor je aankwam bij Fastned? Ik heb gister nog snel geladen, binnen een knip zat ik op 150kW. Dat werkt echt vrijwel altijd top.peutje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:26:
Vandaag niet zo snel laden bij Fastned, netjes naar toe genavigeerd, bij 10% begonnen, liep op tot max 75kwh, wel een id3 naast me , mogelijk invloed op laadsnelheid?
[Afbeelding]
Uur gereden, direct vanuit daar in Google opgegeven. paaltje was 300kw.Juancho schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:26:
[...]
Dat ligt eraan stond je aan een 150kW paal? Hoelang heb je gereden voor je aankwam bij Fastned? Ik heb gister nog snel geladen, binnen een knip zat ik op 150kW. Dat werkt echt vrijwel altijd top.
Ja dat verschil met de Polestar 2 (nogmaals, vrijwel tegelijk op de markt, velen kozen toen ook tussen die 2) is best groot. Waar dat in zit.... ik vind persoonlijk de Volvo te matig standaard aangekleed waardoor de auto al snel heel duur wordt met bepaalde pakketten die ook niet mals zijn kwa prijs. En ik zie eigenlijk ook nooit een hele goede actie. Polestar 2 heeft nu al een tijdje een actie dat je gratis het Plus pakket krijgt en daarbij zit ook een gratis upgrade van je stoelen/interieur. Dan heb je ook prachtige volle PS2 voor €54.500.Claude schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Het XC40 model is van 2017/2018 en de elektrische variant dateert van 2020.
Heb je daar een linkje van? Ik ga die onmiddellijk bestellen aan die prijsJuancho schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:31:
[...]
Dan heb je ook prachtige volle PS2 voor €5450.
Dat zou genoeg moeten zijn, dus misschien gewoon botte pech.peutje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:27:
[...]
Uur gereden, direct vanuit daar in Google opgegeven. paaltje was 300kw.
Uhm gewoon de Polestar website? Als je de SM LR kiest zie je ook dat je het plus pakket gratis krijgt en ook andere stoelen kan kiezen zonder meer prijs. Ik heb die hele configuratie ook al bij onze leasemaatschappij voorgelegd, zelfs nog met trekhaak erbij. Dan betaal ik voor die auto even veel als mijn P8 nu. Ga ik een soortgelijke EC40 samenstellen en in de lease gooien (offerte vandaag gehad) en het is een stuk duurder.RigolleM schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:34:
[...]
Heb je daar een linkje van? Ik ga die onmiddellijk bestellen aan die prijs
Jij komt uit België toch? Misschien is de Polestar daar een stuk duurder? Ik heb de offerte er nog even bij gepakt. Fiscale waarde van €51.150 incl. plus/climate pack en een trekhaak. Ik weet wel dat onze leasemaatschappij ook nog wat extra korting krijgt vanwege een contract met Polestar, maar de catalogswaarde verschilt dus niet veel met de Polestar website.
Je snapt hem niet... laat maar..Juancho schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:44:
[...]
Jij komt uit België toch? Misschien is de Polestar daar een stuk duurder? Ik heb de offerte er nog even bij gepakt. Fiscale waarde van €51.150 incl. plus/climate pack en een trekhaak. Ik weet wel dat onze leasemaatschappij ook nog wat extra korting krijgt vanwege een contract met Polestar, maar de catalogswaarde verschilt dus niet veel met de Polestar website.
Ik heb geen interesse in een nieuwe PS2 @ +50k momenteel, misschien ergens in September als ik mij terug op de arbeidsmarkt gooi...
Je had gewoon een 0 te kort in je oorspronkelijke post..Juancho schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:44:
[...]
"Dan heb je ook prachtige volle PS2 voor €5450."
Zal je zien dat ik mijn bestelling dus weer net te vroeg heb gedaan?peutje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:01:
En nog wat anders voor de leasers die wat nieuws uit moeten gaan zoeken, al dan niet een ex40
https://www.autoweek.nl/a...en-verbeterde-uitrusting/
Maar de softwarematige kant van de update komt dus wel ook naar oudere modeljaren, dat scheelt. Maar zou het niet erg vinden als ik in mei een EX40 met de nieuwe hardware geleverd zou krijgen

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Het is nog niet altijd gezegd dat het beter isOrion84 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:55:
[...]
Zal je zien dat ik mijn bestelling dus weer net te vroeg heb gedaan?
Maar de softwarematige kant van de update komt dus wel ook naar oudere modeljaren, dat scheelt. Maar zou het niet erg vinden als ik in mei een EX40 met de nieuwe hardware geleverd zou krijgen
Ik zie al diverse verschillen, zo heeft de black edition niet meer standaard de pixel headlights, tevens kan je nu de black edition in andere kleuren bestellen, bijv blauw maar wel met de zwarte velgen. Het alarm zit er niet meer bij, tevens de getinte ruiten moet je apart selecteren. het is echter wel weer mogelijk om voor een verwarmde achterbank te kiezen.
ik ben overigens wel benieuwd of plug en charge toevoegd kan worden met een update of dat het echt andere hardware is.
[ Voor 20% gewijzigd door Avvd op 13-02-2025 18:16 ]
Sure en snap je maar onze buurt heeft een FB groep etc. dus ik heb een afgeschermd profiel en post niets. Ben dus een kijker ;-) en voor familie that's it. Maar hoe meer van die bende de deur uit hoe beter echter het kan wel eens handig zijn ook voor de mooie speciale reizen die wij graag maken kan ik daar best wat info vinden. De aankomende reis heb ik daar enorm veel informatie uitgehaald ook al moeten we wachten tot december dit jaar.Juancho schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:06:
[...]
Ik doe niet (meer) aan FB, zou je die foto eens kunnen delen?
:strip_exif()/f/image/heoQfK7Qza21kz8gib71jaHu.jpg?f=fotoalbum_large)
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Thanks! Benieuwd of je dan ook zelf de indeling kan maken. Ik zou het bijv graag nrt andersom willen: bird view als grootste beeld, achterkant daar kleiner boven.marcel_76 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:37:
[...]
Sure en snap je maar onze buurt heeft een FB groep etc. dus ik heb een afgeschermd profiel en post niets. Ben dus een kijker ;-) en voor familie that's it. Maar hoe meer van die bende de deur uit hoe beter echter het kan wel eens handig zijn ook voor de mooie speciale reizen die wij graag maken kan ik daar best wat info vinden. De aankomende reis heb ik daar enorm veel informatie uitgehaald ook al moeten we wachten tot december dit jaar.
[Afbeelding]
Precies ik vind de 360 een beetje klein en vind het andersom ook voor mijn gevoel fijner, alleen de achterkant zien kan prima op een kleiner gedeelte. De 360 wil je wel de zijkanten etc. goed kunnen beoordelen, soms moet je hem wel even strak inparkeren en dan wil ik niet iets missen.Juancho schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:41:
[...]
Thanks! Benieuwd of je dan ook zelf de indeling kan maken. Ik zou het bijv graag nrt andersom willen: bird view als grootste beeld, achterkant daar kleiner boven.
Inderdaad het nodige veranderd, de plus heeft nu de premium audio inclusief en de sage green lak is niet meer te kiezen.Avvd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:01:
[...]
Het is nog niet altijd gezegd dat het beter is. Volvo laat bij nieuwe modelreeksen ook nog weleens opties weg, zoals stoelverwarming achter. De nieuwe infotainment was echter wel fijn geweest. Mijn auto wordt over een paar weken geleverd, dus dat zal sowieso nog de 'oude' versie zijn. Ik zie wel dat de catalogusprijs op de Volvo site al is aangepast. Volgens mij is dat gunstig voor de bijtelling, aangezien de fiscale waarde pas wordt bepaald op het moment dat de auto op kenteken wordt gezet.
Ik zie al diverse verschillen, zo heeft de black edition niet meer standaard de pixel headlights, tevens kan je nu de black edition in andere kleuren bestellen, bijv blauw maar wel met de zwarte velgen. Het alarm zit er niet meer bij, tevens de getinte ruiten moet je apart selecteren. het is echter wel weer mogelijk om voor een verwarmde achterbank te kiezen.
ik ben overigens wel benieuwd of plug en charge toevoegd kan worden met een update of dat het echt andere hardware is.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Bij de EX30 ook zie ik.
[ Voor 14% gewijzigd door Ophidian op 13-02-2025 21:06 ]
Bij mij ookOphidian schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:06:
Mijn XC40 heet opeens anders in de app, staat nu het kenteken bovenaan.
Bij de EX30 ook zie ik.
Persberichten
Feb 13, 2025 | ID: 340810
Volvo EX40, XC40 en EC40: aangescherpt aanbod voor modeljaar 2026
• Nieuw! EX40 Business Edition vanaf € 46.995
• Nieuw! XC40 Business Edition vanaf € 49.995
• Nieuw! Volvo Car UX infotainmentsysteem
• Black Edition aanbod aangescherpt
• Adaptive Cruise Control vanaf nu standaard op de 40-serie
• Meer pakketten en opties beschikbaar
De Volvo EX40/ XC40 staat sinds zijn introductie aan de top van zijn segment. De populaire SUV werd in 2023 nog bekroond tot Zakenauto van het Jaar 2024 en bleef ook vorig jaar zeer gewild onder zowel zakelijke als particuliere kopers.
Volvo heeft in Nederland de ambitie om zijn leidende positie in de steeds competitievere ‘stekker’ markt te behouden. Hiervoor wordt het aanbod van de Volvo 40-serie – EX40, EC40 en XC40 – aangepast met nieuwe, aantrekkelijke uitvoeringen, meer pakketten en meer opties. De standaarduitvoering van de EX40 gaat van Essential naar de rijker uitgeruste Core, met een ongewijzigde prijs. De EX40 blijft hiermee ook een interessante upgrade voor de recent aangescherpte EX30.
EX40 Business Edition
Volvo introduceert in het nieuwe modeljaar de vernieuwde Business Edition uitvoering voor de EX40, met een vanafprijs van € 46.995. Deze uitvoering biedt veel extra’s voor een kleine meerprijs van € 1.000:
• BLIS (Blind Spot Information System)
• Pilot Assist
• 19” Diamond Cut velgen
• Harman Kardon premium audio
• Extra getint glas achter
De EX40 Business Edition is in combinatie met de Single Motor Extended Range leverbaar vanaf € 49.995.
XC40 Business Edition
Voor de Volvo XC40 blijft de Essential de standaarduitvoering. Voor een vanafprijs van
€ 47.995 is de standaarduitrusting wel verder toegenomen met Adaptive Cruise Control en een automatisch dimmende binnenspiegel.
Voor een meerprijs van slechts € 2.000 krijgt de klant de XC40 Business Edition die de uitrusting van de Core uitvoering en Business Edition met elkaar combineert. De extra uitrusting is zeer omvangrijk:
• Keyless Drive
• Elektrisch bedienbare achterklep
• Park Assist voor
• 4-voudige lendensteunen en zittingverlenging
• Pilot Assist
• 18” Diamond Cut velgen
De XC40 B3 Business Edition is leverbaar vanaf € 49.995. De Business Edition is ook beschikbaar in combinatie met de sterkere B4 motorisering vanaf € 51.995. Met een trekgewicht van 2.000kg is dit een interessant aanbod voor klanten met een caravan.
Black Editions voor EX40, EC40 en XC40
De Black Edition uitvoeringen voor de EX40, EC40 en XC40 vanaf nu extra aantrekkelijk.
Zo is de meerprijs van de Black Edition verlaagd van € 2.500 naar € 1.500.
De Black Edition heeft de volgende specificatie:
• Onyx Black Metallic lak
• 20” Black velgen
• Zwarte logo’s rondom
Adaptive Cruise Control standaard
Op alle uitvoeringen van de Volvo EX40/EC40 en XC40 wordt Adaptive Cruise Control vanaf nu standaard aangeboden. Dit zorgt voor een verbeterde rijervaring en meer comfort op de weg. Plug & Charge komt beschikbaar, waardoor klanten hun auto kunnen opladen bij een publiek laadpunt zonder een laadpas nodig te hebben, simpelweg door de laadkabel aan te sluiten.
De Topography inleg wordt vervangen door Cutting Edge aluminium inleg of Driftwood houtinleg, wat zorgt voor een modernere en luxueuzere uitstraling van het interieur.
Volvo Car UX – nieuwe generatie infotainment
In modeljaar 2026 krijgen de Volvo EX40/EC40 en XC40 het Volvo Car UX, het nieuwe generatie infotainmentsysteem, dat meer dan twee keer zo snel is als het bestaande infotainmentsysteem en maakt het gebruik van het systeem intuïtiever en gebruiksvriendelijker dan ooit tevoren. Daarnaast introduceert Volvo het ultrasnelle Snapdragon® Cockpit Platform van Qualcomm Technologies, Inc. Dit maakt het infotainmentsysteem veel sneller en responsiever.
Volvo Car UX is ontworpen om veilig, doelgericht en persoonlijk te zijn, met verschillende ingebouwde Google-diensten. Voorbeelden hiervan zijn het plaatsen van de meest gebruikte apps en functies op het startscherm voor snellere toegang en een vernieuwd bestuurdersdisplay met een grotere en duidelijkere navigatieweergave. Het bestuurdersdisplay is ook vernieuwd met een grotere en duidelijkere navigatieweergave.
Volvo Car UX zorgt voor een opgefriste en moderne look van het interieur van de Volvo XC40, EX40 en EC40. Deze generatie van het infotainmentsysteem is ook al terug te vinden in de Volvo EX30, Volvo EX90 en de nieuwe Volvo XC90.
Prijsoverzicht Volvo EX40
EX40
MY26
Single Motor, 238pk, RWD, 479km range
Core
€ 45.995
Business Edition
€ 46.995
Plus
€ 49.495
Plus Black Edition
€ 50.995
Single Motor Extended Range, 252pk, RWD, 575km range
Core
€ 48.995
Business Edition
€ 49.995
Plus
€ 52.495
Plus Black Edition
€ 53.995
Ultra
€ 55.995
Ultra Black Edition
€ 57.495
Twin Motor Performance, 442pk, AWD, 537km range
Plus
€ 56.495
Plus Black Edition
€ 57.995
Ultra
€ 59.995
Ultra Black Edition
€ 61.495
Prijsoverzicht Volvo EC40
EC40
MY26
Single Motor, 238pk, RWD, 488km range
Core
€ 47.495
Plus
€ 50.995
Black Edition
€ 52.495
Single Motor Extended Range, 252pk, RWD, 584km range
Core
€ 50.495
Plus
€ 53.995
Plus Black Edition
€ 55.495
Ultra
€ 56.995
Ultra Black Edition
€ 58.495
Twin Motor Performance, 442pk, AWD, 551km
Plus
€ 57.995
Plus Black Edition
€ 59.495
Ultra
€ 60.995
Ultra Black Edition
€ 62.495
Prijsoverzicht Volvo XC40
XC40
MY26
B3 mild hybrid 163pk automaat
Essential
€ 47.995
Business Edition
€ 49.995
B4 mild hybrid 197pk automaat
Business Edition
€ 51.995
Plus
€ 53.995
Plus Black Edition
€ 55.495
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
[ Voor 61% gewijzigd door Juancho op 13-02-2025 23:19 ]
Nog anderen last van? Anders maar even Spotify er af gooien en opnieuw installeren denk ik.
Jij kijkt onderaan de catalogus, dit gaat over de bovenkant van de catalogus, de instapversies...Juancho schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:17:
Volgens mij doet dit niks met de uiteindelijke catalogusprijs/leaseprijs. Maargoed, het is nog niet beschikbaar om te configureren dus dat is afwachten. Als deze modellen sowieso pas in 2026 op kenteken komen is het al helemaal geen optie gezien het voordeel van de bijtelling er dan voor EV helemaal vanaf is.
Ze brengen de EX30 en EX40 dichter bij mekaar qua prijs, wil je veel opties dan betaal je de volle pot.
En MY26 zal al vanaf Mei '25 leverbaar zijn, maar uw keuze ligt al vast
Eens doorzoeken in dit topic, meerdere met klachten, nog nooit een echte oplossing zien voorbijkomen helaas.Largamelion schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:35:
Ik heb al heel de week dat Spotify er plots mee stopt als die op de achtergrond muziek afspeelt. Op een rit van een half uur gebeurt het ongeveer 2 à 3 keer. Als ik dan Spotify open zie ik de inhoud opnieuw laden waardoor het lijkt alsof die gecrasht of afgesloten is. Als ik Spotify op de voorgrond houd lijkt het tot nu toe niet te gebeuren. Alsof er een batterijbespaar app draait die Spotify op de achtergrond killt, zo komt het over.
Nog anderen last van? Anders maar even Spotify er af gooien en opnieuw installeren denk ik.
Het werkte anderhalf jaar probleemloos tot nu. Het issue is de laatste week begonnen en ik heb niets veranderd aan BT-instellingen of iets in die zin. Enkel de app is mogelijks geüpdatet op m'n telefoon of in de auto, zover in detail heb ik nog niet gekeken.Ophidian schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:49:
Ik heb geen issues met spotify. Misschien een andere app of telefoon die via bluetooth stoort?
Ik volg dit topic al lang maar heb er denk ik buiten Ron nog niemand anders over horen klagen (of toch niet dat ik me herinner). Het valt vooral op dat het enkel gebeurt als Spotify op de achtergrond speelt, het lijkt echt alsof iets die app killt waardoor de muziek stopt want de play/pauze knop doet ook niets tot ik Spotify weer manueel start.
Hopelijk lost het zichzelf op met de komende OTA.
[ Voor 5% gewijzigd door Largamelion op 14-02-2025 11:07 ]
Als eerste stap kan je wel eens testen als je je mobiel niet met de auto verbind.
[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 14-02-2025 11:09 ]
Zal bij m'n volgende rit naar het werk BT eens uitzetten op m'n telefoon, zien of het verschil maakt maar het zou me verwonderen. De muziek pauzeert niet op AAOS want ik kan niet hervatten met de play-knop en als ik Spotify opstart dan zie ik die het beginscherm opnieuw laden dus die lijkt van 0 op te starten. Er is op AAOS denk ik ook geen manier om te zien of een app nog in het geheugen geladen is zoals op Android, anders kon ik zo even kijken.Juancho schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:07:
Voorheen wel eens gehad dat Spotify steeds op pauze sprong. Dat kwam volgens mij omdat Spotify op de telefoon ook draaide. Die killenoste het op. Maar das jaren terug en dat issue is er nu niet meer. Sterker nog, m'n passagier(s) gebruiken vaak mijn mobiel met Spotify open om in de auto Spotify op AAOS te bedienen.
Als eerste stap kan je wel eens testen als je je mobiel niet met de auto verbind.
He, dat ziet er stukken beter uit. Gezien de vorm van het scherm hadden ze beter een "triple" split kunnen doen, dus bovenaanzicht + zijkant boven en voor/achter camera eronder.
boven | zijkant |
voor/achter |
Op de brochure/prijslijst van 2026 wordt vooraan 85 kwh als nominale capaciteit genoemd en aan het einde van het document staat er 82 kwh als nominale capaciteit (met 79 kwh netto) voor de grote accu.Avvd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:17:
Mooi persbericht, de prijs van de black is verlaagd, maar de pixel lights zitten er niet meer in. Uiteindelijk is het vestzak-broekzak.
Wat is het nu...

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Wel raar met zelfde wltp afstand.Claude schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:55:
[...]
Op de brochure/prijslijst van 2026 wordt vooraan 85 kwh als nominale capaciteit genoemd en aan het einde van het document staat er 82 kwh als nominale capaciteit (met 79 kwh netto) voor de grote accu.
Wat is het nu...
Gaan ze de naam XC40 weer in ere herstellen? Wat heeft het voor zin om XC40 en EX40 naast elkaar te laten bestaan?Mga1600 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:12:
Dit persbericht al gezien?
Persberichten
XC40 is voor de versie met verbrandingsmotor.Tranquility schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:25:
[...]
Gaan ze de naam XC40 weer in ere herstellen? Wat heeft het voor zin om XC40 en EX40 naast elkaar te laten bestaan?
Naar analogie van de EX90 en XC90.Orion84 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:28:
[...]
XC40 is voor de versie met verbrandingsmotor.
Dat probleem heb ik zelf niet maar ik gebruik geen Spotify. Ik heb Deezer (via mobiel abbo) maar weet dat het soms gebeurt dat na verlaten auto en Deezer speelde nog muziek werkt als ik weer instap. Soms is gewoon de hele app leeg en speelt er niets meer. Dan moet ik eerst wisselen naar Radio en op de een of andere manier ververst de applicatie zich dan in de achtergrond, ga ik terug naar Deezer hoppa alles weer beschikbaar. In de app kan je niet refreshen, zoeken, niets werkt dan.Largamelion schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:05:
[...]
Het werkte anderhalf jaar probleemloos tot nu. Het issue is de laatste week begonnen en ik heb niets veranderd aan BT-instellingen of iets in die zin. Enkel de app is mogelijks geüpdatet op m'n telefoon of in de auto, zover in detail heb ik nog niet gekeken.
Ik volg dit topic al lang maar heb er denk ik buiten Ron nog niemand anders over horen klagen (of toch niet dat ik me herinner). Het valt vooral op dat het enkel gebeurt als Spotify op de achtergrond speelt, het lijkt echt alsof iets die app killt waardoor de muziek stopt want de play/pauze knop doet ook niets tot ik Spotify weer manueel start.
Hopelijk lost het zichzelf op met de komende OTA.
Het komt op mij over alsof soms de data verbinding gewoon even uitgaat en de app op AAOS die lijkt dan in een geen verbinding meer status te hangen. Op je telefoon kun je makkelijk een refresh geven maar dit heb ik bij AAOS niet gezien nog.
Denk dat dit wel werkt met de nieuwe hardware, vraag me af of het met onze hardware werkt nog. Al laten we eerlijk zijn is het gewoon laten zien van een camera beeld maar ik weet niet hoeveel performance dit kost ze hebben al performance winst gepakt door de kaart bij bestuurdersdisplay weg te halen.cdwave schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:16:
[...]
He, dat ziet er stukken beter uit. Gezien de vorm van het scherm hadden ze beter een "triple" split kunnen doen, dus bovenaanzicht + zijkant boven en voor/achter camera eronder.
boven zijkant voor/achter
Ik heb een prive GSM en een zakelijke GSM.Ophidian schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:49:
Ik heb geen issues met spotify. Misschien een andere app of telefoon die via bluetooth stoort?
een tijd terug meldde ik dat Spotify er regelmatig mee ophield als de zakelijke GSM via BT gekoppeld was, maar zodra de prive GSM gekoppeld was deed spotify het feilloos.
Uiteindelijk bleek het in de instellingen te zitten van de GSM, die zodra er een flitsmeister melding kwam de auto audio stopt, en niet meer vrijgaf. Je zag wel het telefoon hoorntje (dat bij elke FM melding opkomt) weggaan, maar hij hield "de lijn bezet" voor FM.
Weet niet meer of dat in de FM instellingen voor audio zat of elders, maar na lang vergelijken van beide telefoons zag ik een instelling verschillend staan en heb die aangepast. Opgelost.
Jammer genoeg weet ik dus niet meer welke.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Zou best kunnen inderdaad, ik heb er zelf geen last van met radio, audiowagon of Deezer dan en gok dat hetzelfde is van toepassing op Spotify.ron65 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:50:
[...]
Ik heb een prive GSM en een zakelijke GSM.
een tijd terug meldde ik dat Spotify er regelmatig mee ophield als de zakelijke GSM via BT gekoppeld was, maar zodra de prive GSM gekoppeld was deed spotify het feilloos.
Uiteindelijk bleek het in de instellingen te zitten van de GSM, die zodra er een flitsmeister melding kwam de auto audio stopt, en niet meer vrijgaf. Je zag wel het telefoon hoorntje (dat bij elke FM melding opkomt) weggaan, maar hij hield "de lijn bezet" voor FM.
Weet niet meer of dat in de FM instellingen voor audio zat of elders, maar na lang vergelijken van beide telefoons zag ik een instelling verschillend staan en heb die aangepast. Opgelost.
Jammer genoeg weet ik dus niet meer welke.
Ik heb de instellingen zo staan op mijn Android telefoon:
:strip_exif()/f/image/gCwNLassEi7f3encD3WfJSmM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe versie is online al te calculeren, scheelt in mijn geval wel €4000 tov offerte van vorige week en dus ook in de bijtelling. Mooie aanpassingen. Als je deze nu besteld krijg je hem als je wil al over 3-4 maanden, dus niet pas in 2026.Juancho schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:17:
Volgens mij doet dit niks met de uiteindelijke catalogusprijs/leaseprijs. Maargoed, het is nog niet beschikbaar om te configureren dus dat is afwachten. Als deze modellen sowieso pas in 2026 op kenteken komen is het al helemaal geen optie gezien het voordeel van de bijtelling er dan voor EV helemaal vanaf is.
Pakweg twintig jaar terug kon mijn auto met gemak een split-screen 360 camera beeld tonen, met veel minder gehakkel en gestotter dan de Volvo. Ik weet wel heel zeker dat de hardware het met gemak kan, zelfs als er geen GPU inzit, de resolutie is nou niet echt heel hoog en de framerate haalt de 15 niet eens denk ik zo.marcel_76 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:49:
[...]
Denk dat dit wel werkt met de nieuwe hardware, vraag me af of het met onze hardware werkt nog. Al laten we eerlijk zijn is het gewoon laten zien van een camera beeld maar ik weet niet hoeveel performance dit kost ze hebben al performance winst gepakt door de kaart bij bestuurdersdisplay weg te halen.
Ik denk niet dat er een 20 jaar oude SOC in de Volvo zit (ook al voelt dat wel zo - ik verwijt het de software)
Hier hetzelfde probleem, ook TuneIn geeft problemen. Je vraagt je toch af hoe dingen opeens problemen kunnen geven zonder dat je een update hebt gehad.Largamelion schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:35:
Ik heb al heel de week dat Spotify er plots mee stopt als die op de achtergrond muziek afspeelt. Op een rit van een half uur gebeurt het ongeveer 2 à 3 keer. Als ik dan Spotify open zie ik de inhoud opnieuw laden waardoor het lijkt alsof die gecrasht of afgesloten is. Als ik Spotify op de voorgrond houd lijkt het tot nu toe niet te gebeuren. Alsof er een batterijbespaar app draait die Spotify op de achtergrond killt, zo komt het over.
En als aanvulling hierop voor zover dat nog niet bekend was, Volvo UX uitrol vanaf Q3 2025 Voor de modellen die genoemd zijn in het UX persbericht. Dit is mij verteld door de dealer die net interne cursussen hebben gehad bij Volvo. En ik heb het even mogen ervaren in een leen EX90 maar het werkt wel fijn en ziet er weer fris uit. Maar ook in die versie zaten wat bugsMga1600 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:12:
Dit persbericht al gezien?
Persberichten
• Nieuw! Volvo Car UX infotainmentsysteem
• Black Edition aanbod aangescherpt
• Adaptive Cruise Control vanaf nu standaard op de 40-serie
• Meer pakketten en opties beschikbaar
De Volvo EX40/ XC40 staat sinds zijn introductie aan de top van zijn segment. De populaire SUV werd in 2023 nog bekroond tot Zakenauto van het Jaar 2024 en bleef ook vorig jaar zeer gewild onder zowel zakelijke als particuliere kopers.
Volvo heeft in Nederland de ambitie om zijn leidende positie in de steeds competitievere ‘stekker’ markt te behouden. Hiervoor wordt het aanbod van de Volvo 40-serie – EX40, EC40 en XC40 – aangepast met nieuwe, aantrekkelijke uitvoeringen, meer pakketten en meer opties. De standaarduitvoering van de EX40 gaat van Essential naar de rijker uitgeruste Core, met een ongewijzigde prijs. De EX40 blijft hiermee ook een interessante upgrade voor de recent aangescherpte EX30.
EX40 Business Edition
Volvo introduceert in het nieuwe modeljaar de vernieuwde Business Edition uitvoering voor de EX40, met een vanafprijs van € 46.995. Deze uitvoering biedt veel extra’s voor een kleine meerprijs van € 1.000:
• Pilot Assist
• 19” Diamond Cut velgen
De EX40 Business Edition is in combinatie met de Single Motor Extended Range leverbaar vanaf € 49.995.
XC40 Business Edition
Voor de Volvo XC40 blijft de Essential de standaarduitvoering. Voor een vanafprijs van
€ 47.995 is de standaarduitrusting wel verder toegenomen met Adaptive Cruise Control en een automatisch dimmende binnenspiegel.
Voor een meerprijs van slechts € 2.000 krijgt de klant de XC40 Business Edition die de uitrusting van de Core uitvoering en Business Edition met elkaar combineert. De extra uitrusting is zeer omvangrijk:
• Keyless Drive
• Elektrisch bedienbare achterklep
• Park Assist voor
• 4-voudige lendensteunen en zittingverlenging
• Pilot Assist
• 18” Diamond Cut velgen
De XC40 B3 Business Edition is leverbaar vanaf € 49.995. De Business Edition is ook beschikbaar in combinatie met de sterkere B4 motorisering vanaf € 51.995. Met een trekgewicht van 2.000kg is dit een interessant aanbod voor klanten met een caravan.
Black Editions voor EX40, EC40 en XC40
De Black Edition uitvoeringen voor de EX40, EC40 en XC40 vanaf nu extra aantrekkelijk.
Zo is de meerprijs van de Black Edition verlaagd van € 2.500 naar € 1.500.
De Black Edition heeft de volgende specificatie:
• Onyx Black Metallic lak
• 20” Black velgen
• Zwarte logo’s rondom
Adaptive Cruise Control standaard
Op alle uitvoeringen van de Volvo EX40/EC40 en XC40 wordt Adaptive Cruise Control vanaf nu standaard aangeboden. Dit zorgt voor een verbeterde rijervaring en meer comfort op de weg. Plug & Charge komt beschikbaar, waardoor klanten hun auto kunnen opladen bij een publiek laadpunt zonder een laadpas nodig te hebben, simpelweg door de laadkabel aan te sluiten.
De Topography inleg wordt vervangen door Cutting Edge aluminium inleg of Driftwood houtinleg, wat zorgt voor een modernere en luxueuzere uitstraling van het interieur.
Volvo Car UX – nieuwe generatie infotainment
In modeljaar 2026 krijgen de Volvo EX40/EC40 en XC40 het Volvo Car UX, het nieuwe generatie infotainmentsysteem, dat meer dan twee keer zo snel is als het bestaande infotainmentsysteem en maakt het gebruik van het systeem intuïtiever en gebruiksvriendelijker dan ooit tevoren. Daarnaast introduceert Volvo het ultrasnelle Snapdragon® Cockpit Platform van Qualcomm Technologies, Inc. Dit maakt het infotainmentsysteem veel sneller en responsiever.
Volvo Car UX is ontworpen om veilig, doelgericht en persoonlijk te zijn, met verschillende ingebouwde Google-diensten. Voorbeelden hiervan zijn het plaatsen van de meest gebruikte apps en functies op het startscherm voor snellere toegang en een vernieuwd bestuurdersdisplay met een grotere en duidelijkere navigatieweergave. Het bestuurdersdisplay is ook vernieuwd met een grotere en duidelijkere navigatieweergave.
Volvo Car UX zorgt voor een opgefriste en moderne look van het interieur van de Volvo XC40, EX40 en EC40. Deze generatie van het infotainmentsysteem is ook al terug te vinden in de Volvo EX30, Volvo EX90 en de nieuwe Volvo XC90.
Prijsoverzicht Volvo EX40
EX40
MY26
Single Motor, 238pk, RWD, 479km range
Core
€ 45.995
Business Edition
€ 46.995
Plus
€ 49.495
Plus Black Edition
€ 50.995
Single Motor Extended Range, 252pk, RWD, 575km range
Core
€ 48.995
Business Edition
€ 49.995
Plus
€ 52.495
Plus Black Edition
€ 53.995
Ultra
€ 55.995
Ultra Black Edition
€ 57.495
Twin Motor Performance, 442pk, AWD, 537km range
Plus
€ 56.495
Plus Black Edition
€ 57.995
Ultra
€ 59.995
Ultra Black Edition
€ 61.495
Prijsoverzicht Volvo EC40
EC40
MY26
Single Motor, 238pk, RWD, 488km range
Core
€ 47.495
Plus
€ 50.995
Black Edition
€ 52.495
Single Motor Extended Range, 252pk, RWD, 584km range
Core
€ 50.495
Plus
€ 53.995
Plus Black Edition
€ 55.495
Ultra
€ 56.995
Ultra Black Edition
€ 58.495
Twin Motor Performance, 442pk, AWD, 551km
Plus
€ 57.995
Plus Black Edition
€ 59.495
Ultra
€ 60.995
Ultra Black Edition
€ 62.495
Prijsoverzicht Volvo XC40
XC40
MY26
B3 mild hybrid 163pk automaat
Essential
€ 47.995
Business Edition
€ 49.995
B4 mild hybrid 197pk automaat
Business Edition
€ 51.995
Plus
€ 53.995
Plus Black Edition
€ 55.495
Tevens lees ik alleen nog mee, inmiddels heb ik m’n tweede prachtige C40 weer ingeruild voor een hele mooie MY 2024 XC60 Recharge ultimate T6 AWD. Aangezien het XC60 forum op Tweakers een beetje stil is, lees ik hier graag mee omtrent de ontwikkelingen op SW gebied e.d.
Volvo XC60 T6 Plugin-Recharge MY24 Ultimate Dark
Tsja ik geloof best dat die dealer dat naar eer en geweten vertelt, maar tot nu toe is Volvo erg onbetrouwbaar gebleken in dit soort aankondigingen (denk aan CarPlay, youtube en browser beloftes die allemaal veel later kwamen dan initiële aangekondigd).Modularsushi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:03:
[...]
En als aanvulling hierop voor zover dat nog niet bekend was, Volvo UX uitrol vanaf Q3 2025 Voor de modellen die genoemd zijn in het UX persbericht. Dit is mij verteld door de dealer die net interne cursussen hebben gehad bij Volvo.
Dus ik hou het op eerst zien, dan geloven..
Mss is dit wat voor je:Modularsushi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:03:
[...]
Tevens lees ik alleen nog mee, inmiddels heb ik m’n tweede prachtige C40 weer ingeruild voor een hele mooie MY 2024 XC60 Recharge ultimate T6 AWD. Aangezien het XC60 forum op Tweakers een beetje stil is, lees ik hier graag mee omtrent de ontwikkelingen op SW gebied e.d.
https://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=179
https://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=190
Je hebt dezelfde move gemaakt als ik een paar maanden geleden: van C40 naar XC60T6 (2024). Mijn exemplaar was een ex-ANWB vervangauto met 6000 km op de teller (nu het dubbele), ultimate met luchtvering en B&W audio. Heerlijke relaxte en zuinige auto. Ben er volledig tevreden mee.Modularsushi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:03:
[...]
En als aanvulling hierop voor zover dat nog niet bekend was, Volvo UX uitrol vanaf Q3 2025 Voor de modellen die genoemd zijn in het UX persbericht. Dit is mij verteld door de dealer die net interne cursussen hebben gehad bij Volvo. En ik heb het even mogen ervaren in een leen EX90 maar het werkt wel fijn en ziet er weer fris uit. Maar ook in die versie zaten wat bugs![]()
De meeste kilometers rij ik nog steeds elektrisch, en met een volle benzinetank erbij is de range dik over de 1000 km.
De meeste beloftes zijn niet door Volvo maar door Google gebroken…..misschien had Volvo wat minder trigger-happy kunnen zijn met informatie daarover , maar ze waren niet de hoofdschuldige.Kammika schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:08:
[...]
Tsja ik geloof best dat die dealer dat naar eer en geweten vertelt, maar tot nu toe is Volvo erg onbetrouwbaar gebleken in dit soort aankondigingen (denk aan CarPlay, youtube en browser beloftes die allemaal veel later kwamen dan initiële aangekondigd).
Dus ik hou het op eerst zien, dan geloven..
Dat kan best het geval zijn, maar dan heb je als Volvo je afspraken met je software leverancier niet goed gemaakt. Hoewel de rijeigenschappen geweldig zijn laat de software samen met de snelheid van de software/hardware te wensen over. Ik zelf heb nog nooit iets anders dan Volvo gereden, mijn ouders reden al Volvo (daarvoor Saab) en dat waren dan ook mijn eerste ervaringen in een auto. De XC40 P8 is de 6 versie wat neerkomt op zelf 25 jaar Volvo rijden, waarbij ik aan sommige versies zo gehecht ben dat ik er geen afstand van heb kunnen doen, die staan netjes in mijn garage en worden heel soms uitgelaten. Ze toveren een lach op mijn gezicht en zitten vol emotie. Nogmaals de XC40 P8 is de eerste waar ik niet mee zit om afscheid van te nemen ondanks de goede rijeigenschappen. De software is zo onvoorspelbaar dat het niet Volvo waardig meer is, waarbij ik moet nog geen eens te maken heb gehad met echte pechgevallen, alleen ongemakken (geen navigatie, geluid, radio, extreem traag systeem etc). Over 9 maanden moet mijn auto er weer uit na 5 jaar dienst te hebben gedaan. Voor het eerst twijfel ik om weer een Volvo te nemen, ook omdat de andere types zoals de EX90 de software niet op orde hebben. Het lijkt helaas echt iets structureels te zijn.Mga1600 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:05:
[...]
De meeste beloftes zijn niet door Volvo maar door Google gebroken…..misschien had Volvo wat minder trigger-happy kunnen zijn met informatie daarover , maar ze waren niet de hoofdschuldige.
Nu gaat het dus ineens niet meer over de ‘levertijd’ van beloofde apps maar over het functioneren van de auto-software?Sjaak Speer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 06:54:
[...]
Dat kan best het geval zijn, maar dan heb je als Volvo je afspraken met je software leverancier niet goed gemaakt. Hoewel de rijeigenschappen geweldig zijn laat de software samen met de snelheid van de software/hardware te wensen over. Ik zelf heb nog nooit iets anders dan Volvo gereden, mijn ouders reden al Volvo (daarvoor Saab) en dat waren dan ook mijn eerste ervaringen in een auto. De XC40 P8 is de 6 versie wat neerkomt op zelf 25 jaar Volvo rijden, waarbij ik aan sommige versies zo gehecht ben dat ik er geen afstand van heb kunnen doen, die staan netjes in mijn garage en worden heel soms uitgelaten. Ze toveren een lach op mijn gezicht en zitten vol emotie. Nogmaals de XC40 P8 is de eerste waar ik niet mee zit om afscheid van te nemen ondanks de goede rijeigenschappen. De software is zo onvoorspelbaar dat het niet Volvo waardig meer is, waarbij ik moet nog geen eens te maken heb gehad met echte pechgevallen, alleen ongemakken (geen navigatie, geluid, radio, extreem traag systeem etc). Over 9 maanden moet mijn auto er weer uit na 5 jaar dienst te hebben gedaan. Voor het eerst twijfel ik om weer een Volvo te nemen, ook omdat de andere types zoals de EX90 de software niet op orde hebben. Het lijkt helaas echt iets structureels te zijn.
Zelf in 4,5 jaar AAOS geen noemenswaardige issues gehad, alleen wat ongemak in het begin dat de app ontbrak of weinig functies had.
Maar kijk ook eens naar de roadtest van de nieuwe BMW X3 door CarWow (die viel volledig dood) en ik weet van insiders dat het geen exemplarisch incident is.
Het bizarre verhaal van mijn broers MB GLC heb ik hier al eens gedaan - er is nog steeds geen oplossing voor een structureel probleem waardoor de auto af en toe denkt dat hij in een ernstig ongeval heeft gezeten en alle systemen uitzet. Zijn dealer heeft meerdere exemplaren met dezelfde verschijnselen onder handen en kan alleen maar resetten want enige serieuze ondersteuning vanuit Duitsland is er niet.
Dus is het gras elders groener? Ik betwijfel het.
In ieder geval hebben de AAOS Volvo’s mij zonder meer overal gebracht waar ik heen wilde - ik zie voor mezelf echt geen reden om wegens de software (of andere redenen) naar een ander merk over te stappen.
Ik sluit me hier bij aan. Geen enkele problemen gehad, we rijden nu 2,5 jaar met onze my23 single motor fwd. Hij heeft een forse regenbui met openstaand panoramadak overleefd (zie mijn eerdere posts) en verder nog nooit laadproblemen gehad. Software troubles, tja er kunnen ‘bitjes omvallen’. Systemen worden steeds complexer. Wee de tijd dat we met cd’s de navigatie moesten bijwerken. 99 % van de tijd werken onze auto’s, op internet zien we uiteraard een uitvergroting van de 1% die problemen hebben (pak me niet op mijn woorden, het gaat om het punt ‘klagers hoor je, tevreden mensen niet’ ).Mga1600 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:35:
[...]
Nu gaat het dus ineens niet meer over de ‘levertijd’ van beloofde apps maar over het functioneren van de auto-software?
Zelf in 4,5 jaar AAOS geen noemenswaardige issues gehad, alleen wat ongemak in het begin dat de app ontbrak of weinig functies had.
Maar kijk ook eens naar de roadtest van de nieuwe BMW X3 door CarWow (die viel volledig dood) en ik weet van insiders dat het geen exemplarisch incident is.
Het bizarre verhaal van mijn broers MB GLC heb ik hier al eens gedaan - er is nog steeds geen oplossing voor een structureel probleem waardoor de auto af en toe denkt dat hij in een ernstig ongeval heeft gezeten en alle systemen uitzet. Zijn dealer heeft meerdere exemplaren met dezelfde verschijnselen onder handen en kan alleen maar resetten want enige serieuze ondersteuning vanuit Duitsland is er niet.
Dus is het gras elders groener? Ik betwijfel het.
In ieder geval hebben de AAOS Volvo’s mij zonder meer overal gebracht waar ik heen wilde - ik zie voor mezelf echt geen reden om wegens de software (of andere redenen) naar een ander merk over te stappen.
Na deze private lease periode, gewoon weer een Volvo EV!
Structureel is het zeker - de overstap naar Google (en Android als OS) is gewoon een slechte zet. Veel fabrikanten hebben dezelfde overstap gedaan en hebben dus dezelfde ellende. Android op telefoons e.d. komt er nog mee weg omdat ze de luxe hebben om op de laatste nieuwe consumenten SoC's te draaien, en oudere modellen zijn er nauwelijks, omdat je geforceerd wordt een nieuw apparaat aan te schaffen als je een nieuwere Android versie wil hebben (en dat moet je op den duur wel omdat de applicaties niet meer werken). Automotive stelt veel zwaardere eisen aan de kwaliteit van de hardware (zoals temperatuur bereik) en daardoor lopen ze altijd flink achter op de laatste nieuwe ontwikkelingen qua hardware.Sjaak Speer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 06:54:
[...]
.. Voor het eerst twijfel ik om weer een Volvo te nemen, ook omdat de andere types zoals de EX90 de software niet op orde hebben. Het lijkt helaas echt iets structureels te zijn.
Een kennis kwam langs met een ouderwetse XC40, en die had nog de "eigen" Volvo software. Dat werkte wel lekker soepel en was veel overzichtelijker.
Volvo is de eindverantwoordelijke. Als consument hoef je niet met elke toeleverancier rekening te houden. Volvo heeft zelf de keus voor Google als leverancier gemaakt.Mga1600 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:05:
[...]
De meeste beloftes zijn niet door Volvo maar door Google gebroken…..misschien had Volvo wat minder trigger-happy kunnen zijn met informatie daarover , maar ze waren niet de hoofdschuldige.
Ik heb een jaar met een XC40 ICE gereden en de XC40 Recharge werkte even soepel...cdwave schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Een kennis kwam langs met een ouderwetse XC40, en die had nog de "eigen" Volvo software. Dat werkte wel lekker soepel en was veel overzichtelijker.
De navigatie was kansloos vs Google Maps in de Recharge.
Helemaal mee eens! Mijn buurman heeft zo'n Sensus XC40, dat is pas een traag en star systeem! Wat een verschil en wat soepel werkt dan ons systeem! Oké, er valt weleens een bitje om en bij elke software update wordt de ene bug ingeruild voor een andere. Maar al met al is dat m.i. klein bier.RigolleM schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:22:
[...]
Ik heb een jaar met een XC40 ICE gereden en de XC40 Recharge werkte even soepel...
De navigatie was kansloos vs Google Maps in de Recharge.
Ik heb nog nooit eerder zo'n fijn systeem gehad. Natuurlijk is de SOC aan veroudering onderhevig, maar eerlijk gezegd heb ik daar tot nu toe geen hinder aan ondervonden.
Het kan natuurlijk altijd beter, maar het gras lijkt bij de buren altijd groener. Maar van dichtbij gezien zit het gras daar ook vol onkruid.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Het is zooooo traag de eerste pak um beet 5 a 10 min. Terwijl het met die laatste updates juist weer beter was geworden en sindsdien is er niks verandert. Jammer toch.
Klopt dat automotive veel zwaarder eisen stelt, maar dat wil niet zeggen dat het niet meer responsive gemaakt moet kunnen worden. BMW, Mercedes en tesla hebben veel snellere systemencdwave schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Structureel is het zeker - de overstap naar Google (en Android als OS) is gewoon een slechte zet. Veel fabrikanten hebben dezelfde overstap gedaan en hebben dus dezelfde ellende. Android op telefoons e.d. komt er nog mee weg omdat ze de luxe hebben om op de laatste nieuwe consumenten SoC's te draaien, en oudere modellen zijn er nauwelijks, omdat je geforceerd wordt een nieuw apparaat aan te schaffen als je een nieuwere Android versie wil hebben (en dat moet je op den duur wel omdat de applicaties niet meer werken). Automotive stelt veel zwaardere eisen aan de kwaliteit van de hardware (zoals temperatuur bereik) en daardoor lopen ze altijd flink achter op de laatste nieuwe ontwikkelingen qua hardware.
Ik vind aaos wel beter dan sensus. Heb er niet veel ervaring mee, maar laatst in een auto met sensus gereden, dan merk je (ik iig) dat aaos toch wel eens stuk fijner is
Overigens ben ik geen grote klager. In de basis vind ik het een heel mooi systeem. Er moet alleen meer cpu/geheugen in en dan ben je er volgens mij. Volvo gaat wat te lang door met te oude hardware…
Zal wel een centenkwestie zijn, want elk modeljaar de nieuwste chip erin betekent ook elk jaar hercertificeren voor de automotive eisen.. en da’s best wel een trajectje…
Wel blij dat ze dat voor de de my26 nu wel doen kennelijk..
De ergernis dat PA niet meer van stuur bedienbaar was en een enkele keer geen geluid knipperlicht.
Verder nul problemen, maar ik heb ook bijna geen app's geïnstalleerd.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Maar vooral het rijden zelf is heerlijk ontspannen.
Verbruik valt me ook behoorlijk mee. Gisteren met dochterlief van Haarlem naar Heerenveen heen en weer gereden zonder bijladen. Heen via Noord-Holland en Afsluitdijk met 3 graden buitentemperatuur 20,1 kWh/100 km. Terug via de Flevopolder en stukken 125/130 gereden. Daar was het verbruik 22,9 kWh/100 km. Aangekomen thuis met 11% SOC. Helemaal tevreden mee.
Maar later op de avond weer terug, we zonden boven in een parkeergarage en het was heel druk (voetbalwedstrijd die afgelopen was). Dus we stonden regelmatig stil op de ronde weg naar beneden met auto hold natuurlijk. Maar ongeveer halverwege de tocht naar beneden deed de auto weer heel vreemd, wederom icm OPD. Heel vreemd geluid en gedrag wat ik niet vertrouwde. OPD uit en weer aan loste het wel op.
Komende week maar even bekijken of het terugkomt, anders wordt het een ritje naar de garage.
Waar lukt jou dat? Op de Volvo website zie ik nog nergens de business editions staan voor de EX40.Ruben E schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:04:
[...]
Nieuwe versie is online al te calculeren, scheelt in mijn geval wel €4000 tov offerte van vorige week en dus ook in de bijtelling. Mooie aanpassingen. Als je deze nu besteld krijg je hem als je wil al over 3-4 maanden, dus niet pas in 2026.
Vind het wel jammer voor je, maar herken dit totaal niet. Heb 'm nu een jaar en hoogstens eens de eerste 30 seconden na een update dat het maar niet wou vlotten, thats it. Vandaar dat sommigen hier soms moord en brand schreeuwen dat het schandalig en Volvo onwaardig is, maar ik ga er nu even van uit dat 95% van de gebruikers er weinig of uiterst zelden last van heeft.Juancho schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:42:
Sinds een week of 2 is het systeem trouwens weer zo traag als wat. Opstarten doet mega lang, paar keer gehad dat het systeem blijkbaar eerst opnieuw opgestart moet worden, het bekende lichte Maps scherm wat inhoudt dat de app van alles en nog wat moet opstarten.
Het is zooooo traag de eerste pak um beet 5 a 10 min. Terwijl het met die laatste updates juist weer beter was geworden en sindsdien is er niks verandert. Jammer toch.

Wat niet wil zeggen dat de problemen er niet zijn natuurlijk.

kan door een app update veroorzaakt zijn. Bij mij loop het redelijk vlot sinds ik alle apps eraf gegooid heb die ik niet dagelijks gebruik.Juancho schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:50:
Vanmorgen auto aan de lader, ik haal net de auto op en het systeem is weer rete traag en startte vanzelf weer op. Ik heb dit ook heel lang niet gehad hoor, maar de laatste tijd is het weer enorm traag allemaal.
Met name FM en Home Assistant waren boosdoeners bij mij...
Ik stapte in en toen naar 0%... nog niet eerder gezien zoiets. Elke keer als ik de auto wegzet met een bepaald percentage, dan was er de volgende dag niets veranderd. Had ook geen voorverwarming aan...Iemand enig idee wat dit kan zijn?
:strip_exif()/f/image/rawcpaFd2ccOjM7iv7XBjKHe.jpg?f=fotoalbum_large)
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Koude nacht? Herberekening van het systeem?rolfio schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:35:
Gisteravond thuis gekomen met nog 9% in de accu. Vanochtend keek ik in de app, nog maar 2%![]()
Ik stapte in en toen naar 0%... nog niet eerder gezien zoiets. Elke keer als ik de auto wegzet met een bepaald percentage, dan was er de volgende dag niets veranderd. Had ook geen voorverwarming aan...Iemand enig idee wat dit kan zijn?
[Afbeelding]
Dan heb je ‘m weggezet toen de accu nog redelijk op temperatuur was, en daarna is die behoorlijk afgekoeld. Aan het kaartje te zien was je ook behoorlijk noordelijkrolfio schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:35:
Gisteravond thuis gekomen met nog 9% in de accu. Vanochtend keek ik in de app, nog maar 2%![]()
[Afbeelding]
Welke percentage je display afgeeft is een voorspelling van de boordcomputer. Het is niet zo dat die het aantal liter stroom kan meten. Kan hooguit wat voorspellen obv diverse meetwaarden. Ik heb het idee dat dat voorspelalgoritme de laatste ota’s wat veranderd is. Ik zie het ook vaker de laatste tijd (alhoewel niet zo extreem)
Is hier niet zo lang geleden al langsgekomen en staat ook in de handleiding dat dit ‘normaal’ is. De lading is trouwens niet echt weg, maar de accuspanning zakt bij afkoelen en bijna lege accu iets te hard in,rolfio schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:35:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/IoqvXUgpOxVDtqefFEOcKVoT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 16-02-2025 18:42 ]
Aha, dat had ik nog niet gezien en gelezen. Tis ook eigenlijk de eerste keer dat alles zo bij elkaar komt. en een lange reis gehad gisteren en tamelijk koud vannacht...JTHZZ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:39:
[...]
Is hier niet zo lang geleden al langsgekomen en staat ook in de handleiding dat dit ‘normaal’ is. De lading is trouwens niet echt weg, maar de accuspanning zakt bij afkoelen en bijna lege accu iets te hard in,
[Afbeelding]
Dank voor de reacties en uitleg. Staat nu inmiddels aan de laadpaal
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
had ik pas ookrolfio schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:35:
[Afbeelding]
vdburg in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IP1VqiYN1Qpmbj9vUMTQ5AUz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i0rzlaSWtsra1wu4z3WjFjJI.jpg?f=user_large)
Vrijdag op het werk wat bijgeladen en met warme accu teruggereden, bij thuiskomst nog 40% resterend.
Zaterdagochtend gaf de app aan dat er 38% resterend is.
Men zegt dat het door de kou komt, maar stiekem zijn het gewoon kabouters die hun elektrische dekentjes aansluiten.
Die kleine kabouterteentjes zijn anders niet warm te houden
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4
Had het hier al vaker gemeld, maar heb het idee dat dit niet helemaal goed meer werkt. Eerder zag ik bij lage temperaturen de auto ‘‘s nachts af en toe stroom pakken van de laadpaal, ook als accupercentage al bereikt was. Toen had ik nooit een sneeuwvlokje bij de accu.JTHZZ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:39:
[...]
Is hier niet zo lang geleden al langsgekomen en staat ook in de handleiding dat dit ‘normaal’ is. De lading is trouwens niet echt weg, maar de accuspanning zakt bij afkoelen en bijna lege accu iets te hard in,
[Afbeelding]
Nu pakt de auto nooit stroom meer van de laadpaal als die zijn doelperdentsge bereikt heeft, en heb ik standaard het sneeuwvlokje bij de accu bij lage temperaturen en als die dan al wat langer klaar is met laden…
Scheelt voor mijn gevoel ook echt wel bereik op die koude dagen…
Ik voorkom het als ik met de timer ga laden, zodat die op moment van vertrek precies volgeladen is. Dan heb ik geen sneeuwvlokje en betere prestaties qua verbruik en radius
Het enige waar ik niet tevreden mee ben, zijn de trillingen die ik blijf ervaren bij optrekken tussen de 80 en 120. Aandrijfassen zijn al een keer vervangen en we gaan voor een tweede ronde. Ik verwacht een goede oplossing. Heb de suggestie van vervangen van de achterbanden ook al gedaan. Gingen ze meenemen en bespreken bij de dealer.MeHeKaCh schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:39:
Ik herken me wel in de tevreden gebruikers. Ik heb m’n MY24 SMER nu een jaar en het zijn vooral hele fijne en comfortabele kilometers geweest. Nu 25.000 km, inclusief een vakantie/rondreis door Bretagne. Nooit laadstress gehad, inmiddels gewend aan een paar kleine onvolkomenheden en vrede met de soms wispelturige manier van updates via Volvo. De app werkt fijn en biedt de juiste info en functionaliteit (ok, wel op iOS in mijn geval).
Maar vooral het rijden zelf is heerlijk ontspannen.
Verbruik valt me ook behoorlijk mee. Gisteren met dochterlief van Haarlem naar Heerenveen heen en weer gereden zonder bijladen. Heen via Noord-Holland en Afsluitdijk met 3 graden buitentemperatuur 20,1 kWh/100 km. Terug via de Flevopolder en stukken 125/130 gereden. Daar was het verbruik 22,9 kWh/100 km. Aangekomen thuis met 11% SOC. Helemaal tevreden mee.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Bij mij is het systeem de laatste weken ook (ineens) erg traag. 4 jaar geen last van gehad, nu traag en vaak ook pas laat verbinding.Juancho schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:50:
Vanmorgen auto aan de lader, ik haal net de auto op en het systeem is weer rete traag en startte vanzelf weer op. Ik heb dit ook heel lang niet gehad hoor, maar de laatste tijd is het weer enorm traag allemaal.
Helpt niet mee om de EX40 op de shortlist te houden voor de vervanging eind van het jaar.
Gisteren rondje gedaan, ook de EC40 bekeken maar daar kunnen mensen van boven de 1.80m toch niet normaal achterin zitten?
Nieuwe Tesla Y bekeken, schitterend. Xpeng G6 en G9 allebei prachtig en goed rijdend. Audi Q4 heeft me erg verrast maar je betaalt voor alles behalve elektrische ramen extra, ontzettend dure auto om compleet uit te rusten. Skoda Elroq verraste me ook positief, goede voorbode voor Enyaq facelift.
P8
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"