Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:09
Juancho schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:24:
Normaliter is bij grote getalen slechte data verbinding het zo dat er idd wat aan zit te komen. Of dat een kleine OTA is of de grote UX update....geen idee. Maar het zou heel prettig zijn als die laatste veel eerder dan verwacht al komt.
Die UX update is volgens de aankondingen pas aan het einde van 2025 voor de bestaande modellen. Daar zou ik niet op rekenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Claude schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:52:
Mijn Flitsmeister app op de iPhone, gekoppeld aan de Flitsmeister One, geeft sinds een paar dagen geen gesproken meldingen meer door. De FM One piept wel en op het scherm van de iPhone verschijnt de melding, maar de gesproken melding via de auto luidsprekers doet het niet meer.
De app is via HFP gekoppeld met de auto. Dat heeft jaren goed gefunctioneerd.

App verwijderen en daarna na een herstart van de iPhone opnieuw installeren en pairen heeft niet geholpen.

Ik heb het probleem voorgelegd aan FM support, maar om uit te sluiten dat het auto- of Google-gerelateerd is: heeft iemand hetzelfde probleem?
Soortgelijk, maar dan anders.
twee gekke dingen sinds enkele weken:
- FM start niet meer vanzelf op bij maken van BT connect met de auto (deed hij voorheen direct en een android GSM doet dat nog steeds feilloos)
- Als FM een flitspaal aangeeft is het "Flitspaal r...........................ur" wat ik hoor, op de stippeltjes hoor je dus niets, de tekst had moeten zijn "Flitspaal rood licht en 50 kilometer per uur" Ook deze doet het met android wel perfect.

Ik wissel van iphone en android, de laatste bij privegebruik en de iphone rijdens werkuren omdat dat de werk telefoon is.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:41:
[...]

Kan je ook prima zelf hoor. Zit gewoon een standaard batterij in.
https://www.volvocars.com...2a0316890c0a801513b3b31a9
Alleen als je géén gecertificeerd alarmsysteem hebt mag je dat zelf doen, heb je klasse 3 /4 alarm met certificaat, dan kun je beter naar de dealer. Anders vervalt je certificaat namelijk. Heeft te maken met de hardware toevoeging die op de batterij wordt geplakt bij die alarmsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:20
Largamelion schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:44:
Ik zag deze week in Google Maps meerdere meldingen op het scherm, maar telkens zonder gesproken waarschuwing ondanks het geluid in GM op 'alleen meldingen' staat. Misschien is er iets meer aan de hand of krijgen andere mensen wel nog gesproken meldingen van Google Maps?
Valt mij ook op en ik heb Google Maps ook op alleen meldingen staan. Soms krijg ik wel een gesproken melding en soms zie ik alleen een notificatie op het scherm toevallig verschijnen. Het is dus wisselende alsof ze nog flink aan het testen en aanpassen zijn.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:28
Je kan er sowieso nog niet op vertrouwen zoals wel met FM. Dat maakt het voor mij voorlopig nog als niet bruikbaar.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:50
marcel_76 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Valt mij ook op en ik heb Google Maps ook op alleen meldingen staan. Soms krijg ik wel een gesproken melding en soms zie ik alleen een notificatie op het scherm toevallig verschijnen. Het is dus wisselende alsof ze nog flink aan het testen en aanpassen zijn.
Daar lijkt het inderdaad op. Daarnet tijdens de rit naar huis kreeg ik plots wel een gesproken melding voor een voertuig met pech.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
cdwave schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Maak je zakken eens leeg... Serieus!

Ik had regelmatig hetzelfde, met name met de kofferbak.

De oorzaak: Als ik mijn telefoon in dezelfde broekzak heb als de autosleutel, dan gaat de kofferbak niet open (en ook andere sloten haperen wel eens).

Sinds ik dat ontdekt heb, heb ik geen boodschappenkrat meer op de achterbank gegooid.
Ik heb altijd mijn telefoon in mijn kontzak (links), portemonnee in kontzak rechts en sleutel in voorzak rechts. Dat kan het probleem dus niet zijn.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
Juancho schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Thanks, dat wist ik niet. Gelijk maar even gedaan. Benieuwd of dat het idd was.
Hou mij even op de hoogte. Ik heb hetzelfde probleem sinds een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 13:06
Auto juni 21, half oktober 24 batterij vervangen. (zelf gedaan)
Klacht verholpen. (Vaak werd ik niet gezien als zijnde in de buurt van de auto)

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
Gaat gewoon een standaard CR2032 batterijtje in.
Tipje: koop een goede batterij van Varta, Panasonic, Energizer, Duracell, Renata of GP en gebruik geen batterij die uit zo'n "voordelige" blisterverpakking van de supermarkt komt want dat zijn meestal goedkope Chinese batterijtjes die al half leeg uit de verpakking komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik kom net terug van de proefrit bij Xpeng. Ik zal alleen even mijn review crossposten voor de geïnteresseerden want anders wordt het hier toch weer weggehaald. Maar ik weet dat er meerderen hier op een soort kruispunt staan van welke auto next....

Juancho in "Het grote Xpeng-topic"

Wat mij iig wel weer gelijk opviel na de proefrit en weer instappen in mijn XC40... de hardware kan eigenlijk echt niet meer. Dat is zo traag ivm de Xpeng en eerder al de BYD. Dat verschil is mega. Als je het niet weet zal het niet zo spannend zijn maar na zo'n uurtje in de G6 valt dat gewoon echt direct op. Ben dus benieuwd in hoeverre nieuwe hardware dit kan oplossen voor de EX40/EC40.

[ Voor 38% gewijzigd door Juancho op 08-02-2025 17:08 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:06:
Ben dus benieuwd in hoeverre nieuwe hardware dit kan oplossen voor de EX40/EC40.
Dan moet je even gaan spelen met de infotainment van een EX30 of EX90 bij de volvo dealer. Die hardware komt ook naar de EX40. Heb ik laatste ook gedaan op aanraden van iemand hier. Dat is idd stukken sneller, nog niet helemaal de responsiveness van bij dat T merk, maar helemaal prima verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 17:58
Juancho schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:06:
Wat mij iig wel weer gelijk opviel na de proefrit en weer instappen in mijn XC40... de hardware kan eigenlijk echt niet meer. Dat is zo traag ivm de Xpeng en eerder al de BYD. Dat verschil is mega. Als je het niet weet zal het niet zo spannend zijn maar na zo'n uurtje in de G6 valt dat gewoon echt direct op. Ben dus benieuwd in hoeverre nieuwe hardware dit kan oplossen voor de EX40/EC40.
Dat gevoel had ik ook na een testrit in een M3/MY, toen ik terug in de XC40 stapte. Het rijden was nog altijd fantastisch maar het infotainment oogde niet meer van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 16:50
[b]Juancho in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"Wat mij iig wel weer gelijk opviel na de proefrit en weer instappen in mijn XC40... de hardware kan eigenlijk echt niet meer. Dat is zo traag ivm de Xpeng en eerder al de BYD. Dat verschil is mega. Als je het niet weet zal het niet zo spannend zijn maar na zo'n uurtje in de G6 valt dat gewoon echt direct op. Ben dus benieuwd in hoeverre nieuwe hardware dit kan oplossen voor de EX40/EC40.
Probleem is niet de hardware, is gewoon brakke software. Ja, dikkere CPU en meer RAM er tegenaan kwakken zal het wel wegmoffelen, dus dan is iedereen weer blij. Tot er een gepimpte klimaatcontrole app ofzo komt die weer 4 gieg meer aan RAM nodig heeft...

Meest dramatisch is het altijd bij het instappen, dan is hij van allerlei spul tegelijk aan het starten in voor- en achtergrond lijkt het, en zelfs de camera hapert en stottert. Na een paar minuten is dat weg, maar dan is het te laat, want de meeste interactie met het systeem doe je net voor je wegrijdt.

Wat ik niet snap is waarom ze de software niet gewoon door laten draaien. Een dikke ARM CPU door laten draaien kost pakweg 4W ofzo, als je niet je best doet, dat kan best een paar dagen doordraaien op de 12V accu. Gebruikt waarschijnlijk minder dan alle spul om de keyless entry te doen. Vrijwel alle ICEs die ik gereden heb lieten de entertainment enzo gewoon draaien - de hele zooi blijft gewoon in een matige standby staan, en als je instapt is het vrijwel meteen bruikbaar. Op de Volvo lijkt het allemaal weer van nul af aan te moeten opstarten, dat schiet niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:13:
[...]

Probleem is niet de hardware, is gewoon brakke software. Ja, dikkere CPU en meer RAM er tegenaan kwakken zal het wel wegmoffelen, dus dan is iedereen weer blij. Tot er een gepimpte klimaatcontrole app ofzo komt die weer 4 gieg meer aan RAM nodig heeft...

Meest dramatisch is het altijd bij het instappen, dan is hij van allerlei spul tegelijk aan het starten in voor- en achtergrond lijkt het, en zelfs de camera hapert en stottert. Na een paar minuten is dat weg, maar dan is het te laat, want de meeste interactie met het systeem doe je net voor je wegrijdt.

Wat ik niet snap is waarom ze de software niet gewoon door laten draaien. Een dikke ARM CPU door laten draaien kost pakweg 4W ofzo, als je niet je best doet, dat kan best een paar dagen doordraaien op de 12V accu. Gebruikt waarschijnlijk minder dan alle spul om de keyless entry te doen. Vrijwel alle ICEs die ik gereden heb lieten de entertainment enzo gewoon draaien - de hele zooi blijft gewoon in een matige standby staan, en als je instapt is het vrijwel meteen bruikbaar. Op de Volvo lijkt het allemaal weer van nul af aan te moeten opstarten, dat schiet niet op...
Het is vooral ook te weinig geheugen wat die heeft volgens mij (zit in de nieuwe er wel in) en idd.. dat is het grote verschil met dat T merk dat daar de infotainment al is opgestart als je de auto instapt. Die zal bij opstarten net zo traag zijn... maar dat zie je dus nooit. Is denk ik een verkeerde ontwerpkeuze.. wordt hopelijk nog een keer opgelost in een volgende versie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:08
DrBOB101 bedankt voor deze gouden tip.
Vandaag had ik even tijd om er naar te kijken en ben in de weer geweest met isolatieband.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zEVlNaoD0keBbhsd-XxjrIpDBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TODZws4VD4UtD9XMaVlhUVaM.jpg?f=fotoalbum_large
Onderstaand foto's van het beeld van de camera overdag en bij duisternis. Links en rechts zie je de zwarte band van het isolatieband.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2k1m6SGF5pjxDtrQ60GYoYkGoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sTBN1Hjx4LKzjifrhnHdnpT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S062i7-YZIZZ_C462MBTQ9gCdJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yn8DfbU2FzBMa1xeZbPlJrWt.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vermoed dat het zicht echt beter is geworden.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

tukker999 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:02:
[...]

Vandaag had ik even tijd om er naar te kijken en ben in de weer geweest met isolatieband.
[Afbeelding]
Onderstaand foto's van het beeld van de camera overdag en bij duisternis. Links en rechts zie je de zwarte band van het isolatieband.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal het eens proberen. Momenteel gebruik ik nog lekker mijn mistachterlicht hack. Prima zicht dan in het donker :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
tukker999 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:02:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan die imbus naast de camera er makkelijk uit? Ik kan eens kijken of ik een klein goed kapje kan maken met de 3D printer voor om de camera en vastgezet met die schroef..?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:11
caspervc schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:29:
[...]

Kan die imbus naast de camera er makkelijk uit? Ik kan eens kijken of ik een klein goed kapje kan maken met de 3D printer voor om de camera en vastgezet met die schroef..?
Ik heb indertijd van wel 4 of 5 kapjes geprint op mijn 3D printer, maar niets was echt goed. Soms werkt het een beetje qua beeldverbetering , maar dan snijdt het helaas weer teveel van het beeld af. Wat alleen helpt is meer licht. Dan redt je alleen met extra achteruitrijlampen zoals ik kortgeleden op mijn XC60 gedaan (zie een week of twee terug), de rest van alle pogingen die ik gedaan heb met de 40 was naar mijn ervaring met de C40 gewoon geknoei in de marge en zonde van de tijd en de moeite.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mga1600 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:03:
[...]

Ik heb indertijd van wel 4 of 5 kapjes geprint op mijn 3D printer, maar niets was echt goed. Soms werkt het een beetje qua beeldverbetering , maar dan snijdt het helaas weer teveel van het beeld af. Wat alleen helpt is meer licht. Dan redt je alleen met extra achteruitrijlampen zoals ik kortgeleden op mijn XC60 gedaan (zie een week of twee terug), de rest van alle pogingen die ik gedaan heb met de 40 was naar mijn ervaring met de C40 gewoon geknoei in de marge en zonde van de tijd en de moeite.
Kunnen we niet gewoon de achteruitrijlampjes vervangen door een model met meer lumen?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Vast wel.
Voorlopig ben ik content met het plakbandje.
Eerst maar eens kijken hoe lang het plakwerkje blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:59:
Gaat gewoon een standaard CR2032 batterijtje in.
Tipje: koop een goede batterij van Varta, Panasonic, Energizer, Duracell, Renata of GP en gebruik geen batterij die uit zo'n "voordelige" blisterverpakking van de supermarkt komt want dat zijn meestal goedkope Chinese batterijtjes die al half leeg uit de verpakking komen..
Tenzij je een gecertificeerd alarm hebt met sleutelbeveiliging, dan zit er een CR2025 in, in plaats van de 2032. De CR2025 is omdat die dunner is. Op de batterij wordt dan een printje geplakt met speclaie geleidende pasta, en dat kun je wel zelf vervangen, maar dan vervalt het certificaat.
https://www.klassealarm.nl/keyless-protector.html

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 09-02-2025 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 15:12
Een tijdje geleden zag je na een bepaalde update de ETA als klein balkje ook op het scherm achter je stuur, maar vandaag viel het me op dat dat er niet meer staat. Is dat op de een of andere manier toch weer aan re zetten of is dat helemaal weggehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Hmm, blijkbaar zijn de achteruitrijlampen LED-geintegreerd, dus niet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Gutanoth schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:58:
Een tijdje geleden zag je na een bepaalde update de ETA als klein balkje ook op het scherm achter je stuur, maar vandaag viel het me op dat dat er niet meer staat. Is dat op de een of andere manier toch weer aan re zetten of is dat helemaal weggehaald?
Op 2 manieren: Android Auto gebruiken of geduld hebben en hopen dat ze het fixen in een volgende release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Microkid schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Hmm, blijkbaar zijn de achteruitrijlampen LED-geintegreerd, dus niet te vervangen.
Zo is het! En een paar extra lamlen aan de draadjes van de bestaande achteruitrijlampen geeft gegarandeerd canbus fouten. En als je een trekhaak hebt en daar de stroom voor de extra lampen denkt te kunnen afhalen: vergeet het: die werken dan alleen als er een stekker is ingeplugd. Dat zijn niet mijn persoonlijke bevindingen, maar dat is wat ik op het andere forum heb gelezen waar men dat allemaal geprobeerd heeft.
Wat wel werkt is het verbruik van een XBB dongle in het OBD-stopcontact en een XBB power module. Dat maakt het bedraden bovendien uiterst eenvoudig omdat dongle en powermodule draadloos communiceren. Je moet alleen ergens een +12V en de massa aansluiten, de rest is al voorzien in de kabelboom van de Ledson e extralampenset. Die dongle leest de auto constant uit en verslaat dat in een ‘recept’ per auto. Daarin staan de bruikbare signalen. Het signaal ‘reverselight’ gebruik je om de power module te activeren. Voordeel: je breekt nergens in op de bestaand bekabeling, je moet alleen ergens achterin de auto een +12v vinden en de lampjes bevestigen onder de auto. Je hebt dan een zee van licht en de camera geeft ineens een prachtig beeld.

Aanbevolen!

Zie bijvoorbeeld: YouTube: Ledson Workshop: Nano Reverse Light
of de website van Askdesign.se waar ik de spullen besteld had trouwens)

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 09-02-2025 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mja, met een prive-auto wellicht nog te overwegen, maar aan een leaseauto ga ik geen honderden euro's besteden voor wat meer achteruitrijlicht. Dan maar de mistachterlicht even aanzetten, dan zie ik ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Voor mij nieuw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FYI7ygvnW-F1SyJ6AMaZmuaipE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LE8jRtMn1OGVx6mnOWM8EIu.jpg?f=fotoalbum_large
Op deze foto zie je dat een auto betrokken bij een ongeval door de hulpdiensten wordt gemarkeerd met ELEK.

Kennen jullie het rode bordje met witte letters CADO? Calamiteitendoorgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Microkid schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:35:
Mja, met een prive-auto wellicht nog te overwegen, maar aan een leaseauto ga ik geen honderden euro's besteden voor wat meer achteruitrijlicht. Dan maar de mistachterlicht even aanzetten, dan zie ik ook voldoende.
Je kunt het ook net zo gemakkelijk weer verwijderen en meenemen naar een volgende (leasejauto….maar ieder vanzelfsprekend ieder’s eigen beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:06
tukker999 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:16:
Voor mij nieuw.[Afbeelding]
Op deze foto zie je dat een auto betrokken bij een ongeval door de hulpdiensten wordt gemarkeerd met ELEK.

Kennen jullie het rode bordje met witte letters CADO? Calamiteitendoorgang.
Stel dat de brandweer in de auto moet knippen om inzittenden te bevrijden en ze raken een hoogvoltage kabel. :|

Je ziet ook een “apparaat” in de laadpoort zitten. Daarmee voorkomen ze dat de auto gaat rijden.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Microkid schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:00:
Klopt, zijn idd LED. Helaas zijn ze de rem- en knipperlichten vergeten, maar daar hebben we zelf een oplossing voor gevonden.. :)
Ik heb overigens geen problemen met de achteruitrijverlichting. Ja, het zijn geen schijnwerpers, maar ik zie voldoende in de achteruitrijcamera op mijn matig verlichte oprit en wanneer ik de donkere garage inrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Microkid schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:35:
Je kunt het spul ook net zo gemakkelijk weer verwijderen en meenemen naar een volgende (lease)auto….maar ieder vanzelfsprekend ieder’s eigen beslissing…. Ik ben blij met de mijne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Mga1600 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Je kunt het spul ook net zo gemakkelijk weer verwijderen en meenemen naar een volgende (lease)auto….maar ieder vanzelfsprekend ieder’s eigen beslissing…. Ik ben blij met de mijne
Dat is ook super Mga1600! Voor mij is het gewoonweg niet nodig, ik red me prima door de achtermistlamp aan te zetten als het erg donker is. De tip met het stukje tape vind ik ook een goeie, kost niks en zo gedaan!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerrieMo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 16:03
Goedemiddag. Ik lees hier al enige tijd mee, want mijn partner en ik willen graag een tweedehands XC40 aanschaffen. Wij verschillen wat in lengte en ik heb daardoor de volgende vraag:

Is het mogelijk om de spiegels te koppelen aan een sleutel (gebruikersprofiel), zodat ze automatisch in de juiste positie komen te staan? Ook wanneer je géén elektrische stoelen hebt? Ik kan het in dit topic (of online) niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GerrieMo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:51:
Goedemiddag. Ik lees hier al enige tijd mee, want mijn partner en ik willen graag een tweedehands XC40 aanschaffen. Wij verschillen wat in lengte en ik heb daardoor de volgende vraag:

Is het mogelijk om de spiegels te koppelen aan een sleutel (gebruikersprofiel), zodat ze automatisch in de juiste positie komen te staan? Ook wanneer je géén elektrische stoelen hebt? Ik kan het in dit topic (of online) niet vinden.
Het werkt alleen met de elektrische stoelen met geheugen, daar wordt ook het spiegelprofiel in opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerrieMo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 16:03
Avvd schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:37:
[...]

Het werkt alleen met de elektrische stoelen met geheugen, daar wordt ook het spiegelprofiel in opgeslagen.
Dank voor de reactie. Dan zullen we op zoek gaan naar een model met elektrische stoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
GerrieMo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Dank voor de reactie. Dan zullen we op zoek gaan naar een model met elektrische stoelen.
Met meerdere rijders en verschillende instellingen qua lengte etc zou ik dat wel aanraden ja. Je wordt anders helemaal gek van elke rit de boel opnieuw verstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 20:17
Wat wordt er eigen wel allemaal in het profiel opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Spiegels, stoel en je eigen multimedia account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Juancho schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:49:
Spiegels, stoel en je eigen multimedia account.
En al je auto instellingen, one pedal drive, lane departure, inklappende spiegels bij afsluiten etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tukker999
Ik heb de proef op de som genomen om te achterhalen welke situatie het beste beeld oplevert van de achteruitrijcamera.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS809gCxYW-c3b2dSJyoNd6ZY8o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/II3fMBpHigeU9LB0uKNHqVAW.jpg?f=user_large
Overdag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCrl6w2iFS9yMggdbGDXRajLg4I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fTUtXkPs6zt0kEyO8B22zPnu.jpg?f=user_large
Normale situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pqHSeNNHMdr46zAJl9N6qZTVh4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LR6Ye0clWZiBI11bZ9sPPD51.jpg?f=user_large
Normale situatie met mistachterlicht ingeschakeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ibp08VWA4ALVMJS-kM-g7fsyAJI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GSBTg4Osw0MWW6DBAx6N1kTH.jpg?f=user_large
Met een kapje (isloatieband) dat de nummerplaat in het beeld afdekt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZyPrmlPMokymEh3df1gmf_O150=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JAeerz0BCaLmQCxsXj5I1K1V.jpg?f=user_large
Met een kapje (isloatieband) dat de nummerplaat in het beeld afdekt plus ingeschakelde achteruitrijlamp.

Het grote verschil bij de plaatjes bij duisternis is de zichtbaarheid van de schutting op de achtergrond.
Dat komt niet omdat de buitenverlichting ineens is uitgeschakeld, want op de 'standaard' foto's zie je dat de buitenverlichting aan is.

De voor mij enigszins verrassende conclusie is dat je het beste beeld hebt met het afdekkapje maar zonder dat het mistachterlicht is ingeschakeld.

Ik vermoed dat er ook wel iets met de camera software gedaan kan worden om het beeld te verbeteren.
Die camera's zitten immers op een standaard manier ingebouwd, dan kunnen ze vermoedelijk ook het gedeelte met nummerplaat en bumper softwarematig afdekken.

Komende week zal ik eens proberen ook de bumper buiten het beeld van de camera te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door tukker999 op 09-02-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@tukker999 kan je eens een foto maken van hoe je dat ducktape dan erop gezet hebt? Lijkt me overigens best vreemd, met ducktape rondrijden op je dikke XC40 haha. Zal ik ook niet zo snel doen. Ik wist dat trucje met de mistlamp achter niet, zal dat eens testen als ik geen zicht in het donker heb maar wel nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
Juancho schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:17:
@tukker999 kan je eens een foto maken van hoe je dat ducktape dan erop gezet hebt?
Zit je zo vaak op tweakers en heb je deze post van gisteren niet gezien?
De credits gaan naar @DrBOB101 met zijn experiment om de kentekenplaatverlichting af te dekken.
Ik heb alleen maar voortgeborduurd op zijn ingeving.

Aan dat mistachterlicht had ik zelf ook niet gedacht.
Dat idee pakte ik op van @Microkid

[ Voor 37% gewijzigd door tukker999 op 10-02-2025 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyB81
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-09 12:03
Hallo allen, even een vraagje of meerdere mensen hier het volgende euvel herkennen:
het valt mij de laatste tijd vaak op dat mijn rechter buitenspiegel een eigen wil lijkt te hebben, geregeld komt het voor dat deze op een hele eigen positie is gaan staan (anders dan mijn voorkeur). ik zet de spiegel dan altijd weer terug en sla deze voor de zekerheid ook in het geheugen (in de deur) desondanks gebeurt het na verloop van tijd dat hij toch weer op een afwijkende positie staat.

hoor het graag.

ter info: ik heb automatisch kantelen bij achteruit rijden uit staan en gebruik de handmatige 2 keer drukken op de spiegel knop om de spiegel te laten zaken bij achteruit ook nooit dus het kan niet zijn dat de spiegel in die stand blijft hangen.
Reset van de systemen heb ik uiteraard ook gedaan om zo een evt. eigen wil van de spiegel geforceerd te beëindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Geen last van, die geheugenfunctie voor alles voor een bepaald profiel werkt echt top. Misschien ff de boel herstarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
RoyB81 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:37:
[...]
Reset van de systemen heb ik uiteraard ook gedaan om zo een evt. eigen wil van de spiegel geforceerd te beëindigen.
Juancho schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:19:
[...]
Misschien ff de boel herstarten?
Normaal gesproken een goede tip @Juancho, maar @RoyB81 had dat al gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-08 20:07
RoyB81 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:37:
Hallo allen, even een vraagje of meerdere mensen hier het volgende euvel herkennen:
het valt mij de laatste tijd vaak op dat mijn rechter buitenspiegel een eigen wil lijkt te hebben, geregeld komt het voor dat deze op een hele eigen positie is gaan staan (anders dan mijn voorkeur). ik zet de spiegel dan altijd weer terug en sla deze voor de zekerheid ook in het geheugen (in de deur) desondanks gebeurt het na verloop van tijd dat hij toch weer op een afwijkende positie staat.

hoor het graag.

ter info: ik heb automatisch kantelen bij achteruit rijden uit staan en gebruik de handmatige 2 keer drukken op de spiegel knop om de spiegel te laten zaken bij achteruit ook nooit dus het kan niet zijn dat de spiegel in die stand blijft hangen.
Bij mij precies hetzelfde, geldt ook voor links en het gekke is dat het niet altijd is. Erg irritant want het valt vaak pas op tijdens het rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-08 20:07
Zijn er mensen die sinds deze ochtend ook geen verbinding meer hebben? File informatie komt wel door, maar andere apps niet. Ook werkt Volvo on Call gewoon. Een reset met de ontwasem knop lijkt het probleem niet te verhelpen. Verder had ik vanmorgen ook een heel gek geluid door de speakers, de stem van de navigatie was blikkerig alsof iemand met zijn hoofd in de vissen kom zat. Benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Vandaag tot 4x toe - verdeeld over 2 verschillende ritten - dat de muziek van Spotify er gewoon mee ophoudt. Op de grote ronde knop op PLAY drukken werkt dan niet. Pas als ik Spotify open, dan werkt de knop weer. Dat doet me denken dat de app gewoon crasht of iets in die zin. Nog mensen last van?

Dit is niet het fenomeen op AA trouwens, waar de muziek constant pauzeert. Dit is Spotify op AAOS zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

3.4.4 komt er aan...
Wel weer erg teleurstellend. Er is nog zo veel te verbeteren, en dan passen ze een icoontje aan.... Zucht...

Updates in software 3.4.4
Software release date: 10 February 2025
This update will be available as an over-the-air download about three weeks after the software release date.

Release notes: https://www.volvocars.com...ic/software-release-notes

Van Reddit:
- They suggested that the update fixes the missing ETA bug, although they also mentioned losing GPS and cellular at some point post-update. Soooooo, who knows what we're about to get.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jCKQF_A12z8dZdDDn8ZQGyPpwI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mx46yzcrHjrcVLCteqecdFaU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPlkTczdsIM2EoEElUfJ49sGmzM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O6AxLRTsTkWsgQzd3ZncZl4U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koEbuamzKA3vfar0X261SBWen-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ejn6uutEijKiVRvgzmUI1Fcb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 107% gewijzigd door Microkid op 10-02-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Een OTA van niks nee als je ziet wat je nog allemaal voor gave dingen kan doen met de auto en de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Tja, na anderhalf jaar Volvo rijden weet ik intussen wel dat ik niets spectaculairs moet verwachten van Volvo. Het zijn auto's die doen wat ze moeten doen en niets meer (meestal toch). Wil je 'spielerei' en leuke software updates dan moet je naar een ander merk uitkijken.

YouTube... leuk, maar uiteindelijk is het gewoon de mobiele site in een wrapper. Het scherm is ook zodanig klein dat je groter beeld hebt op een smartphone en daar krijg je geen nekklachten van de hele tijd opzij te moeten kijken 🙂.

AA heeft ook zeer lang op zich laten wachten en werkt traag door de oude HW en buggy met de muziek die heel de tijd pauzeert. ETA versturen uit Maps is er ook uitgesloopt.

En bij de laatste OTA verknoeien ze een leuke functie in Maps en die is bijna 3 maand later nog niet gefixt. Ik zou al lang blij zijn moest dat in de release notes staan.

Het lijkt soms ook of ze maar 1 server hebben bij Volvo. Er wordt een OTA aangekondigd en ik krijg al 30 min geen verbinding meer in de auto. Na 4 TCAM resets en 20km rijden nog steeds geen netwerkverbinding 😞.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Sjaak Speer schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:08:
Zijn er mensen die sinds deze ochtend ook geen verbinding meer hebben? File informatie komt wel door, maar andere apps niet. Ook werkt Volvo on Call gewoon. Een reset met de ontwasem knop lijkt het probleem niet te verhelpen. Verder had ik vanmorgen ook een heel gek geluid door de speakers, de stem van de navigatie was blikkerig alsof iemand met zijn hoofd in de vissen kom zat. Benieuwd naar jullie ervaringen.
Vanochtend vroeg had ik wel verbinding maar vanmiddag met naar huis rijden niet en net probeer ik de app even te controleren om te zien of het hersteld is maar krijg ook een foutmelding dat de Volvo ID servers niet bereikt kunnen worden en ik het later maar eens opnieuw moet proberen.

Ik gok dus dat er een probleem is bij Volvo, ik ga maar standaard een kabeltje in de auto leggen voor Android Auto want vind dit wel erg slecht. Geen file informatie etc. dus was mooi de Sjaak vanmiddag omdat Google dus geen verbinding had. Muziek kan een keer gebeuren dan luister ik wel even radio, maar ik vind het wel een beetje knullig en ook vreemd waarom zoveel mensen dan een probleem hebben met data verbinding.

Het enige wat ik kan bedenken is dat er wel data is maar dat mogelijk zaken via servers/proxies bij Volvo gerouteerd worden en dat Volvo een probleem heeft/had met IT/NT infrastructuur.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
De grap is dat Home Assistant via de Volvo plugin wel verbinding heeft met de auto en kan zien dat de auto thuis geparkeerd staat. Verbaas me toch vaker over hoe dit soort plugins gewoon informatie op kunnen halen, acties kunnen uitvoeren en de voorkant die iedereen hoort te gebruiken ligt eruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tukker999
Largamelion schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:59:
En bij de laatste OTA verknoeien ze een leuke functie in Maps en die is bijna 3 maand later nog niet gefixt. Ik zou al lang blij zijn moest dat in de release notes staan.
Het balkje, dat waren nog eens tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Largamelion schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:20:
Vandaag tot 4x toe - verdeeld over 2 verschillende ritten - dat de muziek van Spotify er gewoon mee ophoudt. Op de grote ronde knop op PLAY drukken werkt dan niet. Pas als ik Spotify open, dan werkt de knop weer. Dat doet me denken dat de app gewoon crasht of iets in die zin. Nog mensen last van?

Dit is niet het fenomeen op AA trouwens, waar de muziek constant pauzeert. Dit is Spotify op AAOS zelf.
Misschien omdat Volvo wat problemen heeft? Ik had vanmiddag ook 0,0 data en dus geen file informatie met Google Maps. Wel apart want vorige keer dat ik geen data etc. had kon ook Google de GPS locatie niet bepalen en zag maps er niet uit maar nu kon Maps wel zien waar ik reed echter data die normaal via internet binnen komt was niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 13:07
Ik weet nu ook waarom ik vanmiddag geen verbinding had :O

Ik maak me overigens niet zo druk om die updates, tot nu toe mis ik eigenlijk niets. Ik vraag me ook oprecht af of een update mijn rijervaring beter/anders maakt. Ik geniet nog steeds van het rijden, stil, snel en geruisloos. Ben nog steeds happy met deze auto :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Update 3.4.4 staat aangekondigd. Volgens insiders weer met balkje. Maar nog geen nieuw ‘smoel’ voor het grote scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mga1600 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:15:
Update 3.4.4 staat aangekondigd. Volgens insiders weer met balkje. Maar nog geen nieuw ‘smoel’ voor het grote scherm.
Microkid in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:59:
Ze fixen altijd meer dan in de release notes staan. Volgens een insider op XC40forum worden de volgende modules geraakt:
  • TCAM (Telematics and Connectivity Antena Module) - the shark fin on the roof of the car - used for talking to the car via the phone app, WiFi, built in internet
  • DIM (Driver Information Module) - the driver display
  • ECM (Engine Control Module) - the main electronics module for the engine
  • ECU (Electronics Control Module) - the main electronics brain of the car
  • IHU (Infotainment Head Unit) - the infotainment system
Ik zeg niet dat het zo is, maar zou zomaar eens kunnen dat die driver information unit fix het balkje terug brengt...

Ik zou even afwachten wat er echt in zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mga1600 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:15:
Balkje zou fijn zijn. Maar denk ook aan handmatig pre-conditionen van de accu... en zo zijn er nog wel een paar die we hoger op het lijstje hebben staan dan een nieuw icoontje of 22 dagen je raam dicht kunnen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Microkid schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:04:
[...]
Balkje zou fijn zijn. Maar denk ook aan handmatig pre-conditionen van de accu...
Handmatig pre-conditionen van de accu.. 🔋🔌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Kammika schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:01:
[...]

Ik zeg niet dat het zo is, maar zou zomaar eens kunnen dat die driver information unit fix het balkje terug brengt...

Ik zou even afwachten wat er echt in zit...
Volgens Reddit is die kans best groot: "They suggested that the update fixes the missing ETA bug"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:43
tukker999 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:15:
Ik heb de proef op de som genomen om te achterhalen welke situatie het beste beeld oplevert van de achteruitrijcamera.
[Afbeelding]
Overdag
[Afbeelding]
Normale situatie
[Afbeelding]
Normale situatie met mistachterlicht ingeschakeld
[Afbeelding]
Met een kapje (isloatieband) dat de nummerplaat in het beeld afdekt
[Afbeelding]
Met een kapje (isloatieband) dat de nummerplaat in het beeld afdekt plus ingeschakelde achteruitrijlamp.

Het grote verschil bij de plaatjes bij duisternis is de zichtbaarheid van de schutting op de achtergrond.
Dat komt niet omdat de buitenverlichting ineens is uitgeschakeld, want op de 'standaard' foto's zie je dat de buitenverlichting aan is.

De voor mij enigszins verrassende conclusie is dat je het beste beeld hebt met het afdekkapje maar zonder dat het mistachterlicht is ingeschakeld.

Ik vermoed dat er ook wel iets met de camera software gedaan kan worden om het beeld te verbeteren.
Die camera's zitten immers op een standaard manier ingebouwd, dan kunnen ze vermoedelijk ook het gedeelte met nummerplaat en bumper softwarematig afdekken.

Komende week zal ik eens proberen ook de bumper buiten het beeld van de camera te houden.
Top gedaan @tukker999. Met afscherming, zonder mistachterlicht vind ik ook het beste resultaat.
De software kan zeker aangepast worden. De automatische helderheidsinstelling van de camera moet meer op het centrum of gemiddelde van het gehele beeld berekend worden. Nu gebeurt dat waarschijnlijk op de lichtste pixels, en dat is de kentekenplaat die fijn verlicht wordt.
Dit verklaard ook waarom het beeld weer slechter wordt met mistachterlicht aan. Dan heb je links in beeld wat helderder beeld (= lichtere pixels), maar aan de andere kant zit geen mistachterlicht, dus daar heb je juist slechter beeld.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Microkid schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Volgens Reddit is die kans best groot: "They suggested that the update fixes the missing ETA bug"
Ik zie op reddit al gebruikers die bevestigen dat na installatie 3.4.4 deze bug is opgelost. Klinkt veelbelovend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Vanmorgen nog steeds geen netwerkverbinding toen ik in de auto stapte, maar toch kon ik een half uur voordien het voorverwarmen zonder problemen starten?

Na nogmaals een TCAM reset uit te voeren dan eindelijk weer verbinding. Wel weer 1x Spotify die er mee stopte uit het niets. Ik ga 'm nu op de voorgrond houden om te zien of ik daar iets wijzer uit word.

Toch bijzonder dat een nieuwe OTA altijd gepaard gaat met zo'n hoop rariteiten, is bijna bij elke release zo en vandaar dat hier ook al voorspeld werd dat er wat in de lucht zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik had gisteravond en vanmorgen ook last van netwerkproblemen. Maps draait dan zonder actuele verkeersinfo. Via de app het parkeerklimaat starten lukte wel.

Na een TCAM- en infotainment restart kreeg ik na een tijd weer een dataverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:36
Kammika schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:34:
[...]

Ik zie op reddit al gebruikers die bevestigen dat na installatie 3.4.4 deze bug is opgelost. Klinkt veelbelovend!
Is dan ook het vergrootte beeld weer normaal?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Ophidian schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Is dan ook het vergrootte beeld weer normaal?
Geen idee, ik zie alleen een paar gebruikers die rapporteren dat het balkje terug is..

Overigens kloppen niet al dit soort meldingen op reddit.. ik geloof het pas als ik het zie... maar het is een leuk vooruitzicht..

EDIT: Ik zie nu net in het zusje P2 draadje staan dat het gewoon in de release notes voor de polestar staat dat het terugkomt, da's meestal dezelfde software.. lijkt er dan toch echt op dat dit gerepareerd wordt:
k-jah schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:31:
Het lijkt er op dat we(eindelijk) weer een OTA update gaan krijgen: 3.4.4

[Afbeelding]

[ Voor 44% gewijzigd door Kammika op 11-02-2025 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyB81
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-09 12:03
Bedankt voor jullie reacties @Juancho,@Venomer en @Sjaak Speer.
wie weet lost de nieuwe OTA iets op, daar wacht ik even op. mocht het toch voor blijven komen dat de spiegels (het gebeurt idd ook wel eens aan de linkerzijde) een eigen wil houden zal ik het eens melden bij de dealer om na te kijken bij een volgend garage bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ik had gisteren voor het eerst dat na het instappen het touchscreen niet werkte. Het reageerde niet op aanraking whatsoever. Pas na een reset met de homeknop werkte het weer.. Blijft bizar dat het geluid of de muziek vaak pas begint na het bedienen van de richtingaanwijzer. Hopelijk lost de komende update dit ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
RoyB81 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:38:
Bedankt voor jullie reacties @Juancho,@Venomer en @Sjaak Speer.
wie weet lost de nieuwe OTA iets op, daar wacht ik even op. mocht het toch voor blijven komen dat de spiegels (het gebeurt idd ook wel eens aan de linkerzijde) een eigen wil houden zal ik het eens melden bij de dealer om na te kijken bij een volgend garage bezoek.
Ik heb het subtiel bij de rechter spiegel, die staat soms net hoger na het kantelen bij parkeren. Al diverse keren bij dealer aangegeven, maar die kunnen er niks mee.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006

MicroStar_NL

Knowledge is power

Kammika schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:06:
[...]
Overigens kloppen niet al dit soort meldingen op reddit.. ik geloof het pas als ik het zie... maar het is een leuk vooruitzicht..
[...]
Ik denk er hetzelfde over. (Zit hier nog op 3.2.8)
Hoe weten ze nu of het inderdaad is opgelost? De OTA is net een dag bekend :?
De OTA is niet gelijk voor iedereen beschikbaar, oké, maar voor sommige al op dag 1?

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
MicroStar_NL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Ik denk er hetzelfde over. (Zit hier nog op 3.2.8)
Hoe weten ze nu of het inderdaad is opgelost? De OTA is net een dag bekend :?
De OTA is niet gelijk voor iedereen beschikbaar, oké, maar voor sommige al op dag 1?
Er zijn er altijd die naar de garage gaan voor onderhoud, herstelling, etc ... en daar zetten ze er meestal de laatste OTA manueel op. Garages hebben die sowieso al voor de publieke release, hebben we in het verleden al veel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Wat is jullie verbruik in de huidige weersomstandigheden? Bij mij met de verwarming aan is het echt gigantisch op de korte stads ritten, de boordcomputer geeft vaak iets van 35 aan.
Voor de langere ritten heb ik hem de afgelopen weken niet onder de 24 gekregen.

Ik heb geen zware voet, zijn dit normale cijfers voor de P8 uit 2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
gustaveau schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:38:
Wat is jullie verbruik in de huidige weersomstandigheden? Bij mij met de verwarming aan is het echt gigantisch op de korte stads ritten, de boordcomputer geeft vaak iets van 35 aan.

Ik krijg mijn P8 uit 2022 ook niet onder de 26 met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

gustaveau schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:38:

19-23 zo'n beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Xc40er my2024, op snelweg 100kmh ook gewoon rond 23-24kwh/100. Eigenlijk gevoelsmatig erg onzuinig en dus teleurstellend in vergelijking met een benzine. Zeker als de vermoedelijke afstand 380 is bij 100% maar bij 20% je nog maar 60km over hebt en werkelijk van 100-20% maar 260km gereden hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Het lastige is dat ik uit een Tesla M3 kom, die ik onder deze omstandigheden niet boven de 17 kreeg.
Maar goed, die is zeker 500 kilo lichter en een stuk gestroomlijnder.

Behalve rustig rijden, zijn er nog bepaalde instellingen die helpen voor een wat beter verbruik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:24
Een Volvo rij je niet om zijn zuinigheid, daar is niets aan veranderd met de overgang naar rijden op prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
gustaveau schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:56:
Het lastige is dat ik uit een Tesla M3 kom, die ik onder deze omstandigheden niet boven de 17 kreeg.
Maar goed, die is zeker 500 kilo lichter en een stuk gestroomlijnder.

Behalve rustig rijden, zijn er nog bepaalde instellingen die helpen voor een wat beter verbruik?
Nee, algemeen bekend dat de XC40 en zeker de eerste generatie P8 enorm onzuinig is. Dat ervaar ik ook. Met dit weer krijg ik uit 100% niet meer dan 260-280km range. Ik heb me er maar bij neergelegd want dat model gaat ook niet meer beter worden. Nog een half jaartje ongeveer en dan moet ik hem inruilen. Waarschijnlijk, zoals het er nu naar uitziet, voor een PS2 (MY25) die een klap zuiniger is en veel meer range biedt.

Ik trek toevallig net de auto van de laadpaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0jMLAJ8BENhRHhYuDDQ-aE0ABw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCmBJxml6JCa5lkz1JdiTvbg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 11-02-2025 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb ook een P8 uit 2021. Bij lage temperaturen zijn dat wel gebruikelijke cijfers.

Als je net wegrijdt en je hebt geen preconditioning gebruikt, dan zie je op de eerste paar honderd meter een verbruik van boven de 200. Dat zakt dan heel snel naar rond de 30 en als je langer rijdt gaat het naar iets tussen de 20 en 25 in de winter en tussen de 17 en de 21 in de zomer.

Dit is het nadeel van permanente AWD en de stroomlijn van een hondenhok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ach ja, een rijdende baksteen is een goede omschrijving voor onze auto's.. De mijne geeft standaard een range aan van tussen de 280 en 300km bij 80% lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Nu aan de paal volz maar op louter snelwegen bij 100kmh haal ik dat niet, helemaal leeg Max 300 tot 320, ergens verdwijnt er range zeg maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vQm3bzTmpV9Jnnu4jJHfYMzSP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ujMCA1lP3ocKtCpmokLXOFqQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Juancho schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:14:
[...]
Ik trek toevallig net de auto van de laadpaal:

[Afbeelding]
Gisteren mijn P6 geladen tot 90% -> 280km. Is denk ik ook reëel tov jouw 270km@100%.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Vulcan750 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:55:
[...]

Gisteren mijn P6 geladen tot 90% -> 280km. Is denk ik ook reëel tov jouw 270km@100%.
Wel grappig, ik haalde de auto dus van de paal, nog geen 50m rijden en er is alweer 20km extra bij qua ingeschatte range _/-\o_ :D 8)

Zonder gekheid, we weten ondertussen allemaal wel dat die inschatting ansich niet zoveel zegt en ook enorm afhankelijk is van je geplande rit (korte ritten verbruiken meer dus lagere inschatting vs langere ritten en verbruik dat zich hersteld en dus ook hogere actieradius), accu voorverwarmen etc. Die paar km maakt ook niet uit want het schommelt in deze maanden altijd wel tussen de 250-290km. Meer zit er ook niet in en dat is prima voor nu. De volgende auto, later dit jaar, zal zeker 100km meer actieradius hebben in dezelfde omstandigheden en dat is voor ons prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Met 90% schommelt het geschatte bereik bij mij tussen 360 tot 390km.
Vorige week ook eens bijgehouden en met 100km snelweg ritten had ik de 320km denk ik wel gehaald.
Zonder elke rit 2x voor te verwarmen (heen-en-terug) had er meer ingezeten, maar zit er veel liever warmpjes bij ;)
Het verwarmen lijkt toch al snel 1 à 2 % te verbruiken.

Volgens de app heb ik een gemiddelde van 20kWh/100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
MicroStar_NL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:11:
Volgens de app heb ik een gemiddelde van 20kWh/100
Volgens de app is bijna hetzelfde bedrog als de WLTP.
Kijk voor de gein eens in het rijlogboek en pak de rekenmachine met kWh en afstand er bij.
Dat komt behoorlijk dicht bij het werkelijke verbruik.
Tel er dan nog 8 á 10% laadverliezen bij en je weet hoeveel energie onze baksteen op wielen werkelijk verbruikt. Jaargemiddeld 23,01 kWh/100km, EV database 232 Wh/km. Een Tesla model Y komt op 19,98 kWh/100km, EV database 198 Wh/km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:08
gustaveau schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:56:
Jazeker. Uitgesteld laden. Niet gelijk starten met laden als je thuiskomt. Maar zorgen dat ie net klaar is (90% niet 100%) met laden als je 's morgens wegrijdt. Liefst dan met 11kWh. Dan verwarm je de batterij door middel van de interne weerstand die elke batterij intrinsiek heeft. Scheelt tussen de 10-20% verbruik in de winter.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Met de export van de ritlogboek wel eens een berekening gemaakt en kwam inderdaad hoger uit dan de app.

Het klinkt wellicht decadent, maar eerlijk gezegd houd ik me er ook helemaal niet mee bezig.
Ik betaal via de lease een vast bedrag, het verbruik zal me verder een zorg zijn.

'k heb hem nu 2 maanden en kijk er bij wijze van elke weer naar uit om ermee te rijden.
Gewoon lekker ontspannen met een fijn muziekje op (+ verwarmde billen 8)) maakt ook file mij weinig uit.
Beetje rondkijken hoe sommige met de tanden op het stuur zich opnaaien en bewonderen hoe ze zich over de rijbanen gooien. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door MicroStar_NL op 11-02-2025 19:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@MicroStar_NL Mee eens, het verbruik interesseert mij vrij weinig. 250km range is voor ons gebruik meer dan zat. Eigenlijk redden we het altijd met AC laden. Hang praktisch nooit aan een DC lader, maar als het een keer nodig is, prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:06:
[...]

Geen idee, ik zie alleen een paar gebruikers die rapporteren dat het balkje terug is..

EDIT: Ik zie nu net in het zusje P2 draadje staan dat het gewoon in de release notes voor de polestar staat dat het terugkomt, da's meestal dezelfde software.. lijkt er dan toch echt op dat dit gerepareerd wordt:

[...]
Op de US-site van Volvo ook:
Updates in Software Version 3.3.4
(This OTA update includes vehicles running on software version 2.4 and later. Customers with older software are required to visit their retailer for the latest software.)
360 Camera Split Screen Functionality
Model Year 2024 and later cars equipped with 360 Camera will show the rear view camera and 360 camera view on screen simultaneously.
Remote Functions Availability Extension
The availability of remote functions in the Volvo Cars app, such as locking, unlocking and parking climate control has been extended. These functions are now available 22 days after the car has been used.
Reintroduction of the ETA symbol in the driver display.
Drivetrain and power supply adjustments that do not affect performance or emissions.

Dat gecombineerde camerabeeld lijkt me ook wel,aardig…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Pff dus de oudere modellen krijgen niet de splitscreen camera optie? Dat is iets wat ik al vanaf dag 1, dus 5 jaar geleden, op de lijst had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
AA was toch ook eerst voor bepaalde modeljaren? Wachten het wel af, misschien zit het er opeens toch in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Juancho schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:46:
Pff dus de oudere modellen krijgen niet de splitscreen camera optie? Dat is iets wat ik al vanaf dag 1, dus 5 jaar geleden, op de lijst had staan.
Ik hoef net geen splitscreen, ik wil 1 camera fullscreen kunnen zetten zodat het tenminste zichtbaar is en niet op een kwart scherm moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Microkid Je mist het belangrijkste nog ;)
There's now a little arrow next to the gas gauge to show which side the cap is on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ben wel benieuwd naar de update voor de Pixel LEDs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:08
Plead schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:49:
[...]

Jazeker. Uitgesteld laden. Niet gelijk starten met laden als je thuiskomt. Maar zorgen dat ie net klaar is (90% niet 100%) met laden als je 's morgens wegrijdt. Liefst dan met 11kWh. Dan verwarm je de batterij door middel van de interne weerstand die elke batterij intrinsiek heeft. Scheelt tussen de 10-20% verbruik in de winter.
11 kWh? 11 kW natuurlijk. Verder zeker een goede tip.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
Ophidian schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:47:
@MicroStar_NL Mee eens, het verbruik interesseert mij vrij weinig. 250km range is voor ons gebruik meer dan zat. Eigenlijk redden we het altijd met AC laden. Hang praktisch nooit aan een DC lader, maar als het een keer nodig is, prima.
Ik vind 't verbruik ook minder interessant..
Vroeger had je een Opel Vectra met 1.6 of V6. Zat een wereld van verschil qua verbruik in. Net als dat een Range Rover Freelander (xc40 style) een heel ander verbruik had dan een Ford Mondeo (Tesla M3 style). Volledig normaal.

Waarom zou een baksteen XC40 dan nu wel moeten worden vergeleken met een M3?
Vergelijken we een moderne BMW 3 serie benzine ook met een X1 benzine qua verbruik? Nee toch?

Ben die kromme verbruik vergelijken een beetje zat.

[ Voor 3% gewijzigd door caspervc op 11-02-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Microkid schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:04:
[...]

Balkje zou fijn zijn. Maar denk ook aan handmatig pre-conditionen van de accu... en zo zijn er nog wel een paar die we hoger op het lijstje hebben staan dan een nieuw icoontje of 22 dagen je raam dicht kunnen doen ;)
Ach….toen hier een tijdje geleden de planning van de preconditioning via de app veranderde werd hier moord en brand geschreeuwd, nu wordt er wat aan gedaan en is het kennelijk weer niet goed….?

Pagina: 1 ... 299 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"