Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 18:56
cdwave schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:36:
Dat gedoe met de software in de C40, is dat "typisch Volvo", "uniek voor de (X)C40" of "net als op alle elektrische auto's met Google spul"?

Met "gedoe" bedoel ik dan:
  • Traag opstarten
  • Geen standaard mediaspeler (onze Eend uit 1974 kon al cassettebandjes afspelen)
  • Crashes (zodat je moet resetten)
  • Radio gaat meestal niet aan of start niet op laatstgekozen zender
  • Belachelijke USB toegang vraag (bij elke start, en mag niet onder het rijden "ja" zeggen) voor audiowagon
En dan nog wat ik noem "bedieningsperikelen", eigenlijk ook software problemen:
  • wisselen tussen limiter en cruise-control kan alleen via menu, instellingen, rijden, ... en niet gewoon met een knopje zoals op alle auto's die ik ooit gehad heb met die functies
  • CC en limiter houden zich niet aan de instelling (meestal +1 km/h)
  • Lane assist "slingert" en corrigeert heel onrustig
  • Adaptive cruise control rijdt nogal "lomp", zelfs op maximale afstand
  • Adaptive cruise control maakt rare fouten (plotseling optrekken terwijl er een voertuig aanwezig is)
Voor mij is dat gedoe van de entertainment in combinatie met de bedieningsperikelen reden genoeg om voor een volgende leaseauto uit te kijken naar een ander merk.
Mijn eerste C40 kreeg die traagheid op een gegeven moment ook, toen werd het wel irritant. Duurde even na het wegrijden voordat je bijv. iets naar Google Maps kon roepen (en regelmatig een "oops, something went wrong" antwoord vanuit de assistent). Later een nieuwere C40 gekregen die had het totaal niet meer, nog steeds vlot. Dus of er nu verschil zit in het modeljaar of dat het iets is als eerdere Windows versies hadden (die na verloop van tijd steeds trager konden worden en dan een complete herinstallatie doen om dat op te lossen): geen idee, maar verschil zeker wel gemerkt.

Weet ook niet of de dealer iets van een grondige software reset kan doen en of dat zou helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:06
Ik rij altijd met ACC naar/van het werk, er is niks meer aan autorijden... kleinste kind kan met de auto rijden op die manier. Van zodra ik op het rechte stuk van +/- 10km kom zet ik ACC aan en laat ik ACC het werk doen, enkel aan de verkeerslichten moet ik opletten als ik als eerste arriveer, of ik rij door het rode licht, rijdt er een auto voor mij.. dan stopt hij vanzelf. En als ik de auto voor mij vertrekt en ik zit te dromen krijg ik netjes een waarschuwing :P

Ik heb deze zomer 2 500km gereden met ACC en PA aan en als je in de stroom van het verkeer zit, kan je naar de vogeltjes buiten zitten kijken, rij je sneller of trager dan is het iets meer anticiperen.

Ik herken ook het gedrag van ACC als hij plots rechts of links iets verdachts ziet, maar daar kan je op anticiperen met het stroompedaal.

Lane assist vind ik meevallen, je moet eens met de Mercedez-Benz van mijn vrouw rijden, als ik daar over de witte lijn ga, dan gaat hij serieus in de remmen, dat is pas irritant en slecht voor mijne tikker.. een stuur dat een beetje bibbert vind ik zelfs ideaal, beetje harder sturen en je kunt er over..

USB sticks, kan mij zelfs niet meer herinneren wanneer ik nog voor het laatst een mp3 bestand heb afgespeeld, sinds de Apple iPod heb ik geen USB-sticks met MP3 muziek aangeraakt. Enkel nog het afspelen van de iPod in de wagen was in de beginperiode nog een dingetje, maar van zodra de iPhones erbij kwamen was het snel in orde met de nieuwste generatie auto's. Ik vind ik zelfs dat in een eend een radio met knopjes meer past dan een USB-stick :+ Maar sinds Spotify en Apple Music gebruik ik geen muziekbestanden meer. Alleen vind ik Spotify in onze AAOS verschrikkelijk en gebruik ik liever Spotify via CarPlay, enkel als het op de radio weer 'zever' is, ga ik wel eens snel de Spotify app van AAOS opstarten.

Traag systeem en crashes heb ik geen last van.. Meestal zet ik eerst de wagen buiten, vrouwlief sluit af en ondertussen is GM en co opgestart en kan ik de navigatie opstarten. De keren dat ik moest wachten kan ik op 1 hand tellen, en meestal weet je wel welke richting je uit moet, dan is het niet zo erg om later de navigatie op te starten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:39
Ik heb van de week de wissel van de tweede aandrijfas gehad (was niet op voorraad). Trilling in de aandrijflijn bij 80-120km/u fors optrekken is nu volledig weg. Je voelt wel wat aandrijfkrachten, maar het veel vloeiender en soepeler. Erg tevreden over de service.

Overigens ook leuk van de een connected wagen:
- continue tijdens de service meldingen dat hij onvergrendeld staat.
- in de app zichtbaar: altijd tijdens werkzaamheden de ramen omlaag en vaak deur(en) open.
- ze hebben ca 40 km met de auto gereden (testen of de problemen waren opgelost)
- via carstatsviewer kon ik mooi zien dat ze vaak en goed op hebben getrokken :) Dus echt uitvoerig getest

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 17:06
caspervc schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:07:
Ik heb van de week de wissel van de tweede aandrijfas gehad (was niet op voorraad). Trilling in de aandrijflijn bij 80-120km/u fors optrekken is nu volledig weg. Je voelt wel wat aandrijfkrachten, maar het veel vloeiender en soepeler. Erg tevreden over de service.

Overigens ook leuk van de een connected wagen:
- continue tijdens de service meldingen dat hij onvergrendeld staat.
- in de app zichtbaar: altijd tijdens werkzaamheden de ramen omlaag en vaak deur(en) open.
- ze hebben ca 40 km met de auto gereden (testen of de problemen waren opgelost)
- via carstatsviewer kon ik mooi zien dat ze vaak en goed op hebben getrokken :) Dus echt uitvoerig getest
Fijn! Nu weer genieten dus!

[Mijn auto heeft gisteren service genoten, geen issues verder. Kreeg hem weer van binnen en van buiten schoongemaakt terug en ze hebben meteen een complete software re-install gedaan. Staat nu op 3.2.5. Hopelijk is de traagheid van het opstarten van de infotainment nu voorbij? Nog te weinig mee gereden om dst te kunnen bevestigen. Wel gek dat de app nog steeds 3.1.9 toont….]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-09 17:54
De rit van het werk naar huis duurde vandaag een kleine 25 minuten. Toen ik thuis was zag ik dat ik 15 minuten geleden een melding op de telefoon had gekregen dat mijn Volvo onvergrendeld stond! Dus 10 minuten na het wegrijden is die melding verstuurd. Het werkt dus nog niet vlekkeloos.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
millerman_sf schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:35:
De ACC ken ik goed genoeg, dat ik tekortkomingen meestal zie aankomen en kan opheffen door wat met het gaspedaal te spelen. Als je dat soepel en automatisch leert doen, is het juist een erg relaxte ervaring en behoorlijk voorspelbaar.

De Pilot Assist vind ik in 90% van de gevallen erg fijn. In 5% matig en in de laatste 5% ronduit stom. Dat ie ineens aan je stuur begint te rukken als ie de belijning even niet goed snapt. Of dat ie je ineens naar links of rechts in de rijbaan stuurt en je echt vrij hard moet tegensturen. Extra stom als vervolgens de Lane Assist begint te mekkeren dat je over de lijn gaat. DAT DOE JE TOCH ZELF!! |:(
Lane Assist werkt sowieso niet in ons land door die idiote wegbelijning. Alle wegen buiten snelwegen moeten tegenwoordig "optisch" versmald worden met die nep-fietsstroken. Dan wordt je door Lane Assist de hele tijd naar het midden van de weg gedirigeerd. Ik heb het dus uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Ja ik rijd ook op lane assist met alleen trillen, geen tegensturen. Dan houd je iig zelf de controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
caspervc schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:58:
Ja ik rijd ook op lane assist met alleen trillen, geen tegensturen. Dan houd je iig zelf de controle.
Ik heb het volledig uitgezet. Ik heb geen zin in getril als ik over die nep-fietsstroken rij. Ik rij zelden in het midden op dergelijke wegen en houd gewoon netjes rechts aan, dus half op die nep-fietsstrook.

[ Voor 15% gewijzigd door Tranquility op 04-09-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:45:
[...]

Lane Assist werkt sowieso niet in ons land door die idiote wegbelijning. Alle wegen buiten snelwegen moeten tegenwoordig "optisch" versmald worden met die nep-fietsstroken. Dan wordt je door Lane Assist de hele tijd naar het midden van de weg gedirigeerd. Ik heb het dus uitgezet.
ik stuur dan met de rechterwielen over die stippellijn heen waarna lane assist weer gewoon netjes zijn werk doet en je niet naar het midden van de weg stuurt.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:58:
[...]
ik stuur dan met de rechterwielen over die stippellijn heen waarna lane assist weer gewoon netjes zijn werk doet en je niet naar het midden van de weg stuurt.
Weet ik, maar dan werkt het niet vanwege het ontbreken van belijning aan de kant van de weg en schiet het zijn doel voorbij. En omdat je vaak over die stippellijn heen moet voel je dus constant dat getril. Jammer dat de Nederlandse overheid deze, op zich mooie en veilige, functionaliteit onbruikbaar maakt met die idiote wegbelijning. Volgens mij is Nederland ook het enige land met dit soort ridicule weginrichting.

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 05-09-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:24
Ik ben hier zonet mijn eerste onderhoud (30k km) aan het inplannen via de app. Weet iemand of een vervangwagen standaard is inbegrepen? Bij de kosten van een gewoon onderhoud staat er 'prijs op aanvraag' en wordt het nergens vermeld. Ik vermoed dat de aanvraag rechtstreeks naar de leasing zal gaan dus ik zou standaard een vervangwagen selecteren en dan hoor ik het wel.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:34:
[...]
Volgens mij is Nederland ook het enige land met dit soort ridicule weginrichting.
Je bedoelt dit? Links en rechts belijning voor fietsers? Hebben we in België ook hoor 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAJoBETPz0xU5tjb3utrQixADUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APUkVvEw0L8BXMMCv11qSmLX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:09:
Ik ben hier zonet mijn eerste onderhoud (30k km) aan het inplannen via de app. Weet iemand of een vervangwagen standaard is inbegrepen? Bij de kosten van een gewoon onderhoud staat er 'prijs op aanvraag' en wordt het nergens vermeld. Ik vermoed dat de aanvraag rechtstreeks naar de leasing zal gaan dus ik zou standaard een vervangwagen selecteren en dan hoor ik het wel.
Een vervangwagen voor 15' werk?
Ik had nog niet eens mijn laptop uitgehaald, stond nog aan de koffiemachine, of de technieker was er al terug en zei: KLAAR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:11:
[...]

Een vervangwagen voor 15' werk?
Ik had nog niet eens mijn laptop uitgehaald, stond nog aan de koffiemachine, of de technieker was er al terug en zei: KLAAR!
Ah, ik weet natuurlijk niet wat zo'n onderhoud allemaal inhoud, is m'n eerste keer bij 'n EV. Bij m'n vorige auto's (vooral Renault en diesels) ging ik 's morgens de wagen binnendoen en dan met de fiets naar het werk. In de namiddag kreeg ik pas telefoon dat de auto klaar was.

Wat houdt dat dan precies in bij 'n EV? In de app zie ik volgende staan:
- ruitensproeiervloeistof (heb ik deze zomer nog maar net bijgevuld)
- remvloeistof

En dan werd er ook iets vermeld dat uw software up-to-date wordt gebracht, maar dat kan ik evengoed zelf via de OTA's. Mag ik daaruit concluderen dat het buiten die remvloeistof nakijken/bijvullen dan eigenlijk compleet tijdverlies is?

Ik ging eigenlijk wel melding maken over de trillingen, maar kreeg nergens de optie in de app om opmerkingen toe te voegen. Zal maar even bellen dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 04-09-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:47
Largamelion schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:15:
[...]
En dan werd er ook iets vermeld dat uw software up-to-date wordt gebracht, maar dat kan ik evengoed zelf via de OTA's.
Er zijn ook softwareupdates (firmwares van bepaalde onderdelen in de auto) die niet via OTA gaan. Sw update bij een dealer doet dus meer dan een OTA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Intussen even telefonisch contact opgenomen en de vervangwagen geannuleerd. Voor een onderhoud rekenen ze een kleine 45 min blijkbaar. Zal m'n laptop wel meenemen en daar even telewerken tijdens het wachten.

Ook melding gemaakt van de trillingen en de dame aan de telefoon erkende het probleem. Ze ging het noteren om het na te kijken, maar kon geen oplossing beloven. Eventueel uitlijning van de banden nakijken zei ze, maar toen zei ik dat de banden al 2x gewisseld waren (zomer -> winter, winter -> zomer) en dat dat geen invloed had. Over een airbag wissel of aandrijfas repte ze niet. Goed, 't is dat ik er niet veel last van heb want anders zou ik wel een oplossing eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:15:
[...]
Wat houdt dat dan precies in bij 'n EV? In de app zie ik volgende staan:
- ruitensproeiervloeistof (heb ik deze zomer nog maar net bijgevuld)
- remvloeistof
Dat en controle remschijven, banden en een nieuwe luchtfilter.
En dan werd er ook iets vermeld dat uw software up-to-date wordt gebracht, maar dat kan ik evengoed zelf via de OTA's. Mag ik daaruit concluderen dat het buiten die remvloeistof nakijken/bijvullen dan eigenlijk compleet tijdverlies is?
Dat hebben ze ook uitgevoerd maar 3.1.10 was niet beschikbaar voor MY23 en 3.2.24 werd pas paar dagen later beschikbaar, dus de wagen was up-to-date.
Ik ging eigenlijk wel melding maken over de trillingen, maar kreeg nergens de optie in de app om opmerkingen toe te voegen. Zal maar even bellen dan.
Ik heb via de site van mijn dealer geboekt en daar kon ik commentaar toevoegen, maar ik had er geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
RigolleM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:10:
[...]
Je bedoelt dit? Links en rechts belijning voor fietsers? Hebben we in België ook hoor 8)

[Afbeelding]
Ik bedoel meer dit:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSe3Nk5R-kv2kqdHkZk0HrTF3R8nzpjXe-ULtKlxipzp2oGvrRVjewSUqMCxf1bajUIR1M&usqp=CAU

En zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://voorbereidrijles.nl/wp-content/uploads/2014/08/60-kmh.jpg

Hier zie je dus een verplicht fietspad aan de rechterkant, dit zijn dus die "nep-fietsstroken". Deze hebben we hier in West Friesland ook veel en komt het vaak voor dat hier toch fietsers over rijden omdat die denken dat je hier mag fietsen terwijl dat niet is toegsestaan. Naar mijn mening is dit verwarrend en creëren juist gevaarlijke situaties. "Echte" fietsstroken waar wel fietsers mogen rijden zijn in dat geval vaak rood gekleurd zoals onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/FH-fxSb8kBOQ5cLjkGukNZa-w9I/diocontent/121348547/_fill/1200/1200/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.7

Maar bottomline is dat Lane Assist systemen dit niet leuk vinden en daardoor waardeloos worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
@Tranquility Als fietser zou ik ook rechts fietsen op het fietspad, maar wat een idee om daar dergelijke belijning te gebruiken, is dit om de zachte berm te beschermen? Ik zie geen andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Largamelion schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:28:
Intussen even telefonisch contact opgenomen en de vervangwagen geannuleerd. Voor een onderhoud rekenen ze een kleine 45 min blijkbaar. Zal m'n laptop wel meenemen en daar even telewerken tijdens het wachten.

Ook melding gemaakt van de trillingen en de dame aan de telefoon erkende het probleem. Ze ging het noteren om het na te kijken, maar kon geen oplossing beloven. Eventueel uitlijning van de banden nakijken zei ze, maar toen zei ik dat de banden al 2x gewisseld waren (zomer -> winter, winter -> zomer) en dat dat geen invloed had. Over een airbag wissel of aandrijfas repte ze niet. Goed, 't is dat ik er niet veel last van heb want anders zou ik wel een oplossing eisen.
Over welke trilling hebben we het hier?
De vibratie bij (stevig) accelereren bij de RWD MY24 modellen?
Dan helpt het balanceren van banden natuurlijk niet omdat het alleen voorkomt als je accelereert. Mijn banden trilllen absoluut niet. Ik ga dus binnenkort naar de dealer om dit vibratie probleem aanhangig te maken, want het duurt nog wel even voor ik aan de eerste beurt toe kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
RigolleM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:46:
@Tranquility Als fietser zou ik ook rechts fietsen op het fietspad, maar wat een idee om daar dergelijke belijning te gebruiken, is dit om de zachte berm te beschermen? Ik zie geen andere reden.
"Optische wegversmalling" wordt vaak genoemd.als reden.
Belachelijk natuurlijk, want mensen gaan door belijning echt niet langzamer rijden. De weg is zo breed als die is.Helaas werken Lane Assist systemen dan niet meer zoals ze moeten werken en wordt de situatie juist onveiliger omdat je naar het midden van de weg wordt geleid.

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 04-09-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:40:
[...]

Ik bedoel meer dit:

[Afbeelding]

En zoals deze:

[Afbeelding]

Hier zie je dus een verplicht fietspad aan de rechterkant, dit zijn dus die "nep-fietsstroken". Deze hebben we hier in West Friesland ook veel en komt het vaak voor dat hier toch fietsers over rijden omdat die denken dat je hier mag fietsen terwijl dat niet is toegsestaan. Naar mijn mening is dit verwarrend en creëren juist gevaarlijke situaties. "Echte" fietsstroken waar wel fietsers mogen rijden zijn in dat geval vaak rood gekleurd zoals onderstaande:

[Afbeelding]

Maar bottomline is dat Lane Assist systemen dit niet leuk vinden en daardoor waardeloos worden.
Ik zou nochtans ook denken dat die wegversmallingstroken fietspaden zijn, het verschil met wat nodig is om een fietspad te markeren is miniem. En het rood kleuren van dat vlak, is in België althans, nietszeggend. Die kleur heeft immers geen enkele waarde.

Zo wordt dat trouwens hier gedaan, als men wil dat je een beetje aandachtig bent voor fietsers in een dorpkern, zonder een echt fietspad af te bakenen, geeft men de zijkanten van de baan een rode of oker-achtige kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:47:
[...]

Dan helpt het balanceren van banden natuurlijk niet omdat het alleen voorkomt als je accelereert. Mijn banden trilllen absoluut niet. Ik ga dus binnenkort naar de dealer om dit vibratie probleem aanhangig te maken, want het duurt nog wel even voor ik aan de eerste beurt toe kom.
De trilling in het stuur bij snelheden tussen 103km/u - 118km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Largamelion schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:40:
[...]
De trilling in het stuur bij snelheden tussen 103km/u - 118km/u.
Dat was alleen een issue bij de FWD modellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:41:
[...]

Dat was alleen een issue bij de FWD modellen toch?
Die is bij mij vrijwel weg na vervangen van de airbag, maar is er nog altijd wel. Hij is alleen niet meer zo nadrukkelijk aanwezig, je moet er echt op letten wil je het merken.
Pas als je 120 of sneller gaat rijden merk je ineens dat het stuur veel rustiger wordt in je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:47:
[...]

Dat zijn de aandrijfassen. (Bij mij) Garantiewerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Ik bedoel meer dit:

of zoiets (en nee, dit is géén fotoshop, maar de realiteit helaas)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i3Op8T_ngyduAMWZ5x0GRgZLV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcmCTr9AnFhCmLD4g2IsVIYy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 04-09-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:24:
[...]

[Afbeelding]
Yep, ik woon zelf vlak langs zo'n weg met deze rode fietsstroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
ron65 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:24:
[...]

[Afbeelding]
My god ... die drempels en borden :X .

Doe mij maar een trajectcontrole zonder drempels, volgens mij ook een pak goedkoper en rustiger voor de buurtbewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:28:
[...]

Yep, ik woon zelf vlak langs zo'n weg met deze rode fietsstroken.
deze is op een afstand van 1400 meter uitgerust met 17 verkeersdrempels.
Was ooit een 80 kmh weg, nu is 30 de max en 20 advies snelheid en dan nog stuiter je van de grond op sommige van die drempels.
Dus niet alleen de idiote belijningen, maar ook een schokbreker sloper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
caspervc schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:10:
[...]
Dat zijn de aandrijfassen. (Bij mij) Garantiewerk
Bij jou wist ik het al en het verheugt me te horen dat dit netjes onder garantie is verholpen.
Volgens mij had @Microkid dit ook bij zijn EX40 en had ook een afspraak met de dealer meen ik?
Ik was al van plan dit bij de eerste beurt aanhangig te maken, maar aangezien die pas over een jaar plaats zal vinden en ik niet zo lang wil wachten ben ik van plan komende week langs de dealer te gaan. Dit is een veelvoorkomend probleem bij de MY24 RWD modellen en had eigenlijk een terugroepactie moeten zijn, net als de rammelende voortrein, hoewel ik daar nu minder last van heb de laatste tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 04-09-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:31:
[...]
deze is op een afstand van 1400 meter uitgerust met 17 verkeersdrempels.
Was ooit een 80 kmh weg, nu is 30 de max en 20 advies snelheid en dan nog stuiter je van de grond op sommige van die drempels.
Dus niet alleen de idiote belijningen, maar ook een schokbreker sloper
Damn, echt absurd dit enorme aantal drempels. Dit moet echt bedacht zijn door een autohatend gemeenteraadslid.
Zo ziet de weg voor mijn huis er gelukkig niet uit, enkel de rode stroken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:40:
[...]

Damn, echt absurd dit enorme aantal drempels. Dit moet echt bedacht zijn door een autohatend gemeenteraadslid.
Zo ziet de weg voor mijn huis er gelukkig niet uit, enkel de rode stroken..
Ze noemen het de "drempelmotie" bij de gemeente die daar destijds is aangenomen om deze weg autoluw te maken.
Ze vergaten alleen even dat het alternatief ofwel 2 km westelijker of 1,5 km oostelijker ligt, en dat is voor bizar veel mensen ver omrijden. De alternatieven in de woonwijk ernaast zijn onmogelijk gemaakt met bussluizen.

Enfin, back ontopic maar weer.
Bij deze weg is lane assist onbruikbaar, en als je nog een as krom wilt krijgen om garantie te kunnen claimen ben je hier ook wel op de goede weg denk ik. >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-09 20:28
https://www.media.volvoca...ons-of-volvo-cars-worldwi

Ziet eruit alsof ook de ex40/xc40 een GUI update gaat krijgen in aankomende updates :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Emptyy schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:29:

Ziet eruit alsof ook de ex40/xc40 een GUI update gaat krijgen in aankomende updates :-).
O, wauw! Dat ziet er goed uit! Eigenlijk is dit wat je ook ziet als je Carplay gebruikt.

Ze zeggen inderdaad dat alle modellen met AAOS dit krijgen, zelfs de oudste. Ik ben benieuwd hoe dit er uit gaat zien op onze relatief kleine schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Mga1600 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:05:
[...]
Ik gebruik ook AudioWagon ook maar USB gebruik is kennelijk heel ouderwets, bij veel nieuwe auto’s ook van andere merken kan dat ook niet meer ….. Je krijgt in plaats daarvan bij Volvo gratis data om te streamen.
Noem mij maar ouderwets. Ik heb gewoon een ~32GB stick met muziek. Ik heb geen zin om te gaan klooien met streaming apps enzo, Ik heb ook geen zin om een of andere cloud provider te betalen voor muziek die ik al betaald heb. De auto heeft een USB aansluiting waar je absoluut niks anders mee kan doen dan een stick insteken, dus waarom hebben ze de standaard mediaspeler eruit gesloopt?

Bovendien heb je niet overal mobiele data ontvangst, dan ben je ook uitgestreamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Nu online
ron65 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:46:
[...]
- ACC, heeft de neiging soms wat te vroeg af te remmen, helemaal berucht is de situatie waarbij er een vrachtwagen rijdt en daarachter nog een auto. Je ACC acteert op die auto en houdt in. ALs die auto ineens naar links gaat ziet het systeem ineens een obstakel verdwijnen en geeft gas, tot het de vrachtwagen daarvoor in de gaten krijgt en houdt weer in. Dat ligt wederom niet aan je auto, maar aan het verkeersbeeld voor je. Je kunt het voor zijn door zelf op tijd een baan naar links te gaan. of iets stroom bij te geven als je ziet dat er toch weer een obstakel opduikt, zodat het afremmen niet te abrupt gaat.
Dat is begrijpelijk.

Wat ik al twee keer heb gehad is dat ik op een nagenoeg rechte provinciale weg achter een vrachtwagen hobbel, en dat de CC ineens een paar meter vol gas geeft, om vervolgens weer fanatiek op de rem te trappen. Kijkt de vrouw mij raar aan, van wat doe je nu, en ik kan alleen mijn schouders ophalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Nu online
RigolleM schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:42:
Ik heb deze zomer 2 500km gereden met ACC en PA aan en als je in de stroom van het verkeer zit, kan je naar de vogeltjes buiten zitten kijken, rij je sneller of trager dan is het iets meer anticiperen.
In mijn vorige fosiele auto kon dat ook, die reed erg voorspelbaar.

De ACC van de Volvo heb ik door een paar rare voorvallen weinig vertrouwen in, hij staat vaak aan maar ik durf echt niet weg te kijken...

Vandaag geen rare dingen gehad en deed hij de hele weg normaal.

De PA heb ik weer eens een kans gegeven, maar zelfs op de A2 blijft die zwabberen en heb ik 'm na een kwartier maar uitgezet. Gelukkig kan dat weer wel met een knopje en hoef je geen menu's door te bladeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
In deze YouTube video over de update van de XC90 en de her-intro van de EX90 wordt ook gezegd dat wij de nieuwe software gaan krijgen. Mooie beelden trouwens in die video, maar ook wel veel gepraat.
YouTube: Volvo Cars 90/90 Day livestream: meet the EX90 and the new XC90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
cdwave schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:01:
[...]
Noem mij maar ouderwets. Ik heb gewoon een ~32GB stick met muziek. Ik heb geen zin om te gaan klooien met streaming apps enzo, Ik heb ook geen zin om een of andere cloud provider te betalen voor muziek die ik al betaald heb. De auto heeft een USB aansluiting waar je absoluut niks anders mee kan doen dan een stick insteken, dus waarom hebben ze de standaard mediaspeler eruit gesloopt?

Bovendien heb je niet overal mobiele data ontvangst, dan ben je ook uitgestreamd.
Precies dit.
Ik heb in de afgelopen jaren heel wat compilaties gemaakt en heb veel muziek. Ik heb geen zin om dit allemaal in een streaming dienst bij elkaar te gaan zoeken om playlists te gaan maken terwijl ik alles netjes geordend in mappen heb zitten die ik simpelweg via een USB stick kan afspelen. Met de hoogste kwaliteit ook, al m'n mp3's zijn 320kbps en heb ook flacs.

Ik vind het ook onbegrijpelijk waarom er geen native audioplayer in het infotainment systeem zit. We mogen wat dat betreft van geluk spreken dat er een softwaremaker is die dit heeft ondervangen met een audiospeler voor USB (Audio Wagon). De USB aansluiting (de wit omrande) is ook echt bedoeld om audiobestanden mee af te spelen, dus waarom zit er in dat verder hele uitgebreide infotainment systeem niet gewoon een audioplayer?

En dat ze dan nou niet even bij het uitbrengen van een nieuwe software update even dat vinkje kunnen zetten bij die USB toestemmingsmelding zodat Audio Wagon gewoon gaat afspelen als je in de auto stapt. Hoe kan dit nou zo moeilijk zijn? In plaats daarvan verzinnen ze een extra beperking dat je stil moet gaan staan om op OK te tappen. Dus ze kunnen wel degelijk aanpassingen maken, alleen de verkeerde! 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:02
Je kan veel vinden hoe Volvo met software omgaat maar ze brengen regelmatig updates uit die over het algemeen verbetering brengen en helaas soms ook niet.
Lovenswaardig vind ik dat oudere modellen hierbij niet vergeten worden. Dat heb ik bij andere zichzelf premium noemde merken wel anders meegemaakt. Daar zijn dit soort updates vaak voorbehouden aan de nieuwste modellen of alleen beschikbaar bij de dealer na betaling van een fors bedrag.
Chapeau Volvo!
Venomer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:00:
[...]

O, wauw! Dat ziet er goed uit! Eigenlijk is dit wat je ook ziet als je Carplay gebruikt.

Ze zeggen inderdaad dat alle modellen met AAOS dit krijgen, zelfs de oudste. Ik ben benieuwd hoe dit er uit gaat zien op onze relatief kleine schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
oetaelse schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:27:
Je kan veel vinden hoe Volvo met software omgaat maar ze brengen regelmatig updates uit die over het algemeen verbetering brengen en helaas soms ook niet.
Lovenswaardig vind ik dat oudere modellen hierbij niet vergeten worden. Dat heb ik bij andere zichzelf premium noemde merken wel anders meegemaakt. Daar zijn dit soort updates vaak voorbehouden aan de nieuwste modellen of alleen beschikbaar bij de dealer na betaling van een fors bedrag.
Chapeau Volvo!
Dat ziet er inderdaad goed uit! Een mooie nieuwe moderne skin zo te zien, die idd ook naar onze XC40's komt.
Dat is wel een hele grote update. En hopelijk, please Volvo, fixen ze dan ook meteen even dat USB dingetje once and for all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Overigens in die 90/90 YouTube video (zie mijn eerder bericht) wordt aan het eind ook nog even een teaser van de ES90 getoond.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Mga1600 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:12:
In deze YouTube video over de update van de XC90 en de her-intro van de EX90 wordt ook gezegd dat wij de nieuwe software gaan krijgen. Mooie beelden trouwens in die video, maar ook wel veel gepraat.
Grappig detail, die presentator lijkt net op Steve Jobs! _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:47
oetaelse schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:27:
Chapeau Volvo!
[...]
Eerst wel zien dan geloven. We zijn genoeg aankondigingen geweest waarvan het heel erg lang geduurd hebben (YouTube, Chrome, etc…) . Mijn lease loopt nog maar 2 jaar… ben benieuwd of we het nog voor die tijd krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:11
[...]

Ik bedoel meer dit:

[Afbeelding]

En zoals deze:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar tot 60km/h werkt lane assist niet. En als je inhoudt (indien je harder reed), gaat hij bij 65km/h ook uit.
Dus ....... zou je er geen last van moeten hebben >:)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:08:
[...]

Eerst wel zien dan geloven. We zijn genoeg aankondigingen geweest waarvan het heel erg lang geduurd hebben (YouTube, Chrome, etc…) . Mijn lease loopt nog maar 2 jaar… ben benieuwd of we het nog voor die tijd krijgen.
In 2025 geleidelijke uitrol staat in het persbericht:

In 2025 zullen ongeveer 2,5 miljoen klanten over de hele wereld een upgrade ontvangen voor hun Volvo's die al in 2020 zijn gebouwd**. Volvo is van plan om deze upgrade in de loop van het jaar geleidelijk uit te rollen en is van mening dat dit een van de meest uitgebreide infotainment-updates is die tot nu toe door een autofabrikant is uitgevoerd. Deze uitrol is in lijn met Volvo’s strategie om zijn auto’s gaandeweg beter te maken met regelmatige over-the-air software-updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
[...]
Ooit gehoord van downloaden van playlists? Soit, heb onderweg van/naar Italië zelfs nieuwe playlists beluisterd via mobiele data, nooit geen onderbrekingen gehad, wel via CarPlay (mobiele data verliep via iPhone) niet via AAOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
cdwave schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:11:
[...]

In mijn vorige fosiele auto kon dat ook, die reed erg voorspelbaar.

De ACC van de Volvo heb ik door een paar rare voorvallen weinig vertrouwen in, hij staat vaak aan maar ik durf echt niet weg te kijken...

Vandaag geen rare dingen gehad en deed hij de hele weg normaal.

De PA heb ik weer eens een kans gegeven, maar zelfs op de A2 blijft die zwabberen en heb ik 'm na een kwartier maar uitgezet. Gelukkig kan dat weer wel met een knopje en hoef je geen menu's door te bladeren...
Mijn vorige auto's hadden geen ACC, dus ik kan niet vergelijken, maar raar doet hij bijna nooit.. maar ben er nu wel aan gewend geraakt, dus misschien ben ik al volledig adapted :9

Zwabberen herken ik niet met PA, maar gebruik het enkel op de autosnelweg en meestal rechtdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Mga1600 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:46:
Overigens in die 90/90 YouTube video (zie mijn eerder bericht) wordt aan het eind ook nog even een teaser van de ES90 getoond.,
Ook afzonderlijk te zien: YouTube: Coming soon: Volvo ES90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:47:
[...]

Grappig detail, die presentator lijkt net op Steve Jobs! _O-
Jim Rowan, hij is de CEO van Volvo eerder CEO van Dyson.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Emptyy schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:29:

Ziet er goed uit, hopelijk meer opties voor het driver's display ook, maar dat wordt niet vermeld dus ik vrees ervoor.

En...

But the content on the screen represents the biggest change. We now present the most common apps and controls, such as maps, media and phone on the home screen – the same setup as our latest electric cars. That means it takes fewer taps on the screen to get to the features you most often use. For example, if you’re following navigation directions and want to change the music, you no longer have to leave Google Maps to access the media feature. It’s there for you already.

... wordt wel tijd, vragen we al een eeuwigheid naar. Wel nog even wachten maar mooi dat er eindelijk weer wat gecommuniceerd wordt hieromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Afspraak gemaakt bij de dealer op 27 september voor het vibratieprobleem, wat @caspervc mooi omschreef als over een wasbord rijden, bij sterk accelereren.
De receptionist zei er nog nooit van gehoord te hebben, maar ja, dat zeggen ze natuurlijk altijd als het om garantie issues gaat.. Maarja, we zullen het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Ja dat is natuurlijk ieder zijn ding.
De USB poortjes gebruik ik voor voeding om mijn prive GSM te laden (die kan niet draadloos laden, die van het werk wel) en er zit een USB lampje in om dat vakje met het laadpad te verlichten want dat is uiteraard onverlicht, net als de deurvakken en een ontbreken van verlichting boven de achterbank. (zie elders in dit topic, is genoeg over gezegd).

Ik vind juist de streaming van Spotify fijn, eigen playlists en mijn vrouw en kinderen hebben ook hun eigen profiel daarin, vooral de kids krijg ik niet meer aan een USB stick met MP3 "Pap, we leven niet meer in de Middeleeuwen" krijg je dan.
Dus ik vind een abonnementje daarop helemaal niet zo erg. We gebruiken het veel, met plezier. Ik vind juist het gedoe met audio wagonnetjes, allerlei toestemmingsvragen, en het vaker niet dan wel herkend worden van de USB-C stick (want jazeker, ik heb het geprobeerd) veel irritanter en storender.
Zoals gezegd, ieder zijn eigen ding, als jij die USB beter vindt dan prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:42:
[...]

Ooit gehoord van downloaden van playlists? Soit, heb onderweg van/naar Italië zelfs nieuwe playlists beluisterd via mobiele data, nooit geen onderbrekingen gehad, wel via CarPlay (mobiele data verliep via iPhone) niet via AAOS.
nou, zelfs daar weet Volvo wel raad mee...
Vandaag tijdens een rit van 200 km viel Spotify elke paar minuten domweg stil, moest hem weer opstarten. Idem met de radio die ik dan maar aanzette.
De youtube, chrome beta, etc iconen die tijdens het rijden uitgegrijsd horen te zijn waren dat ook niet en ik kon ze openen tijdens het rijden.
Bij de snellader die ik 5 min aandeed resette ik met de homeknop het systeem maar.

Vervolgens was er een melding dat mijn Volvo ID verlopen was, dat weer ingelogd en dat lostte dat op.
Spotify openen: moest er op inloggen, hoeft normaal nooit
Maps openen, lukte maar ik was uitgelogd van mijn google account, die ook maar weer ingelogd.

Het lijkt erop dat het Volvo ID aan het stuiteren was, en als gevolg daarvan andere dingen ook werden afgesloten steeds.
Na deze acties was alles weer als vanouds werkzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
RigolleM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:42:
[...]
Zoals ik zei heb ik in de afgelopen 15 jaar een heleboel compilaties gemaakt, ruim 60 albums met ieder zo’n 60 tracks. Voornamelijk minder bekende artiesten en van het soort genre wat je nooit hoort op de radio. Het probleem is, hoe krijg ik die in een Spotify playlist? Moet ik die allemaal handmatig gaan invoeren, artiest voor artiest? Dan ben ik ik weet niet hoe lang bezig..

Als je “from scratch” begint kan ik me voorstellen dat Spotify wellicht handiger is, maar als je al een hele collectie aan muziek hebt, verzameld in mappen, die ik allemaal in één keer op een stickje kan zetten, is dat voor mij handiger. Er zal waarschijnlijk geen manier bestaan on die bestanden “uit te lezen” en daar playlists van te maken voor Spotify?

Verder luister ik thuis ook internetradio, omdat dat de enige bron is van het genre muziek wat ik graag beluister. Maar heb nog geen goede internetradio app gevonden in AAOS.

• Mga1600
Largamelion schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:30:
[...]
Ziet er goed uit, hopelijk meer opties voor het driver's display ook, maar dat wordt niet vermeld dus ik vrees ervoor.

En...

But the content on the screen represents the biggest change. We now present the most common apps and controls, such as maps, media and phone on the home screen – the same setup as our latest electric cars. That means it takes fewer taps on the screen to get to the features you most often use. For example, if you’re following navigation directions and want to change the music, you no longer have to leave Google Maps to access the media feature. It’s there for you already.

... wordt wel tijd, vragen we al een eeuwigheid naar. Wel nog even wachten maar mooi dat er eindelijk weer wat gecommuniceerd wordt hieromtrent.
Wees maar blij dat het nieuwe systeem eerst een paar maanden op een paar 1000 EX30’s heeft proefgedraaid, dat was best hard nodig zullen we maar zeggen…je zou net de eerdere versies niet blij zijn geweest….
Het infotainment systeem V1.4 van de EX30 die ik van de week te leen had werkte prima trouwens als je eenmaal de weg erin hebt ontdekt.
Alleen de radio ontvangst was vrij slecht maar daar schijnt de a.s update een remedy voor te bevatten

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 05-09-2024 00:59 ]

• caspervc
Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:35:
[...]

Verder luister ik thuis ook internetradio, omdat dat de enige bron is van het genre muziek wat ik graag beluister. Maar heb nog geen goede internetradio app gevonden in AAOS.
Open Radio?
Die heb ik altijd aan staan. Sowieso betere geluidskwaliteit dan DAB.

• -Vasa-
  • Nu online
Tranquility schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:21:
[...]

Ik vind het ook onbegrijpelijk waarom er geen native audioplayer in het infotainment systeem zit. We mogen wat dat betreft van geluk spreken dat er een softwaremaker is die dit heeft ondervangen met een audiospeler voor USB (Audio Wagon). De USB aansluiting (de wit omrande) is ook echt bedoeld om audiobestanden mee af te spelen, dus waarom zit er in dat verder hele uitgebreide infotainment systeem niet gewoon een audioplayer?
Omdat de hoeveelheid mensen die dit doen enorm beperkt is. Zelfs op een website als Tweakers waar de gemiddelde gebruiker al een pak technischer vaardig is dan de gemiddelde gebruiker, zijn de groep mensen die muziek willen afspelen via usb in de heel zware minderheid.
Ik ga akkoord dat ze dit beter moeten oplossen dan rekenen op een derde partij overigens, maar ik snap niet goed waarom je dit zelf onbegrijpbaar vind, terwijl het mij als een zeer logische rationele bedrijfsbeslissing overkomt.

De zeer, zeer overgrote meerderheid van gebruikers gebruikt ofwel één van de beschikbare muziekstreaming apps, of streamt via bluetooth. Als je vooral die usbstick wilt gebruiken voor je eigen collectie kan je het meestal ook wel op die manier oplossen. Al ben je de hogere kwaliteit dan waarschijnlijk wel kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
-Vasa- schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:49:
[...]
Omdat de hoeveelheid mensen die dit doen enorm beperkt is. Zelfs op een website als Tweakers waar de gemiddelde gebruiker al een pak technischer vaardig is dan de gemiddelde gebruiker, zijn de groep mensen die muziek willen afspelen via usb in de heel zware minderheid.
Ik ga akkoord dat ze dit beter moeten oplossen dan rekenen op een derde partij overigens, maar ik snap niet goed waarom je dit zelf onbegrijpbaar vind, terwijl het mij als een zeer logische rationele bedrijfsbeslissing overkomt.

De zeer, zeer overgrote meerderheid van gebruikers gebruikt ofwel één van de beschikbare muziekstreaming apps, of streamt via bluetooth. Als je vooral die usbstick wilt gebruiken voor je eigen collectie kan je het meestal ook wel op die manier oplossen. Al ben je de hogere kwaliteit dan waarschijnlijk wel kwijt.
Ik denk dat je je hier lelijk in vergist. Je doet alsof dit een antieke technologie is. Niet iedereen maakt van streamingdiensten gebruik of wil er gebruik van maken, die bovendien ook geld kosten. Niet dat dat zo'n porobleem is voor mij, maar ik kan simpelweg mijn collectie niet benaderen vanaf bijvoorbeeld Spotify. En er zitten USB-poorten in verijwel iedere auto en met software kan er prima vanaf een USB-stick muziek mee worden afgespeeld.

Als Volvo dit niet wilde, waarom hebben ze de datamogelijkheid via USB dan niet afgesloten en alleen stroom op de USB-poorten (voor het laden, e.d.) gezet? De techniek is er en is aanwezig, waarom dan niet gewoon even een app toevoegen voor de mensen die niet van streaminghdiensten gebruik willen maken?

Het is zo'n kleine moeite voor Volvo om samen met Google een native app toe te voegen en als ze dat niet willen doen, maak het dan voor andere softwaremakers mogelijk dit wel te doen, zoals Audio Wagon. Maar het is puur onwil om bijvoorbeeld die toestemmings pop-up weg te halen. Het is echt een kwestie van een vinkje zetten of weghalen in de software. Probleem opgelost en maakt veel mensen blij! En toch luisteren Volvo (en Google?) niet naar de wens van hun gebruikers om dit even te regelen. Het kost geen moeite, het kost ze ook helemaal niets!

Afspelen via Bluetooth zou inderdaad ook kunnen, maar klinkt gewoon niet zo goed als vanaf USB.

Bottomline, voor mensen met een reeds grote digitale muziekcollectie is het gewoon ondoenlijk die ook via streamingdiensten af te spelen. En waarom ook, als ik die muziekbestanden reeds in bezit heb? Cassettebandjes en zelfs CD's zijn idd niet meer van deze tijd, maar dat geldt niet voor USB sticks.

• -Vasa-
  • Nu online
Tranquility schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:20:
[...]

Ik denk dat je je hier lelijk in vergist. Je doet alsof dit een antieke technologie is. Niet iedereen maakt van streamingdiensten gebruik of wil er gebruik van maken, die bovendien ook geld kosten. Niet dat dat zo'n porobleem is voor mij, maar ik kan simpelweg mijn collectie niet benaderen vanaf bijvoorbeeld Spotify. En er zitten USB-poorten in verijwel iedere auto en met software kan er prima vanaf een USB-stick muziek mee worden afgespeeld.
Geen van ons beiden heeft hier cijfers jammer genoeg, dus het blijft voor ons allebei nattevinger werk. Mijn aanvoelen uit mijn omgeving blijft echt wel dat er meer mensen het jammer vinden dat moderne wagens geen cd-speler meer hebben dan dat ze missen dat iets afspelen via usb moeilijk is.
Als Volvo dit niet wilde, waarom hebben ze de datamogelijkheid via USB dan niet afgesloten en alleen stroom op de USB-poorten (voor het laden, e.d.) gezet? De techniek is er en is aanwezig, waarom dan niet gewoon even een app toevoegen voor de mensen die niet van streaminghdiensten gebruik willen maken?
Akkoord hoor, het is niet netjes een half afgewerkte feature af te leveren. Persoonlijk snap ik gewoon niet dat van een bedrijf dat graag uitpakt met veiligheidsfeatures het toestaat dat data van externe datadragers op die manier gelezen kunnen worden. Zoiets is echt de deur openzetten om je systeem kapot te laten gaan. Ze zouden inderdaad de optie best gewoon wegnemen.
Bottomline, voor mensen met een reeds grote digitale muziekcollectie is het gewoon ondoenlijk die ook via streamingdiensten af te spelen. En waarom ook, als ik die muziekbestanden reeds in bezit heb? Cassettebandjes en zelfs CD's zijn idd niet meer van deze tijd, maar dat vind ik van het medium USB echt niet.
Dat is weeral een persoonlijke mening zou ik denken. Ik vind muziek afspelen in de wagen via USB een erg knullige verouderde manier van werken. (Ook al omdat je moeite moet steken in het deftig ordenen van al die files) De laatste keer dat ik het deed was 15 jaar geleden in mijn eerste leasewagen en daar werkte dat overigens ook niet goed want je moest alles wel in mappen hebben, maar submappen was dan weer heel moeilijk.
Dat je thuis, met een degelijke geluidsinstallatie met deftig afgestelde speakers waar je alles zo geplaatst hebt dat je een punt hebt waar de muziek perfect moet klinken met lokale files werkt, snap ik weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
-Vasa- schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:41:
[...]
Dat is weeral een persoonlijke mening zou ik denken. Ik vind muziek afspelen in de wagen via USB een erg knullige verouderde manier van werken. (Ook al omdat je moeite moet steken in het deftig ordenen van al die files) De laatste keer dat ik het deed was 15 jaar geleden in mijn eerste leasewagen en daar werkte dat overigens ook niet goed want je moest alles wel in mappen hebben, maar submappen was dan weer heel moeilijk.
Mwoah, juist al mijn muziekbestanden (compilaties) zijn kant-en-klaar netjes geordend in mappen. Dit gedaan met o.a. Mp3tag, wat heel makkelijk is. Ik denk dat het lastiger is om playlists in Spotify te maken en die te ordenen. Ik heb een keer een tijdje (gratis) Apple Music geprobeerd, maar dat vond ik een regelrechte ramp. Je kan niks sorteren en is het allemaal erg onoverzichelijk. Maar wellicht was dat probleem er niet als ik al die compilaties niet had gemaakt in de afgelopen jaren. Dat zijn echt duizenden tracks. Vanaf nul beginnen lijkt me dan wel weer makkelijk met Spotify.

• Tranquility
  • Nu online
caspervc schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:22:
[...]
Open Radio?
Die heb ik altijd aan staan. Sowieso betere geluidskwaliteit dan DAB.
Dank voor de tip, zojuist gedownload en werkt verrassend goed en klinkt ook prima. En alle stations zijn er. Alleen jammer dat je geen presets kan maken, of ik moet iets over het hoofd zien.

Ik had ook al de app TuneIn geprobeerd, maar die heeft maar een zeer beperkt aanbod van Internetradiostations en heb ik er maar weer afgegooid.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Dat is weeral een persoonlijke mening zou ik denken. Ik vind muziek afspelen in de wagen via USB een erg knullige verouderde manier van werken.
Ik constateer twee lijnen hierin.
- ouderwets, ja, zeker als je de huidige generatie 20érs hoort roepen "we zijn niet meer in de middeleeuwen, muziek via USB? kom op zeg"
- Persoonlijke bestanden krijg je echter niet makkelijk op streamingdiensten. Zo heb ik een luisterspel uit de jaren 50 op mp3 (op cd gekocht en zelf omgezet voor in de auto), dat krijg je echt niet via spotofy of soortgelijk. Dan is USB een oplossing.

Wat echter ook kan is hier ook al aangehaald, via Bluetooth vanaf de GSM. en dat is wat ik dus doe met dat hoorspel. Het staat op de GSM en als ik zin heb is afspelen heel eenvoudig, ik start het op via de gsm en even later hoor ik het via de speakers van de wagen.

USB: in een octavia die ik tussen 2012 en 2017 had was dat super. De afspeelopties waren perfect en de USB zeer benaderbaar. Je kon gerust muziek in mapjes sorteren, je kon namelijk gewoon een mapje kiezen op het centrale scherm, als je dan de benaming aanpastte met een nummer vooraan, had je meteen een volgorde van afspelen.

In de wagen daarna (2017-2022) was de optie beroerd, de wagen trok zich niets aan van mapjes en volgordes, al zou je wel in die software een playlistje moeten kunnen maken, het was tijdrovend en absoluut slecht te doen omdat je daarbij bij het zoeken naar je volgende nummer die soms helmaal niet eens zag staan. Die was gewoon brak op dat gebied.
Ik heb daar het gebruik van de USB afgeleerd en ben op de GSM overgegaan, en dat doe ik nog steeds via BT als dat nodig is, bijvoorbeeld voor die persoonlijke bestanden.

Los daarvan, Audiowagon vind ik ook vrij brak, zeker in vergelijk met de software in 2012 in de Skoda modellen die er vrij goed mee omgingen. Ook die vraag voor toestemming is voor mij al een stap te ver, heb ik een hekel aan.
Luisteren via BT is dan eenvoudiger, en de geluidskwaliteit? ja zoals gezegd, dankzij al die vakantievierders per vliegtuig in mijn jeugd is mijn gehoor toch minder van kwaliteit dus ik hoor de verschillen nauwelijks of niet, maar ik ben niet beter meer gewend in die tientallen jaren. Het valt me dus helemaal niet op.

Toch hebben jullie gelijk, als er een datapoortje USB is, maak dan ook een afspelertje beschikbaar dat zonder gezeur netjes media op een stick kan inlezen en afspelen. Desnoods zelfs met videobeelden als de wagen stilstaat. En dat is gewoon een gemiste kans van Volvo

Tenslotte ben ik steeds minder audio luisteren gericht, er gaan dagen voorbij dat ik het heerlijk vind die spreeuwenkist (een jaren 80 uitdrukking voor radio) uit te laten. Ik heb dan al genoeg lawaai gehoord de hele dag, en die auto is niet absoluut stil, maar vergeleken met een ICE zo rustig in geluid dat ik er van kan genieten.

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 05-09-2024 09:27 ]

• Tranquility
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:22:
[...]
Los daarvan, Audiowagon vind ik ook vrij brak, zeker in vergelijk met de software in 2012 in de Skoda modellen die er vrij goed mee omgingen. Ook die vraag voor toestemming is voor mij al een stap te ver, heb ik een hekel aan.
Luisteren via BT is dan eenvoudiger, en de geluidskwaliteit? ja zoals gezegd, dankzij al die vakantievierders per vliegtuig in mijn jeugd is mijn gehoor toch minder van kwaliteit dus ik hoor de verschillen nauwelijks of niet, maar ik ben niet beter meer gewend in die tientallen jaren. Het valt me dus helemaal niet op.

Toch hebben jullie gelijk, als er een datapoortje USB is, maak dan ook een afspelertje beschikbaar dat zonder gezeur netjes media op een stick kan inlezen en afspelen. Desnoods zelfs met videobeelden als de wagen stilstaat. En dat is gewoon een gemiste kans van Volvo
Nou, ik vind Audio Wagon juist erg makkelijk. Ook de USB-stick wordt gewoon probleemloos herkend. Enkel die toestemmingemelding gooit roet in het eten maar dat is niet de schuld van Audio Wagon. Je kan bij AW kiezen op welke manier je wilt sorteren, dus op track, album of map. Omdat ik al mijn compilaties al netjes in mappen heb zitten is het aspelen daarvan op Audio Wagon echt heel makkelijk. En je ziet mooie albumart.
Die toestemmingsmelding is niet de schuld van Audio Wagon, maar van Volvo/Google, die het verdommen om deze weg te halen, wat voor hun een eitje moet zijn om dit te verhelpen. Daar heeft Audio Wagon geen enkele schuld aan.

Maar inderdaad, twintigers zullen dat niet meer doen en alles streamen. Maar die hebben doorgaans ook geen grote collectie muziek, wellicht wel een collectie playlists. ;)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:33:
[...]

Nou, ik vind Audio Wagon juist erg makkelijk. Ook de USB-stick wordt gewoon probleemloos herkend. Enkel die toestemmingemelding gooit roet in het eten maar dat is niet de schuld van Audio Wagon. Je kan bij AW kiezen op welke manier je wilt sorteren, dus op track, album of map. Omdat ik al mijn compilaties al netjes in mappen heb zitten is het aspelen daarvan op Audio Wagon echt heel makkelijk. En je ziet mooie albumart.
Die toestemmingsmelding is niet de schuld van Audio Wagon, maar van Volvo/Google, die het verdommen om deze weg te halen, wat voor hun een eitje is. Daar heeft Audio Wagon geen enkele schuld aan.

Maar inderdaad, twintigers zullen dat niet meer doen en alles streamen. Maar die hebben doorgaans ook geen grote collectie muziek, wellicht wel een collectie playlists ;)
En zo zie je, dat ieder weer op een andere manier ernaar kijkt :)
Is prima.

Ik heb AW getest met een stick, maar zat te vaak te rommelen om de afleveringen van het hoorspel op volgorde te krijgen, AW maakte er af en toe een rommeltje van. Of ik deed iets verkeerd, kan ook.

Mijn dochters zijn beide twintigers, en ik krijg steevast die opmerking over middeleeuwen naar mijn hoofd als ik met CD,of MP3 aankom, zelfs een film op DVD is al niks voor ze.
Ik kom zelf uit de tijd dat je je verbaasde over de compactheid van een cassettebandje, dat filmen nog op super-8 celluloid ging, fotos op echte negatieven die je dan moest laten ontwikkelen en afdrukken (10 dagen wachten of je foto gelukt was) en een VHS video recorder iets unieks was. Dat kennen ze al helemaal niet meer _/-\o_
Voortschrijdende techniek, en dat is gewoon goed natuurlijk, stilstand is achteruitgang.

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 05-09-2024 09:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:03
Mga1600 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:12:
Voor zij die enkel geïnteresseerd zijn in het infotainment, dat begint rond minuut 20.

Hieronder een screenshot van hoe het er uitziet op verschillende schermgroottes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jAOPYne_jv8ZuzGA3LvNUaWF2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zf2p4dOnAkxc3NvZg3CI8aaJ.png?f=fotoalbum_large

• Tranquility
  • Nu online
MrMathos schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:32:
[...]
Voor zij die enkel geïnteresseerd zijn in het infotainment, dat begint rond minuut 20.

Hieronder een screenshot van hoe het er uitziet op verschillende schermengroottes.

[Afbeelding]
De verhoudingen van het 9" scherm lijkt hetzelfde als het 11" scherm. Er past dus (bijna) evenveel op.
Het 9" scherm mist 1 regel zie ik net.
Wij hebben de 9" toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 05-09-2024 12:18 ]

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:16
Ik vind het er in ieder geval erg strak uit zien, dat wij dan e.v.t. niet de pause/play/volume op het scherm krijgen kan ik mee leven, gebruik ik toch gewoon fysieke knoppen voor.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

danslo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:03:
Ik vind het er in ieder geval erg strak uit zien, dat wij dan e.v.t. niet de pause/play/volume op het scherm krijgen kan ik mee leven, gebruik ik toch gewoon fysieke knoppen voor.
wanneer komt het? gisteren? O-)

• Tranquility
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:04:
[...]
Hahaha, grappenmaker. ;)
Je weet toch hoe snel die updates komen?
De laatste twee updates moeten nog steeds komen na de aankondiging weken geleden.
Ik heb hier nog niemand zien melden die deze al via OTA heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-09 20:16
ron65 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:04:
[...]
Ik heb er 4 jaar op gewacht, op een deftig AAOS scherm, was dat nu zo moeilijk ??? 8)7

Mijn lease loopt af in februari. Mijn volgende wordt een Renault Scenic, met wel een doorontwikkelde AAOS omgeving.

Jammer Volvo, gemiste kans, je was een leuk auto. ;w

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

madhondt schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:49:
[...]

Ik heb er 4 jaar op gewacht, op een deftig AAOS scherm, was dat nu zo moeilijk ??? 8)7

Mijn lease loopt af in februari. Mijn volgende wordt een Renault Scenic, met wel een doorontwikkelde AAOS omgeving.

mja, maar om dat nu voor een Renault in te ruilen, dan heb je misschien een doorontwikkeld systeem, maar elektrisch iets volkomen onbetrouwbaars. Ik hoor veel collegas die veel klachten hebben over de Renault, Ik heb geen beeld van welke klachten, maar ik hoorde er al twee over noodloop onnodig, een enkele over schermen die zwart blijven en andere elektische ongemakken.
Dan zijn de dingen die ik met af en toe een reset en een update die niet doorkomt ervaar wel lastig, maar liever dat dan wat ik over die renaults hoor links en rechts.
p.s. ik werk bij een bedrijf met een leasewagenpark in NL van 3500 wagens, en europabreed ver over de 14000, Dan hoor je wel eens wat ;)

• Morkie69
[...]

zelfde hier, krijg hem al in December dit jaar. Te laat voor deze update

• RigolleM
[...]

Misschien ook bijvertellen wat de echte reden is, want voor enkel het AAOS omgeving ga je niet switchen naar een Renault |:(

Ik heb hiervoor een Renault Scenic gehad, en het zag er allemaal gelikt uit, full option met Bose geluidsinstallatie. Maar na de eerste wittebroodsweken was de verliefdheid snel weg, en na tijdje ook de liefde. Mijn eerste jaar heeft de wagen meer bij de dealer gestaan dan ik er zelf mee gereden heb. Het infotainment wou niet updaten, ze hebben alles geprobeerd maar na een jaar hebben ze nieuwe CPU unit erin gestoken en toen was het in orde. De bestuurderszetel kraakte bij iedere beweging die ik maakte. De zetel is volledig gedemonteerd geweest maar ze vonden niks, dus 4 jaar met een krakende zetel rondgereden. Na een jaar begon ook vanalles te rammelen, heb mij onnozel gezocht maar heb het maar opgegeven. Ik had ook veel last van windgeruis, konden ze ook niet oplossen, was een probleempje by design. Zaten 20" wielen onder, ziet er echt sportief uit, maar lawaai dat die maakten, dit samen met het windgeruis, gelukkig zat er een Bose geluidsinstallatie in >:) Op het bestuurdersdisplay begon de LCD ook maar de helft van het scherm te tonen, gelukkig de zijde van de toerenteller. Ik zat toen dicht bij de vernieuwing en heb het maar zo gelaten.

Na 2 jaar ben ik met mijn vrouw haar auto (nieuwe Mercedes-Benz A-klasse) beginnen rijden, en toen brak corona uit en heb ik bijna anderhalf jaar thuis gewerkt, en ergerde ik mij enkel in het weekend aan die rammelkar. Voor mij nooit meer Renault!

Toen na 4 jaar de lease voorbij was, heb ik met een Volvo XC40 ICE gereden als tijdelijke wagen, hij was toen 3 jaar, maar die voelde onmiddellijk een stuk premiumer en vooral véél stiller dan die Renault Scenic.

Het enige wat ik soms mis aan de Renault Scenic waren de zijgordijnen achteraan, de tafeltjes voor de kinderen en de Bose geluidsinstallatie.

Dus vooraleer je beslist om voor Renault te kiezen, zou ik toch mij eens goed informeren, want de issues gaan verder dan enkel een USB-stick die niet werkt en weergave van welke media die afspeelt dat ontbreekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
Tranquility schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:18:
[...]

Dank voor de tip, zojuist gedownload en werkt verrassend goed en klinkt ook prima. En alle stations zijn er. Alleen jammer dat je geen presets kan maken, of ik moet iets over het hoofd zien.

Ik had ook al de app TuneIn geprobeerd, maar die heeft maar een zeer beperkt aanbod van Internetradiostations en heb ik er maar weer afgegooid.
Volgens mij kan je met hartjes wel een lijst favorieten maken

• Largamelion
danslo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:03:
Vind ik dan net wel weer belangrijk want in Spotify skip ik dikwijls de reclame in podcasts met de -/+15 sec knoppen dus bij het ontbreken daarvan moet ik nog steeds switchen tussen GM en Spotify. Ik zie liever die nieuwe onderste balk met die app shortcuts verdwijnen in de plaats, al zorgt die dan wel voor een aanraking minder om Spotify zelf te openen.
RigolleM schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:45:
[...]

Misschien ook bijvertellen wat de echte reden is, want voor enkel het AAOS omgeving ga je niet switchen naar een Renault |:(

Ik heb hiervoor een Renault Scenic gehad, en het zag er allemaal gelikt uit, full option met Bose geluidsinstallatie. Maar na de eerste wittebroodsweken was de verliefdheid snel weg, en na tijdje ook de liefde. Mijn eerste jaar heeft de wagen meer bij de dealer gestaan dan ik er zelf mee gereden heb. Het infotainment wou niet updaten, ze hebben alles geprobeerd maar na een jaar hebben ze nieuwe CPU unit erin gestoken en toen was het in orde. De bestuurderszetel kraakte bij iedere beweging die ik maakte. De zetel is volledig gedemonteerd geweest maar ze vonden niks, dus 4 jaar met een krakende zetel rondgereden. Na een jaar begon ook vanalles te rammelen, heb mij onnozel gezocht maar heb het maar opgegeven. Ik had ook veel last van windgeruis, konden ze ook niet oplossen, was een probleempje by design. Zaten 20" wielen onder, ziet er echt sportief uit, maar lawaai dat die maakten, dit samen met het windgeruis, gelukkig zat er een Bose geluidsinstallatie in >:) Op het bestuurdersdisplay begon de LCD ook maar de helft van het scherm te tonen, gelukkig de zijde van de toerenteller. Ik zat toen dicht bij de vernieuwing en heb het maar zo gelaten.

Na 2 jaar ben ik met mijn vrouw haar auto (nieuwe Mercedes-Benz A-klasse) beginnen rijden, en toen brak corona uit en heb ik bijna anderhalf jaar thuis gewerkt, en ergerde ik mij enkel in het weekend aan die rammelkar. Voor mij nooit meer Renault!

Toen na 4 jaar de lease voorbij was, heb ik met een Volvo XC40 ICE gereden als tijdelijke wagen, hij was toen 3 jaar, maar die voelde onmiddellijk een stuk premiumer en vooral véél stiller dan die Renault Scenic.

Het enige wat ik soms mis aan de Renault Scenic waren de zijgordijnen achteraan, de tafeltjes voor de kinderen en de Bose geluidsinstallatie.

Dus vooraleer je beslist om voor Renault te kiezen, zou ik toch mij eens goed informeren, want de issues gaan verder dan enkel een USB-stick die niet werkt en weergave van welke media die afspeelt dat ontbreekt.
Is daarom niet perse merk/model gebonden, maar kan ook een gevalletje 'maandagochtend' geweest zijn. Ik lees hier ook tal van problemen met de XC40 die ik zelf niet ervaar, dus je kan die dingen niet wegschrijven op een model of merk. Heb hiervoor ook 8 jaar met 2 Renault Mégane Grandtours gereden en die hebben nooit bij de garage gestaan op het onderhoud na, die deden gewoon altijd wat ze moesten doen en op de kwaliteit had ik nooit iets aan te merken. Ze hadden zelfs lichtjes voor de passagiers achteraan en een 12V in de koffer >:) .

• cdwave
  • Nu online
RigolleM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:45:
[...]

Mijn vorige auto's hadden geen ACC, dus ik kan niet vergelijken, maar raar doet hij bijna nooit.. maar ben er nu wel aan gewend geraakt, dus misschien ben ik al volledig adapted :9

Zwabberen herken ik niet met PA, maar gebruik het enkel op de autosnelweg en meestal rechtdoor.
Vanmorgen nog op de A2 ging de auto gewoon op de linkerbaan over de doorgetrokken streep heen en moest ik hard terugsturen. Een paar minuten later ging hij op de linkse rijstrook wel erg ver naar rechts rijden, terwijl daar een vrachtwagen reed. Toen heb ik de PA maar weer uitgezet. Misschien werkt de PA alleen maar op de rechterbaan?

De belijning is echt helemaal prima helderwit, mankeert niks aan.

Dat hij bij een populaire afrit de versleten blokjes niet snapt kan ik nog wel inkomen, maar dit soort dingen heb ik bij andere auto's nooit gehad.

• danslo
Hier nog tips voor het vasthouden van het stuur bij Pilot Assist?

Mijn Volvo bleef vanochtend in de file klagen over het vastpakken van het stuur, terwijl ik naar mijn idee dat ding gewoon normaal vastpak. Met beide handen net iets boven het midden, redelijk stevige grip.
Herpositioneer ik mijn handen heel lichtjes dan stopt de melding, tot 10-20 seconden daarna.

Niet bepaald relaxed rijden, uiteindelijk maar handmatig gedaan.

• cdwave
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:22:
[...]
Wat echter ook kan is hier ook al aangehaald, via Bluetooth vanaf de GSM. en dat is wat ik dus doe met dat hoorspel. Het staat op de GSM en als ik zin heb is afspelen heel eenvoudig, ik start het op via de gsm en even later hoor ik het via de speakers van de wagen.
Mijn GSM heeft niet zoveel vrije ruimte (omdat google alles opvreet door updates van apps die ik niet wil en niet kan verwijderen), en de mediaspeler op de dat ding is ook nog eens compleet ruk (doet er meer dan een minuut over op de playlist te openen als je een paar duizend MP3s hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:59:
[...]
Is daarom niet perse merk/model gebonden, maar kan ook een gevalletje 'maandagochtend' geweest zijn. Ik lees hier ook tal van problemen met de XC40 die ik zelf niet ervaar, dus je kan die dingen niet wegschrijven op een model of merk. Heb hiervoor ook 8 jaar met 2 Renault Mégane Grandtours gereden en die hebben nooit bij de garage gestaan op het onderhoud na, die deden gewoon altijd wat ze moesten doen en op de kwaliteit had ik nooit iets aan te merken. Ze hadden zelfs lichtjes voor de passagiers achteraan en een 12V in de koffer >:) .
Het kan zijn dat ik een maandagochtend model had, maar ik geef dan ook maar mijn mening. Mij interesseert het niet dat iemand anders geen problemen heeft, ik zit er wel mee en voor mij is het duidelijk dat er nooit nog een Renault op de oprit komt.

En ik was blijkbaar niet alleen, want we kunnen geen Renault meer bestellen als bedrijfswagen, dus er zullen nog wel meer gevallen geweest zijn bij ons in het bedrijf.

De keuze van materialen die Volvo gebruikt is toch van betere kwaliteit dan bij Renault, was ook het eerste wat bij opviel toen ik in de XC40 stapte.

Qua opties had ik ook niet te klagen, zowel standaard als de vele extra'tjes die bij het Bose pakket hoorde. En die lichtjes en 12V, tja... zelf niet onmiddellijk veel last van, maar het zou op zich niet mogen.

[ Voor 10% gewijzigd door RigolleM op 05-09-2024 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
danslo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:10:

Mijn Volvo bleef vanochtend in de file klagen over het vastpakken van het stuur, terwijl ik naar mijn idee dat ding gewoon normaal vastpak. Met beide handen net iets boven het midden, redelijk stevige grip.
Herpositioneer ik mijn handen heel lichtjes dan stopt de melding, tot 10-20 seconden daarna.

Je moet wat tegensturen... dan gaat het goed, maar ik rij toch liever op ACC dan met PA, wegens het vaak melden dat ik het stuur niet meer vast heb.

• cdwave
  • Nu online
[...]
Een programma als Foobar2000 ordent ze in een handomdraai (ik doe [artiest] / [jaar+album] /...) als je dat leuk vindt.

De Nissan bijvoorbeeld deelde ze zelf nog eens in zodat je onafhankelijk van folders kon zoeken. Makkelijkste was om gewoon tegen iets het stuur te roepen als: "Artiest The Pretty Reckless afspelen" of "Afspeellijst Opera afspelen", en dat werkte prima zonder enige hulp van Google.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:11:
[...]

Mijn GSM heeft niet zoveel vrije ruimte (omdat google alles opvreet door updates van apps die ik niet wil en niet kan verwijderen), en de mediaspeler op de dat ding is ook nog eens compleet ruk (doet er meer dan een minuut over op de playlist te openen als je een paar duizend MP3s hebt).
dat klinkt niet zoals je wilt.
Ik heb nog 120 GB over op mijn gsm (256 GB opslag) en opent in een ommezien de playlists.
Ik heb een oneplus, die al eerder sneller bleek dan een vergelijkbare ei-foon :)

• Morkie69
danslo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:10:

Hij checkt niet OF je je stuur vast hebt, maar je moet hem lichtjes bewegen. Daarin zul je een modus moeten vinden dat je binnen die 10-20 sec een beweging maakt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 13:47
Largamelion schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:59:
[...]
Vind ik dan net wel weer belangrijk want in Spotify skip ik dikwijls de reclame in podcasts met de -/+15 sec knoppen dus bij het ontbreken daarvan moet ik nog steeds switchen tussen GM en Spotify. Ik zie liever die nieuwe onderste balk met die app shortcuts verdwijnen in de plaats, al zorgt die dan wel voor een aanraking minder om Spotify zelf te openen.
Op het rechtse deel van je stuur op het rechter pijltje drukken (voor volgende). Dit geeft bij Spotify de +15s ipv volgend nummer. Volgens mij is long press wel volgend nummer, maar dat moet ik even testen. Hiermee kun je reclame dus makkelijk skippen, dat doe ik ook vaak namelijk.

• Largamelion
millerman_sf schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:55:
[...]

Op het rechtse deel van je stuur op het rechter pijltje drukken (voor volgende). Dit geeft bij Spotify de +15s ipv volgend nummer. Volgens mij is long press wel volgend nummer, maar dat moet ik even testen. Hiermee kun je reclame dus makkelijk skippen, dat doe ik ook vaak namelijk.
Ga ik eens testen. Nog niet zo lang geleden heeft spotify de 'skip' knoppen in de app standaard vervangen door de 'doorspoel' knoppen, maar ik dacht dat ik de knoppen op het stuur al getest had en dat die effectief naar het volgend nummer gingen. Zal het dus nog eens opnieuw moeten testen, mogelijks vergis ik mij.

• Venomer
millerman_sf schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:55:
[...]

Bij mij gaat hij dan naar het volgende nummer.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 13:47
Interessant. Geen idee waarom het bij mij anders werkt dan, kan me niet herinneren dat ergens ingesteld te hebben. Het lijkt me redelijk standaard Spotify-gedrag t.a.v. het gebruik van default externe mediaknoppen.

• Mga1600
De dealer heeft bij mijn auto maandag versie 3.2.5 geïnstalleerd. Sinds die tijd heb ik een keer of 6 - 7 gereden en iedere keer zonder wachttijd van het infotainment gebeuren. Verbetering dus!

• danslo
Morkie69 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:42:
[...]

Hij checkt niet OF je je stuur vast hebt, maar je moet hem lichtjes bewegen. Daarin zul je een modus moeten vinden dat je binnen die 10-20 sec een beweging maakt....
Aha, dat verklaart een hoop. Dan ga ik denk ik ook maar over op ACC :)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

danslo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:44:
[...]

Aha, dat verklaart een hoop. Dan ga ik denk ik ook maar over op ACC :)
ikzelf heb bij gebruik van ACC met PA altijd de linker elleboog op de armleuning van de deur en houd met de vingers de linker spaak van het stuur vast waarbij de duim onder de spaak zit en de pink en ringvinger buiten het stuur. Eigenlijk zoals op de afbeelding in het dashbord dat aangeeft dat PA actief is.
Dat werkt heel goed, iets tegenstuur continu en ik heb zelden die irritante waarschuwing "hou je stuur vast" in beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
Volvo blijft toch hybride en ICE auto's maken.

https://www.nu.nl/economi...ische-autos-te-maken.html

Maar ik zou weer voor een volledig elektrische kiezen.

[ Voor 30% gewijzigd door Venomer op 05-09-2024 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-09 20:16
[...]
Ik kan een fulll-option Renault Scenic e-Tech nemen voor de prijs van een Core XC-40 en verder gok ik ook op lager verbruik.
Ik heb hiervoor een Renault Scenic gehad
Aan je verhaal leid ik af dat het niet gaat over de Renault Scenic e-Tech, die behalve het herbruik van de naam 'Scenic' niets te maken heeft met de 'oude' Scenic. Deze Scenic e-Tech is pas sinds een paar maand echt in uit levering.

Ik aanvaard uw feedback en uw mening dat je nooit nog een Renault neemt, maar mij een 'ongeïnformeerde keuze' toeschrijven, is msch nogal kort door de bocht. Ik ben hier zeker niet over één nacht ijs gegaan, en heb ook veel reviews door autojournalisten gelezen. Ik heb heel wat voordelen en nadelen van beide wagens die ik zag in balans gezet. En ik ben uiteindelijk voor mij uitgekomen op de Renault Scenic e-Tech. En als het een rammelkar wordt: binnen 4j kom ik msch terug ;)

Het Tweakers forum van deze e-Tech staat in elk geval niet bol van de problemen. Integendeel voorlopig vooral mensen die heel tevreden zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door madhondt op 05-09-2024 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
madhondt schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:51:
Aan je verhaal leid ik af dat het niet gaat over de Renault Scenic e-Tech, die behalve het herbruik van de naam 'Scenic' niets te maken heeft met de 'oude' Scenic. Deze Scenic e-Tech is pas sinds een paar maand echt in uit levering.
Klopt, maar het blijft wel een Renault :+
Het Tweakers forum van deze e-Tech staat in elk geval niet bol van de problemen. Integendeel voorlopig vooral mensen die heel tevreden zijn.
Ik wens je verder veel plezier ermee! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
madhondt schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:51:
[...]

Ik kan een fulll-option Renault Scenic e-Tech nemen voor de prijs van een Core XC-40 en verder gok ik ook op lager verbruik.

[...]

Ik aanvaard uw feedback en uw mening dat je nooit nog een Renault neemt, maar mij een 'ongeïnformeerde keuze' toeschrijven, is msch nogal kort door de bocht. Ik ben hier zeker niet over één nacht ijs gegaan, en heb ook veel reviews door autojournalisten gelezen. Ik heb heel wat voordelen en nadelen van beide wagens die ik zag in balans gezet. En ik ben uiteindelijk voor mij uitgekomen op de Renault Scenic e-Tech. En als het een rammelkar wordt: binnen 4j kom ik msch terug ;)

Zeker een keuze die ik ook ga overwegen bij m'n volgende lease, al duurt dat nog een kleine 3 jaar dus dan is er vast wel veel meer op de markt. Zelf ben ik altijd tevreden geweest van Renault en wetende dat in onze TCO nu ook enkel nog de Core versie van een Volvo XC40 ER past vind ik Volvo toch zwaar overprijsd worden. Je mist dan een heleboel features die de auto voor mij net aangenaam maken zoals de 360 cam, driver assistance, ACC, zetel- en stuurverwarming,...

2 jaar geleden had ik amper keuze en kwam ik daardoor bij Volvo uit nadat m'n ID4 niet meer doorging, maar door de matige range stond die eigenlijk onderaan m'n lijst. AAOS en het feit dat ik een Ultimate kon krijgen hebben me toen over de lijn getrokken en op zich heb ik er geen spijt van. ID4 heeft echt een crappy infotainment en daar zou ik me vast meer aan gestoord hebben.

Trouwens zonet getest en de links/rechts pijltjes op het stuur skippen idd 15 sec bij het kort indrukken, lang ingedrukt houden doet echter net hetzelfde dus skippen naar een volgende podcast moet via het scherm. Bij gewone liedjes is het gedrag volgens mij anders, ga ik straks testen.

Edit: Zoals ik vermoedde... Spotify heeft het slim opgelost. Bij 'n podcast is het default gedrag nu doorspoelen, bij muziek is het skippen. Je kan het zien in de app aan de pijltjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sBi6zn6uNq4JkUM065wUYoGqPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkqDZ1dd0TUypqTqT3dE5Hvm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqS3NbQGCT7c18ue5T-OF-fNQ_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1uIuRlA8yAJQsuuAdUFOk64.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 20% gewijzigd door Largamelion op 05-09-2024 19:11 ]

• Mga1600
Venomer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:00:

Maar ik zou weer voor een volledig elektrische kiezen.
Een long range hybride (80 km range of zoiets) zou ook niet zo gek zijn mijn geval, ik zou daarmee de meeste van mijn ritten toch elektrisch kunnen rijden. Maar ik zou wel de souplesse van een EV missen….

[ Voor 12% gewijzigd door Mga1600 op 06-09-2024 10:17 ]

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:51
ron65 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:59:
[...]

ikzelf heb bij gebruik van ACC met PA altijd de linker elleboog op de armleuning van de deur en houd met de vingers de linker spaak van het stuur vast waarbij de duim onder de spaak zit en de pink en ringvinger buiten het stuur. Eigenlijk zoals op de afbeelding in het dashbord dat aangeeft dat PA actief is.
Dat werkt heel goed, iets tegenstuur continu en ik heb zelden die irritante waarschuwing "hou je stuur vast" in beeld.
+1

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Zopas iOS 5.44.2 geïnstalleerd, aan de versie nummering te zien, terug een bug fix versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
RigolleM schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:47:
Zopas iOS 5.44.2 geïnstalleerd, aan de versie nummering te zien, terug een bug fix versie.
Dat staat ook in de release notes. Ze hebben de knop om service te boeken verwijderd voor landen waar dat niet mogelijk is.

Pagina: 1 ... 268 ... 337 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"