Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:47
even heel wat anders. Ik zie in de domoticz logging dat de afgelopen nachten mijn auto vaak maar op 8kw (12A op 3 fasen) ipv 11kw (16A x 3 fasen) staat te laden.

Gedrag is dat die eerst naar die 11kw gaat en dan terugzakt naar die 8. Alhoewel die gisteravond op 8 begonnen en op 11 geëindigd is...

Loadbalancing kan ik uitsluiten als oorzaak: Het viel me gisterochtend nl op, toen stond de auto op 8kw te laden, maar er was geen knipperend loadbalancing lampje op mijn laadpaal en er was toen ook vrijwel geen andere verbuik op mijn aansluiting wat die loadbalancing zou kunnen triggeren..)

Iemand enig idee van de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:05
Kammika schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:20:
even heel wat anders. Ik zie in de domoticz logging dat de afgelopen nachten mijn auto vaak maar op 8kw (12A op 3 fasen) ipv 11kw (16A x 3 fasen) staat te laden.

Gedrag is dat die eerst naar die 11kw gaat en dan terugzakt naar die 8. Alhoewel die gisteravond op 8 begonnen en op 11 geëindigd is...

Loadbalancing kan ik uitsluiten als oorzaak: Het viel me gisterochtend nl op, toen stond de auto op 8kw te laden, maar er was geen knipperend loadbalancing lampje op mijn laadpaal en er was toen ook vrijwel geen andere verbuik op mijn aansluiting wat die loadbalancing zou kunnen triggeren..)

Iemand enig idee van de oorzaak?
Heb ik ook een keer gehad. Bij mij hielp een opstart van de laadpaal.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
rolfio schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:56:
[...]

Heb ik ook een keer gehad. Bij mij hielp een opstart van de laadpaal.
heb ik al geherstart idd. Daarna had ik het gedrag dat die wel weer met 11kw begon met laden, maar heeft een deel van de nacht toch weer op 8kw gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:46
Kammika schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:20:

Ik zou denken dat de link naar de meterkast er af en toe uit ligt. Die load balancing krijgt elke zoveel seconden de meterstand door, krijgt hij dat niet dan valt hij terug in een "safe" mode en dat is meestal 3x6A, afhankelijk van je aansluitwaarde. De monteur zei zoiets als dat hij vaak op plaatsen kwam waar die link al maanden stuk was, maar ja, de auto is toch wel vol 's morgens dus zo heel erg merk je dat niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:05:
[...]

Ik zou denken dat de link naar de meterkast er af en toe uit ligt. Die load balancing krijgt elke zoveel seconden de meterstand door, krijgt hij dat niet dan valt hij terug in een "safe" mode en dat is meestal 3x6A, afhankelijk van je aansluitwaarde. De monteur zei zoiets als dat hij vaak op plaatsen kwam waar die link al maanden stuk was, maar ja, de auto is toch wel vol 's morgens dus zo heel erg merk je dat niet....
hmm... goede tip, zal eens checken, maar die 8kw is nog steeds 3x12 (zie ik ook in domoticz dat de 3 fasen nog steeds 12A leveren), dat lijkt me nog niet heel "Safe" ... maar ja .. nooit geschoten is altijd mis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
caspervc schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:53:
[...]
Volgens mij kan je met hartjes wel een lijst favorieten maken
Yes, dat is hem! Je verwacht niet dat het zo simpel is. ;)
Nu ik al mijn favoriete internetradiostations onder mijn bereik heb, heb ik weinig muziek op USB meer geluisterd. Deze "Open Radio" app werkt verrassend simpel en goed. Nogmaals dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:05:
[...]

Nou die kan ik ook uitsluiten. Heb de auto op de alfen paal aangesloten, begint op 11kw te laden. Vervolgens de p1 kabel eruitgetrokken en zo een half uurtje laten staan.

Tot mijn stomme verbazing blijft die dan op vol vermogen (11kw) laden. Kennelijk schiet een alfen paal dus niet terug maar een safe modus als die de slimme meter niet kan uitlezen.

Best wel link eigenlijk. Als ik dan de stoomoven zou aanzetten blaas ik wsch de hoodzekering eruit. Dus kabeltje er na half uur maar weer ingedrukt.,,

Anyway dit is ook meer voor thuisladen topic.

Maar geeft dus wel aan dat wsch mijn xc40 zelf het laden beperkt na een tijdje.

Ik ga het bij de volgende beurt maar aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-09 23:36
Kammika schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:09:
[...]

Nou die kan ik ook uitsluiten. Heb de auto op de alfen paal aangesloten, begint op 11kw te laden. Vervolgens de p1 kabel eruitgetrokken en zo een half uurtje laten staan.

Tot mijn stomme verbazing blijft die dan op vol vermogen (11kw) laden. Kennelijk schiet een alfen paal dus niet terug maar een safe modus als die de slimme meter niet kan uitlezen.

Best wel link eigenlijk. Als ik dan de stoomoven zou aanzetten blaas ik wsch de hoodzekering eruit. Dus kabeltje er na half uur maar weer ingedrukt.,,

Maar geeft dus wel aan dat wsch mijn xc40 zelf het laden beperkt na een tijdje.

Ik ga het bij de volgende beurt maar aangeven.
Vreemd want als ik geen P1 kabel in mijn Alfen paal heb zitten dan valt hij terug in veiligheids stand. uit mijn hoofd iets van max 7kw omdat hij op 3 fasen staat.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
marcel_76 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:50:
[...]

Vreemd want als ik geen P1 kabel in mijn Alfen paal heb zitten dan valt hij terug in veiligheids stand. uit mijn hoofd iets van max 7kw omdat hij op 3 fasen staat.
Ja zou je zeggen. Maar lb werkt wel. Om te testen even wasdroger en stoomoven tegelijk aangezet toen de p1 kabel er weer in zat en dan zakt die netjes terug en zie ik ook het knipperende blauwe lampje wat loadbalancing aangeeft. Dus hij herkent de p1 wel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 17:06
Heeft iemand inmiddels 3.2.4 al binnengekregen via OTA? Bij mij is dit vorige week door de dealer tijdens een service geïnstalleerd (3.2.5 zelfs). De perikelen van het traag opstartende infotainment gebeuren zijn daarmee echt opgelost! Voor het overige geen nieuwigheden gezien - de auto lijkt wel weer (nog) wat soepeler te rijden.

Veel van de eerdere updates die ik wel allemaal keurig OTA binnenkreeg kwamen bij mij op zondag binnen na 2.5 tot 3 weken na afkondiging. ….dus wie weet……is dit de jullie dag?

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvtRasta
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:18
Mga1600 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:46:
Heeft iemand inmiddels 3.2.4 al binnengekregen via OTA? Bij mij is dit vorige week door de dealer tijdens een service geïnstalleerd (3.2.5 zelfs). De perikelen van het traag opstartende infotainment gebeuren zijn daarmee echt opgelost! Voor het overige geen nieuwigheden gezien - de auto lijkt wel weer (nog) wat soepeler te rijden.

Veel van de eerdere updates die ik wel allemaal keurig OTA binnenkreeg kwamen bij mij op zondag binnen na 2.5 tot 3 weken na afkondiging. ….dus wie weet……is dit de jullie dag?
Afgelopen woensdag ook voor de 1ste 30k beurt geweest en ook bij mij 3.2.5 erop gezet. Systeem is weer snel zoals het voorheen was.

Enig nadeel is dat ik hoor van mensen die mij bellen, dat ze zichzelf terughoren sinds deze update.

XC40 SM Plus MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:31
Mga1600 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:46:

Nee, nog niets ontvangen en ook nog niets gelezen van anderen. Voor zover ik zag waren er de vorige jaren in de zomervakantie geen OTA's. Dit jaar wel aankondigingen, maar nooit iets geleverd (op manuele installaties bij de dealer na). Mss hadden ze schrik dat er door de vakantie te weinig personeel was om het op te vangen als er wat fout liep...

Het is nu september dus ik verwacht dat het nu wel weer op gang komt. Mijn auto staat gepland voor onderhoud eind deze maand dus als er tegen dan geen OTA is, krijg ik hem zo wel. Heb zelf geen issues met het infotainment dus zit er ook niet echt op te wachten want er zit verder niets nieuws in.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:03:
[...]
Nee, nog niets ontvangen en ook nog niets gelezen van anderen. Voor zover ik zag waren er de vorige jaren in de zomervakantie geen OTA's. Dit jaar wel aankondigingen, maar nooit iets geleverd (op manuele installaties bij de dealer na). Mss hadden ze schrik dat er door de vakantie te weinig personeel was om het op te vangen als er wat fout liep...

Het is nu september dus ik verwacht dat het nu wel weer op gang komt. Mijn auto staat gepland voor onderhoud eind deze maand dus als er tegen dan geen OTA is, krijg ik hem zo wel. Heb zelf geen issues met het infotainment dus zit er ook niet echt op te wachten want er zit verder niets nieuws in.
Ja dat er vakantie schaarste was kan zeker en daarbij moeten we denk ik ook niet vergeten dat de ‘zwerm’ auto’s die een OTA update moeten krijgen natuurlijk ook steeds groter sinds (bijna) alle Volvo modellen al een paar jaar AAOS hebben.
Bij de 90/90 presentatie (met daarin de aankondiging dat wij volgend jaar dat “systeem 2” ook gaan krijgen) werd (dacht ik) over 1,5 miljoen al rijdende AAOS auto’s gesproken die tzt allemaal ‘omgeturnd’ moeten gaan worden.

En de EX30 was de afgelopen maanden ook wel echt wel ‘update - behoeftig’ met meerdere noodzakelijke OTA’s in korte tijd. Nu is dat aardig onder controle lees ik, maar ook daarvoor staat nog een update met o.a Carplay open. En de EX90 gaat nu eindelijk uitgeleverd worden - dat zal ook nog wel wat data-stromen gaan geven.

Ik kan het natuurlijk helemaal niet beoordelen maar misschien moeten ze bij Volvo eerste nog even voor wat extra server-capaciteit gaan sparen ….?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:29:
[...]

Ik kan het natuurlijk helemaal niet beoordelen maar misschien moeten ze bij Volvo eerste nog even voor wat extra server-capaciteit gaan sparen ….?
Volvo heeft alles naar de cloud verplaatst. Dus servercapciteit zal geen issue zijn. Wel moeten de developers natuurlijk ook focus op de ex/xc/c 40 hebben en niet teveel last hebben van dat ze issues voor andere auto’s moeten fixen

Verder lees ik tussen de oogharen door in de aankondiging dat wij ook niet systeem 2 krijgen, maar dat hetzelfde beginscherm ook voor eerdere types auto’s beschikbaar komt… (wat wsch prima is. De systeemeisen zullen ook we wat hoger liggen en zou denk ik een traag systeem opleveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kammika schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:42:
[...]

Verder lees ik tussen de oogharen door in de aankondiging dat wij ook niet systeem 2 krijgen, maar dat hetzelfde beginscherm ook voor eerdere types auto’s beschikbaar komt… (wat wsch prima is. De systeemeisen zullen ook we wat hoger liggen en zou denk ik een traag systeem opleveren)
Ik heb even in de EX30 gereden (is een 2+2, voor ons niet geschikt) en daar vond ik het centrale scherm erg druk overkomen. Het drivers-display miste ik nogal. Ik ga er van uit, dat de info van dit display bij de bestaande modellen straks niet deels wordt verplaatst naar het centrale scherm.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kammika schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:42:
[...]

Dat maakte ik er ook uit op, onze hw kan dat hele nieuwe infotainment nooit aan. De EX90 heeft Nvidia chips en draait op Unreal Engine, komt nu in het rijtje van de beste infotainments terecht als ik de reviews mag geloven. Ik ben al lang blij met split screen op het home scherm, laat ze daar maar mee beginnen.

Over AA wordt overigens niets meer gerept, ook niet in de nieuwe wagens. Dat kunnen we dus op onze buik schrijven vermoed ik. Jammer want ik mis het toch om hands free WA berichten te kunnen lezen en versturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Gewoon een balkje onderin het hoofdscherm met je audio zou al top zijn. Functioneel gezien ook een rare keuze dat je telkens terug moet naar home.

Maargoed, hierom vragen we dan ook pas sinds kort 🤣

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:06
Juancho schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:23:
Gewoon een balkje onderin het hoofdscherm met je audio zou al top zijn. Functioneel gezien ook een rare keuze dat je telkens terug moet naar home.

Maargoed, hierom vragen we dan ook pas sinds kort 🤣
ik rijd altijd met audio op het hoofdscherm en navi in mijn instrumenten cluster... ik heb nergens last van O-)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:28
Claude schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:29:
[...]

Ik heb even in de EX30 gereden (is een 2+2, voor ons niet geschikt) en daar vond ik het centrale scherm erg druk overkomen. Het drivers-display miste ik nogal. Ik ga er van uit, dat de info van dit display bij de bestaande modellen straks niet deels wordt verplaatst naar het centrale scherm.
Niet beginnen speculeren, de EX30 heeft geen bestuurdersdisplay, dus al die info moet ergens getoond worden, dat gaat niet gebeuren bij huidige x40 modellen. Als ik de foto herbekijk die eerder werd gepost van het 9" schem, zal bij het navigatiescherm een extra balk komen met favorites waar je dan snel kunt naar toe kan. Of dit het hoofdscherm wordt zal later duidelijk worden. Als men dit doet dan gaan ze ook het audio weergave in het scherm moeten integreren, waar iedereen al een tijdje zit op te wachten.

Verwacht ook geen spectaculaire zaken want het moet wel op de hardware kunnen draaien van onze wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:29
caspervc schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:49:
[...]
ik rijd altijd met audio op het hoofdscherm en navi in mijn instrumenten cluster... ik heb nergens last van O-)
En hoe stel je je bestemming in in je audio scherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
madhondt schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:33:
[...]

En hoe stel je je bestemming in in je audio scherm?
Dan zeg je “hey Google, navigeer naar…” 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Hier zou kunnen mee leven als Home screen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFX-fCvTkYOCNeAgL62nE9QRzMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vT2bfIu6WYoIB25kqLkMhj6m.png?f=fotoalbum_large

Iedereen tevreden, al zullen er weer klagen dat hun kaartweergave te klein wordt, hopelijk kan je deze dan vergroten naar full screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:25
@RigolleM Als het hetzelfde is als in de EX30, dan kan dat.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Kammika schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:43:
[...]

Dan zeg je “hey Google, navigeer naar…” 😉
Ja dat, en dat doe ik 1x per rit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ophidian schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:49:
@RigolleM Als het hetzelfde is als in de EX30, dan kan dat.
In de filmpjes bij die presentatie werd dat ook getoond, dus dat zal idd kunnen. Wij krijgen op ons 9" scherm echter kleinere widgets van maar 1 regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:13
[...]

Ik vind het prettig om de alternatieve routes te zien op de kaart. De lichtblauwe lijnen, zeg maar. Die zie je niet op het bestuurdersdisplay. En de verwachte SoC bij aankomst mist ook. Maar sinds de laatste Maps update laat het bestuudersdisplay bijna alles zien wat je nodig hebt.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 17:36
RigolleM schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:43:

[Afbeelding]

Iedereen tevreden, al zullen er weer klagen dat hun kaartweergave te klein wordt, hopelijk kan je deze dan vergroten naar full screen.
Ik zal nog niet klagen over dat kaartje maar ik vrees wel voor de temperatuurregeling, nu is dat met een pijltje naast de temeratuur direct in te stellen. De reviews van de EX90 lijken heel erg op dit systeem en dat betekent dan op temperatuur tikken en dan pas hoger of lager instellen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika

[Afbeelding]

Ik vind het wel lelijk die iPad die ze ervoor geplaatst hebben. Snap dat het een kleiner scherm oplevert, maar geïntegreerd in dashboard vind ik er toch een stuk mooier uitzien…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lempke schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:01:
[...]

Ik zal nog niet klagen over dat kaartje maar ik vrees wel voor de temperatuurregeling, nu is dat met een pijltje naast de temeratuur direct in te stellen. De reviews van de EX90 lijken heel erg op dit systeem en dat betekent dan op temperatuur tikken en dan pas hoger of lager instellen. :F
"Oke google, zet temperatuur op 22" ;)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 13:47

[Afbeelding]

Ik vind het zelf weer net wat te druk. Die balk met apps mag weg, ik wil toch amper wisselen en dat kan prima snel met de home knop. En die widget voor telefoon boeit me ook niet. Gewoon een regeltje met wat er speelt en media controls is genoeg. Het is ook nooit goed he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
millerman_sf schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:41:
[...]

Ik vind het zelf weer net wat te druk. Die balk met apps mag weg, ik wil toch amper wisselen en dat kan prima snel met de home knop. En die widget voor telefoon boeit me ook niet. Gewoon een regeltje met wat er speelt en media controls is genoeg. Het is ook nooit goed he ;)
Bellen doe ik zelf ook amper in de auto dus dat kaartje boeit me ook weinig. Liever Spotify met controls over de hele breedte. Maar zo heeft iedereen wel een andere voorkeur, jammer dat je niet net zoals de widgets op je phone het zelf kan configureren, dat zou perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:21:
[...]
Bellen doe ik zelf ook amper in de auto dus dat kaartje boeit me ook weinig. Liever Spotify met controls over de hele breedte. Maar zo heeft iedereen wel een andere voorkeur, jammer dat je niet net zoals de widgets op je phone het zelf kan configureren, dat zou perfect zijn.
Tsja er moet altijd wat te wensen overblijven he

Ik hoop altijd nog op office365 integratie zodat ook altijd je volgende afspraak als kaartje op het scherm komt… (en als je erop klikt dat je dan kan kiezen in te bellen op die afspraak of er naartoe te navigeren), maar ik realiseer me dat die er hoogstwaarschijnlijk nooit gaat komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 12:49
Lempke schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:01:
[...]

dat hangt er van af of je temperatuur synchronisatie aan of uit hebt staan. als het aan staat kan je gewoon op het eerste scherm direct de temperatuur instellen.

https://www.volvocars.com...cce941cd6c0a801516a220b15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
vdburg schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:42:
[...]

dat hangt er van af of je temperatuur synchronisatie aan of uit hebt staan. als het aan staat kan je gewoon op het eerste scherm direct de temperatuur instellen.

https://www.volvocars.com...cce941cd6c0a801516a220b15
Zoals hierboven al gezegd: je kunt toch gewoon roepen wat je wilt qua temperatuur aan de bijrijders- of bestuurderskant en/of ventilatie ., Ik heb het scherm daarvoor nog nooit gebruikt…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Vandaag is het drie weken naar de release van OTA 3.2.4. Ik ben benieuwd of we vandaag wat "sightings in the wild" kunnen noteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 17:36
Mga1600 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:38:
[...]

Zoals hierboven al gezegd: je kunt toch gewoon roepen wat je wilt qua temperatuur aan de bijrijders- of bestuurderskant en/of ventilatie ., Ik heb het scherm daarvoor nog nooit gebruikt…..
Zoveel mensen zoveel wensen, ik gebruik speech dus bijna nooit.
En dus druk ik als ik het te warm/koud vind gewoon op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Aii en daar is de eerste schade. Buurman maakte foutje met een trap... Enorm de balen van maar gelukkig verzekeringswerk. Net boven het achterwiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQqMK6mDOSxGXC5xqS3uHCO54Og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEuWmfbLc5ypy8AykFvsu1Em.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Lempke schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:31:
[...]

Is ook zo, maar het uitgangspunt was juist om zoveel mogelijk de handjes aan het stuur te kunnen houden voor optimale veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:12:
[...]
In de filmpjes bij die presentatie werd dat ook getoond, dus dat zal idd kunnen. Wij krijgen op ons 9" scherm echter kleinere widgets van maar 1 regel.
Maar wij hebben nog wat fysieke knoppen en de EX30 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:12:
[...]
ik weet niet of het zin heeft hierover te speculeren.

Wat ze in het filmpje toonden waren mockups van een UX team dat mooie animaties in een presentatie gebouwd had om bij de aandeelhouders de indruk te wekken hoe mooie dingen ze aan het doen zijn.

Het was geen output van de systemen die ze al gebouwd hadden en dus is het ook maar de vraag of het er over anderhalf jaar in het echt ook zo uit ziet...

Ik ga het allemaal maar eens afwachten en er dan wel een mening over vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:57
Kammika schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:29:
[...]

ik weet niet of het zin heeft hierover te speculeren.

Wat ze in het filmpje toonden waren mockups van een UX team dat mooie animaties in een presentatie gebouwd had om bij de aandeelhouders de indruk te wekken hoe mooie dingen ze aan het doen zijn.

Het was geen output van de systemen die ze al gebouwd hadden en dus is het ook maar de vraag of het er over anderhalf jaar in het echt ook zo uit ziet...

Ik ga het allemaal maar eens afwachten en er dan wel een mening over vormen.
Volvo kennende gaan we dit ergens in 2027 in onze auto's hebben (de meeste lease rijders onder ons hebben dan waarschijnlijk al een andere wagen) :+

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
nujtrug schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:35:
[...]

Volvo kennende gaan we dit ergens in 2027 in onze auto's hebben (de meeste lease rijders onder ons hebben dan waarschijnlijk al een andere wagen) :+
De wereld is groter dan een paar lease EV’s van het eerste uur Dit geldt natuurlijk ook voor alle andere modellen van Volvo met AAOS die wereldwijd nog altijd in behoorlijke aantallen verkocht worden. Vandaar die aantallen van 1,5 miljoen waar over gesproken werd.
Ik wacht af maar het komt wel goed over dat ze de oude garde niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Eerst maar eens zien idd...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RigolleM
Mga1600 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:08:
[...]
Ik wacht af maar het komt wel goed over dat ze de oude garde niet vergeten.
Ik vrees er wel een beetje voor, dus mijn verwachtingspatroon is héél laag. Persoonlijk mis ik niks hoe het nu is. Kan het beter: JA... moet het beter: NEEN. Ik weet dat er hier anderen anders over denken, maar is en blijft een auto, geen smartphone die om de haverklap nieuwe updates/features krijgt, en plots houdt het daar ook op, wegens de hardwareverschillen/commerciële belangen. Als het er toch van komt: chapeau voor Volvo, dan ga ik ze binnen 2 jaar en 9 maanden niet vergeten 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
[...]

Dat is idd een soort van alternatief, zeker op de wat bekendere/standaard wegen in NL. Maar voor de langere routes of in steden etc vind ik Maps op het middenscherm veel fijner. Grotere kaart, je ziet al wat punten verder vooruit, 3D/streetview functie etc. Werkt allemaal net wat fijner/sneller/overzichtelijker op het grotere scherm.

Een simpele media balk onderin zou echt al veel schelen. Al is het alleen maar omdat je niet vanuit Maps naar Home naar Spotify en weer terug hoeft te gaan. UI technisch is daar wat mij betreft niet echt slim over nagedacht als je uitgaat van de gedachte dat Volvo wil dat je minder met je tengels op het scherm zit ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Wij zijn overigens vannacht terug gekomen van 2,5 week toeren door Frankrijk en Spanje. Eerste EV vakantie rit ooit (behalve de Ardennen) en het is ons uitermate goed bevallen. Ik zal nog een uitgebreidere EV post maken voor dat specifieke topic, maar wbt onze P8 (1e model) was het heerlijk rijden.

Vooraf natuurlijk jezelf druk maken over laden, wachten, irritaties etc etc maar het was juist heerlijk relaxt rijden! Ik had eerst als plan om alles via Maps PC naar de auto te sturen maar ben daar op terug gekomen. Heb 1 a hooguit 2 bestemmingen vooruit ingevoerd zodat je ook makkelijk kan bijsturen. Maps vanuit de auto zelf was een beetje wisselvalig. Ene keer kwam AAOS met dezelfde stops als ABRP, een andere keer snapte ik er niks van. Bijv. een snellader van de snelweg af, niks te beleven terwijl 300m eerder een laadpleintje van Total Energy was met 10 laders (150/300/400kW), met supermarkt/restaurant etc etc. Dus daar maar heen gegaan.

En op locatie weer opnieuw plannen. Ff huidige locatie in ABRP zetten, opnieuw inplannen en de volgende stop invoeren in Maps van de auto. Werkte prima. In dorpjes/achteraf wegen wat vaker Chargemap gebruikt waar je snel kon zien waar je in de buurt het beste kon parkeren met een laadpaal. Verder geen storingen in het systeem gehad, spontane reboots of zwarte schermen ook niet gezien. Zelfs de dataverbinding was behoorlijk stabiel. Sowieso bij grensovergangen geen centje pijn en op een paar keer diep/hoog in de bergen dat we af en toe even geen data hadden maar dat kwam snel genoeg weer terug. Echt positief verrast over die stabiliteit!

De wagen zelf was heerlijk, door de bergen crossen ging zoveel soepeler en relaxter dan bijv. vorig jaar in een overigens prima VW Tiguan. Had opzich wel power genoeg, maar je schakelde je rot in de bergen en bij die speldbochten en was constant in de weer. Nu reden we fluitend met 1 pedaal door de bergen, je hebt wat meer tijd om zelf ook wat te zien onderweg en stilstaan op een steile heuvel was nog nooit zo easy door de auto break functie. Ook smallere straten ging prima met onze wagen. Eigenlijk is het niet eens zo'n heel lomp ding, maar het oogt wel als een forse body.

Enige nadeel af en toe was dat parkeerplaatsen in Spanje, zeker in ondergrondse garages, best krap zijn. Maar dat zal eerder aan de afmeting van de plek zijn want vrijwel alle autos hadden daar last van. Eén keer moest ik zelfs via de kofferbak naar binnen, kwam anders gewoon niet voorin terwijl wij en de autos naast ons gewoon netjes in het vak stonden.

Maar dit is ons zo goed bevallen dat we alvast gaan bekijken welke roadtrip we komend jaar maken. Zal dan of meer de oost/zuid kant van Spanje zijn, of juist naar Scandinavië of we proberen een eerste keer met onze hond een weekje naar Oostenrijk/Zwitserland. Maar wbt reizen met de XC40 + het laden is er geen enkele angst/reden meer om niet te gaan.

En dan hebben wij zo'n beetje het slechtst mogelijke model qua verbruik/actieradius van jullie allemaal :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 09-09-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 20:21
Kammika schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:09:
[...]

.
Ik ben dan weet net blij dat mijn Alfen paal volle sjeez gaat zonder p1 aansluiting. Die ligt sinds de plaatsing namelijk los in de meter kast.

Analoge meter ;p

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• golf1025
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11-2024
Net weer thuis van een 14-daagse rondreis Noorwegen van eind augustus-begin september. Veerboot Kiel-Oslo vv en telkens verblijf van 2 nachten in 6 verschillende hotels. 2600km uit en thuis. Overal bij Tesla superchargers geladen (via GoogleMaps) , was nergens een probleem. Alle dagen uitzonderlijk goed weer > 26C. 2 volwassenenen en 3 koffers in de auto. Rustigaan gedaan, het is tenslotte vakantie. Gemiddeld verbruik 16.5 kW/100km, gemiddelde snelheid 67km/h. XC40 MY2023 warmtepomp, Michelin CrossClimate.
Al met al: genoten en zeer tevreden met de auto.

• Mga1600
golf1025 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:37:
Net weer thuis van een 14-daagse rondreis Noorwegen van eind augustus-begin september. Veerboot Kiel-Oslo vv en telkens verblijf van 2 nachten in 6 verschillende hotels. 2600km uit en thuis. Overal bij Tesla superchargers geladen (via GoogleMaps) , was nergens een probleem. Alle dagen uitzonderlijk goed weer > 26C. 2 volwassenenen en 3 koffers in de auto. Rustigaan gedaan, het is tenslotte vakantie. Gemiddeld verbruik 16.5 kW/100km, gemiddelde snelheid 67km/h. XC40 MY2023 warmtepomp, Michelin CrossClimate.
Al met al: genoten en zeer tevreden met de auto.
Wij hebben een jaar of 6-7 geleden een uitgebreide rondreis in Noorwegen gemaakt. Werkelijk een schitterend land. Noorwegen staat op ons lijstje om nog eens te gaan bezoeken.

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:02
De iOS app is weer eens geüpdatet naar versie 5.45.0 De software versie van mijn C40 is terug gegaan naar versie 2.14.3🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
oetaelse schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:13:
De iOS app is weer eens geüpdatet naar versie 5.45.0 De software versie van mijn C40 is terug gegaan naar versie 2.14.3🤣
Er is nu een melding 'Klimaat' - onderbrekingen (wanneer de klimaatregeling wordt onderbroken).

Verder niks gevonden.

3.0.3 hier :+

• Mga1600
RigolleM schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:20:
[...]

Er is nu een melding 'Klimaat' - onderbrekingen (wanneer de klimaatregeling wordt onderbroken).

Verder niks gevonden.

3.0.3 hier :+
Ja, hier eveneens, terwijl in de auto zelf toch echt 3.2.5 staat. Dat is trouwens een prima versie: alle traagheid van het infotainment systeem is verdwenen en op de een of andere manier lijkt de auto zelf ook wat flitsender te rijden.

• evi.koen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:44

evi.koen

XC40 SMER Plus MY2024

Iemand al de OTA update gehad naar 3.2.4 ?

XC40 SMER Plus MY2024

• nujtrug
oetaelse schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:13:
De mijne sinds de update terug naar 3.0.3, komt ook niet overeen met wat ik in de wagen zie.
Heb de indruk dat de de icoontjes van de middelste tab terug kleiner hebben gemaakt. Verder niks nieuws gemerkt.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
evi.koen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:20:
@ron65 zeker al niet :+

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nope, niets nog

• Venomer
nujtrug schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:27:
[...]

De mijne sinds de update terug naar 3.0.3, komt ook niet overeen met wat ik in de wagen zie.
Heb de indruk dat de de icoontjes van de middelste tab terug kleiner hebben gemaakt. Verder niks nieuws gemerkt.
Bij mij is de versie ook terug naar 3.0.3.

Onder de profiel-tab staat nu het kopje "Garage". Daar staan de gekoppelde auto's geparkeerd.

• Mga1600
evi.koen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:20:
Nee, wel 3.2.5 door de dealer geïnstalleerd tijdens service.,

• nujtrug
Venomer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:32:
[...]

Bij mij is de versie ook terug naar 3.0.3.

Onder de profiel-tab staat nu het kopje "Garage". Daar staan de gekoppelde auto's geparkeerd.
Die gekoppelde auto’s onder “Garage” stonden er bij mij in de vorige versie ook al.
Volvo mag echt wel eens iets doen aan de release notes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lempke schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:31:
[...]

ik gebruik ook vaak die pijltjes op het scherm hoor, maar als die er een keer niet staan (bijv als de temperatuur links en rechts zijn ontkoppeld van elkaar) dan is de speech methode makkelijker.

Overigens druk ik liever in het kleinste kamertje, op dat schempje geeft het zo'n rommel :+

• Mga1600
ron65 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:47:
[...]

ik gebruik ook vaak die pijltjes op het scherm hoor, maar als die er een keer niet staan (bijv als de temperatuur links en rechts zijn ontkoppeld van elkaar) dan is de speech methode makkelijker.

Overigens druk ik liever in het kleinste kamertje, op dat schempje geeft het zo'n rommel :+
Persoonlijk vind ik de voice control in onze auto’s (naast GM) juist een van de grootste assets van het systeem - het werkt nagenoeg feilloos en ik gebruik het onderweg ‘overal’ voor: temperaturen, ventilatie, stoelverwarming, stuurverwarming, laatste nieuws, weersinformatie, navigatie, informatie over van alles wat ik wil weten en als we kleinkinderen in de auto hebben natuurlijk de flauwe moppen en raadsels van Google.
Briljant!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:41:
[...]

Persoonlijk vind ik de voice control in onze auto’s (naast GM) juist een van de grootste assets van het systeem - het werkt nagenoeg feilloos en ik gebruik het onderweg ‘overal’ voor: temperaturen, ventilatie, stoelverwarming, stuurverwarming, laatste nieuws, weersinformatie, navigatie, informatie over van alles wat ik wil weten en als we kleinkinderen in de auto hebben natuurlijk de flauwe moppen en raadsels van Google.
Briljant!
Behalve als je je vrouw en haar zus in de auto mee hebt.... "klepperdeklepperdeklep"....
Dan begrijpt de Google Assistent niets van wat je zeg, en zie je gewoon delen van het gekwebbel in je display verschijnen op momenten dat je helemaal geen "hee google" hebt geroepen. Had ik laatst, heb het "hee google" roepen maar uitgezet, kreeg allerlei gekke fratsen terug tot dat moment.
Overigens ontdekte mijn dochter dat "hee google, hoe klinkt een scheet" ook hele hilarische effecten geeft....
_/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 12-09-2024 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:06:
[...]

Behalve als je je vrouw en haar zus in de auto mee hebt.... "klepperdeklepperdeklep"....
Dan begrijpt de Google Assistent niets van wat je zeg, en zie je gewoon delen van het gekwebbel in je display verschijnen op momenten dat je helemaal geen "hee google" hebt geroepen. Had ik laatst, heb het "hee google" roepen maar uitgezet, kreeg allerlei gekke fratsen terug tot dat moment.
Overigens ontdekte mijn dochter dat "hee google, hoe klinkt een scheet" ook hele hilarische effecten geeft....
_/-\o_
Ik werk altijd met het stuurknopje, niet met Hee Google.

Zal dat zeker eens proberen als ik kinderen in de auto heb! Mijn kleinzoon vroeg het systeem laatst of ze met hem wilde trouwen…..kreeg ook een leuke reactie. Trouwens ook als je zelf een keer een reactie geeft op een antwoord van ‘haar’. Bijvoorbeeld,’ nou daar hebben we niets aan’, waarna ik een verhaal terugkreeg “dat ze nog aan het leren was en echt haar best deed”.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:04
Troost je, mijn MY23 schijnt helemaal up to date, maar staat nog steeds op 3.1.9... 😐

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:47:
[...]

Troost je, mijn MY23 schijnt helemaal up to date, maar staat nog steeds op 3.1.9... 😐
Ja en zo heb ik voor 3.1.9 ook heel lang 3 versies achter gelopen, pas toen de dealer er 3.0.3 handmatig opzette ging OTA weer vanzelf werken, een enkele keer.
Best wel bijzonder dat zoiets zo instabiel werkt

• Mga1600
Vulcan750 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:47:
[...]

Dat regeltje dat de software up-to-date is staat er inderdaad altijd en wordt pas weggehaald enige tijd nadat je een update wel download maar nog niet hebt geïnstalleerd

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 12-09-2024 18:41 ]

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:04
Ach, ik ben niet ongeduldig hoor! Over het algemeen werkt alles prima, weliswaar start de auto 's morgens iets te vaak met een zwart scherm. Oja, en afgelopen week had ik een keer geen enkel geluid meer. Geen muziek, maar ook geen geluid met bijvoorbeeld richting aangeven. Even herstarten via de home-knop loste dit op.
Hopelijk lossen deze bugs op met de nieuwe software!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Vulcan750 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:32:
Ach, ik ben niet ongeduldig hoor! Over het algemeen werkt alles prima, weliswaar start de auto 's morgens iets te vaak met een zwart scherm. Oja, en afgelopen week had ik een keer geen enkel geluid meer. Geen muziek, maar ook geen geluid met bijvoorbeeld richting aangeven. Even herstarten via de home-knop loste dit op.
Hopelijk lossen deze bugs op met de nieuwe software!
Ja, bij mij is het na de (dealer)-update allemaal weer vlot (voor mijn gevoel zelfs vlotter dan het in lange tijd was). De afgelopen 10 dagen ook geen zwarte schermen meer gezien, noch re-starts meegemaakt.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:22:
[...]

Ja, bij mij is het na de (dealer)-update allemaal weer vlot (voor mijn gevoel zelfs vlotter dan het in lange tijd was). De afgelopen 10 dagen ook geen zwarte schermen meer gezien, noch re-starts meegemaakt.
ik gisterochtend nog een zwart scherm, dat een reboot aan het doen was na het instappen. Even later "system loading...." en dan het volvo logo, daarna heel langzaam stap voor stap opstarten van maps, eers een wit beeld, dan wat contouren van wegen, een poosje later iets kleur erin, en pas na minuten (je ben dan la zowat op de snelweg) begint zich een map te vormen die met de auto meebeweegt. Gebeurt zo vaak. 3.1.9
De avond ervoor nog gereden en niets aan de hand.

Hopelijk komt de nieuwe software vanzelf, en doet OTA het een keertje wel goed.

• Juancho
  • Nu online
Ja dat langzame opstarten heb ik nu ook opeens. In bijna 3 weken crossen door Frankrijk en Spanje geen last van gehad. Eenmaal thuis is het deze week al enorm vaak gebeurt. Super irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:42:
Ja dat langzame opstarten heb ik nu ook opeens. In bijna 3 weken crossen door Frankrijk en Spanje geen last van gehad. Eenmaal thuis is het deze week al enorm vaak gebeurt. Super irritant.
Inderdaad - met de 3.1.9 valt het systeem heel snel in diepe slaap. Eerder was dat alleen als de auto een paar dagen ongebruikt stond, met deze ‘foute’ versie al na korte tijd. Goede nieuws: met 3.2.4 of 3.2.5 als de dealer het installeert gaat het weer goed! Maar het wachten op deze OTA duurt wel lang hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Iemand enig idee waarom het bestuurdersportier na ontgrendelen toch niet open kan? Soms pas na 3 keer proberen en/of wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
rolfio schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:23:
Iemand enig idee waarom het bestuurdersportier na ontgrendelen toch niet open kan? Soms pas na 3 keer proberen en/of wachten.
Als de boel vergrendeld is gaat de de bestuurdersdeur niet in eens, maar pas bij de tweede greep open- dat schijnt een bewuste beveiliging te zijn om car jacking moeilijker te maken. Hebben meerdere merken overigens.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-09 20:28
ron65 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:06:
[...]

ik gisterochtend nog een zwart scherm, dat een reboot aan het doen was na het instappen. Even later "system loading...." en dan het volvo logo, daarna heel langzaam stap voor stap opstarten van maps, eers een wit beeld, dan wat contouren van wegen, een poosje later iets kleur erin, en pas na minuten (je ben dan la zowat op de snelweg) begint zich een map te vormen die met de auto meebeweegt. Gebeurt zo vaak. 3.1.9
De avond ervoor nog gereden en niets aan de hand.

Hopelijk komt de nieuwe software vanzelf, en doet OTA het een keertje wel goed.
Heb dit al weken. Echt kansloos hoe volvo met software omgaat. Fantastische auto, maar qua infotainment gigantische degradatie ten opzichte van mijn Tesla hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Schijnt weer een handige Maps update te zijn, dat je op beide kaarten bij laders gelijk in beeld hebt hoeveel er vrij zijn. Dat is nog eens handig! In het Polestar forum staan de eerste afbeeldingen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-09 13:20
Juancho schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:22:
Schijnt weer een handige Maps update te zijn, dat je op beide kaarten bij laders gelijk in beeld hebt hoeveel er vrij zijn. Dat is nog eens handig! In het Polestar forum staan de eerste afbeeldingen al.
Even gekeken, maar dat ziet er wel tof uit.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Mga1600 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:55:
[...]

Als de boel vergrendeld is gaat de de bestuurdersdeur niet in eens, maar pas bij de tweede greep open- dat schijnt een bewuste beveiliging te zijn om car jacking moeilijker te maken. Hebben meerdere merken overigens.,
Gekke is dan wel dat het het soms wel in 1 keer lukt. Toch maar eens even bij de dealer langs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:55:
[...]

Bij mij werkt dat niet zo. Ik kan de bestuurdersdeur in één keer open doen. Tenminste als ik het rustig doe. Eerst de greep vastpakken zodat de auto ontgrendelt en dan kan ik de deur meteen open doen.

Als je metalen voorwerpen in dezelfde broekzak als de autosleutel hebt, dan lukt het soms niet in één keer.

[ Voor 9% gewijzigd door Venomer op 13-09-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Venomer schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:45:
[...]

Bij mij werkt dat niet zo. Ik kan de bestuurdersdeur in één keer open doen. Tenminste als ik het rustig doe. Eerst de greep vastpakken zodat de auto ontgrendelt en dan kan ik de deur meteen open doen.

Als je metalen voorwerpen in dezelfde broekzak als de autosleutel hebt, dan lukt het soms niet in één keer.
Ik heb sleutels in mijn broekzak, maar dat maakt niet uit. Ik hoor dat de auto ontgrendeld is, krijg alleen het bestuurdersportier niet de eerste keer open. Alle andere portieren wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
rolfio schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:50:
[...]

Ik heb sleutels in mijn broekzak, maar dat maakt niet uit. Ik hoor dat de auto ontgrendeld is, krijg alleen het bestuurdersportier niet de eerste keer open. Alle andere portieren wel.
Dan moet er misschien even ergens een kloddertje vet tussen. Even langs de garage, zoals je zelf al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetaelse
Zou je een linkje naar het forum willen delen😁
ArnoudN schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:35:
[...]

Even gekeken, maar dat ziet er wel tof uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oetaelse
Op het xc40 forum heb ik een plaatje gevonden, https://www.xc40forum.com/attachments/1000046920-jpg.8578/
oetaelse schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:13:
Zou je een linkje naar het forum willen delen😁

[...]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:17
Emptyy schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:11:
[...]

Heb dit al weken. Echt kansloos hoe volvo met software omgaat. Fantastische auto, maar qua infotainment gigantische degradatie ten opzichte van mijn Tesla hiervoor.
Hey, alles is relatief hè, als je een VAG auto hebt ben je f***d, met een Tsla heb je super software maar ben je helemaal opgesloten in dat ecosysteem. Vond zelf Volvo we een mooie trade off, de beste reiscompanion, wat Gmaps toch is, plus af en toe een glitch die ik te doen vind.

Had hiervoor een Kona met Kamikaze rem acties op de snelweg, da’s pas echt vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-09 23:36
rolfio schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:50:
[...]

Herkenbaar ik heb het soms ook, dat ik twee keer moet grijpen terwijl ik de auto altijd op dezelfde manier open maak. Als het een beveiliging zou zijn zou ik verwachten dat het altijd gebeurt, als het soms gebeurt lijkt mij dat meer een bug.

Bij mij is dit en de herstart/traagheid van het infotainment allemaal gekomen sinds 3.1.9. Heb ook al gehad tijdens het achteruit rijden dat spontaan het hele systeem herstarte, sensoren, camera, alles valt plotseling weg. Ik vind dat heel erg slecht en helemaal dat dit zich allemaal 1 in systeem bevind en niet verdeeld is in componenten waardoor je deze wel kunt updaten maar bij herstart van het infotainment systeem niet perse niets meer werkt.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 22:00
Ik ben aan het rondkijken voor een xc40 als tweede auto. Met de komst van een full electric staat er een laadpaal thuis en wordt een hybride auto wel interessant, zeker omdat het woon werk verkeer van mijn vriendin max 40 km op een dag is.

Nu valt het me op dat er een behoorlijk aantal geïmporteerde xc40’s met bouwjaar rond 2021 te koop staan, net iets scherper geprijsd dan een Nederlandse versie. Ik ben altijd beetje huiverig voor een import auto, maar het aanbod is nu enorm. Stoot de rest van Europa de hybride auto al weer af ofzo?

• Juancho
  • Nu online
Ik ken dat wereldje niet zo maar ik hoor/lees wel dat in NL meer mensen juist weer van de EV afstappen omdat het duurder is/gaat worden en dat men daarom juist weer terug gaat naar hybride of zelfs volledig brandstof.

Nou is NL wel een EV land dus misschien dat die import hybride auto's komen uit landen waar ze nog niet zover zijn op EV gebied als NL en waar mensen juist ook van hybride terug gaan naar brandstof vanwege de kosten?

Om eerlijk te zijn, als mijn leasecontract volgend jaar oktober (zo uit mijn hoofd) afloopt zou ik ook niet weten of ik nog wel een EV kan leasen dan wel kopen. Het wordt alsmaar duurder en duurder.

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 14-09-2024 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:55:
Ik ken dat wereldje niet zo maar ik hoor/lees wel dat in NL meer mensen juist weer van de EV afstappen omdat het duurder is/gaat worden en dat men daarom juist weer terug gaat naar hybride of zelfs volledig brandstof.

Nou is NL wel een EV land dus misschien dat die import hybride auto's komen uit landen waar ze nog niet zover zijn op EV gebied als NL en waar mensen juist ook van hybride terug gaan naar brandstof vanwege de kosten?

Om eerlijk te zijn, als mijn leasecontract volgend jaar oktober (zo uit mijn hoofd) afloopt zou ik ook niet weten of ik nog wel een EV kan leasen dan wel kopen. Het wordt alsmaar duurder en duurder.
Nederland is op dit moment zo’n beetje het enige land waar nog volop EV’s worden gekocht. Misschien zijn de auto’s waar jij het over hebt contract auto’s van Care uit Zweden of iets dergelijks? Ik heb zelf wel eens een 1 jaar oude Volvo gehad die door de dealer uit Zweden was geïmporteerd toen er in Nederland sprake was van hele lange levertijden. Niets mis mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:01:
[...]

Nederland is op dit moment zo’n beetje het enige land waar nog volop EV’s worden gekocht. Misschien zijn de auto’s waar jij het over hebt contract auto’s van Care uit Zweden of iets dergelijks? Ik heb zelf wel eens een 1 jaar oude Volvo gehad die door de dealer uit Zweden was geïmporteerd toen er in Nederland sprake was van hele lange levertijden. Niets mis mee toch?
Ik denk dat we pas echt wat kunnen zeggen over dit soort zaken (schaarste, lange levertijden, stijgende prijzen) als je echt aan de beurt bent voor een andere wagen.
Het kan géén kwaad om een jaar of 4 vooruit te kijken en alvast in te schatten wat er gaat gebeuren, dan kun je je ergens op voorbereiden.

Als ik kijk naar mijn hypotheek, destijds voor 20 jaar vastgenageld op 1,5 % rente, loopt in 25 weer af en moet worden herzien. Twee jaar geleden zag het er naar uit dat de rente zondermeer hoger zou worden, die steeg als een raket de laatste jaren.
Momenteel daalt het weer, maar ik ben voorbereid en heb inmiddels boetevrij een heel groot deel afgelost (het is aflossingsvrij en is al ouder dan 30 jaar, dus mag). Zelfs als de rente naar 4% gaat zou ik nog steeds ongeveer hetzelfde betalen als de laatste jaren.

Zo ook met de auto, onze leasebudgetten versoberen, en de geluiden zijn niet ginstig wat betreft de plannen van werkgever voor de mobiliteit. Een kantoor openen dat verplicht alleen per OV mag worden bezocht, leasebudgetten afknijpen, recht op leasewagens van 10.000 zakelijk per jaar naar 15.000 gooien als voorwaarde... ze willen gewoon van het leasewagenpark af en wat er blijft rijden moet kleiner en goedkoper, maar wel verplicht EV.

Mijn idee is nu om einde leasecontract (eind 2027) in ieder geval voldoende financiele ruimte te hebben om de huidige XC40 over te nemen van de leasemaatschappij. Wellicht is een occasion dan wel wat goedkoper, maar van deze weet ik helemaal wat er mee is gebeurd en wat er wel en niet aan mankeert. Dan heb ik een auto prive die ook mijn caravan aankan, en waar ik toch per jaar max 10.000 km prive mee rij dus die kan best wat jaren me nog dan. En tegen dat de accu vervangen moet worden is de keuze ofwel een andere auto voor gemiddeld 15.000 ofwel een nieuwe accu voor wellicht 12.000 euro (want die prijzen van nu 15.000 zullen dan wellicht wat gezakt zijn, even zonder inflatie mee te rekenen). Dat zie ik tegen die tijd dan wel weer.
Dan kan ik voor zakelijk een auto met "verklaring geen privegebruik auto" leasen, dat kan dan een kleinere zijn (geen caravan trekkerij als voorwaarde) en ik hoef geen bijtelling te betalen, en als ik onder de budgetprijs kan leasen is het verschil bij ons voor de werknemer. Dus als het budget 600 euro is en ik lease wat van 500, krijg ik maandelijks 100 euro terug waarvan ik de privewagen weer deels mee financier :-)
Bovendien, na deze wagen kan ik nog eenmaal een leaseperiode aangaan tot aan pensioen. Daarna MOET ik een eigen wagen aanschaffen wil ik kunnen blijven rijden.

Oke, dit hoort in een lease of koop topic thuis, maar het gaat even in antwoord op een aantal van jullie berichten hier. Bovenal staat voor mij als paal boven water dat ik supergraag een XC40 wil blijven rijden, van alle wagens tot nu toe is dit de meest comfortabele en meest rug-vriendelijke die ik heb gehad ooit. (mijn rug heeft nu eenmaal heel snel last omdat de ruggegraat niet recht is, aangeboren)

Bovendien ben ik gewoon erg gecharmeerd van de XC40, ik vind de uitstraling binnen en buiten heel fraai, precies wat ik van een wagen verwacht. Ik hoef geen vensterbankjes met ipads, ik hoef ook geen superdrukke dashboards, maar wat onze wagen heeft is gewoon precies goed voor mij.

Dus ik kijk vooruit, ga uit van een bepaald scenario en bereid daar op voor, maar hou wel alles open voor als het toch anders gaat. Kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik denk dat het precies 0 zin heeft om 4 jaar vooruit te kijken wbt je nieuwe leasewagen. In de tussentijd kan er zoveel veranderen.... En je huidige leaseauto overkopen van de leasemaatschappij zal ik al helemaal nooit doen. Die vragen gewoon idioot veel geld. Dan zijn er betere oplossingen.

Ik zie het ergens volgend jaar zomer wel wat de opties zijn, hoe de voorwaarden dan liggen en welke EV's daaruit gaan rollen. En werk ik dan nog net zoveel thuis zoals nu? Werk ik nog voor mijn huidige werkgever? Wil ik nog wel leasen? Kan het uit? Zien we allemaal dan wel. In de tijd tot dan kan er zoveel gebeuren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:28:
Ik denk dat het precies 0 zin heeft om 4 jaar vooruit te kijken wbt je nieuwe leasewagen. In de tussentijd kan er zoveel veranderen.... En je huidige leaseauto overkopen van de leasemaatschappij zal ik al helemaal nooit doen. Die vragen gewoon idioot veel geld. Dan zijn er betere oplossingen.

Ik zie het ergens volgend jaar zomer wel wat de opties zijn, hoe de voorwaarden dan liggen en welke EV's daaruit gaan rollen. En werk ik dan nog net zoveel thuis zoals nu? Werk ik nog voor mijn huidige werkgever? Wil ik nog wel leasen? Kan het uit? Zien we allemaal dan wel. In de tijd tot dan kan er zoveel gebeuren....
Dat is gewoon ieder zijn idee erover, ik vind het wel degelijk nuttig vooruit te kijken. Dat geeft mij nu de gelegenheid een buffer op te bouwen mocht over 4 jaar de leaseregeling echt te ver zijn uitgekleed, en die kans is groot.

En overkopen heeft dat voordeel dat je weet wat de wagen wel en niet mankeert, is ook een enorm voordeel vind ik. Bovendien is "idioot veel geld" wellicht wat overdreven, de vorige wagen heb ik een offerte gehad die slechts 300 euro boven de laagste prijs die ik voor hetzelfde merk en type wagen van dezelfde leeftijd met dezelfde kilimeterstand op Internet en bij occasiondealers etc kon vinden. 300 hoger vind ik niet "idioot veel geld" als je dan wel exact weet wat je koopt ;) Is niet doorgegaan omdat ik op het laatste moment van de werkgever bij uitzondering iets extra budget kreeg omdat anders rechtsongelijkheid met een andere collega was ontstaan en zo toch nog nét die XC40 kon leasen, maar daar hoef ik volgende keer echt niet op te rekenen.

Zoals ik zeg, we zien over vier jaar wel, maar ik zorg wel dat ik op mogelijke scenario's ben voorbereid. EN nogmaals, ieder kijkt ernaar zoals hij of zij wil. Jij dus heel anders dan dat ik dat doe, niets mis mee :)

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 15-09-2024 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:29
ron65 schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:15:
[...]

Dat is gewoon ieder zijn idee erover, ik vind het wel degelijk nuttig vooruit te kijken...
...
EN nogmaals, ieder kijkt ernaar zoals hij of zij wil. Jij dus heel anders dan dat ik dat doe, niets mis mee :)
Misschien kunnen jullie eens bellen? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:15:
[...]

Dat is gewoon ieder zijn idee erover, ik vind het wel degelijk nuttig vooruit te kijken. Dat geeft mij nu de gelegenheid een buffer op te bouwen mocht over 4 jaar de leaseregeling echt te ver zijn uitgekleed, en die kans is groot.

En overkopen heeft dat voordeel dat je weet wat de wagen wel en niet mankeert, is ook een enorm voordeel vind ik. Bovendien is "idioot veel geld" wellicht wat overdreven, de vorige wagen heb ik een offerte gehad die slechts 300 euro boven de laagste prijs die ik voor hetzelfde merk en type wagen van dezelfde leeftijd met dezelfde kilimeterstand op Internet en bij occasiondealers etc kon vinden. 300 hoger vind ik niet "idioot veel geld" als je dan wel exact weet wat je koopt ;) Is niet doorgegaan omdat ik op het laatste moment van de werkgever bij uitzondering iets extra budget kreeg omdat anders rechtsongelijkheid met een andere collega was ontstaan en zo toch nog nét die XC40 kon leasen, maar daar hoef ik volgende keer echt niet op te rekenen.

Zoals ik zeg, we zien over vier jaar wel, maar ik zorg wel dat ik op mogelijke scenario's ben voorbereid. EN nogmaals, ieder kijkt ernaar zoals hij of zij wil. Jij dus heel anders dan dat ik dat doe, niets mis mee :)
Toen ik ophield met leasen en ging declareren heb ik ook geprobeerd mijn toenmalige V70 over te nemen. Dat was niet te betalen, voor minder geld kon ik een nieuwere met minder kilometers bij de dealer kopen. Hebben we ook gedaan.
Maar al te ver vooruit kijken met zoiets vluchtigs als auto’s moet ook niet. Niet alleen de automarkt n de fiscale aspecten veranderen voortdurend over tijd, maar ook je eigen omstandigheden en wensen.
Daar heb ik nu ook wat mee te maken: we hebben een prachtige C40 en een prachtige VW camper (die we ook als tweede auto kunnen gebruiken - en dat doen we ook regelmatig)
Echter de zin in kamperen met zo’n bus - wat we niet eerder altijd heel leuk vonden - is sterk afgenomen - dat heeft te maken met de leeftijd (we zijn allebei 75) en we neigen nu meer naar hotelletjes of huisjes.

We kunnen nu dus:

1) Alleen de camper verkopen en de C40 houden -de meest rationelere oplossing, maar ik vind ‘m als enige vervoermiddel wel een beetje klein.
2)Dan:we houden de C40 en kopen er wat groters (mag dan wat een wat ouder ding zijn) bij als tweede auto. Dat kan.
3) We kunnen ze ook allebei verkopen en een enkele, maar wel een maatje grotere auto terugkopen (ik hou van grotere auto’s, heb vroeger altijd groter gereden dan de (X)C40 en mis dat (is niet rationeel, ik weet het). Heel veel rijden doen we echter tegenwoordig niet meer. Wel dagelijks wat, maar dat is bijna altijd binnen de 50 km. En met familie elders in het land en vooral ook in het buitenland gaan we met enige regelmaat aanmerkelijk verder. Daarom zou juist een hybride (denk ik) ook prima kunnen werken voor ons: onze dagelijkse ritten zijn dan elektrisch en voor die langere ritten heb je dan de combinatie van elektrische kilometers plus benzine kilometers. Zo’n oplossing overwegen we dus ook wel, maar dan zou het dus wel een niet al te kleine, moderne, long range hybride met hoge instap moeten worden..

Dus gaan we de komende tijd alles aan wensen en mogelijkheden op een rijtje proberen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:50
Off topic maar toch...
Super tevreden met mijn XC40 recharge twin MY22.
Volgend jaar tijd voor een andere auto. Dus alvast aan het rondkijken maar XC40 twin was weer voorkeur omdat ik graag wat meer pk's wil.
Maar inderdaad was want gisteren de xpeng g6 performance gereden.
Tja, eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het letterlijk en figuurlijk een maatje groter vind dan de XC40. Full options maar dan ook echt full standaard. Degelijk gebouwd met mooie materialen.
Alleen trekhaak kan als optie gekozen worden en die wil ik omdat ik deze nu ook heb.
Onder de streep duizenden euro's goedkoper.
Wat mij betreft het meeste waar voor je geld op EV gebied op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

goetfoud schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:49:
Off topic maar toch...
Volgend jaar tijd voor een andere auto. Dus alvast aan het rondkijken maar XC40 twin was weer voorkeur omdat ik graag wat meer pk's wil.
Tja, eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het letterlijk en figuurlijk een maatje groter vind dan de XC40. Full options maar dan ook echt full standaard. Degelijk gebouwd met mooie materialen.
Alleen trekhaak kan als optie gekozen worden en die wil ik omdat ik deze nu ook heb.
Maar wel chinees. je weet wat de complotdenkers zeggen he.. China drukt op de knop en jij staat stil ;)

Ik merk trouwens aan mijn XC40 soms op dat accelereren de ene keer supervlot gaat en de andere keer lijkt hij aarzelend van zijn plek te komen bij verkeerslichten

En dat gad ik vandaag in 1 rit allebei, eenmaal sprintte de wagen weg als vanouds, de volgende stop bij een verkeerslicht een kilometer of 5 verder ginge van 0-30 wat aarzelend voor zijn doen.
Ik heb dat vaker opgemerkt, misschien is het verbeelding. Iemand ook dit soort gevoel erbij soms?

Los daarvan, vanochtend weer 5 minuten nodig voor Maps weer netjes werkte. Zwart scherm, Volvo logo... dat "systeem wordt geladen" wat gewoon 2 minuten staat, en dan heeeeel aarzelend opbouwen van maps.
Eer ik mijn route kon inprogrammeren was ik zeker 5 minuten verder. 3.1.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:03:
[...]

Maar wel chinees. je weet wat de complotdenkers zeggen he.. China drukt op de knop en jij staat stil ;)

Ik merk trouwens aan mijn XC40 soms op dat accelereren de ene keer supervlot gaat en de andere keer lijkt hij aarzelend van zijn plek te komen bij verkeerslichten

En dat gad ik vandaag in 1 rit allebei, eenmaal sprintte de wagen weg als vanouds, de volgende stop bij een verkeerslicht een kilometer of 5 verder ginge van 0-30 wat aarzelend voor zijn doen.
Ik heb dat vaker opgemerkt, misschien is het verbeelding. Iemand ook dit soort gevoel erbij soms?

Los daarvan, vanochtend weer 5 minuten nodig voor Maps weer netjes werkte. Zwart scherm, Volvo logo... dat "systeem wordt geladen" wat gewoon 2 minuten staat, en dan heeeeel aarzelend opbouwen van maps.
Eer ik mijn route kon inprogrammeren was ik zeker 5 minuten verder. 3.1.9
Nog altijd geen OTA dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb nog van niemand gehoord dat de OTA binnen is. Alleen in de werkplaats wordt de nieuwste versie geïnstalleerd. De vorige OTA werd ook al overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ron65 schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:03:
[...]

[…]
Ik heb dat ook wel eens, ja. De ene keer krijg je die schop in je rug en de andere keer niet. Misschien heeft het te maken met het wegdek. Ik heb nog nooit gemerkt dat de wielen spinden. Dus de hoeveelheid vermogen wordt afgestemd op de grip. Als je glad asfalt onder de banden hebt, kom je minder snel van je plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
goetfoud schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:49:
Off topic maar toch...
Interessant, kende ik nog niet! Ziet er strak uit, al mist het wel iets van body op de foto's maar dat kan ik het echt natuurlijk anders zijn. Heeft van de voorkant wel iets weg van de dikkere Tesla. Denk wel dat zulke wagens voor velen een serieus alternatief worden gezien de prijzen van bijv. een Volvo icm de bijtelling. Maar ook de Polestar 4 of straks 5 is amper te betalen.

Benieuwd wat er dus komend jaar op de markt gaat komen aan serieuze opties. Maar ik ga eens wat verder verdiepen in dze G6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:57
Juancho schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:22:
Gister zag ik het ook ineens op het bestuurdersdisplay staan. Deze is inderdaad best handig! XC40 MY24 😀
Pagina: 1 ... 269 ... 337 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"