Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:35
Na opnieuw inloggen krijg ik nu ook die nieuwe opties te zien. Dat ondanks bij het opstarten van de app er altlijd 10 seconden moeten voorbijgaan waarin de app zegt in te loggen.
Die token die verstuurd wordt duurt ook pijnlijk lang eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 19:01
Herstarten van de iOS app is wel noodzakelijk om de nieuwe zaken te zien langs serverkant. Ik sluit sowieso regelmatig de Volvo Cars app af, meermaals per dag zelfs.

AW app is bij mij ook altijd up to date en geeft de range aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
RigolleM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:51:
Herstarten van de iOS app is wel noodzakelijk om de nieuwe zaken te zien langs serverkant. Ik sluit sowieso regelmatig de Volvo Cars app af, meermaals per dag zelfs.

Herstarten doet iedereen wel met regelmaat denk ik, maar je effectief af- en aanmelden in de app doe je in principe nooit.

Zonet even getest of ik een melding krijg als ik de wagen nu 10 min ontgrendeld laat en die kwam perfect binnen, met geluid en trillen dus dat werkt zoals het moet. Opvallend ook hoeveel categorieën er zijn voor de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJHJoEAGwUg9UuavirsPmu7B6MU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/krefmP0kptShBwLX15WsY40x.png?f=fotoalbum_large

Oranje lijntjes voor de ramen/dak heb ik nog niet kunnen testen want had de sleutels niet op zak en dan kan je de ramen niet openen blijkbaar.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:09:
[...]
Herstarten doet iedereen wel met regelmaat denk ik, maar je effectief af- en aanmelden in de app doe je in principe nooit.
Af- en aanmelden heb ik nog nooit moeten doen met de iOS versie, zal dus een Android dingetje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 18:56
RigolleM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:51:

Nu zal een ieder op z'n eigen manier de app gebruiken, maar meermaals per dag de app afsluiten, dan neem ik aan dat je nog vaker per dag de app opent? Dus uit nieuwsgierigheid: waarom open je de app van je auto zo regelmatig? Misschien is het mijn geluk dat ik thuis kan laden en daar dus verder weinig aandacht aan hoef te besteden, anders kan ik me voorstellen dat je de app gebruikt om de voortgang van het laden te bekijken. Maar af en toe dat als je aan het wachten bent bij een snellader en soms het klimaat ermee regelen voor vertrek ben ik toch weinig met de auto (en de app) bezig. Dus ben wel benieuwd hoe anderen ermee werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:34
JBee2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:59:
[...]
Heb je al geprobeerd om even opnieuw aan te melden bij de Volvo app? Bij mij kwam toen bij de pushberichten de optie Beveiliging erbij en ik zie de regeneratie gegevens. Het was mij niet meteen duidelijk dat je op een rit moet klikken voordat je die ziet.

Ik ben ook een Android gebruiker met MY21 XC40 P8.
Bij mij was de optie "Beveiliging" al aanwezig (iOS) en heb me na alle berichten hier me dus ook even opnieuw aangemeld. Geen verandering gezien verder. Nog steeds geen melding van niet gesloten deuren. Heb met de app op afstand de deuren even geopend, maar die gingen weer automatisch weer dicht zag ik in de app. Wellicht werkt die melding alleen als je de auto zelf verlaat en je de deuren niet afsluit. Zal het straks nog eens even proberen.

Trouwens, hier meld de app mij zich automatisch weer aan na het afmelden, hebben anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:01
Largamelion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Zonet even getest of ik een melding krijg als ik de wagen nu 10 min ontgrendeld laat en die kwam perfect binnen, met geluid en trillen dus dat werkt zoals het moet. Opvallend ook hoeveel categorieën er zijn voor de app:

[Afbeelding]

Oranje lijntjes voor de ramen/dak heb ik nog niet kunnen testen want had de sleutels niet op zak en dan kan je de ramen niet openen blijkbaar.
Dit is Android of niet? Lijkt er op alsof jullie veel meer opties hebben voor notificaties dan ik op iOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Tomoth schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Nu zal een ieder op z'n eigen manier de app gebruiken, maar meermaals per dag de app afsluiten, dan neem ik aan dat je nog vaker per dag de app opent? Dus uit nieuwsgierigheid: waarom open je de app van je auto zo regelmatig? Misschien is het mijn geluk dat ik thuis kan laden en daar dus verder weinig aandacht aan hoef te besteden, anders kan ik me voorstellen dat je de app gebruikt om de voortgang van het laden te bekijken. Maar af en toe dat als je aan het wachten bent bij een snellader en soms het klimaat ermee regelen voor vertrek ben ik toch weinig met de auto (en de app) bezig. Dus ben wel benieuwd hoe anderen ermee werken!
Laadstatus, rittenregistratie, lokatie wagen (mijn vrouw rijdt er ook mee), laadpunten zoeken, gaat regenen: dak wel gesloten?, is er iets nieuws (langs server kant), vraag Tweakers checken,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
RigolleM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Laadstatus, rittenregistratie, lokatie wagen (mijn vrouw rijdt er ook mee), laadpunten zoeken, gaat regenen: dak wel gesloten?, is er iets nieuws (langs server kant), vraag Tweakers checken,...
OK, ja da's idd meer dan ik er mee doe. Klinkt trouwens bijna alsof je vrouw onder toezicht staat >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:14
Niet om het een of ander beste @ron65 maar ik moest er toevallig aan denken bij al je frustraties die je van je afschrijft. Maar ik herinner me nog dat ik niet gek veel anders deed en jij je wagen nog niet had. Toen sprak je anders, logisch. En ik zei nog... Wacht maar tot je je wagen hebt. En zie hier... Welkom bij d klagers club! 🙏 8😁😏

Ps. Geintje natuurlijk hé, vat het niet persoonlijk op. Ik herken je frustraties als geen ander.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:51:
Niet om het een of ander beste @ron65 maar ik moest er toevallig aan denken bij al je frustraties die je van je afschrijft. Maar ik herinner me nog dat ik niet gek veel anders deed en jij je wagen nog niet had. Toen sprak je anders, logisch. En ik zei nog... Wacht maar tot je je wagen hebt. En zie hier... Welkom bij d klagers club! 🙏 8😁😏

Ps. Geintje natuurlijk hé, vat het niet persoonlijk op. Ik herken je frustraties als geen ander.
Whahaha... ja je hebt helemaal gelijk man, klopt als een bus !! 8)7

Bij mij begint de frustratie nu na bijna 2 jaar toch wel op te borrelen ja.
En nee, ik vat het niet persoonlijk op, het zijn gewoon constateringen die kloppen :P

Over frustrerend: vandaag wegrijdend van kantoor, heeft het 6 minuten geduurd voor het systeem van "laden" eens beeld ging geven. Ik heb maar domweg de homeknop ingedrukt gehouden tot de boel resette, daarna moest hij zonodig nog tig keer spontaan het tweede profiel oppakken dat aan sleutel 2 is gekoppeld terwijl ik die niet eens bij me had.
Dan zet je hem handmatig op profiel 1, even later een ongevraagde reset en weer profiel 2 (een dummy om de werktelefoon aan te koppelen) oppikken.

Ben langs de A2 even op een parkeerplaats gestopt, heb alles gereset, auto afgesloten, ben een kopje koffie gaan doen bij de pomp, daarna was alles weer in orde.

[ Voor 28% gewijzigd door ron65 op 27-08-2024 14:59 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Tomoth schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

OK, ja da's idd meer dan ik er mee doe. Klinkt trouwens bijna alsof je vrouw onder toezicht staat >:)
Neen, normaal check ik gewoon ff of ze veilig op het werk is aangekomen en/of ze al is vertrokken naar huis, zodoende haar apero lekker fris staat te wachten 8)
Ze wou ook de Volvo Car app niet op haar smartphone, dus vraagt ze mij om te checken wanneer de auto is volgeladen, zodoende ze hem kan loskoppelen, want meerdere plug-in hybride en EV's gebruikers op haar werk en maar een aantal laadpunten. Mocht ik daar een melding van krijgen hoef ik dit niet eens te checken maar helaas pindakaas is dat 'nog' niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Wat wel vanaf dag 1 zo was en nu bijna 4 jaar later nog zo is... Formidabel rijgedrag. Hier in noord Spanje is het een genot om in de wagen te rijden. Door de bergen, door de stad. Heerlijk. Systeem heeft gelukkig ook nog geen kuren gehad, data altijd present. Top!

Maar aangezien we nog 2 weken te gaan hebben... even afkloppen 😁

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 27-08-2024 15:05 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
ron65 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:55:
[...]
Ben langs de A2 even op een parkeerplaats gestopt, heb alles gereset, auto afgesloten, ben een kopje koffie gaan doen bij de pomp, daarna was alles weer in orde.
Zie het positief, je had nood aan een kopje koffie... en je bent weer gelukkig vertrokken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomoth
RigolleM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Neen, normaal check ik gewoon ff of ze veilig op het werk is aangekomen en/of ze al is vertrokken naar huis, zodoende haar apero lekker fris staat te wachten 8)
Ze wou ook de Volvo Car app niet op haar smartphone, dus vraagt ze mij om te checken wanneer de auto is volgeladen, zodoende ze hem kan loskoppelen, want meerdere plug-in hybride en EV's gebruikers op haar werk en maar een aantal laadpunten. Mocht ik daar een melding van krijgen hoef ik dit niet eens te checken maar helaas pindakaas is dat 'nog' niet mogelijk.
Dat in combinatie met rittenregistratie kan ik me voorstellen dat je de app veel vaker gebruikt idd. Het voordeel van thuisladen is dan toch wel dat je daar totaal geen omkijken naar hebt, 's ochtends is ie gewoon vol en de ritten hoef ik niet bij te houden.

Mooi woord trouwens, apero, ik moest 'm opzoeken :o Dat is fijn thuiskomen voor je vrouw dan! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Tomoth schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Dat in combinatie met rittenregistratie kan ik me voorstellen dat je de app veel vaker gebruikt idd. Het voordeel van thuisladen is dan toch wel dat je daar totaal geen omkijken naar hebt, 's ochtends is ie gewoon vol en de ritten hoef ik niet bij te houden.
We hebben thuis geen laadpaal, mijn werkgever ligt constant in de clinch met leasing my'en, providers van laadpalen,... Zal er ooit wel eens van komen, ben al 14 maanden zonder laadpaal aan het rijden, dus ik ben het ondertussen gewoon. Ik laad wel eens thuis via de zonnepanelen met een granny, maar meestal laad ik hem op het werk op.
Mooi woord trouwens, apero, ik moest 'm opzoeken :o Dat is fijn thuiskomen voor je vrouw dan! :D
Dat met een glaasje limocello spritz... hmm lekker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
StevendGraaf schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Dit is Android of niet? Lijkt er op alsof jullie veel meer opties hebben voor notificaties dan ik op iOS?
Dat is idd Android.

Als je wil testen of je een melding krijgt als je auto niet vergrendeld is dan moet je even een deur openen, anders vergrendelt de auto vanzelf binnen paar minuten na het ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 17:50
ron65 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

Whahaha... ja je hebt helemaal gelijk man, klopt als een bus !! 8)7

Bij mij begint de frustratie nu na bijna 2 jaar toch wel op te borrelen ja.
En nee, ik vat het niet persoonlijk op, het zijn gewoon constateringen die kloppen :P

Over frustrerend: vandaag wegrijdend van kantoor, heeft het 6 minuten geduurd voor het systeem van "laden" eens beeld ging geven. Ik heb maar domweg de homeknop ingedrukt gehouden tot de boel resette, daarna moest hij zonodig nog tig keer spontaan het tweede profiel oppakken dat aan sleutel 2 is gekoppeld terwijl ik die niet eens bij me had.
Dan zet je hem handmatig op profiel 1, even later een ongevraagde reset en weer profiel 2 (een dummy om de werktelefoon aan te koppelen) oppikken.

Gezien het vele gedoe wat jij hebt met je auto, al eens bezoekje bij de dealer gebracht? Dit lijkt zo langzamerhand toch echt aan je auto te liggen. Wat zeggen zij eigenlijk?

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:47
Largamelion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:39:
[...]
Dat is idd Android.

Als je wil testen of je een melding krijgt als je auto niet vergrendeld is dan moet je even een deur openen, anders vergrendelt de auto vanzelf binnen paar minuten na het ontgrendelen.
Hoe doe je dat? Is dat een instelling? Die van mij vergrendelt niet automatisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
Kammika schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:55:
[...]

Hoe doe je dat? Is dat een instelling? Die van mij vergrendelt niet automatisch!
Geen idee, doet ie vanzelf zolang ik geen deur open na het ontgrendelen.

Heb nu ook de oranje lijntjes op Android!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrcBDi46YD7yefun3D704O3SgHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7m4rCQPrisXwyZUwZOyaOBi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:36
JBee2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:59:
[...]

Heb je al geprobeerd om even opnieuw aan te melden bij de Volvo app? Bij mij kwam toen bij de pushberichten de optie Beveiliging erbij en ik zie de regeneratie gegevens. Het was mij niet meteen duidelijk dat je op een rit moet klikken voordat je die ziet.

Ik ben ook een Android gebruiker met MY21 XC40 P8.
Gouden tip, onder berichten nu een optie voor beveiliging waarin je "auto niet op slot" kunt aanzetten en regeneratie gegevens.
Mogelijkheid tot instellen van laad limiet nog niet helaas, daar zal iets voor aangepast moeten zijn gok ik in de app maar dat komt wel.

Overigens kreeg ik net wel een melding auto niet op slot maar die was wel op slot. Met de app open gedaan, laad kabel eraf en opgeborgen en weer op slot gedaan. Kom binnen rode melding onderaan in de app "Auto niet op slot" klik op het kruis en auto was wel op slot. Wel een goede check en zeker voor controle heel handig.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:16
Hier werkte het uitloggen/inloggen ook om de 10 minuten notificatie optie te krijgen (android).

Car version 3.1.10, App version 5.43.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:41:
[...]

Gezien het vele gedoe wat jij hebt met je auto, al eens bezoekje bij de dealer gebracht? Dit lijkt zo langzamerhand toch echt aan je auto te liggen. Wat zeggen zij eigenlijk?
Zeker, kost veel moeite omdat je niet om vage dingen een onderhoud mag inplannen. Ik moet dat via de lease portal doen en die voorziet na enig zoeken wel in een "ik heb probelemen met het multitainment systeem" waarna een volvo dealer wordt aangeboden, maar dat is alleen als je het combineert met een onderhoudsbeurt en die heeft ie net gehad in April.

Ik heb toen inderdaad de problemen aangegeven, men heeft letterlijk de hele software van a=z gewist en opnieuw ingelezen, ik moest alles opnieuw koppelen etc.
Dat hielp, tót de volgende OTA die wonder boven wonder zomaar een keer doorkwam. Daarna was het weer aanmodderen.
Het zit dus echt in de geinstalleerde software.

Als ik zomaar langsrij wordt ik niet geholpen, omdat het een leasewagen is waarover met de leasemaatschappij afspraken zijn gemaakt vanwege kosten.
De leasemaatschappij heeft alleen een online portal om een bezoek aan te vragen, maar dan moet de fout er consequent inzitten, en het moet worden gecombineerd met een onderhoudsbeurt. Zomaar inplannen gaat niet, die optie bieden ze niet.
Bellen heeft geen zin, ze verwijzen dan naar fleetsupport en die verwijzen weer naar de werkgever die weer naar de leasemaatschappij verwijst.

Bovendien heb ik weinig zin meer om steeds naar die dealers te rijden, steeds een andere (net hoe de pet van de leasemaatschappij staat) en steeds is dat op minstens 25 minuten rijden van huis, kost me veel tijd en daat soort uren heb ik per jaar maar heel beperkt in ons systeem (want ja, is op werkdagen dus onder werktijd waar ik elk uurtje moet verantwoorden) .

Ik ben daar wel klaar mee. ik ben minder tijd kwijt met steeds resets uitvoeren, waarna het weer werkt, dan met dealerbezoekjes. maar de frustratie is er niet anders om, heb je gelijk in.

Ik ga gewoon nu een logboekje invullen waar ik elk gek dingetje in documenteer, en dat geef ik er bij volgend onderhoud bij. hebben ze ook wat te lezen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 27-08-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 17:50
ron65 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:31:
[...]

Zeker, kost veel moeite omdat je niet om vage dingen een onderhoud mag inplannen. Ik moet dat via de lease portal doen en die voorziet na enig zoeken wel in een "ik heb probelemen met het multitainment systeem" waarna een volvo dealer wordt aangeboden, maar dat is alleen als je het combineert met een onderhoudsbeurt en die heeft ie net gehad in April.

Ik heb toen inderdaad de problemen aangegeven, men heeft letterlijk de hele software van a=z gewist en opnieuw ingelezen, ik moest alles opnieuw koppelen etc.
Dat hielp, tót de volgende OTA die wonder boven wonder zomaar een keer doorkwam. Daarna was het weer aanmodderen.

Als ik zomaar langsrij wordt ik niet geholpen, omdat het een leasewagen is waarover met de leasemaatschappij afspraken zijn gemaakt vanwege kosten.
De leasemaatschappij heeft alleen een online portal om een bezoek aan te vragen, maar dan moet de fout er consequent inzitten, en het moet worden gecombineerd met een onderhoudsbeurt. Zomaar inplannen gaat niet, die optie bieden ze niet.
Bellen heeft geen zin, ze verwijzen dan naar fleetsupport en die verwijzen weer naar de werkgever die weer naar de leasemaatschappij verwijst.

Bovendien heb ik weinig zin meer om steeds naar die dealers te rijden, steeds een andere (net hoe de pet van de leasemaatschappij staat) en steeds is dat op minstens 25 minuten rijden van huis, kost me veel tijd en daat soort uren heb ik per jaar maar heel beperkt in ons systeem (want ja, is op werkdagen dus onder werktijd waar ik elk uurtje moet verantwoorden) .

Ik ben daar wel klaar mee. ik ben minder tijd kwijt met steeds resets uitvoeren, waarna het weer werkt, dan met dealerbezoekjes. maar de frustratie is er niet anders om, heb je gelijk in.

Ik ga gewoon nu een logboekje invullen waar ik elk gek dingetje in documenteer, en dat geef ik er bij volgend onderhoud bij. hebben ze ook wat te lezen ;-)
Wat een gedoe allemaal, maar ik zou toch stug blijven volhouden bij die leasemaatschappij. En dat logboekje lijkt me slim.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 17:06
ron65 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:31:
[...]

Altijd gedoe met die leasemaatschappij over van alles en nog wat, was voor mij destijds reden om na veel leaseauto’s toch maar weer een eigen auto te kopen en kilometers en onkosten te declareren. En dan niet die 29 ct natuurlijk maar een onderhandeld bedrag waar ik goed mee uit kwam. Je moest natuurlijk eerst wel een flink bedrag op tafel gooien maar als je daarna binnen de garantieperiode blijft (toen 2 jaar) heb je verder eigenlijk geen reparaties en nauwelijks onderhoudskosten te duchten.
Nooit spijt van gehad!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 13:53
Largamelion schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:01:
[...]
Geen idee, doet ie vanzelf zolang ik geen deur open na het ontgrendelen.
Staat ook zo in de handleiding. https://www.volvocars.com...earch=vergrendelen&page=0
Automatische hervergrendeling
Als u geen van de portieren noch de achterklep binnen twee minuten na ontgrendeling van de buitenzijde met de transpondersleutel opent, worden deze automatisch weer vergrendeld. Deze functie beperkt de kans dat u de auto per ongeluk onvergrendeld kunt laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 13:45
danslo schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:11:
Hier werkte het uitloggen/inloggen ook om de 10 minuten notificatie optie te krijgen (android).

Car version 3.1.10, App version 5.43.1.
Bij mij werkte de notificatie direct, zonder iets te doen.
Wel ff aanzetten, dat wel! 😉

Car version 3.1.9, App version 5.43.1.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Hier zojuist ineens de update van de app in de playstore, nu 5.44.0

in de middelste tab lijkt boven het rittenlogboek een tabje onderhoud iets nieuws. Ineens zie ik nu vinkjes bij remvloeistof, ruitensproeiervloeistof, en het moment dat de volgende onderhoudsbeurt zou moeten kunnen komen.
Bij de statistieken is nu inzicht in de dagteller (TA) en de TM teller, dat was voorheen alleen over de totale afstand inzichtelijk.
verder lijkt er weinig nieuws, dus nee, nog steeds geen optie om het maximale laadpercentage aan te passen helaas...

[
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK7aF4lnTmTO3s6kKrb633yntQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnNCTVfn0Qcr32sThMwszSHa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXB5gKjjj-MlpHbWekPaB9xyd8s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3ne96yiIBaJ3U09FjBbbyA7.jpg?f=fotoalbum_tile

de opmerkelijkste verschillen, linkd 5.43.1, rechts 5.44.0
Ow, voor iemand over dat verbruik begint, dat is inclusief 600 km met een caravan erachter, vandaag had ik 16.6 kWh/100km over de laatste 61 km

[ Voor 63% gewijzigd door ron65 op 28-08-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 14:19
RigolleM schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:56:
[...]
iOS ontwikkelaars zijn sneller klaar met hun app dan Android ontwikkelaars, dus waarom wachten op die sukkelaars :9
Ik denk "ontwikkelaar", enkelvoud.

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n simpele app meer dan een ontwikkelaar full-time bezig kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-09 17:54
Voor iOS is inmiddels versie 5.44.1 van de app uitgebracht. Gezien het versienummer en de korte tijd sinds de vorige release, zal dit een bugfix zijn.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:36
ron65 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:37:
Hier zojuist ineens de update van de app in de playstore, nu 5.44.0

in de middelste tab lijkt boven het rittenlogboek een tabje onderhoud iets nieuws. Ineens zie ik nu vinkjes bij remvloeistof, ruitensproeiervloeistof, en het moment dat de volgende onderhoudsbeurt zou moeten kunnen komen.
Bij de statistieken is nu inzicht in de dagteller (TA) en de TM teller, dat was voorheen alleen over de totale afstand inzichtelijk.
verder lijkt er weinig nieuws, dus nee, nog steeds geen optie om het maximale laadpercentage aan te passen helaas...

[
[Afbeelding][Afbeelding]

de opmerkelijkste verschillen, linkd 5.43.1, rechts 5.44.0
Ow, voor iemand over dat verbruik begint, dat is inclusief 600 km met een caravan erachter, vandaag had ik 16.6 kWh/100km over de laatste 61 km
Hier ook, uitgelogd, cache leeg gemaakt, opnieuw ingelogd voor de zekerheid. Helaas wel dezelfde aanpassingen als jij hebt maar nog geen laad limiet in kunnen stellen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 20:34
Venomer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:15:
Voor iOS is inmiddels versie 5.44.1 van de app uitgebracht. Gezien het versienummer en de korte tijd sinds de vorige release, zal dit een bugfix zijn.
Dit zag ik ook zojuist. Meteen even geprobeerd of ik misschien nu wel een melding krijg van niet afgesloten portieren en verdomd, nu zag ik zowaar een melding voorbijkomen dat mijn Volvo onvergrendeld staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:51
Vandaag was ik bij de dealer om een kofferbakmat af te halen. Bij het vertrek sprong de auto terug van D naar N na het in D zetten, waardoor ik niet weg kon rijden. Tweede keer dat me dit gebeurde in de afgelopen 7 weken. Vorige keer was midden in het bos, nu bij toeval bij de dealer. Dus meteen naar binnen gelopen om te vragen of ze de software update / bugfix kunnen installeren. Dat kon, echter niet meer aan het eind van de werkdag, wat het inmiddels was. Ik moest echter nog op tijd bij de dierenarts zijn om ons konijn op te halen. Daarop bood de dealer mij een leenauto aan, mijn auto krijgt morgenvroeg de software update. Ik was op tijd voor ons konijn, en ben morgen van deze vervelende (incidentele, net als het echt niet uitkomt) storing af. Prima service van Nieuwenhuijse!

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Bedankt voor de tip! Meteen geïnstalleerd maar verschillen zie ik niet. Ergens alleen iets onderhuids rechtgezet lijkt het inderdaad. (De meldingen had ik al in 5.44.0).

[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 28-08-2024 23:34 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:34:
Ik heb de data van het accuverbruik en accuregeneratie wat beter bekeken.
Vrijwel zeker moet je verbruik - regeneratie doen om het netto verbruik (in kWh) te krijgen. De ritten die de bergaf gingen hebben namelijk een positief verbruik, terwijl het accupercentage opliep.

Als ik het netto verbruik deel door 89,5 (ipv in mijn geval 79 netto of 82 bruto) kom ik gemiddeld op een accupercentage wat inderdaad verbruikt is. Echter blijft er behoorlijk wat spreiding over. Je kunt er al met al weinig van op aan.

Als ik de som van verbruik deel door de som van regeneratie kom ik op 12% regeneratie uit (11 maanden).
Schijnbaar is mijn OPD-voet met 11.9% wat rustiger dan die van m'n vrouw met 13.7% ;)
vandaag getest.

Ik heb de wagen gisteren tot 90% geladen, en ben vandaag naar en van kantoor gereden.
Een afstand van totaal 128 km.

Volgens de app heb ik 17,3 en 17,2 kWh verbruikt en heb ik 3,9 en 3,6 kWh geregenereerd op de heen en terugweg bij elkaar.

Ik heb thuisgekomen de wagen weer tot 90% geladen
Daarbij is er 23.24 kWh geladen volgens de kWh meter in de laadpaal.

Nu de berekening:
Er is totaal 34.5 kWh gebruikt
Er is totaal 7.5 kWh geregenereerd
Die afgehaald van het verbruik is er 27 kWh gebruikt (dus regeneratie er weer afgehaald) maar er is 23,24 kWg geladen om weer op 90% te komen.
Ergens heb ik dus 3,76 kWh meer verbruikt volgens de autosoftware dan dat er werkelijk uit de accu verdwenen was, en dan heb ik laadpaalverliezen daar ook nog in zitten. Als ik die eraf zou halen zou het verschil dus nog groiter zijn (Volgens de app nog meer verbruikt dan dat nodig was om weer op het 90% niceau te komen)

Omdat ik de kWh meter in de laadpaal (die nauwkeurig overeenkomt met de tussenmeter die ik in de meterkast op die groep heb zitten) betrouwbaarder vind dan de softwarematige meting in de auto, is mijn conclusie dat de verbruikscijfers in de app met een korrel zout moeten worden genomen. het is een leuke richtlijn, meer niet. Geldt ook voor de regeneratiecijfers.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:29
ron65 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 00:20:
[...]

vandaag getest.

Ik heb de wagen gisteren tot 90% geladen, en ben vandaag naar en van kantoor gereden.

Volgens de app heb ik 17,3 en 17,2 kWh verbruikt en heb ik 3,9 en 3,6 kWh geregenereerd op de heen en terugweg bij elkaar.

Nu de berekening:
Die afgehaald van het verbruik is er 27 kWh gebruikt (dus regeneratie er weer afgehaald) maar er is 23,24 kWg geladen om weer op 90% te komen.
Ergens heb ik dus 3,76 kWh meer verbruikt volgens de autosoftware dan dat er werkelijk uit de accu verdwenen was, en dan heb ik laadpaalverliezen daar ook nog in zitten. Als ik die eraf zou halen zou het verschil dus nog groiter zijn (Volgens de app nog meer verbruikt dan dat nodig was om weer op het 90% niceau te komen)

Omdat ik de kWh meter in de laadpaal (die nauwkeurig overeenkomt met de tussenmeter die ik in de meterkast op die groep heb zitten) betrouwbaarder vind dan de softwarematige meting in de auto, is mijn conclusie dat de verbruikscijfers in de app met een korrel zout moeten worden genomen. het is een leuke richtlijn, meer niet. Geldt ook voor de regeneratiecijfers.
Interessant. Hoe verhoudt dat zich met 't verbruik vd trip meter?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Mga1600
[...]

vandaag getest.

Nu de berekening:

Ik begrijp uit dir let verhaal dat het werkelijke verbruik dus 3 kwh lager is dan het netto verbruik volgend de registratie app.

Dat is opmerkelijk want bij mij was het precies andersom. Een paar dagen geleden heb ik hier een soortgelijk sommetje .neergezet waarbij de conclusie juist was dat het verbruik “volgens het dashboard” (afgenomen soc%) juist ruim 3 kwh hoger lag dan het bruto verbruik volgens de rit- registratie minus de regeneratie= netto verbruik .
Ik heb echter geen vergelijking kunnen maken met de werkelijke lading via de Wallbox.

Maar de conclusie lijkt dan toch wel te zijn dat zowel de registratie app als het weergegeven soc% maar ‘ruwe indicaties’ zijn en dat het enige betrouwbare en harde cijfer uit de verbruiksmeter van de Wallbox of laadpaal moet komen. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:50:
[...]

Interessant. Hoe verhoudt dat zich met 't verbruik vd trip meter?
Daar heb ik verder niet op gelet, dan had ik die op 0 moeten stellen bij vertrek, ik kwam hier nu op bij afkoppelen van de laadkabel toen de wagen vol was. Ik had iets van hee, nu kan ik zien wat ik echt heb verbruikt (want weer bij moeten laden) en wat de auto daarvan denkt.

Wel frappant dat de auto meer verbruik signaleert dan dat ik er via de laadpaal weer in kon stoppen. Je zou andersom verwachten ivm laadverliezen.

VAndaag en morgen heb ik thuiswerk, dus staat de wagen stil en dit weekeinde maar 1 kleine rit. Maar komende week kan ik het best nog wel eens herhalen en dan ook de tripmeter erbij betrekken.

Maar er zijn er hier meer met een eigen laadpaal, zou leuk zijn als die ook eens een dergelijke test doen, zouden alle wagens dezelfde afwijking geven? of is dat per geval ook nog weer verschillend?
In elk geval gisteren een perfecte dag ervoor, geen of weinig wind, warme temperaturen, dus rijomstandigheden heen en terug vrijwel gelijk.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:35:
[...]

Ik begrijp uit dir let verhaal dat het werkelijke verbruik dus 3 kwh lager is dan het netto verbruik volgend de registratie app.

Dat is opmerkelijk want bij mij was het precies andersom. Een paar dagen geleden heb ik hier een soortgelijk sommetje .neergezet waarbij de conclusie juist was dat het verbruik “volgens het dashboard” (afgenomen soc%) juist ruim 3 kwh hoger lag dan het bruto verbruik volgens de rit- registratie minus de regeneratie= netto verbruik .
Ik heb echter geen vergelijking kunnen maken met de werkelijke lading via de Wallbox.

Maar de conclusie lijkt dan toch wel te zijn dat zowel de registratie app als het weergegeven soc% maar ‘ruwe indicaties’ zijn en dat het enige betrouwbare en harde cijfer uit de verbruiksmeter van de Wallbox of laadpaal moet komen. .
Ik vermoed dat inderdaad de cijfers in het systeem van de auto ruw zijn, ik ga deze test zeker noeg wel eens herhalen, maar ik had nu inderdaad volgens de wagen 34 kWh verbruikt en kon dat oplossen door 23,24 kWh te laden.
Als je dan de regeneratiecijfers erbij haalt en van dat verbruik van 34 afhaalt, is er nog altijd 27 kWH verbruik volgens de auto, toch ging er maar 23,3 kWh in om weer dezelfde lading in de accu te krijgen als bij vertrek.
Een kleine 3,7 kWh verschil nog steeds, die de auto dus teveel aangeeft.

Deze week niet meer, maar binnenkort zal ik nog eens opnieuw deze test doen.
Maar als eerder gezegd, wellicht anderen die deze test ook eens willen uithalen? dan bevestig je de conclusie of juist niet, best leuk om eens uit te zoeken toch?

• Mga1600
ron65 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

Ik vermoed dat inderdaad de cijfers in het systeem van de auto ruw zijn, ik ga deze test zeker noeg wel eens herhalen, maar ik had nu inderdaad volgens de wagen 34 kWh verbruikt en kon dat oplossen door 23,24 kWh te laden.
Als je dan de regeneratiecijfers erbij haalt en van dat verbruik van 34 afhaalt, is er nog altijd 27 kWH verbruik volgens de auto, toch ging er maar 23,3 kWh in om weer dezelfde lading in de accu te krijgen als bij vertrek.
Een kleine 3,7 kWh verschil nog steeds, die de auto dus teveel aangeeft.

Deze week niet meer, maar binnenkort zal ik nog eens opnieuw deze test doen.
Maar als eerder gezegd, wellicht anderen die deze test ook eens willen uithalen? dan bevestig je de conclusie of juist niet, best leuk om eens uit te zoeken toch?
Zeker! Ik zal ook nog een paar keer monitoren en rekenen.
Wat er dan misschien ook uitkomt is de mate van het niet-lineaire verloop van het soc-getal op het dashboard. Zelf heb ik de indruk dat het langer duurt (tijd of afstand) om van bijvoorbeeld 80% naar 70% te gaan dan van 30% naar 20%.
Eigenlijk maakt het allemaal niet uit - en je verandert er ook helemaal niets mee- maar het is wel leuk om te weten.

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:16
[...]
Het zou ook kunnen dat het 2x 'tot 90% laden' niet per se dezelfde batterijtoestand betekent.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

madhondt schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:42:
[...]

Het zou ook kunnen dat het 2x 'tot 90% laden' niet per se dezelfde batterijtoestand betekent.
Als de batterij voor 90% is gevuld, en ik vul hem na de rit weer tot 90%, dan weet ik toch hoeveel energie de rit werkelijk verbruikt heeft? 90% = 90%. Ik ga ervanuit dat die waarde echt wel klopt tenminste, of in beide gevallen gelijk is. Als die afwijkt en 90% in werkelijkheid 88 is, dan is dat de tweede keer ook werkelijk 88, het gaat er om wat er weer moet worden bijgeladen om weer tot dat zelfde level van vulling te komen.

[ Voor 20% gewijzigd door ron65 op 29-08-2024 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBdZRmQhP2urH6lBqlKFOQNPeb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1tXWNxgONGpTyQIwwzlrqRi.jpg?f=fotoalbum_large

Iets nieuws? Ben aan het rijden en kan er nu niets mee. Later maar kijken.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Als de batterij voor 90% is gevuld, en ik vul hem na de rit weer tot 90%, dan weet ik toch hoeveel energie de rit werkelijk verbruikt heeft? 90% = 90%. Ik ga ervanuit dat die waarde echt wel klopt tenminste, of in beide gevallen gelijk is. Als die afwijkt en 90% in werkelijkheid 88 is, dan is dat de tweede keer ook werkelijk 88, het gaat er om wat er weer moet worden bijgeladen om weer tot dat zelfde level van vulling te komen.
Dat kun je niet zo zeggen.

Een accu is niet een tank waar je liters stroom intankt: Dat batterijpercentage kun je niet meten. Enige wat je kunt meten is hoeveel spanning de accu afgeeft. En die geeft onder andere condities andere waardes af, waarvan temperatuur, de manier van laden en health state van de accu de belangrijkste zijn

In het management systeem zitten slimme algoritmes die dan een voorspelling doen voor hoe vol de accu zit. Maar kan dus daar dus best naast zitten.

En om het ingewikkeld te maken: dit is allemaal een versimpeling van de werkelijkheid: in je auto zit niet 1 accu maar een pakket van meerdere accu’s die individueel allemaal anders kunnen reageren.

Elke keer dat jouw auto dus 90% aangeeft zal die dus niet elke keer even vol zitten

Maar dat geldt ook voor de als je dan een rit gedaan hebt en dat die dan op een lager percentage staat

Tel daarbij op dat de laadverliezen om vergelijkbare redenen ook elke keer anders zullen zijn, en je afwijkingen worden nog groter.

Je kunt dus allemaal hele exact berekeningen op dat percentage maken en hoeveel stroom ie laadpaal meet bij het weer opladen maar je zult altijd forse afwijkingen houden, die prima de verschillen verklaren die jullie nu zien…

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Dat kun je niet zo zeggen.

Een accu is niet een tank waar je liters stroom intankt: Dat batterijpercentage kun je niet meten. Enige wat je kunt meten is hoeveel spanning de accu afgeeft. En die geeft onder andere condities andere waardes af, waarvan temperatuur, de manier van laden en health state van de accu de belangrijkste zijn

In het management systeem zitten slimme algoritmes die dan een voorspelling doen voor hoe vol de accu zit. Maar kan dus daar dus best naast zitten.

En om het ingewikkeld te maken: dit is allemaal een versimpeling van de werkelijkheid: in je auto zit niet 1 accu maar een pakket van meerdere accu’s die individueel allemaal anders kunnen reageren.

Elke keer dat jouw auto dus 90% aangeeft zal die dus niet elke keer even vol zitten

Maar dat geldt ook voor de als je dan een rit gedaan hebt en dat die dan op een lager percentage staat

Tel daarbij op dat de laadverliezen om vergelijkbare redenen ook elke keer anders zullen zijn, en je afwijkingen worden nog groter.

Je kunt dus allemaal hele exact berekeningen op dat percentage maken en hoeveel stroom ie laadpaal meet bij het weer opladen maar je zult altijd forse afwijkingen houden, die prima de verschillen verklaren die jullie nu zien…
Ja dat is zo, maar daarom moet je dit soort testjes ook meerdere malen uitvoeren. Dan zie je of het steeds veel afwijkt.
Rode draad is, en dat werd ook wel een beetje onderstaafd door mijn testje, de getallen in de auto niet accuraat zijn, maar een indicatie. Eigenlijk zeg jij globaal hetzelfde :P

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-09 17:17
He ik zie ineens mijn nummerbord in de camera?
Geen deuk in de achterklep, kan de camera verschoven/verdraaid zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCntSc8y_8LnqrGZsyzE_af7SF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvx4n63Qg8ChcLFNh8qgmqMG.jpg?f=fotoalbum_large

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Venomer
Waterblok schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:22:
Geen deuk in de achterklep, kan de camera verschoven/verdraaid zijn?[Afbeelding]
Volgens mij zie ik dat altijd al zo.

• DoubleDot
Hier ook al altijd zo :)

• cdwave
madhondt schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:42:
[...]
Da's wel zeker - dat hangt van o.a. temperatuur af, en ook van op welk punt de laadsoftware echt de kraan dicht draaide.

De metingen van stroom die de batterij in- en uitgaan zijn veel nauwkeuriger, het is waarschijnlijk dat die verbruiksmetingen wel kloppen (tenzij de fabrikant bewust de boel wil flessen) met een marge van pakweg 1%.

Da's ook mijn ervaring met chipjes om kleine accu's te laden en meten, de meting van energie in/uit is heel nauwkeurig, maar de rapportage van het laadcircuit, die meestal op voltage stuurt, is lang niet zo reproduceerbaar.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Geen deuk in de achterklep, kan de camera verschoven/verdraaid zijn?[Afbeelding]
zo zie ik het altijd al, je ziet een deel van het kenteken door het fisheye effect op de camera

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:50
Ben benieuwd hoe dit werkt en hoe je dit voor elkaar hebt gekregen!
Plead schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:51:
[Afbeelding]

Iets nieuws? Ben aan het rijden en kan er nu niets mee. Later maar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:07
oetaelse schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:03:
Ben benieuwd hoe dit werkt en hoe je dit voor elkaar hebt gekregen!

[...]
Helaas.. het is gewoon de whatsapp plugin van Chrome die geüpgraded is. Je hebt er niet zoveel aan daar je, om Chrome te gebruiken, stil moet staan. Geen idee waarom die melding in het profiel-scherm opdook. We wachten nog wel een tijdje totdat de echte App komt...

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• coromandel
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
MartijnEV schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:37:
Vandaag was ik bij de dealer om een kofferbakmat af te halen. Bij het vertrek sprong de auto terug van D naar N na het in D zetten, waardoor ik niet weg kon rijden. Tweede keer dat me dit gebeurde in de afgelopen 7 weken…….
Herkenbaar probleem. Heb het ook twee keer gehad, maar inmiddels is dat alweer weken geleden.
Kan het zijn dat de auto nog niet op ready stond en je (te snel) weg wilde rijden?

Sinds ik daar rekening mee hou, heb ik geen problemen meer gehad.
(maar vanuit Volvo wordt er natuurlijk een fix uitgerold).

2024 model?

• MartijnEV
coromandel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:30:
[...]

Herkenbaar probleem. Heb het ook twee keer gehad, maar inmiddels is dat alweer weken geleden.
Kan het zijn dat de auto nog niet op ready stond en je (te snel) weg wilde rijden?

Sinds ik daar rekening mee hou, heb ik geen problemen meer gehad.
(maar vanuit Volvo wordt er natuurlijk een fix uitgerold).

2024 model?
Interessant, het zou inderdaad kunnen dat de bug optrad wanneer de keuzehendel in D werd gezet vóórdat het Ready symbool ‘aan’ stond. Niet op gelet. Maar denk niet dat dat zo was in mijn situatie, ik doe altijd eerst mijn gordel om voordat ik in D zet, dan is er genoeg tijd verstreken voor Ready.

De dealer heeft software pakket 3.2.5 geïnstalleerd. Daarin zit ook de bug fix voor het soms optredende ‘terugspringen naar N’ probleem. Hiervoor had ik software pakket versie 3.1.9.
Ik zeg bewust pakket omdat het versienummer niet staat voor 1 ECU/module die een update krijgt, maar vele verschillende ECU’s/modules in de auto die een update (kunnen) krijgen. Dat legde de monteur ook zo uit.

Ik heb een EX40 en die is officieel van modeljaar 2025. (Er bestaan geen EX40’s van modeljaar 2024; de modeljaarwisselingen bij Volvo zijn altijd in de Juli of Augustus periode, vandaar. Nadien krijgt het modeljaar altijd het nummer van het nog komende jaar. Vreemd maar waar!).

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:55
Ik zie wel een nieuw type icoontje als ie aan de lader hangt linksboven :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76i9UA0lmTUiV_Hawh875_oMIHw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gbRVYnBcSkL2QlIMPLNX1E8S.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Ophidian schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

[Afbeelding]
Dat zat er bij 5.44.0 ook al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
De linker achterdeur gaat opeens niet meer open, niet van buiten en niet van binnen. Kinderslot aan/uit zetten helpt niet. Vergrendelen en ontgrendelen ook niet. De auto is nog geen 2 maanden oud.

Is dit een bekend probleem? En is er zelf iets aan te doen of wordt dit een werkplaatsbezoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:24
MartijnEV schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:14:
De linker achterdeur gaat opeens niet meer open, niet van buiten en niet van binnen. Kinderslot aan/uit zetten helpt niet. Vergrendelen en ontgrendelen ook niet. De auto is nog geen 2 maanden oud.

Is dit een bekend probleem? En is er zelf iets aan te doen of wordt dit een werkplaatsbezoek?
Voor zover ik weet is dit geen bekend probleem. Auto 15 min afgesloten laten met sleutel uit de buurt en dan weer eens opnieuw proberen? Ik had laatst ook per ongeluk achterraambediening vergrendeld, niet gerealiseerd dat dit ook kinderslot ‘enabled’. Wellicht even aan en uitzetten met knop bij raambediening bestuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 21:18
[...]

vandaag getest.

Nu de berekening:

Zoals ik inderdaad ook al concludeerde.
Vanaf 12 februari 2024 is er eea gewijzigd in de verbruik-gegevens van de app.
Voor die datum zie ik vooral 0 / 0.49 / 0.81 en op langere ritten wat hogere getallen. Na die datum zijn meer normaal verspreide getallen.

[ Voor 6% gewijzigd door DrBOB101 op 31-08-2024 20:35 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Zou kunnen dat een update de crop van de camera heeft aangepast bij jouw auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Hebben jullie dat gezien? De XC90 krijgt een facelift en een upgrade van het infotainment systeem met groter scherm….. hoewel het er wel ‘ingeprakt’ lijkt ziet er uit alsof het ook in de 40 en 60 serie zou kunnen gaan komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC6dEcBANsdMZ3XAgZyngFfKXeg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AsQ2bDxyFcPANPojpF55eRBq.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 31-08-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Mga1600 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:33:
Hebben jullie dat gezien? De XC90 krijgt een facelift en een upgrade van het infotainment systeem met groter scherm. Ziet er uit alsof het zo in de 40 serie past…..

[Afbeelding]
Gezien, maar kan niet zeggen dat ik het er mooi uit vind zien. Ons geïntegreerde scherm past mooier.
Wat van mij anders zou mogen is dat het vlak met de rest van het dashboard is ipv verzonken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MartijnEV
MartijnEV schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:14:

Update: ik heb het probleem (zelf) opgelost!
Doordat mijn kinderen bij het weg gaan vaak aan de deurgreep trekken voordat ik de auto heb ontgrendeld, kwam ik op de gedachte: stel dat het probleem ontstaan is toen mijn kind aan de greep trok precies toen ik de auto ontgrendelde; dat daardoor een palletje of zo in het mechanisme verkeerd is gaan staan.
Met die gedachte heb ik zojuist de omgekeerde actie uitgevoerd: aan de deurgreep trekken en zo vasthouden, en dan terwijl de deurgreep zo vastgehouden wordt de auto vergrendelen. Dan deurgreep loslaten en ‘in normale toestand’ de auto weer ontgrendelen. En jawel: het mechanisme werkt weer normaal! De deur kan weer gewoon geopend worden. Scheelt weer een werkplaatsbezoek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
MartijnEV schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:16:
[...]

Update: ik heb het probleem (zelf) opgelost!
Doordat mijn kinderen bij het weg gaan vaak aan de deurgreep trekken voordat ik de auto heb ontgrendeld, kwam ik op de gedachte: stel dat het probleem ontstaan is toen mijn kind aan de greep trok precies toen ik de auto ontgrendelde; dat daardoor een palletje of zo in het mechanisme verkeerd is gaan staan.
Met die gedachte heb ik zojuist de omgekeerde actie uitgevoerd: aan de deurgreep trekken en zo vasthouden, en dan terwijl de deurgreep zo vastgehouden wordt de auto vergrendelen. Dan deurgreep loslaten en ‘in normale toestand’ de auto weer ontgrendelen. En jawel: het mechanisme werkt weer normaal! De deur kan weer gewoon geopend worden. Scheelt weer een werkplaatsbezoek!
Super dat.je het zelf hebt kunnen oplossen. Dat ‘eerder aan de deurgreep trekken dan dat bestuurder ontgrendeld’ lijkt haast een universeel gender- en leeftijdspecifiek iets :+

[ Voor 0% gewijzigd door austin_77 op 01-09-2024 09:00 . Reden: Spelfout opgelost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
austin_77 schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:59:
[...]

…. Dat ‘eerder aan de deurgreep trekken dan dat bestuurder ontgrendeld’ lijkt haast een universeel gender- en leeftijdspecifiek iets :+
Klopt……Ik heb regelmatig dat mijn vrouw net iets te snel is als ze als bijrijder instapt. Ze heeft dan wel haar autosleutel bij zich. Kortom, dan schuift en ‘klimt’ de stoel naar de positie die zij in haar profiel heeft staan - waardoor ik niet zonder hoofdstoten in kan stappen.En ineens zijn haar infotainment instellingen actief. Luxe probleem…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Mga1600 schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:42:
[...]

Klopt……Ik heb regelmatig dat mijn vrouw net iets te snel is als ze als bijrijder instapt. Ze heeft dan wel haar autosleutel bij zich. Kortom, dan schuift en ‘klimt’ de stoel naar de positie die zij in haar profiel heeft staan - waardoor ik niet zonder hoofdstoten in kan stappen.En ineens zijn haar infotainment instellingen actief. Luxe probleem…….
Off-Topic: jaaaaa heeel herkenbaar. En zeer vervelend toen ik nog one-pedal-drive aan had staan en zij niet. Dan is het wel ff wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
austin_77 schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:59:
[...]

Super dat.je het zelf hebt kunnen oplossen. Dat ‘eerder aan de deurgreep trekken dan dat bestuurder ontgrendeld’ lijkt haast een universeel gender- en leeftijdspecifiek iets :+
Mijn vrouw staat regelmatig met haar voet onder de bumper te zwaaien, terwijl ik de huisdeur nog op slot sta te draaien. “Waarom doet hij het niet?” En dat dan iedere keer weer. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vreemd, mischien een MY dingetje? Want ik heb in 3,5 jaar nog nooit een deel van het nummerbord in de achteruit camera gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:54:
[...]

Vreemd, mischien een MY dingetje? Want ik heb in 3,5 jaar nog nooit een deel van het nummerbord in de achteruit camera gezien...
ik wel, vanaf dag 1 in beeld.
MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Je bent niet de enige, bij mij ook ineens (MY21)

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Dan wijst alles er op dat er een software update geweest is die de crop van de camera gewijzigd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dus minder beeld en een irritante kentekenplaat in beeld? Klinkt niet logisch en niet goed getest. Maarja, das niets nieuws bij Volvo 😬😁😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:17:
Dus minder beeld en een irritante kentekenplaat in beeld? Klinkt niet logisch en niet goed getest. Maarja, das niets nieuws bij Volvo 😬😁😏
Weet niet of dat een software dingetje is. Bij mij is het niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ophidian schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie dat jij een onderdeel "Luchtzuivering" in de app hebt staan, die staat er bij mij niet bij. Misschien iets dat op MY21 nog niet aanwezig is.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Montalbano schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:56:
[...]

Ik zie dat jij een onderdeel "Luchtzuivering" in de app hebt staan, die staat er bij mij niet bij. Misschien iets dat op MY21 nog niet aanwezig is.
Ik meen mij te herinneren dat er een optie “CleanZone” was. Het onderdeel “Luchtzuivering” in de app hoort misschien daar bij? Ik doe maar een gok.

Ik heb die optie ook niet in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Laatst online: 16-09 07:31
Heeft er iemand ervaring met een vakantie met daktent met de EX40/XC40? Hoe bevalt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:38:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat er een optie “CleanZone” was. Het onderdeel “Luchtzuivering” in de app hoort misschien daar bij? Ik doe maar een gok.

Ik heb die optie ook niet in de app.
Die aanname klopt maar deze optie is pas vanaf my23 aanwezig. En dan ook nog niet eens op alle uitvoeringen denk ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakthi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-07 17:02
In verkeerd topic.

[ Voor 94% gewijzigd door Rakthi op 02-09-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
Kammika schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:30:
[...]

Weet niet of dat een software dingetje is. Bij mij is het niet zo.
Kan je dit eens tonen aan de groep? :9 In alle demo wagens en eigen wagen XC40/C40 die ik gereden heb was een groot deel van de nummerplaat te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
BrightSun schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:18:
Heeft er iemand ervaring met een vakantie met daktent met de EX40/XC40? Hoe bevalt dit?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, vooral naar het type dakrails dat hiervoor dan zou werken. Ik had bij de bestelling van mijn C40 lease immers die fietsdrager besteld maar ik vind het type montage, namelijk vastklemmen aan de bovenste deurstijl, hiervoor zo afgrijselijk dat ik het nog nooit gebruikt heb en mijn fiets gewoon achterin gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
BrightSun schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:18:
Vorig jaar in september eens getest in de Ardennen. Beviel op zich goed maar het type daktent dat ik had was zeer omslachtig om te monteren. Reken verder op zowat 5 kWh meer verbruik tijdens het rijden en vergeet vooral het alarm niet in beperkte modus te zetten als je gaat slapen, tenzij je heel de camping wenst wakker te maken 's nachts 😅.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRKm5EOqp_q3XO_4kzrBRi75KlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6N9zIWzmIJXxezTM5UNlNG8p.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren trouwens zeer dankbaar voor de nieuwe melding bij 'n onvergrendelde wagen. Dagje strand en weliswaar mijn sleutels in de auto vergeten in de bekerhouder. Na 10 min direct melding en auto vergrendeld via de app. Uiteraard dom van mezelf om de sleutels daar te laten maar iedereen is wel eens verstrooid en dan word ik toch erg blij van deze functionaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik ging zaterdag boodschappen doen met mijn dochter. Ik was al weer in de auto gaan zitten terwijl mijn dochter nog even een andere winkel in moest. Ik kreeg na 10 minuten keurig een melding dat de auto niet afgesloten was. Terwijl ik er in zat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb het volgende al twee keer meegemaakt. Ik stap in de auto en terwijl de deur nog openstaat zet ik de auto in D. Als je dan de rem loslaat, begint de auto te rijden! Dit is met OPD aan. Als de deur dicht is, gebeurt dit niet. Of het heeft met de gordel te maken. In elk geval schrik je je een hoedje. Vooral als de neus van je auto ergens vlak voor staat.

Ik zal nog eens testen of de open deur of de gordel het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-09 13:20
Venomer schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:24:
Ik heb het volgende al twee keer meegemaakt. Ik stap in de auto en terwijl de deur nog openstaat zet ik de auto in D. Als je dan de rem loslaat, begint de auto te rijden! Dit is met OPD aan. Als de deur dicht is, gebeurt dit niet. Of het heeft met de gordel te maken. In elk geval schrik je je een hoedje. Vooral als de neus van je auto ergens vlak voor staat.

Ik zal nog eens testen of de open deur of de gordel het verschil maakt.
Ik kan met een open deur niet gaan rijden.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Laatst online: 22-09 14:53

KabalA!

[ No-Life ]

ArnoudN schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:30:
[...]

Wel als je je gordel om hebt, als ik me niet vergis.

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ArnoudN schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:30:
[...]

Voor de duidelijkheid: ik wil ook helemaal niet gaan rijden. Als OPD aan staat, blijft de auto normaalgesproken stilstaan tot je het stroompedaal intrapt. Maar nu dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
Largamelion schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:58:
[...]
Vorig jaar in september eens getest in de Ardennen. Beviel op zich goed maar het type daktent dat ik had was zeer omslachtig om te monteren. Reken verder op zowat 5 kWh meer verbruik tijdens het rijden en vergeet vooral het alarm niet in beperkte modus te zetten als je gaat slapen, tenzij je heel de camping wenst wakker te maken 's nachts 😅.

[Afbeelding]

Gisteren trouwens zeer dankbaar voor de nieuwe melding bij 'n onvergrendelde wagen. Dagje strand en weliswaar mijn sleutels in de auto vergeten in de bekerhouder. Na 10 min direct melding en auto vergrendeld via de app. Uiteraard dom van mezelf om de sleutels daar te laten maar iedereen is wel eens verstrooid en dan word ik toch erg blij van deze functionaliteit!
Wij hebben de auto nog niet heel lang maar zitten op dit moment op een gemiddeld verbruik van 18 kWh per 100 km na (volgens mij) 3500km. Als dat toeneemt naar 23 is dat wel fors. Dat is 28% meer verbruik. Wij zijn het niet van plan, maar ik kan me wel voorstellen dat een caravan achter een EV dan helemaal onmogelijk is.

Gelukkig betaalt de werkgever de laadkosten, maar dat betekent wel dat we wat vaker zullen moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
BrightSun schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:49:
[...]

Wij hebben de auto nog niet heel lang maar zitten op dit moment op een gemiddeld verbruik van 18 kWh per 100 km na (volgens mij) 3500km. Als dat toeneemt naar 23 is dat wel fors. Dat is 28% meer verbruik. Wij zijn het niet van plan, maar ik kan me wel voorstellen dat een caravan achter een EV dan helemaal onmogelijk is.

Gelukkig betaalt de werkgever de laadkosten, maar dat betekent wel dat we wat vaker zullen moeten laden.
Mss zijn er aerodynamischere daktenten maar degene die ik had was een 20-25cm plat vooraan (vertikaal), dat pakt behoorlijk wat wind. Ik reed samen met dat busje op de foto heen en die haalde max 110km/u en bergop minder, dus mijn verbruik was grotendeels gelijk met mijn verbruik zonder daktent doordat ik 20km/u trager reed op de snelweg dan normaal. Op de terugweg reden we niet samen en reed ik dus 120-125 km/u, toen zag ik pas het verschil. Nu is mijn gemiddeld gebruik na 30.000 km sowieso een pak hoger dan het jouwe, ik zit momenteel op 21,5 en dat was voor de zomervakantie 23 dus dat zal de komende maanden weer stijgen.

Maar het kan dus met ongeveer evenveel verbruik, je zal alleen wat snelheid moeten minderen :). Om die reden heb ik er ook nooit een gekocht. Door het hogere verbruik zou ik de daktent telkens van mijn dak moeten halen en dat is veel te veel gedoe + lukt niet alleen. Als je een garage hebt waar je de daktent + daktrails in een stuk kan ophangen met een katrolsysteem dan zou ik het wel aanschaffen, maar helaas heb ik dat niet ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

BrightSun schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:49:
[...]

In de winter zit ik rond 24, zomer rond 17 kWh/100km gemiddeld.
In de zomer met caravan heb ik na 160 km rijden nog 24% accu over, vond ik wel een mooi moment om te gaan laden. de volgende zou ik volgens de wagen nog 4% over hebben, maar ik weet dat met name de laatste 30 km die cijfers ineens veel sneller dalen, heb ik geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:12:
[...]
Mss zijn er aerodynamischere daktenten maar degene die ik had was een 20-25cm plat vooraan (vertikaal), dat pakt behoorlijk wat wind. Ik reed samen met dat busje op de foto heen en die haalde max 110km/u en bergop minder, dus mijn verbruik was grotendeels gelijk met mijn verbruik zonder daktent doordat ik 20km/u trager reed op de snelweg dan normaal. Op de terugweg reden we niet samen en reed ik dus 120-125 km/u, toen zag ik pas het verschil. Nu is mijn gemiddeld gebruik na 30.000 km sowieso een pak hoger dan het jouwe, ik zit momenteel op 21,5 en dat was voor de zomervakantie 23 dus dat zal de komende maanden weer stijgen.

Maar het kan dus met ongeveer evenveel verbruik, je zal alleen wat snelheid moeten minderen :). Om die reden heb ik er ook nooit een gekocht. Door het hogere verbruik zou ik de daktent telkens van mijn dak moeten halen en dat is veel te veel gedoe + lukt niet alleen. Als je een garage hebt waar je de daktent + daktrails in een stuk kan ophangen met een katrolsysteem dan zou ik het wel aanschaffen, maar helaas heb ik dat niet ter beschikking.
Eerlijk gezegd lijkt me zo’n daktent wel stoer maar niet handig - zeker als je er in de nacht een keer uit moet. Mijn tent-kampeer keuze zou daarom zijn om zo’n bak op de trekhaak te zetten en daar een opblaasbare tent bij te kopen (zo’n tent hebben we nu ook als koppelbare of los te gebruiken voortent bij de VWCamper - die tent staat echt in een paar minuten) tenzij ik zou willen kamperen in een gebied waar er veel gevaarlijke beesten over de grond kruipen…...

(Foto’s zijn niet van onze bus trouwens) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQe1RHA6vBCvtM9y0I90lpNmPQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vtjA4NKra6JuxTbT3ixR73UM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxoI6_x9lWlXUTfMfFZNptuVrUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GySur6SV2WtPEcClZK4sVpwP.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mga1600 op 02-09-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
Mga1600 schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:00:
[...]

Eerlijk gezegd lijkt me zo’n daktent wel stoer maar niet handig - zeker als je er in de nacht een keer uit moet. Mijn tent-kampeer keuze zou daarom zijn om zo’n bak op de trekhaak te zetten en daar een opblaasbare tent bij te kopen (zo’n tent hebben we nu ook als koppelbare of los te gebruiken voortent bij de VWCamper - die tent staat echt in een paar minuten) tenzij ik zou willen kamperen in een gebied waar er veel gevaarlijke beesten over de grond kruipen…...

(Foto’s zijn niet van onze bus trouwens) [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij gaan vaak naar het noorden van Europa en kamperen dan 'in het wild'. Zo'n daktent lijkt ons juist ideaal omdat je die vrij snel kunt opzetten en afbreken. Als we een tent in de auto mee moeten nemen houden we onvoldoende ruimte over. Een tent op de trekhaak zou nog een optie kunnen zijn, maar dan moeten we eerst nog een trekhaak laten installeren. Voordeel daarbij is dan weer dat het verbruik minder wordt beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Sinds de 3.1.9 update gaat regelmatig de navigatie op zwart (XC40 model 2021). Zowel achter het stuur als in het multimedia scherm blijft de kaart zwart. Na een reboot (lang de knop vasthouden) lijkt het weer even goed maar na een paar dagen gaat de kaart weer op zwart. Je hoort wel de navigatie instructies over de speaker.

Dit staat er in de 3.1.9 release notes:
We hebben een aantal verbeteringen aangebracht aan de stabiliteit van het infotainmentsysteem. Hierdoor merkt u misschien dat de kaart niet meer op het bestuurdersdisplay wordt weergegeven wanneer u naar de achteruitversnelling (R) schakelt.
Ik denk echt dat ze iets om zeep hebben geholpen want voor de 3.1.9 update werkt de kaart wel naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
Mga1600 schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:33:
en het geluid uit de HK Audio is nogal ‘dunnentjes’.
Dat het geluid slecht is, is te verwachten natuurlijk. Ze proberen met marketing te doen alsof zo'n soundbar een verbetering is, maar ondanks de prijs voor die losse dingen ga je daar maar moeilijk iets van mooi geluid uit halen. Los van het feit dat het HK geluid van de (X)C40 nu ook niet zo goed is als je zou mogen verwachten van hoe dit verkocht wordt. Ongetwijfeld dat ze bij Volvo verwachtten dat de meeste mensen geen goed geluid gaan kunnen herkennen en gaan zeggen dat het goed is, omdat ze er extra voor betaald hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cdwave
Dat gedoe met de software in de C40, is dat "typisch Volvo", "uniek voor de (X)C40" of "net als op alle elektrische auto's met Google spul"?

Met "gedoe" bedoel ik dan:
  • Traag opstarten
  • Geen standaard mediaspeler (onze Eend uit 1974 kon al cassettebandjes afspelen)
  • Crashes (zodat je moet resetten)
  • Radio gaat meestal niet aan of start niet op laatstgekozen zender
  • Belachelijke USB toegang vraag (bij elke start, en mag niet onder het rijden "ja" zeggen) voor audiowagon
En dan nog wat ik noem "bedieningsperikelen", eigenlijk ook software problemen:
  • wisselen tussen limiter en cruise-control kan alleen via menu, instellingen, rijden, ... en niet gewoon met een knopje zoals op alle auto's die ik ooit gehad heb met die functies
  • CC en limiter houden zich niet aan de instelling (meestal +1 km/h)
  • Lane assist "slingert" en corrigeert heel onrustig
  • Adaptive cruise control rijdt nogal "lomp", zelfs op maximale afstand
  • Adaptive cruise control maakt rare fouten (plotseling optrekken terwijl er een voertuig aanwezig is)
Voor mij is dat gedoe van de entertainment in combinatie met de bedieningsperikelen reden genoeg om voor een volgende leaseauto uit te kijken naar een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
cdwave schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:36:
Dat gedoe met de software in de C40, is dat "typisch Volvo", "uniek voor de (X)C40" of "net als op alle elektrische auto's met Google spul"?

• Traag opstarten
  • Geen standaard mediaspeler (onze Eend uit 1974 kon al cassettebandjes afspelen)
  • Belachelijke USB toegang vraag (bij elke start, en mag niet onder het rijden "ja" zeggen) voor audiowagon
  • wisselen tussen limiter en cruise-control kan alleen via menu, instellingen, rijden, ... en niet gewoon met een knopje zoals op alle auto's die ik ooit gehad heb met die functies
  • Adaptive cruise control maakt rare fouten (plotseling optrekken terwijl er een voertuig aanwezig is)
Voor mij is dat gedoe van de entertainment in combinatie met de bedieningsperikelen reden genoeg om voor een volgende leaseauto uit te kijken naar een ander merk.
Ieder merk heeft zijn eigen "gedoe" en "perikelen". Hier op Tweakers hebben veel auto's een eigen topic. Daar kun je lezen dat andere merken dit ook hebben.

De Lane Keeping Assistant is niet bedoeld om koers te houden, maar om te voorkomen dat je buiten je rijstrook raakt. Of bedoel je Pilot Assist?

Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van de perikelen die jij noemt. De stabiliteit van het infotainmentsysteem is wel een issue, dat sinds de laatste update erger is geworden. Gelukkig brengt Volvo regelmatig updates uit. Ik hoop dat het binnenkort opgelost wordt.

Hoe sterk je je ergert aan de perikelen is persoonlijk. Als je irritaties groter worden dan je rijgenot, moet je inderdaad wat anders kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
-Vasa- schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:55:
[...]

Dat het geluid slecht is, is te verwachten natuurlijk. Ze proberen met marketing te doen alsof zo'n soundbar een verbetering is, maar ondanks de prijs voor die losse dingen ga je daar maar moeilijk iets van mooi geluid uit halen. Los van het feit dat het HK geluid van de (X)C40 nu ook niet zo goed is als je zou mogen verwachten van hoe dit verkocht wordt. Ongetwijfeld dat ze bij Volvo verwachtten dat de meeste mensen geen goed geluid gaan kunnen herkennen en gaan zeggen dat het goed is, omdat ze er extra voor betaald hebben.
Eens, ik vind het goed genoeg, maar het is inderdaad geen premium.
Nou is de meerprijs voor HK ook klein in vergelijking wat je bij andere merken soms geacht wordt te betalen….. en in dat kader ben ik tevreden.

Maar ‘ooit’ stond Volvo juist bekend om het goede geluid, zoals bijvoorbeeld destijds in de V70 (althans met de premium audio) en recenter in de XC90-II op basis van Sensus in de uitvoering met Bowers & Wilkins’ Audio ( wel met een meerprijs van 3000 euro geloof ik) dat was fantastisch. Maar ik heb ook wel,gelezen dat met de intrede van AAOS in die auto’s ook daarbij een aantal instellingen vervallen zijn. Zonde.,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:01:
[...]

Ieder merk heeft zijn eigen "gedoe" en "perikelen". Hier op Tweakers hebben veel auto's een eigen topic. Daar kun je lezen dat andere merken dit ook hebben.

De Lane Keeping Assistant is niet bedoeld om koers te houden, maar om te voorkomen dat je buiten je rijstrook raakt. Of bedoel je Pilot Assist?

Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van de perikelen die jij noemt. De stabiliteit van het infotainmentsysteem is wel een issue, dat sinds de laatste update erger is geworden. Gelukkig brengt Volvo regelmatig updates uit. Ik hoop dat het binnenkort opgelost wordt.

Hoe sterk je je ergert aan de perikelen is persoonlijk. Als je irritaties groter worden dan je rijgenot, moet je inderdaad wat anders kiezen.
Ik herken niet in het gedrag van de ACC wat je beschrijft. Ik gebruik het altijd en ben er blij mee. Lane assist is alleen maar hinderlijk waarschuwingsdingetje wat kleine correcties.geeft….. dat staat uit bij mij, Pilot Assist gebruik ik altijd op snelwegen en veel op 80/100 km per uur wegen. Gaat bijna altijd prima. Het systeem reageert alleen wel eens wat heftig op de vierkante blokken die rechts bij enkele afslagen op de weg zijn geschilderd. Ik heb daarover met Volvo gesproken en die erkennen dat, maar zeggen erbij dat NL het enige land is waar die gebruikt worden en dat die dingen niet in het ‘Europese wegenbestek’ staan En dus eigenlijk ook niet gebruikt horen te worden. En juist dat bestek is de basis voor het maken van PA systemen.

Ik gebruik ook AudioWagon ook maar USB gebruik is kennelijk heel ouderwets, bij veel nieuwe auto’s ook van andere merken kan dat ook niet meer ….. Je krijgt in plaats daarvan bij Volvo gratis data om te streamen. Lossless klinkt beter dan streamen daarom gebruik ik ook wel USB sticks. De app AudioWagon (van een derde partij) maakt het mogelijk, maar Google houdt vol dat die app zich niet aan de specs houdt en heeft hem verbannen uit de Playstore.- er was een periode dat die app ook niet meer werkte. Volvo heeft toen naar Google toe de nek uitgestoken en voor een gedoog- constructie voor de app bepleit (met tegenzin).

Als AudioWagon zich aan de specs van Google zou houden was er niets aan de hand, aldus Volvo, maar daar hebben ze bij AW kennelijk geen zin in of geen tijd voor en dus wijzen ze naar Volvo alsof dat de boosdoeners zijn. Ik ga er vanuit dat Volvo geen reden heeft om er over te liegen omdat ze immers geen belanghebbende partij zijn…..?

Over nauwkeurigheden van snelheid bij ACC (we hebben geen gewone CC meer toch) , ik kan daar niet wakker van liggen. Want precies 100 aanhouden ( of een ander getal) zou sowieso maar schijnnauwkeurigheid zijn vanwege tellersafwijking en de aflezing wordt zelfs door andere bandenspanning beïnvloedt. In onze VW Camper is de afwijking minstens zo ruim.

Ik merk ook dat de laatste OTA wat onrust heeft gebracht, maar als je ziet hoeveel beter de boel in 3 jaar al is geworden komt dit ook wel weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:36:

• Traag opstarten
Deels een herkenbaar lijstje maar niet zodanig dat het hinderlijk is in de meeste gevallen.
- stabiliteit multitainmentsystem: is redelijk, er zijn dagen dat het traag is maar dan blijkt eigenlijk altijd wel dat het systeem de maps van google aan het updaten is, even negeren, dag later is het weer in orde vaak. ja ik mopper er wel eens op, maar er zijn veel meer dagen dat het goed gaat dan niet. Ik moet realistisch blijven ;-)

- Lane assist is wat anders dan Pilot assist, de laatste houd je in de rijbaan en volgt die, gaat heel vaak prima, soms bij afslagen raakt het wat in de war van de rare belijningen met name op spitsstroken.
En de 60 kmh wegen waar de middenlijn ontbreekt en de zijlijnen als stippellijn veel te ver richting midden van de weg staan, is soms ook een dingetje. Ligt aan de debiele belijning daar, niet aan je auto.
Lane assist komt pas in actie als je een lijn te dicht nadert, even een trilling in het stuur en dan een correctie, maar is niet bedoeld om de rijbaan te blijven volgen. Het is voor sommigen irritant, ik vind het wel fijn en zeker als je er een beetje mee kunt omgaan kun je het gebruiken om tegen de zijlijn aan te blijven hangen. Iets tegendruk op het stuur geven en je blijft net buiten de trillingenterwijl het systeem je probeert van de lijn af te houden, eenmaal balans daartussen en je rijdt kaarsrecht langs die lijn.

- ACC, heeft de neiging soms wat te vroeg af te remmen, helemaal berucht is de situatie waarbij er een vrachtwagen rijdt en daarachter nog een auto. Je ACC acteert op die auto en houdt in. ALs die auto ineens naar links gaat ziet het systeem ineens een obstakel verdwijnen en geeft gas, tot het de vrachtwagen daarvoor in de gaten krijgt en houdt weer in. Dat ligt wederom niet aan je auto, maar aan het verkeersbeeld voor je. Je kunt het voor zijn door zelf op tijd een baan naar links te gaan. of iets stroom bij te geven als je ziet dat er toch weer een obstakel opduikt, zodat het afremmen niet te abrupt gaat.

- Audio, je hebt het over media afspelen van een USB, laat ik zeggen ik doe dat niet. Ik heb meer dan genoeg aan de radio en SPotify. DIe laatste hebben we al jaren een familie account mee en dat houden we voorlopig aan want we vinden het allemaal een fijne dienst die we veel gebruiken.
Met de juiste afspeellijsten aanmaken heb je geen USB meer nodig, via SPotify gaat dat prima en geen gedoe met audio wagonnetjes en dergelijke.
Ik heb geen Harman systeem, dus kwaliteit van SPotify versus USB kan ik niet echt horen, maar dat kan ook liggen aan het gehoorverlies op bepaalde tonen dat ik van jongs af aan heb door dat ik geboren ben onder een aanvliegroute van Schiphol, ik hoor bepaalde middentonen niet en hoge tonen zijn ook slecht. Gevolg is dat alles sowieso al doffer klinkt dan zou moeten, en juist daarin horen velen kennelijk verschil in systemen. Ik hoor het niet. Schuld van vooral die vliegtuigen van de jaren 70-80 die soms een keihard hoog fluitend lawaai maakten (DC8 is berucht daarom), dus al die vluchtjes van vakantiegangers hebben bij mij wat tol geeist in die jaren...

Maar zoals anderen al zeiden, het is allemaal persoonlijke smaak en beleving, zo zal ik never een EX30 kiezen, ik heb een hekel aan die vensterbanken met een soort ipad in het midden, dus Tesla zal het ook nooit worden. Ik wil gewoon een normaal uiterlijk van een dashboard, en dat heeft de XC40 zeker wel. Dan betaal ik maar bij (bij ons best nog een flink bedrag wegens de budget overschrijding van de XC40 op het leasebudget), liever dan mij 5 jaar lang ergeren aan een volkomen mislukt design interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Venomer schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:01:
[...]
Voort alle duidelijkheid: Ik bedoelde blijkbaar "Pilot Assist".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 13:47
De ACC ken ik goed genoeg, dat ik tekortkomingen meestal zie aankomen en kan opheffen door wat met het gaspedaal te spelen. Als je dat soepel en automatisch leert doen, is het juist een erg relaxte ervaring en behoorlijk voorspelbaar.

De Pilot Assist vind ik in 90% van de gevallen erg fijn. In 5% matig en in de laatste 5% ronduit stom. Dat ie ineens aan je stuur begint te rukken als ie de belijning even niet goed snapt. Of dat ie je ineens naar links of rechts in de rijbaan stuurt en je echt vrij hard moet tegensturen. Extra stom als vervolgens de Lane Assist begint te mekkeren dat je over de lijn gaat. DAT DOE JE TOCH ZELF!! |:(
Pagina: 1 ... 267 ... 337 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"