cdwave schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:36:
Dat gedoe met de software in de C40, is dat "typisch Volvo", "uniek voor de (X)C40" of "net als op alle elektrische auto's met Google spul"?
Met "gedoe" bedoel ik dan:
- Traag opstarten
- Geen standaard mediaspeler (onze Eend uit 1974 kon al cassettebandjes afspelen)
- Crashes (zodat je moet resetten)
- Radio gaat meestal niet aan of start niet op laatstgekozen zender
- Belachelijke USB toegang vraag (bij elke start, en mag niet onder het rijden "ja" zeggen) voor audiowagon
En dan nog wat ik noem "bedieningsperikelen", eigenlijk ook software problemen:
- wisselen tussen limiter en cruise-control kan alleen via menu, instellingen, rijden, ... en niet gewoon met een knopje zoals op alle auto's die ik ooit gehad heb met die functies
- CC en limiter houden zich niet aan de instelling (meestal +1 km/h)
- Lane assist "slingert" en corrigeert heel onrustig
- Adaptive cruise control rijdt nogal "lomp", zelfs op maximale afstand
- Adaptive cruise control maakt rare fouten (plotseling optrekken terwijl er een voertuig aanwezig is)
Voor mij is dat gedoe van de entertainment in combinatie met de bedieningsperikelen reden genoeg om voor een volgende leaseauto uit te kijken naar een ander merk.
Deels een herkenbaar lijstje maar niet zodanig dat het hinderlijk is in de meeste gevallen.
- stabiliteit multitainmentsystem: is redelijk, er zijn dagen dat het traag is maar dan blijkt eigenlijk altijd wel dat het systeem de maps van google aan het updaten is, even negeren, dag later is het weer in orde vaak. ja ik mopper er wel eens op, maar er zijn veel meer dagen dat het goed gaat dan niet. Ik moet realistisch blijven ;-)
- Lane assist is wat anders dan Pilot assist, de laatste houd je in de rijbaan en volgt die, gaat heel vaak prima, soms bij afslagen raakt het wat in de war van de rare belijningen met name op spitsstroken.
En de 60 kmh wegen waar de middenlijn ontbreekt en de zijlijnen als stippellijn veel te ver richting midden van de weg staan, is soms ook een dingetje. Ligt aan de debiele belijning daar, niet aan je auto.
Lane assist komt pas in actie als je een lijn te dicht nadert, even een trilling in het stuur en dan een correctie, maar is niet bedoeld om de rijbaan te blijven volgen. Het is voor sommigen irritant, ik vind het wel fijn en zeker als je er een beetje mee kunt omgaan kun je het gebruiken om tegen de zijlijn aan te blijven hangen. Iets tegendruk op het stuur geven en je blijft net buiten de trillingenterwijl het systeem je probeert van de lijn af te houden, eenmaal balans daartussen en je rijdt kaarsrecht langs die lijn.
- ACC, heeft de neiging soms wat te vroeg af te remmen, helemaal berucht is de situatie waarbij er een vrachtwagen rijdt en daarachter nog een auto. Je ACC acteert op die auto en houdt in. ALs die auto ineens naar links gaat ziet het systeem ineens een obstakel verdwijnen en geeft gas, tot het de vrachtwagen daarvoor in de gaten krijgt en houdt weer in. Dat ligt wederom niet aan je auto, maar aan het verkeersbeeld voor je. Je kunt het voor zijn door zelf op tijd een baan naar links te gaan. of iets stroom bij te geven als je ziet dat er toch weer een obstakel opduikt, zodat het afremmen niet te abrupt gaat.
- Audio, je hebt het over media afspelen van een USB, laat ik zeggen ik doe dat niet. Ik heb meer dan genoeg aan de radio en SPotify. DIe laatste hebben we al jaren een familie account mee en dat houden we voorlopig aan want we vinden het allemaal een fijne dienst die we veel gebruiken.
Met de juiste afspeellijsten aanmaken heb je geen USB meer nodig, via SPotify gaat dat prima en geen gedoe met audio wagonnetjes en dergelijke.
Ik heb geen Harman systeem, dus kwaliteit van SPotify versus USB kan ik niet echt horen, maar dat kan ook liggen aan het gehoorverlies op bepaalde tonen dat ik van jongs af aan heb door dat ik geboren ben onder een aanvliegroute van Schiphol, ik hoor bepaalde middentonen niet en hoge tonen zijn ook slecht. Gevolg is dat alles sowieso al doffer klinkt dan zou moeten, en juist daarin horen velen kennelijk verschil in systemen. Ik hoor het niet. Schuld van vooral die vliegtuigen van de jaren 70-80 die soms een keihard hoog fluitend lawaai maakten (DC8 is berucht daarom), dus al die vluchtjes van vakantiegangers hebben bij mij wat tol geeist in die jaren...
Maar zoals anderen al zeiden, het is allemaal persoonlijke smaak en beleving, zo zal ik never een EX30 kiezen, ik heb een hekel aan die vensterbanken met een soort ipad in het midden, dus Tesla zal het ook nooit worden. Ik wil gewoon een normaal uiterlijk van een dashboard, en dat heeft de XC40 zeker wel. Dan betaal ik maar bij (bij ons best nog een flink bedrag wegens de budget overschrijding van de XC40 op het leasebudget), liever dan mij 5 jaar lang ergeren aan een volkomen mislukt design interieur.