Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:14
DoubleDot schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:32:
[...]
Dat doet de XC40 anders ook best slecht op adaptive cruisecontrol. Mijn vorige wagen (Tesla Model 3) wist de snelheid constant te houden (+- 1 à 2 per uur) zowel berg op als berg af. Mijn XC40 betrap ik erop dat ik plots 75 à 77 rij (waar 70 toegestaan en 70 als ACC snelheid) of 64 - 65 bergop. Correctie bergop doet hij uiteindelijk wel, maar zeker niet snel
Zelfs op een vlakke weg - als ik de limit of CC van de C40 op "105" instel dan rijdt hij meestal 106, soms 104, en heel af en toe zelfs gewoon 105.

In de handgeschakelde fosiele auto die ik hiervoor had bleef hij altijd netjes binnen de 1km regelen. De CC en limiter werkten ook soepeler. Raar dat die in deze vol-elektrische auto deze veel onrustiger zijn. Beetje luie programmeurs geweest denk ik. Ook de rijbaan volgen doet de C40 niet echt soepel, ik voel allemaal kleine korte koerscorrecties in plaats van dat hij soepel het midden van de strepen aanhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:14
Juancho schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:23:
Als ik jullie trouwens goed begreep heeft een elektrische koelbox die in de P8 achterin aangesloten kan worden niet veel nut of toegevoegde waarde ivm een normale koelbox die je vult met bevoren waterflessen?
Een bevroren PET fles van 1,5 liter deed er in een tent in de zon bij 30 graden bijna drie dagen over om volledig te ontdooien (en zo bleef de kaas dus ook lang koel).

Zorg wel dat alles wat je in de koelbox gooit al gekoeld is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:31
Juancho schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Ja heb toevallig net vanmorgen al onze verblijven gemaild of we daar kunnen laden of dat ze anders tips hebben voor laadopties in de buurt van het verblijf.
Dat is sowieso handig. Mijn laatste hotel kon ik niets over vinden online - maar ze hadden netjes een paal die ik gratis kon gebruiken. Ik zou wel zelf even kijken naar snelladers als je de snelweg afgaat naar je bestemming. Even een snellader pakken terwijl je batterij nog op temp is, beetje erin proppen dat je zeker met 60% aankomt, en dan als laden niet kan (bij mij was er bij 1 hotel de lader stuk) ga je de volgende dag iig niet met geknepen billen op pad :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-06 09:53
4v4t4r schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:11:
[...]

Dat is sowieso handig. Mijn laatste hotel kon ik niets over vinden online - maar ze hadden netjes een paal die ik gratis kon gebruiken. Ik zou wel zelf even kijken naar snelladers als je de snelweg afgaat naar je bestemming. Even een snellader pakken terwijl je batterij nog op temp is, beetje erin proppen dat je zeker met 60% aankomt, en dan als laden niet kan (bij mij was er bij 1 hotel de lader stuk) ga je de volgende dag iig niet met geknepen billen op pad :)
Ja ik had in ABRP al aangegeven dat ik met zo'n 50% bij de eindbestemming wil aankomen. Dan heb je iig genoeg om bij vertrek weer een stuk door te kunnen rijden naar de volgende snellader. Onze eerste stop is Tours en bij het hotel kan je laden. Natuurlijk geen garantie dat die laadpaal in de 1,5 dag dat we daar zijn ook beschikbaar is maar het hotel gaf al aan dat er elders genoeg openbare laadpalen waren. Komt dus wel goed.

Volgens mij zit vlak voor Tours ook nog een Tesla/andere snellader dus die wilde ik sowieso al ff meepakken. Heb er wel vertrouwen in, hoop alleen dat Maps niet constant met achterlijke voorstellen gaat komen die nergens op slaan. Dus flink omrijden of een ladertje ergens achteraf terwijl er gewoon op de route langs de weg snelladers zijn. Het wordt vergoed door mijn werkgever dus in dat kader hebben we ook geen zin/noodzaak om heel gericht de meest goedkope opties te kiezen. We willen gemak, dus gewoon laden als we rond 10-15% zitten. Maar nogmaals, dat komt wel goed, had al wat dingen geconfigureerd in ABRP en de Fastned/ANWB app en er zijn meer dan genoeg opties.

En handig, wat ik las in het nieuws is dat het dit weekend erg druk is, maar wel aan de andere kant van de weg voor ons _/-\o_ . Dus ik verwacht eerlijk gezegd ook geen druktes bij snelladers.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:47
Zonet iOS update 5.44.0 geïnstalleerd. Het lijkt alsof de icoontjes licht zijn aangepast en bij de Onderhoud sectie zie je nu ook wat meer info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaYwgDXRXNMoaDBvdQZPUljUQCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/swwc50CXmyZaq2reol372wEd.png?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:38
nujtrug schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:43:
Zonet iOS update 5.44.0 geïnstalleerd. Het lijkt alsof de icoontjes licht zijn aangepast en bij de Onderhoud sectie zie je nu ook wat meer info:
[Afbeelding]
Nice! Ik zie daarnaast dat ik nu pushbericht voor auto niet op slot aan kan zetten. Ik weet dat sommigen het al gezien hadden, maar bij mij dus pas na deze update…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:57
Kammika schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Nice! Ik zie daarnaast dat ik nu pushbericht voor auto niet op slot aan kan zetten. Ik weet dat sommigen het al gezien hadden, maar bij mij dus pas na deze update…
Je bedoelt deze (staat er nog maar pas in):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtRr4KBiviZrXP4mjsn11Gw7cXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xur7jXVmCdQRo54AcissTEbr.png?f=fotoalbum_large

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:43:
[Afbeelding]
dit is een nergens terug te vinden scherm in de app???

Ik heb het althans nergens, wel een tabje "service" en daar staat "geen opkomend onderhoud nodig" naast een knop "afspraak plannen" meer staat daar niet.
Ook de beloofde optie om de maximale SOC in te stellen is er nog altijd niet, de app is up to date en er zijn geen updates zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTGL8UPA6z5Xg-vDPjjXbmQE7mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgX6C1Gc6nUiGiNV5zEfpZS7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAZ-q44cT3vRK9y-F9ipO_STFyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ff0rNjKJW6D1Ovp7Ei9Os93O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7IpGi1R7Uv_gicGehb_O2lKC74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEgOjQ2kOCkZCRmnxuAZdhcI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 22-08-2024 11:16 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

dit is een nergens terug te vinden scherm in de app???
Als je de update hebt, heb je een extra veld op het scherm met je auto status (nl onderhoud, die staat dan boven de rittenregistratie). Als je daarop klikt kom je op dat nieuwe scherm…

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

Als je de update hebt, heb je een extra veld op het scherm met je auto status (nl onderhoud, die staat dan boven de rittenregistratie). Als je daarop klikt kom je op dat nieuwe scherm…
Moet er wel een update zijn, 5.43.1 is de laatste en is up to date zegt de play store

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:59
iOS is deze keer opnieuw iets vroeger dus, even geduld hebben. Toont nu trouwens ook resterend aantal km op het hoofdscherm naast het percentage, fijn.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:38
Hier ook zuijuist de app bijgewerkt naar 5.44.0. Nu ook de optie zichtbaar voor een notificatie als de auto langer dan 10 minuten ontgrendeld is. Nice!

• nujtrug
DoubleDot schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:05:
iOS is deze keer opnieuw iets vroeger dus, even geduld hebben. Toont nu trouwens ook resterend aantal km op het hoofdscherm naast het percentage, fijn.
Klopt maar nu kan ik nergens meer de buitentemperatuur rond de wagen vinden…

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:33
nujtrug schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Inderdaad, ze kunnen kennelijk niet aan alles denken…..,

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Serieus, wat een prutsers... Hoe moeilijk kan het zijn? Maar bij Volvo lijkt het altijd: je fixt het ene, en je sloopt gelijktijdig het andere... Zucht...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Microkid schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:34:
[...]

Serieus, wat een prutsers... Hoe moeilijk kan het zijn? Maar bij Volvo lijkt het altijd: je fixt het ene, en je sloopt gelijktijdig het andere... Zucht...
Ach, die temperatuur is wel slordig, maar niet het belangrijkste vind ik, want is toch niet een door de auto gemeten waarde en dis iets wat sowieso wel op je telefoon af te lezen is als het moet.
Veel erger vind ik dat de bouw van de app nu al meer dan 3,5 jaar heeft moeten duren en dat het nog niet af is (laadstroom instelling ontbreekt nog, alarm melding bijvoorbeeld is er nog niet)

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:06
Tranquility schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:43:
Hier ook zuijuist de app bijgewerkt naar 5.44.0. Nu ook de optie zichtbaar voor een notificatie als de auto langer dan 10 minuten ontgrendeld is. Nice!
Bleek echter bij mij dan n het echt weer niets te doen, auto expres niet afgesloten, maar geen melding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Marko72 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Bleek echter bij mij dan n het echt weer niets te doen, auto expres niet afgesloten, maar geen melding
Bij mij eerst ook niet, maar zag dat ik in iOS zelf de notificaties uitgezet had voor de Volvo app. Toen dat aan stond deed die het…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Marko72 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Bij mij ook niets gemeld! Berichtgeving staat aan, zowel in de Volvo app als in iOS
Niets te zien echter. Wat doe ik fout?

. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58YY8lIZiaMYo8GUq7x1WXMfrFo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vMgzBsmt4Y6iXNKHPPyljP5R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3zWv4WJhA5hIFoqLvzojd1BQjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NchF01iKQwgLNj25tmufQ5YR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Mga1600 op 23-08-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-06 12:32
Ook hier push melding gekregen van niet gesloten auto.
Android app versie 5.43.1
Volvo software 3.1.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
madhondt schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:41:
Ook hier push melding gekregen van niet gesloten auto.
Android app versie 5.43.1
Volvo software 3.1.9
Zelfde versies maar geen melding ontvangen toen ik eerder deze week mijn auto was vergeten te vergrendelen aan zee, gelukkig niets gestolen.

In de app ook geen opties terug te vinden.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:52
Zowel met 3.1.10 / 5.43.1 als 3.2.5 / 5.44 krijg ik een melding wanneer de auto niet afgesloten is. Echter alleen een melding op het scherm en een lichtsignaal, geen trilling en/of geluid. Dit bij 3 verschillende apparaten, allemaal iOS, terwijl de instellingen juist zijn.

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-06 12:35
[...]

Die temperatuur vind ik niet zo boeiend. Ik heb liever de geschatte range in beeld. Maar smaken verschillen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Venomer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Die temperatuur vind ik niet zo boeiend. Ik heb liever de geschatte range in beeld. Maar smaken verschillen.
En de geschatte range is nu hetzelfde als in de wagen.. was ook een dingetje soms dat die 2 verschillend waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 14:50
cdwave schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:52:
[...]

Een bevroren PET fles van 1,5 liter deed er in een tent in de zon bij 30 graden bijna drie dagen over om volledig te ontdooien (en zo bleef de kaas dus ook lang koel).

Zorg wel dat alles wat je in de koelbox gooit al gekoeld is...
Mensen die over dit soort dingen obsessief nadenken raden aan om je koelbox 2/3 met ijs te vullen en slechts 1/3 met de spullen die je erin wilt. Dit als je erop staat dat wat je erin steekt 4 tot 5 dagen onder de 7 graden blijft.
En wat je kan bevriezen, bevries je best. Denk ook aan de volgorde waarin je je voedsel eruit haalt, zo voorkom je dat de koeler onnodig lang openblijft.

Als je vers voedsel meeneemt kan ook het ook handig zijn twee koelers mee te nemen. Één voor je voedsel en één voor je drinken. Drinken wordt immers niet voedselonveilig tenzij je rauwe melk meeneemt en je gaat die koeler veel vaker openen.

De truc met de bevrorer waterflessen is zeker goed genoeg voor de meeste mensen maar zelf ga ik om zakken ijs in de supermarkt.
Bijkomend vul ik de dag op voorhand reeds de koelbox met ijs zodat die voorverkoeld is. Dat ijs gooi ik weg eens ik die ga vullen. Ook maak ik eerst solide blokken ijs om als onderlaag te gebruiken.
Als dat ijs begint te smelten moet je het niet weggooien, dat blijft immers nog steeds redelijk koel en de ruimte die het inneemt met die temperatuur is beter dan het te laten vullen met warme lucht van buiten als je je koeler opent.

Beetje offtopic natuurlijk, maar ik vermoed dat mensen op Tweakers, ook niet digitale dingen willen tweaken/optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-06 14:50
Deze week ook voor het eerst eens de lange rit naar Frankrijk gemaakt, al was dat maar tot in Bourgogne, en meer specifiek naar het Morvan massief.

Wat een genot om daar te rijden met deze wagen, op en neer met een elegant gemak en door het vele dalen vrijwel geen verbruik. Zoeken naar laders daar is wel nog iets eens je van de péage afgaat maar ik had op voorhand wel al een paal op een paar 100m van waar ik verbleef gevonden die dan ook effectief werkte, was wel even opletten met het feit dat ze 0,02 euro per minuut(!) rekenden dat je er stond.

Snelladen langs de péages liep ook echt super al was het bij de eerste stop al even schrikken toen na 10% laden er een probleem leek te zijn, ik had al even schrik dat ik dat vreemde probleem ging hebben met die slechte connectie met die pin maar gelukkig ging het daarna overal vlot. (Al was het op een bepaald moment wel aanchuiven bij een Aire omdat de vorige Aire waar je kon laden gesloten was)

Grappig moment bij een Total waar er plots 3 Volvo (X)40's stonden op te laden naast mekaar. Ook dan valt weer op wat een mooie wagen het toch is.

Google Maps is wel barslecht in het inschatten van gebruik, letterlijk elke keer 10% minder verbruikt dan origineel gedacht en ik reed toch altijd de maximum toegelaten snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Aangezien mijn ervaring met de EX40 naar het grote buitenlandse ev laden topic is verplaatst even de wagen specifieke dingen hier, want lang niet iedereen komt in dat andere topic volgens mij...

4. Google Maps. Als navigatie absoluut top maar die laadvoorstellen blijven wel een dingetje hoor. Ik had tijdens het laden eens wat lopen testen door niet de mijn in ABRP gekozen laders te gebruiken maar Maps eens de boel laten berekenen. De laders van ABRP Kwamen niet eens naar voren, we moesten volgens Maps soms een half uur omrijden om te laden terwijl er letterlijk op de route snelladers waren. Wat ons betreft een enorme tegenvaller want je hoopt gewoon in te kunnen stappen, eindbestemming invoeren en rijden maar. Helaas. Dat moet echt flink beter wil je blind op Maps kunnen vertrouwen.
5. 4g van NL naar BE ging top, van BE naar FR duurde het ff een kwartiertje. Op onze mobieltjes overigens ook dus het zal wel aan de provider liggen
6. Ook wij werden vandaag verrast door push meldingen van auto niet op slot (we stonden er wel buiten bij). Nog in de app gekeken maar ik zie dit niet staan maar ze komen alsnog door. Overigens niet van het dakraam helaas...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Kammika schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Bij mij eerst ook niet, maar zag dat ik in iOS zelf de notificaties uitgezet had voor de Volvo app. Toen dat aan stond deed die het…
Hier staat alles aan, gisteren even geprobeerd en de auto open laten staan, maar helaas geen enkele melding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Mga1600 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:22:
[...]
Bij mij ook niets gemeld! Berichtgeving staat aan, zowel in de Volvo app als in iOS
Niets te zien echter. Wat doe ik fout?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier staat ook alles aan, zowel bij meldingen in iOS als in de Volvo Cars app.
Maar helaas gebeurt er niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 23:36
Regeneratie zit in de ritregistratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBSstN6eWuuWvXFIYB-Gkg4baak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DRsI0vv6BQDWFP3gcGZnn5uG.jpg?f=user_large

Blijkbaar kan je ook registreren bij T mobile, geen idee wat de meerwaarde zou zijn. Had wat gedoe met LTE, vandaar aan het zoeken in de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPfZXdyJpzO3PKq6uC6xUorrhSE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nK6mypvWUCXHXsbO9dhRjPUA.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Hier al veel meldingen gehad. Laat de auto best vaak open staan op de oprit blijkbaar :P

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Tranquility schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Hier staat ook alles aan, zowel bij meldingen in iOS als in de Volvo Cars app.
Maar helaas gebeurt er niets...
Hier werkt het zonder problemen met dezelfde instellingen in iOS als Volvo Cars app. Ik zet mijn wagen in mijn garage en doe die ook vaak niet op slot en krijg nu hiervan een melding.

Tijdens het typen van dit bericht kreeg ik net een melding, blijkbaar staat mijn vrouw buiten de wagen te wachten aan de sportschool met de deuren nog ontgrendeld :+

[ Voor 32% gewijzigd door RigolleM op 24-08-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
RigolleM schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:50:
[...]
Hier werkt het zonder problemen met dezelfde instellingen in iOS als Volvo Cars app. Ik zet mijn wagen in mijn garage en doe die ook vaak niet op slot en krijg nu hiervan een melding.

Tijdens het typen van dit bericht kreeg ik net een melding, blijkbaar staat mijn vrouw buiten de wagen te wachten aan de sportschool met de deuren nog ontgrendeld :+
Blijft toch raar dat het bij de één wel werkt en bij de ander niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Ophidian schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:26:
Regeneratie zit in de ritregistratie

[Afbeelding]

Blijkbaar kan je ook registreren bij T mobile, geen idee wat de meerwaarde zou zijn. Had wat gedoe met LTE, vandaar aan het zoeken in de auto.

[Afbeelding]
Bedankt, dat van die regeneratie had ik nog niet gezien…..

Edit: De regeneratie is ook voor eerdere ritten zichtbaar en dan is het grappig om nu eens in cijfers te terug zien wat je eigenlijk al wist: bij een snelweg rit is er nauwelijks regeneratie en bij een rit in de bebouwde kom met veel stoppen en starten kan het oplopen tot 30%

[ Voor 14% gewijzigd door Mga1600 op 24-08-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Tranquility schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Blijft toch raar dat het bij de één wel werkt en bij de ander niet..
Inderdaad, dat is onbevredigend! Voor de zekerheid heb ik nog een reset gepleegd van de telefoon en de auto (beide soorten) maar zonder effect.

EDIT niet te verklaren - verder niets gewijzigd - maar vanmiddag werkt die melding ineens wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Mga1600 op 24-08-2024 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Grappig, van een energie slurpende P8 vanwege 120-140 over de Franse snelwegen naar een nieuw positief record van 17,5kWh rustig cruisend mrt 50-80 door de Franse steden. Mooie man die enorme verschillen 😁. Maar wat een heerlijke reis bak zeg, heuvels, bergen, steden... Hrt gaat allemaal zo soepel en smooth. Geen benzine huurauto waarbij je gek wordt van het schakelen en gebrek aan power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:38
Juancho schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:38:
Grappig, van een energie slurpende P8 vanwege 120-140 over de Franse snelwegen naar een nieuw positief record van 17,5kWh rustig cruisend mrt 50-80 door de Franse steden. Mooie man die enorme verschillen 😁. Maar wat een heerlijke reis bak zeg, heuvels, bergen, steden... Hrt gaat allemaal zo soepel en smooth. Geen benzine huurauto waarbij je gek wordt van het schakelen en gebrek aan power.
Kan me helemaal voorstellen, alleen waar wij waren was iets te ver.... Dus ik moest het doen met een 1.0 Seat Ibiza, werkte verder prima maar in de bergen was het wel veel schakelen hoor. Daarbij was het alsof ze in sommige delen van Griekenland het rijbewijs bij een bakje Tzatziki krijgen man man.....

Kwam weer thuis, heerlijk weer om in de auto te stappen en te rijden over betere wegen. Elektrisch rijden is gewoon erg soepel en fijn, snap wel de vraagtekens etc. maar met de tijd gok ik dat zaken opgelost gaan worden voor bereik en laden.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Bedankt, dat van die regeneratie had ik nog niet gezien…..

Edit: De regeneratie is ook voor eerdere ritten zichtbaar en dan is het grappig om nu eens in cijfers te terug zien wat je eigenlijk al wist: bij een snelweg rit is er nauwelijks regeneratie en bij een rit in de bebouwde kom met veel stoppen en starten kan het oplopen tot 30%
Inderdaad. Grappig zeg. Ik heb even teruggebladerd naar de vakantie in Duitsland, waar het bergachtig was. Daar hadden we af en toe zelfs meer dan 30% regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Die range voorspelling lijkt ook nergens meer op te slaan. Ja we hadden een hoger verbruik voor 10 uur lang, maar daarna ook wat uurtjes lokaal rondgereden met bijzonder laag verbruik en dan nog dit aangeven.... Alsof we op wintersport zijn 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2k4Pmu-8OTYq_2RWb2pDfMh7_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwqxqKxva71sVPBh94xLbhuA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:48:
Die range voorspelling lijkt ook nergens meer op te slaan. Ja we hadden een hoger verbruik voor 10 uur lang, maar daarna ook wat uurtjes lokaal rondgereden met bijzonder laag verbruik en dan nog dit aangeven.... Alsof we op wintersport zijn 🤣
Klopt toch? Die rustige uurtjes houdt hij nu nog geen rekening mee, dat duurt toch een weekje eer dit bij mij terug normaliseerd. Nu staat hij bij mij terug op 380km (100%) na een weekje naar het werk rijden aan 40km/u gemiddelde snelheid en het op het einde van de week te laden. Staat nu met 82% aan 330km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Is de kaart in de app veranderd? Zie geen oplaadpunten meer, geen laadgeschiedenis meer. Als ik oplader tag aanklik krijg ik een oplder in de VS. Niet echt een verbetering mi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ophidian schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:10:
Is de kaart in de app veranderd? Zie geen oplaadpunten meer, geen laadgeschiedenis meer. Als ik oplader tag aanklik krijg ik een oplder in de VS. Niet echt een verbetering mi.
De layout van de pagina is inderdaad wat aangepast maar de kaart zelf niet... maar ik zie ook geen laadpunten in mijn omgeving, terwijl ik er gisteren wel nog zag... zal wel een server issue zijn.

EDIT: hebben jullie dit al eens voorgehad, ik had mijn wagen 's avonds laten laden tot 90% en 's morgens voor het ontbijt wou ik die oplaad-limiet naar 100% zetten, zodoende ik voor de lange rit toch 10% extra had. Maar ik slaagde daar totaal niet in, noch via de app noch rechtstreeks in de auto. Los- en aankoppelen van de laadkabel hielp allemaal niet. Dus vertrokken met 90% :'(

[ Voor 28% gewijzigd door RigolleM op 25-08-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
Ophidian schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:10:
Ik krijg gewoon oplaadpunten in de buurt (mits ik die lader tag aanklik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DoubleDot schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Ik krijg gewoon oplaadpunten in de buurt (mits ik die lader tag aanklik)
Deze krijg ik dan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzUZ1PEz2XIJW1s6x_-glhHU3ko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A4rLoYC5LRt6UlDZZsLV0d1a.png?f=user_large

En als ik naar ons huis ga is er niks in de buurt.

Maar dat oplaadgeschiedenis mist is ook best vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ook lachen, rij je met 130 over de A10 in Frankrijk... Popt opeens in het bestuurdersdisplay, pas op overstekende kinderen en een Max van 90 km/h 🤔🤣

Merk wek dst het echt een gemis is dat je de laadsnelheid niet in de app kan zien. Dan kan je beter anticiperen om weer te gaan rijden als je ff een pauze houdt op een langere roadtrip.

[ Voor 38% gewijzigd door Juancho op 25-08-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panda
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:16
Ophidian schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Deze krijg ik dan
[Afbeelding]

En als ik naar ons huis ga is er niks in de buurt.

Maar dat oplaadgeschiedenis mist is ook best vervelend.
Is bij mij ook het geval. Lijkt door de vooringevulde zoekterm "Electric vehicle charging station" te komen. Als ik dat wijzig naar "laadpaal" of "laadpunt" verschijnen wel de laadpalen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Panda schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Is bij mij ook het geval. Lijkt door de vooringevulde zoekterm "Electric vehicle charging station" te komen. Als ik dat wijzig naar "laadpaal" of "laadpunt" verschijnen wel de laadpalen in de buurt.
Hier verschijnt amper iets. Alleen als ik op Total zoek. Maar geen prijzen, hoeveel opladers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik zie in eerste instantie ook geen laadpunten op de kaart, tot ik op deze knop tik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezV6N7L87doiYrlgUaGqZYa3SwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgPs0q6ghSG0NesGybPYka0r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:48:

Merk wek dst het echt een gemis is dat je de laadsnelheid niet in de app kan zien. Dan kan je beter anticiperen om weer te gaan rijden als je ff een pauze houdt op een langere roadtrip.
snap ik eerlijk gezegd niet….. het hebt toch de soc op je app staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Mga1600 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

snap ik eerlijk gezegd niet….. het hebt toch de soc op je app staan?
En de snelheid zegt eigenlijk weinig over de tijd dat je er staat. Want die loopt toch af :+

De Volvo is echt snel zat met laden. Afgelopen keer 1100km in 13 uur inclusief laden gedaan, dat had misschien paar minuutjes gescheeld tov de ER.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04
Juancho schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:48:
Ook lachen, rij je met 130 over de A10 in Frankrijk... Popt opeens in het bestuurdersdisplay, pas op overstekende kinderen en een Max van 90 km/h 🤔🤣

Aangekomen bij het laadpunt zegt GM bij mij altijd tot hoe ver ik moet laden om de volgende laadstop te halen. Hij zegt dan bijv. dat de accu tot 78% moet worden opgeladen. Ik heb dus de hele route in GM zitten. Vervolgens loop ik weg voor een toiletbezoek, koffie, etc. In de app volg ik dan hoe ver de auto is. Werkt prima hoor!

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:35:
[...]

De layout van de pagina is inderdaad wat aangepast maar de kaart zelf niet... maar ik zie ook geen laadpunten in mijn omgeving, terwijl ik er gisteren wel nog zag... zal wel een server issue zijn.

EDIT: hebben jullie dit al eens voorgehad, ik had mijn wagen 's avonds laten laden tot 90% en 's morgens voor het ontbijt wou ik die oplaad-limiet naar 100% zetten, zodoende ik voor de lange rit toch 10% extra had. Maar ik slaagde daar totaal niet in, noch via de app noch rechtstreeks in de auto. Los- en aankoppelen van de laadkabel hielp allemaal niet. Dus vertrokken met 90% :'(
via de app is dit nog nooit mogelijk geweest, daar zitten we al zo lang op te wachten.... zit er nog steeds niet in.

Ik heb ook wel eens gehad dat de waarden in het bestuurdersdisplay (de SOC max percentages en het amperage) niet volgden op wijzigingen in het middendisplay, in instellingen-> opladen.
Oplossing blijkt dan vaak de laadkabel afkoppelen, auto afsluiten en sleutel buiten bereik brengen. 10 minuten wachten, daarna werkt het weer. (er vind dan een of andere reset plaats kennelijk).
Wellicht helpt dat jou ook? of acteert het bij jou weer anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
ron65 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

via de app is dit nog nooit mogelijk geweest, daar zitten we al zo lang op te wachten.... zit er nog steeds niet in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6BzXbcHzXlhbBBwxiMVm29zR_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GZ42JGon73u6TXv3HTalxgNI.png?f=user_large

Zit er nu sinds paar maandjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ophidian schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mK-zfqr6nZJu-Fox1XJKtCMzRpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V08EbZc6AVAPTWnXmYSknb8v.jpg?f=fotoalbum_large

Zit er zeer beslist NIET in, niet op mijn prive gsm en niet op de werk GSM.

[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 25-08-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:53
ron65 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

[Afbeelding]

Zit er zeer beslist NIET in, niet op mijn prive gsm en niet op de werk GSM.
Voor MY24 is het in ieder geval wel mogelijk op IOS. Mogelijk dat het voor jouw modeljaar of telefoon niet mogelijk is, maar het sinds enkele maanden wel mogelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Voor MY24 is het in ieder geval wel mogelijk op IOS. Mogelijk dat het voor jouw modeljaar of telefoon niet mogelijk is, maar het sinds enkele maanden wel mogelijk gemaakt.
MY23 en 3.1.9 in de auto, 5.43.1 als app software. Dat is in alle gevallen up to date volgens palystore en de auto OTA software
Ik ken mensen met exact diezelfde versies en modeljaar die ook beweren dat het er in zit, ik zie het beslist nergens.

En ik gebruik een oneplus pro 12 prive en een samsung S22 voor het werk, beiden nog geen 12 maanden oud, en geen van beide heeft die optie in de app.

Dus voor mij bestaat dit niet, en ik hoop dat ze het er OOIT nog eens aan gaan toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 25-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevendGraaf
Dus voor mij bestaat dit niet, en ik hoop dat ze het er OOIT nog eens aan gaan toevoegen.
Dat is dus iets anders dan
[b]ron65 in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"ron65 schreef op zondag 25 augustus 2024 @
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

Dat is dus iets anders dan

[...]
om het even, het bestaat bij mij niet omdat het nog moet worden doorgevoerd, want ik zie het nog steeds niet in beide apps.
Ik kan nog steeds niet de max SOC aanpassen via de app, heb ik nooit gekund, en daarvoor is nodig dat ze dat in de software inbouwen. En dat is nog niet gedaan!

Ik ben er behoorlijk narrig over, want OTA gaan 80% van de gevallen mis of komen helemaal niet door, de app is constant achter waar anderen het probleemloos wel krijgen, ik ben er gewoon boos om dat dit niet eens fatsoenlijk geregeld kan worden.
Waarom mag een aantal mensen (want ik ben niet de enige) na maanden nog steeds de SOC niet kunnen aanpassen in de app waar anderen met exact dezelfde autoversie en software versies dat al maandenlang wel kunnen? wat is dat voor klassejustitie?
Ik vind het gewoon schandalig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
ron65 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

om het even, het bestaat bij mij niet omdat het nog moet worden doorgevoerd, want ik zie het nog steeds niet in beide apps.
Ik kan nog steeds niet de max SOC aanpassen via de app, heb ik nooit gekund, en daarvoor is nodig dat ze dat in de software inbouwen. En dat is nog niet gedaan!

Ik ben er behoorlijk narrig over, want OTA gaan 80% van de gevallen mis of komen helemaal niet door, de app is constant achter waar anderen het probleemloos wel krijgen, ik ben er gewoon boos om dat dit niet eens fatsoenlijk geregeld kan worden.
Waarom mag een aantal mensen (want ik ben niet de enige) na maanden nog steeds de SOC niet kunnen aanpassen in de app waar anderen met exact dezelfde autoversie en software versies dat al maandenlang wel kunnen? wat is dat voor klassejustitie?
Ik vind het gewoon schandalig!
Mij staat bij dat het in de IOS app wel kan maar Android niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Klassenjustitie ook echt….
Maar mij staat bij dat het in de IOS app wel kan maar Android niet.
dat is voor het eerst dat ik dat hoor, volgens mij konden sommigen met android het ook.
Maar dan nog, het is een auto die op android gebaseerd is, dus ga je IOS gebruikers functies geven die het eigen systeem GSM niet krijgt? ook zo achterlijk.

Sorry, ben niet nijdig op jullie hoor, maar ik ben echt klaar met dat gedoe dat de een alles snel voor elkaar krijgt van ze en de ander bijna nooit. Dat maakt mij boos, op Volvo, Android en IOS ontwikkelaars. Het schiet me gewoon even verkeerd momenteel.

Kennelijk moet ik dubbel geld gaan uitgeven voor een IOS telefoon die ik qua uitstraling niet eens mooi vind, maar waar je ook alle controle over bijv je opslagruimte kwijt bent, speciale software nodig hebt om bestanden erop of eraf te krijgen en nog wat van die nadelen meer, om voor mijn auto-app up to date te kunnen blijven? dat is toch belachelijk?

Enfin, laat maar. anders gaan we te ver off topic ook nog 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
StevendGraaf schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Voor mijn MY21 werkt het ook. Ik heb een iPhone 12 mini, ook niet meer de jongste dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Venomer op 25-08-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:53:
[...]

Voor mijn MY21 werkt het ook. Ik heb een iPhone 12 mini, ook niet meer de jongste dus.
Zelfs met een iPhone 8 werkt het….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06 15:24
Ophidian schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

En de snelheid zegt eigenlijk weinig over de tijd dat je er staat. Want die loopt toch af :+

De Volvo is echt snel zat met laden. Afgelopen keer 1100km in 13 uur inclusief laden gedaan, dat had misschien paar minuutjes gescheeld tov de ER.
Dan heb je ook flink door kunnen rijden. Gemiddelde snelheid boven de 100 km/u? Met een extended range had je er een uur korter over gedaan, puur op laadsnelheid. Best acceptabel natuurlijk.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:05
Ophidian schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]

Spreek voor jezelf ;)

Ik wacht met smart dat te kunnen doen.
Ik kan bvb ook niet zien of de ramen openstaan of dak.

My24 , Android geen update voor de app.

Krijg sinds +/- 1 week nu wel meldingen dat de auto niet vergrendeld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7QqtpYUxGkDkBb4b3VqycN_lpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6FFIKJYQKFRayNLQezQt6pF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door blahenazo op 25-08-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DrBOB101 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:49:
[...]

Dan heb je ook flink door kunnen rijden. Gemiddelde snelheid boven de 100 km/u? Met een extended range had je er een uur korter over gedaan, puur op laadsnelheid. Best acceptabel natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P12iEbNtPD99yE7chqKdHDXsB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6MWnRcN8tJ2t3Pp6ZtLwS0b.jpg?f=user_large

Dat de ER een uur korter zou doen geloof ik niks van. Laadtijd was in mijn geval 2 uur. Onlangs postte iemand met een ER hetzelfde verbruik op zijn vakantierit. Dus uitgaande van dezelfde 230kWh die nodig was, zou je 1 uur lang 230kW continu geladen hebben.

Volgens EV database doet de ER 125kW gemiddeld en de P6 die ik heb 116kW. Dat laatste klopt als je naar mijn 2 uur laadtijd kijkt. Dus dat scheelt 10 minuten op 13 uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Voor de leuk, een degradatietest van een twee jaar oude C40. Zeker geen slecht resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Die regeneratiecijfers die we nu kunnen uitlezen is leuk, maar ik weet niet hoe ik ze op de juiste wijze moet interpreteren.

Gisteren bijvoorbeeld een rit gemaakt waarbij het verbruik volgens het logboek 34 kw zou zijn geweest en de regeneratie 7,4. Netto dus 26,6 verbruikt zou je denken.
Volgens het dashboard vertrok ik met 90% soc en kwam ik aan met 59%. Verbruik volgens het dashboard dan dus (bij een accu van netto 75 kw) = 23,3
90% -59% = 31% van 75 kw = 23,3

Mat andere woorden: het dashboard heeft een 3,3 kw of een ca. 15% gunstiger waarde aan dat de registratie app doet (of ik maak een denkfout - ook dat is niet uit te sluiten)

Iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:57:
Die regeneratiecijfers die we nu kunnen uitlezen is leuk, maar ik weet niet hoe ik ze op de juiste wijze moet interpreteren.

Gisteren bijvoorbeeld een rit gemaakt waarbij het verbruik volgens het logboek 34 kw zou zijn geweest en de regeneratie 7,4. Netto dus 26,6 verbruikt zou je denken.
Volgens het dashboard vertrok ik met 90% soc en kwam ik aan met 59%. Verbruik volgens het dashboard dan dus (bij een accu van netto 75 kw) = 23,3

Mat andere woorden: het dashboard heeft een 3,3 kw of een ca. 15% gunstiger waarde aan dat de registratie app doet (of ik maak een denkfout - ook dat is niet uit te sluiten)

Iemand een beter idee?
Ik denk dat het verbruik dat je in de app ziet inderdaad bruto is. Als ik verbruik en regeneratie van elkaar aftrek kom ik in de buurt van wat ik verwacht.

verbruik: 6.3 kWh
regeneratie: 1,3 kWh
netto verbruik: 6,3 - 1,3 = 5 kWh
In procenten SoC is dat 5/75=0,067 oftewel 6,7%. Op het dashboard ben ik van 81% naar 75% gegaan, dus dat komt wel in de buurt.

(En het is dus kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:30
De vraag is ook hoe lineair de percentage meter op het dash is. Ik heb altijd het idee dat ik van 100 -> 50% langer kan rijden dan van 50 -> 0%...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:57:

Iemand een beter idee?
Ehhhhhhh wacht even... regeneratiecijfers? waar zie je die? :? :? :?

Wéér iets in de app dat alleen aan de bevoorrechte gebruikers is toebedeeld terwijl de rest er tot sint juttemois op mag wachten?
Ik vraag mij af of we nog wel dezelfde auto hebben, want de hoeveelheid missende oties in de app stapelen zich op zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-06 15:49
ron65 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:53:
[...]

In de details van het rittenlogboek

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

hlip schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

In de details van het rittenlogboek
helaas, niet dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2oMivnTLQnN-7bZa6ayBPadraY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95ZXMHaU0M0QqxCqlYiliMMX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:43:
Ik zie in eerste instantie ook geen laadpunten op de kaart, tot ik op deze knop tik:

[Afbeelding]
Ja…maar je kunt nu in de app niet meer filteren op stroomsterkte toch? Zag dat niet zo gauw terug toen ik even keek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Ja…maar je kunt nu in de app niet meer filteren op stroomsterkte toch? Zag dat niet zo gauw terug toen ik even keek.
En je ziet geen tarieven meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
Op mijn telefoon zien het icoontje van de auto er ook anders uit. Lijkt bij mij meer op een XC40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDpw_CaWMgh_DJF8SWDJWMM9TvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhWDfIjdvoPx8us85sgHzLJu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:53:
[...]

Wéér iets in de app dat alleen aan de bevoorrechte gebruikers is toebedeeld terwijl de rest er tot sint juttemois op mag wachten?
Ik vraag mij af of we nog wel dezelfde auto hebben, want de hoeveelheid missende oties in de app stapelen zich op zo te zien.
In rijlogboek van versie 5.44.0 van de app (iOS)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpN1JtD-suF8BQ8t3tvSqBqPktg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qne08cOGuCpGW3DkzFVCfKJl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Venomer schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Op mijn telefoon zien het icoontje van de auto er ook anders uit. Lijkt bij mij meer op een XC40.

[Afbeelding]
Ik denk eerder dat het een EX90 is, in de laatste release notes van de app stond ook iets over de EX90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Mga1600 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

In rijlogboek van versie 5.44.0 van de app (iOS)

[Afbeelding]
Helaas ook Android hier en niet beschikbaar, zal mogelijk wel allemaal tegelijk naar Android komen dan zowel instellen van laadlimiet als dit soort informatie. Zit nog op 5.43.1.

Ik snap er niets van waarom Volvo dit zo uitvoert, ik vind als je een app uitbrengt welke beschikbaar wordt gesteld op verschillende besturingssystemen dat je de functionaliteit gelijk moet trekken ongeacht het besturingssysteem. Als iets langer duurt bij een ander type besturingssysteem dan vind ik dat je met features moet wachten ten aanzien van de klantervaring. Je stelt een auto met een app beschikbaar waar je voor betaald in beide gevallen, nu benadeel je een gedeelte van je klanten op deze manier. De app doet niets als je het online abbo niet verlengt na bepaalde tijd en bij de aankoop zit een x aantal jaar inbegrepen. Elke betalende klant heeft recht op een zelfde ervaring.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
marcel_76 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:31:
[...]

Helaas ook Android hier en niet beschikbaar, zal mogelijk wel allemaal tegelijk naar Android komen dan zowel instellen van laadlimiet als dit soort informatie. Zit nog op 5.43.1.

Ik snap er niets van waarom Volvo dit zo uitvoert, ik vind als je een app uitbrengt welke beschikbaar wordt gesteld op verschillende besturingssystemen dat je de functionaliteit gelijk moet trekken ongeacht het besturingssysteem. Als iets langer duurt bij een ander type besturingssysteem dan vind ik dat je met features moet wachten ten aanzien van de klantervaring. Je stelt een auto met een app beschikbaar waar je voor betaald in beide gevallen, nu benadeel je een gedeelte van je klanten op deze manier. De app doet niets als je het online abbo niet verlengt na bepaalde tijd en bij de aankoop zit een x aantal jaar inbegrepen. Elke betalende klant heeft recht op een zelfde ervaring.
iOS gebruikers worden misbruikt als beta testers :+

iOS ontwikkelaars zijn sneller klaar met hun app dan Android ontwikkelaars, dus waarom wachten op die sukkelaars :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
RigolleM schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

iOS gebruikers worden misbruikt als beta testers :+

iOS ontwikkelaars zijn sneller klaar met hun app dan Android ontwikkelaars, dus waarom wachten op die sukkelaars :9
haha... zo zou je het kunnen zien. Ik wilde niet de discussie aan gaan over IOS vs Android ;-) maar gewoon aanhalen dat ik vind dat je geen verschil moet maken tussen.

De grap is dat ik op het werk alleen maar hoor dat ontwikkelen voor Apple IOS meer tijd kost want je hebt Apple HW nodig om te compilen etc. terwijl je voor Android veel sneller met de dev kit aan de slag kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDot
marcel_76 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:01:
[...]

De grap is dat ik op het werk alleen maar hoor dat ontwikkelen voor Apple IOS meer tijd kost want je hebt Apple HW nodig om te compilen etc. terwijl je voor Android veel sneller met de dev kit aan de slag kan.
Ja.. om "ooit" te beginnen, maar eens je de devices en hardware hebt maakt het bitter weinig uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
marcel_76 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:01:
[...]

haha... zo zou je het kunnen zien. Ik wilde niet de discussie aan gaan over IOS vs Android ;-) maar gewoon aanhalen dat ik vind dat je geen verschil moet maken tussen.
Als dit uw core business is niet neen, maar Volvo is een autobouwer en het heeft tijd nodig om dit allemaal te optimaliseren. Vanaf ons standpunt is het makkelijk spreken, maar als ik zie hoe ze bij ons apps ontwikkelen voor intern gebruik, dan kan ik mij wel inbeelden dat dit voor het grote publiek toch niet zo evident is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
DoubleDot schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:48:
[...]

Ja.. om "ooit" te beginnen, maar eens je de devices en hardware hebt maakt het bitter weinig uit :)
Tsja, dus zou er geen issue mogen zijn? Ik kan me immers voorstellen dat de hele handel werkt met api calls en de juiste authenticatie cookies. Daar zorgt de app voor, dus waarom zou het dan zo een groot probleem moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
RigolleM schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Als dit uw core business is niet neen, maar Volvo is een autobouwer en het heeft tijd nodig om dit allemaal te optimaliseren. Vanaf ons standpunt is het makkelijk spreken, maar als ik zie hoe ze bij ons apps ontwikkelen voor intern gebruik, dan kan ik mij wel inbeelden dat dit voor het grote publiek toch niet zo evident is.
True dat snap ik, echter heeft Volvo de keuze gemaakt om aan een SDV (Software Defined Vehicle) te beginnen.

Ik werk voor een "redelijk" groot bedrijf met miljoenen klanten daar wordt ook een app gemaakt (niet mijn tak van sport maar heb genoeg code geschreven om de basics te kennen). Denk je nu echt dat klanten het accepteren als nieuwe functionaliteit maar voor de helft of een derde van de klanten werkt omdat we onderscheid maken tussen besturingssystemen? Ik denk namelijk van niet, de klant zal vinden dat het bedrijf dit gewoon goed moet regelen. Foutjes daar gelaten, dat er een foutje in sluipt en het bij een aantal niet 100% werkt ok. Dat los je op en post je een bericht over en een paar dagen later werkt het daar ook. Nu praten we met Volvo over functionaliteit wat er al meer als een maand niet inzit bij een xx percentage klanten dat is gewoon vreemd.

btw de core van het bedrijf is zeker geen software maken ;) maar het hoort er tegenwoordig gewoon bij dat elke klant software wil gebruiken vanaf elk type device om instellingen uit te voeren of inzichten te krijgen in.

[ Voor 7% gewijzigd door marcel_76 op 26-08-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Los daar van vind ik het fijn te weten wat er aan gaat komen en dat het ook werkt, dus ik ben blij voor de mensen die deze functionaliteit al hebben en wacht verder rustig af. Dat staat even los van het vreemd vinden van op deze manier functionaliteit uitbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Ik heb de data van het accuverbruik en accuregeneratie wat beter bekeken.
Vrijwel zeker moet je verbruik - regeneratie doen om het netto verbruik (in kWh) te krijgen. De ritten die de bergaf gingen hebben namelijk een positief verbruik, terwijl het accupercentage opliep.

Als ik het netto verbruik deel door 89,5 (ipv in mijn geval 79 netto of 82 bruto) kom ik gemiddeld op een accupercentage wat inderdaad verbruikt is. Echter blijft er behoorlijk wat spreiding over. Je kunt er al met al weinig van op aan.

Als ik de som van verbruik deel door de som van regeneratie kom ik op 12% regeneratie uit (11 maanden).
Schijnbaar is mijn OPD-voet met 11.9% wat rustiger dan die van m'n vrouw met 13.7% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Na die laatste zin bedenk ik me trouwens het volgende...ik ga eens een weekje met OPD op uit en daarna een week OPD op auto rijden. Kijken wat dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Wordt een behoorlijk lijstje intussen... hier ook Android gebruiker met MY23 XC40 en alles up-to-date. Geen regeneratie gegevens in de gelogde ritten, geen oranje lijntjes voor open ramen of dak, geen meldingen voor een niet-vergrendelde auto, geen mogelijkheid om de laadlimiet te wijzigen in de app...

Ook nog steeds geen Volvo app voor WearOS (Android smartwatch).

Vage manier van werken/releasen daar bij Volvo en bovendien precies een grote voorkeur voor iOS bij het beleid of software development team. Ze laten zo een groot deel van hun klanten in de kou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:17:
Wordt een behoorlijk lijstje intussen... hier ook Android gebruiker met MY23 XC40 en alles up-to-date. Geen regeneratie gegevens in de gelogde ritten, geen oranje lijntjes voor open ramen of dak, geen meldingen voor een niet-vergrendelde auto, geen mogelijkheid om de laadlimiet te wijzigen in de app...

Vage manier van werken/releasen daar bij Volvo en bovendien precies een grote voorkeur voor iOS bij het beleid of software development team. Ze laten zo een groot deel van hun klanten in de kou staan.
Naja dat dus, en ik begin er onderhand best een beetje boos over te worden.
Er zitten zaken bij die ik echt nuttig zou kunnen gebruiken. Ik heb deze wagen voor 5 jaar en daarvan zijn er nu 2 om, zou toch wel aardig zijn als functies er nog voor het einde van die 5 jaar lease nog in komen maar ik begin er een hard hoofd in te krijgen dat dat ooit nog gebeurt zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBee2
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-06 16:06

Heb je al geprobeerd om even opnieuw aan te melden bij de Volvo app? Bij mij kwam toen bij de pushberichten de optie Beveiliging erbij en ik zie de regeneratie gegevens. Het was mij niet meteen duidelijk dat je op een rit moet klikken voordat je die ziet.

Ik ben ook een Android gebruiker met MY21 XC40 P8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Zijn er eigenlijk ook Android gebruikers die de nieuwe functies wel hebben? Of is het echt zwart-wit iPhone wel en Android niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Kennelijk is er op de server wat gewijzigd want ineens is ‘ het laadpaal vinden’ weer zoals het was, dwz met filters en tarief…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JBee2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:59:
[...]

Heb je al geprobeerd om even opnieuw aan te melden bij de Volvo app? Bij mij kwam toen bij de pushberichten de optie Beveiliging erbij en ik zie de regeneratie gegevens. Het was mij niet meteen duidelijk dat je op een rit moet klikken voordat je die ziet.
Goede tip, net gedaan op 1 van beide telefoons, en warempel: ik zie regeneratie getallen.
In de telefoon die ik niet heb afgemeld en weer aangemeld zie ik ze niet.

Instellen max laadlevel: niet beschikbaar en dat lijkt ook voor de overige missende zaken te gelden.

Kortom, nog altijd belachelijk dat er zoveel dingen missen in de eigen app van het AAOS systeem, die op het niet eigen IOS systeem wel al beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
JBee2 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:59:
[...]

Idd net zoals @ron65 zie ik nu ook enkele nieuwe zaken in de app na af- en aanmelden. Toch leuk dat we dat zelf weer moeten ontdekken. Moesten ze nu eens de release notes deftig gebruiken bij Volvo dan hadden we hier mss al eerder naar kunnen zoeken...

Nu zichtbaar op Android na af- en aanmelden in de Volvo app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U6P3vOpj6-qoEeWubqC8aZH2WQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zx7F6vuABqLjiX5SoGtClDCJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6PMQ9BZis6Ep_nf7RVWg6efdxQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ktXIcaRTPSilBtNGQh1AxnKo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM4Xj42cvPOrbCm8J2nEjPY9ApA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yLGTMoLI2RKYd8PYBSNNBSIG.png?f=fotoalbum_large

Morgen eens testen of er nu ook oranje lijntjes verschijnen bij het openen van de ramen.

Laadlimiet instellen ontbreekt bij mij ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Mga1600 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:30:
Kennelijk is er op de server wat gewijzigd want ineens is ‘ het laadpaal vinden’ weer zoals het was, dwz met filters en tarief…….
Yup, terug het vorige scherm met de zoekfunctie bovenaan, hebben het dus teruggedraaid waardoor het terug in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Voor WatchOS bieden ze dan wel ondersteuning maar ook daar loopt bij mij altijd iets mis wanneer er een update is van de iOS app. De app op mijn Apple Watch update nooit mee. Die moet ik dan even verwijderen van mijn Apple Watch en opnieuw installeren om ook daar de laatste versie te hebben.

Zou ook fijn zijn moesten ze die brandstof eens vervangen door mijn range:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/so8KUUUT_ud45dncmPx5rORys8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5z3lFRab453qfKE0hUW6oaoY.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door nujtrug op 27-08-2024 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
RigolleM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 06:53:
[...]

Yup, terug het vorige scherm met de zoekfunctie bovenaan, hebben het dus teruggedraaid waardoor het terug in orde is.
Ik denk dat wij tussendoor misschien “per ongeluk” het laadscherm in de app hadden gekregen wat bij de hybrides, hoort - daar werken allerlei dingen al langer die voor de EV’s kennelijk allemaal opnieuw uitgevonden moeten worden. Zoals die bestemming in de app naar de auto verzenden - best heel handig en bij een hybride hoeft dat laadfilter er toch nIet op te zitten

Volvo heeft het zich denk ik niet gemakkelijk gemaakt door een app te willen maken die zowel de Google als de Sensus auto’s dekt en dus ook nog met allerlei verschillende navigatiesystemen daarin om moet kunnen gaan.
Bij de EX30 hebben ze de moed opgegeven en een daarvoor een eigen app gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
RigolleM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 06:53:
[...]

Bij mij is het nog niet terug veranderd. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-06 15:49
nujtrug schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:22:
[...]

Voor WatchOS bieden ze dan wel ondersteuning maar ook daar loopt bij mij altijd iets mis wanneer er een update is van de iOS app. De app op mijn Apple Watch update nooit mee. Die moet ik dan even verwijderen van mijn Apple Watch en opnieuw installeren om ook daar de laatste versie te hebben.

Zou ook fijn zijn moesten ze die brandstof eens vervangen door mijn range
Werkt bij mij perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2623mc4zZvQUuGaMeJ0xac5Emw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1y3scIXCmTa5TFjw6XvrmyPe.png?f=user_large

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nujtrug
Misschien moet ik ook eens even uitloggen ;)

Pagina: 1 ... 266 ... 322 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"