Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:33
Venomer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Inderdaad. Ik denk dat OPD juist veiliger is:

ActieOPDgeen OPD
Rempedaal intrappenStopStop
Rempedaal loslatenGeen effectKruipmodus
Stroompedaal intrappenVersnellenVersnellen
Stroompedaal loslatenRemmenCoasten
- Porsche is met OPD gestopt omdat het verbruik met OPD hoger zou zijn dan zonder. Coasten, anticiperen en zelf remmen zou beter zijn voor het verbruik ((en dat lijkt te kloppen met mijn eigen ervaringen)
-Volgens Volvo zou je voor een optimaal verbruik OPD in de stad moeten gebruiken en daarbuiten just niet. Maar een knopje om snel om te schakelen is er niet.
- ADAC is zeer kritisch over OPD op potentieel gladde wegen of wegen met los grind of grit om veiligheidsredenen (slipgevaar door slechtere dosering van het vermogen en vooral koppel)
- veel passagiers ervaren OPD gebruik als onprettig doordat het versnellen en vertragen vaak minder soepel verloopt.
- als je tussendoor ook wel eens in auto’s zonder OPD-mogelijkheid rijdt levert de omschakeling mogelijk gevaarlijke momenten op omdat loslaten van het gaspedaal dan onverwacht niet leidt tot remmen. Reactietijd betekent meters te ver doorrijden.

Zelf vind ik het geringe kruipeffect bij rem loslaten in niet-OPD situatie juist heel prettig om zachtjes aan te sluiten - sterker nog zou nog wat sterker mogen zijn wat mij betreft. Maar als je de rem bij stilstand nog even iets dieper intrapt blijft de rem actief (zie je met een symbool op je dashboard) maar laat onmiddellijk los als je het gaspedaal weer aanraakt. Launch control effect dus.

Ieder zijn ding, maar om het verbruik te reduceren is OPD niet echt een bijdrage terwijl het daarvoor in eerste instantie bedacht was.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:17
Mga1600 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:17:
[...]

- Porsche is met OPD gestopt omdat het verbruik met OPD hoger zou zijn dan zonder. Coasten, anticiperen en zelf remmen zou beter zijn voor het verbruik ((en dat lijkt te kloppen met mijn eigen ervaringen)
-Volgens Volvo zou je voor een optimaal verbruik OPD in de stad moeten gebruiken en daarbuiten just niet. Maar een knopje om snel om te schakelen is er niet.
- ADAC is zeer kritisch over OPD op potentieel gladde wegen of wegen met los grind of grit om veiligheidsredenen (slipgevaar door slechtere dosering van het vermogen en vooral koppel)
- veel passagiers ervaren OPD gebruik als onprettig doordat het versnellen en vertragen vaak minder soepel verloopt.
- als je tussendoor ook wel eens in auto’s zonder OPD-mogelijkheid rijdt levert de omschakeling mogelijk gevaarlijke momenten op omdat loslaten van het gaspedaal dan onverwacht niet leidt tot remmen. Reactietijd betekent meters te ver doorrijden.

Zelf vind ik het geringe kruipeffect bij rem loslaten in niet-OPD situatie juist heel prettig om zachtjes aan te sluiten - sterker nog zou nog wat sterker mogen zijn wat mij betreft. Maar als je de rem bij stilstand nog even iets dieper intrapt blijft de rem actief (zie je met een symbool op je dashboard) maar laat onmiddellijk los als je het gaspedaal weer aanraakt. Launch control effect dus.

Ieder zijn ding, maar om het verbruik te reduceren is OPD niet echt een bijdrage terwijl het daarvoor in eerste instantie bedacht was.
Punt twee kan ik volgen, maar die laatste is naar mijn ervaring niet waar. Ik heb afgelopen maandag na ruim een jaar weer eens in een benzine auto gereden met schakelbak en die overstap ging zonder problemen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:36
ArnoudN schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Punt twee kan ik volgen, maar die laatste is naar mijn ervaring niet waar. Ik heb afgelopen maandag na ruim een jaar weer eens in een benzine auto gereden met schakelbak en die overstap ging zonder problemen.
Mijn vrouw rijdt met een Mercedes-Benz A-klasse met automaat en als ik met haar wagen ga rijden, moet ik mij de eerste 10 minuten terug aanpassen, het coasten voelt dan plotseling raar aan.. dat kruipen als je de rem lost ben je niet meer gewoon.

2 dagen terug moest ik mijn zoon zijn wagen verzetten, en ik was zelfs vergeten dat ik moest koppelen om te schakelen. Voet op de rem, kreeg hem niet in achteruit en mijn hersenen hadden ff de tijd nodig om door te hebben dat er nog een derde pedaal was 8) Dan besef je toch hoeveel luxe onze wagens hebben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-06 12:32
[...]
Ik kan met inbeelden dat Porsche rijders niet de meest fluwelen voet hebben, om met OPD zuinig te kunnen rijden...
[...]
Ik vermoed dat het tweede punt het argument is waarom Volvo geen eenvoudige switch mogelijk maakt.

Ik heb zelf onlangs met een huurauto met automaat gereden en dat was nauwelijks aanpassing (maar dat kan ook zijn omdat die aanpassing in het niets viel vergeleken met het links rijden en het rechts zitten in de auto in Schotland ;) )
[...]
Is dat zo?
[...]
Wàs het daarvoor bedacht, of was het puur omwille van het gemak?

Ikzelf rijd ook met OPD zeer anticipatief. Bij licht lossen van het rempedaal is het niet zo dat ie vol in regeneratie gaat, maar eerder dat hij geen 'gas' meer bijgeeft, net zoals het lossen van het 'gaspedaal' bij niet-OPD rijden. Als je begaan bent met het verbruik en je rijdt anticipatief, dan zal zowel OPD als niet OPD een lager verbruik opleveren. En voor de rest: kiezen waar je jezelf het beste bij voelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakthi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-06 19:58
[...]

Mijn vrouw wordt wagenziek zelfs als ik op mild bochtige wegen rijdt. Werd ook redelijk snel misselijk in beide M Benz met automaat and lucht vering en daarvoor in de BMW M3 ... sinds we de Polestar 2 hebben en ik altijd met OPD rondrij geen misselijkheid of klachten over het "minder soepel" versnellen of vertragen ... Voorheen kreeg ik regelmatig kritiek dat mijn rij en schakelkunsten niet soeple genoeg waren ... surtout in stop and go traffic ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:34
madhondt schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Ik kan met inbeelden dat Porsche rijders niet de meest fluwelen voet hebben, om met OPD zuinig te kunnen rijden...

[...]
Niet alleen Porsche, het staat letterlijk ook op de site van Volvo zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yk16apjDql0h6Gx2sCgZWW7rYhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/suylN5CM2nekUKgquLaJNJjH.png?f=fotoalbum_large

Verbaas mij er over dat de AUTO functie niet vaak benoemd wordt, ik maak alleen daar maar gebruik van. Voordelen van OPD in druk verkeer (vaak stad) en gewoon kunnen uitrollen bij geen of weinig verkeer direct voor je (vaak buiten de stad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:53
Zolang Volvo het vertikt om met een snelle druk/klik op een knop OPD aan/uit te zetten staat het hier altijd aan.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:35
[...]

Het gaat niet om het doseren van het vermogen en koppel. Versnellen is met en zonder OPD gelijk. Het gaat erom dat je met OPD remt als je het stroompedaal laat opkomen en dat kun je mogelijk minder goed doseren dan remmen met het rempedaal. Op een gladde weg kun je in de slip raken als je met OPD het stroompedaal te snel laat opkomen.
Dat is een kwestie van oefenen. Ik vind dat ik heel soepel rijd met OPD aan. Ook geen klachten van passagiers gehad.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:05:
Zolang Volvo het vertikt om met een snelle druk/klik op een knop OPD aan/uit te zetten staat het hier altijd aan.
Volvo kennende zal dat er niet snel komen. Eerlijk gezegd lijkt het mij ook best verwarrend om constant te swtichen, als je verwacht dat de auto remt bij het lossen van de gas en hij dat dan niet meer doet dan vraag je om ongelukken lijkt me.

Ik vind het in elk geval een zeer handige functie en mijn vriendin waarmee ik deze zomer naar Spanje ben gereden was er ook direct mee weg. Daarna ook probleemloos terug in haar eigen handgeschakelde auto gestapt, zo moeilijk is het uiteindelijk allemaal niet... Alleen miste ze de XC40 wel enorm ;).

Ik vind die kruipmodus dan weer zeer irritant en gevaarlijker. Een auto die vanzelf begint te rijden na het lossen van de rem daar houd ik echt niet van. Zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren denk ik, maar een functie afschaffen omdat er 1 iemand even verward en onhandig was lijkt me compleet van de pot gerukt, dus laten ons hopen dat dat nooit gebeurt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Maar als je de rem bij stilstand nog even iets dieper intrapt blijft de rem actief (zie je met een symbool op je dashboard) maar laat onmiddellijk los als je het gaspedaal weer aanraakt.

[...]
Die "hold"-functie zou ik hier in het Limburgse heuvelland niet meer kunnen missen.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik krijg net een melding op mijn telefoon dat mijn Volvo niet vergrendeld is. Me happy 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:01
Jaren terug, gladde weg, amerikaan met automaat. De weg gaat wat omhoog, automaat schakelt terug en hop daar gingen we in een slip.
Wat gebeurt er als iemand op een gladde weg met handgeschakelde auto terug schakelt en de koppeling op laat komen?
Dat verschilt toch niet zo veel van de effecten met OPD?

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ArnaudCo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:18:
Ik krijg net een melding op mijn telefoon dat mijn Volvo niet vergrendeld is. Me happy 😁
Heb je in de app onder Profiel > Berichten ook de mogelijkheid om die berichten aan en uit te zetten?

Een tijdje geleden verscheen die optie in de app en verdween een dag later weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
ArnaudCo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:18:
iOS vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Neen Google Pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
Net zelf de test gedaan maar krijg geen melding (Android app versie 5.43.1 en auto op 3.1.9). Heb je dit:
Venomer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Heb je in de app onder Profiel > Berichten ook de mogelijkheid om die berichten aan en uit te zetten?

Een tijdje geleden verscheen die optie in de app en verdween een dag later weer.
Vermoedelijk zijn ze weer aan 't experimenteren bij Volvo, wie zal het zeggen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-06 12:32
Waterblok schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:26:
Jaren terug, gladde weg, amerikaan met automaat. De weg gaat wat omhoog, automaat schakelt terug en hop daar gingen we in een slip.
Wat gebeurt er als iemand op een gladde weg met handgeschakelde auto terug schakelt en de koppeling op laat komen?
Dat verschilt toch niet zo veel van de effecten met OPD?
Ik zie helemaal niet de overeenkomst tussen wat jij beschrijft en wat OPD doet of niet doet t.o.v. niet-OPD. Als je een overeenkomst zoekt, dan is afremmen met OPD gelijk aan 'remmen op de motor' en dat was altijd de betere methode dan remmen met de motor ontkoppeld. OPD heeft hetzelfde koppel om te versnellen of te vertragen als niet-OPD, alleen wordt het met een ander instrument aangestuurd, i.e. het pedaal in combintatie met de voet, in beide gevallen kun je het hevig doen of rustig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:14
Tranquility schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:16:
[...]
Sterker nog, in plaats van problemen op te lossen, creeeren ze juist nieuwe problemen zoals die veiligheidsmelding die is geïntroduceerd sinds 3.0.3, die er voor zorgt dat je AudioWagon alleen kan starten als de auto stil staat. Dit nieuwe probleem wordt dus eigenlijk veroorzaakt door het oude probleem met de toestemmings pop-up en zo blijven we in een vicieuze cirkel..
Deze Volve mijn eerste auto in 30 jaar waar je geen media in kunt afspelen...

En nu is het helemaal achterlijk geworden: Ik moet de auto stoppen om een USB af te spelen.

Wel mag ik onderweg klikker-de-klik op het touch scherm doen als ik van speed-limiter naar cruise-control wil of terug. Da's toch beduidend ingewikkelder dan (volstrekt onnodig) op "ok" hengsten.

Wie bedenkt dit soort "veiligheids" onzin?

O, ja, en je hele privacy overhoop te gooien kun je wel met een paar klikken permanent maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
In mijn vorige (benzine) auto voelde je een soort "nokje" in het gaspedaal op het punt waar je de speed-limiter ging "doorduwen".

Dat op zich was al geniaal. De Volvo wil nog wel eens onverwacht doorschieten...

Zo'n "nokje" voor het punt waar je OPD in "neutraal" staat zou helemaal super zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:08
Inmiddels net weer thuis na een vakantie in Frankrijk en Spanje. Auto deed het weer bijzonder goed, wat een genot om die afstanden te rijden! We hebben totaal zo'n 4600 km gereden. Heb overal zo hard gereden als mocht, met uiteindelijk een gemiddelde van 20 kWh/100 km. Laden ging perfect, eigenlijk vooral bij Tesla gedaan en een paar keer Ionity.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:01
cdwave schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:46:
In mijn vorige (benzine) auto voelde je een soort "nokje" in het gaspedaal op het punt waar je de speed-limiter ging "doorduwen".

Dat op zich was al geniaal. De Volvo wil nog wel eens onverwacht doorschieten...

Zo'n "nokje" voor het punt waar je OPD in "neutraal" staat zou helemaal super zijn.
Hoe zie je dat voor je? Gezien juist de neutrale stand verschuift met de snelheid.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
rolfio schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:50:
Inmiddels net weer thuis na een vakantie in Frankrijk en Spanje. Auto deed het weer bijzonder goed, wat een genot om die afstanden te rijden! We hebben totaal zo'n 4600 km gereden. Heb overal zo hard gereden als mocht, met uiteindelijk een gemiddelde van 20 kWh/100 km. Laden ging perfect, eigenlijk vooral bij Tesla gedaan en een paar keer Ionity.
Waar in Spanje? Toevallig het noorden? Wij gaan volgend weekend rijden, ook via Frankrijk naar Spanje. Hoe vond je het laden in Spanje zelf? De weg naar/door Frankrijk zou een fluitje van een cent moeten zijn wat ik begreep van anderen. Je zou daar niet eens meer hoeven te plannen en gewoon als je denkt bij bijv. 15-10% nu wil ik laden dat je altijd binnen 'handbereik' een Tesla/Iontiy lader hebt. Klopt dit beeld een beetje?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
Zonet een update ontvangen van GM op de telefoon (Android) en kan nu meldingen maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlyWEXhRGyrPmikUmgE3ltqrLho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8T5IW0bD8qcXFvyxfZCgJ5f5.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd of dat nu ook eerstdaags naar de auto komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
madhondt schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:08:
[...]

Ik zie helemaal niet de overeenkomst tussen wat jij beschrijft en wat OPD doet of niet doet t.o.v. niet-OPD. Als je een overeenkomst zoekt, dan is afremmen met OPD gelijk aan 'remmen op de motor' en dat was altijd de betere methode dan remmen met de motor ontkoppeld. OPD heeft hetzelfde koppel om te versnellen of te vertragen als niet-OPD, alleen wordt het met een ander instrument aangestuurd, i.e. het pedaal in combintatie met de voet, in beide gevallen kun je het hevig doen of rustig.
Wat ik bedoel is dat het schakelmoment van de automaat of handgeschakelde bak ook "gevaar" opleverden bij gladheid, hetzelfde zou kunnen zijn bij OPD en plots pedaal loslaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Van Thuis naar Enkhuizen vanavond.
De radio viel uit paar keer en systeem herstartte spontaan.
Voila ik heb nu ook de aankomsttijd en lading in driversdisplay.

De radio valt nog wel regelmatig uit. Zal eens wat resets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 22:11

timhtc

Home Energy Management

Largamelion schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:23:
Zonet een update ontvangen van GM op de telefoon (Android) en kan nu meldingen maken:

[Afbeelding]

Zou toch mooi zijn als FM of Waze incident en radarmeldingen in GM getoond worden.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 19:58
Tranquility schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:22:
Waar ik ook benieuwd naar ben is of mensen met een EX40 SMER ook de vibratie voelen bij stevig accelereren.
Microkid schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:51:
Ja, wordt vaker genoemd in dit topic. Volgende week heb ik een afspraak bij de dealer om er naar te kijken.
Is er sinds dat bezoek aan de dealer nog iets uitgekomen? Ben wel benieuwd wat de dealer hiervan vond. Ik blijf het toch een behoorlijk irritante vibratie vinden. Ik vind dit toch wel een terugroepactie waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tranquility schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

[...]

Is er sinds dat bezoek aan de dealer nog iets uitgekomen? Ben wel benieuwd wat de dealer hiervan vond. Ik blijf het toch een behoorlijk irritante vibratie vinden. Ik vind dit toch wel een terugroepactie waard.
Net zoals bij de huisarts was het probleem nagenoeg weg. Ik merk het ook eigenlijk amper nog.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
Juancho schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:02:
[...]

Waar in Spanje? Toevallig het noorden? Wij gaan volgend weekend rijden, ook via Frankrijk naar Spanje. Hoe vond je het laden in Spanje zelf? De weg naar/door Frankrijk zou een fluitje van een cent moeten zijn wat ik begreep van anderen. Je zou daar niet eens meer hoeven te plannen en gewoon als je denkt bij bijv. 15-10% nu wil ik laden dat je altijd binnen 'handbereik' een Tesla/Iontiy lader hebt. Klopt dit beeld een beetje?
Wij zijn een paar dagen in Spanje geweest, in San Sebastian. We hadden daar een laadpaal bij het het hotel en ik was de enige daar met een elektrische auto. Ik heb in Spanje dus nu niet echt hoeven laden langs de snelweg. Dat heb ik in de meivakantie wel gedaan, toen naar Malaga gereden. Maar dat ging eigenlijk wel prima, we hebben braaf GM gevolgd. Je komt soms wel op obscure plekken, maar dat hoort blijkbaar bij de vooruitgang :) En destijds ook nog apps moeten installeren, omdat ik de laadpaalaanbieder niet kende. Zorg dus voor een creditcard en genoeg data op je telefoon. Of ga alleen via Tesla laden, maar dan wordt de spoeling wel wat dun...

In Frankrijk geen enkel probleem met laden, zorg wel dat je daar de plekken kiest met veel stalls, paar keer meegemaakt dat er maar 4 laapdpunten waren waarvan 2 slechts 50kW. Maar dat kun je instellen in GM. Over het algemeen alleen bij Tesla en Ionity geladen in Frankrijk. Tesla moet je soms wel van de tolweg af, maar dat vonden wij niet erg. Beter dat dan te moeten wachten om te kunnen laden. Heb ik 2 keer meegemaakt, toen doorgereden.

En als laatste tip, wij huren altijd een huisje en vragen altijd of we daar kunnen laden. Via booking kun je aangeven dat je een huisje/hotel zoekt met laadmogelijkheid. Dat is soms een gewoon stopcontact, maar dat werkt natuurlijk ook. Ik heb dan wel een granny lader mee die ik kan instellen, omdat niet elke elektrische installatie even degelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32
Vragen:
  1. Is er überhaupt al iemand, die 3.1.10 via OTA heeft ontvangen?
  2. Is het mogelijk om een 2e telefoon van de Volvo app te voorzien en te koppelen aan de auto, zonder dat een nieuw profiel nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53
LaborGardens schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:08:
Vragen:
  1. Is er überhaupt al iemand, die 3.1.10 via OTA heeft ontvangen?
  2. Is het mogelijk om een 2e telefoon van de Volvo app te voorzien en te koppelen aan de auto, zonder dat een nieuw profiel nodig is?
Ja het is mogelijk om 2 telefoons aan 1 profiel te koppelen.
Ik heb 2 telefoons (werk en privé) aan 1 sleutel gekoppeld met het zelfde profiel.

Let wel op dat je notificaties per telefoon aan moet zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32
NielsHarley schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:01:
[...]

Ik heb 2 telefoons (werk en privé) aan 1 sleutel gekoppeld met het zelfde profiel.

Hhmmmm, toen ik van de week de telefoon van de vrouw wilde voorzien van de app werd ik in de richting geduwd van een apart profiel. Nog eens opnieuw kijken dan, want ik wil ze zelf de optie geven de wagen voor te koelen/verwarmen maar heb geen zin in profielwissels…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Ophidian schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:22:
[...]
Hoe zie je dat voor je? Gezien juist de neutrale stand verschuift met de snelheid.
Dat hele pedaal is toch al een soort joystick zonder enige relevantie met fysica. Dus neutrale punt is prima gewoon vast te zetten.

Of nog wat meer elektromechanica op de toch al overvolle hoop gooien en er een force-feedback pedaal van maken. Dan kun je pas echt los...

De besturing zou m.i. meer aandacht verdienen dan afleidende frutsels als die paneelverlichting waarvan ik nog steeds niet gevonden heb hoe je die uitzet (er is een "binnenverlichting uit" setting maar ik heb nog niet ontdekt wat die nou uit zet...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@cdwave dat is juist het punt. Dat neutrale verandert naar je snelheid. Dat moet je niet vast gaan zetten, dan heeft OPD geen toegevoegde waarde meer.

De stand van je pedaalt correspondeert eigenlijk met een snelheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Ophidian op 17-08-2024 20:33 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53
LaborGardens schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Hhmmmm, toen ik van de week de telefoon van de vrouw wilde voorzien van de app werd ik in de richting geduwd van een apart profiel. Nog eens opnieuw kijken dan, want ik wil ze zelf de optie geven de wagen voor te koelen/verwarmen maar heb geen zin in profielwissels…
2 opties: registreer een 2de profiel aan de 2de sleutel van je vrouw zodat zij een eigen profiel/volvo account heeft

Of log in met je Volvo account in de 2de telefoon die gekoppeld is aan de eerste auto sleutel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
timhtc schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Zou toch mooi zijn als FM of Waze incident en radarmeldingen in GM getoond worden.
Ik zag vandaag al voor de eerste keer een door een gebruiker gemelde camera denk ik (blauw icoon i.p.v. oranje). Was wel enkel visueel, kreeg geen melding of iets anders om het duidelijk te maken. In GM op de telefoon ook gezocht of er nieuwe settings zijn om die meldingen te beheren, maar niets gevonden.

Intussen ook al meerdere notificaties gekregen in de Volvo app en in de wagen om een onderhoud in te plannen, zit bijna aan de 30000 km.

[ Voor 12% gewijzigd door Largamelion op 17-08-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:29
Largamelion schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:23:

[Afbeelding]

Is wel aangekondigd voor aaos (wordt nu door Google “cars with Google built-in” genoemd): https://blog.google/products/maps/maps-waze-new-features-information-on-the-go/

Maar zou op zich ook niet de eerste aankondiging zijn waarvan implementatie heel lang op zich laat wachten

Is wat mij betreft pas een zinnige toevoeging als er ook audiowaarschuwingen voor dat soort meldingen komen. In 80% van mijn rijgedrag heb ik de acc aan staan en kijk dan dus niet meer naar het dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 16:20
Voor de eerste keer op vakantie met onze C40 (single range) en vouwwagen naar de Drôme, een traject van 900km dat we over 2 dagen doen.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over het verbruik icm de vouwwagen. Het totale gemiddelde van 900km was zo'n 205 Wh/km. Eerste dag (520km) 2 laadstops bij Fastned, opgeladen vlakbij de doorreis-camping en 2e dag (430km) nog 1 laadstop bij Fastned.
Planning
De grootste bezorgdheid voor mij was het gedoe van afkoppelen dus heb daarom op voorhand met ABRP een route gepland met voorkeur op Fastned stations en gecontroleerd door geruststellende foto's te bekijken op Google maps... Daarom zijn we ook via Leuven > Luik gereden ipv Brussel > Namen zodat de Fastned in Vielsalm op de route lag.

In de wagen heb ik bestemming en geplande tussenstops in GM ingegeven.
ABRP vs reëel verbruik
Volgens ABRP zou ik slechts 222% batterij nodig gehad hebben voor het traject, in realiteit was dat 270%. De cijfers doen vermoeden dat ABRP geen rekening houdt met hoogtemeters, want het verschil is vooral zeer groot in de bergachtige trajecten, bv. een traject van 217km waar ik 66% verbruikt heb ipv de geplande 46%, een aanzienlijk verschil!

De actieradius die de auto aangeeft heeft last van een bipolaire stoornis, die gaat alle kanten uit! Tijdens het laden is de app overdreven pessimistisch en bij vertrek schiet die terug de hoogte in. Hierdoor ook contradictorische informatie te zien. Op zeker ogenblik gaf het display 52% batterij, 180km actieradius terwijl GM aangeeft nog 39km te gaan en 36% batterij bij aankomst.

GM had gelijk, die schat dit allemaal zeer goed in want die heeft er nooit meer dan 2% naast gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
NielsHarley schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:01:

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Mij is het niet gelukt om mijn iPad te koppelen aan de Volvo. Je kan volgens mij maar één device tegelijkertijd gekoppeld hebben. Ik wil ook niet gaan klooien met tweede profielen, extra sleutels, e.d. Gewoon de app naast mijn iPhone ook op de iPad en klaar. Bij mijn vorige auto kon dat probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
lupus9537 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:51:
ABRP vs reëel verbruik
Volgens ABRP zou ik slechts 222% batterij nodig gehad hebben voor het traject, in realiteit was dat 270%. De cijfers doen vermoeden dat ABRP geen rekening houdt met hoogtemeters, want het verschil is vooral zeer groot in de bergachtige trajecten, bv. een traject van 217km waar ik 66% verbruikt heb ipv de geplande 46%, een aanzienlijk verschil!
Als je in ABRP op de geplande route klikt, zie je het hoogteprofiel van de route en het verloop van de SoC langs de route. Je ziet dan dat ABRP rekening houdt met hoogtemeters, bijvoorbeeld dat de SoC toeneemt als de route naar beneden loopt.

Je moet in ABRP wel een referentieverbruik instellen. Misschien stond dat niet ingesteld op auto + vouwwagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Ik kan je redenatie helemaal volgen, en snap hem ookm.
Maar ik blijf van mening dat OPD wel degelijk zuiniger kan rijden dan zonder, mits je je rechtervoetje goed onder controle hebt.
Het coasten kun je onder OPD wel degelijk beleven, door het pedaal zodanig ingedrukt te houden dat er geen versnelling paatsvindt en tegelijk ook geen vertraging.
Ook de argumenten vwbt gladheid of grindwegen snap ik, maar ik heb inmiddels met OPD in die omstandigheden gereden en door niet te abrupt te zijn met je voetje, is OPD niet slip-gevaarlijker dan zonder OPD.

Maar, ik kom dan uit de tijd dat je met je rechtervoet proveerde een heel exacte snelheid aan te houden, nadat je eerst de choke had gebruikt om te starten en de motor goed warm was, lukte dat. Een schommeling van < 2kmh plus of min was het streven, een uitdaging zeg maar.
Als je tegenwoordig ziet hoe sommigen hun snelheid met > 5 kmh plus of min laten schommelen waardoor je wilt gaan inhalen maar dan geven zij net gas bij, kun je er weer achter (zeker als jij op ACC rijdt) en zodra je erachter zit houden ze weer in...

Die types zouden met OPD inderdaad in de problemen komen bij gladheid etc.
Gewoon omdat ze die rechtervoet niet in controle hebben.
Heb ik het nog niet over hele volksstammen die bij een opgaande helling (viaduct bijv) in snelheid wegzakken en dan bij de afgaande helling juist te hard gaan rijden. Die moet je helemaal geen OPD optie geven, dat gaat echt mis.

p.s. vandaag 200 km met een caravan (1000 kg) erachter gereden, verbruik was net als op de heenweg 3 weken geleden, heel netjes met 29,8 kWh/100km gemiddeld.
Tussendoor ritjes gemaakt waarbij het verbruik schommelt tussen 16,9 en 19,6 kWh/100km afhankelijk van soort wegen, snelheden, temperatuur en drukte op de weg.

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 18-08-2024 23:30 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
LaborGardens schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Mijn vrouw heeft tweede sleutel met haar profiel en de app op haar telefoon en ik de mijne alles op een Volvo account.
Prima toch, ieder zijn eigen voorkeurinstellingen.
Alleen op lange reizen gaat het logischerwijs wel eens verkeerd als je wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:59
ron65 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:27:
[...]
...
Heb ik het nog niet over hele volksstammen die bij een opgaande helling (viaduct bijv) in snelheid wegzakken en dan bij de afgaande helling juist te hard gaan rijden. Die moet je helemaal geen OPD optie geven, dat gaat echt mis.
...
Dat doet de XC40 anders ook best slecht op adaptive cruisecontrol. Mijn vorige wagen (Tesla Model 3) wist de snelheid constant te houden (+- 1 à 2 per uur) zowel berg op als berg af. Mijn XC40 betrap ik erop dat ik plots 75 à 77 rij (waar 70 toegestaan en 70 als ACC snelheid) of 64 - 65 bergop. Correctie bergop doet hij uiteindelijk wel, maar zeker niet snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Weet iemand of je de hoofdsteunen ook met een spraak commando kunt neerklappen? Ik heb van alles geprobeerd, zonder resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 08:18

Lancer

What the......

Henk Pi schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:41:
Weet iemand of je de hoofdsteunen ook met een spraak commando kunt neerklappen? Ik heb van alles geprobeerd, zonder resultaat.
Alleen in de Engelse taal werkt dat.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:00
Waterblok schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Mijn vrouw heeft tweede sleutel met haar profiel en de app op haar telefoon en ik de mijne alles op een Volvo account.
..
Zo heb ik het ook, dat werkt echt prima voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:29
Zie in de Volvo app dat 3.2.4 beschikbaar is. (Lijkt qua inhoud helemaal identiek met de huidige ota)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Lancer schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Alleen in de Engelse taal werkt dat.

Als de taal in de auto is ingesteld op US English zijn er diverse spraakcommando’s actief die niet werken in het NL:

• One pedal drive on/off
• Reduced set alarm on/off
• Lane keeping aid on/off
• Creep mode on/off
• Steering feel heavy on/off
• Welcome light on/off
• Mirror auto dimming on/off
• Ready to drive on/off
• Exterior mirror tilt at reverse on/off
• Headrest fold
• Wiper service position

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Kammika schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:20:
Zie in de Volvo app dat 3.2.4 beschikbaar is. (Lijkt qua inhoud helemaal identiek met de huidige ota)
Van versie 3.1.10 is niet veel terecht gekomen. Ik heb maar van enkelen gehoord dat ze in de werkplaats deze versie hebben gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Van versie 3.1.10 is niet veel terecht gekomen. Ik heb maar van enkelen gehoord dat ze in de werkplaats deze versie hebben gekregen.
Ja en dan ook nog alleen my 24 dacht ik. Dat voorbehoud staat er nu niet meer bij. Maar indrukwekkend is het lijstje nu ook niet…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Kammika schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:20:
Updates in software 3.2.4
Releasedatum software: 19 augustus 2024. U krijgt een melding als u deze software-update kunt installeren; normaal gesproken is dat binnen 3 weken na de releasedatum van de software.

Verbeteringen en bugfixes
- We hebben een probleem opgelost waarbij de auto de sleutel soms niet detecteert als de auto wordt gestart.
- Aanpassingen aan het aandrijfsysteem en de stroomvoorziening hebben geen gevolgen voor de prestaties of andere gecertificeerde eigenschappen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Mga1600 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

Als de taal in de auto is ingesteld op US English zijn er diverse spraakcommando’s actief die niet werken in het NL:

• One pedal drive on/off
• Reduced set alarm on/off
• Lane keeping aid on/off
• Creep mode on/off
• Steering feel heavy on/off
• Welcome light on/off
• Mirror auto dimming on/off
• Ready to drive on/off
• Exterior mirror tilt at reverse on/off
• Headrest fold
• Wiper service position
Dank je👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:16
DoubleDot schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Dat doet de XC40 anders ook best slecht op adaptive cruisecontrol. Mijn vorige wagen (Tesla Model 3) wist de snelheid constant te houden (+- 1 à 2 per uur) zowel berg op als berg af. Mijn XC40 betrap ik erop dat ik plots 75 à 77 rij (waar 70 toegestaan en 70 als ACC snelheid) of 64 - 65 bergop. Correctie bergop doet hij uiteindelijk wel, maar zeker niet snel
Het lijkt altijd tot max 3km/u verschil op te lopen hier. Zowel bergop 3km/u eraf als bergaf 3km/u max erboven. Mogelijk een soort imitatie van 'natuurlijk verloop'? In een ICE met automaat (V40, diverse Saabs) merkte ik bij cruise bergopwaarts nog wel eens dat ie dan ineens terugschakelde en harder begon te trekken. Dat was niet erg soepel. Misschien is het daar een relikwie van, die bij een EV minder toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06 16:45
Microkid schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Releasedatum software: 19 augustus 2024. U krijgt een melding als u deze software-update kunt installeren; normaal gesproken is dat binnen 3 weken na de releasedatum van de software.

- We hebben een probleem opgelost waarbij de auto de sleutel soms niet detecteert als de auto wordt gestart.
- Aanpassingen aan het aandrijfsysteem en de stroomvoorziening hebben geen gevolgen voor de prestaties of andere gecertificeerde eigenschappen.
Het is wel raar dat de OTA van patch naar een minor release is gegaan. Er zullen dan toch stiekem wat meer zaken geupdate worden

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Polestar geeft meestal wat meer details over software-updates, maar deze update staat nog niet op de Polestar-website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20
Microkid schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Hopelijk lost deze update ook het "in slaap vallen" (offline) van de auto op als deze een paar dagen niet gebruikt wordt. Komt vrij vaak voor en is best irritant!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06 16:45
Hopelijk ook wat issues met het entertainment center sinds de laaste OTA 3.1.9
Ik merk dat regelmatig mijn telefoon niet gekoppeld wordt, moet dan ff handmatig op de button drukken, dan werkt het weer
Ook zie ik meer en meer dat LTE geen verbinding heeft. Soms staat er wel 3G. was eerst niet zo vaak. Weet niet of dit nu beter is ja of nee......
Muziek staat vaak op pauze bij instappen, moet dan weer play kiezen.

Laat ze nu eerst maar eens deze basale issues goed oplossen, daar heeft iedereen het meeste last van.

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

millerman_sf schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Het lijkt altijd tot max 3km/u verschil op te lopen hier. Zowel bergop 3km/u eraf als bergaf 3km/u max erboven. Mogelijk een soort imitatie van 'natuurlijk verloop'? In een ICE met automaat (V40, diverse Saabs) merkte ik bij cruise bergopwaarts nog wel eens dat ie dan ineens terugschakelde en harder begon te trekken. Dat was niet erg soepel. Misschien is het daar een relikwie van, die bij een EV minder toevoegt.
Mijn voorgaande wagen was een diesel, handgeschakeld 6 versnellingen. Als je die op CC zetten 9geen ACC aanwezig) dan hield hij de snelheid ook op hellingen keurig binnen max 1 km afwijking. Dus 100 werd hooguit 99 of 101, mijn huidige XC40 maakt er max +/- 4 kmh tov de ingestelde snelheid van. Ik zie dat aankomen en zonder nadenken neem ik dan met de rechtervoet even de snelheid over en hou die op peil.
Vind ik niet zo erg, maar wel wat teleurstellend want ik weet dat het veel strakker kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Polestar vermeldt in 3.2.4 ook:
Stability improvements for Digital Key.
Improved behavior for Cruise Control and Adaptive Cruise Control.

En verder komen er berichten dat Polestar de licht en licht+horn op afstand krijgt. Onze EX30 kan het al via de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:56
Ik heb tot op heden met een '24 C40 ER 0 problemen gehad, ja misschien 1 keer het infotainment systeem opnieuw opstarten. Maar niets van wat ik hier allemaal voorbij zie komen.

Je zou toch zeggen, we hebben er allemaal last van of we hebben allemaal nergens last van, maar dat de willekeur zo aanwezig is, vind ik toch bijzonder.

Het enige wat mij opvalt sinds een tijdje als ik aankom lopen en de auto via kessy open wil maken ik twee keer aan het handvat van de bestuurderskant moet trekken eer ie open gaat, voorheen heb ik dit niet gehad. Herkent iemand dit?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:39
Waterblok schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:37:
Ik heb een band die steeds spanning verliest maar krijg nooit een melding ondanks dat ik het opnieuw laat inlezen na het op spanning brengen.
Ook wel eens begin van een reis naar Frankrijk in België meldingen over bandenspanning gehad terwijl er niets aan de hand was.
Veel vertrouwen in het systeem heb ik niet.
Even terugkomen op deze. Ik vind het ook lastig dat je de exacte bandenspanning niet kan zien. Gisteren tijdens het rijden op de autosnelweg kreeg ik de melding dat de bandenspanning te laag was. Geen idee hoeveel, maar gewoon te laag. Even later klapband. Enkele weken terug opgepompt tot 2.8 bar.

Geen idee of ik met een exacte bandenspanning de klapband had kunnen vermijden. Maar stel dat die serieus laag was, dan had ik misschien eerder kunnen stoppen.

Ik heb nogal meldingen gehad van een te lage bandenspanning (in de Volvo en andere wagens), maar dat had nog nooit tot problemen geleid. Gewoon doorrijden en bij een volgende gelegenheid oppompen en klaar (en controleren of er geen nagel in zit of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

3.2.5 wordt ook al genoemd, echter niet OTA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iy2Iolr-3QE8AFRUvAILXpc4Cv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SsTVInCSIuOK5vyE06Nc0r4c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
MrMathos schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
Even terugkomen op deze. Ik vind het ook lastig dat je de exacte bandenspanning niet kan zien. Gisteren tijdens het rijden op de autosnelweg kreeg ik de melding dat de bandenspanning te laag was. Geen idee hoeveel, maar gewoon te laag. Even later klapband. Enkele weken terug opgepompt tot 2.8 bar.

Geen idee of ik met een exacte bandenspanning de klapband had kunnen vermijden. Maar stel dat die serieus laag was, dan had ik misschien eerder kunnen stoppen.

Ik heb nogal meldingen gehad van een te lage bandenspanning (in de Volvo en andere wagens), maar dat had nog nooit tot problemen geleid. Gewoon doorrijden en bij een volgende gelegenheid oppompen en klaar (en controleren of er geen nagel in zit of zo).
Volgens mij zitten er in onze Volvo's geen ventielen met een TPMS sensor die daadwerkelijk de bandenspanning meten.
In plaats daarvan zit er waarschijnlijk een vergelijkbaar systeem in als bij auto's van de VAG groep die de bandenspanning meet d.m.v. rotatiesensoren in het ABS systeem. Geen echte TPMS dus.
Voordeel is wel dat je nooit een batterijtje hoeft te vervangen en bij een tweede set velgen je niet ook een extra set TPMS sensoren hoeft te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
loewie1984 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:54:
Ik heb tot op heden met een '24 C40 ER 0 problemen gehad, ja misschien 1 keer het infotainment systeem opnieuw opstarten. Maar niets van wat ik hier allemaal voorbij zie komen.

Je zou toch zeggen, we hebben er allemaal last van of we hebben allemaal nergens last van, maar dat de willekeur zo aanwezig is, vind ik toch bijzonder.

Het enige wat mij opvalt sinds een tijdje als ik aankom lopen en de auto via kessy open wil maken ik twee keer aan het handvat van de bestuurderskant moet trekken eer ie open gaat, voorheen heb ik dit niet gehad. Herkent iemand dit?
Ik heb een keer gehad dat ik telkens een foutmelding over het aandrijfsysteem kreeg. In de werkplaats hebben ze toen de software-updates opnieuw geïnstalleerd en dat loste het op. De monteur zei dat bij OTA updates wel eens iets niet helemaal goed gaat, bijvoorbeeld dat een van de vele modules niet geïnstalleerd kan worden. Dat kan foutmeldingen of instabiliteit veroorzaken.

We hebben ook niet allemaal dezelfde third party apps geïnstalleerd. Dus dat we allemaal exact hetzelfde systeem hebben, hoeft niet te kloppen.

Ik denk zelfs dat we niet allemaal precies dezelfde hardware hebben. Er was op een gegeven moment een chiptekort, dus in sommige modellen ontbreken sommige stukjes elektronica.

En dan zijn er nog verschillende opties die wel of niet ingebouwd en/of geactiveerd zijn.

In de software zullen vele constructies zitten als IF modelyear=MY21 AND trimlevel=ULTIMATE AND speed>100 THEN ... ELSE ... Dat kan bij verschillende auto's verschillende uitkomsten geven.

Wat betreft keyless entry: bij mij gaat de deur soms niet direct open als ik teveel spullen in de broekzak heb zitten waar ook de sleutel zit. Het signaal wordt dan geblokkeerd door mijn secure wallet of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Microkid schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:00:
[Afbeelding]
Ik denk zomaar dat 3.1.10 wordt overgeslagen. Dat duurt nu al zo lang sinds de aankondiging in Juli.
Update 3.2.4 wordt overigens nu ook in de app weergegeven, dus denk dat 3.1.10 helemaal niet meer komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tranquility op 20-08-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Tranquility schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:14:
[...]

Ik denk zomaar dat 3.10.0 wordt overgeslagen. Dat duur nu al zo lang sinds de aankondiging in Juli.
Update 3.2.4 wordt overigens nu ook in de app weergegeven.
Je bedoelt 3.1.10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Haha, ja klopt ;)
Wel frappant dat met versie 3.2.4 blijkbaar vier versienummers worden overgeslagen, tenminste als 3.1.10 de laatste was en hierna versienummer 3.2.0 zou komen. Hopelijk zit daar -for once and for all- eindelijk eens een fix voor die USB-toestemmings pop-up bij.

[ Voor 46% gewijzigd door Tranquility op 20-08-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Trouwens, sinds vanmorgen heb ik geen map meer op het bestuurdersdisplay, net als wanneer je achteruit rijd.
Heb een reset gedaan van het infotainment systeem maar de map komt niet meer terug. De map op het grote scherm werkt wel gewoon. Ook na een tijdje geparkeerd te hebben nog steeds geen map..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Tranquility schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:23:
Trouwens, sinds vanmorgen heb ik geen map meer op het bestuurdersdisplay, net als wanneer je achteruit rijd.
Heb een reset gedaan van het infotainment systeem maar de map komt niet meer terug. De map op het grote scherm werkt wel gewoon. Ook na een tijdje geparkeerd te hebben nog steeds geen map..
Per ongeluk op de knop op het stuur gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
[Afbeelding]
Zou dit dan de melding in de app zijn? Omschrijving is wat vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:51:
Zou dit dan de melding in de app zijn? Omschrijving is wat vaag.
Ik zie in de app alleen 3.2.4 staan. 3.2.5. wordt niet genoemd.
In de omschrijving staat ook dezelfde bug vermeld als in 3.1.10 over de sleutel die soms niet gedetecteerd zou worden (zelf overigens nooit last van gehad).
Lijkt me een extra aanwijzing dat 3.1.10 geskipt gaat worden.

[ Voor 31% gewijzigd door Tranquility op 20-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Tranquility schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Ik zie in de app alleen 3.2.4 staan. 3.2.5. wordt niet genoemd.
In de omschrijving staat ook dezelfde bug vermeld als in 3.1.10 over de sleutel die soms niet gedetecteerd zou worden (zelf overigens nooit last van gehad).
Lijkt me een extra aanwijzing dat 3.1.10 geskipt gaat worden.
Technisch gezien is 3.1.10 niet geskipt. Sommigen hebben deze wel gekregen in de werkplaats. Maar als OTA komt hij inderdaad niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20
Tranquility schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Volgens mij zitten er in onze Volvo's geen ventielen met een TPMS sensor die daadwerkelijk de bandenspanning meten.
In plaats daarvan zit er waarschijnlijk een vergelijkbaar systeem in als bij auto's van de VAG groep die de bandenspanning meet d.m.v. rotatiesensoren in het ABS systeem. Geen echte TPMS dus.
Voordeel is wel dat je nooit een batterijtje hoeft te vervangen en bij een tweede set velgen je niet ook een extra set TPMS sensoren hoeft te kopen.
Ik vind het helemaal prima dat er geen tpms ventielen in de Volvo zitten. Inderdaad, scheelt al gauw €150 bij een extra setje wielen. Daarnaast kunnen die dingen ook kapot gaan.
Op mijn Outlander zaten die dingen ook, en op de Honda Civic welke ik daarvoor had zat hetzelfde systeem als op de Volvo. Ze werken allemaal net zo goed, maar beiden niet 100% nauwkeurig. Het gaat om de indicatie, of het nu 1 tiende bar scheelt of 3 tiende maakt niet veel uit. Altijd genoeg spanning om veilig en tijdig de banden weer op juiste spanning te zetten.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Nou het is bijna zover, onze allereerste langere roadtrip in onze Volvo XC40! Spannend hoor, ook omdat het geen range topper is (eerste model). Hebben onze trip nog iets aangepast zodat het meer logischer is. We pakken nu deze route:

Huis - Tours (1 nachtje als tussenstop) - San Sebastiaan - Bilbao - Santander - Burgos - Pamplona - Zaragoza - La Roche (1 nacht als tussenstop) - Disneyland Parijs - huis

Ik heb een laadpas of 6 maar wil voornamelijk laden via mijn leasepas (MTC) tot zover die geaccepteerd wordt. Verder denk ik dat ik in Maps (zit ingebakken in de auto met AAOS) de laadfilters zet op Tesla en Iontiy omdat dat vaak grotere laadpleinen zijn met ook wc/eet mogelijkheden. Ik heb besloten om de boel ook een beetje los te laten, dus geen plan A/B/C te noteren want wat ik zo las en begreep van mensen die deze zomer al een soortgelijke route hebben gedaan zijn er laadopties zat en kan je zelfs tijdens het rijden en vlak voor je beoogde stop nog doorrijden omdat je bijv. met te veel % aan zou komen. En dan gewoon tijdens het laden de volgende laadstop invoeren in Maps. Dat is ons plan, benieuwd hoe dat gaat! Vind het een beetje zonde van de tijd om een hele laadplanning te maken in bijv. ABRP die vervolgens de prullenbak in kan omdat het verbruik hoger/lager ligt. Daarom, bestemming voor bestemming. Misschien met hooguit Tours voor deel 1 van de trip ingesteld als eindbestemming incl. aankomst percentage en voor deel 2 San Sebastiaan. En laat Maps de boel dan maar uitzoeken/inplannen.

Mensen nog tips/tricks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 17:44
Juancho schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:05:
Nou het is bijna zover, onze allereerste langere roadtrip in onze Volvo XC40! Spannend hoor, ook omdat het geen range topper is (eerste model). Hebben onze trip nog iets aangepast zodat het meer logischer is. We pakken nu deze route:

Huis - Tours (1 nachtje als tussenstop) - San Sebastiaan - Bilbao - Santander - Burgos - Pamplona - Zaragoza - La Roche (1 nacht als tussenstop) - Disneyland Parijs - huis

Ik heb een laadpas of 6 maar wil voornamelijk laden via mijn leasepas (MTC) tot zover die geaccepteerd wordt. Verder denk ik dat ik in Maps (zit ingebakken in de auto met AAOS) de laadfilters zet op Tesla en Iontiy omdat dat vaak grotere laadpleinen zijn met ook wc/eet mogelijkheden. Ik heb besloten om de boel ook een beetje los te laten, dus geen plan A/B/C te noteren want wat ik zo las en begreep van mensen die deze zomer al een soortgelijke route hebben gedaan zijn er laadopties zat en kan je zelfs tijdens het rijden en vlak voor je beoogde stop nog doorrijden omdat je bijv. met te veel % aan zou komen. En dan gewoon tijdens het laden de volgende laadstop invoeren in Maps. Dat is ons plan, benieuwd hoe dat gaat! Vind het een beetje zonde van de tijd om een hele laadplanning te maken in bijv. ABRP die vervolgens de prullenbak in kan omdat het verbruik hoger/lager ligt. Daarom, bestemming voor bestemming. Misschien met hooguit Tours voor deel 1 van de trip ingesteld als eindbestemming incl. aankomst percentage en voor deel 2 San Sebastiaan. En laat Maps de boel dan maar uitzoeken/inplannen.

Mensen nog tips/tricks?
Wat je zelf al zegt - gewoon gaan rijden en niet plannen.
Enige wat ik wel zou checken vooraf is additionele laadmogelijkheden bij je overnachtingen mocht je daar onverhoopt niet kunnen laden

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-06 10:04

.....

Mensen nog tips/tricks?
Klinkt als een mooi plan. Ik ben net terug uit Frankrijk met mijn EX40 MY2024. Vanuit NL naar Parijs, Arcachon, Dordogne en weer terug naar huis. Laden langs de snelwegen in Frankrijk gaat prima. Met name bij de tolwegen zijn veel laadpalen langs de snelweg. Bij de niet-tolwegen was het beperkter aan de snelweg zelf. Iets van de snelweg af is er genoeg te vinden. Op locatie kan het lastiger zijn. Maar vaak zijn er bij de supermarkten wel laadmogelijkheden. Bij Parijs zelfs 300 KW laders.

Ik had wel een route gemaakt via ABPR omdat je dan wat makkelijker kunt zoeken op het aantal palen per locatie. Soms liet ik het los om niet de snelweg af te hoeven. Na de heenweg had ik het gemiddelde verbruik op de ABPR app redelijk goed ingesteld.

Ik heb eigenlijk altijd 130 gereden. Het verbruik was dan wel hoog, rond de 23 kw/100 km. Maar laden gaat snel genoeg. Op 980 KM moest ik volgens de planning 3 x 30 minuten laden.

Ik heb als pas mijn E-flux en Tesla app gebruikt. Deze werd overal geaccepteerd. Ik had als back-up een shell en plugsurfing pas. Maar niet nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
4v4t4r schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Wat je zelf al zegt - gewoon gaan rijden en niet plannen.
Enige wat ik wel zou checken vooraf is additionele laadmogelijkheden bij je overnachtingen mocht je daar onverhoopt niet kunnen laden
Ja heb toevallig net vanmorgen al onze verblijven gemaild of we daar kunnen laden of dat ze anders tips hebben voor laadopties in de buurt van het verblijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio

Mensen nog tips/tricks?
Wat al eerder gezegd is, zou mooi zijn dat je bij de overnachtingen kan laden, dan vertrek je vol. Ik heb daarvoor een grannylader aangeschaft zodat je bij elk gewoon stopcontact terecht kunt.

En volg idd maar gewoon GM en je gezond verstand, dan komt het vast goed.

Fijne reis gewenst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:23:
dit had ik twee weken geleden ook.
Auto alles gereset, op slot gedaan en gedacht "bekijk het maar, morgen zien we wel verder".
De volgende dag auto geopend, en daar was de map weer.

Dan eergisteren, ik wilde met de caraven terug naar huis.
Aangekoppeld, lichtentest werd gedaan, allemaal goed.
Toen in de auto stond "thuis" bovenaan in maps, die aangetikt.
Dan wil je een laadstop ingeven immers, de auto denkt thuis te komen met caravan op 200+ km afstand en volle accu, maar niets is natuurlijk minder waar. De auto denkt namelijk aan het verbruik de dagen ervoor, en niet dat met ene caravan erachter.

Dus "Oke google" ...... heel trage reactie met het balkje onderin en dat ploft net zo hard weer weg.
Wat ik ook deed, google assistent werkte niet meer.
Toen dacht ik met de hand de laadstop in te geven, traag als dikke stront, en alle lijstjes leeg.
Toen een home reset gedaan, en dat werkte, daarna was alles weer oprationeel en GA reageerde weer normaal.

Toch bizar dat die softare soms zo debiel kan gaan reageren, dingen niet doet, en vastloopt of traag is, zonder dat daar enige aanleiding voor bestaat.

[ Voor 44% gewijzigd door ron65 op 20-08-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Venomer schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:48:
Per ongeluk op de knop op het stuur gedrukt?
Dit dus... 8)7
Wist niet eens dat ik de map op het stuur uit- en in kon schakelen.
Zo leer je weer eens wat! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:07:
Zit had ik twee weken geleden ook.
Auto alles gereset, op slot gedaan en gedacht "bekijk het maar, morgen zien we wel verder".
De volgende dag auto geopend, en daar was de map weer.
Of je drukt op het knopje op het stuur. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer

Mensen nog tips/tricks?
Check even of er bij de Tesla Superchargers echt wc/eet mogelijkheden zijn. Ik ben er wel eens een tegengekomen bij een winkelcentrum waar je overdag wel terecht kon. Maar buiten de openingstijden van het winkelcentrum zat je zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Of je drukt op het knopje op het stuur. :P
die reageerde niet, ik had maar 1 keuze: geen map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:36
Juancho schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Ja heb toevallig net vanmorgen al onze verblijven gemaild of we daar kunnen laden of dat ze anders tips hebben voor laadopties in de buurt van het verblijf.
Daar val je toch de hotels niet mee lastig, ik heb liever dat ze hun tijd steken in het goed verzorgen van onze hotelkamer: verse lakens, overal gestofzuigd, genoeg badhandoeken, eventueel shampoo aanvullen,... zodoende wij hier niet moeten om vragen na de eerste check van de kamer.

Er zijn genoeg apps om te zien waar er laadpunten zijn in de buurt van x of y, kan eens gebeuren dat er ééntje door de mazen glipt, maar kan evengoed zijn dat deze die ze voor jou hebben opgezocht niet werkt.

Ik keek er gewoon niet naar, kon ik laden des te beter, kon ik niet laden, dan is mijn eerste volgende stop iets vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Als ik jullie trouwens goed begreep heeft een elektrische koelbox die in de P8 achterin aangesloten kan worden niet veel nut of toegevoegde waarde ivm een normale koelbox die je vult met bevoren waterflessen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:05

Mensen nog tips/tricks?
Ik ben zondag teruggekomen uit de Ardèche. Inmiddels is het laden op de Franse tolwegen echt perfect. Ze geven netjes aan waar je kan laden en hoever het volgende laadstation is. Ik heb zowel met GM als ABRP gepland (waarbij ABRP live data vanuit Carstats viewer krijgt), maar ben daar eigenlijk niet zo tevreden over. GM probeert altijd met minimaal 20% aan te komen (ikzelf probeer met 10% of iets minder te plannen). Ook staan lang niet alle laadstations erop en geeft ie onlogische suggesties. Hetzelfde geldt tot mijn verbazing voor ABRP. Zo was het advies op een gegeven moment om bij een kruising van snelwegen eerst naar het oosten te rijden om vervolgens naar het westen te draaien, terwijl een paar kilometer naar het westen al een laadpunt was (dit was gelukkig langs de snelweg aangegeven). Een ander irritant euvel bij GM is dat als je een file wilt ontwijken met een alternatieve route, hij altijd weer de eerst geplande laadstop als uitgangspunt neemt en the dus niet op een logische route uitkomt, ook wanneer je de route opnieuw plant. Je krijgt altijd maar alternatieven tot je eerste laadpunt, GM plant niet de hele route opnieuw.

Vorig jaar in Frankrijk durfde ik het nog niet aan, maar inmiddels plan ik de route zonder laadstops zodat je de snelste route krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:05
Flessen tov peltier koelbox. Is voornamelijk als je een paar diepvries flessen gebruikt, je het met flessen zeker evengoed ( zo niet beter -bvb als de wagen warm heeft kan het peltier element het feitelijk niet aan en dan heb je geen koel bron). Terwijl de flessen eerst ontdooien en dan nog vrij lang kou zijn. Terwijl het peltier element niet echt een buffer vermogen heeft.

Je hebt ook minder herrie.
Heb je meer mogelijkheden voor een echte 'koelbox' dan zijn er ook met modellen compressors maar dan spreek je feitelijk over een echte koelkast :)

Mobicool b40 ofzo, maar dat koop je natuurlijk niet voor eens naar Spanje te rijden. Let wel op 12v is het ook peltier. En om daarvoor een omvormer te kopen ?! , Dus feitelijk werken flessen hier ook wel.

[ Voor 8% gewijzigd door blahenazo op 20-08-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[Afbeelding]
3.2.5 is niet voor de 40-serie, maar wel voor andere modellen zoals bijvoorbeeld de XC60 en heeft te maken met de achterklep en het panoramadak daarvan.

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 21-08-2024 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
blahenazo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:08:
Flessen tov peltier koelbox. Is voornamelijk als je een paar diepvries flessen gebruikt, je het met flessen zeker evengoed ( zo niet beter -bvb als de wagen warm heeft kan het peltier element het feitelijk niet aan en dan heb je geen koel bron). Terwijl de flessen eerst ontdooien en dan nog vrij lang kou zijn. Terwijl het peltier element niet echt een buffer vermogen heeft.

Je hebt ook minder herrie.
Heb je meer mogelijkheden voor een echte 'koelbox' dan zijn er ook met modellen compressors maar dan spreek je feitelijk over een echte koelkast :)

Mobicool b40 ofzo, maar dat koop je natuurlijk niet voor eens naar Spanje te rijden. Let wel op 12v is het ook peltier. En om daarvoor een omvormer te kopen ?! , Dus feitelijk werken flessen hier ook wel.
Bedankt! We gooien morgen even wat frisdrankflessen met water de vriezer in. Gebruiken we die als koelbron voor de eerste pak um beet 24 uur 👍🏽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Nu online
caspervc schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:07:
Ik ben net bij mijn dealer geweest voor de trilling tijdens stevig optrekken rond de 80-100km/u (het idee van over een wasbord rijden) in mijn MY24 XC40 RWD

Een monteur heeft een klein stukje met me gereden, en het ook geconstateerd. Gaat vanmiddag technische journaals bekijken, en neemt dan contact op. Was iig van mening dat het niet hoorde, en vermoedde... een aandrijfas. To be continued.
Even terugkomend hierop.
Auto is bij de dealer geweest. Vermoeden was de linker aandrijfas. Die is vervangen. Moet nog een keer terug omdat Volvo NL wil dat beide aandrijfassen vervangen worden, en de rechter was op backorder.
Enfin, trillen is bijna weg. Fors optrekken van 80-120 geeft een zeer lichte trilling, maar zeker niet wat het was. Het is echt 90% weg nu. Ze gaan over een maandje de rechter ook vervangen. Dan hopen ze dat het 100% weg is. De EX40 waar ik tijdelijk in reed had overigens ook nergens last van...

Er is dus hoop, Volvo NL weet ervan en erkent het probleem en het is bij mij gefixt onder gearantie. :*)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Net even wezen testen of laden bij Tesla nu wel werkt voor onze roadtrip. Heb ooit 1x eerder geprobeerd bij Tesla te laden maar die app werkte niet mee en ik kon geen kant op met swipe of klikken.

Nu werkte het wel gelukkig. De app is ook wat anders. Kabel erin, nummer kiezen en het laden start al automatisch. Top!

Wbt voorverwarmen, dat werkt bij Tesla nog niet toch? Misschien ook niet nodig omdat wij stukken gaan rijden van ongeveer 2,5-3 uur per keer. Dus de accu zal hopelijk sowieso al warm genoeg zijn voor optimale laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:35:
Net even wezen testen of laden bij Tesla nu wel werkt voor onze roadtrip. Heb ooit 1x eerder geprobeerd bij Tesla te laden maar die app werkte niet mee en ik kon geen kant op met swipe of klikken.

Nu werkte het wel gelukkig. De app is ook wat anders. Kabel erin, nummer kiezen en het laden start al automatisch. Top!

Wbt voorverwarmen, dat werkt bij Tesla nog niet toch? Misschien ook niet nodig omdat wij stukken gaan rijden van ongeveer 2,5-3 uur per keer. Dus de accu zal hopelijk sowieso al warm genoeg zijn voor optimale laadsnelheid.
Als ik onderweg snellaad doe ik dat omwille van de kosten en de grote hoeveelheid plaatsen bij voorkeur bij Tesla. Ik kies het laadpunt dan wel als bestemming in de navigatie maar of hij dan wel of niet preconditioneert weet ik niet (waarom zou hij dat niet doen eigenlijk?) maar zeker zomers start het laden sowieso wel rond de 150 kw als de accu flink leeg is.
(Laatste ervaring bij Tesla in Apeldoorn was ruim 50 kw in krap 25 minuten voor €15)

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 21-08-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Voorverwarmen werkt prima naar Tesla toe. Staan gewoon als snelladers erin. Maar nu heb je dat niet nodig idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Die tijd tussen de tellers is voor rood-groen kleurenblinde wel erg fijn. Die op de navi is erg lastig verschil te zien tussen dat donkerrood en groen. Die nieuwe is zoveel makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:52
Mga1600 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:56:
[...]

3.2.5 is niet voor de 40-serie, maar wel voor andere modellen zoals bijvoorbeeld de XC60 en heeft te maken met de achterklep en het panoramadak daarvan.
Net bij de dealer geweest en 3.2.5 staat er op, op een EX40. Dus ook voor de 40-serie.

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ERN5T schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Net bij de dealer geweest en 3.2.5 staat er op, op een EX40. Dus ook voor de 40-serie.
Op de website staat het voor alle andere modellen in de lijst en niet voor de 40’s. Slordige informatie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
caspervc schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:12:
Even terugkomend hierop.
Auto is bij de dealer geweest. Vermoeden was de linker aandrijfas. Die is vervangen. Moet nog een keer terug omdat Volvo NL wil dat beide aandrijfassen vervangen worden, en de rechter was op backorder.
Enfin, trillen is bijna weg. Fors optrekken van 80-120 geeft een zeer lichte trilling, maar zeker niet wat het was. Het is echt 90% weg nu. Ze gaan over een maandje de rechter ook vervangen. Dan hopen ze dat het 100% weg is. De EX40 waar ik tijdelijk in reed had overigens ook nergens last van...

Er is dus hoop, Volvo NL weet ervan en erkent het probleem en het is bij mij gefixt onder gearantie. :*)
Dit is hoopgevend nieuws wat ik ook ga aankaarten bij mijn dealer. Dat gevibreer maakt het optrekken niet leuk meer. Als het met nieuwe assen opgelost kan worden is het mi ook een terugroepactie waard, want nagenoeg iedereen met een MY24 RWD schijnt er last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Nu online
Tranquility schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:30:
[...]

Dit is hoopgevend nieuws wat ik ook ga aankaarten bij mijn dealer. Dat gevibreer maakt het optrekken niet leuk meer. Als het met nieuwe assen opgelost kan worden is het mi ook een terugroepactie waard, want nagenoeg iedereen met een MY24 RWD schijnt er last van te hebben.
Dat laatste weet ik niet. De dealer was er niet mee bekend en gaven aan dat het niet veel vaker voorkwam. De ex40 rwd die ik als leenauto meekreeg had 't ook niet.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
caspervc schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:49:
Dat laatste weet ik niet. De dealer was er niet mee bekend en gaven aan dat het niet veel vaker voorkwam. De ex40 rwd die ik als leenauto meekreeg had 't ook niet.
De EX40 is weer een half jaartje nieuwer waarbij er wellicht een modificatie aan de assen is doorgevoerd.
Mijn MY24 is van 26 oktober 2023. Mijn auto is volgens mij voorlopig nog niet aan een beurt toe.
De ODO-meter staat nu op 12.534km. Ik had begrepen dat de eerste beurt pas bij 30.000km of twee jaar moet plaatsvinden. Dus kan ik beter gewoon even langs de dealer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:35
Tranquility schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

De EX40 is weer een half jaartje nieuwer waarbij er wellicht een modificatie aan de assen is doorgevoerd.
Mijn MY24 is van 26 oktober 2023. Mijn auto is volgens mij voorlopig nog niet aan een beurt toe.
De ODO-meter staat nu op 12.534km. Ik had begrepen dat de eerste beurt pas bij 30.000km of twee jaar moet plaatsvinden. Dus kan ik beter gewoon even langs de dealer gaan.
Mijn EX40 trilt ook bij optrekken zoals mensen beschrijven. Hebber niet super veel last van en laat het wel meenemen tijdens de eerste beurt.
Pagina: 1 ... 265 ... 322 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"