- Porsche is met OPD gestopt omdat het verbruik met OPD hoger zou zijn dan zonder. Coasten, anticiperen en zelf remmen zou beter zijn voor het verbruik ((en dat lijkt te kloppen met mijn eigen ervaringen)Venomer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:39:
[...]
Inderdaad. Ik denk dat OPD juist veiliger is:
Actie OPD geen OPD Rempedaal intrappen Stop Stop Rempedaal loslaten Geen effect Kruipmodus Stroompedaal intrappen Versnellen Versnellen Stroompedaal loslaten Remmen Coasten
-Volgens Volvo zou je voor een optimaal verbruik OPD in de stad moeten gebruiken en daarbuiten just niet. Maar een knopje om snel om te schakelen is er niet.
- ADAC is zeer kritisch over OPD op potentieel gladde wegen of wegen met los grind of grit om veiligheidsredenen (slipgevaar door slechtere dosering van het vermogen en vooral koppel)
- veel passagiers ervaren OPD gebruik als onprettig doordat het versnellen en vertragen vaak minder soepel verloopt.
- als je tussendoor ook wel eens in auto’s zonder OPD-mogelijkheid rijdt levert de omschakeling mogelijk gevaarlijke momenten op omdat loslaten van het gaspedaal dan onverwacht niet leidt tot remmen. Reactietijd betekent meters te ver doorrijden.
Zelf vind ik het geringe kruipeffect bij rem loslaten in niet-OPD situatie juist heel prettig om zachtjes aan te sluiten - sterker nog zou nog wat sterker mogen zijn wat mij betreft. Maar als je de rem bij stilstand nog even iets dieper intrapt blijft de rem actief (zie je met een symbool op je dashboard) maar laat onmiddellijk los als je het gaspedaal weer aanraakt. Launch control effect dus.
Ieder zijn ding, maar om het verbruik te reduceren is OPD niet echt een bijdrage terwijl het daarvoor in eerste instantie bedacht was.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride