Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:45
caspervc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Jup en ik heb het idee dat er ook een aparte camera aan de achterkant bij zit. Dus er moet bedrading worden getrokken vanuit de spiegel naar de achterklep. Zal ook wel wat uurtjes werk zijn om dat netjes te doen...
Valt wel mee filmpje installatie achtercamera voor dashcam.
https://www.youtube.com/watch?v=SZV8kvlP3cc

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:01:
Oh wow.
Dan laat ik het bij mijn XC40 lekker zo. Kan me voorstellen dat het voor een C40 fijn kan zijn, en ik verwacht dat Volvo die dan ook voor my25 als optie gaat leveren. Maar toch zou ik het niet blind kopen. Wat is de refreshrate van het scherm, en wat is de kwaliteit vd camera? Voor zoiets dynamisch als je zich moeten beiden wel erg goed zijn.
en hoe gedraagt het zich in het donker ? en bij opkomende achterliggers met felle koplampen? ik meen me een discussie over een camera voor achteruitrijden te herinneren ;)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:08
ron65 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:33:
[...]

en hoe gedraagt het zich in het donker ? en bij opkomende achterliggers met felle koplampen? ik meen me een discussie over een camera voor achteruitrijden te herinneren ;)
Volgens de tekst is hij wat dat betreft vergelijkbaar met de standaard spiegel dus zelf-dimmend en anti-glare.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Yippie na een nieuw bezoekje is het probleem met gebonk voor bij accelereren en de zoemende verlichting nogmaals onderzocht en nu had de garage wel de mogelijkheid tot oplossen.

D'r wordt een nieuwe aandrijfas besteld en van de interieur verlichting worden de printplaten volledig vervangen. Zal even duren voor het materiaal binnen is maar straks weer met volle snelheid weg rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-09 06:16
Veromor schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:08:
Yippie na een nieuw bezoekje is het probleem met gebonk voor bij accelereren en de zoemende verlichting nogmaals onderzocht en nu had de garage wel de mogelijkheid tot oplossen.

D'r wordt een nieuwe aandrijfas besteld en van de interieur verlichting worden de printplaten volledig vervangen. Zal even duren voor het materiaal binnen is maar straks weer met volle snelheid weg rijden :)
Kijk aan das mooi! Mijn garage doet moeilijk :( monteur hoort nu ineens geen afwijkende geluiden en ziet het als productkenmerken, zucht.... bij welke garage ben jij geweest en geslaagd?

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
TvK Alkmaar. Let wel op ik heb het hier geen trillingen of vibraties echt alleen bij 75% of meer vermogen een hard geratel van zware bonken. Je kan het letterlijk opnemen met je telefoon zo luid (dat hebben ze ook gedaan volgens mij). Dit is dus niet de oplossing voor trillingen in het stuur of tijdens het rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door Veromor op 09-02-2024 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Veromor schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:08:

Mijn auto ‘ratelt’ of ‘roffelt’ ook als ik veel gas geef. Dit is een tijd geleden al vastgesteld en in een rapport aan Volvo gemeld. Toevallig vandaag kreeg ik een belletje van de dealer (ook TVK Alkmaar) dat er nu een oplossing is vrijgegeven en dat er daartoe een paar nieuwe aandrijfassen zijn besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:49:
[...]

Mijn auto ‘ratelt’ of ‘roffelt’ ook als ik veel gas geef. Dit is een tijd geleden al vastgesteld en in een rapport aan Volvo gemeld. Toevallig vandaag kreeg ik een belletje van de dealer (ook TVK Alkmaar) dat er nu een oplossing is vrijgegeven en dat er daartoe een paar nieuwe aandrijfassen zijn besteld.
Even flauw zijn:
"gas geven" ??? 8)7

Weer serieus:
Wat is er dan met die as dat dit veroorzaakt?
Ik weet wel dat bij bonken van assen deze vaak niet stabiel gemonteerd zijn (in luchtbehandelingen veel meegemaakt), dan zijn vaak de lagerbehuizingen los of niet 100% vastgezet.
Ben wel benieuwd. Gelukkig hier geen last ervan.

Wat me wel opviel is dat de auto soms ogenschijnlijk minder pittig optrekt. Toen ik de winterslofjes eronder kreeg is dit ontstaan, dus weet ik het aan de bandjes.
Tot ik na een maand de bandenspaning controleerde, die stond bij allevier de banden op 2.4 Bar, terwijl volgens de sticker in de deurpost de banden 2,8 nodig hebben.
Tot overmaat van ramp bleek die bandenpomp niet instelbaar en stond op 2.1, reageerde nergens op om hier 2.8 van te maken.
Gelukkig een accu aangedreven bandenpomp mee tot 10 Bar, die op 2,8 ingesteld en aan de wielen gehangen, een voor een. Duurt wel een poosje, want ik denk dt er zeker wel anderhalve minuut per band gepompt werd, maar wel de bandjes op 2,8 gekregen.
Daarna stukken rapper optrekken weer, en gebruik omlaag uiteraard. Alleen wel weer iets minder grip op kruisingen waar de bandensporen in het asfalt zijn gladgereden en op de dikke witte stopstrepen.

En dan het trillen: na de bandenwissel was dat vrijwel weg, ik had er niet heel veel last van, maar soms was het wel eens na een tijdje rijden wat irritant aanwezig bij 103 en verder tot 118.
Nadat ik de banden op 2.8 gezet had.... weer als vanouds terug.
Dus de bandenspanning heeft er wel degelijk invloed op (bij mij dan althans), ik denk dat de wat zachte banden het dempten. Een beetje zoals de dempende werking van de fix met de airbag die Volvo nu als noodgreep toepast zeg maar.

Maar wat de bandenspanning betreft: ik ga voortaan minimaal maandelijks bij het snelladen gewoon even rustig alle vier de banden langs met die accupomp, Heb ik dan toch de tijd voor, blij dat ik dat ding heb.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 10-02-2024 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:34
Ik heb soms ook het idee dat het meer trillen bij 75%+ vermogen mogelijk ligt bij de accu. Mijn theorie is dat hij mogelijk bij vol vermogen en koude temperatuur niet helemaal de gevraagde stroom kan leveren. Ik merk het namelijk eerder aan het begin van een rit, en niet aan het einde. Ook merk ik het na snelladen niet...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:19
Ik heb werkelijk in ruim 3 jaar nog 0, trilling gehad. Kan het zijn dat de eerste versies dit nog niet hadden? Staat me even niet meer bij of de 1e modellen het ook zouden kunnen hebben.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Ik let op de trillingen omdat ik er hier over lees...
Hooguit kan ik iets voelen als ik vol stroom geef maar dan zijn de krachten ook zo fors dat ik dat logisch vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Juancho schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:31:
Ik heb werkelijk in ruim 3 jaar nog 0, trilling gehad. Kan het zijn dat de eerste versies dit nog niet hadden? Staat me even niet meer bij of de 1e modellen het ook zouden kunnen hebben.
Is vooral auto’s met fwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35
Venomer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Je kunt ook de eerste reviews afwachten. Misschien valt het mee.
Voor de XC40 is dit m.i. weggegooid geld, het zicht naar achteren is bij de XC40 prima. Zeker icm de achteruitrijcamera en de grote buitenspiegels.
Voor een C40 mogelijk wel, maar persoonlijk hoeft het voor mij zelfs voor niks nog niet. Een cameraspiegel is in slechte lichtomstandigheden altijd minder dan een echte spiegel. En dan haalt het camerablok op de achterruit ook nog eens een hap uit je zicht.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
Vanmiddag zijn de LED lampjes van Ali ivoor de kofferbakverlichting binnengekomen.
Hoewel de verlichting in de koffebak al LED is, is deze warm-wit en heeft naar mijn mening een wel erg lage lichtopbrengst.

Omdat deze al LED waren had ik hier verder geen aandacht aan besteed. @Microkid maakte me er op attent dat deze lampjes ook gewoon bij Ome Ali te koop zijn. Na wat kijken en vergelijken toch maar een aantal besteld.

Nou, ben blij dat ik dat gedaan heb, want wat komt er een bak meer licht van deze lampjes in vergelijking tot de originele Volvo kaarsjes! De Ali lampjes hebben ook veel meer LED's (12 stuks!) dan die ene LED in de originele behuizing.

Hieronder eerst de originele lampjes, daaronder de Ali varianten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUthRhs4rLc0DVwkz0dqvEcWz7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gp3LXCnRmdGmJdRWsAxiHZuF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVar3b60sWhsj1G9_IuMHl0Rvfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1joZ2TumyqsoxJaM3ag8o8j.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de Ali LED:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jXKdEsXTTHG-yBWzm0pI_Cc7RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYAE6IhkYXHaQvvI9A4Zpz8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuP5w4Brf_dqDRdadPw5RB2E37E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnSlRdK59x7qzTffrt8qF7iu.jpg?f=fotoalbum_large

Het grappige is dat precies dezelfde lampjes ook worden gebruikt voor de verlichting van de voetenruimte en van het handschoenenkastje. Die heb ik dus ook vervangen en hebben nu ook veel meer licht. Ook onder de voorportieren zitten deze lampjes, alleen krijg ik die er niet goed uit want lijkt het of de kabel erg (te) kort is waardoor ik het lampje er niet helemaal uit kan krijgen zonder dat ik de kabel of de connector wellicht stuk trek. Blijkbaar is er geen ruimte is om deze normaal lost de koppelen en blijft de lampbehuizing nog half in het portier zitten, dus hier moet ik nog even naar kijken hoe ik dat ga oplossen.

Ik zal kijken of ik vanavond bij donker nog een paar foto's van de voetenruimte verlichting kan maken.
[EDIT]
Heb nog even foto's toegevoegd van de voetenruimte en het handschoenenkastje.

Voetenruimte links met de nieuwe LED:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DuNSwSKmWyatNkcR9AA7ogN5kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGQBiZLmpzB55TQyK2fKzJ0r.jpg?f=fotoalbum_large

Voetenruimte rechts met het oude lampje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dV9SGm8bJSSZ3QtBPHJMLektII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoxIEVfIyOUt76n0H8iXsf0g.jpg?f=fotoalbum_large

Handschoenenkastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeXuEyKJ13xs-1Hs4E81s6K2Hxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVZA7PRYgFljFqGbRn3LcrkH.jpg?f=fotoalbum_large

Deze lampjes heb ik besteld:
https://www.aliexpress.co...ist_main.5.44ee1802rPQ5Z0

[ Voor 19% gewijzigd door Tranquility op 10-02-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:31:
Dit gaat niet over het trillen in het stuur maar over een vreemd, roffelend geluid bij snel optrekken. Volgens de dealer komt het vaker voor bij een bepaalde serie auto’s. Ik had het in mijn P8 ook niet, nu wel dus. Dat zou over moeten zijn met de nieuwe assen.

Trillen in het stuur had ik met de P8 evenmin, in de C40 wel. Daarom is inmiddels een stuurdemper gemonteerd die het wel wat verbeterd heeft, maar niet afdoende. Die “reparatie” is inmiddels door Volvo teruggetrokken en er wordt nu weer aan wat anders gewerkt. Of er een samenhang is met de aandrijfassen is niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:06:
Vanmiddag zijn de LED lampjes van Ali ivoor de kofferbakverlichting binnengekomen.
Hoewel de verlichting in de koffebak al LED is, is deze warm-wit en heeft naar mijn mening een wel erg lage lichtopbrengst.

@Microkid maakte me er op attent dat deze lampjes ook gewoon bij Ome Ali te koop zijn. Omdat deze al LED waren had ik hier verder geen aandacht aan besteed, maar na wat kijken en vergelijken toch maar besteld.

Nou, ben blij dat ik dat gedaan heb, want wat komt er een bak meer licht van deze lampjes in vergelijking tot de originele Volvo kaarsjes! De Ali lampjes hebben ook veel meer LED's (12 stuks!) dan die ene LED in de originele behuizing.

Hieronder eerst de originele lampjes, daaronder de Ali varianten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier de Ali LED:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het grappige is dat precies dezelfde lampjes ook worden gebruikt voor de verlichting van de voetenruimte en van het handschoenenkastje. Die heb ik dus ook vervangen en hebben nu ook veel meer licht. Ook onder de voorportieren zitten deze lampjes, alleen krijg ik die er niet goed uit want lijkt het of de kabel erg (te) kort is waardoor ik het lampje er niet helemaal uit kan krijgen zonder dat ik de kabel of de connector wellicht stuk trek. Blijkbaar is er geen ruimte is om deze normaal lost de koppelen en blijft de lampbehuizing nog half in het portier zitten, dus hier moet ik nog even aar kijken hoe ik dat ga oplossen.

Ik zal kijken of ik vanavond bij donker nog een paar foto's van de voetenruimte verlichting kan maken.

Deze lampjes heb ik besteld:
https://www.aliexpress.co...ist_main.5.44ee1802rPQ5Z0
Ziet er goed uit.
Wat betreft die onder het portier, die zitten er niet. Alleen gaten, en in die gaten nergens een spoor van bekabeling. Idem voor het draadloze laadpad, daarboven geen lampjes maar gaatjes, ook hier weer zonder bedrading.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:10:
[...]
Ziet er goed uit.
Wat betreft die onder het portier, die zitten er niet. Alleen gaten, en in die gaten nergens een spoor van bekabeling. Idem voor het draadloze laadpad, daarboven geen lampjes maar gaatjes, ook hier weer zonder bedrading.
Bij mij zitten ze er wel degelijk hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Waterblok schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:25:
Ik let op de trillingen omdat ik er hier over lees...
Hooguit kan ik iets voelen als ik vol stroom geef maar dan zijn de krachten ook zo fors dat ik dat logisch vind.
Het is wisselend bij mij, er zijn dagen dat het bij 101 al voelbaar wordt en zelfs zodanig dat het zich aan je waarneming opdringt, en er zijn dagen dat het er amper voelbaar is.
Wat ik wel weet: als je onder 98 rijdt is het er zeker nooit en boven 118 ook niet, er zijn dagen dat ik onder de 98 ga rijden, gewoon omdat het zoveel rustiger aanvoelt.

Nog 2800 km en dan eerste onderhoud, en reken maar dat ik het als bijzonder punt van aandacht bij de afspraak meld, doordat het een leasewagen is kun je niet zomaar even bij de dealer langs, daarvoor moet je een afspraak inplannen via het systeem van de leasemij die dan vervolgens allerlei garages aangeeft, behalve Volvo zelf.
Dus ik ga domweg bellen en ze er op opmerkzaam maken dat deze beurt bij de aanschaf is inbegrepen, dus gratis voor ze, als ik naar Volvo kan.
Beetje waardeloos systeem dat je naar een garage als James stuurt tegen geld, terwijl Volvo het al inbegrepen heeft (kan ik in de abonnementen in de app terugzien zelfs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tranquility schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Volgens de folder alleen vanaf de Plus versie?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Sja, hier echt niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A08s9lCKrE1VkQGKwusq4oFTR9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISO3EqoZEKKf0qlvibZfYchg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:20:
[...]

Volgens de folder alleen vanaf de Plus versie?
ik heb een PLUS serie, maar geen lampjes daar.

Die verlichting is deel van het xtra verlichtingspakket-II, dat vanaf MY 23 niet meer bij standaard stoelbekleding wordt ingebouwd. Ongeacht of je essential, core, plus of ultimate hebt, standaard zit het er niet meer in!
Idem voor verlichting in de portiervakken, boven het laadpad, de sierlijst in het dashboard en het ergste, verlichting (leeslampjes) boven de achterbank.
Ik bestelde indertijd in het MY22 tijdperk en als ik toen geweten had dat vanaf MY23 die verlichting weg zou blijven bij standaard stoelbekleding, had ik andere stoelbekleding gedaan ipv andere lakkleur. (keuze, een of het ander, beiden was niet mogelijk binnen toegestaan budget).
Vervolgens een productiestop wegens chiptekorten, daarna weer nieuwe productie maar dan alleen nog MY23 en dus... geen verlichting op die plekken.
Ben er nog steeds narrig over, vond het echt geen stijl, maarja.. ik was niet de betalende partij dus geen recht van spreken nadat ik mijn keuzes eenmaal gemaakt had.

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 10-02-2024 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
ron65 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Die verlichting is deel van het xtra verlichtingspakket-II, dat vanaf MY 23 niet meer bij standaard stoelbekleding wordt ingebouwd. Ongeacht of je essential, core, plus of ultimate hebt, standaard zit het er niet meer in!
Idem voor verlichting in de portiervakken, boven het laadpad, de sierlijst in het dashboard en het ergste, verlichting (leeslampjes) boven de achterbank.
Ik bestelde indertijd in het MY22 tijdperk en als ik toen geweten had dat vanaf MY23 die verlichting weg zou blijven bij standaard stoelbekleding, had ik andere stoelbekleding gedaan ipv andere lakkleur. (keuze, een of het ander, beiden was niet mogelijk binnen toegestaan budget).
Vervolgens een productiestop wegens chiptekorten, daarna weer nieuwe productie maar dan alleen nog MY23 en dus... geen verlichting op die plekken.
Ben er nog steeds narrig over, vond het echt geen stijl, maarja.. ik was niet de betalende partij dus geen recht van spreken nadat ik mijn keuzes eenmaal gemaakt had.
Ja ik vind vooral van de twee lampjes bij de achterpassagiers heel erg een voorbeeld van verkeerde bezuinigingen. Heb je zo'n mooie auto, zoveel ruimte op de achterbank, en geen leeslampjes.
Het is dat ik zo'n freak ben die de hele prijslijst doorakkert inclusief alles (het pdfje zegmaar). Wij waren op het spoor van base interieur en aftermarket grijzig leder (samen met fjord blue) maar de verlichting heeft ons toch doen kiezen voor tailored wool met dus het verlichtingspack.
Kan me gewoon niet voorstellen dat ik privé bijna 60k voor een auto betaal en de twee kinderen niet eens in de avond een boek/strip kunnen lezen |:( 8)7 Dealer ook niets over gezegd in het hele proces. Was zeer verbaasd toen ik er mee kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:33:
[...]

Ja ik vind vooral van de twee lampjes bij de achterpassagiers heel erg een voorbeeld van verkeerde bezuinigingen. Heb je zo'n mooie auto, zoveel ruimte op de achterbank, en geen leeslampjes.
Het is dat ik zo'n freak ben die de hele prijslijst doorakkert inclusief alles (het pdfje zegmaar). Wij waren op het spoor van base interieur en aftermarket grijzig leder (samen met fjord blue) maar de verlichting heeft ons toch doen kiezen voor tailored wool met dus het verlichtingspack.
Kan me gewoon niet voorstellen dat ik privé bijna 60k voor een auto betaal en de twee kinderen niet eens in de avond een boek/strip kunnen lezen |:( 8)7 Dealer ook niets over gezegd in het hele proces. Was zeer verbaasd toen ik er mee kwam...
Naja, ik ben ook zo'n freak, en heb die folder echt uitgespit tot de laatste letter.
In die folder zat die verlichting er ook bij standaard bekleding gewoon in.
Op die basis is de auto 31-01-2022 besteld.

In mei 2022 kwam de nieuwe folder uit, daarin zat WEL dat verschil en was de verlichting weg bij de standaard bekleding.
Ik heb nog gebeld met de leasemij, maar die zouden erop toezien dat de bestelling werd uitgevoerd zoals op 31-01-2022 was vastgesteld, dus MET die verlichting.
In november werd de auto geleverd, maar zonder verlichting.
Ik nog eerst geweigerd hem af te nemen (er ontbrak wat), maar twee dagen later de leasemij aan de telefoon: jammer, maar dit is het en je doet het er maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Ik heb de stoelen van het Charcoal Fusion Microtech/textiel in Charcoal interieur, misschien dat daar de verlichting extra bijzit.

Onderzijde voorportieren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NAVxKX1pJFViw3goYw_Hu0wyso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6e2qp2f9LLSuzDQb5mVjJuWq.jpg?f=fotoalbum_large

Portiergrepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSxMTDDOywQxn-oIAyQiZEMcKPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgwccKVfvI4INQEKVWDZeuWq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
caspervc schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:33:
[...]
Ik heb ook verlichting voor de achterpassagiers, Alleen zit die in het midden. Bij de Ultimate zitten ze aan de zijkant vanwege het panoramadak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Ook de ‘oude’ 4wd (<my24) versies kunnen trillen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ron65 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:10:
[...]

Ziet er goed uit.
.
Vraag me af of die bekabeling ergens achter de deur zit. Vaak zijn alle auto's in weze hetzelfde en voegen ze soms wat onderdelen toe bij een bepaald model.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Ik heb de stoelen van het Charcoal Fusion Microtech/textiel in Charcoal interieur, misschien dat daar de verlichting extra bijzit.
Klopt, dat was niet de standaard bekleding, .
Standaard is Textiel City Canvas in Charcoal/Charcoal.
die van jou was 1495 euro extra, en daarmee zit er ook verlichtings pack II bij

.In de prijslijst zie je daarover:
Verlichtingspack 2: sfeerverlichting voor en achter, verlichting vanuit geopende achterklep,
achterzijde middenconsole, deurvakken voor, sfeerverlichting in de voorportieren en
leeslampen achter. (onderdeel van Interior Room R980, Y980, RN80 of YZ80)
EN die vier typen zijn:
R980 Connect MicroTech / Nubuck (textiel) bekleding met Sport vloermatten,
Topography aluminium inleg en verlichtingspack 2 (zie beschrijving hier onder)
1.235,54 259,46 1.495 p
Y980 Als R980, inclusief Fjord Blue tapijt 1.400,83 294,17 1.695 p
RN80 MicroTech bekleding met Sport vloermatten,
Topography aluminium inleg en verlichtingspack 2 (zie beschrijving hier onder)
1.483,47 311,53 1.795 p
R8Z0 Tailored Wool Blend (wolmix) bekleding met Sport vloermatten, Orrefors™ kristallen
pookknop, Topography aluminium inleg en verlichtingspack 2 (zie beschrijving hier onder)
1.814,05 380,95 2.195
De standaard bekleding valt daar niet onder, dus geen Pack 2

Overigens heb ik wel de lampjes in de deurgrepen, dat geeft dan nog wel wat licht naast de wagen in het donker, maar minder dan de lampjes onderin het portier als die er wel hadden gezeten.

[ Voor 47% gewijzigd door ron65 op 10-02-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 11-09 22:50
Zeg even over snel laden, als ik daarop zoek moet ik 14 pagina’s door akkeren, maar ik las hier laatst dat de Volvo ca 45 minuten nodig heeft om de accu voor te verwarmen. Hoe gebeurt of weet de auto dit? Wanneer je in google maps een snellader opgeeft om naar toe te navigeren?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

loewie1984 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:24:
Zeg even over snel laden, als ik daarop zoek moet ik 14 pagina’s door akkeren, maar ik las hier laatst dat de Volvo ca 45 minuten nodig heeft om de accu voor te verwarmen. Hoe gebeurt of weet de auto dit? Wanneer je in google maps een snellader opgeeft om naar toe te navigeren?
Wanneer je een snellader als (eind)bestemming ingeeft in maps, zal de auto de accu voorverwarmen/koelen echter heeft daar minstens toch wel 20-40 minuten voor nodig.
In de winter lijkt dit inderdaad richting 40 minuten te gaan, maar in normale temperaturen (tussen pakkembeet 10 en 30 graden buiten) is het eerder 20.

Hou er dus rekening mee dat je niet even naar de snellader 5 min verderop kunt gaan en dan ook nog voorverwarmen, dar gaat hem niet worden. Dan zie je snelheden van 65 kW staan (soms nog minder) ook al is de accu minder dan 30% bij aankomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:54:
[...]

Vraag me af of die bekabeling ergens achter de deur zit. Vaak zijn alle auto's in weze hetzelfde en voegen ze soms wat onderdelen toe bij een bepaald model.
Ik heb met een endoscopische camera een aardig eind in de deur gekeken via die opening, geen bekabeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Dat voorverwarmen is dus niet zo zwart wit hé. Ik had al eens eerder gepost hier dst ik laatst bij best koud weer toch behoorlijk hoog zat met weinig voorverwarmingstijd. Geen idee hoe of wat. Maar wat me in al die jaren wel is opgevallen is dat er geen ENKELE wagen gelijk is. Dus wat die 1 wel of niet heeft of wek of niet haalt qua prestaties... Dat biedt NUL garantie voor anderen.

BTW dat gedoe hierboven over die lichtjes... Wat mij betreft 1 van de punten waar Volvo zich knetterhard over mag schamen. Bezuinigen op wat verlichting, hoe diep wil je zinken. En ze trekken het door in de EX30. En dan van die verkopers die hrt op LinkedIn nog weten goed te praten ook. En vooral stil blijven als men er praktische ongemakken over meld. Of zelfs gebrekkige veiligheid.

Nee, volvo gast helaas hard achteruit wat mij betreft en mocht ik nog een keer gaan leasen is het allang geen ABCtje meer dat het weer een Volvo wordt. Rijden is en blijft top. Maar meer auto's rijden heerlijk.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 15:05
DrBOB101 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Mooi dat je door Europa aan 't crossen bent. Tip: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Ongetwijfeld begrijp ik je verkeerd, overkomt me vaker. Volgende heb ik uitgerekend over de laadtijd; rijtijd is in alle gevallen gelijk.
Voor de XC40 MY2024, 1000 km afleggen bij een verbruik van 220 Wh/km:
Start met 100%, tot 10% is 323 km range
Laden van 10-75%, 233 km range, 23 min laden (556 km totaal)
Laden van 10-75%, 233 km range, 23 min laden (789 km totaal)
Laden van 10-69%, 212 km range, 19 min laden (1001 km totaal)
Totale laadtijd: 1 uur en 5 min

Start met 100%, tot 10% is 323 km range
Laden van 10-95%, 305 km range, 54 min laden (628 km totaal)
Laden van 10-95%, 305 km range, 54 min laden (933 km totaal)
Laden van 10-29%, 212 km range, 5 min laden (1001 km totaal)
Totale laadtijd: 1 uur en 53 min, is 48 min langere reistijd

Voor de XC40 MY2020-2023, 1000 km afleggen bij een verbruik van 220 Wh/km:
Start met 100%, tot 10% is 315 km range
Laden van 10-76%, 231 km range, 32 min laden (546 km totaal)
Laden van 10-76%, 231 km range, 32 min laden (777 km totaal)
Laden van 10-74%, 224 km range, 30 min laden (1001 km totaal)
Totale laadtijd: 1 uur en 34 min

Start met 100%, tot 10% is 315 km range
Laden van 10-95%, 298 km range, 81 min laden (613 km totaal)
Laden van 10-95%, 298 km range, 81 min laden (911 km totaal)
Laden van 10-36%, 91 km range, 9 min laden (1002 km totaal)
Totale laadtijd: 2 uur en 51 min, is 1 uur en 17 min langere reistijd.
Je laadt 3 x van 10% naar 95%. 2 x duurt dat 54 min en 1 x duurt dat 81 min. Waar zit dt verschil in?

Maar fijn dat je zo veel tijd steekt in het maken van een punt hoor. Ik weet alleen niet of het mensen helpt hier.

Iemand vraagt om advies en ik deel mijn ervaring. Jij schiet daar op met getalletjes. Leuk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
caspervc schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:14:
Ik heb soms ook het idee dat het meer trillen bij 75%+ vermogen mogelijk ligt bij de accu. Mijn theorie is dat hij mogelijk bij vol vermogen en koude temperatuur niet helemaal de gevraagde stroom kan leveren. Ik merk het namelijk eerder aan het begin van een rit, en niet aan het einde. Ook merk ik het na snelladen niet...
De accu is beschermd, dat klopt. Er zitten grenzen aan natuurkunde en omdat mensen dat niet kunnen voelen, zijn er zaken elektronisch geregeld (beperkt) Als je de uitersten opzoekt (vol vermogen) dan kun je in dat grensgeval wat artifacten tegenkomen. In theorie kan er dan wat oscilatie ontstaan in de begrenzing.

Je kunt je afvragen of het nodig is om vol vermogen te gebruiken. Je banden vinden het in elk geval niet fijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veromor
Juancho schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:07:

BTW dat gedoe hierboven over die lichtjes... Wat mij betreft 1 van de punten waar Volvo zich knetterhard over mag schamen. Bezuinigen op wat verlichting, hoe diep wil je zinken. En ze trekken het door in de EX30. En dan van die verkopers die hrt op LinkedIn nog weten goed te praten ook. En vooral stil blijven als men er praktische ongemakken over meld. Of zelfs gebrekkige veiligheid.
Ik zat van de week even achterin in de ex30 in de showroom en het lampje viel mij erg op. Vel en dof platsic kapje wat er gewoon goedkoop uitzag. Ik snap dat ook echt niet. Beknibbelen op minimale afwerking zo zonde. En achterin wel stoelen maar bijna niet bruikbaar als we voorin niet tegen het dashboard willen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 19:43
Luisterlijk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:50:
[...]

Je laadt 3 x van 10% naar 95%. 2 x duurt dat 54 min en 1 x duurt dat 81 min. Waar zit dt verschil in?

Maar fijn dat je zo veel tijd steekt in het maken van een punt hoor. Ik weet alleen niet of het mensen helpt hier.

Iemand vraagt om advies en ik deel mijn ervaring. Jij schiet daar op met getalletjes. Leuk....
Jouw ervaring is een gevoel. Dat gevoel kan niet kloppen met de werkelijkheid van de laadcurve. Dat laten mijn getallen zien. De ander heeft aan mijn onderbouwde getallen wellicht meer dan aan jouw gevoel. Daar steek ik graag wat tijd in, ook voor een ander.

Al die getallen laat je duizelen :? In mijn voorbeeld wordt geen 3x van 10 naar 95% geladen. De MY2024 heeft 54 min nodig van 10 naar 95% laden. De MY2020-2023 heeft 81 min nodig van 10 naar 95% laden.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Luisterlijk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:17:
[...]

Je kunt je afvragen of het nodig is om vol vermogen te gebruiken. Je banden vinden het in elk geval niet fijn
Helemaal mee eens hoor. Alleen ben ik er eens wat mee gaan testen op die manier. Verder is idd het totaal niet nodig. Zelfs met de single motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:34

Lancer

What the......

Vulcan750 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:09:
[...]

Voor de XC40 is dit m.i. weggegooid geld, het zicht naar achteren is bij de XC40 prima. Zeker icm de achteruitrijcamera en de grote buitenspiegels.
Voor een C40 mogelijk wel, maar persoonlijk hoeft het voor mij zelfs voor niks nog niet. Een cameraspiegel is in slechte lichtomstandigheden altijd minder dan een echte spiegel. En dan haalt het camerablok op de achterruit ook nog eens een hap uit je zicht.
Ik zou het wel eens in de praktijk willen proberen. Het zicht in een XC40 is idd prima. Helemaal als de hoofdsteunen achter naar beneden zijn. Maar er blijft wel wat te wensen.

Ik vind de anti-verblindingsstand op binnen. En buitenspiegels niet altijd prettig. Soms beperken ze het zicht net even te veel. Ik ben benieuwd hoe dat met een digitale spiegel is. Als ik naar de illustratie van de camera kijk, kan het zomaar zijn dat er ook een infrarood straler in zit.

Deze zou zelfs kunnen helpen bij de in donkere omstandigheden belabberde achteruitrijcamera.

Meten is weten en in dit geval ga ik de dealer vragen of ik een keer een auto met een dergelijke spiegel mag testen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Veromor schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Ik zat van de week even achterin in de ex30 in de showroom.
En achterin wel stoelen maar bijna niet bruikbaar als we voorin niet tegen het dashboard willen zitten.
Mooie auto hoor die EX30, maar bovenstaande was voor mij ook de reden uiteindelijk voor de XC40 te gaan. Ik heb ook nog wel eens familie in de auto (mensen op leeftijd) en die kan ik de zeer krappe ruimte achterin de EX30 niet aandoen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Lancer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Ik zou het wel eens in de praktijk willen proberen. Het zicht in een XC40 is idd prima. Helemaal als de hoofdsteunen achter naar beneden zijn. Maar er blijft wel wat te wensen.

Ik vind de anti-verblindingsstand op binnen. En buitenspiegels niet altijd prettig. Soms beperken ze het zicht net even te veel. Ik ben benieuwd hoe dat met een digitale spiegel is. Als ik naar de illustratie van de camera kijk, kan het zomaar zijn dat er ook een infrarood straler in zit.

Deze zou zelfs kunnen helpen bij de in donkere omstandigheden belabberde achteruitrijcamera.

Meten is weten en in dit geval ga ik de dealer vragen of ik een keer een auto met een dergelijke spiegel mag testen.
In mijn XC40 vind ik het zicht naar achteren eigenlijk wel prima, maar het zicht schuin naar achteren over de rechterschouder vond ik niet fijn vanwege de oplopende lijn in het RA portier. Zeker als je wat lager zit hinderde me dat wel eens als ik achteruit een oprit af reed.

Ben het met je eens dat het zelf dimmen van de spiegels niet altijd fijn is, zeker de buitenspiegels verliezen dan wel erg veel van hun functie. Ik heb dat daarom default uit staan.

In mijn huidige C40 is het uitzicht schuin opzij juist aanmerkelijk beter, maar het zicht naar achteren via de binnenspiegel is beperkt. Verkeer op enige afstand is goed zichtbaar maar iets wat dichtbij is zie je gewoon niet.
Vandaar dat ik er er wel interesse in heb, maar ik schrik wel van de bedragen die Volvo ervoor vraagt: 895 (gemonteerd en incl BTW) en ca. 200 euro minder voor de onderdelen alleen. Ik heb de instructies gezien en zelf inbouwen lijkt me overigens wel prima te doen.

In onze tot camper omgebouwde VWBus heb ik zelf een extra scherm op het dashboard gebouwd dat via een extra camera (hoog achterop) kijkt zodat ik het verkeer achter me constant kan zien zelfs als er fietsen achterop staan en binnen de boel ook nog eens hoog is opgestapeld. Dat was een setje van Ali voor zeker nog geen 100 euro (wat ondanks de matige resolutie best wel wat toevoegt).

Maar op het dashboard van een (X)C40 is geen plek voor een dergelijke vrij grote monitor. Er bestaan ook wel ‘overzet camera spiegels’ maar wat ik daar van gezien heb zijn die ronduit slecht qua resolutie en de display heeft ook maar een heel klein oppervlak de rest is gewone spiegel maar dan wel uiterst wazig. Dat lijkt me al met al geen vooruitgang.

Dus inderdaad: eerst maar eens bij de dealer in een auto met de Volvo spiegel gaan kijken en dan pas beslissen. Vooropgesteld dat de kwaliteit ervan goed blijkt te zijn - en je de investering over een paar jaar bekijkt vind ik een paar tientjes per maand voor extra veiligheid en comfort niet gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
Veromor schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Ik zat van de week even achterin in de ex30 in de showroom en het lampje viel mij erg op. Vel en dof platsic kapje wat er gewoon goedkoop uitzag. Ik snap dat ook echt niet. Beknibbelen op minimale afwerking zo zonde. En achterin wel stoelen maar bijna niet bruikbaar als we voorin niet tegen het dashboard willen zitten.
Gaan we nu af zitten geven op populaire modellen? Waar gaat dat nou over. Jouw perceptie is jouw waarheid, maar mopperen kun je beter bij de dealer doen. We zijn hier op tweakers. Een forum om elkaar te helpen, niet op fb of insta

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
DrBOB101 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:20:
[...]

Jouw ervaring is een gevoel. Dat gevoel kan niet kloppen met de werkelijkheid van de laadcurve. Dat laten mijn getallen zien. De ander heeft aan mijn onderbouwde getallen wellicht meer dan aan jouw gevoel. Daar steek ik graag wat tijd in, ook voor een ander.

Al die getallen laat je duizelen :? In mijn voorbeeld wordt geen 3x van 10 naar 95% geladen. De MY2024 heeft 54 min nodig van 10 naar 95% laden. De MY2020-2023 heeft 81 min nodig van 10 naar 95% laden.
Je bent hierbij uitgenodigd om mijn XC40P6 uit december 21 te komen laden van 10 naar 95%. Als je daar 81 minuten over wilt doen, moet je echt even de stekker er uithalen voor 25 minuten.

Ervaring met gevoel vergelijken geeft alleen maar aan dat je graag gelijk hebt. De dingen zijn zoals ze zijn.

Gezellig tweaken zo, ga zo door

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
Luisterlijk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Je bent hierbij uitgenodigd om mijn XC40P6 uit december 21 te komen laden van 10 naar 95%. Als je daar 81 minuten over wilt doen, moet je echt even de stekker er uithalen voor 25 minuten.

Ervaring met gevoel vergelijken geeft alleen maar aan dat je graag gelijk hebt. De dingen zijn zoals ze zijn.

Gezellig tweaken zo, ga zo door
Leuk, bedankt voor de uitnodiging. Waar en wanneer? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Ik merk overigens dat het weer, nu het een paar graden warmer is het verbruik zienderogen verbeteren.
Vandaag Utrecht - Valkenswaard op de retour, Snelweg 105 op de cc, verder netjes rijden.

Verbruik over 205 km (my24 rdw) was 19,5 kW/100 km. Best ok al. Range gaat ook richting de 400km. Gemiddelde snelheid van 79 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja dat gaat redelijk rap idd als je van rond vriespunt naar +10 graden gaat. Zelfs mijn wagen maakt dan een positief sprongetje :). Ik zit nu ook weer rond de 25kW, soms er nog iets onder. Mn RA gaf dit weekend nog 310km actieradius aan. Dat zat in de afgelopen koude winter weken/maanden rond de 2502-260km.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
Overigens, volgens deze post op het xc40 uk forum is dit de update roadmap voor de xc40. Ben met name benieuwd naar 3.0. Zou fijn zijn als dit waarheid is.
Update 2.14.0
Adaptive Cruise Control improvements for better responsiveness in heavy traffic conditions.
New feature for automatic seat position adjustments based on the driver's profile.
Update 2.15.0
Drivetrain management algorithm update for improved fuel efficiency.
Mobile app enhancements including the introduction of remote diagnostics.
Introduction of a pedestrian and cyclist detection system for improved safety.
Update 2.16.0
Stability improvements to the infotainment system, reducing system crashes or glitches.
Introduction of an autonomous self-parking feature.
Automatic interior temperature adjustments based on external weather conditions.
Update 3.0
Major redesign of the infotainment system interface, providing increased intuitiveness and customizability.
Introduction of an automatic lane change feature for highway driving.
Gesture control feature for controlling certain functions without physical touch.
Significant drivetrain management algorithm update for further improved performance and fuel efficiency.
Navigation system now syncs with the driver's smartphone calendar, providing automatic navigation to upcoming appointments.
Driver fatigue detection system that alerts the driver when they need to take a break.
Update 3.1
Minor bug fixes and improvements to the infotainment system.
Enhancements to the automatic lane change feature based on user feedback.
Multiple seat and climate settings can now be saved and recalled for different drivers.
Additional refinements to the drivetrain management algorithm.
Smartphone notifications can now be displayed on the car's display.
Accuracy enhancements to the driver fatigue detection system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
caspervc schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:00:
Overigens, volgens deze post op het xc40 uk forum is dit de update roadmap voor de xc40. Ben met name benieuwd naar 3.0. Zou fijn zijn als dit waarheid is.

[...]
Bedankt voor de mooie lijst. Maar of dat allemaal ook naar <MY24 komt...?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:57
Lijkt me een broodje aap verhaal. Gesture control zonder touch? Met wat voor reeds aanwezige hardware zou dat dan moeten werken?

Ik heb even gekeken, dit lijkt meer een roadmap van Google, dan Volvo. Je gaat hier nagenoeg niets van in de huidige generatie auto's zien. De hardware is er gewoon niet op berekend.

Ook is er geen verdienmodel om nieuwe functies aan reeds geleverde auto's toe te voegen, dus daar zal men weinig energie in steken.

[ Voor 62% gewijzigd door guido66 op 11-02-2024 19:22 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:57
guido66 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:17:
Ook is er geen verdienmodel om nieuwe functies aan reeds geleverde auto's toe te voegen, dus daar zal men weinig energie in steken.
Als ik zie wat de wagen nu heeft qua nieuwe functies, vergeleken met toen hij pas op de markt kwam, dan klopt iets niet aan uw zin hier ;)

Ik verwacht ook geen al te grote wijzigingen meer voor <MY24, maar links en rechts wat verbeteringen en/of een extra feature zie ik wel nog gebeuren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
De vorige grote, op papier, AAOS update viel ook behoorlijk tegen. Verschil is ook dat er tegenwoordig een nieuw model op de markt is, de EX30, die een heel nieuw systeem heeft welke sowieso ook (en uitgebreider) in de komende nieuwe Volvo EVs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
guido66 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:17:
Lijkt me een broodje aap verhaal. Gesture control zonder touch? Met wat voor reeds aanwezige hardware zou dat dan moeten werken?

Ik heb even gekeken, dit lijkt meer een roadmap van Google, dan Volvo. Je gaat hier nagenoeg niets van in de huidige generatie auto's zien. De hardware is er gewoon niet op berekend.

Tja, ik weet het niet. Het lijkt wel specifiek op 1 auto te zitten want “drivetrain algorithm update for better fuel efficency” lijkt me specifiek en niet generiek (wat een google roadmap zou zijn)
Ook de overhaul van de UI lijkt me heel specifiek. Zou dat dan op alle AAOS auto’s zijn? Een Megane of EX30 heeft een hele andere skin, en ook hele andere aandachtspunten lijkt me. Ook draait die op een andere AAOS versie. Ik kan me voorstellen dat de Android 12 versie voor de XC40 de hier genoemde 3.0 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online

[...]
Clickbait: er gaat echt geen highway lane change met enkel een sw update geïntroduceerd worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Juancho schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:52:
De vorige grote, op papier, AAOS update viel ook behoorlijk tegen. Verschil is ook dat er tegenwoordig een nieuw model op de markt is, de EX30, die een heel nieuw systeem heeft welke sowieso ook (en uitgebreider) in de komende nieuwe Volvo EVs komen.
Ik sluit me bij je aan. Daar komt de EX90 en een volgend model dan weer overheen. Alle modellen delen veel software, maar er zijn ook de nodige specifieke stukken nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Wat gebruiken jullie voor sleutelhanger/sleutelring, iemand advies? Alle sleutelringen die ik in huis heb gevonden zijn of te dik (kunnen niet vrij bewegen in de Volvo sleutel) of te dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:57:
Ja dat gaat redelijk rap idd als je van rond vriespunt naar +10 graden gaat. Zelfs mijn wagen maakt dan een positief sprongetje :). Ik zit nu ook weer rond de 25kW, soms er nog iets onder. Mn RA gaf dit weekend nog 310km actieradius aan. Dat zat in de afgelopen koude winter weken/maanden rond de 2502-260km.
die 310 heb ik ook gezien ja, en de 250 km herken ik ook, maar ik zie wel betere cijfers als het gaat om kWh/100km.
Laatste rit van de week was dat 18,3kWh/100km
En inderdaad, het schiet omlaag dat getal de laatste twee weken, daarvoor constant rond de 24 kWh/100km

Gek genoeg heb ik er zin in te merken dat de airco weer moet koelen tijdens de rit, dan is het buiten lekker weer :-)
Dat gekwakkel met al die regen ben ik spuugzat, 1 keer hebben we hier 5 mm sneeuw gezien, en 1x een ragdun wit laagje dat snel weg was, verder is de winter ver te zoeken weer.
Of het moet nu even stevig gaan winteren (en dat lijkt me super om eens in de sneeuw te rijden met deze wagen, nog nooit meegemaakt), of kom maar op met de zomer, maar ik ben klaar met die aanhoudende maandenlange herfst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 18:16
Kammika schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:05:
[...]

Clickbait: er gaat echt geen highway lane change met enkel een sw update geïntroduceerd worden…
Inderdaad. Iemand met een dikke duim. Iedere zogenaamde update begint met een generieke verbetering (drivetrain, infotainment) en dan komt er iets onzinnigs. En dingen als vermoeidheidsdetectie of pedestrian/cyclist detectie zit er al lang op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MacMF schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:29:
Wat gebruiken jullie voor sleutelhanger/sleutelring, iemand advies? Alle sleutelringen die ik in huis heb gevonden zijn of te dik (kunnen niet vrij bewegen in de Volvo sleutel) of te dun.
https://www.amazon.nl/aut...leutel%2Caps%2C90&sr=8-31

Deze, werkt prima, sleutel kan los draaien op de ring en het is opgeborgen handig om te voorkomen dat je per ongeluk knopjes indrukt (in het begin een keer gebeurd, alle ramen stonden ineens open)
Daarnaast is het zo dat als je naast de auto staat zonder de sleutel eruit te halen, dat die ook echt niet open gaat. Dus beveiligingstechnisch ook prima in orde. Kans op sleutelsignaal scannen en zo je auto jatten is stukken kleiner geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:53
Mijn MY23 is nog geen jaar oud, ik mag hopen voor Volvo dat er toch nog significante verbeteringen aan het infotainment en de wagen blijven volgen en dat die niet enkel voor de MY24 zijn. Zou voor mij voldoende reden zijn om bij m'n volgende lease niet meer voor Volvo te kiezen. Over 3 jaar zal de keuze voor elektrische auto's sowieso een pak ruimer zijn en als je ziet waarmee de Chinezen allemaal op de markt komen belooft de concurrentie hevig te worden.

Op 'n auto van 60k besparen op 2 lampjes van 5€ voor de achterbank en een 12V in de koffer kan er bij mij nog steeds niet in. Ja, je leert er mee omgaan en het is geen ramp, maar vatten zal ik het nooit.

Die roadmap klinkt goed, maar klinkt niet als 'n Volvo roadmap. Hopelijk heb ik ongelijk.

Daarnet trouwens van NL naar BE gereden en heel de weg geen internet, ook niet na reset. Wagen staat nu ruim een uur op de oprit en nog steeds geen verbinding want de laadplanning in de app komt niet overeen met wat ik ingesteld heb in de wagen, best irritant weer.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Sterker nog, ik vind dat je niet eens over MY modellen moet praten. Ze hebben namelijk allemaal hetzelfde AAOS systeem en volgens mij zelfs dezelfde hardware en schermen. Dus daar zouden ook geen technische beperkingen in moeten zitten lijkt me. Stel dat je MY24 wagen opeens splitscreen krijgt, of een handig extra thema of verzin het... waarom zouden de andere XC/C40 wagens daarvoor het niet krijgen.

Het verschil komt pas kijken vanaf de nieuwe generatie Volvo's, die hebben complete andere software en hardware en ik snap heel goed dat dat niet in onze wagens kan. Dat is dan ook verder helemaal geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Knip

[ Voor 112% gewijzigd door Notna op 12-02-2024 06:59 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:02
Is het nog mogelijk om in Google Maps aan te geven dat je een thuislader hebt, om te voorkomen dat een laadstop wordt toegevoegd als je met minder dan 10% acculading thuis komt? Kan me herinneren dat Google Maps dat ooit wel eens vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Knip.
HouseL schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:03:
Is het nog mogelijk om in Google Maps aan te geven dat je een thuislader hebt, om te voorkomen dat een laadstop wordt toegevoegd als je met minder dan 10% acculading thuis komt? Kan me herinneren dat Google Maps dat ooit wel eens vroeg.
Ja dat kan maar het lijkt weinig effect te hebben want hij suggereert nog steeds laders als je naar huis rijdt op enkele km's van aankomst.

Ik kreeg daarnet ook nog deze pop-up toen ik thuis kwam, heb nochtans in 't verleden al aangegeven in de settings dat ik een laadpaal heb thuis. Mss kwam het omdat de wagen geen internet had op dat moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cg_vJNDfZZXjACKoE6rFtYCyxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUF4iLRIpxYcliFx2C0AOVsu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Notna op 12-02-2024 07:00 . Reden: Niet op reageren; maak liever een TR aan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
caspervc schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:50:
Ik merk overigens dat het weer, nu het een paar graden warmer is het verbruik zienderogen verbeteren.
Vandaag Utrecht - Valkenswaard op de retour, Snelweg 105 op de cc, verder netjes rijden.

Verbruik over 205 km (my24 rdw) was 19,5 kW/100 km. Best ok al. Range gaat ook richting de 400km. Gemiddelde snelheid van 79 km/u.
Klopt, het verbruik gaat met deze milde temperaturen naar beneden. Ik had afgelopen vrijdag een rit van 127km van Hoogeveen naar Enter en weer terug. Dat was wel louter over N-wegen met max. snelheden tussen de 80/90km/h. Verbruik was 17,3 kWh/100km bij gem. snelheid van 64km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
Vulcan750 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:18:
[...]

Klopt, het verbruik gaat met deze milde temperaturen naar beneden. Ik had afgelopen vrijdag een rit van 127km van Hoogeveen naar Enter en weer terug. Dat was wel louter over N-wegen met max. snelheden tussen de 80/90km/h. Verbruik was 17,3 kWh/100km bij gem. snelheid van 64km/h.
Dat verbruik ben ik wel een beetje jaloers op. Afgelopen weekend ong. 2 * 100km beide richtingen rond 30kwh/100km bij -15c (wel het grootste gedeelte een schone weg) en binnen temp. op 22c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:38

[...]
Ik zie in 3.0 een kleine update waarvan ik nooit heb begrepen waarom dat er niet al direct in zat: de sync met je smartphone calendar. Ik heb nooit begrepen waarom er geen sync vanuit je calendar van je google account is ingebakken. Je kan wel aan google assitsant vragen wat je volgende afspraak is (en daar heeft ie ook nog antwoord), maar je kan er niet naartoe navigeren. Als ik de omschrijving in de geplande update lees gaat ie gebruik maken van een sync met je telefoon, ik vraag me af of dat dan wel werkt als je CarPlay gebruikt, volgens mij gaat de bleutooth sync dan automatisch uit,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MacMF schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:30:
[...]

Dat verbruik ben ik wel een beetje jaloers op. Afgelopen weekend ong. 2 * 100km beide richtingen rond 30kwh/100km bij -15c (wel het grootste gedeelte een schone weg) en binnen temp. op 22c.
Vraag is wel welke snelheid je hebt gereden, want bij 130 kmh is bij mijn wagen een verbruik van 24 kWh/100 km normaal rond deze tijd van het jaar, bij 100 kmh is dat al snel minder dan 21 kWh/100 km.
En dan nog ligt het af van exacte weersomstandigheden (wel of geen regen, wel of geen tegenwind / wind mee, temperatuur, etc) en niet in het minst ook de manier waarop iemand rijdt.
Ik zie al dat jij bij -15 hebt gereden, dat is uitzonderlijk koud en komt eens per 10 jaar nog voor volgens mij. Maar bij die temperaturen heeft de accu het echt zwaar, en zal veel minder presteren. Dan is jouw 30 kWh/100km niet eens zo slecht. De 17.3 kWh/100km die genoemd werd zal bij +10 en hoger gerden zijn (want die temperaturen hebben we hier momenteel), dat kun je niet met -15 vergelijken.

Daar komt nog bij dat je mogelijkerwijs helemaal geen 30 kWh/100km gebruikt hebt, maar dat door de temperatuur de verbruiksregistratie ook wat van slag kan zijn.
Dat heeft te maken met de wijze waarop de restwaarde van een accu wordt gemeten door de auto.
Dat gebeurt namelijk door verschilmetingen in spanning. Dat kan om tienden van een Volt gaan: als je stilstaat is de accu 401,3 volt, bij optrekken zakt dat naar 400,8 volt, als je die halve volt deelt door de op dat moment lopende stroomsterkte weet je de inwendige weerstand van je accu.
Die laatste waarde is dan weer een van de vele parameters in het bepalen van de restwaarde van de accu-inhoud.

Natuurlijk wordt dat niet alleen daarop gebaseerd, maar het is wel 1 van de vele parameters in dat algoritme die dus bij koud weer afneemt ook al is de accu vol, en gebruikt de aujto niet veel meer.
Er wordt namelijk nog veel meer gemeten dan alleen die spannings val.
Denk aan het amperage, vermogen is spanning maal stroomsterkte.
om 100 Watt te krijgen bij 100 Volt is 1 Ampere nodig.
Als je 100 volt ineens 90 is (doordat de accu koud is) is bij 100 Watt ineens 100/90 = 1.11 Ampere nodig. De 100 Watt is nog altijd 100Watt, maar als de auto vervolgens rekent met iets als [basisspanning] maal [stroomsterkte] krijg je in het eerste geval 400*1=0,4 kWh en bij de koude accu 400*1,11 = 0,55 kWh te lezen in je display, omdat een vast gegeven voor de spanning genomen is. Zou de afgenomen (en dus werkelijke) accuspanning van dat moment genomen zijn, bijv 360 Volt, dan is het vermogen 360*1.1 = 0,4 kWh.

Ik heb sterk de indruk dat de Volvo software daarmee rekent, dat een auto met kou iets meer vermogen vraagt is evident, maar ik zie zulke verschillen dat ik vermoed dat er een soortgelijke rekenfout in het algoritme zit dat het tellertje in je display stuurt.

Ik heb nog geen laadpaal thuis, maar die komt wel. Als ik die heb wil ik dit gaan testen, door 100% te laden, dan ca 100 km gaan rijden, en dan weer tot 100% laden.
Dan zien wat het gemiddelde verbruik is dat de auto aangeeft, en zien hoeveel kWh er werkelijk weer geladen wordt.
Daarbij wel de laadverliezen meeberekenen uiteraard, maar stel dat de auto aangeeft dat er 20 kWh verbruikt is, en ik kan er 22 in laden, reken ing houdend mat 10% laadverlies, zit er dan weer 20 kWh in de accu bij. Dan klopt de meter van de auto.
Ga ik dan echter maar 17 laden terwijl de auto aangaf 20 kWh te hebben verbruikt, dan weet ik al dat de auto meer verbruik aan geeft dan werkelijk het geval is, en dus niet goed omgaat met die accuspanning per temperatuur.
In dat geval zou je in de winter hogere verschillen hebben dan in zomer of lente, en dat is interessant om te onderzoeken, alleen gaat het wel even duren wil je met allerlei weersomstandigheden en dus temperaturen de vergelijking maken.
Leuk onderzoekje, kolfje naar mijn hand, maar op zich nutteloos. Je kunt weinig verbeteren, alleen jezelf wellicht minder ergeren aan rare verbruiksgetallen omdat je ze wat beter begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
Mga1600 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 02:52:
Volgens de accessoire folder van Volvo bestaat er een digitale achteruitkijkspiegel die gekoppeld wordt aan een camera opdracht achterruit. Hierdoor zou het beperkte zicht naar achteren zoals dat in de C40 is, opgelost zijn.
Heeft iemand dit laten maar monteren en wat is de ervaring?[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd hoe dit er in het echt uit ziet. Afgelopen week een paar ritjes gedaan met een aanhangwagen. Zeer onaangenaam omdat ik de aanhangwagen helemaal niet kan zien. Eventueel ladingverlies zou ik niet opmerken. Tijdens het achteruit maneuvreren kan ik niet zien of de aanhangwagen wel de goeie kant op gaat. Wanneer de aanhangwagen uiteindelijk in zicht komt in de zijspiegel is het al veel te laat om tegen te sturen.

Ik was toevallig aan het rondkijken naar universele achteruitrij-camera's om mijn lading te aanschouwen, en toevallig kwam deze post voorbij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
ron65 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:57:
Ik heb nog geen laadpaal thuis, maar die komt wel. Als ik die heb wil ik dit gaan testen, door 100% te laden, dan ca 100 km gaan rijden, en dan weer tot 100% laden.
Dan zien wat het gemiddelde verbruik is dat de auto aangeeft, en zien hoeveel kWh er werkelijk weer geladen wordt.
Ook dat is geen 100% zuivere test: Je auto stopt met laden als die op 100% zit. Je auto kan echter niet meten of die op 100% zit.
Die kan alleen meten:
- hoeveel weerstand de accu geeft bij het laden
- Welke voltage de accu afgeeft
etc..., en neemt dan een besluit of die vindt dat de accu 100% vol zit en stopt dan met laden...

en die zijn weer afhankelijk van de staat van je accupakket op dat moment (m.n. de temperatuur)

Dus deze test zou ook alleen werken als bij beide ritjes de accu in exact dezelfde toestand is (en dan eigenlijk elke inidivudele accu in je accupakket)...

Moraal van het verhaal. Dit soort metingen is van zoveel factoren afhankelijk.. denk dus maar niet dat je hier zo maar een betrouwbare meting uit haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Ook dat is geen 100% zuivere test: Je auto stopt met laden als die op 100% zit. Je auto kan echter niet meten of die op 100% zit.
Die kan alleen meten:
- hoeveel weerstand de accu geeft bij het laden
- Welke voltage de accu afgeeft
etc..., en neemt dan een besluit of die vindt dat de accu 100% vol zit en stopt dan met laden...

en die zijn weer afhankelijk van de staat van je accupakket op dat moment (m.n. de temperatuur)

Dus deze test zou ook alleen werken als bij beide ritjes de accu in exact dezelfde toestand is (en dan eigenlijk elke inidivudele accu in je accupakket)...

Moraal van het verhaal. Dit soort metingen is van zoveel factoren afhankelijk.. denk dus maar niet dat je hier zo maar een betrouwbare meting uit haalt...
Volledig met je eens!

Blijft lastig deze materie, alleen een echte accutest kan dan meer duidelijkheid geven.

Ondanks dat is het natuurlijk wel leuk om te doen en geeft wellicht toch meer inzicht in waar die vreemde verschillen vandaan kunnen komen. Zekerheid krijg je nooit, dat ben ik zoals gezegd volledig met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
[b] Tijdens het achteruit maneuvreren kan ik niet zien of de aanhangwagen wel de goeie kant op gaat. Wanneer de aanhangwagen uiteindelijk in zicht komt in de zijspiegel is het al veel te laat om tegen te sturen.
De achteruitrijcamera kan je instellen op "trekhaak" dan kan je aan het lijntje zien hoe de dissel gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
MacMF schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:30:
[...]
Ik weet niet of jij ook de single motor heb? De binnen temperatuur heb ik op 19° staan. Of 19 of 22° veel uitmaakt, ik denk weinig. Wel had ik de heenweg constant lichte regen.
Mooie test voor de spatlappen! Ik heb het idee dat de zijkanten minder smerig worden. De achterkant werd toch wel aardig vies, maar de achterruit lijkt schoner.
Nu was het wel beestenweer, en twee baans N-wegen! Dus veel tegenliggende vrachtwagens die mijn mooie Volvo rijkelijk besproeiden... 😖

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:02
Largamelion schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:05:
[mbr]Knip[/].

[...]
Ja dat kan maar het lijkt weinig effect te hebben want hij suggereert nog steeds laders als je naar huis rijdt op enkele km's van aankomst.

Ik kreeg daarnet ook nog deze pop-up toen ik thuis kwam, heb nochtans in 't verleden al aangegeven in de settings dat ik een laadpaal heb thuis. Mss kwam het omdat de wagen geen internet had op dat moment.
Kan me ook herinneren die vraag wel eens beantwoord te hebben. Jammer, telkens die onnodige laadstops erbij in gefiets krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Helaas vanochtend en nu geen dataverbinding. Ook wifi doet het niet en bluetooth-tethering doet het ook niet. Audio via BT weer wel. GPS lijkt het ook niet te doen, de kaart toont ver uitgezoomd boven de Noordzee.

Scherm gereset, doet niets. TCAM geprobeerd te resetten, maar hoe lang ik de ontwasem-knop ook ingedrukt houd, de SOS-lamp gaat niet knipperen en er gebeurt niets. Auto uurtje op slot gezet en niet in de buurt geweest. Nog altijd niets.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Auto laten staan, sleutel niet binnen bereik en even paar uurtjes wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
millerman_sf schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:34:
Helaas vanochtend en nu geen dataverbinding. Ook wifi doet het niet en bluetooth-tethering doet het ook niet. Audio via BT weer wel. GPS lijkt het ook niet te doen, de kaart toont ver uitgezoomd boven de Noordzee.

Scherm gereset, doet niets. TCAM geprobeerd te resetten, maar hoe lang ik de ontwasem-knop ook ingedrukt houd, de SOS-lamp gaat niet knipperen en er gebeurt niets. Auto uurtje op slot gezet en niet in de buurt geweest. Nog altijd niets.

Iemand nog een idee?
Ik had vanmorgen ook nog steeds geen internet. Op een bepaald moment moet de wagen gisteravond wel gecommuniceerd hebben want de laadplanning die ik in de wagen had ingesteld is toch doorgekomen in de app. Dacht vanmorgen ook eens die andere reset te testen nadat de homeknop gisteren niets had uitgehaald, dus ontwasem-knop blijven indrukken, maar toen ging het SOS lampje rood pinken en gebeurde er verder niets. Had vervolgens een paar keer op dat SOS lampje gedrukt en ook langere tijd ingedrukt maar dat haalde niets uit. Uiteindelijk terug een reset via de homeknop uitgevoerd en toen begon ie onmiddellijk te bellen naar Volvo service en ik vond niet direct een manier om dat te annuleren :X. Toen die vriendelijke man opnam maar meteen verontschuldigd en gezegd dat er niets aan de hand was maar dat ik mijn internet probeerde te herstellen. Voor de rest van m'n rit geen problemen meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kobusknol
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-10-2024

kobusknol

XC40 P8 MY2021 - Honda e

Microstar schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:45:
Ben benieuwd hoe natuurlijk het kijkt. Een Honda E heeft digitale zijspiegels. Even verzitten om de stoeprand te zien gaat helaas niet meer omdat het brandpunt vast staat.
My other car is a ... Honda e (grapje voor de ouderen onder ons).
Maar uit ervaring kan ik dus zeggen dat de digitale zijspiegels perfect werken en gewoon/snel versteld kunnen worden. En daarnaast heeft de e ook standaard een digitale achteruitkijkspiegel. Dat vergt enige gewenning (en is ook eenvoudig omschakelbaar naar conventioneel trouwens) maar werkt daarna geweldig. Beetje vreemd dat je niets verneemt van wat er op de achterbank gebeurt, dat wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Juancho schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:38:
Auto laten staan, sleutel niet binnen bereik en even paar uurtjes wachten...
Dat heb ik anderhalf uur gedaan, geen verschil.

@Largamelion Helaas ging hier het SOS-knopje niet branden. Gek genoeg deed de Volvo Assistance knop het wel en kon ik gewoon bellen. Ook zie ik in de app nu de status van het laden, terwijl klimaat het weer niet doet. Zo maar even kijken of in de stekker steken iets heeft geholpen. Anders vanmiddag nog maar even naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
millerman_sf schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Dat heb ik anderhalf uur gedaan, geen verschil.
1,5 uur is dan ook wel erg kort. Zal wel een nachtje moeten zijn. Soms doet de auto zelf ook een reset van alles en werkt de boel weer. Helaas is er buiten de 3 genoemde opties niks anders mogelijk.

Wbt de Tcam reset moet je wel de knop net zolang inhouden tot de SOS knop even knippert. Dan los laten en de boel even de tijd geven voor het weer opgestart is.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 12-02-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Juancho schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Wbt de Tcam reset moet je wel de knop net zolang inhouden tot de SOS knop even knippert. Dan los laten en de boel even de tijd geven voor het weer opgestart is.
Kan dat tijdens het rijden of moet de wagen daarvoor stilstaan? Bij mij begon de SOS knop rood te pinken maar gebeurde er verder niets. Heb paar minuten gewacht en enkele keren op die SOS knop gedrukt toen hij aan het pinken was maar zag niets gebeuren, misschien heb ik niet lang genoeg gewacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 18:16
Largamelion schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:40:
[...]
Kan dat tijdens het rijden of moet de wagen daarvoor stilstaan? Bij mij begon de SOS knop rood te pinken maar gebeurde er verder niets. Heb paar minuten gewacht en enkele keren op die SOS knop gedrukt toen hij aan het pinken was maar zag niets gebeuren, misschien heb ik niet lang genoeg gewacht?
Je ziet verder niets bijzonders, behalve misschien dat de symbolen voor de netwerkverbinding op het display even weg zijn. Als de netwerkverbinding hersteld is, stopt de knop met knipperen. Zelf doe ik na die reset ook altijd de reset met de home-knop.

Je kunt beide resets tijdens het rijden doen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Je ziet idd de SOS knop knipperen en verder verdwijnt je data icon in het scherm en die komt dan vanzelf weer terug. Bij mij gaat dat relatief gezien best snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:38
Largamelion schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:40:
[...]
Dit kun je ook doen tijdens het rijden. En de sos knop knippert, en dan moet je even wachten. Dus niet op de sos knop drukken, of op een andere knop drukkken…
Hier staat het in de handleiding nog eens uitgelegd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Wat anders: is het iemand gelukt om Netflix via een van de browsers (Chrome of Vivaldi) aan de gang te krijgen? Ik kan in Vivaldi wel contact maken en trailers zien, maar niet afspelen. Dan krijg ik een foutmelding - zie foto. Doe ik iets fout of kan het niet? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ETF59YV2PY6hL8xlIQtSahJ4ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdFpbVyffGN3DtwYAb2iQZM5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 13-09 22:23
Vandaag kwamen de AliExpress spatlappen al binnen. Zojuist even gemonteerd (met een imbussleuteltje gaat dat heel makkelijk) en ze zitten perfect! *O*
Geen foto's gemaakt, want het is donker en de rest van de auto is te vies :D
Ik ben benieuwd naar het verschil!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
ron65 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Vraag is wel welke snelheid je hebt gereden, want bij 130 kmh is bij mijn wagen een verbruik van 24 kWh/100 km normaal rond deze tijd van het jaar, bij 100 kmh is dat al snel minder dan 21 kWh/100 km.
En dan nog ligt het af van exacte weersomstandigheden (wel of geen regen, wel of geen tegenwind / wind mee, temperatuur, etc) en niet in het minst ook de manier waarop iemand rijdt.
Ik zie al dat jij bij -15 hebt gereden, dat is uitzonderlijk koud en komt eens per 10 jaar nog voor volgens mij. Maar bij die temperaturen heeft de accu het echt zwaar, en zal veel minder presteren. Dan is jouw 30 kWh/100km niet eens zo slecht. De 17.3 kWh/100km die genoemd werd zal bij +10 en hoger gerden zijn (want die temperaturen hebben we hier momenteel), dat kun je niet met -15 vergelijken.

Daar komt nog bij dat je mogelijkerwijs helemaal geen 30 kWh/100km gebruikt hebt, maar dat door de temperatuur de verbruiksregistratie ook wat van slag kan zijn.
Dat heeft te maken met de wijze waarop de restwaarde van een accu wordt gemeten door de auto.
Dat gebeurt namelijk door verschilmetingen in spanning. Dat kan om tienden van een Volt gaan: als je stilstaat is de accu 401,3 volt, bij optrekken zakt dat naar 400,8 volt, als je die halve volt deelt door de op dat moment lopende stroomsterkte weet je de inwendige weerstand van je accu.
Die laatste waarde is dan weer een van de vele parameters in het bepalen van de restwaarde van de accu-inhoud.

Natuurlijk wordt dat niet alleen daarop gebaseerd, maar het is wel 1 van de vele parameters in dat algoritme die dus bij koud weer afneemt ook al is de accu vol, en gebruikt de aujto niet veel meer.
Er wordt namelijk nog veel meer gemeten dan alleen die spannings val.
Denk aan het amperage, vermogen is spanning maal stroomsterkte.
om 100 Watt te krijgen bij 100 Volt is 1 Ampere nodig.
Als je 100 volt ineens 90 is (doordat de accu koud is) is bij 100 Watt ineens 100/90 = 1.11 Ampere nodig. De 100 Watt is nog altijd 100Watt, maar als de auto vervolgens rekent met iets als [basisspanning] maal [stroomsterkte] krijg je in het eerste geval 400*1=0,4 kWh en bij de koude accu 400*1,11 = 0,55 kWh te lezen in je display, omdat een vast gegeven voor de spanning genomen is. Zou de afgenomen (en dus werkelijke) accuspanning van dat moment genomen zijn, bijv 360 Volt, dan is het vermogen 360*1.1 = 0,4 kWh.

Ik heb sterk de indruk dat de Volvo software daarmee rekent, dat een auto met kou iets meer vermogen vraagt is evident, maar ik zie zulke verschillen dat ik vermoed dat er een soortgelijke rekenfout in het algoritme zit dat het tellertje in je display stuurt.

Daarbij wel de laadverliezen meeberekenen uiteraard, maar stel dat de auto aangeeft dat er 20 kWh verbruikt is, en ik kan er 22 in laden, reken ing houdend mat 10% laadverlies, zit er dan weer 20 kWh in de accu bij. Dan klopt de meter van de auto.
Ga ik dan echter maar 17 laden terwijl de auto aangaf 20 kWh te hebben verbruikt, dan weet ik al dat de auto meer verbruik aan geeft dan werkelijk het geval is, en dus niet goed omgaat met die accuspanning per temperatuur.
In dat geval zou je in de winter hogere verschillen hebben dan in zomer of lente, en dat is interessant om te onderzoeken, alleen gaat het wel even duren wil je met allerlei weersomstandigheden en dus temperaturen de vergelijking maken.
Leuk onderzoekje, kolfje naar mijn hand, maar op zich nutteloos. Je kunt weinig verbeteren, alleen jezelf wellicht minder ergeren aan rare verbruiksgetallen omdat je ze wat beter begrijpt.
Het zou wel bijzonder kort door de bocht zijn als het verbruik zo bepaald wordt zoals je omschreven hebt. Een kWh-meter heeft normaal gesproken een (spanning, sterkte en vermogen) bereik waarbinnen hij goed kan meten.
Als ik je goed begrijp, kun je wat je wilt meten nu al doen. Door over langere tijd op te schrijven van-tot welk percentage en hoeveel kWh je geladen hebt.
Voor mijn XC40 ER MY2024 en 38 laadsessies kom ik daarmee op 84,1 kWh voor een volle accu. Dit zou een laadverlies van 6,5% zijn bij een netto accu capaciteit van 79,0 kWh.
Geen duidelijke trend van buitentemperatuur tegen volle accu laden (R-kwadraat van 0,29; grafiek 1). Ondanks dat ik het vaakst 's nachts na uren afkoelen laad, zou beter zijn de accutemperatuur te gebruiken.
Het verschil tussen boordcomputer en berekend verbruik is best rechtlijnig: berekend verbruik (Wh/km) = 1,44 * boordcomputer verbruik - 59 (R-kwadraat van 0,86, grafiek 2). Wat vreemde uitschieters, daar geen aandacht aan gegeven.

Grafiek 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi_O2A2wILCKjSfqyRQ1-4nfxi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n3tbPqtMTlO02rBW3Mi7dsLN.png?f=fotoalbum_large
Grafiek 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTJVOAe47wuuwz8KKi097OoLgI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JMEmMa6eJ6xbxvEN4lbw6K8o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
Over accesoires gesproken. Heb net deze binnen gehad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/up0VQv_imoljp8dngS9Xm8NfMwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zHebnxdAh9jUtZPzlnZthR3.jpg?f=fotoalbum_large

Komt van Amazon, 2 tientjes.
https://www.amazon.nl/YEE...console%2Caps%2C80&sr=8-7

Conclusie: hangt prima in de middenarmsteun, pakt er prima uit zodat de ruimte eronder bruikbaar is voor dingen die je minder vaak gebruikt en fijne organizer. Helaas geen foto, want donker en regen buiten; warm binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Het zou wel bijzonder kort door de bocht zijn als het verbruik zo bepaald wordt zoals je omschreven hebt. Een kWh-meter heeft normaal gesproken een (spanning, sterkte en vermogen) bereik waarbinnen hij goed kan meten.
Als ik je goed begrijp, kun je wat je wilt meten nu al doen. Door over langere tijd op te schrijven van-tot welk percentage en hoeveel kWh je geladen hebt.
Voor mijn XC40 ER MY2024 en 38 laadsessies kom ik daarmee op 84,1 kWh voor een volle accu. Dit zou een laadverlies van 6,5% zijn bij een netto accu capaciteit van 79,0 kWh.
Geen duidelijke trend van buitentemperatuur tegen volle accu laden (R-kwadraat van 0,29; grafiek 1). Ondanks dat ik het vaakst 's nachts na uren afkoelen laad, zou beter zijn de accutemperatuur te gebruiken.
Het verschil tussen boordcomputer en berekend verbruik is best rechtlijnig: berekend verbruik (Wh/km) = 1,44 * boordcomputer verbruik - 59 (R-kwadraat van 0,86, grafiek 2). Wat vreemde uitschieters, daar geen aandacht aan gegeven.

Grafiek 1:
[Afbeelding]
Grafiek 2:
[Afbeelding]
Dat zou erg kort door de bocht zijn inderdaad, maar regelmatig heb ik het gevoel dat het wel ongeveer op die manier gebeurt.
Ik kan anders de enorme verbruiksverschillen niet verklaren tussen zomer en winter.

Even cijfers die ik wél heb: afgelopen zomer verbruik gemiddeld 17 kWh/100 km, soms zelfs bijna onder de 15, soms 19. Maar dat zijn afwijkingen die normaal zijn afhankelijk van wind, nat/droog wegdek, soort wegen (veel binnendoor of juist alleen snelweg), sprintjes trekken of rustig rijden etc etc etc.
In de winter gemiddeld 26 kWH/100 km met een echte uitschieter bij -5 en 130 kmh waar ik 32 kWh/100 km verbruikte.

Neem de gemiddelden, dan heb je een verschil van 17 vesrus 26 kWH/100km. Dat is 40% !!!

Een accu kan tot 25%, in de ergste gevallen 30%, verlies tonen door kou, maar 40%??? Er moet een andere oorzaak zijn.
Dan kom ik op de gebruikte algoritmes en meetwaarden waarop die hun werk doen, daar moet iets inzitten en als ik dan ga rekenen met fictieve cijfers gebaseerd op die gemiddelde waarden kan ik de boel alleen echt verklaren wanneer de auto de accuspanning in alle gevallen meet ten opzichte van een keihard vastgesteld referentiepunt van 400 Volt.
Ik kom dan op vrijwel dezelfde grote verschillen uit.

Stel nu, dat ze die 400 Volt bij 25 graden als referentie zetten, bij 0 graden 25% eraf en bij 40 graden 5% erop, dan worden de verbruikscijfers ineens ogenschijnlijk realistischer.
Echter: zoals jij ook al aangeeft, er zullen veel meer factoren worden meegewogen die wij niet kennen, maar dan nog heb ik het gevoel obv bovenstaande dat wanneer in de winter de wagen aangeeft 26 kWh per 100 km te hebben gebruikt, er werkelijk geen 26 kWh/100km ingaat weer, maar minder.
Ik heb dat nooit opgemeten omdat ik daarvoor simpelweg teveel uiteenlopende adressen bezoek en nergens echt tot 100% kom met laden, en dan vaak vol zat thuiskom en dus niet thuis een laadpaal ga zoeken die toch vol bezet is 95% van de tijd na 16 uur.
Vandaar ik een eigen paal heb aangevraagd, onze gemeente staat sinds kort laden over de stoep toe mits een mat wordt gebruikt met een aantal voorwaarden waaraan ik kan voldoen.

Als die er is gaat mijn laadgedrag wijzigen, zoveel mogelijk thuis laden (liefst op thuiswerkdagen als de zon schijnt, vanwege de zonnepanelen), en dan wordt het interessant om tot 100% te gaan, de ritjes te doen die ik doen moet, en daarna kijken wat er echt ingaat en er volgens de wagen is verbruikt.
Als daar veel verschil inzit (rekening houdend met nog te bepalen laadverliezen), dan zie ik bovenstaand bevestigd. Dan begrijp ik de getallen beter, en weet beter waar ik aan toe ben.
Dat was waar ik een beetje op doelde.

Overigens heel interessant jouw grafiekjes, benieuwd of ik op soortgelijke ga uitkomen. Eerst de paal maar eens in de tuin, zal nog wel een maand of 4 duren (6-8 weken installatietijd vanaf offertestadium, de rest is de traagheid van fleet support en de leasemaatschappij die er eerst nog allerlei plasjes overheen moeten doen kennelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

YvoK schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:31:
Vandaag kwamen de AliExpress spatlappen al binnen. Zojuist even gemonteerd (met een imbussleuteltje gaat dat heel makkelijk) en ze zitten perfect! *O*
Geen foto's gemaakt, want het is donker en de rest van de auto is te vies :D
Ik ben benieuwd naar het verschil!
Hier ook vandaag gehad, staan klaar voor montage, komend weekeinde. Eerder heb ik te weinig tijd ervoor, agenda is ramvol deze week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Juancho schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:24:
[...]

1,5 uur is dan ook wel erg kort. Zal wel een nachtje moeten zijn. Soms doet de auto zelf ook een reset van alles en werkt de boel weer. Helaas is er buiten de 3 genoemde opties niks anders mogelijk.

Hoe lang ik die knop ook ingedrukt hield, de SOS ging niet knipperen.

De dealer kwam er met diagnose-apparatuur ook niet in. Vrijdag weer terug, dan gaan ze de spanning er helemaal afhalen. Ben benieuwd, na amper een maand rijden valt dit wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

millerman_sf schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:43:
[...]

De dealer kwam er met diagnose-apparatuur ook niet in. Vrijdag weer terug, dan gaan ze de spanning er helemaal afhalen. Ben benieuwd, na amper een maand rijden valt dit wel tegen.
Ik heb dit ook gehad in de eerste maand dat ik de auto had, ook geen knipperend sos lampje enz. Ook bij de dealer geweest die een harde reset heeft gedaan om vervolgens op de terugweg weer problemen te geven.
Ik heb toen een nieuwe afspraak gemaakt, kon pas een week (!!!) Later terecht maar de volgende dag was het probleem vanzelf opgelost en is niet meer teruggekomen.

Ik zou dus een afspraak maken dan lost de auto de problemen vanzelf op 😀

Gekheid natuurlijk maar ondanks dat ik mijn C40 een hele fijne auto vindt had ik in die eerste maand er ook flink de balen van met al de sw problemen

Succes, het komt goed

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Mga1600 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:11:
Wat anders: is het iemand gelukt om Netflix via een van de browsers (Chrome of Vivaldi) aan de gang te krijgen? Ik kan in Vivaldi wel contact maken en trailers zien, maar niet afspelen. Dan krijg ik een foutmelding - zie foto. Doe ik iets fout of kan het niet?
Wild guess: bij Netflix is niet elke film in elke regio beschikbaar. Misschien speelt de locatie van de server op de achtergrond een rol.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
millerman_sf schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:43:
[...]

Ter geruststelling... Dat jij dit een keertje hebt staat in het niets bij alle (software) ellende die rijders van het eerste uur hebben moeten ervaren 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Ik heb hem pas een maand, dus al die ellende kan in theorie nog komen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

ron65 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:36:
[...]

Dat zou erg kort door de bocht zijn inderdaad, maar regelmatig heb ik het gevoel dat het wel ongeveer op die manier gebeurt.
Ik kan anders de enorme verbruiksverschillen niet verklaren tussen zomer en winter.

Even cijfers die ik wél heb: afgelopen zomer verbruik gemiddeld 17 kWh/100 km, soms zelfs bijna onder de 15, soms 19. Maar dat zijn afwijkingen die normaal zijn afhankelijk van wind, nat/droog wegdek, soort wegen (veel binnendoor of juist alleen snelweg), sprintjes trekken of rustig rijden etc etc etc.
In de winter gemiddeld 26 kWH/100 km met een echte uitschieter bij -5 en 130 kmh waar ik 32 kWh/100 km verbruikte.

Neem de gemiddelden, dan heb je een verschil van 17 vesrus 26 kWH/100km. Dat is 40% !!!

Een accu kan tot 25%, in de ergste gevallen 30%, verlies tonen door kou, maar 40%??? Er moet een andere oorzaak zijn.
...
Die is er ook, want er zijn meer factoren die een rol spelen:
  1. Koude lucht is dichter dan warme lucht
  2. Bij kou moet de verwarming meer doen
  3. Koud (banden)rubber is minder flexibel dan warm rubber, nog even los van winterbanden
  4. Verschillende gemiddelde windsnelheden tussen zomer en winter
  5. Ook neerslag heeft een ander effect bij koude en warme temperaturen
  6. Door de koude accu duurt het langer voordat deze op bedrijfstemperatuur is, de warmtepomp wordt gebruik voor het op bedrijfstemperatuur brengen.
Als ik er wat langer over doordenk kan ik vast nog meer factoren vinden (zoals bv bijdrage verlichting). Sommige factoren dragen op zichzelf misschien niet zoveel bij, maar combineer er een paar en je hebt tocht weer een procent of meer te pakken in de efficiency. Punt 2 en 6 zijn leveren de grootste bijdrage en wellicht 3 ook als je op winterbanden rijdt.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het wordt gewoon tijd dat de accu's minimaal een km of 600-800 kunnen. Dan maken al deze dingen ook niks meer uit 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
Lancer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Die is er ook, want er zijn meer factoren die een rol spelen:
  1. Koude lucht is dichter dan warme lucht
  2. Bij kou moet de verwarming meer doen
  3. Koud (banden)rubber is minder flexibel dan warm rubber, nog even los van winterbanden
  4. Verschillende gemiddelde windsnelheden tussen zomer en winter
  5. Ook neerslag heeft een ander effect bij koude en warme temperaturen
  6. Door de koude accu duurt het langer voordat deze op bedrijfstemperatuur is, de warmtepomp wordt gebruik voor het op bedrijfstemperatuur brengen.
Als ik er wat langer over doordenk kan ik vast nog meer factoren vinden (zoals bv bijdrage verlichting). Sommige factoren dragen op zichzelf misschien niet zoveel bij, maar combineer er een paar en je hebt tocht weer een procent of meer te pakken in de efficiency. Punt 2 en 6 zijn leveren de grootste bijdrage en wellicht 3 ook als je op winterbanden rijdt.
In mijn geval (de 30kwh/100km) was het koud (-15), verwarming op 22, winterbanden (eerste auto dat ik geen spijkerbanden geleased heb), geen/weinig wind, geen neerslag, grootste gedeelte van de weg schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

MacMF schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:23:
[...]

In mijn geval (de 30kwh/100km) was het koud (-15), verwarming op 22, winterbanden (eerste auto dat ik geen spijkerbanden geleased heb), geen/weinig wind, geen neerslag, grootste gedeelte van de weg schoon.
Ik vermoed dat de verwarming de boosdoener is in dit geval. Door de verwarming op 18 te zetten en de verwarmde stoel op de hoogste stand kun je al een stuk zuiniger verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Lancer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:47:
[...]
Ik vermoed dat de verwarming de boosdoener is in dit geval. Door de verwarming op 18 te zetten en de verwarmde stoel op de hoogste stand kun je al een stuk zuiniger verwarmen.
Zo is het jammer dat je de passagiersverwarming niet uit kan zetten. Je kan alleen de temperatuur lager (of hoger) zetten of beide temperatuurzones met elkaar linken en synchroniseren, maar je kan er niet een uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:46
Toch denk ik echt dat de klimaatinstelling van het interieur weinig uitmaakt voor de actieradius. Tenminste als ik bij mij kijk zie ik niet veel verschil. Wat wel heel veel uitmaakt hoe hard je rijdt. Net even een stukje 130 gereden, maar man dat slurpt de accu leeg. Net zoals de lage buitentemperatuur. Daar is veel meer winst te halen dan je temperatuur op 18 zetten.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
@Lancer noemt een heel aantal parameters. Zoals @rolfio zegt kun je snelheid gerust op plek 1 zetten. Dat is by far de grootste impact op het verbruik.

Afgelopen week heb ik de garage eens gemaild met de vraag hoe de radio-feature opgelost kan worden. Je weet wel, dat de radio opstart met de zender van een ander profiel.
Sleutel ontkoppelen en weer koppelen met alle profielen en tussendoor auto op slot en 10 min wachten zou helpen. Gisterenavond uitgevoerd. Vanmorgen startte de radio met de goede zender, maar in pauze stand op. Vanmiddag werd ik weer met de zender van m'n vrouw verblijd. Helaas...

Vanavond zal ik van beide profielen de sleutel ontkoppelen. Dan morgen die van mij weer koppelen. Morgenavond die van mijn vrouw. Kijken of dat helpt.

[ Voor 66% gewijzigd door DrBOB101 op 13-02-2024 19:47 ]

Pagina: 1 ... 228 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"