MacMF schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:30:
[...]
Dat verbruik ben ik wel een beetje jaloers op. Afgelopen weekend ong. 2 * 100km beide richtingen rond 30kwh/100km bij -15c (wel het grootste gedeelte een schone weg) en binnen temp. op 22c.
Vraag is wel welke snelheid je hebt gereden, want bij 130 kmh is bij mijn wagen een verbruik van 24 kWh/100 km normaal rond deze tijd van het jaar, bij 100 kmh is dat al snel minder dan 21 kWh/100 km.
En dan nog ligt het af van exacte weersomstandigheden (wel of geen regen, wel of geen tegenwind / wind mee, temperatuur, etc) en niet in het minst ook de manier waarop iemand rijdt.
Ik zie al dat jij bij -15 hebt gereden, dat is uitzonderlijk koud en komt eens per 10 jaar nog voor volgens mij. Maar bij die temperaturen heeft de accu het echt zwaar, en zal veel minder presteren. Dan is jouw 30 kWh/100km niet eens zo slecht. De 17.3 kWh/100km die genoemd werd zal bij +10 en hoger gerden zijn (want die temperaturen hebben we hier momenteel), dat kun je niet met -15 vergelijken.
Daar komt nog bij dat je mogelijkerwijs helemaal geen 30 kWh/100km gebruikt hebt, maar dat door de temperatuur de verbruiksregistratie ook wat van slag kan zijn.
Dat heeft te maken met de wijze waarop de restwaarde van een accu wordt gemeten door de auto.
Dat gebeurt namelijk door verschilmetingen in spanning. Dat kan om tienden van een Volt gaan: als je stilstaat is de accu 401,3 volt, bij optrekken zakt dat naar 400,8 volt, als je die halve volt deelt door de op dat moment lopende stroomsterkte weet je de inwendige weerstand van je accu.
Die laatste waarde is dan weer een van de vele parameters in het bepalen van de restwaarde van de accu-inhoud.
Natuurlijk wordt dat niet alleen daarop gebaseerd, maar het is wel 1 van de vele parameters in dat algoritme die dus bij koud weer afneemt ook al is de accu vol, en gebruikt de aujto niet veel meer.
Er wordt namelijk nog veel meer gemeten dan alleen die spannings val.
Denk aan het amperage, vermogen is spanning maal stroomsterkte.
om 100 Watt te krijgen bij 100 Volt is 1 Ampere nodig.
Als je 100 volt ineens 90 is (doordat de accu koud is) is bij 100 Watt ineens 100/90 = 1.11 Ampere nodig. De 100 Watt is nog altijd 100Watt, maar als de auto vervolgens rekent met iets als [basisspanning] maal [stroomsterkte] krijg je in het eerste geval 400*1=0,4 kWh en bij de koude accu 400*1,11 = 0,55 kWh te lezen in je display, omdat een vast gegeven voor de spanning genomen is. Zou de afgenomen (en dus werkelijke) accuspanning van dat moment genomen zijn, bijv 360 Volt, dan is het vermogen 360*1.1 = 0,4 kWh.
Ik heb sterk de indruk dat de Volvo software daarmee rekent, dat een auto met kou iets meer vermogen vraagt is evident, maar ik zie zulke verschillen dat ik vermoed dat er een soortgelijke rekenfout in het algoritme zit dat het tellertje in je display stuurt.
Ik heb nog geen laadpaal thuis, maar die komt wel. Als ik die heb wil ik dit gaan testen, door 100% te laden, dan ca 100 km gaan rijden, en dan weer tot 100% laden.
Dan zien wat het gemiddelde verbruik is dat de auto aangeeft, en zien hoeveel kWh er werkelijk weer geladen wordt.
Daarbij wel de laadverliezen meeberekenen uiteraard, maar stel dat de auto aangeeft dat er 20 kWh verbruikt is, en ik kan er 22 in laden, reken ing houdend mat 10% laadverlies, zit er dan weer 20 kWh in de accu bij. Dan klopt de meter van de auto.
Ga ik dan echter maar 17 laden terwijl de auto aangaf 20 kWh te hebben verbruikt, dan weet ik al dat de auto meer verbruik aan geeft dan werkelijk het geval is, en dus niet goed omgaat met die accuspanning per temperatuur.
In dat geval zou je in de winter hogere verschillen hebben dan in zomer of lente, en dat is interessant om te onderzoeken, alleen gaat het wel even duren wil je met allerlei weersomstandigheden en dus temperaturen de vergelijking maken.
Leuk onderzoekje, kolfje naar mijn hand, maar op zich nutteloos. Je kunt weinig verbeteren, alleen jezelf wellicht minder ergeren aan rare verbruiksgetallen omdat je ze wat beter begrijpt.