Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 15:19

TAA

Liever IRC

nujtrug schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:08:
Wat zijn jullie ervaringen met de all seasons banden? Ik heb deze nu een jaar, 25xxx kilometer en merk dat ze al bijna volledig op zijn. Nu begrijp ik waarom ik tijdens de sneeuw een paar weken geleden veel minder vertrouwen had dan een jaar daarvoor.

XC40 P6 MY23 19”, dus ik geloof dat het Michelin’s zijn.
Na 2 jaar en 75k km (XC40P8) bij de reguliere beurt in oktober laten vervangen; zat nog boven het wettelijk minimum maar een winterseizoen op de autobahn wilde ik er gewoon niet meer mee ingaan.

Volgens de monteur was 75k met de all weathers geen uitzondering maar er werden er ook met 25-30k vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
nujtrug schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:08:
Wat zijn jullie ervaringen met de all seasons banden? Ik heb deze nu een jaar, 25xxx kilometer en merk dat ze al bijna volledig op zijn. Nu begrijp ik waarom ik tijdens de sneeuw een paar weken geleden veel minder vertrouwen had dan een jaar daarvoor.

XC40 P6 MY23 19”, dus ik geloof dat het Michelin’s zijn.
dat is wel heel extreem. Bij mij zijn de 1e 2 (achter) bij de 60k beurt vervangen...

helaas had ik niet goed opgelet: Er zijn 2 soort michelin all season en de leasemij heeft de goedkopere variant erom laten leggen, waardoor ik nu meer bandengeruis op de snelweg heb...

Ik zag ook dat die duurdere michelins een speciale geluiddempende laag hebben, die doet dus wel wat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
ron65 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:08:
[...]

125 rijden is heerlijk met deze wagen.
Maar je kunt je afvragen wat wijzer is:
- 125 rijden en max 200 km per lading en dan weer 30 min laden
- 100 rijden en dan 280 km per lading en weer 30 min laden.

Je hebt het over een afstand van pakweg 1100 km, 6x laden. Dat klopt wel, 6x 200 = 1200 km
Rijdend doe je dus THEORETISCH (!) 1100/125 = ~ 9 uur over de rit , bij 100 kmh is dat 11 uur
ALs je 100 rijdt heb je 1100/280 = ~ 4 laadbeurten nodig van 30 min, = 2 uur. Totaal 13 uur
Als je 125 rijdt heb je 1100/200 = 6 laadbeurten nodig = 3 uur, totaal 12 uur.

Met jouw 125 heb je dus 1 uurtje winst (theoretisch, in de praktijk is je gemiddelde snelheid nooit 100 of 125 maar wat lager)
En wat is nou 1 uurtje op die hele trip?

Voordeel is bij 100 dat je maar 4x staat te laden, de rest rij je.
Maar ik weet ook maar al te goed hoe verleidelijk het is om toch 125 - 130 te gaan rijden, ik stink er in NL na 1900 uur ook altijd weer in... vanuit Groningen naar Amsterdam bij -5 graden, je haalt dan netaan Muiden en sta je weer een half uur bij de Hackelaar te laden. Als ik dan 100 rij haal ik het tot thuis.

En thuisladen gaat toekomstig ook lukken hier, de gemeente staat 10 meter kabel over de stoep toe mits onder een rubber mat met geelzwarte randen. Is laatst gewijzigd, en dus heb ik een laadpaal in de tuin aangevraagd.
Tot nu toe is dat vooral smiddags laat een probleem, alles vol, en als je dan bijna leeg terug komt kun je de volgende ochtend eerst een snellader gaan zoeken. Daar ben ik dan in ieder geval voor een deel vanaf, een ander deel zal de parkeerplek niet beschikbaar zijn (zijn er 2 waarvan 1 onbruikbaar door een overbuurman) en dat is dan maar jammer.
Met ABRP op je telefoon of tablet kun je dat optimaliseren omdat je per route aan kunt geven of je vaker ‘een beetje’ of liever een enkele keer ‘veel’ wilt laden. Afhankelijk van de beschikbare laders onderweg komt er dan een tijd ‘onder de streep’ uit. Op de iPad kun je de gekozen route naar GM sturen op datzelfde apparaat en vandaar naar de auto. Ik laad niet vaak onderweg maar laatst had ik een ingewikkelde trip met een paar bestemmingen in NL en België en heb ik het zo gedaan. Ging bijna helemaal goed tot er een doorgaande weg bleek afgesloten en een beoogde lader niet meer op route lag en GM een alternatief voorstelde….. je kunt niet alles meehebben.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
Vorige week m'n opkomende trip naar Oostenrijk eens zitten uitplannen op ABRP. 950km met 6 stops en dan kom ik aan met 'n comfortabele SoC. Zelfde rit kan ook met 5 stops en dan aankomen met 10%, mogelijks wordt het deze optie want er is op 200m van ons apartement een 22kW laadpaal waar ik aan 19c/kWh kan laden. In de reviews van het apartement was er ook iemand die zei dat hij gewoon in het stopcontact mocht laden, dus dat check ik ter plaatse wel even.

Ik laad voornamelijk bij Tesla omdat ik geen zin heb in gedoe en omdat die nog altijd het voordeligst zijn, zeker met 'n maandabo. Van de 11u40 die we onderweg zijn, zijn we dus 2u25 aan het laden en 8u40 aan het rijden, dan hangen we dus bijna elk uur even aan de lader. Als ik niet op Tesla filter kan het makkelijker in 5 stops en rijden we gemiddeld 1u20 tussen de stops.

Deze zomer naar Spanje stopte ik elke 2u-2u30 en dat vond ik ideaal. In de winter is het duidelijk een pak minder, maar gelukkig is het 'maar' 950km en geen 1600km zoals in de zomer. Dergelijke afstand zou ik denk in de winter niet rijden met de XC40.

Van die beperkte range heb ik dus 2x paar jaar echt last, maar ik denk niet dat ik al de andere voordelen van deze auto zou willen afgeven om terug met een ICE te rijden. Ik hoop wel dat ik over 3,5 jaar een vergelijkbare wagen kan leasen met een betere range. De technologie staat niet stil dus ik zie dat wel goedkomen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:09
Kammika schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:25:
[...]

dat is wel heel extreem. Bij mij zijn de 1e 2 (achter) bij de 60k beurt vervangen...

helaas had ik niet goed opgelet: Er zijn 2 soort michelin all season en de leasemij heeft de goedkopere variant erom laten leggen, waardoor ik nu meer bandengeruis op de snelweg heb...

Ik zag ook dat die duurdere michelins een speciale geluiddempende laag hebben, die doet dus wel wat...
Heb ook eens navraag gedaan op mijn werk en daar vinden ze het niet abnormaal dat bij EV's de banden wat sneller zouden slijten wegens koppel van die wagens.
Ik spring straks even binnen bij de bandencentrale en zal eens kijken wat ze voorstellen.

EDIT: Kom net terug van bandencentrale, voorbanden waren volgens hen ook volledig op. Over 2 weken kan ik weer terug voor nog snel winterbanden te laten leggen (nodig voor wintersport) om waarschijnlijk de week daarna te wisselen naar zomerbanden. Leasemaatschappij heeft besloten geen all seasons meer op te leggen.

[ Voor 17% gewijzigd door nujtrug op 05-02-2024 18:33 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
nujtrug schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:58:
[...]

Heb ook eens navraag gedaan op mijn werk en daar vinden ze het niet abnormaal dat bij EV's de banden wat sneller zouden slijten wegens koppel van die wagens.
Ik spring straks even binnen bij de bandencentrale en zal eens kijken wat ze voorstellen.
Maar ik heb voorwielaandrijving. Mijn achterbanden zullen weinig last van dat koppel hebben. En mijn voorbanden gaan dus nu al minimaal naar de 90k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Kammika schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:50:
[...]

Maar ik heb voorwielaandrijving. Mijn achterbanden zullen weinig last van dat koppel hebben. En mijn voorbanden gaan dus nu al minimaal naar de 90k
Ik heb ook voorwielaandrijving. Banden achter zien er bij mij nog heel goed uit. Misschien moet ik wat rustiger met de gas doen, kan ook.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
nujtrug schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:23:
[...]
Ik heb ook voorwielaandrijving. Banden achter zien er bij mij nog heel goed uit. Misschien moet ik wat rustiger met de gas doen, kan ook.
Misschien iets minder circuit dagen doen... 😉😅🏁

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 15:05
Largamelion schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:52:

Van die beperkte range heb ik dus 2x paar jaar echt last, maar ik denk niet dat ik al de andere voordelen van deze auto zou willen afgeven om terug met een ICE te rijden. Ik hoop wel dat ik over 3,5 jaar een vergelijkbare wagen kan leasen met een betere range. De technologie staat niet stil dus ik zie dat wel goedkomen.
Het helpt écht als je de accu goed warm houdt. Ga met een warme en 100% opgeladen accu weg en houd hem warm bij het laden, Laad ook door tot hij écht onder de 15 kWh/u laadt. Je zit dan vér over de 90%.

Pin je niet vast op ABRP, zo goed is dat niet en de reis loopt tóch anders dan gepland. Liefst kijken je passagiers niet op de klok. het gaat daar niet sneller van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
Luisterlijk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:06:
[...]
Het helpt écht als je de accu goed warm houdt. Ga met een warme en 100% opgeladen accu weg en houd hem warm bij het laden, Laad ook door tot hij écht onder de 15 kWh/u laadt. Je zit dan vér over de 90%.

Pin je niet vast op ABRP, zo goed is dat niet en de reis loopt tóch anders dan gepland. Liefst kijken je passagiers niet op de klok. het gaat daar niet sneller van
Als je vlot ergens wilt komen moet je in de piek van de laadcurve blijven.
15 kW laden is minder dan je verbruikt tijdens het rijden. Dus dat is voor onderweg laden echt niet aan te raden. Als je de tijd hebt natuurlijk prima.
Daar komt de 90 / 100 / 110 km/u bij 1000 km weer eens...scheelt 1,5u tussen 90 wat je realistisch haalt als je de teller op 100 zet. En 110 bij 120 km/u op de teller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGSy4OgqCBAw_iTmFmxotliDp9c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9pUlNFTVFFhudvZ3AbphDAH3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e0p-CPwKVL5NxHtCnCmFPeCbCA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pOIOdineK5hpyjIGjAb3nNcb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejwVEt4wnZXxMh_iHth-Q5bbfaA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/srgAdXASFWqTDXgBXVXDZhr6.png?f=fotoalbum_tile

Oh en kWh/h is kW. h's tegen elkaar wegstrepen :P

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:21:
[...]

15 kW laden is minder dan je verbruikt tijdens het rijden. Dus dat is voor onderweg laden echt niet aan te raden. Als je de tijd hebt natuurlijk prima.
Daar komt de 90 / 100 / 110 km/u bij 1000 km weer eens...scheelt 1,5u tussen 90 wat je realistisch haalt als je de teller op 100 zet. En 110 bij 120 km/u op de teller.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Over accu's gesproken, leuk artikel verschenen over de soorten die er zijn.
https://www.autovisie.nl/...cebook#Echobox=1707141200

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Tranquility schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:11:
Ook ben ik gisteren bezig geweest met mijn nieuwe dashcam.
Ik heb de laatste 10 jaar in al mijn auto's een dashcam gehad en heb er al meerdere keren profijt van gehad i.v.m. bewijsvoering, vooral in mijn jaren als technicus in de buitendienst.
Ik wilde in de XC40 mijn dashcam plaatsen die ik daarvoor in de Opel Ampera-e had gebruikt, maar zag toch wel op tegen het moeten trekken van de voedingskabel, e.d.

Totdat ik op YouTube filmpjes voorbij zag komen over de FITCAMX 4K dashcams ingebouwd in de XC40. Dit zijn dashcams die specifiek zijn ontworpen voor bepaalde merken en type voertuigen. Zo ook voor de Volvo XC40 en daarmee ook voor alle modeljaren. Ik heb de gok gewaagd en vorige week een FITCAMX 4K besteld voor mijn auto en gisteren ingebouwd. Het voordeel naast de werkelijk zeer eenvoudige inbouw, is dat de stroom met een speciale "pigtail" verloopstekker van de automatisch dimmende binnenspiegel wordt afgetapt, dus kabels trekken is helemaal niet meer nodig! En het ziet er uit alsof het af fabriek is ingebouwd en integreert mooi met de behuizing achter de binnenspiegel.
Erg mooi gedaan, dat rottige aansluitsnoertje is altijd een hoofdpijn probleem!
Heb je ook foto's of een "how to" hoe je dat aangesloten hebt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:25
Vulcan750 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:29:
[...]
Erg mooi gedaan, dat rottige aansluitsnoertje is altijd een hoofdpijn probleem!
Heb je ook foto's of een "how to" hoe je dat aangesloten hebt?
In dit YouTube filmpje kun je precies zie hoe e.e.a. in zijn werk gaat en hoe je het aansluit op de kabel van de binnenspiegel. Deze video betreft een ICE XC40 (Model A) met een iets afwijkende behuizing/binnenspiegel unit, maar de werkwijze is in principe hetzelfde voor alle modellen. Bij het bestellen van de FITCAMX moet je dus wel goed letten op het juiste model. Als je bestelt krijg je sowieso een mail van hun waarin ze vragen om een foto van de behuizing/binnenspiegel ter verificatie, dus kan het gewoon niet fout gaan. Voor de MY23/24 is dit Model B.

Oh ja, als je gaat bestellen, wacht even een tijdje als je op de FITCAMX pagina bent. Na een aantal minuten komt er een pop-up met 5% korting..

Video van FITCAMX zelf:

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 05-02-2024 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
We hebben een nieuwe weer-app in de playstore staan: “The Weather Channel”. Heb ‘m wel al geïnstalleerd, maar nog niet echt geprobeerd. Je kunt een bestemming opgeven en dan geeft de app het weer zowel op de huidige locatie (ook onderweg denk ik) en op de bestemming. Hij zou ook notificaties moeten geven las ik. Kan best nuttig zijn dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 05-02-2024 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Gebruikt hier iemand de "AudioWagon" app? Deze heb je nodig als je muziek afspeelt via USB. Zo heb ik zelf een 128GB USB stick vol met muziek via een USB-A -> USB-C adaptertje aangesloten op de USB-C poort en het afspelen gaat prima met de AudioWagon app en komt de album art mooi op het scherm te staan. Alleen is het irritant dat ik elke keer als ik de auto start een toestemmingsmelding moet wegtappen. Er staat een vinkje bij of hij dat de volgende keer automatisch mag doen, maar die doet niets. Elke keer komt deze melding weer terug.

Ook duurt het een paar minuten voordat de app begint met afspelen en lijkt wel of hij elke keer de USB stick helemaal opnieuw gaat inlezen. Jammer dat het infotainment systeem niet een native app heeft voor het afspelen van content. Streamingdiensten als Spotify e.d. gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:06:
Gebruikt hier iemand de "AudioWagon" app? Deze heb je nodig als je muziek afspeelt via USB. Zo heb ik zelf een 128GB USB stick vol met muziek via een USB-A -> USB-C adaptertje aangesloten op de USB-C poort en het afspelen gaat prima met de AudioWagon app en komt de album art mooi op het scherm te staan. Alleen is het irritant dat ik elke keer als ik de auto start een toestemmingsmelding moet wegtappen. Er staat een vinkje bij of hij dat de volgende keer automatisch mag doen, maar die doet niets. Elke keer komt deze melding weer terug.

Ook duurt het een paar minuten voordat de app begint met afspelen en lijkt wel of hij elke keer de USB stick helemaal opnieuw gaat inlezen. Jammer dat het infotainment systeem niet een native app heeft voor het afspelen van content. Streamingdiensten als Spotify e.d. gebruik ik niet.
Ik gebruik hem ook en krijg die melding ook niet "weg". Gelukkig is met de OTA 2.13 de USB foutmelding gelukkig weg, weer een 'klik' minder.
Hoop dat iemand weet hoe we dit easy opgelost krijgen.

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik heb de app nog nooit werkend gekregen. Ik krijg simpelweg bij eender welke USB stick, in eender welk format geformatteerd dan ook, de melding dat deze niet geschikt is en niet kan worden uitgelezen.
Ik heb hem in de wit omcirkelde USB poort gestoken, de datapoort, en heb verscheidene sticks van 1 GB tot zelfs een van 128GB en vele maten ertussenin getest, geformatteerd volgens FAT32, EX-FAT, NTSC ...
Geen enkele optie gaf een werkende stick.

Vraag:
Welk format USB stick gebruik je, en volgens welke standaard geformatteerd?

Overigens is het meer een gadget, leuk als het werkt, maar mijn eigen muziek playlist haal ik via Spotify en dat werkt super. Eigenlijk maakt dat de stick overbodig ;-)
Maar zoals gezegd, er ligt een uitdaging in het werkend krijgen hiervan.....

EDIT:

Na dit item ben ik toch amar weer eens gaan spitten, er bleek een update van AW te bestaan, die geinstalleerd. Daarna een 32GB stick FAT32 geformatteerd (low format), wat mp3 erop, en in de auto gaan testen.
Na wat moppers over akkoordverklaringen, een niet complete lijst bestanden, en wat gepiel, herstarten van het hele systeem (homeknop) begon het te werken.
Wel raar dat wanneer ik 10 mapjes heb waarin MP3 staat georganiseerd, AW er 2 verzamelingen van maakt met de naam van twee van de mappen, de rest is dan in die mappen terug te vinden.
Dus ik heb 10 mappen in de root, 2 ervan zie ik, de rest is vindbaar IN die twee mappen terwijl ze op 1 niveau in de root staan. Rare vogels die AW makers 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door ron65 op 06-02-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 23:10
Ik reed vanochtend op de snelweg met de ACC aan. Ineens klonk er een waarschuwingsgeluid en op het bestuurdersdisplay kwam de melding "Geannuleerd". De ACC werd uitgeschakeld. Bovenin het display stond dit symbool:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjYDyExfxkz5eWdeqQbk1RAbs78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/szKPvilB26ECTEhXp7vBF5Vw.jpg?f=user_large

Volgens de handleiding betekent dit:
Hulp bij een dreigende botsing Systeem niet beschikbaar
Het systeem voor hulp bij een dreigende botsing is niet beschikbaar of werkt met beperkte prestatie.
Na een paar tellen verdween het symbool en kon ik ACC weer aan zetten. Heerlijk die software-bestuurde auto's. 8)7

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:08
Dat kan soms ook gebeuren als er iets met de hardware is. Bijvoorbeeld een sensor of camera geen goede meting kan doen doordat deze is bedekt met iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:32:
[...]
Ik heb de app nog nooit werkend gekregen. Ik krijg simpelweg bij eender welke USB stick, in eender welk format geformatteerd dan ook, de melding dat deze niet geschikt is en niet kan worden uitgelezen.
Ik heb hem in de wit omcirkelde USB poort gestoken, de datapoort, en heb verscheidene sticks van 1 GB tot zelfs een van 128GB en vele maten ertussenin getest, geformatteerd volgens FAT32, EX-FAT, NTSC ...
Geen enkele optie gaf een werkende stick.

Vraag:
Welk format USB stick gebruik je, en volgens welke standaard geformatteerd?

Overigens is het meer een gadget, leuk als het werkt, maar mijn eigen muziek playlist haal ik via Spotify en dat werkt super. Eigenlijk maakt dat de stick overbodig ;-)
Maar zoals gezegd, er ligt een uitdaging in het werkend krijgen hiervan.....

EDIT:

Na dit item ben ik toch amar weer eens gaan spitten, er bleek een update van AW te bestaan, die geinstalleerd. Daarna een 32GB stick FAT32 geformatteerd (low format), wat mp3 erop, en in de auto gaan testen.
Na wat moppers over akkoordverklaringen, een niet complete lijst bestanden, en wat gepiel, herstarten van het hele systeem (homeknop) begon het te werken.
Wel raar dat wanneer ik 10 mapjes heb waarin MP3 staat georganiseerd, AW er 2 verzamelingen van maakt met de naam van twee van de mappen, de rest is dan in die mappen terug te vinden.
Dus ik heb 10 mappen in de root, 2 ervan zie ik, de rest is vindbaar IN die twee mappen terwijl ze op 1 niveau in de root staan. Rare vogels die AW makers 8)7
Ik heb een 128GB stickje die gewoon FAT32 geformatteerd is. Ik heb in de loop van de jaren heel wat muziek verzameld en heb ook eigen compilaties gemaakt bestaande uit een serie samengestelde lounge muziek en daar een hele serie compilaties van gemaakt. Dus afspelen via een stick is voor mij veel simpeler dan playlists via Spotify gaan lopen organiseren. Dat gaat een enorme hoeveelheid tijd kosten waar ik gewoon geen zin in heb. En waarom, als ik alle muziek al netjes in mappen heb staan?

Alle mappen zijn overingens tot nu toe zichtbaar in AW. Ik heb wel voor afspelen via mappen gekozen, dus niet op artiest, album e.d. De mappen zijn in dit geval mijn album. Werkt prima!
Alleen die irritante disclaimer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
@Tranquility
Ga naar de instellingen (tandwieltje) van je middenscherm.
Kies Alle Apps en daarna rechtsboven SysteemPro….
Scroll naar beneden naar USB Status Monitor.
Selecteer deze en kies voor Gedwongen Stoppen.

Op die manier staan de instellingen correct voor AudioWagon. Let op: na een reset via de Home-knop, moet je het bovenstaande weer herhalen.

Maak een map met de naam van de Artiest, daarin plaats je een map met de naam van het Album. In die laatste map plaats je de bijbehorende tracks.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Claude schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:40:
@Tranquility
Ga naar de instellingen (tandwieltje) van je middenscherm.
Kies Alle Apps en daarna rechtsboven SysteemPro….
Scroll naar beneden naar USB Status Monitor.
Selecteer deze en kies voor Gedwongen Stoppen.

Op die manier staan de instellingen correct voor AudioWagon. Let op: na een reset via de Home-knop, moet je het bovenstaande weer herhalen.
Ik weet dat dit een "workaround" is, maar mogen we na bijna 2,5 jaar dat AW bestaat of een "goede oplossing" hebben of een native app vanuit Volvo. Het is toch eigenlijk idioot dat we na al die jaren nog steeds geen goed werkend systeem hebben. AW is perfect verder, werkt altijd

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Morkie69 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:52:
[...]
Ik weet dat dit een "workaround" is, maar mogen we na bijna 2,5 jaar dat AW bestaat of een "goede oplossing" hebben of een native app vanuit Volvo. Het is toch eigenlijk idioot dat we na al die jaren nog steeds geen goed werkend systeem hebben. AW is perfect verder, werkt altijd
AW werkt bij mij verder ook goed. Mooi overzichtelijk met album art.
Alleen die irritante toestemmingsmelding iedere keer.
Op de site van AW staat wel dat je via de settings ook een "Agree" moet geven:

If you have installed the app for the first time, you have to do the following 3 extra steps: you get a warning that you need to accept the legal disclaimer in the settings.

- Open the AudioWagon settings using the gear icon.
- In the settings screen tap on “Show legal disclaimer”.
- Read through the legal disclaimer and tap “Agree”.
- Then return to the main screen using the arrow in top left corner.

Uiteraard heb ik dit al tig keer gedaan, maar de melding blijft komen elke keer als ik de auto start.
Op de FAQ-pagina lees ik echter het volgende:

Why does the permission popup appear each time? The “always open AudioWagon …” checkbox does not do anything!

Antwoord:

Sorry, I cannot change that. It works fine on the mobile phone that I use for development, however Volvo/Polestar probably put some extra security in the car that will always trigger this permission dialog popup and they likely would need to add some code from Google to improve this. This would allow the user to select AudioWagon to be the default app for USB storage devices (it should not interfere with wired CarPlay). I would provide help on how to integrate this code if Volvo/Polestar decides to use it.

Is blijkbaar dus een Volvo dingetje. Hopelijk wordt dit in een van de volgende updates opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Tranquility schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:36:
[...]

AW werkt bij mij verder ook goed. Mooi overzichtelijk met album art.
Alleen die irritante toestemmingsmelding iedere keer.
Op de site van AW staat wel dat je via de settings ook een "Agree" moet geven:

If you have installed the app for the first time, you have to do the following 3 extra steps: you get a warning that you need to accept the legal disclaimer in the settings.

- Open the AudioWagon settings using the gear icon.
- In the settings screen tap on “Show legal disclaimer”.
- Read through the legal disclaimer and tap “Agree”.
- Then return to the main screen using the arrow in top left corner.

Uiteraard heb ik dit al tig keer gedaan, maar de melding blijft komen elke keer als ik de auto start.
Op de FAQ-pagina lees ik echter het volgende:

Why does the permission popup appear each time? The “always open AudioWagon …” checkbox does not do anything!

Antwoord:

Sorry, I cannot change that. It works fine on the mobile phone that I use for development, however Volvo/Polestar probably put some extra security in the car that will always trigger this permission dialog popup and they likely would need to add some code from Google to improve this. This would allow the user to select AudioWagon to be the default app for USB storage devices (it should not interfere with wired CarPlay). I would provide help on how to integrate this code if Volvo/Polestar decides to use it.

Is blijkbaar dus een Volvo dingetje. Hopelijk wordt dit in een van de volgende updates opgelost.
Wat ik van Volvo begreep is dat juist AudioWagon zich niet aan bepaalde Google conventies heeft gehouden en dat dat de reden is dat je die melding krijgt. Daardoor zou de toestemming die je geeft niet goed weggeschreven worden. Hoe dan ook….afgezien van die melding werkt het perfect. Ik vind het met FLAC files echt heel goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600

Is die stick niet gewoon te groot? Bij mij werkt het met 32 en 64 sticks prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Mga1600 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:18:
[...]
Is die stick niet gewoon te groot? Bij mij werkt het met 32 en 64 sticks prima.
Hij is inderdaad groot, maar zoals je leest werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:32
Largamelion schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:52:
Vorige week m'n opkomende trip naar Oostenrijk eens zitten uitplannen op ABRP. 950km met 6 stops en dan kom ik aan met 'n comfortabele SoC. Zelfde rit kan ook met 5 stops en dan aankomen met 10%, mogelijks wordt het deze optie want er is op 200m van ons apartement een 22kW laadpaal waar ik aan 19c/kWh kan laden. In de reviews van het apartement was er ook iemand die zei dat hij gewoon in het stopcontact mocht laden, dus dat check ik ter plaatse wel even.

Ik laad voornamelijk bij Tesla omdat ik geen zin heb in gedoe en omdat die nog altijd het voordeligst zijn, zeker met 'n maandabo. Van de 11u40 die we onderweg zijn, zijn we dus 2u25 aan het laden en 8u40 aan het rijden, dan hangen we dus bijna elk uur even aan de lader. Als ik niet op Tesla filter kan het makkelijker in 5 stops en rijden we gemiddeld 1u20 tussen de stops.

Deze zomer naar Spanje stopte ik elke 2u-2u30 en dat vond ik ideaal. In de winter is het duidelijk een pak minder, maar gelukkig is het 'maar' 950km en geen 1600km zoals in de zomer. Dergelijke afstand zou ik denk in de winter niet rijden met de XC40.

Kun je ook iets zeggen van de tijd die het duurt om van 10 naar 80% te laden? Of anders gezegd hoe lang houdt de auto de maximale laadsnelheid vast?

We zijn van plan om in mei naar Spanje te gaan rijden, dus ben op zoek naar ervaringen van mensen met lange reizen :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 09:43
rolfio schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Kun je ook iets zeggen van de tijd die het duurt om van 10 naar 80% te laden? Of anders gezegd hoe lang houdt de auto de maximale laadsnelheid vast?

We zijn van plan om in mei naar Spanje te gaan rijden, dus ben op zoek naar ervaringen van mensen met lange reizen :)
Ik ben vorige week naar en van Oostenrijk gereden. Meestal ging ik laden tussen de 10 en 20% tot ongeveer 80/85%. Meestal stond ik een half uur stil.

Wat hierboven ook al is gezegd, het is beter om niet te ver door te laden. De laadsnelheid wordt dan lager dan de snelheid waarmee je de batterij leegtrekt tijdens het laden. Je kunt dus beter iets vaker en korter laden bij lagere batterijpercentages dan lang doorladen.

Zo rond de 80% was de laadsnelheid nog ongeveer 34kW. Bij een gemiddelde snelheid tijdens het rijden van 100 km/h trek je dat er nog net niet uit.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik vind het trouwens jammer dat ik in Google Maps op de pc nog geen routes kan plannen voor mijn XC40 zoals in de wagen zelf, met automatische toevoeging van laadstops dus. Ik zou het super handig vinden moest ik net zoals bij ABRP op voorhand alles kunnen bekijken en dan de uiteindelijke route die ik kies kunnen doorsturen naar de auto. Iets zegt mij dat dat ooit nog komt, maar voorlopig vind ik geen mogelijkheid. (of mis ik iets?)

Mijn XC40 is immers gekoppeld aan m'n Google account en Maps, maar op m'n pc is daar in Google Maps niets van te zien.

Edit: Net ontdekt dat ik van ABRP wel de route naar GM kan sturen en dan van GM naar m'n XC40 _/-\o_.

Ik laad trouwens ook meestal niet veel extra dan net voldoende om bij het volgende laadpunt te geraken, al reken ik altijd wel wat marge. Deze zomer 1x een Ionity gehad die niet boven de 10kW geraakte, maar daar hadden de andere wagens ook last van dus lag puur aan die lader. Toen had ik wel het geluk dat ik maar 5 min moest terugrijden voor een Tesla Supercharger. Vandaar toch ook mijn sterke voorkeur voor die laatste.

Boven de 80% laden doe ik enkel als het echt moet of als ik nog aan het eten ben, anders is dat echt tijdverlies tijdens een lange rit.

[ Voor 37% gewijzigd door Largamelion op 06-02-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:11
rolfio schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Er is een topic over lange ritten met een EV: RoLeaf in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Is niet zozeer Volvo XC40 Recharge geörienteerd maar daar heb ik meer informatie uit gehaald dan dit topic, voor de langere trips.

Tijdens onze trip naar Kopenhagen vorig jaar met de XC40 Recharge heb ik continue geladen tussen 20 à 80%, merendeel iets boven de 70%, omdat dan de curve serieus zakte qua laadsnelheden. Ik heb toen enkel bij Tesla geladen en maar één keer niet kunnen laden wegens een Tesla SuC die buiten dienst was op het moment wij arriveerden, en toen uitgeweken naar een BP laadstation. Ik vond dat het laden altijd sneller klaar was dan dat wij klaar waren met onze stop (toilet (2 vrouwen), eten en/of drinken bestellen, consumeren,...).

Deze zomer rijden we naar het Gardameer en ben ik van plan om enkel met de Shell Recharge laadkaart van het werk te laden, dus geen Tesla deze keer. Ik ga terug de 20% waarde aanhouden, want dit geeft mij voldoende ruimte om uit te wijken naar een ander laadstation bij problemen of drukte. Deze winter naar Amiens gereden en bij het eerste laadstation werden we omgeleid naar een andere parking en was het onmogelijk om nog aan de laadpunten te geraken, dus moeten doorrijden naar een volgende stop, en aangekomen met 11%, dus die marge heb je wel nodig vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:30:
Iets zegt mij dat dat ooit nog komt, maar voorlopig vind ik geen mogelijkheid. (of mis ik iets?)
Nochtans stuur ik mijn ABRP route door naar Google Maps en zo naar de smartphone en van de smartphone naar de XC40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
Dank voor de antwoorden over het laden. Ik ga ook even dat andere topic bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
rolfio schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:34:
Dank voor de antwoorden over het laden. Ik ga ook even dat andere topic bekijken.
Er zitten daar ook veel Polestar en XC40 bezitters, die hun ervaringen delen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:34:
[...]

Nochtans stuur ik mijn ABRP route door naar Google Maps en zo naar de smartphone en van de smartphone naar de XC40.
Had ik ook net ontdekt :), dat lost m'n 'probleem' wel op. ABRP blijft toch een fijne tool imo en ik hoop dan ook dat GM uiteindelijk even geavanceerd wordt op gebied van elektrisch rijden. Tot dan behelp ik me wel op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XC40_P8
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-02 11:38
RigolleM schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:34:
[...]

Ik heb de route geëxporteerd naar G.maps op de iPhone, maar dan stopt het. Wat moet ik doen om de route naar de XC40 te krijgen?

Volvo XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
XC40_P8 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Ik heb de route geëxporteerd naar G.maps op de iPhone, maar dan stopt het. Wat moet ik doen om de route naar de XC40 te krijgen?
Ik zou een paar pagina's terugkeren hier in de topic, staat mooi omschreven door een paar forumleden hoe je dit kunt verwezenlijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfio
XC40_P8 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Als je dan op je telefoon hetzelfde account gebruikt als in je auto, wordt de route daar zichtbaar in de geschiedenis van Google Maps. En ook zie je dan op je telefoon dan doorsturen naar je auto. Staat verder hier op het forum ook prima uitleg over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Sinds kort is het nog makkelijker en kun je op Google Maps de route direct doorsturen naar je XC40. Ook dat staat een paar pagina's terug. En als je die optie in Google Maps niet ziet: even in je auto uitloggen op Google Maps en opnieuw inloggen met een QR-code, dan zou je na het plannen van een route een knop 'Stuur naar XC40' moeten zien, ipv Start Route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
millerman_sf schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:05:
Sinds kort is het nog makkelijker en kun je op Google Maps de route direct doorsturen naar je XC40. Ook dat staat een paar pagina's terug. En als je die optie in Google Maps niet ziet: even in je auto uitloggen op Google Maps en opnieuw inloggen met een QR-code, dan zou je na het plannen van een route een knop 'Stuur naar XC40' moeten zien, ipv Start Route.
Maar enkel op de smartphone/tablet versie (Android/iOS) van Google Maps, desktop versie van GM (via webbrowser) is nog steeds niet 'rechtstreeks' mogelijk om een route door te sturen naar de wagen, en moet je de omweg 'naar telefoon sturen' gebruiken, en daarna kan je de route doorsturen op de telefoon naar de wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XC40_P8
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-02 11:38
millerman_sf schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:05:
Alle reagerende tweakers: Dank! Gelukt!
(Zo gemist sinds mijn vorige auto ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door XC40_P8 op 06-02-2024 16:54 ]

Volvo XC40 P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Zie dat veel mensen op langere trips gaan laden wanneer hun batterij tussen de 10 en 20 procent is. Dan is er nog zo’n 40 a 60km range. Ik vind dat op langere ritten echt zonde om niet te gebruiken. Ik ga pas laden rond de 7%. Nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18
mich78 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:21:
Zie dat veel mensen op langere trips gaan laden wanneer hun batterij tussen de 10 en 20 procent is. Dan is er nog zo’n 40 a 60km range. Ik vind dat op langere ritten echt zonde om niet te gebruiken. Ik ga pas laden rond de 7%. Nog nooit problemen mee gehad.
Eens, en als je zeker bent, kan je ook tot 4% gaan. Die procentjes dichter bij nul, heb je 2x zo snel er weer bij aan de snellader :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
mich78 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:21:
Ik heb daar eerlijk gezegd nog niet op gelet. Ik volg Google Maps gewoon. Heb wel al paar keer voor gehad dat hij onderweg de route nog aanpast (lees: minder laadstops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47
Op langere afstanden waarbij je dus een snellader alvast invoert voor het voorverwarmen van de accu durft ik eigenlijk niet meer onder de 10% te gaan.

Voorheen wel, maar wat ik al vaker poste... Maps heeft de vervelende eigenschap dat hrt dan niet meer betrouwbaar wordt. Er springt zomaar 4-8% vanaf. Volgens mij door het voorverwarmen maar dat weet ik niet 100% zeker.

De eerste paar keer schrok ik me kapot, zou volgens Maps dan met 10-12% bij Fastned aankomen... Werd het 2%. Dan zweet je wel ff hoor want een volgende snellader zouden we never nooit halen.

Jammer toch, dat is ergens sinds een OTA zo gekomen. Weet zeker dat het daarvoor niet was en dat de afwijking Max 1 a 2% was.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Laatst online: 08-09 15:05
DrBOB101 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Je mag me verbeteren.

Maar wat ik schrijf, is dat je bij de snellader verstandig doet door te blijven laden tot hij onder een bepaalde laadsnelheid komt. Als je geduld hebt, wacht je tot 100% Maar bij die laadsnelheid van 15 kW is de winst in totale reistijd, tussen doorladen en wegrijden, niet meer interessant.

Het is wel degelijk aan te raden. Het thema was reisduur. Maar met iets meer dan 2 jaar door Europa crossen mag je mijn goede raad best in twijfel trekken hoor. Wat weet ik er nou van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:36:
[...]

Eens, en als je zeker bent, kan je ook tot 4% gaan. Die procentjes dichter bij nul, heb je 2x zo snel er weer bij aan de snellader :)
Ik ben er ook huiverig voor, begin december nog gehad dat ik volgens Maps met 13% bij een lader aan zou komen na 180 km rijden. (het was -4 op dat moment, max snelheid was 100 overal want voor 19 uur).

gaandeweg de route werd dat al 9%, maar gedurende de laatste 30 km zakte het heel snel in elkaar tot 3%.
En daarmee kwam ik er aan, stond er 1 lader (met 2 plaatsen) in storing, de andere 2 waren bezet.
Tijdens het wachten zakte het naar 1% (klimaat minimaal aangelaten, was -5 buiten).
Uiteindelijk kwam op dat moment een laadplek vrij en kon ik aansluiten, maar dat was voor mij een trigger: 15-20% aanhouden is veiliger!

Overigens wijt ik dat zeer snel instorten op de laatste 30 km aan de buitentemperatuur, want bij temperaturen boven 0 heb ik dit nog niet eerder zien gebeuren.

[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 07-02-2024 07:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Ik vind doorrijden tot 4%, zeker in de winter, toch een beetje de goden verzoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Op m'n trip naar Spanje vorige zomer maar 2x gehad dat het geschatte aankomstpercentage er 'ruim' naast zat. In totaal ongeveer 18 tussentijdse bestemmingen dus 2/18 valt best mee imo, voor de rest was het meestal spot-on met een procentje speling. Het was in die beide gevallen ook toen ik naar het westen reed op de snelweg met hevige tegenwind. De eerste keer toen het gebeurde schrok ik toch toen hij zakte van 13% naar 6% en dan ben ik ook vaart gaan minderen (uiteindelijk zelfs 100km/u i.p.v. 130km/u), dan zag ik het percentage weer stijgen. Op de bestemming aangekomen met 8-10%.

Als ik naar een Tesla Supercharger rijd zal ik er minder wakker van liggen omdat ik weet dat die betrouwbaar zijn en er altijd veel beschikbaar zijn, je kan ze ook op voorhand checken in de app. Bij andere laders heb ik dit vertrouwen totaal nog niet. Heb wel geleerd van ook de reviews te bekijken op GM na die 10kW lader in Spanje (die eigenlijk 350kW moest zijn).

Nog een opmerking over de Volvo app trouwens. Het is me nu al enkele keren overkomen dat de laadplanning niet gerespecteerd wordt nadat ik deze aanpas. Blijkbaar moet je het schuifje eens af- en aanzetten om de wijzigingen ook effectief tot bij de auto te krijgen. Ik had de start gewijzigd van 2u 's nachts naar middernacht, maar merkte deze ochtend dat hij 2u minder geladen had (scheelt me 12%). Hij was effectief maar om 2u gestart i.p.v. 0u en in de auto vanmorgen stond de planning ook gewoon nog op 2u als start... Best wel irritant en iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
Luisterlijk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 04:16:
[...]
Je mag me verbeteren.

Maar wat ik schrijf, is dat je bij de snellader verstandig doet door te blijven laden tot hij onder een bepaalde laadsnelheid komt. Als je geduld hebt, wacht je tot 100% Maar bij die laadsnelheid van 15 kW is de winst in totale reistijd, tussen doorladen en wegrijden, niet meer interessant.

Het is wel degelijk aan te raden. Het thema was reisduur. Maar met iets meer dan 2 jaar door Europa crossen mag je mijn goede raad best in twijfel trekken hoor. Wat weet ik er nou van.
Mooi dat je door Europa aan 't crossen bent. Tip: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Ongetwijfeld begrijp ik je verkeerd, overkomt me vaker. Volgende heb ik uitgerekend over de laadtijd; rijtijd is in alle gevallen gelijk.
Voor de XC40 MY2024, 1000 km afleggen bij een verbruik van 220 Wh/km:
Start met 100%, tot 10% is 323 km range
Laden van 10-75%, 233 km range, 23 min laden (556 km totaal)
Laden van 10-75%, 233 km range, 23 min laden (789 km totaal)
Laden van 10-69%, 212 km range, 19 min laden (1001 km totaal)
Totale laadtijd: 1 uur en 5 min

Laden van 10-95%, 305 km range, 54 min laden (628 km totaal)
Laden van 10-95%, 305 km range, 54 min laden (933 km totaal)
Laden van 10-29%, 212 km range, 5 min laden (1001 km totaal)
Totale laadtijd: 1 uur en 53 min, is 48 min langere reistijd

Voor de XC40 MY2020-2023, 1000 km afleggen bij een verbruik van 220 Wh/km:
Start met 100%, tot 10% is 315 km range
Laden van 10-76%, 231 km range, 32 min laden (546 km totaal)
Laden van 10-76%, 231 km range, 32 min laden (777 km totaal)
Laden van 10-74%, 224 km range, 30 min laden (1001 km totaal)
Totale laadtijd: 1 uur en 34 min

Laden van 10-95%, 298 km range, 81 min laden (613 km totaal)
Laden van 10-95%, 298 km range, 81 min laden (911 km totaal)
Laden van 10-36%, 91 km range, 9 min laden (1002 km totaal)
Totale laadtijd: 2 uur en 51 min, is 1 uur en 17 min langere reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Tranquility schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:44:
Ik vind doorrijden tot 4%, zeker in de winter, toch een beetje de goden verzoeken..
Zeker op lange ritten. Daarbij zitten de passagiers wat minder rustig in de auto onder de 10%.
Naar een bekende plek waar je weet dat je gaat kunnen laden, bijvoorbeeld woon-werk, is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
DrBOB101 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Mooi dat je door Europa aan 't crossen bent. Tip: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Ongetwijfeld begrijp ik je verkeerd, overkomt me vaker. Volgende heb ik uitgerekend over de laadtijd; rijtijd is in alle gevallen gelijk.
Voor de XC40 MY2024, 1000 km afleggen bij een verbruik van 220 Wh/km:
Laden van 10-75%, 233 km range, 23 min laden (556 km totaal)
Laden van 10-75%, 233 km range, 23 min laden (789 km totaal)
Laden van 10-69%, 212 km range, 19 min laden (1001 km totaal)
Totale laadtijd: 1 uur en 5 min

Laden van 10-95%, 305 km range, 54 min laden (628 km totaal)
Laden van 10-95%, 305 km range, 54 min laden (933 km totaal)
Laden van 10-29%, 212 km range, 5 min laden (1001 km totaal)
Totale laadtijd: 1 uur en 53 min, is 48 min langere reistijd

Laden van 10-76%, 231 km range, 32 min laden (546 km totaal)
Laden van 10-76%, 231 km range, 32 min laden (777 km totaal)
Laden van 10-74%, 224 km range, 30 min laden (1001 km totaal)
Totale laadtijd: 1 uur en 34 min

Laden van 10-95%, 298 km range, 81 min laden (911 km totaal)
Laden van 10-36%, 91 km range, 9 min laden (1002 km totaal)
Totale laadtijd: 2 uur en 51 min, is 1 uur en 17 min langere reistijd.
Kijk, hier heb ik wat aan, dankjewel! Ook maar weer duidelijk dat laden naar 95% heel veel meer tijd kost :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
DrBOB101 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Zeker op lange ritten. Daarbij zitten de passagiers wat minder rustig in de auto onder de 10%.
Naar een bekende plek waar je weet dat je gaat kunnen laden, bijvoorbeeld woon-werk, is dat prima.
Niet alleen de passagiers.. ;)
Juist voor woon/werk hoef je de batterij niet tot op het tandvlees te stressen. Ik heb de laadlimiet standaard op 80% staan en hou hem voor woon/werk gemiddeld tussen de 40 en 80%. Is ook goed voor de batterij. Als ik een keer ver weg moet is 100% altijd nog een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 09:43
Juancho schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:02:
Op langere afstanden waarbij je dus een snellader alvast invoert voor het voorverwarmen van de accu durft ik eigenlijk niet meer onder de 10% te gaan.

Voorheen wel, maar wat ik al vaker poste... Maps heeft de vervelende eigenschap dat hrt dan niet meer betrouwbaar wordt. Er springt zomaar 4-8% vanaf. Volgens mij door het voorverwarmen maar dat weet ik niet 100% zeker.

De eerste paar keer schrok ik me kapot, zou volgens Maps dan met 10-12% bij Fastned aankomen... Werd het 2%. Dan zweet je wel ff hoor want een volgende snellader zouden we never nooit halen.

Jammer toch, dat is ergens sinds een OTA zo gekomen. Weet zeker dat het daarvoor niet was en dat de afwijking Max 1 a 2% was.
Ik heb dat afgelopen zaterdag meegemaakt tijdens de terugreis. Elke laadplanning ging goed tot de laatste net voor NL. Toen stond ik opeens met 3% in Heerlen zonder snellader die ik kon halen. Twee procentjes met een straatlader erbij en toen heel langzaam naar de v.d. Valk voor een Tesla.

De stress bij mij viel nog mee, maar mijn reisgenoten hadden er geen fijn gevoel bij.

En met die laatste procentjes is optrekken ook echt wel een ding, nagenoeg geen power meer om op 70 km per uur te komen. En als je afrit dan ook nog omhoog gaat is het echt een uitdaging.

Ik blijf wel lekker boven de 10%, maar iedereen mag daar een andere keuze in maken.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:45:
Ik had de start gewijzigd van 2u 's nachts naar middernacht, maar merkte deze ochtend dat hij 2u minder geladen had (scheelt me 12%).
Mag ik vragen (even offtopic, maar haak even op je bericht aan) wat het laadvermogen is als het je 12% per 2 uur scheelt? heb jij een 1 fase 3,7 kW lader dan? of ....

Vraag het omdat ik zelf ook een aanvraag voor ene laadpaal thuis heb gedaan, en moet gaan besluiten of dat een driefasen of 1 fasen wordt, bij 3 fasen moet ik de hele meterkast ook vervangen, alles incl zonnepanelen is nu 1 fase.
Als ik met 1 fase met 6% per uur kan laden dan is dat wat mij betreft wel prima, van 17 uur tot 8 uur laden is toch 15 uur * 6% = dan 90% oftewel altijd voldoende.
Maar ik vraag me af of je met 1 fase (16A = 3,7 kW) die 6% gaat redden, theoretisch wel, maar in de praktijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
ron65 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:31:
[...]
Als ik met 1 fase met 6% per uur kan laden dan is dat wat mij betreft wel prima, van 17 uur tot 8 uur laden is toch 15 uur * 6% = dan 90% oftewel altijd voldoende.
Maar ik vraag me af of je met 1 fase (16A = 3,7 kW) die 6% gaat redden, theoretisch wel, maar in de praktijk..
Ik ken er niet super veel van maar ik heb hier thuis 1 fase op 32A dus kan aan max 7,4 kW laden. Dat zou genoeg moeten zijn voor een nachtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
[...]

Mag ik vragen (even offtopic, maar haak even op je bericht aan) wat het laadvermogen is als het je 12% per 2 uur scheelt? heb jij een 1 fase 3,7 kW lader dan? of ....

Vraag het omdat ik zelf ook een aanvraag voor ene laadpaal thuis heb gedaan, en moet gaan besluiten of dat een driefasen of 1 fasen wordt, bij 3 fasen moet ik de hele meterkast ook vervangen, alles incl zonnepanelen is nu 1 fase.
Ik heb destijds een verzwaring aangevraagd dus heb vermogen zat. Ik laad echter met 3-fasen maar heb de laadpaal gelimiteerd op 6A om die pieken te vermijden (capaciteitstarief België). Laden gaat dus aan 4,1kW max en dat komt neer op 6% per uur voor mijn XC40 MY23.

Heb trouwens mijn jaarafrekening bekeken en mijn gemiddelde piek zat op 3,64kW, dat wordt voor mijn regio vermenigvuldigd met 32€ dus betaalde ik 117€ op jaarbasis. Stel dat ik altijd op 11kW zou laden thuis, dan zat m'n gemiddelde piek dus sowieso minstens op 11kW en zou ik 352€ betalen (235€ meer). Nu moet iedereen voor zichzelf uitmaken of ie dat de moeite waard vindt, maar ik kom met die 4,1kW voorlopig toe. Soms wel lastig als ik maar een half uur thuis ben en snel nog wat wil laden, zeker omdat die Easee laadpaal eerst nog 5 min aan load balancing doet voor ie start (iets wat blijkbaar niet uitgeschakeld kan/mag worden volgens de installateur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DL2tfJsDlcY2tPmdwtjfd_otXjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wez7k0cnryt1RGHHyK1Zu6S4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 07-02-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
DrBOB101 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:10:
[...]
[...]
[...]
Dat herken ik niet... Ik zet nooit de timer, maar ca 30 min om van 10 naar 80% te komen komt me wel bekend voor. Maar 81 min om naar 95% te komen niet. Meestal combineren we op vakantie 1 laadstop met lunch. Na ca een uurtje bij de burger king of MCD staat die dan vaak wel op 100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Kammika schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Dat herken ik niet... Ik zet nooit de timer, maar ca 30 min om van 10 naar 80% te komen komt me wel bekend voor. Maar 81 min om naar 95% te komen niet. Meestal combineren we op vakantie 1 laadstop met lunch. Na ca een uurtje bij de burger king of MCD staat die dan vaak wel op 100%
Dat kan, ligt er aan met hoeveel procent je aangekomen bent.
Vanaf 88% doet ie 14 kW en minder, dus dan duurt het ffies. Zet de stopwatch maar eens ;) Evengoed, zelfs als we dan 60 ipv 80 min aanhouden zou het meer dan een uur langere laad- & reistijd zijn.
De laadcurve ziet er zo uit volgens Fastned:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cjb0W_ebfJfI5-jgOFCCMB-Hsuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4IGQOj4kgzbt3uyjPRKGrci.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door DrBOB101 op 07-02-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 18:19
caspervc schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:36:
[...]

Mijn afgelopen wintersportvakantie naar Frankrijk heb ik zelfs heel stoer zo ver mogelijk doorgereden tot een snellader. Ik dacht met 4-5% aan te komen, maar dat werd steeds minder. Uiteindelijk kwam ik op de afrit tot 0% :X

A little too close for comfort, maar het ging helemaal goed. Je bent vooral gezien als de lader het niet zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
YvoK schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Mijn afgelopen wintersportvakantie naar Frankrijk heb ik zelfs heel stoer zo ver mogelijk doorgereden tot een snellader. Ik dacht met 4-5% aan te komen, maar dat werd steeds minder. Uiteindelijk kwam ik op de afrit tot 0% :X

A little too close for comfort, maar het ging helemaal goed. Je bent vooral gezien als de lader het niet zou doen.
Ja dat is wel shit. Dr zit natuurlijk een balans in 'onder de 20% laden' en tot 0 leeg rijden. Top op heden heb ik geen grote afwijkingen in maps gezien qua verbruik (geschat) en werkelijkheid. Hooguit 1-2%. Maar goed, dat ga ik vast nog een keer meemaken. Daarbij speelt natuurlijk mee dat de laadinfra in frankrijk minder fijnmazig langs de snelweg is dan hier. Hier kan je vaak eerder (op het moment dat het spannend lijkt te worden ) kiezen een lader eerder te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
[...]

Ron, ik stond ook voor dit dilemma. Ik heb een Easee laadpaal, die is eigenlijk 3-fase.
Maar mijn huisinstallatie is 1-fase met 40kW hoofdzekering. Alleen de omzetting naar een 3-fase meterkast zou mij al rond de €1000 gaan kosten.
Ik heb besloten dit niet te doen, maar de laadpaal op 1-fase aan te laten sluiten. De overige bedrading zit gewoon in de meterkast. Mocht er ooit een 3-fase meterkast komen, dan is de laadpaal in 5 minuten ook op 3-fase te zetten. Ik heb de laadpaal op 25A af laten zekeren, voor mij is dit snel zat. In één nachtje zit de stroomtank altijd vol als het moet. Waarom geen 32A? Omdat ik de extra snelheid (5.3kWh ipv 7.2) niet nodig heb ik mijn situatie en daarom heb ik ook geen loadbalancing genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
nujtrug schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Ik ken er niet super veel van maar ik heb hier thuis 1 fase op 32A dus kan aan max 7,4 kW laden. Dat zou genoeg moeten zijn voor een nachtje?
Ja, zat! In 8 uur laad je 8 x 7.4 = 60kWh ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:17:
[...]

Ron, ik stond ook voor dit dilemma. Ik heb een Easee laadpaal, die is eigenlijk 3-fase.
Maar mijn huisinstallatie is 1-fase met 40kW hoofdzekering. Alleen de omzetting naar een 3-fase meterkast zou mij al rond de €1000 gaan kosten.
Ik heb besloten dit niet te doen, maar de laadpaal op 1-fase aan te laten sluiten. De overige bedrading zit gewoon in de meterkast. Mocht er ooit een 3-fase meterkast komen, dan is de laadpaal in 5 minuten ook op 3-fase te zetten. Ik heb de laadpaal op 25A af laten zekeren, voor mij is dit snel zat. In één nachtje zit de stroomtank altijd vol als het moet. Waarom geen 32A? Omdat ik de extra snelheid (5.3kWh ipv 7.2) niet nodig heb ik mijn situatie en daarom heb ik ook geen loadbalancing genomen.
Thanx.

Ik heb zoals gebruikelijk in Vinex wijken in de Randstad Nederland een 1x 35A aansluiting voor het gehele huis.
In theorie zou ik dus een 25A zekering voor de laadpaal kunnen laten bijplaatsen en daarop de paal, maar dan wél met load balancing.
35A is namelijk max 8 kW.
Als de wasmachine draait, en de droger (gebeurt regelmatig) of droger en vaatwasser, zie ik afgenomen vermogens van 5-6 kW, dan is er om veilig te zijn 1,5 kW voor de laadpaal over.
Vandaar ik wel load balancing wil.

Zou ik naar 3f gaan dan krijg ik conform de gebruiken hier 3x 25A, = 17 kW, dan zou ene laadpaal van 11 kW zonder loadbalancing wel kunnen
Maar die kost mij (berekend) dan inderdaad ook zo 1000 euro extra voor ombouw verdeelkast, en zonnepanelen nog eens 800. (ander Q-relais, kabel naar micro omvormers vervangen, bekabeling onder panelen wijzigen etc).

Ik denk dat ik mede door jouw ervaring inderdaad ook voor gewoon 1 fase moet gaan.

En nu maar weer on-topic ;) (ik zal wellicht even zoeken naar een thuislaadpaalgroep heir en daar de vraag nog eens stellen, al denk ik dat ik nu het antwoord al weet :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:35:
[...]

1x32A kan hier niet, mijn hoofdzekering is 35A, je moet dan verplicht twee stappen eronder blijven vanwege selectiviteit, oftewel 25A. (5,7 kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47
Misschien idd deze best wel diepgaande laadpaal gesprekken in het betreffende topic te houden ipv hier ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:43:
[...]
Ik heb destijds een verzwaring aangevraagd dus heb vermogen zat. Ik laad echter met 3-fasen maar heb de laadpaal gelimiteerd op 6A om die pieken te vermijden (capaciteitstarief België). Laden gaat dus aan 4,1kW max en dat komt neer op 6% per uur voor mijn XC40 MY23.
Mooie gegevens.
IK lees hieruit dat wanneer ik 25A 1 fase zou doen, (5,7 kW) ik met gemiddeld 7-8% per uur kan laden.
Voor mij meer dan genoeg.
Als ik laad zal dat gedurende een dagdeel zijn (ochtend+middag) en dan dus ook PV panelenstroom erbij injecteren (a 8 cent per kWh afschrijving) en daarvoor toch het contracttarief van de werkgever terugvangen (39 cent momenteel). Niet alles is dan panelenstroom, max ongeveer 6 kWh per dag, de rest gebruik ik elders in huis. Maar over een jaar kan dat toch aardig oplopen (600 kWh heb ik teruggeleverd afgelopen jaar, dus zeg de helft ervan kan nu ongeveer geladen worden omdat ik niet elke dag die kans heb, toch 300*(39-8) = 93 euro winst ;)
Kun je een keertje leuk de vrouw voor uit eten nemen zeg maar :D

Overdag moet 25A voor de paal wel lukken, en dan 10 voor de rest van het huis. Snachts zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:46:
Misschien idd deze best wel diepgaande laadpaal gesprekken in het betreffende topic te houden ipv hier ;)
Yep... ik beantwoord nog even de reageerders en de rest daar verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb net versie 5.36.0 van de app op de iPhone geïnstalleerd, en nu moet ik mijn creditcard opnieuw koppelen aan de Volvo-laadpas. Nu gebruik ik die nooit vanwege de hoge tarieven. Maar als je dat wel doet, let dan even op of je creditcard nog gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Wisselend verbruik?

Gisteren en vandaag exact dezelfde rit gemaakt, temperatuur op 22, verder geen gekke dingen aan.
Gisteren 9 graden buiten, verbruik op 22,4 kWh/100km
Vandaag 7 graden buiten, verbruik op 18,2 kWh/100km

Enige verschil is dat ik gisteren maar 5 minuten heb gepreconditioneerd, vandaag 30.
Rijstijl hetzelfde, weinig sprintjes trekken, veel op ACC, 70 km afstand waarvan 55 km binnendoor en 15 snelweg.
Zou preconditioneren dan toch nog zóveel uit kunnen maken? Of was het de sterke wind gisteren.....

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 07-02-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door caspervc op 07-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
ron65 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:42:
Wisselend verbruik?

Gisteren en vandaag exact dezelfde rit gemaakt, temperatuur op 22, verder geen gekke dingen aan.

Enige verschil is dat ik gisteren maar 5 minuten heb gepreconditioneerd, vandaag 30.
Rijstijl hetzelfde, weinig sprintjes trekken, veel op ACC, 70 km afstand waarvan 55 km binnendoor en 15 snelweg.
Zou preconditioneren dan toch nog zóveel uit kunnen maken?
Ik heb me wel eens afgevraagd of, als je preconditioning aanzet, hij niet standaard het systeem voor een half uur aan t voorverwarmen is, ook al ga je na 10 min rijden. Is mij ook wel eens opgevallen dat dan het verbruik hoger is….

Wind maakt overigens ook heel veel uit. Zie mijn post van laatst over een retourtje Utrecht - Leeuwarden met flinke wind. caspervc in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
Wisselend verbruik?

Zou preconditioneren dan toch nog zóveel uit kunnen maken? Of was het de sterke wind gisteren.....
Ongetwijfeld zit het verschil in de wind. De luchtweerstand is evenredig met het kwadraat van de snelheid.

100 km/u is ongeveer 28 m/s. Dat in het kwadraat is 784.
Stel dat je windkracht 4 à 5 tegen hebt. Dat is rond de 8 m/s. 28 + 8 = 36. Dat in het kwadraat is 1296.
Je hebt dan al ruim een factor 1,6 meer luchtweerstand. Die ga je merken in het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Wisselend verbruik?

er zijn zoveel factoren van invloed: was het regenachtig? zo niet, weg wel helemaal droog? hoe sterk was de wind en wat was de windrichting? Wat was de temp van de auto (m.n. accupakket) op moment van vertrek, etc..etc...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• millerman_sf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nukszn3D4OSmks7HBUnwfGnCXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiemwx0FLfjZ1Hg2dOZf9wpd.jpg?f=fotoalbum_large
45 min rijden om voor te verwarmen en bij FastNed tikt ie mooi over de 200kW aan. Na 20% zakte ie langzaam terug naar 163kW, waar ie nu bij 40% nog op zit. Dik tevreden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Wisselend verbruik?

Die 25 min extra preconditioneren kan makkelijk 2kWh extra verbruiken. Ben je sowieso nog steeds beter af met volledig preconditioneren alvorens te vertrekken, al hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe ver je moet rijden. En dan spelen er zoals anderen zeggen veel andere factoren mee, die paar graden, de wind, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:31:
[...]
Die 25 min extra preconditioneren kan makkelijk 2kWh extra verbruiken. Ben je sowieso nog steeds beter af met volledig preconditioneren alvorens te vertrekken, al hangt het er natuurlijk ook vanaf hoe ver je moet rijden. En dan spelen er zoals anderen zeggen veel andere factoren mee, die paar graden, de wind, etc...
Klopt, maar ditmaal stond hij aan een laadpaal te conditioneren, dus ik kon met 100% wegrijden, kwam met 84% aan en gisteren was dat 76%. Gisteravond weggeweest in regen, en vanochtend weer naar kantoor en daar met 23% aangekomen, vandaar weer volgeladen.

Iemand hierboven heeft het over wegdek nat, dat was gisteren net voor de regen uit dus net zo droog als vandaag. Alleen de wind was een factor erger dan vandaag.
Ik vond het verschil best groot, 18.2 is voor mij een zomerwaarde :)

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 07-02-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

millerman_sf schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:28:
[Afbeelding]
45 min rijden om voor te verwarmen en bij FastNed tikt ie mooi over de 200kW aan. Na 20% zakte ie langzaam terug naar 163kW, waar ie nu bij 40% nog op zit. Dik tevreden zo.
Mag je zeker blij mee zijn. Ik heb nog de oude MY23 single engine, en die komt echt niet over de 140 kW heen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-09 20:23
Venomer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:36:
Ik heb net versie 5.36.0 van de app op de iPhone geïnstalleerd, en nu moet ik mijn creditcard opnieuw koppelen aan de Volvo-laadpas. Nu gebruik ik die nooit vanwege de hoge tarieven. Maar als je dat wel doet, let dan even op of je creditcard nog gekoppeld is.
In de tekst staat dat het om Plugsurfing gaat terwijl ze die net hebben vervangen door DCS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 20:46
Ik heb mn my2024 C40 Ultimate nu ruim n week en erg tevreden.
Viel me op dat soms een rit niet in t logboek komt.
Realiseer me net dat dit de ritten met de 'Care Key' zijn. Die sleutel is bij mij niet aan een profiel gekoppeld en wordt dus door alle gezinsleden behalve mijzelf gebruikt.
Ik wil echter die ritten wel on mijn logboek hebben.

Kan ik dat ergens in instellingen veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
oetaelse schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:19:
[...]

In de tekst staat dat het om Plugsurfing gaat terwijl ze die net hebben vervangen door DCS.
Ja, dat lijkt me een pijnlijke vergissing…… natuurlijk niet zo erg als het vergeten van een paar bouten in een deur door Boeing, maar toch…slordig!

[ Voor 17% gewijzigd door Mga1600 op 07-02-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Largamelion schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:31:
[...]
Die wind/storm ja, daar kwam ik van de week ook achter toen ik met tegenwind over de afsluitdijk kwam. Zou met 15% aankomen bij de snellader (die niet echt snel bleek met 37kW) in Den Oever, maar dat ging rap achteruit naar 5% bij aankomst. Als ik dan hier lees dat mensen standaard na 5% of zelfs minder rijden .......moedig hoor maar niets voor mij. Ben nu al 2 x over een dijk gekomen met het zweet in mijn BN omdat de range naar beneden donderd bij tegenwind 😀

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Venomer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:36:
UPDATE: Vanmorgen was de koppeling spontaan weer hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 23:11
DrBOB101 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:06:
[...]

Dat kan, ligt er aan met hoeveel procent je aangekomen bent.
Vanaf 88% doet ie 14 kW en minder, dus dan duurt het ffies. Zet de stopwatch maar eens ;) Evengoed, zelfs als we dan 60 ipv 80 min aanhouden zou het meer dan een uur langere laad- & reistijd zijn.
De laadcurve ziet er zo uit volgens Fastned:
[Afbeelding]
Fastned mag de laadcurves wel eens updaten want 205kW is de piek voor de huidige auto’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
edsub schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:47:
Ik heb mn my2024 C40 Ultimate nu ruim n week en erg tevreden.
Viel me op dat soms een rit niet in t logboek komt.
Realiseer me net dat dit de ritten met de 'Care Key' zijn. Die sleutel is bij mij niet aan een profiel gekoppeld en wordt dus door alle gezinsleden behalve mijzelf gebruikt.
Ik wil echter die ritten wel on mijn logboek hebben.

Kan ik dat ergens in instellingen veranderen?
Controleer even in de auto of de privacy instellingen voor het Care Key profiel goed staan. Ik weet uit mijn hoofd niet welke instelling het precies is, maar je moet in de privacy instellingen toestemming geven voor het delen van de gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
JTHZZ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Fastned mag de laadcurves wel eens updaten want 205kW is de piek voor de huidige auto’s
Inderdaad, ze hebben alleen nog de laadcurve van MY2020-2023.
Gelukkig is er Excel :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnsB2V3HOLvH9Zz1PL9lCl8YaEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PvPfoRIIGAuECfIQ9KQMnAj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
DrBOB101 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Inderdaad, ze hebben alleen nog de laadcurve van MY2020-2023.
Gelukkig is er Excel :-)
[Afbeelding]
Mooi!
Zo herken ik hem ook voor de my24. Snelladen tot 75% lijk het meest optimaal. Daarna gaat het laden wel langzaam. Rijd je hem dan leeg tot 9%, zit je met een goede marge en 2/3 accu gebruik op lange ritten. Dus voor my24 ca 200km in de winter en 300 in de zomer. Voor mij prima tussen de twee stops.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57
millerman_sf schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:28:
[Afbeelding]
ik zou best een upgrade willen van mn p8 dat ik dit ook heb :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Volgens de accessoire folder van Volvo bestaat er een digitale achteruitkijkspiegel die gekoppeld wordt aan een camera opdracht achterruit. Hierdoor zou het beperkte zicht naar achteren zoals dat in de C40 is, opgelost zijn.
Heeft iemand dit laten maar monteren en wat is de ervaring?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThRm_q0yiFiLpcunnQorZBAiXOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y8iyAsSRsOB4SVnQGRWykLQP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Mga1600 op 09-02-2024 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Mga1600 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 02:52:
Volgens de accessoire folder van Volvo bestaat er een digitale achteruitkijkspiegel die gekoppeld wordt aan een camera opdracht achterruit. Hierdoor zou het beperkte zicht naar achteren zoals dat in de C40 is, opgelost zijn.
Heeft iemand dit laten maar monteren en wat is de ervaring?[Afbeelding]
Super interessant dit. Ik weet nog dat de volvo verkoper mij de XC40 aanrade boven de C40 vanwege het zicht naar achteren en de hoofdruimte achter, beide vallen mij eigenlijk 100% mee eigenlijk maar zo'n spiegel vind ik zeker interessant.
Het lijkt er alleen op dat dit (nog) niet leverbaar is in NL

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:35
Ben benieuwd hoe natuurlijk het kijkt. Een Honda E heeft digitale zijspiegels. Even verzitten om de stoeprand te zien gaat helaas niet meer omdat het brandpunt vast staat.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 20:46
Venomer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Controleer even in de auto of de privacy instellingen voor het Care Key profiel goed staan. Ik weet uit mijn hoofd niet welke instelling het precies is, maar je moet in de privacy instellingen toestemming geven voor het delen van de gegevens.
Onder Privacy moeten bij Locatie alle rechten voor alle profielen (t is dus niet gelinkt aan sleutel, maar aan profiel) worden toegestaan. Kennelijk worden deze rechten standaard bij t aanmaken van n profiel niet overgenomen van t beheerder profiel maar op 'geweigerd' gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
edsub schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:31:
[...]

Onder Privacy moeten bij Locatie alle rechten voor alle profielen (t is dus niet gelinkt aan sleutel, maar aan profiel) worden toegestaan. Kennelijk worden deze rechten standaard bij t aanmaken van n profiel niet overgenomen van t beheerder profiel maar op 'geweigerd' gezet.
is ook wel logisch. aan een profiel hangt een gebruiker en elke indidivuele gebruiker moet deze toestemming geven ivm privacy wetgeving... en dit soort toestemming mogen nooit impliciet zijn...

betekent dat elke gebruiker 1x de driver journal moet opstarten (en wordt dan vanzelf naar deze settings geleid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:02
Mga1600 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 02:52:
Heeft iemand dit laten maar monteren en wat is de ervaring?[Afbeelding]
Net even een Google zoektocht gedaan. Vstore heeft de onderdelen al staan inclusief prijs. Pittig prijsje, maar zou het wel waard kunnen zijn voor een C40. Beschikbaar vanaf 30 oktober 2024.

https://www.vstore.nl/dig...vo-v60-v90-xc40-xc60-xc90

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Francisp1 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Net even een Google zoektocht gedaan. Vstore heeft de onderdelen al staan inclusief prijs. Pittig prijsje, maar zou het wel waard kunnen zijn voor een C40. Beschikbaar vanaf 30 oktober 2024.

https://www.vstore.nl/dig...vo-v60-v90-xc40-xc60-xc90
Dank je! Opmerkelijk dat VStore wel al een bedrag noemt want dealer kon nog geen prijs of levertijd noemen en zoekt het uit bii Volvo NL

Maar het bedrag wat VStore noemt is wel veel geld inderdaad …. En dan moet het ook nog gemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Mga1600 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Dank je! Opmerkelijk dat VStore wel al een bedrag noemt want dealer kon nog geen prijs of levertijd noemen en zoekt het uit bii Volvo NL

Maar het bedrag wat VStore noemt is wel veel geld inderdaad …. En dan moet het ook nog gemonteerd worden.
Jup en ik heb het idee dat er ook een aparte camera aan de achterkant bij zit. Dus er moet bedrading worden getrokken vanuit de spiegel naar de achterklep. Zal ook wel wat uurtjes werk zijn om dat netjes te doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
caspervc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Jup en ik heb het idee dat er ook een aparte camera aan de achterkant bij zit. Dus er moet bedrading worden getrokken vanuit de spiegel naar de achterklep. Zal ook wel wat uurtjes werk zijn om dat netjes te doen...
Volgens het plaatje op de site van Vstore is dat een grote unit bij de achterruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0iGDCyf7oOPyWhmgYu3mhqYqCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bznpfUyRurRLGae4HQIVXGar.jpg?f=user_large

Het ironische is dat je daardoor nog minder ziet met de gewone spiegel. Je kunt de digitale spiegel schakelen tussen digitaal en normaal, maar aan de normale stand heb je niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Oh wow.
Dan laat ik het bij mijn XC40 lekker zo. Kan me voorstellen dat het voor een C40 fijn kan zijn, en ik verwacht dat Volvo die dan ook voor my25 als optie gaat leveren. Maar toch zou ik het niet blind kopen. Wat is de refreshrate van het scherm, en wat is de kwaliteit vd camera? Voor zoiets dynamisch als je zich moeten beiden wel erg goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
caspervc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:01:
Oh wow.
Dan laat ik het bij mijn XC40 lekker zo. Kan me voorstellen dat het voor een C40 fijn kan zijn, en ik verwacht dat Volvo die dan ook voor my25 als optie gaat leveren. Maar toch zou ik het niet blind kopen. Wat is de refreshrate van het scherm, en wat is de kwaliteit vd camera? Voor zoiets dynamisch als je zich moeten beiden wel erg goed zijn.
Je kunt ook de eerste reviews afwachten. Misschien valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Volgens het plaatje op de site van Vstore is dat een grote unit bij de achterruit.

[Afbeelding]

Het ironische is dat je daardoor nog minder ziet met de gewone spiegel. Je kunt de digitale spiegel schakelen tussen digitaal en normaal, maar aan de normale stand heb je niet veel meer.
De versie die VStore noemt is niet voor de C40, daar komt kennelijk een versie met een andere camera voor ; omdat de achterruit schuiner ligt). Inderdaad….maar even afwachten dus…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Hopelijk dan wel mét sproeier voor de camera, anders ga je niet veel zien bij onze (X)C40's zodra het wat vuil weer is ... of misschien krijg je er een set spatborden bij voor de achterwielen :D.

Pagina: 1 ... 227 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"