Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
mrsmit01 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:07:
Morgen lever ik mijn P8 in, en ik wil nu alle gegevens verwijderen en ontkoppelen. Volgens de handleiding moet ik via de app dan naar 'verbonden auto's en klikken op overdragen. Maar als ik dit doe, dan krijg ik onderstaande foutmelding (elke keer). Iemand enig idee wat ik mogelijk fout doe?
BMW 330e Touring
Ik heb tot nu toe alle ota’s vanaf ‘dag 1’ keurig en zonder mankeren ontvangen zowel op mijn huidige als op mijn vorige auto. Deze laatste echter (nog?) niet gezien……ron65 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Nee, MY23, andere keren werd de OTA ook regelmatig niet aangeboden dus het verbaast me weinig.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Zelfde hier! Ik heb hem ook nog steeds niet binnen, MY23.Mga1600 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:50:
[...]
Ik heb tot nu toe alle ota’s vanaf ‘dag 1’ keurig en zonder mankeren ontvangen zowel op mijn huidige als op mijn vorige auto. Deze laatste echter (nog?) niet gezien……
de kans dat die nu nog komt is ongeveer 0. Over een week of 2 zou de nieuwe al weer aangekondigd moeten worden.... Da's natuurlijk een hele grote, omdat er in de vorige 2 zo weinig zatSokoo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:42:
[...]
Zelfde hier! Ik heb hem ook nog steeds niet binnen, MY23.

Ben het een beetje beu dat de wagen zo snel vies wordt van het opspattend vuil.
XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"
Deze stond eerder in het topicmenjo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:03:
Heeft er iemand een foto van hoe de XC40 er uitziet met gemonteerde spatlappen? Ik zie ze op vstore.nl staan voor 85 euro per set van 2.
:strip_exif()/f/image/ddWGauuMUC6Me83R8C9cOn1y.jpg?f=fotoalbum_large)
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
tis geen xc40 maar heb op mijn c40 spatlappen laten monteren en absoluut geen spijt van.menjo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:03:
Heeft er iemand een foto van hoe de XC40 er uitziet met gemonteerde spatlappen? Ik zie ze op vstore.nl staan voor 85 euro per set van 2.
:strip_exif()/f/image/tEipA4QEN0H7fEdlXmKXDLSj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben het ook zat dat vooral de achterkant erg vuil wordt, daarom heb ik via Ali een setje besteld. De meeste setjes bij Alie zijn gemaakt voor de ICE XC40, de bevestigingspunten van de voor-spatlappen schijnen niet te passen voor onze auto's.menjo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:03:
Maar één aanbieder heeft deze, als het goed is, speciaal voor de Recharge EV. Prijs is slechts €22.
Als ik ze binnen heb en gemonteerd zal ik een foto plaatsen.
Maar hier een screenshot welke ik heb besteld:
:strip_exif()/f/image/NLJglkHRzotepoLJ2h0LPS7O.jpg?f=fotoalbum_large)
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Ja - MY24Venomer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:15:
Ik heb OTA 2.13.3 (nog) niet ontvangen. Ik vraag me af of die alleen voor MY24 uitgerold wordt.
Heb je OTA 2.13.3 ontvangen en wat is je MY?
Nee - MY21
Mand!
Volvo XC60 T6 Plugin-Recharge MY24 Ultimate Dark
Wat is de impact op verbruik van spatlappen?captkiwi schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:54:
[...]
tis geen xc40 maar heb op mijn c40 spatlappen laten monteren en absoluut geen spijt van.
[Afbeelding]
De knoppen links van de wagen worden niet meer getoond op het scherm en de wagen wordt getoond in het grijs. Wel worden temperatuur en adres onder de nummerplaat vermelding nog aangepast.
Heel vervelende situatie helaas want ik kan niet meer de geschatte eindtijd van het laden controleren noch de verwarming op afstand aanzetten. Ik rij met een XC-40 versie 2022.
Zijn er nog mensen die dit probleem hebben?
Ik heb dat sporadisch eens en dan kill ik de app en start ik ze opnieuw, tot nu toe loste dat altijd het probleem op.Bram D.M. schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:41:
Sinds de laatste update van de app (5.35.0) op Android, is er terug een probleem.
De knoppen links van de wagen worden niet meer getoond op het scherm en de wagen wordt getoond in het grijs. Wel worden temperatuur en adres onder de nummerplaat vermelding nog aangepast.
Heel vervelende situatie helaas want ik kan niet meer de geschatte eindtijd van het laden controleren noch de verwarming op afstand aanzetten. Ik rij met een XC-40 versie 2022.
Zijn er nog mensen die dit probleem hebben?
Geen idee, maar dat kan niet meer dan heel minimaal zijn.Dagoessem schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:37:
[...]
Wat is de impact op verbruik van spatlappen?
Het zal waarschijnlijk wel een flinke impact hebben op het wassen van de auto, ik schat zo'n 50% reductie. 😉
Laat ons weten of die spatlappen de moeite zijn.
Ik heb de originele Volvo spatlappen. Auto nu 3 weken in bezit en 1000km gereden. Lens vd camera is nog behoorlijk schoon. Heb iig geen klachten en 't is zeker niet erger dan in de V40.Largamelion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:31:
Klopt, de koffer is echt een hel om proper te houden, zodra de weg wat nat ligt hoopt het vuil op vanachter. De achteruitrijcamera wrijf ik daarom elke dag eens af met m'n vinger als ik de koffer open, anders is die vrijwel nutteloos, zeker bij weinig licht.
Laat ons weten of die spatlappen de moeite zijn.
:strip_exif()/f/image/eE3Z0xds5ovL56hIuWYiqrKc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps de dame des huizes parkeert lekker strak. Gelukkig nooit schade 😬
Ja, dat paste ik voorheen al toe maar nu blijkt dit zelfs niet meer te helpen.Largamelion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:39:
[...]
Ik heb dat sporadisch eens en dan kill ik de app en start ik ze opnieuw, tot nu toe loste dat altijd het probleem op.

De laadpas van mijn werk lijkt niet te werken op Blue Corner laders, maar die van Volvo wel. Echter zie ik mijn laadsessies daar dus niet verschenen, net zomin dat ik het geld zie afgeschreven worden. En aangezien die laadsessies wel terugbetaald gaan worden, vind ik het best wel vervelend dat kosten die ik maak begin januari niet binnen die maand te declareren zijn.
Ik vind het zó jammer dat dat niet gewoon in het nederlands werkt. Ik heb geen zin om mijn hele huishouden naar engels te veranderen hiervoorLargamelion schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:30:
Ben er intussen in geslaagd om m'n auto te koppelen aan de Google Assistent. Helaas werken de spraakcommando's enkel als de taal van de assistent in het Engels (US) staat en als deze als default staat indien je meerdere talen gebruikt:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
PS: Die 'how much fuel is in my car' was een test omdat hij 'how much battery is in my car' of 'what's the state of charge of my car' niet begreep. Het juiste commando blijkt nu 'What's the battery status of my car'.
Ach... ik open de app en dan zie ik het ook direct. Hoef ik ook niet tegen een of ander apparaat te l***enGutanoth schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:00:
[...]
Ik vind het zó jammer dat dat niet gewoon in het nederlands werkt. Ik heb geen zin om mijn hele huishouden naar engels te veranderen hiervoor

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik zou het wel prettig vinden om tegen de nest mini in mijn badkamer te kunnen zeggen dat mijn auto voorverwarmd moet worden, of het zelfs in mijn "goedemorgen" routine te verwerken.ron65 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:22:
[...]
Ach... ik open de app en dan zie ik het ook direct. Hoef ik ook niet tegen een of ander apparaat te l***en
Meestal heb ik mijn telefoon 's ochtends niet bij de hand
Eens, voor mij zou het ook een meerwaarde zijn. De Volvo app starten heeft altijd wat tijd nodig (en een zonnebril, want dark mode hebben ze nog niet van gehoord bij Volvo). Vanop mijn smartwatch kan ik binnen de seconde de Google Assistent vragen om iets te doen, veel handiger. Ik vind het echter ook altijd wat idioot om alles in het Engels te doen dus hopelijk komt er ooit ondersteuning voor Nederlands, voorlopig blijf ik het via de app doen.Gutanoth schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:23:
[...]
Ik zou het wel prettig vinden om tegen de nest mini in mijn badkamer te kunnen zeggen dat mijn auto voorverwarmd moet worden, of het zelfs in mijn "goedemorgen" routine te verwerken.
Meestal heb ik mijn telefoon 's ochtends niet bij de hand
Mijn Nest thermostaat kan ik bv. op die manier in- en uitschakelen, vind ik super handig en gebruik ik dagelijks. Gaat veel sneller dan telkens de telefoon pakken, app openen, menu openen, commando geven. En kan idd ook via de routines geautomatiseerd worden bij bv. het uitschakelen van de wekker 's morgens.
Precies dit dus, Mijn hele huis zit op google assitant via een Busch Jaeger free @ home installatie. Wij raken de lichtschakelaars in huis vrijwel nooit meer aan, omdat voor alles wel een routine is, Koken, Eten, Werken, film kijken, gamen, bordspellen, "GezelligLargamelion schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:19:
[...]
Eens, voor mij zou het ook een meerwaarde zijn. De Volvo app starten heeft altijd wat tijd nodig (en een zonnebril, want dark mode hebben ze nog niet van gehoord bij Volvo). Vanop mijn smartwatch kan ik binnen de seconde de Google Assistent vragen om iets te doen, veel handiger. Ik vind het echter ook altijd wat idioot om alles in het Engels te doen dus hopelijk komt er ooit ondersteuning voor Nederlands, voorlopig blijf ik het via de app doen.
Mijn Nest thermostaat kan ik bv. op die manier in- en uitschakelen, vind ik super handig en gebruik ik dagelijks. Gaat veel sneller dan telkens de telefoon pakken, app openen, menu openen, commando geven. En kan idd ook via de routines geautomatiseerd worden bij bv. het uitschakelen van de wekker 's morgens.
Neem een raspberry pi, zet daarom home assistant of domoticz. En daar kun je dan kun via plugins of integraties je volvo koppelen. Voor home assistant en domoticz zijn wel weer tutorials hoe je die aan Siri, Google Assistent en/of Alexa kunt koppelen.
De Volvo app werkt prima, maar kan toch echt niet toppen aan "He Siri zet de volvo op slot" of "He Siri start de preconditionering"
Wat betreft de Blue Corner laders> geen idee.-Vasa- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:55:
Krijgen jullie de laadsessies te zien in de app die jullie doen met de nieuwe laadpas waar DCS achter zit?
De laadpas van mijn werk lijkt niet te werken op Blue Corner laders, maar die van Volvo wel. Echter zie ik mijn laadsessies daar dus niet verschenen, net zomin dat ik het geld zie afgeschreven worden. En aangezien die laadsessies wel terugbetaald gaan worden, vind ik het best wel vervelend dat kosten die ik maak begin januari niet binnen die maand te declareren zijn.
Staan ze wel in de Volvo app? Kun je ze van daaruit starten?
Was zelf bij Ionity in Frankrijk aan het klooien, pasje diverse malen langs de paal gehaald/geswiped, zonder succes. Toen de sessie vanuit de Volvo app gestart. Bleek bij de volgende laadpaal dat je de QR code aan de achterkant van de Volvo pas moet scannen in plaats van de RFid funtionaliteit te gebruiken.
De afrekening vindt plaats na afloop van de maand, dat gaat dan per land waar je geladen hebt (er werden bij mij dus 2 aparte bedragen afgeschreven van de MasterCard, 1 voor de sessie in NL en 1 voor de sessies in Frankrijk). De facturen zijn wel redelijk gespecificeerd (voor 3 sessies kreeg ik 7 pagina’s).
De factuur over december ontving ik op 8 januari, incasso was de dag erna.
:strip_exif()/f/image/Gbh2PSJtqC7huUn7hgKpvl9G.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door cyberdj op 02-02-2024 11:27 ]
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
[ Voor 99% gewijzigd door cyberdj op 02-02-2024 11:27 ]
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Mijn telefoon kent Siri niet.Kammika schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:50:
Er zijn meedere manieren om de volvo te koppelen aan voice assistenten.
Neem een raspberry pi, zet daarom home assistant of domoticz. En daar kun je dan kun via plugins of integraties je volvo koppelen. Voor home assistant en domoticz zijn wel weer tutorials hoe je die aan Siri, Google Assistent en/of Alexa kunt koppelen.
De Volvo app werkt prima, maar kan toch echt niet toppen aan "He Siri zet de volvo op slot" of "He Siri start de preconditionering"
Maar los daarvan, ik ben wat huiverig voor veel koppelingen maken via bijv extern.
Dat heeft een beveiligings reden. De App is nog daar aan toe, maar verder liever niet.
Zeker niet omdat de auto lease is voor mij, was het een prive auto geweest had ik het wellicht overwogen.
En ik ben al dik tevreden met wat de app kan, voor mij voldoende momenteel.
Maar neemt niet weg dat ik jullie ook goed snap, zo leuk als je van alles zo kunt aansturen etc.
Hoe gaaf was het niet dat ik vanuit Venezuela de zonwering thuis omhoog kon doen en den lichten aandoen terwijl ik mijn vrouw (die thuis was) aan de lijn had.... kicken. Wél via een beveiligde VPN verbinding, NIET zonder dat over internet.
Ik heb vaak genoeg gemerkt dat onverlaten op alle mogelijke manieren van alles proberen te hacken en kraken. Dus ik probeer dat te vermijden. Dan maar niet onder de douche brullen dat de auto moet gaan voorverwarmen, dat kan enkele minuten later ook via de app of zet een timer. Voor mij goed genoeg
Neen, ik zie ze dus niet in de app. Ook niet proberen starten van daaruit aangezien het mooi werkte met de kaart.cyberdj schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:22:
[...]
Staan ze wel in de Volvo app? Kun je ze van daaruit starten?
[Afbeelding]
Maar als jij dus wel al je laadsessies ziet zal ik er maar vanuit gaan dat de fout bij de exploitant van de laadpalen ligt. E-Flux (pas van het werk) zou immers ook op die dingen moeten werken, maar doet het dus niet. Wat ik ook hoor van collega's die op andere palen van Blue Corner hebben proberen laden.
Maar goed, dan komen we in de buurt van het laadpas-topic.
ik kan sinds gisteren zien waar ik rond sinterklaas geladen heb, zit altijd een maand of 2 vertraging op.-Vasa- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:44:
[...]
Neen, ik zie ze dus niet in de app. Ook niet proberen starten van daaruit aangezien het mooi werkte met de kaart.
Maar als jij dus wel al je laadsessies ziet zal ik er maar vanuit gaan dat de fout bij de exploitant van de laadpalen ligt. E-Flux (pas van het werk) zou immers ook op die dingen moeten werken, maar doet het dus niet. Wat ik ook hoor van collega's die op andere palen van Blue Corner hebben proberen laden.
Maar goed, dan komen we in de buurt van het laadpas-topic.

Ik krijg in de Volvo app keurig de oplaad sessies te zien na een lange rit. Bijna meteen verschijnen die erin met plek, kWh en prijs. Afrekening nog niet, maar januari is net pas om.-Vasa- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:55:
Krijgen jullie de laadsessies te zien in de app die jullie doen met de nieuwe laadpas waar DCS achter zit?
/f/image/Cz5k3xeQQwRSh9HjOTIZRnAb.png?f=fotoalbum_large)
Mijn pas was na aanvraag al na 4 dagen binnen !Largamelion schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:05:
Hoe lang duurde het bij de meeste hier vooraleer jullie de nieuwe Volvo DCS laadpas ontvingen na het aanmaken van jullie account? Ik dacht dat dat kon tot eind februari om recht te hebben op de korting, maar vind die pagina niet direct terug. Eind deze maand vertrek ik richting Oostenrijk en ik heb recht op 6 maand korting bij de nieuwe laadpartner, dus ik dacht kort daarvoor m'n account aan te maken zodat ik er deze zomer ook nog maximaal van kan profiteren. Zou wel graag de laadpas op tijd hebben dus ik dacht 14 dagen op voorhand m'n account aan te maken. Voldoende denken jullie of ging dat vlotter/minder vlot?
Ik had mijn pas binnen een week in huis.Largamelion schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:05:
Hoe lang duurde het bij de meeste hier vooraleer jullie de nieuwe Volvo DCS laadpas ontvingen na het aanmaken van jullie account? Ik dacht dat dat kon tot eind februari om recht te hebben op de korting, maar vind die pagina niet direct terug. Eind deze maand vertrek ik richting Oostenrijk en ik heb recht op 6 maand korting bij de nieuwe laadpartner, dus ik dacht kort daarvoor m'n account aan te maken zodat ik er deze zomer ook nog maximaal van kan profiteren. Zou wel graag de laadpas op tijd hebben dus ik dacht 14 dagen op voorhand m'n account aan te maken. Voldoende denken jullie of ging dat vlotter/minder vlot?
Gaan die 6 maanden in vanaf het moment van aanvraag, of vanaf de introductie van de samenwerking?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Vanaf de activatie van uw account stond er destijds, maar ik vind die pagina niet meer terug. Levering lijkt wel redelijk vlot te gaan dan, denk dat ik hem een dag of 10 op voorhand zal aanvragen.Venomer schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:51:
[...]
Ik had mijn pas binnen een week in huis.
Gaan die 6 maanden in vanaf het moment van aanvraag, of vanaf de introductie van de samenwerking?
Was hier ook binnen een paar dagen in huis.Largamelion schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:18:
[...]
Vanaf de activatie van uw account stond er destijds, maar ik vind die pagina niet meer terug. Levering lijkt wel redelijk vlot te gaan dan, denk dat ik hem een dag of 10 op voorhand zal aanvragen.
Voor mij is het alleen een achtervang mocht de laadkey van de LM niet werken.
1x gehad afgelopen zomer, dus de nieuwe pas ligt werkeloos te wezen en is niet gebruikt.
Als ik hem gebruik moet ik dat declareren, terwijl de laadkey onzichtbaar voor mij gewoon direct bij de baas de rekening neerlegt. Heerlijk ;-)
Binnen een kleine week had ik hem binnen. Maar tot nu to erg weinig gebruikt omdat zelf inclusief de korting, ik meestal via andere apps/kaarten goedkoper kan "tanken".Largamelion schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:05:
Soms maakt het tussen verschillende apps meer dan 50% uit. Gewoon extreem. Vandaar ook dat mijn handschoenenvakje vol ligt met kaarten. Kost niet, aaleen aanmelden met Paypal. Duurt alleen soms een paar minuten extra om de goedkoopste uit alle apps te zoeken. Maa dat is ondertussen ook een hobby geworden.
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit
Ik heb er twee. E-flux pas voor lokaal in de wijk laden en Tesla app onderweg. Dat is voor ons voldoende tot nu toe. En dan de 12 maand gratis Volvo pas als backup.tovertover schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:56:
[...]
Binnen een kleine week had ik hem binnen. Maar tot nu to erg weinig gebruikt omdat zelf inclusief de korting, ik meestal via andere apps/kaarten goedkoper kan "tanken".
Soms maakt het tussen verschillende apps meer dan 50% uit. Gewoon extreem. Vandaar ook dat mijn handschoenenvakje vol ligt met kaarten. Kost niet, aaleen aanmelden met Paypal. Duurt alleen soms een paar minuten extra om de goedkoopste uit alle apps te zoeken. Maa dat is ondertussen ook een hobby geworden.
Fraai!!!Vulcan750 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:47:
Inmiddels (binnen 10 dagen) de spatlappen van Ali binnen en gemonteerd.
Pasvorm en kleur is perfect! 👌
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik vragen wil. moet je voor de montage gaten aanbrengen (schroefgaten bijv) in de auto? of is het voorbereid en kun je ze er zo opzetten zonder additioneel bevestigingsgaatjes te maken?
Ook besteld!Vulcan750 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:47:
Inmiddels (binnen 10 dagen) de spatlappen van Ali binnen en gemonteerd.
Pasvorm en kleur is perfect! 👌
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt!👍ron65 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:04:
[...]
Fraai!!!
Wat ik vragen wil. moet je voor de montage gaten aanbrengen (schroefgaten bijv) in de auto? of is het voorbereid en kun je ze er zo opzetten zonder additioneel bevestigingsgaatjes te maken?
En nee, de spatlappen zijn specifiek voor de XC40 Recharge gemaakt. De bevestigingspunten corresponderen 100% met die van de auto. Let wel(!) Er zijn voor MY21/22 en MY23/24 spatlappen, mocht je bestellen, let daar dan op!
Er zitten zelfs nieuwe schroeven bij, maar die heb ik niet gebruikt. Bij de achterwielen was het wel een gepiel omdat je heel weinig ruimte hebt. Maar met een imbus-sleuteltje kom je er wel. De voorwielen draai je zodanig dat je goed bij de bevestigingspunten kan. Dan is het zo gepiept!
[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 02-02-2024 17:54 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik ook niet, maar begrijp het wel. Auto wordt echt snel vies. Maar voor mij is dit niets... Ieder z'n ding! 😬Juancho schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:30:
Ik vind het maar niks die dingen...
Vanochtend raar dingetje. Mijn vrouw had gisteren de Volvo mee en luistert dan altijd naar Spotify in haar eigen profiel (eigen sleutel). Bij instappen gaat bij mij normaliter meteen Radio 10 aan, vanochtend had ik heel ff haar Spotify muziek (zo'n 5 seconden), daarna kwam Radio 10 online.
Profielen zijn er om alles gescheiden te houden, maar dat ging vanochtend dus fout. Iemand dit een keer meegemaakt? Heb software versie 2.13.3 sinds een paar weken... 🙃
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Dit is sinds de laatste update een bug bij veel mensen. Hier net zo.DPPSchoenmaker schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:47:
[...]
Ik ook niet, maar begrijp het wel. Auto wordt echt snel vies. Maar voor mij is dit niets... Ieder z'n ding! 😬
Vanochtend raar dingetje. Mijn vrouw had gisteren de Volvo mee en luistert dan altijd naar Spotify in haar eigen profiel (eigen sleutel). Bij instappen gaat bij mij normaliter meteen Radio 10 aan, vanochtend had ik heel ff haar Spotify muziek (zo'n 5 seconden), daarna kwam Radio 10 online.
Profielen zijn er om alles gescheiden te houden, maar dat ging vanochtend dus fout. Iemand dit een keer meegemaakt? Heb software versie 2.13.3 sinds een paar weken... 🙃
Dit is idd heel af en toe zo. Dan lijkt de auto een tel meer tijd nodig te hebben om te switchen van profiel. Bij ons is dat vaak als we kort na elkaar met de auto weg gaan, elk een eigen sleutel en profiel.DPPSchoenmaker schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:47:
[...]
Ik ook niet, maar begrijp het wel. Auto wordt echt snel vies. Maar voor mij is dit niets... Ieder z'n ding! 😬
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik zag vanochtend dat er diverse apps werden ge-update. Dat zal mogelijk de vertraging/aarzeling bij het opstarten hebben veroorzaakt.Juancho schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:05:
[...]
Dit is idd heel af en toe zo. Dan lijkt de auto een tel meer tijd nodig te hebben om te switchen van profiel. Bij ons is dat vaak als we kort na elkaar met de auto weg gaan, elk een eigen sleutel en profiel.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ik vind ze ook niet fraai staan. Dan maar wat vaker het lensje schoonmaken...Juancho schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:30:
Maar ik heb ook zo mijn ergernispuntje wat me al vanaf het begin dwars zit, namelijk dat er gloeilampen worden gebruikt voor de richtingaanwijzers achter en de remlichten in plaats van LED.
Ik blijf het raar vinden dat Volvo voor de XC40 bij de refresh van MY23/24 niet gewoon de achterlichtunits volledig van LED hebben gemaakt, net als bij de C40. Een kleine wijziging in het productieproces van de achterlichtunits was voldoende geweest.
Maar goed, ik ben niet voor één gat te vangen en heb zelf dus voor de oplossing gezorgd, net als dat ik dat deed bij mijn vorige auto's, een Nissan Leaf en de Opel Ampera-e. Die hadden ook LED-achterlichtunits behalve de richtingaanwijzers. Die heb ik vervangen en dat werkte altijd probleemloos met dus betere en duidelijkere richtingaanwijzers, want duidelijkheid en dus zichtbaarheid in het verkeer vind ik erg belangrijk.
Daarnaast ben ik van mening dat er geen gloeilampen in een EV horen!
Na enig onderzoek de juiste LED lampjes gevonden en besteld en vandaag de gloeilampen vervangen voor LED's. De Volvo heeft echter een belangrijk voordeel ten opzichte van mijn vorige auto's, namelijk dat je bij onze auto's geen extra weerstanden o.i.d. nodig hebt om het fenomeen "hyperflash" te voorkomen. Hyperflash is het twee keer zo snel knipperen van de knipperlichten ten teken dat de auto een defecte lamp heeft gedetecteerd ten gevolge van het veel lagere wattage bij LED lampen. Er zit bij de XC40 wel een check in voor als er helemaal geen lamp in zit, dan krijg je gewoon een melding in het drivers display dat er een lamp defect is.
Maar de 6 watt van de LED lampjes is voldoende voor een goede werking en zijn er dus geen extra weerstanden nodig die de lamp alleen maar sneller doet opwarmen en zo te heet kan worden, Dat is dus een dikke plus van de XC40. En 6 watt is een stuk minder dan 21 watt, maar dat zul je in de range wel niet of nauwelijks merken denk ik, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Ik heb even een filmpje gemaakt om het verschil te laten zien. Ik vind het verschil overduidelijk.
Links de LED en rechts de gloeilamp.
Hierbij de links voor de juiste lampen (update 21-04-2024):
Richtingaanwijzers: (TOAUTO)
https://nl.aliexpress.com...87660324721520003168407_4
Kies hier voor YELLOW en 1156 BAU15S PY21W.
Remlichten: (AENVTOL)
https://www.aliexpress.co...st_main.35.11651802iIiSCJ
Hier de kleur Red kiezen en het volgende model: BAY9S H21W
Kofferbak/voetenruimte/handschoenenkastje/portier verlichting: (APMATAUTO)
https://nl.aliexpress.com...Q5Z0&gatewayAdapt=glo2nld
Hieronder voor de volledigheid ook nog even twee foto's met de toegang tot de achterlichtbehuizing.
Achter dit kapje in de bekleding vind je toegang tot de behuizing:
:strip_exif()/f/image/itenqD89tFmCob8u48GWKOvw.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen even het plastic beugeltje (waarom die er zit weet ik niet) met de veer losdraaien en je kan zo de lampjes verwisselen.
:strip_exif()/f/image/3ffacQlHqpVD1AA9JnZlq8PQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Tranquility op 21-04-2024 10:20 ]
Heb je ook een filmpje van de remlichten?
[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 03-02-2024 07:59 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Het lijkt of je linker veel feller is dan rechts...Tranquility schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 00:03:
[...]
Ik vind ze ook niet fraai staan. Dan maar wat vaker het lensje schoonmaken...
Maar ik heb ook zo mijn ergernispuntje wat me al vanaf het begin dwars zit, namelijk dat er gloeilampen worden gebruikt voor de richtingaanwijzers achter en de remlichten in plaats van LED.
Ik blijf het raar vinden dat Volvo voor de XC40 bij de refresh van MY23/24 niet gewoon de achterlichtunits volledig van LED hebben gemaakt, net als bij de C40. Een kleine wijziging in het productieproces van de achterlichtunits was voldoende geweest.
Maar goed, ik ben niet voor één gat te vangen en heb zelf dus voor de oplossing gezorgd, net als dat ik dat deed bij mijn vorige auto's, een Nissan Leaf en de Opel Ampera-e. Die hadden ook LED-achterlichtunits behalve de richtingaanwijzers. Die heb ik vervangen en dat werkte altijd probleemloos met dus betere en duidelijkere richtingaanwijzers, want duidelijkheid en dus zichtbaarheid in het verkeer vind ik erg belangrijk.
Daarnaast ben ik van mening dat er geen gloeilampen in een EV horen!
Na enig onderzoek de juiste LED lampjes gevonden en besteld en vandaag de gloeilampen vervangen voor LED's. De Volvo heeft echter een belangrijk voordeel ten opzichte van mijn vorige auto's, namelijk dat je bij onze auto's geen extra weerstanden o.i.d. nodig hebt om het fenomeen "hyperflash" te voorkomen. Hyperflash is het twee keer zo snel knipperen van de knipperlichten ten teken dat de auto een defecte lamp heeft gedetecteerd ten gevolge van het veel lagere wattage bij LED lampen. Er zit bij de XC40 wel een check in voor als er helemaal geen lamp in zit, dan krijg je gewoon een melding in het drivers display dat er een lamp defect is.
Maar de 6 watt van de LED lampjes is voldoende voor een goede werking en zijn er dus geen extra weerstanden nodig die de lamp alleen maar sneller doet opwarmen en zo te heet kan worden, Dat is dus een dikke plus van de XC40. En 6 watt is een stuk minder dan 21 watt, maar dat zul je in de range wel niet of nauwelijks merken denk ik, dus dar hoef je het niet voor te doen.
Ik heb even een filmpje gemaakt om het verschil te laten zien. Ik vind het verschil overduidelijk.
Links de LED en rechts de gloeilamp.
[YouTube: XC40 rear turn signal incandescent bulb replacement for LED.]
Hierbij de links voor de juiste lampen:
Richtingaanwijzers: (NAO)
https://www.aliexpress.com/item/10050...
Als je bestelt de kleur Amber kiezen en het volgende model: PY21W BAU15S.
https://www.aliexpress.com/item/10050...
Hier de kleur Red kiezen en het volgende model: H21W BAY9S
Links is led, rechts is gloeilamp, zie de laatste regel tekst boven de video.caspervc schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:17:
[...]
Het lijkt of je linker veel feller is dan rechts...
Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak
Dat is gelukkig ieder zijn eigen smaakJuancho schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:30:
Ik heb datzelfde gevoel bij die i-phones, een ander is daar dolgelukkig mee... prima toch?. Ik hoef het niet.
Hmm,vreemd, ze doen het inderdaad niet, excuses.Microkid schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 07:59:
@Tranquility Je AliExpress links doen het niet.
Heb je ook een filmpje van de remlichten?
Ik heb het aangepast en ze zouden het nu moeten doen.
Van de remlichten heb ik geen filmpje, maar ze zijn ietsje feller dan de gloeilampen en zijn ook zo'n 5 watt per stuk. En ik vind dat het een mooier en helderder uitstraling heeft. Ik zal kijken of ik nog even een foto kan maken.
[ Voor 28% gewijzigd door Tranquility op 03-02-2024 12:36 ]
Dat is toch een heel andere lampvoet dan de PY21W ??
Ik wil ook graag die LED lampen, maar dan passen die van jou van Ali niet denk ik.
XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"
Ik vind deze spatlappen mooi in verhouding staan. Ik vind de auto er iig niet lelijker op geworden. En aangezien ik hopelijk nog de nodige jaren (5,6,7,8 jaar?) met mijn XC40 wil rijden, denk ik dat minder vervuiling ook betekent dat op langere termijn de lak ook mooier blijft. Maar ik kan me prima voorstellen dat niet iedereen dit mooi vind staan, maar dat geldt voor zoveel dingen.Tranquility schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 00:03:
[...]
Ik vind ze ook niet fraai staan. Dan maar wat vaker het lensje schoonmaken...
Hierbij de links voor de juiste lampen:
Richtingaanwijzers: (NAO)
https://www.aliexpress.co...ist_main.5.11651802iIiSCJ
Als je bestelt de kleur Amber kiezen en het volgende model: PY21W BAU15S.
https://www.aliexpress.co...st_main.35.11651802iIiSCJ
Hier de kleur Red kiezen en het volgende model: H21W BAY9S
Goed idee om de lampjes van de richtingaanwijzers en remlicht te vervangen door led!
Ik wist niet eens dat daar nog normale lampjes in zitten. Inderdaad raar! Hoe kan je overigens die lampjes vervangen? Gevonden!
Die linkjes werken niet*, mij is ook niet geheel duidelijk om bij Alie van producten linkjes te maken. Wie dat wel weet, laat je horen!
*De linkjes werken nu wel!
[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 03-02-2024 12:12 ]
@Tranquility Voor modeljaar 2023 wordt eveneens PY24W aangegeven.menjo schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:06:
Volgens de handleiding van mijn XC40 modeljaar 2022 (21w46) moeten er lampen in van het type PY24W.
Ik wil ook graag die LED lampen, maar dan passen die van jou van Ali niet denk ik.
EDIT:
Na wat verder zoeken lees ik hier (onderaan in de toelichting) dat volgens de wetgeving die ledlampen niet zomaar zijn toegestaan op de openbare weg...
[ Voor 28% gewijzigd door Claude op 03-02-2024 11:54 ]
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Dank. Is er een reden dat je voor deze onbekende merken hebt gekozen ipv bijv. Philips of Osram?Tranquility schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:00:
[...]
Hmm,vreemd, ze doen het inderdaad niet, excuses.
Ik heb het aangepast en ze zouden het nu moeten doen.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Helemaal gemist. 🙄AB67 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:48:
[...]
Links is led, rechts is gloeilamp, zie de laatste regel tekst boven de video.
Ik ben in het bezit van een XC40 recharge 2024 en zoek spatlappen. Ik heb de gehele site van Ali
afgezocht maar geen spatlappen gevonden voor specifiek 2023 / 2024 Heb jij voor mij een linkje?
Op de foto's te zien niet van origineel te onderscheidden. Zij deze ook flexibel of van hard kunsttof gemaakt?
Alvast bedankt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006235795634.htmlHansLuca schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:12:
Hallo Vulcan 750.
Ik ben in het bezit van een XC40 recharge 2024 en zoek spatlappen. Ik heb de gehele site van Ali
afgezocht maar geen spatlappen gevonden voor specifiek 2023 / 2024 Heb jij voor mij een linkje?
Op de foto's te zien niet van origineel te onderscheidden. Zij deze ook flexibel of van hard kunsttof gemaakt?
Alvast bedankt.
gisteren zelf besteld voor 17,32 euro
Goed dat je dit aankaart.menjo schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:06:
Volgens de handleiding van mijn XC40 modeljaar 2022 (21w46) moeten er lampen in van het type PY24W.
Ik zag in de specificaties ook PY24W staan en heb dus eerst LED lampen met die socket besteld. (ik had de auto op dat moment nog niet) En die bleken dus dus niet te passen, want het is wel degelijk PY21W, oftewel dezelfde socket van de gewone klassieke oranje gloeilamp.
Maar het zou goed kunnen zijn dat andere model jaren wel PY24W hebben. MY24 is in ieder geval PY21W, dus controleer dat goed voordat je bestelt!
Handige tip. Mijn MY24 komt begin maart, dus zal dan die PY21W lampen nodig hebben. Ik ga ze zeker vervangen. Liever LED dan gloeilampje.Tranquility schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:25:
[...]
Maar het zou goed kunnen zijn dat andere model jaren jaren wel PY24W hebben. MY24 is in ieder geval PY21W, dus controleer dat goed voordat je bestelt!
De spatlappen zijn een beetje flexibel, maar wel goed vormvast. Het zijn geen flodderige lapjes rubber of van hard plastic in ieder geval! Eigenlijk zoals een goede spatlap hoort te zijn. ☺️ Ook niet te lang, een normale stoeprand zal bij achteruit rijden geen probleem zijn. Afstand tot de weg tot onderkant spatlap achter: 20,5cm en voor: 19cmHansLuca schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:12:
Hallo Vulcan 750.
Alvast bedankt.
Die "no-hyperflash" dingen moet je dus juist niet hebben. Daar zit een weerstand in de alleen maar voor een hoop extra warmte en stroomverbruik zorgt. Het mooie is dus dat die bij de XC40 niet nodig zijn!Claude schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:21:
@Tranquility Voor modeljaar 2023 wordt eveneens PY24W aangegeven.
EDIT:
Na wat verder zoeken lees ik hier (onderaan in de toelichting) dat volgens de wetgeving die ledlampen niet zomaar zijn toegestaan op de openbare weg...
En over die wetgeving, die is voornamelijk bedoeld voor koplampen, dus wanneer je bij een oude(re) auto de H4 of H7 gloeilampen in een reflectorbehuizing gaat vervangen voor een LED variant die geen goed brandpunt heeft en je zo een ruk-lichtbeeld creëert waarbij je je medeweggebruikers verblindt. Maar gelukkig hebben onze auto's standaard prachtige LED-koplampverlichting.
Van Philips en Osram heb ik geen vergelijkbare equavalenten gevonden, alleen lampen met een heel laag wattage en dienovereenkomstige lichtopbrengst. Dan zou het wattage misschien onder de drempelwaarde kunnen komen en de auto alsnog snel gaat knipperen (hyperflashen).Microkid schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:45:
[...]
Dank. Is er een reden dat je voor deze onbekende merken hebt gekozen ipv bijv. Philips of Osram?
En ik heb eerder hele goede ervaringen gehad met mijn twee vorige auto's en die hadden wel lampen nodig met een extra weerstand en toch hebben die het jaren prima gedaan. Bij onze XC40 is dat alleen maar beter, want geen weerstanden nodig. En oh ja, die Osram en Philips lampen komen ook gewoon uit China.
[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 03-02-2024 12:50 ]
Ik ga er ook eens over nadenken. Is er ook een dusdanig verschil met de remlichten? Heb je daar ook een filmpje van?
Valt me vooral op dat LED veel sneller reageert en geen ‘aanlooptijd’ heeft. Bovendien is de unit beter verlicht en over een groter deel verlicht.
Ik heb ze besteld.Vulcan750 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:38:
[...]
De spatlappen zijn een beetje flexibel, maar wel goed vormvast. Het zijn geen flodderige lapjes rubber of van hard plastic in ieder geval! Eigenlijk zoals een goede spatlap hoort te zijn. ☺️ Ook niet te lang, een normale stoeprand zal bij achteruit rijden geen probleem zijn. Afstand tot de weg tot onderkant spatlap achter: 20,5cm en voor: 19cm
Ik heb jouw foto recht van achter bekeken en vergeleken met een zelfde uitvoering zonder spatflappen, en ik heb het gevoel dat de auto meer body lijkt te krijgen voor het gezicht.
Hoe dan ook staat het wat mij betreft zeker niet lelijk en voorkomt wellicht dat vies worden van het achterruit ook. Zit nu regelmatig met de ruitenwisser een kijkgaatje te maken op regenachtige dagen en helemaal met die pekel op de wegen laatst. De camera is een ander verhaal, daar haal ik al gewoonte getrouw een doekje langs als ik toch in de kofferbak moet zijn (voor laadkabel bijvoorbeeld)
Nogmaals mensen: ieder zijn/haar smaak. Ik snap ook dat er zijn die het "ouwelullenflappen" noemen, die naam hadden ze vroeger omdat ze alleen op auto's van oudere mensen zaten. Als jonge rijder was het not done
Goh, laat ik nu bijna 60 zijn.. dus ik mag nu ook

Nee helaas geen filmpje, dat was met de XC40 erg lastig, want gewicht nodig op de bestuurdersstoel en dan moet je iets van een stoeptegel op het rempedaal leggen..caspervc schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:50:
Interessant @Tranquility
Ik ga er ook eens over nadenken. Is er ook een dusdanig verschil met de remlichten? Heb je daar ook een filmpje van?
Valt me vooral op dat LED veel sneller reageert en geen ‘aanlooptijd’ heeft. Bovendien is de unit beter verlicht en over een groter deel verlicht.
Die snelle responsetijd van LED vind ik ook juist zo mooi en een van de redenen dat ik ze vervangen heb voor LED. Echt apart dat Volvo bij de refresh van MY23/24 niet even de puntjes op de i heeft gezet door de knipper- en remlichten in de achterlichtunits ook standaard LED te maken.
Huisgenoot die een paar keer op de rem kan trappen?Tranquility schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:54:
[...]
Nee helaas geen filmpje, dat was met de XC40 erg lastig, want gewicht nodig op de bestuurdersstoel en dan moet je iets van een stoeptegel op het rempedaal leggen..
Het verbaast mij vooral dat spatlappen niet standaard / verplicht zijn. Je hebt (veel) minder spray op de snelweg, je hebt minder steenslag en auto’s worden minder snel vies. Dus daarmee de achterruit, alle achter sensoren op de bumper, camera achter etc.ron65 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:51:
[...]
Ik heb ze besteld.
Ik heb jouw foto recht van achter bekeken en vergeleken met een zelfde uitvoering zonder spatflappen, en ik heb het gevoel dat de auto meer body lijkt te krijgen voor het gezicht.
Hoe dan ook staat het wat mij betreft zeker niet lelijk en voorkomt wellicht dat vies worden van het achterruit ook. Zit nu regelmatig met de ruitenwisser een kijkgaatje te maken op regenachtige dagen en helemaal met die pekel op de wegen laatst. De camera is een ander verhaal, daar haal ik al gewoonte getrouw een doekje langs als ik toch in de kofferbak moet zijn (voor laadkabel bijvoorbeeld)
Nogmaals mensen: ieder zijn/haar smaak. Ik snap ook dat er zijn die het "ouwelullenflappen" noemen, die naam hadden ze vroeger omdat ze alleen op auto's van oudere mensen zaten. Als jonge rijder was het not done
Goh, laat ik nu bijna 60 zijn.. dus ik mag nu ook
Overigens hier de originele Volvo spatlappen.
Achteraan zicht
:strip_exif()/f/image/bYHIhJMZEi3gTjaL2Dlso4i0.jpg?f=fotoalbum_large)
Achterwiel
:strip_exif()/f/image/dxO6hxEDmM8hg0VwpsxDME7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorwiel
:strip_exif()/f/image/yVKuuDq2zJDkDJwn7oyIPd4I.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door caspervc op 03-02-2024 13:00 ]
Lastig als je die niet hebtMicrokid schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:55:
[...]
Huisgenoot die een paar keer op de rem kan trappen?
Maar ik ga het vanmiddag nog wel even proberen met een houten balkje o.i.d. Sowieso moet je een rugzak op de bestuurdersstoel leggen anders doet de auto helemaal niets..
Vast wel even een buurjongen ofzo in de buurt die even op de rem kan trappen.Tranquility schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:57:
[...]
Lastig als je die niet hebt
Maar ik ga het vanmiddag nog wel even proberen met een houten balkje o.i.d. Sowieso moet je een rugzak op de bestuurdersstoel leggen anders doet de auto helemaal niets..
Ik zou niet gaan lopen martelen met een stokje, dan maar wat later die foto...
Hieronder twee foto's van de achterkant. Doordat het dag is lijken ze op de foto niet super fel, maar zijn ze wel zeker feller dan de gloeilampen en geven naar mijn mening een wat mooier verspreid licht in de behuizing, niet zo puntig als met de gloeilampen. Dat komt omdat de LED's in de lamp mooier verdeeld zijn waardoor de hele reflector verlicht word met een mooier beeld als gevolg. En ook hier heb je natuurlijk het voordeel van de onmiddellijke response-tijd van LED. En ik vind ze nu mooi gelijk met het derde remlicht.
:strip_exif()/f/image/zu0fMNgB737lF5oWKNN2GZOj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sdcab0DUFUGiOqiQE14sOL7e.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder twee foto's van de linker- en rachterkant apart. Hier kun je de mooie lichtverspreiding goed zien. Ik heb niet de gloeilamp er weer ingezet omdat ik dat niet echt nuttig vind, de LED's zijn iets helderder maar geven mooier licht en ook iets dieper rood zoals het derde remlicht, wat natuurlijk ook LED is.
:strip_exif()/f/image/kdliPHEsNaNEqIakDqc7lhIL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JxSNHUpRkQPmga3bNWC795Fm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de laatste 10 jaar in al mijn auto's een dashcam gehad en heb er al meerdere keren profijt van gehad i.v.m. bewijsvoering, vooral in mijn jaren als technicus in de buitendienst.
Ik wilde in de XC40 mijn dashcam plaatsen die ik daarvoor in de Opel Ampera-e had gebruikt, maar zag toch wel op tegen het moeten trekken van de voedingskabel, e.d.
Totdat ik op YouTube filmpjes voorbij zag komen over de FITCAMX 4K dashcams ingebouwd in de XC40. Dit zijn dashcams die specifiek zijn ontworpen voor bepaalde merken en type voertuigen. Zo ook voor de Volvo XC40 en daarmee ook voor alle modeljaren. Ik heb de gok gewaagd en vorige week een FITCAMX 4K besteld voor mijn auto en gisteren ingebouwd. Het voordeel naast de werkelijk zeer eenvoudige inbouw, is dat de stroom met een speciale "pigtail" verloopstekker van de automatisch dimmende binnenspiegel wordt afgetapt, dus kabels trekken is helemaal niet meer nodig! En het ziet er uit alsof het af fabriek is ingebouwd en integreert mooi met de behuizing achter de binnenspiegel.
Hierbij ook wat fotootjes. Echt een mooie oplossing voor degene die een discrete dashcam willen.
:strip_exif()/f/image/eJOff7RufgQBM32c7TL4nsGP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NjveDF33IHyNJWEnJvjn3qhe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CNTODLkOpcHRjXNbnpI7agra.jpg?f=fotoalbum_large)
https://fitcamx.com/produ...vo?variant=40596270121132
Ik heb vanavond in het donker nog even de a/b vergelijking gedaan met de gloeilamp, maar heb er geen foto van gemaakt. Er is namelijk in het donker geen verschil te zien in helderheid, buiten dat de LED een fractie roder schijnt wat logisch is omdat de LED rood licht uitstraalt en de gloeilamp warm wit. Dus voor extra helderheid hoef je het niet te doen.Microkid schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:54:
Mjah, lastig zo te zien met daglicht en geen A/B vergelijk.
Maar als je toch de LED lampjes voor de knipperlichten bestelt kun je net zo goed de lampjes voor de remlichten meebestellen. Voor die paar euro hoef je het niet te laten maar heb je wel het voordeel van de onmiddellijke responstijd van LED en het flink lagere wattage.
[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 04-02-2024 00:04 ]
Ben benieuwd wat ze gaan vinden.
Ook kunststof delen hebben hun eigen verzorging nodig.mausy5043 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:57:
Hebben julie nou ook dat de zwarte kunststof randen rond de wielkappen en aan de onderkant van de portieren wit uit beginnen te slaan? Met name op de hoeken en in de naden. Is daar iets tegen te doen?
Daar zijn heel veel onderhoudsproducten voor, zoals bijvoorbeeld Turtle Wax Black in A Flash :
https://www.winparts.nl/s...-flash-300ml/p533584.html
Heb ze beiden besteld, nu ff 12 dagen wachten... Thx!Tranquility schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:25:
[...]
Goed dat je dit aankaart.
Ik zag in de specificaties ook PY24W staan en heb dus eerst LED lampen met die socket besteld. (ik had de auto op dat moment nog niet) En die bleken dus dus niet te passen, want het is wel degelijk PY21W, oftewel dezelfde socket van de gewone klassieke oranje gloeilamp.
Maar het zou goed kunnen zijn dat andere model jaren wel PY24W hebben. MY24 is in ieder geval PY21W, dus controleer dat goed voordat je bestelt!
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Ik ben ook een weekje weggeweest en dat was voor mij ook de reden om hem toch te laten vervangen. Ik had geen zin om op vakantie met deze problemen te komen staan. Het is ook voor het eerst in drie jaar voorgekomen en na de storing heb ik in NL nog twee keer geladen zonder problemen.Luisterlijk schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:00:
[...]
Hoi sorry, was lang op offline, dus weet even niet of je verder bent.
Voor de zekerheid iets vervangen is typisch iets voor een dealer en een bewijs van onvermogen. Dat heeft absoluut geen enkele zin. Het mechanisme even testen is dan weer wél verstandig. mits je eengegronde rede hebt om het te verdenken. Je kunt tenslotte prima meten of er wel een signaal en voedingsspanning hee gaan. Als je dat wilt natuurlijk. Factuurtje naar de leasemaatschappij is veeeel eenvoudiger.
Een dealer is echter geen tweaker en heeft er niet de juiste spullen (en verstand) van. (Disclaimer... Dit zijn mijn nwaarnemingen)
Maar ik wilde het risico niet nemen. En het heeft gewerkt, gewoon lekker naar Oostenrijk heen en weer zonder laadproblemen.
En die factuur gaat niet naar de leasemaatschappij, die mag ik zelf betalen. Wel met 50% coulancekorting op de onderdelen.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Ik heb nog even niet alles doorgelezen, maar mijn MY21 is de 25e nog voor een kleine storing bij de dealer geweest en daar heb ik ook gevraagd of ze de update wilde doen, maar volgens 'het systeem' is er geen update voor mijn auto.Ophidian schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:51:
[...]
Ik heb hem ook nog nietof krijgt de MY23 hem überhaupt niet?
Feb een afspraak staan voor de krakende bestuurdersstoel. Ik was verbaasd dat de dealer mij probeerde af te schepen met betalen voor een vervangende auto, maar wel de auto de hele dag wil hebben. Dat ben ik bij garantiekwesties niet gewend en weiger ik ook. En heb ook premium assistance.
Krijg nu alsnog kosteloos vervangend vervoer, maar nog maar ff met de dealer bespreken voor de komende twee jaar.
Vanochtend in alle vroegte wakker geworden van een alarm, mopperend maar weer omgedraaid, niet wetende dat t waarschijnlijk mijn auto was 😅
Zojuist nog een keer dat geluid en even gegoogled en geconstateerd dat het alarm van de xc40 zo klinkt…
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Interesting… Ik had hem inderdaad aan een Alfen laadpaal hangen, maar ik heb geen idee welke software daar in zit.Microstar schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:13:
Was je aan het laden met een Alfen paal met software 6.5? Bij mij ging om deze reden het alarm af.
Edit:
Ik zie dat 6.5 vrij recent is. Heb zelf geen update gedaan, maar wellicht dat dit vanuit Eneco in het kader van beheer is gedaan.
[ Voor 17% gewijzigd door WildOne op 04-02-2024 11:22 ]
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Dan is het je eigen besluit en helemaal prima.ArnoudN schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Ik ben ook een weekje weggeweest en dat was voor mij ook de reden om hem toch te laten vervangen. Ik had geen zin om op vakantie met deze problemen te komen staan. Het is ook voor het eerst in drie jaar voorgekomen en na de storing heb ik in NL nog twee keer geladen zonder problemen.
Maar ik wilde het risico niet nemen. En het heeft gewerkt, gewoon lekker naar Oostenrijk heen en weer zonder laadproblemen.
En die factuur gaat niet naar de leasemaatschappij, die mag ik zelf betalen. Wel met 50% coulancekorting op de onderdelen.
Maar schandalig van de dealer. Het is een Volvo probleem en zonder aanwijsbare oorzaak is er nooit een reden om te vervangen.
Pure geldklopperij en valse zekerheid. Het probleem is niet oogelost.
Utrecht - Leeuwarden en terug.
Observaties :
- Heerlijke auto, perfecte afstand cruiser
- Wind heeft veel invloed op 't verbruik.
* Wind mee heen (105cc) 20,8kWh/100km
* Wind tegen terug (105cc) 24,1 kWh/100km
- Snelladen ging geweldig. Stop geprogrammeerd op Fastned (300kW). Startte gelijk met 205kW. Uiteindelijk 52kWh geladen in 24 min. 130kW laadsnelheid gemiddeld over 9-70%. Not bad
:strip_exif()/f/image/Xa3CwnxwTeG9eNZ8ZLXtkJVJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja dat zijn hele fraaie laadsnelheden.caspervc schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:29:
Zo vandaag lang stuk snelweg gereden
Observaties :
- Snelladen ging geweldig. Stop geprogrammeerd op Fastned (300kW). Startte gelijk met 205kW. Uiteindelijk 52kWh geladen in 24 min. 130kW laadsnelheid gemiddeld over 9-70%. Not bad
[Afbeelding]
Kom ik aan met max 139 kW laadsnelheid, jammer dat ze die niet wat kunnen oppeppen.
Mijn V50 uit 2009 heeft LED remlichten, die toen aangeprezen werden als extra veilig vanwege de snellere respons. Zie pagina 3 van https://volvo-tools-prd-m...t%20MY09%2001-01-2009.pdf onder het kopje "VEILIGHEID - PRO-ACTIEF".Tranquility schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:54:
[...]
Nee helaas geen filmpje, dat was met de XC40 erg lastig, want gewicht nodig op de bestuurdersstoel en dan moet je iets van een stoeptegel op het rempedaal leggen..Maar ik ga het vandaag nog even proberen.
Die snelle responsetijd van LED vind ik ook juist zo mooi en een van de redenen dat ik ze vervangen heb voor LED. Echt apart dat Volvo bij de refresh van MY23/24 niet even de puntjes op de i heeft gezet door de knipper- en remlichten in de achterlichtunits ook standaard LED te maken.
Dat maakt het des te bizarder dat ze die laatste stap niet ook even hebben genomen om die laatste lampjes ook LED te maken, net als bij de C40. Maar goed, als zij het niet doen, doe ik het zelf wel.Venomer schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:15:
[...]
Mijn V50 uit 2009 heeft LED remlichten, die toen aangeprezen werden als extra veilig vanwege de snellere respons. Zie pagina 3 van https://volvo-tools-prd-m...t%20MY09%2001-01-2009.pdf onder het kopje "VEILIGHEID - PRO-ACTIEF".
Kost je de kop ook niet.
Prima observaties, hoewel het verbruik van alle Volvo's ten opzichte van de (meeste) concurrenten wel wat achterblijft (bijv. IONIQ5 en Tesla, maar hier kan enkel ander merk aan tippen). Het snelladen gaat (muv een enkel incident) prima en vaak veel beter dan bij de concurrent (bijv. IX3, die komen trouwens volgend jaar wel met een nieuw platform en nieuwe batterij).caspervc schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:29:
Zo vandaag lang stuk snelweg gereden
Observaties :
[Afbeelding]
Ik zag gister een review van de nieuwe EX30 voorbij komen, die had een vergelijkbaar of zelfs een nog hoger verbruik dan onze (X)C40'ers (YouTube: 1000km in de Volvo EX30 | Fijne auto heeft dringend updates nodig)
Wij trekken as vrijdag weer naar de sneeuw, dat was vorig jaar goed bevallen. Ben benieuwd of we die ervaring dit jaar gaan evenaren. Ik heb namelijk de indruk dat de range het laatste jaar wat is teruggelopen (heb er inmiddels ook al bijna 51k op zitten), maar ik ben niet technisch genoeg om dat te onderbouwen met cijfers.
[ Voor 15% gewijzigd door Bartelomeus op 05-02-2024 09:56 ]
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Het blijft een zwak puntje van Volvo momenteel.Juancho schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:04:
Wat ik zo lees/zie/hoor is dat de software (wederom) bij Volvo niet voor elkaar is bij uitleveren. Dit keer dus bij de EX30, eerder dus al met de eerste XC40 wagens.
Aan de andere kant, nu na een dik jaar de XC40 te rijden, ben ik meer dan tevreden.
Wat ik merk (bijv het trillen vanaf 103 tot 118 kmh, soms niet willen snelladen ondanks voorverwarmen etc toch maar slechts 50 kW halen, zelfs als de accu bij aankomst nog maar 17% is en af en toe een haperende app en af en toe een OTA die botweg nooit binnenkomt), zijn dingen die ik dan inschaal als "op elke wagen is wel iets".
Mijn vorige wagen had in 2022 nog de meest recente navigatiekaarten uit 2012 aan boord, updaten kon niet.
Een andere wagen had netjes Onstar aan boord voor 5 jaar, na 2 jaar werd daar botweg door Stellantis de stekker uitgehaald en al die extra's waarvoor wel was betaald werkten niet meer. Ja, er was een nieuwe variant voor gekomen die nieuwe hardware vereiste, maar dat ombouwen wilde de leasemaatschappij niet want erg duur. Ook de app werkte dus niet meer.
Een Octavia automaat met DSG7 bak, had af en toe nukken, bij doorschakelen net alsof je met slippende koppeling reed inclusief bijbehorende trillingen, en soms niet in achteruit willen gaan, moets je gewoon tweemaal de handle van D naar R zetten voor dat pakte en ze hebben het ondanks steeds teruggaan nooit weten op te lossen.
Nee, dan is de XC40 een stuk beter. Buiten een terugroepactie een jaar geleden en onderhoud (eerste keer) over 2000 km, geen garagebezoeken en die paar dingetjes leveren voor het rijden nauwelijks of geen hinder op.
In mijn werk moet ik de staat en conditie van vastgoed opmaken, en ik zeg altijd maar als je enorme gebreken aantreft laat je het barstje in de kapjes van een stopcontact met rust, maar als onderhoud er heel goed uitziet, en je niets aantreft, ga je die barstjes wel opmerken. Dan ga je spijkers op laag water zoeken.
Ik denk dat we dat met onze XC40 ook ervaren, op een enkeling na die wat serieuzere problemen meemaakt dan.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze dashcam. Post je een review?Tranquility schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:11:
Ook ben ik gisteren bezig geweest met mijn nieuwe dashcam.
Ik heb de laatste 10 jaar in al mijn auto's een dashcam gehad en heb er al meerdere keren profijt van gehad i.v.m. bewijsvoering, vooral in mijn jaren als technicus in de buitendienst.
Ik wilde in de XC40 mijn dashcam plaatsen die ik daarvoor in de Opel Ampera-e had gebruikt, maar zag toch wel op tegen het moeten trekken van de voedingskabel, e.d.
Totdat ik op YouTube filmpjes voorbij zag komen over de FITCAMX 4K dashcams ingebouwd in de XC40. Dit zijn dashcams die specifiek zijn ontworpen voor bepaalde merken en type voertuigen. Zo ook voor de Volvo XC40 en daarmee ook voor alle modeljaren. Ik heb de gok gewaagd en vorige week een FITCAMX 4K besteld voor mijn auto en gisteren ingebouwd. Het voordeel naast de werkelijk zeer eenvoudige inbouw, is dat de stroom met een speciale "pigtail" verloopstekker van de automatisch dimmende binnenspiegel wordt afgetapt, dus kabels trekken is helemaal niet meer nodig! En het ziet er uit alsof het af fabriek is ingebouwd en integreert mooi met de behuizing achter de binnenspiegel.
Hierbij ook wat fotootjes. Echt een mooie oplossing voor degene die een discrete dashcam willen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://fitcamx.com/produ...vo?variant=40596270121132
Ik ben het grotendeels met je eens, ik heb zelfs minder problemen dan jij met je auto (geen trillingen, e.d.). Het enige dat mij steeds meer begint te storen is het beperkte rijbereik op langere afstanden. Mijn MY21 komt niet verder dan ruim 200 km (bij een accubereik van 10 - 80%) bij een snelheid van 125 op de cc in Dld. Dat betekent dat ik zondag 6 keer aan de lader heb gehangen voor ongeveer 30 minuten om thuis te komen vanuit Oostenrijk.ron65 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:14:
[...]
Het blijft een zwak puntje van Volvo momenteel.
Aan de andere kant, nu na een dik jaar de XC40 te rijden, ben ik meer dan tevreden.
Wat ik merk (bijv het trillen vanaf 103 tot 118 kmh, soms niet willen snelladen ondanks voorverwarmen etc toch maar slechts 50 kW halen, zelfs als de accu bij aankomst nog maar 17% is en af en toe een haperende app en af en toe een OTA die botweg nooit binnenkomt), zijn dingen die ik dan inschaal als "op elke wagen is wel iets".
Mijn vorige wagen had in 2022 nog de meest recente navigatiekaarten uit 2012 aan boord, updaten kon niet.
Een andere wagen had netjes Onstar aan boord voor 5 jaar, na 2 jaar werd daar botweg door Stellantis de stekker uitgehaald en al die extra's waarvoor wel was betaald werkten niet meer. Ja, er was een nieuwe variant voor gekomen die nieuwe hardware vereiste, maar dat ombouwen wilde de leasemaatschappij niet want erg duur. Ook de app werkte dus niet meer.
Een Octavia automaat met DSG7 bak, had af en toe nukken, bij doorschakelen net alsof je met slippende koppeling reed inclusief bijbehorende trillingen, en soms niet in achteruit willen gaan, moets je gewoon tweemaal de handle van D naar R zetten voor dat pakte en ze hebben het ondanks steeds teruggaan nooit weten op te lossen.
Nee, dan is de XC40 een stuk beter. Buiten een terugroepactie een jaar geleden en onderhoud (eerste keer) over 2000 km, geen garagebezoeken en die paar dingetjes leveren voor het rijden nauwelijks of geen hinder op.
In mijn werk moet ik de staat en conditie van vastgoed opmaken, en ik zeg altijd maar als je enorme gebreken aantreft laat je het barstje in de kapjes van een stopcontact met rust, maar als onderhoud er heel goed uitziet, en je niets aantreft, ga je die barstjes wel opmerken. Dan ga je spijkers op laag water zoeken.
Ik denk dat we dat met onze XC40 ook ervaren, op een enkeling na die wat serieuzere problemen meemaakt dan.
Ik weet wel waar het allemaal aan ligt, maar dat maakt niet dat ik mij er minder aan stoor.
In oktober heb ik de auto 3 jaar en ga dus eens rustig om mij heen kijken, maar er zijn niet heel veel betere alternatieven voor een redelijke prijs.
Een klein dingetje wat ik had op de heenweg. Na een overnachting in een hotel was de OPD instelling opeens veranderd (van aan naar uit). Dat is erg verwarrend als je OPD gewend bent. De auto begon na het schakelen opeens uit zichzelf te rijden. Na een reset van het systeem was het weer goed, maar het blijft raar dat dit soort dingen kan gebeuren.
XC40 P6 MY23 19”, dus ik geloof dat het Michelin’s zijn.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
125 rijden is heerlijk met deze wagen.ArnoudN schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:44:
[...]
Ik ben het grotendeels met je eens, ik heb zelfs minder problemen dan jij met je auto (geen trillingen, e.d.). Het enige dat mij steeds meer begint te storen is het beperkte rijbereik op langere afstanden. Mijn MY21 komt niet verder dan ruim 200 km (bij een accubereik van 10 - 80%) bij een snelheid van 125 op de cc in Dld. Dat betekent dat ik zondag 6 keer aan de lader heb gehangen voor ongeveer 30 minuten om thuis te komen vanuit Oostenrijk.
Ik weet wel waar het allemaal aan ligt, maar dat maakt niet dat ik mij er minder aan stoor.
In oktober heb ik de auto 3 jaar en ga dus eens rustig om mij heen kijken, maar er zijn niet heel veel betere alternatieven voor een redelijke prijs.
Een klein dingetje wat ik had op de heenweg. Na een overnachting in een hotel was de OPD instelling opeens veranderd (van aan naar uit). Dat is erg verwarrend als je OPD gewend bent. De auto begon na het schakelen opeens uit zichzelf te rijden. Na een reset van het systeem was het weer goed, maar het blijft raar dat dit soort dingen kan gebeuren.
Maar je kunt je afvragen wat wijzer is:
- 125 rijden en max 200 km per lading en dan weer 30 min laden
- 100 rijden en dan 280 km per lading en weer 30 min laden.
Je hebt het over een afstand van pakweg 1100 km, 6x laden. Dat klopt wel, 6x 200 = 1200 km
Rijdend doe je dus THEORETISCH (!) 1100/125 = ~ 9 uur over de rit , bij 100 kmh is dat 11 uur
ALs je 100 rijdt heb je 1100/280 = ~ 4 laadbeurten nodig van 30 min, = 2 uur. Totaal 13 uur
Als je 125 rijdt heb je 1100/200 = 6 laadbeurten nodig = 3 uur, totaal 12 uur.
Met jouw 125 heb je dus 1 uurtje winst (theoretisch, in de praktijk is je gemiddelde snelheid nooit 100 of 125 maar wat lager)
En wat is nou 1 uurtje op die hele trip?
Voordeel is bij 100 dat je maar 4x staat te laden, de rest rij je.
Maar ik weet ook maar al te goed hoe verleidelijk het is om toch 125 - 130 te gaan rijden, ik stink er in NL na 1900 uur ook altijd weer in... vanuit Groningen naar Amsterdam bij -5 graden, je haalt dan netaan Muiden en sta je weer een half uur bij de Hackelaar te laden. Als ik dan 100 rij haal ik het tot thuis.
En thuisladen gaat toekomstig ook lukken hier, de gemeente staat 10 meter kabel over de stoep toe mits onder een rubber mat met geelzwarte randen. Is laatst gewijzigd, en dus heb ik een laadpaal in de tuin aangevraagd.
Tot nu toe is dat vooral smiddags laat een probleem, alles vol, en als je dan bijna leeg terug komt kun je de volgende ochtend eerst een snellader gaan zoeken. Daar ben ik dan in ieder geval voor een deel vanaf, een ander deel zal de parkeerplek niet beschikbaar zijn (zijn er 2 waarvan 1 onbruikbaar door een overbuurman) en dat is dan maar jammer.
In NL is het voor mij niet zo'n groot probleem, ik kan makkelijk thuisladen en soms moet ik een beetje bijladen onderweg maar dat is erg beperkt.ron65 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:08:
[...]
125 rijden is heerlijk met deze wagen.
Maar je kunt je afvragen wat wijzer is:
- 125 rijden en max 200 km per lading en dan weer 30 min laden
- 100 rijden en dan 280 km per lading en weer 30 min laden.
Je hebt het over een afstand van pakweg 1100 km, 6x laden. Dat klopt wel, 6x 200 = 1200 km
Rijdend doe je dus THEORETISCH (!) 1100/125 = ~ 9 uur over de rit , bij 100 kmh is dat 11 uur
ALs je 100 rijdt heb je 1100/280 = ~ 4 laadbeurten nodig van 30 min, = 2 uur. Totaal 13 uur
Als je 125 rijdt heb je 1100/200 = 6 laadbeurten nodig = 3 uur, totaal 12 uur.
Met jouw 125 heb je dus 1 uurtje winst (theoretisch, in de praktijk is je gemiddelde snelheid nooit 100 of 125 maar wat lager)
En wat is nou 1 uurtje op die hele trip?
Voordeel is bij 100 dat je maar 4x staat te laden, de rest rij je.
Maar ik weet ook maar al te goed hoe verleidelijk het is om toch 125 - 130 te gaan rijden, ik stink er in NL na 1900 uur ook altijd weer in... vanuit Groningen naar Amsterdam bij -5 graden, je haalt dan netaan Muiden en sta je weer een half uur bij de Hackelaar te laden. Als ik dan 100 rij haal ik het tot thuis.
En thuisladen gaat toekomstig ook lukken hier, de gemeente staat 10 meter kabel over de stoep toe mits onder een rubber mat met geelzwarte randen. Is laatst gewijzigd, en dus heb ik een laadpaal in de tuin aangevraagd.
Tot nu toe is dat vooral smiddags laat een probleem, alles vol, en als je dan bijna leeg terug komt kun je de volgende ochtend eerst een snellader gaan zoeken. Daar ben ik dan in ieder geval voor een deel vanaf, een ander deel zal de parkeerplek niet beschikbaar zijn (zijn er 2 waarvan 1 onbruikbaar door een overbuurman) en dat is dan maar jammer.
Ik stoor mij er dan ook alleen aan tijdens vakantieritten en dat is maar 1 of 2 keer per jaar. Maar dan is het wel een ergernis.
Je zou kunnen overwegen voor die 2x een auto te lenen, huren of anderszins.ArnoudN schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:13:
[...]
In NL is het voor mij niet zo'n groot probleem, ik kan makkelijk thuisladen en soms moet ik een beetje bijladen onderweg maar dat is erg beperkt.
Ik stoor mij er dan ook alleen aan tijdens vakantieritten en dat is maar 1 of 2 keer per jaar. Maar dan is het wel een ergernis.
Bij ons is daar optie voor in de leaseregeling,
ik gebruik het niet omdat ik mij wat minder eraan erger (ik heb mij erop ingesteld) dat die actieradius geen 600 km of meer is, en omdat bij die regeling je leasebudget minder wordt (de vakantiewagen wordt er vanaf gehaald) waardoor ik de XC40 niet eens meer had kunnen leasen.
Last but not least, even spontaan denken "laat ik komend weekeinde even de caravan uit de stalling halen en twee daagjes naar een camping gaan" is er dan niet meer bij, je moet 3 weken tevoren reserveren.
Maar wellicht voor jou wel een oplossing... dat is voor iedereen weer anders.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"