Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
DrBOB101 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:43:
@Lancer noemt een heel aantal parameters. Zoals @rolfio zegt kun je snelheid gerust op plek 1 zetten. Dat is by far de grootste impact op het verbruik.
Nou, vlak de bandenspanning, wel/geen regen en de invloed van de wind niet uit... (en dan heb ik het er nog helemaal niet over als je in de bergen omhoog of omlaag rijdt...)

Snelheid is wel het makkelijkst beinvloedbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 19:43
Helemaal met je eens dat er meer parameters zijn.
En bergen is wel een leuke maar weinig beïnvloedbaar inderdaad. Ik herinner me een ritje van 8 km, 7% verbruikt. Terugweg weer 4% teruggewonnen. En de eerste 25 km van de terugrit uit Oostenrijk: 0% verbruikt.
Mijn stelling dat snelheid op plek 1 staat geldt vooral voor lange ritten; of gemiddeld verbruik over een hele accu.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:36
Trouwens, de tip die Volvo destijds zelf gaf is dat je de temperatuur nirt te hoog zet want dat is voor de gehele auto. Maar zet het wat lager en zet stoel/stuur verwarming aan/hoger. Dan ben je veel meer lokaal, je lichaam, aan het verwarmen terwijl de hele wagen niet opgewarmd moet worden.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:27
Kammika schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:49:
[...]

Nou, vlak de bandenspanning, wel/geen regen en de invloed van de wind niet uit... (en dan heb ik het er nog helemaal niet over als je in de bergen omhoog of omlaag rijdt...)

Snelheid is wel het makkelijkst beinvloedbaar...
Ik geef bij een aquaduct ofzo ook altijd een dot extra gas naar beneden en laat hem rustig weer omhoog naar de wens snelheid rollen. O-)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Juancho schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:24:
Trouwens, de tip die Volvo destijds zelf gaf is dat je de temperatuur nirt te hoog zet want dat is voor de gehele auto. Maar zet het wat lager en zet stoel/stuur verwarming aan/hoger. Dan ben je veel meer lokaal, je lichaam, aan het verwarmen terwijl de hele wagen niet opgewarmd moet worden.
Behalve met kinderen op de achterbank…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Als je meerdere passagiers achterin hebt dan is het natuurlijk idd anders...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Klopt, maar het betreft een vermogen van max 3 kW (dat is het vermogen van warmtepomp en blower) heb ik gezien, vanavond de zaak voluit aangezet en in de verbruikscijfertjes op het middendisplay gekeken.
Aangenomen dat het 15 minuten duurt tot de boel op temperatuur is in de wagen zie ja na ca 20 minuten dat de hele bups nog slechts 1 kW trekt.
Dus het eerste uur zal dat gemiddeld (3+1+1+1)/4 = 1,5 kWh van de accu vergen.
Dat is 2% van de accu van de MY21-23 single engine accu.
anders gezien: 1,5 kWh bij ongeveer 70 km afstand in dat uur (dat is gemiddeld) maakt 2 kWh/100 km verschil op de verbruikscijfers, dus ipv 22 kWh/100 km nu 24 kWh/100 km.
Let wel: het tweede uur is dat 1 kWh verschil want die opwarm periode zit er niet meer bij. Dat is dus 1,2% accu en 23 ipv 22 kWh/100km
Daarom is opwarmen aan de kabel best effectief ;)

Nu zal bij koud weer de zaak meer energie nodig hebben om te verwarmen, dus 2% wordt bijv 3% en omgerekend naar verbruik geen 2 kWh/100km extra maar 3 a 4.
Verklaart dan nog altijd niet die hele grote verschillen van 17kWh/100km in de zomer gemiddeld (als toch ook echt wel de airco meedoet wat ook een warmtepomp is) naar 24 kWh/100km in de winter gemiddeld. Dus klimaat is daar echt niet de enige verantwoordelijke voor.

Ik zag hierboven vele opties die ook meespelen, super! want alles bij elkaar telt het toch enorm op.

[ Voor 17% gewijzigd door ron65 op 13-02-2024 22:31 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik was je na een zin of 2 al kwijt beste Ron. Vergeef me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakuna_Matata
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-07-2024
millerman_sf schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:34:
Helaas vanochtend en nu geen dataverbinding. Ook wifi doet het niet en bluetooth-tethering doet het ook niet. Audio via BT weer wel. GPS lijkt het ook niet te doen, de kaart toont ver uitgezoomd boven de Noordzee.

Scherm gereset, doet niets. TCAM geprobeerd te resetten, maar hoe lang ik de ontwasem-knop ook ingedrukt houd, de SOS-lamp gaat niet knipperen en er gebeurt niets. Auto uurtje op slot gezet en niet in de buurt geweest. Nog altijd niets.

Iemand nog een idee?
Bij mij hetzelfde probleem sinds vrijdag. Home-knop en TCAM reset al meermaals geprobeerd. Iemand nog andere tips? Vreemd ook dat we er alle drie last van hebben..

P6 MY22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
ron65 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:26:
[...]

Klopt, maar het betreft een vermogen van max 3 kW (dat is het vermogen van warmtepomp en blower) heb ik gezien
....
Ik zag hierboven vele opties die ook meespelen, super! want alles bij elkaar telt het toch enorm op.
Ik had ook gezien dat warm houden iets van 2kw gebruikt (buiten temp. net onder vriespunt), warmte pomp doet niet veel meer bij te lage temperaturen dus ik ga ervan uit dat er ook nog een standaard verwarmingselement in zit. Misschien dat de grootste invloed (naast snelheid) de koude accu is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:37:
Ik was je na een zin of 2 al kwijt beste Ron. Vergeef me.
Geeft niet, ik had hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 07:06
Net op langere trips in koud weer vind ik dat een gebruiksonvriendelijke 'tip' van Volvo. De koude lucht die op je benen geblazen wordt uit de middenkolom vooraan is verschrikkelijk en voor mij echt niet vol te houden. Stuur- en zetelverwarming doen daar niets voor.
Letterlijk voor mij het vervelendste aan heel de wagen. Al lijkt dit minder koud te zijn als je de temperatuur op 23° zet. (En hoewel ik nog geen thermometer heb meegenomen in de wagen voelt het voor mij zeker niet alsof de wagen hiermee ook echt 23° bereikt.
Het alternatief zou dan zijn een fleece deken meenemen in de wagen oid. Wat voor dit soort wagen toch wel een beetje affrontelijk is dat je het moet overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MacMF schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:59:
[...]

Ik had ook gezien dat warm houden iets van 2kw gebruikt (buiten temp. net onder vriespunt), warmte pomp doet niet veel meer bij te lage temperaturen dus ik ga ervan uit dat er ook nog een standaard verwarmingselement in zit. Misschien dat de grootste invloed (naast snelheid) de koude accu is.
Deels waar, een warmtepomp doet minder bij lage buitentemperaturen dan in de zomer.
Maar "niet veel" klopt niet.

De efficientie drukken we bij warmtepompen uit in de COP waarde.
Dat staat voor Coefficientie Of Performance en geeft de verhouding aan tussen de energie die de aandrijflijn van de pomp opneemt en de uiteindelijke bruikbare productenergie die onze accu en cabine opwarmt. (of koelt).

Een warmtepomp is een warmtepomp, in een auto niet anders dan in een stookinstallatie, een koelkast, een airco of vriezer... de techniek is identiek en hooguit de afmetingen en vormgeving bepalen wat het uiteindelijk opgenomen vermogen is of de afgegeven vermogens aan warmte of kou. De techniek bestaat al zolang er koelkasten zijn :)

De efficientie is wel degelijk onderhevig aan omstandigheden van de omgevingstemperatuur, en de warmtepomp die warmte moet produceren zal daardoor in de winter inderdaad minder presteren dan in de zomer, omgekeerd zal in de zomer het koelend vermogen afnemen als de temperatuur te hoog wordt simpel omdat afgevoerde warmte minder goed aan de te warme omgevingslucht kan worden afgegeven.

Die COP waarde geeft dus aan hoeveel joules warmte uit hoeveel joules opgenomen energie wordt geproduceerd, je kunt dit ook omzetten in kWh, maar joules is bij warmte de juiste term. Voor het gemak gaan we nu even uit van kWh, uitgaande van 1 kWh = 3600 kJ.

In de zomer kan een warmtepomp onder gunstige omstandigheden een COP waarde van 6 a 7 bereiken. Dat wil zeggen dat voor elke opgenomen kWh uit de accu ongeveer 7 kWh (25.200 kJ) aan warmte of afkoeling kan worden geproduceerd.
In de winter loopt de COP waarde onder invloed van een lagere delta T op de buitenunit echter terug naar ongeveer COP-3. De pomp doet dan nog altijd 3 kWh (10.800 kJ) bij een verbruik van 1 kWh energie uit de accu.
Hoewel dit een terugval is met 57% (er blijft 43% van de efficientie over) zal de pomp hierop zijn uitgelegd in de ontwerpfase, er is ongeveer 10.800 kJ per opgenomen kWh aan energie nodig om de accu en cabine op te warmen.
De pomp zal dus in warmere omstandigheden overproductie hebben, en dienovereenkomstig afschalen waardoor deze minder gebruikt aan de primaire zijde en dat komt de actieradius ten goede.

Onze warmtepompjes verbruiken vollast ca 3 kW, in de winter bij temperaturen rond 0 graden produceren we dus ca 30.000 kJ warmte, en dat moet genoeg zijn om de cabine op 21 graden te brengen (een standaard uitgangstemperatuur in klimaatland voor berekeningen van installaties). Wil je meer dan 21 graden, dan zal de pomp toch maximaal die 30.000 kJ produceren, en kan het zijn dat je de gevraagde temperatuur niet haalt.
De pomp staat dan 100% aan, gebruikt dan 3 kW waardoor elk uur 3 kWh uit de accu getrokken wordt.
Wanneer je bijv 19 graden instelt, zal de pomp niet 100% hoeven draaien maar bijvoorbeeld 80%, er wordt dan ca 2,4 kW per uur verbruikt (2,4 kWh)

In geval het buiten 12 graden is, zal de pomp een hogere COP waarde bereiken, voor de gevraagde 30.000 kJ is dan geen 3 kW opgenomen vermogen meer, maar nog slechts ca 1,5 kW. Omdat je het ook sneller warm krijgt zal bij 21 graden (er is dan minder afkoeling te compenseren) de hoeveelheid benodigde energie echter geen 30.000 kJ zijn, maar bijv nog 15.000, dat staat weer voor ca 0,8 kW bij de dan bereikte COP waarde, waardoor het verschil voor de gebruiker zeer groot lijkt: 3 kW bij 0 graden tegen 0,8 kW bij 12 graden.
Daardoor ontstaat al snel de indruk dat de pomp bij 0 graden "niet veel" meer doet, maar in werkelijkheid valt dat reuze mee, alleen heb je er minder van nodig bij 12 graden. Er is dan veel onzichtbare overcapaciteit die niet wordt benut terwijl die er in de 0 graden variant amper meer is.

De warmtepompen hebben dus niet persee een extra warmte element, juist dat zou ze bijzonder inefficiënt maken, je gaat dan de capaciteit die eigenlijk normaal toereikend moet zijn maar wel 3 kW energie vergt, met nog eens 1 a 3 kW (afhankelijk welk warmte element wordt gebruikt) verhogen.

Volvo geeft wat dat betreft nit altijd de juiste voorstelling in de folders, sterker zij overdrijven het en zeggen dat de pomp onder 0 graden en boven 30 graden uitstaat. Wees eerlijk, afgelopen zomer is het enkele malen boven 30 graden geweest, deed je airco (is ook de warmtepomp) het toen ineens niet meer?
En in december, toen het een week onder 0 was, had je ineens geen warmte meer in de auto?

Volvo suggureert dat dan andere systemen de koeling overnemen boven 30 graden ( een andere warmtepomp? want alleen zo kun je koelen) en onder 0 (dat zou dan een elektrisch verarmingselement kunnen zijn), maar dat kan theoretisch technisch bezien echt niet kloppen.
De warmtepomp is actief tussen de 0°C en 30°C en het meest efficiënt tussen de 5°C en 15°C
De efficientie klopt wel deels, een warmtepomp in welke omstandigheid dan ook is het meest efficient tussen 5 en 25 graden, die van Volvo niet uitgezonderd, maar vermoedelijk om claims (vooral USA) te voorkomen geven ze hier een wel heel zuinige voorstelling van de werkelijkheid weer, daarmee zitten ze heel veilig, maar het zet ons op het verkeerde been.

To the point: je warmtepomp werkt gewoon tussen -15 en +50 graden, alleen is onder 0 en boven 30 de efficientie onvoldoende om het klimaat in de auto op peil te houden indien je in de winter meer dan 21 graden en in de zomer onder 18 graden probeert te conditioneren. Gewoon omdat dan de binnenkomende warmte (zomer ) of wegvliedende warmte (winter) door de isolatie van de cabine en accu groter wordt dan de pomp kan verwerken. Onder -15 is het inderdaad afhankelijk van de kwaliteit van de pomp en de conditie ervan (elk jaar lekt er wat koelvloeistof weg waardoor capaciteit afneemt) of deze nog zal werken. Daarom is onderhoud aan het systeem best belangrijk waarbij zeker niet mag worden vergeten het netjes bij te vullen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:02
Hoe zijn de ervaringen hier met het care by Volvo abonnement? Ik zou graag een half jaartje overbruggen met een soort shortlease constructie ivm de opstart van m'n bedrijfje. Ik houd de investering graag nog even in m'n zak en ook wil ik geen langer termijn verbinding aangaan. Ook kan ik meteen peilen of het EV-rijden mij bevalt.

Met name ben ik benieuwd of hier mensen zijn met de 3maanden opzegtermijn constructie en eventueel tussentijds wisselen van auto's bij Volvo.

De XC40 is voor mij een optie, samen met de Polestar 2. Alleen kan ik bij Polestar momenteel alleen op het oudere model abonneren met niet alle opties die ik wil.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Is toch niet te filmen dat soort tips. Heb je een mooie luxe auto met veel pk's, krijg je tips om niet te hard te rijden en de thermostaat omlaag te zetten om verbruik te sparen.

Ik ken ik er zo nog wel een paar als je zo bang bent voor dat verbruik:
- Alleen rijden als je wind mee hebt (vanaf windkracht 4)
- en uiteraard alleen in de zomer als de zon schijnt
- Nooit harder dan 50
- Altijd de wintersportkleding aan in de auto, dan kan de verwarming helemaal uit (behalve natuurlijk in de zomer, dan in je zwembroek in de auto en de raampjes open, dan kan de airco ook uit..)

Mijn tip aan iedereen: Laat dat zoeken naar het laagste verbruik los. Zet gewoon alle verbruikers aan en trap het "gas" in wanneer je er zin in hebt, dan heb je veel meer plezier van je auto..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:21:
[...]

Mijn tip aan iedereen: Laat dat zoeken naar het laagste verbruik los. Zet gewoon alle verbruikers aan en trap het "gas" in wanneer je er zin in hebt, dan heb je veel meer plezier van je auto..
Helemaal mee eens, alhoewel het wel een beetje een sport is om toch zo zuinig mogelijk te zijn.
Elektriciteit is niet echt goedkoop de laatste 2 jaar, waar je vroeger 21 cent per kWh betaalde is dat nu ruim 35 cent gemiddeld en het is hoger geweest.
De publieke palen nog erger, waar dat 28 cent was is dat nu vaak 50 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Lancer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Ik zou het wel eens in de praktijk willen proberen. Het zicht in een XC40 is idd prima. Helemaal als de hoofdsteunen achter naar beneden zijn. Maar er blijft wel wat te wensen.

Ik vind de anti-verblindingsstand op binnen. En buitenspiegels niet altijd prettig. Soms beperken ze het zicht net even te veel. Ik ben benieuwd hoe dat met een digitale spiegel is. Als ik naar de illustratie van de camera kijk, kan het zomaar zijn dat er ook een infrarood straler in zit.

Deze zou zelfs kunnen helpen bij de in donkere omstandigheden belabberde achteruitrijcamera.

Meten is weten en in dit geval ga ik de dealer vragen of ik een keer een auto met een dergelijke spiegel mag testen.
Probeer je voor de grap eens te scheren met de camera van je telefoon als hulpmiddel. Valt best wel tegen, een digitale spiegel. Je kan bijvoorbeeld ook niet verzitten om de hoek aan te passen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rude-Dog
Luisterlijk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Gaan we nu af zitten geven op populaire modellen? Waar gaat dat nou over. Jouw perceptie is jouw waarheid, maar mopperen kun je beter bij de dealer doen. We zijn hier op tweakers. Een forum om elkaar te helpen, niet op fb of insta
Gaat alles wel goed met je Luisterlijk? Nagenoeg elke post van je druipt van de vijandigheid. Elke keer als ik een post lees in deze thread waar iemand op de man wordt afgezeken komt het van jou. Kan dat niet een beetje minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
ron65 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:31:
[...]

Helemaal mee eens, alhoewel het wel een beetje een sport is om toch zo zuinig mogelijk te zijn.
Elektriciteit is niet echt goedkoop de laatste 2 jaar, waar je vroeger 21 cent per kWh betaalde is dat nu ruim 35 cent gemiddeld en het is hoger geweest.
De publieke palen nog erger, waar dat 28 cent was is dat nu vaak 50 cent.
Ik denk dat ik meer winst haal uit goedkoper laden dan goedkoper rijden. Met mijn dynamische contract betaal ik gemiddeld 20/21 cent per kWh. Tegen de huidige tarieven bespaar ik dan ongeveer 30 tot 50%, voor die besparing kan ik wel een beetje extra gas geven.

Ik krijg mijn verbruik nagenoeg niet onder de 25 kWh/100 km. En ik heb de moed ook opgegeven om dat voor elkaar te krijgen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 15:05
Rude-Dog schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Gaat alles wel goed met je Luisterlijk? Nagenoeg elke post van je druipt van de vijandigheid. Elke keer als ik een post lees in deze thread waar iemand op de man wordt afgezeken komt het van jou. Kan dat niet een beetje minder?
Volgens mij speel jij nu de man ipv de bal. Dit is wel heel erg van pot en ketel.

Niet dat ik je niet begrijp hoor, maar waarom zitten we zo te mopperen op een auto die we zelf hebben gekozen?

Wie wordt daar mee geholpen? We zijn hier toch om elkaar te helpen?

Vijandigheid is onzin. Ongenoegen wel, maar dat doe jij dus ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 10:40
Juancho schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:51:
Als je meerdere passagiers achterin hebt dan is het natuurlijk idd anders...
Ach, dan zet je de stoelverwarming achter ook aan O-)
Owh wacht, dat hebben niet alle modellen >:)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Ik denk dat ik meer winst haal uit goedkoper laden dan goedkoper rijden. Met mijn dynamische contract betaal ik gemiddeld 20/21 cent per kWh. Tegen de huidige tarieven bespaar ik dan ongeveer 30 tot 50%, voor die besparing kan ik wel een beetje extra gas geven.

Ik krijg mijn verbruik nagenoeg niet onder de 25 kWh/100 km. En ik heb de moed ook opgegeven om dat voor elkaar te krijgen.
Blijft toch bijzonder ja, gisteren 17,8 kWh/100km en vanochtend zelfde traject 22,6.
En dan heb je nog mensen als jij en Juancho die al blij zijn onder de 25 te komen...
Ik vraag mij steeds meer af hoe accuraat die getalletjes in de auto zijn...
Zou een stunt zijn als we wel degelijk allemaal hetzelfde gebruik kennen maar bij de een 25 wordt aangegeven en de ander 17. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:39
Kammika schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:21:
[...]

Is toch niet te filmen dat soort tips. Heb je een mooie luxe auto met veel pk's, krijg je tips om niet te hard te rijden en de thermostaat omlaag te zetten om verbruik te sparen.

Ik ken ik er zo nog wel een paar als je zo bang bent voor dat verbruik:
- Alleen rijden als je wind mee hebt (vanaf windkracht 4)
- en uiteraard alleen in de zomer als de zon schijnt
- Nooit harder dan 50
- Altijd de wintersportkleding aan in de auto, dan kan de verwarming helemaal uit (behalve natuurlijk in de zomer, dan in je zwembroek in de auto en de raampjes open, dan kan de airco ook uit..)

Ik rij al heel de winter met de temp op 19°, stoelverwarming op 1 of 2 (afhankelijk van hoe koud het is) en stuurverwarming op 1 (alles daarboven vind ik onaangenaam voor het stuur). Voor mij is dit perfect comfortabel en ook de kinderen heb ik nog nooit weten klagen. De dochter zit naast me en regelt zelf haar stoelverwarming en de zoon achteraan heeft het meestal toch te warm en zit rap met het raam open. Ik doe het dus niet om zuiniger te rijden, maar gewoon omdat het voor ons als gezin comfortabel is op die manier :). Heb ook een warmtepomp en verwarm de wagen altijd voor dus veel zou ik er sowieso niet mee winnen.

Mijn inziens kan je zoals hier reeds gezegd pas echt zuiniger rijden door de snelheid te matigen, maar dat doe ik enkel in noodgevallen (als het aankomstpercentage onder de 6% zakt).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Die tip van stoel/stuur verwarming boven de gehele auto laten verwarmen moet je puur lezen als optie hé. Als jij in je uppie rijdt kan het weldegelijk beter zijn om je stuur en stoel lekker op te warmen maar de overal temperatuur wat lager te houden. Of dat veel scheelt weer ik niet, nooit gemeten. Maar zeker in de eerste periode van onze wagens kregen we meerdere tips hierover omdat het verbruik nogal hoog was en de range dus bij velen behoorlijk tegen viel. Iets met eerste EV van Volvo ooit en wij als groep testpersonen 😁.

De nieuwe modellen kunnen ondertussen al een stuk verder, dus dan heb je die tip waarschijnlijk niet eens nodig. En is het idd vooral lekker genieten van je wagen 🙏. Gelukkig gaan we het voorjaar en de zomer weer tegemoet, dan schiet de range vaak behoorlijk omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Juancho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:40:
Die tip van stoel/stuur verwarming boven de gehele auto laten verwarmen moet je puur lezen als optie hé. Als jij in je uppie rijdt kan het weldegelijk beter zijn om je stuur en stoel lekker op te warmen maar de overal temperatuur wat lager te houden. Of dat veel scheelt weer ik niet, nooit gemeten. Maar zeker in de eerste periode van onze wagens kregen we meerdere tips hierover omdat het verbruik nogal hoog was en de range dus bij velen behoorlijk tegen viel. Iets met eerste EV van Volvo ooit en wij als groep testpersonen 😁.

De nieuwe modellen kunnen ondertussen al een stuk verder, dus dan heb je die tip waarschijnlijk niet eens nodig. En is het idd vooral lekker genieten van je wagen 🙏. Gelukkig gaan we het voorjaar en de zomer weer tegemoet, dan schiet de range vaak behoorlijk omhoog.
Grootste probleem met enkel stoelverwarming vind ik vooral wat jij ook al eens aanhaalde, de koude benen. Maar goed, zelfs met de kachel op 20 heb ik daar na verloop van tijd last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Rude-Dog schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Grootste probleem met enkel stoelverwarming vind ik vooral wat jij ook al eens aanhaalde, de koude benen. Maar goed, zelfs met de kachel op 20 heb ik daar na verloop van tijd last van.
Daarom staat mijn kachel op 22 of 23, ik ga niet zitten afzien omdat ik daarmee 10-20 km meer range haal.
En tot nu toe heb ik er nog nooit problemen van ondervonden, en geen last van koude benen gehad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Rude-Dog schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Het is niet enkel hé, je kan immers de verwarming sowieso niet helemala uitzetten. Het is puur een kwestie van overall temperatuur wat lager en lokaal via stuur en stoel verwarming wat hoger. Maar nogmaals, dat was in de 'proeftijd' van onze wagens...

Wbt koude benen, dat staat er los van. Ik heb dit nog steeds (pas op langere afstanden overigens) en dan helpt niks. Die koude lucht langs je benen is namelijk heel lokaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 14-02-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 13:07
Je kunt ook nog 'bereik optimalisatie" aanzetten. Je klimaatsysteem gaat dan op een lager pitje draaien. Heb ik gisteren even mee zitten spelen. Kreeg na verloop van tijd 10 km bereik erbij. Verder veranderde er niet zoveel aan het klimaat vond ik.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Het is niet enkel hé, je kan immers de verwarming sowieso niet helemala uitzetten.
Volgens mij kan dat wel: Als je de ventilator op stand Off zet is voor zover ik weet de verwarming/koeling helemaal uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
rolfio schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:34:
Je kunt ook nog 'bereik optimalisatie" aanzetten. Je klimaatsysteem gaat dan op een lager pitje draaien. Heb ik gisteren even mee zitten spelen. Kreeg na verloop van tijd 10 km bereik erbij. Verder veranderde er niet zoveel aan het klimaat vond ik.
Issue hiermee is dat ramen dan heel snel beslaan, zeker als het buiten wat natter is is dat eigenlijk niet te doen. Maar idd, als je op een zomerse dag net wat meer range nodig bent kan dat een optie zijn.
Kammika schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Volgens mij kan dat wel: Als je de ventilator op stand Off zet is voor zover ik weet de verwarming/koeling helemaal uit
Is dat zo? Nooit gezien dat je het op OFF kon zetten. Dacht dat het of automatisch was of dat jezelf bepaalde zones kon aanvinken. Maar als je dus niks manual zelf aanvinkt staat het hele systeem uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:48:

Is dat zo? Nooit gezien dat je het op OFF kon zetten. Dacht dat het of automatisch was of dat jezelf bepaalde zones kon aanvinken. Maar als je dus niks manual zelf aanvinkt staat het hele systeem uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMzvN7Bd1pDrOJEd7EPmSkqcekQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/30KkPgmrMOczqJS6gzfnGTGl.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door ron65 op 14-02-2024 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:48:
[...]
Als ik ergens sta te wachten, wanneer ik mijn dochter van de sportschool ga oppikken, zet ik die altijd uit en zet ik het schuifdak wat open. Natuurlijk niet tijdens de winter, want dan heb ik het liever warm in de wagen, maar vanaf dat het 10°C is, gaat hij uit... Mijn wagen staat altijd binnen in onze garage, en als ik bv. iets wil uittesten zet ik die ook uit... anders staat hij maar te blazen voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Ik heb het graag wat warmer en dan is 22c toch het minimum, liefst nog met stoelverwarming erbij en zeker vlak na het wegrijden ook stuurverwarming (de achterbank verwarming had er wat mij betreft niet op hoeven zitten, zit toch nooit iemand).

Wat betreft warmte pomp en "standaard" elektrische verwarming, ik ben redelijk zeker dat er standaard elektrische verwarming inzit naast the warmte pomp. Bij -20 krijgt de voorverwarming met gemak de auto warm en de sneeuw van de ramen weg. Een goede kwaliteit lucht-lucht warmtepomp kan misschien tot -20 of -25 nog verwarmen maar ik betwijfel dat degene in de Volvo dat ook kan.

En kosten van de energie is het probleem niet (12ct thuis, 30-35ct snellader), maar het gebrek aan range is toch wel jammer. Ik heb wel goede hoop dat het met wat warmer weer beter gaat, deze week komen we misschien boven nul. Nadeel is wel dat de weg dan nat wordt en vast en zeker m'n ABS sensor probleem terug komt. De garage heeft het probleem onderzocht, niks kunnen vinden en of ik een "logboek" bij wil houden wanneer en bij welke omstandigheden het voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tovertover
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 10:56
[
[/quote]

Het mooie is, dat zodra je die uit zet, springt je range naar boven. Dan zie je wel een groot verschil.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
tovertover schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:47:
[
Het mooie is, dat zodra je die uit zet, springt je range naar boven. Dan zie je wel een groot verschil.
Klopt een kwartiertje wachten aan de sportschool kostte mij makkelijk 1 à 2% range, dus van zodra het weer het toelaat gaat hij terug uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:47
Hakuna_Matata schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Bij mij hetzelfde probleem sinds vrijdag. Home-knop en TCAM reset al meermaals geprobeerd. Iemand nog andere tips? Vreemd ook dat we er alle drie last van hebben..
Hetzelfde probleem met mijn P8 van het eerste uur. Gisteren opeens alle verbindingen weg inclusief gps en een reset werkt niet. Toch vreemd dat meerdere mensen zonder dat er een updated is geweest last hebben van dit euvel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Sjaak Speer schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:57:
[...]

Hetzelfde probleem met mijn P8 van het eerste uur. Gisteren opeens alle verbindingen weg inclusief gps en een reset werkt niet. Toch vreemd dat meerdere mensen zonder dat er een updated is geweest last hebben van dit euvel
Dit is vaak voorbode van dat een paar dagen later de update komt. Het zou ook kunnen. Is nu ongeveer 6 weken geleden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
caspervc schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:26:
Over accesoires gesproken. Heb net deze binnen gehad

[Afbeelding]

Komt van Amazon, 2 tientjes.
https://www.amazon.nl/YEE...console%2Caps%2C80&sr=8-7

Conclusie: hangt prima in de middenarmsteun, pakt er prima uit zodat de ruimte eronder bruikbaar is voor dingen die je minder vaak gebruikt en fijne organizer. Helaas geen foto, want donker en regen buiten; warm binnen :)
Besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
tovertover schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:47:
[...]
[/quote]

Klinkt logisch. Als er geen luchtverplaatsing is, kan het klimaatsysteem ook niet werken lijkt me.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:08
Vandaag besteld 🎉:
XC40 Recharge Plus - Single Motor - Silver Dawn - Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue - Donkergetinte achterruiten - Trekhaak

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
MartijnEV schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:05:
Vandaag besteld 🎉:
XC40 Recharge Plus - Single Motor - Silver Dawn - Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue - Donkergetinte achterruiten - Trekhaak
Gefeliciteerd!
Lease? Privéaanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:08
Tranquility schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:06:
[...]

Gefeliciteerd!
Lease? Privéaanschaf?
Lease :)

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
Mooi! Gedurfde uitvoering. Zilver met zwart/blauw interieur! Kan 't wel waarderen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 19:43
MartijnEV schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:05:
Vandaag besteld 🎉:
Gefeliciteerd met de bestelling van de mooie auto!

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik ga wellicht juist m'n geliefde XC40 kwijtraken. In twijfel om uit de consultancy te stappen en een hele mooie interne job aan te pakken. Houdt alleen wel in: geen lease auto. En de wagen is te duur om of zelf over te kopen of in private lease over te nemen. Zou wel jammer zijn, maargoed, tis "maar" een auto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 11-09 22:50
Juancho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:30:
Ik ga wellicht juist m'n geliefde XC40 kwijtraken. In twijfel om uit de consultancy te stappen en een hele mooie interne job aan te pakken. Houdt alleen wel in: geen lease auto. En de wagen is te duur om of zelf over te kopen of in private lease over te nemen. Zou wel jammer zijn, maargoed, tis "maar" een auto....
Care by Volvo abonnementje? Voor 804 eu heb je de meest luxueuze uitvoering en hoef je hem niet te missen én heb je er geen omkijken naar.

[ Voor 10% gewijzigd door loewie1984 op 14-02-2024 21:57 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

loewie1984 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:55:
[...]

Care by Volvo abonnementje? Voor 804 eu heb je de meest luxueuze uitvoering en hoef je hem niet te missen én heb je er geen omkijken naar.
Ik denk dat dat ook erg veel is, een gemiddelde leaserijder betaalt aan bijtelling nu voor die wagen ongeveer 300 netto, uitgaande van de 16% variant. Heb je nog een eigen bijdrage privegebruik aan werkgever (zoals wij) dan komt daar nog ongeveer 100 bovenop.
Dan is 804 nog altijd het dubbele, en vaak zelfs meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
ron65 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:00:
[...]

Ik denk dat dat ook erg veel is, een gemiddelde leaserijder betaalt aan bijtelling nu voor die wagen ongeveer 300 netto, uitgaande van de 16% variant. Heb je nog een eigen bijdrage privegebruik aan werkgever (zoals wij) dan komt daar nog ongeveer 100 bovenop.
Ik heb een c40 ultimate a 875 eu per maand als ‘particulier’, en kom van een XC40 uit 2018 met 550 eu netto bijtelling per maand. Daar zat nog een Kodiaq tussen maar als je Volvo gewend bent voel je je net een flintstone in een Skoda.

Zet het maar eens af tegen zelf een nieuwe auto kopen, onderhoud, verzekering, wegenbelasting én afschrijving (toch gauw 300 piek per maand de eerste 3 jaar)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Bedragen van €800 voor een Volvo by care vind ik wel heel fors. Ik ga het natuurlijk allemaal nog laten berekenen want ik zal er qua puur salaris wel aardig op vooruitgaan. Ligt er dus aan hoeveel dat netto zou zijn en wat je daarmee deels kan doen qua privé leasen via Volvo Care. Een XC40/C40 is qua afmeting ook niet perse nodig, voor ons kan een slag kleiner ook prima zijn (EX30 Of als alternatief bijv een Megane e-tech). Allemaal nog iets te vroeg om over na te denken maar de kans is er zeker. Hoeft dan ook niet de meest luxe uitgevoerde versie zijn zoals nu. Stoel/stuurverwarming is eigenlijk de enige eis 🙂

Ga natuurlijk wel mijn vaste dealer vragen of ze niet nog een speciale klant optie hebben 😁. Dat ze mijn leasebak overnemen en via een gunstiger care by volvo aan mij via lease ter beschikking stellen 🤭

Wat trouwns wel heel belangrijk is: we mogen absoluut geen BKR melding hebben vanwege onze verhuisplannen.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 14-02-2024 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Juancho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:27:
Bedragen van €800 voor een Volvo by care vind ik wel heel fors. Ik ga het natuurlijk allemaal nog laten berekenen want ik zal er qua puur salaris wel aardig op vooruitgaan. Ligt er dus aan hoeveel dat netto zou zijn en wat je daarmee deels kan doen qua privé leasen via Volvo Care. Een XC40/C40 is qua afmeting ook niet perse nodig, voor ons kan een slag kleiner ook prima zijn (EX30 Of als alternatief bijv een Megane e-tech). Allemaal nog iets te vroeg om over na te denken maar de kans is er zeker. Hoeft dan ook niet de meest luxe uitgevoerde versie zijn zoals nu. Stoel/stuurverwarming is eigenlijk de enige eis 🙂

Ga natuurlijk wel mijn vaste dealer vragen of ze niet nog een speciale klant optie hebben 😁. Dat ze mijn leasebak overnemen en via een gunstiger care by volvo aan mij via lease ter beschikking stellen 🤭

Wat trouwns wel heel belangrijk is: we mogen absoluut geen BKR melding hebben vanwege onze verhuisplannen.
Dan ga je dus met lease al de boot in, abonnement heeft dat niet (ik heb dus geen bkr).

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ja Volvo Care is toch dacht ik ook geen lease constructie maar een abonnementsvorm? Dat zou dan wel interessant kunnen zijn als de cijfertjes een beetje passen en kloppen met elkaar ;)

Volgens mij betaal ik nu trouwens iets van €450/475 voor mij P8 met vrijwel alles er op en eraan behalve trekhaak.

De EX30 Single Motor Extended Range met Plus pakket kost volgens Volvo €634 p/m, dat zou wellicht nog een optie zijn om te overwegen als de cijfertjes een beetje goed vallen. De C40 zit iets hoger met €764 p/m voor de Elektrisch Single Motor Extended Range. Valt me mee dat verschil, of beter gezegd... de EX30 valt me wat tegen qua abonnementsprijs. Nog los van of een EX30 wel in de markt blijft want die heeft ook aardig wat opstart problemen (lees software issues wat raar gedrag veroorzaakt) zoals onze eerste XC40 modellen ook hadden. En ik ga mezelf niet weer beschikbaar stellen als proefpersoon ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Juancho op 14-02-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Juancho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:39:
Ja Volvo Care is toch dacht ik ook geen lease constructie maar een abonnementsvorm? Dat zou dan wel interessant kunnen zijn als de cijfertjes een beetje passen en kloppen met elkaar ;)

Volgens mij betaal ik nu trouwens iets van €450/475 voor mij P8 met vrijwel alles er op en eraan behalve trekhaak.

De EX30 Single Motor Extended Range met Plus pakket kost volgens Volvo €634 p/m, dat zou wellicht nog een optie zijn om te overwegen als de cijfertjes een beetje goed vallen. De C40 zit iets hoger met €764 p/m
Klopt Care is geen lease maar abo. Met de nuance dat je in het abo twee varianten hebt: flexibel na 3 maanden opzeggen of andere auto kiezen voor een iets hogere maandprijs, of vast: 4 jaar looptijd van je abo met een iets lagere maandprijs.

Als je kiest voor vast (zoals ik gedaan heb) en je wilt er toch vanaf betaal je 40% van je maandbedrag x het aantal resterende maanden. Ik heb de auto sinds december ‘23. In mijn geval als ik er nu vanaf wil moet ik net iets minder dan 16k betalen over de totale looptijd. (Als voorbeeld)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
loewie1984 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:47:
[...]

Klopt Care is geen lease maar abo. Met de nuance dat je in het abo twee varianten hebt: flexibel na 3 maanden opzeggen of andere auto kiezen voor een iets hogere maandprijs, of vast: 4 jaar looptijd van je abo met een iets lagere maandprijs.

Als je kiest voor vast (zoals ik gedaan heb) en je wilt er toch vanaf betaal je 40% van je maandbedrag x het aantal resterende maanden. Ik heb de auto sinds december ‘23. In mijn geval als ik er nu vanaf wil moet ik net iets minder dan 16k betalen over de totale looptijd. (Als voorbeeld)
Dank je, handige info om te weten! Ik zal natuurlijk, als de overstap echt dichtbij komt, nog met mijn vaste Volvo dealer om tafel gaan om te zien wat de opties zijn. Maar maandprijs zo laag mogelijk is voor ons dan ook de beste optie. Zo'n wagen hoeven we ook echt niet na 4 jaar al weer in te ruilen. Daarvoor zijn het sowieso allemaal te gave/mooie/goede auto's. Waar ik dan een stuk minder zakelijk in zal rijden dan nu het geval is. En de P8 staat al veel stil. Maar privé gezien rijden we nog best veel en dan willen we gewoon een fijne, betrouwbare en leuke auto. Ben ook wel benieuwd in dat kader wat een Volvo care constructie zou kosten voor onze al ruim 3 jaar oude P8.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 14-02-2024 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Juancho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Dank je, handige info om te weten! Ik zal natuurlijk, als de overstap echt dichtbij komt, nog met mijn vaste Volvo dealer om tafel gaan om te zien wat de opties zijn. Maar maandprijs zo laag mogelijk is voor ons dan ook de beste optie. Zo'n wagen hoeven we ook echt niet na 4 jaar al weer in te ruilen. Daarvoor zijn het sowieso allemaal te gave/mooie/goede auto's. Waar ik dan een stuk minder zakelijk in zal rijden dan nu het geval is. En de P8 staat al veel stil. Maar privé gezien rijden we nog best veel en dan willen we gewoon een fijne, betrouwbare en leuke auto. Ben ook wel benieuwd in dat kader wat een Volvo care constructie zou kosten voor onze al ruim 3 jaar oude P8.
Zover ik weet zijn die mogelijkheden er niet voor bestaande auto’s, net als dat er geen occasion abo is van Volvo.

Blijft over private lease = bkr
Financial lease (financiering) = bkr

Maar wie weet, weet jouw dealer je toch te verassen.

Succes met je keuze iig 🙂

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
millerman_sf schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:43:
[...]

Hoe lang ik die knop ook ingedrukt hield, de SOS ging niet knipperen.

De dealer kwam er met diagnose-apparatuur ook niet in. Vrijdag weer terug, dan gaan ze de spanning er helemaal afhalen. Ben benieuwd, na amper een maand rijden valt dit wel tegen.
Kennelijk had de auto er 2 nachten voor nodig om te resetten, gisteravond deed alles het ineens weer 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
millerman_sf schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:25:
[...]

Kennelijk had de auto er 2 nachten voor nodig om te resetten, gisteravond deed alles het ineens weer 8)7
Gelukkig, maar best lastig toch dat je er zelf geen controle over hebt.

Denk ook niet dat het aan de OTA ligt deze keer want die is al beschikbaar sinds 02/01/24 en er is nog geen nieuwe aangekondigd. Meestal beginnen die rariteiten een week of 2 na de aankondiging van een nieuwe OTA, als hij effectief begint uit te rollen.
Juancho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:27:
Bedragen van €800 voor een Volvo by care vind ik wel heel fors. Ik ga het natuurlijk allemaal nog laten berekenen want ik zal er qua puur salaris wel aardig op vooruitgaan. Ligt er dus aan hoeveel dat netto zou zijn en wat je daarmee deels kan doen qua privé leasen via Volvo Care. Een XC40/C40 is qua afmeting ook niet perse nodig, voor ons kan een slag kleiner ook prima zijn (EX30 Of als alternatief bijv een Megane e-tech).
Persoonlijk zou ik voor de Mégane kiezen, krijgt zeer goede reviews, draait ook op AAOS en heeft wel een driver's display én AA! (weet dat je dat belangrijk vindt ;) ), is ook veel zuiniger dan de EX30. Collega van me rijdt ermee en is er zeer tevreden van, zijn verbruik zit zowat 5kWh/100km lager dan het mijne met de XC40. 800€/m zou ik nooit willen ophoesten voor 'n auto, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik ben anderhalf jaar geleden ook intern geworden bij mijn bedrijf, na 18 jaar daar te werken als consultant (het was dat of ik vertrok). Gelukkig hebben ze daar een cafetariaplan dus ik lever maandelijks een kleine 500€ bruto in en dan betaal ik nog belastingen op het VAA en leasevoordeel, komt op een 300-350€/m netto. Geen tankkaart zoals bij m'n externe firma, maar dat wordt ruim gecompenseerd met loon en andere voordelen + ik heb er een veel mooiere wagen bij (ik reed 7 jaar lang met een Mégane Grandtour). Ik koos er bewust voor een elektrische wagen te leasen, heb zonnepanelen gelegd, thuisbatterij en een laadpaal geïnstalleerd. Even een investering en hap uit het budget maar op 5-6 jaar is alles terugverdiend volgens mijn berekeningen, dus dat vind ik een zeer goede investering.

[ Voor 61% gewijzigd door Largamelion op 15-02-2024 08:59 ]

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-09 08:27
Mga1600 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:10:
[...]
Trillen in het stuur had ik met de P8 evenmin, in de C40 wel. Daarom is inmiddels een stuurdemper gemonteerd die het wel wat verbeterd heeft, maar niet afdoende. Die “reparatie” is inmiddels door Volvo teruggetrokken en er wordt nu weer aan wat anders gewerkt. Of er een samenhang is met de aandrijfassen is niet duidelijk.
Ik ben inmiddels gebeld door de dealer en ze hebben een nieuwe oplossing, over een paar weken gaat de C40 daarvoor naar de garage. Ook bij mij is na vervanging van de stuurdemper het trillen niet volledig weg. Wel wordt eerst gecontroleerd of mijn auto voor de nieuwe oplossing in aanmerking komt (beetje wazig, ze fixen het eerst maar half en gaan voor een goede fix eerst bekijken of je die wel mag krijgen :| ).

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tomoth schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Ik ben inmiddels gebeld door de dealer en ze hebben een nieuwe oplossing, over een paar weken gaat de C40 daarvoor naar de garage. Ook bij mij is na vervanging van de stuurdemper het trillen niet volledig weg. Wel wordt eerst gecontroleerd of mijn auto voor de nieuwe oplossing in aanmerking komt (beetje wazig, ze fixen het eerst maar half en gaan voor een goede fix eerst bekijken of je die wel mag krijgen :| ).
Wellicht een kwestie van past de oplossing wel op jouw productiemodel en serie, zeg maar hardwarematig.
Als voorbeeld een laptop van mij waar ik een nieuwe accu in wilde zetten, ik zoek op model, merk, type, en vind uit dat er twee uitvoeringen van accus in kunnen zitten, alleen door hem open te halen kon ik zien welke, het verschil was een boutgaatje dat een millimeter of anderhalf verder zat, je moet dus echt precies de juiste hebben terwijl merk en type en productiejaar/periode van de laptop identiek waren van beide uitvoeringen.

Zoiets kan ook bij auto's spelen?

Verder erg benieuwd wat, als ze het gaan toepassen, de uitkomst is en wat ze dan doen.

• tovertover
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 10:56
Gisteren een update voor de Volvo App voor Android gekregen zag ik. Nu versie 5.36.0.

Weer een gemiste kans van Volvo om in ieder geval een paar extra futures erbij te voegen zoals laadsnelheid, temperatuur instelling en laad notificaties. Kan toch allemaal geen rocket science zijn...
Maar daarvoor heb ik nu extra info over het gewicht van de auto.. alsof dat zou kunnen veranderen. 8)7

Hopen op de volgende update dan maar weer.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:11
tovertover schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:26:
Gisteren een update voor de Volvo App voor Android gekregen zag ik. Nu versie 5.36.0.

Weer een gemiste kans van Volvo om in ieder geval een paar extra futures erbij te voegen zoals laadsnelheid, temperatuur instelling en laad notificaties. Kan toch allemaal geen rocket science zijn...
Maar daarvoor heb ik nu extra info over het gewicht van de auto.. alsof dat zou kunnen veranderen. 8)7

Hopen op de volgende update dan maar weer.
Waar ik het meest behoefte aan heb met de app is een notificatie krijg als het alarm afgaat.
En veder de mogelijkheid om in de app de laadlimiet in voorkomende gevallen van 90% op 100% te zetten.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Tomoth
ron65 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:18:
[...]

Wellicht een kwestie van past de oplossing wel op jouw productiemodel en serie, zeg maar hardwarematig.
Als voorbeeld een laptop van mij waar ik een nieuwe accu in wilde zetten, ik zoek op model, merk, type, en vind uit dat er twee uitvoeringen van accus in kunnen zitten, alleen door hem open te halen kon ik zien welke, het verschil was een boutgaatje dat een millimeter of anderhalf verder zat, je moet dus echt precies de juiste hebben terwijl merk en type en productiejaar/periode van de laptop identiek waren van beide uitvoeringen.

Zoiets kan ook bij auto's spelen?

Verder erg benieuwd wat, als ze het gaan toepassen, de uitkomst is en wat ze dan doen.
Volgens mij gaat het in dit geval echt erom of de trilling zoals die nu is buiten de marge valt of niet. Ik ga er vanuit dat de dealer wel precies weet / kan zien hoe mijn auto technisch in elkaar steekt, dat ie niet daarvoor naar de garage hoeft om dat na te gaan. Ik kreeg ook de indruk dat de nieuwe oplossing nog steeds met de stuurdemper te maken heeft, maar dat kan ik mis hebben.

• Venomer
  • Laatst online: 08:35
Mga1600 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:40:
[...]

Waar ik het meest behoefte aan heb met de app is een notificatie krijg als het alarm afgaat.
En veder de mogelijkheid om in de app de laadlimiet in voorkomende gevallen van 90% op 100% te zetten.
Dat laatste lijkt mij ook ideaal. Als je 's morgens een lange rit voor de boeg hebt, maar je wilt de auto niet de hele nacht met 100% SoC laten staan, dan zou je hem op 90% aan de kabel kunnen laten staan en dan tijdens het ontbijt de limiet op 100% zetten. Dit zou in theorie ook met een laadplanning moeten kunnen, maar we weten allemaal dat dat niet zo betrouwbaar is...

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Niel-z
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 11:42
[...]

Toch benieuwd, want eigenlijk moet je mobiliteitsvergoeding/leasebudget als extra bruto loon vragen en dan je bijtelling die je betaald bruto die valt ook weg.
Dus denk dat je richting 800 wel moet kunnen overbruggen met nieuwe salaris, toch?

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Ik verbaasde me er vooral over dat mijn 2018 V40 wel netjes een melding gaf als de auto 30 minuten onvergrendeld staat en de XC40 niet.

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 15:57
millerman_sf schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:54:
Ik verbaasde me er vooral over dat mijn 2018 V40 wel netjes een melding gaf als de auto 30 minuten onvergrendeld staat en de XC40 niet.
Ik vind het ook jammer dat de auto niet automatisch op slot gaat wanneer de sleutel te ver uit de buurt gaat.

• Mga1600
Tomoth schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:47:
[...]

Volgens mij gaat het in dit geval echt erom of de trilling zoals die nu is buiten de marge valt of niet. Ik ga er vanuit dat de dealer wel precies weet / kan zien hoe mijn auto technisch in elkaar steekt, dat ie niet daarvoor naar de garage hoeft om dat na te gaan. Ik kreeg ook de indruk dat de nieuwe oplossing nog steeds met de stuurdemper te maken heeft, maar dat kan ik mis hebben.
De stuurdemper-oplossing is teruggetrokken door Volvo omdat die eenvoudigweg ontoereikend is. Vorige week nog heeft mijn dealer contact gehad met Volvo op mijn verzoek en daarbij te horen gekregen dat er nog geen echte oplossing is, maar dat er wel aan gewerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
millerman_sf schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:54:
Ja, vraag me ook af wat de reden is waarom dat bij onze (X)C40's niet ondersteund wordt. De app toont de status van de vergrendeling dus de data is er, kwestie van een vinkje aanzetten op de server? Dat en een open panoramisch dak vind ik toch 2 belangrijke zaken waarvoor ik graag een melding zou krijgen (het alarm ook uiteraard).

• loewie1984
Mga1600 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:40:
[...]

Ik heb wel behoefte aan een notificatie als de auto nog ontgrendeld is voor een langere tijd. Bij mijn 2018 XC40 zat dat netjes in de Volvo app.

edit: wat @millerman_sf zegt

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 15-02-2024 10:19 ]

discogs

• Mga1600
Venomer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Dat laatste lijkt mij ook ideaal. Als je 's morgens een lange rit voor de boeg hebt, maar je wilt de auto niet de hele nacht met 100% SoC laten staan, dan zou je hem op 90% aan de kabel kunnen laten staan en dan tijdens het ontbijt de limiet op 100% zetten. Dit zou in theorie ook met een laadplanning moeten kunnen, maar we weten allemaal dat dat niet zo betrouwbaar is...
Ik gebruik de laadtimers alleen als ik de laadlimiet voor een langere rit op 100% gezet heb en wil dat hij pas op het laatste moment naar de 100 gaat . Die timers werken echt gewoon goed bij mij.
Maar als ik ‘s avonds besluit dat ik de volgende dag verder weg wil, moet ik alsnog naar de auto lopen om die 100% in te stellen nadat ik ‘op de bank’ de timer heb ingesteld. Met regen of kou is dat irritant, zelfs als de auto zoals in mijn geval op de eigen oprit staat. Dat moet beter kunnen.

• Mga1600
Largamelion schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:13:
[...]
Ja, vraag me ook af wat de reden is waarom dat bij onze (X)C40's niet ondersteund wordt. De app toont de status van de vergrendeling dus de data is er, kwestie van een vinkje aanzetten op de server? Dat en een open panoramisch dak vind ik toch 2 belangrijke zaken waarvoor ik graag een melding zou krijgen (het alarm ook uiteraard).
Notificaties en auto status info staan nog altijd op de todo list bij Volvo, althans voor onze auto’s. Je kunt dat vinden op de Volvo site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Niel-z schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Toch benieuwd, want eigenlijk moet je mobiliteitsvergoeding/leasebudget als extra bruto loon vragen en dan je bijtelling die je betaald bruto die valt ook weg.
Dus denk dat je richting 800 wel moet kunnen overbruggen met nieuwe salaris, toch?
De regeling hier is dat in het jaar dat de auto wordt geleverd het bijtellingstarief wordt vastgesteld en opgenomen in het leasecontract.
Dit jaar is dat 16% over de eerste 30.000 cataloguswaarde, 22% over de rest.
Volgend jaar wordt het 22% over de volle cataloguswaarde.

Dat bedrag wat daar uitkomt wordt bij je bruto jaarsalaris opgeteld, van de uitkomst wordt de standaard loonheffing berekend, daarna wordt die van het bruto jaarsalaris zonder bijtelling afgehaald. Door deze constructie wordt de loonheffing hoger, dus er gaat meer geld naar de belasting en netto hou je minder over.

Nu is het zo dat wanneer je werkgever een eigen bijdrage vraagt, deze van dat bruto bijtellingsbedrag weer mag worden afgehaald voor de loonheffing wordt berekend. Dus heb je bijv 8000 bruto bijtelling, en 1200 eigen bijdrage per jaar, dan is de bijtelling nog 6800 euro opgeteld bij je bruto jaarsalaris, daarover wordt loonheffing berekend, daarna wordt die van het kale bruto jaarsalaris afgetrokken.

Het leasebudget is wat anders, dat is de prijs die de werkgever maximaal per maand voor jou aan een leasewagen wil besteden.
Stel dat die 600 is, dan mag je tot 600 euro per maand leasen. Dat geld wordt niet met je salaris verrekend of gerekend. Wel mag je maximaal 20% over het budget heen, mits je die kosten boven 600 zelf betaalt. Dus lease je een wagen van 720 euro, dan zit je 120 te hoog, en die moet je zelf betalen en dat is bij ons die eigen bijdrage.
Dus ik zat 108 euro boven budget, betaal dus 108 euro eigen bijdrage, en die mag ik x12 van het bruto jaarlijks bijtellingstarief aftrekken voor de loonheffing wordt berekend.

Het is dus heel sterk afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto hoeveel bijtelling je hebt, maar de loonheffingsberekening bepaalt vervolgens wat je echt betaalt, alleen is die per persoon verschillend afhankelijk van in welke belastinggroep je zit, hoeveel vrijstelling je hebt, en nog enkele factoren.
HEt is daarom zo enorm moeilijk te zeggen wat je nu echt voor de auto betaalt, ik schat in dat ik alles bij elkaar 350 per maand netto minder salaris heb door de auto, exact berekenen kan ik het niet, en de salarisstrook geeft er ook geen directe inzage in.
Ik kan HR vragen een berekening te maken die dat wel aangeeft, maar dat doen ze alleen wanneer je een aanvraag voor een nieuwe wagen gaat doen.
Wat ik wel weet: zelf kan ik deze auto beslist niet rijden voor het geld dat ik er nu voor kwijt ben, dan ben ik minimaal het dubbele kwijt. Dat staat wel vast.

Wanneer ik die 600 euro als bruto loon erbij vraag, dan hou ik daar 350 van over netto, daarvoor lease ik de wagen ook niet zelf en haal ik die 800 ook niet. Want 350 + de 350 die ik nu betaal = 700. Dat is dan echt maximaal.

Bovendien heeft ons bedrijf de leasewagen BUITEN de arbeidsvoorwaarden gehouden, en zou die bruto bijdrage aan het loon daar weer binnen vallen, daarmee wijzigt je CAO en je arbeidscontract, en dat doen ze echt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 15-02-2024 11:07 ]

• Tomoth
Mga1600 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:11:
[...]
De stuurdemper-oplossing is teruggetrokken door Volvo omdat die eenvoudigweg ontoereikend is. Vorige week nog heeft mijn dealer contact gehad met Volvo op mijn verzoek en daarbij te horen gekregen dat er nog geen echte oplossing is, maar dat er wel aan gewerkt wordt.
Wat vaag dan. Ik weet idd dat de oplossing is teruggetrokken, deze was bij mij in november uitgevoerd. Maar mijn dealer gaf dus aan dat ze nu wel een goede oplossing hebben, raar dat jouw dealer daar dan niet vanaf weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vizor
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 13:08
Begin januari een C40 Recharge Ultimate ER besteld in Silver Dawn met Connect Microtech Nubuck interieur en extra getint glas.

Levertijd staat op april maar gisteren is de auto geproduceerd volgens de Volvo app. Hoe zijn jullie ervaringen hier in? Moet ik uitgaan van de leverdatum in april of kan het vanaf dit moment erg snel gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 10:02
ron65 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:02:
[...]

De regeling hier is dat in het jaar dat de auto wordt geleverd het bijtellingstarief wordt vastgesteld en opgenomen in het leasecontract.
Dit jaar is dat 16% over de eerste 30.000 cataloguswaarde, 22% over de rest.
Volgend jaar wordt het 22% over de volle cataloguswaarde.

Dat bedrag wat daar uitkomt wordt bij je bruto jaarsalaris opgeteld, van de uitkomst wordt de standaard loonheffing berekend, daarna wordt die van het bruto jaarsalaris zonder bijtelling afgehaald. Door deze constructie wordt de loonheffing hoger, dus er gaat meer geld naar de belasting en netto hou je minder over.

Nu is het zo dat wanneer je werkgever een eigen bijdrage vraagt, deze van dat bruto bijtellingsbedrag weer mag worden afgehaald voor de loonheffing wordt berekend. Dus heb je bijv 8000 bruto bijtelling, en 1200 eigen bijdrage per jaar, dan is de bijtelling nog 6800 euro opgeteld bij je bruto jaarsalaris, daarover wordt loonheffing berekend, daarna wordt die van het kale bruto jaarsalaris afgetrokken.

Het leasebudget is wat anders, dat is de prijs die de werkgever maximaal per maand voor jou aan een leasewagen wil besteden.
Stel dat die 600 is, dan mag je tot 600 euro per maand leasen. Dat geld wordt niet met je salaris verrekend of gerekend. Wel mag je maximaal 20% over het budget heen, mits je die kosten boven 600 zelf betaalt. Dus lease je een wagen van 720 euro, dan zit je 120 te hoog, en die moet je zelf betalen en dat is bij ons die eigen bijdrage.
Dus ik zat 108 euro boven budget, betaal dus 108 euro eigen bijdrage, en die mag ik x12 van het bruto jaarlijks bijtellingstarief aftrekken voor de loonheffing wordt berekend.

Het is dus heel sterk afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto hoeveel bijtelling je hebt, maar de loonheffingsberekening bepaalt vervolgens wat je echt betaalt, alleen is die per persoon verschillend afhankelijk van in welke belastinggroep je zit, hoeveel vrijstelling je hebt, en nog enkele factoren.
HEt is daarom zo enorm moeilijk te zeggen wat je nu echt voor de auto betaalt, ik schat in dat ik alles bij elkaar 350 per maand netto minder salaris heb door de auto, exact berekenen kan ik het niet, en de salarisstrook geeft er ook geen directe inzage in.
Ik kan HR vragen een berekening te maken die dat wel aangeeft, maar dat doen ze alleen wanneer je een aanvraag voor een nieuwe wagen gaat doen.
Wat ik wel weet: zelf kan ik deze auto beslist niet rijden voor het geld dat ik er nu voor kwijt ben, dan ben ik minimaal het dubbele kwijt. Dat staat wel vast.

Wanneer ik die 600 euro als bruto loon erbij vraag, dan hou ik daar 350 van over netto, daarvoor lease ik de wagen ook niet zelf en haal ik die 800 ook niet. Want 350 + de 350 die ik nu betaal = 700. Dat is dan echt maximaal.

Bovendien heeft ons bedrijf de leasewagen BUITEN de arbeidsvoorwaarden gehouden, en zou die bruto bijdrage aan het loon daar weer binnen vallen, daarmee wijzigt je CAO en je arbeidscontract, en dat doen ze echt niet.
Volgens mij is je bijtelling verhaal niet juist.
In 2025 voor EV 17% tot €30.000 en vanaf 2026 volledig 22%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

goetfoud schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Volgens mij is je bijtelling verhaal niet juist.
In 2025 voor EV 17% tot €30.000 en vanaf 2026 volledig 22%
Je hebt gelijk, mijn fout!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

ron65 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Je hebt gelijk, mijn fout!
Ik denk ook dat jou inschatting van 350 euro netto bijtelling aan de lage kant is, Omdat door de bijtelling het bruto inkomen stijgt, nemen de heffings- en arbeidskorting af. Als je dat meerekent valt de netto bijtelling hoger uit.

Dan is de netto bijtelling van mijn auto, C40 ultimate, ongeveer 480 euro/550 euro afhankelijk van je jaarsalaris

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

• Mga1600
Vizor schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:52:
Begin januari een C40 Recharge Ultimate ER besteld in Silver Dawn met Connect Microtech Nubuck interieur en extra getint glas.

Levertijd staat op april maar gisteren is de auto geproduceerd volgens de Volvo app. Hoe zijn jullie ervaringen hier in? Moet ik uitgaan van de leverdatum in april of kan het vanaf dit moment erg snel gaan?
Transport naar NL vanaf Gent tot de verzamelplaats gaat gegroepeerd. Zodra de auto in NL is kan een kenteken worden aangevraagd. Intussen gaat auto naar dealer die ‘m in moet plannen voor aflevering en evt. accessoires inbouwen. Mijn ervaring een week of 3 hooguit 4 na gereedmelding in de fabriek.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-09 20:03
Largamelion schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:13:
[...]
Ik geloof dat de API wel de status terug geeft van het panoramisch dak maar dat werkt bij mij niet. Die toont in mijn home assistant installatie altijd “Sunroof open”. Ook wanneer het dicht is.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-09 20:03
[...]

Maar voor die 804 euro heb je wel de duurdere bekleding en dus ook overal extra lampjes ;)

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

• Tranquility
loewie1984 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:02:
[...]
Ik heb een c40 ultimate a 875 eu per maand als ‘particulier’, en kom van een XC40 uit 2018 met 550 eu netto bijtelling per maand. Daar zat nog een Kodiaq tussen maar als je Volvo gewend bent voel je je net een flintstone in een Skoda.

Zet het maar eens af tegen zelf een nieuwe auto kopen, onderhoud, verzekering, wegenbelasting én afschrijving (toch gauw 300 piek per maand de eerste 3 jaar)
De eerste drie jaar heb je bij Volvo gewoon garantie en zelfs drie jaar kosteloos onderhoud. Blijft alleen verzekering over. Is bij mij op dit moment €53,- p.m. all-risk. En straks misschien MRB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
Reneb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Ik denk ook dat jou inschatting van 350 euro netto bijtelling aan de lage kant is, Omdat door de bijtelling het bruto inkomen stijgt, nemen de heffings- en arbeidskorting af. Als je dat meerekent valt de netto bijtelling hoger uit.

Dan is de netto bijtelling van mijn auto, C40 ultimate, ongeveer 480 euro/550 euro afhankelijk van je jaarsalaris
Inderdaad. En voor de particulier al minder relevant. Als je een CX40 nieuw koopt een beetje aangekleed en wel en je rijd zoals mij ca. 3000km in de maand dan zit je ook al snel aan 300 p. maand afschrijving wat je mee moet tellen.

Als ik privé Care by Volvo afsluit, betaal ik rond de €1000 p maand (extra km + flexibel). De 2500 zakelijke kilometers p maand mag ik aftrekken a €0,23 cent. Dan wordt het verschil met iets jongs kopen netto per maand al een stuk kleiner. Voor mij is het interessant omdat ik niet hoef te investeren en niet langer termijn hoef te binden aan iets.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Reneb schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Die heb ik inderdaad niet meeberekend, maar die bedragen zijn zo enorm inkomens afhankelijk... maar je hebt gelijk, ook daar gaat geld over de balk bij leasen.
Toch ben ik er van overtuigd dat ik met zakelijk leasen goedkoper uit ben dan private lease, eigen aanschaf of lening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:34:
[...]

Maar voor die 804 euro heb je wel de duurdere bekleding en dus ook overal extra lampjes ;)
Zeker !!!! daar doe ik het dan maar voor, die paar extra lampjes :p _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
ron65 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Die heb ik inderdaad niet meeberekend, maar die bedragen zijn zo enorm inkomens afhankelijk... maar je hebt gelijk, ook daar gaat geld over de balk bij leasen.
Toch ben ik er van overtuigd dat ik met zakelijk leasen goedkoper uit ben dan private lease, eigen aanschaf of lening.
Als je een auto van de zaak rijd en alleen bijtelling hoeft te betalen ben je zeker een stuk goedkoper uit. Je baas betaald dan namelijk het leasebedrag. Mits je natuurlijk appels met appels vergelijkt. Een nieuwe XC40 vs een Aygo is geen goed vergelijk natuurlijk.

Als je zakelijk least en zelf de baas bent is het een ander verhaal. Dan kan private lease wel eens een pak voordeliger zijn.

• caspervc
Als je de middelen hebt is privé kopen nog altijd het beste. Ik heb ze alle 3 ( CbV, PL, privé aankoop) doorgerekend op 10 jaar eigenaar, 15k km per jaar. Dat heeft geleid tot een privé aankoop.

On topic, hier heeft de app ook kuren gehad. Tijdje geen connectie met de auto. Geen status vd deuren en temperatuur etc. Nu doet ie 't weer. Het voelt toch echt alsof er server wise iets wordt aangepast of geupdate als iedereen er last van heeft..

[ Voor 4% gewijzigd door caspervc op 15-02-2024 18:44 ]

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 13:06
Ik ben ook Zzp-er en heb de auto zakelijk aangeschaft.
Btw terug-KIA en VAMIL maakten het interessant.
Denk dat na vijf jaar de kosten lager zijn dan de bijtelling financieel rijdt je hem dan eigenlijk privé
Ook de btw op autokosten verwacht ik lager uit te komen dan de privecorrectie.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 22:29
Sinds een paar weken rij ik een XC40 Core, MY24. Nu vind ik nergens de instelling terug om de snelheidslimiter te gaan gebruiken, die volgens alle info die ik terugvind onder het "Rijden" menu zou moeten aan te vinken zijn.

Zijn er hier nog rijders van een MY24 die die instelling wel hebben? Bij de dealer kunnen ze me momenteel niet helpen, nog niet eerder gezien.

• Juancho
Haroddin schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:26:
Sinds een paar weken rij ik een XC40 Core, MY24. Nu vind ik nergens de instelling terug om de snelheidslimiter te gaan gebruiken, die volgens alle info die ik terugvind onder het "Rijden" menu zou moeten aan te vinken zijn.

Zijn er hier nog rijders van een MY24 die die instelling wel hebben? Bij de dealer kunnen ze me momenteel niet helpen, nog niet eerder gezien.
Volgens mij kan je idd in het menu kiezen wat er met 1 bepaalde knop op het stuur gebeurt. Standaard snelheidslimiter of ACC volgens mij. Staat bij rijeigenschappen zo uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 22:29
Juancho schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:10:
[...]

Volgens mij kan je idd in het menu kiezen wat er met 1 bepaalde knop op het stuur gebeurt. Standaard snelheidslimiter of ACC volgens mij. Staat bij rijeigenschappen zo uit mijn hoofd.
Zo staat het inderdaad in alle documentatie die ik terugvind, en dat is ook wat de dealer zegt. Alleen zit die keuze er dus bij mij niet in, of toch alvast niet waar het zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 13:06
In het rijden menu kies je tussen PA en Speedlimiter bij mij

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Zonet m'n Volvo laadpas aangevraagd met 6 maand kosteloos Large tarief (0€/m i.p.v. 14,99€/m). Die actie is nog geldig tot 29 februari, daarna krijg je die x-maand korting niet meer. Laadpas wordt geleverd binnen 4-6 werkdagen, ik zou 'm dus moeten hebben voor volgend weekend wanneer ik naar Oostenrijk vertrek. In de app zie ik nog geen laadpalen of kaart op het 2e tabblad, enkel contractgegevens. Ik vermoed dat die kaart pas terugkomt wanneer ik de laadpas activeer? Daar ga ik echter nog mee wachten tot ik 'm heb. Op het laatste tabblad kan ik ook naar 'openbare oplaadpunten' gaan, maar dat opent gewoon diezelfde contractwebpagina binnen de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Largamelion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:43:
Zonet m'n Volvo laadpas aangevraagd met 6 maand kosteloos Large tarief (0€/m i.p.v. 14,99€/m). Die actie is nog geldig tot 29 februari, daarna krijg je die x-maand korting niet meer. Laadpas wordt geleverd binnen 4-6 werkdagen, ik zou 'm dus moeten hebben voor volgend weekend wanneer ik naar Oostenrijk vertrek. In de app zie ik nog geen laadpalen of kaart op het 2e tabblad, enkel contractgegevens. Ik vermoed dat die kaart pas terugkomt wanneer ik de laadpas activeer? Daar ga ik echter nog mee wachten tot ik 'm heb. Op het laatste tabblad kan ik ook naar 'openbare oplaadpunten' gaan, maar dat opent gewoon diezelfde contractwebpagina binnen de app.
Ook niet als je inzoomt op de kaart? Ik zie in het tweede tabblad een kaart, met laadpalen als ik verder inzoom. Heb overigens de Volvo laadpas, maar het zat er bij mij volgens mij altijd (iPhone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
caspervc schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Ook niet als je inzoomt op de kaart? Ik zie in het tweede tabblad een kaart, met laadpalen als ik verder inzoom. Heb overigens de Volvo laadpas, maar het zat er bij mij volgens mij altijd (iPhone)
Ik kwam telkens op die contractpagina bij het openen van het 2e tabblad, maar na de app eens te killen en opnieuw te starten krijg ik nu toch gewoon de kaart te zien. Werkt verder wel goed om laadpalen te vinden en de tarieven te zien, bij andere apps toch merkbaar slechter.

Beetje offtopic:
- Volvo: Opent direct en toont alle palen met goed overzicht van de prijs. 56c/kWh voor Allego paal in de buurt.
- Numobi: Retetraag en duurt meestal 5 min vooraleer de laders verschijnen, áls ze verschijnen. Wel de goedkoopste met 48c/kWh voor diezelfde Allego paal.
- Shell: Ook hier verschijnen sommige palen pas na enkele minuten en wat scrollen op de kaart, meestal de duurste met 63c/kWh voor diezelfde Allego paal.
- Vattenfall: Palen en prijzen direct zichtbaar, 55c/kWh + 35c starttarief voor diezelfde Allego paal.
- Iberdrola: Toont geen palen in België (geïnstalleerd in Spanje vorige zomer).
- Enel X Way: Idem.

Voor m'n trip naar Oostenrijk zal het merendeel bij Tesla geladen worden, maar met de Volvo laadpas als backup en vermoedelijk het 2e voordeligste tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Largamelion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Voor m'n trip naar Oostenrijk zal het merendeel bij Tesla geladen worden, maar met de Volvo laadpas als backup en vermoedelijk het 2e voordeligste tarief.
Ja dat is ook mijn strategie. Eerst Tesla, dan Volvo. Het kan goedkoper, maar bij Volvo weet je dat het in de basis per land dezelfde tarieven heeft. Dan hoef je die jungle niet door. Wel even opletten dat er een fee op zit na 90 minuten snelladen. Maar dan moet je wel een hele grote lunch hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Largamelion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:47:
[...]
[i]Beetje offtopic:
- Volvo: Opent direct en toont alle palen met goed overzicht van de prijs. 56c/kWh voor Allego paal in de buurt.
- Shell: Ook hier verschijnen sommige palen pas na enkele minuten en wat scrollen op de kaart, meestal de duurste met 63c/kWh voor diezelfde Allego paal.
Beetje een moment opname: eerste paal die ik check:
Shell Recharge @ 0,45/kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcY0ydpBW933QxHOqonp47dtREc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CnrACyPQ3ydcH2PaRDfVNGrR.png?f=fotoalbum_large

vs. Volvo @ 0,73 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0QesFcX2HP2X4HhHH8FwQUR70I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vpV7z6ZabW63dKznCk0cL5oO.png?f=fotoalbum_large

Denk dat uw conclusie niet zo correct is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 08:35
RigolleM schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:44:
[...]

Beetje een moment opname: eerste paal die ik check:
Shell Recharge @ 0,45/kWh

[Afbeelding]

vs. Volvo @ 0,73 kWh

[Afbeelding]

Denk dat uw conclusie niet zo correct is ;)
Het hangt ervan af of je een abonnement hebt bij je Volvo-kaart. Ik heb die niet genomen, omdat mijn auto te oud is om in aanmerking voor de korting te komen. Met korting heb je redelijke tarieven, zonder korting is laden met de Volvo-kaart erg duur.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Venomer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Het hangt ervan af of je een abonnement hebt bij je Volvo-kaart. Ik heb die niet genomen, omdat mijn auto te oud is om in aanmerking voor de korting te komen. Met korting heb je redelijke tarieven, zonder korting is laden met de Volvo-kaart erg duur.
Oeps.. niet goed gelezen, @Largamelion heeft een Large abo, ja dan is het inderdaad goedkoper... Maar zelf is dit voor mij als backup, zoals alle andere laadkaarten die in mijn wagen liggen, die ik nog nooit gebruikt heb, alles lukt met de Shell Recharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Waterblok schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:11:
In het rijden menu kies je tussen PA en Speedlimiter bij mij
Zie foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTzn6yFPtnb3oJyLoZjaFq6WMcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htX33C9an96TeE6MHdG9xoNC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:50:
[...]

Oeps.. niet goed gelezen, @Largamelion heeft een Large abo, ja dan is het inderdaad goedkoper... Maar zelf is dit voor mij als backup, zoals alle andere laadkaarten die in mijn wagen liggen, die ik nog nooit gebruikt heb, alles lukt met de Shell Recharge.
Ik ben ook niet van plan het Large abo te houden hoor, is enkel nu voor die 6 maand omdat het gratis is. Ik laad amper aan publieke palen dus is de kost niet waard. Zonder abo is Volvo idd duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Erg onhandige plek. Op de snelweg rij ik altijd met acc of pilot, maar in de stad op de speedlimiter. In de stad/dorp heb je immers niks aan de acc. Het zou veel fijner zijn als je gewoon met de linker knop kan wisselen tussen limiter, acc en pilot.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1 ... 229 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"