Echt leuk hoe je alles uitanalyseert!ron65 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:30:
[...]
Geluid wel, maar tocht niet. Ik heb de laatste dagen vanwege meerdere meldingen van koude benen hier, de thermische camera van het werk eens gepakt en de inwendige temperatuursverschillen bekeken. Als je tocht hebt zie je aan het patroon op wanden en deuren (in dit geval vloer, portieren en binnenbekledingen) al heel snel een patroon van afkoeling.
Dat zag ik hier niet, wat ik wel zag is dat de automatische luchtverversing na opwarmen de luchtinlaat via de vloer (dus op benen gericht) stopt, of verminderft en daar onverwarmde lucht inblaast terwijl voor het voorruit wel warme lucht binnenkomt.
Dat ga je ervaren als tocht, en het verklaart dat koude benen gevoel volledig.
Kun je testen: haal de klimaatregeling van automaat en zet de inblaas of op alleen naar beneden gericht of beneden en midden inblaas, maar zet die naar het voorruit uit (ook beter bij gepekelde wegen, pekel wordt onder invloed van warmte heel snel een witte waas die je alleen met ruitensproeien weg krijgt, door de warmte van de ruit af te halen is dat ineens stukken minder.
Maar belangrijker, er moet dan warme lucht over de vloer waaien, en dan zou tocht en koude benen gevoel weg moeten zijn.
Ik heb overigens geen last van dit probleem. Ik rij steevast met klimaatregeling op auto standje 3 op 22 graden en stoelverwarming en stuurverwarming aan en heb dan heerlijk comfortabele auto…