Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
ron65 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:30:
[...]

Geluid wel, maar tocht niet. Ik heb de laatste dagen vanwege meerdere meldingen van koude benen hier, de thermische camera van het werk eens gepakt en de inwendige temperatuursverschillen bekeken. Als je tocht hebt zie je aan het patroon op wanden en deuren (in dit geval vloer, portieren en binnenbekledingen) al heel snel een patroon van afkoeling.
Dat zag ik hier niet, wat ik wel zag is dat de automatische luchtverversing na opwarmen de luchtinlaat via de vloer (dus op benen gericht) stopt, of verminderft en daar onverwarmde lucht inblaast terwijl voor het voorruit wel warme lucht binnenkomt.
Dat ga je ervaren als tocht, en het verklaart dat koude benen gevoel volledig.

Kun je testen: haal de klimaatregeling van automaat en zet de inblaas of op alleen naar beneden gericht of beneden en midden inblaas, maar zet die naar het voorruit uit (ook beter bij gepekelde wegen, pekel wordt onder invloed van warmte heel snel een witte waas die je alleen met ruitensproeien weg krijgt, door de warmte van de ruit af te halen is dat ineens stukken minder.
Maar belangrijker, er moet dan warme lucht over de vloer waaien, en dan zou tocht en koude benen gevoel weg moeten zijn.
Echt leuk hoe je alles uitanalyseert!

Ik heb overigens geen last van dit probleem. Ik rij steevast met klimaatregeling op auto standje 3 op 22 graden en stoelverwarming en stuurverwarming aan en heb dan heerlijk comfortabele auto…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:41:
Dan nog vind ik het geen oplossing eigenlijk. Ik laat het Volvo eerst maar eens goed nakijken. Het issue is er overigens vooral als je al een stukje aan het rijden bent. Dan is de auto lekker behaaglijk maar voelen je benen opeens best koud aan. Op kortere ritten is dat een stuk minder.
Natuurlijk is het geen goede oplossing, de klimaatregeling moet zelf gewoon goed werken en niet langs de benen koude lucht gaan blazen. Misschien bang voor zweetvoeten bij rijders, maar klopt niet!

Het is wel zo dat je kunt testen op deze wijze, als dan het probleem bij jouw auto blijft is er echt iets wat tocht. Verdwijnt het probleem, dan is er geen tocht maar is het de klimaatregeling zelf.
We weten dat in de diverse OTA's anderhalf jaar geleden verbeteringen zijn uitgevoerd, die o.a. dit probleem moesten aanpakken, en dat was achteraf niets meer of minder dan de automatische luchtinstroom aanpassen waardoor die wat meer warmte naar beneden gaf. Soms nog niet genoeg kennelijk.

Wat wel als oplossing geldt die je handmatig doet, is de voorruit verwarming als het wegdek gepekeld en vochtig is, dan heb je sproeiwater van je voorganger waar pekel inzit. Als dat op je ruit komt die relatief is aangewarmd, verdampt het water en blijft de pekel achter. (zo zijn de zoutvlaktes ook ontstaan her en der over de wereld). Dat vormt een witte aanslag op je ruit, kun je wegkrijgen met de sproeier, maar als je dagelijks flinke ritten maakt dan kun je regelmatig naar de pomp voor nieuwe ruitensproeier vloeistof. Hinderlijk.
Zet dan de blower van het voorruit af zodat het glas niet aangewarmd wordt, en je hebt er ineens veel minder last van. Daar kan Volvo op geen enkele manier zijn klimaatsysteem op inrichten natuurlijk, dat moet je echt zelf inschatten.

[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 29-12-2023 22:28 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:07:
[...]

Echt leuk hoe je alles uitanalyseert!

Ik heb overigens geen last van dit probleem. Ik rij steevast met klimaatregeling op auto standje 3 op 22 graden en stoelverwarming en stuurverwarming aan en heb dan heerlijk comfortabele auto…
Top!
Welke stand heb je de stoel en stuurverwarming staan?

ik vind met name het stuur na enige tijd ineens afkoelen, net alsof het ding is uitgegaan. Na een poosje komt er dan ineens weer warmte in. Is me al vaker opgevallen.
In mindere mate de stoelverwarming idem, maar veel minder merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:35
ron65 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:25:
[...]
Het is wel zo dat je kunt testen op deze wijze, als dan het probleem bij jouw auto blijft is er echt iets wat tocht. Verdwijnt het probleem, dan is er geen tocht maar is het de klimaatregeling zelf.
Voor mij is het vrij simpel: al onze wagens hebben hetzelfde klimaat systeem. Dus ze mogen het bij Volvo gaan testen en oplossen. Enige verschil met @Kammika is dat ik het op standje 1 (en dus automodes) heb staan ipv standje 3.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 29-12-2023 22:42 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16
Heeft er iemand ook met een financial lease zijn auto hier verkocht? Zoals al eerder gemeld moet ik mijn auto helaas verkopen. Maar heb wel een financial lease lopen. Nu lees ik in het contract dat ik ook de lease kan laten overnemen. Dat zou op zich best gunstig zijn, aangezien de rente percentages nu een stuk hoger liggen. (Ik betaal nu 750 per maand met 6% rente).

De grote vraag is natuurlijk wat ik er nog voor ga krijgen. Het is de P8 uit eind 2020 met nu 101500 km op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:31:
[...]

Top!
Welke stand heb je de stoel en stuurverwarming staan?

ik vind met name het stuur na enige tijd ineens afkoelen, net alsof het ding is uitgegaan. Na een poosje komt er dan ineens weer warmte in. Is me al vaker opgevallen.
In mindere mate de stoelverwarming idem, maar veel minder merkbaar.
Stoel 3, stuur 1. Die voor het stuur herken ik ook idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:42:
[...]

Voor mij is het vrij simpel: al onze wagens hebben hetzelfde klimaat systeem. Dus ze mogen het bij Volvo gaan testen en oplossen. Enige verschil met @Kammika is dat ik het op standje 1 (en dus automodes) heb staan ipv standje 3.
Op standje 1 is die bij mij ook wat frisser (vandaar op standje 3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 21:19
Juancho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:42:
[...]

Ik hoop dat je een bevredigend antwoord krijgt.

Maar aangezien zo veel mensen het zelfde ervaren, lijkt het op een structureel issue dat al bekend is. En dat kunnen ze nooit toegeven. Helaas werkt dit zo in autoland. Ook ik herken wat iedereen schrijft. Ik heb hem van automaat af en voorrang aan voeten gegeven. Dat scheelt, maar weg is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:30
Kammika schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:07:
[...]
Ik ook niet standje 3 en ook op 22 graden, stoel- en stuurverwarming op standje 1...

De laatste dagen langs de Noord-Franse kust gereden met hevige windstoten als gevolg en de wagen bleef mooi in het gareel met PA actief. Verbruik was 24,0 kWh/100 km met zo'n 532 km op de teller, merendeel gereden aan 120 km/u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Bjørn Nyland heeft de XC40 AWD ER MY2024 eens aan de 1000 km-test onderworpen.
Thirsty as shiiiiiiiit bij die lage temperaturen en snelheid.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
DrBOB101 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:45:
Bjørn Nyland heeft de XC40 AWD ER MY2024 eens aan de 1000 km-test onderworpen.
Thirsty as shiiiiiiiit bij die lage temperaturen en snelheid.
Gelukkig nuanceert hij zichzelf wel op het einde. OK, het ding is dorstig maar de omstandigheden zijn er ook naar. Ik zie hem vaak in de video lekker doorrijden. Tov de oude P8 AWD toch wel een flinke verbetering denk ik.

Oude P8 AWD:
  • 1000 km in 12:15
  • 81,6 km/u gemiddeld
  • 326Wh/km verbruik
  • Gemiddelde temperatuur +6
nieuwe Recharge AWD:
  • 1000 km in 10:55
  • 91,6 km/u gemiddeld
  • 328Wh/km verbruik
  • Gemiddelde temperatuur -8
Dus hetzelfde verbruik, 10km/u sneller gemiddeld (komt ook door de snellere laadstops) bij 14 graden kouder gemiddeld.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 12:42
caspervc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:03:
[...]
Oude P8 AWD:
  • Gemiddelde temperatuur -8
nieuwe Recharge AWD:
  • Gemiddelde temperatuur +6
Dus hetzelfde verbruik, 10km/u sneller gemiddeld (komt ook door de snellere laadstops) bij 14 graden kouder gemiddeld.
Jij hebt de temperaturen verwisseld, volgens de sheet van Bjorn, nieuwe XC40 -8°, oude XC40 +6°
Inderdaad nuanceert hij het aan het eind, het is het model/aerodynamica vooral waar veel verbetering te halen valt.
Verder leuke review, hij is positief over de auto, comfortabel, goed geluid, fijne stoelen en lekker snel.

[ Voor 18% gewijzigd door Lempke op 30-12-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Eigenlijk vreemd dat Volvo niet beter hun best gedaan hebben een (veel) betere drag coefficient bij de C40 (0.319) te behalen dan bij de XC40 (0.329). Getallen volgens deze bron. Blijkt uit de praktijk verbruikscijfers ook weinig uit te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Nu online
Lempke schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:22:
[...]

Jij hebt de temperaturen verwisseld....
fixed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Gefeliciteerd! ;) met je verjaardag *O*
De vorige keer reed hij 115 km/u gemiddeld.
Dit keer reed hij 117 km/u gemiddeld.
De snelheid die hij in z'n lijstje zet is inclusief laadtijden. Hij heeft de vorige keer dus echt veel meer tijd geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
DrBOB101 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:16:
Eigenlijk vreemd dat Volvo niet beter hun best gedaan hebben een (veel) betere drag coefficient bij de C40 (0.319) te behalen dan bij de XC40 (0.329). Getallen volgens deze bron. Blijkt uit de praktijk verbruikscijfers ook weinig uit te maken.
Zou het zo eenvoudig zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Vandaag flinke rit van Alpen naar huis gemaakt. Waar ik op de heenweg overal max 100 heb gereden, heb ik nu overal de maximaal toegestane snelheid gereden 130/120/110/90. Verbruik nagenoeg hetzelfde. Heenweg veel wind en regen, terugweg nagenoeg droog en weinig wind.
Verrast in positieve zin. 5 personen, bagage, dakkoffer en trekhaakkoffer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5YAbEfOUgC3rPcKslEo7u_oZzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQMB5DZ72haOoMFvSBY1iT4U.jpg?f=fotoalbum_large

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cyberdj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:01:
Vandaag flinke rit van Alpen naar huis gemaakt. Waar ik op de heenweg overal max 100 heb gereden, heb ik nu overal de maximaal toegestane snelheid gereden 130/120/110/90. Verbruik nagenoeg hetzelfde. Heenweg veel wind en regen, terugweg nagenoeg droog en weinig wind.
[Afbeelding]
Welke uitvoering en jaartal? welke wielmaat?
Want daarin zit vaak veel verschil tav verbruik.

Tip: zet het in je onderschrift zoals hieronder, ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 22:35
DrBOB101 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:36:
[...]

Gefeliciteerd! ;) met je verjaardag *O*
De vorige keer reed hij 115 km/u gemiddeld.
Dit keer reed hij 117 km/u gemiddeld.
De snelheid die hij in z'n lijstje zet is inclusief laadtijden. Hij heeft de vorige keer dus echt veel meer tijd geladen.
Vooral dat enorme verschil in temperatuur lijkt me niet te onderschatten. Zowel accu als interieur verwarming gaan bij dat soort temps flink stroom vreten. Vind ik sowieso een kritiekpuntje bij ome Björn: hij vergelijkt in die 1000km Challenge heel gemakkelijk de prestaties van allerlei auto’s met enorm verschillende buitentemperaturen. Dat is echt appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

[Afbeelding]
Ik zeg een heel net verbruik. Ik zie net de foto van zo een trekhaakkoffer...had ik nog nooit gezien, handig.

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:18
De eerste die ik in West-Australië zagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF0zH0wbJts6LYO2eouW4OZQaKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bK7VZoNjr59eFUvRwbqO3OPQ.jpg?f=fotoalbum_large

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
JTHZZ schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:07:
[...]

Vooral dat enorme verschil in temperatuur lijkt me niet te onderschatten. Zowel accu als interieur verwarming gaan bij dat soort temps flink stroom vreten. Vind ik sowieso een kritiekpuntje bij ome Björn: hij vergelijkt in die 1000km Challenge heel gemakkelijk de prestaties van allerlei auto’s met enorm verschillende buitentemperaturen. Dat is echt appels met peren.
Inderdaad, niet te onderschatten. Hij vergelijkt ook wel eens makkelijk, ondanks verschillende condities.
Het verschil in temperatuur benoemt hij een aantal keer, vond ik netjes. Aan 't begin van het filmpje legt hij ook uit dat hij de Zweden-route doet omdat het in Noorwegen gewoon te koud is wat niet realistische resultaten zou opleveren. Je kunt niet van h'm verwachten dat hij alleen bij 20°C en droog wegdek gaat rijden, toch?

Dat hij tijdens geen enkele laadsessie de maximale laadsnelheid haalt vond ik opmerkelijk. Wellicht blijft de accu onvoldoende op temperatuur bij zulke lage temperaturen. De elektrische verwarming (niet warmtepomp) zal wel zo hard moeten werken om het interieur op temperatuur te houden dat er weinig/niks meer naar de verwarming van de accu kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 22:48

KabalA!

[ No-Life ]

DrBOB101 schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:59:
[...]

Inderdaad, niet te onderschatten. Hij vergelijkt ook wel eens makkelijk, ondanks verschillende condities.
Het verschil in temperatuur benoemt hij een aantal keer, vond ik netjes. Aan 't begin van het filmpje legt hij ook uit dat hij de Zweden-route doet omdat het in Noorwegen gewoon te koud is wat niet realistische resultaten zou opleveren. Je kunt niet van h'm verwachten dat hij alleen bij 20°C en droog wegdek gaat rijden, toch?
Dit laatste dus, als we dat willen kijken we wel naar de WLTP cijfers ;)
Hij vergelijkt het redelijk makkelijk, maar over het algemeen benoemd hij wel de conditieverschillen, daarnaast vind ik het best prima dat de condities tijdens een dergelijke test 'slecht' zijn, dan kan het bij mijn dagelijkse gebruik nooit ellendiger zijn :P

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
[Afbeelding]
Mooie lange rit! Fijn dat het goed bevallen is.
Toevallig ook een foto van de heenreis? Het verschil in de gemiddelde snelheid tussen max 100 of max toegestaan is interessant.

Fun fact, het hoogteverschil kost ook flink wat (potentiële) energie. 2.500 kg auto+mensen+bagage * 800 meter hoogteverschil * 9,81 m/s2 zwaartekracht / 3.600 Joule/Wattuur = 5.450 Wattuur
Dat heb je er op de heenreis extra moeten verbruiken; en op de terugreis teruggewonnen. 5.450 / 916 * 2 = 12 Wh/km verschil. Daar kun je ~7 km/u harder voor rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
KabalA! schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:10:
[...]

Dit laatste dus, als we dat willen kijken we wel naar de WLTP cijfers ;)
Hij vergelijkt het redelijk makkelijk, maar over het algemeen benoemd hij wel de conditieverschillen, daarnaast vind ik het best prima dat de condities tijdens een dergelijke test 'slecht' zijn, dan kan het bij mijn dagelijkse gebruik nooit ellendiger zijn :P
Haha, inderdaad. Die WLTP kunnen we gelukkig altijd vertrouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hulp gevraagd! We zijn op pad naar vrienden, auto aan 6 laadpalen gedaan maar elke keer springt het direct op rood. En we MOETEN laden....

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Misschien slecht contact (linksboven), maar om daar zelf aan te gaan knutselen?
Hulpknop indrukken bij de spiegel? ANWB komt dan kijken. Dat wordt waarschijnlijk een vervangende auto en deze wordt weggesleept.

[ Voor 5% gewijzigd door HenryP op 31-12-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik laat de auto even een uurtje staan. Dan weer proberen en als het niet lukt idd Volvo on call gebruiken. Dan komen ze maar met een andere auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16
Juancho schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:42:
Ik laat de auto even een uurtje staan. Dan weer proberen en als het niet lukt idd Volvo on call gebruiken. Dan komen ze maar met een andere auto.
Je volgorde is verkeerd. Nu Volvo on call. En tegelijkertijd laten staan en zo weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:42:
Zorg wel dat je de sleutels uit de buurt houdt en niet naar de app kijkt. Anders valt de auto niet in de diepe slaap die je nodig hebt om alles te laten resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Ik zou niet het uurtje “weggooien”. Je bent niet de enige die hulp nodig heeft en een vervangende auto nodig heeft. De kans dat je op deze manier veel meer tijd kwijt bent, is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ben een stukje van de auto dus laat het wel ff half uurtje staan en dan test ik weer ff. Werkt het niet dan bel ik wel ff met volvo. Hbe nog bewust meerdere type laadpalen getest. De auto springt helaas gelijk op rood.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 31-12-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:42
Juancho schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:51:
Ben een stukje van de auto dus laat het wel ff half uurtje staan en dan test ik weer ff. Werkt het niet dan bel ik wel ff met volvo. Hbe nog bewust meerdere type laadpalen getest. De auto springt helaas gelijk op rood.
Snellader of AC laders? Als ze allemaal AC waren klinkt het als een kapotte OBC en zou je mogelijk nog een snellader kunnen proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 31-12-2023 15:13 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hmm na een half uur wachten en alles gereset te hebben laad de auto wel. Maar volgens mij super traag, 1 fase als ik het goed heb.... 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PKH9GRjtdtdrmO1GodLg-WXvUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/no8AMcYkilXlbF9pLmb0l0zh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:20:
Hmm na een half uur wachten en alles gereset te hebben laad de auto wel. Maar volgens mij super traag, 1 fase als ik het goed heb.... 🤔

[Afbeelding]
1 fase 16A.. zou ook aan de paal of aan je kabel kunnen liggen. Reken maar op niet meer dan 5% bijladen in een uur. Als het niet de paal of kabel is dan is er iets met je on board charger (OBC). Je zou dan snelladen kunnen proberen want die gebruikt de omvormer niet.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 31-12-2023 15:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
Heb even een andere paal gepakt als test en nu weer netjes 3 fase. De boel lijkt dus weer te werken. Wat een gedoe dan gelijk, zeeker zo op oudjaarsdag bij vrienden 😁. In iedergevak bedankt allen, wordt gewaardeerd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7bL_zsoyDjlp7YifQmmqvnfBsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0TLVTxsS9lCmguL2nX9y8py.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Juancho op 31-12-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

Het jaar loopt ten einde. Dus heb ik van het afgelopen jaar alle kWh-en die de auto opgezogen heeft bij elkaar geteld en dat gedeeld door het aantal afgelegde kilometers:

21.57 echte kWh/100km. De GOM van de auto denkt er anders over, maar ja die telt veel van de verbruikte energie niet mee. Zo kan ik het ook. Anyway, volgens de EV-database zit dat verbruik wel binnen de normaal te verwachten range en mijn rijgedrag zou ik nou ook weer niet als "rustig" typeren, dus niet geheel onverwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08
@mausy5043 Niet helemaal fair, want nu tel je laadverlies mee en evt conditioneren via de laadpaal. Logisch om mee te tellen uiteraard, maar dat kan je auto nooit voorspellen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

Ophidian schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:33:
@mausy5043 Niet helemaal fair, want nu tel je laadverlies mee en evt conditioneren via de laadpaal. Logisch om mee te tellen uiteraard, maar dat kan je auto nooit voorspellen.
Ik vind dat je je met die instelling een beetje rijk zit te rekenen hoor.

Tuurlijk moet ik de laadverliezen etc. meetellen. Daar heb ik toch ook voor betaald?
Als we zo gaan beginnen kan ik ook wel zeggen dat je verwarming, koeling, de radio, de verlichting en ga zo maar door niet mee mag tellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
mausy5043 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:40:
[...]

Tuurlijk moet ik de laadverliezen etc. meetellen. Daar heb ik toch ook voor betaald?
Als we zo gaan beginnen kan ik ook wel zeggen dat je verwarming, koeling, de radio, de verlichting en ga zo maar door niet mee mag tellen.
Mee eens; de auto zou in principe kunnen meten wat er gebruikt wordt aan voorverwarmen en 't meeste van de laadverliezen ook. Alleen het verlies in de laadpaal en kabel niet.

Voor mijn XC40 SM ER MY2024 vanaf 15 september:
Afstand: 7.300 km
Verbruik boordcomputer: 184 Wh/km
Verbruik werkelijk: 206 Wh/km
Snelheid: 59 km/u gemiddeld
Bereik: 420 km gemiddeld
Accu 100% laden: 84,7 kWh gemiddeld, tov 79 kWh netto capaciteit is dat 7,2% voor laadverlies. Voorverwarmen 0,5%.
Laden: 28 keer, mediaan van 15 naar 90%. 80% thuis geladen. 93% 3-fase, 7% snelladen.
Laadkosten: 13 cent/kWh gemiddeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
Hebben wij met onze dikke diesels ook zo scherp over ons verbruik geoordeeld?

Als je een jaartje hebt gereden, weet je niet beter 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Nu online
Luisterlijk schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:51:

Nee, en daarom vind ik dat gebash op evs die veel gebruiken zo jammer. Het is toch logisch dat een zware grote auto meer verbruikt dan een relatief kleine compacte. Dat is bij benzine en diesel auto's volledig geaccepteerd maar ho maar als een iX3 meer verbruikt dan een i4. Of dat en EX90 meer meer verbruikt dan een EX30. Dat vind ik vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mausy5043 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:40:
[...]

Misschien nog eens lezen wat ik zeg. Logisch om mee te rekenen, maar je boordcomputer kan daar niet voor corrigeren. Die meet wat er de accu in gaat, niet wat er via de laadpaal binnenkomt.

Niet meteen zo fel als je niet goed leest…

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
Luisterlijk schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:51:
Challenge accepted :D Ik heb nu 20 jaar van al m'n auto's en motoren al bijgehouden, zelfs als ik een leaseauto had.
Volvo 340 GL 1.4 benzine: 3 jaar, 59 kkm, 123x getankt
Volvo S60 D5 diesel: 8 jaar, 204 kkm, 191x getankt
BMW R1200GS 2005: 3 jaar, 24 kkm, 77x getankt
BMW R1200GS 2006: 1 jaar, 3 kkm, 9x getankt
Volvo V60 T3: 10 jaar, 172 kkm, 191x getankt
BMW R1200GS 2014: 9 jaar, 29 kkm, 88x getankt en counting
VW Polo 1.2 Tdi diesel (lease): 2,5 jaar, 81 kkm, 107x getankt
Volvo V40 D4 diesel (lease): 2 jaar, 68 kkm, 65x getankt
BMW i3 elektrisch: 4 jaar, 96 kkm, 910x geladen en counting
Volvo XC40 elektrisch: 3,5 maand 7 kkm, 28x geladen en counting

Het (werkelijke) energieverbruik van de elektrische auto's valt juist heel erg mee tov benzine of diesel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl2jE6xLjp13UlfYXcgIPC9OvPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tsH9WA2AJL4Ig8PJ03udu0TW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
DrBOB101 schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:31:
[...]

Challenge accepted :D Ik heb nu 20 jaar van al m'n auto's en motoren al bijgehouden, zelfs als ik een leaseauto had.
Volvo 340 GL 1.4 benzine: 3 jaar, 59 kkm, 123x getankt
Volvo S60 D5 diesel: 8 jaar, 204 kkm, 191x getankt
BMW R1200GS 2005: 3 jaar, 24 kkm, 77x getankt
BMW R1200GS 2006: 1 jaar, 3 kkm, 9x getankt
Volvo V60 T3: 10 jaar, 172 kkm, 191x getankt
BMW R1200GS 2014: 9 jaar, 29 kkm, 88x getankt en counting
VW Polo 1.2 Tdi diesel (lease): 2,5 jaar, 81 kkm, 107x getankt
Volvo V40 D4 diesel (lease): 2 jaar, 68 kkm, 65x getankt
BMW i3 elektrisch: 4 jaar, 96 kkm, 910x geladen en counting
Volvo XC40 elektrisch: 3,5 maand 7 kkm, 28x geladen en counting

Het (werkelijke) energieverbruik van de elektrische auto's valt juist heel erg mee tov benzine of diesel.
[Afbeelding]
Leuk staatje, maar waar het mij om ging is dat velen niet lijken te begrijpen wat we eigenlijk doen in een ev. Al die brandstofmotoren, op welk voertuig ook, waren vooral bezig om zichzelf aan het draaien te houden. Voortbewegen was bijzaak. Joules genoeg in de tank.....

Dat is bij EV's andersom. Alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:34
Het is inderdaad vreemd dat bij een ICE het volume van het product wordt aangegeven als verbruik. Realistischer zou zijn om de verbruikte joules aan te geven (of een andere gelijkwaardige eenheid).

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Microstar schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:31:
Het is inderdaad vreemd dat bij een ICE het volume van het product wordt aangegeven als verbruik. Realistischer zou zijn om de verbruikte joules aan te geven (of een andere gelijkwaardige eenheid).
Een liter kun je ook omrekenen naar hoeveelheid energie. Maar daar zal wel variatie inzitten door de samenstelling. 1 liter diesel = 35,9 MJ; 1 liter benzine = 32,2 MJ
1 kWh elektriciteit = 3,6 MJ...dat is dan weer een vast gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Juancho schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:26:
Heb even een andere paal gepakt als test en nu weer netjes 3 fase. De boel lijkt dus weer te werken. Wat een gedoe dan gelijk, zeeker zo op oudjaarsdag bij vrienden 😁. In iedergevak bedankt allen, wordt gewaardeerd!

[Afbeelding]
Zie mijn bericht van 23 december, exact hetzelfde. Ik herken de situatie, zeer frustrerend! Gelukkig is het ‘vanzelf’ opgelost!

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Bartelomeus schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:39:
Hulp gevraagd, vandaag dagje Maastricht. Staan nu op de ANWB te wachten. Auto wil nergens laden (Fastned, Shell rexcharge, 11kw lader) iemand tips??? We staan met 5% in de batterij stil en moeten nog 150km……
@Juancho , deze dus! Onverklaarbaar!

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-09 18:48
Gisteren even moeten snelladen bij een supercharger van Tesla in België (Lokeren) met mijn Volvo XC40 my21. Ondanks een accu die bij aankomst 24% had, de locatie die was ingevoerd en een accu die normaal dus was voorbereid op snelladen, kwam de snelheid niet boven 75kwh. Iemand hier ervaring mee? Gebruik met enige regelmaat snelladers en ook die van Tesla, maar deze ervaring is nieuw voor mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjaak Speer op 01-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Sjaak Speer schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:01:
Gisteren even moeten snelladen bij een supercharger van Tesla in België (Lokeren) met mijn Volvo XC40 my21. Ondanks een accu die bij aankomst 24% had, de locatie die was ingevoerd en een accu die normaal dus was voorbereid op snelladen, kwam de snelheid niet boven 75kwh. Iemand hier ervaring mee? Gebruik met enige regelmaat snelladers en ook die van Tesla, maar deze ervaring is nieuw voor mij.
Dat is een V2 Supercharger. Als er iemand naast je stond wordt er 150 kW gedeeld. Dus 75 kW, geen kWh ;)

[ Voor 77% gewijzigd door DrBOB101 op 01-01-2024 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
Ja hoor, gebeurt regelmatig. Ook bij fastned. (Bij Ionity nog niet beleefd). Reden kom je vaak niet achter en kan van alles zijn. Je auto is niet waarschijnlijk de reden. Vaak zit het gewoon in congestie of instellingen bij de stations.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
Ik heb dit gehad bij een tankstation in Duitsland toen ik de auto een week had. Analyse leerde dat het in mijn geval zat in een haperende financiële koppeling tussen mijn verse pas (newmotion) en ENW de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Voor iedereen die toe is aan nieuwe banden.. zorg dat je geen Michelin Cross Climate krijgt. Dit zijn C label banden en zorgen echt voor een veel hoger verbruik. Afgelopen zomer naar Italië met vouwwagen en rond de 100km/h een gemiddeld verbruik van 24,5kwh/100km. Nu naar wintersport en ca 120km/h gereden en een verbruik van 31kwh/100km. Eerste deel wat wind, niet bijzonder koud. Vorig jaar met dezelfde rijstijl 23,5kwh/100km. Ik kan hier echt om janken (bij wijze van spreken). Ga echt met de lease hierover in gesprek. Waarom c label banden als er standaard a label op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
mich78 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:24:
Voor iedereen die toe is aan nieuwe banden.. zorg dat je geen Michelin Cross Climate krijgt. Dit zijn C label banden en zorgen echt voor een veel hoger verbruik. Afgelopen zomer naar Italië met vouwwagen en rond de 100km/h een gemiddeld verbruik van 24,5kwh/100km. Nu naar wintersport en ca 120km/h gereden en een verbruik van 31kwh/100km. Eerste deel wat wind, niet bijzonder koud. Vorig jaar met dezelfde rijstijl 23,5kwh/100km. Ik kan hier echt om janken (bij wijze van spreken). Ga echt met de lease hierover in gesprek. Waarom c label banden als er standaard a label op zit?
Als ik op Autoweek kijk dan zijn de Michelin CC2 banden A en B, geen C....

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
mich78 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:24:
Kun je aangeven waar je dat leest van dat c-label? Met wat voor bandenspanning heb je gereden? Dat heeft meer invloed op je verbruik dan het merk of type. En wat was je gemiddelde snelheid? Kun je schermafbeeldingen delen? Dan kijken we even mee.

Ik heb net nieuwe laten monteren mede omdat ze zo lekker economisch rijden. Misschien mis ik iets, maar c-label heb ik nog nergens eerder gelezen over deze wereldband.

Ze zijn 60.000 km meegegaan onder mijn XC40P6, waarvan 15.000 met caravan van 1500 kg.

[ Voor 12% gewijzigd door Luisterlijk op 02-01-2024 05:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 22:27
Vulcan750 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:08:
Er zijn verschillende CrossClimate 2 banden te koop, de ene met A-B label, de andere met C-B label.
Goed opletten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Het probleem is dat bij deze supercharger in Lokeren de CCS stekker niet correct in Google Maps staat waardoor de auto dit niet als snellader herkent en dus niet gaat voorverwarmen. Via ‘bewerking voorstellen’ kun je proberen Google er toe te bewegen dit aan te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOUtNtVaR23iezVg1_tL25p0J48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3X4yjcZrWqq21E1eB0QnWgg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Vulcan750 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:08:
[...]

hmmm... zit nu eens te kijken, en zie idd dat voor de maat die op de xc40 met 19" wielen moet 2 varianten zijn.

De ene is idd zuiniger dan de andere, maar wat vooral interessant is dat de duurdere van die 2, behalve dat de duurdeere van die 2 ook stiller is volgens de beschrijving (heeft een speciale geluidsdempende laag). En ik heb idd sinds mijn laatste bandenwissel toch een stuk meer bandengeluid..

Had er al eens naar gekeken, maar omdat ik Cross Climate 2 op zag staan dacht ik dat het dezelfde band is, maar ik denk idd dat er nu door de leasemij goedkopere banden op gezet zijn. Is idd wel goed om in de gaten te houden bij een bandenwissel...

Verschil in verbruik is me nog niet opgevallen, maar ik vind verbruik ook zo enorm varieren bij de verschillende omstandigheden dat ik ook niet zou weten hoe ik dat goed zou moeten meten...

[ Voor 6% gewijzigd door Kammika op 02-01-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb met ongunstigere omstandigheden gereden en toen een lager verbruik (skibox achterop de trekhaak, kouder weer. En nu een ver hoger verbruik. Ik merkte het in NL ook. Met de Pirelli altijd rond de 23 gemiddeld en sinds de Michelin tegen de 28.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:11
JTHZZ schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Het probleem is dat bij deze supercharger in Lokeren de CCS stekker niet correct in Google Maps staat waardoor de auto dit niet als snellader herkent en dus niet gaat voorverwarmen. Via ‘bewerking voorstellen’ kun je proberen Google er toe te bewegen dit aan te passen.
[Afbeelding]
Veel succes daarmee. Bij m'n reis naar Spanje miste Google Maps ook een Tesla SuC om diezelfde reden. Hij kwam niet in de zoekresultaten en als ik op naam zocht vond ik hem wel maar stond hij als niet compatibel. Gelukkig had ik 'm via ABRP en de Tesla app wel gezien dus ik wist dat hij er was en dat hij gewoon werkte. Toen ook tot 3x toe een wijziging aangevraagd in GM maar nooit reactie gekregen en nooit aangepast.

Dat was het leuke toch aan Waze, daar wordt zoiets onmiddellijk aangepast of doe je het zelf. Helaas loopt Waze op alle overige zaken eindeloos achter op AAOS.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 20:21
caspervc schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:57:
[...]

Uit interesse: hoe hard rijd je dan?
Overigens merk ik dat met mijn benzine v40 ook. Laatst 100km op en neer. Wind mee heen en 107 resulteerde in een stille en nette 1:18,3 terwijl terug wind fors tegen een 130 op de cc resulteerde in 1:12,7. Toch ook zo'n 30% verschil...
Beide ritten waren overdag. Ik reed met 105 km/u op de teller.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 20:21
Tranquility schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Er zijn verschillende CrossClimate 2 banden te koop, de ene met A-B label, de andere met C-B label.
Goed opletten dus.
Het verschil zit in de snelheidscode. De ene is H en de andere V. Beide zijn voor de (X)C40 goed, want die kan toch niet sneller dan 180 km/u. Het prijsverschil is relatief klein. Ik zou dan de zuinigste kiezen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Largamelion schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:45:
[...]
Veel succes daarmee. Bij m'n reis naar Spanje miste Google Maps ook een Tesla SuC om diezelfde reden. Hij kwam niet in de zoekresultaten en als ik op naam zocht vond ik hem wel maar stond hij als niet compatibel. Gelukkig had ik 'm via ABRP en de Tesla app wel gezien dus ik wist dat hij er was en dat hij gewoon werkte. Toen ook tot 3x toe een wijziging aangevraagd in GM maar nooit reactie gekregen en nooit aangepast.

Dat was het leuke toch aan Waze, daar wordt zoiets onmiddellijk aangepast of doe je het zelf. Helaas loopt Waze op alle overige zaken eindeloos achter op AAOS.
Mijn ervaringen zijn wisselend maar ik denk dat het veel uitmaakt hoe vaak het gemeld wordt. Lijkt me ook niet gewenst als iets op basis van 1 melding meteen wordt aangepast. Daarnaast is er via het Duitse Polestar forum via Polestar een directe link met Google waar zulke wijzigingen kunnen worden doorgegeven. Mijn ervaring daarmee is beter.Weet alleen niet of je zonder account toegang hebt:
https://docs.google.com/s...sC-bu09s/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
JTHZZ schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Mijn ervaringen zijn wisselend maar ik denk dat het veel uitmaakt hoe vaak het gemeld wordt. Lijkt me ook niet gewenst als iets op basis van 1 melding meteen wordt aangepast. Daarnaast is er via het Duitse Polestar forum via Polestar een directe link met Google waar zulke wijzigingen kunnen worden doorgegeven. Mijn ervaring daarmee is beter.Weet alleen niet of je zonder account toegang hebt:
https://docs.google.com/s...sC-bu09s/edit?usp=sharing
Grappig, ik open die link en zie onmiddellijk degene staan waarover ik het had (rij 7). Eindelijk dan toch aangepast via die Google sheet vermoed ik, via Google zelf heb ik echt nooit reactie gehad op mijn requests (niet alleen voor laadstations btw).

Het is trouwens makkelijk te verifiëren voor een editor door even in de Tesla app te kijken of de reviews en foto's op GM zelf te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Tranquility schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:02:
[...]
Goed opletten dus.
Ja, ik zie het, was me nooit eerder opgevallen. Zeker verwarrend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
mich78 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:08:
Ik heb met ongunstigere omstandigheden gereden en toen een lager verbruik (skibox achterop de trekhaak, kouder weer. En nu een ver hoger verbruik. Ik merkte het in NL ook. Met de Pirelli altijd rond de 23 gemiddeld en sinds de Michelin tegen de 28.
Dat is een erg groot verschil! 😯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Venomer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:14:
Het verschil zit in de snelheidscode. De ene is H en de andere V. Beide zijn voor de (X)C40 goed, want die kan toch niet sneller dan 180 km/u. Het prijsverschil is relatief klein. Ik zou dan de zuinigste kiezen.
Ik wist al langer van het bestaan van verschillende labels CrossClimate2 banden omdat ik op zoek was naar nieuwe banden voor de winterwielen van mijn Ampera-e. Toen zag ik al dat er verschillende labels waren voor dezelfde band maar dan in maat 215/50/R17. Idem dus in de maat voor de XC40. Zo heb je ook CrossClimate2 banden met en zonder velgrandbescherming. Ik kies altijd met. Niet alleen om de kans op velgrandschades te minimaliseren, ik vind het ook mooier.

Snelheidscode is gerommel in de marge. Ze zijn zo'n beetje allemaal sneller "rated" dan de topsnelheden van de meeste EV's, behalve Tesla's dan. Ander nadeel dat ik regelmatig hoor is dat de CrossClimates niet zo stil zijn en toch behoorlijk duur. Een goed alternatief is de Hankook Kinergy 4S2 X H750A. Deze zou fractioneel minder presteren in de sneeuw i.v.t. de CC2, maar weer een stuk beter in de regen. Beter toegespitst voor ons klimaat dus. En flink goedkoper ook. Ze zijn goed getest door de eerder genoemde tyrereview site, doorgaans vlak onder de CC2. En Hankook is al een tijdje een A-premium merk.

Op mijn Ampera-e zitten nu nog Bridgestone Blizzak LM500 herriemakers met zo'n 3 mm resterend profiel, maar die ga ik niet meer vervangen aangezien ik de Ampera-e binnenkort toch wil gaan inruilen voor waarschijnlijk een XC40. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Vandaag voor het eerst een irritant probleem met mijn C40, vanmorgen kon ik al niet voorverwarmen en dat bleek te komen doordat de auto offline was. Ik moest naar de zaak dus de weg was bekent. Resetten gaf geen oplossing dus bij de dealer langsgegaan en daar is de boel weer gereset. Op de terugweg vlak bij huis echter weer offline. Iemand suggesties?

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 13:58
Hoi allemaal, Donderdag mag ik mijn C40 op gaan halen in Zeist, ik heb echter nog geen laadpas ontvangen van mijn leasemaatschappij. Krijg ik bij de auto een laadpas die ik bij openbare palen kan gebruiken enzo?

Dit is onze eerste elektrische auto en ik weet niet zo goed hoe dit normaal in z'n werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Gutanoth schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:17:
Hoi allemaal, Donderdag mag ik mijn C40 op gaan halen in Zeist, ik heb echter nog geen laadpas ontvangen van mijn leasemaatschappij. Krijg ik bij de auto een laadpas die ik bij openbare palen kan gebruiken enzo?

Dit is onze eerste elektrische auto en ik weet niet zo goed hoe dit normaal in z'n werk gaat.
bij de volvo zat altijd een laadkaart, maar ze zijn net overgestapt naar een andere provider, waar je de laadpas aan kunt vragen. Ik weet dus niet of die in de auto ligt. Zou ik even bij de dealer navragen

Bij veel laadpalen kun je ook met QR code betalen.

Maar kun je niet beter je leasemaatschappij bellen met verzoek of ze gelijk die pas versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Kammika schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:41:
[...]

bij de volvo zat altijd een laadkaart, maar ze zijn net overgestapt naar een andere provider, waar je de laadpas aan kunt vragen. Ik weet dus niet of die in de auto ligt. Zou ik even bij de dealer navragen

Bij veel laadpalen kun je ook met QR code betalen.

Maar kun je niet beter je leasemaatschappij bellen met verzoek of ze gelijk die pas versturen?
De auto zou vandaag pas op kenteken gezet worden, wat betekent dat de pas vandaag pas aangevraagd kan worden. Nou ben ik van plan donderdag veel te rijden, dus hoop dat hij dan alsnog binnen is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:34
Off topic: het is sowieso verstandig om een aantal laadpassen aan te vragen (zonder abonnement) om verassingen te voorkomen.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Gutanoth schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:46:
[...]

De auto zou vandaag pas op kenteken gezet worden, wat betekent dat de pas vandaag pas aangevraagd kan worden. Nou ben ik van plan donderdag veel te rijden, dus hoop dat hij dan alsnog binnen is :P
zal wel per leasemaatschappij verschillen, maar bij mij konden ze al aanvragen toen het serienummer van de auto bekend was...

Anyway: Zonder betaalpas wat omslachtiger, want dan moet je QR code betalingen doen, of via de app van de aanbieder.. maar is voor een paar dagen wel te overzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Kammika schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:53:
[...]

zal wel per leasemaatschappij verschillen, maar bij mij konden ze al aanvragen toen het serienummer van de auto bekend was...

Anyway: Zonder betaalpas wat omslachtiger, want dan moet je QR code betalingen doen, of via de app van de aanbieder.. maar is voor een paar dagen wel te overzien...
Zeker te overzien! Wist niet dat qr ook een optie was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Populaire auto rijden we schijnbaar: op plaats twee in Tweakers nieuws.
Toen ik 4 jaar geleden m'n eerste elektrische auto kocht had ik berekend dat ik bij de eerste 1% autoprivébezitters zat die elektrische reed. De verhouding lease/privé voor elektrische auto's zal nu wel heel anders liggen. Jammer dat dat er niet bij staat. Maar hard gaat het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJdeG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-01-2024
Ik heb sinds een jaar een c40 recharge met een opgegeven accucapaciteit van 69 kWh. Daarvan zou 67 kWh beschikbaar zijn. Echter, ook direct na ingebruikname was de capaciteit niet meer dan 63kWh. Terug naar de dealer gegaan, maar die vond dat heel normaal. Nu, na 42000 km is de capaciteit inmiddels gedaald naar 59 kWh. Het maximale bereik ligt inmiddels onder de 300 km, bij 20 kWh/100 km. Als ik tegenwind heb ga ik van pure ellende maar achter een grote auto rijden om extra laadtijdverlies te voorkomen. Herkent iemand dit of heb ik gewoon pech en houdt de dealer me aan het lijntje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
HJdeG schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:44:
Ik heb sinds een jaar een c40 recharge met een opgegeven accucapaciteit van 69 kWh. Daarvan zou 67 kWh beschikbaar zijn. Echter, ook direct na ingebruikname was de capaciteit niet meer dan 63kWh. Terug naar de dealer gegaan, maar die vond dat heel normaal. Nu, na 42000 km is de capaciteit inmiddels gedaald naar 59 kWh. Het maximale bereik ligt inmiddels onder de 300 km, bij 20 kWh/100 km. Als ik tegenwind heb ga ik van pure ellende maar achter een grote auto rijden om extra laadtijdverlies te voorkomen. Herkent iemand dit of heb ik gewoon pech en houdt de dealer me aan het lijntje?
Uit nieuwsgierigheid: Waarmee lees je de SOH uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:09

De meeste laadpaal-exploitanten hebben een eigen app, waar je je creditcard aan kunt koppelen, en dan kunt laden. Je kunt kijken op de laadpaal dicht bij je huis, en de app van die provider nemen. Hetzelfde geld voor laadpalen onderweg: neem de shell recharge app of de fastned app, dan ben je klaar voor veel kilometers…. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
Reneb schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:06:
Vandaag voor het eerst een irritant probleem met mijn C40, vanmorgen kon ik al niet voorverwarmen en dat bleek te komen doordat de auto offline was. Ik moest naar de zaak dus de weg was bekent. Resetten gaf geen oplossing dus bij de dealer langsgegaan en daar is de boel weer gereset. Op de terugweg vlak bij huis echter weer offline. Iemand suggesties?
Ditbis helaas ook niet het sterkste punt volvo.... ga je helaas nog vaak meemaken. In grensgebieden is het te begrijpen omdatber van provider moet worden gewisseld. Binnen een land gebeurt het echter ook en zit je soms dagen zonder verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Helemaal adequate getallen in deze tijd van het jaar. Niets mis met jouw auto. Identiek aan de mijne (ook na 2 jaar nog geen verminderingen.

Maar, on the bright side, je gaat er aan wennen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk

Dan ben ik bang dat je wel een dingetje hebt. Dit had je voor kunnen bereiden. Laadpasjes kun je links en rechts gratis krijgen, maar dat duurt altijd even. Daarnaast wordt het nog een hele studie als je prive wilt gaan betalen

Zekerheid kun je nu regelen door een account te maken bij Bump (Franse site) dan kun je vanavond nog laden. Creditcards aan de paal betaal je door je oren. De laadapp van Volvo wil je ook biet gebruiken, maar helpt je wel uit de brand..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Naast de opmerking van @Tranquility; wat volgens mij bij onze Volvo's (nog) niet kan. Ik ben benieuwd naar je meetmethode. Hoe heb je de capaciteit bepaald?
Als ik de capaciteit op m'n grootste (in procenten, van 1 tot 90%) laadsessie van m'n XC40 MY2024 ER bereken: 201 Wh/km (boordcomputer) * 301.2 km / 89% verbruikt en geladen * 100% = 68024 Wh
Twee andere sessies (beide van 7-90%) kom ik op 79,4 en 73,4 kWh capaciteit uit als ik bovenstaande methode volg. Als ik alle significante laadsessies neem kom ik gemiddeld op 75,8 kWh uit. Die 68,0 is om welke reden dan ook veruit de laagste.
De netto capaciteit zou 79 kWh moeten zijn. Gemiddeld heb ik 85,2 kWh nodig om een volle accu te laden. Dat zegt me meer dan die getallen hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door DrBOB101 op 02-01-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutanoth
Luisterlijk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Dan ben ik bang dat je wel een dingetje hebt. Dit had je voor kunnen bereiden. Laadpasjes kun je links en rechts gratis krijgen, maar dat duurt altijd even. Daarnaast wordt het nog een hele studie als je prive wilt gaan betalen

Zekerheid kun je nu regelen door een account te maken bij Bump (Franse site) dan kun je vanavond nog laden. Creditcards aan de paal betaal je door je oren. De laadapp van Volvo wil je ook biet gebruiken, maar helpt je wel uit de brand..
Waarom een studie als ik privé ga betalen? Onze accountant vertrouwt mij genoeg dat ik alleen het afschrift van mijn bank hoef te tonen om het bedrag vergoed te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
Gutanoth schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:04:
[...]

Waarom een studie als ik privé ga betalen? Onze accountant vertrouwt mij genoeg dat ik alleen het afschrift van mijn bank hoef te tonen om het bedrag vergoed te krijgen
Heel veel laadpaalaanbieders hebben ook de mogelijkheid om via app te laden/betalen. Kijk even bij jezelf in de buurt wie de laadpalen beheert. Hier in Limburg is veel Vattenfall, middels de Incharge app van Vattenfall kun je eenvoudig laden dmv het scannen van de QR code op de paal. Ook snelladen bij Tesla is een optie, Tesla app downloaden, creditcard koppelen en gaan! Na iedere laadsessie bij Tesla krijg je een factuur in de app met de exacte laaddetails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
jorisjansen3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:17:
[...]

De meeste laadpaal-exploitanten hebben een eigen app, waar je je creditcard aan kunt koppelen, en dan kunt laden. Je kunt kijken op de laadpaal dicht bij je huis, en de app van die provider nemen. Hetzelfde geld voor laadpalen onderweg: neem de shell recharge app of de fastned app, dan ben je klaar voor veel kilometers…. Succes!
Let bij Shell wel even op het kleeftarief sinds medio december bij sommige palen! Je zou niet de eerste zijn die s avonds zijn auto aan de paal hangt en de ochtend erna ruim 20 euro aan kleefboete moet betalen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
[...]

Met vertrouwen heeft het niets te maken. Met prive betalen bedoel ik dat het jouw kosten worden. Dan wil je de laagste prijs.

Dat vergt studie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
[...]

Pak dan de Shell recharge app, kun je je gewone bankrekening aan koppelen en je cc, deze app kun je bij alle palen (snelladers langs de snelweg en publieke laders in de woonwijken) gebruiken. Je krijgt elke maand een factuur die je weer door kan sturen naar je accountant ;)

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ik blijf houden dat de rechterspiegel soms niet in de juiste hoogte terug komt na achteruitrijden. De ene keer meer dan de andere keer, hij staat dan te hoog (dus gaat te ver door). Gekke is dat hij door op 1 te drukken, wel de juiste positie inneemt. Volvo dealer heeft er al eens naar gekeken, maar kan niks geks vinden. Andere dit probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
DPPSchoenmaker schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:35:
[...]

Pak dan de Shell recharge app, kun je je gewone bankrekening aan koppelen en je cc, deze app kun je bij alle palen (snelladers langs de snelweg en publieke laders in de woonwijken) gebruiken. Je krijgt elke maand een factuur die je weer door kan sturen naar je accountant ;)
Werkt die app ook met de equans palen in mijn wijk? Equans verwijst me naar de "easy charging quality" app

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
Gutanoth schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Werkt die app ook met de equans palen in mijn wijk? Equans verwijst me naar de "easy charging quality" app
ik zou dat hier vragen. Dat is een heel topic gespecialiseerd in dit soort vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

De LM stuurt je vaak vooraf een laadpas, maar momenteel is post vaak sterk vertraagd.
Ik kreeg ook een kaartje voor kerst dat op 20-12 al was verzonden vandaag pas binnen.

Mogelijk levert Volvo een laadpas bij de wagen, anders je LM bellen (werkt helaas niet bij leaseplan, daar moet je appen of mailen) en en vragen of de pas al verzonden is en zoniet, hoe je dan de eerste keren kunt laden.
Overigens leveren ze hem vaak al wel volgeladen af (afhankelijk van de afspraken tussen LM en dealer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Gutanoth schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:46:
[...]

Nee, niet altijd waar. Ik kreeg van LEaseplan al 2 maanden tevoren een tijdelijke laadpas waar het kenteken door het bestelnummer vervangen was, die was 4 maanden geldig.
Lang zat tot de echte pas er was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Iemand ervaring met het huren van sneeuwkettingen in België voor de XC40? Weekje Oostenrijk gepland eind februari maar vind het wat een zotte investering om er te kopen. Zeker omdat ik al zowat m'n hele leven naar de bergen rijd en ze er letterlijk nog maar 1x op heb hoeven te leggen (en toen faalden we er nog in ook).

We rijden ook met z'n drieën dus als ik er huur kunnen we dat mooi delen door 3, bij aankoop is dat ook weer iets lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 10:56
Largamelion schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:38:
Iemand ervaring met het huren van sneeuwkettingen in België voor de XC40? Weekje Oostenrijk gepland eind februari maar vind het wat een zotte investering om er te kopen. Zeker omdat ik al zowat m'n hele leven naar de bergen rijd en ze er letterlijk nog maar 1x op heb hoeven te leggen (en toen faalden we er nog in ook).

We rijden ook met z'n drieën dus als ik er huur kunnen we dat mooi delen door 3, bij aankoop is dat ook weer iets lastiger.
Auto5 verhuurt ze zover ik weet. Maar de prijs is aan het einde meestal duurder dan ze zelf te kopen.
Maar checken kan men het altijd.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:57
Largamelion schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:38:

Ik weet dat Bosthon Sport in Houthalen veel heeft liggen (ook dakdragers/dakkoffers). Prijs is afhankelijk van welk type sneeuwketting je wilt.

https://www.sneeuwkettingenhuren.be

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabalA!
  • Laatst online: 16-09 22:48

KabalA!

[ No-Life ]

Ik had hetzelfde. Leasemaatschappij gebeld en die konden wel zien dat de pas aangevraagd was en ook wat het pasnummer is/ zou worden. Zij raadde toen aan om "Smoov" te installeren, dat laadpasnummer toe te voegen en dan kan je via de app de laadsessie starten.

Uiteindelijk had ik het niet nodig omdat mn pas de dag voor levering binnen was :)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
tovertover schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:51:
[...]

Auto5 verhuurt ze zover ik weet. Maar de prijs is aan het einde meestal duurder dan ze zelf te kopen.
Maar checken kan men het altijd.
Bij Auto5 had ik gekeken, daar stond 75€/week maar ze waren niet beschikbaar. Dat zou ons 25€ extra kosten pp, leek me anders een ideale oplossing.

Als ik nu echter alles verder invul dan zijn er wel beschikbaar in Oostakker in de periode dat ik weg ben, komt op 105€ (35€ pp). Ga ik zeker overwegen.

Edit: Pakt onze auto trouwens enkel loopvlakketingen? Die zijn namelijk een pak duurder merk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 03-01-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:42
DrBOB101 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:09:
Vandaag een nieuwe 'feature' gevonden. De radio start op met de zender waar m'n vrouw h'm altijd op heeft staan. De bugfix van de radio sneller opstarten moet dus nog even verder uitgewerkt worden.
Deze bug had ik 1,5 jaar geleden een tijdje in mijn P2 en het is vorige week weer opnieuw begonnen....

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:09
cyberdj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:28:
[...]

Let bij Shell wel even op het kleeftarief sinds medio december bij sommige palen! Je zou niet de eerste zijn die s avonds zijn auto aan de paal hangt en de ochtend erna ruim 20 euro aan kleefboete moet betalen 😀
Je zou wel de eerste zijn: blokkeer kosten zijn maximaal €12…
Pagina: 1 ... 218 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"