Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 22:48

KabalA!

[ No-Life ]

Afgezien van de hoogte van het bedrag is die kleefboete ergens wel bijzonder.
Aan de ene kant ben ik voor (wij hebben er hier ook 1 in de buurt die zn hybride gewoon het hele weekend laat staan...) maar de andere kant is ook dat we hier een paal hebben met 2 aansluitingen en maar 1 echte laadplek.
Als je dus de plek er naast pakt kun je prima laden en je staat gelijk op een gewone parkeerplek.
Je kleeft dus helemaal niks, maar betaald wel extra :/ Daarnaast is 4 uur nooit genoeg om vol te laden :S

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-09 17:48
Largamelion schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:16:
[...]

Bij Auto5 had ik gekeken, daar stond 75€/week maar ze waren niet beschikbaar. Dat zou ons 25€ extra kosten pp, leek me anders een ideale oplossing.

Als ik nu echter alles verder invul dan zijn er wel beschikbaar in Oostakker in de periode dat ik weg ben, komt op 105€ (35€ pp). Ga ik zeker overwegen.

Edit: Pakt onze auto trouwens enkel loopvlakketingen? Die zijn namelijk een pak duurder merk ik.
Er mogen inderdaad alleen loopvlakkettingen op. Ik heb zelf deze gekocht: https://www.vstore.nl/sneeuwketting-centrax-volvo. Ze kosten ruim 400 Euro. :(

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:57
Venomer schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Er mogen inderdaad alleen loopvlakkettingen op. Ik heb zelf deze gekocht: https://www.vstore.nl/sneeuwketting-centrax-volvo. Ze kosten ruim 400 Euro. :(
Ja die zijn redelijk prijzig. Ik heb de mijne tweedehands gekocht voor ongeveer de helft. Draagtas daarvan past trouwens perfect in de frunk.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 14:12
Gisteren zijn we na ruim 5 weken moe maar voldaan teruggekeerd uit Australie. De C40 heeft al die tijd bij Van der Valk Schiphol geparkeerd gestaan (die hebben een Sleep & Park arrangement - ideaal als je gaat vliegen: lekker eten, lekker slapen en zonder file-stress met de shuttle naar de vertrekhal terwijl je auto tot 31 dagen mag blijven staan - bij ons was het wat langer, maar daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan).
Ik zette de auto indertijd weg met 66% soc en bij terugkeer was het nog altijd 64%. Dat vind ik heel netjes na zo’n lange tijd in de kou en regen te hebben gestaan. Bovendien was de laatste update ook gedownload. De auto voelde ook helemaal niet klam aan.

Met de auto ging alles dus goed, maar voor ons zelf was het wel een cultuur- en thermoshock om in een koude, natte en winderige en grijze wereld terug te komen na al die tijd (geen dag uitgezonderd) met zon en temperaturen van 30 - 32 graden te hebben geleefd in een kleurrijke wereld. Zal ook wel weer wennen hoop ik…….

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-09 17:02
Na 3maanden de c40 gereden te hebben begint de achter aandrijfas nu enkele dagen flink herrie te maken bij hard accelereren hier al over gelezen.
Zou het kunnen dat de as ontworpen is voor model 2023 met 204 pk op de as en niet voor model 2024 met 246pk? Het lijkt wel of er speeling in is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Laatst online: 17-09 21:19
Boot schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:52:
Na 3maanden de c40 gereden te hebben begint de achter aandrijfas nu enkele dagen flink herrie te maken bij hard accelereren hier al over gelezen.
Zou het kunnen dat de as ontworpen is voor model 2023 met 204 pk op de as en niet voor model 2024 met 246pk? Het lijkt wel of er speeling in is gekomen.
Klinkt onnozel, maar check of je wiel goed vast zit... (geloof me, je maakt het mee)

Maar daarnaast wel balen hoor. Hoop dat men je vlot kan helpen, want dit komt staads vaker voor. Ook internationaal.
Mijn XC40P6 van eind "21 rijd nog als een zonnetje en heeft al 60.000 km door europa gereden (veel mét caravan) het kán echt goed, houd moed!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 13:58
Daar is hij dan!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtQzDiKAMklB6sBJVUje7VCaIkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BpkPyAQBmnjtKE7mecV6ZUX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OJUV3RRiNBU9OFnHrKdngXUN7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJs3bnkAcSu1hOjGEARickBo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnhHacfrfwgaCceB2lvt5s0459c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJpZFO8xqTqxM38PC8pvpXK3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 10:56
Gister avond bij thuis komst was de batterij op 87% en vanmorgen toen ik in de auto stapte was de batterij op 81%.
De auto was niet aangesloten en ik had geen timer voor de verwarming ingesteld. Ik heb wel vaker een verschil van 2 of 3% gezien, maar dat was na het voorverwarmen.
Waar kan dit aan liggen? Buiten temperatuur is al een tijd het zelfde (rond 6 a 7 graden sinds weken).
Maar zo´n groot verschil heb ik nog niet bij mij gezien.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
tovertover schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:56:
Gister avond bij thuis komst was de batterij op 87% en vanmorgen toen ik in de auto stapte was de batterij op 81%.
De auto was niet aangesloten en ik had geen timer voor de verwarming ingesteld. Ik heb wel vaker een verschil van 2 of 3% gezien, maar dat was na het voorverwarmen.
Waar kan dit aan liggen? Buiten temperatuur is al een tijd het zelfde (rond 6 a 7 graden sinds weken).
Dat is heel vreemd en zeke niet normaal! . Zie mijn post eerder vandaag: na 5 weken stilstand slechts 2% afname van soc. Heb ook eerder de auto wel eens week of 2 geparkeerd met minimale afname.

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 04-01-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Is het iemand al gelukt om meldingen van flitsmeister (start automatisch wanneer verbonden aan bluetooth) over de speakers van de c40 te laten horen? Ik luister muziek gewoon op de YouTube music app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:47
Vandaag is onze XC40 bij de dealer geweest voor de grote onderhoudsbeurt. Had vooral al even doorgegeven van die toch cq koude benen. Volgens de dealer is dit een erkent issue. Of eigenlijk is het geen issue want het komt mede door de warmtepomp die voor een wat andere klimaatregeling zorgt dan bijv een brandstof auto. De monteur had het zelf onlangs ook, zelfde klachten.

De technische uitleg is me nu al ontschoten maar helaas is er niks aan te doen. Behalve dst je het iets kan verminderen door de stand van je roosters aan te passen en niet de automatische stand te gebruiken. Jammer maar helaas. Net als @ron65 hebben ze ook wat temperatuur metingen gedaan maar konden ze geen verschil zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 04-01-2024 18:36 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Gutanoth schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:56:
Is het iemand al gelukt om meldingen van flitsmeister (start automatisch wanneer verbonden aan bluetooth) over de speakers van de c40 te laten horen? Ik luister muziek gewoon op de YouTube music app
Vraag is al vaker voorbij gekomen. Als je even zoekt vind hele het zo. Je moet ff wat aanpassen in de geluidsinstellingen van de app. HSP geloof ik.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 06:57
Juancho schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:33:
Vandaag is onze XC40 bij de dealer geweest voor de grote onderhoudsbeurt. Had vooral al even doorgegeven van die toch cq koude benen. Volgens de dealer is dit een erkent issue. Of eigenlijk is het geen issue want het komt mede door de warmtepomp die voor een wat andere klimaatregeling zorgt dan bijv een brandstof auto. De monteur had het zelf onlangs ook, zelfde klachten.

De technische uitleg is me nu al ontschoten maar helaas is er niks aan te doen. Behalve dst je het iets kan verminderen door de stand van je roosters aan te passen en niet de automatische stand te gebruiken. Jammer maar helaas. Net als @ron65 hebben ze ook wat temperatuur metingen gedaan maar konden ze geen verschil zien.
Maandag gaat mijn C40 naar de dealer voor een aantal zaken, ik zal dit ook aankaarten.

Wat is precies de tip om wel warme voeten te krijgen? Ik heb de volgende instellingen normaal gesproken aan staan:

Temperatuur: 21
Stand: Auto
Snelheid regeling: 2

Moet ik de stand Auto uitzetten en dan aangeven dat uit alle 3 de openingen lucht moet stromen? (voeten, midden en raam?) Of is alleen auto uitzetten al voldoende?
En maakt de snelheid daarbij nog uit?

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Luisterlijk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Ditbis helaas ook niet het sterkste punt volvo.... ga je helaas nog vaak meemaken. In grensgebieden is het te begrijpen omdatber van provider moet worden gewisseld. Binnen een land gebeurt het echter ook en zit je soms dagen zonder verbinding
Probleem is uit zichzelf opgelost, volgende dag was de auto weer online maar werkte Spotify niet meer. Opnieuw installeren bracht soelaas.

Gelukkig ook maar want mijn dealer had pas volgende week donderdag tijd om er naar te kijken. Ben blij dat alles weer werkt want ik zag mijzelf alweer rondrijden met een Shell stratenboek (bestaan die nog??:)) op schoot zoals vroeger.

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 12:35
Leuk begin van 2024 hier! :)

Heb bij een Volvo dealer in het noordoosten van het land een jonge Demo XC40 gevonden in precies de configuratie zoals ik hem hebben wil. Het is een XC40 Recharge Extended Range Plus met 19" in Vapour Gray geworden van oktober 2023. Met drie maanden oud nog geen 4.000km op de klok. Nagenoeg nieuw dus. Met als extra achter getint glas en gedeeltelijk kunstlederen zetels met sfeerverlichting. Scheelt toch zo'n €6000,- wanneer ik een gelijke nieuwe zou configureren.

Wat ook meespeelde is dat ik een acceptabel bod kreeg voor inruil van mijn huidige Ampera-e.

Hier wordt ik blij van! Waarschijnlijk over een week of twee ophalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGWoZsA2BlspTeEfWvyQ6BDbksE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4c3pbEeQJXvu9LHHJLlcwIXQ.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfDQHKREp_UWcfMyLgHZb3DNOQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djqfcUYadISaV225S7I7u6r6.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
Reneb schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Probleem is uit zichzelf opgelost, volgende dag was de auto weer online maar werkte Spotify niet meer. Opnieuw installeren bracht soelaas.

Gelukkig ook maar want mijn dealer had pas volgende week donderdag tijd om er naar te kijken. Ben blij dat alles weer werkt want ik zag mijzelf alweer rondrijden met een Shell stratenboek (bestaan die nog??:)) op schoot zoals vroeger.
Top dat het weer weg is, want de dealer had er helemaal niets mee gekund, is de ervaring. Ze kijken een keer stroef, lezen hem uit, mopperen op de laatste update en vragen de leasemaatschappij of ze de Tcam mogen vevangen. Ook vragen ze of je vaak in de wasstraat komt...... ze hebben er gewoon geen idee van wat ze mieten met deze klacht. In het ergste geval zeggen ze ook nog met droge ogen dat je de eerste bent die dit meldt.

Als je dan vraagt if ze de fora wel eens lezen zeggen ze: nee meneer, we blijven natuurlij wél professioneel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Luisterlijk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Ditbis helaas ook niet het sterkste punt volvo.... ga je helaas nog vaak meemaken. In grensgebieden is het te begrijpen omdatber van provider moet worden gewisseld. Binnen een land gebeurt het echter ook en zit je soms dagen zonder verbinding
Dit vind ik dan wel weer "grappig". Ik rijd een XC40 van het eerste uur en heb genoeg ellende meegemaakt, maar de keren dat we naar het buitenland gingen (Duitsland of België) ging de overgang van provider perfect, werkte naadloos. Mijn nieuwste Samsung telefoon had er een paar weken terug nog meer tijd voor nodig. Dus ik vind het juist een sterk punt van Volvo.

Maargoed, dit past mooi in het overzicht van onverklaarbare situaties. De ene auto doet dit, de andere dat. Tis gewoon soms puur op de gok.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 04-01-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Juancho schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:04:
[...]

Dit vind ik dan wel weer "grappig". Ik rijd een XC40 van het eerste uur en heb genoeg ellende meegemaakt, maar de keren dat we naar het buitenland gingen (Duitsland of België) ging de overgang van provider perfect, werkte naadloos. Mijn nieuwste Samsung telefoon had er een paar weken terug nog meer tijd voor nodig. Dus ik vind het juist een sterk punt van Volvo.

Maargoed, dit past mooi in het overzicht van onverklaarbare situaties. De ene auto doet dit, de andere dat. Tis gewoon soms puur op de gok.
Grappig ?

Wat ik schreef, is dat de korte onderbrekingen bij de grensovergang erg goed te begrijpen zijn en geen probleem vormen.

Het dagenlang zonder LTE rijden is een manco van de VOLVO's. Dat is echt een slecht punt van deze auto.

Nogmaals, grensovergangen doet hij uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Luisterlijk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Grappig ?

Wat ik schreef, is dat de korte onderbrekingen bij de grensovergang erg goed te begrijpen zijn en geen probleem vormen.

Het dagenlang zonder LTE rijden is een manco van de VOLVO's. Dat is echt een slecht punt van deze auto.

Nogmaals, grensovergangen doet hij uitstekend.
Excuses, ik las hrt verkeerd. Echter, dat dagen lang geen LTE hebben herken ik alleen vanuit de eerste maanden cq eerste jaar. Daarna eigenlijk super stabiel. Kan me het laatste jaar geen situatie meer voor de geest halen dat ik geen verbinding had. Ik vind de data connectie dus juist super stabiel. Dus verder doet het niks af van mn verhaal 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Juancho schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:39:
[...]

Excuses, ik las hrt verkeerd. Echter, dat dagen lang geen LTE hebben herken ik alleen vanuit de eerste maanden cq eerste jaar. Daarna eigenlijk super stabiel. Kan me het laatste jaar geen situatie meer voor de geest halen dat ik geen verbinding had. Ik vind de data connectie dus juist super stabiel. Dus verder doet het niks af van mn verhaal 😁.
Dat is plezierig voor je.

Ik tel in dit forum zo even snel een kleine 390 posts van mensen die een andere ervaring hebben. Ik ken dat niet van andere merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:07
Luisterlijk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:34:
[...]

Dat is plezierig voor je.

Ik tel in dit forum zo even snel een kleine 390 posts van mensen die een andere ervaring hebben. Ik ken dat niet van andere merken.
Had je nog tcam reset geprobeerd? Als bij mij internet wegvalt is dat altijd het 1e wat ik doe (naast de infotainment reset). Dan komt bij mij altijd de verbinding niet terug

En ik wil het voor Volvo niet goedpraten maar dat bij andere merken het gras groener is herken ik niet. Ik zit bij een werkgever met een groen (dus ev) leasebeleid. Ik hoor collega’s die met allerlei merken rijden met vage software problemen in hun auto (waaronder dat t merk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb

Reneb

Kammika schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Had je nog tcam reset geprobeerd? Als bij mij internet wegvalt is dat altijd het 1e wat ik doe (naast de infotainment reset). Dan komt bij mij altijd de verbinding niet terug

En ik wil het voor Volvo niet goedpraten maar dat bij andere merken het gras groener is herken ik niet. Ik zit bij een werkgever met een groen (dus ev) leasebeleid. Ik hoor collega’s die met allerlei merken rijden met vage software problemen in hun auto (waaronder dat t merk)
Als je met tcam reset verwijst naar de ontwasem knop ingedrukt houden, ja had ik geprobeerd maar hiermee gebeurde niets, ook niet na minuten indrukken ( zou 20 sec moeten zijn) en een zere vinger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
Gisteren mijn XC40 SMER Ultimate opgehaald. Eerste ritten van 1u+ gehad en meteen even de Autocharge bij Fastned aangezet. Tot nu toe al erg blij! Ik kwam van een V40 D2 en het rijdt vanzelfsprekend een stuk rustiger. Ik ga er zelf ook automatisch relaxter van rijden, terwijl een keer gas geven een lekker duwtje geeft.

Wat ik tot nu toe wel merk:
  • De koude benen/voeten merk ik ook, al weet ik niet of het me nu al was opgevallen zonder de berichten hier. Even spelen met de instellingen om het comfortabel te krijgen.
  • Draadloos laden van de telefoon lijkt hit&miss. Vanochtend mijn S23U in 75 minuten opgeladen van 34% naar 40%. Dat schiet niet op, dan beter de kabel.
  • Ik moet nog even goed zoeken naar de juiste instelling van de stoel om langer goed te zitten. Ik heb wat algemene handleidingen gevonden voor het instellen van je autostoel, maar als iemand hier nog XC40 of Volvo-specifieke tips voor heeft: graag!
  • In de handleiding staat iets voor een gast-profiel als een sleutel geen profiel heeft. Ik heb mijn eigen profiel nu aan de eerste sleutel gekoppeld, echter als ik met de tweede sleutel instap, pakt ie ook mijn profiel. Moet ik eerst handmatig een gast-profiel zelf toevoegen en deze koppelen aan de tweede sleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Kammika schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Dan weet je ook dat die reset er een aantal software versies nuet meer ingezeten heeft. Ik heb het de laatste maanden niet meer geprobeerd. Ik rijd gewoon op offline kaarten, dat gaat ook. Voor mijn vrouw is het wel bagger elke keer.

En daarbij.... zo vaak moeten resetten man, get serious. Dat ga je toch niet verdedigen door naar andere merken te wijzen? Het is gewoon slecht voor elkaar.

Moeten Samsung of Appel eens proberen, zo vaak geen bereik......

[ Voor 5% gewijzigd door Luisterlijk op 05-01-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
millerman_sf schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:29:
Gisteren mijn XC40 SMER Ultimate opgehaald. Eerste ritten van 1u+ gehad en meteen even de Autocharge bij Fastned aangezet. Tot nu toe al erg blij! Ik kwam van een V40 D2 en het rijdt vanzelfsprekend een stuk rustiger. Ik ga er zelf ook automatisch relaxter van rijden, terwijl een keer gas geven een lekker duwtje geeft.

Wat ik tot nu toe wel merk:
  • De koude benen/voeten merk ik ook, al weet ik niet of het me nu al was opgevallen zonder de berichten hier. Even spelen met de instellingen om het comfortabel te krijgen.
  • Draadloos laden van de telefoon lijkt hit&miss. Vanochtend mijn S23U in 75 minuten opgeladen van 34% naar 40%. Dat schiet niet op, dan beter de kabel.
  • Ik moet nog even goed zoeken naar de juiste instelling van de stoel om langer goed te zitten. Ik heb wat algemene handleidingen gevonden voor het instellen van je autostoel, maar als iemand hier nog XC40 of Volvo-specifieke tips voor heeft: graag!
  • In de handleiding staat iets voor een gast-profiel als een sleutel geen profiel heeft. Ik heb mijn eigen profiel nu aan de eerste sleutel gekoppeld, echter als ik met de tweede sleutel instap, pakt ie ook mijn profiel. Moet ik eerst handmatig een gast-profiel zelf toevoegen en deze koppelen aan de tweede sleutel?
Ja, de draadloze oplader is geen toppertje. Niet snel en als je een hoesje om je telefoon doet nog langzamer. Ook heeft de oplader maar 1 "coil" ipv 2 naast elkarr, zodat je vaak moet mikken om de juiste positioe te vinden. Ik gebruik momenteel ook alleen maar bedraad en de draadloze oplader uitgezet. Anders krijg je steeds een melding dat je telefoon niet goed draadloos oplaad.

De sleutels zullen allemaal hetzelfde zijn als je er geen profiel aan geeft. Positieve is dat je bij de oranje sleutel ook een snelheidsbeperking kan aangeven. Leuk voor de kids die de auto af en toe nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:24:
Gisteren zijn we na ruim 5 weken moe maar voldaan teruggekeerd uit Australie. De C40 heeft al die tijd bij Van der Valk Schiphol geparkeerd gestaan (die hebben een Sleep & Park arrangement - ideaal als je gaat vliegen: lekker eten, lekker slapen en zonder file-stress met de shuttle naar de vertrekhal terwijl je auto tot 31 dagen mag blijven staan - bij ons was het wat langer, maar daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan).
Ik zette de auto indertijd weg met 66% soc en bij terugkeer was het nog altijd 64%. Dat vind ik heel netjes na zo’n lange tijd in de kou en regen te hebben gestaan. Bovendien was de laatste update ook gedownload. De auto voelde ook helemaal niet klam aan.

Met de auto ging alles dus goed, maar voor ons zelf was het wel een cultuur- en thermoshock om in een koude, natte en winderige en grijze wereld terug te komen na al die tijd (geen dag uitgezonderd) met zon en temperaturen van 30 - 32 graden te hebben geleefd in een kleurrijke wereld. Zal ook wel weer wennen hoop ik…….
Wat heb ik het dan luxe, ik stap 150 meter hiervandaan op de bus en ben 11 minuten later al op Schiphol Plaza. Heel vaak gedaan toen we nog voor een klant vastgoed over de hele wereld moesten beoordelen en adviseren qua onderhoud en installaties.
Auto lekker 'voor de deur' (voor de deur kan nauwelijks door een eikel van een overbuurman die die plek met 3 autos constant claimt, dus ja, ergens vlakbij dan maar bij een ander voor de deur), maar in elk geval niet op schiphol of een langparkeerplaats tegen kosten.

We krijgen heel misschien die klant terug, we hebben offerte uitgebracht. In dat geval ga ik weer regelmatig alle uithoeken van de wereld zien, welliswaar varierend van 3 dagen tot soms een week (jazeker,2 reisdagen om 1 dag werk te doen in bijv Singapore is dan heel normaal), dus de auto staat dan max een anderhalve week stil.
Het is goed jouw relaas te lezen en daaruit te zien dat je na meer dan een maand nauwelijks energieverlies had en alles in orde was.
Wat ik wel nog afvraag is de 12V accu, daar waren in het verleden best wel eens dingen mee als leegloop tijdens stilstand (hier vaak gelezen), dus wel heel fijn dat je daar kennelijk geen problemen mee had.
d:)b

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tovertover schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:56:
Is het geen kwestie van een door de software gedane herberekening van het percentage tijdens stilstand?

Ze meten dat op basis van exacte spanning in relatie tot de actuele stroomsterkte, in onze auto's is die 400 volt en de stroomsterkte kan variëren van 0 tot ... ampere.
Bij een hoge stroomsterkte (tijdens optrekken) zal de spanning inzakken, het ligt aan de conditie van de accu hoever dat is.
Als je rijdt heb je langere tijd afname en dus stroom lopen, de accuspanning is dan iets lager, en de auto compenseert daarop om een goed percentage accu aan te kunnen geven.
Zodra je dan stilstaat is die compensatie (over vermoedelijk de laatste 50 km opgemeten) nog aanwezig, maar de stroomafname valt weg waardoor de spanning van de hoogvolt accu wat stijgt. Dat kan resulteren in een iets te hoog aangegeven percentage.
Na een poos stilstaan (uren, een nacht, wellicht dagen) zal de auto die compensatie weer aanpassen, waardoor het weergegeven percentage zakt.

Dat mag enkele procenten zijn ( zeg max 2% afhankelijk van afronding) maar niet veel meer. Bij jou was dit meer. Het kan zijn dat de compensatiefactor uitgeschoten is.
In dat geval is dit een eenmalig dingetje.

Ik vermoed dat de auto met 2 compenserende factoren werkt, een voor actueel (tijdens het rijden, zou raar zijn als je bij optrekken ineens het percentage 2% ziet afnemen en even later weer terug ziet komen) en een voor een lange termijn gemiddelde. Daardoor moet je auto een vrij goed beeld van de aanwezige vulling geven zowel tijdens rijden als tijdens parkeren.

Wat ik niet verwacht is dat er daadwerkelijk zoveel vermogen uit de accu weg is, alle energie zal er nog gewoon inzitten, alleen de aanduiding ervan op je dashboard kan ergens een verkeerd getalletje geven door die compenserende factor. 87 naar 81% is 6%, en dat is bij de MY23 en eerder en de MY24 met de 'kleine' accu 6*(67/100) = 4.02 kWh. (Bij de MY24 ER zou dat zelfs rond de 4,8 kWh zijn). Dan zou je preconditioning bijna 2,5 uur lang aangestaan moeten hebben bijvoorbeeld.
Dat lijkt mij niet heel waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Wat heb ik het dan luxe, ik stap 150 meter hiervandaan op de bus en ben 11 minuten later al op Schiphol Plaza. Heel vaak gedaan toen we nog voor een klant vastgoed over de hele wereld moesten beoordelen en adviseren qua onderhoud en installaties.
Auto lekker 'voor de deur' (voor de deur kan nauwelijks door een eikel van een overbuurman die die plek met 3 autos constant claimt, dus ja, ergens vlakbij dan maar bij een ander voor de deur), maar in elk geval niet op schiphol of een langparkeerplaats tegen kosten.

We krijgen heel misschien die klant terug, we hebben offerte uitgebracht. In dat geval ga ik weer regelmatig alle uithoeken van de wereld zien, welliswaar varierend van 3 dagen tot soms een week (jazeker,2 reisdagen om 1 dag werk te doen in bijv Singapore is dan heel normaal), dus de auto staat dan max een anderhalve week stil.
Het is goed jouw relaas te lezen en daaruit te zien dat je na meer dan een maand nauwelijks energieverlies had en alles in orde was.
Wat ik wel nog afvraag is de 12V accu, daar waren in het verleden best wel eens dingen mee als leegloop tijdens stilstand (hier vaak gelezen), dus wel heel fijn dat je daar kennelijk geen problemen mee had.
d:)b
Die 12v problemen waren er alleen in het begin van de P8 uitrol voorzover weet. Kennelijk is dat goed opgelost, ik heb er in ieder geval nooit last van gehad (ook niet met mijn eerdere P8 van januari 2021 trouwens)
Mijn auto was gedurende die 5 weken ook steeds op de app (op 15000 km afstand) te ‘controleren’. Dat is wezenlijk anders vergeleken met de eerdere Sensus Volvo’s die na een weekje in diepe slaap vielen waarbij de communicatie wegviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
ron65 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Wat ik niet verwacht is dat er daadwerkelijk zoveel vermogen uit de accu weg is, alle energie zal er nog gewoon inzitten, alleen de aanduiding ervan op je dashboard kan ergens een verkeerd getalletje geven door die compenserende factor. 87 naar 81% is 6%, en dat is bij de MY23 en eerder en de MY24 met de 'kleine' accu 6*(67/100) = 4.02 kWh. (Bij de MY24 ER zou dat zelfs rond de 4,8 kWh zijn). Dan zou je preconditioning bijna 2,5 uur lang aangestaan moeten hebben bijvoorbeeld.
Dat lijkt mij niet heel waarschijnlijk.
Ik had vanmorgen "maar" een verschil van 2%, maar dat was zelfs inclusief voorverwarmen en preconditioning. Dus dat valt wel weer mee. Ik hoop en ga ervan uit dat het een eenmalig iets was. Ik hou het de komende periode even in de gaten.

en, mooie gedetaileerde uitleg btw. Netjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 21:06
Luisterlijk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Dan weet je ook dat die reset er een aantal software versies nuet meer ingezeten heeft. Ik heb het de laatste maanden niet meer geprobeerd. Ik rijd gewoon op offline kaarten, dat gaat ook. Voor mijn vrouw is het wel bagger elke keer.

En daarbij.... zo vaak moeten resetten man, get serious. Dat ga je toch niet verdedigen door naar andere merken te wijzen? Het is gewoon slecht voor elkaar.

Ik heb hem hier daarnet nog eens uitgeprobeerd op m’n my23 C40 met laatste software. Werkte perfect.

De truck is wel om op de ontwasemknop te blijven duren tot het sos lampje in het dak begint te knipperen. Niet langer of korter. Dan werkt het altijd wel hier.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Gisteren na de installatie van de nieuwe software gewoon de reset met de ontwasemknop gedaan - geen enkel probleem! Ik doe na iedere OTA - update standaard preventief een reset met zowel die knop als met de homeknop en heb daarna tussendoor nooit een issue.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Gisteren na de installatie van de nieuwe software gewoon de reset met de ontwasemknop gedaan - geen enkel probleem! Ik doe na iedere OTA - update standaard preventief een reset met zowel die knop als met de homeknop en heb daarna tussendoor nooit een issue.'
Yups, dankzij jouw tip destijds hierover heb ik dat met die schaarse OTA die doorkwamen ook gedaan. Geen gekke dingen daarna, behalve dan dat er van de 7 OTA die er zijn geweest nadat mijn wagen geleverd is, er 4 totaal niet zijn doorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb

Reneb

ron65 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Yups, dankzij jouw tip destijds hierover heb ik dat met die schaarse OTA die doorkwamen ook gedaan. Geen gekke dingen daarna, behalve dan dat er van de 7 OTA die er zijn geweest nadat mijn wagen geleverd is, er 4 totaal niet zijn doorgekomen.
Geen gekke dingen idd ;)

Overigens werkt dat met die ontwasemknop bij mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Reneb schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Geen gekke dingen idd ;)

Overigens werkt dat met die ontwasemknop bij mij dus niet.
Heb je de goede? je moet die voor de voorruit hebben (tweede naar links vanaf de draaishutle).
Als je die voro de achterruit verarming gebruikt werkt het niet.
Daarnaast indrukken tot je het SOS lampje in de plafoniere (boven de achteruitkijkspiegel) ziet knipperen, meestal rood. Dan loslaten, als je langer vasthoudt werkt het niet meer, en als je te vroeg loslaat ook niet.

Ik heb daar in het begin ook mee gestoeid en liep tegen deze beide bovenstaande dingen aan, vandaar ikz e voor alle zekerheid maar benoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
Is het mogelijk om met een google nest of nest hub de auto voor te verwarmen? Ik zie dat de volvo app niet te vinden is in google home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb

Reneb

ron65 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:48:
[...]

Heb je de goede? je moet die voor de voorruit hebben (tweede naar links vanaf de draaishutle).
Als je die voro de achterruit verarming gebruikt werkt het niet.
Daarnaast indrukken tot je het SOS lampje in de plafoniere (boven de achteruitkijkspiegel) ziet knipperen, meestal rood. Dan loslaten, als je langer vasthoudt werkt het niet meer, en als je te vroeg loslaat ook niet.

Ik heb daar in het begin ook mee gestoeid en liep tegen deze beide bovenstaande dingen aan, vandaar ikz e voor alle zekerheid maar benoem.
Ja had het juiste knopje, Nee SOS ging niet knipperen, ja lang genoeg geprobeerd.

Overigens werkte de wifi ook niet, ook een hotspot met mijn gsm zag hij niet. Bluetooth roaming deed het niet, kortom helemaal plat.

Het vreemde was dat de vergrendeling van de deuren met de app wel werkte ( zagen we in de garage) wat vreemd was want kennelijk dus wel een verbinding.

Nouja, werkt nu alweer een paar dagen prima dus ga uit van een "scheef bitje " oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Mga1600 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Waarom doe je dat? Hij reset toch automatisch na een update? Harder dan dat kun je niet resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:24
Gutanoth schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:00:
Is het mogelijk om met een google nest of nest hub de auto voor te verwarmen? Ik zie dat de volvo app niet te vinden is in google home.
Er is in dit forum wel eens gemeld dat de koppeling met google home naar auto wel werkt, als je een Engelstalige versie gebruikt. Ik heb het nooit werkend kunnen krijgen… andersom wel: als ik in mijn auto zeg “schemerlamp aan” gaat thuis de schemerlamp aan…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Luisterlijk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Waarom doe je dat? Hij reset toch automatisch na een update? Harder dan dat kun je niet resetten.
1. Home knop ingedrukt houden voor reset systeem
2. Ontwaseming knop indrukken voor hele communicatie module reset
3. De wagen doet af en toe zelf volgens mij ook nog wel eens een reset, wat gelijk verklaart waarom bepaalde issues zomaar vanzelf opgelost zijn

Na een OTA is het iig niet zo dat er een reset plaats vindt. Kan je dus zelf nog doen. Zal geen kwaad doen en wellicht eerder iets voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 05-01-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Juancho schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:58:
[...]

1. Home knop ingedrukt houden voor reset systeem
2. Ontwaseming knop indrukken voor hele communicatie module reset
3. De wagen doet af en toe zelf volgens mij ook nog wel eens een reset, wat gelijk verklaart waarom bepaalde issues zomaar vanzelf opgelost zijn

Na een OTA is het iig niet zo dat er een reset plaats vindt. Kan je dus zelf nog doen. Zal geen kwaad doen en wellicht eerder iets voorkomen.
Maak me nou niets wijs alsjeblieft. Er wordt een komplete nieuwe sw gemonteerd. Reset heeft geen enkele zin, het is als water in een volle emmer gieten. Weet je iets van SW en hoe dit achter de display functioneert en samenwerkt met de andere 100+ systemen in de wagen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juancho
Luisterlijk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Maak me nou niets wijs alsjeblieft. Er wordt een komplete nieuwe sw gemonteerd. Reset heeft geen enkele zin, het is als water in een volle emmer gieten. Weet je iets van SW en hoe dit achter de display functioneert en samenwerkt met de andere 100+ systemen in de wagen?
Pardon? Jij stelt een vraag en ik probeer je te helpen. En dan met z'n reactie komen...🤔

Maarja, ik weet idd veel van software en een reset haalt idd soms wat issues weg. De reset heeft in al die jaren al regelmatig issues opgelost. Niet altijd en geen garantie, maar het kan weldegelijk helpen of voorkomen. Vandaar dat sommigen het altijd nog zelf even doen na installatie OTA.

Maargoed, ik rijd de wagen ook pas van het eerste uur dus wat weet ik er nou van...

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 05-01-2024 20:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Heel simpel: ik lees hier vaak over allerlei gedoe met wegvallen van communicatie etc. Ik had dat na eerste OTA ook. Daarom geef ik sindsdien altijd een extra reset na iedere OTA. Ik heb ik daarna nooit meer een probleem. Kan toeval zijn, maar dat lijkt me niet. In ieder geval een heel kleine moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Juancho schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Pardon? Jij stelt een vraag en ik probeer je te helpen. En dan met z'n reactie komen...🤔

Maarja, ik weet idd veel van software en een reset haalt idd soms wat issues weg. De reset heeft in al die jaren al regelmatig issues opgelost. Niet altijd en geen garantie, maar het kan weldegelijk helpen of voorkomen. Vandaar dat sommigen het altijd nog zelf even doen na installatie OTA.

Maargoed, ik rijd de wagen ook pas van het eerste uur dus wat weet ik er nou van...
De vraag die ik stelde, was waarom jij een reset doet na een systeem reset. Dat lijkt op wondows-denken. Als je me wilt helpen, probeer me dan uit te leggen welke registers worden geleegd tijdens een reset na aanbclean install.

Ik rijd de auto nu iets meer dan 2 jaar. Ik heb denk ik alles wel meegemaakt wat fout kan gaan. Ook heb ik geleerd dat de dealer je niet gaat helpen.

Dát was mijn punt. Meer niet. Adviseren om een reset te doen na een OTA is het zelfde als een lege emmer leeg maken. Vandaar mijn vraag: waarom. "Regelmatig issues opgelost" ? Welke issues?

We komen hier niet uit. Je bent ivertuigd dat het zin heeft, en dan moet je het gewoon vlijven doen. Jouw auto, houw feestje

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Juancho
Nou nou wat een agressiviteit en arrogantie. Bah. Ik negeer het maar even.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kammika
[...]

sjeez.. ga eens ontspannen man.. ik probeer je ook alleen maar een tip te geven...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:34:
Nou nou wat een agressiviteit en arrogantie. Bah. Ik negeer het maar even.
o met mijn reactie van net gekruist, maar precies dat dus...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reneb

Reneb

Ik maak in mijn werk regelmatig mee dat een harde reset na een sw update wel degelijk zin kan hebben, waarom? Geen idee maar laten wij elkaar de ruimte geven er een andere mening op na te houden.

Ik ben blij met de tips die ik hier krijg en vind het leuk een ander zijn ervaring te lezen.

En de tips die niet werken gebruik ik niet ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juancho
Het kan zijn dat een communicatie module even gereset moet worden. Ik heb het ook wel eens bij mijn mobiel, als je naar het buitenland gaat bijv. Lastig data verbinding te krijgen of het duurt heel/te lang. Even telefoon herstarten en hij pakt direct het buitenlandse netwerk. Niet alles is ook verklaarbaar, maar kan soms wel net nodig zijn om iets weer werkend te krijgen. Als je de Volvo rijdt dan is dit juist iets dat je vaak genoeg hebt meegemaakt of hopelijk als nieuwe rijder niet al te vaak zal meemaken.

Met oudejaarsdag had ik dus nog zoiets zoals hier gepost: flink aantal laadpalen geprobeerd, telkens direct FOUT in het scherm. Beide resets uitgevoerd, auto half uurtje stukje verderop weggezet, en daarna voila, probleem opgelost. Is het verklaarbaar? Nee, de dealer kon ook niks vanuit de log halen waar ze iets mee konden. Is het de reset geweest die het heeft opgelost? Geen idee. Heeft alles bij elkaar geholpen? Ja blijkbaar wel want ik kon weer laden en dat scheelde me een hoop gedoe met de ANWB en vervangend vervoer. En zo heb ik in die 3 jaar wel vaker gehad dat een reset iets deed. Wat dat iets ook mag zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 05-01-2024 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Ik heb ook meer dan eens meegemaakt dat dingen na beide resets ook niet werkten en storing bleven geven. Vervolgens laat je de auto een nacht staan, waarbij er schijnbaar bepaalde zaken van de stroom gehaald worden ofzo? En hop de boel werkt weer. Ik kan dat niet verklaren, weet de gedetailleerde technische uitleg erachter niet, maar wat boeit het? Dan kan je zeggen "dat doet ook niks meer dan de resets" maar meerdere mensen op het forum die al van plan waren de garage in te schakelen of hulp te bellen zijn geholpen met de tip de boel een nachtje te laten staan. Dus ondanks het gebrek aan uitleg een zinvolle tip lijkt me, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:36:
Het kan zijn dat een communicatie module even gereset moet worden. Ik heb het ook wel eens bij mijn mobiel, als je naar het buitenland gaat bijv. Lastig data verbinding te krijgen of het duurt heel/te lang. Even telefoon herstarten en hij pakt direct het buitenlandse netwerk. Niet alles is ook verklaarbaar, maar kan soms wel net nodig zijn om iets weer werkend te krijgen. Als je de Volvo rijdt dan is dit juist iets dat je vaak genoeg hebt meegemaakt of hopelijk als nieuwe rijder niet al te vaak zal meemaken.
Telecom providers hebben afspraken met buitenlandse telecom providers omtrent de roaming tarifering, dus zit je bv. bij telecom provider A in NL/BE en je gaat over de grens zal hij altijd proberen te connecteren met een buitenlandse telecom provider waarmee telecom provider A een afspraak heeft gemaakt. In bepaalde landen zoals bv. Frankrijk en Duitsland hebben bepaalde telecom providers een beter bereik. Dus ga je de grens over is het soms voldoende om de automatische keuze van telecom provider uit te schakelen op je mobiel en een andere telecom provider te kiezen. Deze functie zie ik niet in onze (X)C40 dus ik mag hopen dat de telecom provider die men gebruikt als prefered telecom provider is in ieder EU land, is dat niet zo.. dan valt de wagen terug op het begin van mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Rude-Dog schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:45:
Ik heb ook meer dan eens meegemaakt dat dingen na beide resets ook niet werkten en storing bleven geven. Vervolgens laat je de auto een nacht staan, waarbij er schijnbaar bepaalde zaken van de stroom gehaald worden ofzo? En hop de boel werkt weer. Ik kan dat niet verklaren, weet de gedetailleerde technische uitleg erachter niet, maar wat boeit het? Dan kan je zeggen "dat doet ook niks meer dan de resets" maar meerdere mensen op het forum die al van plan waren de garage in te schakelen of hulp te bellen zijn geholpen met de tip de boel een nachtje te laten staan. Dus ondanks het gebrek aan uitleg een zinvolle tip lijkt me, toch?
Een uurtje uw auto op slot achterlaten, sleutel(s) mag/mogen niet meer zichtbaar zijn voor de wagen en de Volvo Cars app niet opstarten. Deze procedure is al meerdere malen hier in dit topic gepasseerd, maar ook in het PS topic en op andere verschillende fora.

In de praktijk nog maar éénmaal een reset gedaan, wegens geen LTE verbinding. Dat was denk na de eerste week.. de auto stond hopeloos achter qua OTA updates, daar de wagen al een tijdje geleverd was en ik er maar 4 maand later ermee beginnen rijden ben. Sindsdien heb ik geen enkele reset niet meer uitgevoerd, en al in Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Nederland gezeten met de wagen, allemaal probleemloos verlopen.

Wat ik wel zie is dat de wagen soms vanzelf herstart, dus ik vertrek en op de middenconsole zie ik een zwart scherm en dan start het Volvo logo. Heb dit al een paar keer gehad, met als gevolg geen kaart op de bestuurdersdisplay, maar na een paar minuten is dit terug in orde. Ik wacht zelf niet meer om te vertrekken als dit voorvalt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
RigolleM schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Wat ik wel zie is dat de wagen soms vanzelf herstart, dus ik vertrek en op de middenconsole zie ik een zwart scherm en dan start het Volvo logo. Heb dit al een paar keer gehad, met als gevolg geen kaart op de bestuurdersdisplay, maar na een paar minuten is dit terug in orde. Ik wacht zelf niet meer om te vertrekken als dit voorvalt 8)
Klopt. Die ervaring met vanzelf herstarten heb ik ook.
Soms na 2 dagen geen gebruik van de auto. Een andere keer zelfs al na 15 minuten afgesloten parkeren.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:10

Lancer

What the......

Luisterlijk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:28:
[...]

De vraag die ik stelde, was waarom jij een reset doet na een systeem reset. Dat lijkt op wondows-denken. Als je me wilt helpen, probeer me dan uit te leggen welke registers worden geleegd tijdens een reset na aanbclean install.

Ik rijd de auto nu iets meer dan 2 jaar. Ik heb denk ik alles wel meegemaakt wat fout kan gaan. Ook heb ik geleerd dat de dealer je niet gaat helpen.

Dát was mijn punt. Meer niet. Adviseren om een reset te doen na een OTA is het zelfde als een lege emmer leeg maken. Vandaar mijn vraag: waarom. "Regelmatig issues opgelost" ? Welke issues?

We komen hier niet uit. Je bent ivertuigd dat het zin heeft, en dan moet je het gewoon vlijven doen. Jouw auto, houw feestje
Het antwoord is dat de auto niet 1 computer is. Het Android systeem is er een van, die wordt bij iedere update gereset en loopt ook nog wel eens vast. Daarnaast zijn er een aantal andere zelfstandig functionerende systemen in de auto. De aansturing van de motoren is er een van. Daarnaast is er een apart systeem voor het afhandelen van de communicatie. Daar zit het LTE modem op, de GPS, etc. Dit is zo'n beetje de standaard opbouw van iedere auto sinds de Canbus (behalve Tesla dacht ik).

De updates die Volvo stuurt zijn packages, waar niet alleen Android is zit, maar op basis van behoefte ook packages voor andere boordsystemen. De systemen die geüpdatet worden worden gereset, andere systemen niet.

Als bij een update lopende verbindingen met bijvoorbeeld de communicatiemodule niet netjes worden afgesloten, kan dat later problemen geven, o.a. doordat er vervuiling in het werkgeheugen van de betreffende computers is achtergebleven. Dat kan zorgen voor memory starvation, maar bijvoorbeeld ook voor onderlinge authenticatie problemen. Daarom helpt een separate reset van het communicatiesysteem.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Dat was destijds ook mijn eerste gedachte, maar het blijkt toch echt nut te hebben. Kennelijk blijft er na de reset die de update uitvoert toch nog wat in cache achter wat later voor problemen kan zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Je kunt je afvragen waarom de Volvo inderdaad om de zoveel tijd zelf herstart - soms krijg je ineens een Volvo logo inderdaad. Misschien toch om het aantal manuele resets te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Lancer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:27:
[...]

Het antwoord is dat de auto niet 1 computer is. Het Android systeem is er een van, die wordt bij iedere update gereset en loopt ook nog wel eens vast. Daarnaast zijn er een aantal andere zelfstandig functionerende systemen in de auto. De aansturing van de motoren is er een van. Daarnaast is er een apart systeem voor het afhandelen van de communicatie. Daar zit het LTE modem op, de GPS, etc. Dit is zo'n beetje de standaard opbouw van iedere auto sinds de Canbus (behalve Tesla dacht ik).

De updates die Volvo stuurt zijn packages, waar niet alleen Android is zit, maar op basis van behoefte ook packages voor andere boordsystemen. De systemen die geüpdatet worden worden gereset, andere systemen niet.

Als bij een update lopende verbindingen met bijvoorbeeld de communicatiemodule niet netjes worden afgesloten, kan dat later problemen geven, o.a. doordat er vervuiling in het werkgeheugen van de betreffende computers is achtergebleven. Dat kan zorgen voor memory starvation, maar bijvoorbeeld ook voor onderlinge authenticatie problemen. Daarom helpt een separate reset van het communicatiesysteem.
Dank voor je uiteenzetting, ik geloof dat ik je begrijp. Ik was van mening, of eigenlijk was mij verteld, dat voor de installatie van een OTA, de auto moest worden afgesloten om hem te resetten. Aangegeven werd door Volvo dat "alle systemen" dan helemaal worden gereset.

Dit gesprek met volvo was naar aanleiding van een incident dat mijn auto een snellader niet wilde "loslaten". Andere verhaallijn.

Uit jouw uitleg begrijp ik dan dat er toch ergens restvervuiling in een cache kan blijven hangen? En het communicatie systeem is dan mogelijk tóch niet onderdeel van de reset bij uitschakelen? Dan is mijn vergelijking metbde emmer niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:07
Je moest eens weten hoeveel ik op mijn werk oplos met een simpele herstart van computers, laptops, copiers etc.

Verder vind ik nog steeds dat de auto super rijdt, ook tijdens deze kou. En ja, af en toe is de verbinding weg gevallen, maar daar rijdt de auto niet minder om. Gewoon geduld hebben en de verbinding kwam weer terug.

Gister maar eens de bandingspanning gemeten, die stond op 2,5 bar. Dat vond ik wat te weinig en heb de banden op 2,8 bar gezet. Vervolgens via het menu banden calibratie uitgevoerd. Dat duurde overigens wel behoorlijk lang, maar uiteindelijk gelukt.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 12:42
rolfio schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:59:
Je moest eens weten hoeveel ik op mijn werk oplos met een simpele herstart van computers, laptops, copiers etc.
De discussie gaat niet over het feit of een reset allerhande problemen kan oplossen, maar over het feit of een reset zinvol is na installatie van een update.

Mijn standpunt: neen.
(1) Ik heb het nog nooit gedaan en heb ook nog nooit nadien problemen gehad.
(2) wat gebeurt tijdens een reset: het subsysteem in kwestie wordt gereboot. Wat gebeurt na een update: het volledige systeem wordt gereboot. Nut extra reset: nul.
(3) Dat er veel mensen zijn die na een extra reset geen problemen ondervinden, is absoluut geen bewijs voor het nut van de reset.

Maar msch kunnen we deze discussie nu maar beter afronden, en laat iedereen vooral doen waar hij zin in heeft 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

madhondt schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:43:
[...]

De discussie gaat niet over het feit of een reset allerhande problemen kan oplossen, maar over het feit of een reset zinvol is na installatie van een update.

Mijn standpunt: neen.
(1) Ik heb het nog nooit gedaan en heb ook nog nooit nadien problemen gehad.
(2) wat gebeurt tijdens een reset: het subsysteem in kwestie wordt gereboot. Wat gebeurt na een update: het volledige systeem wordt gereboot. Nut extra reset: nul.
(3) Dat er veel mensen zijn die na een extra reset geen problemen ondervinden, is absoluut geen bewijs voor het nut van de reset.

Maar msch kunnen we deze discussie nu maar beter afronden, en laat iedereen vooral doen waar hij zin in heeft 😉
Eens.
Ik voer de resets uit na een OTA onder het mom van "baat het niet, dan schaadt het niet".
En wil je het niet, nou dan doe je het gewoon niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:59:

Verder vind ik nog steeds dat de auto super rijdt, ook tijdens deze kou. En ja, af en toe is de verbinding weg gevallen, maar daar rijdt de auto niet minder om. Gewoon geduld hebben en de verbinding kwam weer terug.

Gister maar eens de bandingspanning gemeten, die stond op 2,5 bar. Dat vond ik wat te weinig en heb de banden op 2,8 bar gezet. Vervolgens via het menu banden calibratie uitgevoerd. Dat duurde overigens wel behoorlijk lang, maar uiteindelijk gelukt.
Bij lage temperaturen kan de bandenspanning ogenschijnlijk wat afnemen, je moet dus even opletten of je niet als het weer warmer wordt geen overdruk krijgt (warmere lucht heeft meer volume dan koude per soortelijk gewicht, de ruimte in de banden blijft dezelfde, dat verklaart drukverschillen met wisselende temperaturen).

De reset duurt inderdaad even. De auto leert die in door de banden een bepaalde afstand te monitoren, en telt de omwentelingen. Als een band lek is zal die door afgenomen omtrek over een bepaalde afstand wat meer omwentelingen maken dan normaal en dat signaleert de auto als lekke band.
Daartoe moet hij eerst weten wat de normale omwentelingen over die afstand zijn, inclusief bochtenwerk, en welke verschillen er daarbij tussen de wielen optreden. Dat duurt even :)

Een echte druksensor in de banden had beter geweest, had ik in de vorige wagen, veel sneller en directer. Maar ook meer schade bij de bandenwissel als ze weer eens de ventielen trekken zonder te kijken of daar een sensor aanzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:59:
Bij lage temperaturen kan de bandenspanning ogenschijnlijk wat afnemen, je moet dus even opletten of je niet als het weer warmer wordt geen overdruk krijgt (warmere lucht heeft meer volume dan koude per soortelijk gewicht, de ruimte in de banden blijft dezelfde, dat verklaart drukverschillen met wisselende temperaturen).

De reset duurt inderdaad even. De auto leert die in door de banden een bepaalde afstand te monitoren, en telt de omwentelingen. Als een band lek is zal die door afgenomen omtrek over een bepaalde afstand wat meer omwentelingen maken dan normaal en dat signaleert de auto als lekke band.
Daartoe moet hij eerst weten wat de normale omwentelingen over die afstand zijn, inclusief bochtenwerk, en welke verschillen er daarbij tussen de wielen optreden. Dat duurt even :)

Een echte druksensor in de banden had beter geweest, had ik in de vorige wagen, veel sneller en directer. Maar ook meer schade bij de bandenwissel als ze weer eens de ventielen trekken zonder te kijken of daar een sensor aanzit.
Dus als ik het goed begrijp heeft de (X)C40 geen TPMS sensoren maar gebeurt het meten d.m.v. het ABS systeem middels rotatieverschillen? Heb ooit een Skoda Octavia gehad met dit systeem. Dus dan is er ook geen bandenspanning zichtbaar. Voordeel is idd dan wel weer geen TPMS sensoren die stuk kunnen gaan of lege batterij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heeft de (X)C40 geen TPMS sensoren maar gebeurt het meten d.m.v. het ABS systeem middels rotatieverschillen? Heb ooit een Skoda Octavia gehad met dit systeem. Dus dan is er ook geen bandenspanning zichtbaar. Voordeel is idd dan wel weer geen TPMS sensoren die stuk kunnen gaan of lege batterij..
Klopt, er is geen bandenspanning zichtbaar.
EN inderdaad, skoda heeft dat ook vaak, een octavia die ik had idem.
Daarna een andere wagen waar wel TPMS sensoren inzaten, en in 5 jaar ook 5 sensoren naar de fillisteinen bij de (verplichte) zomer<>winter bandenwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:18
Mijn beide Renault Mégane Grandtour's waar ik samen 7 jaar mee gereden heb hadden zo'n sensoren in de banden, ik vond dat net verschrikkelijk handig om de bandenspanning te kunnen aflezen per band. Vind ik bij de XC40 een serieuze stap terug en heeft me al een volledig kapotte band gekost (zeker ook deels m'n eigen toedoen, maar met 'n sensor in de banden was het nooit gebeurd).

Heb er verder ook nooit problemen mee gehad bij Renault. 1x wel bij een lekke band toen hij rechts vooraan aanduidde en de lekke band rechts achter zat. Ik vermoed dat men een foutje had gemaakt bij een van de bandenwissels in de bandencentrale.

Nu krijg je gewoon een algemene melding en kun je aan elke band gaan voelen of er iets mis is.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:09:
Klopt, er is geen bandenspanning zichtbaar.
EN inderdaad, skoda heeft dat ook vaak, een octavia die ik had idem.
Daarna een andere wagen waar wel TPMS sensoren inzaten, en in 5 jaar ook 5 sensoren naar de fillisteinen bij de (verplichte) zomer<>winter bandenwissel.
5 sensoren naar de knoppen? Tjemig, hoop dat je ze wel vergoed hebt gekregen van de bandenboer.

Mijn Ampera-e heeft ook TPMS sensoren en het is wel prettig om de bandenspanning direct af te lezen. Ik heb er destijds ook een set winterwielen bij gekocht waarbij ik ook een set TPMS sensoren moest kopen. Met een inleertool moest ik de auto bij iedere wissel dan de andere wielen opnieuw “inleren”, wat op zich wel makkelijk ging. De wissels deed ik zelf.

Maar wat er niet op zit kan ook niet kapot dus wat dat betreft zal ik ze niet gaan missen.
De onlangs aangeschafte demo- XC40 die ik binnenkort ga ophalen heeft standaard Michelin CC2’s en ben ik niet van plan een tweede set wielen aan te schaffen.

Dit weekeind heb ik de dashcam uit de Ampera-e gehaald en vroeg me af, zou het niet mooi zijn als fabrikanten ook een USB aansluiting zouden maken bij de binnenspiegel. Dat zou het installeren van een dashcam een stuk eenvoudiger maken! Zijn er mensen hier die een dashcam in hun (X)C40 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Laatst online: 15:57
Largamelion schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:00:
Mijn beide Renault Mégane Grandtour's waar ik samen 7 jaar mee gereden heb hadden zo'n sensoren in de banden, ik vond dat net verschrikkelijk handig om de bandenspanning te kunnen aflezen per band. Vind ik bij de XC40 een serieuze stap terug en heeft me al een volledig kapotte band gekost (zeker ook deels m'n eigen toedoen, maar met 'n sensor in de banden was het nooit gebeurd).
Inderdaad een groot gemis bij de XC40, zeker als je het gewoon bent. In mijn vorige BMW 1 serie (F20) kon ik zowel spanning als temperatuur bekijken, super handig. Je zou toch denken dat een elektrische XC40 in een hoger segment zit?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Voor de leaserijders hier: wat doen jullie met winterbanden? De standaard all season banden hebben de juiste codes, maar in de lease zit er standaard winterbanden bij.

Mijn idee is dat ik na de eerste set all seasons afhankelijk ben van de leasemaatschappij voor de keuze van nieuwe banden. Mijn ervaring met leasemaatschappijen is dat ze doorgaans voor de goedkope/zuinige banden van bekende merken gaan. In mijn V40 betekende dat amper grip als het flink regende. Dus beter wel die winterbanden erop, zodat de originele banden zo lang mogelijk meegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:10
millerman_sf schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:16:
Voor de leaserijders hier: wat doen jullie met winterbanden? De standaard all season banden hebben de juiste codes, maar in de lease zit er standaard winterbanden bij.

Mijn idee is dat ik na de eerste set all seasons afhankelijk ben van de leasemaatschappij voor de keuze van nieuwe banden. Mijn ervaring met leasemaatschappijen is dat ze doorgaans voor de goedkope/zuinige banden van bekende merken gaan. In mijn V40 betekende dat amper grip als het flink regende. Dus beter wel die winterbanden erop, zodat de originele banden zo lang mogelijk meegaan.
Ik negeer de oproep voor de wissel gewoon! :) zodra een van de banden versleten is, wat waarschijnlijk nooit met alle 4 tegelijk zal gebeuren, zijn ze toch verplicht om er een eenzelfde band onder te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Oeh, goed punt! Ongelijke slijtage. Zelf dus een metertje kopen en meteen gaan zeuren als er één niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Het is een soap, wij hebben verplichte wissel van winter/zomerbanden, dat gaat zelfs van het leasebudget af ook nog waardoor ik bijv geen ander interieur meer kon kiezen (budget op).
Goed, elk half jaar dus een wissel, en dan worden de banden grondig nagekeken want soms krijg je de wagen terug met de opmerking "we hebben de voorbanden vervangen, die waren onder de norm / die waren beschadigd". Wel zo veilig.

maar: de wagen werd in November geleverd, met all season banden, in Februari kreeg ik een mail "u heeft zomer banden geleverd gekregen, maak zo snel mogelijk een afspraak voor wissel naar winterbanden".
Dus ik meld nog "het zijn all seasons" maar nee, MOEST wisselen.

Bij de bandenboer echter krijgt die geen toestemming, het was al februari dus niet nodig. Zit je dan in je eigen tijd dus ik ze gebeld en nu erop gestaan dat er winterbanden onder kwamen. Principekwestie nu.

Dus kreeg ik die, twee maanden later terug naar 'zomer' banden. "meneer, het zijn all seaons, die had u niet hoeven wisselen" zucht.
Enfin, afgelopen november weer naar de winterbanden en ja hoor: "Meneer, het zijn all seasons, u heeft geen winterbanden nodig".
Komende zomer die all seasons maar eens flink oproken zodat er nieuwe onder moeten en dan echte zomerbanden eisen, want dit begin ik zat te worden.

Negeren doe ik het liever niet, niet alleen de veiligheid van een winterband op die enkele dag dat hetnodig is, maar ook de halfjaarlijkse controle die het automatisch met zich meebrengt vind ik een voordeel, en betalen doe ik er ook voor want ze zitten in het stukje budget dat ik als eigen bijdrae moet betalen aan de werkgever elke maand (naast bijtelling). Dus wisselen elk half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion

Je mag zelf kiezen: óf je rijdt door met je all seasons en krijgt nieuwe als ze versleten zijn óf je wisselt winter/zomer. Ik heb voor het laatste gekozen omdat ik het toen nog niet wist en omdat ik het al jaren zo gewoon ben. Ik rijd over 'n goede maand ook richting Oostenrijk en dan heb ik toch liever 'n echte winterband t.o.v. iets wat er zowat tussen zit, al moet ik zeggen dat ik weinig verschil zag tussen de banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokoo
ron65 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Het is een soap, wij hebben verplichte wissel van winter/zomerbanden, dat gaat zelfs van het leasebudget af ook nog waardoor ik bijv geen ander interieur meer kon kiezen (budget op).
Goed, elk half jaar dus een wissel, en dan worden de banden grondig nagekeken want soms krijg je de wagen terug met de opmerking "we hebben de voorbanden vervangen, die waren onder de norm / die waren beschadigd". Wel zo veilig.

maar: de wagen werd in November geleverd, met all season banden, in Februari kreeg ik een mail "u heeft zomer banden geleverd gekregen, maak zo snel mogelijk een afspraak voor wissel naar winterbanden".
Dus ik meld nog "het zijn all seasons" maar nee, MOEST wisselen.

Bij de bandenboer echter krijgt die geen toestemming, het was al februari dus niet nodig. Zit je dan in je eigen tijd dus ik ze gebeld en nu erop gestaan dat er winterbanden onder kwamen. Principekwestie nu.

Dus kreeg ik die, twee maanden later terug naar 'zomer' banden. "meneer, het zijn all seaons, die had u niet hoeven wisselen" zucht.
Enfin, afgelopen november weer naar de winterbanden en ja hoor: "Meneer, het zijn all seasons, u heeft geen winterbanden nodig".
Komende zomer die all seasons maar eens flink oproken zodat er nieuwe onder moeten en dan echte zomerbanden eisen, want dit begin ik zat te worden.

Negeren doe ik het liever niet, niet alleen de veiligheid van een winterband op die enkele dag dat hetnodig is, maar ook de halfjaarlijkse controle die het automatisch met zich meebrengt vind ik een voordeel, en betalen doe ik er ook voor want ze zitten in het stukje budget dat ik als eigen bijdrae moet betalen aan de werkgever elke maand (naast bijtelling). Dus wisselen elk half jaar.
Naja sterker nog, ik heb hier lang met mijn tussenpartij over gezeten. En na veel mail verkeer tussen tussenpartij en leasemaatschappij, kwam eruit dat het duurder zou worden als ik in het contract all-season banden zou opnemen ipv de huidige optie zomer-/winterbanden. Het maandelijkse leasebedrag zou dan met €10 omhoog gaan. Gaat echt nergens over met die leasemaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:08:
[...]

5 sensoren naar de knoppen? Tjemig, hoop dat je ze wel vergoed hebt gekregen van de bandenboer.

Mijn Ampera-e heeft ook TPMS sensoren en het is wel prettig om de bandenspanning direct af te lezen. Ik heb er destijds ook een set winterwielen bij gekocht waarbij ik ook een set TPMS sensoren moest kopen. Met een inleertool moest ik de auto bij iedere wissel dan de andere wielen opnieuw “inleren”, wat op zich wel makkelijk ging. De wissels deed ik zelf.

Maar wat er niet op zit kan ook niet kapot dus wat dat betreft zal ik ze niet gaan missen.
De onlangs aangeschafte demo- XC40 die ik binnenkort ga ophalen heeft standaard Michelin CC2’s en ben ik niet van plan een tweede set wielen aan te schaffen.

Dit weekeind heb ik de dashcam uit de Ampera-e gehaald en vroeg me af, zou het niet mooi zijn als fabrikanten ook een USB aansluiting zouden maken bij de binnenspiegel. Dat zou het installeren van een dashcam een stuk eenvoudiger maken! Zijn er mensen hier die een dashcam in hun (X)C40 hebben?
Lease, kost mij niets, maar ze bleven me maar naar die rauwdauwers sturen voor de bandenwissel ondanks dat ik aangaf dat het geen goede firma was hiervoor omdat ze schade maakten
de volgende wagen kon ik inderdaad naar een ander en die deed het wel netjes allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Sokoo schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Naja sterker nog, ik heb hier lang met mijn tussenpartij over gezeten. En na veel mail verkeer tussen tussenpartij en leasemaatschappij, kwam eruit dat het duurder zou worden als ik in het contract all-season banden zou opnemen ipv de huidige optie zomer-/winterbanden. Het maandelijkse leasebedrag zou dan met €10 omhoog gaan. Gaat echt nergens over met die leasemaatschappijen.
Vervelend... Bij mijn Leasemaatschappij is dat weer andersom.... ik heb overigens 2 jaren kunnen rijden op mijn CrossClimates

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility

Ik zou het andersom doen. Dus je huidige All Seasons gebruiken als winterbanden en voor de zomer een knappe set zomerbanden. Zeker de CrossClimate 2's zijn prima te gebruiken als winterband in ons landje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:24:
[...]
Lease, kost mij niets, maar ze bleven me maar naar die rauwdauwers sturen voor de bandenwissel ondanks dat ik aangaf dat het geen goede firma was hiervoor omdat ze schade maakten
de volgende wagen kon ik inderdaad naar een ander en die deed het wel netjes allemaal.
Bij sommige moet je echt wegblijven. Kwik-Fit is er eentje van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tovertover

De bandenwissel zit bij mij ook in het contract. Mijn C40 werd in oktober met de standaard all weather banden geleverd.
Ik heb zelf de bandenboer opgebeld om een afspraak te maken voor winterbanden. Auto wordt op mijn werk opgehaald en weer teruggebracht met een voller batterij zelfs.
Ik betaal elke maand een X bedrag voor de banden (kan ik niet onderuit), dus het zou zonde zijn om er geen gebruik van te maken. Daar ik in de hoge Ardennen woon en er altijd wel garantie op sneeuw is en het toch meestal kouder is dan op andere plekken in de Benelux rij ik liever met winterbanden dan op all weather.

Maar voordat ik van alle kanten nu aangevallen word, niets mis met alweather banden hoor! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:34

Volgens onze contactpersoon bij Leaseplan moet ik de all seasons oprijden en dan wisselen met wat op dat moment van toepassing is.
Wat er mij dus doet aan denken dat ik het vandaag misschien nog eens moet uitmeten, een EV zou immers door die banden vreten dus dat correct inschatten op afstand is toch niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:34:
[...]

Bij sommige moet je echt wegblijven. Kwik-Fit is er eentje van...
Ligt aan de vestiging.
Ik wordt nu naar Kwik-fit gestuurd, maar daar gaan ze 10x netter met alles om dan de lokale bandenboer die ik hiervoor steeds toegewezen kreeg.
Maar ik heb ook verhalen van kwik-fit gehoord die jouw opmerking levendig ondersteunen. Zolang het maar goed en veilig gebeurt en ik veilig kan rijden met de bandjes.
Waar ik nu kom mag ik meekijken, bovendien trekken ze alle bouten alleen na als je met ze meekijkt, en in tegenstelling tot veel vestigingen heeft deze vestiging geen omgebouwde werkkast als wachtkamer met keukenstoelen waar zelfs Swiebertje nog de neus voor zou ophalen maar een schitterend mooie receptie met keurige tafels, stoelen, luie zithoek en een prima koffiemachine :-)
(Nieuw geopend 5 maanden geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
tovertover schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:21:
[...]
Daar ik in de hoge Ardennen woon en er altijd wel garantie op sneeuw is en het toch meestal kouder is dan op andere plekken in de Benelux rij ik liever met winterbanden dan op all weather.

Maar voordat ik van alle kanten nu aangevallen word, niets mis met alweather banden hoor! :X
Waarom zou je aangevallen worden? In jouw geval (sneeuw en Ardennen) kan ik het prima begrijpen.
En als het bovendien in het contract zit, mooi toch? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 08-01-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:50
ik had van de week even een momentje weer met de auto (voor degene die het nog herinneren, in de zomer vakantie op weg naar Italie is mijn zekeringendoos bij de batterij weggesmolten)..

Ik heb sinds lange tijd eindelijk weer eens een lange rit, ga naar Fastned - ga laden (werkte meteen, dat was wel fijn) maar toen ik het laden stopte kreeg ik toen ik weg wilde rijden weer de melding " aandrijfas, ga naar de dealer".. het zal toch niet...

dealer gebeld "we hebben nu geen tijd, als u het niet vertrouwd bel de leasemij en gooi de auto af hier en regel vervangend vervoer.
leasemij : gelukkig wilde die meewerken, maar adviseerde me wel nog even een paar keer random snelladen te proberen om te zien of de melding terug kwam.. gedaan en nooit meer gezien..

Wat ik dus wel ga doen nog is voor de zomervakantie vragen of ze een check kunnen doen of alles nog OK is, geen zin in dezelfde issues !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Er is weer een OTA update aangekondigd.
Updates in software 2.13.3
De release van de software is op 02-01-2024 en is binnen twee tot drie weken beschikbaar via OTA. Tijdens de software-update naar de meest recente versie worden ook voorgaande updates meegenomen.

Verbeteringen en bugfixes
  • Stuurwielverwarming wordt nu automatisch geactiveerd tijdens preconditioning in MJ24 auto's uitgerust met stuurwielverwarming.
  • Bugfixes voor MJ24 auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tovertover
Venomer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:04:

[...]
Vreemd, ik heb een MY24 en mijn stuurverwarming wordt nu ook al automatisch geactiveerd tijdens preconditioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Hier ook in MY24, stuur is warm na preconditionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvtRasta
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:07
Venomer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:04:

[...]
Jammer weer dat de update alleen weer voor de MY24 is ook al is het niet relevant voor voorgaande modellen..

Mijn MY2023 heeft dit trouwens al dus lijkt erop dat dit een bugfix is voor de MY24.

Je kan in het klimaat menu al kiezen of je stuur/stoel/achteruit verwarming aan wil zetten via precon als het koud genoeg is buiten.

XC40 SM Plus MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biermans31
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-10-2024
Gisteren een ritje Brugge - Antwerpen gedaan. Mijn verbruik was 30Kwh/100!!!
Dit aan een snelheid waar het kon van 120 km/h en buiten 2 graden zonder veel wind. Dit betekent dat mijn 66kw batterij al na iets maar dan 200km leeg zou zijn. Het gaat steeds meer achteruit met de al slechte range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
millerman_sf schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:13:
Hier ook in MY24, stuur is warm na preconditionering.
Bij mij niet, stuurverwarming (MY24) gaat wel direct aan zodra ik ga rijden (en ik de auto de keer ervoor met de stuurverwarming aan heb geparkeerd).

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
cyberdj schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Bij mij niet, stuurverwarming gaat wel direct aan zodra ik ga rijden (en ik de auto de keer ervoor met de stuurverwarming aan heb geparkeerd).
Idem MY23 zetel warm, stuur niet... wagen zat aan de laatste minuut van de preconditioning, stuur begon ook te warmen zodra ik vertrok deze middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Biermans31 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:26:
Gisteren een ritje Brugge - Antwerpen gedaan. Mijn verbruik was 30Kwh/100!!!
Dit aan een snelheid waar het kon van 120 km/h en buiten 2 graden zonder veel wind. Dit betekent dat mijn 66kw batterij al na iets maar dan 200km leeg zou zijn. Het gaat steeds meer achteruit met de al slechte range.
dat heeft echt met de temperatuur te maken! Ik rijd 2x per week hetzelfde traject, waarbij ik nu een drastisch hoger verbruik heb dan normaal. Rij zelf een MY24 C40 (dus grotere accu), echter vertrok ik vanochtend met 30% accu en gaf Google Maps al aan dat ik mijn eindbestemming niet zou halen. Dat terwijl ik het ook wel eens met 18% gered heb. Uiteindelijk heb ik onderweg bijgeladen van 4% tot 18%, waarbij ik op bestemming nog 12% over had. Totaal heb ik dus 32% accucapaciteit verbruikt (in tegenstelling tot 18% op een ander moment).

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Jep, heb ik hier tijdje terug ook al vermeld dat ik niet snap waarom die stuurverwarming niet via de app kan. Geef ons nou gewoon een vinkje om het stuur mee te verwarmen bij het pre-conditionen en doe niet zo moeilijk over alles Volvo... de software is er, de auto kan het ... maak je klanten nu eens blij. Enkel voor MY24? Seriously? |:(

Mijn auto is nog geen jaar oud en mist bij de laatste 2 OTA's al feature updates. Niet netjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb

Reneb

Raar dat er verschillen zijn, in mijn c40 verwarmd het stuur en de stoel voor, moest dat wel instellen in het menu van de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokoo
Zelfde hier, MY23 XC40 Ultimate, beide voorstoelen zijn warm na het voorverwarmen. Evenals het stuurwiel, ongeacht of ik de stoel-/stuurwielverwarming aan heb staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 21:46
Reneb schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:15:
Raar dat er verschillen zijn, in mijn c40 verwarmd het stuur en de stoel voor, moest dat wel instellen in het menu van de auto
Ja 1 keer ingesteld en daarna altijd een warme stoel en stuur in de winter. Ik denk dat ze het met deze OTA aanzetten voor wie het nog niet ingesteld had.

Dit is de instelling in het menu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d8W9CCTaDeUvH0TuqdkqeCcVbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cj7oxhAvBUTguqqkoxrpJwNW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:17
Vanaf nu mag ik echt meepraten in dit topic 🙃. Vanmorgen samen met mijn vrouw de V40 ingeleverd en een XC40 Recharge SMLR plus opgrhaald. Wat een heerlijke auto! Netjes in een kleine 2 uur met de verkoper door de hele auto gegaan, de basis ingesteld op twee accounts en veel geleerd.
Vanmiddag een rondje van 120km gereden, voornamelijk snelweg (105 acc) en wat 80 wegen. Kwam op 22,5 Kwh/100km, wat me niet tegenviel. Moet zeggen dat ik de pilot assist nog wel wennen vind. Vooral hoe je het stuur toch best stevig moet vasthouden. Maar de acc is heerlijk, alleen hoe zetten jullie hem uit? Vaak gaat ie dan vol op de regen bij opd. Hoe doe je dat subtiel?
Ook wel wennen als je een afslag neemt met acc dat die dan ineens geen voorganger meer heeft, en dan kan gaan versnellen.

Maar tot op heden erg happy 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odoNFEqQv-DPb9e965hqYIq9Y-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIE8OWsOGEh2nDXrJb0iFIY0.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AB67
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 16:11
ACC uit is met de knop in het midden aan de linkerkant op je stuur. De regen komt er na een seconde of een-twee in, en daarna nog wat forser. ACC uitzetten en daarna het beste ‘op te vangen’ met je rechtervoet: geen spuit gas maar meer de forse regen wat tegengas geven 😉 Iets gas dus, even spelen en zo geleerd.

Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
Ik merkte vanmorgen voor de eerste keer dat ik een lichte trilling voel in 1 van de elektromotoren.
Ik was file aan het rijden en vanaf stilstand, bij langzaam optrekken, tot ongeveer 10km/h voelde ik die lichte trilling. Nooit eerder gevoeld. Zou het met de temperatuur te maken hebben. Het was op dat moment -10 graden en de auto staat ´s nachts buiten. Wel gewoon voor het wegrijden de auto per timer voorverwarmd.

De auto staat nu buiten bij mijn werk aan het opladen. Rond 12 uur zal hij vol zijn en dan kan ik hem binnen in de verwarmde garage zetten. Ik zal vanavond, als de auto warmer is, nog eens voelen of hij trilt.

Iemand anders hier iets gemerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
NielsHarley schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Ja 1 keer ingesteld en daarna altijd een warme stoel en stuur in de winter. Ik denk dat ze het met deze OTA aanzetten voor wie het nog niet ingesteld had.

[Afbeelding]
Die instellingen kan ik ook aan zetten, maar dan begint het verwarmen pas na het instappen en alleen als de buitentemperatuur onder de 10 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
NielsHarley schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:58:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb die ook alle 3 maar even aangezet (stuur, bestuurdersstoel en ontwasemen achterruit). Benieuwd naar het resultaat morgen. Menu zit wel wat weggestoken moet ik zeggen, die had ik nog niet gevonden :). Waarom stoppen ze zo'n dingen gewoon niet in de app, veel simpeler toch en kan je dagelijks bepalen of het nodig is of niet zonder naar de auto te moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
AB67 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:28:
ACC uit is met de knop in het midden aan de linkerkant op je stuur. De regen komt er na een seconde of een-twee in, en daarna nog wat forser. ACC uitzetten en daarna het beste ‘op te vangen’ met je rechtervoet: geen spuit gas maar meer de forse regen wat tegengas geven 😉 Iets gas dus, even spelen en zo geleerd.
Het zou toch wel mooi zijn als OPD ook op het stuur zou zitten, of als onderdeel van de versnellingspook. Bij mijn Ampera-e, die overigens een heerlijke OPD heeft, is de "L" mode, zoals dat daar heet, gewoon in te stellen door de pook een keertje naar achteren te drukken. Bij nog een keer drukken gaat hij weer op de "D" modus. Ideaal snel switchen tussen de twee modussen dus. Ben benieuwd hoe dat straks gaat met mijn XC40. Op de snelweg wil ik gewoon geen OPD gebruiken, dus makkelijk daar tussen kunnen schakelen, net als bij de Ampera-e, zou wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xandje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:09
Tranquility schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Het zou toch wel mooi zijn als OPD ook op het stuur zou zitten, of als onderdeel van de versnellingspook. Bij mijn Ampera-e, die overigens een heerlijke OPD heeft, is de "L" mode, zoals dat daar heet, gewoon in te stellen door de pook een keertje naar achteren te drukken. Bij nog een keer drukken gaat hij weer op de "D" modus. Ideaal snel switchen tussen de twee modussen dus. Ben benieuwd hoe dat straks gaat met mijn XC40. Op de snelweg wil ik gewoon geen OPD gebruiken, dus makkelijk daar tussen kunnen schakelen, net als bij de Ampera-e, zou wel fijn zijn.
Ik kan je nu al verklappen dat het in een sub menu van een sub menu zit, dus het is geen enkele simpele handeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:34
Tranquility schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Ik kan best snappen dat je iets dat je gewoon bent wilt blijven gebruiken, maar sinds ik mijn C40 ontvangen heb, heeft OPD op geen enkel moment afgestaan hier. Op de autosnelweg gaat de ACC aan tot ik ervan moet waardoor niet snel kunnen schakelen geen issue is voor mij.
Pagina: 1 ... 219 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"