tovertover schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:56:
Gister avond bij thuis komst was de batterij op 87% en vanmorgen toen ik in de auto stapte was de batterij op 81%.
De auto was niet aangesloten en ik had geen timer voor de verwarming ingesteld. Ik heb wel vaker een verschil van 2 of 3% gezien, maar dat was na het voorverwarmen.
Waar kan dit aan liggen? Buiten temperatuur is al een tijd het zelfde (rond 6 a 7 graden sinds weken).
Maar zo´n groot verschil heb ik nog niet bij mij gezien.
Is het geen kwestie van een door de software gedane herberekening van het percentage tijdens stilstand?
Ze meten dat op basis van exacte spanning in relatie tot de actuele stroomsterkte, in onze auto's is die 400 volt en de stroomsterkte kan variëren van 0 tot ... ampere.
Bij een hoge stroomsterkte (tijdens optrekken) zal de spanning inzakken, het ligt aan de conditie van de accu hoever dat is.
Als je rijdt heb je langere tijd afname en dus stroom lopen, de accuspanning is dan iets lager, en de auto compenseert daarop om een goed percentage accu aan te kunnen geven.
Zodra je dan stilstaat is die compensatie (over vermoedelijk de laatste 50 km opgemeten) nog aanwezig, maar de stroomafname valt weg waardoor de spanning van de hoogvolt accu wat stijgt. Dat kan resulteren in een iets te hoog aangegeven percentage.
Na een poos stilstaan (uren, een nacht, wellicht dagen) zal de auto die compensatie weer aanpassen, waardoor het weergegeven percentage zakt.
Dat mag enkele procenten zijn ( zeg max 2% afhankelijk van afronding) maar niet veel meer. Bij jou was dit meer. Het kan zijn dat de compensatiefactor uitgeschoten is.
In dat geval is dit een eenmalig dingetje.
Ik vermoed dat de auto met 2 compenserende factoren werkt, een voor actueel (tijdens het rijden, zou raar zijn als je bij optrekken ineens het percentage 2% ziet afnemen en even later weer terug ziet komen) en een voor een lange termijn gemiddelde. Daardoor moet je auto een vrij goed beeld van de aanwezige vulling geven zowel tijdens rijden als tijdens parkeren.
Wat ik niet verwacht is dat er daadwerkelijk zoveel vermogen uit de accu weg is, alle energie zal er nog gewoon inzitten, alleen de aanduiding ervan op je dashboard kan ergens een verkeerd getalletje geven door die compenserende factor. 87 naar 81% is 6%, en dat is bij de MY23 en eerder en de MY24 met de 'kleine' accu 6*(67/100) = 4.02 kWh. (Bij de MY24 ER zou dat zelfs rond de 4,8 kWh zijn). Dan zou je preconditioning bijna 2,5 uur lang aangestaan moeten hebben bijvoorbeeld.
Dat lijkt mij niet heel waarschijnlijk.