Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:25
caspervc schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:54:
[...]
Het is een plus versie met wool blend bekleding, protection pack, spatlappen, krijgt een glas coating en verlengde garantie (want privé aankoop). De kinderen kregen snel ruzie achterin of het dak open of dicht moest, en of het schaduwdoek ook dicht moest. Was een vrij makkelijke keuze niet voor de ultra te gaan 😆. Enige jammere vind ik dat je geen memory seats los kan toevoegen. Maarja geen 5k waard (geluid geef ik weinig om)
En ja CC2. Prima denk ik zo.
Mooie uitvoering; dezelfde als ik heb concludeerde we eerder al :) Met trekhaak ook, toch?
Die memory voor stoelen zou ik ook wel heel prettig vinden! Zelf 200 cm, vrouw 165 cm.

Vandaag was de auto even naar de garage. Rechter voorraam piept op de laatste cm's naar beneden. Rubbers gaan vervangen worden.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:48
Nope geen trekhaak. Gebruiken we niet echt. En @Juancho, Sage Green: mooie kleur, maar ik vond hem iets te modegevoelig irt privé aanschaf. Ik denk (persoonlijk) dat Fjord Blue op langere termijn couranter blijft.. maar goed.. dat riekt naar glazen bol ;)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-07 20:15
[b]DrBOB101 in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Die memory voor stoelen zou ik ook wel heel prettig vinden! Zelf 200 cm, vrouw 165 cm.

Vandaag was de auto even naar de garage. Rechter voorraam piept op de laatste cm's naar beneden. Rubbers gaan vervangen worden.
Memory mis ik ook, kan niet achter stuur als mijn vrouw gereden heeft. In mijn XC70 had ik het wel ook fijn dat de spiegels in de memory meededen.

Die rubbers zijn bij mij niet goed, helemaal gekarteld geworden waardoor ze nat met druppels blijven na open en dicht doen.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick07
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-04 15:33
Langhose schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:27:
[...]

Hallo, ben nieuw op dit forum en lees de laatste tijd regelmatig mee. Nu ik dit las vond ik het toch even tijd om te reageren.
Dit verhaal klinkt voor mij namelijk heel heel erg herkenbaar! Met mijn XC40 single motor (April 2022) heb ik dit ook gehad. Het klonk als een ratelend geluid achterin aan de onderkant van de auto, voornamelijk bij het wat sneller optrekken. Een Volvo monteur heeft er mee gereden en kwam na een kwartiertje terug en zei “ik weet wat het is”. Het was een kapotte aandrijfas rechtsvoor, dus dat ratelgeluid gaat blijkbaar heel je auto door.
Auto is hiervoor uiteindelijk twee dagen in de garage geweest en onder garantie gerepareerd! Daarna nooit meer last van gehad dus ik hoop dat dit jullie mogelijk kan helpen om het ook op te lossen.
Dank voor je bericht!
ik ga de garage erover bellen. Dat er meer klachten (en oplossingen) voor zijn. Maar de vorige keer dat ik belde kreeg ik als reactie: "Ja, mensen zeggen zo veel op een forum...". Vervelend dat de dealer niet wil toegeven dat er wat mankementen kunnen optreden die te repareren zijn. Alsof je niet serieus wordt genomen als je met een klacht komt.

[ Voor 29% gewijzigd door Patrick07 op 21-12-2023 09:39 ]

Privé: 2022 Volvo XC-40 Pure electric twin, 2015 Mazda CX-3 AWD. Zakelijk: 2020 Airbus H-135 P3H, PH-UMC, 1987 Slingsby T-67M-200 Firefly, PH-KAI

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-07 15:59
Ik heb gisteren iets eigenaardigs gehad met de wagen (XC40 MY2024). Bij het oprijden van de autostrade, en dus het versnellen, haperde ie constant. Tijdens het versnellen telkens kort (0.5s) en bruusk remmen, om dan weer een beetje te versnellen en opnieuw te gaan remmen. Zeer vervelend en ongemakkelijk, ook wel een beetje angstaanjagend om zo de snelweg op te gaan.

Of ik nu snel optrok of rustig de snelheid omhoog dreef, hij bleef hetzelfde doen. Precies of hij een object detecteerde. Maar ACC of PA stonden uit. Ik heb deze wel eens geactiveerd en terug uitgeschakeld in de hoop dat het ging beteren, maar het hielp niet. Ik heb het systeem ook eens herstart door lang op de home knop te drukken. Ook geen beterschap.

Bij de remactie kwam ook telkens een oranje lijn zichtbaar naast de energie meter.

Als ik thuis kwam even gekeken naar de voorkant, maar ik zag niet meteen iets dat de sensoren konden beïnvloeden. Een uurtje later terug vertrokken en alles was weer normaal.

Nog mensen die dit tegengekomen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

MrMathos schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:22:
Ik heb gisteren iets eigenaardigs gehad met de wagen (XC40 MY2024). Bij het oprijden van de autostrade, en dus het versnellen, haperde ie constant. Tijdens het versnellen telkens kort (0.5s) en bruusk remmen, om dan weer een beetje te versnellen en opnieuw te gaan remmen. Zeer vervelend en ongemakkelijk, ook wel een beetje angstaanjagend om zo de snelweg op te gaan.

hetzelfde als hier? MaJoBe in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:50
MrMathos schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:22:

Of ik nu snel optrok of rustig de snelheid omhoog dreef, hij bleef hetzelfde doen. Precies of hij een object detecteerde. Maar ACC of PA stonden uit. Ik heb deze wel eens geactiveerd en terug uitgeschakeld in de hoop dat het ging beteren, maar het hielp niet. Ik heb het systeem ook eens herstart door lang op de home knop te drukken. Ook geen beterschap.

Bij de remactie kwam ook telkens een oranje lijn zichtbaar naast de energie meter.

Als ik thuis kwam even gekeken naar de voorkant, maar ik zag niet meteen iets dat de sensoren konden beïnvloeden. Een uurtje later terug vertrokken en alles was weer normaal.

Was dit vlak na het snelladen? Ik heb dat vorig jaar eens een keer gehad. Gaan snelladen langs de snelweg en wou vol gas geven bij het oprijden maar had zeer beperkt vermogen (oranje lijn rond snelheidsmeter).
Maar was meteen daarna ook wel voorbij.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-07 15:59
Hey @MaJoBe, wat is daar van geworden? Ik heb hetzelfde mee gemaakt, denk ik: MrMathos in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Droog weer, een graad of 10, batterij rond de 75% (dag voordien opgeladen aan gewone publieke lader).

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
Zag net deze screenshot van de nieuwe Apple CarPlay die komt. Hopelijk kijken Google/Spotify/Volvo mee want dit zou ik nu echt een meerwaarde vinden voor de auto... muziekspeler op het driver's dispay!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5iO1Eo4FURI7VvlNLnKCdvNOMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyomQJbumAJ4jfDdrAx7TEcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:40
MrMathos schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:09:
[...]

Hey @MaJoBe, wat is daar van geworden? Ik heb hetzelfde mee gemaakt, denk ik: MrMathos in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Droog weer, een graad of 10, batterij rond de 75% (dag voordien opgeladen aan gewone publieke lader).
Niet meer terug gekomen maar Volvo is op de hoogte van het probleem en het zou te verhelpen zijn door een aanpassing in 1 of andere driver, softwarematig dus.

• MaJoBe
De volvo saga gaat verder.
Ik had gevraagd om mijn trekhaak +750kg te laden keuren zodat ik onze geremde caravan kan trekken, dit zijn ze in de garage vergeten.
Ik heb ook het travel pack daar spreekt men op de website van 1 sleutel om dakdragers en koffers open te doen, bij mij zijn dat 2 sleutels.
Ik nam ook het protection pack met de matten en de vergrendelbare wielbouten. Die matten waren ze bij levering vergeten en bij nader nazicht waren ook de vergrendelbare wielbouten niet gemonteerd. Toen ik de garage daar op aansprak zeiden ze doodleuk dat ze die niet monteren en ze mij die gaan nasturen en dat ik dat zelf maar moet doen...Ook het slot voor de dakkoffer sturen ze op en kan ik zelf monteren...
Ik wil hier niemand beïnvloeden maar ik bestel echt nooit nog een volvo bij Scancar.

[ Voor 6% gewijzigd door MaJoBe op 21-12-2023 12:02 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:22
Largamelion schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:37:
Zag net deze screenshot van de nieuwe Apple CarPlay die komt. Hopelijk kijken Google/Spotify/Volvo mee want dit zou ik nu echt een meerwaarde vinden voor de auto... muziekspeler op het driver's dispay!
Deze morgen al uw post gezien in het verkeerde topic :9
Volvo verwijdert eerder de bestuurdersdisplay, zie EX30 :+
Eens praten met mijn werkgever om mij in 2024 een Aston Martin te voorzien _/-\o_

Lijstje van de merken die meewerken met Apple:
  • Land Rover
  • Mercedes-Benz
  • Lincoln
  • Audi
  • Volvo
  • Honda
  • Porsche
  • Nissan
  • Ford
  • Jaguar
  • Acura
  • Polestar
  • Infiniti
  • Renault
Bron: https://9to5mac.com/2023/...lay-officially-announced/

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

4v4t4r schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:41:
Iemand deze al gehad? Zie dat hij vervangen moet worden door een CR2032 3V , kan elke er gewoon in of is een bepaald merk aan te raden? (Of langs gaan bij dealer)

[Afbeelding]
Kun je zelf, tenzij er een klasse 3 of hoger alarm op je auto zit.
Daarbij is namelijk een stukje electronica op de batterij geplakt dat eraf gehaald moet worden en overgeplakt op de nieuwe batterij.
Dat stukje electronica zorgt voor inactiviteit van je sleutel als deze een poosje niet bewogen heeft, dat gaat sleutel scannen tegen, de truck waarmee ze met een antenne en een zender je sleutelsignaal oppakken versterken en zo je auto openen om hem te jatten.

Het vervangen moet dan door de dealer gebeuren omdat je alarm certificaat anders ongeldig wordt. En daar heb je vrij duur voor betaald, beetje zonde om dat door een accu vervanging de nek om te draaien.

zie ook https://www.keylessprotector.nl/service/volvo/ (url komt van de sticker met QR code in mijn sleutel aangaande dit product)
https://www.keylessprotector.nl/montage-instructies/volvo/

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 21-12-2023 13:26 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Boot
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:52
Krijg je bij een nieuwe Volvo c40 een alarm certificaat van de dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:30
MaJoBe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:56:
De volvo saga gaat verder.
Ik had gevraagd om mijn trekhaak +750kg te laden keuren zodat ik onze geremde caravan kan trekken, dit zijn ze in de garage vergeten.
Ik heb ook het travel pack daar spreekt men op de website van 1 sleutel om dakdragers en koffers open te doen, bij mij zijn dat 2 sleutels.
Ik nam ook het protection pack met de matten en de vergrendelbare wielbouten. Die matten waren ze bij levering vergeten en bij nader nazicht waren ook de vergrendelbare wielbouten niet gemonteerd. Toen ik de garage daar op aansprak zeiden ze doodleuk dat ze die niet monteren en ze mij die gaan nasturen en dat ik dat zelf maar moet doen...Ook het slot voor de dakkoffer sturen ze op en kan ik zelf monteren...
Ik wil hier niemand beïnvloeden maar ik bestel echt nooit nog een volvo bij Scancar.
Wat een service! (not) 😯 Ik zou daar nog geen ventieldopje meer halen!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Largamelion schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:37:

[Afbeelding]
Welke meerwaarde zie jij een muziekspeler in het bestuurdersscherm?
Ik hou m'n ogen liever op de weg. Absoluut geen afleiding nodig van plaatjes of titels van muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
caspervc schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:32:
Nope geen trekhaak. Gebruiken we niet echt. En @Juancho, Sage Green: mooie kleur, maar ik vond hem iets te modegevoelig irt privé aanschaf. Ik denk (persoonlijk) dat Fjord Blue op langere termijn couranter blijft.. maar goed.. dat riekt naar glazen bol ;)
Blauw is een vaker voorkomende kleur dan groen (die ook donkerder waren) in de geschiedenis van Volvo. Fjord Blue lijkt heel veel op kleuren die in het verleden al gebruikt zijn. Zie ook hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:22
DrBOB101 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:52:
[...]

Ik hou m'n ogen liever op de weg. Absoluut geen afleiding nodig van plaatjes of titels van muziek.
Leuk dat je dit zegt want dat het biedt juist dat je minder bezig hoeft te zijn op het grote scherm. Er is namelijk helaas geen optie om bijv. Maps en Spotify in 1 scherm te hebben. Wil je dus skippen etc, moet je via de home knop terug naar de betreffende app, dan weer terug etc. Heb je je audio bijv. in het scherm voor je neus, scheelt het juist afleiding.

Maargoed, deze wens is al vanaf dag 1 kenbaar gemaakt bij Volvo en Google maar na al die jaren zit het er nog niet in en zal er ook vast niet in gaan komen. De nieuwe EX30 en hoger heeft het overigens wel, maar dan middels splitscreen op het grote sccherm.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Juancho schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:34:
[...]
Leuk dat je dit zegt want dat het biedt juist dat je minder bezig hoeft te zijn op het grote scherm. Er is namelijk helaas geen optie om bijv. Maps en Spotify in 1 scherm te hebben. Wil je dus skippen etc, moet je via de home knop terug naar de betreffende app, dan weer terug etc. Heb je je audio bijv. in het scherm voor je neus, scheelt het juist afleiding.

Maargoed, deze wens is al vanaf dag 1 kenbaar gemaakt bij Volvo en Google maar na al die jaren zit het er nog niet in en zal er ook vast niet in gaan komen. De nieuwe EX30 en hoger heeft het overigens wel, maar dan middels splitscreen op het grote sccherm.
"Hallo Google, speel een ander nummer".
En een nog simpelere oplossing voor dat probleem is de knoppen aan de rechterkant van je stuur kunnen gebruiken. Dat zou ik dan toegevoegde waarde vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
DrBOB101 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:29:
[...]

"Hallo Google, speel een ander nummer".
En een nog simpelere oplossing voor dat probleem is de knoppen aan de rechterkant van je stuur kunnen gebruiken. Dat zou ik dan toegevoegde waarde vinden :)
Voor jou gebruik wellicht. Voor mij is dat volstrekt kansloos. Ik mis oprecht dat je je media altijd in beeld hebt. Maargoed, wat ik al zei, na tig keer aangedragen te hebben heb ik het allang opgegeven.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

• Largamelion
DrBOB101 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:52:
[...]

Net daarom dat het handig is om het op het driver's display te hebben, dan moet je niet echt wegkijken van de weg, net zoals je naar je snelheid kijkt. Al m'n vorige auto's van de laatste 8 jaar konden op z'n minst al de naam van het nummer tonen op m'n dashboard. Nu moet ik telkens op het middenscherm naar Spotify switchen wat veel meer afleidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Het leuke is nog, en dat weten alleen de eerste rijders van de XC40... Er zat nog een 3de scherm keuze op de wagen. Die hebben ze er al uitgesloopt dus je hebt er nu 2: Maps en een vrijwel zwart scherm. Je zou denken, maak daar ff een media player in En klaar. Maar helaas.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Boot schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:59:
Krijg je bij een nieuwe Volvo c40 een alarm certificaat van de dealer?
Dat ligt er aan of je een alarm klasse 3 of 4 als extra gekozen hebt.
Daar zitten certificaten bij.

Ik heb dat als optie erbij gedaan omdat de werkgever dat sterk aanraadde, we parkeren nogal eens in afgelegen parkeergarages of parkeerplaatsen omdat daar ook klanten zitten. En ook als je staat te laden bij de publieke palen, staat de wagen doorgaans uit zicht en die palen staan vaak net op afgelegen en net niet zichtbare hoeken van de straat omdat ze daar niemand in het uitzicht staan.
Leek mij ook wel een strak plan, dus heb ik er een certificaat bij, dat kreeg ik inderdaad via de dealer bij de aflevering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 12:30

KabalA!

[ No-Life ]

Het probleem met het driver display is natuurlijk dat er helemaal geen ruimte is om de artiest / titel weer te geven in al die zwart ruimte....
/s

Wat mij betreft mag het ook snel beschikbaar komen, in het driver display of via splitscreen op het middenscherm maakt mij niet uit.
Vind het namelijk niet alleen in spotify irritant, maar ook bij het wisselen van radiozender is het bloed irritant dat je niet kan zien waar hij op staat.

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaJoBe
In mijn skoda kon ik het drivers display zelf instellen zodat de artiesten verschenen maar eigelijk vond ik dat best irritant. Na een tijdje ging ik dus enkel voor snelheid, accelaratie en rijbereik. Het is dus zeer persoonsgebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
MaJoBe schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:01:
In mijn skoda kon ik het drivers display zelf instellen zodat de artiesten verschenen maar eigelijk vond ik dat best irritant. Na een tijdje ging ik dus enkel voor snelheid, accelaratie en rijbereik. Het is dus zeer persoonsgebonden.
Maar je hebt de keuze. Dat is wat zo jammer is bij onze Volvos. Zo'n mooi drivers display maar zo weinig opties. Erg jammer maargoed, wat ik al zei we hoeven daar niks meer in te verwachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-07 20:15
[b]ron65 in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"r we parkeren nogal eens in afgelegen parkeergarages of parkeerplaatsen omdat daar ook klanten zitten.
Vraag me af waar je in handelt? >:)

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Waterblok schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:19:
[...]

In een (X)C40 recharge val je niet zo op >:)

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Wanneer ik een aanhangwagen aan mijn XC40 koppel dan werkt Pilot Assist niet meer, gaat dit ook het geval zijn wanneer ik een Volvo/Thule fietsendrager op mijn trekhaak zet?

Ik heb even gezocht op "fietsendrager" hier in deze topic maar kan niet meteen een antwoord vinden.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Waterblok schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:19:
[...]

MJOP
Meerjaren onderhouds en vervangings planningen voor vastgoed, aankoopscans, onderhouds adviezen en contract bemiddeling, dat soort zaken.
Wij kunnen een gebouw of complex van gebouwen scannen en de actuele staat vastleggen avn alle bouwdelen en elementen waaruit het bestaat, en dan budget adviezen geven maar ook helpen met afsluiten van een beetje goede onderhoudscontracten etc. Alles is maatwerk, en vastgoed staat nu eenmaal echt overal :-)

[ Voor 50% gewijzigd door ron65 op 22-12-2023 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07 13:19
nujtrug schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:31:
Wanneer ik een aanhangwagen aan mijn XC40 koppel dan werkt Pilot Assist niet meer, gaat dit ook het geval zijn wanneer ik een Volvo/Thule fietsendrager op mijn trekhaak zet?

Ik heb even gezocht op "fietsendrager" hier in deze topic maar kan niet meteen een antwoord vinden.
Ja, want hij schakeld de achtersensoren uit, als de trekhaak uitgeklapt is. Dus geen PA

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Morkie69 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:53:
[...]

Ja, want hij schakeld de achtersensoren uit, als de trekhaak uitgeklapt is. Dus geen PA
Hmm spijtig! Dus op lange snelwegritten zal ik het dan met adaptive cruise control moeten doen... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
nujtrug schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:31:

Ja en ook BLISS (dode hoek lampjes) schakelt hij uit dan wat ik bijzonder jammer vond deze zomer. Blijkbaar kennen ze bij Volvo geen fietsdragers en gaan ze altijd uit van een aanhangwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:47
Schakelt hij niet pas alles uit als er een 13-polige stekker aangesloten is? Volgens mij met alleen de haak naar buiten blijven de sensoren en BLISS gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:35
RickKoets schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:24:
Schakelt hij niet pas alles uit als er een 13-polige stekker aangesloten is? Volgens mij met alleen de haak naar buiten blijven de sensoren en BLISS gewoon werken.
Dat klopt, alleen heeft een fiets drager ook eigen verlichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberdj
Largamelion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:06:
[...]
Ja en ook BLISS (dode hoek lampjes) schakelt hij uit dan wat ik bijzonder jammer vond deze zomer. Blijkbaar kennen ze bij Volvo geen fietsdragers en gaan ze altijd uit van een aanhangwagen.
ja, die mis ik ook (rijd nu rond met een towbox).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXUw2y1ISfdiyNZVIPtnjAkp9lA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXoEQNCcUoNnYtfp1NNQsrGF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door cyberdj op 22-12-2023 19:28 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
Zojuist de eerste verre rit aan 1 stuk gemaakt, auto rijdt fijn. Geladen bij Tesla, echter 5 min na vertrek bij laadpaal is de data-verbinding uitgevallen. Kan nu daardoor niet meer navigeren mbv Google Maps. Gelukkig kan ik terugvallen op Apple Carplay, maar die voorspelt mijn accu bij aankomst niet meer. Iemand een oplossing?
Heb al een reset gedaan dmv inhouden Home button, maar dat lost het probleem niet op..
Heb nu ook opeens een hele hoge km stand in de app (al vaker voorbijgekomen in deze thread deze week):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5hbUNfmjQoTq0zjj4IHQKcbvOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XxsSdBpiwEr4QbjoGAajELTg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door cyberdj op 22-12-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:49
cyberdj schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:33:
Heb al een reset gedaan dmv inhouden Home button, maar dat lost het probleem niet op..
Heb je al de tcam reset geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
nog niet, ga ik doen, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Vandaag een nieuwe 'feature' gevonden. De radio start op met de zender waar m'n vrouw h'm altijd op heeft staan. De bugfix van de radio sneller opstarten moet dus nog even verder uitgewerkt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaJoBe
Ha! Hetzelfde hier ik dacht al wat lig ik hier plotsklaps naar al die emoties van de warmste week te luisteren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
@cyberdj

Anders je telefoon als hotspot, kan je iig verder met GM.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
oetaelse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:12:
[...]

Open je profiel van Google maps op je mobiel > Instellingen > Navigatie > Je Voertuig en selecteer je auto.
We zijn ondertussen een dikke 2 weken verder en ik kan nog steeds niet mijn bestemming van mijn iPhone naar de XC40 sturen... (iOS Google Maps versie 6.96.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Hadden we vroeger trouwens geen Google Podcasts app in de auto? Ik meen mij te herinneren van wel. Ik gebruik nu steeds Podcasts via CarPlay maar als het native via AAOS kan dan wil ik dat graag een kans geven.

Wat ik reeds heb geprobeerd (zonder succes):
  • zoeken in Play Store auto > nergens te vinden
  • "Hey Google, open Google Podcasts" > krijg ik een zwarte media player maar kan niets selecteren
  • zoeken in Play Store via tablet > gevonden maar is niet beschikbaar voor XC40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07 13:31
nujtrug schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:37:
Hadden we vroeger trouwens geen Google Podcasts app in de auto? Ik meen mij te herinneren van wel. Ik gebruik nu steeds Podcasts via CarPlay maar als het native via AAOS kan dan wil ik dat graag een kans geven.
Podcasts via spotify werkt goed in AAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
tdkvolvo schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:25:
[...]

Podcasts via spotify werkt goed in AAOS
Apple Music gebruiker hier :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 19:12
cyberdj schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:01:
[...]

ja, die mis ik ook (rijd nu rond met een towbox).
[Afbeelding]
Hoe bevalt deze combi op reis? Ik heb exact dezelfde en ben benieuwd naar je bevindingen. (Zowel qua praktisch gemak bij het inparkeren en laden/aansluiten als het verbruik en gereden cruise snelheid.)
Ik heb er nog geen lange rit mee gemaakt maar gaat er wel aankomen :)

En werkt de t-cam reset? Maps weer up and running?
Geniet van de vakantie!

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
nujtrug schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:02:
[...]

We zijn ondertussen een dikke 2 weken verder en ik kan nog steeds niet mijn bestemming van mijn iPhone naar de XC40 sturen... (iOS Google Maps versie 6.96.1)
Ik stuur de vooraf in Google Maps gemaakte route naar het mail-adres van mijn Google account, waarmee ik bij de auto ben ingelogd. Dat werkt prima. De bestemming verschijnt dan in het rijtje bij het zoekvenster van GM in de auto.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:44

mausy5043

Don't panic.

nujtrug schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:02:
[...]

Google Podcasts is gestopt. Op Android volgens mij nog wel te downloaden maar Google zelf doet er niks meer mee. Zelf gebruik ik Pocket Casts. Is zowel op Android als in de auto te installeren. Op je telefoon kun je alles instellen en dat synced ie dan met de auto. In de auto heb je bijna geen instelmogelijkheden. Maar vind ik ook niet nodig, als ik m'n podcasts maar kan luisteren.

EDIT: zie nu dat je Apple hebt. Op iOS is Pocket Casts ook beschikbaar. Ik neem aan dat het daar hetzelfde werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door mausy5043 op 23-12-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Claude schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:37:
[...]

Ik stuur de vooraf in Google Maps gemaakte route naar het mail-adres van mijn Google account, waarmee ik bij de auto ben ingelogd. Dat werkt prima. De bestemming verschijnt dan in het rijtje bij het zoekvenster van GM in de auto.
Ik denk dat die stap overbodig is. Zoeken in GM op smartphone is volgens mij al voldoende, dan verschijnt de bestemming ook in het zoekvenster. Maar daar zit bij mij wat vertraging op, zou mooi zijn moest ik het onmiddellijk kunnen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
nujtrug schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:52:
[...]

Ik denk dat die stap overbodig is. Zoeken in GM op smartphone is volgens mij al voldoende, dan verschijnt de bestemming ook in het zoekvenster. Maar daar zit bij mij wat vertraging op, zou mooi zijn moest ik het onmiddellijk kunnen delen.
Ik vind het handiger om bij het vooraf plannen van bestemmingen en routes te werken met GM op de PC.
En daarna de route naar het mail-adres van de Google account te sturen. Zo heeft ieder zijn voorkeuren. ;)

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Claude schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:19:
[...]

Ik vind het handiger om bij het vooraf plannen van bestemmingen en routes te werken met GM op de PC.
En daarna de route naar het mail-adres van de Google account te sturen. Zo heeft ieder zijn voorkeuren. ;)
Wat @nujtrug volgens mij bedoelt is dat je het niet hoeft te mailen. Als je de route planned op PC/laptop dan zie je die bestemming vanzelf ook al in de auto oppoppen. Mits je op je PC natuurlijk GM gebruikt onder hetzelfde google account als waarmee je in de auto ingelogd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Laatst online: 22-04 20:42
DrBOB101 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:09:
Vandaag een nieuwe 'feature' gevonden. De radio start op met de zender waar m'n vrouw h'm altijd op heeft staan. De bugfix van de radio sneller opstarten moet dus nog even verder uitgewerkt worden.
Ah, gelukkig, het is een nieuwe feature en niet iets wat ik zelf veroorzaakt heb! 😜
Ik kreeg ook ineens elke keer bij instappen de zender die mijn vrouw altijd luistert, het heeft bij mij geholpen dat ik in haar profiel mijn favoriete zender had aangezet en de volgende dag met mijn eigen sleutel instapte...

[ Voor 13% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 25-12-2023 23:27 ]

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Hulp gevraagd, vandaag dagje Maastricht. Staan nu op de ANWB te wachten. Auto wil nergens laden (Fastned, Shell rexcharge, 11kw lader) iemand tips??? We staan met 5% in de batterij stil en moeten nog 150km……

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Bartelomeus schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:39:
Hulp gevraagd, vandaag dagje Maastricht. Staan nu op de ANWB te wachten. Auto wil nergens laden (Fastned, Shell rexcharge, 11kw lader) iemand tips??? We staan met 5% in de batterij stil en moeten nog 150km……
Vast al geprobeerd, maar onder mom nooit geschoten is altijd mis: Auto op slot eruit, sleutel buiten bereik auto houden, een kwartier wachten en dan opnieuw proberen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Kammika schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:01:
[...]

Vast al geprobeerd, maar onder mom nooit geschoten is altijd mis: Auto op slot eruit, sleutel buiten bereik auto houden, een kwartier wachten en dan opnieuw proberen?
De ANWB komt aanrijden. Die beste man zegt, laat u het probleem maar even zien. Wat denk je? Ik steek de stekker er in, doet dat domme ding het weer! Hij heeft z’n handen niet uit z’n zakken gehad. Ik sta echt voor lul, k**wagen!

[ Voor 3% gewijzigd door Bartelomeus op 23-12-2023 20:21 ]

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Bartelomeus schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:11:
[...]

De ANWB komt aanrijden. Die beste man zegt, laat u het probleem maar even zien. Wat denk je? Ik steek de stekker er in, doet dat domme ding het weer! Hij heeft z’n handen niet uit z’n zakken gehad. Ik sta echt voor lul, k**wagen!
Precies dit is mij ook al eens overkomen. En ik stond toen halverwege de rijbaan stil en kon geen kant op. Echt te genant voor woorden.
Wat ik dan nog het ergst vind, is dat de auto zelf geen enkele storing meldt op het display. Doet net of er niks aan de hand is, maar weigert intussen dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Bartelomeus schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:11:
[...]

Dat is wel echt k… inderdaad. Heb ook een keer zo’n vage storing gehad. Aandrijving service vereist zei die toen. ANWB onderweg. Intussen toen auto kwartier op slot gehad en daarna deed die het weer. Kennelijk reset er allerlei software als die een tijdje echt uit staat…

Gelukkig eenmalig, maar was niet goed voor vertrouwen in de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:59:
[...]

Dat is wel echt k… inderdaad. Heb ook een keer zo’n vage storing gehad. Aandrijving service vereist zei die toen. ANWB onderweg. Intussen toen auto kwartier op slot gehad en daarna deed die het weer. Kennelijk reset er allerlei software als die een tijdje echt uit staat…

Gelukkig eenmalig, maar was niet goed voor vertrouwen in de auto
Dit heb ik gelukkig nog nooit ervaren, in de bijna 14 maanden dat ik de wagen heb.
Maar wel dat de laatste paar maanden de achteruitrij camera soms supertergendtraag begint te werken, dan ben je al (dan maar op de spiegels) ingeparkeerd en dan ineens begint het ding pas beeld te geven, wel met nog drie tot vier keer wegvallen en terugkomen. Dat beeld komt dan knipperend op en dan zie je maps er gestreept dwars er doorheen, knippert meteen weer en daarna is het goed.

Niet altijd, 9 van de 10 keer gaat het prima, maar die ene keer... gisteravond in het donker, in de spiegels zie je dan de stoeprand echt niet, een zwart gat, maar de camera ziet de stoeprand dan wel (ik bedoel dan niet eens die achter de auto, maar die rechts ernaast). Natuurlijk niet werken, dus op goed geluk en dus ruim er vanaf nu i.p.v. strak ernaast. Pas toen ik al stond kwam het beeld op.
Iemand ook last hiervan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyberdj
Babtvt schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:35:
[...]

Hoe bevalt deze combi op reis? Ik heb exact dezelfde en ben benieuwd naar je bevindingen. (Zowel qua praktisch gemak bij het inparkeren en laden/aansluiten als het verbruik en gereden cruise snelheid.)
Ik heb er nog geen lange rit mee gemaakt maar gaat er wel aankomen :)

En werkt de t-cam reset? Maps weer up and running?
Geniet van de vakantie!
De Thule Arcos bevalt tot nu toe goed! Veel opbergruimte. Met opladen (met name bij Tesla geladen) nog geen problemen ondervonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58qryJYnhu5ic_Tt4Z38dOR971U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOMglW6MS9drqcflk32XkZ2h.jpg?f=fotoalbum_large
(nee, die deuk in het hekwerk is niet van mij)

Wel even opletten met indraaien en niet te ver naar achter rijden. Het valt me op dat de meeste laders van Tesla hier in Frankrijk in de lengterichting van het voertuig/ ernaast staan. De laders die ik in NL tot nu toe bezocht staan achter de auto. Daar is het wellicht wat lastiger. Ook de 250kW laders hebben mijn voorkeur gezien de kabellengte en soepelheid van de kabel.

Je ziet alleen niks meer via de achteruitrijcamera. Bij het parkeren moet je dus echt op de buitenspiegels rijden en een plek uitzoeken met ruimte achter het voertuig (strookje gras, trottoir etc). Je kunt wel nog de wegmarkering zien, dus je kunt bijv wel zien waar de stoeprand is achter het voertuig (dan heb je in ieder geval een beetje een idee waar je heen gaat). Iemand die even meekijkt buiten het voertuig is wel handig :). In tegenstelling tot een fietsendrager zie je helemaal niet dat er iets achter je hangt, ook niet in de spiegels. Bij de fietsendrager kun je nog wel een beetje door de fietsen heen kijken, dat gaat met de box niet.

Over het verbruik kan ik weinig zeggen. De skibox op het dak zorgt voor het meeste extra verbruik. Persoonlijk was ik heel tevreden over het verbruik, kanttekening erbij, meestal 100 op ACC, veel stop & go file gehad, met snelheden rond 70 kmh, laatste uur 110 kmh gereden (anders kwamen we nooit aan).

Verbruik:
gister 350km (100% vertrokken thuis, op bestemming tot 95% geladen, 1x onderweg geladen. Totaal geladen: 83kWh —> 24kWh/100km
vandaag 600km, 95% vertrokken, 50% aankomst, geladen: 110kWh, dus zeg verbruik zo’n 145kWh —> ook zo’n 24kWh/100km dus.

Tcam reset heeft niet direct gewerkt, vanochtend was alles weer in orde.

Wel onderweg nog wat nukkigheden van het systeem gehad:
-Volledig geluid dat weg viel, ook richtingaanwijzer geluid. Home knop lang ingedrukt loste probleem op (vaker gelezen hier)
-na het laden werd laadstatus in Google Maps niet bijgewerkt. Na ruim een uur en 3 resets via home button werd verbruik realistischer, maar ging wel als een jojo. Had in eerste instantie volgens display 250km rijbereik (59%), voertuig gaf aan dat bij bestemming 180km verderop accu -24% zou hebben. Gedurende route heb ik (na resets) waarden tussen 6% en 15% voorbij zien komen om vervolgens met 19% op laadbestemming aan te komen.

Kortom, lange afstanden zijn wel een ding voor de auto. Van de andere kant vragen we natuurlijk ook wat van (met name) de accu. 8:30u gaan rijden, laden, rijden, laden, rijden, laden, rijden tot 18:30. 10u over 600km, met 1x een pauze van 30 min. 60 min laadtijd. (70 km/h gemiddelde snelheid).

[ Voor 10% gewijzigd door cyberdj op 23-12-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:52

Lancer

What the......

Jeetje dat gedoe met de boordcomputer doet me denken aan toen ik zelf de auto net had (3 jaar geleden). Inmiddels is het best stabiel. Een keer of 2 in de maand is er een reboot nodig. Factoren die er naar mijn waarneming invloed op hebben:
  • Geïnstalleerde apps; sommige apps maken het hele systeem traag en/of instabiel
  • Profielwissels, vroeger was het na 1 wissel al raak, nu na 2 of 3
Google maps werkt fantastisch als je al je gegevens aan Google geeft om te exploiteren. Hoe meer privacy vinkjes je aanzet, hoe slechter het gaat werken. Ik kan niet eens meer standaard bestemmingen opslaan, bestemmingen van telefoon/computer naar auto is helemaal een no-go. Dat doen zo goed als _alle_ maps concurrenten beter.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brekie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 19:11
Heeft iemand de ABRP api werkend voor HomeAssitant intergratie? Hiermee kan de volvo live data verstuurd worden naar de ABRP app.
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Brekie schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:08:
Heeft iemand de ABRP api werkend voor HomeAssitant intergratie? Hiermee kan de volvo live data verstuurd worden naar de ABRP app.
Thanks!
Neen maar je kan ook CarStatsViewer eens proberen, kan je ook linken met ABRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Oeps, mezelf ge-quote…

[ Voor 96% gewijzigd door nujtrug op 25-12-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Lancer schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:22:
Jeetje dat gedoe met de boordcomputer doet me denken aan toen ik zelf de auto net had (3 jaar geleden). Inmiddels is het best stabiel. Een keer of 2 in de maand is er een reboot nodig. Factoren die er naar mijn waarneming invloed op hebben:
  • Geïnstalleerde apps; sommige apps maken het hele systeem traag en/of instabiel
  • Profielwissels, vroeger was het na 1 wissel al raak, nu na 2 of 3
Google maps werkt fantastisch als je al je gegevens aan Google geeft om te exploiteren. Hoe meer privacy vinkjes je aanzet, hoe slechter het gaat werken. Ik kan niet eens meer standaard bestemmingen opslaan, bestemmingen van telefoon/computer naar auto is helemaal een no-go. Dat doen zo goed als _alle_ maps concurrenten beter.
De wegvallende LTE verbinding was toen ik net een paar minuten een “vreemde app” (TuneIn Radio) had aangezet. Ook was er een andere telefoon aangesloten via de linker USB aansluiting (CarPlay schakelde in op de telefoon van mijn partner).
Ik gebruik geen verschillende profielen en heb alleen de noodzakelijke vinkjes aan/uit staan. Zo weinig mogelijk in ieder geval 🥹

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:50
In de huur-VW die we hier tijdens ons verblijf in Australië hebben is de CarPlay integratie echt rampzalig. Start niet altijd op, valt vaak weg, geeft het geluid niet altijd door. Dan is het bij ‘ons’ nog niet zo slecht geregeld!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
@cyberdj ging je toen toevallig ook de grens over?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Ophidian schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:16:
@cyberdj ging je toen toevallig ook de grens over?
Nee, zat al geruime tijd in Frankrijk (150km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Na 3 pogingen is de update 2.13.1 eindelijk gelukt. Ik begrijp alleen niet waarom de achteruit camera en licht alleen is verbetert voor de MJ24 wagens. Mijn eerste model XC40 is toch nog zo dramatisch qua lichtgeving in het donker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 10:56
Juancho schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:42:
Na 3 pogingen is de update 2.13.1 eindelijk gelukt. Ik begrijp alleen niet waarom de achteruit camera en licht alleen is verbetert voor de MJ24 wagens. Mijn eerste model XC40 is toch nog zo dramatisch qua lichtgeving in het donker?
Ik heb een MJ24, mijn update is zonder problemen gelukt, maar bij mij zie ik weinig tot geen verschil. Ook al door de belachelijke lage plaatsing van de camera, die na een paar honderd meter alweer zo smerig is dat je toch niets meer ziet. Dat geldt eigenlijk voor alle camera´s op die auto... 360 graden heb ik eigenlijk nauwelijks gebruikt en zeker in de regen niet. Dan zie je toch alleen maar druppels.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ok maar het staat letterlijk zo in de releasenotes. Vandaar mijn vraag. Want is het vanaf MJ24 dan NOG slechter dan de eerste modellen? Kan ik me bijna niet voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-05 11:08

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Juancho schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:06:
Ok maar het staat letterlijk zo in de releasenotes. Vandaar mijn vraag. Want is het vanaf MJ24 dan NOG slechter dan de eerste modellen? Kan ik me bijna niet voorstellen.
Ik heb ook een MY24 maar zie geen enkel verschil na de update , s'avonds niet te gebruiken die camera.

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
tovertover schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:49:
[...]
Ook al door de belachelijke lage plaatsing van de camera, die na een paar honderd meter alweer zo smerig is dat je toch niets meer ziet. Dat geldt eigenlijk voor alle camera´s op die auto... 360 graden heb ik eigenlijk nauwelijks gebruikt en zeker in de regen niet. Dan zie je toch alleen maar druppels.
Overdrijven is ook een kunst :F

Ik heb de tip van @ron65 gevolgd en ik heb er al minder last van dan voorheen, plus ga ik er ook regelmatig eens over met een vochtige doek, ligt altijd klaar naast de wagen in mijn garage. 3s werk om die weer eens proper te maken.

Oh ja, de tip RainX ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
RigolleM schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:27:
[...]

Ik heb de tip van @ron65 gevolgd en ik heb er al minder last van dan voorheen, plus ga ik er ook regelmatig eens over met een vochtige doek, ligt altijd klaar naast de wagen in mijn garage. 3s werk om die weer eens proper te maken.

Oh ja, de tip RainX ;)
En spatlappen achter begreep ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Laatst online: 12-07 20:16
Bij Mijn xc40p6 MY22 is de camerawerking bij duisternis flink verbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
caspervc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:33:
[...]

En spatlappen achter begreep ik
Jakkes.. nooit van mijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Luisterlijk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:36:
[...]

Mede daarom ook mijn vraag want eigenlijk kan het dus niet wat je zegt als we Volvo moeten geloven. Update is er alleen voor de MJ24 modellen.

Heb hetzelf overigens nog niet gecheckt na de update dus nog geen idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 27-12-2023 20:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij ons is de knoop doorgehakt. Ik ga afscheid nemen van mijn Volvo XC40 p8 na ruim 2,5 jaar met veel plezier erin te hebben gereden (100000 op de teller).

Het is er een uit december 2020 (ik heb hem een half jaar later gekocht), met zon beetje alle opties: HK audio, 360 graden camera, open dak, stoelverwarming overal.

We moeten naar wat groters ivm uitbreiding van het gezin, met 4 kids op de achterbank is geen pretje weet ik inmiddels uit ervaring :).

Mocht er iemand hier interesse hebben, stuur me een pm. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLtZG6CEtDSlHiUuntHzQ3aB9y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6roiiwYOUvg3cravorctARs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Luisterlijk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:36:
[...]
Ik merk geen enkel verschil t.o.v. vorige software versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
RigolleM schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:36:
[...]
Nou, ik overweeg dit anders ook. De achterkant wordt zo ontzettend snel smerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
RigolleM schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:36:
[...]

Is dat echt zo erg? Voor mij een no brainer. Als het een schonere achterkant oplevert en minder spray naar mijn achteeliggers opwerpt zet ik ze erop. Sterker nog: van mij zou elke auto ze mogen hebben. Even een foto van het volvo forum geplukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8aFylsPSIlgU98vl66IzizIp1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddWGauuMUC6Me83R8C9cOn1y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
caspervc schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:59:
[...]

Is dat echt zo erg? Voor mij een no brainer. Als het een schonere achterkant oplevert en minder spray naar mijn achteeliggers opwerpt zet ik ze erop. Sterker nog: van mij zou elke auto ze mogen hebben. Even een foto van het volvo forum geplukt.

[Afbeelding]
Lijkt me wel wat

• Mga1600
Mijn auto staat al vanaf eind november ergens in de buurt van Schiphol geparkeerd en heeft dus de laatste OTA gemist. Zou die nog in de lucht hangen als we begin januari de auto weer gaan rijden? Ben benieuwd,

• Mga1600
[...]

Oh ja, de tip RainX ;)
Ik vind het probleem ook wel meevallen. Iedere keer als de achterklep toch open gaat om de boodschappen in de bagageruimte te doen haak ik er even een lapje over wat daar ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sibelius
  • Laatst online: 12-07 21:09
Mga1600 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 03:05:
[...]

Mijn auto staat al vanaf eind november ergens in de buurt van Schiphol geparkeerd en heeft dus de laatste OTA gemist. Zou die nog in de lucht hangen als we begin januari de auto weer gaan rijden? Ben benieuwd,
Hier stond de auto ook op Schiphol. Iets korter dan jij en had gewoon nog de update toen we thuis waren. Neergezet met 74% en opgehaald met 72%. Met het halen van de koffers heb ik de auto op voorverwarmen gezet. 2% verbruik. Hele vakantie de accu dus op 74%. Netjes!

V60 T8, Denim blue, my’25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:47
Kleine upgrade in de auto, lag zomaar onder de kerstboom :) . Echt een handige plek voor mijn zonnebril kon ik niet vinden dus opgelost door het handvat te vervangen aan de bestuurderskant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nYoZQbXkTLwC-tE5kY6IUqzxC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlV8LsjdGQ9Kne9TQJS2pDeD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-H07Y6pBtfpW16GzBHJTdifLFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjeuyZ1KBPMTfgeCSaxFPztI.jpg?f=fotoalbum_tile

• nujtrug
RickKoets schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:12:
Kleine upgrade in de auto, lag zomaar onder de kerstboom :) . Echt een handige plek voor mijn zonnebril kon ik niet vinden dus opgelost door het handvat te vervangen aan de bestuurderskant.
[Afbeelding][Afbeelding]
Heb er zo nog eentje liggen in het beige van mijn V40 maar dat past natuurlijk niet met die zwarte dakhemel.
Ik vond het wel altijd redelijk onhandig om je bril te nemen tijdens het rijden :)

EDIT: ik had hem dan ook aan passagierskant hangen omdat ik zelf ook wel graag dat handvat vast had als bestuurder.

[ Voor 5% gewijzigd door nujtrug op 28-12-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 03:05:
[...]

Volgens mij hoef je tegenwoordig niet meer te rijden voor de OTA. Dus die zal vast nog wel snel binnenkomen als je terug bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaJoBe
[...]

Oh ja, de tip RainX ;)
Ik ga er gewoon eens met mijn vinger over en dat werkt ook goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Mijn xc40 moet volgende week naar de dealer voor een onderhoudsbeurt. Heb ze vandaag nog even doorgegeven dat we bij de deurportierren tocht voelen en dit gaan ze meenemen bij de afspraak. Zal er later dus op terug komen want meerderen hier hadden er last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
En weer een stukje van de API ontcijferd: Als je de domoticz plugin naar de laatste versie, leest deze nu ook alle warnings in de auto uit

Bij mij werkt het goed, benieuwd naar jullie ervaringen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Kammika schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:38:
En weer een stukje van de API ontcijferd: Als je de domoticz plugin naar de laatste versie, leest deze nu ook alle warnings in de auto uit

Bij mij werkt het goed, benieuwd naar jullie ervaringen..
Je kan ook altijd eens neuzen in de source code van volvo2mqtt, daar zitten ook al even warnings in.

Ik hoop dat Volvo ooit toestaat om laadschema in te stellen via één van hun API’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MaJoBe schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:48:
[...]

Ik ga er gewoon eens met mijn vinger over en dat werkt ook goed.
Zeker.
Alleen zo lullig wanneer je vervolgens bij je klant binnenstapt en een hand schudt met een vieze vinger 8)7 .

Beter een doekje, en de rain-x erop werkt preventief, vuil spoelt er heel snel af, daarnaast even een doekje erover af en toe houd hem heel makkelijk schoon.

Overigens een andere tip: even de auto wassen deze dagen en dan desnoods in ceramic wax zetten. Dan heeft vuurwerkvuil en stof veel minder grip op je lak.
Natuurlijk kun je dan 1 januari de auto alsnog wassen, maar heb je vervolgens veel minder werk aan omdat niets aan je lak hecht tenzij er een stuk vuurwerk op de lak heeft liggen branden uiteraard.

[ Voor 27% gewijzigd door ron65 op 29-12-2023 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Nu online
Wij zijn terug van een weekje vakantie. Op de heenweg hadden we veel regen en harde wind tegen. Op de terugweg was het droog en hadden we meewind. Het verschil: 55,5 kWh op de heenweg tegen 48,2 kWh op de terugweg. Op een afstand van 192 km is dat 28,9 kWh/100 km tegen 25,1 kWh/100 km. Behalve de temperatuur zijn de andere weersomstandigheden dus ook een belangrijke factor.

Overigens geeft de XC40 geen krimp bij windkracht 6 a 7 van opzij. Hij blijft gewoon op koers alsof hij op rails rijdt.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Venomer schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:39:
Wij zijn terug van een weekje vakantie. Op de heenweg hadden we veel regen en harde wind tegen. Op de terugweg was het droog en hadden we meewind. Het verschil: 55,5 kWh op de heenweg tegen 48,2 kWh op de terugweg. Op een afstand van 192 km is dat 28,9 kWh/100 km tegen 25,1 kWh/100 km. Behalve de temperatuur zijn de andere weersomstandigheden dus ook een belangrijke factor.

Overigens geeft de XC40 geen krimp bij windkracht 6 a 7 van opzij. Hij blijft gewoon op koers alsof hij op rails rijdt.
Uit interesse: hoe hard rijd je dan?
Overigens merk ik dat met mijn benzine v40 ook. Laatst 100km op en neer. Wind mee heen en 107 resulteerde in een stille en nette 1:18,3 terwijl terug wind fors tegen een 130 op de cc resulteerde in 1:12,7. Toch ook zo'n 30% verschil...

[ Voor 15% gewijzigd door caspervc op 29-12-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe

Enkel wel veel windgeluiden en tocht langs de portieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik heb gelijke ervaring gehad tijdens storm Poly. dankzij de fantastische miscommunicatie van KNMI was ik al in Friesland toen ze code rood gingen afgeven, ik was ergens waar ik geen communicatiemiddelen mocht meenemen, en was eind vd ochtend klaar, stap in de wagen en ga rijden richting afsluitdijk.

Voor ik die opreed zag ik al een poosje een zwarte draaiende wolkenbank en die kam vanaf het IJsselmeer rap op mij af. Op de radio muziek, reclame, reclame, reclame.. vaag wat nieuws en daarin dan de eerste melding van code rood in Friesland.
Op dat moment reed ik al de afsluitdijk op, en begon het enorm te regenen en bizar hard te waaien.
Ik zag auto's die bijna twee rijbanen nodig hadden want de wind kwam van schuin linksvoor, maar die XC40 gaf geen krimp. Bleef keurig in de rijbaan zonder moeite en had hooguit wat hoog verbruik door de tegenwind, iets van 30 kWh/100km in de zomer, das hoog.

Maar echt stabiel dus, en een genot om mee te rijden ondanks de wind.
Pas in Noord Holland op de A7 zag ik wat die storm betekende, veel bomen om, deels op de snelweg, veel schade, enorm veel takken en bladeren op de weg (leek wel herfst op een bosweggetje)...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MaJoBe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:22:
[...]

Enkel wel veel windgeluiden en tocht langs de portieren.
Geluid wel, maar tocht niet. Ik heb de laatste dagen vanwege meerdere meldingen van koude benen hier, de thermische camera eens gepakt en de inwendige temperatuursverschillen bekeken. Als je tocht hebt zie je aan het patroon op wanden en deuren (in dit geval vloer, portieren en binnenbekledingen) al heel snel een patroon van afkoeling.
Dat zag ik hier niet, wat ik wel zag is dat de automatische luchtverversing na opwarmen de luchtinlaat via de vloer (dus op benen gericht) stopt, of verminderft en daar onverwarmde lucht inblaast terwijl voor het voorruit wel warme lucht binnenkomt.
Dat ga je ervaren als tocht, en het verklaart dat koude benen gevoel volledig.

Kun je testen: haal de klimaatregeling van automaat en zet de inblaas of op alleen naar beneden gericht of beneden en midden inblaas, maar zet die naar het voorruit uit (ook beter bij gepekelde wegen, pekel wordt onder invloed van warmte heel snel een witte waas die je alleen met ruitensproeien weg krijgt, door de warmte van de ruit af te halen is dat ineens stukken minder.
Maar belangrijker, er moet dan warme lucht over de vloer waaien, en dan zou tocht en koude benen gevoel weg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dan nog vind ik het geen oplossing eigenlijk. Ik laat het Volvo eerst maar eens goed nakijken. Het issue is er overigens vooral als je al een stukje aan het rijden bent. Dan is de auto lekker behaaglijk maar voelen je benen opeens best koud aan. Op kortere ritten is dat een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Juancho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:41:
Dan nog vind ik het geen oplossing eigenlijk. Ik laat het Volvo eerst maar eens goed nakijken. Het issue is er overigens vooral als je al een stukje aan het rijden bent. Dan is de auto lekker behaaglijk maar voelen je benen opeens best koud aan. Op kortere ritten is dat een stuk minder.
Is inderdaad een rare hebbelijkheid van deze auto. Ik ben 63 en dit is auto nummer 21. De eerste auto die dit heeft voor mij. Bijzonder en beschamend. Armetierige verwarming. Je kunt iets omzeilen door de voeten voorrang te geven, maar het klopt niet. De regeling is sgewoon bagger, net als de cruise control.
Pagina: 1 ... 217 ... 326 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"