Ophidian schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:32:
Hoe weten jullie zo zeker dat de wind niet meegenomen wordt? Vanochtend 100km A27 gehad richting zzw, wind 4bft zw. Voorspelling met 65% aan te komen, 100km/h aangehouden en idd met 65% aangekomen.
Verbruik was door de wind tegen dus ook hoger dan standaard, maar voorspelling klopte exact.
Maps klopt doorgaans prima, als je maar steeds hetzelfde gemiddelde verbruik ongeveer hebt op elke rit. Maar ga je ineens naar naar 115 en hoger waar je altijd 100 rijdt, dan zie je dat maps voorspelt obv je voorgaande gebruik (met 100kmh), maar na een poosje zie je dat maps een hoger verbruik ziet en dan zijn voorspelling gaat aanpassen.
Maps voorspelt obv het historisch verbruik de laatste (ik schat in) 50 km.
Heb je die 50 km op secundaire wegen gereden, en een verbruik van 17/100 geregistreerd, dan zal maps de volgende rit daarop baseren, aangezien 17 Kw 25% is van je totale accu, dan maps per 100 km dan 25% aftrekken, dus ga je met 80 weg en ga je 200 km rijden, dan zegt maps hee... 2x25% = 50%, 80-50=30%. Daar kom je mee aan. Daarna gaat het met de factoren als verkeer etc aan de slag.
Nu ga je 120 rijden en je verbruik is ca 28 kW/100km. 28 kW = 41% van de volledige accu, dus nu heb je eigenlijk 82% nodig, en komt in werkelijkheid met -2% aan, maar maps heeft nog het voorgaande verbruik in gedachten dus die geeft 30% aan.
Omdat gedurende die rit de laatste 50 km mee schuift, zal het gemiddelde verbruik van 17/100 langzaam gaan oplopen, en maps gaat dan zijn voorspelling aanpassen, elke paar km weer, en dan gaat die 30% dus langzaam aflopen.
Heel normaal en een correcte wijze van voorspellen obv van historich verbruik., maar voor elke bestuurder die daar zelf niet mee rekent, kan dat zuur overkomen. Ik denk dat daar de verwarring vanonder andere Juancho ook mee te verklaren is, en dat begrijp ik volkomen.
Los daarvan, 130 rijden met wat tegenwind bij -4 graden, dan heb je een verbruik van 32/100 te pakken en haal je net 190 km actieradius. In de zomer met gewoon 100 en geen tegenwind is het ineens bijna 400 en haal je 16/100 als verbruik zo'n beetje. Best veel verschil, maar ook weer heel verklaarbaar
[
Voor 3% gewijzigd door
ron65 op 17-12-2023 21:49
]