Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:24:
[...]

Als jou LeaseMy of werkgever met één van deze 2 werkt wel ja:
- DKV Mobility
- Travelcard

Helaas werkt mijn werkgever met Shell Recharge.
Die van mij met Travelcard en heeft ook DKV idd.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

CVD schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:24:
[...]

De nio rijd heel erg fijn
De nio is ruimer&groter
Meer waar voor je geld
Meer vermogen
Battery swappen + in de toekomst met swappen mogelijk om voor een grote of kleinere accu te kiezen aan de hand van wat je nodig heb
Interieur is modern en strak

Veel meer functies en mogelijkheden
Ik zou heeel ver weg blijven van Battery swappen, je krijgt de narigheid van een ander kado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:42

Jebus4life

BE User

Ik heb even wat keywords op de search hier losgelaten, maar ik vind niet op 1-2-3 een antwoord.

Mensen die de afgelopen 12 maanden ofzo de ingebakken Google Maps gebruikt hebben voor lange ritten? Kunnen we die inmiddels "blind" vertrouwen ivm laden?

Ik vertrek normaal gezien zaterdag naar Oostenrijk met mijn C40 (MY24) die ik eind augustus heb afgehaald. Ik dacht ABRP te gebruiken, maar merk nu toch dat die mijn range stevig lijkt te onderschatten (van 100% naar 15-10% zou maar 200 kilometer opleveren, maar volgens mijn inschatting moet 275 probleemloos lukken, denk 300 ook, maar ik tel liefst iets conservatiever). Denk daarom de default google maps te gebruiken, kwestie van niet 2 of 3 onnodige stops te maken...

Alternatief is dat ik gewoon de fastned in Koblenz ingeef (240-250 kilometer die ik vlot moet halen, dan ben ik zeker dat hij me via de A3 en niet de A61 stuurt) en hem vanaf daar zelf de route laat bepalen.

Als last resort kan Ik gewoon even wat zelf aan het rekenen slaan, maar heb ik niet zoveel zin in...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 21:19
Jebus4life schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:37:
Ik heb even wat keywords op de search hier losgelaten, maar ik vind niet op 1-2-3 een antwoord.

Mensen die de afgelopen 12 maanden ofzo de ingebakken Google Maps gebruikt hebben voor lange ritten? Kunnen we die inmiddels "blind" vertrouwen ivm laden?

..
Wat bedoel je met Google maps blind gebruiken?

Je range staat in je scherm en maps kan je prima stations aanbieden. Ik rijd nu zo al 2 jaar door de EU (62.000 km) zonder problemen. heb je daar wat aan?

Rekenen moet je tóch, zin of geen zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41

Ik vertrek normaal gezien zaterdag naar Oostenrijk met mijn C40 (MY24) die ik eind augustus heb afgehaald. Ik dacht ABRP te gebruiken, maar merk nu toch dat die mijn range stevig lijkt te onderschatten (van 100% naar 15-10% zou maar 200 kilometer opleveren, maar volgens mijn inschatting moet 275 probleemloos lukken, denk 300 ook, maar ik tel liefst iets conservatiever). Denk daarom de default google maps te gebruiken, kwestie van niet 2 of 3 onnodige stops te maken...

Alternatief is dat ik gewoon de fastned in Koblenz ingeef (240-250 kilometer die ik vlot moet halen, dan ben ik zeker dat hij me via de A3 en niet de A61 stuurt) en hem vanaf daar zelf de route laat bepalen.

Als last resort kan Ik gewoon even wat zelf aan het rekenen slaan, maar heb ik niet zoveel zin in...
Je kan ABRP natuurlijk zo instellen dat hij van een range uit gaat die meer overeen komt met wat je verwacht.

Wat ik zelf doe voor vakanties van 4000km+:
Zoek gewoon langs je route een paar opties die je noteert. Ga dan gewoon rijden en vertrouw op Google. Kun je onderweg "onverwacht" laden, bijvoorbeeld bij een winkel ofzo, rij je gewoon op Google door naar je volgende stop. En komt het dan zo uit, kies een lader van je lijstje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luisterlijk
CVD schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:24:
[...]

De nio rijd heel erg fijn
De nio is ruimer&groter
Meer waar voor je geld
Meer vermogen
Battery swappen + in de toekomst met swappen mogelijk om voor een grote of kleinere accu te kiezen aan de hand van wat je nodig heb
Interieur is modern en strak

Veel meer functies en mogelijkheden
Bijzonder dat je dat niet meteen in de proefrit allemaal hebt gemerkt. Misschien even naar dat andere forum en hier maar niet meer kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:57

Ik zou er persoonlijk niet te veel over nadenken. Gewoon filter van laadpalen instellen en Google Maps de route zelf laten bepalen. Ik wil daar allemaal niet over nadenken tijdens mijn vakantie… Chill en alles komt goed ;)

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33

Als je je filters (laadsnelheid en betaalpas) goed instelt is Google maps prima te gebruiken. Je komt dan alleen we met relatieve hoge SOC (20% is geen uitzondering) bij de snellader aan

Is dus hoe relaxed je wil doen. Wil je niet nadenken, dan kun je prima op Gm vertrouwen.

Ik kijk zelf meestal tijdens de laadstop waar ik mijn volgende laadstop wil doen. Dus laat eerst Gm wat voorstellen, kijk dan in ABRP of er iets verderop ook nog een geschikte lader zit en programmeer dan die in. Dan kom ik met een SOC van 5% oid aan.

Ik vind dat nog steeds relaxed, leidt tot minder laadstops en hogere laadsnelheden, maar anderen (mijn vrouw bijvoorbeeld) vinden dat weer spannend. Is dus ook een beetje wat je persoonlijke voorkeur is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

ron65 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:32:
[...]

Ik zou heeel ver weg blijven van Battery swappen, je krijgt de narigheid van een ander kado.
Swap je het accupakket dan niet gewoon weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-07 22:23

CVD

Oid schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:35:
[...]

Dat je dan de narigheid van een ander krijgt is de grootste onzin , de accu’s in het swap station zijn altijd in goede conditie degradatie van de accu’s word door deze manier juist een stuk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD

CVD

Luisterlijk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:57:
[...]

Bijzonder dat je dat niet meteen in de proefrit allemaal hebt gemerkt. Misschien even naar dat andere forum en hier maar niet meer kijken
Toen we de proefrit maakten met de c40 was de nio el7 nog niet beschikbaar, bijzonder dat je iets benoemd wat niet mogelijk was!

Trouwens was de Azijn in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD

CVD

ron65 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:32:
[...]

Dat je dan de narigheid van een ander krijgt is de grootste onzin , de accu’s in het swap station zijn altijd in goede conditie degradatie van de accu’s word door deze manier juist een stuk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Oid schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:35:
[...]

Uiteraard, maar nee, ik zou dat echt niet willen. Duurste onderdeel van de auto en dat ga ja na 1 lading na aflevering al inruilen voor een afgetrapt pakket, niets voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

CVD schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:03:
[...]

Nou, nee dank je. Ik kopo dan een dure auto, het duurste is de accu, en na een paar honderd km ga je die inruilen voor een al 1000 keer gebruikt pakket.. slecht plan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luisterlijk
CVD schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:57:
[...]

Toen we de proefrit maakten met de c40 was de nio el7 nog niet beschikbaar, bijzonder dat je iets benoemd wat niet mogelijk was!

Trouwens was de Azijn in de aanbieding?
Ik ben eigenlijk nooit negatief, maar je zit op een volvo forum te vertellen op welke fronten je hem afkeurt en inruilt. Das nie gezellig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Kammika schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:28:
[...]
Ik kijk zelf meestal tijdens de laadstop waar ik mijn volgende laadstop wil doen. Dus laat eerst Gm wat voorstellen, kijk dan in ABRP of er iets verderop ook nog een geschikte lader zit en programmeer dan die in. Dan kom ik met een SOC van 5% oid aan.

Ik vind dat nog steeds relaxed, leidt tot minder laadstops en hogere laadsnelheden, maar anderen (mijn vrouw bijvoorbeeld) vinden dat weer spannend. Is dus ook een beetje wat je persoonlijke voorkeur is…
Erg goeie tip lijkt me dit, thanks! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
ron65 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:10:
[...]

Uiteraard, maar nee, ik zou dat echt niet willen. Duurste onderdeel van de auto en dat ga ja na 1 lading na aflevering al inruilen voor een afgetrapt pakket, niets voor mij.
Bij NIO huur je de accu toch als je hem wilt kunnen swappen. Dus koop je de accu -> ben je zelf verantwoordelijk. Huur je de accu, kan je hem swappen. En ik neem aan dat NIO bepaalde parameters heeft waarbij swap accu's aan moeten voldoen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jebus4life schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:36:
[...]

Erg goeie tip lijkt me dit, thanks! d:)b
Iemand die wil vertellen hoe laden bij Tesla werkt met een XC40?
Ik weet dat je met de app moet aangeven dat je bij een paal staat om de laadsessie te starten, maar wat is de volgorde?
aansluiten, app gebruiken, starten? of eerst app gebruiken dan aansluiten?

Ik wil het komende tijd eens gaan proberen, maar het wiel opnieuw uitvinden is ook niet nodig als de kennis hier voorhanden is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:31
ron65 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:40:
[...]

Iemand die wil vertellen hoe laden bij Tesla werkt met ene XC40?
Ik weet dat je met de app moet aangeven dat je bij een paal staat om de laadsessie te starten, maar wat is de volgorde?

Ik wil het komende tijd eens gaan proberen, maar het wiel opnieuw uitvinden is ook niet nodig als de kennis hier voorhanden is ;)
Ik heb daar laatst geladen en het was precies andersom dan in de app staat. Daar staat namelijk; sluit de auto eerst aan en kies dan het stationnummer. Dat heb ik 2 keer gedaan, waarbij er werd gezegd dat het station bezet was. Toen in de app maar eerst stationnummer gekozen en vervolgens auto op dat nummer aangesloten waarna het laden begon. Ik weet niet of dit bij elk Tesla laadpunt zo is, maar die in Zuidbroek in ieder geval wel.
Gelukkig waren er genoeg vrije plekken, dus ik kon wat klooien :/

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:49:
[...]

Ik heb daar laatst geladen en het was precies andersom dan in de app staat. Daar staat namelijk; sluit de auto eerst aan en kies dan het stationnummer. Dat heb ik 2 keer gedaan, waarbij er werd gezegd dat het station bezet was. Toen in de app maar eerst stationnummer gekozen en vervolgens auto op dat nummer aangesloten waarna het laden begon. Ik weet niet of dit bij elk Tesla laadpunt zo is, maar die in Zuidbroek in ieder geval wel.
Gelukkig waren er genoeg vrije plekken, dus ik kon wat klooien :/
Grandioos, hier kan ik wat mee. Dank _/-\o_ Dank

Ik vermoedde al zoiets vandaar de vraag.
Eigenlijk logisch als je de auto aansluit dat die kabel dan als "bezet" geldt.

Geen idee wanneer ik eraan toekom, wellicht a.s. zaterdag al, maar niet eerder. Staan geen ritjes in de planning deze week. December werkdruk, alles MOET af voor de kerst anders ontploft de wereld kennelijk, dus ik zit alleen maar rapportjes te schrijven komende dagen.
Zaterdag een priveritje naar omgeving Apeldoorn, eens zien of ik dan een Teslader kan pakken ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVD

CVD

caspervc schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 23:04:
[...]

Bij NIO huur je de accu toch als je hem wilt kunnen swappen. Dus koop je de accu -> ben je zelf verantwoordelijk. Huur je de accu, kan je hem swappen. En ik neem aan dat NIO bepaalde parameters heeft waarbij swap accu's aan moeten voldoen.
Wij hebben gekozen voor de accu huur ipv van deze aan te schaffen bij de auto scheelt behoorlijk in de aanschafprijs maar de accu kopen is ook gewoon mogelijk, Nio gebruikt hier inderdaad bepaalde parameters voor dus de accu die je krijgt bij het swap station is altijd in top conditie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-09 10:05

Wij reizen gewoon op wat google voorstelt. Als we laden geven we de volgende voorgestelde laadpaal in als bestemming als dat niet al ingesteld was en vertrekken als google zegt dat we met 10% of meer aankomen.

In september naar Macon geweest en ingesteld alleen Tesla laadpunten.
Perfect gegaan alleen bij Dijon wilde google ver omrijden voor Tesla, niet gedaan en andere paal genomen.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 13:20
Luisterlijk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:14:
[...]

Ik ben eigenlijk nooit negatief, maar je zit op een volvo forum te vertellen op welke fronten je hem afkeurt en inruilt. Das nie gezellig
Helemaal eens. Sowieso apart verhaal. Meer waar voor je geld. Tja, auto is ook aanzienlijk duurder. Iets met appels en peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:10

timhtc

Home Energy Management

goetfoud schreef op woensdag 13 december 2023 @ 06:43:
[...]

Helemaal eens. Sowieso apart verhaal. Meer waar voor je geld. Tja, auto is ook aanzienlijk duurder. Iets met appels en peren.
Voor het geld van die NIO met koop accu haal je een instap C40 en krijg je er nog een leuk aangeklede EX30 bij.

Ook goed dat je als voormalig Volvo rijder aangeeft wat je heeft doen overstappen. Deze auto is m.i. wel een prijsklasse apart.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
[...]

Ik heb direct een abonnement genomen toen Tesla dat openstelde begin 2022. Ik heb erg veel weigerende palen gezien maar de prijs maakte veel goed. Na een maand of 2 kom je er achter dat de omelet bij vdValk langer duurt dan laden, en je snel in de boetes zit. Maar lastiger nog is dat je altijd en overal, ver van de snelweg zit. Toen de prijs boven die van Fastned uitkwam ben ik overgestapt. Dat warme bad kom ik niet meer uit! Automatisch starten. ALTIJD functioneren, altijd plek, elke 30 km een station. Heerlijk

Maar het werkt zo, dat je de auto eerst aansluit en dan op zoek gaat naar het nummer van de paal, als dat er nog op zit. Vervolgens wijs je die paal aan in de app. En ik ben een zeur, maar dat werkt beslist niet feilloos! Laat je niks wijsmaken. Heel vaak wisselen van positie, kapotte stekkers, rijen met palen buiten werking, noem maar op. Als hij Vervolgens laadt, dan is hij wel snel. Altijd maximale laadsnelheid gezien.

[ Voor 17% gewijzigd door Luisterlijk op 13-12-2023 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Luisterlijk schreef op woensdag 13 december 2023 @ 06:56:
[...]
Toen de prijs boven die van Fastned uitkwam ben ik overgestapt. Dat warme bad kom ik niet meer uit! Automatisch starten. ALTIJD functioneren, altijd plek, elke 30 km een station. Heerlijk

(tesla) Als hij Vervolgens laadt, dan is hij wel snel. Altijd maximale laadsnelheid gezien.
Dank voor je ervaringen. Ik ben nog nooit bij een Teslader geweest, dus ik kan dit nog niet beamen, maar ik ga het gewoon eens proberen. Zodra ik ook dit soort ervaringen krijg is dat snel weer afgelopen natuurlijk en gaat Tesla weer in de ongewenste laadstation filters in ABRP en in Maps weer uitgevinkt.

Wat betreft Fastned: ik deel je ervaringen op 1 na: "Altijd plek".
Ik ben de laatste maanden te vaak tegen laadpaalfiles aangelopen om dat als incident te kunnen blijven beschouwen.
Met name de laders bij:
- De Ruygenhook (Oost en west) op A4
- De Hackelaar A1
- Lemsterhop A6
Hebben mij met regelmaat niet kunnen helpen aan een lading omdat er teveel wachtenden voor mij waren, dat was zowel midden op de dag als in de avondspits het geval.
Maar heb je een plek, dan inderdaad altijd werken, heel vaak de beste snelheid behorend bij de auto en van de aansluitproblemen die sommigen hebben nog nooit last gehad, en de laadpoortfix is nog niet uitgevoerd bij mij.

Die laadpoortfix, is wat mij betreft overbodig bij mijn XC40, Fastned werkt altijd. Ik heb bij Ionity mindere ervaringen in dat opzicht. De sessie start dan soms niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
ron65 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:05:
[...]

Dank voor je ervaringen. Ik ben nog nooit bij een Teslader geweest, dus ik kan dit nog niet beamen, maar ik ga het gewoon eens proberen. Zodra ik ook dit soort ervaringen krijg is dat snel weer afgelopen natuurlijk en gaat Tesla weer in de ongewenste laadstation filters in ABRP en in Maps weer uitgevinkt.

Wat betreft Fastned: ik deel je ervaringen op 1 na: "Altijd plek".
Ik ben de laatste maanden te vaak tegen laadpaalfiles aangelopen om dat als incident te kunnen blijven beschouwen.
Met name de laders bij:
- De Ruygenhook (Oost en west) op A4
- De Hackelaar A1
- Lemsterhop A6
Hebben mij met regelmaat niet kunnen helpen aan een lading omdat er teveel wachtenden voor mij waren, dat was zowel midden op de dag als in de avondspits het geval.
Maar heb je een plek, dan inderdaad altijd werken, heel vaak de beste snelheid behorend bij de auto en van de aansluitproblemen die sommigen hebben nog nooit last gehad, en de laadpoortfix is nog niet uitgevoerd bij mij.

Die laadpoortfix, is wat mij betreft overbodig bij mijn XC40, Fastned werkt altijd. Ik heb bij Ionity mindere ervaringen in dat opzicht. De sessie start dan soms niet eens op.
Lemsterhop en Hackelar heb ik nog nooi problemen mee gehad. Spits is natuurlijk overal, daar kun je niet tegen bouwen, maar dat ga je bij Tesla zéker ook veel tegen komen, en dan ben je al van de snelweg af.

Ik laad overigens 50% in het buitenland. Daar hebben ze vsteeds vaker fastned stations met to 40 aansluitingen

Ik heb 1 keer niet kunnen laden en werd toen telefonisch geadviseerd om de kabel iets op te lichten tijdens de checks in de eerste 21 seconden bij Fastned. Is dát wat je bedoelt? Laadpoortfix heb ik nog nooit van gehoord...Wordt dat aangeboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Luisterlijk schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:11:
[...]

Lemsterhop en Hackelar heb ik nog nooi problemen mee gehad. Spits is natuurlijk overal, daar kun je niet tegen bouwen, maar dat ga je bij Tesla zéker ook veel tegen komen, en dan ben je al van de snelweg af.

Ik laad overigens 50% in het buitenland. Daar hebben ze vsteeds vaker fastned stations met to 40 aansluitingen

Ik heb 1 keer niet kunnen laden en werd toen telefonisch geadviseerd om de kabel iets op te lichten tijdens de checks in de eerste 21 seconden bij Fastned. Is dát wat je bedoelt? Laadpoortfix heb ik nog nooit van gehoord...Wordt dat aangeboden?
Laadfiles
Twee weken geleden drie dagen naar het noorden van het land geweest en elke dag op de terugweg bij deze stations niet terecht gekund omdat er zeker nog 4 tot 5 wachtenden voor me waren. Dan rij ik door, geen zin in na een lange vermoeiende dag. Uiteindelijk nij Han Stijkel en op de A6 bij Lelijkstad terecht gekund, maar ook daar ternauwernood plek (tussen ca 17 -19 uur). EN dat is al vaker gebeurd laatste maanden.
A4 Ruygenhoek is meest berucht, vaak een dozijn busjes van Amazon die daar de boel blokkeren terwijl ze op eigen terrein zat laders hebben, maar daar zit geen shop bij waar je snacks kunt halen zei een van hen me laatst.

Laadpoortfix is in dit topic al wel vaker besproken, het is inderdaad wat jij aangeeft dat lichten van de stekker de eerste 30 seconden. De poortjes bovenin de stekker zijn communicatiepennen, en 1 ervan maakt bij Fastned net niet voldoende contact soms, als je de stekker iets tilt net wel.

De fix is door Volvo ingevoerd, daarbij trekken ze met een speciaal tangetje de bewuste pen in je laadpoort iets naar buiten, die pin hoort dieper te liggen omdat die echt als laatste contact moet maken, maar bij de Volvo's ligt die net een fractie té diep. Dat noemt men de laadpoortfix. Die wordt uitgevoerd op aanvraag bij teveel problemen of bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt.

[ Voor 19% gewijzigd door ron65 op 13-12-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Luisterlijk schreef op woensdag 13 december 2023 @ 06:56:
[...]

Ik heb direct een abonnement genomen toen Tesla dat openstelde begin 2022. Ik heb erg veel weigerende palen gezien maar de prijs maakte veel goed. Na een maand of 2 kom je er achter dat de omelet bij vdValk langer duurt dan laden, en je snel in de boetes zit. Maar lastiger nog is dat je altijd en overal, ver van de snelweg zit. Toen de prijs boven die van Fastned uitkwam ben ik overgestapt. Dat warme bad kom ik niet meer uit! Automatisch starten. ALTIJD functioneren, altijd plek, elke 30 km een station. Heerlijk

Maar het werkt zo, dat je de auto eerst aansluit en dan op zoek gaat naar het nummer van de paal, als dat er nog op zit. Vervolgens wijs je die paal aan in de app. En ik ben een zeur, maar dat werkt beslist niet feilloos! Laat je niks wijsmaken. Heel vaak wisselen van positie, kapotte stekkers, rijen met palen buiten werking, noem maar op. Als hij Vervolgens laadt, dan is hij wel snel. Altijd maximale laadsnelheid gezien.
Ik heb precies het tegenovergestelde. Bij Fastned regelmatig problemen om het laden op te starten (en ja, ik weet alle trucjes inmiddels uit mijn hoofd) en bij Tesla eigenlijk nooit problemen.

Waar het aan ligt mag Joost weten, maar gelet op de variatie in ervaringen zal het iets zijn wat niet makkelijk op te lossen is.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
ArnoudN schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:20:
[...]

Ik heb precies het tegenovergestelde. Bij Fastned regelmatig problemen om het laden op te starten (en ja, ik weet alle trucjes inmiddels uit mijn hoofd) en bij Tesla eigenlijk nooit problemen.

Waar het aan ligt mag Joost weten, maar gelet op de variatie in ervaringen zal het iets zijn wat niet makkelijk op te lossen is.
Dat ben ik niet direct met je eens. Zou leuk zijn als er wat meer mensen wilden reageren met een korte ervaring.

Je klachten zijn overigens niet heel specifiek terwijl we dat hier we willen zijn. Joost gaat het inderdaad niet vertellen, maar "variatie in ervaringen" is niet heel steekhoudend als argument om iets te besluiten.

Ik geef heel duidelijk aan waar het voor mij aan schort. Ik zou het op prijs stellen als je me met argumenten tegenspreekt. Nu zeg je zoveel als "je kletst uit je nek"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Luisterlijk schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:50:
[...]

Dat ben ik niet direct met je eens. Zou leuk zijn als er wat meer mensen wilden reageren met een korte ervaring.

Je klachten zijn overigens niet heel specifiek terwijl we dat hier we willen zijn. Joost gaat het inderdaad niet vertellen, maar "variatie in ervaringen" is niet heel steekhoudend als argument om iets te besluiten.

Ik geef heel duidelijk aan waar het voor mij aan schort. Ik zou het op prijs stellen als je me met argumenten tegenspreekt. Nu zeg je zoveel als "je kletst uit je nek"
Wie ben jij om te bepalen hoe ik moet reageren? Ik geef toch duidelijk aan dat ik regelmatig problemen heb met opstarten. Er is hier al veel besproken over de laadpoortfix, die bijna specifiek is voor Fastned problemen.

Volgens mij is hierover in de vorige pagina's al het nodige besproken. Wellicht even teruglezen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
ArnoudN schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:00:
[...]

Wie ben jij om te bepalen hoe ik moet reageren? Ik geef toch duidelijk aan dat ik regelmatig problemen heb met opstarten. Er is hier al veel besproken over de laadpoortfix, die bijna specifiek is voor Fastned problemen.

Volgens mij is hierover in de vorige pagina's al het nodige besproken. Wellicht even teruglezen.
Ik ben niet in de positie om je te vertellen hoe je moet reageren, Maar aangeven dat je precies het omgekeerde ervaart, heeft wel effect. Ik lees niet dat je de laadpoortfix hebt uit laten voeren en of dat in jouw geval geholpen heeft. Je geeft alleen aan dat je bij Fastned vaak problemen hebt en bij Tesla niet. Je zegt niet waardoor. Joost mag het weten?. Het gaat er hier op het forum toch om dat we zaken proberen op te lossen, of in elk geval inhoudelijk te benaderen?

Nogmaals, je moet reageren zoals je wilt, maar niet boos worden als je iemand irriteert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 15:34
Onder het mom dan van ervaring delen. Met mijn C40MY23, zonder laadpoortfix, heb ik die ene keer dat ik moest snelladen bij FastNed geen enkel probleem gehad. Eens ik de volgorde van aansluiten en kaart voorhouden juist had, startte het laden onmiddelijk zonder issue en zonder omhoog houden van de stekken oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Het gaat wel goed met de featuredevelopment op de ingebouwd google maps. Ik zag vandaag dat ik ook de 3d gebouwen in de instellingen kon aanzetten.

Vond die view dan wel weer tegenvallen (je moet dan sattelite view uitzetten).. maar wel goed dat Google zo actief is met toevoegen van features aan GM op android automotive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 07:10
ron65 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:19:
[...]
De fix is door Volvo ingevoerd, daarbij trekken ze met een speciaal tangetje de bewuste pen in je laadpoort iets naar buiten, die pin hoort dieper te liggen omdat die echt als laatste contact moet maken, maar bij de Volvo's ligt die net een fractie té diep. Dat noemt men de laadpoortfix. Die wordt uitgevoerd op aanvraag bij teveel problemen of bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt.
Die wordt altijd uitgevoerd hoor, niet op aanvraag. Was laatst voor de seizoenscheck, die gaven aan dat de fix uitgevoerd zou worden, nadat ik zei dat dat van mij niet hoeft, gaven ze aan dat ik hier geen keuze in heb en het verplicht wordt uitgevoerd.

Voor mij niet zo een probleem, ik laad zelden bij snelladers langs de snelweg. Altijd lekker op de eigen oprit laden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sokoo op 13-12-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:11
Kammika schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:36:
Het gaat wel goed met de featuredevelopment op de ingebouwd google maps. Ik zag vandaag dat ik ook de 3d gebouwen in de instellingen kon aanzetten.

Vond die view dan wel weer tegenvallen (je moet dan sattelite view uitzetten).. maar wel goed dat Google zo actief is met toevoegen van features aan GM op android automotive
Die 3D view merkte ik onlangs ook op omdat hij tot 2x toe mijn satellietview had uitgeschakeld om daarnaar te switchen. Een combinatie van 3D met satelliet zou top zijn maar dat ligt wat complexer, misschien iets voor de toekomst, maar voorlopig verkies ik satellietview.

Om me even te moeien in het laadverhaal. Mijn beperkte ervaring met Fastned was tot nu toe goed, 2x geladen langs de snelweg in België, 2x probleemloos (wel duur aan 0,79€/kWh). Maar ook bij Tesla geen issues, deze zomer heen en terug naar Spanje en zeker keer of 15 bij Tesla geladen in totaal, nooit een probleem gehad, werkte feilloos en een pak goedkoper met abo dan de concurrentie. Je moet wel even van de snelweg maar ver is het niet. Ionity daarentegen wel enkele keren problemen gehad, 1x sessie die stopte en 1x 350kW paal die maar 10kW leverde (was in Spanje en was volgens de reviews op Maps al meer dan een jaar zo).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:31
ron65 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:23:
[...]

Grandioos, hier kan ik wat mee. Dank _/-\o_ Dank

Ik vermoedde al zoiets vandaar de vraag.
Eigenlijk logisch als je de auto aansluit dat die kabel dan als "bezet" geldt.

Geen idee wanneer ik eraan toekom, wellicht a.s. zaterdag al, maar niet eerder. Staan geen ritjes in de planning deze week. December werkdruk, alles MOET af voor de kerst anders ontploft de wereld kennelijk, dus ik zit alleen maar rapportjes te schrijven komende dagen.
Zaterdag een priveritje naar omgeving Apeldoorn, eens zien of ik dan een Teslader kan pakken ergens.
Geen dank hoor.

Ik vind het ook logisch dat de app bezet geeft als je je auto aansluit. Vandaar dat ik het dus andersom deed.
Overigens ging het laden verder prima hoor.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

-Vasa- schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:16:
Onder het mom dan van ervaring delen. Met mijn C40MY23, zonder laadpoortfix, heb ik die ene keer dat ik moest snelladen bij FastNed geen enkel probleem gehad. Eens ik de volgorde van aansluiten en kaart voorhouden juist had, startte het laden onmiddelijk zonder issue en zonder omhoog houden van de stekken oid.
Ik gebruik zelfs geen kaart meer, ik heb die aan de fastned app gekoppeld. Inpluggen kabel en de rest gaat vanzelf.
Ik heb dus meer communicatie tussen paal en auto dan wanneer je een laadpas gebruikt, maar ook net als bij jou, geen truckjes met kabel optillen, gewoon insteken en werken (en ja, ik kom gemiddeld 3x per maand bij Fastned)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sokoo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:44:
[...]

Die wordt altijd uitgevoerd hoor, niet op aanvraag. Was laatst voor de seizoenscheck, die gaven aan dat de fix uitgevoerd zou worden, nadat ik zei dat dat van mij niet hoeft, gaven ze aan dat ik hier geen keuze in heb en het verplicht wordt uitgevoerd.

Voor mij niet zo een probleem, ik laad zelden bij snelladers langs de snelweg. Altijd lekker op de eigen oprit laden :)
Ik drukte mij verkeerd uit.
het wordt altijd uitgevoerd, maar als je nog niet aan een bezoekje dealer toe bent of wanneer je leasemaatschappij het onderhoud bij kwikfit neerlegt zoals Leaseplan voor het handje heeft (die voeren het NIET uit) zul je het bij een dealer moeten aanvragen.

Trouwens raar, want als ik kijk in mijn Volvo app zie ik dat onderhoud de eerste drie jaar is inbegrepen, en toch sturen ze je dan naar kwikfit waar het ze wel geld kost. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:10

Lancer

What the......

ron65 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:15:
[...]

Ik gebruik zelfs geen kaart meer, ik heb die aan de fastned app gekoppeld. Inpluggen kabel en de rest gaat vanzelf.
Ik heb dus meer communicatie tussen paal en auto dan wanneer je een laadpas gebruikt, maar ook net als bij jou, geen truckjes met kabel optillen, gewoon insteken en werken (en ja, ik kom gemiddeld 3x per maand bij Fastned)
Mijn ervaring (sinds 2020) - In den beginne deed Fastned het perfect. Na ongeveer een jaar was het bij ieder station bal, stekker loslaten gaf altijd een error, als de laadsessie al gestart werd. Eenmaal zelfs een geval gehad waarbij de kabel niet werd vrijgegeven.

Na de laadpoort fix is Fastned wederom de prefered supplier. Geniaal, gewoon inpluggen en gaan.

Tweede keus is meestal Tesla, vanwege de prijs en vanwege de zitplek voor een kop koffie.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 07:10
ron65 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:18:
[...]

Ik drukte mij verkeerd uit.
het wordt altijd uitgevoerd, maar als je nog niet aan een bezoekje dealer toe bent of wanneer je leasemaatschappij het onderhoud bij kwikfit neerlegt zoals Leaseplan voor het handje heeft (die voeren het NIET uit) zul je het bij een dealer moeten aanvragen.

Trouwens raar, want als ik kijk in mijn Volvo app zie ik dat onderhoud de eerste drie jaar is inbegrepen, en toch sturen ze je dan naar kwikfit waar het ze wel geld kost. 8)7
Aahh oké! Ik snap hem inderdaad, maar dat is wel raar ja. Ik kreeg een gratis seizoenscheck voucher in mijn mail van de Volvo dealer, dus daar maar meteen gebruik van gemaakt :D Gelukkig nog niet echt voor onderhoud naar de garage gemoeten, maarja er zit ook maar pas 13k kilometers op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick07
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-04 15:33
Babtvt schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:23:
Hmmmm ik heb sinds kort bij het wegrijden en stevig accelereren dat er een soort ratelend/kloppend geluid hoorbaar is. Met name tussen de 30 en 80 km/h.
Dit is vooral de eerste 10 a 15 minuten hoorbaar en daarna neemt het af en is het niet meer aanwezig.
Maar bij de volgende 'koude' start is het wel weer hoorbaar.

Het klinkt niet zo hard als metaal op metaal, kan het niet echt plaatsen.
Anderen die dit ook hebben?
Ik heb het sinds een week en weet bijna zeker dat dit voorheen niet aanwezig was.
(Dealer heeft het ook gehoord en gaat nu onderzoeken of het een 'product kenmerk' is.....)

Aanvulling: Het klinkt bijna alsof je op zo'n dikke geribbelde witte streep langs de weg heen rijd (zo'n brrrrrrrrrrr geluid), alleen is dat uiteraard niet het geval.
Bij mijn XC40 MY2023 (juli '22) hetzelfde euvel. Deze ratel begon bij mij na ca 2 maanden nadat ik de auto had gekocht. Bij de dealer hebben ze meegeluisterd en ze beaamden wel iets te horen. En er is notitie van gemaakt. Mij klonk het alsof er een stuk plastic cover onder de auto los zat of zo, wat dan begon te klapperen. Het is moeilijk exact te zeggen waar het vandaan komt, maar in ieder geval van achteruit, lijkt links achter te zijn.
Ik merkte het voor het eerst op toen mijn auto al 3x terug was geweest voor de bekende 105 km/u trilling, die vanaf 1 week na het ophalen van de auto optrad. Bij de garage getest, wielen gebalanceerd, picometer op het stuur, de hele rataplan. Wat ik alleen een beetje vreemd vond, is dat de monteurs deden alsof ze dat nog nooit hadden meegemaakt. Terwijl ik dan later hier lees dat er al (veel) meer XC40's hetzelfde euvel ervaren.
Ik heb ook een beetje het idee dat ze dit met de ratel bij optrekken ook doen. Alsof het iets nieuws is, terwijl er dus al meer klachten van zijn. Dat vind ik een beetje jammer.

Privé: 2022 Volvo XC-40 Pure electric twin, 2015 Mazda CX-3 AWD. Zakelijk: 2020 Airbus H-135 P3H, PH-UMC, 1987 Slingsby T-67M-200 Firefly, PH-KAI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 19-09 06:57
Patrick07 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:56:
[...]

Bij mijn XC40 MY2023 (juli '22) hetzelfde euvel. Deze ratel begon bij mij na ca 2 maanden nadat ik de auto had gekocht. Bij de dealer hebben ze meegeluisterd en ze beaamden wel iets te horen. En er is notitie van gemaakt. Mij klonk het alsof er een stuk plastic cover onder de auto los zat of zo, wat dan begon te klapperen. Het is moeilijk exact te zeggen waar het vandaan komt, maar in ieder geval van achteruit, lijkt links achter te zijn.
Ik merkte het voor het eerst op toen mijn auto al 3x terug was geweest voor de bekende 105 km/u trilling, die vanaf 1 week na het ophalen van de auto optrad. Bij de garage getest, wielen gebalanceerd, picometer op het stuur, de hele rataplan. Wat ik alleen een beetje vreemd vond, is dat de monteurs deden alsof ze dat nog nooit hadden meegemaakt. Terwijl ik dan later hier lees dat er al (veel) meer XC40's hetzelfde euvel ervaren.
Ik heb ook een beetje het idee dat ze dit met de ratel bij optrekken ook doen. Alsof het iets nieuws is, terwijl er dus al meer klachten van zijn. Dat vind ik een beetje jammer.
Ik krijg dus ook dat gevoel inderdaad.
Ik kreeg zelfs van de leasemaatschappij te horen dat zij vanuit de dealer hebben begrepen dat de auto het gewoon doet.... zucht

Morgen weer een nieuwe dag, nieuwe kansen, en ga ik opnieuw contact opnemen.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:10

timhtc

Home Energy Management

Na een week met de XC40 overweeg ik spatlappen te monteren met name voor het vuil aan de achterkant. Iemand ervaring mee en heeft het een zichtbaar effect op het verbruik/ de range?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Langhose
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-05-2024
[...]

Hallo, ben nieuw op dit forum en lees de laatste tijd regelmatig mee. Nu ik dit las vond ik het toch even tijd om te reageren.
Dit verhaal klinkt voor mij namelijk heel heel erg herkenbaar! Met mijn XC40 single motor (April 2022) heb ik dit ook gehad. Het klonk als een ratelend geluid achterin aan de onderkant van de auto, voornamelijk bij het wat sneller optrekken. Een Volvo monteur heeft er mee gereden en kwam na een kwartiertje terug en zei “ik weet wat het is”. Het was een kapotte aandrijfas rechtsvoor, dus dat ratelgeluid gaat blijkbaar heel je auto door.
Auto is hiervoor uiteindelijk twee dagen in de garage geweest en onder garantie gerepareerd! Daarna nooit meer last van gehad dus ik hoop dat dit jullie mogelijk kan helpen om het ook op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 07:50
[...]

Toen ik deze week langs ging voor mijn probleem met de Xc40 vroeg de garage zelf of ik nog geen ratelend geluid in de koffer had gehoord...

• Venomer
  • Laatst online: 20:21
Mijn ervaring bij Tesla is dat je eerst de kabel aansluit en dan in de app de laadpaal kiest. Dat werkt bij mij. Een keer kreeg ik maar een lage laadsnelheid. Het was toen wel druk bij dat station, tussen de 75% en 100% bezet terwijl ik daar stond.

Bij Fastned heb ik wel eens gehad dat het laden niet wilde starten, en dat heb ik bij Aral Pulse ook wel eens gehad. Nadat de laadpoortfix was uitgevoerd heb ik geen problemen meer gehad, maar ik moet zeggen dat ik niet zo vaak aan de snellader sta. Het grote voordeel van Fastned vind ik plug&charge.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XC40_P8
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-02 11:38
timhtc schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:10:
Na een week met de XC40 overweeg ik spatlappen te monteren met name voor het vuil aan de achterkant. Iemand ervaring mee en heeft het een zichtbaar effect op het verbruik/ de range?
Ik heb sinds aflevering eind 2020 spatlappen achter gemonteerd. Geen nadelige effecten (op verbruik) kunnen ontdekken.
Wel blijft de auto een stuk schoner en is het prettiger voor achteropkomend verkeer bij regen.

Volvo XC40 P8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
XC40_P8 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:39:
[...]
Wel blijft de auto een stuk schoner en is het prettiger voor achteropkomend verkeer bij regen.
Als het goed is heb je met je P8 weinig tot geen last van achteropkomend verkeer, toch? ;)

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

cyberdj schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:03:
[...]

Nog niet opgelegd 😀 Gaat voor de 21e wel gebeuren denk ik, 22e richting Alpen en wil wel al even proberen. In ieder geval is het handig om 1 sierdopje alvast van de velgen te halen en eventueel de adapter al te bevestigen (doe ik zelf niet, lijkt me niet goed voor de balans van de wielen en het steekt natuurlijk ook een stukje uit)
Ik heb ze (Weissenfels Automatika N893) vanmorgen even opgelegd; enkele tips:
(Mijn band is een 255/45 R19 - Misschien toch even vermelden)

1) De kettingen zijn geschikt voor meerdere bandenformaten. Er zitten meerdere "schakels" aan de kettingen om deze korter/langer te maken afhankelijk van de grootte van de band. Bij mij zaten er 7 aan en volgens de handleiding moest ik er 5 verwijderen voor mijn type band.

No way dat die ketting past als je maar 5 van die schakels verwijdert. Ik heb ze uiteindelijk alle 7 eraf gehaald en dan ging hij er wel op, vrij "nipt" zelfs naar mijn gevoel.

2) Zelfs op zijn maximumlengte vond ik het dus best een tight fit, truukje om hem vlotter op te leggen: de ijzers van de ketting grijpen zich vast in de groeven van band als het begint te spannen, het was niet zo "makkelijk" hem in het midden van de band te krijgen.

Voor mij was de "truc" om bijvoorbeeld de voorkant (dus het stuk ijzer het dichtst bij jou is) een beetje naar beneden (dus eigenlijk "in" de band) te drukken, dan komt de achterkant van het ijzer iets of wat omhoog (we spreken over millimeters), en kan je vervolgens de achterkant makkelijker achteruit trekken richting het midden van het band. Dus de volledige breedte van de ketting niet proberen te verplaatsen, maar enkel de achterkant, dan volgt de rest vanzelf.

Op zich is het echt niet moeilijk, maar het is zo een beetje een handigheid die je in de vingers moet krijgen (enja, hoevaak leggen wij hier in de Benelux sneeuwkettingen op... Ik leg ze 1 keer per jaar op voor ik naar de bergen trek, kwestie dat ik het nog kan :+ Daarmee zal ik al bij de 1% zijn die het het vaakst doet O-) )

***EDIT***
Je hebt ergens in de wagen (vraag me niet waar ik het gevonden heb, gisterenavond gezocht en ik weet het al niet meer |:( ) een plastic tang/grijper liggen om de sierdopjes er supermakkelijk af te halen. Dus het heeft absoluut geen zin om dat op voorhand te doen.

Ik denk dat het in 1 van de 2 zijruimtes in de koffer was, maar don't shoot me...

[ Voor 11% gewijzigd door Jebus4life op 14-12-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Jebus4life schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:11:
[...]

***EDIT***
Je hebt ergens in de wagen (vraag me niet waar ik het gevonden heb, gisterenavond gezocht en ik weet het al niet meer |:( ) een plastic tang/grijper liggen om de sierdopjes er supermakkelijk af te halen. Dus het heeft absoluut geen zin om dat op voorhand te doen.

Ik denk dat het in 1 van de 2 zijruimtes in de koffer was, maar don't shoot me...
Die tang/grijper had ik plots ook in mijn handen paar weken terug maar kan me ook niet meer herinneren van waar ik hem heb gehaald...

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 15:34
Jebus4life schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:11:
[...]

Je hebt ergens in de wagen (vraag me niet waar ik het gevonden heb, gisterenavond gezocht en ik weet het al niet meer |:( ) een plastic tang/grijper liggen om de sierdopjes er supermakkelijk af te halen.
Is dat dat stukje plastic met die lange U-vorm? Ik dacht dit dit bij mij in de middenconsole lag.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
Gisteren mijn fusion red MY24 C40 (Core) opgehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siNTi5jcJmWNZjCCxjY2bRr_c-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lJwVseoO0EogH4GB1Al1a4L.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk ook een goeie rit gedaan van Mechelen naar Waregem en terug. en een snellader gaan uitproberen. Komende van een Volkswagen Golf Variant deel ik graag mijn eerste indrukken. Alvast een groot aantal pluspunten:
- Absoluut mooie verschijning, wat een fel rood :-)
- Uitstekende rij-ervaring, een heel pak vinniger dan de Golf en minstens even comfortabel
- AAOS, Google maps, assistant, display achter het stuur zijn allemaal grote pluspunten
- Mooi grote voorruit en voldoende ruimte-gevoel vooraan

Ook wel een paar minpunten opgemerkt:
- Ik vind de geluidskwaliteit toch wel wat minder dan de Golf. Beide wagens hebben de standaard geluidsinstallatie. Ik kan ook de balans voor/achter niet aanpassen
- Beperkt zicht. Langs de achterruit spreekt voor zich, maar bv. ook de ruimte rondom de middenspiegel. De zijspiegels zijn wel (veel) groter.
- Parkeren is echt een pak lastiger. De motorkap vooraan lijkt hoger waardoor ik minder zicht heb vooraan om te parkeren tussen de lijnen of op mijn oprit zie ik de de boordsteen tss. grind en boomschors niet meer. De camera achteraan compenseert onvoldoende de brievenbus-spleet achteraan. Gisteravond in de regen was er zelfs niks te zien door de camera.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Ik laad bij voorkeur bij Tesla. Eerst zorgen dat je in de app een betaalmethode hebt toegevoegd.
Kabel aansluiten en direct daarna in de app het nummer selecteren, dan begint ie meteen te initialiseren.
Mijn ervaringen zijn overwegend positief, een enkele keer een kapotte paal gehad en een plekje moeten wisselen. Maar bij de andere "grote" aanbieders gaat het bij mij vaker mis.

P8

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

lupus9537 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:41:
Gisteren mijn fusion red MY24 C40 (Core) opgehaald:

Gelijk ook een goeie rit gedaan van Mechelen naar Waregem en terug. en een snellader gaan uitproberen. Komende van een Volkswagen Golf Variant deel ik graag mijn eerste indrukken. Alvast een groot aantal pluspunten:
- Absoluut mooie verschijning, wat een fel rood :-)
- Uitstekende rij-ervaring, een heel pak vinniger dan de Golf en minstens even comfortabel
- AAOS, Google maps, assistant, display achter het stuur zijn allemaal grote pluspunten
- Mooi grote voorruit en voldoende ruimte-gevoel vooraan

Ook wel een paar minpunten opgemerkt:
- Ik vind de geluidskwaliteit toch wel wat minder dan de Golf. Beide wagens hebben de standaard geluidsinstallatie. Ik kan ook de balans voor/achter niet aanpassen
- Beperkt zicht. Langs de achterruit spreekt voor zich, maar bv. ook de ruimte rondom de middenspiegel. De zijspiegels zijn wel (veel) groter.
- Parkeren is echt een pak lastiger. De motorkap vooraan lijkt hoger waardoor ik minder zicht heb vooraan om te parkeren tussen de lijnen of op mijn oprit zie ik de de boordsteen tss. grind en boomschors niet meer. De camera achteraan compenseert onvoldoende de brievenbus-spleet achteraan. Gisteravond in de regen was er zelfs niks te zien door de camera.
Mooi!

Ja, het zicht achteruit is echt een ramp, ik had gedacht dat dat snel zou wennen (of op z'n minste niet storen), maar ik vind het toch wel érg hinderlijk... Idem met de plaatsing van de achteruitrijcamera. Is het nu echt zo moeilijk om een camera te voorzien die in de wagen verborgen zit tot hij eruit komt als je hem in achteruit zet? Is dat echt teveel gevraagd voor een auto met een dergelijk kostenplaatje...

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:08
Dat is helaas erg matig, ook in de XC40. te weinig licht en vrijwel altijd is de camera vies. Zeker in deze vieze natte dagen merk je gewoon dat hrt je niet meer helpt.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08
Voor diegene die al de nieuwe laadpas hebben. Vanaf welke datum gaan de gratis maanden in? Bij Plugsurfing ging dit van de leveringsdatum in ondanks later registreren. Is het nu vanaf het moment van account aanmaken?

Heb de zomervakantie in juli, dus pas in februari registreren zou het erin vallen :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
Juancho schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:04:
Dat is helaas erg matig, ook in de XC40. te weinig licht en vrijwel altijd is de camera vies. Zeker in deze vieze natte dagen merk je gewoon dat hrt je niet meer helpt.
Zicht naar achteren in het donker is zeker een dingetje. Zou het niet mogelijk zijn om een iets sterkere achteruitrijlamp te monteren?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• DPPSchoenmaker
  • Laatst online: 22-04 20:42
Vulcan750 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:10:
[...]

Zicht naar achteren in het donker is zeker een dingetje. Zou het niet mogelijk zijn om een iets sterkere achteruitrijlamp te monteren?
Heb ergens, op een ander forum, gelezen dat iemand (was volgens mij een Canadees) extra verlichting had laten plaatsen en daar heel tevreden over was... Weet alleen niet meer op welk forum 😬
De 2.13.1 update heeft bij mij wel verbetering gebracht naar de achtercamera, maar helaas wordt het zicht weer snel beperkt door de viezigheid en de slechte positie van de camera 😢

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:33
[...]

Bij de P2 hetzelfde probleem en geen mogelijkheid om de lamp te vervangen. Ik heb wel eens zitten Googlen naar een oplossing:

Een redelijk beschaafde led lamp aan de nummerplaat: https://www.lightsandstyl...teruitrijverlichting.html of deze dure: https://www.worksystem.nl...jB2Mbqa8nGfAaAizSEALw_wcB

Deze zou ik kunnen voeden vanuit de 12V aansluiting in de kofferbak.

De bediening zou dan kunnen met een XBB dongle: https://www.xbb.se/en/xbb-dongle-xbb-powerunit/

20 jaar geleden kon dit nog met een simpele aftakking vanaf je achterlicht, vooruitgang heet dat. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 14-12-2023 21:59 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:18
Hoewel ik zelf op dit moment aan de andere kant van de wereld zit (in Australië) kan ik na de laatste iOS-app update ineens, net als met de Android versie kennelijk al het geval was, zien wat de temperatuur rond de auto in NL is.
Dat wordt geen witte kerst zo te zien? Het kerstgevoel is hier on A. bij 30 + graden overigens wel ver weg……

Qua Volvo-app gaat het met kleine stapjes maar we gaan wel steeds een beetje vooruit.

Als huurauto hebben we hier een vrijwel nieuwe VW T Roc. De stoelen zijn slecht voor mijn rug maar voor de rest een niet onaardige auto. Stuurt wel minder strak dan de C40 en de ACC snapt ander verkeer het ook niet altijd. PA heeft hij niet…..dus ik moet hier zelf aan de bak

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejah_nl
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-08 17:27

Ik heb de afgelopen jaren veel lange ritten (NL-Spanje vv) gedaan. Google Maps kende maar een klein deel van de laadstations in met name Frankrijk en stuurde me onnodig op omwegen om te stekkeren. Volkomen knudde. In de ChargeMap, PlugSurfing, ABRP of Fastned app waren er langs de snelweg eindeloos veel opties, Maps stuurt je ergens van de weg af naar een langzame lader bij de Lidl (En ja, alle filters staan goed :*) , Ik gebruik daarom voor dit soort ritten naast Maps ook ABRP voor de betere laadplanning. Scheelde op deze trajecten meestal meer dan een uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:21:

Als huurauto hebben we hier een vrijwel nieuwe VW T Roc. De stoelen zijn slecht voor mijn rug maar voor de rest een niet onaardige auto. Stuurt wel minder strak dan de C40 en de ACC snapt ander verkeer het ook niet altijd. PA heeft hij niet…..dus ik moet hier zelf aan de bak
Die TRoc hadden wij afgelopen zomer in Tenerife ook als huurauto. Ook vrijwel nieuw. Was best onder de indruk, erg fijne auto. Maar natuurlijk in niets te vergelijken met onze veel luxere Volvo’s. Dat merkte ik wel weer toen we terug op Schiphol waren en instapte in de XC40P8. Ik ben best kritisch maar ik besef me zeker hoe fijn deze volvo is als reiswagen.

Mede daarom gaan we komende zomer ook voor het eerst een roadtrip naar noord Spanje maken. Met onze XC40. Vorig weekend ook nog naar de Ardennen geweest maar wat rijdt het idioot fijn met zoveel power. In Nederland ben je dat echt niet nodig en volstaat een single motor makkelijk. Maar zo rijdend door de heuvels/bergen... Echt zo fijn!

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 15-12-2023 10:48 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Ik had gehoopt en misschien ook wel verwacht dat Volvo zelf met een upgrade zou komen hiervoor. Maar die kans acht ik na een aantal jaren vrijwel nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kan ik trouwens de oude Volvo Plugsurfing kaart weg knikkeren nu ik ook de nieuwe Volvo Public Charging kaart heb? Wordt een beetje kriebelig van al die passen, apps en gedoe. Alles wat niet meer werkt of overbodig is... De schaar erin.

Ik kan helaas nog altijd niet in de Volvo app of de Tesla app bij lease pas van Multitankcard toevoegen. Klopt dat? Bij Fastned kan ik nu wel die leasepas toevoegen. Hoe werkt het dan? Start je dan een sessie via de Fastned app ofzo? Want dat heeft weinig meerwaarde tov ff je pas er fysiek voorhouden. 🤔

[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 15-12-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
guido66 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:56:
[...]
20 jaar geleden kon dit nog met een simpele aftakking vanaf je achterlicht, vooruitgang heet dat. ;)
Ja, vroeger had ik zelf een aftakking gemaakt van het achterlicht (kroonsteentje 😉😁), en een extra lamp onder de bumper gemonteerd. Maar tegenwoordig kan je zelf niks meer dhz! 🙁

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:27:
[...]

Ja, vroeger had ik zelf een aftakking gemaakt van het achterlicht (kroonsteentje 😉😁), en een extra lamp onder de bumper gemonteerd. Maar tegenwoordig kan je zelf niks meer dhz! 🙁
Wel als je een trekhaakje hebt, daar zitten minimaal 2 verlichting geschakelde 12V aders bij ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Juancho schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:02:

Ik kan helaas nog altijd niet in de Volvo app of de Tesla app bij lease pas van Multitankcard toevoegen. Klopt dat? Bij Fastned kan ik nu wel die leasepas toevoegen. Hoe werkt het dan? Start je dan een sessie via de Fastned app ofzo? Want dat heeft weinig meerwaarde tov ff je pas er fysiek voorhouden. 🤔
Bij Fastned heb ik ook mijn leasepas toegevoegd en Autocharge ingesteld, dan kan je hem gewoon inpluggen zonder de app te openen en begint hij meteen te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvtRasta
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:42
nujtrug schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:45:
[...]

Bij Fastned heb ik ook mijn leasepas toegevoegd en Autocharge ingesteld, dan kan je hem gewoon inpluggen zonder de app te openen en begint hij meteen te laden.
Wij gebruiken ook binnen het bedrijf nog de MTC en het is idd via de Fastned app mogelijk om deze als betaalmethode toe te voegen waardoor je autocharge kan gebruiken. In de Tesla app kan dit helaas niet met de MTC (net als met Qpark btw).

Wij gaan als bedrijf vanaf 1 februari over naar Shuttel, en deze heb ik ook klaargezet in de Fastned app als 2de betaalmethode voor als de MTC stopt. Helaas ook bij aanbieder deze niet mogelijk om deze aan de Tesla app te koppelen (kan alleen Travelkaart en DKV). 8)7

XC40 SM Plus MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja jammer want dan zit je met declareren etc. Geen ramp maar wel extra stappen die je liever niet hebt. Maargoed, morgen zal ik bij een Tesla snellader moeten laden bij een vd Valk dus dan doen we dat maar een keertje. Benieuwd hoe dat gaat en ook hoe snel. Er staat 150kW maar dof je dat ook gaat halen... Dan is de wagen wel weer vol na 1/1,5 uur dineren 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:31:
Ja jammer want dan zit je met declareren etc. Geen ramp maar wel extra stappen die je liever niet hebt. Maargoed, morgen zal ik bij een Tesla snellader moeten laden bij een vd Valk dus dan doen we dat maar een keertje. Benieuwd hoe dat gaat en ook hoe snel. Er staat 150kW maar dof je dat ook gaat halen... Dan is de wagen wel weer vol na 1/1,5 uur dineren 😁
Voor mij was declareren een no-go meer vanaf het moment dat ik ooit (vorige werkgever) 2300 euro te declareren had, een voorschot daarop gevraagd had, dat was niet uitbetaald doordat iemand had zitten suffen maar een ander verrekende mijn declaraties wel met dat niet betaalde voorschot. Ik hield een heel klein salarisje over die maand. TWee dagen later kwam ik daar achter doordat de bank belde dat ze de hypotheek niet konden afboeken. Bijna dus een negatieve BKR aan mijn broek door dat gedoe.
Heeft vervolgens zeer stevig gedonderd op de salarisadminstratie uiteraard, ik weigerde het kantoor te verlaten voor ik het geld op mijn rekening had, en dat sorteerde effect.
Maar sindsdien weiger ik dingen voor te schieten en daarna te declareren.

Waarom zo veel hoor ik jullie al vragen, nou ik was voor de zaak naar Riyadh geweest in Saudi Arabia, voor 7 dagen. het hotel (dat de klant volgens contract mocht boeken) kostte dik 280 euro per nacht, kwam nog wat aan verblijfskosten en taxi etc bij en een bedrijfs creditcard meegeven wilde men niet.

Enfin, ik ben blij dat mijn Travelcard wel aan Tesla te koppelen is, we gaan zien wat dat voor profijt gaat geven :)

Ik vind wel dat de range de laatste tijd wat tegenvalt, laatst al vanuit Groningen met 100% bij Muiderberg aangekomen met 18% (wel 130 gereden bij -3 a -4 en tegenwind), en over de laatste 3000 km 24 kWh/100 km verbruik gehad.
Morgen ga ik een rit van 130 km maken, terug mag ik dan weer 130, ik ga eens zien hoe die uit gaat pakken. Het is nu weer rond 9 graden, dus zou beter moeten zijn dan de laatste paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:18
Ik heb al meerdere malen bij tesla geladen gaat echt prima en snel! Je hebt de tesla app nodig met een gekoppeld betaalmiddel (credit card o.d.) Je moet alleen wel oppassen met de tijd dat je er aan de paal staat (laadpaalkleven) in sommige gevallen (op sommige tijdstippen) mag je maar 30 minuten aangekoppeld staan (genoeg om je auto tot 90% vol te krijgen) maar daarna betaal je een idle-fee. Dus 1,5 uur dineren zal dan niet lukken en moet je tussen de gangen door je auto maar even verplaatsen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Die snelheid is geen probleem bij Tesla, dit was vorige week in Deventer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn9EKpQ2zBMbM2xke31Z23Yh2FM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/reG3Wsiafp8sMiU6dy5Qm9yg.jpg?f=user_large

Houdt rekening dat de 150kW palen de v2 is. De v3 is de 250 kW. Bij de v2 deel je de snelheid met de paal ernaast (dus a en b). Als die paal bezet wordt is de max snelheid 75kW totdat de ander klaar is. Bij de v3 is de snelheid 250 kW per paal onafhankelijk van de andere.

Ik kon mij herinneren dat car stats viewer het laden meten exclusief laadverlies. Maar bij deze sessie komt wat Tesla afrekende overeen met car stats viewer.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:30
Ophidian schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:41:
[...]
Houdt rekening dat de 150kW palen de v2 is. De v3 is de 250 kW. Bij de v2 deel je de snelheid met de paal ernaast (dus a en b). Als die paal bezet wordt is de max snelheid 75kW totdat de ander klaar is. Bij de v3 is de snelheid 250 kW per paal onafhankelijk van de andere.
Ik heb ook altijd bij Tesla SuC aan +140kW geladen tot zo'n 60% à 70% daarna zakt het vrij snel.
V1 & V2 zijn te herkennen aan de dubbele laadkabel (ééntje CCS en ééntje Tesla), zijn ook vrij kort. V3 hebben maar 1 kabel en zijn wat langer. Heb ook in DK geladen aan 75 kW wegens een druk Tesla SuC, stonden aan te schuiven, dus had geen zin om u te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Bedankt allen! En hoe doe je dat met voorverwarmen? Gewoon het adres invoeren van die Tesla charger? In dit geval is het bij vd Valk in Urmond. Heb ondertussen al de Tesla app en m'n bankrekening en creditcard gekoppeld.

Verder is het toch gewoon kabel erin, via de app de lader scannen en klaar?

Edit: ik zie dat die locatie alleen maar 150kW palen heeft. Grote kans dus dat ik het met 75kW zal moeten doen. Hopelijk is dat genoeg, anders hopen dat de parkeergarage in Maastricht ook nog (vrije) laadpalen heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 16-12-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:30
Juancho schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:22:
Bedankt allen! En hoe doe je dat met voorverwarmen? Gewoon het adres invoeren van die Tesla charger? In dit geval is het bij vd Valk in Urmond. Heb ondertussen al de Tesla app en m'n bankrekening en creditcard gekoppeld.

Verder is het toch gewoon kabel erin, via de app de lader scannen en klaar?

Edit: ik zie dat die locatie alleen maar 150kW palen heeft. Grote kans dus dat ik het met 75kW zal moeten doen. Hopelijk is dat genoeg, anders hopen dat de parkeergarage in Maastricht ook nog (vrije) laadpalen heeft.
Inderdaad gewoon via GM Tesla station ingeven. Ter plaatse kabel er in, nummertje onthouden, en die ingeven in de app en gaan met die banaan. Als je er alleen aan hangt is het 150 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Juancho Inderdaad gewoon navigeren naar de Supercharger. Je kan zelfs alleen op Tesla filteren, gaat altijd prima, op vakantie naar Italië alleen maar Tesla gebruikt zo met een abonnement.

Enig nadeel aan de Tesla app vind ik dat als je aan het laden bent, de overzichtskaart het niet doet. Dus even kijken naar volgende oplaadpunt op lange doorreis lukt niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Ophidian schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:41:
[...]

Die snelheid is geen probleem bij Tesla, dit was vorige week in Deventer.
[Afbeelding]

Ik kon mij herinneren dat car stats viewer het laden meten exclusief laadverlies. Maar bij deze sessie komt wat Tesla afrekende overeen met car stats viewer.
Waar kan ik de carstats app vinden?

[ Voor 4% gewijzigd door cyberdj op 16-12-2023 15:41 ]

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
cyberdj schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:40:
[...]

Waar kan ik de carstats app vinden?
Hier aanmelden:
https://polestar.fans/t/c...mationen/15027#track-9-15

Zodra je geaccepteerd bent is hij te installeren vanuit de store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Weet iemand dit? Sta bij een Tesla lader maar hé lukt niet. Sta gewoon netjes aan de paal maar ik kom niet verder dan dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmcsHCQ0_4JOPq1NIBCYzmIlhpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SD3cnPshdYWomp84i9LEuDJj.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: blijkbaar hebben ze hier ook Allego snelladers dus daar maar aangehangen. Fijne eerste kennismaking met Tesla zon😂

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 16-12-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:11
Juancho schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:09:
Weet iemand dit? Sta bij een Tesla lader maar hé lukt niet. Sta gewoon netjes aan de paal maar ik kom niet verder dan dit

[Afbeelding]

Edit: blijkbaar hebben ze hier ook Allego snelladers dus daar maar aangehangen. Fijne eerste kennismaking met Tesla zon😂
Dat scherm kreeg ik de eersre keer ook, is zeer verwarrend want je denkt dat je niet goed geparkeerd staat maar het is gewoon algemene info. Denk dat je gewoon naar links moet swipen of terug moet keren om de paal te kunnen selecteren.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Eerste keer electrisch een lange afstand, met mijn MY24, naar Oostenrijk. Ging top. Normaal ben ik niet zo van nodeloze stops, maar eigenlijk stoorde het me niet. Laden duurde altijd wel net wat langer dan gehoopt (20-40 minuten afhankelijk van hoeveel ik moest bijladen).

Hoofdzakelijk 120-130 kilometer per uur gereden. Gemiddeld verbruik kwam op 24,5 kwh/100 kmh. Dat kwam neer op 4 stops.

Voor herhaling vatbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captkiwi
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-09 20:27
Ik kwam dit tegen voor diegene die met CAR SCANNER PRO ziin VOLVO XC40/C40 auto uit willen lezen zoals Bjørn Nyland alias TESLA BJORN dat doet.

Hij heeft een export van CAR SCANNER settings gemaakt die is helemaal afgestemd op de polestar 2 / XC40 en C40 Na het downloaden kun je zijn settings dan importeren in car scanner pro en heb je al zijn specifieke dashboards en custom grafieken.

De exports zijn beschikbaar in zijn beschrijving.

https://youtube.com/watch...-7VSw&si=HvoEK9cr7teFlXFD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kensingtonnie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-09 23:16
cyberdj schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:46:
[...]

Ik ben eens benieuwd of het een beetje een aantrekkelijk aanbod is. Lees ook veel in het https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2144286/ (laadpassen forum) en heb momenteel Bump, Freshmile en Thüga pas. Daar kan de huidige aanbieding van Volvo niet tegenop (vanochtend via Freshmile geladen op Ionity voor 0,33/kWh, via Plugsurfing/Volvo zou ik 0,45/kWh hebben moeten afrekenen.)
Forum lezen is lonend, bedankt voor de Bump tip, scheelt toch weer een kwart in de prijs op mijn werk.
Laadpas gemaakt van een oude ov-chipkaart et voila 👍

XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Jebus4life schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:36:
Eerste keer electrisch een lange afstand, met mijn MY24, naar Oostenrijk. Ging top. Normaal ben ik niet zo van nodeloze stops, maar eigenlijk stoorde het me niet. Laden duurde altijd wel net wat langer dan gehoopt (20-40 minuten afhankelijk van hoeveel ik moest bijladen).

Hoofdzakelijk 120-130 kilometer per uur gereden. Gemiddeld verbruik kwam op 24,5 kwh/100 kmh. Dat kwam neer op 4 stops.

Voor herhaling vatbaar!
Leuk om deze positieve reactie te lezen!

Kun je nog iets vertellen over de omstandigheden, belading, wel/geen dakkoffer?

Wij rijden volgende week met de C40-MY24 naar de Franse Alpen, met dakkoffer op de wagen, 5 personen erin en trekhaakkoffer op de haak >:)

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Largamelion schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:06:
[...]
Dat scherm kreeg ik de eersre keer ook, is zeer verwarrend want je denkt dat je niet goed geparkeerd staat maar het is gewoon algemene info. Denk dat je gewoon naar links moet swipen of terug moet keren om de paal te kunnen selecteren.
Zou je denken maar ik zat muur vast. Terug swipen hield in dat je weer de paal moet selecteren, doe ik dat... Kkm je weer hierop uit. Verschillende palen geprobeerd want ik dacht eerst dat ik de foute lader had en de gene moest hebben met de kabel aan de voorkant van de parkeerplek. Heb je meer ruimte. Maar ook daar dezelfde schermen. Kwam gewoon niet verder.

Zijn van die dingen die je gewoon niet wil als je staat te knooien in de kou, de rest zit al lekker warm binnen te wachten. Geen idee waar het aan ligt, vervelend dus voor een volgende keer. Als iemand de gouden tip heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

cyberdj schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:38:
[...]

Leuk om deze positieve reactie te lezen!

Kun je nog iets vertellen over de omstandigheden, belading, wel/geen dakkoffer?

Wij rijden volgende week met de C40-MY24 naar de Franse Alpen, met dakkoffer op de wagen, 5 personen erin en trekhaakkoffer op de haak >:)
Helaas, wij waren met 2, een dus een vrij volle koffer en lege achterbank. Geen nood aan extra opbergruimte. Ik zou dus verwachten dat die van jou wel een stukje meer zal verbruiken :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:55:
[...]

Zijn van die dingen die je gewoon niet wil als je staat te knooien in de kou,
Als iemand de gouden tip heeft hoor ik het graag.
6 maandjes wachten, dan sta je in elk geval niet in de kou te klooien _/-\o_

Ik ben er nog niet toe gekomen, was vandaag ergens op de veluwe en daar hadden ze laadpalen voor de gasten. Dus geen noodzaak ergens te gaan snelladen.
Maar ik hou dit wel in de gaten, en mocht ik wat te weten komen hierover (ervaringen oid) hoor je het van me.

[ Voor 28% gewijzigd door ron65 op 17-12-2023 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wat een slechte dag om EV te rijden... Eerst dus de Tesla issues en daarna dacht ik met 100% wel vanuit Maastricht naar huis te kunnen. 240km..moet toch lukken, zelfs met 120-130 zou je denken. Zou ook met 11% thuis komen volgens maps maar dat ging tijdens het rijden steeds verder terug tot het 4% werd. En toen durfde ik het niet meer aan, dus toch maar ff moet een fastned gepakt. Jammer dat Maps blijkbaar niet meer zo betrouwbaar is qua voorspelling dan voorheen. Heb dit veel vaker gezien namelijk terwijl het toen bijna altijd binnen een marge van 2% viel. Ook met tijden na 1900 uur dat je dus harder mag. Even los van de dramatisch range maar ok, dat weten we van de eerste xc40 wagens.

En het was blijkbaar nog niet genoeg. nu eenmaal thuis midden in de nacht aan de Vattenvall paal gezet waar die irritante Renault Zoë al stond waar ik het eerder over had. Dacht, probeer het alsnog en het leek de eerste 5 min goed te gaan. Lekker warm het bedje in, toch ff checken in de app en ja hoor... Mijn volvo was er weer uitgegooid en het lampje in de app is geel ipv groen. Zwaar irritant want morgenochtend hebben we weer een volle lading nodig. Maar ik ga niet m'n nest uit, de kou in en de auto 500m verder op te verplaatsen. Dan maar weer aan de snellader morgen. Wat kan je hier aan doen... Vattenvall via de app al tig keer ingelicht over deze laadpaal. Nooit reactie. De Zoë rijder zegt dat het niet perse aan zijn auto hoeft te liggen. Is het dan toch de Volvo? Lijkt me stug.

Kortom een dagje met flink wat kilometers en de wagen is daar geweldig voor. Wat een rijgenot! Maar o wat kan gedoe en gezeik met laden voor een mindere kant van EV rijden zorgen. Zo frustrerend.

En owja, ik had al eerder aangegeven hier dat ik altijd wat tocht bij de benen voelde. Altijd koud. Maar nu zeiden de mensen achterin dat ze hetzelfde voelden. Wagen lekker behagelijk verder maar bij de benen wat kou. Ik voel ook letterlijk tocht vanaf onderkant binnendeur. Moet binnenkort langs voor een beurt dus ik laat dit dan maar gelijk onderzoeken. Meer mensen opgemerkt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luisterlijk
Juancho schreef op zondag 17 december 2023 @ 02:30:
Wat een slechte dag om EV te rijden... Eerst dus de Tesla issues en daarna dacht ik met 100% wel vanuit Maastricht naar huis te kunnen. 240km..moet toch lukken, zelfs met 120-130 zou je denken. Zou ook met 11% thuis komen volgens maps maar dat ging tijdens het rijden steeds verder terug tot het 4% werd. En toen durfde ik het niet meer aan, dus toch maar ff moet een fastned gepakt. Jammer dat Maps blijkbaar niet meer zo betrouwbaar is qua voorspelling dan voorheen. Heb dit veel vaker gezien namelijk terwijl het toen bijna altijd binnen een marge van 2% viel. Ook met tijden na 1900 uur dat je dus harder mag. Even los van de dramatisch range maar ok, dat weten we van de eerste xc40
Ik kan niet naar je rijstijl kijken, maar na 1 jaar elektrisch ben ik de mijne wel gaan aanpassen. De invloed die snelheid heeft op de range is boven de 97 kmh exponentiële.

Maps kan zich niet vergissen. Maps houdt rekening met alles. Snelheid, tijd, toegestane snelheid, hoogteverschil, etc. Je hoeft maar 1 ding zelf in de gaten te houden en dat is de wind. Dat weet Maps niet. Maar dat corrigeert hij wèl en daardoor gaat de eindscore omlaag.

Ik heb inmiddels ander gedrag. Ik rijd nooit meer sneller da 115 kmh. Daarbij ga ik áltijd, bij een restlading van minder dan 10 %, heel even bij fastned langs. Al is het maar voor 10 minuten. Daarmee voorkom ik de stress die je beschrijft.

De invloed van rijwind is een verhaal apart, en als je nieuwsgierig ben kun je een eerdere post van me vinden daarover, of ik schrijf het nog een keer.

Dat van die paal thuis en die Zoë Jan ik nog even niet verklaren, maar ik ga even teruglezen. Dat boeit mij dan weer. Maar als ik zoiets vermoed, heb ik wél geleerd om meteen die 500 meter aan de voorkant te investeren. Slaapt een stuk beter.

ABC...

Goeie reis!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
@Luisterlijk Je post over wind kan ik niet vinden. Ik ben wel benieuwd. Mijn rijgedrag lijkt veel op dat van jou. Helemaal met je eens: voor veruit de meeste ritten, zeker binnen Nederland, is 5 a 10 min snelladen genoeg.

Mijn (nog te beperkte) statistiek zegt dat elke voor elke m/s wind er 3,0 Wh/km meer verbruik is; om 1,5 Wh/km in mindering te brengen voor de windfactor. Dat is een zelfbedachte factor: windrichting tov rijrichting (-1 = wind tegen; 0 = wind van zij, +1 = wind mee) * windsnelheid (in m/s). :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuertLsqByIzekR8e4g5sWIDIpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6AqIevVw9rmKWd2smm8kHip3.png?f=user_large

Kinetische energie is altijd kwadratisch. E = 1/2m * v^2 of Energie = helft van de massa * snelheid in het kwadraat. Die energie moet je dus eerst uit de accu halen om de auto op snelheid te krijgen en houden. Of het verbruik ook meetbaar kwadratisch is, is wat anders ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OknXJK2ZXO2IbuiCqa4StqpaNok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fSm4WfdAd1mFEAjNMGDRmgkF.png?f=user_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
De energie die nodig is om je auto op snelheid te krijgen is niet van doorslaggevend belang. De meeste energie wordt verbruikt om de luchtweerstand te overwinnen, dit is ook niet terug te winnen. De kinetische energie krijg je gedeeltelijk terug bij vertragen door regeneratie.

Er is verder relatief weinig energie nodig om de massa in beweging te houden, het gaan dan over wrijvingsverliezen, rolweerstand en hoogteverschillen in de weg.

[ Voor 48% gewijzigd door guido66 op 17-12-2023 11:12 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Laat de luchtweerstand nou ook kwadratisch zijn met de snelheid. Om 't makkelijk te houden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
DrBOB101 schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:27:
@Luisterlijk Je post over wind kan ik niet vinden. Ik ben wel benieuwd. Mijn rijgedrag lijkt veel op dat van jou. Helemaal met je eens: voor veruit de meeste ritten, zeker binnen Nederland, is 5 a 10 min snelladen genoeg.

Mijn (nog te beperkte) statistiek zegt dat elke voor elke m/s wind er 3,0 Wh/km meer verbruik is; om 1,5 Wh/km in mindering te brengen voor de windfactor. Dat is een zelfbedachte factor: windrichting tov rijrichting (-1 = wind tegen; 0 = wind van zij, +1 = wind mee) * windsnelheid (in m/s). :9
[Afbeelding]

Kinetische energie is altijd kwadratisch. E = 1/2m * v^2 of Energie = helft van de massa * snelheid in het kwadraat. Die energie moet je dus eerst uit de accu halen om de auto op snelheid te krijgen en houden. Of het verbruik ook meetbaar kwadratisch is, is wat anders ;)
[Afbeelding]
Dit schreef ik eerder:
Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Het verbruik van een EV wordt, in tegenstelling tot een Brandstofauto, vrijwel geheel bepaald door luchtweerstand. In de curve die dat verlies vertegenwoordigt, zit een eigenaardige maar hele duidelijke "knik" die bij de meeste auto's nét onder de 100 kmh ligt.

Dat betekent dat je tót 100 kmh vrij goed kunt inschatten wat het verbruik is, maar boven de 100 kmh stijgt het verbruik véél sneller. Dit is een natuurkundig fenomeen en heeft te maken met frontoppervlak, wervelingen en nog zo een aantal factoren, maar is gewoon een fact of life. Niets aan te doen.

Vanuit díe kennis, is het dus veel efficienter om gewoon 100 kmh te blijven rijden (en dus géén 105!). Het verlies aan tijd bij een tussenlading is veel groter dan het verlies aan tijd door het lagere tempo.

Als je daar de verminderde capaciteit van de accu bijrekent, wordt dit effect nog veel groter. Met 130 kmh doe je jezelf geen plezier .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@DrBOB101 De windfactor slaat helaas de plank volledig mis, want ook daarbij moet de snelheid kwadratisch zijn. 1 m/s tegenwind heeft nagenoeg hetzelfde effect als 1 m/s sneller rijden bij windstilte.

Wind is nooit recht van voren of achteren, zijwind is ook van invloed en hoe wil je dit allemaal gaan meten en vastleggen tijdens het rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Hoe weten jullie zo zeker dat de wind niet meegenomen wordt? Vanochtend 100km A27 gehad richting zzw, wind 4bft zw. Voorspelling met 65% aan te komen, 100km/h aangehouden en idd met 65% aangekomen.

Verbruik was door de wind tegen dus ook hoger dan standaard, maar voorspelling klopte exact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Ophidian schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:32:
Hoe weten jullie zo zeker dat de wind niet meegenomen wordt? Vanochtend 100km A27 gehad richting zzw, wind 4bft zw. Voorspelling met 65% aan te komen, 100km/h aangehouden en idd met 65% aangekomen.

Verbruik was door de wind tegen dus ook hoger dan standaard, maar voorspelling klopte exact.
Volgens mij is probeert Google ook continu de voorspelling te verbeteren. Ik weet niet wat die precies meeneemt. Het valt met wel op dat de voorspellingen de laatste tijd weer wat slechter zijn. Het is wel eens beter geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
@guido66 Dat vastleggen van die (weer)gegevens doet het KNMI. Gegevens van weer, rit en verbruik zijn allemaal gemiddelden over de hele rit.
Voor de duidelijkheid: de windrichting tov rijrichting in de windfactor kan alles tussen -1 en +1 zijn. Dus tegenwind schuin van voren (45°) = -0,5. Op die paar km/u wind is kwadratisch bijna rechtlijnig. Daar maak ik me niet zo veel zorgen over.
Of dat de plank raak slaat? Het blijkt genoeg om het statistisch relevant te maken. Je mag verbetervoorstellen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Kammika schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:45:
[...]

Volgens mij is probeert Google ook continu de voorspelling te verbeteren. Ik weet niet wat die precies meeneemt. Het valt met wel op dat de voorspellingen de laatste tijd weer wat slechter zijn. Het is wel eens beter geweest...
Zou mij niks verbazen als je rijgedrag meegenomen wordt. Ik rij vrijwel hetzelfde, amper 120/130. Heb op mijn routes nagenoeg geen files (rij de goede kant op woon werk verkeer). Hier zijn de schattingen wel vrij goed of loopt hij tijdens de route op. Alleen als ik opeens in Duitsland harder rij dan zie je hem zakken.

Kan me voorstellen dat als je eerdere rijgedrag heel wisselt (veel files, veel wisselende snelheden) meer onzekerheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 07:50
Ik rij nog altijd 125 maakt me eigenlijk weinig uit of hij dan 30kwh verbruikt of niet laadmogelijkheden genoeg op het werk, thuis of onderweg even snelladen. Ik vind het frustrerend om 100 op het rechter rijvak te rijden. Ondertussen bijna 2 weken en 1700km ver met mijn xc40. Lang moeten zoeken naar de juiste zithouding maar nu ik die gevonden heb zit hij als gegoten en rijdt hij als een go-cart.

[ Voor 28% gewijzigd door MaJoBe op 17-12-2023 12:24 ]

Pagina: 1 ... 215 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"