Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
HenryP schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:09:
Op 1 februari (week5) had ik contact opgenomen (zie eerder mijn post in dit forum). De noodzaak om per direct te komen was er niet, sterker nog, ik kon ook wachten tot week 10. Kennelijk is het risico klein dat je met deze defect wordt geconfronteerd. Ik snap dat "z.s.m. contact opnemen" in de brief dan ook niet. We zitten nu in week 7 en ik heb in de tussenliggende periode geen gekke dingen meegemaakt. Ik denk dat ik maar wacht tot week 10 en update zelf ga downloaden en installeren.

UPDATE
Toch maar even met het telefoonnummer onderaan de brief gebeld. Omdat de rembekrachtiging kan wegvallen werd mij geadviseerd om toch maar die afspraak te plannen, de brief wordt niet voor niks verzonden.
Mijn goede wil getoond en via de Volvo App een afspraak proberen te plannen. Eerst mogelijk moment is eind week 9. 8)7 Ik denk dat ik die paar dagen extra maar wacht en de update zelf ga installeren. Misschien komt de benodigde versie wel iets eerder beschikbaar. Laat ik daar maar op hopen...
Het punt is (had ik al eerder in de krant gelezen) dat het om meerdere types Volvo gaat, dus grote aantallen. Daarom heb ik meteen toen ik het gelezen had een afspraak gemaakt om ‘de meute’ voor te zijn. De auto’s moeten een uurtje aan de ‘kast’ om ge-update te worden en het aantal plaatsen aan de kast zal per dealer beperkt zijn.
Maar de brief klink minder ‘dramatisch’ dan de eerdere berichten, dus het komt vast wel goed…..

[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 15-02-2023 17:37 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:38
Mga1600 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:29:
[...]

In de NL versie zie ik geen mogelijkheid een auto toe te voegen
Hier hetzelfde,,, nog even wachten dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:46
Viel me vandaag op hoe bizar groot het effect van temperatuur op verbruik is.

Vanochtend bij -1 40% van de accu verbruikt op 120. Dezelfde rit bij +10 terug: 30% verbruikt

Gewoon een eerderde hoger verbruik bij -1 dan bij -10… onder verder identieke omstandigheden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:20
Ik zat ook gelijk bij 10-11 graden richting de 23-24Kw ipv in de 30 bij korte ritjes.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pitteken2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-01-2024
Bij 0 graden en 125 km/h snelwegverkeer 27,7 kWh, bij 10 graden nog 22 kWh voor t zelfde met de p8

Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Vanochtend met 100 ongeveer 80 km (enkele reis) gereden. Heenweg 1 graad, gem verbruik ongeveer 22 kWh. Terugweg 6 graden, gem verbruik (incl. de heenreis) naar 26 kWh.

Enige verschil is dat de auto op de heenreis was voorverwarmd aan de stekker, maar dat zou toch niet een dergelijk verschil verklaren?

Ik heb heel bewust beide keren precies 100 op de ACC gereden, op tijd naar links om in te halen. Nagenoeg geen wind, dus omstandigheden waren verder redelijk gelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door ArnoudN op 15-02-2023 19:57 ]

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pitteken2
ArnoudN schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:56:
Vanochtend met 100 ongeveer 80 km (enkele reis) gereden. Heenweg 1 graad, gem verbruik ongeveer 22 kWh. Terugweg 6 graden, gem verbruik (incl. de heenreis) naar 26 kWh.

Enige verschil is dat de auto op de heenreis was voorverwarmd aan de stekker, maar dat zou toch niet een dergelijk verschil verklaren?

Ik heb heel bewust beide keren precies 100 op de ACC gereden, op tijd naar links om in te halen. Nagenoeg geen wind, dus omstandigheden waren verder redelijk gelijk.
Ikzelf heb niet de indruk dat t fel uitmaakt met huidige temperaturen dat voorverwarmen… een procent of 2 a 3 maximaal 🤷‍♂️

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 17:41
Pitteken2 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:49:
[...]

Ikzelf heb niet de indruk dat t fel uitmaakt met huidige temperaturen dat voorverwarmen… een procent of 2 a 3 maximaal 🤷‍♂️
Same, enige voordeel is dat de auto lekker warm is, maar qua verbruik merk ik echt geen verschil.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kammika
4v4t4r schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Same, enige voordeel is dat de auto lekker warm is, maar qua verbruik merk ik echt geen verschil.
+ dat ik toch wel heel comfortabel gevoel had toen ik gisterochtend al mijn buren in de kou hun voorruit zag krabben en en ik zo weg kon rijden…

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 16:13
Vanmorgen de update naar 2.6 gekregen bij de dealer, de update was binnen 45 minuten klaar.

• Mga1600
Volgens de “literatuur” zou alleen al het opwarmen van een steenkoude auto zo’n 7 kw zou kosten. Nu het iets minder koud is zal het minder zijn, misschien 4 kw? Maar dat is altijd nog ca. 5% van de accu-inhoud, ik denk daarom zeker dat opwarmen aan de kabel veel scheelt in range.
Kijk voor de aardigheid ook maar eens op de range assistent, als je in de koude auto auto stapt is het verbruik soms wel 20 kWh/100 km zonder dat je een meter gereden hebt. Als de auto lekker warm is dat getal tot 5 a 6.
Vanochtend daarom wel voorgewarmd voor een ritje van 35 km. Dat ritje leverde een gemiddelde op van 19,8 kWh/100 km en dat gemiddelde was nog zakkende. Met een P8 is zo’n getal met de huidige temperatuur van 8 graden onmogelijk te halen zonder voorwarmen. Kortom, ik ben overtuigd dat voorwarmen aan de kabel wel degelijk echt helpt. Niet om kosten te drukken natuurlijk, want die kWh’s die uit de kabel komen betaal je ook, maar wel voor een grotere range in combinatie met comfort.

• JTHZZ
  • Laatst online: 22:09
Mga1600 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:36:
Volgens de “literatuur” zou alleen al het opwarmen van een steenkoude auto zo’n 7 kw zou kosten. Nu het iets minder koud is zal het minder zijn, misschien 4 kw? Maar dat is altijd nog ca. 5% van de accu-inhoud, ik denk daarom zeker dat opwarmen aan de kabel veel scheelt in range.
Dat is alleen 5% als je een uur lang die 4kW zou trekken maar het voorverwarmen duurt veel korter en ik denk ook niet dat hij constant 4kW of 7kW trekt.

• JTHZZ
Dat is alleen 5% als je een uur lang die 4kW zou trekken maar het voorverwarmen duurt veel korter en ik denk ook niet dat hij constant 4kW of 7kW trekt.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:53
JTHZZ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Heb ook al gemerkt dat wanneer hij aan de kabel hangt en je start voorverwarming manueel (die van 30 minuten) dat hij 3-4kW begint te trekken. Maar ben er nu geen half uur blijven bij staan of die 3-4kW constant blijft.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:40

Rianata

Have you played Atari today?

nujtrug schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:06:
[...]

Heb ook al gemerkt dat wanneer hij aan de kabel hangt en je start voorverwarming manueel (die van 30 minuten) dat hij 3-4kW begint te trekken. Maar ben er nu geen half uur blijven bij staan of die 3-4kW constant blijft.
Ik kan niet exact zien hoeveel hij vanochtend voor het gepland voorverwarmen heeft verbruikt, maar tussen 8am en 9am is in het gehele huis 1,2kWh verbruikt. Standaard zit dat zonder dat de auto aan de kabel hangt tbv voorverwarmen rond de 0,3 a 0,4. Een half uur gepland voorverwarmen met een accu opgeladen tot 90% gebruikt volgens mijn gegeven ongeveer 0,8kWh bij een temperatuur rond de 4 graden buiten.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
Verbruik bij voorverwarmen aan de laadpaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU4yrNNWb83IW2wz9ED2t2v4sjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wArnH1Hm4k8mIuCjHs1RZGrX.jpg?f=fotoalbum_large
In de Easee app kun je voor de hele laadsessie het verbruik op een bepaald tijdstip zien. Wellicht kan dit met andere laadpalen ook. In dit geval is ie van 7.15 tot 7.53 aan het voorverwarmen geweest. Eerst op de timer volgens mij, maar omdat we wat later vertrokken dan normaal daarna met de hand.
Ik heb nog een andere die met de hand gestart is van 7.38-7.55 en 3.4kW. Ik laad niet zo heel vaak thuis dus ik heb niet veel gegevens. Ik zal proberen het de komende tijd in de gaten te houden. Maar misschien zijn er anderen die wel kunnen achterhalen of er verschil zit tussen handmatig en op de timer en hoeveel invloed de buitentemperatuur heeft.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• Jeroen AB
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-01-2024
Heeft iemand al ervaring met een dongel om Netflix via je telefoon op het scherm te krijgen ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika

Kijk voor de aardigheid ook maar eens op de range assistent, als je in de koude auto auto stapt is het verbruik soms wel 20 kWh/100 km zonder dat je een meter gereden hebt. Als de auto lekker warm is dat getal tot 5 a 6.
Vanochtend daarom wel voorgewarmd voor een ritje van 35 km. Dat ritje leverde een gemiddelde op van 19,8 kWh/100 km en dat gemiddelde was nog zakkende. Met een P8 is zo’n getal met de huidige temperatuur van 8 graden onmogelijk te halen zonder voorwarmen. Kortom, ik ben overtuigd dat voorwarmen aan de kabel wel degelijk echt helpt. Niet om kosten te drukken natuurlijk, want die kWh’s die uit de kabel komen betaal je ook, maar wel voor een grotere range in combinatie met comfort.
Je haalt kw en kWh door elkaar. Kw zegt iets over vermogen op een specifiek moment. KWh is een eenheid energie (nl de hoeveelheid energie als je precies 1 uur lang 1kw vermogen verbruikt)

Volgens mij heb ik het hier al vaker gepost, maar omdat de discussie opnieuw oplaait nog een keer de berekening:

De 7kw is wat die dus op dat moment verbruikt. Ik heb het wel eens ongeveer gemeten. die 7kw pakt die aan de start van het voorverwarmen maar eindigt vee lager. Effectief was het zo’n 3 kWh wat uit de laadpaal kwam. daar mag je mag je ca 10% laadverlies vanaf trekken (zeker in de winter), hou je 2,7 over wat effectief de auto in gaat

Even aangenomen dat je daar geen energieverlies hebt mag je dat vermenigvuldigen met het aantal kWh per km in de winter om je betere actieradius uit te rekenen

Dat getal is 260 (volgens ev database de actieradius in de winter) / 67 = 3,88

Je maximale winst als je er alles uithaalt is dus : 2,7 x 3,88 = 10,4 km

en voor de critici die een gat in deze berekening willen slaan door te claimen dat bij hogere temperaturen het aantal km/kWh hoger is: dat effect wordt tenietgedaan door dat je dan ook minder kWh nodig hebt om je auto op te warmen.

Die preconditionering is dus vooral een luxe optie (maar kan je ook nog net die 10km extra opleveren…)

• Kammika
JTHZZ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Ik zie dubbel 8)7

• Kammika
Jeroen AB schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:52:
Heeft iemand al ervaring met een dongel om Netflix via je telefoon op het scherm te krijgen ??
Klinkt interessant. Heb je een merk of een linkje oid?

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Eens met de berekening van @Kammika . Als het te doen is om een grotere afstand (10 km…) te overbruggen en je wilt geen consessies doen aan het comfort (temperatuur in de auto, muziekje, etc), dan zijn er denk ik nog wel betere tips waarmee je een groter bereik realiseert:
- rijd rustiger (lagere maximum snelheid, constante snelheid)
- trek niet onnodig snel op
- anticipeer, vermijd hard remmen
- zorg dat je banden op spanning zijn
- pak de “slipstream” van je voorganger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
Kammika schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:17:
[...]

Je haalt kw en kWh door elkaar. Kw zegt iets over vermogen op een specifiek moment. KWh is een eenheid energie (nl de hoeveelheid energie als je precies 1 uur lang 1kw vermogen verbruikt)

Volgens mij heb ik het hier al vaker gepost, maar omdat de discussie opnieuw oplaait nog een keer de berekening:

De 7kw is wat die dus op dat moment verbruikt. Ik heb het wel eens ongeveer gemeten. die 7kw pakt die aan de start van het voorverwarmen maar eindigt vee lager. Effectief was het zo’n 3 kWh wat uit de laadpaal kwam. daar mag je mag je ca 10% laadverlies vanaf trekken (zeker in de winter), hou je 2,7 over wat effectief de auto in gaat

Even aangenomen dat je daar geen energieverlies hebt mag je dat vermenigvuldigen met het aantal kWh per km in de winter om je betere actieradius uit te rekenen

Dat getal is 260 (volgens ev database de actieradius in de winter) / 67 = 3,88

Je maximale winst als je er alles uithaalt is dus : 2,7 x 3,88 = 10,4 km

en voor de critici die een gat in deze berekening willen slaan door te claimen dat bij hogere temperaturen het aantal km/kWh hoger is: dat effect wordt tenietgedaan door dat je dan ook minder kWh nodig hebt om je auto op te warmen.

Die preconditionering is dus vooral een luxe optie (maar kan je ook nog net die 10km extra opleveren…)
Wel interessant, met de huidige energie prijzen dus al bijna 2 euro om je auto lekker op temperatuur te krijgen. Vroeger haalde je daar een patat met mayo plus colaatje voor ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jammer dat we niet exact weten hoeveel vermogen de klimaatinstallatie opneemt, denk daarbij aan heating, cooling en waar van toepassing beiden via een warmtepomp.
Mijn inschatting is dat de warmtepomp om en nabij 3,5 kW opneemt, de ventilatie 0,5 kW, bij elkaar 4 kW.
Als die voorverwarm cyclus 30 minuten duurt is het opgenomen totaal vermogen 2 kWh.

Bij een accu van 70 kWh is dat 3% (is ongeveer 2,1 kW ), en dat is bij vol vermogen verwarmen dus als het echt vriest.

En dat klopt weer met mijn eigen waarnemingen, eerder deze week was het zeer koud, wel -1 graad snachts (voor hier in het westen van NL is dat echt bitter koud tegenwoordig nu vorst een zeldaam weersverschijnsel geworden is) en ik startte de voorverwarming met 92% in de accu, toen ik na 30 minuten ging rijden was er 90% over. 2%, dus 1,4 kW. Zal wat afronding inzitten, ik hou het op 1,8.

Ik heb een gemiddelde over de laatste 1000 km van 20,8 kWh/100 km (en daar zit zowel het mooie weer als de koude temperaturen inbegrepen). Omgerekend 208 Wh per km, bij 1,8 kWh is dat ongeveer 8,65 km.
Ik had die dag een enkele rit van 204 km te doen, en kwam ter plaatse aan met nog 27% in de accu terwijl ik met 90% wegreed na eerst 2% aan voorverwarmen te hebben besteed.

Ik vind het dus geen enkel bezwaar om op de accu voor te verwarmen, ik kan ook nauwelijks anders hier omdat vanaf 17 uur alle laadpalen tot de volgende ochtend volgekleefd zitten terwijl ik vaak rond 1800 uur thuiskom, ik geen laadpaal op eigen terrein kan gebruiken en dus vaal savonds dan maar even naar de snellader 7 km verderop rij en er tot soms 30 minuten aan verspandeer om tot rond 90% te laden.
Als er wel een paaltje vrijis, ja dan sta ik daar en heb ik hem aan de kabel hangen voor voorverwarmen, maar dat is 5 van de 100 keer mogelijk.

Maar nogmaals, we kennen het werkelijk arbeidsvermogen van onze klimaatsystemen niet, maar 5% voor preconditioneren heb ik nog nooit gehaald. Ik heb dus wel een warmtepomp erin, bekend is dat die maar 25% energie verbruiken van wat een standaard heating doet voor hetzelfde resultaat.

Overigens vanochtend 90 km gereden met voorverwarming en een verbruik uiteindelijk van 18,8 kWh/100 km. Het was wel rond 8 graden en ik had vrij veel stroperig tot filerijdend verkeer onderweg. Dat scheelt ook enorm.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
HenryP schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:35:
Eens met de berekening van @Kammika . Als hebben te doen is om een grotere afstand (10 km…) te overbruggen en je wilt geen consessies doen aan het comfort (temperatuur in de auto, muziekje, etc), dan zijn er denk ik nog wel betere tips waarmee je een groter bereik realiseert:
- rijd rustiger (lagere maximum snelheid, constante snelheid)
- trek niet onnodig snel op
- anticipeer, vermijd hard remmen
- zorg dat je banden op spanning zijn
- pak de “slipstream” van je voorganger
behalve banden op spanning houden doe ik hier zelf helemaal niks van. Ik weet dat je daarmee echt goede resultaten kunt halen (je kunt ook nog OPD uitzetten en je verwarming omlaag zetten) , maar haalt voor mij het rijgenot eraf als ik daar allemaal op moet letten.

Wat ik daarentegen dan wel weer steeds vaker doe is de B-weg ipv snelweg pakken (je kunt in Google de setting zetten dat je niet meer over de snelweg wilt). Geldt niet voor elk rit, soms moet je dan erg omrijden. Maar best vaak rij je een behoorlijk stuk binnendoor op lagere snelheid en dus veel lager verbruik op korte afstand om van A naar B te komen. Leuke bijvangst: inmiddels heel veel leuke nieuwe weggetjes gevonden waar ik vroeger uit automatisme altijd de snelweg pakte, zonder dat ik alt te veel tijdverlies (en als je laadtijd meerrekent ben ik zelfs ook vaak nog sneller op bestemming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:59:
[...]

behalve banden op spanning houden doe ik hier zelf helemaal niks van. Ik weet dat je daarmee echt goede resultaten kunt halen (je kunt ook nog OPD uitzetten en je verwarming omlaag zetten) , maar haalt voor mij het rijgenot eraf als ik daar allemaal op moet letten.

Wat ik daarentegen dan wel weer steeds vaker doe is de B-weg ipv snelweg pakken (je kunt in Google de setting zetten dat je niet meer over de snelweg wilt). Geldt niet voor elk rit, soms moet je dan erg omrijden. Maar best vaak rij je een behoorlijk stuk binnendoor op lagere snelheid en dus veel lager verbruik op korte afstand om van A naar B te komen. Leuke bijvangst: inmiddels heel veel leuke nieuwe weggetjes gevonden waar ik vroeger uit automatisme altijd de snelweg pakte, zonder dat ik alt te veel tijdverlies (en als je laadtijd meerrekent ben ik zelfs ook vaak nog sneller op bestemming)
N en B wegen ipv A wegen, gebeurt mij nu ook vaker. Waar ik ze vroeger vermeed omdat het steeds wisselende tempo veel schakelen en koppelen betekende, is dat met OPD aan al helemaal geen dingetje meer.
Inderdaad, zuiniger, je ziet eens wat van de omgeving, en soms inderdaad ook sneller.

OPD uit? zou dat echt zuiniger zijn? met OPD aan wordt er vaker geregenereerd, en als je het stroompedaal niet loslaat en zo 1 snelheid blijft rijden zie ik geen verschil met loslaten als OPD uitstaat qua verbruik of opbrengst.
Maar goed, ik heb me daarin niet echt verdiept, dus kan best zo zijn.

Ik ga ook niet achter vrachtbakken hangen, ik zet de ACC op 100, verfoei de A erin vaak als ineens de wagen inhoudt omdat er verderop een traag voorwerk rijdt en ACC weer eens veel te vroeg acteert daarop,maar ik trek ook niet vaak stoplichtsprintjes meer. Was leuk in het begin, maar ik vind rustig optrekken met het overige verkeer mee fijner, en dat vindt mijn vrouw ook als ze ernaast zit.

Gisteren 18,5 kWh/100km over een rit van 90 km inclusief voorverwarmen. Wel redelijk wat file onderweg, maar uiteindelijk maar 5 minuten later dan gepland daardoor.Met dit mooie verbruik vind ik het prima.
Klimaat gewoon aan op 22 graden, stoel op 1 en stuurverwarming uit, niets mis mee zo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 09:26
ron65 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:12:
[...]

......
OPD uit? zou dat echt zuiniger zijn? met OPD aan wordt er vaker geregenereerd, en als je het stroompedaal niet loslaat en zo 1 snelheid blijft rijden zie ik geen verschil met loslaten als OPD uitstaat qua verbruik of opbrengst.
.....
Ik ging er altijd vanuit dat 1 van de voordelen van OPD is dat het juist zuiniger zou zijn ivm vaker regenereren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
[...]

In het oosten van het land is binnendoor rijden ook vaak echt binnendoor en vaak sneller of net zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37
[...]
Voor de 'gewone' bestuurder zal OPD aan of uit niet zoveel uitmaken, gezien ook met OPD uit wordt geregenereerd als je remt. Maar voor de bestuurder die het onderste uit de kan wil halen, kan met OPD uit zuiniger worden gereden door zeer proactief het gaspedaal te lossen, als er in de verte iets gebeurt dat mogelijks tot vertragen zal kunnen leiden. Met OPD uit blijft de auto gewoon bollen en vertraagt hij enkel door de lucht/rol-weerstand, waar je sowieso vermogen voor moet leveren. Bij OPD aan zal bij het minste lossen van het gaspedaal worden geregenereerd, waardoor een deel van je kinetische energie (naast afremmen door lucht/rol-weerstand) ook naar de batterij gaat, maar dat gebeurt niet aan 100% en dat deel ben je dus kwijt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
[...]
Wat ik daarentegen dan wel weer steeds vaker doe is de B-weg ipv snelweg pakken (je kunt in Google de setting zetten dat je niet meer over de snelweg wilt). Geldt niet voor elk rit, soms moet je dan erg omrijden. Maar best vaak rij je een behoorlijk stuk binnendoor op lagere snelheid en dus veel lager verbruik op korte afstand om van A naar B te komen.
Dat is exact wat de eco-route van google maps zelf zou moeten doen, als Google dit eens zou willen uitrollen naar Android Automotive, ipv dat alweer als laatste te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diYXRfibRzuknogkJHJALuYLNUk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zs3VsEa10RNPV0IEcOu0EsL1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbGCCDvizfFmgsnAs2T5R-jIZjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zKrkhhNU4WaoTNXsCn1VST4N.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door madhondt op 17-02-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
madhondt schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:08:
[...]
Voor de 'gewone' bestuurder zal OPD aan of uit niet zoveel uitmaken, gezien ook met OPD uit wordt geregenereerd als je remt. Maar voor de bestuurder die het onderste uit de kan wil halen, kan met OPD uit zuiniger worden gereden door zeer proactief het gaspedaal te lossen, als er in de verte iets gebeurt dat mogelijks tot vertragen zal kunnen leiden. Met OPD uit blijft de auto gewoon bollen en vertraagt hij enkel door de lucht/rol-weerstand, waar je sowieso vermogen tegen moet leveren. Bij OPD aan zal bij het minste lossen van het gaspedaal worden geregenereerd, waardoor een deel van je kinetische energie (naast afremmen door lucht/rol-weerstand) ook naar de batterij gaat, maar dat gebeurt niet aan 100% en dat deel ben je dus kwijt..
Daarom is het ook zo onbegrijpelijk dat OPD aan of uit niet via een knopje kan...
Bij de Outlander ging dit via flippers achter het stuur, van B0 (zeilen) t/m B5 (sterk afremmen/regenereren). Die flippers werden een 2de natuur, gebruikte ik continue.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Watmaakhetuit schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Ik ging er altijd vanuit dat 1 van de voordelen van OPD is dat het juist zuiniger zou zijn ivm vaker regenereren....
Dat was vroeger zo. Moderne ev’s gebruiken ook regeneratie als je het rempedaal intrapt. Als je zelf niet oplet is opd zuiniger. Als je onderste uit de kan wil kun je beter uitzetten en zo weinig mogelijk te remmen door veel te anticiperen en laten uitrollen waar mogelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

In diverse social media en fakeboek staan berichten over een artikel dat bij autoweek en andere autosites gepubliceerd is, daarin waarschuwt men voor groene zaterdag, een evenknie van zwarte zaterdag maar dan voor EV's. Laadpaalfiles rond Frankfurt door wintersportgangers.
Ik vind hem wat overtrokken, want zonder op de details in te gaan is er een drukte verwacht rond Frankfurt, dus als je je laadstops ver voor en ver na die omgeving plamt heb jke er weinig hinder van lijkt mij.

Wat ik dan weer frappant vind is de kudde EV haters die daar dan weer bovenop springen, en ons hardnekking aan het verstand willen brengen dat:
  • een EV een rijdende millieubom is
  • een EV een rijdende brandbom is
  • een EV een kermisatractie zou moeten zijn en niet op de weg hoort
  • een EV een rijdende stofzuiger is
  • een EV elke 100 km 12 uur aan de laadpaal moet
  • een EV stroom laad die millieuvervuilend is
  • een EV een op diesel gestookt noodaggregaat in de kofferbak meezeult
  • een EV rijder debiel is en niet serieus mag worden genomen
Ik verbaas me er echt over hoeveel haat daar vanaf druipt, ze verklaren gewoon 400.000 rijders in nederland voor debiel omdat die EV rijden, we worden gewoon voor achterlijk uitgemaakt.
Heel bizar allemaal... ik hoop niet dat zoiets doorzet in haatgedrag op de weg zelf, dat zou gewoon gevaar op de weg kunnen gaan opleveren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:28
Je bedoelt dit artikel zeker: https://www.autoweek.nl/a...ag-verwacht-in-duitsland/

Ze gaan er kennelijk van uit dat iedereen op hetzelfde moment van hetzelfde punt vertrekt, met gelijke acculading en dat alle EV's dezelfde actieradius hebben. Ja, dan kom je inderdaad bij dezelfde laadpaal te staan. Maar geen van die aannames klopt.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik ben vorig jaar in de voorjaarsvakantie (regio noord) naar Oostenrijk geweest. Zaterdag heen en zaterdag terug. Ik heb nergens in de rij hoeven te staan voor een lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:37:
Je bedoelt dit artikel zeker: https://www.autoweek.nl/a...ag-verwacht-in-duitsland/

Ze gaan er kennelijk van uit dat iedereen op hetzelfde moment van hetzelfde punt vertrekt, met gelijke acculading en dat alle EV's dezelfde actieradius hebben. Ja, dan kom je inderdaad bij dezelfde laadpaal te staan. Maar geen van die aannames klopt.
Yep, en dat artikel staat ook op andere sites, en er wordt enorm heftig en behoorlijk haatdragend naar EV wagens op gereageerd. Maak ik me wel zorgen om eerlijk gezegd, als dat omslaat naar soortgelijk gedrag op de weg richting EV rijders.... ik hoop het niet.
Maar ik heb zelfs al een reactant gelezen die opriep tot bekrassen van die 'kermisattracties' bij laadpalen omdat ze 'zijn' parkeerplek innemen. Gaat de verkeerde kant op met de mentaliteit tegenwoordig en daar wordt weinig tot niets tegen gedaan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:28:
In diverse social media en fakeboek staan berichten over een artikel dat bij autoweek en andere autosites gepubliceerd is, daarin waarschuwt men voor groene zaterdag, een evenknie van zwarte zaterdag maar dan voor EV's. Laadpaalfiles rond Frankfurt door wintersportgangers.
Ik vind hem wat overtrokken, want zonder op de details in te gaan is er een drukte verwacht rond Frankfurt, dus als je je laadstops ver voor en ver na die omgeving plamt heb jke er weinig hinder van lijkt mij.

Wat ik dan weer frappant vind is de kudde EV haters die daar dan weer bovenop springen, en ons hardnekking aan het verstand willen brengen dat:
  • een EV een rijdende millieubom is
  • een EV een rijdende brandbom is
  • een EV een kermisatractie zou moeten zijn en niet op de weg hoort
  • een EV een rijdende stofzuiger is
  • een EV elke 100 km 12 uur aan de laadpaal moet
  • een EV stroom laad die millieuvervuilend is
  • een EV een op diesel gestookt noodaggregaat in de kofferbak meezeult
  • een EV rijder debiel is en niet serieus mag worden genomen
Ik verbaas me er echt over hoeveel haat daar vanaf druipt, ze verklaren gewoon 400.000 rijders in nederland voor debiel omdat die EV rijden, we worden gewoon voor achterlijk uitgemaakt.
Heel bizar allemaal... ik hoop niet dat zoiets doorzet in haatgedrag op de weg zelf, dat zou gewoon gevaar op de weg kunnen gaan opleveren....
Inderdaad, ik verbaas me bijna dagelijks over de complete onzin of verdraaide halve waarheden die op fakeboek en autoweek worden verkondigd. De haat en ontdaan van enige realiteitszin (m.i. gevoedt door veelal jaloezie) druipt er vanaf! |:( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Inderdaad, ik verbaas me bijna dagelijks over de complete onzin of verdraaide halve waarheden die op fakeboek en autoweek worden verkondigd. De haat en ontdaan van enige realiteitszin (m.i. gevoedt door veelal jaloezie) druipt er vanaf! |:( :-(
Neem eens deze reactie die ik net kreeg (en als haatzaaierij heb gerapporteerd ook), ik legde deze meneer uit dat EV rijden best meevalt maar je moet het wel eerst proberen voor je erover gaat roepen dat het niets is

"Edwin De Vries
Ron65 je bent gehersenspoeld en ontbreekt toekomstvisie en gevoel met mobiliteit. "

Slaat echt nergens op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Je gebrek aan gevoel met mobiliteit heeft ie dan wel weer gelijk in. Jij hebt toch een Android als mobiel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mich78 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:29:
Je gebrek aan gevoel met mobiliteit heeft ie dan wel weer gelijk in. Jij hebt toch een Android als mobiel?
Hahahaha 8)7

Ja heb ik, ik moet geen iPhone, veel te duur. Mijn Android doet het net zo best, snel en vloeiend als een iphone maar kost meer dan de helft minder. ;-)

Dus geen kwestie van geen gevoel ervoor, ik denk ook aan de portomonee daarbij :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Is toch geen haatzaaierij? Kom.op zeg
Misschien zijn we wel gehersenspoeld.....

[ Voor 36% gewijzigd door Sten2017 op 17-02-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sten2017 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:32:
Is toch geen haatzaaierij? Kom.op zeg
Iemand zo denigrerend behandelen is in elk geval niet bepaald respectvol voor de ander, temeer ik helemaal niets verkeerds gezegd had daarvoor. Alleen dat EV rijden echt niet zo slecht is als dat zij denken en zei "waarom probeer je het gewoon niet eens uit, dan weet je waarover je praat".
En dan wordt je gehersenspoeld genoemd en visieloos op autos en mobiliteit, dat is gewoon hatelijk, en dat valt bij de FB regens onder kopje pesten en haatzaaierij in de keuzelijstjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
ron65 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:35:
[...]

Iemand zo denigrerend behandelen is in elk geval niet bepaald respectvol voor de ander, temeer ik helemaal niets verkeerds gezegd had daarvoor. Alleen dat EV rijden echt niet zo slecht is als dat zij denken en zei "waarom probeer je het gewoon niet eens uit, dan weet je waarover je praat".
En dan wordt je gehersenspoeld genoemd en visieloos op autos en mobiliteit, dat is gewoon hatelijk, en dat valt bij de FB regens onder kopje pesten en haatzaaierij in de keuzelijstjes.
Weet je Ron. Die gasten zetten mensen weg als debielen omdat ze het zelf zijn.
Het zijn de types die zich overal tegen afzetten. Vaak vanwege een beperkte sociale ontwikkeling. En niet te vergeten, meer dan de helft rijd zelf in oude barrels.

Als ze agressief in het verkeer willen doen vind ik het prima. Weten ze gelijk de juridische betekenis van 'noodweerexces'. 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
DreZutphen schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:06:
[...]

Weet je Ron. Die gasten zetten mensen weg als debielen omdat ze het zelf zijn.
Het zijn de types die zich overal tegen afzetten. Vaak vanwege een beperkte sociale ontwikkeling. En niet te vergeten, meer dan de helft rijd zelf in oude barrels.

Als ze agressief in het verkeer willen doen vind ik het prima. Weten ze gelijk de juridische betekenis van 'noodweerexces'. 🤣
Het verdienmodel van dit soort sites is advertenties. Het artikel is ook veel suggestiever dan het daadwerkelijke KPMG onderzoek en is vooral interessant om verkeer naar die sites te trekken. Er zijn nl zowel voor als tegenstanders en als je die lekker laat discussiëren op zo'n site via de comments krijgen kunnen ze bij hun adverteerders weer laten zien hoeveel hits ze krijgen, waardoor die meer willen betalen en elke keer als er gediscussieerd wordt worden de advertenties weer getoond (soms doorgeklikt) en dat levert ze ook weer geld op.

Het best wat je dus tegen dit soort prakijken kun doen is totaal niet reageren op die artikeltjes op de sites zelf die dit soort artikeltjes plaatsen (tenzij je Autoweek wilt sponsoren natuurlijk, dan zou ik het juist wel doen. Het liefst met controversiele reacties waar anderen ook weer door kunnen discussieren.

In dit forum werkt dat mechanisme ook:

Moet je eens opletten:
- Ik vind het gebruik en de actieradius van de volvo echt fantstisch
- ik geniet ook van het vooruitstrevende AAOS
- ben ook blij dat die knopjes op het stuur functieloos gemaakt zijn. Levensgevaarlijk om zomaar PA aan of uit te kunnen zetten
- Verder gebruik ik mijn Volvo niet voor stoplichtsprintjes. Vind het ook onverantwoord dat er mensen zijn die dat wel doen.
- Last but not leat vind ik de OTA updates bijzonder veel functionaliteit hebben...
- Daarentegen vind ik een ICE wel fijner dan een EV...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pitteken2
[...]

N en B wegen ipv A wegen, gebeurt mij nu ook vaker. Waar ik ze vroeger vermeed omdat het steeds wisselende tempo veel schakelen en koppelen betekende, is dat met OPD aan al helemaal geen dingetje meer.
Inderdaad, zuiniger, je ziet eens wat van de omgeving, en soms inderdaad ook sneller.

Ik ga ook niet achter vrachtbakken hangen, ik zet de ACC op 100, verfoei de A erin vaak als ineens de wagen inhoudt omdat er verderop een traag voorwerk rijdt en ACC weer eens veel te vroeg acteert daarop,maar ik trek ook niet vaak stoplichtsprintjes meer. Was leuk in het begin, maar ik vind rustig optrekken met het overige verkeer mee fijner, en dat vindt mijn vrouw ook als ze ernaast zit.

Gisteren 18,5 kWh/100km over een rit van 90 km inclusief voorverwarmen. Wel redelijk wat file onderweg, maar uiteindelijk maar 5 minuten later dan gepland daardoor.Met dit mooie verbruik vind ik het prima.
Klimaat gewoon aan op 22 graden, stoel op 1 en stuurverwarming uit, niets mis mee zo :-)
Onlangs de rit gedaan (100 km snelweg) zonder opd om te vergelijken. Amper 1% verschil maar veel meer gedoe om anticiperend te remmen. Voor snelweg opd afzetten is dus niet gelijk aan minder verbruiken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoB
  • Laatst online: 22-06-2023
Flauw grapje
Kammika schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:27:
[...]

- ben ook blij dat die knopjes op het stuur functieloos gemaakt zijn. Levensgevaarlijk om zomaar PA aan of uit te kunnen zetten
Ophangen aan de hoogste boom moeten ze mensen zoals jij! :( :( :(

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvoK
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 22:23
YvoK schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:05:
En dan heb je ineens je fijne Volvo niet meer voor de deur staan ..
[Afbeelding]
Mijn vrouw was net vertrokken met de auto en belde me in paniek op toen ze hiermee tot stilstand gekomen was. Een vrachtauto tikte haar van linksachter in de rondte. De auto ging van alles zelf doen, zei ze, om veilig tot stilstand te komen. De vrachtwagen heeft de linkerflank dus aardig in elkaar geduwd. Op zo'n moment ben je gewoon heel erg blij met een veilige stevige auto! Het plan was eigenlijk dat ze met onze andere auto zou gaan en dat is een Hyundai i10. Ik weet niet of ze er zelf dan zonder kleerscheuren af was gekomen... Nu is ze alleen heel erg geschrokken en heeft ze wel een pijnlijke arm en ook haar hoofd gestoten, maar dat lijkt het wel te zijn. Hoe nu verder met de auto weet ik nog niet. Die heeft best veel reparatie nodig.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F22TOeRHEHDQ_No-OVhGss68DXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUJN3OPR8DryZSXSAfrzITtr.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet de auto er na bijna 2 weken nog steeds uit, maar ik heb gisteren gehoord van de schadehersteller dat er onderdelen besteld zijn en dat ze verwachten dat met ongeveer 2 weken de auto weer in orde zal zijn! Superblij mee.

En echt superblij mee hoor, want mensen, er zijn ook dingen die niet perfect zijn aan onze auto, maar je moet voor de grap maar weer eens in een bijna 4 jaar oude Renault-MPV stappen voor langere ritten. Niet eens zo'n slechte auto eigenlijk, maar wat ben je dan verwend met een kraakvrije Volvo, soepel elektrisch rijden zonder schakelen en OPD. Ik kan niet wachten tot ik hem terug heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
Goedemiddag,

In Belgie is sinds kort het Capaciteitstarief van tel. Dit wil zeggen dat je dient te betalen op je kwartier piekbelasting die je in 1 maand hebt verbruikt. Ongeacht als je nu 10kWh of 10000kWh van het net hebt getrokken.

Kan de volvo XC40 / C40 begrensd worden in laadvermogen?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:50
YvoK schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:47:
[...]

[Afbeelding]

Zo ziet de auto er na bijna 2 weken nog steeds uit, maar ik heb gisteren gehoord van de schadehersteller dat er onderdelen besteld zijn en dat ze verwachten dat met ongeveer 2 weken de auto weer in orde zal zijn! Superblij mee.
Hoop dat hij dan weer kraakvrij wordt. Mijn Golf is destijds, na een aanrijding, nooit weer kraakvrij geworden.. :|
En echt superblij mee hoor, want mensen, er zijn ook dingen die niet perfect zijn aan onze auto, maar je moet voor de grap maar weer eens in een bijna 4 jaar oude Renault-MPV stappen voor langere ritten. Niet eens zo'n slechte auto eigenlijk, maar wat ben je dan verwend met een kraakvrije Volvo, soepel elektrisch rijden zonder schakelen en OPD. Ik kan niet wachten tot ik hem terug heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:50
[...]

[Afbeelding]

Hoop dat hij dan weer kraakvrij wordt. Mijn Golf is destijds, na een aanrijding, nooit weer kraakvrij geworden.. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
DeJos1985 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:07:
Goedemiddag,

In Belgie is sinds kort het Capaciteitstarief van tel. Dit wil zeggen dat je dient te betalen op je kwartier piekbelasting die je in 1 maand hebt verbruikt. Ongeacht als je nu 10kWh of 10000kWh van het net hebt getrokken.

mvg
Ja, je kunt de maximale laadstroom instellen in de auto.

Ik heb thuis een Wallbox en daarvan kan het vermogen ook geregeld worden.

Eigenlijk wel een goed idee, dat capaciteitstarief. Ik laad de auto vaak 's avonds of 's nachts op. Het maakt niet uit of dat 3 uur of 8 uur duurt, als hij 's ochtends maar klaar is. Het vermogen beperken wordt dan beloond met minder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
Msch toch een kleine nuancering: uw energiefactuur zal nog altijd voor veruit het grootste deel worden bepaald door het aantal kWh's dat je hebt opgesoupeerd. Enkel het distributietarief zal nu afhankelijk zijn van uw piekverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pitteken2
Goedemiddag,

mvg
Je kan ook je laadinfrastructuur aanpassen. Ik heb geen laadpaal thuis maar laadt via stopcontact monofasig van 6A tot 16A. meestal 10A wat voor mij voldoende is om een niet lege auto terug gevuld te krijgen. Dat beperkt je piekvermogen die je kan aflezen trouwens op,je digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Laatst online: 14-09 16:53
Venomer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Ja, je kunt de maximale laadstroom instellen in de auto.

Ik heb thuis een Wallbox en daarvan kan het vermogen ook geregeld worden.

Eigenlijk wel een goed idee, dat capaciteitstarief. Ik laad de auto vaak 's avonds of 's nachts op. Het maakt niet uit of dat 3 uur of 8 uur duurt, als hij 's ochtends maar klaar is. Het vermogen beperken wordt dan beloond met minder kosten.
Klopt, ik heb een laadpaal van Easee en daar kan ik de maximale laadstroom op instellen, van standaard 32A tot 6A. Voor zover ik begreep kan dat op de Volvo zelf ook. Intussen liggen m'n zonnepanelen ook klaar, enkel de XC40 laat nog op zich wachten :z.

Vorige week op een zonnige dag trok ik al 22kWh binnen. Daar kan ik dus al +-100km mee rijden. In de zomer zal ik dus grotendeels gratis kunnen rondrijden (2 dagen thuiswerk in de week + weekends die ik zal gebruiken om te laden), in de winter zal ik sowieso moeten bijladen van het net.

Best jammer dat de Volvo geen vehicle-to-grid ondersteunt, zou een ideale uitbreiding zijn op m'n thuisbatterij van 10kWh.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Ok top, en tussen welke laadstromen kan je kiezen? Bijvoorbeeld ook 1 Ampere?

Ondertussen ook juiste benaming gevonden. Bij volvo heet het "stroomsterkte instellen" :)

https://www.volvocars.com...middendisplay-van-de-auto

[ Voor 63% gewijzigd door DeJos1985 op 17-02-2023 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
ron65 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:28:
Ron laat je niet gek maken door de onwetende mens!

Ik zal je iets moois vertellen. Ik ben nu onderweg naar Oostenrijk (regio zuid en delen van oost NL hebben vanaf nu vakantie). We zijn vanmorgen om 9u weggereden. Na 190km een Ionity geprobeerd, dikke file, maar…….ik had me voorbereid. We zijn doorgereden tot 256 km naar een Aral Pulse, 3km vd autobahn en alles vrij. Er was een leuk schrijfwarenwinkeltje op loopafstand, de kids hebben er potloden gekocht. Vervolgens na 52 min met 97% weer wegreden (ow ja we hebben in de tussentijd ook even een broodje en een cappuccino genuttigd). Na 526km kwamen we aan op onze overnachtingsplek, circa 6km van de snelweg opnieuw een Aral Pulse en een Mac voor de kids! Na een uurtje weer 100% vol en wat blijkt we hebben 18,9kWh/100km gereden (105 op de ACC en 89 km/u). Uiteraard goed verdiept in de laadpassen, bij alle Arals betaal je eenvoudig met MAINGAU voor 59cent/kWh. Dus…..laat de petrolheads maar lekker gas geven, wij hebben ons prima vermaakt op, maar ook vooral langs de Autobahn!!

Ps. Volgende week zal het wellicht wat drukker zijn, maar dan rij ik bovenlangs Frankfurt!

[ Voor 4% gewijzigd door Bartelomeus op 17-02-2023 19:18 ]

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
DeJos1985 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:49:
Ok top, en tussen welke laadstromen kan je kiezen? Bijvoorbeeld ook 1 Ampere?

Ondertussen ook juiste benaming gevonden. Bij volvo heet het "stroomsterkte instellen" :)

https://www.volvocars.com...middendisplay-van-de-auto
Minder dan 6A gaat niet. Eenfasig dus 1380W maar met 3 fasen dus minimaal 4140W. De auto werkt met 1 stroomsterkte voor alle fasen, je kunt ze niet afzonderlijk instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Oke dank je voor de info. Dus best voor thuis een 1fase 7kW paal zetten. Of het moet een 3F paal zijn waarvan je 2 fasen kan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Bartelomeus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Ik zal je iets moois vertellen. Ik ben nu onderweg naar Oostenrijk (regio zuid en delen van oost NL hebben vanaf nu vakantie). We zijn vanmorgen om 9u weggereden. Na 190km een Ionity geprobeerd, dikke file, maar…….ik had me voorbereid. We zijn doorgereden tot 256 km naar een Aral Pulse, 3km vd autobahn en alles vrij. Er was een leuk schrijfwarenwinkeltje op loopafstand, de kids hebben er potloden gekocht. Vervolgens na 52 min met 97% weer wegreden (ow ja we hebben in de tussentijd ook even een broodje en een cappuccino genuttigd). Na 526km kwamen we aan op onze overnachtingsplek, circa 6km van de snelweg opnieuw een Aral Pulse en een Mac voor de kids! Na een uurtje weer 100% vol en wat blijkt we hebben 18,9kWh/100km gereden (105 op de ACC en 89 km/u). Uiteraard goed verdiept in de laadpassen, bij alle Arals betaal je eenvoudig met MAINGAU voor 59cent/kWh. Dus…..laat de petrolheads maar lekker gas geven, wij hebben ons prima vermaakt op, maar ook vooral langs de Autobahn!!

Ps. Volgende week zal het wellicht wat drukker zijn, maar dan rij ik bovenlangs Frankfurt!
Precies wat ook mijn ervaring op zwarte zaterdag was. De snelladers bij de raststattes stonden vol, maar met ABRP iets vlak bij snelweg zoeken en je vindt superleuke plekjes, zonder laadfiles en met erg snelle laders…

Zijn sowieso beter plekken om pauze te houden dan die af en toe ranzige raststattes met hun ook nog eens veel te hoge prijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

[Afbeelding]

Jeetje wat een schade...
En zeker afgeleverd gekregen op of rond 2 nov 2022? je kenteken verschilt 1 letter met die van mij, zelfs de cijfers zijn gelijk.

Dat is echt pech zeg, dit wens je helemaal niemand toe, maar je hebt wel een punt: enorm blij dat de wagen zo stevig is, en dat je vrouw er zonder kleerscheuren vanaf gekomen is.
De kwaaltjes met de pijnlijke arm inmiddels ook wat beter?

Overigens lees ik exact dit soort ongevallen vrij vaak de laatste tijd, vrachtwagen die een auto aantikt die vervolgens tollend voor de vrachtwagen terecht komt. Het is dat die dingen zo vreselijk nodig zijn voor de economie, maar het lijkt wel alsof ze er steeds vaker ongevallen mee veroorzaken laatste tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
DeJos1985 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:40:
Oke dank je voor de info. Dus best voor thuis een 1fase 7kW paal zetten. Of het moet een 3F paal zijn waarvan je 2 fasen kan uitschakelen.
Je kan natuurlijk ook gewoon een 3fase laadpaal nemen en er een 1fase laadkabel op aansluiten. Dan kan je 2 kanten uit: snel laden - 3fase kabel, moet het juist niet snel - 1fase kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Bartelomeus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Mooi joh, mooi verbruik ook. Ik zit deze week tussen 18,5 en 19,8 steeds, wellicht toch de tempeatuur die wat vaker boven 10 graden komt. Maar voor jou zal dat die kant uit anders zijn.

Ik laat me niet gek maken, maar ik stoor me er wel aan. Die enorme onwetendheid, oke, kan... als dan iemand je netjes wat uitlegt prima, maar ga die dan niet afbranden en weghonen met je eigen onwetendheid. En dat is wat hier dus gebeurde.
Net als Vulcan ook al zei, het is vermoedelijk laaggeschoold volk. Bovendien heb ik het profiel van deze snuiter eens opgezocht, op een profielfoto na helemaal leeg, geen enkel bericht, geen verdere fotos, en pas heel kort facebook lid.
Dat is dus duidelijk iemand die ene fakeprofiel aanmaakt om te trollen, lekker stoken, ervan genieten... Jammer voor hem heeft Facebook de laatste pakkembeet 12 maanden een optie dat ze aardig kunnen achterhalen of iemand meerdere profielen heeft. Komt er over 1 profiel een klacht dan kunnen ze de persoon eventueel bannen, dat doen ze dan ook voor alle overige profielen van die persoon evenals alle toekomstige profielen.
Helemaal waterdicht is het niet, maar als ze zo de etter achter dit nepprofiel een slechte avond kunnen bezorgen, dan prima !!!! Het is hem gegund >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 12:25
Vulcan750 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:05:
[...]

Je kan natuurlijk ook gewoon een 3fase laadpaal nemen en er een 1fase laadkabel op aansluiten. Dan kan je 2 kanten uit: snel laden - 3fase kabel, moet het juist niet snel - 1fase kabel.
Eh wat hoor ik nu, bestaan er ook kabels die aan mijn laadbox kunnen en maar met max 3,7 kWh kunnen laden?
Ik heb een Easee box aan de muur en met de laadkabel die bij de XC40 zat laadt hij met maximaal 11kWh minimaal kan hij inderdaad 6A dus iets meer 4000W

Dan zou zo'n kabel wel een uitkomst voor mij zijn want mijn zonnepanelen leveren 3kWh op maximaal en dan zou ik die 1Fase kabel kunnen aansluiten om lekker 1 op 1 door naar de Volvo te kunnen laden. (dan zet ik die easeebox op max 13A wat ongeveer 3000W is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
ron65 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:15:
[...]

Mooi joh, mooi verbruik ook. Ik zit deze week tussen 18,5 en 19,8 steeds, wellicht toch de tempeatuur die wat vaker boven 10 graden komt. Maar voor jou zal dat die kant uit anders zijn.
Psssst, niet verder vertellen, het was ruim boven de 12 graden ;)

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lempke schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Eh wat hoor ik nu, bestaan er ook kabels die aan mijn laadbox kunnen en maar met met 3,7 kWh max kunnen laden?
Ik heb een Easee box aan de muur en met de laadkabel die bij de XC40 zat laadt hij met maximaal 11kWh minimaal kan hij inderdaad 6A dus iets meer 4000W

Dan zou zo'n kabel wel een uitkomst voor mij zijn want mijn zonnepanelen leveren 3kWh op maximaal en dan zou ik die 1Fase kabel kunnen aansluiten om lekker 1 op 1 door naar de Volvo te kunnen laden. (dan zet ik die easeebox op max 13A wat ongeveer 3000W is)
Als je in de auto de laadstroom op een 3 fase paal tot 6 Ampere beperkt, gaat hij met 400*6*1.732051 = 4,16 Kw laden.
3,6 kW is inderdaad alleen met een 1-fase kabel mogelijk op een driefase laadpaal.
die haal je zo van Internet, bijv https://www.laadkabeldisc...e-2-1-fase-16a-4-met.html

Als je dan ook nog eens tot 6A beperkt, laad je met 230*6 = 1,38 kW
Wil je met 3 kW laden? dan is 3000/230=13 A je instelling bij een 1-fase kabel. .

[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 17-02-2023 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:22:
[...]

Als je in de auto de laadstroom op een 3 fase paal tot 6 Ampere beperkt, gaat hij met 400*6*1.732051 = 4,16 Kw laden.
3,6 kW is inderdaad alleen met een 1-fase kabel mogelijk op een driefase laadpaal.
die haal je zo van Internet, bijv https://www.laadkabeldisc...e-2-1-fase-16a-4-met.html

Als je dan ook nog eens tot 6A beperkt, laad je met 230*6 = 1,38 kW
Wil je met 3 kW laden? dan is 3000/230=13 A je instelling bij een 1-fase kabel. .
Klopt helemaal, maar die 1fase laadkabel kan een stuk goedkoper!
https://www.accu-machine....or-volvo-x-140825447.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:06
Lempke schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Eh wat hoor ik nu, bestaan er ook kabels die aan mijn laadbox kunnen en maar met max 3,7 kWh kunnen laden?

Je kan de Easee ook op 1 fase laden zetten. Ik laad nu snachts op 1 fase 13A op. Goed voor 3kW. Perfect voor het capaciteitstarief & ik heb Idd ook al enkel op zonne-energie geladen ook. Dit is dan met de standaard Volvo 3 fase kabel. Moet je geen 1 fase kabel voor aankopen 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Francisp1 op 17-02-2023 21:39 ]

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
Francisp1 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Je kan de Easee ook op 1 fase laden zetten. Ik laad nu snachts op 1 fase 13A op. Goed voor 3kW. Perfect voor het capaciteitstarief & ik heb Idd ook al enkel op zonne-energie geladen ook.
Oh echt, dan ga ik daar eerst even naar kijken, zou mooi zijn want dan heb ik geen extra kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:34:
[...]

Klopt helemaal, maar die 1fase laadkabel kan een stuk goedkoper!
https://www.accu-machine....or-volvo-x-140825447.html
Was ook maar ter voorbeeld, maar netjes dat er ook goedkopere zijn! Top (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Je kan de Easee ook op 1 fase laden zetten. Ik laad nu snachts op 1 fase 13A op. Goed voor 3kW. Perfect voor het capaciteitstarief & ik heb Idd ook al enkel op zonne-energie geladen ook. Dit is dan met de standaard Volvo 3 fase kabel. Moet je geen 1 fase kabel voor aankopen 😉
nog mooier, ik heb zelf geen laadpaal thuis, dat kan helaas niet hier, dus ben ook niet met de mogelijkheden bekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lempke
[...]

Oh mooi het is gelukt! (even op 14A gezet om echt 3kWh te halen)
Bedankt allemaal voor het meedenken, onze eerste EV dus ben echt nog niet zo thuis in deze materie. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqxlE4RteXI3HrJPxogezFqelpM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qSQzOpT4YYK36zNUag3JagnA.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Lempke op 17-02-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
Ok dus iets bijgeleerd.

Bij ons is 3fase aansluiting 40A
Zou dus 40x230x3= 27.6 kW zijn oftewel 22kW laadpaal.

Dit met een 3fase kabel.

Minimaal instelling volvo is 6A
Dus 230x6x3= 4.1kW

Als ik zoals jullie voorstelde op de 3fase laadpaal een 1 fase kabel koppel met volvo begrensd op 6A gaat het dan zijn 230x6A= 1.38kW

De laadpaal zal dan geen foutmelding geven?
Verkoopt volvo die kabels ook apart?
Oja, die 6A van Volvo kan je die instellen in de app of enkel in de wagen zelf?

Groeten

[ Voor 8% gewijzigd door DeJos1985 op 17-02-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfs XC
  • Laatst online: 16-04-2024
Van de week onze auto op de brug gehad bij de dealer ivm een rammel bij het op/af rijden van drempels. Blijken de veerpootlagers speling te hebben. Het rammelen begon na 2500km! Ook al iemand gesproken waarbij dit gerammel na 800km al op trad.
Het euvel is bekend bij Volvo en er komt een verbeterde versie van de veerpootlagers aan is mij verteld.
Heeft iemand hier dit ook al meegemaakt?

Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
[...]

Ben benieuwd hoe je enkel op zonne-energie laadt. Bij mij loopt alles via de meter, dus ook je auto aansluiten tijdens veel zonne-energie laat de meter lekker bijtellen + terugleveren uiteraard ook. Maar dat wordt pas gesaldeerd aan het eind van het jaar. Ik zie ook vaak in de media als voorbeeld bij zonnepanelen: zet je wasmachine aan als de zon schijnt, maar bij salderen op jaarbasis maakt dat voorlopig niet uit. Of je moet een slimmer systeem hebben waarbij omvormer aan accu teruglevert.

NB let op als jullie de stroom verlagen, dan duurt het laden langer en heb je ook meer verlies tijdens het laden. Dat is eerder in het forum al eens doorgerekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke
lichtblauw schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:52:
[...]

Ben benieuwd hoe je enkel op zonne-energie laadt. Bij mij loopt alles via de meter, dus ook je auto aansluiten tijdens veel zonne-energie laat de meter lekker bijtellen + terugleveren uiteraard ook. Maar dat wordt pas gesaldeerd aan het eind van het jaar.
Bij mij staat de (slimme)meter echt in de MIN als de zonnepanelen meer opleveren dan het verbruik is, dus je kan het echt wel 1 op 1 verbruiken.
Dat salderen gebeurt met de rest van de oplevering, het lukt mij namelijk niet om niets terug te leveren aan het net óf niets te verbruiken van het net zolang ik geen batterijopslag heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisp1
[...]

Ben benieuwd hoe je enkel op zonne-energie laadt. Bij mij loopt alles via de meter, dus ook je auto aansluiten tijdens veel zonne-energie laat de meter lekker bijtellen + terugleveren uiteraard ook. Maar dat wordt pas gesaldeerd aan het eind van het jaar. Ik zie ook vaak in de media als voorbeeld bij zonnepanelen: zet je wasmachine aan als de zon schijnt, maar bij salderen op jaarbasis maakt dat voorlopig niet uit. Of je moet een slimmer systeem hebben waarbij omvormer aan accu teruglevert.

NB let op als jullie de stroom verlagen, dan duurt het laden langer en heb je ook meer verlies tijdens het laden. Dat is eerder in het forum al eens doorgerekend
Zo werkt onze digitale meter(in België) alleszins niet. De meter registreert ofwel afname ofwel injectie. Nooit beide tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 13-09 22:23
ron65 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:03:
[...]

Jeetje wat een schade...
En zeker afgeleverd gekregen op of rond 2 nov 2022? je kenteken verschilt 1 letter met die van mij, zelfs de cijfers zijn gelijk.

Dat is echt pech zeg, dit wens je helemaal niemand toe, maar je hebt wel een punt: enorm blij dat de wagen zo stevig is, en dat je vrouw er zonder kleerscheuren vanaf gekomen is.
De kwaaltjes met de pijnlijke arm inmiddels ook wat beter?

Overigens lees ik exact dit soort ongevallen vrij vaak de laatste tijd, vrachtwagen die een auto aantikt die vervolgens tollend voor de vrachtwagen terecht komt. Het is dat die dingen zo vreselijk nodig zijn voor de economie, maar het lijkt wel alsof ze er steeds vaker ongevallen mee veroorzaken laatste tijd...
Mijn auto is afgeleverd op 12-11. Met mijn vrouw gaat het gelukkig goed. Klachten nemen af, behandelingen bij de osteopaat helpen. Vanavond reed ze voor het eerst hetzelfde traject, vond ze toch spannend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Normaal bereikt de opgewekte stroom die je direct verbruikt (bijv om op te laden, of te wassen) de meter niet, dat blijft achter de meter. Alleen hetgeen je over hebt, of tekort komt, gaat door de meter en wordt geregistreerd.
Maakt voor nu met salderen verder niet echt uit, maar voor straks wel.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
Montalbano schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 00:32:
[...]

Normaal bereikt de opgewekte stroom die je direct verbruikt (bijv om op te laden, of te wassen) de meter niet, dat blijft achter de meter. Alleen hetgeen je over hebt, of tekort komt, gaat door de meter en wordt geregistreerd.
Maakt voor nu met salderen verder niet echt uit, maar voor straks wel.
Dank, ik ga dit toch eens opnieuw testen. Ik heb sinds een half jaar een slimme meter plus easee laadpunt. Mijn indruk is dat de meter de teruglever KWs laat zien, ongeacht wat ik aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

YvoK schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:46:
[...]

Mijn auto is afgeleverd op 12-11. Met mijn vrouw gaat het gelukkig goed. Klachten nemen af, behandelingen bij de osteopaat helpen. Vanavond reed ze voor het eerst hetzelfde traject, vond ze toch spannend!
Dat kan ik me voorstellen. datzelfde traject rijden zo snel mogelijk is overigens de beste manier om eventuele angsten te overwinnen, maar het kán wel later alsnog de kop opsteken. (heb ik in mijn omgeving een keer zien gebeuren). We hopen dat dat niet gaat gebeuren.

Blij dat het haar goed gaat (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DeJos1985 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:45:

Als ik zoals jullie voorstelde op de 3fase laadpaal een 1 fase kabel koppel met volvo begrensd op 6A gaat het dan zijn 230x6A= 1.38kW

De laadpaal zal dan geen foutmelding geven?

Groeten
Dat kan ik niet zeggen, ik ken die palen niet.

Ik ga dus even puur van de theorie uit, als je vermogen wilt berekenen is daar een formule voor:
Bij 3 fasen is die anders dan 1 fase.
3f: Spanning lijn * stroom * wortel(3)
1f: Spanning fase * stroom

Lijnspanning is de spanning tussen 2 fasen, in NL is dat 400 volt
Fasespanning is de spanning tussen fase en nul, in NL is dat 230 volt

De wortel(3) factor is noodzakelijk omdat de 3 fasen elk onderling 120 graden in periode van elkaar verschillen, Dat uitleggen gaat heel ver hier, mar neem maar aan dat ze alledrie op een ander moment pieken, 50* per seconde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:46:
[...]

Dat kan ik niet zeggen, ik ken die palen niet.

Ik ga dus even puur van de theorie uit, als je vermogen wilt berekenen is daar een formule voor:
Bij 3 fasen is die anders dan 1 fase.
3f: Spanning lijn * stroom * wortel(3)
1f: Spanning fase * stroom

Lijnspanning is de spanning tussen 2 fasen, in NL is dat 400 volt
Fasespanning is de spanning tussen fase en nul, in NL is dat 230 volt

De wortel(3) factor is noodzakelijk omdat de 3 fasen elk onderling 120 graden in periode van elkaar verschillen, Dat uitleggen gaat heel ver hier, mar neem maar aan dat ze alledrie op een ander moment pieken, 50* per seconde
Het is niet zo ingewikkeld: Er zijn gewoon specs als je op de diverse sites kijkt.

voor 3 fasen laadpalen/laders:
- 11kw = 3x16a
- 22kw = 3x32a (daarom red je dat ook niet met standaard aansluiting in een huishouden. Die doet maar 3x25)

voor 1 fase laadpalen/laders
- 3,7kw = 1x16a
- 7,4kw = 1x32a

Klopt ook wel. ik heb een 22kw paal die afgesteld op max 3x20A (ik heb een 3x25A aansluiting). Als ik zelf laad pakt die idd 3x16A. Er heeft 1x een auto met een 22kw lader op mijn oprit gestaan (Tesla) en die kwam dan op 13,8kw. (die pakte 3x20A)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Voor wie de Domoticz Plugin gebruikt:

ik heb nog wat verder geknutseld. Vooral foutafhandeling en logging op orde gemaakt en eea ook netjes gedocumenteerd. Vind 'm eigenlijk wel af zo. Hij draait bij mij als een zonnetje... Ik heb nog wel wat uitdagingen om verdere API's aan de praat te krijgen. Die calls doen het niet zo goed of zijn niet lekker gedocumenteerd. Om niet iedereen hier met die specs te vermoeien. Voor de developers onder ons. Dat staat allemaal op de github pagina. Ik zou wel leuk vinden als nog meer mensen meestoeien om dat opgelost te krijgen. Voel je vrij een PR aan te maken als je kan verbeteren...

Wel waarschuwing voor wie ook via Home Bridge aan Homekit koppelt. Het mooie is dat dit als een zonnetje werkt, dus ik kan gewoon met "he siri open de volvo" en "he siri doe de volvo op slot" de auto open en dicht doen. Maar wat minder mooi is dat Apple in Homekit kennelijk zonder het te melden op moment dat je een slot in homekit (in dit geval het slot van de auto) in homekit toevoegt ook uit zichzelf een "automatisering" aanmaakt dat die van het slot gaat op moment dat je thuis komt.

Heeft Apple bedoeld voor als je je voordeur aan homekit hangt, die automatisch van het slot gaat als je thuis komt.

Vond al gek dat de auto zo vaak ontgrendeld was, maar mijn auto was dankzij Apple die net iets teveel met mij mee dacht zonder me dat te vertellen dus veel te vaak ontgrendeld....

Lang verhaal kort: Als je domoticz installatie aan homekit hangt en je gebruikt deze plugin. Check dan even je automatiseringen die Apple zelf aanmaakt

Last but not least: Moet zeggen dat met Siri je auto bedienen wel heel erg fijn is! ook "he siri, open de volvo" of "he siri doe de volvo op slot" werkt als een zonnetje, maar ook "he siri start de preconditionering" of "he siri stop de preconditionering". Nu nog wachten tot de engine stop/start API ook wordt vrijgegeven voor EV's, dan hebben we ook de DK geïmplementeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Lempke schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Oh mooi het is gelukt! (even op 14A gezet om echt 3kWh te halen)
Bedankt allemaal voor het meedenken, onze eerste EV dus ben echt nog niet zo thuis in deze materie. _/-\o_

[Afbeelding]
De clou ontgaat me kennelijk….. ik denk dan simpelweg - kun je dan niet beter helemaal geen Wallbox of laadpaal nemen maar de veel goedkopere ‘granny charger kabel’ gebruiken die op een gewone 240 v stopcontact werkt? Zo’n kabel kost 350 euro of zoiets maar dat is altijd maar nog altijd maar een fractie van een Wallbox met alle aansluitkosten daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:27:
[...]

De clou ontgaat me kennelijk….. ik denk dan simpelweg - kun je dan niet beter helemaal geen Wallbox of laadpaal nemen maar de veel goedkopere ‘granny charger kabel’ gebruiken die op een gewone 240 v stopcontact werkt? Zo’n kabel kost 350 euro of zoiets maar dat is altijd maar nog altijd maar een fractie van een Wallbox met alle aansluitkosten daarvan.
Mij ook, zeker gezien extra laadverlies bij langzaam laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisp1
[...]

er zijn meerdere redenen om voor een wallbox te gaan natuurlijk.
laadvermogen aanpassen aan beschikbare hoeveelheid zonne-energie,
ook gemakkelijker te schakelen met tijdsprogramma's(die wel altijd direct werken itt tot de Volvo app).

in mijn situatie maken die laadverliezen niet veel uit. ik doe niet super veel kilometers, en de verbruikte energie wordt vergoed door het bedrijf. Dan laad ik liever wat trager met een beetje extra verlies, dan dat het capaciteitstarief omhoog gaat, want dat betaal ik wel zelf.

Als het nodig is kan ik de wallbox op vol vermogen zetten als ik eens snel veel range nodig heb. dat lukt met een granny niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke
[...]

Er is geen clou, zoveel mensen zoveel wensen.
Het is ook eigenlijk een principekwestie voor mij, ik ben de laatste 5 maanden van afgelopen jaar door Essent uitgeknepen en ik gun die energiebedrijven niet veel meer.

De lader zat gratis bij de Volvo, geen granny charger nodig dus.
Ik heb nu een dynamisch energiecontract, vannacht bijvoorbeeld snelgeladen voor 7ct p kWh(excl belastingen a +-12ct(!!))
Ik heb zonnepanelen die 3kWh opleveren, ALS ik die direct verbruik kost het mij feitelijk 0% belasting, ik mis de teruggave maar die is op zonnige (en winderige dagen) echt heel erg laag en ook zonder energiebelasting.
Om nou niet een lage terugleveringsvergoeding te krijgen en vervolgens weer belasting te betalen over wat ik 's nachts gebruik, gebruik ik het liever direct, dan is het echt 100% belastingvrij.

Dus ALS de zon schijnt en de auto staat op de oprit, dan wil ik dat 1op1 kunnen souperen, liefst ook niet op de maximale 11kWh want die overige kWh's die de auto vraagt en mijn zonnepanelen niet leveren pakt hij weer van het net.
Op deze manier krijg ik zo'n 15kWh op een zonnige dag belastingvrij in mijn auto.

[ Voor 6% gewijzigd door Lempke op 18-02-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
Francisp1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:31:
[...]
er zijn meerdere redenen om voor een wallbox te gaan natuurlijk.
laadvermogen aanpassen aan beschikbare hoeveelheid zonne-energie,
ook gemakkelijker te schakelen met tijdsprogramma's(die wel altijd direct werken itt tot de Volvo app).

in mijn situatie maken die laadverliezen niet veel uit. ik doe niet super veel kilometers, en de verbruikte energie wordt vergoed door het bedrijf. Dan laad ik liever wat trager met een beetje extra verlies, dan dat het capaciteitstarief omhoog gaat, want dat betaal ik wel zelf.

Als het nodig is kan ik de wallbox op vol vermogen zetten als ik eens snel veel range nodig heb. dat lukt met een granny niet.
Precies dit geldt voor mij ook, behalve dat mijn auto prive is en dus geen vergoeding van het bedrijf voor mij.
En die timer in de wallbox werkt ternminste 100% van de tijd die van de Volvo app is zo onbetrouwbaar dat ik moet checken of hij uberhaupt wel laadt.

[ Voor 7% gewijzigd door Lempke op 18-02-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:00
Met volle teugen aan het genieten van de afgelopen 10-tallen pagina's echte Volvo (X)C40 issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Het is niet zo ingewikkeld: Er zijn gewoon specs als je op de diverse sites kijkt.

voor 3 fasen laadpalen/laders:
- 11kw = 3x16a
- 22kw = 3x32a (daarom red je dat ook niet met standaard aansluiting in een huishouden. Die doet maar 3x25)

voor 1 fase laadpalen/laders
- 3,7kw = 1x16a
- 7,4kw = 1x32a

Klopt ook wel. ik heb een 22kw paal die afgesteld op max 3x20A (ik heb een 3x25A aansluiting). Als ik zelf laad pakt die idd 3x16A. Er heeft 1x een auto met een 22kw lader op mijn oprit gestaan (Tesla) en die kwam dan op 13,8kw. (die pakte 3x20A)
Dat klopt, die specs kun je als richtlijnen hanteren.
Maar voor diegene die zegt hee, ik wil vandaag max met 2,3 kW laden want mijn panelen doen max 3 en thuis gebruik ik ook 0.7, dan kun je op deze wijze berekenen op welke stroom je de wagen moet begrenzen (via dashboard of via laadstation, whatever), er is 1 fase.

SImpel te berekenen is dan 2300/230=10A

Die haal je dan niet uit je richtlijnen. Het geeft gewoon wat meer mogelijkheden als je weet hoe ze aan die richtlijnen komen.
Overigens, 230*16 = 3680 W = 3.68 kW, dat is jouw 3,7 afgerond ;)
Om een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lempke
goetfoud schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:49:
Met volle teugen aan het genieten van de afgelopen 10-tallen pagina's echte Volvo (X)C40 issues.
Goede reminder, O-) .
Vorige week naar de garage geweest in verband met trillingen in het stuur, helaas was het een bekend probleem en 'mochten' ze er niet teveel tijd aan besteden van Volvo NL.
Probleem is duidelijk geconstateerd en is doorgegeven aan Volvo NL, ik was zeker niet de enige kon men voorzichtig toegeven.
Oplossing en antwoord kon wel even duren, mocht ik in juni nog niets hebben vernomen dan moest ik weer even contact opnemen met de dealer.
Ik hoop/vermoed dus dat ze echt wel al aan een oplossing werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Zeker kan dat, maar er is een grote 'maar' aan verbonden.

WCD (stopcontacten) zijn uitgelegd op 230 volt (240 wordt soms wel gehaald maar de werkspanning is officieel 230 volt) en een maximale stroom van 16A. Dat staat met symbooltjes ook op het binnenwerk van de WCD vermeld.
Wat daar niet bijstaat op je WCD is dat daar een tijdsduur aan verbonden is, ze testen dat in een testomgeving met die waarden gedurende maximaal 30 minuten. In die tijd mag de WCD warm worden, maar na 30 minuten niet warmer zijn dan 50 graden ongeveer. Zou je dan doorgaan wordt de WCD nog warmer, maar daar testen ze niet op.

Wat je vaak ziet is dat wanneer je dan met een granny gedurende langere tijd (meer dan 1 a 2 uur) dir stroomsterkte gaat trekken, de temperatuur op blijft lopen, inwendig worden de aansluitcontacten langzaam steeds warmer en gaan daardoor degraderen.
Vroeger had je nog schroef aansluitingen, tegenwoordig zijn het van die gare steek aansluitingen waar weerhaakjes de draad vasthouden EN de stroom doorvoeren. Dat laatste gaat ook grootdeels via de zijkanten van de opening waar je de draad insteekt, maar die haakjes krijgen ook een aardige portie te verweken.
Hetzelfde geldt voor de lasdoppen in de centraaldozen in het plafond, vroeger mooie draailasdoppen waar de aders strak tegen elkaar aan waren getwist en geklemd door de konische binnenzijde van de lasdop, tegenwoordig worden overal die rottige steeklasdoppen toegepast, ook weer met die klemmetjes en weerhaakjes. Kon de draailasdop makkelijk 30A aan, de steeklasdop gaat tot soms 18A en dan is de grens bereikt.

ALs jij een granny gebruikt, gaat je stroom door de meterkast via 1 of meerdere centraaldozen naar de WCD. Op elk punt door steekverbindingen. Die worden dus warm, en als dat minder dan een ruw uurtje is gaat het wel, maar langer niet want dan kan de hitte niet meer voldoende worden afgevoerd en in het ergste geval levert dit vuurwerk of brand op.

Om die reden zijn veel verzekeringsmaatschappijen maar ook bijvoorbeeld aansluitingen op campings en vakantieparken, niet blij met de granny lader.
Natuurlijk ga jij er verstandig mee om, begrenst op 10A, ook omdat verderop op dezelfde groep wat verlichting brand, er nog een PC aanstaat, en ja... alles bij elkaar bij meer dan 16A gaat die zekering een keertje trippen :)

Een wallbox of laadstation wordt rechtstreeks vanuit de meterkast bedraad, er zit geen andere verbruiker op die groep en de kabel gaat 1 op 1 zonder onderbreking naar de wallbox of laadpaal.
De wallbox of laadpaal heeft net als de gebruikte zekeringautomaat schroefverbindingen, er zitten geen steekverbindingen in. Op die manier is het risico op warmteontwikkeling al stukken kleiner, en omdat die materialen zijn gemaakt voor langdurige belasting zonder warmteopbouw, is het brandrisico nihil geworden, en dat kun je van de granny niet zeggen. Alles op de route van de meterkast naar de granny kan dan oververhit raken, een brandje kan dan zomaar ineens in het centraaldoosje in het toilet ontstaan als de route daar langsloopt.

Grannies zijn eigenlijk bedoeld voor laden in geval het echt niet anders kan, en vaak begrensd op 13A, maar je moet er vooral ook je gezond verstand bij blijven gebruiken. Ik zou er liever geen gebruiken, sterker, is niet eens geleverd bij de wagen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisp1
De Volvo Granny die meegeleverd werd bij de mijne is max 10A. En voor zover ik zie heel degelijk gebouwd. Met een degelijke Electra installatie heb ik totaal geen schrik om die zelfs voor langere tijd te gebruiken. Maar een wallbox is gewoon veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Francisp1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:13:
De Volvo Granny die meegeleverd werd bij de mijne is max 10A. En voor zover ik zie heel degelijk gebouwd. Met een degelijke Electra installatie heb ik totaal geen schrik om die zelfs voor langere tijd te gebruiken. Maar een wallbox is gewoon veel handiger.
Klopt, ik heb 5 jaar lang mijn Outlander phev via een granny op 10A opgeladen, geen enkel probleem. Er zijn echter ook grannys die tevens 13 en 16A kunnen, vooral 16A via een gewoon stopcontact is m.i. linke soep op termijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
Het begint hier wel erg op het grote thuisladen van je EV deel 2 topic te lijken...

hoef jullie hier niet weg te jagen hoor, maar als je deze posts allemaal interessant vind, heb je daar nog veel meer lol van denk ik...

[ Voor 30% gewijzigd door Kammika op 18-02-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfs XC
  • Laatst online: 16-04-2024
Lempke schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:54:
[...]
Oplossing en antwoord kon wel even duren, mocht ik in juni nog niets hebben vernomen dan moest ik weer even contact opnemen met de dealer.
In juni maar weer eens contact opnemen!!! En voor die tijd geen lastige vragen stellen haha. Lekker makkelijk weer dit. Niet echt Volvo-waardig.

Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Francisp1 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:13:
Het is ook niet de granny zelf waar je je zorgen om moet maken, maar je electrische installatie zelf.
Een WCD is niet gebouwd voor langdurig hoge stromen af te geven, daar zit het probleem net als in lasverbindingen onderweg in die installatie.

Je geeft aan dat hij degelijk is gebouwd, hoe weet je dat? heb je een NEN3140 keuringsrapport? zijn er thermografische fotos genomen van de verbindingen terwijl er al een half uur een behoorlijke stroom doorheen liep?
Alleen dán kun je weten of je installatie degelijk is. Die keuringen (NEN3140) zijn in alle gebouwen anders dan woonhuizen al verplicht en de periodieke terugkeer is bepaald door een RI&E inventarisatie, en dat is niet zomaar.

Ik zou er niet zomaar mee aan de slag willen zo'n granny, en die is dan ook niet meegeleverd met de XC40 die ik heb, omdat het ook, om diezeflde reden als ik al noemde, niet is toegestaan door de werkgever en de leasemaatschappij. Ik mág hem zelfs niet eens gebruiken volgens de leaseregeling, staat er letterlijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
Wolfs XC schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:50:
[...]

In juni maar weer eens contact opnemen!!! En voor die tijd geen lastige vragen stellen haha. Lekker makkelijk weer dit. Niet echt Volvo-waardig.
Ik vond dit ook wel een eigenaardig antwoord maar ik ga eerst maar eens uit van het goede van de mens en dat er iets achter die uitspraak zit. De auto is net nieuw dus kan nog lang genoeg er achteraan gaan als dat daarna nodig moest zijn.

Gisteren kwam ik terug vanuit Duitsland en had flink wind tegen en ging een beetje berg op, toen voelde ik hem al bij 100kmpu trillen, volgens mij zit de trilling niet in de wielen of de ophanging maar echt in de electro motor zelf.
De range van trillingen varieert namelijk bij mijn auto onder invloed van stijgen en dalen en mogelijk ook afhankelijk van wind;
Vlak asfalt, geen wind, trillen bij 108-115kmpu
Berg op- of af, trillen vanaf 103-?kmpu
Berg op en (flink)wind tegen trillen vanaf 100kmpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Klopt, ik heb 5 jaar lang mijn Outlander phev via een granny op 10A opgeladen, geen enkel probleem. Er zijn echter ook grannys die tevens 13 en 16A kunnen, vooral 16A via een gewoon stopcontact is m.i. linke soep op termijn.
precies dat ja.
Het is ons zelfs verboden via het leasecontract. Reden: brandgevaar in de installatie waarop deze wordt aangesloten is niet uit te sluiten en daar wil men geen risico op lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:45:
Het begint hier wel erg op het grote thuisladen van je EV deel 2 topic te lijken...

hoef jullie hier niet weg te jagen hoor, maar als je deze posts allemaal interessant vind, heb je daar nog veel meer lol van denk ik...
Je hebt gelijk, maar een EV moet nu eenmaal ook geladen worden, ook een XC40 P6 of P8, en daar gaat dit uiteindelijk dan wel weer om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisp1
Lempke schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:59:
[...]

Ik vond dit ook wel een eigenaardig antwoord maar ik ga eerst maar eens uit van het goede van de mens en dat er iets achter die uitspraak zit. De auto is net nieuw dus kan nog lang genoeg er achteraan gaan als dat daarna nodig moest zijn.

Gisteren kwam ik terug vanuit Duitsland en had flink wind tegen en ging een beetje berg op, toen voelde ik hem al bij 100kmpu trillen, volgens mij zit de trilling niet in de wielen of de ophanging maar echt in de electro motor zelf.
De range van trillingen varieert namelijk bij mijn auto onder invloed van stijgen en dalen en mogelijk ook afhankelijk van wind;
Vlak asfalt, geen wind, trillen bij 108-115kmpu
Berg op- of af, trillen vanaf 103-?kmpu
Berg op en (flink)wind tegen trillen vanaf 100kmpu
ik heb idd dezelfde ervaring. mijn dealer had ook enkel de auto aan de computer gehangen en er verder niet veel tijd aan gespendeerd, ze hebben er zelfs niet mee gaan rijden om de trilling te voelen 8)7

Bij het ophalen hoorde ik dat er nog 2 waren die hetzelfde probleem hadden. Maar dat is denk ik een standaardverhaaltje wat ze zeggen om hun eigen producten niet teveel af te zeiken 🤪 . Ik ben benieuwd wat eruit komt, want dit is toch echt niet fijn rijden zo.

Pagina: 1 ... 148 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"