Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
ron65 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:59:
[...]

Het is ook niet de granny zelf waar je je zorgen om moet maken, maar je electrische installatie zelf.
Een WCD is niet gebouwd voor langdurig hoge stromen af te geven, daar zit het probleem net als in lasverbindingen onderweg in die installatie.

Je geeft aan dat hij degelijk is gebouwd, hoe weet je dat? heb je een NEN3140 keuringsrapport? zijn er thermografische fotos genomen van de verbindingen terwijl er al een half uur een behoorlijke stroom doorheen liep?
Alleen dán kun je weten of je installatie degelijk is. Die keuringen (NEN3140) zijn in alle gebouwen anders dan woonhuizen al verplicht en de periodieke terugkeer is bepaald door een RI&E inventarisatie, en dat is niet zomaar.

Ik zou er niet zomaar mee aan de slag willen zo'n granny, en die is dan ook niet meegeleverd met de XC40 die ik heb, omdat het ook, om diezeflde reden als ik al noemde, niet is toegestaan door de werkgever en de leasemaatschappij. Ik mág hem zelfs niet eens gebruiken volgens de leaseregeling, staat er letterlijk in.
Alle hybrides worden met een vergelijkbare 1-fase kabel geleverd, vaak begrensd op 11A. Dat is vergelijkbaar met de Volvo EV granny voor de EV. Mogen die pih kabels dan dus ook niet…? Lijkt me toch een tikkeltje overdreven,
Natuurlijk moet je als je die kabels gebruikt zo wijs zijn om de groep waarop hij is aangesloten niet verder te belasten, alleen deugdelijke contactdozen te gebruiken zonder verlengkabels e.d. Maar 11A is niet het eind van de wereld lijkt me in een 16A groep.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Lempke schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:59:
[...]

Ik vond dit ook wel een eigenaardig antwoord maar ik ga eerst maar eens uit van het goede van de mens en dat er iets achter die uitspraak zit. De auto is net nieuw dus kan nog lang genoeg er achteraan gaan als dat daarna nodig moest zijn.

Gisteren kwam ik terug vanuit Duitsland en had flink wind tegen en ging een beetje berg op, toen voelde ik hem al bij 100kmpu trillen, volgens mij zit de trilling niet in de wielen of de ophanging maar echt in de electro motor zelf.
De range van trillingen varieert namelijk bij mijn auto onder invloed van stijgen en dalen en mogelijk ook afhankelijk van wind;
Vlak asfalt, geen wind, trillen bij 108-115kmpu
Berg op- of af, trillen vanaf 103-?kmpu
Berg op en (flink)wind tegen trillen vanaf 100kmpu
Het zit ook duidelijk in de emotor.
We hebben laats al een hele discussie hier gehad waardoor het komt. Het lijkt nog het meeste op frequentie trilling.

Het regelen van de frequentie is niet zo heel erg complex dus ik neem aan dat als het dit is Volvo dit wel kan oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:05:
[...]

Alle hybrides worden met een vergelijkbare 1-fase kabel geleverd, vaak begrensd op 11A. Dat is vergelijkbaar met de Volvo EV granny voor de EV. Mogen die pih kabels dan dus ook niet…? Lijkt me toch een tikkeltje overdreven,
Natuurlijk moet je als je die kabels gebruikt zo wijs zijn om de groep waarop hij is aangesloten niet verder te belasten, alleen deugdelijke contactdozen te gebruiken zonder verlengkabels e.d. Maar 11A is niet het eind van de wereld lijkt me in een 16A groep.
Is het ook niet, maar waar men bang voor is is de rest van de belasting op diezelfde groep. Daar heeft men geen zicht op. Stel dat je de groep al met 10A belast voor een oven, en dan 11 A erbij voor een auto?

Jij en ik weten dat dat niet de bedoeling is en houden er rekening mee, en er is ook zoiets als load ballancing maar die laatste zit in de wallbox ingebouwd en niet in de granny. Maar onze werkgever zegt daar niet va op aan te kunnen, willen geen gedoe en dús verboden!

Bijkomende reden is vooral financieel: de granny registreert het aantal verbruikte kWh niet. En dus worden die niet vergoed. Dan kan de werknemer wel aangeven "ik heb 60 kWh geladen" maar dat is dan niet controleerbaar. De Wallbox moet dan ook zijn uitgerust met een registratie, dus moet er een paslezer opzitten die je met je aangereikte laadpas activeert voor het laden, net als de publieke paal. Dat is een technische eis aan die constructie die in het leasecontact staat. Op de Granny zit dat ook niet.

Maar stel dat ik de wagen prive zou hebben, dan NOG zou ik beslist geen granny willen gebruiken. Als vakdeskundige op electrisch gebied weet ik verdomd goed wat langdurige hoge belastingen op een WCD kunnen aanrichten, en ook verderop in de huisinstallatie. Ik neem dat risico echt niet!
Ze zeggen wel eens dat de EV brandgevaarlijk is (is hij niet), en daar wordt hel en verdoemenis over uitgesproken links en recht, maar de Granny levert pas echt brandrisico op, en daar wordt heel luchtig over gedaan en zelfs weggewimpeld. Daar hoor je niets over, dat vind ik dan weer raar ;)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
lichtblauw schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:08:
[...]

Dank, ik ga dit toch eens opnieuw testen. Ik heb sinds een half jaar een slimme meter plus easee laadpunt. Mijn indruk is dat de meter de teruglever KWs laat zien, ongeacht wat ik aansluit.
Wellicht bied jou dit ook uitkomst? Heb goede ervaringen met dit spul van Homewizzard.
Smart socket voor opladen van fietsen alleen als de zonnepanelen actief zijn en tevens ook de 1 en of 3 fasen meters.
Meten is weten, als je weet wat je meet

[ Voor 14% gewijzigd door EHAS op 19-02-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pitteken2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-01-2024
ron65 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:02:
[...]

Is het ook niet, maar waar men bang voor is is de rest van de belasting op diezelfde groep. Daar heeft men geen zicht op. Stel dat je de groep al met 10A belast voor een oven, en dan 11 A erbij voor een auto?

Jij en ik weten dat dat niet de bedoeling is en houden er rekening mee, en er is ook zoiets als load ballancing maar die laatste zit in de wallbox ingebouwd en niet in de granny. Maar onze werkgever zegt daar niet va op aan te kunnen, willen geen gedoe en dús verboden!

Bijkomende reden is vooral financieel: de granny registreert het aantal verbruikte kWh niet. En dus worden die niet vergoed. Dan kan de werknemer wel aangeven "ik heb 60 kWh geladen" maar dat is dan niet controleerbaar. De Wallbox moet dan ook zijn uitgerust met een registratie, dus moet er een paslezer opzitten die je met je aangereikte laadpas activeert voor het laden, net als de publieke paal. Dat is een technische eis aan die constructie die in het leasecontact staat. Op de Granny zit dat ook niet.

Maar stel dat ik de wagen prive zou hebben, dan NOG zou ik beslist geen granny willen gebruiken. Als vakdeskundige op electrisch gebied weet ik verdomd goed wat langdurige hoge belastingen op een WCD kunnen aanrichten, en ook verderop in de huisinstallatie. Ik neem dat risico echt niet!
Ze zeggen wel eens dat de EV brandgevaarlijk is (is hij niet), en daar wordt hel en verdoemenis over uitgesproken links en recht, maar de Granny levert pas echt brandrisico op, en daar wordt heel luchtig over gedaan en zelfs weggewimpeld. Daar hoor je niets over, dat vind ik dan weer raar ;)
Ik zie het probleem niet hoor? Ik laad al 5 jaar op monofase 16A blauwe stekker op. Heeft aparte zekering en geijkte kWh teller om verbruik te meten… niks geen belasting van de groep want zit apart… maar we stukken goedkoper dan gelijk welk laadstation in aankoop…

Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

EHAS schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:02:
[...]

Wellicht bied jou dit ook uitkomst? Homewizzard
Meten is weten, als je weet wat je meet
Die meet via de P1 poort van de slimme meter, daarop komen dezelfde getallen langs als op de display en de uitleesunit van buitenaf. Je hebt alleen maar een registratie extra die ook grafieken maakt en historie opslaat hiermee. Je kunt niet controleren of je slimme meter wel het juiste aangeeft. als die afwijkt, dan wijkt dit setje precies evenveel af namelijk.

Het enige wat je kunt doen als je de slimme meter niet vertrouwt, is een tussenmeter laten plaatsen die autonoom meet.
Dan zou ik er twee plaatsen: 1 in de groep naar de auto en 1 in de bekabeling tussen de meter en de hoofdschakelaar. Pas dan weet je meer over wat je meter aangeeft en of dat correct is.

ps.s de slimme meter meet ook de blindstromen, die een draaischijfmeter niet meet. Dat zijn de stromen die ontstaan door een ongunstige arbeidsfactor oftewel het voor of na-ijlen van de stroom op de spanning.
Veel mensen denken dan dat de slimme meter defect is of onjuist aangeeft, maar ze hebben decennia lang niet voor die blindstromen betaald en nu ineens wel. Alleen daarom al wilde de overheid zo graag die slimme meters ;)

We dwalen af....

Gisteren winterbandjes onder de XC40 gekregen, waren ze bij aflevering vergeten.
Volgende week een rit door een deel van Duitsland, en als daar toevallig een vlok sneeuw valt ben je die verplicht.
Wel last gehad van een onwillige LM, pas toen ik ze eraan herinnerde dat er voor zomer/winterbanden betaald wordt iedere maand en ik er dus recht op heb, gingen ze overstag. Anderhalf uur zitten bellen en doen, en toen een half uur montage. Saillant detail: de LM had me zélf erop gewezen dat ze de winterbanden vergeten waren bij aflevering met een link om alsnog een afspraak daarvoor te maken. Lekker wispelturig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Pitteken2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Ik zie het probleem niet hoor? Ik laad al 5 jaar op monofase 16A blauwe stekker op. Heeft aparte zekering en geijkte kWh teller om verbruik te meten… niks geen belasting van de groep want zit apart… maar we stukken goedkoper dan gelijk welk laadstation in aankoop…
Dan heb jij het goed zitten en is je risico laag gelukkig, maar sluit je je granny op de camping of bij een vakantiepark aan, dan weet jij echt niet hoe die installatie in elkaar zit. Kans op gekke dingen is dan zeker aanwezig.
Maar al zou ik het gebruik van een granny willen, dan nog mág ik het niet omdat het géén verbruik voor alleen de auto laden registreert op officiele goedgekeurde wijze. (een geijkte tussenmeter is NIET voldoende, je kunt wel ik weet niet wat op je CEE form aansluiten, bijv een terrasverwarmer en dan die kWh's ook bij de baas willen declareren, dus dat accepteren ze niet)
Staat heel eenvoudig in het leasecontract vermeld. En ik zal echt de enige niet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door ron65 op 19-02-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
ron65 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Die meet via de P1 poort van de slimme meter, daarop komen dezelfde getallen langs als op de display en de uitleesunit van buitenaf. Je hebt alleen maar een registratie extra die ook grafieken maakt en historie opslaat hiermee. Je kunt niet controleren of je slimme meter wel het juiste aangeeft. als die afwijkt, dan wijkt dit setje precies evenveel af namelijk.

Het enige wat je kunt doen als je de slimme meter niet vertrouwt, is een tussenmeter laten plaatsen die autonoom meet.
Dan zou ik er twee plaatsen: 1 in de groep naar de auto en 1 in de bekabeling tussen de meter en de hoofdschakelaar. Pas dan weet je meer over wat je meter aangeeft en of dat correct is.

ps.s de slimme meter meet ook de blindstromen, die een draaischijfmeter niet meet. Dat zijn de stromen die ontstaan door een ongunstige arbeidsfactor oftewel het voor of na-ijlen van de stroom op de spanning.
Veel mensen denken dan dat de slimme meter defect is of onjuist aangeeft, maar ze hebben decennia lang niet voor die blindstromen betaald en nu ineens wel. Alleen daarom al wilde de overheid zo graag die slimme meters ;)

We dwalen af....

Gisteren winterbandjes onder de XC40 gekregen, waren ze bij aflevering vergeten.
Volgende week een rit door een deel van Duitsland, en als daar toevallig een vlok sneeuw valt ben je die verplicht.
Wel last gehad van een onwillige LM, pas toen ik ze eraan herinnerde dat er voor zomer/winterbanden betaald wordt iedere maand en ik er dus recht op heb, gingen ze overstag. Anderhalf uur zitten bellen en doen, en toen een half uur montage. Saillant detail: de LM had me zélf erop gewezen dat ze de winterbanden vergeten waren bij aflevering met een link om alsnog een afspraak daarvoor te maken. Lekker wispelturig :)
@ron65 als je even goed gekeken had, refereerde ik niet aan de P1 meter..

Jouw groteske pleidooi klopt weliswaar, maar ik bedoelde de kWh meter(s) 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
ron65 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Ik had dat ook. Kreeg herinnering voor winterbanden, tot twee keer toe. Maar toen ik belde of het dan niet beter was apart zomer en winterbanden te doen ipv all seasons werd ineens gezegd dat ik niks mocht wisselen want all seasons. Ik doe toch niet aan wintersport dus maakt het niet echt uit, maar vond het een rare statement omdat winterbandenregeling vanuit werkgever verplicht is en ik er dus ook voor betaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Rude-Dog schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:46:
[...]

Ik had dat ook. Kreeg herinnering voor winterbanden, tot twee keer toe. Maar toen ik belde of het dan niet beter was apart zomer en winterbanden te doen ipv all seasons werd ineens gezegd dat ik niks mocht wisselen want all seasons. Ik doe toch niet aan wintersport dus maakt het niet echt uit, maar vond het een rare statement omdat winterbandenregeling vanuit werkgever verplicht is en ik er dus ook voor betaal...
Dan heb je er ook recht op inderdaad.
Maar eerst melden ze dat er zomerbanden onder zitten, vervolgens krijg je zelfs een link om een afspraak te maken want dat zit in contract, dan maak je een afspraak en als je daar staat "nee, er zitten all seasons onder dus niet nodig".
Dan heb je aan mij een verkeerde, dan hou ik ze aan het contact en wil ik die winterbanden al is het voor 2 maanden.

Toeval is dat ik volgende week en de week erop vermoedlijk echt naar Duitsland moet, is even afhankelijk van goedkeuring van een offerte nog, en dan ben je bij winters weer inderdaad toch die winterbanden verplicht. Er is nog een kans dat de klant de offerte niet goedkeurt, en dan gaat dat feestje niet door.
Maar is wel bizar handelen dit van de LM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

EHAS schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:16:
[...]

@ron65 als je even goed gekeken had, refereerde ik niet aan de P1 meter..

Jouw groteske pleidooi klopt weliswaar, maar ik bedoelde de kWh meter(s) 😉
Ah oke, heb ik dan overheen gelezen. excuus! (ik had ook nog geen koffie op zeg maar...) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
Hallo,

Je kan de XC40 stroom begrenzen via de wagen.

Kan je in de volvo app ook de XC40 laden onderbreken, stroom aanpassen...of andere dingen doen? Of is dat enkel in de wagen zelf in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@DeJos1985 Heb je al een XC40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 12:25
DeJos1985 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:50:
Hallo,

Je kan de XC40 stroom begrenzen via de wagen.

Kan je in de volvo app ook de XC40 laden onderbreken, stroom aanpassen...of andere dingen doen? Of is dat enkel in de wagen zelf in te stellen?
Laden starten en onderbreken kan via planning in de Volvo app, stroom aanpassen kan volgens mij niet in de app. Verder niet veel andere dingen.
Daarnaast is die planning wat vaag met daadwerkelijk starten en stoppen via de planning bij mij dus ik doe dat via de Easee laadbox app.

[ Voor 17% gewijzigd door Lempke op 19-02-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
Nog niet maar ik ben aan het overwegen, vandaar mijn vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Maar eerst melden ze dat er zomerbanden onder zitten, vervolgens krijg je zelfs een link om een afspraak te maken want dat zit in contract, dan maak je een afspraak en als je daar staat "nee, er zitten all seasons onder dus niet nodig".
Dan heb je aan mij een verkeerde, dan hou ik ze aan het contact en wil ik die winterbanden al is het voor 2 maanden.

Toeval is dat ik volgende week en de week erop vermoedlijk echt naar Duitsland moet, is even afhankelijk van goedkeuring van een offerte nog, en dan ben je bij winters weer inderdaad toch die winterbanden verplicht. Er is nog een kans dat de klant de offerte niet goedkeurt, en dan gaat dat feestje niet door.
Nee hoor de all-season banden voldoen ook aan de eisen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Nee hoor de all-season banden voldoen ook aan de eisen!
Dat dacht ik ook, maar de bandenleverancier zei weer dat deze niet voldeden. Weet je, ik wordt soms helemaal confuus van al die tegenstrijdigheden.
Ik heb er nu winterslofjes onder, maken minder geluid ook nog en trillen bij 104 was al weinig en is nu bijna weg.
Dus tot eind april, dikke prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
DeJos1985 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:15:
[...]

Nog niet maar ik ben aan het overwegen, vandaar mijn vragen.
Zou je oriënteren op een goede thuislader als dat mogelijk is. Dan kan je los van soort auto alles instellen. Easee paal doet iig alles en een mooie app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Veromor schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:46:
[...]

Zou je oriënteren op een goede thuislader als dat mogelijk is. Dan kan je los van soort auto alles instellen. Easee paal doet iig alles en een mooie app.
Wallbox ook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1-QVGIyZ3NbBx7amM21XmGOhgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XfFLQYS6gJ7f6Bv1u49XOy8g.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Mga1600 op 20-02-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-12-2024
All seasons kunnen gewoon voor winterbanden door hoor. Ik ben met de all seasons naar Oostenrijk gegaan en geen centje pijn. Winterbanden zijn inmiddels echt overbodig aan t worden. Ten eerste omdat t hier weinig sneeuwt en ten tweede, ze zijn tegenwoordig gewoon erg goed. Ook in sneeuw. Zonde van je tijd en t geld om te wisselen
ron65 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
De bandenleverancier zal er niet helemaal objectief in zitten vermoed ik zo
ron65 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:47:
[...]

Dat dacht ik ook, maar de bandenleverancier zei weer dat deze niet voldeden. Weet je, ik wordt soms helemaal confuus van al die tegenstrijdigheden.
Ik heb er nu winterslofjes onder, maken minder geluid ook nog en trillen bij 104 was al weinig en is nu bijna weg.
Dus tot eind april, dikke prima! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 07:44
mich78 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:54:
All seasons kunnen gewoon voor winterbanden door hoor. Ik ben met de all seasons naar Oostenrijk gegaan en geen centje pijn. Winterbanden zijn inmiddels echt overbodig aan t worden. Ten eerste omdat t hier weinig sneeuwt en ten tweede, ze zijn tegenwoordig gewoon erg goed. Ook in sneeuw. Zonde van je tijd en t geld om te wisselen
[...]
Tsja.. over winter/banden vs all seasons is van alles te zeggen. Er zijn ook allerlei soorten testen die dan uitgaan van bepaalde omstandigheden. Als je daar tussen de regels doorleest dan geldt
- bij hogere temperaturen en droog wegdek zijn zomerbanden het beste
- bij sneeuw en ijs zijn winterbanden het beste
- maar bij bv nat wegdek op gemiddelde temp (tussen zomer/winter in) scoren de all seasons vaak beter dan zomer/winterbanden
- Tussen zomer en winter in is het zo dat eigenlijk elk merk (die vaak ook nog weer verschillende types voor verschillend weggedrag heeft) de eigenschappen bepalen. De ene doet het goed op nat wegdek, de ander bij lage temp, weer een andere slijt veel meer, tenzij je op een bepaalde manier wisselt, etc,etc..

Je kunt dus ook niet generiek zeggen dat zomer/winterbanden of all seasons in zijn algemeenheid dus beter of slechter zijn. Per merk/type band kun je wel eens tot een ander oordeel komen obv het type gebruik wat voor de auto verwacht wordt.

Ik vertrouw dan toch maar op dat Volvo de juiste banden geselecteerd heeft, hebben iig onderzoek gedaan wat de beste band volgens hen voor deze auto is. Er is een reden waarom ze alle EV's met deze band afleveren:
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-nl/media/pressreleases/278978/alle-volledig-elektrische-volvo-modellen-standaard-voorzien-van-recharge-banden

Zal het ongetwijfeld slechter doen als je in de wintersport of sneeuw of ijs rijdt, maar om voor 1 weekje winterbanden erop te zetten die de rest van het jaar het zo maar eens minder goed kunnen doen is voor mij reden (naast de luxe van niet 2x per jaar naar de bandenspecialist) om de all seasons er lekker onder te laten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 08:07
Veromor schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:46:
[...]
Easee paal doet iig alles en een mooie app.
Dan moet je opschieten, want die dreigen straks niet meer verkocht te mogen worden ivm veiligheidsgebreken.
https://www.electrive.com...aces-potential-sales-ban/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Zozo... Easee heeft een probleem op te lossen. Ik ben benieuwd naar de laatste status, want de deadline (13 februari) is inmiddels gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Nu we het hier toch over de Easee lader hebben, soms werkt bij mij de "vertraagde start"-optie niet. Simpel gezegd: na het verstrijken van de tijd (vaak de volgende ochtend), blijkt de auto niet te zijn opgeladen. Wie ervaart hetzelfde en heeft de oorzaak- en de oplossing gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20
Kammika schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:49:
[...]

Tsja.. over winter/banden vs all seasons is van alles te zeggen. Er zijn ook allerlei soorten testen die dan uitgaan van bepaalde omstandigheden. Als je daar tussen de regels doorleest dan geldt
- bij hogere temperaturen en droog wegdek zijn zomerbanden het beste
- bij sneeuw en ijs zijn winterbanden het beste
- maar bij bv nat wegdek op gemiddelde temp (tussen zomer/winter in) scoren de all seasons vaak beter dan zomer/winterbanden
- Tussen zomer en winter in is het zo dat eigenlijk elk merk (die vaak ook nog weer verschillende types voor verschillend weggedrag heeft) de eigenschappen bepalen. De ene doet het goed op nat wegdek, de ander bij lage temp, weer een andere slijt veel meer, tenzij je op een bepaalde manier wisselt, etc,etc..

Je kunt dus ook niet generiek zeggen dat zomer/winterbanden of all seasons in zijn algemeenheid dus beter of slechter zijn. Per merk/type band kun je wel eens tot een ander oordeel komen obv het type gebruik wat voor de auto verwacht wordt.

Ik vertrouw dan toch maar op dat Volvo de juiste banden geselecteerd heeft, hebben iig onderzoek gedaan wat de beste band volgens hen voor deze auto is. Er is een reden waarom ze alle EV's met deze band afleveren:
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-nl/media/pressreleases/278978/alle-volledig-elektrische-volvo-modellen-standaard-voorzien-van-recharge-banden

Zal het ongetwijfeld slechter doen als je in de wintersport of sneeuw of ijs rijdt, maar om voor 1 weekje winterbanden erop te zetten die de rest van het jaar het zo maar eens minder goed kunnen doen is voor mij reden (naast de luxe van niet 2x per jaar naar de bandenspecialist) om de all seasons er lekker onder te laten...
Nou, diverse testen geven aan dat goede allseasonbanden, zoals de Michelin CrossClimate, niet onder doen voor de meeste zomer- of winterbanden.
Zie voor een vrij objectieve test bijv.: YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Vulcan750 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Nou, diverse testen geven aan dat goede allseasonbanden, zoals de Michelin CrossClimate, niet onder doen voor de meeste zomer- of winterbanden.
Zie voor een vrij objectieve test bijv.: YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...
Nice!

weet iemand of er al een keer een dergeljke test is geweest met de specifieke banden die volvo onder de ev's levert? Heb ik nog niet kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Ik vind het ook prima hoor, die all seasons. Volvo zal er vast over hebben nagedacht. Maar je kunt je dan wel afvragen waarom zomer/winterbanden dan verplicht zijn in een leasecontract, met bijbehorende kosten, als je de wissel/opslag dus niet hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
Rude-Dog schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:35:
Ik vind het ook prima hoor, die all seasons. Volvo zal er vast over hebben nagedacht. Maar je kunt je dan wel afvragen waarom zomer/winterbanden dan verplicht zijn in een leasecontract, met bijbehorende kosten, als je de wissel/opslag dus niet hebt.
Oud denken! Zo'n 10 jaar geleden waren allseasonbanden nog niet zo doorontwikkeld als de huidige toppers van de allseasons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mich78 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:54:
[...]
Mee eens, maar als in je leasecontract door de werkgever een zomer/winterbanden actie is opgenomen die je niet kunt uitvinken, dan betaal je wel voor die winterbanden. Dan ga ik niet 365 dagen per jaar op all seasons rijden, ik heb dan recht op die bandenset en twee wisselmomenten per jaar.

Als ik die had kunnen wegvinken, dan had ik wss de Ultimate wél kunnen bestellen ipv de Plus binnen budget (scheelt 30 euro per maand die bandenwissel), en had ik de all seasons gewoon aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Maar je kunt je dan wel afvragen waarom zomer/winterbanden dan verplicht zijn in een leasecontract, met bijbehorende kosten, als je de wissel/opslag dus niet hebt.
winter/zomerbanden combi is bij genoeg km's goedkoper dan all seasons, omdat all seasons harder slijten en bij voldoende km's is dus 2x per jaar wisselen goedkoper dan dat je steeds nieuwe banden moet kopen

aan de andere kant, als ik naar mijn LM kijk, die snapt het concept all season banden niet. Ik kreeg nl gewoon opdracht om te wisselen ondanks het feit dat ik all seasons had. Toen ik het ze heb uitgelegd kregen ze het in het systeem niet goed ingevoerd en bleef ik rappels houden dat ik nog niet gewisseld had... Dus het is ook een kwestie van onbekendheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
True... Ik heb de vraag bij onze autopark beheerder neergelegd waarom ik 19 euro per maand moet betalen voor winterbanden als de bestelde Volvo geleverd gaat worden met all-season banden die ook geschikt zijn voor Duitsland en Oostenrijk tijdens de winter. Ik ga elk jaar naar Oostenrijk op wintersport (net terug, op winterbanden) maar wil niet gaan betalen als het niet hoeft. Is toch 1140 euro en 10 keer tijd investeren...
Ze heeft het bij de LM neergelegd, moet nog antwoord krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 20-02-2023 14:09 ]

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Nice:

https://www.volvocars.com/nl/support/software-release-notes/xc40-recharge-pure-electric/2021w22

Die combi van 2.6 en 2.7 is wel interessant, en komt als het goed is nu ook OTA onze kant uit:

Updates in software 2.7
  • Verbeterde stabiliteit van het infotainmentsysteem.
  • Minder gevallen van ontbreken van de bovenste statusbalk op het middendisplay.
  • Minder gevallen van ontbreken van klimaatregelingen op het middendisplay na een reset van het systeem.
  • Oplossing voor het af en toe ontbreken van het zoekveld in Google Maps.
  • Oplossing voor een probleem waarbij het licht op de kristallen pookknop aanblijft bij het verlaten van de auto.
  • Verbeteringen aan het op afstand starten van de motor.
  • Kleine verbeteringen van nauwkeurigheid verkeersbordherkenning.
  • Verbeterde stabiliteit van de parkeerhulp.
  • Verhoogde beschikbaarheid van de rijondersteuning.
Updates in software 2.6
  • Verbeterde temperatuurregeling in passagiersruimte.
  • Wanneer het parkeerklimaat op afstand wordt gestart, wordt de verwarming van de voorstoelen automatisch ingeschakeld.
  • Verbeterde werking van adaptieve cruise control (ACC) bij lage snelheden.
  • Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.
Vooral de verbeteringen aan het op afstand starten van de motor is wel interessant 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:11:

Vooral de verbeteringen aan het op afstand starten van de motor is wel interessant 8)7
Zeke, en die van de verlichting op de kristallen pookknop ook, 1 heb ik geen verlichting in dat gebied en 2 geen kristallen pookknop. Benieuwd hoe ze dat OTA gaan toevoegen dan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Zeke, en die van de verlichting op de kristallen pookknop ook, 1 heb ik geen verlichting in dat gebied en 2 geen kristallen pookknop. Benieuwd hoe ze dat OTA gaan toevoegen dan 8)7
anders via aliexpress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Zit er niet op te wachten hoor, en dan nog heb ik daar geen licht zitten, dus zal het ook niet voorbedraad zijn. Net als met de lampjes boven het draadloze laadpad (zitten er niet en ook geen bekabeling aanwezig) en de deurvakken (idem) en de onderzijde van de deuren voor instapverlichting op straat (wel gaten, geen lampjes en geen bedrading)

Brengt me op het volgende, ik had enkele weken terug de veiligheids update (de recall actie), en toen meteen gevraagd waarom die binnenverlichting achterin ontbrak.
Hij heeft dat nagevraagd bij Volvo of dat achteraf nog ingebouwd kan worden, want die verlichting is wel een dingetje dat me stoort achterin..
Blijkt dus niet mogelijk, ook hier ontbreekt de bekabeling ervoor geheel.

Is ook wat voor: Alieexpress

Wel opletten dat ze de lampjes en het klepje achterin de middenconsole niet verrot trappen bij in en uitstappen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ron65 op 20-02-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:37:
[...]
Brengt me op het volgende, ik had enkele weken terug de veiligheids update (de recall actie), en toen meteen gevraagd waarom die binnenverlichting achterin ontbrak.
Hij heeft dat nagevraagd bij Volvo of dat achteraf nog ingebouwd kan worden, want die verlichting is wel een dingetje dat me stoort achterin..

Is ook wat voor: Alieexpress

Wel opletten dat ze de lampjes en het klepje achterin de middenconsole niet verrot trappen bij in en uitstappen ;)
Dan zijn deze lampjes toch veel handiger! Die zijn magnetisch (metalen plaatje met plakstrip zit erbij) en zou qua formaat prima passen op de originele plek boven de achterdeuren.
https://nl.aliexpress.com...1rec&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
JTHZZ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Dan moet je opschieten, want die dreigen straks niet meer verkocht te mogen worden ivm veiligheidsgebreken.
Als dit waar is komen ze maar een wallbox plaatsen. Ik snap te weinig van elektra om te zien of dit direct een issue is in mijn opstelling op een eigen groep etc. Dan zou toch altijd de aardlek overgaan en alles eraf gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:16:
[...]

Dan zijn deze lampjes toch veel handiger! Die zijn magnetisch (metalen plaatje met plakstrip zit erbij) en zou qua formaat prima passen op de originele plek boven de achterdeuren.
https://nl.aliexpress.com...1rec&gatewayAdapt=glo2nld
Ligt eraan, deze moet je handmatig zelf aan of uitzetten. ik ken mijn mensen, die vergeten dat 100 van de 99 keer (nee geen tikfout).
Dan is die in de USB-C poort beter, gaat aan als je de auto in D or R zet en gaat uit een seconde of 10 na afsluiten van de auto. Misschien is een combi mogelijk... alleen kan en mag ik niet aan de vaste bedrading knoeien, ik zal het met de bestaande USB-C poortjes of de 12v aansluiting moeten doen. (leasewagen he..)

Misschien een haakse USBc stekker, stukje draad, twee ledstrips en die onder de voorstoelen plakken/klemmen. In in iedre geval de voetenruimte verlicht en daar draait het vooral om achterin... ze zien niet waar ze de voetjes neerzetten als het donker is, levert allemaal gestuntel en geklooi op.

[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 20-02-2023 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Veromor schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Als dit waar is komen ze maar een wallbox plaatsen. Ik snap te weinig van elektra om te zien of dit direct een issue is in mijn opstelling op een eigen groep etc. Dan zou toch altijd de aardlek overgaan en alles eraf gaan?
Ja, er hoort in NL een 3 fasen aardlek automaat gemonteerd te worden in de zekeringenkast voor de laadpaal/box.
En afhankelijk van de zwaarte van je aansluiting op het net kun je overwegen om ook nog een ‘load balancer ’toe te laten voegen. Deze zorgt dat de maximale belasting op de hoofdzekeringen binnen de perken blijft doordat hij (als er te veel grote verbruikers zijn ingeschakeld) de prioriteit te geven aan ‘het huis’ en de laadstroom van de auto tijdelijk te knijpen tot er weer ruimte is.
Mijn huis heeft bijvoorbeeld een aansluiting op het net van 3x25A. De grote verbruikers (wasmachine, droger, oven, inductiekookplaat etc) zijn netjes verdeeld over de 3 fasen, maar als daar het nodige tegelijk aanstaat en daar ineens 16A per fase bijkomt als de auto aangesloten wordt zou dat teveel kunnen worden. En dan grijpt die load balancer in en laat hij de laad stroom zakken toe een waarde die past bij de situatie van dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:24:
[...]

Ligt eraan, deze moet je handmatig zelf aan of uitzetten. ik ken mijn mensen, die vergeten dat 100 van de 99 keer (nee geen tikfout).
Dan is die in de USB-C poort beter, gaat aan als je de auto in D or R zet en gaat uit een seconde of 10 na afsluiten van de auto. Misschien is een combi mogelijk... alleen kan en mag ik niet aan de vaste bedrading knoeien, ik zal het met de bestaande USB-C poortjes of de 12v aansluiting moeten doen. (leasewagen he..)

Misschien een haakse USBc stekker, stukje draad, twee ledstrips en die onder de voorstoelen plakken/klemmen. In in iedre geval de voetenruimte verlicht en daar draait het vooral om achterin... ze zien niet waar ze de voetjes neerzetten als het donker is, levert allemaal gestuntel en geklooi op.
Oké, duidelijk.😄 Misschien zijn (onder de stoel geplakte) lampjes met een bewegingssensor een idee? Eventueel oplaadbaar, dan hoeft deze niet continue aan de usbconnector te zitten. (ik probeer wat mee te denken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 13-09 06:16
ron65 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:37:
[...]
Mijn auto (C40) staan nog in bestelling, nog geen VIN bekend, en levering gepland rond koningsdag.
Ook ik heb de standaard bekleding, modeljaar 2023 zonder leeslampjes achter.

Ik heb gevraagd of deze leeslampjes alsnog meegenomen kunnen worden met de productie. Helaas, vanwege storingsgevoeligheid kunnen ze dit niet doen.
En helaas kan ik ook geen interieurpakket meer kiezen waarin deze verlichting wel is meegenomen.

Achja, het is wat het is.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
ron65 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Mee eens, maar als in je leasecontract door de werkgever een zomer/winterbanden actie is opgenomen die je niet kunt uitvinken, dan betaal je wel voor die winterbanden. Dan ga ik niet 365 dagen per jaar op all seasons rijden, ik heb dan recht op die bandenset en twee wisselmomenten per jaar.

Als ik die had kunnen wegvinken, dan had ik wss de Ultimate wél kunnen bestellen ipv de Plus binnen budget (scheelt 30 euro per maand die bandenwissel), en had ik de all seasons gewoon aangehouden.
Dat vind ik een opvallende gedachtengang. Die wisselmomenten zijn niet te vergelijken met een dagje Efteling. Sterker nog, ik vind het stomvervelend. Bij mij stonden ze ook op het contract. Na overleg met de wagenparkbeheerder heeft hij ze uit het contract laten halen. Uiteindelijk bepaalt de klant wat ie krijgt en niet de leasemaatschappij. Een starre leasemaatschappij heeft geen toekomst. Bij mijn vorige auto (geen Astra, maar een BMW 3 touring) zaten runflat banden. Na 2x wisselen had ik een onverklaarbare trilling in de auto. Bleek dat er een bult op de band zat. De monteur van de dealer gaf aan dat de runflat zo hard zijn aan de wangen, dat het wisselen de band beschadigd. Vooral als de bandenboer van het type groten stappen snel thuis is. Dus uiteindelijk kan het ook nog een veiligheidsrisico opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Mijn Core met basisbekleding, wel stoelen met zitvlakverlenging, heeft wel overal lichtpunten in de auto. Dus in de deurbakken, achter in het plafond en sfeerverlichting. Geen 12v aansluiting. Nog niet gemist overigens, maar is makkelijk aan te sluiten. Toch vreemd al die verschillen..
Babtvt schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Mijn auto (C40) staan nog in bestelling, nog geen VIN bekend, en levering gepland rond koningsdag.
Ook ik heb de standaard bekleding, modeljaar 2023 zonder leeslampjes achter.

Ik heb gevraagd of deze leeslampjes alsnog meegenomen kunnen worden met de productie. Helaas, vanwege storingsgevoeligheid kunnen ze dit niet doen.
En helaas kan ik ook geen interieurpakket meer kiezen waarin deze verlichting wel is meegenomen.

Achja, het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
Cool! YouTube en pilot assist terug op stuur! Mooie update!
Kammika schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:11:
Nice:

https://www.volvocars.com/nl/support/software-release-notes/xc40-recharge-pure-electric/2021w22

Die combi van 2.6 en 2.7 is wel interessant, en komt als het goed is nu ook OTA onze kant uit:

Updates in software 2.7
  • Verbeterde stabiliteit van het infotainmentsysteem.
  • Minder gevallen van ontbreken van de bovenste statusbalk op het middendisplay.
  • Minder gevallen van ontbreken van klimaatregelingen op het middendisplay na een reset van het systeem.
  • Oplossing voor het af en toe ontbreken van het zoekveld in Google Maps.
  • Oplossing voor een probleem waarbij het licht op de kristallen pookknop aanblijft bij het verlaten van de auto.
  • Verbeteringen aan het op afstand starten van de motor.
  • Kleine verbeteringen van nauwkeurigheid verkeersbordherkenning.
  • Verbeterde stabiliteit van de parkeerhulp.
  • Verhoogde beschikbaarheid van de rijondersteuning.
Updates in software 2.6
  • Verbeterde temperatuurregeling in passagiersruimte.
  • Wanneer het parkeerklimaat op afstand wordt gestart, wordt de verwarming van de voorstoelen automatisch ingeschakeld.
  • Verbeterde werking van adaptieve cruise control (ACC) bij lage snelheden.
  • Optimalisatie-aanpassingen van de aandrijflijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:38
[quote]Kammika schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:11:
Nice:

Updates in software 2.7
———
Interessante update, die 2.7. geen “verbetering van de aandrijflijn”, en ik heb nul van de problemen die worden opgelost…
De update is er wel snel: vier weken na 2.6, tussen 2.5 en 2.6 zaten twee maanden (en kerst)..

Dus dan in maart 2.8, mei 2.9, en in juni de grote 3.0 waar we allemaal op zitten te wachten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mich78 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:24:
Mijn Core met basisbekleding, wel stoelen met zitvlakverlenging, heeft wel overal lichtpunten in de auto. Dus in de deurbakken, achter in het plafond en sfeerverlichting. Geen 12v aansluiting. Nog niet gemist overigens, maar is makkelijk aan te sluiten. Toch vreemd al die verschillen..

[...]
echt...

ik heb destijds de MY22 besteld basisbekleding, PLUS uitvoering. Daar stond die verlichting letterlijk overal bij.
Ik kreeg echter de MY23, en daar hebben ze bij de basis stoelbekleding het lightpack-2, dus de sfeeverlichting deurvakken, portieren, laadpad en leeslampjes achterin, er uitgehaald. Had ik dat geweten, dan had ik andere bekleding genomen ipv Onyx Black lak te kiezen (keuze tussen beiden, 1 van twee paste binnen budgetm beiden niet).
Bij bestelling vond ik metalic lak belangrijk vanwege de vele mestbommenwerpers hier in de bomen,en laat nou bij MY23 de Onyx Black de standaard lak te zijn geworden...
Had ik dus voor de luxere bekleding gegaan, dan had ik nu overal lichtjes gehad en als kadoortje de metalic lak. Maar ik wist dat niet.

En aangezien niet ik, maar de LM de eigenaar is, hebben ze het daarmee opgenomen toen MY22 MY23 werd, dis zijn gewoon akkoord gegaan en hebben niets doorgegeven daarover. Goed geregeld weer...
Maar goed, het is zoals het is. Het is verder een heerlijke wagen waar ik gewoon super tevreden mee ben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mich78 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:16:
[...]

Dat vind ik een opvallende gedachtengang. Die wisselmomenten zijn niet te vergelijken met een dagje Efteling. Sterker nog, ik vind het stomvervelend. Bij mij stonden ze ook op het contract. Na overleg met de wagenparkbeheerder heeft hij ze uit het contract laten halen. Uiteindelijk bepaalt de klant wat ie krijgt en niet de leasemaatschappij. Een starre leasemaatschappij heeft geen toekomst. Bij mijn vorige auto (geen Astra, maar een BMW 3 touring) zaten runflat banden. Na 2x wisselen had ik een onverklaarbare trilling in de auto. Bleek dat er een bult op de band zat. De monteur van de dealer gaf aan dat de runflat zo hard zijn aan de wangen, dat het wisselen de band beschadigd. Vooral als de bandenboer van het type groten stappen snel thuis is. Dus uiteindelijk kan het ook nog een veiligheidsrisico opleveren.
Ik volg je helemaal, maar de denkfout zit niet bij de LM in dit geval, maar bij mijn werkgever die in basis de zomer/winterbanden laat aanzetten en een slotje erop zodat je het niet kunt uitzetten bij de autoselectie.
Ik heb er nog over gebeld, maar we hebben geen wagenparkbeheerder meer, dat is een aantal dames van het secretariaat geworden die er verder geen kijk op hebben, alleen de besteltool voor je laten openzetten als je aan voorwaarden voldoet voor een leasewagen, en de uiteindelijke akkoord handtekening onder de bestelling.

WIe is er dan verantwoordelijk voor kennis over leasewagens en constructies en bepaalt dus de do's en dont's bij bestellingen? dat is een tussengeplaatste commerciele onderneming Fleetsupport.
Die doen alleen maar wat ze opgedragen krijgen, zitten tussen de LM en de werkgever in, en als de werkgever zeht "we willen winter/zomerbanden" dan zeggen zij "Prima" en stellen dat in. Niet even een adviesje van "Weten jullie als werkgever dat all seasons ook perfect zijn tot een bepaald kilometrage?" nee... gewoon doen zolang er maar betaald wordt.

Dus heb ik als werknemer wagenparkbeheer bij Fleetsupport, maar die bereik ik alleen via wat secretaresses die nergens van weten. Fleetsupport doet alles wat directie ze opdraagt samen met de OR, en fleetsupport stelt een tool beschikbaar waarin je de auto samenstelt.
Ohja, als je dan wat hebt, en bestelt, dan gaan zij shoppen bij 3 leasemaatschappijen en kiezen daarvan de goedkoopste voor je uit. Aangezien de prijzen in de tool hoger zijn, is er ergens een verschil tussen waar je op uitzoekt en de echte prijs, die dan lager is. Verschil steken ze in eigen zak hebben we al gemerkt.
Je weet dus ook pas welke leasemaatschappij je krijgt als de auto uiteindelijk besteld is. Kan dus zomaar zijn dat ik bij een volgende wagen ineens bij een andere terecht kom.

En daar wringt ook die schoen van die bandenwissel, de LM die ik nu heb was vroeger de enige en regelde alles, nu zijn ze die positie kwijt. Ja dan snap ik wel dat ze overal moeilijk over gaan doen.
Overigens kwam ik daar pas eind vorig jaar achter, vlak voor de wagen werd afgeleverd. Toen werd me pas duidelijk hoe die handel tegenwoordig in elkaar zit bij ons. En niet alleen bij ons, Fleetsupport wringt zich inmiddels bij heel veel bedrijven binnen, ontzorgen noemen ze het naar de werkgever. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:45
ron65 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:52:
[...]

Ik volg je helemaal, maar de denkfout zit niet bij de LM in dit geval, maar bij mijn werkgever die in basis de zomer/winterbanden laat aanzetten en een slotje erop zodat je het niet kunt uitzetten bij de autoselectie.
Ik heb er nog over gebeld, maar we hebben geen wagenparkbeheerder meer, dat is een aantal dames van het secretariaat geworden die er verder geen kijk op hebben, alleen de besteltool voor je laten openzetten als je aan voorwaarden voldoet voor een leasewagen, en de uiteindelijke akkoord handtekening onder de bestelling.

WIe is er dan verantwoordelijk voor kennis over leasewagens en constructies en bepaalt dus de do's en dont's bij bestellingen? dat is een tussengeplaatste commerciele onderneming Fleetsupport.
Die doen alleen maar wat ze opgedragen krijgen, zitten tussen de LM en de werkgever in, en als de werkgever zeht "we willen winter/zomerbanden" dan zeggen zij "Prima" en stellen dat in. Niet even een adviesje van "Weten jullie als werkgever dat all seasons ook perfect zijn tot een bepaald kilometrage?" nee... gewoon doen zolang er maar betaald wordt.

Dus heb ik als werknemer wagenparkbeheer bij Fleetsupport, maar die bereik ik alleen via wat secretaresses die nergens van weten. Fleetsupport doet alles wat directie ze opdraagt samen met de OR, en fleetsupport stelt een tool beschikbaar waarin je de auto samenstelt.
Ohja, als je dan wat hebt, en bestelt, dan gaan zij shoppen bij 3 leasemaatschappijen en kiezen daarvan de goedkoopste voor je uit. Aangezien de prijzen in de tool hoger zijn, is er ergens een verschil tussen waar je op uitzoekt en de echte prijs, die dan lager is. Verschil steken ze in eigen zak hebben we al gemerkt.
Je weet dus ook pas welke leasemaatschappij je krijgt als de auto uiteindelijk besteld is. Kan dus zomaar zijn dat ik bij een volgende wagen ineens bij een andere terecht kom.

En daar wringt ook die schoen van die bandenwissel, de LM die ik nu heb was vroeger de enige en regelde alles, nu zijn ze die positie kwijt. Ja dan snap ik wel dat ze overal moeilijk over gaan doen.
Overigens kwam ik daar pas eind vorig jaar achter, vlak voor de wagen werd afgeleverd. Toen werd me pas duidelijk hoe die handel tegenwoordig in elkaar zit bij ons. En niet alleen bij ons, Fleetsupport wringt zich inmiddels bij heel veel bedrijven binnen, ontzorgen noemen ze het naar de werkgever. 8)7
Zo gaat het precies bij ons op 't werk. Besteltool met heel wat beperkingen, aanspreekpunt op 't werk die nergens van weet en fleet manager (Traxall) die doen wat ze opgelegd krijgen en waar niet mee te onderhandelen valt. Hoe meer partijen er tussen zitten, hoe slechter meestal.

Ik had eind juni bijvoorbeeld een offerte van de garage die een week geldig was, maar 2 dagen later besloot de fleet manager op vraag van het bedrijf de prijzen te wijzigen (kwartaalwissel). Zonder enige waarschuwing was de helft van het elektrisch wagenpark uit de catalogus verdwenen. Onderhandelen zat er zelfs niet in. Eind vorig jaar hebben ze dan het budget verhoogd op aandringen van de vakbond, maar intussen moest ik dus een andere wagen kiezen en dat is dan maar de XC40 geworden gezien dat de enige elektrische auto was met de nodige ruimte die nog in het budget paste.

Ik kijk er wel naar uit want ik vond het een heerlijke wagen tijdens de testrit. Alleen vind ik het onbegrijpelijk dat men in een 'ULTIMATE' versie bespaart op wat lampjes achteraan en een 12V plug in de koffer.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:06:
[...]
Zo gaat het precies bij ons op 't werk. Besteltool met heel wat beperkingen, aanspreekpunt op 't werk die nergens van weet en fleet manager (Traxall) die doen wat ze opgelegd krijgen en waar niet mee te onderhandelen valt. Hoe meer partijen er tussen zitten, hoe slechter meestal.

Ik had eind juni bijvoorbeeld een offerte van de garage die een week geldig was, maar 2 dagen later besloot de fleet manager op vraag van het bedrijf de prijzen te wijzigen (kwartaalwissel). Zonder enige waarschuwing was de helft van het elektrisch wagenpark uit de catalogus verdwenen. Onderhandelen zat er zelfs niet in. Eind vorig jaar hebben ze dan het budget verhoogd op aandringen van de vakbond, maar intussen moest ik dus een andere wagen kiezen en dat is dan maar de XC40 geworden gezien dat de enige elektrische auto was met de nodige ruimte die nog in het budget paste.

Ik kijk er wel naar uit want ik vond het een heerlijke wagen tijdens de testrit. Alleen vind ik het onbegrijpelijk dat men in een 'ULTIMATE' versie bespaart op wat lampjes achteraan en een 12V plug in de koffer.
Het lijkt wel het verhaal van een bedrijf uit Roelofarendsveen wat ik ken, inclusief de aanpassing eind vorig jaar en het spontaan verdwijnen van de helft van de wagens uit de tool.

Wat betreft die verlichting, is bizar, maar als je de prijslijsten bekijkt zie je verschil tussen de 22 en 23 lijst, bij stoelbekledingen. Daar wordt bij de 23 versie benoemd dat het lightpacket-2 bij alle bekleding behalve de standaard wordt geleverd, als je dan zoekt wat die lightpacket-2 inhoud, zijn dat exact die verlichtingen die we nu bedoelen.
In de 22 prijslijst staat er niets over de lightpacket-2 bij de stoelbekledingen en staat deze juist benoemd als standaard artikel elders in de lijst.

Aangezien ik een MY 22 bestelde en tot mijn verbazing toch de MY23 kreeg, ben ik daar dus ingestonken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vulcan750
Het is sowieso te gek voor woorden dat je een dure bekledingsoptie moet bestellen om fatsoenlijke verlichting op de achterbank te krijgen! Ik heb ook geen behoefte aan een volledige rimram van lichtjes in zijpanelen, deuren, dashboard, maar ik had eenvoudige verlichting als je achter instapt toch wel standaard verwacht.
Ik kan prima zonder hoor en heb maar zelden mensen achterin, maar zelfs op de allergoedkoopste auto's zit toch wel minimaal één lampje achterin. Ik heb dit in 50 jaar autorijden iig nooit eerder meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
De Android app doet hier al 2 dagen niks of niks goed. Zo ben ik nu bijv. aan het laden hier in de straat, de Smoov app geeft netjes door hoe en wat maar volgens de Volvo app ben ik helemaal niet aan het laden. Gister kreeg ik de hele dag al geen info door in de app, kon ook niks doen zoals voorverwarmen etc. Gewoon 0. Weer lekker stabiel dus!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mozziej
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 16:31
Juancho schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:22:
De Android app doet hier al 2 dagen niks of niks goed. Zo ben ik nu bijv. aan het laden hier in de straat, de Smoov app geeft netjes door hoe en wat maar volgens de Volvo app ben ik helemaal niet aan het laden. Gister kreeg ik de hele dag al geen info door in de app, kon ook niks doen zoals voorverwarmen etc. Gewoon 0. Weer lekker stabiel dus!
Hier op IOS geen problemen hoor.. toch wel vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Hier op Android geen problemen

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thv
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08 17:29

thv

JTHZZ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb contact gehad met mijn installateur. Die heeft navraag gedaan bij Easee Nederland en daar is niets bekend hierover.

XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
Vulcan750 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:11:
Het is sowieso te gek voor woorden dat je een dure bekledingsoptie moet bestellen om fatsoenlijke verlichting op de achterbank te krijgen! Ik heb ook geen behoefte aan een volledige rimram van lichtjes in zijpanelen, deuren, dashboard, maar ik had eenvoudige verlichting als je achter instapt toch wel standaard verwacht.
Ik kan prima zonder hoor en heb maar zelden mensen achterin, maar zelfs op de allergoedkoopste auto's zit toch wel minimaal één lampje achterin. Ik heb dit in 50 jaar autorijden iig nooit eerder meegemaakt.
Ach en dan heb je het wel staat t altijd uit vanwege gezoom. Patchen we ooit wel is dan het antwoord. Laadklep je gaat nu ook al niet meer lekker open. Kennelijk allemaal best lastig. Begin langzaam toch wat irritatie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Als een issue op dit forum wordt gerapporteerd kijk ik altijd eerst of het van jou komt, jij hebt gewoon echt de maandagochtend-auto gekregen :9
No offense...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 08:07
thv schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:38:
[...]

Ik heb contact gehad met mijn installateur. Die heeft navraag gedaan bij Easee Nederland en daar is niets bekend hierover.
Oh, dan zal het wel een onbevestigd gerucht zijn 7(8)7 .
Misschien moet Easee ook nog even aan hun interne communicatie werken, want op het hoofdkantoor zitten ze wel degelijk midden in een vraag-en-antwoordspel met de Zweedse autoriteiten rondom deze kwestie.
https://easee.com/uk/arti...akerhetsverket-in-sweden/
We are now awaiting the Elsäkerhetsverket’s feedback on our answer. Easee wants to assure all our customers that they can still charge safely and securely very day. Safety has always, and will always be, our main focu

[ Voor 38% gewijzigd door JTHZZ op 21-02-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
Volvo publiceert haar updates op de site. Laatste is de 2.7 is deze al publiek uitgerold?

Of hoe werkt dit? Publiceert volvo pas de update op de site als hij ook al daadwerkelijk is uitgerold of loopt dit niet synchroon…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoB
  • Laatst online: 22-06-2023
ferrie99 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:29:
Volvo publiceert haar updates op de site. Laatste is de 2.7 is deze al publiek uitgerold?
2.7 uitrol
Eerst komt het op de site, in de weken daarna geleidelijk de uitrol.

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
ferrie99 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:29:

Of hoe werkt dit? Publiceert volvo pas de update op de site als hij ook al daadwerkelijk is uitgerold of loopt dit niet synchroon…
Meestal komt een OTA update vanaf 2 weken na afkondiging in de lucht en dan ook nog in batches.
(Waarschijnlijk is hij vanaf nu wel al bij de dealer aanwezig maar die zullen in het algemeen alleen tot installeren ervan overgaan als er een dringende noodzaak is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Heeft iemand wel eens contact gehad of gezocht met ABRP of ze nog eens hun AAOS app naar de Volvo auto's pushen? Ik heb ze ondertussen tig betichten gestuurd maar ze reageren gewoon nergens op. Super irritant.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
,

[ Voor 99% gewijzigd door Juancho op 21-02-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Veromor schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Ach en dan heb je het wel staat t altijd uit vanwege gezoom. Patchen we ooit wel is dan het antwoord. Laadklep je gaat nu ook al niet meer lekker open. Kennelijk allemaal best lastig. Begin langzaam toch wat irritatie te krijgen.
Voor de laadklep ben ik laatst ook naar de dealer geweest. De monteur heeft direct met een vijl iets verwijderd, sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:28
Mardijk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:03:
[...]

Voor de laadklep ben ik laatst ook naar de dealer geweest. De monteur heeft direct met een vijl iets verwijderd, sindsdien geen problemen meer.
Toen ik de laatste keer bij de dealer was (ik weet niet meer waarvoor), zei de monteur dat ze meteen even naar de kofferklep hadden gekeken en dat die prima sloot. Ik had toen geen idee waar hij het over had, maar blijkbaar hadden ze er meerdere klachten over gehad.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
Uh oh, het lijkt erop dat we de hoeveelheid calls met de Authorization code moeten we verminderen...?

{ "statusCode": 403, "message": "Out of call volume quota. Quota will be replenished in 03:46:22." }

--> Ignore me. Dit was mijn eigen fout:

Ik update iedere minuut, maar omdat ik de stats uit verschillende delen van de API moet halen doe ik 10 calls. Dat zijn er meer dan 7 (10k / 24/ 60)... Dus de hoeveelheid calls maar reduceren naar 1x per 5 minuten :)

[ Voor 39% gewijzigd door nikagl op 21-02-2023 21:37 ]

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
Mardijk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:03:
[...]

dank voor de tip; dan ga ik ook even langs dealer. Na indrukken blijft de klep bij mij hangen .

PS rijd iedere dag met veel plezier in mijn xc40. Sinds augustus zo'n 26000 km gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Veromor schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:50:
[...]

Van het laadklepje heb ik ook last gehad. Vet lijkt het opgelost te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
Henk Pi schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:02:
[...]

Van het laadklepje heb ik ook last gehad. Vet lijkt het opgelost te hebben.
Wat voor een laadklepje hebben jullie het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
Lempke schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:24:
[...]

Wat voor een laadklepje hebben jullie het over?
Het klepje waar je je laadkabel in stopt.. laadklepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
ferrie99 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:28:
[...]

Aha
Ik dacht al aan lading/achterklep of klepjes voor laadkabeltje van de usb kabels...
Maar dat olifantenoor linksachter aan de auto is natuurlijk ook een laadklep :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Er is een nieuwe Android update voor de app. Misschien gaat die jou helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ferrie99 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:28:
[...]

Haha, ik dacht dat het om de klep van de laadruimte ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Vulcan750 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:04:
[...]

wat dacht je van deze

https://www.autoblog.nl/nieuws/anwb-trekt-genadeloze-conclusie-in-bandentest-3456660

zie wel dat wat gerennomeerde merken het beter doen dan de wat goedkopere onbekende, maar patroon wat er ook overduidelijk in staat is dat alle zomerbanden het helemaal niet zo goed doen op natte wegen, zijn vooral bedoeld voor droge wegen...

Nog een reden om mijn Volvo recharge all season banden eronder te houden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:45
Ik kreeg zonet telefoon van m'n Volvo dealer omdat ik navraag had gedaan naar de 12V in de koffer. De VIN is nog niet gekend (levering eind april) dus hij kon nog geen uitsluitsel geven. Trekhaak kan in de fabriek gemonteerd worden ofwel nadien bij de dealer, ook daarop kon hij niet antwoorden, hangt blijkbaar af van de afspraken die gemaakt zijn. Hij zei wel dat er een backlog was voor de levering van de elektrische module voor de trekhaak dus dat die mogelijks nadien pas geplaatst wordt. Over BLIS wist hij enkel te zeggen dat als ik nog geen bericht had gekregen dat het er normaal gewoon op zal zitten.

Ze zijn dus zelf niet echt veel beter op de hoogte bij de dealer dan wij hier op Tweakers :X.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 13-09 06:16
Largamelion schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:11:
Ik kreeg zonet telefoon van m'n Volvo dealer omdat ik navraag had gedaan naar de 12V in de koffer. De VIN is nog niet gekend (levering eind april) dus hij kon nog geen uitsluitsel geven. Trekhaak kan in de fabriek gemonteerd worden ofwel nadien bij de dealer, ook daarop kon hij niet antwoorden, hangt blijkbaar af van de afspraken die gemaakt zijn. Hij zei wel dat er een backlog was voor de levering van de elektrische module voor de trekhaak dus dat die mogelijks nadien pas geplaatst wordt. Over BLIS wist hij enkel te zeggen dat als ik nog geen bericht had gekregen dat het er normaal gewoon op zal zitten.

Ze zijn dus zelf niet echt veel beter op de hoogte bij de dealer dan wij hier op Tweakers :X.
Haha hier precies hetzelfde, levering gepland 27-04. Nog geen VIN bekend, en ook onbekendheid over aanvullende informatie.
Het enige wat wel bekend is dat leeslampjes achter het helaas echt niet gaan worden :( Daar is in ieder geval wel duidelijkheid over :)

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 12:01
Hier een MY23 C40 Twin Ultimate besteld, thunder grey met connect microtech/nubuck. Als het goed is komt hij deze of volgende week aan bij de dealer. Omdat het een model was die al in bestelling stond, worden de ramen achteraf getint en de trekhaak achteraf. Verwacht hem 2e week van maart op te halen!

Als ik het goed begrijp heeft deze dan wel een leeslampje? Of is er hier iets in veranderd?
R980 Connect MicroTech / Nubuck (textiel) bekleding met Sport vloermatten,
Topography aluminium inleg en verlichtingspack 2

Verlichtingspack 2: sfeerverlichting voor en achter, verlichting vanuit geopende achterklep,
achterzijde middenconsole, deurvakken voor, sfeerverlichting in de voorportieren en
leeslampjes achter (onderdeel van Interior Room R980, Y980, RN80 of YZ80)

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
In een eerdere post is gedeeld om een 3D blokje in de asbak te maken om zo eenvoudig je telefoon te kunnen neerzetten.
Ik kan zeggen: Missie geslaagd!
Wat een handige oplossing.

Hierbij alle info voor de liefhebbers:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0r4HwnV6_Hq9h6HSDX4hpo9iho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDpb821t1JkhQJanRi35tDQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72Ucu6ewmCRFUTRpoGCc5U77Rk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0txkOLV7mts9Mo0siPZ3Oqh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ctCoo1Oeg2NJbIbUSfp_vneMKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9n5XRC6YuOmGZPlJvaET5pm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl4kaz35SImH88heh6hdpv2q4Bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0NIpAVHZzqdcDGYuuN5Bww1.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

CptMorgan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:44:
Hier een MY23 C40 Twin Ultimate besteld, thunder grey met connect microtech/nubuck. Als het goed is komt hij deze of volgende week aan bij de dealer. Omdat het een model was die al in bestelling stond, worden de ramen achteraf getint en de trekhaak achteraf. Verwacht hem 2e week van maart op te halen!

Als ik het goed begrijp heeft deze dan wel een leeslampje? Of is er hier iets in veranderd?

[...]
Ja, je hebt verlichtingspack 2, en daar zit dat leeslampje in. Doordat je die nucbuck bekleding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 12:38
Texie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:10:
In een eerdere post is gedeeld om een 3D blokje in de asbak te maken om zo eenvoudig je telefoon te kunnen neerzetten.

Hierbij alle info voor de liefhebbers:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het wel een mooie oplossing. Lijkt veel op de die ik in mijn Model S had, nadeel daarvan was / is dat je je telefoon er netjes in en uit moet doen, anders kan je poort beschadigen (ik heb de telefoons maar dan eens omgestoten 8)7 )

Voordat ik hem laat printen heb ik nog 2 vragen:
- je telefoon lijkt wel heel rechtop te staan (of komt dat door de hoek waarmee de foto is genomen). Kun je hem ook wat verder naar achteren kantelen?
- hoe loopt de kabel? onder het matje/draadloze lader?

[ Voor 5% gewijzigd door jswinkels op 22-02-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
jswinkels schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Ik vind het wel een mooie oplossing. Lijkt veel op de die ik in mijn Model S had, nadeel daarvan was / is dat je je telefoon er netjes in en uit moet doen, anders kan je poort beschadigen (ik heb de telefoons maar dan eens omgestoten 8)7 )

- je telefoon lijkt wel heel rechtop te staan (of komt dat door de hoek waarmee de foto is genomen). Kun je hem ook wat verder naar achteren kantelen?
[Texie] Hij steunt tegen het klepje aan. Je moet dus niet een dik hoesje hebben. Ik vind het acceptabel. Je kan het zelf even proberen om hem los in je asbak te zetten (als hij schoon is 8) )
[Texie] Klopt. Onder het rubberen matje. Daar heb ik niets aan hoeven te doen.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jswinkels schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Dat poortje is precies wat mij ook een beetje tegenhoudt.
ikzelf zet mijn GSM in het voorste bekervakje, schuin, dan blijft hij exact tussen de klemmen staan. Haaks USB stekkertje erin en perfect.
Was een tip van de volvo dealer.

Ook de gaatjes in het 'asbakje' maken mag ik niet, leasewagen waarbij dat juist expliciet als niet acceptabele schade wordt benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ron65 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Dat poortje is precies wat mij ook een beetje tegenhoudt.
ikzelf zet mijn GSM in het voorste bekervakje, schuin, dan blijft hij exact tussen de klemmen staan. Haaks USB stekkertje erin en perfect.
Was een tip van de volvo dealer.

Ook de gaatjes in het 'asbakje' maken mag ik niet, leasewagen waarbij dat juist expliciet als niet acceptabele schade wordt benoemd.
Ik heb een haaks USB snoertje. Als die in de telefoon zit kan hij gewoon rechtop staan in de asbak en gebeurt er verder ook niets mee.

En ik heb nog een houdertje van Ali die in de linkerbovenhoek past, net naast het scherm. Telefoon zit daar prima in zicht en het scherm van de auto blijft ook gewoon leesbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Bij de eerste servicebeurt na 26.000 km, gereden in een krappe twee jaar, bleek alleen de vervanging van een luchtfilter nodig. Het gemiddelde verbruik bleef onder de 21 kWh/100 km: een alleszins fraai resultaat. De XC40P8 (2021) is de beste auto uit de grote reeks auto's, die ik in de afgelopen 60 jaar gereden heb.
Tijdens de onderhoudsbeurt is ook update 2.7 geïnstalleerd, zonder zichtbare veranderingen. Driving Journal - mijn enige wens - werkt helaas nog steeds niet. Een klein smetje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Adriaen87 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:37:
Bij de eerste servicebeurt na 26.000 km, gereden in een krappe twee jaar, bleek alleen de vervanging van een luchtfilter nodig. Het gemiddelde verbruik bleef onder de 21 kWh/100 km: een alleszins fraai resultaat. De XC40P8 (2021) is de beste auto uit de grote reeks auto's, die ik in de afgelopen 60 jaar werden heb.
Tijdens de onderhoudsbeurt is ook update 2.7 geïnstalleerd, zonder zichtbare veranderingen. Driving Journal - mijn enige wens - werkt helaas nog steeds niet. Een klein smetje dus.
Ik heb begrepen dat die app over een week of 2 geactiveerd wordt in NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xeE5gkF0EBtbhx6ASoGWWGFXbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PImtaVCLMNRKGyvhODoLMB61.jpg?f=user_large

*O* Nog twee weekjes geduld. Kan ie twee dagen later meteen mee weekendje weg naar Texel.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik vandaag laden tot 100% en wat denk je? Staat er gewoon 300km aan range!!!! Dus ik gelijk helemaal in paniek de dealer bellen want er moet toch wel wat met mijn auto zijn. Maar helaas, ze konden er niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
Juancho schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:04:
Ik vandaag laden tot 100% en wat denk je? Staat er gewoon 300km aan range!!!! Dus ik gelijk helemaal in paniek de dealer bellen want er moet toch wel wat met mijn auto zijn. Maar helaas, ze konden er niks aan doen.
:O ach gewoon even laden onderweg, niet te bang. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQIshd4jipxiZ56dhkuWzxJeWUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgdXKywIvww9Af6KV2PQNbmT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
Maandag reed ik 300 km (met behoorlijk wat dwarswind) en kwam ik met 65 km resterend thuis. Wel RA aan natuurlijk. Verbruik was 21/100. Moet er wel bij zeggen dat ik op de heenweg ‘met de flow mee reed’ (bijna alleen snelweg) en op de terugweg niet harder dan 110 ben gaan rijden omdat ik geen zin had onderweg te moeten laden.

[ Voor 19% gewijzigd door Mga1600 op 22-02-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Maar je app doet het inmiddels dan wel weer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Voor de duidelijkheid...het was een grapje he! Tis de eerste keer sinds maanden dat ik eens 300KM in mijn scherm zie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Dan moet ik zéker even de dealer bellen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shgM6ZR3XFvqcAoe3ekcN4GxsSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEBEIOZAZS8OPVJKKu6okJq6.jpg?f=fotoalbum_large

• Veromor
Die app en die inschatting ik zou 320km kunnen rijden .. .. met 72% mogen ze wel eens aan de RA vd auto hangen

• Venomer
Juancho schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:53:
Voor de duidelijkheid...het was een grapje he! Tis de eerste keer sinds maanden dat ik eens 300KM in mijn scherm zie O-)
Iets met buitentemperatuur of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Mijn app geeft op dit moment een bereik aan van 270 km bij 76% SoC. Dat is dus 355 km bij 100%. Niet slecht voor een MY21 P8 bij 8ºC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Texie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:10:

Hierbij alle info voor de liefhebbers:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik lees dat je ook een gaatje in het aluminium hebt geboord. Dat is niet nodig als je gaatje in de asbak rechtsonderin maakt. Precies zoals dat op Thingiverse staat. Daar rechts zit al een uitsparing in het aluminium. Wel even priegelen om de kabel er doorheen te krijgen en naar voren te leiden. (Ik wil zo weinig mogelijke sporen in de auto nalaten en boren in een ‘vast’ deel stond me daarom een beetje tegen).

[Zelf gebruik ik de CarPlay functie niet veel maar met deze opstelling is de drempel om het een keertje te gebruiken wel een stuk lager omdat je niet hoeft te knoeien met een los snoertje. Vandaar dat ik dit (gestolen) idee destijds hier postte.
Maar als tweede oplaadmogelijkheid voor de iPhone (dus zonder CarPlay te gebruiken) werkt het ook fijn - mijn vrouw en ik hebben allebei een iPhone en kunnen die nu tegelijkertijd onderweg laden]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:01:
Mijn app geeft op dit moment een bereik aan van 270 km bij 76% SoC. Dat is dus 355 km bij 100%. Niet slecht voor een MY21 P8 bij 8ºC.
Die van mij stond maandag bij vertrek op 350 - maar na 300 km (zie eerder bericht) had ik in de praktijk nog 65 km over.. Met andere woorden 350 is wel een goed uitgangspunt om te bepalen op welk moment je in blinde paniek moet gaan raken…….

• Juancho
Ik heb nu al een aantal keren gezien dat wat de app aangeeft volstrekt onbetrouwbaar is. Ga maar eens in de auto zitten en vergelijk dan eens wat de RA aangeeft. Daar zit een behoorlijk verschil in, iig bij mij. Wat de app aangeeft vertrouw ik dus voor geen meter. Wat de RA aangeeft klopt meestal wel. Hoe matig die voorspelling vaak ook is :)

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik vind dit nog steeds wel een dingetje, en ga dit toch nog een keer bij het team leggen..

Je navigeert naar een verre locatie en Google zegt, je red het niet wil je laadstation toevoegen.. en dan 1.5 uur bij een kia laadstation staan.. (is overigens wel 150kw) tuurlijk doe ik dat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctiSnd25HsNK3XJCG7qttF64IlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXuI0fzzqIsi8liGoyOrwuAO.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:19:
Ik heb nu al een aantal keren gezien dat wat de app aangeeft volstrekt onbetrouwbaar is. Ga maar eens in de auto zitten en vergelijk dan eens wat de RA aangeeft. Daar zit een behoorlijk verschil in, iig bij mij. Wat de app aangeeft vertrouw ik dus voor geen meter. Wat de RA aangeeft klopt meestal wel. Hoe matig die voorspelling vaak ook is :)
Als ik RA aanschakel in de auto levert dat een positiefverschil in range op van 10 tot 20 km in de voorspelling. Een genoemd bezwaar was dat het niet lekker warm was in de auto met RA aan.
Al met software 2.5.1 en nu ook met 2.6 merk ik dat het met RA aan in de auto en de temperatuur ingesteld op 20 wel gewoon behaaglijk in de auto, zonder ‘koude zones’ die er eerder wel waren. Ook nog geen beslagen ramen gehad. Geen reden (meer) wat mij betreft dus om RA niet gewoon standaard aan te hebben.

Pagina: 1 ... 149 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"