mich78 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:16:
[...]
Dat vind ik een opvallende gedachtengang. Die wisselmomenten zijn niet te vergelijken met een dagje Efteling. Sterker nog, ik vind het stomvervelend. Bij mij stonden ze ook op het contract. Na overleg met de wagenparkbeheerder heeft hij ze uit het contract laten halen. Uiteindelijk bepaalt de klant wat ie krijgt en niet de leasemaatschappij. Een starre leasemaatschappij heeft geen toekomst. Bij mijn vorige auto (geen Astra, maar een BMW 3 touring) zaten runflat banden. Na 2x wisselen had ik een onverklaarbare trilling in de auto. Bleek dat er een bult op de band zat. De monteur van de dealer gaf aan dat de runflat zo hard zijn aan de wangen, dat het wisselen de band beschadigd. Vooral als de bandenboer van het type groten stappen snel thuis is. Dus uiteindelijk kan het ook nog een veiligheidsrisico opleveren.
Ik volg je helemaal, maar de denkfout zit niet bij de LM in dit geval, maar bij mijn werkgever die in basis de zomer/winterbanden laat aanzetten en een slotje erop zodat je het niet kunt uitzetten bij de autoselectie.
Ik heb er nog over gebeld, maar we hebben geen wagenparkbeheerder meer, dat is een aantal dames van het secretariaat geworden die er verder geen kijk op hebben, alleen de besteltool voor je laten openzetten als je aan voorwaarden voldoet voor een leasewagen, en de uiteindelijke akkoord handtekening onder de bestelling.
WIe is er dan verantwoordelijk voor kennis over leasewagens en constructies en bepaalt dus de do's en dont's bij bestellingen? dat is een tussengeplaatste commerciele onderneming Fleetsupport.
Die doen alleen maar wat ze opgedragen krijgen, zitten tussen de LM en de werkgever in, en als de werkgever zeht "we willen winter/zomerbanden" dan zeggen zij "Prima" en stellen dat in. Niet even een adviesje van "Weten jullie als werkgever dat all seasons ook perfect zijn tot een bepaald kilometrage?" nee... gewoon doen zolang er maar betaald wordt.
Dus heb ik als werknemer wagenparkbeheer bij Fleetsupport, maar die bereik ik alleen via wat secretaresses die nergens van weten. Fleetsupport doet alles wat directie ze opdraagt samen met de OR, en fleetsupport stelt een tool beschikbaar waarin je de auto samenstelt.
Ohja, als je dan wat hebt, en bestelt, dan gaan zij shoppen bij 3 leasemaatschappijen en kiezen daarvan de goedkoopste voor je uit. Aangezien de prijzen in de tool hoger zijn, is er ergens een verschil tussen waar je op uitzoekt en de echte prijs, die dan lager is. Verschil steken ze in eigen zak hebben we al gemerkt.
Je weet dus ook pas welke leasemaatschappij je krijgt als de auto uiteindelijk besteld is. Kan dus zomaar zijn dat ik bij een volgende wagen ineens bij een andere terecht kom.
En daar wringt ook die schoen van die bandenwissel, de LM die ik nu heb was vroeger de enige en regelde alles, nu zijn ze die positie kwijt. Ja dan snap ik wel dat ze overal moeilijk over gaan doen.
Overigens kwam ik daar pas eind vorig jaar achter, vlak voor de wagen werd afgeleverd. Toen werd me pas duidelijk hoe die handel tegenwoordig in elkaar zit bij ons. En niet alleen bij ons, Fleetsupport wringt zich inmiddels bij heel veel bedrijven binnen, ontzorgen noemen ze het naar de werkgever.