Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:11
4v4t4r schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:34:
Ik vind dit nog steeds wel een dingetje, en ga dit toch nog een keer bij het team leggen..

Je navigeert naar een verre locatie en Google zegt, je red het niet wil je laadstation toevoegen.. en dan 1.5 uur bij een kia laadstation staan.. (is overigens wel 150kw) tuurlijk doe ik dat!

[Afbeelding]
Dit is een vreemde planning, normaal gebruikt hij alleen >150kW en gebruikt aankomst SoC 10%. Dan zou je nooit 1,5 uur hoeven te laden. Vraag me dus af wat hier mis gaat want 1,5 uur bij een 150kw snellader slaat nergens op maar als het geen >150kW is dan zou hij hem niet in de planning moeten gebruiken. Ik herken dit probleem niet. Al eens geprobeerd met de aanbiederfilters te spelen of staat het snellaadfilter uit?

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 23-02-2023 13:14 ]

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:09
JTHZZ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Dit is een vreemde planning, normaal gebruikt hij alleen >150kW en gebruikt aankomst SoC 10%. Dan zou je nooit 1,5 uur hoeven te laden. Vraag me dus af wat hier mis gaat want 1,5 uur bij een 150kw snellader slaat nergens op maar als het geen >150kW is dan zou hij hem niet in de planning moeten gebruiken. Ik herken dit probleem niet. Al eens geprobeerd met de aanbiederfilters te spelen of staat het snellaadfilter uit?
Snellaadfilter is geen optie bij op deze manier zoeken. Ik heb handmatig gekeken en hij staat wel aan . Uit zetten geeft overigens dezelfde resultaten. Even random Berlijn gekozen, ook dan zit er een stop van 52 mins bij. Parijs lijkt wel goed te gaan... Ik stop liever 2x 25 mins lijkt me. Aanbieder filters heb ik niet? Wel betalingsfilters, maar die werken helaas anders.. en wat ik ook doe, die kia lader blijft opkomen bij deze route.. als ik geen laadpunten toevoeg en zelf zoek op mn route werkt het wel.(is sowieso hoe ik rij maar ik wilde even de totale tijd weten en schrok een beetje voor een rit van 533km bijna 8 uur op deze manier)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• JTHZZ
4v4t4r schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Snellaadfilter is geen optie bij op deze manier zoeken. Ik heb handmatig gekeken en hij staat wel aan . Uit zetten geeft overigens dezelfde resultaten. Even random Berlijn gekozen, ook dan zit er een stop van 52 mins bij. Parijs lijkt wel goed te gaan... Ik stop liever 2x 25 mins lijkt me. Aanbieder filters heb ik niet? Wel betalingsfilters, maar die werken helaas anders.. en wat ik ook doe, die kia lader blijft opkomen bij deze route.. als ik geen laadpunten toevoeg en zelf zoek op mn route werkt het wel.(is sowieso hoe ik rij maar ik wilde even de totale tijd weten en schrok een beetje voor een rit van 533km bijna 8 uur op deze manier)
Een stop van 52 minuten zou nog kunnen als je wat langer door moet laden tot 90%. Dat zou misschien iets efficiënter in 2x20 kunnen maar dan moet dat net passen bij de laadstations. Daarvoor moet je dan echt ABRP gebruiken. Mijn ervaring is eigenlijk best goed met GM.
Heb je al eens geprobeerd om na de planning dat Kia station door een andere te vervangen? Op start navigatie drukken, dan op het routeoverzicht de Kia stop aantikken en op vervangen drukken.

• 4v4t4r
  • Laatst online: 21:09
JTHZZ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:01:
[...]

Een stop van 52 minuten zou nog kunnen als je wat langer door moet laden tot 90%. Dat zou misschien iets efficiënter in 2x20 kunnen maar dan moet dat net passen bij de laadstations. Daarvoor moet je dan echt ABRP gebruiken. Mijn ervaring is eigenlijk best goed met GM.
Heb je al eens geprobeerd om na de planning dat Kia station door een andere te vervangen? Op start navigatie drukken, dan op het routeoverzicht de Kia stop aantikken en op vervangen drukken.
Nee die laatste heb ik nog niet geprobeerd. Straks even doen :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:55
Mga1600 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:39:
[...]

Als ik RA aanschakel in de auto levert dat een positiefverschil in range op van 10 tot 20 km in de voorspelling. Een genoemd bezwaar was dat het niet lekker warm was in de auto met RA aan.
Al met software 2.5.1 en nu ook met 2.6 merk ik dat het met RA aan in de auto en de temperatuur ingesteld op 20 wel gewoon behaaglijk in de auto, zonder ‘koude zones’ die er eerder wel waren. Ook nog geen beslagen ramen gehad. Geen reden (meer) wat mij betreft dus om RA niet gewoon standaard aan te hebben.
\

Ik heb het over de app van je telefoon he. Die range klopt bij mij iig van geen kant met wat de auto zegt als je instapt. En ook al getest, als je instapt verandert ook gelijk de range in de app. Dus zonder ook maar 1mm te rijden.

Ik heb vertrouwens nog steeds last van 'tocht' bij de benen als de RA uit staat. Laatst moest ik weer een langer stuk rijden dan dan komt het toch terug. Op de wat kortere ritten heb ik het niet, maar zit je bijv. een uur in de auto dan voel je het gewoon na een tijdje rijden. Ik hoop dat dat idd straks met de nieuwe update is opgelost.

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 23-02-2023 15:02 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoB
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-06-2023
Lange laadtijd
4v4t4r schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:34:

Je navigeert naar een verre locatie en Google zegt, je red het niet wil je laadstation toevoegen.. en dan 1.5 uur bij een kia laadstation staan.. (is overigens wel 150kw) tuurlijk doe ik dat!
Wat goed. Google geeft nu ook een inschatting van de wachttijd voordat er een laadpaal vrij is. ;)

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• menjo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-06 20:27
Kammika schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:08:
Voor wie de Domoticz Plugin gebruikt:

ik heb nog wat verder geknutseld. Vooral foutafhandeling en logging op orde gemaakt en eea ook netjes gedocumenteerd. Vind 'm eigenlijk wel af zo. Hij draait bij mij als een zonnetje... Ik heb nog wel wat uitdagingen om verdere API's aan de praat te krijgen. Die calls doen het niet zo goed of zijn niet lekker gedocumenteerd. Om niet iedereen hier met die specs te vermoeien. Voor de developers onder ons. Dat staat allemaal op de github pagina. Ik zou wel leuk vinden als nog meer mensen meestoeien om dat opgelost te krijgen. Voel je vrij een PR aan te maken als je kan verbeteren...

Wel waarschuwing voor wie ook via Home Bridge aan Homekit koppelt. Het mooie is dat dit als een zonnetje werkt, dus ik kan gewoon met "he siri open de volvo" en "he siri doe de volvo op slot" de auto open en dicht doen. Maar wat minder mooi is dat Apple in Homekit kennelijk zonder het te melden op moment dat je een slot in homekit (in dit geval het slot van de auto) in homekit toevoegt ook uit zichzelf een "automatisering" aanmaakt dat die van het slot gaat op moment dat je thuis komt.

Heeft Apple bedoeld voor als je je voordeur aan homekit hangt, die automatisch van het slot gaat als je thuis komt.

Vond al gek dat de auto zo vaak ontgrendeld was, maar mijn auto was dankzij Apple die net iets teveel met mij mee dacht zonder me dat te vertellen dus veel te vaak ontgrendeld....

Lang verhaal kort: Als je domoticz installatie aan homekit hangt en je gebruikt deze plugin. Check dan even je automatiseringen die Apple zelf aanmaakt

Last but not least: Moet zeggen dat met Siri je auto bedienen wel heel erg fijn is! ook "he siri, open de volvo" of "he siri doe de volvo op slot" werkt als een zonnetje, maar ook "he siri start de preconditionering" of "he siri stop de preconditionering". Nu nog wachten tot de engine stop/start API ook wordt vrijgegeven voor EV's, dan hebben we ook de DK geïmplementeerd :)
Werkt bij mij ook als een zonnetje!

Jammer dat het opvragen van de status van de climatisation niet in de API zit.

[ Voor 5% gewijzigd door menjo op 23-02-2023 19:03 ]

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• NicoB
flauw grapje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYSTf5Ie8qf1PTVEtKTJx4liPX8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h4bw7ifbB9PkRSZN1Jg2wMuW.png?f=fotoalbum_large

Versie 2.7? Rustig aan jongens! Ik loop inmiddels 5 versies achter.
(Ik zie dat het plaatje lijkt op een fotoshop, maar het is echt een onbewerkte foto. 2.3 werd teruggetrokken voordat ik 'm had geïnstalleerd. 2.4 was niet OTA. Bij 2.5 verschenen hier berichten dat je auto ineens zelf ging rijden en 2.6 was niet OTA. Tot voor kort kreeg ik elke dag de melding dat ie 2.5 wilde installeren, maar die melding komt sinds deze week niet meer.)

Volvo XC40 Recharge Single motor Plus/19" 5-Spaaks Black / Diamond Cut lichtmetalen velgen met Recharge (All-Season) banden in bandenmaat 235/50 R19 voor en 255/45 R19 achter/Januari 2022

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 19:05
Mga1600 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Ik lees dat je ook een gaatje in het aluminium hebt geboord. Dat is niet nodig als je gaatje in de asbak rechtsonderin maakt. Precies zoals dat op Thingiverse staat. Daar rechts zit al een uitsparing in het aluminium. Wel even priegelen om de kabel er doorheen te krijgen en naar voren te leiden. (Ik wil zo weinig mogelijke sporen in de auto nalaten en boren in een ‘vast’ deel stond me daarom een beetje tegen).

Zou kunnen, maar het is een stukje plastic. Als ik ooit e auto verkoop plak ik er wel een zwart stukje tape op ;)

[Zelf gebruik ik de CarPlay functie niet veel maar met deze opstelling is de drempel om het een keertje te gebruiken wel een stuk lager omdat je niet hoeft te knoeien met een los snoertje. Vandaar dat ik dit (gestolen) idee destijds hier postte.
Maar als tweede oplaadmogelijkheid voor de iPhone (dus zonder CarPlay te gebruiken) werkt het ook fijn - mijn vrouw en ik hebben allebei een iPhone en kunnen die nu tegelijkertijd onderweg laden]

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

• Texie
Jammer van de laatste Google maps update.
Ik had voor mijn wintersportvakantie een hand vol Ionity laders als Favoriet opgeslagen via de pc. En paar weken geleden kon je dan een tussenstop selecteren en zag je in de lijst achter de laadstations het verwachte batterij %.
Helaas is die optie verdwenen. In ieder geval sinds deze week ;(

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Gisteren een dagje vrij genomen en de auto meegenomen op een "toeristisch dagje uit". Om deze reden de auto tot 100% opgeladen en aan de stekker voorverwarmd. Mijn bevindingen:
  1. Ik vraag me af of het voorverwarmen de auto zodanig voorverwarmd dat op een dag waarop het gevroren heeft de autoramen laat ontdooien. Bij mijn vorige auto (voorzien van aparte standverwarming) was dit namelijk wel het geval en liet je instappen in een aanmerkelijk warmer interieur.
  2. Het voorverwarmen leidt niet tot een lager verbruik in de eerste kilometers. Doe ik iets fout?
  3. De maximaal af te leggen afstand met een volle accu kwam op 325 km (waarvan er 240 km er echt gereden zijn). Ik heb hierbij niet bespaard door te rijden met minder comfort (een lager klimaattemperatuur of zonder radio). Dat lijkt mij voor de tijd van het jaar een acceptabele afstand. Het openbaar laden (aan een gewone openbare laadpaal of snellader heb ik niet uitgetest en dus weet ik nog steeds niet of mijn pasjes werken, maar dat is iets om een andere keer vast te stellen).
  4. De ACC werkt best wel irritant. De auto reageert schokkerig door tussenvoegende auto's, zeker als het druk op de weg is, zowel als deze op de langst- als ook als deze op de kortst ingestelde afstand tot een voorligger is ingesteld.
  5. Lane assist werkt best wel goed. De auto blijft in het midden van mijn rijstrook. Bij plotselinge bochtjes in de weg heeft het systeem meer moeite (en dus hulp nodig wil je niet in de vangrails eindigen) met soms een schrikreactie van mijn vrouw tot gevolg.
  6. De auto reageert direct op een beweging van het pedaal, wat een heerlijk gevoel geeft.
  7. Mocht het nodig zijn, dan heeft de auto heeft voldoende pk's aan boord voor een kort sprintje. Eerlijk gezegd heb ik een broertje dood aan mensen die met hun dubbele uitlaatjes even willen "voorpiepen". Door de pk's aan boord kun je dat eenvoudig voorkomen.
  8. Soms denkt de auto, rijdend in de ACC-stand, dat je het stuur niet vast hebt, terwijl dat wel het geval is. Het telkens een klein rukje aan het stuur moeten geven op lange rechte stukken maakt dit best wel irritant. Als de weg "bochtig" is, speelt dit veel minder, omdat je dan van nature meer "tegenstuurt".
  9. De autoradio klinkt in tunnels plots veel harder. Ik denk dat dit komt door de signaalsterkte. Geen idee waardoor dit komt en welke instelling ik hiervoor moet aanpassen.
  10. Google Maps werkt goed.
  11. De auto rijdt lekker, maar ik heb de indruk dat ik op langere afstanden toch iets vermoeiender uit de auto stap vergeleken met mijn vorige auto (die was wel een maatje groter -een diesel, full MPV- en die voelde meer aan als een "kilometervreter").
  12. Wanneer je stil staat voor een stoplicht (stadsverkeer) en links en rechts komen fietsers voorbij, dan heeft de auto het "moeilijk" want die blijft je continue waarschuwen voor mogelijke botsingen...
Samengevat: ik vind de auto lekker rijden, maar als Volvo mij benadert, dan heb ik voor hun nog wel wat verbeterpuntjes waar ze aan kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

HenryP schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:49:
Gisteren een dagje vrij genomen en de auto meegenomen op een "toeristisch dagje uit". Om deze reden de auto tot 100% opgeladen en aan de stekker voorverwarmd. Mijn bevindingen:
  1. Ik vraag me af of het voorverwarmen de auto zodanig voorverwarmd dat op een dag waarop het gevroren heeft de autoramen laat ontdooien. Bij mijn vorige auto (voorzien van aparte standverwarming) was dit namelijk wel het geval en liet je instappen in een aanmerkelijk warmer interieur.
  2. Het voorverwarmen leidt niet tot een lager verbruik in de eerste kilometers. Doe ik iets fout?
  3. De maximaal af te leggen afstand met een volle accu kwam op 325 km (waarvan er 240 km er echt gereden zijn). Ik heb hierbij niet bespaard door te rijden met minder comfort (een lager klimaattemperatuur of zonder radio). Dat lijkt mij voor de tijd van het jaar een acceptabele afstand. Het openbaar laden (aan een gewone openbare laadpaal of snellader heb ik niet uitgetest en dus weet ik nog steeds niet of mijn pasjes werken, maar dat is iets om een andere keer vast te stellen).
  4. De ACC werkt best wel irritant. De auto reageert schokkerig door tussenvoegende auto's, zeker als het druk op de weg is, zowel als deze op de langst- als ook als deze op de kortst ingestelde afstand tot een voorligger is ingesteld.
  5. Lane assist werkt best wel goed. De auto blijft in het midden van mijn rijstrook. Bij plotselinge bochtjes in de weg heeft het systeem meer moeite (en dus hulp nodig wil je niet in de vangrails eindigen) met soms een schrikreactie van mijn vrouw tot gevolg.
  6. De auto reageert direct op een beweging van het pedaal, wat een heerlijk gevoel geeft.
  7. Mocht het nodig zijn, dan heeft de auto heeft voldoende pk's aan boord voor een kort sprintje. Eerlijk gezegd heb ik een broertje dood aan mensen die met hun dubbele uitlaatjes even willen "voorpiepen". Door de pk's aan boord kun je dat eenvoudig voorkomen.
  8. Soms denkt de auto, rijdend in de ACC-stand, dat je het stuur niet vast hebt, terwijl dat wel het geval is. Het telkens een klein rukje aan het stuur moeten geven op lange rechte stukken maakt dit best wel irritant. Als de weg "bochtig" is, speelt dit veel minder, omdat je dan van nature meer "tegenstuurt".
  9. De autoradio klinkt in tunnels plots veel harder. Ik denk dat dit komt door de signaalsterkte. Geen idee waardoor dit komt en welke instelling ik hiervoor moet aanpassen.
  11. De auto rijdt lekker, maar ik heb de indruk dat ik op langere afstanden toch iets vermoeiender uit de auto stap vergeleken met mijn vorige auto (die was wel een maatje groter -een diesel, full MPV- en die voelde meer aan als een "kilometervreter").
  12. Wanneer je stil staat voor een stoplicht (stadsverkeer) en links en rechts komen fietsers voorbij, dan heeft de auto het "moeilijk" want die blijft je continue waarschuwen voor mogelijke botsingen...
Samengevat: ik vind de auto lekker rijden, maar als Volvo mij benadert, dan heb ik voor hun nog wel wat verbeterpuntjes waar ze aan kunnen werken.
MBT punt 1: 8 op 9 december heeft het hier snachts geijzeld, ik weet dei datum exact vanwege dat ik op 9 december voor een belangrijke prive gebeurtenis weg moest sochtends, en de auto dus aan een laadpaal stond snachts en op timer werd gepreconditioneerd.

Heerlijk: "Mooge buurman? wat nou dan, krabben? " ... "Mogge buur, nee hakken, het zit er 5 mm dik op en is keihard". je loopt dan naar je Volvo en ja hoor, keurig ontdooid, geen spatje ijs meer op de raamen, lekker warm van binnen en ik kon zo wegrijden :) Vergeet ik voorlopig niet meer dit, gaf me best wel een fijn gevoel :)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:34
Over 1: Er is verschil tussen werken met de timer (dan is de auto hooguit ‘lauw’) en de ‘directe start’ want dan is de auto heerlijk warm en volledig ijsvrij.

Ik meen dat bij de timer de focus op het preconditioneren ligt (accu etc) en bij de directe start op comfort.
Dat klopt eigenlijk wel met mijn waarnemingen: als de auto stijfbevroren is en ik de timer gebruik is hij zoals gezegd wel een beetje opgewarmd maar is het ‘sneeuwvlokjes’ naast de accumeter niet aanwezig, als ik onder dezelfde omstandigheid de directe start gebruik is de boel heerlijk warm maar het sneeuwvlok-symbool vaak nog wel aanwezig. De directe start operatie duurt 30 minuten en de timer operatie minder dan 15 minuten

Bij 4: ik weet niet welke softwareversie je gebruikt maar bij 2.6 werkt acc (ook bij lagere snelheden) soepeler.

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 24-02-2023 10:54 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:52:
Over 1: Er is verschil tussen werken met de timer (dan is de auto hooguit ‘lauw’) en de ‘directe start’ want dan is de auto heerlijk warm en volledig ijsvrij.

Ik meen dat bij de timer de focus op het preconditioneren ligt (accu etc) en bij de directe start op comfort.
Dat klopt eigenlijk wel met mijn waarnemingen: als de auto stijfbevroren is en ik de timer gebruik is hij zoals gezegd wel een beetje opgewarmd maar is het ‘sneeuwvlokjes’ naast de accumeter niet aanwezig, als ik onder dezelfde omstandigheid de directe start gebruik is de boel heerlijk warm maar het sneeuwvlok-symbool vaak nog wel aanwezig. De directe start operatie duurt 30 minuten en de timer operatie minder dan 15 minuten

Bij 4: ik weet niet welke softwareversie je gebruikt maar bij 2.6 werkt acc (ook bij lagere snelheden) soepeler.
Ik heb de indruk dat de timer dynamisch acteert. Lauw klopt als het buiten boven 5 graden is globaal gezegd.
Maar daaronder merk ik wel degelijk (helemaal als het licht vriest wat al 4 keer is voorgekomen deze sneeuw en ijsloze winter) dat ook op de timer de binnenboel lekker voorverwarmd is.
Dan is het sneeuwvlok symbool ook weg,

behalve als je met de hand voorverwarmd. Die is stabiel: binnenboel voorverwarmd en lekker op temparatuur, accu vermoedelijk wat minder of niet. Ongeacht welke temperatuur buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Ik heb nog versie 2.5.1 op de auto zitten. Ik check regelmatig of er al een update via de Air binnenkomt, maar dat is tot op heden nog niet het geval. Misschien in week 10.... Ik hoop dat ACC bij versie 2.6 fijner werkt, want met gebruik van 2.5 werkt die op drukke rijkswegen niet zo fijn.

Het was gisteren inderdaad boven de 5 graden en ik heb de App gebruikt om de boel voor te verwarmen. Het hoofddoel was de accu zodanig voor te verwarmen dat het verbruik minder werd en de actieradius groter. Ik heb nog even gezocht in het menu in de auto, maar kon daar die optie niet zo snel vinden. De timer in de App gaf wel aan dat hij 30 minuten nodig had om de auto op temperatuur te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 23:13
HenryP schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:49:
Wow wat een lijst. Hier zijn mijn ervarignen
1. met interieurverwarming vanuit de app wordt de auto veel warmer dan op de timer.
2. Geen idee. wat ik doe voor maximum effect is dat beetje hoodreken en dan de laadtimer zet zodat de auto precies op 100% staat als ik vertrek (dan is accu ook voorverwamrd en staan die niet te lang op 100%) en dan voorverwarming in app aanzet zodat de auto lekker comfortabel is
3. 325 is een mooie afstand bij deze temperatuur.. is denk ik wat je max kan verwachten
4. Is het meest schokkerig bij 1 streepje is mijn ervaring. Met 2 streepjes gaat het een stuk beter
5. yep
6. yep
7. yep. Heel grappig idd die ICE mercedessen en bmw's die er niet meer tussenkomen
8. yep, maar went wel. Ik laat zelf altijd 1 hand op het stuur rusten (in mijn geval linkerkant), dan krijgt die net wat tegendruk en krijg je die irritante piep niet. Gewoon voor de fun (vind het te gevaalrijk om structureel te doen): Een klein gewichtje aan stuur hangen en de piep is weg ;-)
9. komt omdat die van dab naar fm terugschakelt ivm slechtere ontvangst. ik heb geen dab en vind sowieso (dwz ervaring vorige auto) tunein en openradio beter klinken, en dan heb je hier geen last van
10 . meestal, maar soms heel irritant. Is 1 in 1 jaar wel stukken beter geworden (en met de aangekondigde features is het vooruitzicht goed)
11. ik vind deze juist veel relaxter (maar mijn vorige was ook uit lagere prijsklasse)
12. Yep. En nog irrianter: Als je in der herst achteruit rijdt en de wind laat wat blaadjes achter je auto langsvliegen heb je zelf een ingreep..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:44
Ondertussen staat er bij mij na bezoek aan dealer ook 2.7 op.
Ik had een tikkeltje hoop dat "Verhoogde beschikbaarheid van de rijondersteuning" te maken ging hebben met de knoppen links op het stuur dus bij het wegrijden maar meteen ingedrukt.. en... ze doen nog steeds niets..

[ Voor 3% gewijzigd door nujtrug op 24-02-2023 13:19 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse_s93
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:46
Ik had een vraagje: Heeft iemand geprobeerd de verlichting aan de onderkant van de voordeuren te vervangen voor verlichting met projectie? Ik had namelijk deze lampjes besteld: (https://nl.aliexpress.com...VJRO&gatewayAdapt=glo2nld)

Het demonteren is zeer eenvoudig. Met een kleine platte schroevendraaien wip je hem zo los, maar de bedrading is zo kort dat ik hem niet durf los te koppelen. Ik heb het idee dat de bedrading na het los koppelen weg springt de deurbekleding in. Het lampje komt er net uit, maar dat is alle speling die je hebt. Ik ben heel benieuwd of dit iemand wel is gelukt en zo ja, hoe? :)

Ps. het gaat dus niet om de verlichting in de deurgrepen, maar aan de onderzijde van de voorportieren. Aan de achterzijde zitten ze er bij ons niet in.

[ Voor 9% gewijzigd door jesse_s93 op 24-02-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2024
jesse_s93 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:41:
Ik had een vraagje: Heeft iemand geprobeerd de verlichting aan de onderkant van de voordeuren te vervangen voor verlichting met projectie? Ik had namelijk deze lampjes besteld: (https://nl.aliexpress.com...VJRO&gatewayAdapt=glo2nld)

Het demonteren is zeer eenvoudig. Met een kleine platte schroevendraaien wip je hem zo los, maar de bedrading is zo kort dat ik hem niet durf los te koppelen. Ik heb het idee dat de bedrading na het los koppelen weg springt de deurbekleding in. Het lampje komt er net uit, maar dat is alle speling die je hebt. Ik ben heel benieuwd of dit iemand wel is gelukt en zo ja, hoe? :)

Ps. het gaat dus niet om de verlichting in de deurgrepen, maar aan de onderzijde van de voorportieren. Aan de achterzijde zitten ze er bij ons niet in.
Maak de bedrading vadt aan een koordje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:38:
Ondertussen staat er bij mij ook 2.7 op.
Ik had een tikkeltje hoop dat "Verhoogde beschikbaarheid van de rijondersteuning" te maken ging hebben met de knoppen links op het stuur dus bij het wegrijden maar meteen ingedrukt.. en... ze doen nog steeds niets..
OTA of Dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

OTA dus nog even wachten vrees ik.. week of 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse_s93
AndreBos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:02:
[...]

Maak de bedrading vadt aan een koordje…
Dat zou inderdaad een oplossing zijn voor het wegschieten van de bekabeling. Ik vraag me dan nog wel af of en hoe iemand het gelukt is om de bekabeling los te maken. Aangezien de verlichting (aangesloten) nauwelijks uit de behuizing komt, kun je ook niet goed bij de stekker en de ontgrendeling.

Daarnaast, deze projectors zullen op één manier zijn gemaakt (verwacht ik). Om de projectie dan recht te hebben zal één zijde andersom gemonteerd moeten worden. Dat zou in dit geval helemaal niet gaan. Ik ben dus nog steeds benieuwd of iemand dit gedaan heeft en hoe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
nujtrug schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:38:
Ondertussen staat er bij mij na bezoek aan dealer ook 2.7 op.
Ik heb horen fluisteren dat dat bewuste knopje en enkele andere wijzigingen qua timing samen gaan vallen met de uitrol van de eerste auto’s van my24. En dat was in mei toch meen ik? Driving Journal zou over een week of 2 actief zijn, YouTube en Waze in Q2 volgens dezelfde fluisteraar.

[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 24-02-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:54
Ik rij nu een Tesla Model 3 die ik graag wil ruilen voor iets met een trekhaak. Krijg nu een XC40 P8 aangeboden in Glacier Silver. Bouwjaar 2020. Zijn er nog aandachtpunten bij het 2020 model waar ik rekening mee moet houden? Ze krijgen tegenwoordig OTA-updates toch?
En de app e.d, werkt dat inmiddels wat? Ik ben gewend (bij 'mijn' Tesla) dat ik op afstand de auto kan voorverwarmen, openen, zien waar die is etc. Hoe zit dat nu bij de Volvo's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Eddos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:48:
Ik rij nu een Tesla Model 3 die ik graag wil ruilen voor iets met een trekhaak. Krijg nu een XC40 P8 aangeboden in Glacier Silver. Bouwjaar 2020. Zijn er nog aandachtpunten bij het 2020 model waar ik rekening mee moet houden? Ze krijgen tegenwoordig OTA-updates toch?
En de app e.d, werkt dat inmiddels wat? Ik ben gewend (bij 'mijn' Tesla) dat ik op afstand de auto kan voorverwarmen, openen, zien waar die is etc. Hoe zit dat nu bij de Volvo's?
Die functies zie je ook in de Volvo app. En ja, qua software wordt hij OTA bijgewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:48:
[...]

Ik heb horen fluisteren dat dat bewuste knopje en enkele andere wijzigingen qua timing samen gaan vallen met de uitrol van de eerste auto’s van my24. En dat was in mei toch meen ik? Driving Journal zou over een week of 2 actief zijn, YouTube en Waze in Q2 volgens dezelfde fluisteraar.
Werd er nog een jaartal gefluisterd 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Laatst online: 22-04 20:42
Mga1600 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:48:
[...]

Klopt, de template voor de my24 modellen in de fabriek(en) gaat vanaf week 10 gebruikt worden is mij ingefluisterd, eerste leveringen zouden dan vanaf eind mei gedaan worden. Mijn dealer gaf aan dat de mijne (besteld eind december), vanwege de vele bestellingen, eind juni/begin juli geleverd zou moeten zijn. Valt gelukkig nog mee, een collega van mij zit nog steeds op zijn ID.4 te wachten die in oktober 2022 geleverd zou worden 8)7

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DPPSchoenmaker schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 00:12:
[...]

Klopt, de template voor de my24 modellen in de fabriek(en) gaat vanaf week 10 gebruikt worden is mij ingefluisterd, eerste leveringen zouden dan vanaf eind mei gedaan worden.

[...]
Week 10 (vanaf 6 maart)? Eerder was sprake van week 17 (vanaf 24 april) waarin de productiefaciliteiten zouden worden omgebouwd naar MY 2024.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crystal White
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:53

Crystal White

P8 21” model “23

Dat zou inderdaad een oplossing zijn voor het wegschieten van de bekabeling. Ik vraag me dan nog wel af of en hoe iemand het gelukt is om de bekabeling los te maken. Aangezien de verlichting (aangesloten) nauwelijks uit de behuizing komt, kun je ook niet goed bij de stekker en de ontgrendeling.

Daarnaast, deze projectors zullen op één manier zijn gemaakt (verwacht ik). Om de projectie dan recht te hebben zal één zijde andersom gemonteerd moeten worden. Dat zou in dit geval helemaal niet gaan. Ik ben dus nog steeds benieuwd of iemand dit gedaan heeft en hoe :)

Ik heb deze lampjes gemonteerd in xc40 model23 ziet toch wel mooi uit s avond bij open van de deur ik heb de deurpanelen even los/ eraf gehaald het draadje is inderdaad te kort
Er zit verschil tussen l en r ( staat ook een r en l op ) de persoon die ze inklaar zet weet niet wat doet denk ik bij mijn andere xc40 heb ik de lampjes open moeten maken en ze om moeten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Eddos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:48:
Dan heb je de beste versie van de xc40. Range wel wat beperkt in de winter.

Volgestopt met opties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sten2017 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Dan heb je de beste versie van de xc40. Range wel wat beperkt in de winter.

Volgestopt met opties?
Ik denk dat sowieso de range iemand die vanuit een Tesla komt best wel kan tegenvallen bij een XC40, p8 of p6 maakt dan niet uit.
Dat is het enige waarin ik Tesla beter vind dan een XC40 (en dat is absoluut onvoldoende om het overwicht van de XC40 op Tesla voor mij teniet te doen ook, dat terzijde 8) )

Range vind ik toch, nu ik bijna 8000 km EV heb gereden, iets subjectiefs.
ergens tussen 300 en 400 km, vanuit mijn woonplaats is Maastricht het meest ver (240 km), Vlissingen zit in dezelfde afstand. Delfzeil met 230 km is de andere kant op het meest ver weg liggend.
Alle overige loctaies zijn dichterbij dan dat.

Alles dus op 1 lading haalbaar, en 95% staat er op de bestemming al weer een laadpaal, en doorgaans ben ik tussen 4 en 8 uur bij een klant bezig met zijn vastgoed documentaties en installaties van allerlei pluimage.

Die enkele keer dat ik eerder weg ben of dat er geen laadpaal aanwezig is, is een snellader het antwoord. Kost me tussen 15 en 25 minuten afhankelijk van hoever ik nog moet. In die tijd zit ik dan mails te beantwoorden (laptop via hotspot op GSM).

Oftewel: het maakt mij eigenlijk niet zoveel meer uit of ik nu 300 of 600 km ver op een lading kom, hooguit scheelt het in een enkel geval een stop van gemiddeld 20 minuten waarvan ik toch 80% van de tijd nuttig besteed waardoor ik thuis weer minder tijd kwijt ben na thuiskomst.

Wanneer maakt het wel uit: Vakantie. Met caravan, ik ga uit van 150-180 km op een lading in dat geval, en dat is dan kwestie van meer reistijd inplannen. Komende zomer ga ik meemaken hoeveel ik echt met die caravan op 1 lading ga halen, en ik heb nu al zoiets van dan ga ik gewoon lekker wat eerder weg en neem die tijd gewoon. Veel eraan veranderen doe ik toch niet, de EV is verplicht zolang ik lease en de keuze is nu eenmaal de XC40, omdat die 99% van het jaar meer dan voldoet. Dan ga ik die ene % per jaar maar voor,lief nemen en me aanpassen daarop. Ik rij relaxed !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De XC40 doet het gewoon dramatisch (of beter gezegd, de auto is er niet voor gebouwd) in de herfst/winter periode. Als het een beetje kouder wordt zie je het fors afnemen. Geen idee hoe dat overigens bij andere auto's zit.

Laatste paar weken was het wat mooier weer, regelmatig dagen boven de 10 graden. Dan zat ik voor mijn doen vrij aardig met opeens 23-24KwH en zou 300km wel moeten lukken. Maar de afgelopen 2 dagen was het weer een stuk kouder, dan hang ik gelijk weer tegen de 30kWh aan. Vanmiddag nog geladen tot 100%: verwachte actieradius 250km. En nee, er hangt geen caravan achter oOo

Maargoed, als het straks weer structureel boven de 10 graden wordt (en helemaal 15-20 graden) dan zal ik ook wel weer langzaam naar bijv. 330km kruipen. Hoop ik dan maar ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 26-02-2023 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-06 23:15
Zal vandaag verslag doen, vanuit Vught naar Enschede via station Apeldoorn en weer terug.
Geladen tot 100% en staat nu aan de paal handmatig aangezet te verwarmen half uur.
Gaan om 10:00 rijden.

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
Juancho schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:16:
De XC40 doet het gewoon dramatisch (of beter gezegd, de auto is er niet voor gebouwd) in de herfst/winter periode. Als het een beetje kouder wordt zie je het fors afnemen. Geen idee hoe dat overigens bij andere auto's zit....
Dat is niet een eigenschap van de auto, maar een eigenschap van de accu.

Ik maak zelf al jaren gebruik van een elektrische fiets- en de laatste vier jaar gebruik van een speed pedelec om naar- en van het werk te komen. De afstand die ik met een volle accu kan afleggen neemt (net als bij de accu van een auto) dramatisch af als de temperatuur flink lager wordt. Voor fietsers is dit een veel groter probleem dan voor automobilisten, want probeer jij maar eens een laadstation te vinden waar je je fietsaccu kunt opladen. Als je al een stopcontact vind, had je wel je eigen lader mee moeten nemen omdat in de fietswereld vooralsnog geen standaard voor opladers en connectoren is gedefinieerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Omdat we het toch weer over range en zo gaan hebben, mij viel het gisteren positief mee. ‘S ochtends in de kou vertrokken met 100% voor rit 120km. ‘S avonds laat in de vorst weer terug. Iets meer dan 240km gereden met accu eindstand op 32% dus 68% verbruikt. Omgerekend zou dat ruim 350km zijn geweest op volle accu. En dat met die kou, stemt positief.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Ik verwacht vandaag ook zo'n 300km weg te tikken op de teller. Ik ben de auto dan ook maar voor de volle 100% aan het opladen. Ik verwacht de rit zonder een tussenlading te kunnen doen, ik houd jullie eind van de dag op de hoogte. Oh ja, ik wil het wel lekker comfortabel hebben in de auto, dus op de omgevingstemperatuur en het muziekje ga ik niet bezuinigen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 22:54
Juancho schreef op zondag 26 februari 2023 @ 00:16:
De XC40 doet het gewoon dramatisch (of beter gezegd, de auto is er niet voor gebouwd) in de herfst/winter periode. Als het een beetje kouder wordt zie je het fors afnemen. Geen idee hoe dat overigens bij andere auto's zit.

Laatste paar weken was het wat mooier weer, regelmatig dagen boven de 10 graden. Dan zat ik voor mijn doen vrij aardig met opeens 23-24KwH en zou 300km wel moeten lukken. Maar de afgelopen 2 dagen was het weer een stuk kouder, dan hang ik gelijk weer tegen de 30kWh aan. Vanmiddag nog geladen tot 100%: verwachte actieradius 250km. En nee, er hangt geen caravan achter oOo

Maargoed, als het straks weer structureel boven de 10 graden wordt (en helemaal 15-20 graden) dan zal ik ook wel weer langzaam naar bijv. 330km kruipen. Hoop ik dan maar ;)
Alle EV's hebben last van het winterweer. Onze Corsa-E deed afgelopen zomer gemiddeld 15,2kWh/100km en deze winter 18,3kWh/100km. Als het echt koud wordt zit je makkelijk op 20-21kWh/100km gemiddeld. En dan reken ik nog niet mee dat hij gedurende 20 weken 3-4 keer per week voorverwarmd a 1,5-2,0kWh per keer. Dat zou het gemiddelde nog verder ophogen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Nu we het inderdaad WEER over de range hebben en wij vrijdag zijn teruggekomen vd wintersport, het volgende: in mijn post van een week geleden haalden wij bij een gemiddelde snelheid van 105 km/u op de acc een verbruik van 18,9 kWh/100km. Op de terugweg hebben we met het verkeer meegereden, dus tussen de 120-125km/u op de acc, zelfs stukken 140+. Verbruik 22,9 kWh/100km (bij een temperatuur tussen 6-10 graden). Ik had me we wederom goed voorbereid met de laadpalen. We durfden het aan om de accu tot 10% leeg te rijden (want dan laad de c40 gelijk met 135kw tot circa 45%, daarna een aflopende curve met resp 105, 85 en 65kw tot 85% soc). Dus telkens tot 85-90% volgeladen bij resp. Ionity, Aral pulse en EnBW. Dit resulteerde dus in drie laadstops over een afstand van 875km. We zijn om 7.45u vertrokken en waren om 17.50u thuis. Mijn ouders zijn op hetzelfde tijdstip vertrokken en waren een kwartier eerder thuis. Wij hadden NAUWELIJKS file.

Voor wie in de toekomst dezelfde reis wil maken heb ik een mooie spreadsheet beschikbaar, die is overigens gebaseerd op 5 laadstops + een overnachting iets boven Nürnberg (route A3, A9 en A99 richting Kufstein en A8 richting Rosenheim). Stuur me even een PB bij interesse.

[ Voor 10% gewijzigd door Bartelomeus op 26-02-2023 12:25 ]

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het ging mij om de lompe stijl wagen icm koud weer. Dat elke EV nadelen ervaart van kouder weer is me bekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:19

Rianata

Have you played Atari today?

Ik herhaal nog maar eens:

Wanneer er verbruikscijfers worden gedeeld, maar op geen enkele manier is vermeld om welk type Volvo het gaat, welk soort banden eronder gemonteerd zijn, etc. is het echt onzinnig. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen ondertussen van alle andere rijders hier uit het hoofd weet welk type de ander rijdt en hoe die uitgerust is.

Oftewel: vermeldt in jouw onderschrift het type en uitrusting van jouw Volvo of begin jouw verbruiksbericht met deze info, anders is het onzinnig en onmogelijk om onderling te vergelijken en dat voorkomt onnodige vragen.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Verbruik.. als je er echt om geeft doe je er wat aan... wil je minder verbruik... verwarming uit.. 19 inch banden ipv 20. Pas je rijstijl aan. Hang achter een vrachtwagen en trek op als of je 80pk hebt. Radio uit en alleen in de auto je familie gaat maar met de trein.. geen volle kofferbak en voor de rit nog even alles in het toilet gooien zodat je het minimale meesleept. Als t kan je schoenen thuis laten en een jogging broek ipv een zware spijker broek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-06 12:34
Rianata schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:29:

Wanneer er verbruikscijfers worden gedeeld, maar op geen enkele manier is vermeld om welk type Volvo het gaat, welk soort banden eronder gemonteerd zijn, etc. is het echt onzinnig. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen ondertussen van alle andere rijders hier uit het hoofd weet welk type de ander rijdt en hoe die uitgerust is.

Oftewel: vermeldt in jouw onderschrift het type en uitrusting van jouw Volvo of begin jouw verbruiksbericht met deze info, anders is het onzinnig en onmogelijk om onderling te vergelijken en dat voorkomt onnodige vragen.
De belangrijkste nog vergeten: welke snelheid houdt de bestuurder aan.
Remember: verbruik/km gaat kwadratisch met de snelheid:
110km/u is 21% meer verbruik dan 100km/u
120km/u is 19% meer verbruik dan 110 km of, 44% meer dan 100km/u
130km/u is 17% meer verbruik dan 120km of, 40% meer dan 110km/u of 69% meer dan 100km/u

Dit is enkel rekening houdend met lucht/rol-weerstand. Het verbruik aan verwarming/koeling gaat lager worden met hogere snelheid, omdat minder lang moet worden verwarmd/gekoeld. Maar snelheid blijft veruit de meest bepalende factor in het verbruik.

[ Voor 21% gewijzigd door madhondt op 26-02-2023 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
madhondt schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:40:
[...]

De belangrijkste nog vergeten: welke snelheid houdt de bestuurder aan.
Remember: verbruik/km gaat kwadratisch met de snelheid:
110km/u is 21% meer verbruik dan 100km/u
120km/u is 19% meer verbruik dan 110 km of, 44% meer dan 100km/u
130km/u is 17% meer verbruik dan 120km of, 40% meer dan 110km/u of 69% meer dan 100km/u

Dit is enkel rekening houdend met lucht/rol-weerstand. Het verbruik aan verwarming/koeling gaat lager worden met hogere snelheid, omdat minder lang moet worden verwarmd/gekoeld. Maar snelheid blijft veruit de meest bepalende factor in het verbruik.
Dit lees ik vaker maar ik vind juist dat het verschil meevalt als ik 120 rijd ipv 105/110.al zal dat eerder komen omdat mijn overall verbruik al hoog ligt 😂. Maaar het komt zeker niet overeen met de cijfers hierboven... 🤔🙄

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 26-02-2023 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 22:25

Of gewoon niet meer over gebruikscijfers hebben.
Zo ontzettend veel parameters die van invloed zijn.
Gewoon genieten zou ik zeggen. En soms laden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 15:14
Wolfs XC schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:51:
Van de week onze auto op de brug gehad bij de dealer ivm een rammel bij het op/af rijden van drempels. Blijken de veerpootlagers speling te hebben. Het rammelen begon na 2500km! Ook al iemand gesproken waarbij dit gerammel na 800km al op trad.
Het euvel is bekend bij Volvo en er komt een verbeterde versie van de veerpootlagers aan is mij verteld.
Heeft iemand hier dit ook al meegemaakt?
Ik denk dat wij hetzelfde probleem hebben, mijn vrouw kwam net thuis en vroeg of ik even mee wilde rijden omdat ze een vreemd geluid bij de wielen hoorde.
Even samen een testritje gemaakt en gecontroleerd of er niets aan de ophanging van de wielen hing dat er niet hoorde maar ik hoorde ook een rammel in de rechter voorkant van de auto ergens vanaf de wielophanging.
Bij kmstand 2482.
Heb jij al meer informatie of die verbeterde versie al beschikbaar is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Texie
Vrijdag voor het eerst met de Volvo P8 op wintersport gegaan naar Oostenrijk. Ik zag er wat tegenop, want ABRP gaf 9 stops aan. Als voorbereiding had ik met ABRP wel de route gepland en deze ook gereden. Ik had alle Ionity en andere snelladersladers opgeslagen met een ‘ster’ in Google maps. Vrouw en dochters goed voorbereid dat het ongeveer 12,5 uur zou duren.
Om 3:45 uur vertrokken zodat we op tijd in Ischgl zouden aankomen.
Uiteindelijk heb ik alle stops bij Ionity gedaan. Gelukkig maar 5 keer. In precies 12,5 uur waren we op bestemming.
Het laden ging meestal goed. Bij Bruchsal West had ik wat problemen en bleef hij maar FOUT aangeven. Ik kreeg zelfs de stekker er niet meer uit. Na een kwartier proberen kreeg ik hem los. Paar keer de auto op slot gedaan en weer open.
Vervolgens ik de stekker erin houden en mijn dochter het pasje ertegen aan en ven vastgehouden. Toen ging het goed.
De rest van de reis geen problemen gehad. Ik heb elke keer de volgende laad plek als tussenstop erin gezet en ik wilde niet onder de 10% aankomen. Als ik hierboven zat, ben ik harder dan 130 gaan rijden. Dit werkte erg goed en wat lekker om even 150-160 km/u te rijden.
Ons appartement lag op een berg. Wat een genot om met de P8 naar boven te rijden. Je hoort niet, je merkt niets
Het verbruik vond ik erg meevallen. Zie hieronder. Als de terugreis ook zo gaat, dan ben ik een gelukkig mens ;).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dC9EQzqRvEp-7g2oAVIbGOiA1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wycSM7wpCOgyHSUH5BlMdCpl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Veromor schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:39:
Verbruik.. als je er echt om geeft doe je er wat aan... wil je minder verbruik... verwarming uit.. 19 inch banden ipv 20. Pas je rijstijl aan. Hang achter een vrachtwagen en trek op als of je 80pk hebt. Radio uit en alleen in de auto je familie gaat maar met de trein.. geen volle kofferbak en voor de rit nog even alles in het toilet gooien zodat je het minimale meesleept. Als t kan je schoenen thuis laten en een jogging broek ipv een zware spijker broek.
_/-\o_

Maar volgens mij ging het daar niet om, er was iemand die vroeg als hij van een Tesla op een XC40 wil overstappen, waar hij dan op moet rekenen/rekening mee moet houden.

Naast een antwoord dat de updates bij de XC40 OTA komen, was er ook reactie dat de actieradius lager is dan een tesla.

Daarop reageerde ik dat daarin wat mijn betreft wellicht het enige negatieve tov een Tesla in de XC40 zit (software issues heb ik zelf niet gehad nog). Maar dat ik die range juist wat onzinnig vind om daar een auto op te kopen.
Uiteraard speelt het wel mee, maar de range van de XC40 voldoet bij mijn situatie prima. En ik gaf aan dat ik het steeds makkelijker vind om domweg te rijden en niet steeds bezig te zijn met ojee de accu.
Helemaal niet meer, ik vind het prima zoals het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-06 12:34
Juancho schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:34:
[...]
Dit lees ik vaker maar ik vind juist dat het verschil meevalt als ik 120 rijd ipv 105/110.al zal dat eerder komen omdat mijn overall verbruik al hoog ligt 😂. Maaar het komt zeker niet overeen met de cijfers hierboven... 🤔🙄
Ik denk dat je de vergelijking toch eens ten grondig en langdurig moet doen. Rij eens een halve maand max 105, zoals verschillenden hier doen, en evalueer dan eens opnieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartelomeus

Ik voel me aangesproken, maar heb al in eerdere berichten vermeld dat ik een c40 p6 rijdt met 19inch Pirelli scorpion elect winterbanden. Wel opletten hè ;)

Wat ik heb gepoogd uit te leggen is dat je geen laadstress hoeft te hebben en dat je gewoon lekker door kan rijden zonder echt naar het verbruik te kijken!

[ Voor 8% gewijzigd door Bartelomeus op 26-02-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
HenryP schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:34:
Ik verwacht vandaag ook zo'n 300km weg te tikken op de teller. Ik ben de auto dan ook maar voor de volle 100% aan het opladen. Ik verwacht de rit zonder een tussenlading te kunnen doen, ik houd jullie eind van de dag op de hoogte. Oh ja, ik wil het wel lekker comfortabel hebben in de auto, dus op de omgevingstemperatuur en het muziekje ga ik niet bezuinigen. :)
Nou, hier komt tie dan….

Vandaag 308 km weggereden. Vanwege de strakke wind tegen op de heenweg, bereikte ik de locatie met nog slechts 44% acculading. De terugweg kon dus niet zonder bijladen worden afgelegd. Een beetje jammer. De wetten die gelden bij mijn elektrische fiets, lijken hier ook te gelden. Een strakke wind in de rug levert je geen noemenswaardig accu-voordeel op.

Omdat ik het opladen zo had gepland dat we weg zouden rijden als de accu bijna vol was, ging ik er vanuit dat de warmtepomp of de opgewarmde accu (door het laden) zijn werk zou doen voor een lager verbruik in de eerste kilometers. Helaas, ik heb daar niet veel van gemerkt. Het verbruik in de eerste kilometers lag vér boven de 25 kWh/100 km.

Wellicht nog vermeldenswaard: het is een XC4 P8 van januari 2023, voorzien van 19 inch All Seasons banden (Michelin), we zaten met 4 volwassenen (3 vrouwen en ikzelf) in de auto en het was rond de 6 graden Celsius. De wind kwam met zo’n 18-22 km/uur vanuit het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
HenryP schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:23:
[...]

Nou, hier komt tie dan….

Vandaag 308 km weggereden. Vanwege de strakke wind tegen op de heenweg, bereikte ik de locatie met nog slechts 44% acculading. De terugweg kon dus niet zonder bijladen worden afgelegd. Een beetje jammer. De wetten die gelden bij mijn elektrische fiets, lijken hier ook te gelden. Een strakke wind in de rug levert je geen noemenswaardig accu-voordeel op.

Omdat ik het opladen zo had gepland dat we weg zouden rijden als de accu bijna vol was, ging ik er vanuit dat de warmtepomp of de opgewarmde accu (door het laden) zijn werk zou doen voor een lager verbruik in de eerste kilometers. Helaas, ik heb daar niet veel van gemerkt. Het verbruik in de eerste kilometers lag vér boven de 25 kWh/100 km.

Wellicht nog vermeldenswaard: het is een XC4 P8 van januari 2023, voorzien van 19 inch All Seasons banden (Michelin), we zaten met 4 volwassenen (3 vrouwen en ikzelf) in de auto en het was rond de 6 graden Celsius. De wind kwam met zo’n 18-22 km/uur vanuit het noorden.
Niet zo gek dan toch? Wind, redelijk lage temperatuur, 4 passagiers, dan haal je nog een hele mooie afstand dus. Ligt ook grotendeels aan hoe hard je rijdt.

Wellicht handig om volgende keer te pre conditioneren, zo ontzie je de accu om de gewenste temperatuur te bereiken in de eerste kilometers, dus lager energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfs XC
  • Laatst online: 16-04-2024
Lempke schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:44:
[...]

Heb jij al meer informatie of die verbeterde versie al beschikbaar is?
Nee nog niet. Zal deze week eens gaan polsen bij de dealer.

Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@ferrie99 Dank voor de tip. Kun je me uitleggen hoe ik de auto moet preconditioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
HenryP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 07:23:
@ferrie99 Dank voor de tip. Kun je me uitleggen hoe ik de auto moet preconditioneren?
Meer info kan je in handleiding vinden.

Basically
- via Volvo On Call app bij klimaat op 'Starten' duwen en dan duurt het een half uurtje
- via timers ingesteld in auto of via app (ook bij klimaat) en dan duurt het een kwartiertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Thanks. Ik heb beide opties geprobeerd, maar het effect vond ik tegenvallen, vandaar dat ik de vraag toch maar heb gesteld. Zo net dus een kort ritje van een paar kilometer gemaakt waarbij ik de auto had voorgeconditioneerd. Het verbruik begon met 1xx kWh/100 km en nam af naar 33 kWh /100 km. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik veel sneller op de 25 kWh/100 km zou zitten. Zit ik fout met mijn verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Waterblok schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:52:
Zal vandaag verslag doen, vanuit Vught naar Enschede via station Apeldoorn en weer terug.
Geladen tot 100% en staat nu aan de paal handmatig aangezet te verwarmen half uur.
Gaan om 10:00 rijden.
Dus via Apeldoorn station aangekomen in Enschede met 39%, 163 km gem 27,0 kWh met snelheid 109 km op ACC. 2-3 gr C
Terugweg stout geweest want wilde een trein in Apeldoorn halen en daar aangekomen met 3%,gem 32 kWh in 69,9 km gem snelheid 92 km/h. Snelheid teruggenomen naar wettelijke waarden om het te halen.
Naar Shellrecharge 1,5 km van station Apeldoorn.... Oeps 1,02€ per kWh....Geladen tot 48% en thuis aangekomen met 15% hele terug weg 168,8 km, 27,9 kWh gem verbruik 97 km/h gem.
Van Apeldoorn 109 op ACC half uur en tweede half uur 129 op ACC.

De laatste 3278 km was mijn verbruik 26,9 kWh daar zit ook een reis naar wintersport in Frankrijk bij. (2000 km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-06 11:09
HenryP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:53:
Thanks. Ik heb beide opties geprobeerd, maar het effect vond ik tegenvallen, vandaar dat ik de vraag toch maar heb gesteld. Zo net dus een kort ritje van een paar kilometer gemaakt waarbij ik de auto had voorgeconditioneerd. Het verbruik begon met 1xx kWh/100 km en nam af naar 33 kWh /100 km. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik veel sneller op de 25 kWh/100 km zou zitten. Zit ik fout met mijn verwachting?
Preconditioning van de accu werkt alleen als de auto is aangesloten op een laadpaal en het percentage is ingesteld op 90 of 100%. Als de auto niet is aangesloten op een laadpaal, dan wordt alleen het interieur verwarmd (of gekoeld in de zomer).

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@Waterblok €1,02 per kWh, dat is nog eens stevig aan de prijs!

@Venomer Ik had mijn auto gisteren op 100% en vandaag op 90% opgeladen en aangesloten op de laadpaal. Ik zal het binnenkort nog eens proberen. Ik ben wel benieuwd welk verbruik jullie realiseren op de eerste kilometers nadat jullie je auto hebt voorgeconditioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:20
Waterblok schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:11:
[...]

Dus via Apeldoorn station aangekomen in Enschede met 39%, 163 km gem 27,0 kWh met snelheid 109 km op ACC. 2-3 gr C
Terugweg stout geweest want wilde een trein in Apeldoorn halen en daar aangekomen met 3%,gem 32 kWh in 69,9 km gem snelheid 92 km/h. Snelheid teruggenomen naar wettelijke waarden om het te halen.
Naar Shellrecharge 1,5 km van station Apeldoorn.... Oeps 1,02€ per kWh....Geladen tot 48% en thuis aangekomen met 15% hele terug weg 168,8 km, 27,9 kWh gem verbruik 97 km/h gem.
Van Apeldoorn 109 op ACC half uur en tweede half uur 129 op ACC.

De laatste 3278 km was mijn verbruik 26,9 kWh daar zit ook een reis naar wintersport in Frankrijk bij. (2000 km)
Oeps, dat is een heel fors verbruik! Je moet wel "heel stout" zijn geweest, hoewel dit wat moeilijk te bekijken is.
Zoals al vaak gevraagd is, pas nog door Rianata, meld svp bij verbruikswaardes P8 of P6 en 19/20" banden. Je kan niet verwachten dat we dit van iedereen kunnen onthouden.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
madhondt schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Ik denk dat je de vergelijking toch eens ten grondig en langdurig moet doen. Rij eens een halve maand max 105, zoals verschillenden hier doen, en evalueer dan eens opnieuw.
Je kan toch "live" je verbruik volgen via de RA app? Dus wat je verbruik is als je 100 rijdt, 105, 110 of 120 of zelfs 140. Over een rit van bijv. ruim een uur valt me het dus juist tegen hoeveel hoger het verbruik is als ik van 105/110 naar 130km/h ga.

Wij hebben namelijk best vaak van dat soort ritjes waarbij je de heenweg 105/110 rijdt en terug is het na 19:00 uur dus dan is het vaak 120/130 indien mogelijk qua verkeer.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 27-02-2023 11:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTHZZ
Laat het maar snel weer lente en zomer worden, dan kunnen we het hier weer over alle andere dingen hebben dan verbruik. Toch jammer, die herhaling van zetten iedere winter over iets waar je maar bar weinig aan kunt veranderen. Conclusie: een XC40 is geen zuinigheidswonder en het verbruik is van zoveel factoren afhankelijk dat het moeilijk te verklaren is waarom/wanneer hoog-laag-normaal.
En dooooor :w

[ Voor 40% gewijzigd door JTHZZ op 27-02-2023 11:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
Is het heel raar als ik zeg dat we dat, als notabene WEL xc/C40 rijders, toch lekker zelf mogen weten hier? Wordt wel een dolle boel als mensen die niet eens deze wagen hebben gaan bepalen waar we het over mogen hebben... tamelijk arrogant als je het mij vraagt ;w

[ Voor 65% gewijzigd door Juancho op 27-02-2023 11:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenryP
@JTHZZ Waarom stoor je je aan de posts over het onderwerp "het verbruik van de XC40"? Als je iets anders, iets wat veel zinniger is wilt bijdragen aan dit forum, dan kun je dat toch gewoon doen? Kom maar op met de onderwerpen waar jij het over wilt hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

HenryP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:53:
Wellicht heeft het met de conditie waaronder je preconditioneert te maken.
ik kan dit dus even helemaal mis hebben, maar mijn indruk is ook soms dat het matig werkt voor beter verbruik, en soms heel goed.
Met name bij lage buitentemperaturen, auto aan de paal en meer dan 90% werkt het subliem
Als de auto niet aan de paal hangt lijkt het soms wel en soms geen effect te hebben, ik kreeg de indruk dat bij accupercentages onder de 80% de werking vaak minimaal is.
Ook als de buitentemperatuur richting 10 graden of meer gaat heb ik de indruk dat de werking minder is.

Zoals meerdere hier al hebben geopperd: een knopje "preconditioneren accupakket" dat het 1 op 1 aanzet zou erg fijn zijn, zeker als dat ook ia de app aan te zetten is, maar ook onderweg naar een snellader. IPV die in te programmeren minimaal 15 km verderop omdat anders de laadsnelheid rond de 50 kW blijft hangen zou ik liever een knopje hebben dat ik even indruk wanneer ik denk hee, over 15 km een snellader, laat ik hem maar vast even voorverwarmen/koelen.
Want dan nog inprogrammeren tijdens het rijden is, vooral als je geen naam of locatie weet (alleen dat bordje "volgende pomp over 20 km" dat langs de weg staat), best wel een dingetje...

Maar goed, dat zijn functionele verbetervoorstellen waar Volvo niet direct op zit te wachten is wel gebleken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Vulcan750 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:56:
[...]

Zoals al vaak gevraagd is, pas nog door Rianata, meld svp bij verbruikswaardes P8 of P6 en 19/20" banden. Je kan niet verwachten dat we dit van iedereen kunnen onthouden.
Staat er toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

App:
Vandaag gekke dingen in de app.
Ten eerste stapte ik in om naar de laadpaal te gaan die EINDELIJK vrij was van de teslaadpaalklever, kreeg ik melding "DIt kan ik niet doen want ik ben niet online". terwijl LTE en andere symbooltjes er zonder kruisjes stonden. en alles werkte ook.
Aangesloten, gaf de app geen laadstatus weer. Wel dat de deur nog openstond (klopte, ik zat er half in). Als ik de deur dichtdeed, zag je dat ook in de app. Maar de laadstatus gaf aan "geen kabel aangesloten" terwijl de auto zelf aangaf dat er geladen werd.
Ook de lokatie waar de auto staat kwam niet door.

Toen even beide resets gedaan, als laatste de tCam, maar geen verschil behalve dan dat de GSM nu wel weer gekoppeld was (er werd ook gemeld dat er geen gsm was gekoppeld terwijl die dat wel was)

Daarop de GSM ook gereset, en toen werkte alles ineens weer.

In dit geval loste elke reset (MMsystem, Tcam en GSM) iets op, kennelijk ontspoort er af en toe nog wat in de koppeling tussen de systemen. Was een rare gewaarwording nadat het bijna 3 maanden foutloos had gewerkt allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartelomeus
Juancho schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:34:
Is het heel raar als ik zeg dat we dat, als notabene WEL xc/C40 rijders, toch lekker zelf mogen weten hier? Wordt wel een dolle boel als mensen die niet eens deze wagen hebben gaan bepalen waar we het over mogen hebben... tamelijk arrogant als je het mij vraagt ;w
Helemaal mee eens misschien komt @ergodyne1 dan ook weer terug! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik probeer al tig keer die info in de ondertitel erbij te zetten (signature), hij slaat op want als ik mijn profiel heropen staat het er nog, maar zodra ik in dit topic geweest ben staat alles weer terug. En nu ga ik weer aan het werk! probeer het vanavond nog wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@ron65 Dank voor je reactie betreffende de Warmtepomp. Afgezien van het feit dat ik niet weet of dat ding er bij mij wel in zit (het moet wel, want ik heb een P8 Ultimate, maar ik heb geen idee hoe dat ding er uit ziet en waar ik het kan vinden), heb ik tot op heden niet de indruk dat het "ding" veel toegevoegde waarde heeft.

Ik had (kennelijk net als zoveel anderen) graag een apart knopje (hardware of software) gehad waarmee ik eenvoudig "warmtepomp aan/uit" kan bedienen, bijvoorbeeld omdat je met een warm accupakket wilt wegrijden of met een warm accupakket wilt aankomen bij een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
HenryP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:35:
@JTHZZ Waarom stoor je je aan de posts over het onderwerp "het verbruik van de XC40"? Als je iets anders, iets wat veel zinniger is wilt bijdragen aan dit forum, dan kun je dat toch gewoon doen? Kom maar op met de onderwerpen waar jij het over wilt hebben.
Ik stoor me er niet aan, iedereen moet lekker schrijven waar hij zin in heeft. Maar het is precies dezelfde discussie als vorige winter met voor mij weinig toegevoegde waarde. Dat is wat ik aan wilde geven. Hoop dat dat dan ook gewoon mag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Dat doe ik niet, lees nog eens goed wat ik schrijf. Iedereen mag hier schrijven wat hij wil. Maar dacht dat ik toch ook mag aangeven dat het voor mij weinig toevoegt?
Ik wist niet dat je hier alleen iets mag zeggen als je een XC40 rijdt (hoe weet jij zo zeker dat ik die niet rijd trouwens?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

HenryP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:06:
@ron65 Dank voor je reactie betreffende de Warmtepomp. Afgezien van het feit dat ik niet weet of dat ding er bij mij wel in zit (het moet wel, want ik heb een P8 Ultimate, maar ik heb geen idee hoe dat ding er uit ziet en waar ik het kan vinden), heb ik tot op heden niet de indruk dat het "ding" veel toegevoegde waarde heeft.

Ik had (kennelijk net als zoveel anderen) graag een apart knopje (hardware of software) gehad waarmee ik eenvoudig "warmtepomp aan/uit" kan bedienen, bijvoorbeeld omdat je met een warm accupakket wilt wegrijden of met een warm accupakket wilt aankomen bij een laadpaal.
Je warmtepomp is er ook voor je klimaat binnen.
Het is een airco die ook omgekeerd kan werken, en tevens iets doet met de accu temperatuur.

Je merkt hem niet echt, scheelt je wel in range ongemerkt, en ik merk hem soms op als ik stilstaat en ineens iets heel zachtjes hoor brommen onder de auto incl lichte trilling in het stuur dan terwijl je niet rijdt. dan is de warmtepomp (die immers een compressor bevat) bezig ;-) is altijd maar kort, en valt niet heel erg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Dat de warmtepomp werkt wil ik dan wel geloven (op basis van de binnentemperatuur van mijn auto, want deze wordt immers warm als ik dat wil), maar ik zou graag de maximale actieradius en het versneld opladen willen beïnvloeden door het inzetten van die warmtepomp. Daar was ik dus naar op zoek, maar tot op heden heb ik bewijs dat de warmtepomp daar ook zijn bijdrage levert/nut heeft nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-06 11:09
HenryP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:17:
Dat de warmtepomp werkt wil ik dan wel geloven (op basis van de binnentemperatuur van mijn auto, want deze wordt immers warm als ik dat wil), maar ik zou graag de maximale actieradius en het versneld opladen willen beïnvloeden door het inzetten van die warmtepomp. Daar was ik dus naar op zoek, maar tot op heden heb ik bewijs dat de warmtepomp daar ook zijn bijdrage levert/nut heeft nog niet gevonden.
De software van de auto bepaalt zelf wanneer het handig is om de warmtepomp te laten draaien. Daar hoef je zelf niet over na te denken. Of, als je het minder positief bekijkt, daar mag je van Volvo niet zelf over nadenken.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:36

Standeman

Prutser 1e klasse

Modbreak:Ik wil iedereen er nog even goed aan herinneren dat we het Het grote "thuis laden van je EV" topic. hebben! Ik snap dat er af en toe een off-topic zijpad gekozen, maar oud het beperkt. Bedenk dus goed of je post relevant is in combinatie met de Volvo (X)C40, anders hoort het niet thuis in dit topic! Ik ga daar ook strenger op modereren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Standeman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:19:
[modbreak]Ik wil iedereen er nog even goed aan herinneren dat we het Het grote "thuis laden van je EV" topic. hebben! Ik snap dat er af en toe een off-topic zijpad gekozen, maar oud het beperkt. Bedenk dus goed of je post relevant is in combinatie met de Volvo (X)C40, anders hoort het niet thuis in dit topic! Ik ga daar ook strenger op modereren.[/]
Daar zou je natuurlijk weer discussie over kunnen opzetten, want volgens mij moet ene XC40 recharge toch echt af en toe laden, en dan hoort dat dus relevant bij die auto.

Maar ik snap je opmerking, ik ga erop letten weer voor mezelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@Venomer Oke, als dat de situatie is, dan hoef ik me er ook niet druk om te maken. Ik sluit me bij @ron65 aan, dat het wel jammer is dat je alleen door op tijd een snellader in google maps op te voeren, de auto kunt laten voorbereiden op (super)snel laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@Standeman Ik snap je positie, maar waar zijn we (naar jouw mening) dan van het padje af gewandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse_s93
Crystal White schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:49:

Ik heb deze lampjes gemonteerd in xc40 model23 ziet toch wel mooi uit s avond bij open van de deur ik heb de deurpanelen even los/ eraf gehaald het draadje is inderdaad te kort
Er zit verschil tussen l en r ( staat ook een r en l op ) de persoon die ze inklaar zet weet niet wat doet denk ik bij mijn andere xc40 heb ik de lampjes open moeten maken en ze om moeten draaien
Dank voor je reactie. Ik ga eens kijken hoe makkelijk het is om die deurpanelen eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
HenryP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:17:
Als je in je (x)c40 een rit naar een laadpaal invoert op GoogleMaps en je stapt (snel!) uit op bestemming dan hoor je soms (niet altijd) een zacht gezoem. Als je bijvoorbeeld je (x)c40 leeg rijdt tot 10-15% en je kan direct 135-150kw laden dan weet je dat ie er in zit en werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
Standeman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:19:
[modbreak]Ik wil iedereen er nog even goed aan herinneren dat we het Het grote "thuis laden van je EV" topic. hebben! Ik snap dat er af en toe een off-topic zijpad gekozen, maar oud het beperkt. Bedenk dus goed of je post relevant is in combinatie met de Volvo (X)C40, anders hoort het niet thuis in dit topic! Ik ga daar ook strenger op modereren.[/]
Vanaf nu minimaal één keer (x)c40 toevoegen aan een post ;), grapje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Sorry, maar ik zie het niet staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
in ieder geval wel over de XC40: ik heb de pure electric core en merk bij halen van enkele planken dat de bijrijdersstoel helemaal niet plat kan.....was bij mij vorig auto wel en ik heb daar helemaal niet aan gedacht bij het bestellen van de auto; was vast een optie. Of zie ik iets over het hoofd en kan de stoel plat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoB
Ik doe 'm dan altijd heel ver naar achteren ipv naar voren. Niet ideaal, maar was in mijn geval voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Vulcan750 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:07:
[...]

Sorry, maar ik zie het niet staan!
In mijn signaturen? Die kleine lettertjes onder iedere post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Waterblok schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:19:
[...]
In mijn signaturen? Die kleine lettertjes onder iedere post?
My bad, excuse moi! Ik had blijkbaar per abuis een vinkje weggehaald in de instellingen.😳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Normaal gesproken reageer ik niet op meldingen over slechte range. Vindt het weinig interessant en als bovendien als je gewoon accepteert (de Volvo is echt geen uitzondering) dat je met ev een slecht bereik hebt in de winter, heb je veel meer lol van je wagen.

Dat gezegd hebbend: ben ik het helemaal eens dat als mensen over range willen discussiëren ze dat vooral moeten doen. Daar is dit forum voor om over eigenschappen of nieuwtjes van deze auto te discussiëren. Ik lees er wel over heen en raad alle anderen die deze discussie niet interessant vinden aan dat ook te doen. Op elk onderwerp is er wel weer iemand anders die dat niet interessant vind en als je daar rekening mee gaat houden blijft er geen enkel onderwerp en over

En als we het dan toch over range hebben. Door omstandigheden heeft mijn auto 2x vrij lang buiten in lagere temp gestaan voor ik ging rijden. Dat is echt desastreus voor bereik. 1x had ik ook de lage accutemp waarschuwing in beeld (nog nooit eerder gehad). Beide keren zat ik in @Juancho ’s wereld qua bereik op die dagen. Kennelijk heeft je auto ‘s nachts aan de laadpaal laten staan veel meer invloed dan ik dacht. Heb het vermoeden dat de auto aan de laadpaal de accu toch op een soort basistemp houdt waardoor je bereik veel beter is… zie ik ook aan energieverbruik van de laadpaal. Die pakt dan toch om de paar uur even een piekje stroom…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Normaal gesproken reageer ik niet op meldingen over slechte range. Vindt het weinig interessant en als bovendien als je gewoon accepteert (de Volvo is echt geen uitzondering) dat je met ev een slecht bereik hebt in de winter, heb je veel meer lol van je wagen.

Dat gezegd hebbend: ben ik het helemaal eens dat als mensen over range willen discussiëren ze dat vooral moeten doen. Daar is dit forum voor om over eigenschappen of nieuwtjes van deze auto te discussiëren. Ik lees er wel over heen en raad alle anderen die deze discussie niet interessant vinden aan dat ook te doen. Op elk onderwerp is er wel weer iemand anders die dat niet interessant vind en als je daar rekening mee gaat houden blijft er geen enkel onderwerp en over

En als we het dan toch over range hebben. Door omstandigheden heeft mijn auto 2x vrij lang buiten in lagere temp gestaan voor ik ging rijden. Dat is echt desastreus voor bereik. 1x had ik ook de lage accutemp waarschuwing in beeld (nog nooit eerder gehad). Beide keren zat ik in @Juancho ’s wereld qua bereik op die dagen. Kennelijk heeft je auto ‘s nachts aan de laadpaal laten staan veel meer invloed dan ik dacht. Heb het vermoeden dat de auto aan de laadpaal de accu toch op een soort basistemp houdt waardoor je bereik veel beter is… zie ik ook aan energieverbruik van de laadpaal. Die pakt dan toch om de paar uur even een piekje stroom…
Je bent een gelukkig man dat je thuis een laadpaal hebt wat dat betreft.
Ik moet hem altijd buiten laten staan, en doorgaans zijn de paar laadpalen hier in de buurt eind vd middag al bezet en blijven dat tot de ochtend erop (soms langer). Ik vertrek dus altijd met koude accu, het sneeuwvlokje heb ik toch maar 2x gehad.

Ik programmeer altijd de timer voor ik wegrijd als het buiten onder 10 graden wordt die nacht voorafgaand.
Als de accu meer dan 89% heeft lijkt het wel alsof er dan ook wordt voorverwarmd op de accu, maar de resultaten zijn te wisselend om dat met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Vraagje over de kleur:

Mijn auto is in bestelling, heb (op aanraden van de dealer, omdat ik een proefrit had gemaakt in een Audi Q4 in kiezelgrijs en hij aangaf dat die kleuren wel aardig op elkaar lijken) voor Vapour Grey gekozen maar begin nou toch te twijfelen om hem toch in Onyx Black te nemen. Iemand de Vapour Grey kleur in het echt gezien? Heb alleen een staaltje van de Vapour Grey bij de dealer gezien toendertijd, vond hem erg mooi, maar op de configuratie pagina toch erg licht. Wat vinden jullie? Je ziet de zwarte best vaak, maar is toch ook erg mooi 😬
En hoe lang (of kort) voor het leveren kun je de kleur nog wijzigen?

[ Voor 8% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 27-02-2023 22:23 ]

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoB
suggestie
Kammika schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Ik lees er wel over heen en raad alle anderen die deze discussie niet interessant vinden aan dat ook te doen.
Wellicht kunnen we er een gewoonte van maken om een kopje aan de post toe te voegen zodat je sneller kunt bepalen of de post interessant is? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DPPSchoenmaker schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:16:
Vraagje: mijn auto is in bestelling, heb (op aanraden van de dealer, omdat ik een proefrit had gemaakt in een Audi Q4 in het "Audi grijs" en hij aangaf dat die kleuren wel aardig op elkaar lijken) voor Vapour Grey gekozen maar begin nou toch te twijfelen om hem toch in Onyx Black te nemen. Iemand de Vapour Grey kleur in het echt gezien? Heb alleen een staaltje van de Vapour Grey bij de dealer gezien toendertijd, vond hem erg mooi, maar op de configuratie pagina toch erg licht. Wat vinden jullie? Je ziet de zwarte best vaak, maar is toch ook erg mooi 😬
En hoe lang (of kort) voor het leveren kun je de kleur nog wijzigen?
Ik heb de Onyx Black, en zeker als die gewassen is, vind ik het een juweeltje om te zien. De rode lichten steken echt heel fraai af tegen dat diepe zwart;
Even met Ceramic spray wax behandeld, en steeds als ik naar de wagen toeloop geniet ik van de aanblik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
ron65 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:22:
[...]

Ik heb de Onyx Black, en zeker als die gewassen is, vind ik het een juweeltje om te zien. De rode lichten steken echt heel fraai af tegen dat diepe zwart;
Even met Ceramic spray wax behandeld, en steeds als ik naar de wagen toeloop geniet ik van de aanblik.
De rode lichten op het zwarte koetswerk vind ik ook erg mooi om te zien, klopt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

NicoB schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:19:
suggestie

[...]

Wellicht kunnen we er een gewoonte van maken om een kopje aan de post toe te voegen zodat je sneller kunt bepalen of de post interessant is? ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WSAC9ADecJPqcNCQOk8LjBm8wA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3TRmk3Y01GS4l69SIvACdHEX.jpg?f=user_small

Of het nut heeft weet ik niet, maar bij deze kopje toegevoegd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartelomeus
ron65 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:25:
[...]

[Afbeelding]

Of het nut heeft weet ik niet, maar bij deze kopje toegevoegd ;)
_O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:22:
[...]
Klopt helemaal! Ik heb ook een zwarte (solid black stone), en als ik ergens parkeer kijk ik altijd even om. Ik vind mijn XC40 echt een beauty.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:50:
[...]

Klopt helemaal! Ik heb ook een zwarte (solid black stone), en als ik ergens parkeer kijk ik altijd even om. Ik vind mijn XC40 echt een beauty.
precies dat. Maar ook de robuuste aanblik en omvang. Toen ik hem had opgehaald en naast mijn voorgaande auto parkeerde, kwam mijn vrouw naar buiten om te kijken en eerste wat ze zei "Hij is wel erg groot hoor..moet je eens zien naast onze auto wat een verschil"

In werkelijkheid was hij zelfs 2 cm korter, op de spiegels 1 cm smaller maar qua bodywork juist 5 cm breder. En uiteraard 18 cm hoger.
De neus is gewoon hoog wat dat beeld versterkt, de spiegels zitten wat meer strak tegen de body aan wat zich verteelt in niet de banden kunnen zien bij het inparkeren, iets wat bij de voorganger wel ging waardoor je stoepjes niet raakte. Bij de XC40 is dat soms wel eens een beetje gissen. De lijntjes op de camera moet je even leren kennen, en dan lukt het prima.
De draaicircel is met 11,4 meter wel wat ruimer dan de 10,2 meter die ik gewend was. Dat merk je goed als je achteruit in een dwars parkeervak insteekt, daaraan moet ik wel wennen al krijg ik hem toch altijd met maximaal 1x corrigeren op zijn plek.

En helemaal een compliment als je vrouw naast je bij het wegrijden zegt "oeeee...kijk uit, hij rijd al en de motor is nog niet gestart " _/-\o_
Ze heeft geen rijbewijs dus is altijd al nerveus als de auto iets doet wat ze niet verwacht, en bovenstaand was dan het moment dat ze erachter kwam dat een EV andere geluiden maakt dan een diesel _O-

Samengevat, wat een heerlijke wagen deze XC40, de beste en meest luxe die ik in de 40 jaar dat ik nu auto rij ooit gehad heb. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:47:
[...]

Je bent een gelukkig man dat je thuis een laadpaal hebt wat dat betreft.
Ik moet hem altijd buiten laten staan, en doorgaans zijn de paar laadpalen hier in de buurt eind vd middag al bezet en blijven dat tot de ochtend erop (soms langer). Ik vertrek dus altijd met koude accu, het sneeuwvlokje heb ik toch maar 2x gehad.

Ik programmeer altijd de timer voor ik wegrijd als het buiten onder 10 graden wordt die nacht voorafgaand.
Als de accu meer dan 89% heeft lijkt het wel alsof er dan ook wordt voorverwarmd op de accu, maar de resultaten zijn te wisselend om dat met zekerheid te zeggen.
de voorverwarmtimer verwamt ook de accu idd, dat kun je wel teruglezen bij de "software updates" pagina. Is in 1 van de OTA updates geintroduceerd.. Werkt qua range alleen averechts als je dat doet (wel lekker comfortable, dus ik zou het ook gewoon doen. MAar dan voor comfort, ten koste van range) aan een laadpaal.

Iets anders wast we opviel: Gisteren van 9% naar 82% in 25 minuten geladen. (let normaal niet zo op de tijd, maar kan het nu in domoticz terugzien nu ik de API gekoppeld heb. Wsch zelfs in nog minder tijd. MAar domoticz slaat per 5 minuten de waardes op..). Dat duurde een jaar geleden toen ik de auto net had toch zeker 35 min... Heb niet goed opgelet op welke vermogen de auto gestart is met laden, maar op 82% stond die ook nog steeds met 85kw te laden. Die laadcurve is echt goed geworden door de OTA updates..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhoekwat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-06 17:36
Ik ben benieuwd of andere hier ook last van hebben.
Telkens als ik bij Fastned probeer te laden bij een 150KW lader krijg ik een foutmelding en start hij het laden niet. Soms moet ik de kabel er wel 10x in en uit doen voordat hij hem wel pakt. Zijn hier meer mensen die er last van hebben? met de "normale" laadkabel heb ik er nooit problemen mee.

Anders moet ik toch nog een tripje naar de volvo dealer gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-06 08:22
jhoekwat schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:59:
Ik ben benieuwd of andere hier ook last van hebben.
Telkens als ik bij Fastned probeer te laden bij een 150KW lader krijg ik een foutmelding en start hij het laden niet. Soms moet ik de kabel er wel 10x in en uit doen voordat hij hem wel pakt. Zijn hier meer mensen die er last van hebben? met de "normale" laadkabel heb ik er nooit problemen mee.

Anders moet ik toch nog een tripje naar de volvo dealer gaan doen.
Ja, heb ik ook last van. Alle andere laders van Fastned gaan bij mij prima, maar die 150 kW laders geven altijd dit soort problemen. Ik sla deze nu altijd over.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Pagina: 1 ... 150 ... 320 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"