Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-06 12:07
ArnoudN schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:13:
[...]

Ja, heb ik ook last van. Alle andere laders van Fastned gaan bij mij prima, maar die 150 kW laders geven altijd dit soort problemen. Ik sla deze nu altijd over.
Hier hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:40
jhoekwat schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:59:
Ik ben benieuwd of andere hier ook last van hebben.
Telkens als ik bij Fastned probeer te laden bij een 150KW lader krijg ik een foutmelding en start hij het laden niet. Soms moet ik de kabel er wel 10x in en uit doen voordat hij hem wel pakt. Zijn hier meer mensen die er last van hebben? met de "normale" laadkabel heb ik er nooit problemen mee.

Anders moet ik toch nog een tripje naar de volvo dealer gaan doen.
heb er 2x een laadfout (idd enkel fastned, maar ik snellaad ook niet vaak, en vrijwel altijd fastned) gehad en was dan vrij makkelijk opgelost door kabel opnieuw aan te sluiten.

Maar op forums zie je dat PS en Volvo wel meer moeite met fastned hebben. Fastned helpdesk geef ook instructie om de kabel maar over het dak te leggen, zodat die kabel niet naar beneden hangt en Volvo helpdesk vindt dat dan kennelijk weer een slecht idee.. Is kennelijk de combi van die specifieke kabel met een auto op het CMA platform (dus (X)C40/PS2)

Goed om te weten dat het alleen bij de 150kw is. Ik rij uit gewoonte altijd al naar de 300kw als ik kan kiezen. Weet dat het niets uitmaakt, maar het voelt toch sneller 8)7 . Misschien daarom er minder last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:32
Kammika schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:58:
[...]

En als we het dan toch over range hebben. Door omstandigheden heeft mijn auto 2x vrij lang buiten in lagere temp gestaan voor ik ging rijden. Dat is echt desastreus voor bereik. 1x had ik ook de lage accutemp waarschuwing in beeld (nog nooit eerder gehad). Beide keren zat ik in @Juancho ’s wereld qua bereik op die dagen. Kennelijk heeft je auto ‘s nachts aan de laadpaal laten staan veel meer invloed dan ik dacht. Heb het vermoeden dat de auto aan de laadpaal de accu toch op een soort basistemp houdt waardoor je bereik veel beter is… zie ik ook aan energieverbruik van de laadpaal. Die pakt dan toch om de paar uur even een piekje stroom…
Staat je auto thuis dan in de garage of anders onder een carport? Dus als je niet laadt? De mijne staat dus de hele avond/nacht voor het huis maar wel aan de straat. Dus volle bak in de kou. Dus tja, dan wordt de accu idd enorm koud. Ik zet altijd wel 2 timers (of doe het handmatig) voor ik de volgende ochtend weer weg moet. Maargoed, die energie komt dus niet uit de laadpaal maar vanuit de accu zelf.

Wbt die Fastned laders, mijn partner heeft zondag ook in de koud en donker 4x van lader moeten veranderen om het te laten werken. Begint wel echt gruwelijk irritant te worden hoor. En het is ook heel vreemd want zeker in het eerste jaar van deze wagen toen ik veel vaker langere afstanden moest rijden voor het werk ging het altijd goed. Direct.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 28-02-2023 10:02 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mijn P8 staat overigens sinds gister bij een herstelbedrijf vanwege het kleine ongeluk van een maand of 2 geleden. Ik heb een bijna nieuwe Renault Clio meegekregen, een hybrid. Moet zeggen, best een fijne en mooie wagen zeg! Was zowaar onder de indruk over de looks en het rijgedrag. Toch wel weer ff wennen, van een SUV naar een laag model :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Juancho schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:59:
[...]
En het is ook heel vreemd want zeker in het eerste jaar van deze wagen toen ik veel vaker langere afstanden moest rijden voor het werk ging het altijd goed. Direct.
Als het eerst wel werkte en nu niet dan lijkt het wel op een probleem van de auto zelf?! Zie je geen zichtbare slijtage of zo iets? Misschien een te simpele vergelijking, maar de connectie van een stekker van een aanhangwagen icm met een stekkerdoos van een paar jaar oud wordt na verloop van tijd ook steeds slechter.

Ik heb één keer een laadfout gehad. Toen bleek het rubberen elastiekje dat vastzit aan het kapje (voor het blote oog niet zichtbaar) er tussen te zitten. Vanwege alle meldingen (o.a. van jou) ga ik vanaf dag één voorzichtig om met de snelladers, dus de dikke kabel niet te veel op spanning en goed aandrukken. Wat me wel opvalt is dat de connector van bijv. een Ionity veel losser lijkt te zitten dan bijv. een HPC connector van een Fastned of andere maatschappij. Tot op heden geen problemen gehad, maar het viel me erg op toen ik de Ionity connector in Apeldoorn en in Duitsland bij Bad Camberg in de C40 stak.

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 07:55:
[...]

de voorverwarmtimer verwamt ook de accu idd, dat kun je wel teruglezen bij de "software updates" pagina. Is in 1 van de OTA updates geintroduceerd.. Werkt qua range alleen averechts als je dat doet (wel lekker comfortable, dus ik zou het ook gewoon doen. Maar dan voor comfort, ten koste van range) aan een laadpaal.
Mijn ervaring is dat preconditioneren wanneer je niet aan een laadpaal staat afhankelijk van de buitentemperatuur ongeveer 1 - 3% van de accu vergt.
Tegelijk gaan de eerste kilometers dan ipv met 33 kWh/100 km nu voor 23 kWh/100 km (dat verschil is even globaal, soms is het meer en soms veel minder).
De 3% van de zeg 300 km acculading is 9 km, maar de winst in het lagere verbruik geeft juist 10-15 km meer range.
Dat is ongeveer wat ik ervaar. Ongeveer, want het is niet stabiel genoeg om daar zekerheid over uit te kunnen spreken. Maar per saldo is mijn gevoel op basis van ervaring ermee tot nu toe, dat hetgeen je verliest aan de voorverwarming, weer terughaalt uit het lagere gebruik de eerste pakkembeet 10-20 km.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Bartelomeus schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Als het eerst wel werkte en nu niet dan lijkt het wel op een probleem van de auto zelf?! Zie je geen zichtbare slijtage of zo iets? Misschien een te simpele vergelijking, maar de connectie van een stekker van een aanhangwagen icm met een stekkerdoos van een paar jaar oud wordt na verloop van tijd ook steeds slechter.

Ik heb één keer een laadfout gehad. Toen bleek het rubberen elastiekje dat vastzit aan het kapje (voor het blote oog niet zichtbaar) er tussen te zitten. Vanwege alle meldingen (o.a. van jou) ga ik vanaf dag één voorzichtig om met de snelladers, dus de dikke kabel niet te veel op spanning en goed aandrukken. Wat me wel opvalt is dat de connector van bijv. een Ionity veel losser lijkt te zitten dan bijv. een HPC connector van een Fastned of andere maatschappij. Tot op heden geen problemen gehad, maar het viel me erg op toen ik de Ionity connector in Apeldoorn en in Duitsland bij Bad Camberg in de C40 stak.
sommige van die kabels moet je 180 graden draaien om in de auto te steken, en dan werkt de kabel tegen. Als je dan de kabel niet op spanning hebt wijst de stekker van de auto af.
En ja ik sta echt aan de goede kant bij de goede kabel. Maar vermoedelijk kotm dat omdat de laadklep links zit ipv rechts.
Ook langsparkeren bij een laadpaal op straat, moet je even de auto omkeren, anders steekt de laadklep op de rijbaan uit. Die palen staan vrijwel altijd rechts van de auto op de stoep. Zeker in smallere straten geen succes tenzij je tegen de rijrichting in parkeert (stoep links van de auto houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Bartelomeus schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb er niet echt naar gekeken om eerlijk te zijn, ik weet ook niet hoe ik kan zien of de laadpoort in de auto wellicht schade of slijtage heeft. Ben geen expert en ga daar zeker niet lopen prutsen. Als ik straks naar de dealer moet kan ik eens vragen of ze de laadpoort kunnen checken.

Maar het valt ons gewoon overduidelijk op. Zeker het eerst jaar nooit issues bij Fastned, laatste jaar veel vaker en de laatste maanden sowieso extreem. Met dit weekend als kerst op de taart dat 4 palen het niet deden. Ik ga ook niet de moeite nemen om het bij Fastned/Volvo aan te kaarten want die wijzen toch heel irritant naar elkaar. Kan alleen als ik toch bij de dealer ben het poortje eens goed laten nakijken.

Overigens bij een publieke laadpaal hebben we nooit problemen. Dan gebruiken we ook onze eigen lichtere kabel natuurlijk. Dus even heel zwart/wit bekeken zal de kans groter zijn dat het aan de kabels van Fastned ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 28-02-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
HenryP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:17:
Dat de warmtepomp werkt wil ik dan wel geloven (op basis van de binnentemperatuur van mijn auto, want deze wordt immers warm als ik dat wil), maar ik zou graag de maximale actieradius en het versneld opladen willen beïnvloeden door het inzetten van die warmtepomp. Daar was ik dus naar op zoek, maar tot op heden heb ik bewijs dat de warmtepomp daar ook zijn bijdrage levert/nut heeft nog niet gevonden.
Je kan de warmtepomp/ de accu wel triggeren. Zoals dat je een snellaadstation selecteert in google maps. De accu zal vast voorverwarmen om zo de hoogst haalbare snellaad tijden te kunnen behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik vind het wel jammer dat Volvo niet iets van een mooie visuele app heeft (of menu scherm) dat veel meer info over de auto geeft. En daarin zou je dan ook prima de warmtepomp kunnen aanduiden. Dat die bijv. rood kleurt bij actief verwarmen en blauw bij actief koelen. Beetje zoals in de app met voorverwarmen. Maar dan mooi grafisch vormgegeven in de auto zelf. Zet daar dan ook handig de settings voor OPD in, RA, wat andere handige auto dingen zodat je 1 mooie auto scherm/overview hebt in de auto.

Het scherm wat nu de auto status heeft zou daar prima voor kunnen, die toont nu toch alleen maar de bandenspanning of wat ik laatst zag, ruitenvloeistof die op was.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 28-02-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:59:
[...]
Staat je auto thuis dan in de garage of anders onder een carport? Dus als je niet laadt?
normaal half onder de carport aan de laadpaal (past er niet helemaal onder), of in een warme parkeergarage op mijn werk. nu 2x niet aan laadpaal. 1x aan straat en 1x op een parkeerplaats. Beide voor een paar dagen en niet aan laadpaal.... (en toen dus beide keren erg slechte range)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42
Telkens als ik bij Fastned probeer te laden bij een 150KW lader krijg ik een foutmelding en start hij het laden niet. Soms moet ik de kabel er wel 10x in en uit doen voordat hij hem wel pakt. Zijn hier meer mensen die er last van hebben? met de "normale" laadkabel heb ik er nooit problemen mee.

ja, zorg dat je niet recht voor de lader staat , de zwaarte van de kabel trekt hem er een beetje uit aan de bovenkant en daardoor schiet hij op rood.

je kan 3 dingen doen .

1. Houd de kabel "omhoog" bij het starten, als de laadsessie werkt kan je voorzichtig loslaten. Helaas schiet hij bij mij dan soms nog steeds op rood.
2. rij een meter of 1.5 naar voren of achter zodat de druk niet naar beneden staat op de kabel maar naar links of rechts.
3. parkeer aan de andere kant en leg de laadkabel over je dak/ruit (afgeraden door volvo) zie foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZQRv44zQpeTxO36_ECYYyG4Xbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jrik7BwkzJETJurFfounSrgA.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 13:56
4v4t4r schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:26:
[...]

ja, zorg dat je niet recht voor de lader staat , de zwaarte van de kabel trekt hem er een beetje uit aan de bovenkant en daardoor schiet hij op rood.

je kan 3 dingen doen .

1. Houd de kabel "omhoog" bij het starten, als de laadsessie werkt kan je voorzichtig loslaten. Helaas schiet hij bij mij dan soms nog steeds op rood.
2. rij een meter of 1.5 naar voren of achter zodat de druk niet naar beneden staat op de kabel maar naar links of rechts.
3. parkeer aan de andere kant en leg de laadkabel over je dak/ruit (afgeraden door volvo) zie foto hieronder.

[Afbeelding]
Ik heb ze allemaal wel eens geprobeerd, maar bij een 150 kW lader werkt niets. Alleen het rode lampje bij de aansluiting lijkt dan nog te werken.

Bij een snellere lader kan ik hem er zonder moeite insteken en laden. Het ligt volgens mij toch ergens aan de stekker van die 150 kW laders.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuilen
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-06 16:01

Hoi, hier heb ik ook last van. Sommige stekkers van Fastned werken structureel wel goed, andere weer niet. Idem bij Shell recharge. Stekker strak naar boven trekken tijdens de initialisatie helpt soms. Ik vind het wel spannend als ik langere afstanden moet rijden, omdat ik niet volledig op de werking van de snelladers kan vertrouwen en daarom de accu niet tot ca. 10% leeg rij, om in het geval geen van de beschikbare stekkers functioneert, het volgende laadstation nog kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:15
Laatste tijd paar keer de accu goed leeg gereden.
GM komt dan met een voorstel om een laadpunt te zoeken wat ik niet wil.
Ik kan dat schermpje dan niet weg krijgen met het kruisje en ook niet met "sluiten"
Herstarten met de homeknop kan wel en dan lukt het gewoon verder te navigeren.

Dat is een vervelend bugje.

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Zo de P8 net weer opgehaald van schade herstel. Ziet er weer netjes uit maar 1 ding viel mij op. De glimmende bumper die er nu op zit. Ik kan me zo niet 123 herinneren of dat er bij iedereen op zit. Ik dacht juist dat het meer mat was....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UISj-D_4WJokf00ETND0TFWa1JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8izhKzEci835AZ49342kBNT6.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige (smerige) bumper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2piGq9tUAt2pthYqsXkBCAhqBuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcHAbtd7AA3sH4yxkBY6RR0u.jpg?f=fotoalbum_large

Wel grappig hoe dat werkt, ik heb 2 dagen in een sportieve en lage Clio gereden. Wat ik al zei, prima wagen eigenlijk, had ik nooit verwacht. Maar eenmaal terug in de P8 merk je gelijk wel weer hoe hoog je zit in de SUV. Echt een wereld van verschil, voelde weer een beetje als toen ik van mijn Volvo V40 ging proefrijden in de XC40 oOo

[ Voor 90% gewijzigd door Juancho op 28-02-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Waterblok schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:27:
Ik kan dat schermpje dan niet weg krijgen met het kruisje en ook niet met "sluiten"

Helaas herkenbaar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Waterblok schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:27:

Misschien helpt de app handmatig stoppen en/of cache legen? Kan je doen vanuit instellingen/apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:52
Opzich ben ik heel tevreden over mijn XC40 Single, maar ik heb wel een irritatie puntje.
De verkeersbordherkenning werkt lang niet altijd goed, je kan er niet op vertrouwen.
Zit je bijv. op een 80km weg en de display geeft 30km of 60km aan. Foutieve weergave komt net iets te vaak voor! Zeker op onbekend terrein is dit heel irritant en verwarrend. Ervaren jullie dit ook (software 2.6)?

[ Voor 5% gewijzigd door Vulcan750 op 28-02-2023 17:20 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:35
Juancho schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:36:
Zo de P8 net weer opgehaald van schade herstel. Ziet er weer netjes uit maar 1 ding viel mij op. De glimmende bumper die er nu op zit. Ik kan me zo niet 123 herinneren of dat er bij iedereen op zit. Ik dacht juist dat het meer mat was....
Mijne was ook glimmend, dat hoort zo maar dat stuk is natuurlijk als eerste altijd smerig.
Foto toen hij nog in de showroom stond, het onderste randje glimt daar nog als een biljartbal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4JFMWGzroxrz-Vzk81szxOV9ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGFbKRybNGPQhv3FPbd95dB0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhoekwat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-06 08:02
4v4t4r schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:26:
[...]

je kan 3 dingen doen .

[Afbeelding]
Ik ga dit eens proberen! Bedankt voor de tips! Vanmiddag werd ik er echt pissig van. Maar laten we lopen dit dit werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 09:00

Lancer

What the......

Vulcan750 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:17:
Opzich ben ik heel tevreden over mijn XC40 Single, maar ik heb wel een irritatie puntje.
De verkeersbordherkenning werkt lang niet altijd goed, je kan er niet op vertrouwen.
Zit je bijv. op een 80km weg en de display geeft 30km of 60km aan. Foutieve weergave komt net iets te vaak voor! Zeker op onbekend terrein is dit heel irritant en verwarrend. Ervaren jullie dit ook (software 2.6)?
Is helaas standaard en altijd zo geweest. Hij leest het bord waar je langs komt. Zelfs als dat van een parallelbaan is. Daarnaast is het in onze regels zo dat als je voorbij een kruising komt en daar staat geen bord (en het is geen zone) dat dan de normale snelheid weer van toepassing is. Staat er bv voor een kruising een bord 50 en je zou normaal 80 mogen, dan wordt dat niet herkend.

Als je het interpreteert als, het laatste bord dat gezien is, is het in bijna alle gevallen correct. Waar het bord gezien is, krijg je er niet bij.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
jhoekwat schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:41:
[...]

Ik ga dit eens proberen! Bedankt voor de tips! Vanmiddag werd ik er echt pissig van. Maar laten we lopen dit dit werkt.
Geloof me, 10 uur savonds, auto vol met gezin, 8 % batterij, en een lader die steeds op rood schiet en de kabel locked en je steeds 5 a 10 mins moet wachten |:( doet je huwelijk goed ! 8) :/

Succes ! ik zou bijna adviseren, rij eens naar de lader waar het fout gaat en probeer die stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36
Vandaag mijn auto bij Lederinbouw Nederland in Alphen aan de Rijn neergezet om de eerder bestelde leren bekleding in te laten bouwen. Het ‘ leerpakket’ is geheel op klantenwens geprefabriceerd (kleur leer en kleur van de stiksels en desgewenst ook nog (gedeeltelijke) perforatie met behulp van snij- en stikmallen die ze voor populaire autotypes eerder gemaakt hebben. Van Volvo’s zijn dergelijke maillen aanwezig,

Best indrukwekkende om de hoeveelheid auto’s die daar tegelijkertijd staan om qua bekleding aangepast te worden zo te zien. Zeker een stuk of 20 personenauto’s (waaronder 4 elektrische Volvo’s) maar verder ook veel bestelbusjes en vrachtauto’s waren vandaag onder behandeling.
Het lijkt een geolied proces: de stoelen en bank en de armsteun worden door het ene team gedemonteerd en op verschillende ‘werkstations’ geplaatst waar de ‘oude’ bekleding wordt verwijderd door een tweede team waarna het leer wordt aangebracht door een derde team. Er wordt bij montage daarvan zichtbaar veel aandacht besteedt aan de pasvorm en met allerlei technieken en warmtebehandelingen wordt gezorgd dat het leer mooi glad en strak zit.
Als dat klaar is vindt een inspectIe plaats en indien alles in orde is bevonden gaan de stoelen de auto weer in,.
Mooi om te zien!
Wat ik vandaag bij andere auto’s gezien heb ziet er echt prachtig gemaakt uit (en ruikt ook lekker) al zou een kanariegele of aquamarijn bekleding nou niet bepaald mijn keuze zijn…. (Of het moest al voor een Chevrolet uit de 50er jaren zijn natuurlijk,….:)

Morgen of overmorgen kan ik het resultaat in mijn eigen auto aanschouwen en ik zal uiteraard hier een foto neerzetten.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Lancer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:45:
[...]
Is helaas standaard en altijd zo geweest. Hij leest het bord waar je langs komt. Zelfs als dat van een parallelbaan is. Daarnaast is het in onze regels zo dat als je voorbij een kruising komt en daar staat geen bord (en het is geen zone) dat dan de normale snelheid weer van toepassing is. Staat er bv voor een kruising een bord 50 en je zou normaal 80 mogen, dan wordt dat niet herkend.

Als je het interpreteert als, het laatste bord dat gezien is, is het in bijna alle gevallen correct. Waar het bord gezien is, krijg je er niet bij.
Oke, bedankt voor je reactie! Helaas is het niet anders. Van mij hadden ze die bordherkenning dan beter weg kunnen laten. De verkeersveiligheid is er zo niet mee gediend. Ik heb al eens gehad dat ik dacht dat ik 30 mocht, terwijl het al weer een heel stuk max. 50 was. Met gevolg dat je door een geïrriteerde en toeterende automobilist wordt ingehaald. Zeker wel mijn fout, maarja... -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Lempke schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:37:
[...]

Mijne was ook glimmend, dat hoort zo maar dat stuk is natuurlijk als eerste altijd smerig.
Foto toen hij nog in de showroom stond, het onderste randje glimt daar nog als een biljartbal:

[Afbeelding]
Thanks! Dan is het gewoon goed. Toen ik net naar de auto liep zag ik aan de voorkant ook een klein stukje wat net zo glimmend zwart was. Dan hoort het vast zo.

Ben al blij dat we onder huids geen schade was. Je weet maar nooit als ze de kappen eraf halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 28-02-2023 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
ron65 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:22:
[...]

Ik heb de Onyx Black, en zeker als die gewassen is, vind ik het een juweeltje om te zien. De rode lichten steken echt heel fraai af tegen dat diepe zwart;
Even met Ceramic spray wax behandeld, en steeds als ik naar de wagen toeloop geniet ik van de aanblik.
De mijne wordt een witte met zwarte letters en blacked out logo. Hij gaat gelijk in de glascoating. Gelijk kijken hoeveel diepte die parelmoer heeft na de detail.😁

Zwart doet het btw ook erg goed op kermaische coatings.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Mga1600 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:33:
Vandaag mijn auto bij Lederinbouw Nederland in Alphen aan de Rijn neergezet om de eerder bestelde leren bekleding in te laten bouwen. Het ‘ leerpakket’ is geheel op klantenwens geprefabriceerd (kleur leer en kleur van de stiksels en desgewenst ook nog (gedeeltelijke) perforatie met behulp van snij- en stikmallen die ze voor populaire autotypes eerder gemaakt hebben. Van Volvo’s zijn dergelijke maillen aanwezig,

Best indrukwekkende om de hoeveelheid auto’s die daar tegelijkertijd staan om qua bekleding aangepast te worden zo te zien. Zeker een stuk of 20 personenauto’s (waaronder 4 elektrische Volvo’s) maar verder ook veel bestelbusjes en vrachtauto’s waren vandaag onder behandeling.
Het lijkt een geolied proces: de stoelen en bank en de armsteun worden door het ene team gedemonteerd en op verschillende ‘werkstations’ geplaatst waar de ‘oude’ bekleding wordt verwijderd door een tweede team waarna het leer wordt aangebracht door een derde team. Er wordt bij montage daarvan zichtbaar veel aandacht besteedt aan de pasvorm en met allerlei technieken en warmtebehandelingen wordt gezorgd dat het leer mooi glad en strak zit.
Als dat klaar is vindt een inspectIe plaats en indien alles in orde is bevonden gaan de stoelen de auto weer in,.
Mooi om te zien!
Wat ik vandaag bij andere auto’s gezien heb ziet er echt prachtig gemaakt uit (en ruikt ook lekker) al zou een kanariegele of aquamarijn bekleding nou niet bepaald mijn keuze zijn…. (Of het moest al voor een Chevrolet uit de 50er jaren zijn natuurlijk,….:)

Morgen of overmorgen kan ik het resultaat in mijn eigen auto aanschouwen en ik zal uiteraard hier een foto neerzetten.
Ben benieuwd. Als de mijne over 2 weken er is ga ik maar gelijk een afspraak maken.
Gewoon echt leer er in ipv sky leer voor de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:22

KabalA!

[ No-Life ]

Lancer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:45:
[...]

Ik vraag me af of het een Volvo probleem is.. Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar ik rij, tot de XC40 geleverd wordt, in een Renault Megane van Januari 2022 en ook in die auto is de borden herkenning zo ellendig dat ik eerder kijk op mn Googlemaps scherm dan naar wat er in het dashbord staat.

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brekie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 19:11
Texie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:47:
Vrijdag voor het eerst met de Volvo P8 op wintersport gegaan naar Oostenrijk. Ik zag er wat tegenop, want ABRP gaf 9 stops aan. Als voorbereiding had ik met ABRP wel de route gepland en deze ook gereden. Ik had alle Ionity en andere snelladersladers opgeslagen met een ‘ster’ in Google maps. Vrouw en dochters goed voorbereid dat het ongeveer 12,5 uur zou duren.
Om 3:45 uur vertrokken zodat we op tijd in Ischgl zouden aankomen.
Uiteindelijk heb ik alle stops bij Ionity gedaan. Gelukkig maar 5 keer. In precies 12,5 uur waren we op bestemming.
Het laden ging meestal goed. Bij Bruchsal West had ik wat problemen en bleef hij maar FOUT aangeven. Ik kreeg zelfs de stekker er niet meer uit. Na een kwartier proberen kreeg ik hem los. Paar keer de auto op slot gedaan en weer open.
Vervolgens ik de stekker erin houden en mijn dochter het pasje ertegen aan en ven vastgehouden. Toen ging het goed.
De rest van de reis geen problemen gehad. Ik heb elke keer de volgende laad plek als tussenstop erin gezet en ik wilde niet onder de 10% aankomen. Als ik hierboven zat, ben ik harder dan 130 gaan rijden. Dit werkte erg goed en wat lekker om even 150-160 km/u te rijden.
Ons appartement lag op een berg. Wat een genot om met de P8 naar boven te rijden. Je hoort niet, je merkt niets
Het verbruik vond ik erg meevallen. Zie hieronder. Als de terugreis ook zo gaat, dan ben ik een gelukkig mens ;).[Afbeelding]
Exact dezelfde ervaring hier. 5 stops , 12,5uur gedaan over 950km. Alleen Ionity gekozen vanwege de min 4 aanwezig laadpalen. Slechts een enkele keer kort moeten wachten en dus positief over de reis met zo’n heerlijke auto. Heb wel de drukke zaterdag vermeden en op zondag gereisd.
Dank je voor het delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Brekie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:50:
[...]

Exact dezelfde ervaring hier. 5 stops , 12,5uur gedaan over 950km. Alleen Ionity gekozen vanwege de min 4 aanwezig laadpalen. Slechts een enkele keer kort moeten wachten en dus positief over de reis met zo’n heerlijke auto. Heb wel de drukke zaterdag vermeden en op zondag gereisd.
Dank je voor het delen!
ik vind 5 stops best veel... was de range zo laag op de autobahn? Of hebben jullie ABRP advies voor snelste route gevolgd? dan moet je idd wat eerder afkoppelen en de accu weer leegrijden om door naar de volgende te gaan, zodat je elke keer met hoge snelheid blijft laden... Maar dit was me zelf te onrustig.

Ik heb zelf het ABRP schuifje wat meer naar "less stops" gezet in de "advanced settings". Doe je er iets langer over, maar is wel zo relaxed... (dus elke keer met 5% aankomen en dan elke keer half uur laden, zodat je dik 80% weer verder gaat..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 00:13
Wel leuke test tussen een C40 en de Ioniq.

Hier de C40 video

Nu eens niet een gefabriceerde cijfertjes test, maar een dagelijks leven test. Inclusief laadfiles.

Nog een weekje geduld voor ons inmiddels :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ophidian op 28-02-2023 21:13 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DreZutphen
Ophidian schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:40:

[YouTube: 600KM REAL WORLD RACE | Volvo C40 vs Hyundai Ioniq 5]

Nu eens niet een gefabriceerde cijfertjes test, maar een dagelijks leven test. Inclusief laadfiles.

Ik lees alleen maar berichten over het 'extreme' verbruik van de XC40 en C40.
Vooral de Tesla's en de Koreanen zijn daarin zoveel beter volgens de fanboys en fangirls.
Dit is al de 2e reallife test die ik zie waarin het verschil heel klein is.
De XC40 vs de Model Y staat ook ergens op YT( de test was notabene van een duitse Tesla fan).
Ja de Tesla deed het iets beter maar met de nadruk op iets.

Als ik heel eerlijk ben en ik na de cw waarde van de Volvo's is het een prima prestatie van de fabrikant.

Iemand de c40 laadtest van Volvo Cristian al gezien op YT?
Met een voorverwarmde accu gaat hij laden en de laadtijd is top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:32:
[...]

De mijne wordt een witte met zwarte letters en blacked out logo. Hij gaat gelijk in de glascoating. Gelijk kijken hoeveel diepte die parelmoer heeft na de detail.😁

Zwart doet het btw ook erg goed op kermaische coatings.👍
Ik kan dit beamen.
Maar niet alleen de kleur.... ook het gemak waarmee het vuil eraf gaat

Vanochtend had er weer zo'n debiele vliegende mestwerper op de frunk gescheten en toen ik daar eind van de ochtend achterkwam was het al uitgehard.
Ik heb een spuitflacon water en een stel microvezeldoeken achterin liggen (komende nacht niet vanwege vorstkansen), even sprayen, doek er zonder kracht overheen, 1 veeg en de kap was schoon, de doek vuil.
Het zat gewoon niet eens vastgehecht, ik denk dat als ik was gaan rijden de rijwind het werk had kunnen doen :)

Die Ceramic spray is echt fantastisch wat dat betreft. Voor mij een blijvertje.
Nu nog de vuilverwijderaar van datzelfde merk aanschaffen, dan kan het waterflesje achterwege blijven. nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:07
KabalA! schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:39:
[...]

Ik vraag me af of het een Volvo probleem is.. Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar ik rij, tot de XC40 geleverd wordt, in een Renault Megane van Januari 2022 en ook in die auto is de borden herkenning zo ellendig dat ik eerder kijk op mn Googlemaps scherm dan naar wat er in het dashbord staat.
Dat is geen Volvo probleem, dat systeem is bij elke wagen net zo ellendig. Zoals hier wat eerder vermeld werd worden soms borden van een parallelweg uitgelezen en wordt er geen rekening gehouden bij het vervallen van de snelheid na een kruising. Is gewoon een waardeloos systeem imo want het is totaal niet betrouwbaar.

Ik rijd zelf altijd met Waze op en de max snelheid die je daar ziet, is (zeker in de Benelux) voor 99% correct durf ik zeggen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:54:
[...]
Dat is geen Volvo probleem, dat systeem is bij elke wagen net zo ellendig. Zoals hier wat eerder vermeld werd worden soms borden van een parallelweg uitgelezen en wordt er geen rekening gehouden bij het vervallen van de snelheid na een kruising. Is gewoon een waardeloos systeem imo want het is totaal niet betrouwbaar.

Ik rijd zelf altijd met Waze op en de max snelheid die je daar ziet, is (zeker in de Benelux) voor 99% correct durf ik zeggen.
Het systeem is bij de XC40 inderdaad minder stabiel dan bij de voorgaande auto, die zat 95% van de tijd goed met de borden maar gebruikte een combinatie van camera herkenning EN de snelheden die volgens de navigatie op die wegen gold. Dat was geen maps, maar op zich ook een goede navigatie al was dat wel met steeds verouderde kaarten erin.

De XC40 slaat de plank vooral mis als er op een parallelbaan borden staan (zie je ineens 70 terwijl je op de hoofdrijbaan zit) en na kruisingen waar ontbrekende borden eigenlijk aangeven dat de standaard snelheden hier weer gelden.

Waar jij aangeeft dat Waze de juiste snelheid aangeeft, heb ik dat overigens met Flitmeister. Die geeft ook nauwkeurig snelheid aan. Die staat dan op de GSM, en die leg ik in het voorste bekervakje in de middenconsole zodanig dat deze schuin naar me toegericht staat. Op de display heb ik dan Maps van de auto zelf, op de GSM zie ik de FM informatie waarbij geluid gewoon over BT via de auto wordt afgespeeld.
Doordat de GSM FM opstart zodra de auto connect maakt via BT, kan ik hem in principe zelfs in mijn binnenzak laten zitten.
De Volvo rijdt als de ACC op 100 staat, bij mij exact 98 volgens FM. De voorganger kon ik op 106 zetten om exact 100 te rijden, dat zou me nu met de XC40 boetes opleveren. Goed om te weten, kun je er rekening mee houden.

Waze heb ik ooit 3 dagen gebruikt, maar ik vond het niet fijn op me overkomen (is persoonlijke smaak en beleving), waar Maps wel goed op mij overkomt. Die gebruikte ik voorheen dan via Android Auto, en nu zit het zelfs ingebouwd. Prima, en ik gebruik maps graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Vulcan750 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:17:
Dit wordt als het goed is opgelost in 2.7, of in ieder geval verminderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mwah verwacht er ook niet te veel van... Dat ze er zelf al kleine bij zetten... ;)
Kleine verbeteringen van nauwkeurigheid verkeersbordherkenning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ferrie99
Juancho schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:06:
Mwah verwacht er ook niet te veel van... Dat ze er zelf al kleine bij zetten... ;)

[...]
Alles is mooi meegenomen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Misschien kunnen ze de nutteloze pijltjes links op het stuurwiel wel gebruiken voor richtingwijzer, als je van rijbaan wisselt, lekker makkelijk.
Als ze toch te beroerd zijn er de PA functie op terug te zetten, maak ze dan zo nuttig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
ron65 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:44:
[...]

Misschien kunnen ze de nutteloze pijltjes links op het stuurwiel wel gebruiken voor richtingwijzer, als je van rijbaan wisselt, lekker makkelijk.
Als ze toch te beroerd zijn er de PA functie op terug te zetten, maak ze dan zo nuttig ;)
Ik zou zeggen dien je voorstel in bij Volvo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Ophidian schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:40:

[YouTube: 600KM REAL WORLD RACE | Volvo C40 vs Hyundai Ioniq 5]

Hier de C40 video
[YouTube: Volvo C40 vs Hyundai Ioniq 5 🔋 Race against @KrisRifa 🏁]

Mooie info. Geeft toch maar weer aan dat de specs op papier niet alles zijn. Wel lekker idee dat de Volvo de ioniq in de praktijk op laadsnelheid gewoon verslaat… (en klantvriendelijkheid van de infotainment. Ik zie helemaal geen ev features in de navigatie terug op de beelden. Wel icoontjes voor preheating en zo. Leuk bedacht, maar in de praktijk werk het kennelijk niet goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brekie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 19:11
Kammika schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:28:
[...]

ik vind 5 stops best veel... was de range zo laag op de autobahn? Of hebben jullie ABRP advies voor snelste route gevolgd? dan moet je idd wat eerder afkoppelen en de accu weer leegrijden om door naar de volgende te gaan, zodat je elke keer met hoge snelheid blijft laden... Maar dit was me zelf te onrustig.

Ik heb zelf het ABRP schuifje wat meer naar "less stops" gezet in de "advanced settings". Doe je er iets langer over, maar is wel zo relaxed... (dus elke keer met 5% aankomen en dan elke keer half uur laden, zodat je dik 80% weer verder gaat..)
P8/19inch
Mijn gemiddeld verbruik lag op 28kw/100km. 4volwassenen plus volle kofferbak.
Ik maak alleen gebruik van Ionity(prefered in ABRP). Met 100% vertrek haal ik max 260km tot de eerste laadstop. Daarna stukken van max 170km met ongeveer 80% lading. ABRB de stops laten bepalen en die komt dan met 5x.
5% soc vindt ik zelf wel weinig, ik houd 10% aan, daarmee kan je toch nog een alternatief laadpunt halen mocht de laadpaal niet werken, uit eerdere ervaring overgehouden, overigens bij Ionity nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Rianata schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:29:
Ik herhaal nog maar eens:

Wanneer er verbruikscijfers worden gedeeld, maar op geen enkele manier is vermeld om welk type Volvo het gaat, welk soort banden eronder gemonteerd zijn, etc. is het echt onzinnig. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen ondertussen van alle andere rijders hier uit het hoofd weet welk type de ander rijdt en hoe die uitgerust is.

Oftewel: vermeldt in jouw onderschrift het type en uitrusting van jouw Volvo of begin jouw verbruiksbericht met deze info, anders is het onzinnig en onmogelijk om onderling te vergelijken en dat voorkomt onnodige vragen.
@Rianata Persoonlijk ben ik van mening dat het verbruik van heel veel factoren afhankelijk is, veel meer dan de factoren waarvan jij het verzoek hebt gedaan om die in het onderschrift op te nemen. Nu je de mensen zover hebt gekregen dat ze aanvullende informatie in hun onderschrift hebben toegevoegd, ben ik toch benieuwd naar de conclusies die je al hebt kunnen trekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhoekwat
ArnoudN schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Ik heb ze allemaal wel eens geprobeerd, maar bij een 150 kW lader werkt niets. Alleen het rode lampje bij de aansluiting lijkt dan nog te werken.

Bij een snellere lader kan ik hem er zonder moeite insteken en laden. Het ligt volgens mij toch ergens aan de stekker van die 150 kW laders.
Bij de 300KW lader van FastNed had ik gisteren hetzelfde probleem. Toen had ik echter de tips nog niet gelezen. Dus ik ga eens kijken of het mij wel gaat helpen. Probleem is natuurlijk overduidelijk dat die kabels van Fastned veel te zwaar zijn. Die van Ionity zijn daarin veel beter. Helaas is FastNed alleen veel meer aanwezig overal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
jhoekwat schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Bij de 300KW lader van FastNed had ik gisteren hetzelfde probleem. Toen had ik echter de tips nog niet gelezen. Dus ik ga eens kijken of het mij wel gaat helpen. Probleem is natuurlijk overduidelijk dat die kabels van Fastned veel te zwaar zijn. Die van Ionity zijn daarin veel beter. Helaas is FastNed alleen veel meer aanwezig overal.
Ik zal wellicht binnenkort eens een filmpje maken voor het visuele, maar vaak als je echt naast de kabel staat - gebeurd het volgende :

1. kabel erin, je laat los (na pasje of voor pasje, maakt even niet zo uit - voorkeur heeft eerst pasje, kabel wil dan gelijk locken)
2. als je dan los laat zie je dat de kabel iets naar beneden zakt en de bovenkant van de aansluiting een paar mm kiert t.o.v. onze laadpoort. Dit is het feitelijke probleem. Ik pak de kabel dan niet bij het handvat vast, maar waar het handvat overgaat naar de kabel en trek hem iets omhoog. Vaak begint dan het laden gewoon. je merkt dat niet iedere Volvo deze issues heeft, dus niet iedereen heeft hier last van.
3. als hij begint en snelheid loopt loop laat ik rustig los.. soms prima, soms toch rood.. ( let op - soms locked de kabel dan echt en krijg je hem er niet uit terwijl hij rood is... duurt 5 a 10 mins (mijn gevoel zegt 3 uur) voordat je hem er weer uit krijgt. Ik vind punt 2 dus niet echt een oplossing.
4. ik zou hem eigenlijk aan de andere kant zetten - werkt het meestal wel zoals op de foto die ik eerder plaatste.
5. als dat niet kan, probeer dan echt een stuk door te rijden van de paal, of als je de achterste bent eerder te stoppen. Als de kabel naar de zijkant trekt hierdoor blijft de aansluiting bovenin beter zitten.

Ik heb er serieus over nagedacht een soort standaard te maken (verstelbaar zoals een kruk) die ik onder de kabel kan zetten.. maar goed, nog 2 jaar geloof ik en dan is de lease weer op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
jhoekwat schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Volgens mij zijn ze gewoon erg gevoelig. Laatst de proef op de som gedaan. Mijn 2x storing had ik bij dezelfde fastnedlader in Klarenbeek (vlak bij apeldoorn) in noordelijk richting. Bij de laatste keer dat ik die had ook aan het einde van de (herstelde) sessie bewust even de achterdeur die het dichts bij de laadaansluiting zit hard dichtgesmeten.... Spontaan ging het groene lampje naar rood....

Anyway... dit probleem zelf ook alleen nog maar bij die bewuste lader gehad... dus weet niet of alle fastned stekkers zo gevoelig zijn. Stond dit weekend bij Arnhem (carpoolplek) ook een fastned. Ook daar deur hard dichtgesmeten, maar kon geen laadstoring forceren... (en om nou aan die kabel gaan zitten wrikken met 130kw leek me ook slecht idee 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
4v4t4r schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:56:
[...]

Ik zal wellicht binnenkort eens een filmpje maken voor het visuele, maar vaak als je echt naast de kabel staat - gebeurd het volgende :

1. kabel erin, je laat los (na pasje of voor pasje, maakt even niet zo uit - voorkeur heeft eerst pasje, kabel wil dan gelijk locken)
2. als je dan los laat zie je dat de kabel iets naar beneden zakt en de bovenkant van de aansluiting een paar mm kiert t.o.v. onze laadpoort. Dit is het feitelijke probleem. Ik pak de kabel dan niet bij het handvat vast, maar waar het handvat overgaat naar de kabel en trek hem iets omhoog. Vaak begint dan het laden gewoon. je merkt dat niet iedere Volvo deze issues heeft, dus niet iedereen heeft hier last van.
3. als hij begint en snelheid loopt loop laat ik rustig los.. soms prima, soms toch rood.. ( let op - soms locked de kabel dan echt en krijg je hem er niet uit terwijl hij rood is... duurt 5 a 10 mins (mijn gevoel zegt 3 uur) voordat je hem er weer uit krijgt. Ik vind punt 2 dus niet echt een oplossing.
4. ik zou hem eigenlijk aan de andere kant zetten - werkt het meestal wel zoals op de foto die ik eerder plaatste.
5. als dat niet kan, probeer dan echt een stuk door te rijden van de paal, of als je de achterste bent eerder te stoppen. Als de kabel naar de zijkant trekt hierdoor blijft de aansluiting bovenin beter zitten.

Ik heb er serieus over nagedacht een soort standaard te maken (verstelbaar zoals een kruk) die ik onder de kabel kan zetten.. maar goed, nog 2 jaar geloof ik en dan is de lease weer op :)
Ik kan bij Fastned laden zonder pasje, dus ik kan gewoon de kabel pakken en deze omhoog houden totdat het laden begint. Dat werkt bij de snellere laders prima, maar bij de 150 kW laders niet. Zelfs als er al een paar kWh inzit verliest hij het contact als ik de kabel loslaat. Het heeft dan niet zoveel meer te maken met het communicatieprotocol om het laden te starten.

Maar zo'n standaard is geen raar idee. Als een gek tegen de kabel lopen duwen ziet er ook al vreemd uit, dus een steuntje plaatsen is niet heel veel gekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhoekwat
4v4t4r schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:56:
[...]

Hier zat ik dus gisteren ook over na te denken.. gewoon iets simpels zal prima voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
jhoekwat schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Hier zat ik dus gisteren ook over na te denken.. gewoon iets simpels zal prima voldoen.
Ik heb thuis nog krukken en verstelbare wandelstok, wellicht kan ik daar iets van maken :) of gewoon een stuk hout wat je er onder kan schuiven (maar dan ben je niet flexibel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ArnoudN schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Ik kan bij Fastned laden zonder pasje, dus ik kan gewoon de kabel pakken en deze omhoog houden totdat het laden begint. Dat werkt bij de snellere laders prima, maar bij de 150 kW laders niet. Zelfs als er al een paar kWh inzit verliest hij het contact als ik de kabel loslaat. Het heeft dan niet zoveel meer te maken met het communicatieprotocol om het laden te starten.

Maar zo'n standaard is geen raar idee. Als een gek tegen de kabel lopen duwen ziet er ook al vreemd uit, dus een steuntje plaatsen is niet heel veel gekker.
staat toch los van het pasje? Ik hou altijd eerst het pasje bij de lader, kies dan welke stekker ik wil gebruiken en druk 'm dan in de auto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Kammika schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:57:
[...]

staat toch los van het pasje? Ik hou altijd eerst het pasje bij de lader, kies dan welke stekker ik wil gebruiken en druk 'm dan in de auto....
Ja me 2, maar sommige mensen doen het andersom. ook als je belt met Fastned/Volvo adviseren ze altijd " heb je het andersom ook al geprobeerd?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
4v4t4r schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:22:
[...]

Ja me 2, maar sommige mensen doen het andersom. ook als je belt met Fastned/Volvo adviseren ze altijd " heb je het andersom ook al geprobeerd?"
nee .. maar zou ook niet weten waarom dat handiger is... is er een reden dat ze dat adviersen? (kan me er niks bij voorstellen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
4v4t4r schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:22:
[...]

Dat is dus bij mij het probleem. Ik heb geen pasje nodig en kan dus niet andersom werken, ik heb alleen de optie om de kabel te pakken en te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:31:
[...]

nee .. maar zou ook niet weten waarom dat handiger is... is er een reden dat ze dat adviersen? (kan me er niks bij voorstellen...)
Duidelijk toch? Ze weten er zelf niks vanaf, willen het niet oplossen (Volvo wijst naar Fastned, Fastned wijst naar Volvo) en om niet gelijk op te hangen zonder iets te zeggen komen ze hiermee. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 17:05
Kammika schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Er zit wel een kern van waarheid in. Als je eerst de stekker erin hangt en jij staat ondertussen wat langer te prutsen met het pasje, dan kan het zijn dat de auto in time-out gaat en dan krijg je ook de rode lamp. Maar in dit geval is het mij wel duidelijk dat dit om toleranties/slijtage van de PhoenixContact stekkers gaat die aan sommige types alpitronic laders van Fastned en sommige andere providers zitten. Dat zou ook verklaren waarom het probleem na verloop van tijd (slijtage) optreedt en ook niet overal. Mogelijk is het wel een combinatie met de laadpoorten van onze auto’s die op de communicatiepinnen erg gevoelig zijn. Ik heb het zelf nog maar een keer ooit gehad op zeker 100x snelladen en dat was opgelost met omhoog houden dus het wisselt ook nog per auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:33:
[...]

Duidelijk toch? Ze weten er zelf niks vanaf, willen het niet oplossen (Volvo wijst naar Fastned, Fastned wijst naar Volvo) en om niet gelijk op te hangen zonder iets te zeggen komen ze hiermee. _O-
is wsch standaard uitvraag van een helpdesk medewerker dan lijkt me...

overigens niet volvo/fastned specifiek issue: laadpalen/laadpassen topic staat ook vol met dit soort problemen waar een bepaald type auto het niet met een bepaalde type laadpaal doet en waar alle andere auto's het op die laadpaal wel doen en die auto het op alle andere laadpalen ook doet.

Kennelijk is de standaard nog niet genoeg uitgekristalliseerd mag dat sommige combi's niet helemaal lekker zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Er zit wel een kern van waarheid in. Als je eerst de stekker erin hangt en jij staat ondertussen wat langer te prutsen met het pasje, dan kan het zijn dat de auto in time-out gaat en dan krijg je ook de rode lamp. Maar in dit geval is het mij wel duidelijk dat dit om toleranties/slijtage van de PhoenixContact stekkers gaat die aan sommige types alpitronic laders van Fastned en sommige andere providers zitten. Dat zou ook verklaren waarom het probleem na verloop van tijd (slijtage) optreedt en ook niet overal. Mogelijk is het wel een combinatie met de laadpoorten van onze auto’s die op de communicatiepinnen erg gevoelig zijn. Ik heb het zelf nog maar een keer ooit gehad op zeker 100x snelladen en dat was opgelost met omhoog houden dus het wisselt ook nog per auto
ok, maar ik bedoel ook andersom en daarin snap ik het volvo/fastned advies niet. Als je eerst je pasje bij lader houdt, dan de stekker selecteert en die dan pas in de laadpoort doet heb je alle controle over die stekker en grootste kans dat je het dus goed doet lijkt me... anyway.. als slijtage van de pinnen DE oorzaak is zou het niet alleen Fastned gerelateerd moeten zijn, maar zou je het issue bij meerdere typen laders moeten hebben (je pinnen zijn nl versleten of ze zijn het niet lijkt me.). Zal toch in een combi van factoren zitten...

Vwb de mensen die er op dit forum last van hebben: Na hoeveel tijd is het begonnen (en zijn jullie frequente snelladers of snelladen jullie alleen bij uitzondering?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

4v4t4r schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:30:
[...]

Ik heb thuis nog krukken en verstelbare wandelstok, wellicht kan ik daar iets van maken :) of gewoon een stuk hout wat je er onder kan schuiven (maar dan ben je niet flexibel )
Ik schuif dat kapje wat je loshaalt voor de snellader onder de stekker, beetje prutsen en het past. Tot op heden maar 2x gehad dat een laadsessie op bijna 70% ineens afbrak, bleek dat kapje er tussenuit geschoten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ferrie99 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:06:
[...]

Ik zou zeggen dien je voorstel in bij Volvo :+
Zouden ze het uberhaupt lezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:55:
[...]
Ik schuif dat kapje wat je loshaalt voor de snellader onder de stekker, beetje prutsen en het past. Tot op heden maar 2x gehad dat een laadsessie op bijna 70% ineens afbrak, bleek dat kapje er tussenuit geschoten :)
Ja, ik zat ook te denken dat er met enige creativiteit iets te verzinnen valt.
Voorop gesteld, ik heb nog maar 2x snelgeladen en dat werkte gelukkig prima!
Idee: als er blijkbaar wat speling zit en de stekker moet iets omhoog, kan er aan de onderkant van de laadpoort niet iets tussen gepropt worden. Bijvoorbeeld een verf-roerstokje of een halve wasknijper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Kammika schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:24:
[...]

ok, maar ik bedoel ook andersom en daarin snap ik het volvo/fastned advies niet. Als je eerst je pasje bij lader houdt, dan de stekker selecteert en die dan pas in de laadpoort doet heb je alle controle over die stekker en grootste kans dat je het dus goed doet lijkt me... anyway.. als slijtage van de pinnen DE oorzaak is zou het niet alleen Fastned gerelateerd moeten zijn, maar zou je het issue bij meerdere typen laders moeten hebben (je pinnen zijn nl versleten of ze zijn het niet lijkt me.). Zal toch in een combi van factoren zitten...

Vwb de mensen die er op dit forum last van hebben: Na hoeveel tijd is het begonnen (en zijn jullie frequente snelladers of snelladen jullie alleen bij uitzondering?)
Ik bedoelde slijtage aan de stekkers van de snellader, niet de pinnen van de auto. Issues die ik tot nu toe langs heb zien komen waren altijd aan die alpitronic laders (van verschillende aanbieders) te linken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTIPU6TJHgR513SPrOoM-SuCVCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XUfUuJAh5bqLLSsTwFIjlarD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 22:47
Brekie schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:00:
[...]

P8/19inch
Mijn gemiddeld verbruik lag op 28kw/100km. 4volwassenen plus volle kofferbak.
Ik maak alleen gebruik van Ionity(prefered in ABRP). Met 100% vertrek haal ik max 260km tot de eerste laadstop. Daarna stukken van max 170km met ongeveer 80% lading. ABRB de stops laten bepalen en die komt dan met 5x.
5% soc vindt ik zelf wel weinig, ik houd 10% aan, daarmee kan je toch nog een alternatief laadpunt halen mocht de laadpaal niet werken, uit eerdere ervaring overgehouden, overigens bij Ionity nog niet meegemaakt.
Dank je wel voor het delen.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Volvo Volvo toch. Blijkt dus dat er geen Pixel verlichting op zat. Krijgen nu 1k terug, maar is natuurlijk geen gang van zaken zo.

Als je er zelf niet achter komt (door dit forum) dan kun je dus fluiten naar je centen. Doen we zo zaken tegenwoordig?

[ Voor 3% gewijzigd door Sten2017 op 01-03-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:58
Sten2017 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:07:
Volvo Volvo toch. Blijkt dus dat er geen Pixel verlichting op zat. Krijgen nu 1k terug, maar is natuurlijk geen gang van zaken zo.

Als je er zelf niet achter komt (door dit forum) dan kun je dus fluiten naar je centen. Doen we zo zaken tegenwoordig?
Zelfde verhaal hier. Leaseprijs uiteindelijk aangepast maar dus wel geen Pixel verlichting..

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Mede door jullie reacties (@Sten2017 en @nujtrug ) begin je bijna te geloven dat het er wel op lijkt . :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:25

Rianata

Have you played Atari today?

HenryP schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:37:
[...]

@Rianata Persoonlijk ben ik van mening dat het verbruik van heel veel factoren afhankelijk is, veel meer dan de factoren waarvan jij het verzoek hebt gedaan om die in het onderschrift op te nemen. Nu je de mensen zover hebt gekregen dat ze aanvullende informatie in hun onderschrift hebben toegevoegd, ben ik toch benieuwd naar de conclusies die je al hebt kunnen trekken. :)
Ik ga geen conclusies trekken mbt verbruik want dat boeit me helemaal niet meer. Thuis een lader, de bazen betalen alle energie die ik thuis en onderweg tap, dus ik geniet gewoon van de rij-ervaring. Af en toe of toch iets vaker / te vaak een sprintje en desnoods onderweg even opladen, 's avonds of 's nachts, boeit ook niet, want ik zit er altijd warmpjes bij. RA gebruik ik niet voor die laatste 2 a 3 % besparing en tijdens de stop geniet ik van muziek uit de H/K installatie.

Je hebt gelijk over meerdere factoren en ik beweerde ook niet limitatief te zijn. Wel blijf ik van mening dat posts beter leesbaar en interpreteerbaar zijn als dergelijke informatie op een manier verstrekt wordt; in je onderschrift, aan het begin van een epistle of aan het eind. Zelf probeer ik posts over verbruik gewoon te filteren en mij te focussen op de onderwerpen over de XC40, die mij wel boeien en verder iedereen zijn/haar verhaal te laten doen, hoe kort en bondig of lang verhalend; als het maar on-topic blijft 8)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Ik bedoelde slijtage aan de stekkers van de snellader, niet de pinnen van de auto. Issues die ik tot nu toe langs heb zien komen waren altijd aan die alpitronic laders (van verschillende aanbieders) te linken
[Afbeelding]
Ehm… bijna alle snelladers zijn toch van dit type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Kammika schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Ehm… bijna alle snelladers zijn toch van dit type?
Ik zie ze alleen bij Fastned, sommige Allego’s en bij EnBW en Aral /BP in Duitsland. Ionity en Shell(NL) hebben bijv andere. Het klopt wel dat Alpitronic een groot marktaandeel heeft, maar zoals hier ook al aangegeven treedt het probleem zeer waarschijnlijk niet bij alle modellen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@Rianata Als het verbruik je niks interesseert, dan hoef je toch niet te herhalen dat mensen bepaalde info (gerelateerd aan het verbruik) in hun onderschrift moeten opnemen, zeker niet als je die berichten niet leest en de door jou geadviseerde op te nemen informatie ook nog eens verre van volledig is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhoekwat
[...]

Heb je een foto van hoe dit eruit ziet?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kammika
HenryP schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:02:
@Rianata Als het verbruik je niks interesseert, dan hoef je toch niet te herhalen dat mensen bepaalde info (gerelateerd aan het verbruik) in hun onderschrift moeten opnemen, zeker niet als je die berichten niet leest en de door jou geadviseerde op te nemen informatie ook nog eens verre van volledig is. :?
Nou...ik snap @Rianata wel..

Zo moeilijke moet het toch niet zijn, Als iedereen die iets over verbruik iets meld er gelijk bij zet:
- voertuigtype (xc40/c40)
- motortype (p8/p6)
- uitvoering
- wel/geen warmtepomp
- wel/geen warmtepomp
- velgen grootte (19"/20")
- merk banden
- type banden
- leeftijd banden
- bandenspanning
- weertype
- details over wegtype (snelweg, provinicale weg, etc..)
- details over rijgedrag (gemiddelde snelheid, manier van optrekken, wel niet uitlaten rijden)
- type verkeer (lang lege provinciale wegen vs druk stadsverkeer)
- opd instellingen
- details over het weer de afgelopen ca 24 uur voordat de auto vertrok (maw was de auto al warm of niet en zo niet, hoe lang heeft die in de kou gestaan en welke kou was dat)
- windrichting
- windsterkte
- richting van de auto irt tot die wind
- aantal kilo beladen
- evt dagdragers/fietsendragers, aanhangers, etc..
- aantal personen in de auto
- aantal kilo belading
- temperatuur in de auto
- ventitor settings in de atuo
- stoel/stuurverwarmingssetting
- wel niet voorverwarmd bij vertrek
- indien voorverwarmd
- op timer of via app
- indien via timer: ook gelijk vertrokken op timermoment?
- indien via app: Hoe lang laten voorverwarmen?
- laadpercentage bij vertrek
- of het laen wel/niet vlak voor vertrek gestopt was:

Dan is een appel-appel vergelijk op verbruik toch niet zo moelijk 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:23
Kammika schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:23:
[...]

Zo moeilijke moet het toch niet zijn, Als iedereen die iets over verbruik iets meld er gelijk bij zet:
- motortype (p8/p6)
- uitvoering
- wel/geen warmtepomp
- wel/geen warmtepomp
- merk banden
- type banden
- leeftijd banden
- bandenspanning
- weertype
- details over rijgedrag (gemiddelde snelheid, manier van optrekken, wel niet uitlaten rijden)
- opd instellingen
- details over het weer de afgelopen ca 24 uur voordat de auto vertrok (maw was de auto al warm of niet en zo niet, hoe lang heeft die in de kou gestaan en welke kou was dat)
- windrichting
- windsterkte
- aantal kilo beladen
- aantal kilo belading
- temperatuur in de auto
- indien voorverwarmd
- op timer of via app

_O-

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

- motortype (p8/p6)
- uitvoering
- wel/geen warmtepomp
- wel/geen warmtepomp
- merk banden
- type banden
- leeftijd banden
- bandenspanning
- weertype
- opd instellingen
- windrichting
- windsterkte
- aantal kilo beladen
- aantal kilo belading
- temperatuur in de auto
- indien voorverwarmd
- op timer of via app

Je was ‘gereden afstand’ nog vergeten maar ik denk dat we met die aanvulling dan wel een mooi werkbaar lijstje hebben. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Sten2017 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:07:

Laatst zat ik bij de Volvodealer bij te kletsen en hij zuchtte dat hij weer een paar mensen moest gaan bellen omdat hun bestelde auto’s (die in de planning stond om op korte termijn geproduceerd en afgeleverd te gaan worden) helaas niet helemaal compleet zou worden gebouwd. Bij hybrides werd BLIS zo nu en dan weggelaten en inderdaad ook wel eens de pixel lampen bij andere modellen. Die informatie werd duidelijk door de fabriek aan gegeven en stond luid en duidelijk in een aparte kolom in het orderoverzicht op zijn scherm. Hij heeft het me in detail laten zien.

Als hij vervolgens ging bellen met de klant zou hij ze de keuze laten: ofwel deze auto toch afnemen (maar dan met een door Volvo bepaalde minderprijs) ofwel deze niet afnemen (waarmee de originele bestelling wel gebouwd zou worden maar een voorraad auto zou worden) en vervolgens een nieuwe bestelling maken die dan weer achteraan moest sluiten (met een lange levertijd tot gevolg natuurlijk - en wel het nieuwe modeljaar)

Het blijft natuurlijk allemaal heel vervelend voor je dat je niet kreeg waar je op rekende , maar het feit dat jij er achteraf pas over hoorde moet je dus niet “Volvo-in-zijn-algemeenheid’ kwalijk nemen, Volvo heeft de informatie duidelijk en weken tevoren gegeven aan de dealer, maar je moet denk ik wel een hartig woordje spreken met de dealer in kwestie omdat die je de opties uitgelegd heeft en die 1000 euro misschien “wel zag zitten” (of misschien de leasemaatschappij die het misschien niet erg boeit en het ter kennisgeving aangenomen hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jhoekwat schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:25:
[...]

Heb je een foto van hoe dit eruit ziet?
Zal ik een volgende keer maken als ik weer moet snelladen.
maar het is dat kapje wat over de snellaadpoort zit, dat pers ik als een wigje onder de stekker en op de rand van de laadklep opening. Heeft weinig kracht nodig, je vernielt niets, en het lijkt prima te werken als oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Willen we nog wat enorme onzin lezen? de volgende website leeft nog in de middeleeuwen wat prijsvorming betreft:

https://www.autovisie.nl/...z_zWlo#Echobox=1677743515

Wat een bullshit zeg...
En zeker de XC40 die hoger verbuik kent dan andere veel andere wagens, zal niet voor 2,74 euro volgeladen kunnen worden... |:(

[ Voor 14% gewijzigd door ron65 op 02-03-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Put007
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-06 13:23
DreZutphen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Vooral de Tesla's en de Koreanen zijn daarin zoveel beter volgens de fanboys en fangirls.
Dit is al de 2e reallife test die ik zie waarin het verschil heel klein is.
De XC40 vs de Model Y staat ook ergens op YT( de test was notabene van een duitse Tesla fan).
Ja de Tesla deed het iets beter maar met de nadruk op iets.

Als ik heel eerlijk ben en ik na de cw waarde van de Volvo's is het een prima prestatie van de fabrikant.

Iemand de c40 laadtest van Volvo Cristian al gezien op YT?
Met een voorverwarmde accu gaat hij laden en de laadtijd is top.
Tijdens onze 2 ritten naar Zuid Frankrijk met de p6 op 19 inch viel het mij op dat ik, ondanks het "extreme" verbruik van de XC40, altijd met dezelfde Hyundai's, Audi's, BMW's en Tesla's m3 stond te laden om de 170 - 200 kilometer. Er zit niet veel verschil tussen de auto's als je 120 km/u+ rijdt. Dan zijn ze allemaal niet zuinig.
Het blijft gewoon behelpen op lange afstanden maar als je wilt is het te overzien. Gewoon een dag extra inplannen.

Deze vakantie weer met de oude (privé) XC90 gegaan en moet zeggen dat bevalt ons veel beter. Als je 1400 kilometer in een keer wil rijden dan is een EV nu nog niet geschikt. Rijd met de xc90 in 12 uur naar het zuiden en met de xc40 17,5 uur.
Daarnaast merk je dat een xc40 2 klasses lager is dan een xc90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
[...]

Die ga ik proberen !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Kammika schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:31:
[...]

om zo op te kunnen hangen omdat ze het zelf ook niet weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Ik had gisteren een ritje van totaal 490 km, ging weg met 95% accu, voorverwarmd via timer NIET aan de laadpaal (want daar stond vriend tesla weer te kleven en de andere stond de Toyota Prius, ook te kleven).
Verbruik heenweg bij -2 tot -4 graden 23,9
verbruik terug waarbij ik deels 160 gereden heb (DLD A61) bij 6 - 10 graden 23,4

Heenweg bijgeladen thv eindhoven tot 70%, daarna doorgereden naar de klant en teruggaand wilde ik de autobahn eens proberen om eens te zien wat de wagen met hogere snelheden dan dat gezapige 100 doet. dus wat omgereden via DLD.
Ik heb tot 90% geladen in Geilenkirchen, toen gaan rijden. Met 19% bij Jutphaas Nieuwegein aangekomen, weer tot 90% geladen.
Door te berekenen obv van 100%=69kwh kwam ik tot de volgende verbruiken:
262 km incl 40 km hardrijden 23,4
58 km (jutphaas naar huis) waar ik met 73% aankwam was 20,6
Mijn actieradius naar 100% omgerekend zou dan liggen tussen 335 en 295 km, alleen rij je hem nooit 100% leeg en laad je ook niet 100% op. Een actieradius van 270 km bij temperaturen tussen 0-10 graden is dus realistisch.

Oh zie onderschrift voor banden, maar dat zijn nu dus winterbandjes, 19 inch, iik had radio aan, klimaat gewoon op 21, stoel en stuurverwarming aan ect etc etc

Wat mij wel opviel en me niet helemaal beviel was dat na het 160 rijden, het stuur nu bij 98 al licht gaat trillen. Pas bijna thuis was dat weer weg. Ik relateer dat dus ook aan de bedrijfstemperatuur van de motor, en daarmee lijkt de oorzaak steeds zekerder in de electromotor te zitten. Die was denk ik warmer door dat hard rijden, en koelt dan maar langzaam af. Vanochtend was de trilling weer als vanouds, pas vanaf 103 tot ongeveer 115 en weer licht waarneembaar maar gisteren bij 105 voelde je hem echt wel behoorlijk.

Maar man o man wat een power, 140 en dan even intrappen en in no-time al op 164 zitten, daar bleek deze begrensd. maar wat een genot zeg, echt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:25

Rianata

Have you played Atari today?

[...]

- motortype (p8/p6)
- uitvoering
- wel/geen warmtepomp
- wel/geen warmtepomp
- merk banden
- type banden
- leeftijd banden
- bandenspanning
- weertype
- opd instellingen
- windrichting
- windsterkte
- aantal kilo beladen
- aantal kilo belading
- temperatuur in de auto
- indien voorverwarmd
- op timer of via app

... en dan vergeet je nog hoogte verschillen, hoewel in NL minder relevant, maar van Almere naar Maastricht retour verwacht ik een hoger verbruik heen :+

Oftewel, dank voor het onderbouwen van de onzin van het vergelijken van verbruik >:)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-06 14:20
[...]

- motortype (p8/p6)
- uitvoering
- wel/geen warmtepomp
- wel/geen warmtepomp
- merk banden
En alweer de belangrijkste vergeten: de gereden snelheid :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
madhondt schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:39:
[...]

vergeet weersomstandigheden niet.
Iedereen ook even een app zoals Windy installeren en aangeven wat de windsnelheid was en welke kant op.
daarnaast welke route zodat er gekeken worden of er hoogteverschil was.

Wie houd dit allemaal even in een database bij ?

/Sarscasm off..

Focus lekker op je eigen auto, je weet wat je er aan hebt :) alleen nuttig in gevallen zoals Juancho en soortgelijken die blijkbaar echt significant minder km kunnen maken.

tldr; sorry dit bijhouden is niet aan mij besteed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:23
madhondt schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Details over rijgedrag staan toch in het rijtje?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
4v4t4r schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:44:
[...]

vergeet weersomstandigheden niet.
Iedereen ook even een app zoals Windy installeren en aangeven wat de windsnelheid was en welke kant op.
daarnaast welke route zodat er gekeken worden of er hoogteverschil was.

Wie houd dit allemaal even in een database bij ?

/Sarscasm off..

Focus lekker op je eigen auto, je weet wat je er aan hebt :) alleen nuttig in gevallen zoals Juancho en soortgelijken die blijkbaar echt significant minder km kunnen maken.

tldr; sorry dit bijhouden is niet aan mij besteed..
Dat komt straks vast allemaal automatisch in de Driving Journal app te staan….toch?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mga1600
Vanochtend mijn auto weer opgehaald bij Leder Inbouw Nederland in Alphen aan de Rijn. Het was even afwachten hoe de gemaakte keuze aan de hand van een staaltje in de praktijk uitvalt, maar ik ben erg tevreden! Mijn laatste 3 auto’s hadden een helemaal zwart interieur. Deze keer wilde ik graag wat meer licht in de auto en echt leer (wat Volvo helaas niet meer levert)

Uit de ca. 20 standaard kleuren heb ik een lichte beige kleur uitgezocht, weliswaar een klassieke keuze - maar een mooie combinatie met het Fjord Blue van de buitenkant. Het middendeel is geperforeerd en ik heb verder gekozen voor donkere stiksels wat m.i. weer goed past bij dat zwarte plastic van het dashboard etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZuCXKrTNPFWJzq9ZaNPtf3JGto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beZ6XSr83HlK4uNpta4M3uNU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc0x0IIX-E5Mo3hkRZvHRXCp8-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDFaleUymiGUZBgfiAwo9OuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8R1nyqjNl6dgAcIYVor2Rn6hUQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AvmYg4160V5s0NBvbXF2Ros.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 02-03-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Mga1600 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:23:
Vanochtend mijn auto weer opgehaald bij Leder Inbouw Nederland in Alphen aan de Rijn. Het was even afwachten hoe de gemaakte keuze aan de hand van een staaltje in de praktijk uitvalt, maar ik ben erg tevreden! Mijn laatste 3 auto’s hadden een helemaal zwart interieur. Deze keer wilde ik graag wat meer licht in de auto en echt leer (wat Volvo helaas niet meer levert)

Uit de ca. 20 standaard kleuren heb ik een lichte beige kleur uitgezocht, weliswaar een klassieke keuze - maar een mooie combinatie met het Fjord Blue van de buitenkant. Het middendeel is geperforeerd en ik heb verder gekozen voor donkere stiksels wat m.i. weer [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]goed past bij dat zwarte plastic van het dashboard etc.
Fraai! Wat betaal je ervoor?

Je mist nu wel je zweedse vlaggetje :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750

Uit de ca. 20 standaard kleuren heb ik een lichte beige kleur uitgezocht, weliswaar een klassieke keuze - maar een mooie combinatie met het Fjord Blue van de buitenkant. Het middendeel is geperforeerd en ik heb verder gekozen voor donkere stiksels wat m.i. weer [
Super strak gedaan, vakwerk! Erg mooi! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ziet er mooi en ff wat anders uit maar denk niet dat ik het zelf zou doen. Maar dat komt meer vanwege de angst voor vlekken en gewoon blauwe afdruk van je spijkerbroeken. Dat was vroeger iig zo 😀

Ik heb we zwart leer, echt leer, maar vind een kleurtje wel wat mooier. Dat wol leek me ook wel wat.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 02-03-2023 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Ophidian schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:38:
[...]

Fraai! Wat betaal je ervoor?

Je mist nu wel je zweedse vlaggetje :+
Ja, dat is waar……nou ja, kan ik mee leven…..bij Ikea krijg je zo’n vlaggetje bij de Zweedse balletjes. Dit kost officieel voor een particulier 1700 euro….een hoop geld, maar ik wil een jaar of 4-5 met deze auto doen en dan valt het uitgedrukt per dag wel mee……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:16:
Ziet er mooi en ff wat anders uit maar denk niet dat ik het zelf zou doen. Maar dat komt meer vanwege de angst voor vlekken en gewoon blauwe afdruk van je spijkerbroeken. Dat was vroeger iig zo 😀

Ik heb we zwart leer, echt leer, maar vind een kleurtje wel wat mooier. Dat wol leek me ook wel wat.
Volvo levert helaas zelf geen leer meer op de EV’s. Mijn ingeleverde XC40 P8 had ook zwart leer…….beetje ‘doods’ leer vond ik dat, maar wel goedkoop! Dit leer is veel zachter en soepeler en ruikt lekkerder….! Spijkerbroeken vlekken kun je grotendeels vermijden met regelmatig gebruik van leather protector, maar als het toch een keertje mis zou gaan krijg je die vlekken er met Zwitsal Babydoekjes heel goed vanaf. Dat is een beetje vettig en lost de kleurstof op zonder het leer aan te tasten. Daarna weer protector er overheen is mijn ervaring van 4 auto’s geleden (een XC60 met licht leer)

Wol is ook wel mooi inderdaad……en die verlichte kristallen pook daarbij is ook erg fraai - maar in een Volvo hoort leer eigenlijk zitten ……naar mijn mening.

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 02-03-2023 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Vulcan750 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Super strak gedaan, vakwerk! Erg mooi! d:)b
Ze doen 40 tot 50 auto’s per dag vertelden ze. Heel veel daarvan voor dealers en voor importeurs maar ook wel voor particulieren. Mijn Volvo dealer maakte me op deze mogelijkheid attent en beschikt ook over een stalenboek. Standaard keuze uit een stuk of 20 kleuren, andere kleuren kunnen ook maar dan wordt het een stuk duurder. Er stond bijvoorbeeld een Peugeot 3008 waar ze een soort ‘Wafeltjes’ in het middeldeel gestikt hadden en een afwijkende kleur leer voor de buitenkant. Nogal ‘Amerikaans’ -pompeus, hoeft van mij niet.

De prefab hoezen worden in Maleisië in elkaar gestikt van Italiaans leer wat ze kennelijk vanuit NL in bulk die kant opsturen. Die fabriek waar ze dat doen maakt voor meerdere merken de OEM stoelbekledingen en beschikt over certificering om de hoezen ‘airbag-safe’ te mogen maken.
De oude nep-leren met nep-alcantara hoezen zijn er keurig afgehaald en liggen nu op zolder….je weet maar nooit tenslotte :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Put007 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Tijdens onze 2 ritten naar Zuid Frankrijk met de p6 op 19 inch viel het mij op dat ik, ondanks het "extreme" verbruik van de XC40, altijd met dezelfde Hyundai's, Audi's, BMW's en Tesla's m3 stond te laden om de 170 - 200 kilometer. Er zit niet veel verschil tussen de auto's als je 120 km/u+ rijdt. Dan zijn ze allemaal niet zuinig.
Het blijft gewoon behelpen op lange afstanden maar als je wilt is het te overzien. Gewoon een dag extra inplannen.

Deze vakantie weer met de oude (privé) XC90 gegaan en moet zeggen dat bevalt ons veel beter. Als je 1400 kilometer in een keer wil rijden dan is een EV nu nog niet geschikt. Rijd met de xc90 in 12 uur naar het zuiden en met de xc40 17,5 uur.
Daarnaast merk je dat een xc40 2 klasses lager is dan een xc90.
Ja psies dat gelul over veel meer range blijkt allemaal maar marginaal te zijn.

Klopt als een bus. De EV's van nu zijn nog verre van ideaal voor lange afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
ron65 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Ik had gisteren een ritje van totaal 490 km, ging weg met 95% accu, voorverwarmd via timer NIET aan de laadpaal (want daar stond vriend tesla weer te kleven en de andere stond de Toyota Prius, ook te kleven).
Verbruik heenweg bij -2 tot -4 graden 23,9
verbruik terug waarbij ik deels 160 gereden heb (DLD A61) bij 6 - 10 graden 23,4

Heenweg bijgeladen thv eindhoven tot 70%, daarna doorgereden naar de klant en teruggaand wilde ik de autobahn eens proberen om eens te zien wat de wagen met hogere snelheden dan dat gezapige 100 doet. dus wat omgereden via DLD.
Ik heb tot 90% geladen in Geilenkirchen, toen gaan rijden. Met 19% bij Jutphaas Nieuwegein aangekomen, weer tot 90% geladen.
Door te berekenen obv van 100%=69kwh kwam ik tot de volgende verbruiken:
262 km incl 40 km hardrijden 23,4
58 km (jutphaas naar huis) waar ik met 73% aankwam was 20,6
Mijn actieradius naar 100% omgerekend zou dan liggen tussen 335 en 295 km, alleen rij je hem nooit 100% leeg en laad je ook niet 100% op. Een actieradius van 270 km bij temperaturen tussen 0-10 graden is dus realistisch.

Oh zie onderschrift voor banden, maar dat zijn nu dus winterbandjes, 19 inch, iik had radio aan, klimaat gewoon op 21, stoel en stuurverwarming aan ect etc etc

Wat mij wel opviel en me niet helemaal beviel was dat na het 160 rijden, het stuur nu bij 98 al licht gaat trillen. Pas bijna thuis was dat weer weg. Ik relateer dat dus ook aan de bedrijfstemperatuur van de motor, en daarmee lijkt de oorzaak steeds zekerder in de electromotor te zitten. Die was denk ik warmer door dat hard rijden, en koelt dan maar langzaam af. Vanochtend was de trilling weer als vanouds, pas vanaf 103 tot ongeveer 115 en weer licht waarneembaar maar gisteren bij 105 voelde je hem echt wel behoorlijk.

Maar man o man wat een power, 140 en dan even intrappen en in no-time al op 164 zitten, daar bleek deze begrensd. maar wat een genot zeg, echt super.
Dat zijn gewoon prima cijfers en vergeleken met een Tesla modelY maar een marginaal verschil. Je moer maar in zon griezel willen rijden voor een beetje meer range. 🤣

Tja dat trillen is echt een een dingetje pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen

Uit de ca. 20 standaard kleuren heb ik een lichte beige kleur uitgezocht, weliswaar een klassieke keuze - maar een mooie combinatie met het Fjord Blue van de buitenkant. Het middendeel is geperforeerd en ik heb verder gekozen voor donkere stiksels wat m.i. weer goed past bij dat zwarte plastic van het dashboard etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er top uit. Ik wil ongeveer hetzelfde maar dan met bruin leer en zwarte stiksels.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Mga1600 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:00:
[...]

Ja, dat is waar……nou ja, kan ik mee leven…..bij Ikea krijg je zo’n vlaggetje bij de Zweedse balletjes. Dit kost officieel voor een particulier 1700 euro….een hoop geld, maar ik wil een jaar of 4-5 met deze auto doen en dan valt het uitgedrukt per dag wel mee……
Valt mij an sich mee qua prijs. Wij zijn uiteindelijk voor de Wool blend gegaan, lichte kleur interieur vonden wij ook goed passen bij de Fjord Blue lakkleur.

Hoe lang kan je die verlengde garantie nog aanschaffen na levering? Ben geneigd het niet te nemen, maar dan weet ik hoe lang ik nog erover kan nadenken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:58
Ligt het aan mij of is de verlichting in het handschoenenkastje compleet nutteloos? In is zelfs veel gezegd, de verlichting schijnt bij mij gewoon op de rand. Ik zie niet eens wat er in zit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qtVqUzuQY6FxvDc52UWvZV0WyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLAV1P9XeygsQha7nqf8iEdW.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Ophidian schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Valt mij an sich mee qua prijs. Wij zijn uiteindelijk voor de Wool blend gegaan, lichte kleur interieur vonden wij ook goed passen bij de Fjord Blue lakkleur.

Hoe lang kan je die verlengde garantie nog aanschaffen na levering? Ben geneigd het niet te nemen, maar dan weet ik hoe lang ik nog erover kan nadenken :+
Mij werd verteld dat die verlengde garantie voor aflevering geregeld moet zijn, maar misschien moet je dat even aan je dealer vragen. Er wordt iets in de auto geladen zodat een willekeurige dealer in opper volta ook ziet of er sprake van garantie is. En het komt trouwens ook in de app te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyWAjE-SryXOxFME9Fimr7lGT-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xp5xHeprTEUwp63iAzSNWBzd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Mga1600 op 02-03-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DreZutphen schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:33:
[...]

Dat zijn gewoon prima cijfers en vergeleken met een Tesla modelY maar een marginaal verschil. Je moer maar in zon griezel willen rijden voor een beetje meer range. 🤣

Tja dat trillen is echt een een dingetje pff.
Zeker prima cijfers, ik ben gewoon tevreden.
Ook leuk om nu echt te zien dat vaker wat korter laden meer tijdwinst geeft dan een paar keer minder langer laden.
Waar ik eerst nog iets had van ik laad thuis tot 100% voor een langere rit, heb ik nu zoiets als wanneer er maar tenminste 60% in zit, prima. iets eerder weg, halverwege een snellader pakken en ik kom er ook wel.
Als ik steeds met 100% weg wil, kom ik van een koude kermis thuis soms omdat die laadpalen gewoon te vaak bezet zijn savonds en snachts. En de gemeente plaatst niets meer bij, die vinden het wel genoeg zo.
Zij hebben eigen laadpalen in de eigen parking voor hun eigen wagens, die hebben er geen last van dat alles vol staat.

Nee, zoals nu gaat het prima, ik voel geen druk meer om maar te moeten zorgen voor gevulde accus elke rit. Ik laad wel wanneer nodig maar vooral wanneer het kan.

Pagina: 1 ... 151 ... 320 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"