Kammika schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:35:
Heb ook wel zitten experimenteren voor de fun afgelopen winter. Mijn ervaring is dat je het bereik in de winter (naast natuurlijk langzaam optrekken en gem snelheid wat omlaag, maar dat geldt in de zomer ook) fors omhoog kunt krijgen door:
- Range Assistant aan (dwz die knop die bespaart in de RA, weet niet hoe die heet)
- Temp in de auto op 15 graden of zo.., maar dan stoelverwarming op 3.. viel me eigenlijk best mee hoe dat nog ging qua warmte...
- klimaattimer aanzetten op vertrektijd (en dan een half uur van te voren voor de zekerheid ook nog in de app op die timer drukken)
- Je laadttimer zo zetten dat je precies op moment van vertrek op 100% geladen is (beetje gokken, je kunt ook gewoon tot 90% laden en dan 45 min van te voren naar 100% zetten in de auto)
anyway: leuk om te experimenteren, maar mijn conclusie was ook wel dat me dit te veel gedoe en comfort inleveren was.
Ik ben vandaag vertrokken, auto 30 min voorverwarmd echter niet aan de laadpaal.
Range assistent aan, temp 23, stuur en stoelverwarming aan. Rit 140 km heen voor 90% snelweg.
Wat mij opviel:
- Opwarmen gaat tergend langzaam, pas na een uur merkte ik dat er verwarming aanstond
- Verbruik 19,4kWh/100km bij gemiddelde snelheid 87 kmh, ik heb af en toe 110 gereden, rest 100 op ACC
Terugweg na opladen publieke laadpaal was RA uitgezet, niet voorverwarmd (ik was onverwacht eerder klaar dan gepland), hele rit gelijke omstandigheden echter meer wind tegen dan sochtends. RA uit, andere instellingen gelijk.
- Opwarmen ging lekker vlot en leek ook alsof de stoelverwarming meer deed ondanks standje 1 net als vanochtend
- Verbruik 20,2 kWh/100km bij gemiddeld 75 kmh (was iets drukker op de weg).
Conclusie: RA geeft een kleine 1 kWh/100km verbetering, maar het duurt langer voor de wagen opwarmt. Comfort is dus wel degelijk iets lager. Geen beslagen ruiten ondanks regenachtige omstandigheden.
Voor mij kan RA dus uitblijven, ik ben meer van comfort en dan laad ik maar een paar % extra als dat zo is ;-)
Qua bereik maakt het niet heel veel uit, paar kilometer hooguit op de 390 die hij bij 100% momenteel aangeeft, praktijk is dat 330 km bruikbaar ongeveer.
Blijft inderdaad leuk spelen zo, je leert er je nieuwe wagen wel wat beter van kennen uiteindelijk.