Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:26:
Ik heb het juist andersom. Laatst op een langere rit nog eens geprobeerd maar je voelt gewoon een soort van tocht ofzo. Totaal niet comfortabel en al helemaal niet bij koudere temperaturen. Nog los van de beslagen ramen maar misschien moet ik die nog eens boenen :). Als het nou echt duidelijk wat zou doen ok, maar ik heb mijn portie hoog verbruik de laatste dagen wel weer gehad ;)
Kan ik me voorstellen. Het is ook strontvervelend om zulke hoge cijfers te moeten zien als een ander laag scoort met een soortgelijke wagen.
Ik reed die 70 km vandaag de eerste 30 nog zonder RA, heb hem toen pas aangezet. Je zag het gemiddelde verbruik van dat moment af teruglopen van 21,7 naar uiteindelijk 19,4.
Morgen mag ik een rit van 140km maken waarvan 90% snelweg, ik zal morgenochtend de RA aanzetten en gedurende de gehele rit aanhouden. Gewoon om te zien wat het uitmaakt op verbruik, niet omdat het nodig is.

FYI, ik heb Michelin Winterbandjes, 19 inch, 2,8 bar erin.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:54
Heb ook wel zitten experimenteren voor de fun afgelopen winter. Mijn ervaring is dat je het bereik in de winter (naast natuurlijk langzaam optrekken en gem snelheid wat omlaag, maar dat geldt in de zomer ook) fors omhoog kunt krijgen door:
- Range Assistant aan (dwz die knop die bespaart in de RA, weet niet hoe die heet)
- Temp in de auto op 15 graden of zo.., maar dan stoelverwarming op 3.. viel me eigenlijk best mee hoe dat nog ging qua warmte...
- klimaattimer aanzetten op vertrektijd (en dan een half uur van te voren voor de zekerheid ook nog in de app op die timer drukken)
- Je laadttimer zo zetten dat je precies op moment van vertrek op 100% geladen is (beetje gokken, je kunt ook gewoon tot 90% laden en dan 45 min van te voren naar 100% zetten in de auto)

anyway: leuk om te experimenteren, maar mijn conclusie was ook wel dat me dit te veel gedoe en comfort inleveren was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:10

Lancer

What the......

Rianata schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:26:
Nog even een andere vraag: voor mijn werk kan het van belang zijn om niet de lokatie van mijn auto te delen met Volvo / Google. Hebben anderen diezelfde of vergelijkbare reden om soms tijdelijk lokatie delen uit te zetten en hoe doe jij dat (het snelst)?
Dat gaat niet. Je kunt wel je privacy settings “to the max” zetten in je Google account en in je auto settings, maar daar houdt het op. Zowel Google als Volvo (on-call) gaan je locatie zien al slaan ze hem dan niet op.

Ik ken het probleem wel, daarom kreeg ik bij beurten altijd een auto zonder on-call.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:53
Gisterenavond de OTA 2.5 binnen gekregen, meteen geinstalleerd.
Vanmorgen dus onderweg met de laatste software versie.

Nog geen veranderingen of verschillen zo gezien. Will keep an eye on it

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:26
Morkie69 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:56:

Hoe krijg je die update binnen, moet je daar iets 'geks' voor doen? Want ik krijg eigenlijk nooit een melding en klikken op update werkt niet, er is nooit een update beschikbaar. Ongeacht welke versie. Tot nu toe altijd nog naar de dealer gemoeten :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:53
errox schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:38:
[...]

Hoe krijg je die update binnen, moet je daar iets 'geks' voor doen? Want ik krijg eigenlijk nooit een melding en klikken op update werkt niet, er is nooit een update beschikbaar. Ongeacht welke versie. Tot nu toe altijd nog naar de dealer gemoeten :/.
Ik krijg die automatisch binnen.
Check wel of je Volvo account ook in de auto actief is, die is nodig voor deze feature

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:18
[...]

Hoe krijg je die update binnen, moet je daar iets 'geks' voor doen? Want ik krijg eigenlijk nooit een melding en klikken op update werkt niet, er is nooit een update beschikbaar. Ongeacht welke versie. Tot nu toe altijd nog naar de dealer gemoeten.
Je kunt het gemakkelijkste ‘automatisch updaten’ aan hebben staan in ‘Instellingen’. En je auto moet rijden ( actief zijn) om te kunnen downloaden. Als er dan een update binnengehaald is zie je een ‘wolkje’ rechtsboven op het centrale scherm verschijnen en krijg je een pushbericht op de telefoon. Als je het centrale scherm dan aan de bovenramen naar beneden trekt krijg je de instructies voor het installeren.

Volgens mij wordt de OTA-update in meerdere batches verzonden en het kan best nog een paar dagen duren voor je ‘m echt binnenkrijgt. Bij mij is hij ook nog niet gesignaleerd.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Morkie69 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:56:

Je zou ergens de snelheidsbeperkingen de oranje sleutel moeten kunnen instellen, dat is denk ik het enige visuele verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:21
Na de update naar v2.5 moet je zelf Connected Safety even weer aanzetten:
Volvo release notes:
NB: Het delen van informatie tussen auto's is tijdelijk uitgeschakeld. Deze instelling kan worden ingeschakeld via de privacy-instellingen in de auto na installatie van V2.5. Voor meer informatie over Connected Safety, zie de gebruikershandleiding. Delen van informatie tussen auto's via de cloud is alleen beschikbaar in Europa, Canada en de VS.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:35
[...]

Soms, maar zeker niet altijd, helpt een restart van je systeem en komt de update wel binnen. Maargoed, 2.5 is blijkbaar met uitgerold voor de eerste auto's. Dan kan nog wel even duren dus.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:05
Vulcan750 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:12:
[...]

Ik heb de auto nog niet, maar de hoedenplank verhuisd straks direct naar de opslag op zolder. Ik heb als extra donkere ramen achter besteld, dan zie je sowieso niet wat in de kofferbak ligt. Ik vind een hoedenplank onhandige dingen. In mijn huidige auto (Outlander) zit een rolhoedenplank, dat ding zit bij mij altijd opgerold.
Hoedenplank scheelt in geluid.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
En ik kreeg de update naar 2.5 gisterenavond binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vraagje voor de mensen die regelmatig hun accu voorverwarmen met laden... Mijn situatie voor dit weekend:

Donderdag laad ik de auto tot 90% op het werk. Zal thuis zo'n 85% zijn. De volgende dag gaan we rond 10:00 uur weg voor een lange rit naar de Ardennen. Het wordt koud dus elke % is er één. Mijn bedoeling was om sochtends, uurtje of half 9, de auto nog even aan de openbare laadpaal te zetten, door te laden tot 100% met ook gelijk een timer aan voor voorverwarmen op 10:00 uur.

Zou dan nu alles, zowel interieur maar vooral de accu goed voorverwarmt moeten zijn en dat je dus niet de eerste pak um beet 50-100km heel hoog in verbruik zit? Ik wil vlak na Maastricht en net voor de Belgische grens laden bij Fastnud Knuvelkes (langere stop zodat ik ook goed kan doorladen tot liefst 90%) maar dat is al zo'n 250km. Op basis van de RA info van nu wordt dat al heel spannend en ik heb totaal geen zin om tot de Belgische grens 2x te moeten stoppen. Dus hopelijk herstelt de verwachte range ook met een langere rit.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 07-12-2022 14:03 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Maar dit lukt nog niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iQQAS9v3lM_dFmt3X_JrB8PUtQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zWrtZzww9FHHk74m62QeY0OA.gif?f=fotoalbum_large

Ik ben ingelogd in de app, daar uitgelogd en weer ingelogd.
Moet ik de auto inloggen? zo ja hoe?

Of heeft Volvo het nog uit staan?

[ Voor 15% gewijzigd door Waterblok op 07-12-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Waterblok schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:04:
Maar dit lukt nog niet:
[Afbeelding]

In de auto heb je ook een onderdeel accounts. Daar voeg je oa je Volvo account toe (zelfde als de app), je Google account, je Spotify account etc. Staat wel ergens bij instellingen/profiel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
Juancho schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:11:
[...]

Soms, maar zeker niet altijd, helpt een restart van je systeem en komt de update wel binnen. Maargoed, 2.5 is blijkbaar met uitgerold voor de eerste auto's. Dan kan nog wel even duren dus.
Ik kreeg toevallig zojuist een push-melding (voorheen nog nooit gezien) op mijn telefoon vanuit de app. Wel toevallig want vandaag is het hele infotainment systeem 3 x gecrashed tijdens het rijden (alle schermen zwart + reboot). Dat heb ik weleens vaker gehad, maar is alweer weken terug. Straks maar eens thuis kijken of de update daadwerkelijk beschikbaar is, zoals de app aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:39
Wolfs XC schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:06:
[Afbeelding][Afbeelding]

Vandaag de auto opgehaald nadat de zwarte kunststof delen ook in kleur gespoten zijn. Ik ben erg blij met het resultaat.

Laat de km’s maar komen!
Super mooi!

Als ik zo vrij mag zijn: wat zijn de kosten voor het laten spuiten van de bumpers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Juancho schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:58:
Vraagje voor de mensen die regelmatig hun accu voorverwarmen met laden... Mijn situatie voor dit weekend:

Donderdag laad ik de auto tot 90% op het werk. Zal thuis zo'n 85% zijn. De volgende dag gaan we rond 10:00 uur weg voor een lange rit naar de Ardennen. Het wordt koud dus elke % is er één. Mijn bedoeling was om sochtends, uurtje of half 9, de auto nog even aan de openbare laadpaal te zetten, door te laden tot 100% met ook gelijk een timer aan voor voorverwarmen op 10:00 uur.

Zou dan nu alles, zowel interieur maar vooral de accu goed voorverwarmt moeten zijn en dat je dus niet de eerste pak um beet 50-100km heel hoog in verbruik zit? Ik wil vlak na Maastricht en net voor de Belgische grens laden bij Fastnud Knuvelkes (langere stop zodat ik ook goed kan doorladen tot liefst 90%) maar dat is al zo'n 250km. Op basis van de RA info van nu wordt dat al heel spannend en ik heb totaal geen zin om tot de Belgische grens 2x te moeten stoppen. Dus hopelijk herstelt de verwachte range ook met een langere rit.
Op mijn gevoel zeg ik dat je het voorverwarmen beter handmatig kunt inschakelen. Getimed (+/- 10min) draait hij veel korter dan handmatig (30 min)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:58:

Het voorverwarmen aan de laadpaal zou inderdaad moeten schelen in het verbruik in de eerste kilometers. Mijn ervaring is dat de RA pessimistisch is en dat gedurende een lange rit de schatting realistischer wordt.

Volgens ABRP kom je met 30% aan bij Knuvelkes. Zelfs als je 20% meer zou verbruiken, kom je nog comfortabel aan. Gewoon lekker gaan rijden dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:36:
[...]

Je kunt het gemakkelijkste ‘automatisch updaten’ aan hebben staan in ‘Instellingen’. En je auto moet rijden ( actief zijn) om te kunnen downloaden. Als er dan een update binnengehaald is zie je een ‘wolkje’ rechtsboven op het centrale scherm verschijnen en krijg je een pushbericht op de telefoon. Als je het centrale scherm dan aan de bovenramen naar beneden trekt krijg je de instructies voor het installeren.

Volgens mij wordt de OTA-update in meerdere batches verzonden en het kan best nog een paar dagen duren voor je ‘m echt binnenkrijgt. Bij mij is hij ook nog niet gesignaleerd.
Pushbericht niet gehad, wel in de auto melding. Staat op dit moment te updaten. Zou anderhalf uur duren, prima... ik ben net terug van een rit van totaal 280 km en geen plannen vandaag nog weg te gaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ron65 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:22:
[...]

Pushbericht niet gehad, wel in de auto melding. Staat op dit moment te updaten. Zou anderhalf uur duren, prima... ik ben net terug van een rit van totaal 280 km en geen plannen vandaag nog weg te gaan ;-)
De praktijk is eerder 20 tot 30 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Venomer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:16:
[...]

Het voorverwarmen aan de laadpaal zou inderdaad moeten schelen in het verbruik in de eerste kilometers. Mijn ervaring is dat de RA pessimistisch is en dat gedurende een lange rit de schatting realistischer wordt.

Volgens ABRP kom je met 30% aan bij Knuvelkes. Zelfs als je 20% meer zou verbruiken, kom je nog comfortabel aan. Gewoon lekker gaan rijden dus!
Ik heb altijd ruzie met ABRP in de zin van dat ik altijd meer stops te zien krijg terwijl ik het met 1 stop zou moeten halen. Ik heb nu als referentie verbruik 300 ingevuld (bewust dus wat hoger) maar dan gooit ABRP er nog een extra stop tussen. Hoe stel je in dat er gewoon 1 rit van A naar B komt te staan? Bij settings staat al bij laadstops: weinig maar langer. 8)7

Edit: nu werkt het wel. Even een plan gemaakt met gemiddeld verbruik van 30 (wat dus alleen maar hopelijk kan meevallen, maar het wordt een koud weekend en de auto is volbepakt).

100% thuis vertrekken
Aankomst Knuvelkes [Fastned] 29% en laden tot 70% (17 min)
Aankomst huisje Ardennen met 50%
Aankomst Swentibold (Fastned) met 24% en laden tot 72% (20min)
Aankomst thuis met 10%

Totaal KM gereden: 620

Wel gelijk gelijk de bekende irritatie dat je dit niet fatsoenlijk in Maps kan invoeren zodat je on the road aan de hand van verbruiks wijzigingen ziet met hoeveel % je waar aan komt. Ja tenzij je het allemaal via spraak doet en dan omgekeerd maar puur uit principes doe ik dat niet meer.

[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 07-12-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
ron65 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:22:
[...]

En wat was het verbruik? Ben benieuwd!

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:35:
Heb ook wel zitten experimenteren voor de fun afgelopen winter. Mijn ervaring is dat je het bereik in de winter (naast natuurlijk langzaam optrekken en gem snelheid wat omlaag, maar dat geldt in de zomer ook) fors omhoog kunt krijgen door:
- Range Assistant aan (dwz die knop die bespaart in de RA, weet niet hoe die heet)
- Temp in de auto op 15 graden of zo.., maar dan stoelverwarming op 3.. viel me eigenlijk best mee hoe dat nog ging qua warmte...
- klimaattimer aanzetten op vertrektijd (en dan een half uur van te voren voor de zekerheid ook nog in de app op die timer drukken)
- Je laadttimer zo zetten dat je precies op moment van vertrek op 100% geladen is (beetje gokken, je kunt ook gewoon tot 90% laden en dan 45 min van te voren naar 100% zetten in de auto)

anyway: leuk om te experimenteren, maar mijn conclusie was ook wel dat me dit te veel gedoe en comfort inleveren was.
Ik ben vandaag vertrokken, auto 30 min voorverwarmd echter niet aan de laadpaal.
Range assistent aan, temp 23, stuur en stoelverwarming aan. Rit 140 km heen voor 90% snelweg.

Wat mij opviel:
- Opwarmen gaat tergend langzaam, pas na een uur merkte ik dat er verwarming aanstond
- Verbruik 19,4kWh/100km bij gemiddelde snelheid 87 kmh, ik heb af en toe 110 gereden, rest 100 op ACC

Terugweg na opladen publieke laadpaal was RA uitgezet, niet voorverwarmd (ik was onverwacht eerder klaar dan gepland), hele rit gelijke omstandigheden echter meer wind tegen dan sochtends. RA uit, andere instellingen gelijk.
- Opwarmen ging lekker vlot en leek ook alsof de stoelverwarming meer deed ondanks standje 1 net als vanochtend
- Verbruik 20,2 kWh/100km bij gemiddeld 75 kmh (was iets drukker op de weg).

Conclusie: RA geeft een kleine 1 kWh/100km verbetering, maar het duurt langer voor de wagen opwarmt. Comfort is dus wel degelijk iets lager. Geen beslagen ruiten ondanks regenachtige omstandigheden.
Voor mij kan RA dus uitblijven, ik ben meer van comfort en dan laad ik maar een paar % extra als dat zo is ;-)
Qua bereik maakt het niet heel veel uit, paar kilometer hooguit op de 390 die hij bij 100% momenteel aangeeft, praktijk is dat 330 km bruikbaar ongeveer.

Blijft inderdaad leuk spelen zo, je leert er je nieuwe wagen wel wat beter van kennen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:23:
[...]

De praktijk is eerder 20 tot 30 minuten.
Dat heb ik eerder gelezen ja, ach... ik kijk over anderhalf uur wel. Aan de app kan ik niet zien dat ie aan het updaten is, dus die zal ook nog wel geen melding geven als het klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Bartelomeus schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:28:
[...]

En wat was het verbruik? Ben benieuwd!
Heen met RA aan 19,4, terug met tegenwind en geen RA 20,2
Heen 4 graden terug was het 6 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 07-12-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Lancer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:14:
[...]

Op mijn gevoel zeg ik dat je het voorverwarmen beter handmatig kunt inschakelen. Getimed (+/- 10min) draait hij veel korter dan handmatig (30 min)
Yep en dan een keer of 3 achter elkaar dan heb je wel maximaal effect… (in combi met dat je dan naar 100% zit te laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:07:
[...]

Yep en dan een keer of 3 achter elkaar dan heb je wel maximaal effect… (in combi met dat je dan naar 100% zit te laden)
Dus 1,5 uur achter elkaar de verwarming aan slingeren? Elk half uur weer opnieuw? Wat irritant dan dat die timers niet doen waar je ze voor wilt gebruiken. Op tijd aan de paal, ik rij om 10:00 uur weg dus de auto moet maar regelen dat de accu max wordt verwarmt. Gek dat dat dan weer via een manuele handeling moet.

[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 07-12-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
ron65 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:34:
[...]

Conclusie: RA geeft een kleine 1 kWh/100km verbetering...

[...]
Die conclusie kun je niet trekken. Je geeft zelf al een aantal andere factoren: andere snelheid, mee- of tegenwind, andere temperatuur, wel of niet voorverwarmd, accu nog warm van de heenweg. Die 1 kWh/100 km is veroorzaakt door al die dingen samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:11:
[...]

Dus 1,5 uur achter elkaar de verwarming aan slingeren? Elk half uur weer opnieuw? Wat irritant dan dat die timers niet doen waar je ze voor wilt gebruiken. Op tijd aan de paal, ik rij om 10:00 uur weg dus de auto moet maar regelen dat de accu max wordt verwarmt. Gek dat dat dan weer via een manuele handeling moet.
nou nee hoor, jij vroeg gewoon om wat te doen bij maximaal effect

Bij timer gaat die precies lang genoeg "stoken" om auto op vertrekmoment op 22 graden te hebben. In de basis werkt dat. Maar het werkt nog beter als je precies een half uur van te voren 'm aan zet werkt dat nog beter. En doe je dat een paar keer, dan pak je 'm echt maximaal... (hoe langer je auto op die temp, hoe groter de kans dat echt alle componenten op temperatuur zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:43:
[...]

nou nee hoor, jij vroeg gewoon om wat te doen bij maximaal effect

Bij timer gaat die precies lang genoeg "stoken" om auto op vertrekmoment op 22 graden te hebben. In de basis werkt dat. Maar het werkt nog beter als je precies een half uur van te voren 'm aan zet werkt dat nog beter. En doe je dat een paar keer, dan pak je 'm echt maximaal... (hoe langer je auto op die temp, hoe groter de kans dat echt alle componenten op temperatuur zijn)
Met maximaal effect bedoel ik eigenlijk alleen de accu. Binnen geloof ik wel, al stap je in een koude auto qua interieur, ff standje maximaal en je brand binnen een paar minuten al de auto uit. Als iets goed werkt, dan is het dat wel >:)

Voor voor optimale accuvoorverwarming, zodat je verbruik zsm zo laag mogelijk is... kan je dus het beste 3x handmatig de voorverwarming via de app aan slingeren (er van uitgaan dan ik de auto 1,5 uur voor vertrek aan de laadpaal zet om van 85 naar 100% te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Juancho schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:52:
[...]

Ondertussen loopt het nog steeds wat meer op. Rond de 35+ en wat langer rijden zakt het naar de 30. Maar daar onder laatste ritten niet meer gezien.....

En daarom vind ik het verschil met bijv. @Mga1600 zo bizar groot:

[...]

Vrijwel dezelfde auto (ik heb ook nog een warmtepomp) en de verschillen zijn idioot hoog. 90/100 laden geeft mij een verwachte range van 220-240. Dat is ruim 100km minder dan zijn inschatting. Dat is zelfs met aftrek van diverse omstandigheden echt bizar hoog.

[...]

Naast dat je een bluetooth connectie moet hebben (logisch) moet je in de app kijken bij geluidsopties en dan helemaal onderaan:
  • Forceer telefoonspeaker: uitgeschakeld
  • Geluidskanaal: mediakanaal
  • Bluetooth profiel: HSP
  • Speel geluiden af met vertraging: Uit.
Met deze settings werkt het bij mij altijd. En met een kleine automatisering hoef ik zelfs geen enkele handeling te doen. Auto instappen is FM aan, auto uitstappen is FM uit. Daar kan, sorry Frank, de huidige AAOS app by far niet aan tippen (nog).

Het werkt nu top. Dank. Ook het opstarten gaat nu automatisch.

[...]

Voor mij een betrouwbaar persoon bij Volvo. Of het uitkomt weet je alleen bij Volvo zelf, dus niet je dealer, nooit. Er zijn al tig dingen belooft waar we nog steeds op wachten....

[...]

Leuk en aardig maar dan zou ik dus eerst profijt moeten hebben tov rijders zonder warmtepomp. En zoals je vast weet zie ik dat verschil nooit. Echt nooit. Niet in de zomer, niet in de winter. Ik zit altijd al bij de rijders met hoog verbruik met oprecht normaal rijgedrag of soms zelfs heel bewust pushen tot hoe ver (lees lage cijfers) de auto kan. In de zomer is het me een handjevol keer gebeurt dat ik rond de 18/19 volgens mij bleef hangen. Maar dit is eerder uitzondering dan de regel. In de winter mag ik het doen met zo'n 250km max bereik. Leuk joh zo'n warmtepomp waar je extra voor betaalt _/-\o_

Dit weekend weer een mooie test. Ritje Zwolle naar de Ardennen. Zal de auto eens voorverwarmen aan de laadpaal en de rit is lang genoeg om iig nog in NL fatsoenlijk bereik te hebben. Maar sowieso staat er al een laadstop gepland bij Fastned Knuvelkes vlak voor de grens. Als we dat al halen met een afstand van bijna 250km en 1 persoon extra plus bagage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:45
ron65 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:34:
[...]

...
Range assistent aan, temp 23, stuur en stoelverwarming aan. Rit 140 km heen voor 90% snelweg.

Wat mij opviel:
- Opwarmen gaat tergend langzaam, pas na een uur merkte ik dat er verwarming aanstond
Dit is ook mijn ervaring, zodra RA aanstaat is de verwarming bijna niet aanwezig.
Ik rij dus altijd met RA uit. Veel comfortabeler en heb dat extra beetje range nooit nodig gehad.

Net 2.5 binnen gehengeld. Ging van 2.3 naar 2.5.

Zou de pilot weer op het stuurknopje zitten? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
rinkel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:54:
[...]

Dit is ook mijn ervaring, zodra RA aanstaat is de verwarming bijna niet aanwezig.
Ik rij dus altijd met RA uit. Veel comfortabeler en heb dat extra beetje range nooit nodig gehad.

Nee……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 20:45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Wegens het op de proef stellen qua geduld voor de YouTube en Netflix app enz maar even besteld bij Ali… past precies, morgen maar eens kijken hoe ie het volhoud tijdens de rit van zo’n 240km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pIEiNy0_dVLHMF-ZkMm8BrBcrg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I06mERFynagOoihA91sjmRtz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlO4ceZ0ETs8wGaS5tv-kIskt9o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXC3golomEGeoZLiibLWRkbY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfs XC
  • Laatst online: 16-04-2024
Pepehv schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:54:
[...]

Super mooi!

Als ik zo vrij mag zijn: wat zijn de kosten voor het laten spuiten van de bumpers?
Dankjewel.

Heb de rekening nog niet ontvangen maar de offerte was €1500ex.

Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Wolfs XC schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:49:
[...]

Dankjewel.

Heb de rekening nog niet ontvangen maar de offerte was €1500ex.
Elke euro waard👍👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rinkel schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:54:
[...]

Update mislukt, auto heeft eerst service nodig. Is pas 5 weekjes oud, heeft 2.4 al....
Zou dit een commercieel gedachtengoed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik kreeg de push melding over OTA 2.5 op mijn telefoon. Installeren ging weer prima. Ik moest wel weer inloggen op mijn Volvo-account in de auto. Daarna kon ik Connected Safety aanzetten. Morgen maar eens proberen of ik verschil opmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:09
Waterblok schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:04:
Maar dit lukt nog niet:
[Afbeelding]

Het lukt mij wel om dit aan te zetten in de app.. account instellingen (rechter symbool, een mens) -> privacy instellingen -> datarecorder voor actieve veiligheid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik heb net 2.5 geïnstalleerd en tot mijn verbazing… YOUTUBE!!!

Grapje…. It’s a Volvo!!!

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Net ritje gehad van 2x25km en kreeg ook de 2.5 binnen. Normaal zou ik even wachten tot jullie bevindingen maar nu toch maar geïnstalleerd want ik dacht iets gelezen te hebben in de releasenotes dat de voorspelde range beter was. En dat is nu wel een dingetje. Ook vanavond, wellus waar bij 2 graden, niet boven de 32kWh en bij 50% nog 110km range. Dat zou 220km zijn bij 100% qua inschatting wat bijna overeenkomt met de laatste keer laden afgelopen weekend tot 100% met 240km als verwachte range.

En dat zou weer beteken dat ik volgens de auto vrijdag niet eens m'n geplande tussenstop haal op 250km verder. Erg vreemd want als ik bij ABRP die route invoer met 30kWh als verbruik zou ik na 250km nog 29% over hebben. Dat verschil is echt idioot met de wagen en geen idee hoe dat zit.

Wel erg irritant moet ik eerlijk zeggen. Maakt me weer nerveus als in m'n 1e dagen rijden in een EV. Dus ik hoop dat 2. 5 wat doet en anders gaat de wagen gewoon weer naar de dealer. Ik verwacht echt geen 400km of zelfs 350. Maar 300km zou je met alle updates, aanpassingen en normaal rijgedrag en snelheid toch wel verwachten.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 07-12-2022 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakuna_Matata
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-07-2024
Hoe zijn jullie ervaringen met het zoeken van laadpalen onderweg? Ik merk op de snelweg dat Google steeds op zoek wilt gaan naar laadpalen die niet op de snelweg zijn maar een paar min omrijden, dus echt een dorpje oid in, ipv de eerstvolgende Fastned of Shell te pakken op de snelweg waar je al op rijdt.. gaat er iets verkeerd bij mij? Ik stop tegenwoordig wanneer het nodig is bij elk tankstation en kom daar vaak laadpalen tegen ipv af te gaan op wat Google zegt.. of ik moet ABRP erbij pakken maar dat is natuurlijk achter het stuur niet te doen.

P6 MY22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfs XC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiKBEMZ_bnUW5Zx-GjaFQv_yx2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubz8SjdJlUuW1aADK5SYMtJQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udjT2UxlC3SjwvZq556JbTMbM_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61Bakg3WHZaMtKCmtvkKDfuR.jpg?f=fotoalbum_tile

Iemand vroeg een tijdje geleden hoe de RN90 vegan/microtech bekleding er in het echt uit ziet. De vegan voelt anders aan als leer, minder koud en soepeler. Ben vooral benieuwd hoe het er over enkele jaren uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfs XC
Ik kreeg vandaag ook 2.5 binnen. Hoor graag hoe het bevalt. Tot die tijd houd ik het nog even bij 2.4 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Hakuna_Matata schreef op donderdag 8 december 2022 @ 00:00:
Hoe zijn jullie ervaringen met het zoeken van laadpalen onderweg? Ik merk op de snelweg dat Google steeds op zoek wilt gaan naar laadpalen die niet op de snelweg zijn maar een paar min omrijden, dus echt een dorpje oid in, ipv de eerstvolgende Fastned of Shell te pakken op de snelweg waar je al op rijdt.. gaat er iets verkeerd bij mij? Ik stop tegenwoordig wanneer het nodig is bij elk tankstation en kom daar vaak laadpalen tegen ipv af te gaan op wat Google zegt.. of ik moet ABRP erbij pakken maar dat is natuurlijk achter het stuur niet te doen.
Raar die wisselende ervaringen. Bij mij lijkt die prima voorstellen te doen. Gaat best wel eens mis, maar dan hou je nog voldoende goede voorstellen over. Heb je niet ergens je filter verkeerd staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16
Gebruik je wel het snel laders icoontje tijdens het zoeken?

Bij mij valt me op dat hij heel vaak fastned niet als optie geeft, tenzij ik er heel dichtbij ben. Gisteren wilde die mij een omweg (weliswaar via snelweg) laten rijden ipv een Fastned die verderop aan de goede Snelweg zat. Moet wel zeggen dat hij aangaf dat ik daar met 5% zou aankomen (viel mee, was 9% dankzij vrachtwagen).

En was ook direct de eerste keer dat ik 5 min moest wachten totdat er een vrij was.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkShadow op 08-12-2022 07:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
Dit doet Google bij mij ook. Als ik filter op snelladers, dan pakt hij een 50 kW Allego op 5 minuten van de snelweg in plaats van een 250 kW Fastned waar je toch langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakuna_Matata
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-07-2024
Dank voor de reacties. Heb inderdaad al verschillende keren gerommeld met wel/niet aanzetten van de snellaadstations filter maar zou het echt niet weten wat er mis gaat.

Hoe makkelijk is het om de auto te laten zoeken naar efficiënte snellaadstations als je laag in batterij zit, vind het erg zonde zo!

P6 MY22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:06
Oh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soB3A5THWRWkPzLKWiG5SnYBXhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdKaYTQxkSyKPXpQHwvzM0Nz.jpg?f=fotoalbum_large

na precies 30 mins klaar (gaf aan 1,5 uur)

[ Voor 5% gewijzigd door 4v4t4r op 08-12-2022 08:51 ]

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Eerste 2.5 bug gevonden. Tenminste, dat lijkt mij want daarvoor ging het goed auto aan de laadpaal vanmorgen met 34%. Auto en app gaven aan klaar om 11:15 wat natuurlijk nooit kan. Ook vreemd, alle andere palen waar auto's aan staan zijn blauw, die van mij meer lichtblauw/wit. Maar volgens de app komt er wel wat % bij. Vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik vind de wijziging van het tripcomputer-scherm in V2.5 een verbetering. Je sluit het scherm nu met één druk op de knop. Voorheen moest je eerst op het pijltje naar rechts drukken en dan op het centrale knopje.

Nadat ik de update had geïnstalleerd, heb ik meteen de laadkabel aangesloten. Bij het loskoppelen viel het mij op dat het lampje bij de aansluiting geel knipperde en daarna groen werd. Dat was voorheen geel, toch? Dit is wel duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Venomer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:32:
Ik vind de wijziging van het tripcomputer-scherm in V2.5 een verbetering. Je sluit het scherm nu met één druk op de knop. Voorheen moest je eerst op het pijltje naar rechts drukken en dan op het centrale knopje.
Dit was al zo in 2.4 hoor 😁😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:37:
[...]

Dit was al zo in 2.4 hoor 😁😉
Dat is ook zo. Maar ik kwam van 2.2, dus voor mij is het nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Venomer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:41:
[...]

Dat is ook zo. Maar ik kwam van 2.2, dus voor mij is het nieuw.
Ja hallo hee, wel bijblijven he. Anders blijven we hier reageren op oud nieuws :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:29:
Net ritje gehad van 2x25km en kreeg ook de 2.5 binnen. Normaal zou ik even wachten tot jullie bevindingen maar nu toch maar geïnstalleerd want ik dacht iets gelezen te hebben in de releasenotes dat de voorspelde range beter was. En dat is nu wel een dingetje. Ook vanavond, wellus waar bij 2 graden, niet boven de 32kWh en bij 50% nog 110km range. Dat zou 220km zijn bij 100% qua inschatting wat bijna overeenkomt met de laatste keer laden afgelopen weekend tot 100% met 240km als verwachte range.

En dat zou weer beteken dat ik volgens de auto vrijdag niet eens m'n geplande tussenstop haal op 250km verder. Erg vreemd want als ik bij ABRP die route invoer met 30kWh als verbruik zou ik na 250km nog 29% over hebben. Dat verschil is echt idioot met de wagen en geen idee hoe dat zit.

Wel erg irritant moet ik eerlijk zeggen. Maakt me weer nerveus als in m'n 1e dagen rijden in een EV. Dus ik hoop dat 2. 5 wat doet en anders gaat de wagen gewoon weer naar de dealer. Ik verwacht echt geen 400km of zelfs 350. Maar 300km zou je met alle updates, aanpassingen en normaal rijgedrag en snelheid toch wel verwachten.
Je hebt altijd een hoog verbruik gehad, je schreef hier meermaals over. Nu heb je het over 30 kwh/100km. Dat is in mijn ervaring alleen normaal voor het eerste kleine stukje in een koude auto, zonder voorwarmen. Daarna moet hij toch echt vlot zakken tot 22 of zoiets. Dat had ik gisteravond weer met een ritje van 2 x 15 km in regen en 3 gr. C en zonder voorwarmen. Het was wel volledig windstil. Ik kwam thuis met 22,2 gemiddeld, als ik verder door was gereden was het gegarandeerd verder gezakt.

De eerste (paar) honderd meter heb ik ook altijd een heel hoog verbruik, daarna zakt het rap, na krap 500 meter bij de eerste rotonde hier, is het nog rond de 30, twee kilometer verder 25-26 enz. en daarna blijft het vlot doorzakken. Met voorwarmen gaat dat zakken nog sneller dan zonder.

Ik praat geen b.s. want vanochtend bijvoorbeeld krijg ik een voorspelde range van 330km bij 90% - ofwel 360 km theoretisch bij 100%. Dat is hier eigenlijk wel tamelijk gebruikelijk, tenzij het vriest dat het kraakt. Praktisch moet de door jou gewenste 300 wel te halen zijn zou ik zeggen, zelfs als er qua weer wat tegen zit.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er in jouw exemplaar wat mis is. Ik heb er geen verstand van, maar heb wel eens gelezen dat een Tesla accu ook af en toe een soort ‘herstel en ijk-cyclus’ moet doorlopen om de accu capaciteit volledig te benutten en de lading weer juist te kunnen weergeven. Zoiets is misschien bij jou ook nodig? Hoe dan ook…..wat jij ervaart klinkt niet mij normaal in de oren….dat moet beter kunnen.

Je zou denk ik eens kunnen googelen op ‘Tesla battery maintenance’ of iets dergelijks. Ik meen dat de procedure vrij simpel is. Zover mogelijk leeg rijden (tot 1% als je durft). Dan een uur leeg laten staan, dan doorladen tot 100% (en daarbij goed kijken of er dan echt 75 kw in gaat) en gaan rijden. En dat misschien een paar keer herhalen zodat de vol en leeg status weer duidelijk is voor het BMS systeem. Ik schrijf dit uit mijn (73-jarig) geheugen op nadat ik het een hele tijd geleden gelezen heb, zelf even googelen geeft denk ik meer en betere info. Dat eas het verhaal voor een Tesla, maar zou het bij ons anders zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoanbpfuqs-M8nHL1toVCz5y3D8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHaSoYco5oQe7M0cXhxFM9mr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 08-12-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Dit ziet er even niet zo goed uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ED2JqEn-5iiugoa7tUbsDH3Su9w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mzkEvllqhqJ3Fj5jwG6sETXz.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg dit nadat ik mijn iPhone heb geüpgraded naar iOS 16.1.2. Ik ben al een keer opnieuw ingelogd in de app en heb de telefoon al een keer opnieuw opgestart. Maar even afwachten of de app zichzelf weer herstelt.

[ Voor 22% gewijzigd door Venomer op 08-12-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:59:
[...]

Je hebt altijd een hoog verbruik gehad, je schreef hier meermaals over. Nu heb je het over 30 kwh/100km. Dat is in mijn ervaring alleen normaal voor het eerste kleine stukje in een koude auto, zonder voorwarmen. Daarna moet hij toch echt vlot zakken tot 22 of zoiets. Dat had ik gisteravond weer met een ritje van 2 x 15 km in regen en 3 gr. C en zonder voorwarmen. Het was wel volledig windstil. Ik kwam thuis met 22,2 gemiddeld, als ik verder door was gereden was het gegarandeerd verder gezakt.

De eerste (paar) honderd meter heb ik ook altijd een heel hoog verbruik, daarna zakt het rap, na krap 500 meter bij de eerste rotonde hier, is het nog rond de 30, twee kilometer verder 25-26 enz. en daarna blijft het vlot doorzakken. Met voorwarmen gaat dat zakken nog sneller dan zonder.

Ik praat geen b.s. want vanochtend bijvoorbeeld krijg ik een voorspelde range van 330km bij 90% - ofwel 360 km theoretisch bij 100%. Dat is hier eigenlijk wel tamelijk gebruikelijk, tenzij het vriest dat het kraakt. Praktisch moet de door jou gewenste 300 wel te halen zijn zou ik zeggen, zelfs als er qua weer wat tegen zit.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er in jouw exemplaar wat mis is. Ik heb er geen verstand van, maar heb wel eens gelezen dat een Tesla accu ook af en toe een soort ‘herstel en ijk-cyclus’ moet doorlopen om de accu capaciteit volledig te benutten en de lading weer juist te kunnen weergeven. Zoiets is misschien bij jou ook nodig? Hoe dan ook…..wat jij ervaart klinkt niet mij normaal in de oren….dat moet beter kunnen.

Je zou denk ik eens kunnen googelen op ‘Tesla battery maintenance’ of iets dergelijks. Ik meen dat de procedure vrij simpel is. Zover mogelijk leeg rijden (tot 1% als je durft). Dan een uur leeg laten staan, dan doorladen tot 100% (en daarbij goed kijken of er dan echt 75 kw in gaat) en gaan rijden. En dat misschien een paar keer herhalen zodat de vol en leeg status weer duidelijk is voor het BMS systeem. Ik schrijf dit uit mijn (73-jarig) geheugen op nadat ik het een hele tijd geleden gelezen heb, zelf even googelen geeft denk ik meer en betere info. Dat eas het verhaal voor een Tesla, maar zou het bij ons anders zijn?

[Afbeelding]
Ik zie morgen als grote test en dat gaat bepalend zijn voor wat ik ga doen met de wagen. De rit is meer dan lang genoeg om sneller en fors te zakken. Ik ga voorverwarmen voor vertrek (3x handmatig aanzetten op advies hier) en dan een rit van Zwolle naar de Ardennen met 1 tussenstop om bij te laden. Maar na een uurtje rijden (verwacht 105km/h op de ACC veelal) moet de boel gewoon fors omlaag. Maar wat ik gister al melde, na 25km rijden zat ik alsnog hoog in de 30. En dan laat de accu echt bizar snel leeg. De genoemde 22kWh van jou na een stuk rijden zie ik trouwens echt nooit hoor in deze maanden van het jaar. Dat zijn voor mij voorjaars/zomer getallen.

Als het dit weekend weer drama is mag de dealer mijn auto eens onder de loep nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
ergodyne1 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:52:
[...]

Ja hallo hee, wel bijblijven he. Anders blijven we hier reageren op oud nieuws :+
Ik doe mijn best, maar Volvo werkte niet mee. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Venomer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:37:

[Afbeelding]

Ik krijg dit nadat ik mijn iPhone heb geüpgraded naar iOS 16.1.2. Ik ben al een keer opnieuw ingelogd in de app en heb de telefoon al een keer opnieuw opgestart. Maar even afwachten of de app zichzelf weer herstelt.
Voor wat het waard is, bij mij werkt de app gewoon na de update naar iOS 16.1.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:57
Nu we het hier toch over verbruik hebben ben ik benieuwd naar het volgende.
Wat is bij de Volvo voor langere vakantieritten het omslagpunt tussen zo snel mogelijk rijden en zo efficiënt mogelijk omgaan met laadstops?
Wat is jullie praktijkervaring hierin, welke cruisesnelheid kun je hiervoor het beste aanhouden?

Tuurlijk kun je 80 gaan rijden, om heel zuinig te zijn, maar dat schiet niet op.
Je kunt uiteraard ook 140+ gaan rijden, maar dan sta je binnen no time weer te laden.
Waar ligt het omslagpunt tussen snel en zuinig/efficient rijden?

Uiteraard veel variabelen, wind, weer, bandenspanning, baggage etc. Maar dat is onmogelijk om met die invloeden allemaal rekening te houden.
Ik vermoed dat een aantal van jullie wel gevoel hebben gekregen bij wat een ideale snelheid zou kunnen zijn.
Ik ben benieuwd.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Laatst online: 04-09 15:41
Babtvt schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:57:
Nu we het hier toch over verbruik hebben ben ik benieuwd naar het volgende.
Wat is bij de Volvo voor langere vakantieritten het omslagpunt tussen zo snel mogelijk rijden en zo efficiënt mogelijk omgaan met laadstops?
Wat is jullie praktijkervaring hierin, welke cruisesnelheid kun je hiervoor het beste aanhouden?

Tuurlijk kun je 80 gaan rijden, om heel zuinig te zijn, maar dat schiet niet op.
Je kunt uiteraard ook 140+ gaan rijden, maar dan sta je binnen no time weer te laden.
Waar ligt het omslagpunt tussen snel en zuinig/efficient rijden?

Uiteraard veel variabelen, wind, weer, bandenspanning, baggage etc. Maar dat is onmogelijk om met die invloeden allemaal rekening te houden.
Ik vermoed dat een aantal van jullie wel gevoel hebben gekregen bij wat een ideale snelheid zou kunnen zijn.
Ik ben benieuwd.
Mijn advies? Niet teveel over nadenken en gewoon gaan rijden. Zet gewoon langs de route een paar Ionity palen in ABRP en geef je verbruik een beetje pessimistisch op. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Rude-Dog schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:06:
[...]

Mijn advies? Niet teveel over nadenken en gewoon gaan rijden. Zet gewoon langs de route een paar Ionity palen in ABRP en geef je verbruik een beetje pessimistisch op. Klaar.
Mee eens. Je kunt alles lekker plannen, maar dan kom je een file of een sneeuwbui tegen en klopt het toch weer niet helemaal. Ik heb zelf naar de wintersport 125 tot 135 km/u aangehouden en daarmee haalde ik makkelijk de door Google voorgestelde laadpunten. Het viel mij op dat in Duitsland niet zoveel hard gereden wordt als vroeger. Met ongeveer 130 km/u rijd je lekker mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:16
Rude-Dog schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:06:
[...]

Dit, ook gedaan zo, naar italie Toscane, geen enkel probleem. Vaak langer wachten op mijn vrouw en kids dan op de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:57
thnx, tot nu toe rij ik met brandstof meestal met cruise controle op +10km t.o.v. max snelheid. Of rond 140 - 150. Merk dat dit voor mij persoonlijk het omslagpunt is qua lekker door rijden met energie. Sneller rijden kost meer inspanning (afhankelijk van verkeerssituatie) en levert minimale tijdswinst op t.o.v. wat het mijzelf kost aan concentratie.

Ik denk dat ik nu inderdaad ga inzetten op 130, en maar zien hoe dit gaat uitpakken.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Babtvt schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:56:
thnx, tot nu toe rij ik met brandstof meestal met cruise controle op +10km t.o.v. max snelheid. Of rond 140 - 150. Merk dat dit voor mij persoonlijk het omslagpunt is qua lekker door rijden met energie. Sneller rijden kost meer inspanning (afhankelijk van verkeerssituatie) en levert minimale tijdswinst op t.o.v. wat het mijzelf kost aan concentratie.

Ik denk dat ik nu inderdaad ga inzetten op 130, en maar zien hoe dit gaat uitpakken.
Kijk ook eens bij dit topic: https://gathering.tweaker...ist_messages/2083132/last

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ergodyne1
Babtvt schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:56:

Zodra je 140-150 aan gaat houden in je EV zie je wel echt je verbruik omhoog gaan. Daar is dit ding niet heel geschikt voor, ik rijd graag die snelheden met mijn C40... wat ik meestal doe is dat ik het geschatte percentage bij aankomst in de gaten houdt. Ik geef mijzelf dan een procent of 3 om op te gebruiken doordat ik veel te hard ga. Heb ik die bereikt dan ga ik rustiger rijden of als ik zeker weet dat ik voldoende stroom heb bij aankomst en er een laadpaal staat knal ik door.

Vakantie naar Oostenrijk hebben wij gewoon hard doorgereden, ook 150+ snelheden in de C40. Gewoon rekening houden op iets vaker laden onderweg... Zwolle - Ischgl deed in in 6x laden (15 minuten laadsessies). Terug deed ik het in 4 laadsessies die iets langer duurden.

Ik ben gewoon niet iemand die heel langzaam gaat rijden voor het verbruik, ik word daar gek van. Met 90 achter een vrachtwagen hangen om ik een EV heb? mij niet gezien... Die auto is om te gebruiken, wat moet je anders met 400PK? alleen gebruiken als stoere waardes bij een feestje? Zo zie je, ieder zijn eigen... en ik laat iedereen uiteraard in zijn waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mijn vrouw wilde wel eens weten hoe hard de XC40 P8 kan, dus op de Duitse A31 hebben we een stukje volgas gereden. Met 180 km/u zit je nog steeds comfortabel in dat ding! Maar het verbruik... We hebben maar een klein stukje zo hard gereden, maar op een rit van 200 km moesten we wel bijladen... (OK, dat was op een moment dat ik nog range anxiety had, maar toch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:59:
[...]

Ik zie morgen als grote test en dat gaat bepalend zijn voor wat ik ga doen met de wagen. De rit is meer dan lang genoeg om sneller en fors te zakken. Ik ga voorverwarmen voor vertrek (3x handmatig aanzetten op advies hier) en dan een rit van Zwolle naar de Ardennen met 1 tussenstop om bij te laden. Maar na een uurtje rijden (verwacht 105km/h op de ACC veelal) moet de boel gewoon fors omlaag. Maar wat ik gister al melde, na 25km rijden zat ik alsnog hoog in de 30. En dan laat de accu echt bizar snel leeg. De genoemde 22kWh van jou na een stuk rijden zie ik trouwens echt nooit hoor in deze maanden van het jaar. Dat zijn voor mij voorjaars/zomer getallen.

Als het dit weekend weer drama is mag de dealer mijn auto eens onder de loep nemen.
Dan wel een tip: door de cc op 100 ipv 105 te zetten zal het je al 10% verbruik schelen… (luchtweerstand neemt exponentieel toe als functie van snelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
hmmm... polestar heeft 2.5 uitrol stilgelegd (en is ipv daarvan nu 2.4 aan het uitrollen) agv een privacy bug in 2.5. Weet niet of ik 2.5 aangeboden krijg, maar ga 'm nog niet installeren totdat er meer duidelijk is of die ook Volvo raakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Mardijk schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:36:
[...]

Voor wat het waard is, bij mij werkt de app gewoon na de update naar iOS 16.1.2.
Hier ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ik had een battery drain na 16.1.2, dus geen telefoon en geen app na 16.1.2 :(

Net zo vervelend: Ik parkeer altijd met de in AAOS ingebouwde easypark. Kreeg vandaag fanmail van de gemeente amsterdam voor een moment ergens vorige week terwijl ik gewoon met easypark app geparkeer had. In de easypark app staat gewoon parkeertarief, maar toen ik die transactie naar mezelf liet mailen voor bewijslast bij bezwaar stond er 0 EUR..

Easypark gebeld: ("soms gebeurt dan: als wij technische storing hebben, dan komen de berichte niet aan bij de gemeente"). Bezwaar gemaakt tegen de bekeuring, maar op internet zitten zoeken naar deze situatie en lees dan toch aardig rampverhalen van mensen met bekeuringen die de gemeente niet kwijtschold en nog steeds op geld van Easypark zitten te wachten...

Ik ben even genezen van op die manier mijn parkeerkosten betalen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:12
Mga1600 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:59:
[...]

[Afbeelding]
Ik herken het gebruik van @Juancho ook wel hoor. Als ik wegrij zit ik soms wel over de 80 (heb zelfs wel eens 100 gezien) en zakt dan naar 30. Het duurt dan heel lang voordat ie verder omlaag gaat. Met de huidige temperaturen zit ik op mijn woon/werkverkeer van 60 km (vrijwel allemaal snelweg) rond de 25 -26. Vanmorgen een paar keer kleine stukjes vaan 15 min. met een gemiddelde van 31. Ik trek wel redelijk vlot op (mijn vrouw zit vaak 2 kWh lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 20:47
Kammika schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:29:
hmmm... polestar heeft 2.5 uitrol stilgelegd (en is ipv daarvan nu 2.4 aan het uitrollen) agv een privacy bug in 2.5. Weet niet of ik 2.5 aangeboden krijg, maar ga 'm nog niet installeren totdat er meer duidelijk is of die ook Volvo raakt..
Daar gaan Volvo’s geen last van krijgen. Het was namelijk geen privacy bug maar om de privacy settings te accepteren kon je alleen een Volvo account ipv een Polestar account ingeven. Daarmee kon je met P2.5 dus die Settings in een Polestar niet accepteren. Toch niet altijd handig, zo’n gedeeld software platform.. Hij was nog niet via OTA verstuurd dus ze gaan nu deze week eerst een soort extended P2.4 uitrollen via OTA. Alleen auto’s die bij de dealer zijn geweest hebben nu P2.4 of P2.5. Blijkbaar was er bij de dealer wel een workaround voor die settings

[ Voor 20% gewijzigd door JTHZZ op 08-12-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:17:
[...]

Het was geen privacy bug maar om de privacy settings te accepteren kon je alleen een Volvo account ipv een Polestar account ingeven. Daarmee kon je dus die Settings in een Polestar niet accepteren. Toch niet altijd handig, zo’n gedeeld software platform..
Ah… check! Tx! Maar weet niet of ik er geruster op wordt als dat soort fouten pas door echte klanten ontdekt worden ipv een of ander testteam…

Da’s toch gewoon die privacy setting als je voor het eerst je auto in gebruik neemt? Lijkt me vrij basaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:12
Ik heb vanavond weer eens problemen met de GPS en internet. Het resetten van de TCAM werkt niet (heb de knop minutenlang ingerukt gehouden). Totale reset met de knop onder het scherm biedt ook geen soelaas.

Heb hem net thuis op de lader gezet en toen bleek dat ik mijn timer opnieuw in moest stellen (ik laad altijd 's nachts). Ik heb eergisteren de update naar 2.5 uitgevoerd. Het aantal ampere stond op 6 en kon ik niet aanpassen. Toen ik de lader aansloot begon de auto meteen te laden, met 16 ampere. Ook gaf die in het scherm achter het stuur aan dat ie tot 100% zou gaan laden, terwijl op de middenconsole 90% ingesteld staat (zie plaatjes). Op de een of andere manier lijkt het niet met elkaar te communiceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYS4mRFdEj9AxFFFprT-7nDv5WM=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/z97SoWjK503bUXEbwmCN0AM4.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8iigkl8L5oK3B2VlG8AV_8M2kE=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dy4zd1BzbyOcPPikVkAEbie0.gif?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Laatst online: 04-09 15:41
jswinkels schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:22:
Ik heb vanavond weer eens problemen met de GPS en internet. Het resetten van de TCAM werkt niet (heb de knop minutenlang ingerukt gehouden). Totale reset met de knop onder het scherm biedt ook geen soelaas.

Heb hem net thuis op de lader gezet en toen bleek dat ik mijn timer opnieuw in moest stellen (ik laad altijd 's nachts). Ik heb eergisteren de update naar 2.5 uitgevoerd. Het aantal ampere stond op 6 en kon ik niet aanpassen. Toen ik de lader aansloot begon de auto meteen te laden, met 16 ampere. Ook gaf die in het scherm achter het stuur aan dat ie tot 100% zou gaan laden, terwijl op de middenconsole 90% ingesteld staat (zie plaatjes). Op de een of andere manier lijkt het niet met elkaar te communiceren.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had EXACT dat. Nachtje laten staan, worden diverse modules van de spanning gehaald..morgen is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Venomer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:37:

[Afbeelding]

Ik heb de app maar opnieuw geïnstalleerd. Ik moest dan wel opnieuw koppelen, met drie sleutels in de auto zitten en zo. Maar het is gelukt. De app doet het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
JTHZZ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:17:
[...]

Daar gaan Volvo’s geen last van krijgen. Het was namelijk geen privacy bug maar om de privacy settings te accepteren kon je alleen een Volvo account ipv een Polestar account ingeven. Daarmee kon je met P2.5 dus die Settings in een Polestar niet accepteren. Toch niet altijd handig, zo’n gedeeld software platform.. Hij was nog niet via OTA verstuurd dus ze gaan nu deze week eerst een soort extended P2.4 uitrollen via OTA. Alleen auto’s die bij de dealer zijn geweest hebben nu P2.4 of P2.5. Blijkbaar was er bij de dealer wel een workaround voor die settings
Dan liggen we nu eens een keer voor op Polestar. Meestal zijn zij een weekje eerder dan Volvo met de OTA.

Dit zou ook kunnen betekenen dat er snel een V2.6 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
Hier vandaag de bekende (?) aandrijfsysteem melding gehad (Het aandrijfsysteem vereist service. Breng de auto naar een werkplaats). On call geeft aan rij maar naar huis en eerlijk gezegd verdween de melding ook uit zicht. Geen blijvend oranje icoon of iets dergelijks. Als ik mij niet vergis hebben meer berijders deze melding gehad en is deze ook automagisch of na reset verdwenen.

en inderdaad... Melding is na de bekende reset van infotainment overigens gewoon weggegaan. Hier meer mensen last daarvan onder 2.5?

[ Voor 7% gewijzigd door errox op 08-12-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Toch nog even als ""bewijs""...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HJG54HrZCHatINOPcuevUk3Zrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDglA7eKvjVnMbkhacwkrlCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YotV1rBxVRF9F_zTSTpj5VP6maM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtz245IZNKyBmcCXBd8Jz8z6.jpg?f=fotoalbum_large

ABRP geeft met 30kWh als invoer aan dat ik met 30% aankom als ik met 100% we ga. Maps zegt 9% maar de auto heeft dan ook een verwachte actieradius van 260km op volle lading... 🤔

Btw. Heb nog een leuke uitdaging voor jullie. Probeer eens fastned Knuvelkes in te voeren via spraak. Wat ik ook deed, onmogelijk om het voor elkaar te krijgen. Geeft ook weer gelijk een praktisch voorbeeld van hoe bagger Google het na 2 jaar nog steeds heeft qua invoer en planning van een route met meerdere stops. 😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Edit: heel bijzonder. Wil net voor slapen gaan de timer voor de zekerheid instellen... 50km er bij terwijl de auto gewoon stil voor de deur staat....🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmViuwVSMMLm2ce6L-2ZduLRjPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGstCgvn60YNFmbGa1JRfXPf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 08-12-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:38:
Edit: heel bijzonder. Wil net voor slapen gaan de timer voor de zekerheid instellen... 50km er bij terwijl de auto gewoon stil voor de deur staat....🤔

[Afbeelding]
Dat is inderdaad raar. Vandaag was mijn verbruik na rijden in de kou (1 graaf) en heftige hagelbuien en nat wegdek overigens ook hoger dan ik gewend ben. Na een rit van 50 km nog 23,2 - hij wilde in die tijd niet verder zakken.

Ik krijg nu toch weer 330 km bij 90% voorgeschoteld. Met software 2.5.

Een deel van de roe was in de avond file op een 80 km weg. Dan zie je dat het motor verbruik maar 18 is en de rest dus naar de verwarming gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 09-12-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:07:
[...]

Ik krijg nu toch weer 330 km bij 90% voorgeschoteld. Met software 2.5.
Ik krijg nu 300km bij 82% voorgezet, software 2.4.
Dat zou op 365 uitkomen bij 100% als ik goed bereken, laatst had ik 370 km bij 100% staan toen ik hem echt had volgeladen voor een wat langere rit.

De update naar 2.5 is mislukt, eerst service laten doen zegt de display, raar want de auto is pas 5 weken oud nu. Ik vind het best, alles werkt prima dus komt wel als ik een keer bij de dealer in de buurt ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:38:

[Afbeelding]
Nog een paar uurtjes slapen en je hebt gewoon ruim 500km bereik 😉

Zonder gekheid: benieuwd wat je auto doet als je voorverwarmd wegrijdt met cc op 100 op lange afstand

De suggestie die hier eerder gewekt werd dat je accu niet meer goed oplaadt kun je makkelijk testen. Dan zou je een keer bv 25% moeten bijladen, het aantal kwhs maal 4 doen en als je dan te laag uitkomt (hoe wel rekening met 5-10% Laadverlies) weet je dat het niet goed zit… (=gelijk bewijs voor je dealer dat er wat aan de hand is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-09 14:35
Bij onze xc40 (België) is gisteren de melding van een nieuwe OTA gekomen.
M’n vriendin wist niet meer zeker welke versie het juist was.
Gezien de recente issues met de OTAs bij polestar (2.2 > 2.3 cancelled > 2.4 cancelled > 2.5 cancelled en nu terug 2.4) heb ik gezegd om nog maar even te wachten met updaten.
Ik wacht graag de ervaringen van anderen af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

k-jah schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:11:
Bij onze xc40 (België) is gisteren de melding van een nieuwe OTA gekomen.
M’n vriendin wist niet meer zeker welke versie het juist was.
Gezien de recente issues met de OTAs bij polestar (2.2 > 2.3 cancelled > 2.4 cancelled > 2.5 cancelled en nu terug 2.4) heb ik gezegd om nog maar even te wachten met updaten.
Ik wacht graag de ervaringen van anderen af :)
Hij doet het nog gewoon op 2.5 hoor. Nog geen nieuwe problemen gezien.

Voor een goed verbruik ik de winter kun je beter de kachel niet te hoog zetten (18-19) en de stoelverwarming gebruiken. Bandenspanning is een andere belangrijke. In heb ze altijd op 3.0. (Bij ieder bezoek aan de dealer zet de monteur ze weer lager; 2.8. Dan haal ik op een rit naar kantoor (44km) in koude omstandigheden de 23 ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Lancer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:41:
[...]

Hij doet het nog gewoon op 2.5 hoor. Nog geen nieuwe problemen gezien.

Voor een goed verbruik ik de winter kun je beter de kachel niet te hoog zetten (18-19) en de stoelverwarming gebruiken. Bandenspanning is een andere belangrijke. In heb ze altijd op 3.0. (Bij ieder bezoek aan de dealer zet de monteur ze weer lager; 2.8. Dan haal ik op een rit naar kantoor (44km) in koude omstandigheden de 23 ook wel.
Die 0,2 bar in je banden, dat voel je toch niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Juancho schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:59:
[...]

Juancho, volgens mij is er niks aan de hand met jouw auto. Je bent alleen onwijs aan het focussen op je range. Die is in mijn C40 net zo beroerd. Die van mij zuipt ook stroom net zo hard als zijn baasje bier in het weekend (doe ik overigens niet echt maar klinkt grappig). Ik denk dat je rijstijl gewoon niet echt past bij het verbruik van deze auto. Dat doet de mijne ook niet. Het is een leip concept, zoveel vermogen, een baksteen als vormvoorbeeld en dan zuinig willen rijden. Net zoiets als een aap met een gouden ring….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Lancer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:41:
[...]
Voor een goed verbruik ik de winter kun je beter de kachel niet te hoog zetten (18-19)
Brrr… dan maar wat minder range… zonde van die mooie luxe auto!

Maar als je dan toch tot het gaatje wilt gaan:
Voor het beste verbruik kun je het beste het klimaatsysteem uitzetten en overal 35 gaan rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Kammika schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:18:
[...]

Voor het beste verbruik kun je het beste het klimaatsysteem uitzetten en overal 35 gaan rijden
Achter een vrachtwagen 75 km/h wil ook helpen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astatic
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ergodyne1 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:51:
[...]

Juancho, volgens mij is er niks aan de hand met jouw auto. Je bent alleen onwijs aan het focussen op je range. Die is in mijn C40 net zo beroerd. Die van mij zuipt ook stroom net zo hard als zijn baasje bier in het weekend (doe ik overigens niet echt maar klinkt grappig). Ik denk dat je rijstijl gewoon niet echt past bij het verbruik van deze auto. Dat doet de mijne ook niet. Het is een leip concept, zoveel vermogen, een baksteen als vormvoorbeeld en dan zuinig willen rijden. Net zoiets als een aap met een gouden ring….
Je hebt een terecht punt!
Rijstijl maakt veel uit.
Constante vraag van stroom, het weer, drukte op de weg, temperatuur bepalen je verbruik.

Ik rij 3 x per week +/- 60km naar Amsterdam om 6.00 uur in de ochtend. Ik zit dan tot en met vandaag -1 graden tussen de 17 en 19kwh voor de trip.
Ik heb dan veel verkeer, maar vanmorgen kon ik redelijk doorrijden en kwam ik op 19,8kwh voor de trip.
Ik blijf dan ook bijna altijd onder de 100.
En dat met 20" p8 xc40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
astatic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:27:
[...]

Je hebt een terecht punt!
Rijstijl maakt veel uit.
Constante vraag van stroom, het weer, drukte op de weg, temperatuur bepalen je verbruik.

Ik rij 3 x per week +/- 60km naar Amsterdam om 6.00 uur in de ochtend. Ik zit dan tot en met vandaag -1 graden tussen de 17 en 19kwh voor de trip.
Ik heb dan veel verkeer, maar vanmorgen kon ik redelijk doorrijden en kwam ik op 19,8kwh voor de trip.
Ik blijf dan ook bijna altijd onder de 100.
En dat met 20" p8 xc40.
Hoi, ik rijd 3x per week van Zwolle/Deventer naar Haarlem. Ik rijd altijd door, hoge waardes, maar gemiddeld over die rit zit ik op ongeveer 22Kwh. Ene stuk stuk knal ik door, andere stuk veel minder door het verkeer maar veelal in de file, dat maakt het verbruik gemiddeld weer gunstiger…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ergodyne1 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:51:
[...]
Het is een leip concept, zoveel vermogen, een baksteen als vormvoorbeeld en dan zuinig willen rijden. Net zoiets als een aap met een gouden ring….
Da’s niet heel specifiek voor deze auto. Dit gedrag zul je met elke ev hebben.

Dat t… merk wordt een beetje als de standaard gezien, maar in mijn proefrit in de model y dual motor gaf die bij 90% ook maar 250km resterende range aan. Kwam volgens verkoper omdat vrijwel iedereen sprintjes trekt en stevig doorrijdt bij proefritjes (en die rijstijl dus doorgerekend wordt naar verwacht bereik)

Je moet idd die range anxiety gewoon loslaten (of weer in een brandstofauto gaan rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
errox schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:40:
Hier vandaag de bekende (?) aandrijfsysteem melding gehad (Het aandrijfsysteem vereist service. Breng de auto naar een werkplaats). On call geeft aan rij maar naar huis en eerlijk gezegd verdween de melding ook uit zicht. Geen blijvend oranje icoon of iets dergelijks. Als ik mij niet vergis hebben meer berijders deze melding gehad en is deze ook automagisch of na reset verdwenen.

en inderdaad... Melding is na de bekende reset van infotainment overigens gewoon weggegaan. Hier meer mensen last daarvan onder 2.5?
Deze melding heeft niets met versie 2.5 te maken. Ik heb zo'n melding een tijd geleden ook gehad, en hij kwam aan het begin van iedere rit naar boven. Het is opgelost door in de werkplaats de updates opnieuw te installeren. Als het bij jou vanzelf is verdwenen en wegblijft, dan was het een glitch. Komt het vaker terug, ga dan even naar de werkplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ergodyne1 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:24:
[...]

Achter een vrachtwagen 75 km/h wil ook helpen…
En dan met een sleepkabel ertussen, dan laadt die zelfs bij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Venomer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:38:
[...]

Deze melding heeft niets met versie 2.5 te maken. Ik heb zo'n melding een tijd geleden ook gehad, en hij kwam aan het begin van iedere rit naar boven. Het is opgelost door in de werkplaats de updates opnieuw te installeren. Als het bij jou vanzelf is verdwenen en wegblijft, dan was het een glitch. Komt het vaker terug, ga dan even naar de werkplaats.
ik heb er ook gedonder mee gehad (zie eerdere posts, kwam zelfs niet meer van mijn plek). Begreep wel dat in de laatste updates ook weer iets voor deze meldingen zit. 1 van die updates kan ook niet OTA (maar had die van mij al gehad, omdat die net een beurt heeft gehad en toen 2.4 incl die update heeft gehad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Kammika schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:18:
[...]

Met 19 graden in de auto, is het thuis net zo warm met de kachel op 19. Als je dat structureel doet, dan voelt die 19 hetzelfde als die 24.

Maar, ieder zijn ding.

[ Voor 13% gewijzigd door Lancer op 09-12-2022 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:34
Lancer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:05:
[...]
Met 19 graden in de auto, is het thuis net zo warm met de kachel op 19. Als je dat structureel doet, dan voelt die 19 hetzelfde als die 24.

Maar, ieder zijn ding.
Precies dat, 19 graden is warm zat voor mij, met stoelverwarming op standje 1 of 2. Geen jas aan. Ben gelukkig nog niet bejaard, dus 22 graden hoeft niet :X In huis trouwens ook gewend aan 19 of 20 graden.

Gisteren zat ik op een lange rit op 20.4 kWh/100km, toen niet voorverwarmd vertrokken (C40 P6 19"). Wel met ontzettend veel file (bijna 3 uur gedaan over 125 km). Als ik door kan rijden, meestal rond de 105 km/h. Natuurlijk is harder rijden leuk, maar ik heb echt geen zin meer in sprintjes van een paar honderd meter om vervolgens weer in de ankers te moeten voor ander verkeer. Rijdt voor mij een stuk minder relaxt en je vreet je alleen maar op als er mensen voor je schieten die niet zo hard rijden.
Pagina: 1 ... 126 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"