Geen idee: kwam hier vandaan:Mga1600 schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:36:
[...]
Kunnen wij meekijken, of is dat voorbehouden aan een happy few?
Net gekeken op Thingverse. Als je eens een foto kan plaatsen van hoe dat er bij je auto uit ziet graag.Mga1600 schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:29:
[...]
Ik heb een soort houdertje geprint (3D print) van een model wat ik op Thingiverse vond.
Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23
Was deze discussie al afgerond?DreZutphen schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:32:
[...]
Ja 38km(in theorie) vind ik wel marginaal als je ziet hoe ze de hele aandrijflijn op de schop gooien.
Maar slechts mijn mening en beleving.
Er zijn genoeg ev's die verder komen maar vaak spuuglelijk zijn en niet echt SUV zijn.
Zo'n vw Id4 en 5 zijn net geknede drollen en een Tesla Y is een platgeslagen vis met een bolhoedje op. Die Hyundai en Kia zijn grote hatchback busjes.
Het oog wil toch ook wat.
Dan maar iets minder range voor mij!
Heb mij laten vertellen dat 38km extra WLTP range maal 3/5 (= echte range) icm een batterijpercentage die je niet onder de 20% wil laten zakken, wel degelijk marginaal is.
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
We praten dus over 20-25km meer range voor de 'normale' p6 dan toch?Bartelomeus schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:26:
[...]
Was deze discussie al afgerond?
Heb mij laten vertellen dat 38km extra WLTP range maal 3/5 (= echte range) icm één batterijpercentage die je niet onder de 20% wil laten zakken wel degelijk marginaal is.
Je kan met ACC aan gewoon gas geven "om het gat dicht te rijden" en als later weer afstand ontstaat of je zelf afstand neemt weer gas los laten.Tomoth schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:23:
[...]
Zelfde ervaring hier, echt een fantastische auto om in te rijden. Vervelend om te lezen dat mensen problemen ervaren, maar hier gelukkig nog geen last van. Ik herken wel het beeld van het rijden met ACC tijdens de spits, dat wordt erg onrustig (combi ACC, One Pedal Drive en Pilot Assist). Merk dat het zeker voor passagiers vervelend is als de auto ineens inhoudt. Ben daar zelf nog een beetje zoekende in, denk dat ACC uit op drukke stukken dan toch het beste is. Aanlaten kan ook en dan zelf een gat meer dichtrijden zodat er niet steeds auto's tussen schieten en de Volvo weer angstig remt om meer afstand te houden is ook nog een optie.
Verder kan ik me voorstellen dat het elektrisch rijden een behoorlijke verschillende ervaring geeft of je wel of niet thuis kunt laden. Ik heb de luxe dat dat wel kan, zodat je maar erg weinig onderweg hoeft te laden. Als je niet thuis kunt laden en altijd afhankelijk bent van beschikbare (en werkende!) laadpalen in de buurt of onderweg, wordt het al een ander verhaal. Als dat niet werkt, frustreert dat natuurlijk flink. Wel is dat natuurlijk iets wat je van tevoren al weet en daarin dus een bewuste keuze hebt gemaakt.
Of bedoel je dat juist?
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Goed gerekendDreZutphen schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:36:
[...]
We praten dus over 20-25km meer range voor de 'normale' p6 dan toch?
Tsja, je hebt leugens, waarheden en statistieken . Ofwel: het is ook maar hoe je het presenteert
Voor de p6 die ik heb is 402 wltp gelijk aan 320 real range. Real range is dus ongeveer 80% van de wltp
38km extra is dus 31km real range, bijna 10% extrA
En ja: ik baal ook van de hoge inflatie in dit land, maar volgens normale economische berekening waarbij je inflatie correctie moet toepassen heb je dus een auto die 10% verder komt, 33% sneller laadt, 15% harder kan en 6% meer
Vermogen heeft voor een (met inflatie correctie) lagere prijs
Het is dus maar hoe je het presenteert. Ik vind dat niet marginaal
Oke, als je inflatie er bij gaat halen in deze discussie dan begint je argumentatie wel heel erg magertjes te worden maat.Kammika schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:50:
[...]
Tsja, je hebt leugens, waarheden en statistieken . Ofwel: het is ook maar hoe je het presenteert
Voor de p6 die ik heb is 402 wltp gelijk aan 320 real range. Real range is dus ongeveer 80% van de wltp
38km extra is dus 31km real range, bijna 10% extrA
En ja: ik baal ook van de hoge inflatie in dit land, maar volgens normale economische berekening waarbij je inflatie correctie moet toepassen heb je dus een auto die 10% verder komt, 33% sneller laadt, 15% harder kan en 6% meer
Vermogen heeft voor een (met inflatie correctie) lagere prijs
Het is dus maar hoe je het presenteert. Ik vind dat niet marginaal
Feiten: Volvo brengt een facelift uit van een bestaand model.
Volvo rept geen woord over veranderingen in de accupakketten(long range zat er aan te komen btw), aandrijflijn en een verandering naar RWD.
Uiteraard wist Volvo heus wel waar ze mee bezig waren!
Dan komt met +/- een half jaar opeens het nieuws dat ze andere motoren, andere accu,s en gaan switchen naar RWD. Wauw,
dat heb ik in dit kader nog nooit met een auto meegemaakt.
Als je dan opeens zulke ingrijpende veranderingen doorvoert dan is het in deze context max 30km toch erg marginaal.
En daarbij 15% meer vermogen niet 15% sneller gaan, evenals 33% sneller laden. Pure onzin!
Laat gaan, ik vond het in ieder geval een mooi rekensommetjeDreZutphen schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:03:
[...]
Oke, als je inflatie er bij gaat halen in deze discussie dan begint je argumentatie wel heel erg magertjes te worden maat.
Volvo rept geen woord over veranderingen in de accupakketten(long range zat er aan te komen btw), aandrijflijn en een verandering naar RWD.
Dan komt met +/- een half jaar opeens het nieuws dat ze andere motoren, andere accu,s en gaan switchen naar RWD. Wauw,
Als je dan opeens zulke ingrijpende veranderingen doorvoert dan is het in deze context max 30km toch erg marginaal.
En daarbij 15% meer vermogen niet 15% sneller gaan, evenals 33% sneller laden. Pure onzin!
Ja psies vond ik ook 👍😂Bartelomeus schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:14:
[...]
Laat gaan, ik vond het in ieder geval een mooi rekensommetje
Ik geef alleen maar aan dat het ook maar net is hoe je het presenteert of het marginaal is of niet.DreZutphen schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:03:
[...]
Oke, als je inflatie er bij gaat halen in deze discussie dan begint je argumentatie wel heel erg magertjes te worden maat.
Die inflatiecorrectie is vervelend maar niet heel gek om door te rekenen. De kans benadert de 100% dat productiekosten fors gestegen zijn door energiekosten, personeelskosten en duurdere grondstoffen. De vraag was wat die gekost had met enkel inflatie en zonder wijzigingen. En daar moet je ‘m eigenlijk mee vergelijken. Dan is die wach wel goedkoper (beter gezegd minder duurder geworden) geworden door de wijziging naar eigen motoren…
Het vermogen is overigens niet de beperkende factor op de snelheid (dan zou de huidige p6 ook veel sneller moeten gaan)
Anyway. Voor mij geen principiële discussie. Mijn punt was je kan zowel beargumenteren dat het marginaal was als zijnde een forse verbetering
Dat is hoe ik er nu ook al mee omga... begrijp me niet verkeerd, ik vind de Pilot Assist een pluspunt maar ACC heeft me nog nooit kunnen overtuigen, CC daartegen wel.Waterblok schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:47:
[...]
Je kan met ACC aan gewoon gas geven "om het gat dicht te rijden" en als later weer afstand ontstaat of je zelf afstand neemt weer gas los laten.
Of bedoel je dat juist?
Wat mij opvalt:
- ACC met 1 streepje geeft een heel nerveus rij en remgedrag, maar houdt nog steeds zoveel afstand dat er nog steeds mensen tussen kruipen al is dat een stuk minder.
- ACC met 1 streepje remt agressief zodra er voor je wat harder geremd wordt. heb je er dus eentje voor je die lieft volgas op zijn voorligger afstuift en dan hard remt steeds, dan doet je XC40 dat nog een stapje agressiever en wordt je achterbuurman nijdig.
- ACC met twee streepjes remt geleidelijker, maar houdt al zoveel afstand dat er een begrafenisstoet met 30 rouwkoetsen, een optocht van carnavalsvierders, een drietal drumbands en de dagelijkse file op de A13 tussenpassen. Nee serieus, deze laat wel erg veel ruimte open, een meter of 250 zeker waardoor half Nederland er tussenkruipt en daar acteert de ACC dan ook weer op tot je bijna stilstaat onderhand.
- ACC met twee streepjes gaat al zeker 200 meter achter een vrachtwagen beginnen met afremmen, te ver om al naar links te gaan zeker als daar sneller verkeer aankomt, maar als je dat niet doet rij je 150 meter achter de vrachtbak ook 80. Sja... dan is het gasgeven en er tussen douwen maar naar links, ook al is dat 150 meter te vroeg.
- ACC op drie streepjes... tsja.... als je bij wijze van spreken bij AMsterdam op de A2 alvast wilt remmen voor die vrachtwagen in de Leidscherijn tunnel dan is dit de perfecte stand
. Alle gekheid op een stokje, deze acteert echt op veel en veel te grote afstand.
Wat mij betreft mag de ACC op 1 streepje wat minder agressief gaan reageren, eigenlijk zoals met twee streepjes, dan zou ik er positief over kunnen zijn. Ik vind het nu het enige negatieve aan die hele wagen.
[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 04-12-2022 18:50 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Mooie van discussies voeren dat men elkaar gaat begrijpen. 👍Kammika schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:45:
[...]
Ik geef alleen maar aan dat het ook maar net is hoe je het presenteert of het marginaal is of niet.
Die inflatiecorrectie is vervelend maar niet heel gek om door te rekenen. De kans benadert de 100% dat productiekosten fors gestegen zijn door energiekosten, personeelskosten en duurdere grondstoffen. De vraag was wat die gekost had met enkel inflatie en zonder wijzigingen. En daar moet je ‘m eigenlijk mee vergelijken. Dan is die wach wel goedkoper (beter gezegd minder duurder geworden) geworden door de wijziging naar eigen motoren…
Het vermogen is overigens niet de beperkende factor op de snelheid (dan zou de huidige p6 ook veel sneller moeten gaan)
Anyway. Voor mij geen principiële discussie. Mijn punt was je kan zowel beargumenteren dat het marginaal was als zijnde een forse verbetering
Iemand ervaring met een op hol geslagen audio systeem?
Een soort van white noise maar dan heel hard, echt extreem hard (speaker stonden echt op knappen) zonder dat er aan de volume knop is gedraaid.
En ook niet te verhelpen na een herstart van het audio systeem (home knop in gedrukt houden).
Uiteindelijk alles op pauze zowel spotify als fm radio (dus geen audio) toen rustig naar huis kunnen rijden.
Geen idee waar dit in kan zitten.
Een soort van white noise maar dan heel hard, echt extreem hard (speaker stonden echt op knappen) zonder dat er aan de volume knop is gedraaid.
En ook niet te verhelpen na een herstart van het audio systeem (home knop in gedrukt houden).
Uiteindelijk alles op pauze zowel spotify als fm radio (dus geen audio) toen rustig naar huis kunnen rijden.
Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas
Is niet alleen bij Volvo zo, m'n Opel Grandland doet het zowat op dezelfde manier en ik vind het ook rete irritant. Je moet echt ruim op voorhand beginnen inhalen ofwel zelf het gaspedaal indrukken.ron65 schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:48:
[...]
Dat is hoe ik er nu ook al mee omga... begrijp me niet verkeerd, ik vind de Pilot Assist een pluspunt maar ACC heeft me nog nooit kunnen overtuigen, CC daartegen wel.
Wat mij opvalt:Andere optie is: gewoon op die rechterbaan mop ACC-twee streepjes, en maar accepteren dat je regelmatig terugzakt tot onder 80 als je niet om de haverklap te vroeg naar links wilt moeten gaan. Uiteindelijk kom je wel op de eindbestemming.
- ACC met 1 streepje geeft een heel nerveus rij en remgedrag, maar houdt nog steeds zoveel afstand dat er nog steeds mensen tussen kruipen al is dat een stuk minder.
- ACC met 1 streepje remt agressief zodra er voor je wat harder geremd wordt. heb je er dus eentje voor je die lieft volgas op zijn voorligger afstuift en dan hard remt steeds, dan doet je XC40 dat nog een stapje agressiever en wordt je achterbuurman nijdig.
- ACC met twee streepjes remt geleidelijker, maar houdt al zoveel afstand dat er een begrafenisstoet met 30 rouwkoetsen, een optocht van carnavalsvierders, een drietal drumbands en de dagelijkse file op de A13 tussenpassen. Nee serieus, deze laat wel erg veel ruimte open, een meter of 250 zeker waardoor half Nederland er tussenkruipt en daar acteert de ACC dan ook weer op tot je bijna stilstaat onderhand.
- ACC met twee streepjes gaat al zeker 200 meter achter een vrachtwagen beginnen met afremmen, te ver om al naar links te gaan zeker als daar sneller verkeer aankomt, maar als je dat niet doet rij je 150 meter achter de vrachtbak ook 80. Sja... dan is het gasgeven en er tussen douwen maar naar links, ook al is dat 150 meter te vroeg.
- ACC op drie streepjes... tsja.... als je bij wijze van spreken bij AMsterdam op de A2 alvast wilt remmen voor die vrachtwagen in de Leidscherijn tunnel dan is dit de perfecte stand
. Alle gekheid op een stokje, deze acteert echt op veel en veel te grote afstand.
Wat mij betreft mag de ACC op 1 streepje wat minder agressief gaan reageren, eigenlijk zoals met twee streepjes, dan zou ik er positief over kunnen zijn. Ik vind het nu het enige negatieve aan die hele wagen.
Fabrikanten denken mss dat dit veilig is, maar als je wagen op 150m achter een vrachtwagen plots begint te remmen net als je begint in te halen dan is dit voor het aankomende verkeer achter jou zeer verwarrend, gevaarlijk en vooral frustrerend. Dit kan en moet echt een pak beter!
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Het is al bijna Kerst, dan is er vredeDreZutphen schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:30:
[...]
Mooie van discussies voeren dat men elkaar gaat begrijpen. 👍

Dit klopt en is met mijn VW golf ook psies hetzelfde! Tijdje geleden met een Bmw m340 flink eind snelweg gereden en ook daar hetzelfde.Largamelion schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:49:
[...]
Is niet alleen bij Volvo zo, m'n Opel Grandland doet het zowat op dezelfde manier en ik vind het ook rete irritant. Je moet echt ruim op voorhand beginnen inhalen ofwel zelf het gaspedaal indrukken.
Fabrikanten denken mss dat dit veilig is, maar als je wagen op 150m achter een vrachtwagen plots begint te remmen net als je begint in te halen dan is dit voor het aankomende verkeer achter jou zeer verwarrend, gevaarlijk en vooral frustrerend. Dit kan en moet echt een pak beter!
Ik had het liefste een schakelmogelijkheid tussen CC en PA gezien. Op het stuur dan he 😅
Hoe zo niet onder de 20%? Ik ben regelmatig op de 9-11% thuisgekomen.Bartelomeus schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:26:
[...]
Was deze discussie al afgerond?
Heb mij laten vertellen dat 38km extra WLTP range maal 3/5 (= echte range) icm een batterijpercentage die je niet onder de 20% wil laten zakken, wel degelijk marginaal is.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Beste voor de accu is om ‘m tussen 20 en 90 te houden. Het is ook helemaal niet erg om daar onder of boven te gaan, zolang je maar niet al te lang op die waardes laat staan (dan scheelt degradatie op lange termijn)Mga1600 schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:35:
[...]
Hoe zo niet onder de 20%? Ik ben regelmatig op de 9-11% thuisgekomen.
Kom regelmatig onder de 5% aan (maar zet dan gewoon gelijk weer aan laadpaal. Niets aan de hand…)
Bij aflevering een maand geleden heb ik hier nog naar gevraagd.Kammika schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:36:
[...]
Beste voor de accu is om ‘m tussen 20 en 90 te houden. Het is ook helemaal niet erg om daar onder of boven te gaan, zolang je maar niet al te lang op die waardes laat staan (dan scheelt degradatie op lange termijn)
Kom regelmatig onder de 5% aan (maar zet dan gewoon gelijk weer aan laadpaal. Niets aan de hand…)
De dealer zei: "Volvo adviseert tot 90% te laden, maar voor lange ritten kan kort daarvoor tot 100% worden geladen. Echter hebben we hier meerdere collegas die ook al een tijd electrisch rijden en altijd tot 100% laden, en nog geen enkele negatieve ervaring hebben qua accudegradatie. Onder 20% prima, mits bij aankomst meteen geladen wordt, maar niet tot 0% gaan, blijf liefst boven 5% omdat daaronder de accu teveel moet werken om nog energie te leveren en dat kán schade opleveren."
Ikzelf hou dus gewoon 90% aan tenzij ik een eind moet rijden de volgende dag. Onder 5% wil ik ook liever niet komen, dan pak ik wel enkele minuten snelladers voor die tijd. Die 5 minuten maakt op een dag van 10 uur ook niet zoveel meer uit ;-)
Amen.ron65 schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:48:
[...]
Dat is hoe ik er nu ook al mee omga... begrijp me niet verkeerd, ik vind de Pilot Assist een pluspunt maar ACC heeft me nog nooit kunnen overtuigen, CC daartegen wel.
Wat mij opvalt:Andere optie is: gewoon op die rechterbaan mop ACC-twee streepjes, en maar accepteren dat je regelmatig terugzakt tot onder 80 als je niet om de haverklap te vroeg naar links wilt moeten gaan. Uiteindelijk kom je wel op de eindbestemming.
In Nederland rijdt dit voor geen meter. Of veel te fel of veel te ver weg. Op standje 2/3 hang ik de hele rit op de linkerbaan, anders gaat 'ie zo snel remmen... Probeer voor de grap eens een nieuwe V60 uit daarin werkt de ACC en Pilot Assist een stuk beter.
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Ik laad altijd op 100% als de auto lang aan een paal staat... Enige probleem wat ik merk is dat hij ook zo weer leeg is! Heb gisteren op een stukje waar ik normaliter bij 'normaal' rijden 15% verbruik echt even flink lopen boenderen. Toen werd het 50% ipv 15%.ron65 schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:40:
[...]
Bij aflevering een maand geleden heb ik hier nog naar gevraagd.
De dealer zei: "Volvo adviseert tot 90% te laden, maar voor lange ritten kan kort daarvoor tot 100% worden geladen. Echter hebben we hier meerdere collegas die ook al een tijd electrisch rijden en altijd tot 100% laden, en nog geen enkele negatieve ervaring hebben qua accudegradatie. Onder 20% prima, mits bij aankomst meteen geladen wordt, maar niet tot 0% gaan, blijf liefst boven 5% omdat daaronder de accu teveel moet werken om nog energie te leveren en dat kán schade opleveren."
Ikzelf hou dus gewoon 90% aan tenzij ik een eind moet rijden de volgende dag. Onder 5% wil ik ook liever niet komen, dan pak ik wel enkele minuten snelladers voor die tijd. Die 5 minuten maakt op een dag van 10 uur ook niet zoveel meer uit ;-)

Ik moest vorig jaar op zoek naar kettingen voor mijn 20" velgen... ook niet te doen. Ben uiteindelijk gewoon zonder ketttingen weggereden. Ging naar Ischgl en daar kom je nauwelijks zulke slechte wegen tegen dat je kettingen nodig hebt (was er vaker naartoe gereden).YvoK schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:05:
Ik heb een vraagje aan mijn mede XC40 rijders... Op tweede kerstdag vertrek ik met mijn single engine op 19"wielen voor 2 weekjes wintersport. Is er iemand waarvan ik in die periode de passende sneeuwkettingen kan lenen/huren? Ik had me eerder nog niet verdiept in de sneeuwkettingen (heb de auto net 3 weken) en kom er nu achter dat ik echt kettingen van meer dan 400 euro moet kopen😟. Ik heb ook al net een nieuwe dakkoffer besteld omdat mijn dakdragers 8 centimeter breed zijn en mijn 20 jaar oude koffer nog u-beugels heeft van 7,5 centimeter. Wordt best een dure auto zo.
Ik had gisteren een stukje van 8 km heen en terug, onverwacht due niet gepreconditioneerd. Ik ging weg met 60% en kwam terug met 56%. Ik had erger verwacht :-Dergodyne1 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:29:
[...]
Ik laad altijd op 100% als de auto lang aan een paal staat... Enige probleem wat ik merk is dat hij ook zo weer leeg is! Heb gisteren op een stukje waar ik normaliter bij 'normaal' rijden 15% verbruik echt even flink lopen boenderen. Toen werd het 50% ipv 15%.
Zal alleen voor lange termijn verschil maken. Als je standaard tot 100% laadt (en veel snellaadt) zal je auto naar een aantal jaren meer accudegradatie hebben dan wanner je dat niet doet.ron65 schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:40:
[...]
Bij aflevering een maand geleden heb ik hier nog naar gevraagd.
Vwb die 5%: Op mijn werk kan ik niet altijd laden (veel laadpalen, maar nog meer EV's met ons groene leasebeleid ;-)). en op 90% kan ik in de winter net heen en weer komen en ik ga echt niet snelladen als ik nog 5% over heb op bestemming. (ben zelfs wel eens met 2% aangekomen. Toen voorspelde de auto op bestemming -2%, Iets rustiger gereden en kwam op +2% aan. Scheelde bezoekje aan de snellader... ).
Vanmorgen weer 100km mogen rijden en geen storende audio.eniesten schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:37:
Iemand ervaring met een op hol geslagen audio systeem?
Ik vermoed dat een combinatie was van iPhone bluetooth en het audio systeem, echter zeker weten doe ik het niet.
Wanneer het weer voorkomt ga ik het (proberen) te filmen...
Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas
Ik had ook een keer op een laag aankomstpercentage gemikt, maar toen stelde Maps vanwege een wegafsluiting een andere route voor en moest ik alsnog naar de snellader. Daarom houd ik nu altijd wat meer marge aan. Ik kom het liefst met minimaal 10% aan. Maar dan niet om de batterij te sparen, maar om eventueel om te kunnen rijden indien nodig.Kammika schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:30:
[...]
Zal alleen voor lange termijn verschil maken. Als je standaard tot 100% laadt (en veel snellaadt) zal je auto naar een aantal jaren meer accudegradatie hebben dan wanner je dat niet doet.
Vwb die 5%: Op mijn werk kan ik niet altijd laden (veel laadpalen, maar nog meer EV's met ons groene leasebeleid ;-)). en op 90% kan ik in de winter net heen en weer komen en ik ga echt niet snelladen als ik nog 5% over heb op bestemming. (ben zelfs wel eens met 2% aangekomen. Toen voorspelde de auto op bestemming -2%, Iets rustiger gereden en kwam op +2% aan. Scheelde bezoekje aan de snellader... ).
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Tsja, ik zou niet lager dan 5% willen, maar dat is voor ieder persoonlijk weer anders.Kammika schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:30:
[...]
Zal alleen voor lange termijn verschil maken. Als je standaard tot 100% laadt (en veel snellaadt) zal je auto naar een aantal jaren meer accudegradatie hebben dan wanner je dat niet doet.
Ik heb doorgaans wel kansen om dat te voorkomen en dan vind ik 5 minuten snelladen geen probleem. Voor jou is het wel een dingetje en je vermijd ze liever lees ik uit je reactie, ook dat is weer voor iedereen anders ;-)
Wel leuk om te zien hoe mensen er allemaal verschillend mee omgaan!
Ook een goed argument! neem ik mee. thnx (rij nu 1 maand en 3 dagen EV, dus ben een groentje nog en blij met dit soort wetenswaardigheden)Venomer schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:40:
[...]
Ik had ook een keer op een laag aankomstpercentage gemikt, maar toen stelde Maps vanwege een wegafsluiting een andere route voor en moest ik alsnog naar de snellader. Daarom houd ik nu altijd wat meer marge aan. Ik kom het liefst met minimaal 10% aan. Maar dan niet om de batterij te sparen, maar om eventueel om te kunnen rijden indien nodig.
Toevallig dit...Wij reden zaterdag een bekende route naar mijn schoonouders. Rijden we dus heel vaak, in verschillende omstandigheden. Als het wat kouder is verbruiken we vaak tussen de 35-40%. In de zomer wat minder.ergodyne1 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:29:
[...]
Ik laad altijd op 100% als de auto lang aan een paal staat... Enige probleem wat ik merk is dat hij ook zo weer leeg is! Heb gisteren op een stukje waar ik normaliter bij 'normaal' rijden 15% verbruik echt even flink lopen boenderen. Toen werd het 50% ipv 15%.
Maar dit weekend waren we opeens 50% (!!) kwijt bij normaal rijgedrag voor een stukje van 110km. Nog nooit gehad in 2 jaar, kan het dus ook totaal niet verklaren.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Volgens mij heb jij echt de maandagmorgenauto van het forumJuancho schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:25:
[...]
Toevallig dit...Wij reden zaterdag een bekende route naar mijn schoonouders. Rijden we dus heel vaak, in verschillende omstandigheden. Als het wat kouder is verbruiken we vaak tussen de 35-40%. In de zomer wat minder.
Maar dit weekend waren we opeens 50% (!!) kwijt bij normaal rijgedrag voor een stukje van 110km. Nog nooit gehad in 2 jaar, kan het dus ook totaal niet verklaren.
Het leuke is dat ik vooral het eerste jaar best veel dingen had. Maar de wagen is nu al heel lang stabiel, geen keuren of wat dan ook. Natuurlijk scoor ik nooit de enorm lage cijfers die ik hier soms zie, maar ok. Ook dingen die anderen weer hebben, bijv. trilling in het stuur of allemaal aandrijffouten, ik heb ze niet.Rude-Dog schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:39:
[...]
Volgens mij heb jij echt de maandagmorgenauto van het forumAls er issues worden gerapporteerd hier kijk ik altijd eerst of het jouw auto betreft. Zo ja, wacht ik op een grotere sample size
Alleen dit weekend dus opeens dit weer, Geen idee waar het vandaan komt. Een paar % meer/minder snap ik heus wel, maar dit hebben we in 2 jaar tijd nog NOOIT gezien op een ritje die we zo vaak maken. In alle omstandigheden. We maken die binnenkort weer dus hopelijk was het een eenmalige actie

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 05-12-2022 12:09 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Bij mij was het overigens geen overklaarbare batterydrain... ik heb constant een beetje harder gereden zeg maar.Juancho schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:09:
[...]
Het leuke is dat ik vooral het eerste jaar best veel dingen had. Maar de wagen is nu al heel lang stabiel, geen keuren of wat dan ook. Natuurlijk scoor ik nooit de enorm lage cijfers die ik hier soms zie, maar ok. Ook dingen die anderen weer hebben, bijv. trilling in het stuur of allemaal aandrijffouten, ik heb ze niet.
Alleen dit weekend dus opeens dit weer, Geen idee waar het vandaan komt. Een paar % meer/minder snap ik heus wel, maar dit hebben we in 2 jaar tijd nog NOOIT gezien op een ritje die we zo vaak maken. In alle omstandigheden. We maken die binnenkort weer dus hopelijk was het een eenmalige actie
Ik verbruik ook de ene keer meer dan de andere. Er zijn zo veel factoren die invloed hebben op het verbruik. Windkracht en -richting, temperatuur, luchtvochtigheid, hoe lang heeft de auto stil gestaan, snelheid, rijgedrag, noem maar op.Juancho schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:25:
[...]
Toevallig dit...Wij reden zaterdag een bekende route naar mijn schoonouders. Rijden we dus heel vaak, in verschillende omstandigheden. Als het wat kouder is verbruiken we vaak tussen de 35-40%. In de zomer wat minder.
Ik vind het al lang niet boeiend meer. Ik heb geen behoefte om te verklaren waarom ik een kWh meer of minder gebruik. Ik rij er gewoon lekker mee en geniet er iedere keer van.
Er zijn zoveel opties tot snelladen dat ik me daar niet zo druk om maak. Moet idd wel eens omrijden, en dan alsnog een snellader pakken, maar dat zie je dan al ruim van te voren aankomen...Venomer schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:40:
[...]
Ik had ook een keer op een laag aankomstpercentage gemikt, maar toen stelde Maps vanwege een wegafsluiting een andere route voor en moest ik alsnog naar de snellader. Daarom houd ik nu altijd wat meer marge aan. Ik kom het liefst met minimaal 10% aan. Maar dan niet om de batterij te sparen, maar om eventueel om te kunnen rijden indien nodig.
B wegen en files leiden sowieso tot lager verbruik (lagere snelheid), waardoor "risico" al weer kleiner wordt en worst case ga je zelf wat langzamer rijden of pak je toch een snellader... Mijn range anxiety is helemaal weg...
App-versie 5.22.0 voor iOS is uit. Ik zie op het eerste gezicht geen nieuwe functies.
Dat is nogal een omweg dan want 5% is al 15-20km en 10% dus 30-40km. Zonder de buffer. Ik rij niet vaak >20km om vanwege een file. Ik vind de aankomst SoC van Maps zo betrouwbaar dat ik ook 2% aankomst wel aandurf, zolang ik zeker weet dat ik kan laden bij aankomst. Die ene keer dat ik dan toch flink moet omrijden ga ik wel even 5 minuten aan de snellader. Dan heb je er alweer 15-20% bijgeladen.Venomer schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:40:
[...]
[ Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 05-12-2022 12:36 ]
Ja dat bedoelde ik ook idd, dus ACC aanlaten en gas geven om gaten niet te groot te laten worden of ACC uit als het te druk is en gewoon zelf rijden. Ben nog zoekende wat voor mij daarin het meest comfortabel rijdt.Waterblok schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:47:
[...]
Je kan met ACC aan gewoon gas geven "om het gat dicht te rijden" en als later weer afstand ontstaat of je zelf afstand neemt weer gas los laten.
Of bedoel je dat juist?
Precies dat dus, het systeem werkt fijn, maar niet in de spits in Nederland. Gisteren was het rustig op de snelweg en dan rijdt het heerlijk.ron65 schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:48:
[...]
Ik ben trouwens altijd gewend het stuur maar lichtjes vast te houden, daar mekkert ie nu iets te vaak over
Maar dat is dan ook allemaal niet wat ik bedoel. Wij rijden die route zo enorm vaak, in alle omstandigheden. Dus ook vorig jaar toen het zo vreselijk koud was. Ik ken ondertussen alle omstandigheden wel. Maar dan nog hadden we dit weekend zo'n fors hoger verbruik terwijl het best een mooie (wel koude) dag was.... Dat is gewoon vreemd. Je praat niet over een paar % maar over zeker 15% meer verbruik wat op een al redelijk beperkte actieradius gewoon veel is.Venomer schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:25:
[...]
Ik verbruik ook de ene keer meer dan de andere. Er zijn zo veel factoren die invloed hebben op het verbruik. Windkracht en -richting, temperatuur, luchtvochtigheid, hoe lang heeft de auto stil gestaan, snelheid, rijgedrag, noem maar op.
Ik vind het al lang niet boeiend meer. Ik heb geen behoefte om te verklaren waarom ik een kWh meer of minder gebruik. Ik rij er gewoon lekker mee en geniet er iedere keer van.
Had de bandenspanning al gelijk gechecked maar de 4 piepjes kwamen bijna direct naar voren, dus er ging ook amper extra lucht in de band.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 05-12-2022 12:40 ]
Precies dat en hoe leger bij de snellader hoe sneller die bijlaadt. Da’s nog een reden om tot het gaatje te gaan…JTHZZ schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:33:
[...]
Dat is nogal een omweg dan want 5% is al 15-20km en 10% dus 30-40km. Zonder de buffer. Ik rij niet vaak >20km om vanwege een file. Ik vind de aankomst SoC van Maps zo betrouwbaar dat ik ook 2% aankomst wel aandurf, zolang ik zeker weet dat ik kan laden bij aankomst. Die ene keer dat ik dan toch flink moet omrijden ga ik wel even 5 minuten aan de snellader. Dan heb je er alweer 15-20% bijgeladen.
Ik heb sinds een week een probleem met Skyradio Komt alleen nog maar ellende (schijnt ook wel kerstmuziek te heten) uit…eniesten schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:30:
[...]
Vanmorgen weer 100km mogen rijden en geen storende audio.

[ Voor 21% gewijzigd door Kammika op 05-12-2022 13:03 ]
Ik zie ook geen verschil…..Venomer schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:27:
App-versie 5.22.0 voor iOS is uit. Ik zie op het eerste gezicht geen nieuwe functies.
Ik kom rustig met 1% thuis, maak ik me niet zenuwachtig over.Mga1600 schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:35:
[...]
Hoe zo niet onder de 20%? Ik ben regelmatig op de 9-11% thuisgekomen.
Ik heb iets soortgelijks gehad met android auto in mijn Golf. De auto uit gezet en zelfs de virtual cockpit bleef branden. Verbindingen via telefoon verbroken en na 2x deed alles het weer normaal.eniesten schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:30:
[...]
Vanmorgen weer 100km mogen rijden en geen storende audio.![]()
Ik vermoed dat een combinatie was van iPhone bluetooth en het audio systeem, echter zeker weten doe ik het niet.
Wanneer het weer voorkomt ga ik het (proberen) te filmen...
Ik denk dat het gewoon door de samenwerking van software komt!
Dat vind ik stoer! Bij 5% zou ik toch echt wel wat onrust gaan voelen…..lDarkShadow schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:13:
[...]
Ik kom rustig met 1% thuis, maak ik me niet zenuwachtig over.
Of niet dan 🤣Mga1600 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:40:
[...]
Dat vind ik stoer! Bij 5% zou ik toch echt wel wat onrust gaan voelen…..l
Ik ook hoor. Kwam laatst met 4% de oprit oprijden. Dan heb ik het toch wel een beetje benauwd. Zeker omdat de auto ook steeds meer gaat afschakelen (minder vermogen, etc.)Mga1600 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:40:
[...]
Dat vind ik stoer! Bij 5% zou ik toch echt wel wat onrust gaan voelen…..l
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Echt waar? Dat vermogen afschakelen heb ik nog nooit gemerkt (maar als ik onder de 5% ga rij ik meestal ook erg rustig om zeker te stellen dat die boven de 0% blijft…)ArnoudN schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:10:
[...]
Ik ook hoor. Kwam laatst met 4% de oprit oprijden. Dan heb ik het toch wel een beetje benauwd. Zeker omdat de auto ook steeds meer gaat afschakelen (minder vermogen, etc.)
Wacht even op de .1 versie. Die leverde de vorige keer ook een hele extra functie op…Venomer schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:27:
Het scheelt echt enorm. Als je na een kruising of rotonde op wilt trekken dan denken de mensen achter je dat je bejaard bent. Je ziet in de vermogensmeter heel langzaam een oranje balk van bovenaf groter worden. Die geeft de beperking in het vermogen aan.Kammika schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:24:
[...]
Echt waar? Dat vermogen afschakelen heb ik nog nooit gemerkt (maar als ik onder de 5% ga rij ik meestal ook erg rustig om zeker te stellen dat die boven de 0% blijft…)
Heb ik echt nog nooit gezien… zal er eens op letten. Zie je die oranje balk dan standaard in beeld of alleen als je veel vermogen vraagt?ArnoudN schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:31:
[...]
Het scheelt echt enorm. Als je na een kruising of rotonde op wilt trekken dan denken de mensen achter je dat je bejaard bent. Je ziet in de vermogensmeter heel langzaam een oranje balk van bovenaf groter worden. Die geeft de beperking in het vermogen aan.
Je ziet het ook aan het schildpadje hé. Dan merk je echt wel dat je vermogen flink afgenomen is.
Die staat standaard in beeld bij een lage accustand.Kammika schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:15:
[...]
Heb ik echt nog nooit gezien… zal er eens op letten. Zie je die oranje balk dan standaard in beeld of alleen als je veel vermogen vraagt?
Echt nog nooit gezien. Schildpadje wel 1x. Dat was bij die softwarebug die aangaf dat er iets mis wasArnoudN schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:10:
[...]
Die staat standaard in beeld bij een lage accustand.
Met de aandrijflijn waardoor ik even niet meer kon rijden
Heb je een p6 of een p8 misschien dat de 2e motor bij een p8 begrensd wordt of zo en dat daardoor de p6 niet begrenst wordt bij laag percentage? (Ik heb p6)
Ik heb een P8Kammika schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:03:
[...]
Echt nog nooit gezien. Schildpadje wel 1x. Dat was bij die softwarebug die aangaf dat er iets mis was
Met de aandrijflijn waardoor ik even niet meer kon rijden
Heb je een p6 of een p8 misschien dat de 2e motor bij een p8 begrensd wordt of zo en dat daardoor de p6 niet begrenst wordt bij laag percentage? (Ik heb p6)
Met software <2.3 was dit echt meer dan prima...sinds 2.4 in de soep gelopen (althans bij mij) dat afstanden veel te groot zijn en schokkerig.Tomoth schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:37:
[...]
Precies dat dus, het systeem werkt fijn, maar niet in de spits in Nederland. Gisteren was het rustig op de snelweg en dan rijdt het heerlijk.
Ik ben trouwens altijd gewend het stuur maar lichtjes vast te houden, daar mekkert ie nu iets te vaak over
Overigens een bekend probleem wat al vaker op dit forum besproken is en wat als het goed is met 2.5 weer opgelost zou moeten zijn
Hier ook weer richting de 30, maar die loopt wel terug naar 26-28 als je wat verder rijdt. Het was zondag erg koud en dan zie je wel dat accu's en 0 graden niet heel lekker gaan.Juancho schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:40:
[...]
Schijnt in een hele grote update te komen ergens halverwege 2023...
Hier geen last trouwens van stoel/stuurverwarming die het niet doet. Sterker nog, op standje 1 vind ik het al behoorlijk warm worden! Wel fijn natuurlijk bij deze tempraturen. Minder fijn is de enorme sprong omhoog in verbruik, we hangen weer lekker rond de 30+kW aan. Maar wel voornamelijk bij kortere ritten (zeg max 25km enkele reis) dus dat is verklaarbaar. Zeker als je NIET voorverwarmd aan de laadpaal, die hebben we immers niet thuis. Maar dan zie je wel gelijk dat je in deze tijd van het jaar moet rekenen op zo'n 240-300 km actieradius. Wij dan.
Ik heb het gevoel dat winterbanden bij mij ook enorm veel meer verbruik geven. Ik schiet bij de wissel gewoon 4kW omhoog. van 20-22 naar 24-26. Kouder wordt het dan 28-30.Uiteindelijk alsnog ruim genoeg voor de meeste ritten die ik maak trouwens. Ik laad vaak op debestemming op, terwijl dat meestal niet eens nodig is (maar wel lekker met 130-140 naar huis als het ewat later is, met dito verbruik)
Da’s wel een kolossaal verschil! Ik merkte eigenlijk nauwelijks verschil met de overgang van 20” zomer naar 19” winter (maar wel in mindere rijeigenschappen natuurlijk). Zijn die winterbanden wel goed op spanning?Spanky79 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:34:
[...]
Hier ook weer richting de 30, maar die loopt wel terug naar 26-28 als je wat verder rijdt. Het was zondag erg koud en dan zie je wel dat accu's en 0 graden niet heel lekker gaan.
Ik heb het gevoel dat winterbanden bij mij ook enorm veel meer verbruik geven. Ik schiet bij de wissel gewoon 4kW omhoog. van 20-22 naar 24-26. Kouder wordt het dan 28-30.Uiteindelijk alsnog ruim genoeg voor de meeste ritten die ik maak trouwens. Ik laad vaak op debestemming op, terwijl dat meestal niet eens nodig is (maar wel lekker met 130-140 naar huis als het ewat later is, met dito verbruik)
Yep, netjes op spanning. Ik dacht het eerste jaar ook : kan niet... nou... kan welMga1600 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:03:
[...]
Da’s wel een kolossaal verschil! Ik merkte eigenlijk nauwelijks verschil met de overgang van 20” zomer naar 19” winter (maar wel in mindere rijeigenschappen natuurlijk). Zijn die winterbanden wel goed op spanning?
Ik heb 19'' zomer en winter.. In de zomer duidelijk zuiniger. En dat onafhankelijk van de temperatuur, want die speelt natuurlijk ook mee
Dat lijkt me omgekeerde statistiek. Ik zie het ook vaak regenen als ik paraplu's zie, maar trek daaruit niet de conclusie dat ik mijn paraplu voor meer regen zorgtSpanky79 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:34:
[...]
Ik heb het gevoel dat winterbanden bij mij ook enorm veel meer verbruik geven. Ik schiet bij de wissel gewoon 4kW omhoog. van 20-22 naar 24-26. Kouder wordt het dan 28-30.

4kW verschil (als je dat al objectief zou kunnen meten) kan niet door zo'n bandenverschil verklaard worden. Wel door verschil in bandenspanning (staat die juist?), weertype (is het niet gewoon kouder?), grip (je was op je zomerbanden wsch al veel grip en dus wrijving kwijt omdat je al winterbanden had moeten hebben en dat krijg je nu weer kado) etc..
Bron?Juancho schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:40:
[...]
Schijnt in een hele grote update te komen ergens halverwege 2023...
Die is niet zo gek voor de mensen met warmtepomp: Die werkt nog tot een graad of +5, daaronder niet meer en dan springt je verbruik een stuk harder omhoog. Bij bestuurders zonder warmtepomp gaat het verbruik al eerder (maar geleidelijker) omhoog...Juancho schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:40:
[...]
Minder fijn is de enorme sprong omhoog in verbruik, we hangen weer lekker rond de 30+kW aan.
Ik heb geen banden gewisseld en mijn C40 is ook met dit verbruik omhoog geschoten.. ligt denk ik aan de temperatuur...Spanky79 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:34:
[...]
Hier ook weer richting de 30, maar die loopt wel terug naar 26-28 als je wat verder rijdt. Het was zondag erg koud en dan zie je wel dat accu's en 0 graden niet heel lekker gaan.
Zaterdagmiddag een rit van 120km heen en ‘s avonds weer terug.ergodyne1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:19:
[...]
Ik heb geen banden gewisseld en mijn C40 is ook met dit verbruik omhoog geschoten.. ligt denk ik aan de temperatuur...
Overdag 1 gr. C., windstil. Heenweg voorgewarmd, verbruik (aanvankelijk tegen de 24 maar later gezakt ) en het gemiddelde was 21,4. Verwarming op 20 gr.
‘s Avonds zelfde weg terug, globaal dezelfde snelheid maar wel wat kouder (-1) maar nog steeds windstil.
Niet voorgewarmd en het verbruik was nu gemiddeld. 22,6. Verwarming op 22 gr.
Vertrokken met 100%, thuisgekomen met net iets meer dan 30%.
Dit alles met 20” pirelli zomerbanden en een P8. Deze zelfde rit rij ik regelmatig en stel vast dat het gemiddelde verbruik in warmer weer ongeveer 10% lager is.
Nu zou mijn theoretische range voor 100% ca 345 zijn geweest, ‘s zomers is 380 gebruikelijker, soms 400.
(Wellicht ten overvloede)
Hier een P8 van eind 2020. Ik merk dat temperatuur instellen erg veel uitmaakt, tot wel 50 km in bereik.
(Volgens het schattingssysteem in de Volvo).
Stoel- en stuurverwarming doen daarentegen weer weinig met het verbruik.
In de zomer een geschat bereik volgens eerdergenoemd systeem 410 km bij 100%.
Nu is dat 350km.
Hier een P8 van eind 2020. Ik merk dat temperatuur instellen erg veel uitmaakt, tot wel 50 km in bereik.
Nu is dat 350km.
|- Rotterdam -|
dit merk ik ook, zelfde model en jaar.npolm schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:46:
Nu is dat 350km.
In de zomer met 19" zomerbanden 90% accu, bereik van 350km, nu 19" winterbanden 90% accu bereik 270 km.
Ook merk ik nu echt wel verschil in verbruik gedurende de rit, zeker het koude weer speelt mee, maar het profiel van de band ook zeker (ik hoor ze ook "meer zoemen")
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Weet iemand hoe je Flitsmeister de meldingen vd telefoonapp via de Audio vd auto laat afspelen? Ik krijg dit niet voor elkaar.
Heeft iedereen zo'n rot hoedenplank van glasvezel (oid), waardoor als je hem aan raakt, je 2 uur later nog last hebt van je handen door de 'naaldjes' en irritatie?
Nog geen last van gehad. Ik moet wel zeggen dat ik de hoedenplank na ongeveer een jaar uit de auto heb gegooid. Voegt eigenlijk weinig toe. Als ik iets uit het zicht wilde hebben kon het ook onder de bodem en het scheelde het geklots van de plastic ballen die aan de touwtjes van de hoedenplank hangen.psybi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:32:
Heeft iedereen zo'n rot hoedenplank van glasvezel (oid), waardoor als je hem aan raakt, je 2 uur later nog last hebt van je handen door de 'naaldjes' en irritatie?
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Ik heb de auto nog niet, maar de hoedenplank verhuisd straks direct naar de opslag op zolder. Ik heb als extra donkere ramen achter besteld, dan zie je sowieso niet wat in de kofferbak ligt. Ik vind een hoedenplank onhandige dingen. In mijn huidige auto (Outlander) zit een rolhoedenplank, dat ding zit bij mij altijd opgerold.psybi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:32:
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
350km met deze temperaturen is wel netjes toch?npolm schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:46:
Nu is dat 350km.
Nee, geen last van. Ik haal ‘m er toch regelmatig even uit voor grotere landingen en zet ‘m daarna weer terug.psybi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:32:
Dat klopt met mijn ervaringen (zie een paar berichten hierboven). Ik kan daar prima mee leven!DreZutphen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:12:
[...]
350km met deze temperaturen is wel netjes toch?
Waze is uit op AAOS, maar Volvo is er weer niet bij. Hopelijk volgen ze snel (of toch zeker tegen mei '23
).
https://www.waze.com/forum/viewtopic.php?p=2308098
https://www.waze.com/forum/viewtopic.php?p=2308098
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
In de Volvo App las ik net dat mijn C40 inmiddels bij de dealer is afgeleverd en nog geen 5 minuten later kreeg ik een mail van de dealer waarin hij me meldt dat hij ‘m in zijn ooghoeken heeft zien ‘lossen’. Afleveren gaat op mijn wens overigens pas in januari gebeuren.
Al met al toch vrij vlot gegaan: de auto (Ultimate Twin) is begin mei besteld met (in principe levertijd verlengende) pixel lampen). Van de week maar eens gaan kijken…..
Al met al toch vrij vlot gegaan: de auto (Ultimate Twin) is begin mei besteld met (in principe levertijd verlengende) pixel lampen). Van de week maar eens gaan kijken…..
Ja netjes , ik teken ervoor. Nu nog ff die bugs eruit en wat kleine modificaties en we zijn allemaal blij 😇Mga1600 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:25:
[...]
Dat klopt met mijn ervaringen (zie een paar berichten hierboven). Ik kan daar prima mee leven!
Proficiat! Ik meen mij ook te herinneren, dat de C40 modellen enige voorrang krijgen bij de productieplanning.Mga1600 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:42:
In de Volvo App las ik net dat mijn C40 inmiddels bij de dealer is afgeleverd en nog geen 5 minuten later kreeg ik een mail van de dealer waarin hij me meldt dat hij ‘m in zijn ooghoeken heeft zien ‘lossen’. Afleveren gaat op mijn wens overigens pas in januari gebeuren.
En wellicht heeft de bestelling via Volvo Care eveneens geholpen.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Alvast gefeliciteerd!Mga1600 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:42:
Ondertussen loopt het nog steeds wat meer op. Rond de 35+ en wat langer rijden zakt het naar de 30. Maar daar onder laatste ritten niet meer gezien.....Spanky79 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:34:
[...]
En daarom vind ik het verschil met bijv. @Mga1600 zo bizar groot:
Vrijwel dezelfde auto (ik heb ook nog een warmtepomp) en de verschillen zijn idioot hoog. 90/100 laden geeft mij een verwachte range van 220-240. Dat is ruim 100km minder dan zijn inschatting. Dat is zelfs met aftrek van diverse omstandigheden echt bizar hoog.Dit alles met 20” pirelli zomerbanden en een P8. Deze zelfde rit rij ik regelmatig en stel vast dat het gemiddelde verbruik in warmer weer ongeveer 10% lager is.
Nu zou mijn theoretische range voor 100% ca 345 zijn geweest, ‘s zomers is 380 gebruikelijker, soms 400.
Naast dat je een bluetooth connectie moet hebben (logisch) moet je in de app kijken bij geluidsopties en dan helemaal onderaan:Henk Pi schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:11:
Weet iemand hoe je Flitsmeister de meldingen vd telefoonapp via de Audio vd auto laat afspelen? Ik krijg dit niet voor elkaar.
- Forceer telefoonspeaker: uitgeschakeld
- Geluidskanaal: mediakanaal
- Bluetooth profiel: HSP
- Speel geluiden af met vertraging: Uit.
Voor mij een betrouwbaar persoon bij Volvo. Of het uitkomt weet je alleen bij Volvo zelf, dus niet je dealer, nooit. Er zijn al tig dingen belooft waar we nog steeds op wachten....
Leuk en aardig maar dan zou ik dus eerst profijt moeten hebben tov rijders zonder warmtepomp. En zoals je vast weet zie ik dat verschil nooit. Echt nooit. Niet in de zomer, niet in de winter. Ik zit altijd al bij de rijders met hoog verbruik met oprecht normaal rijgedrag of soms zelfs heel bewust pushen tot hoe ver (lees lage cijfers) de auto kan. In de zomer is het me een handjevol keer gebeurt dat ik rond de 18/19 volgens mij bleef hangen. Maar dit is eerder uitzondering dan de regel. In de winter mag ik het doen met zo'n 250km max bereik. Leuk joh zo'n warmtepomp waar je extra voor betaaltDie is niet zo gek voor de mensen met warmtepomp: Die werkt nog tot een graad of +5, daaronder niet meer en dan springt je verbruik een stuk harder omhoog. Bij bestuurders zonder warmtepomp gaat het verbruik al eerder (maar geleidelijker) omhoog...
Dit weekend weer een mooie test. Ritje Zwolle naar de Ardennen. Zal de auto eens voorverwarmen aan de laadpaal en de rit is lang genoeg om iig nog in NL fatsoenlijk bereik te hebben. Maar sowieso staat er al een laadstop gepland bij Fastned Knuvelkes vlak voor de grens. Als we dat al halen met een afstand van bijna 250km en 1 persoon extra plus bagage.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 06-12-2022 19:56 ]
Hoedenplank past toch prima onder de kofferbakbodem? Bij mij ligt die daar vanaf het begin en alleen als ik iets achterin de auto heb wat ik even afgedekt wil hebben terwijl ik de auto even geparkeerd laat staan monteer ik hem tijdelijk.Vulcan750 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:12:
[...]
Ik heb de auto nog niet, maar de hoedenplank verhuisd straks direct naar de opslag op zolder. Ik heb als extra donkere ramen achter besteld, dan zie je sowieso niet wat in de kofferbak ligt. Ik vind een hoedenplank onhandige dingen. In mijn huidige auto (Outlander) zit een rolhoedenplank, dat ding zit bij mij altijd opgerold.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Nog even een andere vraag: voor mijn werk kan het van belang zijn om niet de lokatie van mijn auto te delen met Volvo / Google. Hebben anderen diezelfde of vergelijkbare reden om soms tijdelijk lokatie delen uit te zetten en hoe doe jij dat (het snelst)?
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
BTW, 500 pagina's al volgeschreven met zin en onzin! Gefeliciteerd allen!
Mooi man. Echt een plaatje zo 👍👍👍Wolfs XC schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:06:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vandaag de auto opgehaald nadat de zwarte kunststof delen ook in kleur gespoten zijn. Ik ben erg blij met het resultaat.
Laat de km’s maar komen!
Gaaf! Alvast gefeliciteerd!Mga1600 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:42:
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Dat ziet er superstrak uit, heel gaaf!Wolfs XC schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:06:
Vandaag de auto opgehaald nadat de zwarte kunststof delen ook in kleur gespoten zijn. Ik ben erg blij met het resultaat.
Laat de km’s maar komen!
[ Voor 5% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 06-12-2022 21:35 ]
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Hoi Dre, gezien je naam kom je uit Zutphen denk ik? Zelf kom ik uit Vorden en ga het dippen (zowel logo voorkant als alle letters achter) laten doen bij KMK carstyling in Lochem.DreZutphen schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:54:
[...]
Ik heb bij mijn dealer geregeld dat Volvo er in het zwart achterop komt en de overige letters eraf(cleane look). Dat voorste logo vragen ze belachelijk veel geld voor(dacht €350) dus dat gebeurt ergens anders.
Dat dippen, kan dat met de sensoren voor in het logo?
Hele goede ervaringen mee! Kosten; 150 euro totaal.
KMK in Lochem dus een aanrader…. ;-)DreZutphen schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:57:
[...]
Denk dat ik maar iemand hier in omgeving Zutphen ga zoeken die kan wrappen!
He in Vorden ken ie boer worden.😂Hamer schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:39:
[...]
Hoi Dre, gezien je naam kom je uit Zutphen denk ik? Zelf kom ik uit Vorden en ga het dippen (zowel logo voorkant als alle letters achter) laten doen bij KMK carstyling in Lochem.
Hele goede ervaringen mee! Kosten; 150 euro totaal.
Jazeker uit Zutphen.
Oh kijk das mooi en niet duur. Bedankt voor de tip👍👍👍
Vind dit toch wel een tegenvaller dat Waze kennelijk autospecifiek voor Renault gebouwd is.
Had toch echt wel gedacht dat een dochteronderneming voor Google iets generieks voor Google Automotive zou bouwen (en dus ook voor ons beschikbaar zou komen)
https://blog.google/waze/for-the-first-time-waze-navigation-is-built-in-to-your-car/
UPDATE: Zie op forum van Waze staan "This is only the first step for AAOS and we are excited to share more updates in this space soon." ... laten we dan maar hopen..
Had toch echt wel gedacht dat een dochteronderneming voor Google iets generieks voor Google Automotive zou bouwen (en dus ook voor ons beschikbaar zou komen)
https://blog.google/waze/for-the-first-time-waze-navigation-is-built-in-to-your-car/
UPDATE: Zie op forum van Waze staan "This is only the first step for AAOS and we are excited to share more updates in this space soon." ... laten we dan maar hopen..
[ Voor 16% gewijzigd door Kammika op 06-12-2022 22:06 ]
Vandaag 70 km van werk naar huis (temp 7 graden), aan de laadpaal vooraf de preconditioning aan, range assistent aan, stoel en stuurverwarming op 1 en temperatuur op 23 (ik had het de hele dag koud dus wilde wat warmte).Spanky79 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:34:
[...]
Gemiddelde snelheid wat laag omdat ik binnendoor reed in de spits, gemiddeld 65 kmh.
Verbruik kwam uit op 19,4 kWh/100km.
Zeker, maar daar ligt ie dan wel in de weg als je wat losse spulletjes onderin wil leggen. Thuis op zolder heb ik ruimte zat over om de hoedenplank netjes te bewaren. Met donkere ramen heb je vrijwel geen inkijk in de kofferbak.Rianata schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:23:
[...]
Hoedenplank past toch prima onder de kofferbakbodem? Bij mij ligt die daar vanaf het begin en alleen als ik iets achterin de auto heb wat ik even afgedekt wil hebben terwijl ik de auto even geparkeerd laat staan monteer ik hem tijdelijk.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Congrats, ziet er niet verkeerd uit.Wolfs XC schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:06:
Laat de km’s maar komen!
Puur uit interesse, waarom zou je de RA aanzetten als je maar 70 hoeft te rijden? Dan mis je toch een stuk comfort?ron65 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:00:
[...]
Vandaag 70 km van werk naar huis (temp 7 graden), aan de laadpaal vooraf de preconditioning aan, range assistent aan, stoel en stuurverwarming op 1 en temperatuur op 23 (ik had het de hele dag koud dus wilde wat warmte).
Gemiddelde snelheid wat laag omdat ik binnendoor reed in de spits, gemiddeld 65 kmh.
Verbruik kwam uit op 19,4 kWh/100km.
V&A op het forum is niet toegestaan. Zie ook punt 6 van onze huisregels.
[ Voor 91% gewijzigd door Standeman op 07-12-2022 12:53 ]
Ik wilde dat eens proberen, comfort bleef vrijwel gelijk,het regende wel, maar geen beslagen ramen gehad, temperatuur bleef goed al meende ik wel dat de RV waarde in de wagen voor mijn gevoel iets hoger lag dan zonder RA.Juancho schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:52:
[...]
Puur uit interesse, waarom zou je de RA aanzetten als je maar 70 hoeft te rijden? Dan mis je toch een stuk comfort?
Ik ben gewoon aan het experimenteren, heb de wagen nu 5 weken en probeer gewoon van alles uit :-)
Ik heb RA altijd aan sinds het bestaat. Nog nooit. beslagen ramen gehad en nog nooit is het te koud of te warm geworden.ron65 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:14:
[...]
Ik wilde dat eens proberen, comfort bleef vrijwel gelijk,het regende wel, maar geen beslagen ramen gehad, temperatuur bleef goed al meende ik wel dat de RV waarde in de wagen voor mijn gevoel iets hoger lag dan zonder RA.
Ik ben gewoon aan het experimenteren, heb de wagen nu 5 weken en probeer gewoon van alles uit :-)
[Wat ik lastig en onnodig vond is dat ik iedere keer als de auto opgeladen is de vraag krijg of ik RA wil stoppen en dan moet ik dus op annuleren drukken. Ik wil ‘m liever gewoon default = aan hebben, maar dat is een detail.]
Ik heb het juist andersom. Laatst op een langere rit nog eens geprobeerd maar je voelt gewoon een soort van tocht ofzo. Totaal niet comfortabel en al helemaal niet bij koudere temperaturen. Nog los van de beslagen ramen maar misschien moet ik die nog eens boenen
. Als het nou echt duidelijk wat zou doen ok, maar ik heb mijn portie hoog verbruik de laatste dagen wel weer gehad
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"