Gisteren trouwens ook 2.5 ingeinstalleerd zonder problemen. Ik heb het gevoel dat de ACC na de update iets minder nerveus reageert, maar echt zeker weet ik dat niet.
Ik had ook zo’n indruk…..maar die is ook nog maar op een enkele rit gebaseerd.Tomoth schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:40:
Gisteren trouwens ook 2.5 ingeinstalleerd zonder problemen. Ik heb het gevoel dat de ACC na de update iets minder nerveus reageert, maar echt zeker weet ik dat niet.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Heb ik eerder al gehad. Ik zou echt wel even naar de garage gaan. Ik heb ook lang gewacht tot het wegging. Uiteindelijk bleken bij mij ook kabels te zijn aangevreten door een marter... dus ga er niet direct vanuit dat het altijd een bugje is die dit veroorzaakt.errox schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:40:
Hier vandaag de bekende (?) aandrijfsysteem melding gehad (Het aandrijfsysteem vereist service. Breng de auto naar een werkplaats). On call geeft aan rij maar naar huis en eerlijk gezegd verdween de melding ook uit zicht. Geen blijvend oranje icoon of iets dergelijks. Als ik mij niet vergis hebben meer berijders deze melding gehad en is deze ook automagisch of na reset verdwenen.
en inderdaad... Melding is na de bekende reset van infotainment overigens gewoon weggegaan. Hier meer mensen last daarvan onder 2.5?
Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob
Venomer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:38:
[...]
Deze melding heeft niets met versie 2.5 te maken. Ik heb zo'n melding een tijd geleden ook gehad, en hij kwam aan het begin van iedere rit naar boven. Het is opgelost door in de werkplaats de updates opnieuw te installeren. Als het bij jou vanzelf is verdwenen en wegblijft, dan was het een glitch. Komt het vaker terug, ga dan even naar de werkplaats.
Zo dat is wel heftig als zo'n beest in de auto is gekropen. Werkplaats geeft nu aan dat ze niet echt iets kunnen vinden. De melding was ook al weg.. dan hopelijk toch de bekende glitch. Al zijn het wel vaak glitches.. ze lachen er een beetje om en zelf lach je ook mee. Maar eigenlijk is het best triest dat het zovaak meldingen of crashes geeft. Mja garantie en koffie/afgesloten werkplek is prima daar.ergodyne1 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:33:
[...]
Heb ik eerder al gehad. Ik zou echt wel even naar de garage gaan. Ik heb ook lang gewacht tot het wegging. Uiteindelijk bleken bij mij ook kabels te zijn aangevreten door een marter... dus ga er niet direct vanuit dat het altijd een bugje is die dit veroorzaakt.
Als het goed is kun je met V2.5 nu ook de oranje care key gebruiken. Heeft iemand dit al geprobeerd?
Ik vind de instructies wat vreemd. Je moet de auto afsluiten en dan iets doen in het menu. Kan dat wel? Of is het een fout in de handleiding?
Ik vind de instructies wat vreemd. Je moet de auto afsluiten en dan iets doen in het menu. Kan dat wel? Of is het een fout in de handleiding?
:fill(white):strip_exif()/f/image/7PUqYkyZq7R8v25shHQALJVh.png?f=user_large)
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
wat ik begreep is dat de melding een algemene melding is voor "een sensor geeft een onverwachte waarde aan". Je kunt dus ook geen algemene conclusie trekken over de oorzaak. Het is een verzamelbak aan fouten die leidt tot deze melding en alleen geanalyseerd kan worden als de garage de auto uitleest op moment dat melding nog in het display staat..ergodyne1 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:33:
[...]
Heb ik eerder al gehad. Ik zou echt wel even naar de garage gaan. Ik heb ook lang gewacht tot het wegging. Uiteindelijk bleken bij mij ook kabels te zijn aangevreten door een marter... dus ga er niet direct vanuit dat het altijd een bugje is die dit veroorzaakt.
20,7, dat lijkt er op!mich78 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:30:
Omdat t de laatste tijd weer over verbruik gaat.. vandaag een rit naar Dieren en Doetinchem vanuit Leerdam. Temperatuur vanmorgen -1, auto voorverwarmd. P8 met Pirelli allseason [Afbeelding]
Bevallen die Pirelli banden? Mijn nieuwe C40 staat nu bij de dealer voor aflevering in januari en is voorzien van Michelin all- seasons. Pak er naast staat er een die dezelfde dag geleverd is met Pirelli. De technische man van de deler zegt dat de Michelin’s gevoeliger zijn voor cupping en daarmee trilling en geluid. De dealer is bereid ze gratis om te wisselen voor de Pirrelli banden. Dat is de achtergrond van mijn vraag hoe ze bevallen…..ben dus zeer geïnteresseerd
[ Voor 30% gewijzigd door Mga1600 op 09-12-2022 13:08 ]
Wachten lijkt mij volstrekt onnodig. Gisteren kwam update 2.5 binnen. Ik heb de update meteen geïnstalleerd. Dat duurde slechts 20 min. Een korte rit verliep prima, vandaag ook. Overigens zag ik geen uiterlijke verschillen.k-jah schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:11:
Bij onze xc40 (België) is gisteren de melding van een nieuwe OTA gekomen.
M’n vriendin wist niet meer zeker welke versie het juist was.
Gezien de recente issues met de OTAs bij polestar (2.2 > 2.3 cancelled > 2.4 cancelled > 2.5 cancelled en nu terug 2.4) heb ik gezegd om nog maar even te wachten met updaten.
Ik wacht graag de ervaringen van anderen af
Dan bof je, bij mij staat "update mislukt" en komt niet verder meer, "service vereist, contact dealer" . Auto is 5 weken oud met 2300 op de teller bijna nu. Wist niet dat ze al zo snel service nodig hebbenAdriaen87 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:09:
[...]
Wachten lijkt mij volstrekt onnodig. Gisteren kwam update 2.5 binnen. Ik heb de update meteen geïnstalleerd. Dat duurde slechts 20 min. Een korte rit verliep prima, vandaag ook. Overigens zag ik geen uiterlijke verschillen.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Verder net bevestigd gekregen door Volvo NL dat de wisseling van PA knop GEEN foutje was maar een bewuste strategische keuze. Dat wordt dus ook niet meer teruggedraaid en het knopje aan het stuur zetten ze ook niet terug

[/quote]
Waarom hebben ze deze keuze gemaakt? Het is toch ook veel veiliger om het aan te passen vi knopjes op je stuur, dan in het menu te gaan zitten klooien terwijl je rijdt?

[/quote]
Waarom hebben ze deze keuze gemaakt? Het is toch ook veel veiliger om het aan te passen vi knopjes op je stuur, dan in het menu te gaan zitten klooien terwijl je rijdt?
Mwoah, ik doe met mijn Outlander niet anders. (moet ook wel, anders hou ik helemaal geen range over)Kammika schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:18:
[...]
Brrr… dan maar wat minder range… zonde van die mooie luxe auto!
Maar als je dan toch tot het gaatje wilt gaan:
Voor het beste verbruik kun je het beste het klimaatsysteem uitzetten en overal 35 gaan rijden
Daarnaast draag ik in deze koude periode een jas als ik naar buiten ga, die laat ik in de auto gewoon losjes aan. En dan is 18 graden helemaal niet oncomfortabel. 🎅
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Het klopt dat het weghalen een bewuste keuze was op basis van tests in de simulator (ws werd de knop bij overpakken te snel geraakt oid).Watmaakhetuit schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:40:
Verder net bevestigd gekregen door Volvo NL dat de wisseling van PA knop GEEN foutje was maar een bewuste strategische keuze. Dat wordt dus ook niet meer teruggedraaid en het knopje aan het stuur zetten ze ook niet terug![]()
[/quote]
Het terugbrengen staat op de backlog heb ik van Volvo vernomen, maar het zal wel april/mei worden voordat dat geregeld is.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Wie weet bestaat Waze tegen dan niet meer en gaan alle functies over in Google Maps. Wat ook goed is voor ons natuurlijkKammika schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:59:
Vind dit toch wel een tegenvaller dat Waze kennelijk autospecifiek voor Renault gebouwd is.
Had toch echt wel gedacht dat een dochteronderneming voor Google iets generieks voor Google Automotive zou bouwen (en dus ook voor ons beschikbaar zou komen)
https://blog.google/waze/for-the-first-time-waze-navigation-is-built-in-to-your-car/
UPDATE: Zie op forum van Waze staan "This is only the first step for AAOS and we are excited to share more updates in this space soon." ... laten we dan maar hopen..
https://datanews.knack.be...article-news-1920309.html
Het is jammer dat die knopjes op het stuur niet vrij programmeerbaar zijn. Wat voor de ene onhandig is, kan voor een ander heel praktisch zijn. Jammer dat Volvo voor jou moet denken, dat kan ik prima zelf!Lancer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:53:
[...]
Het klopt dat het weghalen een bewuste keuze was op basis van tests in de simulator (ws werd de knop bij overpakken te snel geraakt oid).
Het terugbrengen staat op de backlog heb ik van Volvo vernomen, maar het zal wel april/mei worden voordat dat geregeld is.
Hoe lang moet je eigenlijk de ontwasemingsknop indrukken voor de tcam reset? ik heb geen verbinding meer en ik heb die knop inmiddels met veel geduld wel 5 minuten ingedrukt gehad zonder dat het SOS lampje reageert.
Home reset al 3x gedaan overigens. geeft ook geen oplossing, ik moet komende weken dik 2500 km rijden, wil wel graag dat Maps het doet inclusief verkeersinfo.
Home reset al 3x gedaan overigens. geeft ook geen oplossing, ik moet komende weken dik 2500 km rijden, wil wel graag dat Maps het doet inclusief verkeersinfo.
Moet er niet aan denken. Ik heb de auto op 22 graden, met stoel en stuurverwarming aan… heerlijk in deze koude tijden…Vulcan750 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:51:
[...]
Mwoah, ik doe met mijn Outlander niet anders. (moet ook wel, anders hou ik helemaal geen range over)
Daarnaast draag ik in deze koude periode een jas als ik naar buiten ga, die laat ik in de auto gewoon losjes aan. En dan is 18 graden helemaal niet oncomfortabel. 🎅
D’r hoort idd wel een voodoo dansje bij de TCAM reset.ron65 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:13:
Hoe lang moet je eigenlijk de ontwasemingsknop indrukken voor de tcam reset? ik heb geen verbinding meer en ik heb die knop inmiddels met veel geduld wel 5 minuten ingedrukt gehad zonder dat het SOS lampje reageert.
Wat ik doe:
0) Laadkabel niet ingeplugd
1) Deur dicht
2) Gordel los
3) Auto in P
4) Reset midden computer met home knop
5) Wacht tot deze volledig is opgestart
6) Reset TCAM
Niet alle stappen zullen nodig zijn, maar zo werkt het voor mij altijd.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Dank voor je reactie,Lancer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:06:
[...]
D’r hoort idd wel een voodoo dansje bij de TCAM reset.
Wat ik doe:
1) Deur dicht
2) Gordel los
3) Auto in P
6) Reset TCAM
Dit gaat goed tot aan nummer 6, ik kan op de onwasemingsknop blijven drukken tot ik een ons weeg (en dan moet er echt heeeel veel af voor dat zover is) maar de tcam reset niet, de SOS knop blijft wit verlicht branden.
Wel heb ik BT tethering ingesteld, zodat navigatie het nu doet mét verkeersinfo, en spotify ook. Met 200 GB op mijn abonnementje GSM kom je een enorm eind daarmee.
Maar timers voor preconditioning doen het niet, handmatig via de app starten daarvan doet het niet, in de auto timer invoeren resulteert in geen enkel resultaat, de timer list blijft leeg.
Wel zie ik een correct accupercentage, kan ik de auto ver- en ontgrendelen met sleutel en app. Dus een soort verbinding is er wel degelijk ook als de GSM buiten BT bereik is.
Ik wacht het weekend wel even af, red me er wel mee, maandag als het dan niet vanzelf opgelost is maar ens bellen. Dit is in feite gewoon garantie ;-)
Ik trap ook altijd de rem erbij in, weet niet of dat ook in de choreografie hoort - maar het schaadt niet…..Lancer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:06:
[...]
D’r hoort idd wel een voodoo dansje bij de TCAM reset.
Wat ik doe:
1) Deur dicht
2) Gordel los
3) Auto in P
6) Reset TCAM
Vergeet ook niet het linker knipperlicht aan te zetten bij stap 2!Mga1600 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:20:
[...]
Ik trap ook altijd de rem erbij in, weet niet of dat ook in de choreografie hoort - maar het schaadt niet…..
Die zitten er gelukkig standaard op, er zijn merken waarbij dat vermoedelijk een asseccoire is die ze wegbezuinigen bij de bestelling, die zie je nooit ook maar enige vorm van richting aangevenbosaap22 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:46:
[...]
Vergeet ook niet het linker knipperlicht aan te zetten bij stap 2!

ik noem geen merken, maar als ik dat doe zeg je "Auw... die..."
[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 09-12-2022 16:10 ]
Hebben jullie na de laatste update 2.5 ook opeens automstisch enkele apps gekregen? Of was dat al zo? Iets met Podcasts en nog iets.
Dat ‘nog iets’ is een app waarin 4 Engels talige nieuwszendersSten2017 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:46:
Hebben jullie na de laatste update 2.5 ook opeens automstisch enkele apps gekregen? Of was dat al zo? Iets met Podcasts en nog iets.
Bedankt. Maar wat moet ik ermee? Zelf verwijderen zeker?Mga1600 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:06:
[...]
Dat ‘nog iets’ is een app waarin 4 Engels talige nieuwszenders
Hallo allemaal, volgens mij hebben we een “bug” ontdekt met de binnen verlichting. We kunnen dit reproduceren. Uiteraard zijn we benieuwd of dit op andere XC40 (p8) modellen ook het geval is.
Al rijdend druk je op het middelste lamp knopje in het midden van het licht paneel (waar ook de dakluik bediening zit).
De verlichting gaat aan maar is hierna niet meer uit te zetten.
De enige manier, voor ons, is om de auto te parkeren. Uit te stappen en op slot doen. Daarna gaat de verlichting uit.
Mocht je dit uitproberen. Doe dit dan uit voorzorg wel op een locatie waar je kunt parkeren. I just learned the hard way 😂
Ben benieuwd of dit een “bug” is of probleem met onze auto specifiek.
We zitten inmiddels op software 2.5
Al rijdend druk je op het middelste lamp knopje in het midden van het licht paneel (waar ook de dakluik bediening zit).
De enige manier, voor ons, is om de auto te parkeren. Uit te stappen en op slot doen. Daarna gaat de verlichting uit.
Mocht je dit uitproberen. Doe dit dan uit voorzorg wel op een locatie waar je kunt parkeren. I just learned the hard way 😂
:strip_exif()/f/image/APnqrptjgzrqwfQQGEPf0o8o.jpg?f=fotoalbum_large)
Koukleum! 😄😉Kammika schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:54:
[...]
Moet er niet aan denken. Ik heb de auto op 22 graden, met stoel en stuurverwarming aan… heerlijk in deze koude tijden…
Bij mij is 2.5 ook probleemloos geinstalleerd (oude versie was 2.3). Vandaag ver gereden en geladen. Geen issues. Ik rijd er dagelijks met plezier in.
Ik heb nu ruim 65.000km gereden met deze banden en bevallen mij prima! Er zit nu nog zo’n 4mm aan profiel op. Ze zijn stil en heb nog nooit last gehad van het beruchte trillen bij 103km/h (heb eens een leenauto gehad die dit euvel wel had, dus weet wat t inhoudt). Ik ben erg tevreden!
Mga1600 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:01:
[...]
20,7, dat lijkt er op!
Bevallen die Pirelli banden? Mijn nieuwe C40 staat nu bij de dealer voor aflevering in januari en is voorzien van Michelin all- seasons. Pak er naast staat er een die dezelfde dag geleverd is met Pirelli. De technische man van de deler zegt dat de Michelin’s gevoeliger zijn voor cupping en daarmee trilling en geluid. De dealer is bereid ze gratis om te wisselen voor de Pirrelli banden. Dat is de achtergrond van mijn vraag hoe ze bevallen…..ben dus zeer geïnteresseerd
Ah je bedoelt Faudi
ron65 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:09:
[...]
Die zitten er gelukkig standaard op, er zijn merken waarbij dat vermoedelijk een asseccoire is die ze wegbezuinigen bij de bestelling, die zie je nooit ook maar enige vorm van richting aangeven
Da’s klote!ron65 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:17:
[...]
Dan bof je, bij mij staat "update mislukt" en komt niet verder meer, "service vereist, contact dealer" . Auto is 5 weken oud met 2300 op de teller bijna nu. Wist niet dat ze al zo snel service nodig hebben
Bij mij werkte die knop ook niet voor dw TCAM reset. Zelfde trucje met de knop van de achterruitverwarming en toen ging het SOS lampje wel branden en was twee minuten later de TCAM ge-reset 🤷🏽ron65 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:13:
Volvo XC40 P6 Ultimate 20" MY23
![]() | ![]() | ![]() |
Mijn zoon reed vanmiddag met de XC40 P6 (drie weken oud) van zijn stiefvader over de snelweg met CC aan toen plots zijn remmen het niet meer deden!!! Hij kon van de snelweg af en heeft de auto daar ergens geparkeerd.
Hij heeft de auto uitgezet en na een minuut weer aan. Storing nog aanwezig. Toen heeft hij mij gebeld. Auto afgesloten en 10min later weer aangezet, storing verdwenen. Auto doet het weer storingsvrij sindsdien maar de OPD heeft hij maar afgezet. OPD was de eerste melding die verscheen. Moet niet gekker worden!!!
Hoe is dat mogelijk? Ken het remsysteem niet wat onder onze Volvo’s hangt maar is dit geen hydraulisch systeem? Is het electronisch aangestuurd? Kan mij dat niet voorstellen maar misschien ben ik gek…Wolfs XC schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:26:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Mijn zoon reed vanmiddag met de XC40 P6 (drie weken oud) van zijn stiefvader over de snelweg met CC aan toen plots zijn remmen het niet meer deden!!! Hij kon van de snelweg af en heeft de auto daar ergens geparkeerd.
Hij heeft de auto uitgezet en na een minuut weer aan. Storing nog aanwezig. Toen heeft hij mij gebeld. Auto afgesloten en 10min later weer aangezet, storing verdwenen. Auto doet het weer storingsvrij sindsdien maar de OPD heeft hij maar afgezet. OPD was de eerste melding die verscheen. Moet niet gekker worden!!!
Niet aanwezig in mijn C40 dit probleem iig.ko-ie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:26:
Hallo allemaal, volgens mij hebben we een “bug” ontdekt met de binnen verlichting. We kunnen dit reproduceren. Uiteraard zijn we benieuwd of dit op andere XC40 (p8) modellen ook het geval is.
[Afbeelding]
Ik sluit me bij Vulcan aan hoor, ook bij mij staat ie zeker op 22 graden en als ik dat nog niet behagelijk vind dan 23, stoel en stuur verwarming op standje 1.
In de auto wil ik een goede temperatuur, een waarbij mijn concentratie ook goed blijft en die me geen energie kost omdat ik het koud of warm zit te hebben. Door medische redenen is dat net iets belangrijker geworden dan vroeger.
Je mag mij dus ook gerust koukleum noemen

Min of meer wel ja
Yep, maar sluit die protserige schaarkriksymbolen ook niet uit... die hebben er ook een handje van, al is het daar vaak eerder een kwestie van een elektrieke storing waar ze een abonnement op hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door ron65 op 09-12-2022 21:03 ]
Ja inderdaad.Sten2017 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:46:
Groet Peer
Kan het zijn dat alleen de regeneratie het niet meer deed? Als je het pedaal wat dieper intrapt gaan de echte remmen alsnog meedoen.ergodyne1 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:18:
[...]
Hoe is dat mogelijk? Ken het remsysteem niet wat onder onze Volvo’s hangt maar is dit geen hydraulisch systeem? Is het electronisch aangestuurd? Kan mij dat niet voorstellen maar misschien ben ik gek…
Dank je, goed te horen!mich78 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:52:
Ik heb nu ruim 65.000km gereden met deze banden en bevallen mij prima! Er zit nu nog zo’n 4mm aan profiel op. Ze zijn stil en heb nog nooit last gehad van het beruchte trillen bij 103km/h (heb eens een leenauto gehad die dit euvel wel had, dus weet wat t inhoudt). Ik ben erg tevreden!
[...]
Hij moest hard trappen om enigszins remvermogen te hebben. Klinkt mij alsof de rembekrachtiger elektrisch geactiveerd is en er uit lag?Lancer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:51:
[...]
Kan het zijn dat alleen de regeneratie het niet meer deed? Als je het pedaal wat dieper intrapt gaan de echte remmen alsnog meedoen.
Nee dat was het zeker niet.Lancer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:51:
[...]
Kan het zijn dat alleen de regeneratie het niet meer deed? Als je het pedaal wat dieper intrapt gaan de echte remmen alsnog meedoen.
Dat kan, maar ik luister er eerst een keertje naar en dan gooi ik ze pas weg als het niet leuk is.Sten2017 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:24:
[...]
Bedankt. Maar wat moet ik ermee? Zelf verwijderen zeker?
Zo heb ik ook de Radio App -Australia geïnstalleerd waar ik naar diverse stations uit WA (Perth) kan luisteren. Dat is voor ons interessant omdat mijn dochter daar met haar gezin woont en we daar zelf al het nodige gereisd en gezien hebben.
Met die app kunnen we ons nog een beetje beter inleven in hun leven daar in dat prachtige land.
Klinkt als de regeneratie. Ook bij het rempedaal is het tot een bepaalde tendril alleen regen. Je moet best hard trappen voordat de remmen worden aangesproken.Wolfs XC schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:11:
[...]
Hij moest hard trappen om enigszins remvermogen te hebben. Klinkt mij alsof de rembekrachtiger elektrisch geactiveerd is en er uit lag?
Het goede nieuws is dat hij altijd wel stopt. Dat zal wel foolproof zijn, maar je regen verliezen is net zoiets als mid-corner opeens zonder stuurbekrachtiging rijden. Je kunt maar beter goed wakker zijn als het gebeurd.
Waar is dat voor?bosaap22 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:46:
[...]
Vergeet ook niet het linker knipperlicht aan te zetten bij stap 2!
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Om het rechterknipperlicht te sparen
Zo resultaat... Heul lang dik in de 30kWh zakte iets trit maar bleef hangen..... De geschatte 280 range klopte wel. Maandag dealer maar contacten. Ik haalde fastned met 10% ipv de ABRP 30%
:strip_exif()/f/image/yyVvy2j8idyLDryYTZ7syfSu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 10-12-2022 03:23 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dit is wel heel bizar. Geen meldingen ervoor gehad? Wordt niet blij van zulke berichtenWolfs XC schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:26:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Met een gemiddelde van 83 op 25,6 over 300km ... dan kom je net iets boven de 300 actieradius. is voor met dit weer (het zat maar net boven vriespunt. Dan hebben ze niet al te beste actieradius) toch niet zo gek?Juancho schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 03:22:
Zo resultaat... Heul lang dik in de 30kWh zakte iets trit maar bleef hangen..... De geschatte 280 range klopte wel. Maandag dealer maar contacten. Ik haalde fastned met 10% ipv de ABRP 30%
[Afbeelding]
heb je abrp niet veel te optimistisch ingesteld?
We gaan steeds uit van kw/100km als we het over verbruik hebben. Dat is correct aan de ene kant, maar het is maar 1 benadering.Juancho schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 03:22:
[Afbeelding]
Er zijn er meer. Denk evn aan een ICE, vroeger zeiden we "de auto loopt 1:10" waarmee we bedoelden dat de auto uit elke liter 10 km afstand wist te halen.
Later kwamen fabrikanten met de omgekeerde benadering, als ik 100km rij hoeveel brandstof is dan verbruikt? oftewel in bovenstaand voorbeeld 10L/100km (ook wel 1l/10km, heb je je 1:10 weer)
Mijn dieseltje deed 3,4l/100km en dat is omgerekend naar de oude notatie 1:30 (afgerond)
Correct is: de eerste is verbruik (3,4 l per 100km) de tweede is range (elke liter 30 km)
Je wist dan als ik 10 liter bijtank, heb ik 300 km range erbij. Maar rekenen met 3,4l/100km is wat lastiger hoewel correcter, voor 300 km heb je dan 3x 3,4 liter nodig. Net hoe je het bekijkt.
Met een EV is het eigenlijk niet veel anders, al rekenen we dan met kW/100km. Maar: hoeveel km haal ik uit 1%?
Het lijkt erop dat de app en de RA in de auto rekenen met dat laatste, km per %, maar de auto geeft die info door aan de bestuurder als % per 100km
Ik ga hem daarom eens andersom benaderen bij mij, ik moet zometeen weg voor een 130 km trip.
Volgens ABRP heb ik bij aankomst 27% over van de 78% die er nu in zit.
Volgens de App (en in de auto de range assist idem) heb ik met 76% een range van 290 km.
even uitgaand van lineair verbruik (klopt nooit uiteraard maar het is wel representatief genoeg):
290 km / 76% = 3.717 km/% (hee, ook een leuke benadering.. lijkt de 1:16 van een auto wel, 16 km/l range
Als ik 130 km rijd, heb ik dus nog 290-130 =160 km over.
160km / 3.717 km/% = 43.03 % rest!
Uiteraard hangt dit van heel veel factoren af, temperatuur, droog/nat wegdek, drukte op de weg, files, en last but not least: Rijstijl.
Maar ABRP zegt dus 27%, ik bereken zelf dus 43% aan het eind van de rit, ik ga eens zien wat het echte aankomst percentage is straks.
Vanavond laat terug, dan ga ik dezelfde uitdaging aan al moet ik dan onderweg snelladen (geen laadpaal bij de eindbestemming binnen 3 km te bekennen, zeker, dat bestaat nog in nl). Daar noteer ik het percentage na laden en de range die de auto nog aangeeft en laat ABRP ook even rekenen, en bij thuiskomst nog eens vergelijken.
Eens zien of dit overeenkomt met de app en RA in de auto, als dat zo is heb ik een handvat om mijn eindpercentage per rit zelf wat beter in te kunnen schatten dan ABRP of Maps zelf
Dit haal ik ook mijn C40 hoor met deze temperaturen… als Nieuwenhuis jouw range kan fixen dan hoor ik het graagJuancho schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 03:22:
[Afbeelding]
Wat een ingewikkelde berekeningen allemaal. Als je aanhoudt dat je auto tussen de 3 (hartje winter) a 4 (zomerdag bewolkt 22 graden) km/procent doet heb je prima indicatie..ron65 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:33:
[...]
We gaan steeds uit van kw/100km als we het over verbruik hebben. Dat is correct aan de ene kant, maar het is maar 1 benadering.
Er zijn er meer. Denk evn aan een ICE, vroeger zeiden we "de auto loopt 1:10" waarmee we bedoelden dat de auto uit elke liter 10 km afstand wist te halen.
Later kwamen fabrikanten met de omgekeerde benadering, als ik 100km rij hoeveel brandstof is dan verbruikt? oftewel in bovenstaand voorbeeld 10L/100km (ook wel 1l/10km, heb je je 1:10 weer)
Mijn dieseltje deed 3,4l/100km en dat is omgerekend naar de oude notatie 1:30 (afgerond)
Correct is: de eerste is verbruik (3,4 l per 100km) de tweede is range (elke liter 30 km)
Je wist dan als ik 10 liter bijtank, heb ik 300 km range erbij. Maar rekenen met 3,4l/100km is wat lastiger hoewel correcter, voor 300 km heb je dan 3x 3,4 liter nodig. Net hoe je het bekijkt.
Met een EV is het eigenlijk niet veel anders, al rekenen we dan met kW/100km. Maar: hoeveel km haal ik uit 1%?
Het lijkt erop dat de app en de RA in de auto rekenen met dat laatste, km per %, maar de auto geeft die info door aan de bestuurder als % per 100km
Ik ga hem daarom eens andersom benaderen bij mij, ik moet zometeen weg voor een 130 km trip.
Volgens ABRP heb ik bij aankomst 27% over van de 78% die er nu in zit.
Volgens de App (en in de auto de range assist idem) heb ik met 76% een range van 290 km.
even uitgaand van lineair verbruik (klopt nooit uiteraard maar het is wel representatief genoeg):
290 km / 76% = 3.717 km/% (hee, ook een leuke benadering.. lijkt de 1:16 van een auto wel, 16 km/l range)
Als ik 130 km rijd, heb ik dus nog 290-130 =160 km over.
160km / 3.717 km/% = 43.03 % rest!
Uiteraard hangt dit van heel veel factoren af, temperatuur, droog/nat wegdek, drukte op de weg, files, en last but not least: Rijstijl.
Maar ABRP zegt dus 27%, ik bereken zelf dus 43% aan het eind van de rit, ik ga eens zien wat het echte aankomst percentage is straks.
Vanavond laat terug, dan ga ik dezelfde uitdaging aan al moet ik dan onderweg snelladen (geen laadpaal bij de eindbestemming binnen 3 km te bekennen, zeker, dat bestaat nog in nl). Daar noteer ik het percentage na laden en de range die de auto nog aangeeft en laat ABRP ook even rekenen, en bij thuiskomst nog eens vergelijken.
Eens zien of dit overeenkomt met de app en RA in de auto, als dat zo is heb ik een handvat om mijn eindpercentage per rit zelf wat beter in te kunnen schatten dan ABRP of Maps zelf
A check ja… die oplossing wil ik dan ook wel 😉ergodyne1 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:04:
[...]
Dit haal ik ook mijn C40 hoor met deze temperaturen… als Nieuwenhuis jouw range kan fixen dan hoor ik het graagik denk werkelijk dat er niks met jouw wagen aan de hand is.
Uit de EV database haal ik de volgende informatie:
Praktische Actieradius tussen 225 - 475 km
Stad - Winter 330 km
Snelweg - Winter 225 km
Gecombineerd - Winter 275 km
Stad - Zomer 475 km
Snelweg - Zomer 285 km
Gecombineerd - Zomer 360 km
Dus… bij een volle accu (100%) kun je in de winter rekenen met 2,75 km/% en in de zomer met 3,6 km/%. Neem als gemiddelde 3 km/%. Niks mis mee.
Op basis van je eigen rijstijl en je gewenste omgevingscondities dit getal zelf in de loop der tijd aanpassen op jouw situatie. Dit laatste is niks nieuws, want dat gold ook al in het brandstoftijdperk.
Praktische Actieradius tussen 225 - 475 km
Stad - Winter 330 km
Snelweg - Winter 225 km
Gecombineerd - Winter 275 km
Stad - Zomer 475 km
Snelweg - Zomer 285 km
Gecombineerd - Zomer 360 km
Dus… bij een volle accu (100%) kun je in de winter rekenen met 2,75 km/% en in de zomer met 3,6 km/%. Neem als gemiddelde 3 km/%. Niks mis mee.
Op basis van je eigen rijstijl en je gewenste omgevingscondities dit getal zelf in de loop der tijd aanpassen op jouw situatie. Dit laatste is niks nieuws, want dat gold ook al in het brandstoftijdperk.
Dag iedereen, nieuw hier op dit forum.
Omdat ik een nieuwe baan aangenomen heb ga ik aankomende week mijn Skoda Enyaq die ik nu anderhalf jaar gereden heb wegbrengen om een XC40 P8 op te gaan halen.
Mijn nieuwe werkgever koopt de auto's voor haar personeel. Vanwege de gunstigere bijtelling gekozen voor een EV van vorig jaar en dus op een XC40 p8 uitgekomen omdat ik het simpelweg een mooie auto vind.
Verder een sprong in het diepe. Aangezien 500+ pagina's doornemen een beetje veel van het goede is hoop ik dat iemand zo vriendelijk wil zijn om wat positieve en negatieve ervaringen en tips/tricks te delen 😉
Alvast bedankt!
Omdat ik een nieuwe baan aangenomen heb ga ik aankomende week mijn Skoda Enyaq die ik nu anderhalf jaar gereden heb wegbrengen om een XC40 P8 op te gaan halen.
Mijn nieuwe werkgever koopt de auto's voor haar personeel. Vanwege de gunstigere bijtelling gekozen voor een EV van vorig jaar en dus op een XC40 p8 uitgekomen omdat ik het simpelweg een mooie auto vind.
Verder een sprong in het diepe. Aangezien 500+ pagina's doornemen een beetje veel van het goede is hoop ik dat iemand zo vriendelijk wil zijn om wat positieve en negatieve ervaringen en tips/tricks te delen 😉
Alvast bedankt!
Oké! 😄ron65 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:20:
[...]
Ik sluit me bij Vulcan aan hoor, ook bij mij staat ie zeker op 22 graden en als ik dat nog niet behagelijk vind dan 23, stoel en stuur verwarming op standje 1.
In de auto wil ik een goede temperatuur, een waarbij mijn concentratie ook goed blijft en die me geen energie kost omdat ik het koud of warm zit te hebben. Door medische redenen is dat net iets belangrijker geworden dan vroeger.
Je mag mij dus ook gerust koukleum noemen
Welkom!goetfoud schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:40:
Alvast bedankt!
Ik zou toch maar zelf een beetje actief rondsnuffelen op deze pagina’s. Da’s heel erg leerzaam en dan kun je je eigen beeld vormen. En daarna zou ik dan evt.een paar gerichte vragen stellen.
Samengevat: De P8 is een hele fijne, snelle en lekker rijdende auto, met hier en daar een bug. Maar hij wordt met iedere OTA update net weer een beetje beter. De laatste update (2.5) is pas een paar dagen oud, daarmee is de ervaring dus nog beperkt.
[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 10-12-2022 18:21 ]
Zijn er mensen hier die de Google Assistent app op hun telefoon gebruiken? Volgens xc40forum zou je daar sinds 2.5 update je Volvo kunnen toevoegen.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
In de VS kunnen ze inmiddels de auto toevoegen via Home.nujtrug schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:12:
Zijn er mensen hier die de Google Assistent app op hun telefoon gebruiken? Volgens xc40forum zou je daar sinds 2.5 update je Volvo kunnen toevoegen.
Misschien hier na een nieuwe Google Home update?
Dat is ook zo, maar ik vind het wel leuk om te onderzoeken. En ingewikkeld, valt best mee.Kammika schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:17:
[...]
Wat een ingewikkelde berekeningen allemaal. Als je aanhoudt dat je auto tussen de 3 (hartje winter) a 4 (zomerdag bewolkt 22 graden) km/procent doet heb je prima indicatie..
Zojuist terug en zoals ik wel vermoedde, de waarheid ligt in het midden.
Waar Maps in de auto aankomst met 40% voorspelden (ik had dat ook berekend maar al een kanttekening erbij geplaatst vanwege het koude weer), gaf ABRP 27% aan. De aankomst kwam met 34%.
Terug eenzelfde testje en ook dat kwam op hetzelfde neer: ABPR gaf teveel verbruik aan, Maps in de auto te weinig, en weer lag de werkelijkheid in het midden tussen die beiden.
Het verbruik was vandaag over de hele rit totaal 22,4 kW/100km, begon steeds aan het begin van de rit hoog (ik heb 189kW/100km zien staan 100 meter na start vanochtend maar al snel werd dat 30) en dat zakte gestaag naarmate ik verder reed.
Maar jullie hebben gelijk, gewoon rijden met die wagen, genieten van het enorme fijne comfort, en nuchter omgaan met laden en verbruiken.

Maps met daadwerkelijk gebruik van auto obv jouw rijstijl en houdt rekening met weer en verkeer. ABRP heeft alleen gemiddelde gegevens voor elke auto en houdt alleen in de betaalde versie rekening met weer en verkeer. Het is dus niet zo gek dat Maps beter voorspelt.ron65 schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:59:
[...]
Waar Maps in de auto aankomst met 40% voorspelden (ik had dat ook berekend maar al een kanttekening erbij geplaatst vanwege het koude weer), gaf ABRP 27% aan. De aankomst kwam met 34%.
Ik vond ABRP (betaalde versie) alleen zinvol voor vinden van goede laadstops op de lange rit in de vakantie. Verder weinig bruikbaar...
"A Better Plan Router" lijkt me ook een leuke app...

dat is 'm inderdaad.. gewoon gaan! Is de beste remedy om die range anxiety in no time helemaal kwijt te raken..ron65 schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:59:
[...]
Maar jullie hebben gelijk, gewoon rijden met die wagen, genieten van het enorme fijne comfort, en nuchter omgaan met laden en verbruiken.
Gaat niet lang duren tot Mercedes komt met een abonnement op knipperlichten voor 80€ per maand. Bij BMW laten ze de knipperlichten naar verluidt binnenkort helemaal weg 😜ron65 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:09:
[...]
Die zitten er gelukkig standaard op, er zijn merken waarbij dat vermoedelijk een asseccoire is die ze wegbezuinigen bij de bestelling, die zie je nooit ook maar enige vorm van richting aangeven
Nou… mijn ervaring. Een soort tank, die rijdt als een kart en optrekt als een raket. Verbruik van de p8 is redelijk hoog vanwege de vorm en het vermogen.goetfoud schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:40:
Alvast bedankt!
Leuke wagen, ik rijd hem met veel plezier. Range is niet enorm, maar voor mij ruim voldoende behalve vakantie in het buitenland… dan was het toch wel regelmatig laden (viel erg mee). Een vouwwagen en kamperen ga ik echter niet meer doen. In Nederland echter is het gewoon prima, nu na twee jaar nooit een issue gehad met het laden. Als ik op bestemming een keer niet kan laden red ik het in een keer terug of ik ga tien minuten snel laden, meestal in combinatie met korte pauze die dan toch eigenlijk nodig was.
Verder comfortabele auto met fijne navigatie. Zoeken van snelladers is ruk, maar in Google assistent roepen dat ze naar een fastned moet navigeren werkt uitstekend in Nederland.
Ik heb inmiddels de one pedal driving uitgezet want dat is meer werk dan de ouderwetse automaat. Gebruik de pilot assist veel op de snelweg, werkt ook prima ondanks het vele gemopper hier. Hij houdt wel veel afstand, dus er kruipen vaak mensen tussen van de rechterbaan.. typisch Nederlands probleem.
In de zomer is de range trouwens meer dan prima.
Hoezo is one pedal meer werk? Een voetje rijden is heerlijk, gas los doseren is dat meer werk of zo?Spanky79 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:30:
[...]
Ik heb inmiddels de one pedal driving uitgezet want dat is meer werk dan de ouderwetse automaat. Gebruik de pilot assist veel op de snelweg, werkt ook prima ondanks het vele gemopper hier. Hij houdt wel veel afstand, dus er kruipen vaak mensen tussen van de rechterbaan.. typisch Nederlands probleem.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Ieder zijn ding, maar ik gebruik opd ook niet (meer). Ik vind het niet prettig en onrustig rijden en voor zuiniger rijden hoeft je het ook echt niet te doen.Waterblok schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:41:
[...]
Hoezo is one pedal meer werk? Een voetje rijden is heerlijk, gas los doseren is dat meer werk of zo?
Dus ik gebruik gewoon ouderwets beide pedalen wat me ook veiliger lijkt omdat ik regelmatig overstap in andere auto’s (en die zijn recht-toe-recht-aan zonder kunstjes)
Ik… op iOS. Ik heb de in het xc40forum getoonde scherm met “add a car” nog niet….nujtrug schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:12:
(Andersom werkt het al langer wel. Als ik in mijn auto zeg “Hey Google, zet de thermostaat op 21” gaat bij mij thuis de verwarming aan)
Edit: de koppeling was al eerder aangekondigd, lijkt nu uitgerold te worden? Dit zinnetje is wel interessant: “ To use it, you'll need an Android-powered infotainment system that's connected to the Volvo Cars app and a Google Assistant-enabled device.”.
[ Voor 33% gewijzigd door jorisjansen3 op 11-12-2022 11:15 ]
Dus heeft iedereen een randje in z'n kofferbak klep? Waar lekker water in gaat zitten en boven de achterlichten...lastig droog te krijgen
:strip_exif()/f/image/mCEl9O3c0XaTKVrhCA2BIlDR.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je dicht bij kijkt ook gewoon een ruw randje
:strip_exif()/f/image/mCEl9O3c0XaTKVrhCA2BIlDR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door Veromor op 11-12-2022 14:19 ]
En dit is ook heel interessant (bericht is van 5 januari 2022, oud nieuws maar ze hebben het toch echt weer aangegeven):jorisjansen3 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:10:
[...]
Ik… op iOS. Ik heb de in het xc40forum getoonde scherm met “add a car” nog niet….
(Andersom werkt het al langer wel. Als ik in mijn auto zeg “Hey Google, zet de thermostaat op 21” gaat bij mij thuis de verwarming aan)
Edit: de koppeling was al eerder aangekondigd, lijkt nu uitgerold te worden? Dit zinnetje is wel interessant: “ To use it, you'll need an Android-powered infotainment system that's connected to the Volvo Cars app and a Google Assistant-enabled device.”.
In addition, YouTube will be the first video streaming service on Volvo's infotainment system. You'll be able to download the app from the Play Store. The automaker offers unlimited data in certain markets, so you might be able to watch as many videos as you like without worrying about busting your data allowance.
For safety reasons, you'll only be able to watch YouTube videos on the screen when the car's stationary. That will ensure Volvo avoids the kind of controversy Tesla was embroiled in recently, when it emerged that games were playable on the infotainment system while a car was moving. The company said it would disable that option after the NHTSA said it was looking into the matter.
Other apps that Volvo owners will soon be able to download to their infotainment system include navigation apps Sygic and Flitsmeister; charging apps ChargePoint and Plugshare; and parking services SpotHero and ParkWhiz.
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Wat bedoel je met ruw? Ik weet niet waar ik moet kijken….je zegt boven de achterlichten maar de foto is onder het logo. Of is dit misschien van een C40…..want zover ben ik nog niet, die ‘krijg’ ik pas volgende maand.Veromor schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:48:
Dus heeft iedereen een randje in z'n kofferbak klep? Waar lekker water in gaat zitten en boven de achterlichten...lastig droog te krijgen
[Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door Mga1600 op 11-12-2022 16:40 ]
Nog 2 weekjes, want youtube was beloofd voor dit jaar… dus dan moet het waar zijnDPPSchoenmaker schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:24:
[...]
En dit is ook heel interessant (bericht is van 5 januari 2022, oud nieuws maar ze hebben het toch echt weer aangegeven):
In addition, YouTube will be the first video streaming service on Volvo's infotainment system. You'll be able to download the app from the Play Store. The automaker offers unlimited data in certain markets, so you might be able to watch as many videos as you like without worrying about busting your data allowance.
For safety reasons, you'll only be able to watch YouTube videos on the screen when the car's stationary. That will ensure Volvo avoids the kind of controversy Tesla was embroiled in recently, when it emerged that games were playable on the infotainment system while a car was moving. The company said it would disable that option after the NHTSA said it was looking into the matter.
Other apps that Volvo owners will soon be able to download to their infotainment system include navigation apps Sygic and Flitsmeister; charging apps ChargePoint and Plugshare; and parking services SpotHero and ParkWhiz.
![]()
![]()
Ieder zijn ding inderdaad.Mga1600 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:05:
[...]
Ieder zijn ding, maar ik gebruik opd ook niet (meer). Ik vind het niet prettig en onrustig rijden en voor zuiniger rijden hoeft je het ook echt niet te doen.
Dus ik gebruik gewoon ouderwets beide pedalen wat me ook veiliger lijkt omdat ik regelmatig overstap in andere auto’s (en die zijn recht-toe-recht-aan zonder kunstjes)
Ik heb hem aanstaan en ben er helemaal weg van, heerlijk rijden en totaal niet onrustig. Kwestie van nauwgezet doseren met je voetje en niet te schielijk stroom geven of loslaten.
Waar ik minder weg van ben is ACC ipv CC, en de stuurhulp. Die laatste is wel onrustig en niet heel betrouwbaar in druk verkeer. Ik werd van de week nog ineens ruw naar links gestuurd terwijl ik op de rechterbaan zat, waarschijnlijk intepreteerde het ding de lijnen daar foutief want twee dagen erna gebeurde op hetzelfde punt weer exact hetzelfde, gelukkig had ik het stuur aardig goed vast dus gebeurde er niets.
Gisteren bijna 300 km gereden en stuurhulp uitgezet, en dat beviel me prima.
Anderen zullen juist de stuurhulp weer als heel fijn ervaren, ik vond hem wat te opdringerig en nadrukkelijk aanwezig.
Ja he? nieuwe uitvinding van mijn toetsenbord, vooral als je snel typt krijg je wel eens verrassende resultatenKammika schreef op zondag 11 december 2022 @ 07:14:
[...]
[...]
"A Better Plan Router" lijkt me ook een leuke app...

Deze week mag ik maandag 90 km heen enw eer, en dan savonds nog eens 50, Dinsdag moet ik 190 km hiervandaan zijn en weer terug, woensdag 145 km hiervandaan en weer terug.[...]
dat is 'm inderdaad.. gewoon gaan! Is de beste remedy om die range anxiety in no time helemaal kwijt te raken..
Waar ik echt even naar zit te kijken is hoe voorkom ik teveel snellader gebruik.
De werkgever ontraad ons dat zoveel mogelijk. Maar die gaat er van uit dat elke klant eigen laadpalen klaar heeft staan en je thuis kunt laden.
Het één noch het ander is waar deze week.
En de laadpalen in de buurt hier zijn vaak bezet, vooral savonds/snachts, en als je dan smiddags thuiskomt en een plekje om te laden vind, is het aan het eind van de avond weer drama om een gewone parkeerplek te vinden omdat die dan vol staan.
Ik moet hier nog echt een beetje de juiste weg in vinden, verder heb ik geen last van range anxiety, ook nog niet gehad, maar eerder onrust vanwege is er nog wel parkeerplek beschikbaar na het laden verderop.
Snachts laden zou een optie zijn als je vroeg wegmoet, maar als ik om 23.30 uur een laadpaal wil pakken..... zijn die al allemaal bezet. Misschien moet ik rond 21 uur kijken en dan de laadstroom wat omlaag schoeven in die gevallen... ik ga alles uittesten gewoon :-)
.
Bij Renault zou je soms ook denken dat dit een extra accessoire is, maar daar zullen ze wel gewoon altijd stuk zijn... Renault en Elektra is nog nooit een goed huwelijk geweestSpanky79 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:21:
[...]
Gaat niet lang duren tot Mercedes komt met een abonnement op knipperlichten voor 80€ per maand. Bij BMW laten ze de knipperlichten naar verluidt binnenkort helemaal weg 😜
Die gaat er wsch ook vanuit dat thuisladen goedkoper is. Maar doordat partijen als fastned en ionity langdurige contracten hebben afgesloten is dat dus niet zo. Snelladen is nu meestal goedkoper dan thuisladen (vb Fastned kost nu 74ct per kwh. meeste energietarieven thuis gaan nu naar zo'n 80 ct per kwh)ron65 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:50:
[...]
De werkgever ontraad ons dat zoveel mogelijk. Maar die gaat er van uit dat elke klant eigen laadpalen klaar heeft staan en je thuis kunt laden.
Voor Juancho: 60km gereden gisteren, met 115km/h deze waardes in mijn C40:ergodyne1 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:04:
[...]
Dit haal ik ook mijn C40 hoor met deze temperaturen… als Nieuwenhuis jouw range kan fixen dan hoor ik het graagik denk werkelijk dat er niks met jouw wagen aan de hand is.
:strip_exif()/f/image/SkWNv5HGwP5GlKULTISe9npM.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de achterlichten aan de binnenkant en dit randje op de foto blijft allemaal water staan. En die rand in het midden van de kofferbakklep de inkeeping van de c40 zit dus een rand in onder het logo, m'n handdoek bleef op sommige plekken gewoon hangen zo ruw. Valt op de foto niet echt goed te zien maar dat randje is gewoon "open" en dus niet heel netjes afgewerkt. Ga nog wel even kijken waar het water verder na toe kan.Mga1600 schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:31:
[...]
Wat bedoel je met ruw? Ik weet niet waar ik moet kijken….je zegt boven de achterlichten maar de foto is onder het logo. Of is dit misschien van een C40…..want zover ben ik nog niet, die ‘krijg’ ik pas volgende maand.
Na een schoonmaak beurt ook alle portieren en kleppen open want water blijft op veel plekken staan in de c40. Charge poort, alle deuren, achterklep, achter de spiegels, plekje bij de motorkap. Niks wat een extra doek en perslucht niet kan oplossen hoor maar dat randje vond ik wat raar.
Zijn er nog XC40 rijders die dit hebben getest?ko-ie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:26:
[Afbeelding]
In de stad rijdt het lekker. Maar als je op de snelweg zit vind ik het niet echt prettig, krijg op een gegeven moment kramp 😂Waterblok schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:41:
[...]
Hoezo is one pedal meer werk? Een voetje rijden is heerlijk, gas los doseren is dat meer werk of zo?
Ik heb zelfs de indruk dat het een knip-plak actie van een tiepgeit is geweest die gevraagd is de EV in de leaseregeling te benoemen. die heeft wat woordjes aangepast.Kammika schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:32:
[...]
Die gaat er wsch ook vanuit dat thuisladen goedkoper is. Maar doordat partijen als fastned en ionity langdurige contracten hebben afgesloten is dat dus niet zo. Snelladen is nu meestal goedkoper dan thuisladen (vb Fastned kost nu 74ct per kwh. meeste energietarieven thuis gaan nu naar zo'n 80 ct per kwh)
Er staat vrijwel letterlijk (ik heb de tekst niet thuis voorhanden momenteel maar de essenties en gekke zaken weet ik uit het koppie):
"Vermijd te tanken bij snelladers langs de snelweg, alleen in uiterste noodgevallen kunt u hier de elektrische auto tanken. Vanwege de vaak hogere kosten per liter is dit in principe aan de berijders verboden. Wanneer dit te vaak gebeurd is de werkgever gerechtigd de extra kosten bij de berijder in rekening te brengen".
Let vooral op dat "tanken" en "liters"...
Maar ja, het is wel het officiële document, daar teken je digitaal voor op het moment dat je akkoord geeft met de bestelling bij de leasemaatschappij. Dus willen ze er kwaad mee, dan kan dat.
Maar dan is er ook nog de werkgever en zijn er de vakbonden en de OR, die zijn kennelijk wel akkoord met dit document. Daaruit leid ik af dat ze uitgaan van laden bij klant en laden thuis of op kantoor.
Naast een hele fijne werkgever, en een prima baan met lekker salaris, hebben we dus ook een afdeling mobiliteit die desnoods een geit een zak kattevoer om de nek bindt voor de winterslaap ... oftewel, dingen moeten regelen waar ze absoluut geen verstand van hebben en niet weten hoe het in de praktijk werkelijk eraan toe gaat. Bureaumensen zeg maar... die zelf met de fiets naar het werk kunnen en zelf niet eens recht op een leaseauto hebben wegens te weinig zakelijke km per jaar.
Hier ook grote fan van OPD, vind ik heel vlot rijden en ben je rap gewoon! Al ben ik akkoord dat dit gevaarlijk is wanneer je regelmatig met een andere wagen rijdt die dit niet heeft. Voornamelijk bij het manoeuvreren op kleine plaatsen.
Verbruik mag ik ook echt niet klagen. Vlotte chauffeur die makkelijk 130-140 km/u op autostrade haalt. Nodige sprintjes aan de lichten,… en nooit onder de 300 km range start. Zowel winter als zomer!
Wel laadpaal thuis met warmtepomp en voorverwarmen.
Verbruik mag ik ook echt niet klagen. Vlotte chauffeur die makkelijk 130-140 km/u op autostrade haalt. Nodige sprintjes aan de lichten,… en nooit onder de 300 km range start. Zowel winter als zomer!
[ Voor 6% gewijzigd door MattiTwinPure op 11-12-2022 21:19 ]
Met 130-140 op de snelweg ga je echt geen 300km halen in de winterMattiTwinPure schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:17:
Hier ook grote fan van OPD, vind ik heel vlot rijden en ben je rap gewoon! Al ben ik akkoord dat dit gevaarlijk is wanneer je regelmatig met een andere wagen rijdt die dit niet heeft. Voornamelijk bij het manoeuvreren op kleine plaatsen.
Aparte gewaarwording vandaag. Vanochtend weggereden met zo’n 50% accu. Map gaf aan dat ik met 14% zou arriveren. Terwijl ik mijn blower vol aanzet omdat de auto weer eens beslaat door de fantastische optie ‘Bereikoptimalisatie’ schiet dit arriveerpercentage naar 7%. Bij uitzetten van de blower komt ie terug naar 12%. Dus ik geef wat gas terug naar zo’n 105km/h, verwarming op 20 graden… binnen een kwartier zakt het arriveerpercentage naar 4%… komt niet meer omhoog en zakt heel snel nog verder. What happened? Bugje?
Normaal heb ik niet zo'n last van range anxiety maar vanmorgen toch ook maar even een snellader opgezocht omdat het arriveerpercentage in no-time kelderde van 14 naar 7% met nog zo'n 20km te gaan. Ik houd het maar op de koude nacht en weekend waarin de auto/accu niet op temperatuur zijn geweest.ergodyne1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:17:
Aparte gewaarwording vandaag. Vanochtend weggereden met zo’n 50% accu. Map gaf aan dat ik met 14% zou arriveren. Terwijl ik mijn blower vol aanzet omdat de auto weer eens beslaat door de fantastische optie ‘Bereikoptimalisatie’ schiet dit arriveerpercentage naar 7%. Bij uitzetten van de blower komt ie terug naar 12%. Dus ik geef wat gas terug naar zo’n 105km/h, verwarming op 20 graden… binnen een kwartier zakt het arriveerpercentage naar 4%… komt niet meer omhoog en zakt heel snel nog verder. What happened? Bugje?
was het in de spits? ik heb er wel eens last van dat bij files GM veel te negatief inschat... dan daalt percentage enorm als er file ontstaat en stijgt weer als de file oplost...TAA schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:39:
[...]
Normaal heb ik niet zo'n last van range anxiety maar vanmorgen toch ook maar even een snellader opgezocht omdat het arriveerpercentage in no-time kelderde van 14 naar 7% met nog zo'n 20km te gaan. Ik houd het maar op de koude nacht en weekend waarin de auto/accu niet op temperatuur zijn geweest.
anyway: gewoon huidige accupercentage x 3 doen en als dat een hoger getal is dan het aantal km's dat je nog moet rijden zit ik altijd wel goed...
Dat is precies wat de dealer me twee jaar geleden bij aflevering zei……Kammika schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:01:
[...]
was het in de spits? ik heb er wel eens last van dat bij files GM veel te negatief inschat... dan daalt percentage enorm als er file ontstaat en stijgt weer als de file oplost...
anyway: gewoon huidige accupercentage x 3 doen en als dat een hoger getal is dan het aantal km's dat je nog moet rijden zit ik altijd wel goed...
Same, ook maar aan de snellader gegaan onderweg, direct tot 75% maar gepompt. Als ik met 3% bij mijn kantoorplek aan kom heb ik een redelijk probleem... vaak alle laders vol daar en met 3% kan ik net naar een snellader in de omgeving rijden...TAA schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:39:
[...]
Normaal heb ik niet zo'n last van range anxiety maar vanmorgen toch ook maar even een snellader opgezocht omdat het arriveerpercentage in no-time kelderde van 14 naar 7% met nog zo'n 20km te gaan. Ik houd het maar op de koude nacht en weekend waarin de auto/accu niet op temperatuur zijn geweest.
Ja, dat van YouTube was een veel te voorbarige aankondiging en dan ook nog aan de pers en niet eens aan de klanten zelf gedaan. Communiceren met klanten lijkt sowieso taboe te zijn bij Volvo….. Daar wordt je echt niet blij van…..DPPSchoenmaker schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:24:
[...]
En dit is ook heel interessant (bericht is van 5 januari 2022, oud nieuws maar ze hebben het toch echt weer aangegeven):
![]()
![]()
Sommige van de andere apps zijn inmiddels wel als beta beschikbaar (Flitsmeister en Sygic)
Sinds vrijdag toont Google Maps bij mij niet langer het arriveerpercentage. Ik vind dit erg onhandig. Hoe kan ik dit terug instellen?
Zaterdag hadden we een rit bij temperaturen rond het vriespunt. Voor vertrek op de heenweg had ik de auto voorverwarmd, op de terugweg niet. Met 100% vertrokken en continu 100 km/u gereden waar het kon. Resultaat:
:strip_exif()/f/image/wFVs9BI2ZmYdKWrmReEJ0FW0.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij vertrek gaf GM aan dat we met 25% zouden thuiskomen. Na een tijdje sprong dat ineens naar 20% en het werd uiteindelijk 16%. Het lijkt alsof GM nog moet wennen aan het koude weer of zo.
In elk geval kom ik op een praktische range van 250 km, wat mij toch wel tegenvalt. Ik heb op de terugweg (na 19:00) 100 km/u gereden op de snelweg, omdat ik bang was dat ik niet thuis zou komen als ik 130 km/u zou rijden. Op de laatste 80 km was er geen laadstation, dus even bijladen was geen optie meer.
:strip_exif()/f/image/wFVs9BI2ZmYdKWrmReEJ0FW0.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij vertrek gaf GM aan dat we met 25% zouden thuiskomen. Na een tijdje sprong dat ineens naar 20% en het werd uiteindelijk 16%. Het lijkt alsof GM nog moet wennen aan het koude weer of zo.
In elk geval kom ik op een praktische range van 250 km, wat mij toch wel tegenvalt. Ik heb op de terugweg (na 19:00) 100 km/u gereden op de snelweg, omdat ik bang was dat ik niet thuis zou komen als ik 130 km/u zou rijden. Op de laatste 80 km was er geen laadstation, dus even bijladen was geen optie meer.
Op zondag van software versie 2.2 naar versie 2.5 gegaan. Daarna de gebruikelijke reset gedaan via home-toets en vervolgens de TCam reset.
Maandagmorgen: 6 graden vorst. App maakt geen contact met de auto. Op die manier voorverwarmen kan ik vergeten. Volvo account is gewoon nog aanwezig in de auto. Dankjewel, Volvo, voor het uitgebreid testen...
Maandagmorgen: 6 graden vorst. App maakt geen contact met de auto. Op die manier voorverwarmen kan ik vergeten. Volvo account is gewoon nog aanwezig in de auto. Dankjewel, Volvo, voor het uitgebreid testen...
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Herkenbaar... Maar het schijnt dat je achter een vrachtwagen moet hangen met de verwarming op 16 graden (want dat doe je thuis toch ookVenomer schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:44:
In elk geval kom ik op een praktische range van 250 km, wat mij toch wel tegenvalt.
Ben wel heel erg benieuwd hoe die nieuwe EX90 gaat functioneren. Of dit echt een product is dat meer af is, of dat ze op dezelfde weg doorgaan. Je zal er maar meer dan een ton tegenaan slingeren en dan dit opgeleverd krijgen.
[ Voor 20% gewijzigd door ergodyne1 op 12-12-2022 10:55 ]
Mijn bereik versprong vanmorgen ook alle kanten op. Zelfs van 60% bij aankomst naar -14% bij aankomst.ergodyne1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:17:
Doe die bij mij heel af en toe. Na herstart (homeknop 20 sec indrukken) is het dan weer opgelostArnaudCo schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:35:
Sinds vrijdag toont Google Maps bij mij niet langer het arriveerpercentage. Ik vind dit erg onhandig. Hoe kan ik dit terug instellen?
Ik ben hier ook volop mee aan het experimenteren. Zet steeds meer gebruikers uit, ga steeds langzamer rijden en heb inmiddels ontdekt dat alsergodyne1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:52:
[...]
Herkenbaar... Maar het schijnt dat je achter een vrachtwagen moet hangen met de verwarming op 16 graden (want dat doe je thuis toch ook)... Ik heb een dikke winterjas en handschoenen mee vandaag om die techniek eigen te maken.
- ik alle verbruikers uit zet (sterker nog ik zet de hele auto uit)
- en mijn snelheid gedaald is naar 0
Er zelfs helemaal geen verbruik meer is!
Bij mij op het werk is er een firewall-wijziging uitgevoerd, waardoor mijn app geen verbinding meer krijgt met de auto als mijn telefoon op de wifi zit. Weet iemand welke poorten de app gebruikt?
Oh dat klinkt verdomd interessant. Ik ben zelf momenteel een constructie aan het 3D-printen waarmee ik diverse fietsdynamo's op de banden kan mee laten draaien. Ik heb inmiddels al bereikt dat ik daar een lampje of twee mee kan laten branden. Hiermee kan ik tegenwoordig dus al mijn binnenverlichting vervangen wat effectief toch wel 1% voordeel oplevert per 20 laadbeurten.Kammika schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:03:
[...]
Ik ben hier ook volop mee aan het experimenteren. Zet steeds meer gebruikers uit, ga steeds langzamer rijden en heb inmiddels ontdekt dat als
- ik alle verbruikers uit zet (sterker nog ik zet de hele auto uit)
- en mijn snelheid gedaald is naar 0
Er zelfs helemaal geen verbruik meer is!
Wat ik bijzonder vind is dat bij Polestar en Volvo eigenlijk niets principieels fout was met het accu en aandrijfgedeelte zelf (wel een paar bugs) maar dat er ‘genoeg’ issues waren en achterstanden zijn met van alles daaromheen.ergodyne1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:52:
[...]
Herkenbaar... Maar het schijnt dat je achter een vrachtwagen moet hangen met de verwarming op 16 graden (want dat doe je thuis toch ook)... Ik heb een dikke winterjas en handschoenen mee vandaag om die techniek eigen te maken.
Ben wel heel erg benieuwd hoe die nieuwe EX90 gaat functioneren. Of dit echt een product is dat meer af is, of dat ze op dezelfde weg doorgaan. Je zal er maar meer dan een ton tegenaan slingeren en dan dit opgeleverd krijgen.
Kijk eens bij NextMove op YouTube. Dat is een verhuurbedrijf van louter EV’s in Duitsland en die kopen Tesla’s, Kia’s / Hyundai’s en VW’s met bosjes tegelijk en delen de ervaringen daarmee.
We blijken echt niet de enigen die ‘lijden’ onder de ontwikkelingen binnen deze nieuwe technologie.
Veel EV’s lijken gewoon veel te snel en onvoldoende beproefd op de markt te zijn gezet - waarschijnlijk onder druk van de fiscale regels rondom leaseauto’s (in NL), elders vanwege subsidies en overal vanwege de concurrentiedruk en zeker onder druk van de internationale overheidseisen om de gemiddelde uitstoot van hun hele productie versneld omlaag te brengen)
Toch wil ik aantekenen dat ik absoluut geen spijt heb van mijn aankoop. Ik rij er heerlijk in, nooit had ik zo’n snelle en soepele aandrijving en het ding voelt mij als een goed passende jas. Die bugs etc. komen vast wel goed.
[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 12-12-2022 14:08 ]
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"