Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:03:
[...]

Ik ben hier ook volop mee aan het experimenteren. Zet steeds meer gebruikers uit, ga steeds langzamer rijden en heb inmiddels ontdekt dat als

- ik alle verbruikers uit zet (sterker nog ik zet de hele auto uit)
- en mijn snelheid gedaald is naar 0

Er zelfs helemaal geen verbruik meer is!
Het kan erger, bij mijn voorgaande auto moest je wel 3 pedalen bedienen, en als je dan in de file komt kost je dat enorm veel persoonlijke energie omdat je de bak zowat verslijt met het vele geschakel door de wisselende snelheden ;)

Dan is de ACC op zo'n moment in een EV wel een stukje luxe ineens ;-D

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:15
ergodyne1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:40:
[...]
Oh dat klinkt verdomd interessant. Ik ben zelf momenteel een constructie aan het 3D-printen waarmee ik diverse fietsdynamo's op de banden kan mee laten draaien. Ik heb inmiddels al bereikt dat ik daar een lampje of twee mee kan laten branden. Hiermee kan ik tegenwoordig dus al mijn binnenverlichting vervangen wat effectief toch wel 1% voordeel oplevert per 20 laadbeurten.
Mijn volgende test wordt om met een sleepkabel aan die vrachtwagen te hangen waar ik kennelijk toch achter moet blijven . Ik heb goede hoop dat ik op die manier tijdens het "rijden" ook gewoon de accu kan opladen en nooit meer aan de laadpaal hoef.

Als het werkt begin ik een startup om een harpoen met grijphaak voor op de voorkant van EVs te gaan aanbieden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
Kammika schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:16:
[...]

Mijn volgende test wordt om met een sleepkabel aan die vrachtwagen te hangen waar ik kennelijk toch achter moet blijven . Ik heb goede hoop dat ik op die manier tijdens het "rijden" ook gewoon de accu kan opladen en nooit meer aan de laadpaal hoef.

Als het werkt begin ik een startup om een harpoen met grijphaak voor op de voorkant van EVs te gaan aanbieden...
Het schijnt dat je met een grote paraplu-achtige constructie in de slip-stream ook hele goede resultaten kunt behalen. In combinatie met OPD kun je dan echt zeilen achter een vrachtwagen.

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ergodyne1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:36:
[...]

Het schijnt dat je met een grote paraplu-achtige constructie in de slip-stream ook hele goede resultaten kunt behalen. In combinatie met OPD kun je dan echt zeilen achter een vrachtwagen.
haha.... dat ik daar nooit eerder aan gedacht heb.... :F

nou iig oplossingen genoeg voor alle klagers over hoogverbruik.. benieuwd naar de foto's als ze deze oplossingen gaan uitproberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-08 14:43
Venomer schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:07:
Bij mij op het werk is er een firewall-wijziging uitgevoerd, waardoor mijn app geen verbinding meer krijgt met de auto als mijn telefoon op de wifi zit. Weet iemand welke poorten de app gebruikt?
De app communiceert met SSL over poort 443 & 8883 met de volgende URL's :
cepmobsig.eu.c3.volvocars.com
public-charging.drive.volvo.care

Mogelijk blokkeren ze poort tcp/8883

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ko-ie schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:43:
[...]

kijk dat is nou een mooi echt tweakers onderwerpje: als ik in mijn browser er naar toe ga op deze poort krijg ik een ERR_BAD_SSL_CLIENT_AUTH_CERT. Heeft iemand een een APK Decompile gedaan om dat certificaat uit de app te vissen? (of nog beter is al iemand begonnen om de API te reverse engineeren?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 17:18
ko-ie schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:43:
[...]

Thanks!

Ik zie inderdaad verkeer naar tcp/8883 gaan, maar dan naar AWS. Daar zal de spullenboel wel gehost worden.

Ik vermoed dat poort 5223 ook gebruikt wordt voor een connectie naar Apple servers (ik gebruik een iPhone). Maar dat kan ook verkeer van een andere app zijn. Het komt wel steeds in combinatie met 8883 voor.

(Voor de oplettende lezers: ik heb leesrechten op de firewall, dus ik kan het niet zelf oplossen. En iets met change management O-) )

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Kammika schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:58:
[...]

Doe die bij mij heel af en toe. Na herstart (homeknop 20 sec indrukken) is het dan weer opgelost
Werkt helaas niet 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko-ie
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-08 14:43
Kammika schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:00:
[...]

kijk dat is nou een mooi echt tweakers onderwerpje: als ik in mijn browser er naar toe ga op deze poort krijg ik een ERR_BAD_SSL_CLIENT_AUTH_CERT. Heeft iemand een een APK Decompile gedaan om dat certificaat uit de app te vissen? (of nog beter is al iemand begonnen om de API te reverse engineeren?)
Ik vermoed dat Volvo de app heeft beveiligd met een certificaat. Je mag dan ook alleen communiceren met de servers als je dit certificaat hebt.

Sommige bedrijven doen ook nog aan SSL inspectie. Dan ontsleutelen ze het SSL verkeer en bekijken ze het op malware. Versleuteld verkeer fiets namelijk zo door een firewall heen. Dit maakt een bedrijf kwetsbaar.
Over het algemeen is dit niet van toepassing op de netwerken waar mobieltjes op mee liften. Je moet dan namelijk het certificaat hebben van de firewall/het bedrijf om het internet op te kunnen. Over het algemeen is het lastig om zo'n certificaat op een mobieltje te krijgen.
Heeft het bedrijf dit wel voor elkaar dan verwacht ik wel dat dit een probleem kan geven. Dit soort applicaties vinden het over het algemeen niet zo fijn als er een "man-in-the-middle" tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Misschien dan even de Maps-app geforceerd stoppen. Dat doe je op het middenscherm via het instellingen menu. Ik heb het niet voor me, maar volgens mij kies je "alle apps", dan selecteer je de Maps-app en kun je hem stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[quote]Venomer schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:19:
[...]

Thanks!

zie https://domain.glass/cep.eu.prod.c3.volvocars.com, dan zie je idd dat dat een amazon rekencentrum in europa is (176.34.92.56 [ec2-176-34-92-56.eu-west-1.compute.amazonaws.com] )

Veilig gevoel dat onze zweedse auto van chinese eigenaar zijn spullenboel weer bij een amerikaanse corporate draait in een europees rekencentrum.

Wetende zowel Europa, VS als China in regelgeving afdwingen dat er geen encyptiemethodieken gebruikt mogen worden die niet door de security agencies van die overheden te hacken zijn ben ik blij dat ik niks te verbergen heb ..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ko-ie schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:38:
[...]

Ik vermoed dat Volvo de app heeft beveiligd met een certificaat. Je mag dan ook alleen communiceren met de servers als je dit certificaat hebt.

Sommige bedrijven doen ook nog aan SSL inspectie. Dan ontsleutelen ze het SSL verkeer en bekijken ze het op malware. Versleuteld verkeer fiets namelijk zo door een firewall heen. Dit maakt een bedrijf kwetsbaar.
Over het algemeen is dit niet van toepassing op de netwerken waar mobieltjes op mee liften. Je moet dan namelijk het certificaat hebben van de firewall/het bedrijf om het internet op te kunnen. Over het algemeen is het lastig om zo'n certificaat op een mobieltje te krijgen.
Heeft het bedrijf dit wel voor elkaar dan verwacht ik wel dat dit een probleem kan geven. Dit soort applicaties vinden het over het algemeen niet zo fijn als er een "man-in-the-middle" tussen zit.
vandaar ook dat je een apk decompile zou moeten doen, dan vis je het certificaat uit de app en kun je wel communiceren met zo'n site :) Mij teveel werk, maar wellicht dat iemand de moeite neemt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Mga1600 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:52:
[...]

Wat ik bijzonder vind is dat bij Polestar en Volvo eigenlijk niets principieels fout was met het accu en aandrijfgedeelte zelf (wel een paar bugs) maar dat er ‘genoeg’ issues waren en achterstanden zijn met van alles daaromheen.

Kijk eens bij NextMove op YouTube. Dat is een verhuurbedrijf van louter EV’s in Duitsland en die kopen Tesla’s, Kia’s / Hyundai’s en VW’s met bosjes tegelijk en delen de ervaringen daarmee.

We blijken echt niet de enigen die ‘lijden’ onder de ontwikkelingen binnen deze nieuwe technologie.
Veel EV’s lijken gewoon veel te snel en onvoldoende beproefd op de markt te zijn gezet - waarschijnlijk onder druk van de fiscale regels rondom leaseauto’s (in NL), elders vanwege subsidies en overal vanwege de concurrentiedruk en zeker onder druk van de internationale overheidseisen om de gemiddelde uitstoot van hun hele productie versneld omlaag te brengen)

Toch wil ik aantekenen dat ik absoluut geen spijt heb van mijn aankoop. Ik rij er heerlijk in, nooit had ik zo’n snelle en soepele aandrijving en het ding voelt mij als een goed passende jas. Die bugs etc. komen vast wel goed.
Dat is wat ik ook zo bedoelde in een discussie van vorige week ofzo.

Voor degene(n) die echt stil hebben gestaan door zo'n bug is het zwaar klote maar het hoort er wel een beetje bij.
Word wel steeds betet btw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:16:
[...]

Zal ik je helpen?
Ik heb een 10ltr V6 diesel.
Mijn idee is dat we een soort van carpool doen.
Hangen we 10 XC40 er aan en dan breng ik jullie naar de plaats van bestemming. Wel ff tijdens het rijden (verbruiks)filmpje maken voor de Tesla fan boys🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DreZutphen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8xP7F8tbklo_J89hGrCaElzqcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaxqHM8Yot92IHEd8cfPyjSI.jpg?f=fotoalbum_large

Ideale EV volgens XC40 fanclub op tweakers.👍😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
DreZutphen schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:26:
[Afbeelding]

Ideale EV volgens XC40 fanclub op tweakers.👍😁
Yabba Dabbo Doo die wil ik ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kammika schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:34:
[...]

Yabba Dabbo Doo die wil ik ook!
🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
Venomer schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:07:
Bij mij op het werk is er een firewall-wijziging uitgevoerd, waardoor mijn app geen verbinding meer krijgt met de auto als mijn telefoon op de wifi zit. Weet iemand welke poorten de app gebruikt?
WiFi ff uitzetten ;)
Gebruik bij mij op de zaak geen WiFi, wil geen pottekijkers en gewoon controle hebben over mijn telefoon...

[ Voor 14% gewijzigd door DPPSchoenmaker op 12-12-2022 22:02 ]

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:22
Ik vind het buitengewoon irritant en vervelend dat de verwachting van Maps idd alle kanten op gaat. Ik lees hierboven meerdere verhalen. Als iets wel top werkte was het namelijk de verwachting van Maps. Daar kon je op vertrouwen, hoe dan ook.

Er zijn nu een paar updates geweest waar oa ook gesproken werd over betere inschatting. Nou het slaat volgens mij nergens op want het schiet alle kanten op en uiteindelijk kom je vrijwel altijd aan met iets anders dan je in het begin kreeg. Als het eerst nou heel slecht was en je er niet op kon vertrouwen ok, maar ze hebben van iets dat goed en betrouwbaar was iets gemaakt dat niet meer zo betrouwbaar is.

Jammer, echt jammer want dat maakt het plannen van routes en stops vrijwel onmogelijk omdat je onderweg regelmatig aanpassingen moet doen. En gelukkig hebben ze dat dan we weer goed voor elkaar. Ow shit wacht... 8)7 |:(

Verder wel een heerlijke reiswagen overigens. Echt genieten om oa in de Ardennen te crossen met al die heuvels. Heerlijk! _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 12-12-2022 23:24 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKK
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 10:30
Ik heb sinds vandaag geen parkeersensoren meer, met waarschuwingen voor verminderde werking van parkeersensoren + autmatisch remmen achter. Iemand ervaring hiermee, dat er wellicht zelf nog iets te resetten is? Of is dit een automatisch enkeltje dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:10

Lancer

What the......

JelmerKK schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:08:
Ik heb sinds vandaag geen parkeersensoren meer, met waarschuwingen voor verminderde werking van parkeersensoren + autmatisch remmen achter. Iemand ervaring hiermee, dat er wellicht zelf nog iets te resetten is? Of is dit een automatisch enkeltje dealer...
Zijn de sensoren vrij van ijs? (Al is het maar een dun laagje) Zijn ze schoon?

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-09 07:55
Claude schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:51:
Op zondag van software versie 2.2 naar versie 2.5 gegaan. Daarna de gebruikelijke reset gedaan via home-toets en vervolgens de TCam reset.
Maandagmorgen: 6 graden vorst. App maakt geen contact met de auto. Op die manier voorverwarmen kan ik vergeten. Volvo account is gewoon nog aanwezig in de auto. Dankjewel, Volvo, voor het uitgebreid testen...
Ben ook ineens van 2.2 naar 2.5 gegaan, maar heb tot nu toe geen problemen met contact met auto maken oid. Maar ik heb niet die gebruikelijke reset gedaan - moet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 15:38
Valt jullie het ook op dat de climaat conditioning ineens (met dit weer) veel meer verbruikt dan toen het warmer was. Ik zie goed 8kWh verbruikt worden terwijl dit in de zomer nooit meer dan 3 was. Wellicht logisch gezien de kou (en het moeten wegsmelten van ijs) tov het interieur koelen, maar het valt wel op.

Vooral ook omdat voor semi-korte stukjes pre-conditioning steeds minder rendabel begint te worden. Nu is voor het climaat een paar minuten ijsvrij maken + stoel/stuur verwarming beter dan de volledige 30 minuten volmaken. Al mis je dan mogelijk wel een warme HV-batterij en kost het daarna meer in 't verbruik. Lastig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Hoe deed je ook alweer een TCAM reset? De ontwaseming knop net zo lang inhouden tot het VOC lampje gaat knipperen? En dan loslaten en wachten tot de boel hersteld is?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:30:
Hoe deed je ook alweer een TCAM reset? De ontwaseming knop net zo lang inhouden tot het VOC lampje gaat knipperen? En dan loslaten en wachten tot de boel hersteld is?
Inderdaad de ontwasemingsknop een minuutje ingedrukt houden totdat het SOS lampje knippert.
Bij mij begon het lampje (na upgrade naar software 2.5) pas te knipperen toen ik na een minuut het knopje los liet.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Watmaakhetuit schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:25:
[...]
Ben ook ineens van 2.2 naar 2.5 gegaan, maar heb tot nu toe geen problemen met contact met auto maken oid. Maar ik heb niet die gebruikelijke reset gedaan - moet dat?
Nou, officieel moet dat niet. Maar de vroege gebruikers van de elektrische Volvo hebben indertijd ervaren, dat zo'n reset alles nog een keer "goed op zijn plaats zet", waardoor sommige aanloopproblemen van de nieuwe software versie werden voorkomen.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKK
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 10:30
Lancer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:19:
[...]

Zijn de sensoren vrij van ijs? (Al is het maar een dun laagje) Zijn ze schoon?
OK bij daglicht kom ik er net achter dat iemand dit weekend m'n linker achterkant flink heeft geraakt en 1 parkeersensor heeft gemold. Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32
ik moet echt even langs de dealer. Had weer een laadprobleem en is gewoon niet handig met deze temperaturen savonds met kids aan de 50kW te moeten voor 1.5 uur om thuis te komen..

Fastned hypercharger op de heenweg , geen probleem.
Fastned hypercharger op de terug weg, schiet steeds op rood - start niet. Andere paal geprobeerd, zelfde issue, hang hem aan een 50kW lader, werkt gelijk.

Er stond een C40 te laden, even gevraagd en die had bij de laadpaal van fastned hiervoor ook issues, is naar deze gereden en na een paar keer rood, schoot hij eindelijk naar groen. Ik heb het dus echt 20x geprobeerd opverschillende manieren (kabel eerst, dan pasje en andersom) maar helaas niet gelukt. Ik ben uitiendelijk terug gereden (ja je leest het goed, door gereden op de snelweg, gekeerd en terug naar de shell) om daar bij Allego/shell te kunnen laden. Die hebben iets andere kabels. Werkte dus zonder problemen. Het lijkt dus dat die dikke zwarte zware blokken niet altijd willen voor mij.. herkent iemand dit? Ik heb de kabel vastgehouden, geprobeerd er wat sneller en harder in te duwen, alle opties gehad..

Ik rij van de week even langs de dealer hiervoor, maar mocht iemand dit probleem herkennen/oplossing weten dan hoor ik dat graag ! Ik ga zo niet graag op vakantie.

Deze willen dus vaak niet (soms zitten ze ook op Shell chargers)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDQFAaZaMpLTs0XdGVSPuEjayNM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JRJENnBummsNwTZSVtyYHYoB.jpg?f=user_large

en deze wilde wel (voelen ook een stuk lichter aan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1HebUve4zwRXOgQy7eyudQuwF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/He1uvbVX4VIsVJKZWm85IwuK.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-09 07:55
4v4t4r schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:52:
ik moet echt even langs de dealer. Had weer een laadprobleem en is gewoon niet handig met deze temperaturen savonds met kids aan de 50kW te moeten voor 1.5 uur om thuis te komen..

Fastned hypercharger op de terug weg, schiet steeds op rood - start niet. Andere paal geprobeerd, zelfde issue, hang hem aan een 50kW lader, werkt gelijk.

Er stond een C40 te laden, even gevraagd en die had bij de laadpaal van fastned hiervoor ook issues, is naar deze gereden en na een paar keer rood, schoot hij eindelijk naar groen. Ik heb het dus echt 20x geprobeerd opverschillende manieren (kabel eerst, dan pasje en andersom) maar helaas niet gelukt. Ik ben uitiendelijk terug gereden (ja je leest het goed, door gereden op de snelweg, gekeerd en terug naar de shell) om daar bij Allego/shell te kunnen laden. Die hebben iets andere kabels. Werkte dus zonder problemen. Het lijkt dus dat die dikke zwarte zware blokken niet altijd willen voor mij.. herkent iemand dit? Ik heb de kabel vastgehouden, geprobeerd er wat sneller en harder in te duwen, alle opties gehad..

Ik rij van de week even langs de dealer hiervoor, maar mocht iemand dit probleem herkennen/oplossing weten dan hoor ik dat graag ! Ik ga zo niet graag op vakantie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afgelopen weekend lukte het ook niet bij 1 van de laadstations (4x geprobeerd); bij aansluiten op een andere laadpaal bij zelfde tankstation lukte het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Wij ook, heenweg naar de Ardennen geladen bij Fastned en dat ging goed en heel snel. Terugweg bij de Fastned aan de overkomt maar daar deed de eerste paal het niet. Auto verzet, startte het laden wel al was het een stuk trager en dus langer moeten wachten.

Wat mij wel opviel hoe vreselijk druk het bij snelladers/Fastned was. Alles was bezet, voor het eerst in 2 jaar moeten wachten op een plekje. Nooit eerder gezien, en dat ook op een vrijdagochtend en zondagmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
JelmerKK schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:03:
[...]

OK bij daglicht kom ik er net achter dat iemand dit weekend m'n linker achterkant flink heeft geraakt en 1 parkeersensor heeft gemold. Zucht...
Dat is balen zeg! Zeker geen telefoonnummer achtergelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik snelllaad niet zo heel vaak, maar meestal wel (vaak ook dezelfde, kan ik net niet thuiskomen, dus als auto zo leeg mogelijk is nog eff paar minuutjes bijladen). Doe dat vaak gewoon bij dit soort laders en dat werkt prima. 2x in mijn hele XC40 Pure Electric carriere een laadfout tijdens de laadsessie gehad (was wel beide keren fastned), maar dan opnieuw starten en maakt die het gewoon af...

EDIT: Let wel even op dat je niet dat rubbertje van het laadklepje of andere rommel tussen de kabel krijgt. 1x kreeg ik 'm ook niet aan de praat. Zat er gewoon wat rommel op de plek waar ik de kabel erin moest stoppen, waardoor die er niet 1 a 2 mm minder ver inging. Rommel weggepoetst en toen ging het als een zonnetje...

[ Voor 6% gewijzigd door Kammika op 13-12-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
XC40 P6 - nog nooit issues bij Fastned gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvroegop
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03-2024

<knip>
Afgelopen weekend bij Fastned geladen bij het brugrestaurant over de A4 (en het was druk!). Er was nog 1 plek vrij, bij de 350kW lader. Terwijl ik de stekker pakte, vertelde de man aan de paal ernaast dat die van mij het niet deed: hij had ook al problemen en de man die er voor stond ook al.

Ik, eigenwijs die ik ben, plug hem in en voila.. hij begint te laden.

Nu heb ik een plug-and-charge abonnement dus geen pasjes oid. Wellicht dat dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:06
@4v4t4r met mijn Polestar ook regelmatig issues met Fastned. Probeer ze nu te ontwijken. Tesla beste ervaring mee, nog nooit een error gehad. Ionity is beetje 50/50 maar werkt 2e of 3e x vaak wel.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-09 09:02
Juancho schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:00:
Wij ook, heenweg naar de Ardennen geladen bij Fastned en dat ging goed en heel snel. Terugweg bij de Fastned aan de overkomt maar daar deed de eerste paal het niet. Auto verzet, startte het laden wel al was het een stuk trager en dus langer moeten wachten.

Wat mij wel opviel hoe vreselijk druk het bij snelladers/Fastned was. Alles was bezet, voor het eerst in 2 jaar moeten wachten op een plekje. Nooit eerder gezien, en dat ook op een vrijdagochtend en zondagmiddag.
De laatste keer dat wij naar de Ardennen waren heb ik de auto thuis eerst stampvol geladen en daarna een stukje bijgeladen bij ionity in Best (vrijwel aan de A2). Dat is bij ons 200 km vandaan. Met die lading konden we de bestemming in de buurt van Durbuy natuurlijk goed halen (nogmaals rond de 200 km)
In de buurt daar ergens is ook een Ionity (had die op hun app gevonden) die we de volgende dag gebruikt hebben bij het rondtoeren.
Ionity was toen met de plugsurfing kaart lekker goedkoop a 35ct per kW.
Die korting gold voor een jaar dus zal nu wel zo’n beetje afgelopen zijn?

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

....
FF fastned bellen of mailen. Er zijn issues geweest waardoor ze met een vervangactie van de stekkers bezig zijn geweest (volgens de Fastned helpdesk). Dat heeft de meeste problemen opgelost. Ze hebben nu alleen nog veel problemen met XC40 en Polestar. Ze kijken graag mee in de log wanneer wij proberen te laden en wanneer dat niet lukt.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Tijd voor een positief bericht: mijn XC40 Ultimate Twin Motor (kortweg P8) full options, met de 20 inch velgen als enig niet afgenomen optie, is vandaag bij de dealer aangekomen. Omdat ik de wagen pas in 2023 op kenteken wil hebben, de afspraak gemaakt om hem op 5 januari op te komen halen. Na maandenlang meelezen, binnenkort dus echt onderdeel van de familie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AGdesigns
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2024

AGdesigns

7680wp

HenryP schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:26:
Tijd voor een positief bericht: mijn XC40 Ultimate Twin Motor (kortweg P8) full options, met de 20 inch velgen als enig niet afgenomen optie, is vandaag bij de dealer aangekomen. Omdat ik de wagen pas in 2023 op kenteken wil hebben, de afspraak gemaakt om hem op 5 januari op te komen halen. Na maandenlang meelezen, binnenkort dus echt onderdeel van de familie. :)
Inderdaad positief bericht!
Vraagje: Waarom eigelijk pas in 2023 op kenteken laten zetten. Onze komt over een paar dagen aan en al een paar mensen hebben gezegt "dan kan je hem beter in Januari pas op kenteken zetten". Maar hoezo eigelijk... Ben het lange wachtten wel beu eigelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
AGdesigns schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:02:
[...]

Inderdaad positief bericht!
Vraagje: Waarom eigelijk pas in 2023 op kenteken laten zetten. Onze komt over een paar dagen aan en al een paar mensen hebben gezegt "dan kan je hem beter in Januari pas op kenteken zetten". Maar hoezo eigelijk... Ben het lange wachtten wel beu eigelijk :)
Als het particuliere aankoop is is je wagen op papier een jaar nieuwer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
JelmerKK schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:03:
[...]

Ik heb na aankoop deze dashcam gekocht. Goede kwaliteit voor en achter aparte opnames. Altijd opname onder het rijden en bij parkeren opname obv beweging. Mooi klein en onopvallend. Al met al een paar uurtjes werk. Draad vd achtercamera kan eenvoudig onder de hemelbekleding naar voren worden gebracht.

https://nordval.eu/product/dc102-4k-2ch-wifi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Bij mij precies hetzelfde. Staat ook bij de dealer en wordt ook op 5.1 op naam gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 07:13
Leuk bericht! Wat is je besteldatum? Heb je nou ook eerder te horen gekregen dat hij in productie ging?

* Ophidian wacht ondertussen vrolijk af.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@AGdesigns @Ophidian
Ik heb de XC40 op 9 feb besteld en toen al aangegeven dat ik hem pas in januari 2023 wilde hebben. Onze huidige auto rijdt nog goed en moet medio januari op voor een APK keuring. Ik weet dat dan bijvoorbeeld de autobanden moeten worden vervangen, want het restant profiel zal volgens de garage dan wel weer net niet meer voldoende zijn. Ik wil mijn huidige auto dus voor die datum ingeruild hebben.

Ik heb nooit iets over een productie datum gehoord, wel in juni de mededeling dat de auto mogelijk al in december geleverd kan worden. Heb gelijk dat bericht gepareerd met de opmerking dat ik hem niet in november of december geleverd wil hebben.

Waarom pas levering in januari 2023 en niet nog in december 2022? Ik heb jarenlang leaseauto’s gereden en van die leasemaatschappijen geleerd dat je een auto niet moet laten afleveren in november of december. Leasemaatschappijen laten je liever een paar maanden doorrijden in je huidige auto of geven je een tijdelijke voorloper, dan dat ze een nieuwe auto in november of december op kenteken laten zetten.

Zo meteen heb ik dus een wagen uit 2023 en niet eentje uit 2022. Een “snelle” autoverkoper zal een goedgelovige autokoper vertellen dat dit verhaal van de leasemaatschappijen al lang niet meer zo werkt, want een auto is niet “van 2022”, maar bijvoorbeeld van november 2022 of december 2022 en dat is slechts 2 of 1 maand verwijderd van januari 2023. Ik heb die argumenten zelf al te horen gekregen. Tja… laat die autoverkoper zijn verkoopverhaal maar eens verkocht krijgen aan de leasemaatschappijen, dat gaat hem niet lukken. In de praktijk werkt dat zo dus niet, een auto is bijvoorbeeld van 2022 of van 2023. De afschrijving die je er anders bij verkoop weer bij zou moeten kletsen, daar heb ik zo meteen geen last van. Wat een verkoper ook zegt, mijn auto is van 2023.

[ Voor 7% gewijzigd door HenryP op 13-12-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
HenryP schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:23:
@AGdesigns @Ophidian
Ik heb de XC40 op 9 feb besteld en toen al aangegeven dat ik hem pas in januari 2023 wilde hebben. Onze huidige auto rijdt nog goed en moet medio januari op voor een APK keuring. Ik weet dat dan bijvoorbeeld de autobanden moeten worden vervangen, want het restant profiel zal volgens de garage dan wel weer net niet meer voldoende zijn. Ik wil mijn huidige auto dus voor die datum ingeruild hebben.

Ik heb nooit iets over een productie datum gehoord, wel in juni de mededeling dat de auto mogelijk al in december geleverd kan worden. Heb gelijk dat bericht gepareerd met de opmerking dat ik hem niet in november of december geleverd wil hebben.

Waarom pas levering in januari 2023 en niet nog in december 2022? Ik heb jarenlang leaseauto’s gereden en van die leasemaatschappijen geleerd dat je een auto niet moet laten afleveren in november of december. Leasemaatschappijen laten je liever een paar maanden doorrijden in je huidige auto of geven je een tijdelijke voorloper, dan dat ze een nieuwe auto in november of december op kenteken laten zetten.

Zo meteen heb ik dus een wagen uit 2023 en niet eentje uit 2022. Een “snelle” autoverkoper zal een goedgelovige autokoper vertellen dat dit verhaal van de leasemaatschappijen al lang niet meer zo werkt, want een auto is niet “van 2022”, maar bijvoorbeeld van november 2022 of december 2022 en dat is slechts 2 of 1 maand verwijderd van januari 2023. Ik heb die argumenten zelf al te horen gekregen. Tja… laat die autoverkoper zijn verkoopverhaal maar eens verkocht krijgen aan de leasemaatschappijen, dat gaat hem niet lukken. In de praktijk werkt dat zo dus niet, een auto is bijvoorbeeld van 2022 of van 2023. De afschrijving die je er anders bij verkoop weer bij zou moeten kletsen, daar heb ik zo meteen geen last van. Wat een verkoper ook zegt, mijn auto is van 2023.
Klopt als een bus. De dealer en de verkopers willen graag het jaar afsluiten voor de cijfers en de euro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
@AGdesigns @Ophidian

Ik heb mijn C40 Twin Ultimate (met pixel lampen en nog wat dingetjes) begin mei besteld, net voordat een flinke prijsverhoging van kracht zou worden. Die verhoging was bij de XC40 op dat moment al ingegaan, bij de C40 nog net niet - maar die die zou snel volgen (hint van de dealer, die helemaal correct bleek te zijn). Dat was het enige moment “in de geschiedenis” dat de C40 goedkoper was dan de XC40, dus maar snel toegeslagen.

Hij is (iets eerder dan verwacht) op 5/12 ‘gelost’ bij de dealer, dus zo’n 7 maanden levertijd.
Gedurende de ‘rit’ werd ik op de hoogte gehouden van de productie datum (met een slag om de arm vanwege de pixel lampen die al in de prijslijst specifiek genoemd werden als potentiële veroorzaker van vertragingen wegens chip-schaarste. Maar ik wilde ze toch hebben….. )

Ik ben deze keer echt van plan langer met de auto te gaan doen, dus heb ook (naast de 3 jaar garantie en onderhoud die de auto al standaard heeft) nog extra garantie bijgekocht Die is overdraagbaar dus ‘nooit weg’. Die garantie moet je al voor de tenaamstelling regelen, daarna kan het niet meer.
Voor een particulier geeft zoiets toch wel zekerheid……en vooral gemoedsrust (het aflopen van de garantie op de P8 was ook eigenlijk de trigger om ‘m nu al in te ruilen hoewel hij nog ‘als nieuw’ is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@Mga1600Dat extra jaar garantie, waar kan daar wat informatie over vinden? Bijvoorbeeld dat die voor de tenaamstelling afgesloten moet zijn?

Ik lees wel iets over een maximale garantieperiode van 5 jaar. Dus als we al drie jaar hebben, dan kun je toch 2 jaar extra garantie voordelig bijkopen?

Trouwens, ik heb medio 2022 vragen gesteld over Pixel lampen, want die wilde ik ook perse hebben (omdat die volgens de specificaties er in hoorden te zitten). Na een welles-nietes discussie bleek de gedetailleerde order (die in het Volvo bestelsysteem zit, maar waarvan ik geen kopie heb meegekregen -is dat normaal??-) uitsluitsel te geven. Ze zaten erbij!

Vervolgens eenzelfde discussie gevoerd over DAB+, maar daar trok ik aan het andere eind. Slechts de voorbereiding zat er in. Hier op dit forum begreep ik dat auto’s vanaf medio dit jaar niet meer zonder DAB+ geleverd mogen worden.

In een post van @Kammika van 31 oktober 10:55 uur vond ik daarover de volgende tekst:

"Het wetsvoorstel 35 865 betreffende de Richtlijn 2018/1972 is op 15 februari 2022 aanvaard door de eerste kamer. De wet is van kracht vanaf 2 maart 2022. Als de wetgeving te laat van kracht is geworden dan heb je eventueel een claim op de rijksoverheid." (en die claim op overheid heb ik ook al uitgezocht. Die is kansloos)

Er zijn dus 3 categorie-en van mensen Volvo (X)C40 gebruikers die geen DAB+ hebben
1. Offerte op basis van prijslijst van voor nov '21 (en let op: Die prijslijst was er al in oktober, want toen ik heb ik mijn offerte met die versie van de prijslijst er bij gekregen) --> Er had DAB+ in moeten zitten. Je kunt een poging wagen je dealer in gebreke te stellen.
2. Offerte op basis van nov '21 prijslijst en geleverd voor 2 maart: Kansloos: je zult er mee moeten leven
3. Auto geleverd vanaf 2 maart: Er had DAB+ in moeten zitten: Je kunt je dealer er op aanspreken en evt in gebreke stellen als die niet gaat leveren...

Ik ben dus benieuwd of dat ook echt het geval gaat zijn. :)

[ Voor 147% gewijzigd door HenryP op 13-12-2022 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
Juancho schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:00:

Viel mij ook al op. Tijd van early adaptor is wel voorbij. Terwijl de grootste groei qua laadpalen ook voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
VidaR-9 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:30:
@4v4t4r met mijn Polestar ook regelmatig issues met Fastned. Probeer ze nu te ontwijken. Tesla beste ervaring mee, nog nooit een error gehad. Ionity is beetje 50/50 maar werkt 2e of 3e x vaak wel.
Ben nog nooit bij tesla geweest to be honest. Maar vind het ergens wel kwalijk dat ze niet werken. Ik ga fastned maar eens mailen of ze een idee hebben wat het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
HenryP schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:25:
@Mga1600Dat extra jaar garantie, waar kan daar wat informatie over vinden? Bijvoorbeeld dat die voor de tenaamstelling afgesloten moet zijn?

Ik lees wel iets over een maximale garantieperiode van 5 jaar. Dus als we al drie jaar hebben, dan kun je toch 2 jaar extra garantie voordelig bijkopen?

Trouwens, ik heb medio 2022 vragen gesteld over Pixel lampen, want die wilde ik ook perse hebben (omdat die volgens de specificaties er in hoorden te zitten). Na een welles-nietes discussie bleek de gedetailleerde order (die in het Volvo bestelsysteem zit, maar waarvan ik geen kopie heb meegekregen -is dat normaal??-) uitsluitsel te geven. Ze zaten erbij!

Vervolgens eenzelfde discussie gevoerd over DAB+, maar daar trok ik aan het andere eind. Slechts de voorbereiding zat er in. Hier op dit forum begreep ik dat auto’s vanaf medio dit jaar niet meer zonder DAB+ geleverd mogen worden.

In een post van @Kammika van 31 oktober 10:55 uur vond ik daarover de volgende tekst:

"Het wetsvoorstel 35 865 betreffende de Richtlijn 2018/1972 is op 15 februari 2022 aanvaard door de eerste kamer. De wet is van kracht vanaf 2 maart 2022. Als de wetgeving te laat van kracht is geworden dan heb je eventueel een claim op de rijksoverheid." (en die claim op overheid heb ik ook al uitgezocht. Die is kansloos)

Er zijn dus 3 categorie-en van mensen Volvo (X)C40 gebruikers die geen DAB+ hebben
1. Offerte op basis van prijslijst van voor nov '21 (en let op: Die prijslijst was er al in oktober, want toen ik heb ik mijn offerte met die versie van de prijslijst er bij gekregen) --> Er had DAB+ in moeten zitten. Je kunt een poging wagen je dealer in gebreke te stellen.
2. Offerte op basis van nov '21 prijslijst en geleverd voor 2 maart: Kansloos: je zult er mee moeten leven
3. Auto geleverd vanaf 2 maart: Er had DAB+ in moeten zitten: Je kunt je dealer er op aanspreken en evt in gebreke stellen als die niet gaat leveren...

Ik ben dus benieuwd of dat ook echt het geval gaat zijn. :)
De garantie informatie kreeg ik te horen van mijn dealer en moet met hem afgerond worden. Het is nieuw en stond beschreven in een recent document van VolvoNL aan de dealers. Daarin staat dat je dat voor tenaamstellingen moet hebben gedaan. Je koopt het als ‘accessoire’, de dealer meldt dat aan Volvo Nederland die het in de Volvo databases zet en er komt een stukje software in de auto waarmee die verlengde garantie ( die wereldwijd geldig is) ook voor een dealer in OperVolta duidelijk is.
Inderdaad kun je naar keuze 1 of 2 jaren extra garantie bijkopen, kost ruim 400 euro per jaar. De omvang van de garantie is gelijk aan die van de standaard jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Morgen dan maar even de dealer bellen met het goede nieuws dat ik 2 extra garantiejaren bij wil kopen.

Ter info: ik heb een Stromer speed pedelec en daar heb ik ook al veel plezier gehad van de extra garantie die ik daarvoor had afgesloten. De kosten voor die aanvullende garantie heb ik er al uit, terwijl de periode nog een ruim jaar loopt. De technologie achter die elektromotoren en de elektromotoren zelf zijn bij lange na nog niet zo betrouwbaar als wat we gewend zijn van de brandstofvariant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wie weet nou hoe het zit met de range berekening van de wagen en Maps. Wordt bijv meegenomen dat je na 19:00 uur rijdt en dat de max snelheid dus op 120 ligt op delen van je geplande route? En de buiten temperatuur?

Ik heb net namelijk de spannendste rit ooit in de afgelopen 2 jaar gehad. Op de terugweg de laatste Fastned ingesteld zodat de accu nog ff goed kon opwarmen voor de max laadsnelheid. Maps gaf aan dat ik zou aankomen met 12%. Ruim genoeg dus. Was al laat, dus had lekker muziekje opstaan en Spotify op het scherm en half in gedachtes verzonken. Tot ik figuurlijk wakker schrok van het feit dat ik zag dat het wel erg hard ging met de accu en ik opeens zou aan komen met 4% (7km range). 8% foetsie dus.

Verder niet als negatief bedoelt maar vroeg me gewoon af met welke parameters die inschatting op dat moment wordt gedaan.
Kan me namelijk niet herinneren dat de verwachte aankomst % zo slecht was als de laatste maanden. Volgens mij, uit m'n hoofd, na de 2.3 of 2.4 update.

Om positief af te sluiten, laden ging gelijk met 150kW en binnen nog geen 10 min kon ik weer verder. Voor de cijfer freaks onder ons:

Voorverwarmd vertrokken met 100% met grote delen 105 op ACC. Terug zonder voorverwarmen met een gemiddelde snelheid van 100 (grote delen 100/120/125 op de ACC) en totaal 236km kunnen rijden op een volle lading bij zo'n - 3 graden.

[ Voor 37% gewijzigd door Juancho op 14-12-2022 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:30
@AGdesigns @Ophidian
Ik heb hetzelfde verhaal altijd gehoord, maar er kunnen nog andere factoren een rol spelen. Mijn leaseauto is tussen kerst en oud en nieuw 2021 op kenteken gezet, omdat per 1 januari het percentage bijtelling voor elektrische auto’s omhoog ging…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
@jorisjansen3 Klopt, er kunnen factoren meespelen die om een ander besluit vragen. Die factoren waren hier niet aanwezig en dus hield ik vast aan de “basis uitgangspunten”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
jorisjansen3 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:24:
[...]

Ik heb hetzelfde verhaal altijd gehoord, maar er kunnen nog andere factoren een rol spelen. Mijn leaseauto is tussen kerst en oud en nieuw 2021 op kenteken gezet, omdat per 1 januari het percentage bijtelling voor elektrische auto’s omhoog ging…
Dat klopt ja, in de overgang naar 2021 zijn veel particuliere auto’s naar achteren geschoven en leaseauto’s naar voren getrokken bij sommige merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:27:
Wie weet nou hoe het zit met de range berekening van de wagen en Maps. Wordt bijv meegenomen dat je na 19:00 uur rijdt en dat de max snelheid dus op 120 ligt op delen van je geplande route? En de buiten temperatuur?

Ik heb net namelijk de spannendste rit ooit in de afgelopen 2 jaar gehad. Op de terugweg de laatste Fastned ingesteld zodat de accu nog ff goed kon opwarmen voor de max laadsnelheid. Maps gaf aan dat ik zou aankomen met 12%. Ruim genoeg dus. Was al laat, dus had lekker muziekje opstaan en Spotify op het scherm en half in gedachtes verzonken. Tot ik figuurlijk wakker schrok van het feit dat ik zag dat het wel erg hard ging met de accu en ik opeens zou aan komen met 4% (7km range). 8% foetsie dus.

Verder niet als negatief bedoelt maar vroeg me gewoon af met welke parameters die inschatting op dat moment wordt gedaan.
Kan me namelijk niet herinneren dat de verwachte aankomst % zo slecht was als de laatste maanden. Volgens mij, uit m'n hoofd, na de 2.3 of 2.4 update.

Om positief af te sluiten, laden ging gelijk met 150kW en binnen nog geen 10 min kon ik weer verder. Voor de cijfer freaks onder ons:

Voorverwarmd vertrokken met 100% met grote delen 105 op ACC. Terug zonder voorverwarmen met een gemiddelde snelheid van 100 (grote delen 100/120/125 op de ACC) en totaal 236km kunnen rijden op een volle lading bij zo'n - 3 graden.
Wat dat hogere verbruik in het laatste stukje voordat je ging laden veroorzaakte: zal dat niet het extra verbruik t.g.v. Het opwarmen van de accu zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Ik denk dat ik inmiddels weet waarom ik nog nooit dat sneeuwvlokje bij de accu heb gezien.

Net even gekeken naar mijn stroomverbruik vannacht (laadpaal zit helemaal dichtgetimmer ivm verrkening leasemaatschappij). En zie dat bij de paar hele koude nachten die we nu hebben gehad af en toe een piekje van 10 min zit waarin de auto 6 a 7 kW pakt. Die is er niet bij hogere temperaturen...

Enige verklaring die ik kan bedenken is dat die dus toch de accu's op een basistemperatuur bij dit soort weer houdt aan de laadpaal waardoor ik dat sneeuwvlokje nooit zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
HenryP schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:15:
Morgen dan maar even de dealer bellen met het goede nieuws dat ik 2 extra garantiejaren bij wil kopen.

Ter info: ik heb een Stromer speed pedelec en daar heb ik ook al veel plezier gehad van de extra garantie die ik daarvoor had afgesloten. De kosten voor die aanvullende garantie heb ik er al uit, terwijl de periode nog een ruim jaar loopt. De technologie achter die elektromotoren en de elektromotoren zelf zijn bij lange na nog niet zo betrouwbaar als wat we gewend zijn van de brandstofvariant.
Je zult misschien gaan merken dat de dealer nog niet erg goed op de hoogte is van die extra garantie toestanden. De mijne is, waar ik bij was, gaan bellen met iemand in Beesd. Daar werd eerst ook ‘glazig’ gereageerd, maar een dag later kreeg mijn dealer de procedure door (;doe ongeveer is zoals ik eerder schreef).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:29:
Ik denk dat ik inmiddels weet waarom ik nog nooit dat sneeuwvlokje bij de accu heb gezien.

Net even gekeken naar mijn stroomverbruik vannacht (laadpaal zit helemaal dichtgetimmer ivm verrkening leasemaatschappij). En zie dat bij de paar hele koude nachten die we nu hebben gehad af en toe een piekje van 10 min zit waarin de auto 6 a 7 kW pakt. Die is er niet bij hogere temperaturen...

Enige verklaring die ik kan bedenken is dat die dus toch de accu's op een basistemperatuur bij dit soort weer houdt aan de laadpaal waardoor ik dat sneeuwvlokje nooit zie...
Dat is bijzonder (en ook wel een dure oplossing met de huidige stroom prijzen) want mijn auto hangt ook altijd aan de kabel als ik thuis ben (90% ingesteld) en is toch zwaar bevroren als ik naar buiten kijk en ik zie wel degelijk een sneeuwvlokje naast het accu%.
Heb jij het laadniveau op 90% of op 100% staan?

[Wel interessant dit……
Ik heb net even op de Vattenfall app gekeken en zie dat er bijna geen verbruik is in de nacht, alleen wat voor de buitenverlichting en een keer de koelkast of de vriezer of de CV misschien? Steeds tussen de 0,2 en 0,4 kW in de nachturen]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FywL1rNxqLXsNFSa5jtUAIFuigU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D57q980JCeUlAy2rYCC9JsUQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 14-12-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Lancer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:40:
[...]

FF fastned bellen of mailen. Er zijn issues geweest waardoor ze met een vervangactie van de stekkers bezig zijn geweest (volgens de Fastned helpdesk). Dat heeft de meeste problemen opgelost. Ze hebben nu alleen nog veel problemen met XC40 en Polestar. Ze kijken graag mee in de log wanneer wij proberen te laden en wanneer dat niet lukt.
Thanks, heb ze gemaild. Hoop dat ze er wat mee kunnen.
Ik hoop alleen dat ik niet in het midden kom te staan tussen fastned & dealer over dit probleem. Ik zal de komende week eens wat vaker Ionity/Allego/Shell proberen om te zien wat er daar gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:46:
[...]

Dat is bijzonder (en ook wel een dure oplossing met de huidige stroom prijzen) want mijn auto hangt ook altijd aan de kabel als ik thuis ben (90% ingesteld) en is toch zwaar bevroren als ik naar buiten kijk en ik zie wel degelijk een sneeuwvlokje naast het accu%.
Heb jij het laadniveau op 90% of op 100% staan?

[Wel interessant dit……
Ik heb net even op de Vattenfall app gekeken en zie dat er bijna geen verbruik is in de nacht, alleen wat voor de buitenverlichting en een keer de koelkast of de vriezer of de CV misschien? Steeds tussen de 0,2 en 0,4 kW in de nachturen]

[Afbeelding]
90%. En pakt in zo’n piekje zo’n 2kwh

Alleen gezien bij die -10 die we nu 2 nachten hebben… (maar kan ook niet heel ver op dit detailniveau terugkijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-07-2023
Wat raar hier is de auto gewoon volledig ontdooid in de ochtend, waarom is jullie auto bevroren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Vic-Green schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:36:
Wat raar hier is de auto gewoon volledig ontdooid in de ochtend, waarom is jullie auto bevroren?
we hebben het hier over de situatie waarin geen timer geprogrammeerd stond. Verwacht gedrag is dan dattie koud blijft dat vind ik niet zo gek. Als ik de timer zet is die ook gewoon ontdooid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjcmulder
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:51
Zo....even een update....
Vanaf vrijwel het begin (augustus 2022) heeft mijn XC40 problemen met de internetverbinding en de GPS verbinding. Dagelijks moest ik het systeem minimaal 1 keer resetten.
Begin november leek het beter te gaan en kwam het nog 1 keer per week voor.

Anderhalve week geleden reageerde de auto niet meer op de sleutel, deurgrepen en app en ging niet meer open. De ANWB is geweest en heeft met de sleutel de deur open gemaakt.
Na een hele lijst foutmeldingen gezien te hebben kon ik naar de dealer rijden. Ze hebben de software opnieuw in de auto gezet (v2.5) doet de auto weer wat hij moet doen.

Echter, het issue met GPS en LTE is weer terug, meerdere malen per dag.
Het schijnt dat het een algemeen probleem is waar sommige auto's last van hebben en wat vanuit Volvo opgelost moet worden. Ik heb er inmiddels een hard hoofd in dat er op korte termijn een oplossing voor komt. Het ligt volgens de dealer (zowel Stern als Van Kuijk) niet aan de auto, maar aan de software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
jjcmulder schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:25:
Zo....even een update....
Vanaf vrijwel het begin (augustus 2022) heeft mijn XC40 problemen met de internetverbinding en de GPS verbinding. Dagelijks moest ik het systeem minimaal 1 keer resetten.
Begin november leek het beter te gaan en kwam het nog 1 keer per week voor.

Anderhalve week geleden reageerde de auto niet meer op de sleutel, deurgrepen en app en ging niet meer open. De ANWB is geweest en heeft met de sleutel de deur open gemaakt.
Na een hele lijst foutmeldingen gezien te hebben kon ik naar de dealer rijden. Ze hebben de software opnieuw in de auto gezet (v2.5) doet de auto weer wat hij moet doen.

Het schijnt dat het een algemeen probleem is waar sommige auto's last van hebben en wat vanuit Volvo opgelost moet worden. Ik heb er inmiddels een hard hoofd in dat er op korte termijn een oplossing voor komt. Het ligt volgens de dealer (zowel Stern als Van Kuijk) niet aan de auto, maar aan de software.
Bij meerdere deelnemers aan dit topic is de TCAM vervangen vanwege vergelijkbare problemen. Mogelijk heb je wel degelijk een probleem met de hardware.

Zoeken op TCAM vervangen: https://gathering.tweaker...words%5D=TCAM%20vervangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
jjcmulder schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:25:
Lijkt me vooral slap gelul van je dealer. Ik zou de dealer de auto terug geven, leen auto mee en ze lossen het maar op. Elke dag die stappen doen zou ik never nooit accepteren. Desnoods slopen ze de hele module er maar uit, sturen het op voor onderzoek en zetten er een nieuwe in.

Als het software was hadden veel, heel veel meer gebruikers hier elke dag last van. En zelfs in dit topic, waar mensen toch over het algemeen wat kritischer zijn, lees je dit niet terug. Hooguit dat het incidenteel nog een keer gebeurt. Maar elke dag en laat staan meerdere keren per dag... onacceptabel hoor!

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 14-12-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@Mga1600 Je hebt gelijk. Mijn contactpersoon bij de dealer wist van niks, begon gelijk maar te roepen dat die actie niet op mijn auto van toepassing was (alsof ik hem “beschuldigde”…). Al met al, heb even gegoogled en hem een link gestuurd naar de Volvo garantie verlenging. Hoop morgen meer van hem te horen. Het kan eigenlijk niet fout gaan, dus ik verwacht dat ik die garantieverlenging kan aanschaffen. Voor twee jaar komt die volgens de op internet gevonden folder inmiddels op €905, wellicht is de prijs weer aangepast, ik zie het wel.

Over de verlenging van de garantie: is die van Volvo of van Cargarant? Maakt mij niet zoveel uit, als er geen verschil in de voorwaarden zit. Voor mijn speed pedelec (Stromer) heb ik de verlengde garantie ook gekregen via Cargarant, en die zijn hun afspraken m.b.t. de garantie tot op heden altijd nagekomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Venomer
App versie 5.22.1 voor iOS is uit. Er zit iets nieuws in! Als je naar je profiel gaat en dan naar "App-instellingen", dan zie je nu versie 5.22.1 staan. Dat was eerst niet zo. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
Update: telefoontje van de dealer net ontvangen. Twee jaar fabrieksgarantie is toegevoegd. Ik kan zo meteen vijf jaar onder garantie rondjes rijden. De garantie is overdraagbaar en maakt de auto hierdoor “gewilder” op de tweedehands markt. :)

@Mga1600 : dank voor de tip! (y)

[ Voor 7% gewijzigd door HenryP op 14-12-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdV21
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-01 11:40
Claude schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:51:
Op zondag van software versie 2.2 naar versie 2.5 gegaan. Daarna de gebruikelijke reset gedaan via home-toets en vervolgens de TCam reset.
Maandagmorgen: 6 graden vorst. App maakt geen contact met de auto. Op die manier voorverwarmen kan ik vergeten. Volvo account is gewoon nog aanwezig in de auto. Dankjewel, Volvo, voor het uitgebreid testen...
Ik had deze week precies hetzelfde (ook van 2.2 naar 2.5), app werkte even goed en daarna geen contact meer te krijgen vanuit de app naar de auto.

Ik moest opnieuw inloggen op de app en vervolgens mijn VIN-nummer opgeven. Dat resulteerde in een server fout. De dealer gaf toen aan dat ik de app moest verwijderen en dan opnieuw installeren. Dat moet je dus vooral niet doen! Want dan is je koppeling weg en moet je ongeveer opnieuw beginnen. Probleem ligt nu bij Volvo Nederland, waar ze één app-specialist hebben die niets anders doet dan mensen telefonisch helpen met hun app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
/update van mijn laadissues bij Fastned - reactie van Fastned op mijn email.
Ik heb de kabel echt vast gehouden (naar boven, naar beneden, naar links en rechts - niets hielp.
Maar goed, lets see - misschien moet Volvo die pin iets naar voren trekken :D

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je laadproblemen hebt met de Volvo XC40. Helaas ben je inderdaad niet de eerste, het is een bekend probleem. We zien bij meer klanten dat het laden stopt vanwege de stekker die een beetje naar beneden zakt waardoor het voertuig en de lader niet goed meer kunnen communiceren met elkaar.

Dit is niet alleen een bekend probleem bij de Volvo XC40, maar ook bij de Polestar. De truc is om ervoor te zorgen dat de kabel niet aan de auto trekt, want daar kan de auto moeite mee hebben. Parkeer bijvoorbeeld dichter bij de lader of zorg ervoor dat de kabel over je achterklep hangt. Ik begrijp dat dat in sommige gevallen makkelijker gezegd is dan gedaan, maar we zien dat het wonderen kan doen. Een andere optie is om de stekker vast te houden, al is dat natuurlijk niet comfortabel.

Tussendoor een stukje naar voren en naar achteren rijden kan ook helpen, omdat na meerdere mislukte pogingen het voertuig in een foutmelding kan blijven hangen. Start ook altijd eerst de sessie en doe daarna pas de stekker in je voertuig. Het kan inderdaad verschillen per lader, omdat deze andere kabels gebruiken of minder vermogen nodig hebben om te communiceren (zoals bij de langzamere laders).

Op het moment kan ik je alleen de tips geven die ik net noemde en je aanraden om Volvo te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
4v4t4r schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:49:
Op het moment kan ik je alleen de tips geven die ik net noemde en je aanraden om Volvo te bellen. [/i]
wel hoog kastje muur gehalte. Zou toch ook fijn als Fastned er ook iets bij zou zetten als geven "omdat wij het probleem herkennen hebben wij contact met Volvo" o.i.d. maar dat doen ze kennelijk niet...

Ik herken wel dat het gevoelig is in combi Volvo/Fastned. Zie eerdere post. Ook al problemen met snelladen gehad vanwege wat rommel op de plek waar je kabel erin drukt, waardoor die er een net een mm minder ver in ging...

maar tot nu toe altijd wel gelukt om gewoon een goede laadsessie te hebben en af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:58:
[...]

wel hoog kastje muur gehalte. Zou toch ook fijn als Fastned er ook iets bij zou zetten als geven "omdat wij het probleem herkennen hebben wij contact met Volvo" o.i.d. maar dat doen ze kennelijk niet...

Ik herken wel dat het gevoelig is in combi Volvo/Fastned. Zie eerdere post. Ook al problemen met snelladen gehad vanwege wat rommel op de plek waar je kabel erin drukt, waardoor die er een net een mm minder ver in ging...

maar tot nu toe altijd wel gelukt om gewoon een goede laadsessie te hebben en af te ronden.
Het is ook gelul dat het alleen iets met Volvo/Polestar zou zijn hoor. Althans, lang niet altijd. Zoals al gepost laatst, dit weekend krijgen we ook een error bij Fastned. Gelukkig nog 1 plekje over en daar ging het wel goed. Niet snel na ons kwamen er meerdere EV's, andere merken, die dezelfde fout hadden. Soms heeft een paal ook gewoon storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

@AGdesigns @Ophidian

Leaseplan heeft gelukkig niet tot Januari gewacht en mijn wagen in November op kenteken laten zetten.
Als ze dat pas in Januari zouden doen terwijl de wagen er in November al is, dien ik een rekening voor de verhoging van de eigen bijdrage die dat oplevert bij ze in, zij een wagen die zogenaamd een jaar jonger is en ik per maand 20 euro meer betalen daarvoor? zou er ook nog eens bij moeten komen.

leasemaatschappijen weten dat ook en zullen hun berijders echt niet laten wachten tot na de jaarwisseling, tenzij dat niets voor de bijtelling uitmaakt. Dit jaar wel, de 16% voet is nu 35000 en wordt verlaagd naar 30.000 in 2023, wat betekent dat je als rijder meer bijtelling voor de kiezen krijgt na 1-1-2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
HenryP schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:59:
Update: telefoontje van de dealer net ontvangen. Twee jaar fabrieksgarantie is toegevoegd. Ik kan zo meteen vijf jaar onder garantie rondjes rijden. De garantie is overdraagbaar en maakt de auto hierdoor “gewilder” op de tweedehands markt. :)

@Mga1600 : dank voor de tip! (y)
Mooi dat het geregeld is! Mij geeft die extra garantie in ieder geval ‘rust’ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:14
Ik lees hier wat dingen over een sneeuwvlokje en accuverwarming. Volgens mij heeft dat niets met elkaar te maken. Het is een waarschuwing dat het wel eens glad kon worden en sneeuwvlokje komt in display bij een temperatuur van 2 graden en lager. Ik heb het in mijn huidige V60 benzine namelijk ook...

Bron

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
rolfio schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:09:
Ik lees hier wat dingen over een sneeuwvlokje en accuverwarming. Volgens mij heeft dat niets met elkaar te maken. Het is een waarschuwing dat het wel eens glad kon worden en sneeuwvlokje komt in display bij een temperatuur van 2 graden en lager. Ik heb het in mijn huidige V60 benzine namelijk ook...

Bron
er schijnen 2 sneeuwvlokjes te zijn. Die je hier beschrijft heb ik ook, maar er schijnt er ook 1 te zijn die aangeeft als je accu te koud is..

EDIT: Nog eff gecheckt. Maar volgens de documentatie bestaat die ook echt:

Bron (zie kopje actieradius bij lage temperaturen)

NOGEENEDIT:
en daar staat ook de verklaring waarom ik 'm nooit zie:
Om een aanzienlijk afgenomen actieradius na parkeren bij een lage omgevingstemperatuur te voorkomen, moet de auto tijdens het parkeren worden geladen.
Die van mij staat nl vrijwel altijd aan een laadpaal...

[ Voor 28% gewijzigd door Kammika op 14-12-2022 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:58:
[...]

Ik heb 1x gehad dat de sessie ineens afbrak (drie weken terug)
Ik heb 1x gehad dat ik direct een foutmelding kreeg en dit tot 4x achter elkaar. (vandaag)
Fastnedniet inderdaad.

Vandaag lostte het op door de kabel terug te twisten, die was door voorgaande misbruikers 360 graden gedraaid, lag in lussen en bij aansluiten moest ik de stekker met enige kracht recht voor de auto draaien. De kabel probeerde hem terug te draaien steeds. Nadat ik alle slagen eruit gehaald had, stekker erin en bats, laden.
Ik begrijp niet dat mensen zo'n dikke kostbare kabel zo zorgeloos behandelen, slagen in een kabel zijn slecht voor de kabel en kunnen zelfs tot draadbreuk leiden, thuis doe je dat toch ook niet met je snoeren? waarom dan wel bij een snellader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
rolfio schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:09:

Bron
Wij hebben 2 sneeuwvlokjes,’: een zoals jij zegt ivm kans op gladheid de andere naast het accu%.

Sorry zag dat het al beantwoord was.

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 14-12-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@ron65 De wagen die ik op 5 januari inruil is een ex-leaseauto. De APK voor die auto moet op 14 januari (jawel, dit is er dus zo eentje) zijn gedaan.

Het is niet de eerste en enige auto waar ik langer op heb moeten wachten. Bij mijn werkgever werden ze niet warm of koud van zo’n dreigement. De oplossing is immers simpel. Je kon namelijk ook een voorloopauto krijgen, een auto die vaak kleiner was dan waar je in reed waardoor je geen “last” meer had van die extra bijtelling. Tja… uiteindelijk was het voor veel collega’s en mijzelf geen probleem om toch nog maar 1 of 2 maanden door te rijden in je “oude” auto.

Als het gaat om een financiële bijtelling, dan kan ik me voorstellen dat ze daar afspraken over maken met de werkgever. Uiteindelijk zal iemand de rekening toch moeten betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door HenryP op 14-12-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Laatst online: 07-03-2024
4v4t4r schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:49:

Dit is niet alleen een bekend probleem bij de Volvo XC40, maar ook bij de Polestar. De truc is om ervoor te zorgen dat de kabel niet aan de auto trekt, want daar kan de auto moeite mee hebben. Parkeer bijvoorbeeld dichter bij de lader of zorg ervoor dat de kabel over je achterklep hangt. Ik begrijp dat dat in sommige gevallen makkelijker gezegd is dan gedaan, maar we zien dat het wonderen kan doen. Een andere optie is om de stekker vast te houden, al is dat natuurlijk niet comfortabel.

Tussendoor een stukje naar voren en naar achteren rijden kan ook helpen, omdat na meerdere mislukte pogingen het voertuig in een foutmelding kan blijven hangen. Start ook altijd eerst de sessie en doe daarna pas de stekker in je voertuig. Het kan inderdaad verschillen per lader, omdat deze andere kabels gebruiken of minder vermogen nodig hebben om te communiceren (zoals bij de langzamere laders).

Op het moment kan ik je alleen de tips geven die ik net noemde en je aanraden om Volvo te bellen. [/i]
Wat triest - en ik maar denken dat die enorme stekkers zo ontworpen zijn dat ze probleemloos werken. Niet dus, en het is toch echt 2022. Ik heb ook meerdere keren gehad dat de ene lader niet werkt en de paal ernaast wel. Ook bij Ionity wel gehad. Kunnen mechanische afwijkingen zijn, maar ook foutjes in de initialisatie . En iedereen verwijst weer naar de ander: ik ben er wel eens mee naar Volvo geweest: 'ligt aan de laadpaal' was hun conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
lichtblauw schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:55:
[...]

Wat triest - en ik maar denken dat die enorme stekkers zo ontworpen zijn dat ze probleemloos werken. Niet dus, en het is toch echt 2022. Ik heb ook meerdere keren gehad dat de ene lader niet werkt en de paal ernaast wel. Ook bij Ionity wel gehad. Kunnen mechanische afwijkingen zijn, maar ook foutjes in de initialisatie . En iedereen verwijst weer naar de ander: ik ben er wel eens mee naar Volvo geweest: 'ligt aan de laadpaal' was hun conclusie
Het ligt ook zelden aan de auto zegt mijn verstand.
Als je gewoon kijkt hoevaak per week zo'n stekker gebruikt en misbruikt word.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds vanavond ineens een nieuwe app ‘Driving Journal’ in de auto (ik zeg bewust ‘ineens’ omdat de auto inmiddels ruim een week op 2.5 zit en er tussentijds geen updates zijn geïnstalleerd). Als ik erop klik, krijg ik verschillende meldingen (bijvoorbeeld toegang locatie toestaan), maar hij geeft aan dat ik ook iets bij privacy-instellingen moet toestaan, maar daar staat de app nog niet bij. Dus krijg hem nog niet werkend. Lijkt er dus op dat rittenregistratie eraan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
ron65 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:25:
[...]

Ik heb 1x gehad dat de sessie ineens afbrak (drie weken terug)
Ik heb 1x gehad dat ik direct een foutmelding kreeg en dit tot 4x achter elkaar. (vandaag)
Fastnedniet inderdaad.

Vandaag lostte het op door de kabel terug te twisten, die was door voorgaande misbruikers 360 graden gedraaid, lag in lussen en bij aansluiten moest ik de stekker met enige kracht recht voor de auto draaien. De kabel probeerde hem terug te draaien steeds. Nadat ik alle slagen eruit gehaald had, stekker erin en bats, laden.
Ik begrijp niet dat mensen zo'n dikke kostbare kabel zo zorgeloos behandelen, slagen in een kabel zijn slecht voor de kabel en kunnen zelfs tot draadbreuk leiden, thuis doe je dat toch ook niet met je snoeren? waarom dan wel bij een snellader...
Ik laad soms twee keer op een dag bij Fastned. Heb echt nooit problemen daar. Wel dat het automatisch starten van de sessie nooit werkt en dat er veel mensen steeds meer idioot om de palen heen staan geparkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ergodyne1 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:56:
[...]

Ik laad soms twee keer op een dag bij Fastned. Heb echt nooit problemen daar. Wel dat het automatisch starten van de sessie nooit werkt en dat er veel mensen steeds meer idioot om de palen heen staan geparkeerd.
Hahaha ja.. herkenbaar. gisteren een Tesla die tussen beide laadpalen in tegen de richting in stond, kabel half over zijn dak heen. Als hij nou in de rijrichting was gaan staan had zijn laadklep naast de laadpaal gezeten. Nu blokkeerde hij er meteen ook de tweede paal op dat eiland mee voor anderen. Wellicht een gevalletje "Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan" 8)7

Automatisch starten gaat bij mij juist heel goed, alleen vandaag ging het niet in eenmaal. Oorzaak is me nu achteraf wel duidelijk, de sterk in elkaar gedraaide kabel trok en wrong hard aan de stekker, toen ik dat had opgelost ging het weer als de bekende gesmeerde speer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:15
Gisteren mijn XC40 P8 2021 met software 2.5 opgehaald, wat een genot om in te rijden!
Korte vraag; klopt het dat bestuurders scherm maar 3 instelmogelijkheden heeft? Halve klokken, halve klokken met tripinfo en halve klokken met navigatie. Verder niets in te stellen qua lay-out of kleur?
Of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
goetfoud schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:03:
Gisteren mijn XC40 P8 2021 met software 2.5 opgehaald, wat een genot om in te rijden!
Korte vraag; klopt het dat bestuurders scherm maar 3 instelmogelijkheden heeft? Halve klokken, halve klokken met tripinfo en halve klokken met navigatie. Verder niets in te stellen qua lay-out of kleur?
Of mis ik iets?
Fijn dat het rijden in de P8 je bevalt - ik geniet er ook nog iedere keer van!
Nee, je mist niets…..zo is dat met die schermen bedacht. Er lopen wel verzoeken om nog wat meer informatie op dat scherm te krijgen, maar er is kennelijk een groot backlog bij Volvo.
En je weet dat je door dat middelste stuur knopje (rechts) in een submenu komt?

• Mga1600
ron65 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:09:
[...]

Hahaha ja.. herkenbaar. gisteren een Tesla die tussen beide laadpalen in tegen de richting in stond, kabel half over zijn dak heen. Als hij nou in de rijrichting was gaan staan had zijn laadklep naast de laadpaal gezeten. Nu blokkeerde hij er meteen ook de tweede paal op dat eiland mee voor anderen. Wellicht een gevalletje "Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan" 8)7

Automatisch starten gaat bij mij juist heel goed, alleen vandaag ging het niet in eenmaal. Oorzaak is me nu achteraf wel duidelijk, de sterk in elkaar gedraaide kabel trok en wrong hard aan de stekker, toen ik dat had opgelost ging het weer als de bekende gesmeerde speer.
Bij mij gaat dat autostart ook altijd goed - maar ik kan me ook voorstellen dat het niet werk als je kenteken niet goed herkend wordt als je vanwege het parkeergedrag van anderen een vreemde manoeuvre moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Of mis ik iets?
Niet 3 maar 2 :). Je hebt Maps en verder een vrijwel leeg scherm met evt. navigatie pijlen en je snelheid. Meer smaken, kleuren, thema's en weet ik veel wat doet Volvo (helaas) niet aan.

• Mga1600
Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:14:
Ik heb sinds vanavond ineens een nieuwe app ‘Driving Journal’ in de auto (ik zeg bewust ‘ineens’ omdat de auto inmiddels ruim een week op 2.5 zit en er tussentijds geen updates zijn geïnstalleerd). Als ik erop klik, krijg ik verschillende meldingen (bijvoorbeeld toegang locatie toestaan), maar hij geeft aan dat ik ook iets bij privacy-instellingen moet toestaan, maar daar staat de app nog niet bij. Dus krijg hem nog niet werkend. Lijkt er dus op dat rittenregistratie eraan zit te komen.
Ik zag het ook en krijg ‘m ook nog niet aan de gang…..

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Kammika schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:28:
[...]

Dat lijkt me omgekeerde statistiek. Ik zie het ook vaak regenen als ik paraplu's zie, maar trek daaruit niet de conclusie dat ik mijn paraplu voor meer regen zorgt 8)7

4kW verschil (als je dat al objectief zou kunnen meten) kan niet door zo'n bandenverschil verklaard worden. Wel door verschil in bandenspanning (staat die juist?), weertype (is het niet gewoon kouder?), grip (je was op je zomerbanden wsch al veel grip en dus wrijving kwijt omdat je al winterbanden had moeten hebben en dat krijg je nu weer kado) etc..
je kunt uiteraard gelijk hebben. Maar als ik de dag na die nieuwe banden bij exact hetzelfde weer en temp nu al 2x exact die 4-6 kwh meer verbruik dan kan ik op zijn minst de hypothese stellen.

Dus nee. De omstandigheden zijn zo goed als gelijk vlak voor en na die wissel. In principe is alles verder gelijk gebleven, behalve de banden. En dus het verbruik (volgens de auto).

Overigens was de range afgelopen week bij twee lange ritten ongeveer 280-300km, niet heel slecht bij -4... maar ook wel raar omdat ik dan dus op 26-27kwh zit ... mkisschienmeet dat ding niet zo exact als ik denk

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
ergodyne1 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:19:
[...]

Ik heb geen banden gewisseld en mijn C40 is ook met dit verbruik omhoog geschoten.. ligt denk ik aan de temperatuur...
Ik heb datgedaan vlak na de herfstvakantie. Was het nog lekker warm!

• Lancer

Lancer

What the......

Mga1600 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:08:
[...]

Ik zag het ook en krijg ‘m ook nog niet aan de gang…..
Volgens mij zou het driving journal nog sit jaar komen. We moeten nog wachten totdat de functionaliteit wordt vrijgegeven. Dan komt er een extra icoon onder in de app en kun je via de app het driving log aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Spanky79 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:58:
[...]

je kunt uiteraard gelijk hebben. Maar als ik de dag na die nieuwe banden bij exact hetzelfde weer en temp nu al 2x exact die 4-6 kwh meer verbruik dan kan ik op zijn minst de hypothese stellen.

Dus nee. De omstandigheden zijn zo goed als gelijk vlak voor en na die wissel. In principe is alles verder gelijk gebleven, behalve de banden. En dus het verbruik (volgens de auto).

Overigens was de range afgelopen week bij twee lange ritten ongeveer 280-300km, niet heel slecht bij -4... maar ook wel raar omdat ik dan dus op 26-27kwh zit ... mkisschienmeet dat ding niet zo exact als ik denk
Het getal voor de range-voorspelling wisselt nu wel sneller dan eerder. Gisteren in de avondkou met een beetje sneeuw en ijzel op de weg nog even een hele korte rit gemaakt. Dat was onverwacht en dus zonder voorwarmen in een ijskoude auto van huis gegaan met de verwarming hard aan. Logischerwijs dus een erg hoog verbruik.
Kennelijk gebruikt hij dat laatste verbruik als glazen bol om de range van vandaag te voorspellen want toen ik vanmiddag op stap ging was de range volgens RA dan ook maar 290 km bij 90%. Nog nooit zo laag gezien. Maar toen ik net zo’n beetje 10 km (voorverwarmd) onderweg was stond hij alweer op 320 bij toen 87%.

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 15-12-2022 16:59 ]

• Kammika
Mga1600 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:55:
[...]

Het getal voor de range-voorspelling wisselt nu wel sneller dan eerder. Gisteren in de avondkou met een beetje sneeuw en ijzel op de weg nog even een hele korte rit gemaakt dat was onverwacht en dus zonder voorwarmen in een ijskoude auto. Logischerwijs dus een erg hoog verbruik.
Kennelijk gebruikt hij dat laatste verbruik als glazen bol om de range te voorspellen want toen ik vanmiddag op stap ging was de range volgens RA dan ook maar 290 km bij 90%. Nog nooit zo laag gezien. Maar toen ik 10 km (voorverwarmd) onderweg was stond hij alweer op 320 bij 90%.
ik heb geleerd er niet te veel meer naar te kijken. De mate van betrouwbaarheid staat of valt met hoe consequent je dezelfde rijstijl in dezelfde weersomstandigheden hebt... (en bij mij wisselt dat nogal..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
Of mis ik iets?
Helaas. dat is waar je het mee moet doen. Volvo investeert niet echt in cool ogende schermpjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
Mga1600 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:09:
[...]

Bij mij gaat dat autostart ook altijd goed - maar ik kan me ook voorstellen dat het niet werk als je kenteken niet goed herkend wordt als je vanwege het parkeergedrag van anderen een vreemde manoeuvre moet maken.
Die autostart werkt toch met een chip in de stekker? geen kentekenherkenning toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

Waarom kun je eigenlijk je stuur- en stoelverwarming niet aanzetten in de app? Dat zou NOG fijner zijjn, zeker als je maar kort kunt voorverwarmen (lees: vergeten op tijd aan te zetten of timer vergeten).

Bazzan

• Mga1600
ergodyne1 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:02:
[...]

Die autostart werkt toch met een chip in de stekker? geen kentekenherkenning toch?
Ik weet het niet…meen begrepen te hebben dat het op basis van kenteken werkt….maar je kunt gelijk hebben Maar her werkt i.i.g.wel…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Bazzan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:04:
Waarom kun je eigenlijk je stuur- en stoelverwarming niet aanzetten in de app? Dat zou NOG fijner zijjn, zeker als je maar kort kunt voorverwarmen (lees: vergeten op tijd aan te zetten of timer vergeten).
Ja, eens! Zou prettig zijn. En ook het laad% kunnen aanpassen als je bijvoorbeeld onverwacht een langere trip gaat maken en naar 100% wil terwijl je ‘default’ op 90% laadt (zoals ik dat bijvoorbeeld doe).

Pagina: 1 ... 128 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"